@verstappen33 geen directe antwoorden op je vragen, wel een tip: lees je eerst goed in, vooral als je met dat soort bedragen aan de gang gaat. En nog een lees tip: https://pwlcapital.com/buy-the-dip/
1 van de meest gestelde vragen in dit topic. Dus ook vele antwoorden beschikbaar. Als een broker omvalt dan blijven de aandelen van jou aangezien de meeste brokers vermogensscheiding hanteren.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:34:
- Stel je hebt een relatief groot vermogen, voor het gemak pakken we 500k.. In hoeverre ben je beschermt als er een broker omvalt??? Ik heb mijn vermogen in bijvoorbeeld diverse ETF's zitten..
https://www.rijksoverheid...onderneming-failliet-gaat
Het kan denk ik wel even duren voor je er weer toegang tot hebt.
Ja natuurlijk, het is van jou dus als jij een paar aandelen wilt verkopen, dan doe je dat. geen haken en ogen.- Is het mogelijk om jaarlijks een deel van het vermogen te ontrekken?? Stel je maakt 15% rendement in een jaar (in dit fictieve geval 75k), kan ik dan bijvoorbeeld 30-40k ontrekken voor levensonderhoud en de rest te laten staan om verder te renderen, en dit jaarlijks te herhalen? Of zitten hier nog haken/ogen aan?
Als een broker failliet gaat heb je vooral een probleem als je veel aandelen van die broker hebt, maar jouw aandelen zijn van jou en blijven van jou. Die zijn ook apart ondergebracht in een beheerclub. Dat geld voor €1000 net zo zeer als voor €10.000.000.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:34:
Vraagje, ik ben geinteresseerd om komende jaren meer in de lange termijn beleggingen te gaan zitten..
Markten staan nu redelijk op een top naar mijn mening, ik verwacht komende jaren nog wel een recessie.
Een mooi moment om in te stappen lijkt mij als de recessie komt.
Echter heb ik nog wat onduidelijkheden.
- Stel je hebt een relatief groot vermogen, voor het gemak pakken we 500k.. In hoeverre ben je beschermt als er een broker omvalt??? Ik heb mijn vermogen in bijvoorbeeld diverse ETF's zitten..
Waarom zou dit niet mogelijk zijn? Het is geen termijndeposito die 10 jaar vastzit oid, je kan elke dag verkopen als je dat wilt. De vraag is natuurlijk hoe je je levensonderhoud financiert wanneer er een paar jaar achter elkaar een daling is. 15% per jaar is wel optimistisch- Is het mogelijk om jaarlijks een deel van het vermogen te ontrekken?? Stel je maakt 15% rendement in een jaar (in dit fictieve geval 75k), kan ik dan bijvoorbeeld 30-40k ontrekken voor levensonderhoud en de rest te laten staan om verder te renderen, en dit jaarlijks te herhalen? Of zitten hier nog haken/ogen aan?
[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 04-12-2024 13:18 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik ben afgelopen jaren veel bezig geweest met individuele aandelen van bedrijven en ook crypto..fsfikke schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:16:
[...]
Als een broker failliet gaat heb je vooral een probleem als je veel aandelen van die broker hebt, maar jouw aandelen zijn van jou en blijven van jou. Die zijn ook apart ondergebracht in een beheerclub. Dat geld voor €1000 net zo zeer als voor €10.000.000.
[...]
Waarom zou dit niet mogelijk zijn? Het is geen termijndeposito die 10 jaar vastzit oid, je kan elke dag verkopen als je dat wilt. De vraag is natuurlijk hoe je je levensonderhoud financiert wanneer er een paar jaar achter elkaar een daling is. 15% per jaar is wel optimistisch
Winsten van 50-100% per jaar was geen uitzondering, maar naast de winst heb ik er ook wel de nodige stres aan overgehouden. En ik wil mij de komende jaren wat minder stres bezorgen door passief inkomen te genereren middels lange termijn beleggen in fondsen..
En deze "inkomsten" gebruiken om bijvoorbeeld een dagje of 2 minder te gaan werken per week.
Verwachting is 80% van mijn vermogen in lange termijn te stoppen, en 20% wat meer risico nemen en toch lekker actief te blijven, maar niet meer 100% bloot gesteld te zijn aan hoge volaliteit.
En mocht deze verhouding weer scheef lopen, dan kan zal ik eventuele winsten weer op de lange termijn investeren.
Ik heb mij nog niet erg verdiept in de indexfondsen / ETF's die er zijn, dat wil ik komende maanden gaan doen....
Ik moet nog even uitzoeken wat de gemiddelde en verwachte rendementen zijn, 15% is misschien optimistisch, maar als ik naar de charts kijk van diverse fondsen dan is 10% wel gemiddeld haalbaar over een looptijd van 15-20 jaar.
Natuurlijk ook afhankelijk wanneer je precies instapt, daarom heb ik nu ook nog geen haast aangezien ikzelf denk dat we aardig op de top zijn van vele indexfondsen en eerst weer een grote recessie moeten krijgen voordat groot instappen interessant word...
Dus laat een recessie zoals in 2000 of 2008 maar komen
[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 04-12-2024 13:34 ]
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Zoek hoeveel mensen dachten dat het in Januari al op de top zat.
Zoek hoeveel mensen dachten dat het in Juli al op de top zat.
De conclusie zal zijn dat je dit niet zo even kan voorspellen.
De insteek is dan ook dat je dit over langere termijn met constant inleggen niet hoeft te proberen te voorspellen.
De insteek is dan ook dat je dit over langere termijn met constant inleggen niet hoeft te proberen te voorspellen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
inderdaad, en beetje teleurstellend dat we dat nog steeds aan mensen moeten vertellen op de jip en janneke manier.YakuzA schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:51:
Zoek hoeveel mensen dachten dat het in Januari al op de top zat.
Het juiste moment bepalen is lastig, dat ben ik met jullie eens.
Maar 1 ding wat ik heb geleerd afgelopen 10 jaar is niet te kopen in tijden van euforie...
We hebben sinds 2008 niet echt een crisis meegemaakt, de zogenaamde Corona crisis was naar mijn mening eerder een correctie dan een crisis in de globale markten..
Een daling van 30-40% in de grote fondsen acht ik zeer goed mogelijk in de komende 2-3 jaar. Niets gaat oneindig omhoog..
Wat is dan wijsheid, nu instappen, en pas na 5-6 jaar breakeven komen, of 2 jaar wachten en over 5 jaar +50% staan?
Ik wacht in ieder geval op een grote dip/recessie voordat ik mijn eerste entry maak.
Tot die tijd ga ik mij verder verdiepen in mogelijke strategieen en plannen maken.
Maar 1 ding wat ik heb geleerd afgelopen 10 jaar is niet te kopen in tijden van euforie...
We hebben sinds 2008 niet echt een crisis meegemaakt, de zogenaamde Corona crisis was naar mijn mening eerder een correctie dan een crisis in de globale markten..
Een daling van 30-40% in de grote fondsen acht ik zeer goed mogelijk in de komende 2-3 jaar. Niets gaat oneindig omhoog..
Wat is dan wijsheid, nu instappen, en pas na 5-6 jaar breakeven komen, of 2 jaar wachten en over 5 jaar +50% staan?
Ik wacht in ieder geval op een grote dip/recessie voordat ik mijn eerste entry maak.
Tot die tijd ga ik mij verder verdiepen in mogelijke strategieen en plannen maken.
[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 04-12-2024 14:04 ]
Wel een beetje denigrerend antwoord vind je niet? Ik ben zelf begonnen met beleggen (passief en actief) in " buy the dip" tijdens de corona crisis. Dat heeft mij vooral een grote vliegende start gegeven. Het was het wachten op zo'n dergelijk event wel waard.de Peer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:52:
[...]
inderdaad, en beetje teleurstellend dat we dat nog steeds aan mensen moeten vertellen op de jip en janneke manier.
De vraag die rijst is wat is nog normaal. Als je het bekijkt over de laatste 100-150 jaar staat de beurs erg hoog. Bekijk je het over de laatste 20 jaar, dan is de PE nog steeds hoog maar lijkt er ook een nieuw normaal te zijn ontstaan. En zelfs een forse renteverhoging vanaf 2021 heeft daar weinig aan veranderd. Zelfs de grootste dip vanaf 2000 (in 2008) leverde afgezet tegen de jaren 40-90 nog een hoge PE. Wat ik maar wil zeggen: Ik deel je gevoel van hoogtevrees alleen lijkt ons oude referentiekader ook niet meer op te gaan. Daarom ga ik voor DCA waarmee je in ieder geval je risico wat dempt.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:00:
https://www.multpl.com/shiller-pe
En als je de beurs wil timen, moet je ook niet in dit topic zijn want hier beleggen we passief.
[ Voor 3% gewijzigd door Afas op 04-12-2024 14:08 ]
Inderdaad, en ik volg de beurs al heel wat jaren, en ik zie op dit moment zoveel overeenkomsten met 1999-2001, de rek is eruit, en er komen steeds meer rode vlaggen dat een recessie nabij is..solidslayer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:03:
[...]
Wel een beetje denigrerend antwoord vind je niet? Ik ben zelf begonnen met beleggen (passief en actief) in " buy the dip" tijdens de corona crisis. Dat heeft mij vooral een grote vliegende start gegeven. Het was het wachten op zo'n dergelijk event wel waard.
Wanneer die precies komt is niet te zeggen, hoe diep ook niet.. Maar ik laat mij nog niet verleiden om de top te kopen, ik heb geduld tot er een flinke dip komt.
En als die dip komt, dan wil ik genoeg kennis en informatie hebben om plannen voor de lange termijn uit te voeren..
@Afas, ik heb de visie op 20 jaar staan op dit moment, we zijn sinds 2000 tot nu bijna parabolisch gegaan, dit kan niet nog eens 20 jaar of zelfs 100 jaar op deze trend doorgaan..
Zeker niet als je het feit meeneemt dat staatschulden etc, te hoog worden.
Geld printen is niet de oplossing, en de wereld komt daar nu langzaam ook achter.
[ Voor 23% gewijzigd door verstappen33 op 04-12-2024 14:13 ]
En wat als die 'dip' niet komt in de komende 2 tot 5 jaar?verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:08:
[...]
Inderdaad, en ik volg de beurs al heel wat jaren, en ik zie op dit moment zoveel overeenkomsten met 1999-2001, de rek is eruit, en er komen steeds meer rode vlaggen dat een recessie nabij is..
Wanneer die precies komt is niet te zeggen, hoe diep ook niet.. Maar ik laat mij nog niet verleiden om de top te kopen, ik heb geduld tot er een flinke dip komt.
En als die dip komt, dan wil ik genoeg kennis en informatie hebben om plannen voor de lange termijn uit te voeren..
Ga je dan nooit beginnen of ga je dan over 2 jaar op een nog hogere top kopen?
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 04-12-2024 14:14 ]
PSN
Misschien niet met lange termijn beleggen, maar er dipt altijd wel iets waarmee ik een "kort" ritje kan maken... Dan blijf ik gewoon doen wat ik de afgelopen jaren heb gedaan..YakuzA schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:13:
[...]
En wat als die 'dip' niet komt in de komende 2 tot 5 jaar?
Ga je dan nooit beginnen of ga je dan over 2 jaar op een nog hogere top kopen?
Veel succes! Hou je ons op de hoogte wanneer je instapt?verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:08:
[...]
Inderdaad, en ik volg de beurs al heel wat jaren, en ik zie op dit moment zoveel overeenkomsten met 1999-2001, de rek is eruit, en er komen steeds meer rode vlaggen dat een recessie nabij is..
@Afas, ik heb de visie op 20 jaar staan op dit moment, we zijn sinds 2000 tot nu bijna parabolisch gegaan, dit kan niet nog eens 20 jaar of zelfs 100 jaar op deze trend doorgaan..
Geld printen is niet de oplossing, en de wereld komt daar nu langzaam ook achter.
Kans is dat het eerst nog 100% stijgt tot je dan eindelijk een dip hebt van 30 of 40%, dan ben je niet beter uit.
De beurskoers op zich zegt niet alles, daarom kijk ik ook naar de koers winst verhouding. Die was 20 jaar geleden 26,6 en nu 38,6. En een deel van de koersstijging heeft verder te maken met de fiscale behandeling van bedrijven in de USA. Dat gaat de komende jaren niet wezenlijk wijzigen dus blijft staat dat de koers-winst al meer dan 2 decennia erg hoog is. Als jij denkt te weten dat de boel gaat instorten en daar op wilt gokken dan mag dat, alleen heeft dat niets met passief beleggen te maken.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:08:
[...]
Dat heeft alles met passief beleggen te maken, je wilt de periode (in dit geval 20-25 jaar) zo goed mogelijk laten renderen, en als je een leuk start kapitaal hebt wil je niet in de eerste jaren een daling zien van 30-40%..Afas schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:18:
[...]
De beurskoers op zich zegt niet alles, daarom kijk ik ook naar de koers winst verhouding. Die was 20 jaar geleden 25 en nu 38. En een deel van de koersstijging heeft verder te maken met de fiscale behandeling van bedrijven in de USA. Dat gaat de komende jaren niet wezenlijk wijzigen dus blijft staat dat de koers-winst al meer de 2 decennia erg hoog is. Als jij denkt te weten dat de boel gaat instorten en daar op wilt gokken dan mag dat, alleen heeft dat niets met passief beleggen te maken.
Het moment van entry (met een relatief groot start kapitaal) is dus wel van belang..
Als je vanaf nu gewoon met 100 euro per maand in stapt dan ga ik mee met je theorie, maar wil je nu bijvoorbeeld instappen met 100k, dan moet je met meer risico's rekening houden/incalculeren.
Nah, laat maar. Hou dat maar in Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11G83 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:17:
[...]
Veel succes! Hou je ons op de hoogte wanneer je instapt?
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Het verleden heeft aangetoond van niet. "Het beste moment om in te stappen was lang geleden, het 1-na-beste moment is 'nu'".verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:21:
[...]
Dat heeft alles met passief beleggen te maken, je wilt de periode (in dit geval 20-25 jaar) zo goed mogelijk laten renderen, en als je een leuk start kapitaal hebt wil je niet in de eerste jaren een daling zien van 30-40%..
Het moment van entry (met een relatief groot start kapitaal) is dus wel van belang..
Als je vanaf nu gewoon met 100 euro per maand in stapt dan ga ik mee met je theorie, maar wil je nu bijvoorbeeld instappen met 100k, dan moet je met meer risico's rekening houden/incalculeren.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Een zijdelingse vraag, waar staat het geld tot die tijd? Is dat een spaarrekening / deposito? Is dat gewoon cash? Is dat nog steeds individuele aandelen en crypto? Een ander product?verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:00:
Want je loopt of rendement mis (als het puur cash is) of loopt risico dat op het moment van de dip ook het product wat je tot die tijd gebruikt ook mee dipt naar de diepte. En je dus minder geld op de plank hebt om in te stappen.
Verder zijn er verschillende onderzoeken van de grote financials hoe je het beste met je geld kan omgaan om in te stappen in een fonds (of ETF). En ja daar kan je aan de onwaarschijnlijke kant zitten door net op de meest ongunstigste dag in te stappen (dat kan nog steeds ook al is de kans daarop heel klein). Om mij zelf maar aan te halen eerder in dit topic met een onderzoek van Vanguard: Qwerty-273 in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik ben het een beetje zat dat niemand moeite doet om zich in te lezen, en hier met vragen komt die al vaak beantwoord zijn. Vaak worden die dan ook nog in twijfel getrokken want men weet het allemaal beter. Men zal wel even de markt timen, hoezo wetenschappelijk bewijs?solidslayer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:03:
[...]
Wel een beetje denigrerend antwoord vind je niet?
Dat is lekker starten inderdaad. Je kunt echter niet wachten op zo'n event want je weet niet of die komt, wanneer hij komt en als je er midden in zit weet je niet of dit nu dat event is waar je op aan het wachten was, en hoe lang hij nog duurt etc etc etc.Ik ben zelf begonnen met beleggen (passief en actief) in " buy the dip" tijdens de corona crisis. Dat heeft mij vooral een grote vliegende start gegeven. Het was het wachten op zo'n dergelijk event wel waard.
Op dit moment zit ik nog in individuele aandelen/crypto... Vooral crypto begint nu echt te pieken, en dat is vaak een teken dat het einde van de bull in zicht is, daar trek ik dus mogelijk op korte termijn mijn winsten uit.Qwerty-273 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:30:
[...]
Een zijdelingse vraag, waar staat het geld tot die tijd? Is dat een spaarrekening / deposito? Is dat gewoon cash? Is dat nog steeds individuele aandelen en crypto? Een ander product?
Want je loopt of rendement mis (als het puur cash is) of loopt risico dat op het moment van de dip ook het product wat je tot die tijd gebruikt ook mee dipt naar de diepte. En je dus minder geld op de plank hebt om in te stappen.
Verder zijn er verschillende onderzoeken van de grote financials hoe je het beste met je geld kan omgaan om in te stappen in een fonds (of ETF). En ja daar kan je aan de onwaarschijnlijke kant zitten door net op de meest ongunstigste dag in te stappen (dat kan nog steeds ook al is de kans daarop heel klein). Om mij zelf maar aan te halen eerder in dit topic met een onderzoek van Vanguard: Qwerty-273 in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
Dat geld zal dan beschikbaar komen om elders te investeren, waar en wanneer dit is ga ik komende tijd uitzoeken.. In 2021 heb ik ook winsten afgeroomd en 1,5 jaar geparkeerd laten staan om vervolgens het bloed te kopen..
Hetzelfde zal ik mogelijk ook doen op het moment dat ik wil instappen voor de lange termijn in een indexfonds... Gemiddeld komt er elke 2-4 jaar wel een grote dip wat een mooi instap moment kan zijn.. Laatste echte dip was de corona crisis en in 2022 ook een "kleine".. We zijn inmiddels weer 2 jaar verder, dus een volgende dip zit er mogelijk aan te komen.
Maar tegelijkertijd krijgen ook steeds meer mensen toegang tot internet en hebben de mogelijkheid om zelf te beleggen. Het wordt steeds makkelijker om geld ergens neer te plempen voor mogelijk rendement. Wat voor effect zal dat hebben vraag ik mij wel eens af.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:00:
[ Voor 5% gewijzigd door AOC op 04-12-2024 14:47 ]
Wat als.... Er zijn zoveel factoren die iets kunnen beinvloeden, zowel positief als negatief.AOC schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:46:
[...]
Maar tegelijkertijd krijgen ook steeds meer mensen toegang tot internet en hebben de mogelijkheid om zelf te beleggen. Wat voor effect zal dat hebben vraag ik mij wel eens af.
Als het allemaal kristalhelder zou zijn waren we allemaal financieel binnen..
Ik trek mijn eigen plan, komende maanden mij meer verdiepen in de diverse producten/strategieen omtrent beleggingfondsen/ETF's, en dan zien we wel hoe of wat..
Ondertussen blijf ik doorgaan met wat ik nu doe en blijf ik de markten nauwlettend volgen..
Je wil de markt timen, prima, maar dat is geen passief beleggen, dus hoort niet in dit topic. Zoals gezegd komt er eens in de zoveel tijd iemand langs met een vergelijkbaar verhaal. Ik denk dit, ik verwacht zo. Misschien heb je gelijk, misschien niet. Maar in dit topic ga je niet veel mensen vinden die het met je eens zijn of kunt overtuigen, want ze hebben een andere strategie. En voordat het minder gezellig wordt, want dat wordt het op ten duur elke keer, raad ik je aan om vragen of discussie over timen van de markt in het andere topic te plaatsen, dan houden we het hier on-topic, en blijft het gezellig ;-)verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:36:
[...]
Op dit moment zit ik nog in individuele aandelen/crypto... Vooral crypto begint nu echt te pieken, en dat is vaak een teken dat het einde van de bull in zicht is, daar trek ik dus mogelijk op korte termijn mijn winsten uit.
Dat geld zal dan beschikbaar komen om elders te investeren, waar en wanneer dit is ga ik komende tijd uitzoeken.. In 2021 heb ik ook winsten afgeroomd en 1,5 jaar geparkeerd laten staan om vervolgens het bloed te kopen..
Hetzelfde zal ik mogelijk ook doen op het moment dat ik wil instappen voor de lange termijn in een indexfonds... Gemiddeld komt er elke 2-4 jaar wel een grote dip wat een mooi instap moment kan zijn.. Laatste echte dip was de corona crisis en in 2022 ook een "kleine".. We zijn inmiddels weer 2 jaar verder, dus een volgende dip zit er mogelijk aan te komen.
Risico is persoon en situatie afhankelijk. Voor de een is 100 euro per maand meer risico dan 100K in een keer voor een ander.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:21:
[...]
Maar om juist om te gaan met deze persoonlijke risico's, moet je vooral kijken naar je portfolio, niet zozeer naar wanneer je begint.
Ik kwam hier om meer info over passief beleggen te krijgen, we dwaalden af naar een juist instap moment, maar dat was niet mijn intentie..edozat1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:52:
[...]
Je wil de markt timen, prima, maar dat is geen passief beleggen, dus hoort niet in dit topic. Zoals gezegd komt er eens in de zoveel tijd iemand langs met een vergelijkbaar verhaal. Ik denk dit, ik verwacht zo. Misschien heb je gelijk, misschien niet. Maar in dit topic ga je niet veel mensen vinden die het met je eens zijn of kunt overtuigen, want ze hebben een andere strategie. En voordat het minder gezellig wordt, want dat wordt het op ten duur elke keer, raad ik je aan om vragen of discussie over timen van de markt in het andere topic te plaatsen, dan houden we het hier on-topic, en blijft het gezellig ;-)
Ik heb in ieder geval wat handvaten gekregen *waarvoor dank* waar ik wat verder mee kom..
Komende weken/maanden deze manier van beleggen verder ontdekken..
TIme in the market beats timing the market. Wachten levert je vaker meer na- dan voordelen op. Zelfs al stap je een dag voor de recessie in, dan nog maakt het op de lange termijn nauwelijks wat uit (de groei erna compenseert het weer). Tijdenlang wachten echter des te meer (je profiteert niet van de groei buiten recessies om).Markten staan nu redelijk op een top naar mijn mening, ik verwacht komende jaren nog wel een recessie.
Een mooi moment om in te stappen lijkt mij als de recessie komt.
Brokers zijn wettelijk verplicht een gescheiden entiteit voor het onderbrengen van beleggingen te gebruiken, dus in principe hoort er niks mis te gaan als de broker failliet gaat. Mocht er toch wel wat aan de hand zijn, dan ben je tot 20k beschermd: https://www.dnb.nl/betrou...tor/beleggerscompensatie/ . Er zijn mensen die om die reden wel wat meer spreiden, of bijvoorbeeld bij hun eigen bank beleggen en niet een aparte broker. Dit compensatiestelsel geldt overigens voor de hele EU, maar de uitbetaling gaat wel via het land waar de broker staat ingeschreven. Om die reden zijn clubs als T212 (Cyprus) niet de meest aan te raden optie.Stel je hebt een relatief groot vermogen, voor het gemak pakken we 500k.. In hoeverre ben je beschermt als er een broker omvalt??? Ik heb mijn vermogen in bijvoorbeeld diverse ETF's zitten..
Zolang we het niet over een pensioen of een soortgelijke investering hebben die dit niet toestaat zou ik niet weten waarom je niet iets kan onttrekken. Zeker als je in ETF's belegt wat je al zegt heb je die op beursdagen in een oogwenk verkocht. Klassieke beleggingsfondsen duren een paar dagen, meta-fondsen als Meesman kan wel een week duren.Is het mogelijk om jaarlijks een deel van het vermogen te ontrekken?? Stel je maakt 15% rendement in een jaar (in dit fictieve geval 75k), kan ik dan bijvoorbeeld 30-40k ontrekken voor levensonderhoud en de rest te laten staan om verder te renderen, en dit jaarlijks te herhalen? Of zitten hier nog haken/ogen aan?
[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 04-12-2024 15:22 ]
Dat vraag ik me ook weleens af. Alles en iedereen belegt tegenwoordig maar en een groot gedeelte in ETF achtige instrumenten. Ten eerste denk ik dat dat een prijsopdrijvend effect heeft, een stukje “lucht” en ten tweede ben ik bang dat er ook mensen zijn die in de problemen gaan komen als er straks echt een keer een grote correctie/crisis komt.AOC schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:46:
[...]
Maar tegelijkertijd krijgen ook steeds meer mensen toegang tot internet en hebben de mogelijkheid om zelf te beleggen. Het wordt steeds makkelijker om geld ergens neer te plempen voor mogelijk rendement. Wat voor effect zal dat hebben vraag ik mij wel eens af.
Voor mijn strategie maakt het verder niet uit. Ik blijf de komende 10 jaar toch wel maandelijks inleggen. En als er toch een keer grotere dalingen kopen, dan koop ik wat extra (ja dat is soort van “timen”).
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ben ik niet met je eens, je zoekt de strategie met het beste rendement voor je Euro. Waarom zou dat rendement voor €100 anders zijn dan voor €1.000.000? Het enige verschil is het emotionele aspect, de angst om absoluut gezien meer geld te verliezen. Daar moet je in het begin misschien nog aan wennen, dat een schommelende koers in een weekje tijd je portefeuille met een paar jaarsalarissen heen en weer kan laten bewegen. Maar dat hoort er bijverstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:21:
[...]
Dat heeft alles met passief beleggen te maken, je wilt de periode (in dit geval 20-25 jaar) zo goed mogelijk laten renderen, en als je een leuk start kapitaal hebt wil je niet in de eerste jaren een daling zien van 30-40%..
Ik zou inderdaad aanraden om je in te lezen. Je argumentatie zit nog te veel in de emotie ipv in wetenschap.
[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 04-12-2024 16:02 ]
Emotie is het probleem niet zozeer..fsfikke schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:00:
[...]
Ben ik niet met je eens, je zoekt de strategie met het beste rendement voor je Euro. Waarom zou dat rendement voor €100 anders zijn dan voor €1.000.000? Het enige verschil is het emotionele aspect, de angst om absoluut gezien meer geld te verliezen. Daar moet je in het begin misschien nog aan wennen, dat een schommelende koers in een weekje tijd je portefeuille met een paar jaarsalarissen heen en weer kan laten bewegen. Maar dat hoort er bij
Ik zou inderdaad aanraden om je in te lezen. Je argumentatie zit nog te veel in de emotie ipv in wetenschap.
Ik denk misschien nog teveel in de gedachte "buy low, sell high" wat ik afgelopen jaren hanteerde.
Ik ga komende tijd gewoon eens wat dingen uitzoeken/analyseren en kijken welke strategie mij het beste past...
Een mogelijkheid is dat ik gewoon maandelijks instap met een klein bedrag, en als er tijden zijn wanneer er echt bloed door de straten stroomt ik wat groter ga instappen en op die manier ga DCA'en en mijn positie voor de langere termijn verstevig.
Maar dat ga ik verder uitzoeken, komende weken zit ik nog in een bullmarkt in crypto en heb ik nog goede hoop op enkele mooie rallies op mijn reguliere aandelen als straks de jaar rapporten gaan komen..
Dat blijft speculeren. Is geen strategie met een bewezen positief resultaat.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:19:
[...]
, en als er tijden zijn wanneer er echt bloed door de straten stroomt ik wat groter ga instappen
Alles is speculeren... Er is geen garantie..de Peer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:21:
[...]
Dat blijft speculeren. Is geen strategie met een bewezen positief resultaat.
Denk dat iemand die “de crypto bullmarkt uitzit” nog niet klaar is voor dit topicde Peer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:21:
[...]
Dat blijft speculeren. Is geen strategie met een bewezen positief resultaat.
Er is ook geen garantie dat morgen de zon opkomt. Toch komt hij zeer zeer waarschijnlijk morgen weer op.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:25:
[...]
Alles is speculeren... Er is geen garantie..
In ETF's beleggen geeft ook geen zekerheid, maar het geeft risicomatig meer zekerheid dan beleggen in losse aandelen omdat je het risico verdeelt over bijna de gehele markt.
In simpele woorden: zolang er globaal economische groei is, zullen bedrijven cumulatief meer waard worden en zullen goed gespreide ETF's blijven stijgen.
Het gemiddelde rendement over de pak hem beet laatste 30 jaar ligt rond de 5-7% per jaar. Is dat rendement even zeker als de zon die morgen opkomt? Nee, maar het is lange termijn een zekerder rendement dan investeren in eigen geselecteerde aandelen of bijv crypto.
Indexfondsen beleggen werkt m.i. goed voor de volgende situatie:
- (zeer) lange horizon
- Weinig behoefte om er actief mee bezig te zijn
- Mogelijkheid om maandelijks een vast bedrag in te leggen
- Niet volledig risico-avers, maar risico-averser dan individueel beleggen
Mijn N=1 voorbeeld laat dit goed zien. Mijn zoontje legt dankzij z'n oma's per maand 100euro in sinds mei 2022. Ik zelf heb de inleg af en toe gepauzeerd en weer gestart etc.
Zijn rendement: 25%. Mijn rendement: 18%.
Er zijn al vele case studies waaruit blijkt dat voor bijna iedereen consistent een vast bedrag inleggen zonder te timen een hoger rendement heeft dan semi-passief te gaan beleggen in indexfondsen.
Lastig daarbij is dat je ook dan nooit weet wanneer je in het dal zit. Als iets 5% gedaald is, zit het dan in het dal en ga je kopen? Of is dat het begin van een daling van 25%? Dat weet je pas achteraf. Of wacht je het kopen tot de koersen 25% zijn gedaald? Dat kan lang duren. En in de tussentijd mis je misschien een stijging hoger dan 25%.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:19:
[...]
Emotie is het probleem niet zozeer..
Ik denk misschien nog teveel in de gedachte "buy low, sell high" wat ik afgelopen jaren hanteerde.
Zo is de msci world begin 2020 flink gedaald, wat achteraf uiteraard een mooi koopmoment was. In de tussentijd zijn er wel regelmatig dalingen van zo'n 5% geweest, maar geen grote daling van 25%. Zijn die kleine dalingen mooie koopmomenten? Dan had je waarschijnlijk een half jaar voor die dip flink gekocht. En flink van de dip te lijden gehad. Zijn die kleine dalingen geen koopmoment? Dan zou je de afgelopen jaren niet zijn ingestapt. Een was je de flinke stijgingen misgelopen (50% in 2 jaar, verdubbeling in 4 jaar).
Met dat idee van 'buy low' heb je daarmee volgens mij niet echt een helder te definiëren koopmoment. Maar toch op zijn minst deels ook emotie, om te bepalen of een dipje wel of geen koopmoment is. Want de koersen staan bol van de tijdelijke dipjes.
Lang verhaal misschien, maar waar je misschien het idee hebt dat je heel rationeel een duidelijke strategie hebt, lijkt er toch een hoop meer 'emotie' in je strategie te zitten. En dan kun je je afvragen of actief afwachten tot "het" koopmoment wel de meest handige strategie is, of dat je wellicht passiever kunt denken aan stapsgewijs je kapitaal omzetten.
Dat is ook de reden dat ik mij nu wil verdiepen in lange termijn beleggen.Requiem19 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:36:toon volledige bericht
[...]
Er is ook geen garantie dat morgen de zon opkomt. Toch komt hij zeer zeer waarschijnlijk morgen weer op.
In ETF's beleggen geeft ook geen zekerheid, maar het geeft risicomatig meer zekerheid dan beleggen in losse aandelen omdat je het risico verdeelt over bijna de gehele markt.
In simpele woorden: zolang er globaal economische groei is, zullen bedrijven cumulatief meer waard worden en zullen goed gespreide ETF's blijven stijgen.
Het gemiddelde rendement over de pak hem beet laatste 30 jaar ligt rond de 5-7% per jaar. Is dat rendement even zeker als de zon die morgen opkomt? Nee, maar het is lange termijn een zekerder rendement dan investeren in eigen geselecteerde aandelen of bijv crypto.
Indexfondsen beleggen werkt m.i. goed voor de volgende situatie:
- (zeer) lange horizon
- Weinig behoefte om er actief mee bezig te zijn
- Mogelijkheid om maandelijks een vast bedrag in te leggen
- Niet volledig risico-avers, maar risico-averser dan individueel beleggen
Mijn N=1 voorbeeld laat dit goed zien. Mijn zoontje legt dankzij z'n oma's per maand 100euro in sinds mei 2022. Ik zelf heb de inleg af en toe gepauzeerd en weer gestart etc.
Zijn rendement: 25%. Mijn rendement: 18%.
Er zijn al vele case studies waaruit blijkt dat voor bijna iedereen consistent een vast bedrag inleggen zonder te timen een hoger rendement heeft dan semi-passief te gaan beleggen in indexfondsen.
Het enige grote verschil is dat ik een flink startkapitaal heb.
De vraag die ikzelf moet beantwoorden is dus: moet het nu allemaal in 1x erin, of moet ik de komende jaren gewoon maandelijks mijn kapitaal gespreid inleggen (DCA’en).
Bekijk het eens andersom, je hebt 28 jaar lang ingelegd, mooi kapitaal opgebouwd, in de laatste 2 jaar daalt de markt 30%.
Dat doet zeer toch?? Had je maar 2 jaar eerder je geld eruit moeten halen zeggen ze dan.
Afgelopen jaren heb ik veel kennis opgedaan over Technische Analyse op crypto markten, maar ook op reguliere markten.
Vooral op macro niveau heb ik het afgelopen 5-6 jaar zeer goed gedaan. Daytraden is niet aan mij besteed, maar ik heb vaak genoeg een tijdelijke top of bottom kunnen (ver)kopen.
Ik dank jullie voor de adviezen, uiteindelijk ben ikzelf verantwoordelijk voor mijn centen en moet ik doen wat ikzelf goed acht.
De toekomst zal uitwijzen wie gelijk heeft, en uiteindelijk kan ik alleen mijzelf kwalijk nemen over bepaalde keuzes die goed of slecht zijn uitgepakt.
In 1x inleggen is historisch het beste gebleken qua prestaties.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:04:toon volledige bericht
[...]
Dat is ook de reden dat ik mij nu wil verdiepen in lange termijn beleggen.
De vraag die ikzelf moet beantwoorden is dus: moet het nu allemaal in 1x erin, of moet ik de komende jaren gewoon maandelijks mijn kapitaal gespreid inleggen (DCA’en).
Bekijk het eens andersom, je hebt 28 jaar lang ingelegd, mooi kapitaal opgebouwd, in de laatste 2 jaar daalt de markt 30%.
Dat doet zeer toch?? Had je maar 2 jaar eerder je geld eruit moeten halen zeggen ze dan.
Afgelopen jaren heb ik veel kennis opgedaan over Technische Analyse op crypto markten, maar ook op reguliere markten.
Vooral op macro niveau heb ik het afgelopen 5-6 jaar zeer goed gedaan. Daytraden is niet aan mij besteed, maar ik heb vaak genoeg een tijdelijke top of bottom kunnen (ver)kopen.
Ik dank jullie voor de adviezen, uiteindelijk ben ikzelf verantwoordelijk voor mijn centen en moet ik doen wat ikzelf goed acht.
De toekomst zal uitwijzen wie gelijk heeft, en uiteindelijk kan ik alleen mijzelf kwalijk nemen over bepaalde keuzes die goed of slecht zijn uitgepakt.
Gefaseerd inleggen is voor veel mensen emotioneel een stuk prettiger. En dat is ook belangrijk.
Bij indexfondsen moet je niet denken in 'je geld eruit halen'.
Het is eerder: gespreid instappen en gespreid uitstappen.
Zelf beleg ik bijvoorbeeld met 2500€ per keer omwille van de transactiekosten.
Bij het uitstappen zal ik dan ook weer verkopen met 2500€ per keer als ik geld wil spenderen.
Als die 2500€ dan maar pakweg 1/100 is van het totale belegde kapitaal maakt het moment van verkoop niet veel meer uit. Behalve dan het emotionele aspect dat je mogelijk niet op een ATH-momentje verkoopt.
Bij het uitstappen zal ik dan ook weer verkopen met 2500€ per keer als ik geld wil spenderen.
Als die 2500€ dan maar pakweg 1/100 is van het totale belegde kapitaal maakt het moment van verkoop niet veel meer uit. Behalve dan het emotionele aspect dat je mogelijk niet op een ATH-momentje verkoopt.
Dat hangt van je verwachtingen af en ook de mate van controle die je denkt te hebben. Je kunt er niet zo veel aan doen namelijk.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:04:
[...]
Dat doet zeer toch??
Dat lijkt me vooral een nadeel, net als iemand die een keer 1000 euro heeft gewonnen met een gokmachine.Afgelopen jaren heb ik veel kennis opgedaan over Technische Analyse op crypto markten, maar ook op reguliere markten.
Denk je niet dat het gewoon geluk is? In een zeer stijgende markt ga je je successen waarschijnlijk al snel aan jezelf toe schrijven.
De markt deed het vooral goed toch..Vooral op macro niveau heb ik het afgelopen 5-6 jaar zeer goed gedaan.
De vraag is hoe jij het gedaan had als er alleen schommelingen waren en geen netto stijging.
Nou het is geen gelijk en ongelijk. Het gaat om de risico's die je neemt. 'Wij' verlagen ons risico door alleen te handelen volgens strategieën die bewezen effectief zijn. We schakelen de emotie uit.De toekomst zal uitwijzen wie gelijk heeft,
Als jij door een hoger risico te nemen straks een hoger rendement haalt, wil dat niet zeggen dat jij gelijk hebt, maar waarschijnlijk eerder dat je geluk gehad hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 04-12-2024 17:14 ]
Ik ga hier niet verder op in, ik weet wat ik bereikt heb afgelopen jaren en dat is wat voor mij telt, en als jij denkt dat dit geluk is geweest of gokken, vertelt meer over jezelf dan over mij.de Peer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:12:toon volledige bericht
[...]
Dat hangt van je verwachtingen af en ook de mate van controle die je denkt te hebben. Je kunt er niet zo veel aan doen namelijk.
[...]
Dat lijkt me vooral een nadeel, net als iemand die een keer 1000 euro heeft gewonnen met een gokmachine.
Denk je niet dat het gewoon geluk is? In een zeer stijgende markt ga je je successen waarschijnlijk al snel aan jezelf toe schrijven.
[...]
De markt deed het vooral goed toch..
De vraag is hoe jij het gedaan had als er alleen schommelingen waren en geen netto stijging.
[...]
Nou het is geen gelijk en ongelijk. Het gaat om de risico's die je neemt. 'Wij' verlagen ons risico door alleen te handelen volgens strategieën die bewezen effectief zijn. We schakelen de emotie uit.
Als jij door een hoger risico te nemen straks een hoger rendement haalt, wil dat niet zeggen dat jij gelijk hebt, maar waarschijnlijk eerder dat je geluk gehad hebt.
Ik ben meer van goed onderbouwde keuzes en afwegingen dan dat ik gewoon ergens blind induik.
Klinkt misschien heel naïef van mij, maar neem maar van mij aan dat ik weinig aan het toeval overlaat. En dat heeft afgelopen jaren mij geen windeieren gelegd.
Misschien heb je het idee dat indexbeleggen enkel iets is voor mensen die €50 per maand inleggen ofzoverstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:04:
[...]
Dat is ook de reden dat ik mij nu wil verdiepen in lange termijn beleggen.
Op die fictieve €500k heb je de afgelopen 5 dagen al weer €9750 (1,95%) misgelopen door nog niet in de markt te zitten.
:strip_exif()/f/image/00eCdg58J04aVkHR8OCx5qTy.png?f=user_large)
Dit klinkt bijna als overmoed. Waarom wil je dan overstappen naar indexbeleggen als je gouden handjes hebt? Doe je 100% rendement magic gewoon nog een keer met die €500k als het toch een sure thing is?verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:30:
[...]
Klinkt misschien heel naïef van mij, maar neem maar van mij aan dat ik weinig aan het toeval overlaat. En dat heeft afgelopen jaren mij geen windeieren gelegd.
[ Voor 32% gewijzigd door fsfikke op 04-12-2024 17:50 ]
Iedereen moet eens stoppen met ongefundeerde meningen/oordelen over wat ik doe/denk.fsfikke schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:43:
[...]
Misschien heb je het idee dat indexbeleggen enkel iets is voor mensen die €50 per maand inleggen ofzoMaar de vraag of lump-sum of DCA beter is komt elke week ongeveer wel langs hier. Iedereen denkt telkens weer dat zijn situatie extreem uniek is omdat het voor hunzelf om een significant bedrag gaat (=emotie). Maar of dat bedrag voor de een nu €5000 of €500k is maakt totaal niets uit voor de bewezen voordelen van time in the market.
Op die fictieve €500k heb je de afgelopen 5 dagen al weer €9750 (1,95%) misgelopen door nog niet in de markt te zitten.
[Afbeelding]
Het is blijkbaar heel moeilijk om gewoon iemand te respecteren om zijn motivatie om iets te doen of te laten, en een helpende hand toe te reiken bij een vraag.
Een fijne avond verder!!
Het punt is nu juist dat wat wij hier doen gefundeerd is en dat van jou niet of minder. Dat geeft niet maar het zou wel fijn zijn als je dat erkent en je iets bescheidener opstelt. De reacties volgen op jouw opstelling hier. Fijne avond.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:52:
[...]
Iedereen moet eens stoppen met ongefundeerde meningen/oordelen over wat ik doe/denk.
Het is blijkbaar heel moeilijk om gewoon iemand te respecteren om zijn motivatie om iets te doen of te laten, en een helpende hand toe te reiken bij een vraag.
Een fijne avond verder!!
Prima. Dan zullen de nieuwe inzichten nog wel komen.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:30:
[...]
Ik ga hier niet verder op in, ik weet wat ik bereikt heb afgelopen jaren en dat is wat voor mij telt, en als jij denkt dat dit geluk is geweest of gokken, vertelt meer over jezelf dan over mij.
Ik ben meer van goed onderbouwde keuzes en afwegingen dan dat ik gewoon ergens blind induik.
Je lijkt je zelf erg boven ons te willen positioneren. Het is niet dat wij hier maar wat aanrommelen met kleine bedragen. Wij hebben ook veel 'bereikt' door domweg in de markt te zitten. De meesten voelen alleen niet de behoefte dit te etaleren en als autoriteitargument te gebruiken. Dat zijn cryptocowboy-praktijken
Ik had je al verteld dat het ongezellig zou worden als je doorgaat met uitleggen dat je, samengevat, een hele goeie belegger bent.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:52:
[...]
Iedereen moet eens stoppen met ongefundeerde meningen/oordelen over wat ik doe/denk.
Een fijne avond verder!!
Passief beleggen is vooral weten dat je het niet weet.
Niemand kan de markt timen. Het feit dat sommigen het doen is niets anders dan simpele statistiek.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:00:
Historisch gezien komt het vaak voor dat een bull market zoals die van dit en vorig jaar 6 jaar duurt.
Als je dan niet nu instapt en wacht, dan zul je op een dip kopen die mogelijk (stukken) hoger ligt dan nu.
En wat ook vaak niet helpt is dat ALS er een dip is, je niet durft te kopen (dezelfde emotie).
Heel wat posts uit het verleden, waarin men wacht op een dip, sterven een stille dood.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Ik plaats mij boven niemand.
Ik proef juist het tegenovergestelde, hoe jullie praten over iemand die korte termijn in aandelen of crypto handelt is in jullie ogen iemand die geluk heeft gehad en niet weet waar die over praat.
In die wereld worden lange termijn beleggers namelijk ook weggezet als mensen die niets weten van markten en als je maar lang genoeg blijft zitten kom je altijd wel op winst uit.
Dat ik een hele andere achtergrond heb dan de meeste van jullie is blijkbaar reden om iemand gelijk aan te vallen op zijn mening, terwijl ik gewoon objectief probeer te blijven en enkele normale vragen stel.
Ieder moet doen waar die zich goed bij voelt. Ik dus ook. En als ik op een dip wil wachten om een entry te maken in lange termijn beleggen dan is dat mijn keus en dat dienen jullie te respecteren.
Vanuit mijn opgedane ervaringen en kennis van diverse markten vind ik het persoonlijk nu riskant om in te stappen, mensen die al 10 jaar erin zitten zal een dip/recessie misschien minder pijn doen.
Ik ga komende tijd mezelf verder verdiepen in strategieën en producten.
Bedankt en tot ziens..
Ik proef juist het tegenovergestelde, hoe jullie praten over iemand die korte termijn in aandelen of crypto handelt is in jullie ogen iemand die geluk heeft gehad en niet weet waar die over praat.
In die wereld worden lange termijn beleggers namelijk ook weggezet als mensen die niets weten van markten en als je maar lang genoeg blijft zitten kom je altijd wel op winst uit.
Dat ik een hele andere achtergrond heb dan de meeste van jullie is blijkbaar reden om iemand gelijk aan te vallen op zijn mening, terwijl ik gewoon objectief probeer te blijven en enkele normale vragen stel.
Ieder moet doen waar die zich goed bij voelt. Ik dus ook. En als ik op een dip wil wachten om een entry te maken in lange termijn beleggen dan is dat mijn keus en dat dienen jullie te respecteren.
Vanuit mijn opgedane ervaringen en kennis van diverse markten vind ik het persoonlijk nu riskant om in te stappen, mensen die al 10 jaar erin zitten zal een dip/recessie misschien minder pijn doen.
Ik ga komende tijd mezelf verder verdiepen in strategieën en producten.
Bedankt en tot ziens..
“In a bull market, everyone looks like a genius.”
We vallen je niet aan op je mening, maar op het ontkennen van feiten en wetenschappelijk onderzoek.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:12:
dat is niet zo'n lekkere binnenkomer hier. Je staat er niet objectief in als je er werkelijk van overtuigd bent dat jij gouden handjes hebt. Je mag dat geloven, maar we houden je hier een spiegel voor.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 04-12-2024 23:09 ]
Een objectief blijvend iemand zal niet willen wachten op een dip. Prima als je dit wel wil doen, maar dit is een discussietopic om consensus te bespreken over wat optimaal en het verstandigst is, niet om elkaar toe te juichen als men toch wat eigenwijs doet.verstappen33 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:12:
terwijl ik gewoon objectief probeer te blijven en enkele normale vragen stel.
Je maakt het er nu van dat dat tegengas op jouw persoon slaat, maar dat doet het dus juist niet. Al was je de grootste beursguru, als je binnenkomt met een beginnersmisvatting dan ga je er logischerwijs kritiek op krijgen. Maar je verwijt ons vervolgens dat het op je persoon slaat zonder dat iemand anders dan jijzelf dat zo opvat. Ook een beginnersmisvatting in het begrip discussiëren. Dat maakt jou nog geen beginner, een belangrijk verschil.
[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 04-12-2024 23:11 ]
Om wellicht nog een eenvoudige video van Ben Felix over dit punt te plaatsen. Juist een van de mensen die op een overzichtelijke manier toch complexe materie weet over te brengen. En daarbij geeft hij ook de richting waar meer achtergrond informatie over het onderwerp gevonden kan worden. En dat is dan niet "beursguru x zegt dit" materiaal, maar echt academisch onderzoek op tal van vlakken.
Om dan ook gelijk een onderzoek te noemen:
Another Look at Timing the Equity Premiums door Wei Dai en Audrey Dong van Dimensional Fund Advisors
https://www.investopedia.com/terms/b/bias.asp
https://www.investopedia....es-and-how-avoid-them.asp
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeDoes Market Timing Ever Work?
Om dan ook gelijk een onderzoek te noemen:
Another Look at Timing the Equity Premiums door Wei Dai en Audrey Dong van Dimensional Fund Advisors
Verder ook het punt dat de gekozen strategie geen enkele emotie meer bevat en puur op academisch onderzoek is gebaseerd. Zo probeer je te voorkomen je dat één of meerdere van de vooroordelen (in het Engels "bias") invloed zal hebben op jouw beleggingen.We examine strategies that time the market, size, value, and profitability premiums in the US, developed ex US, and emerging markets based on three common timing approaches: valuation ratio, mean reversion, and momentum. Out of the 720 timing strategies we simulated, the vast majority underperformed relative to staying invested in the long side of the premiums. While 30 strategies delivered promising outperformance at first glance, further analysis shows that their outperformance is very sensitive to specific time periods and parameters for strategy construction.
https://www.investopedia.com/terms/b/bias.asp
https://www.investopedia....es-and-how-avoid-them.asp
[ Voor 31% gewijzigd door Qwerty-273 op 05-12-2024 00:03 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik zag een welkomst actie bij ING voor indexbeleggen
https://www.ing.nl/partic...g-beleggen-cashback-actie (Geen referral link).
Is er een reden dat deze actie door bloggers niet onder de aandacht wordt gebracht terwijl die van Centraal beheer wel overal genoemd? Zie ik kleine lettertjes over het hoofd?
3 maanden lijkt me te overzien. Tenzij er verborgen kosten zijn bij opzegging.
Is er een reden dat deze actie door bloggers niet onder de aandacht wordt gebracht terwijl die van Centraal beheer wel overal genoemd? Zie ik kleine lettertjes over het hoofd?
De kosten zijn vrij hoog:Dtrierum schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:39:
Ik zag een welkomst actie bij ING voor indexbeleggen
0,4% service fee
0,7% fondskosten
Bij de minimale inleg voor €200 bonus:
€ 10.000 + (3 * € 200) = € 10.600
(10.000 * 0,4%) + (10.000 * 0,7%) = € 116,60
Al kun je de kosten drukken door na 3 maanden de inleg weer op te nemen.
Verder nog ING specifiek, je hebt ook een ING betaalrekening nodig (met maandelijkse kosten) en hoewel je de rekening(en) elk moment kan opzeggen mag volgens de voorwaarden ING een bedrag in rekening brengen als dat binnen zes maanden gebeurt (waar vervolgens geen indicatie wordt gegeven hoeveel dat dan is). Dat is tenminste zo bij de betaalrekening.
Als je ziet dat je niet zelf kan kiezen waar je in gaat beleggen, maar in 1 van 4 door ING gedefinieerde ING fondsen kon beleggen kon je alweer weg klikken 
Dan weet je idd al waarom daar minder publieke interesse voor is.
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 05-12-2024 09:22 ]
PSN
Tot nu toe gaat het wel lekker hiermeede Peer schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:40:
[...]
dat is waar, maar wel vrij verwaarloosbaar. Zou voor mij nooit een reden zijn om de inleg van Nov en Dec al in Oktober te doen. In ruil daarvoor heb ik liever een maandelijkse inleg zonder proberen te timen.
[...]
Tsja. Altijd een beetje zuur natuurlijk om eind December iets in te leggen en gelijk flink VRH mogen betalen. Er zullen ook mensen zijn die zeggen: doe die inleg lekker in Januari, net ná de peildatum. Maar ook dan ben je dus aan het timen en riekt het al een beetje naar peildatumarbitrage.
[...]
tsja

Dank voor de reality check mbt ING dan! Haha.
Volgens mij is dat voor passief beleggen niet echt een nadeel.YakuzA schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:19:
Als je ziet dat je niet zelf kan kiezen waar je in gaat beleggen, maar in 1 van 4 door ING gedefinieerde ING fondsen kon beleggen kon je alweer weg klikken
Gezien de YTD, zitten er (redelijk?) wat obligaties en andere producten in:Rubbergrover1 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:30:
[...]
Volgens mij is dat voor passief beleggen niet echt een nadeel.
https://www.ing.nl/partic...udig-beleggen-rendementen
https://www.ing.nl/partic...rzaam-index-portefeuilles
YTD met 'zeer offensief' 6 tot 8 procentpunt oid onder een 80/10/10 NT World/EM/SC mix?
(maar misschien wordt die site niet zo vaak geupdate)
Zeer offensief top5:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000013JZ31. Cardano Investment Funds I - Cardano ESG Transition Enhanced Index Equity
North America Units -C1 Inc EUR- EUR 17,91%
2. Goldman Sachs North America Enhanced Index Sustainable Equity - Q Cap
EUR EUR 17,70%
3. Amundi MSCI USA ESG Leaders Extra UCITS ETF Accum DR USD USD 11,15%
4. Northern Trust UCITS FGR Fund - Northern Trust Developed Real Estate ESG
Index UCITS FGR Fund Units Class A EUR 10,90%
5. Xtrackers MSCI USA ESG UCITS ETF Accum Shs -1C- USD USD 10,49%
https://markets.ft.com/da...ummary?s=LU1903451901:EUR
[ Voor 53% gewijzigd door YakuzA op 05-12-2024 12:42 ]
PSN
Is haast een kopie van wat de Rabobank ook biedt. Geinig genoeg hebben alle 4 de fondsen een risicoscore van 3. De namen Defensief/Neutraal/Offensief/Zeer Offensief zijn een wassen neus, de enige logische keuze uit deze 4 is Zeer Offensief. Helaas gaan een hele hoop mensen hier in trappen en voor Defensief of Neutraal.YakuzA schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:29:
[...]
Gezien de YTD, zitten er (redelijk?) wat obligaties en andere producten in:
https://www.ing.nl/partic...udig-beleggen-rendementen
YTD met 'zeer offensief' 6 tot 8 procentpunt oid onder een 80/10/10 NT World/EM/SC mix?
Zeer offensief top5:
[...]
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000013JZ3
De links die je later in je post geeft, lijken dat tegen te spreken.YakuzA schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:29:
[...]
Gezien de YTD, zitten er (redelijk?) wat obligaties en andere producten in:
Het heeft toch wel een redelijke waardering van Morningstar en lijkt in de FT cijfers ook vaak in het beste kwartiel te zitten. Het is vast niet het beste op de markt, maar lijkt ook weer niet zo'n dramatische keus.https://www.ing.nl/partic...udig-beleggen-rendementen
Zeer offensief top5:
[...]
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000013JZ3
Meer als 10% 'real estate' in 1 subfonds is wel aardig 'andere producten' imhoRubbergrover1 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:29:
[...]
De links die je later in je post geeft, lijken dat tegen te spreken.
[...]
Het heeft toch wel een redelijke waardering van Morningstar en lijkt in de FT cijfers ook vaak in het beste kwartiel te zitten. Het is vast niet het beste op de markt, maar lijkt ook weer niet zo'n dramatische keus.
(en tsja, als je wat verder doorgraaft in de documenten is het na een edit in de post misschien iets minder samenhangend
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 05-12-2024 14:42 ]
PSN
Defensievere fondsen hebben inderdaad vaak een hoop obligaties. Dat weet je van tevoren als je daarvoor kiest. Je post deed het overkomen alsof ook de offensieve variant nog vol in zulk soort zaken zou zitten. Vandaar mijn reactie.YakuzA schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:35:
[...]
Meer als 10% 'real estate' in 1 subfonds is wel aardig 'andere producten' imho
(en tsja, als je wat verder doorgraaft in de documenten is het na een edit in de post misschien iets minder samenhangendde defensievere varianten zitten idd wel volgestampt met obligaties/'government bonds' etc)
Weet er iemand wat er gebeurt als ik bij IKBR een call optie koop voor VTI en deze wil uitvoeren terwijl ik niet genoeg cash heb?
Kan ik dit uitvoeren en meteen daarna aandelen los verkopen zodoende dat ik niet in de min sta?
(Stel ik heb 20k cash op de hele ibkr rekening en geen andere aandelen etc.)
100 aandelen vti zijn op dit moment 30k Dat is me beetje gortig. Pair trade kan wel op paper account met een put call maar dat werkt niet in real life want dan eisen ze dat je de aandelen al in bezit hebt.
Of betaal ik gewoon een stukje rente over het bedrag dat ik in de min sta x tijdsduur?
Kan ik dit uitvoeren en meteen daarna aandelen los verkopen zodoende dat ik niet in de min sta?
(Stel ik heb 20k cash op de hele ibkr rekening en geen andere aandelen etc.)
100 aandelen vti zijn op dit moment 30k Dat is me beetje gortig. Pair trade kan wel op paper account met een put call maar dat werkt niet in real life want dan eisen ze dat je de aandelen al in bezit hebt.
Of betaal ik gewoon een stukje rente over het bedrag dat ik in de min sta x tijdsduur?
Even een vraagje van iemand die net gestart is met fondsen naast aandelen.Bedoel je met transactiekosten dan de kosten van je broker of die van het fonds zelf?Wozmro schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:11:
Bij indexfondsen moet je niet denken in 'je geld eruit halen'.
Meestal is dit toch een %, dus zou het toch niet uit moeten maken of je grote of kleine bedragen tegelijk koopt? Mijn strategie was juist om maandelijks een bedrag in te leggen.
there's no tweak without the tweaker
Sommige brokers hebben 1 of 3 of 5 euro + percentage als transactiekosten.virtualJac schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:32:
[...]
Even een vraagje van iemand die net gestart is met fondsen naast aandelen.Bedoel je met transactiekosten dan de kosten van je broker of die van het fonds zelf?
Meestal is dit toch een %, dus zou het toch niet uit moeten maken of je grote of kleine bedragen tegelijk koopt? Mijn strategie was juist om maandelijks een bedrag in te leggen.
Andere brokers hebben weer geen transactiekosten. Of geen transactiekosten bij automagische aankopen.
Het zal dus erg er vanaf hangen waar je dit doet.
PSN
In mijn geval gaat het over transactiekosten (en taksen, BE) van de bank zelf.virtualJac schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:32:
[...]
Even een vraagje van iemand die net gestart is met fondsen naast aandelen.Bedoel je met transactiekosten dan de kosten van je broker of die van het fonds zelf?
Dan ga je de min in inderdaad en daar betaal je een beetje rente over per dag.streafer schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:30:
Weet er iemand wat er gebeurt als ik bij IKBR een call optie koop voor VTI en deze wil uitvoeren terwijl ik niet genoeg cash heb?
ja uiteraard kun je dit doen. wel 2 x transactiekosten.Kan ik dit uitvoeren en meteen daarna aandelen los verkopen zodoende dat ik niet in de min sta?
jaOf betaal ik gewoon een stukje rente over het bedrag dat ik in de min sta x tijdsduur?
Ik wil naast passief beleggen wat ik doe bij Meesman (Aandelen Wereldwijd Totaal) ook een grote enkele storting doen ten laste van mijn jaarruimte bij Brand New Day à € 30k.
Het duurt nog een jaar of 25 voordat ik met pensioen ga, dus het staat daar wel even. Dan ben ik geneigd om daar weer voor een relatief hoog risico/offensief fonds te gaan. Maar zit ik dan niet in hetzelfde vaarwater als het Meesman Aandelen Wereldwijd totaal fonds?
Welk BND fonds zouden jullie kiezen met een horizon van 25 jaar, maar niet te veel overlap met Meesman AWD? Dank!
Het duurt nog een jaar of 25 voordat ik met pensioen ga, dus het staat daar wel even. Dan ben ik geneigd om daar weer voor een relatief hoog risico/offensief fonds te gaan. Maar zit ik dan niet in hetzelfde vaarwater als het Meesman Aandelen Wereldwijd totaal fonds?
Welk BND fonds zouden jullie kiezen met een horizon van 25 jaar, maar niet te veel overlap met Meesman AWD? Dank!
Ik weet niet zeker of je ik vraag begrijp, maar de insteek van AWD is de gangbare strategie voor lange termijn beleggen (zeg zo'n 10+ jaar), namelijk de wereldmarkt maximaal afkaarten via je indexfondsportfolio, volgens de verdeelsleutel van https://marketcaps.site/. Of je dat nou bij Meesman, BND of een andere route kiest zou niet uit moeten maken. Wat je dus juist zou willen is de maximale overlap met AWD, want anders loop je het risico meer te verliezen. Bij BND komt hun Zeer Offensief daar ook bij uit, al zit er een deel hedged Developed World in:zeeg schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:57:
Ik wil naast passief beleggen wat ik doe bij Meesman (Aandelen Wereldwijd Totaal) ook een grote enkele storting doen ten laste van mijn jaarruimte bij Brand New Day à € 30k.
:strip_exif()/f/image/rZaDAZhndVtjImr8FJYTtpiA.png?f=user_large)
Je kan ook Meesman nadoen en via een zelfgekozen portfolio BND's unhedged developed world, emerging markets en small cap nemen in dezelfde verhoudingen (dus grof gezegd 78/12/10). Maar dan hou je altijd de verantwoordelijkheid om zelf evt te herbalanceren.
Als je bedoelt dat je liever minder hedged/stabiel wil beleggen, maar nog steeds wereldwijd, dan zou ik 100% voor hun unhedged developed world gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 05-12-2024 17:54 ]
Ik heb nog 7 jaar voordat ik de pensioen leeftijd bereik en heb via bnd en degiro jaarlijks mijn vrije ruimte benut. Sinds vorig jaar is die ruimte fors meer geworden. Is het nu verstandig om die ruimte te blijven gebruiken? Bij bnd heb ik nu een verdeling van 70/30 obligaties en aandelen en degiro is alles aandelen maar een veel lager bedrag. Wat is wijsheid.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
---
[ Voor 99% gewijzigd door ParaWM op 05-12-2024 17:55 ]
Sinterklaas wil bier !
Ik zou zeker doorgaan in te leggen wat je kan. Het voordeel van belastingvoordeel (lager belastbaar inkomen en geen VRH) blijft, maar het grote nadeel dat het tot je AOW leeftijd vaststaat (ok, niet helemaal) is in jouw geval minder dan voor iemand die nog 40 jaar van hun AOW leeftijd zit.corsat schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:43:
Ik heb nog 7 jaar voordat ik de pensioen leeftijd bereik en heb via bnd en degiro jaarlijks mijn vrije ruimte benut. Sinds vorig jaar is die ruimte fors meer geworden. Is het nu verstandig om die ruimte te blijven gebruiken? Bij bnd heb ik nu een verdeling van 70/30 obligaties en aandelen en degiro is alles aandelen maar een veel lager bedrag. Wat is wijsheid.
Je kan er weinig zinnigs over zeggen zonder bedragen omstandigheden te kennen.alson schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:45:
[...]
Ik zou zeker doorgaan in te leggen wat je kan. Het voordeel van belastingvoordeel (lager belastbaar inkomen en geen VRH) blijft, maar het grote nadeel dat het tot je AOW leeftijd vaststaat (ok, niet helemaal) is in jouw geval minder dan voor iemand die nog 40 jaar van hun AOW leeftijd zit.
Zelf verwacht ik na mijn 45e niet meer in te leggen in lijfrentepensioen, er zit dan genoeg in om rustig in 25 jaar door te groeien tot gewenste bedrag. Zonde om teveel vast te leggen
Ik zou met een horizon van minder dan 5 jaar sowieso niet in aandelen beleggen, dus ik zie weinig probleem in het geld 7 jaar vast te leggen. Alternatief zou voor mij spaar(depositos) zijn, niet "gewone" investeringen.G83 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:41:
Je kan er weinig zinnigs over zeggen zonder bedragen omstandigheden te kennen.
Zelf verwacht ik na mijn 45e niet meer in te leggen in lijfrentepensioen, er zit dan genoeg in om rustig in 25 jaar door te groeien tot gewenste bedrag. Zonde om teveel vast te leggen
Ik heb voor een groot deel levenslange pensioen en daarnaast 120k bij bnd en degiro staan in geblokkeerde rekeningen. Ik heb ook naar deposito’s gekeken dus wellicht kan ik nog wat verdelen, obligaties, etf wereldwijde fondsen en obligaties. Dan spreid ik optimaal.alson schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:53:
[...]
Ik zou met een horizon van minder dan 5 jaar sowieso niet in aandelen beleggen, dus ik zie weinig probleem in het geld 7 jaar vast te leggen. Alternatief zou voor mij spaar(depositos) zijn, niet "gewone" investeringen.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
ik heb flink bijgelezen in dit topic, ik wil graag zowel gaan pensioenbeleggen voor aanvullend pensioen na AOW-leeftijd als indexbeleggen om wellicht eerder (deels) te kunnen stoppen met werken of gewoon iets meer geld te besteden te hebben tegen die tijd. ik heb voor het indexbeleggen een horizon van zo'n 15-20 jaar, voor het pensioen 25 jaar. De bedoeling is om maandelijks 100,- in te gaan leggen op beide rekeningen, startbedrag moet ik nog even naar kijken.
is het nu handig dit bij dezelfde tent te gaan doen of kan ik beter twee verschillende kiezen? ik zat bijvoorbeeld naar BND en Meesman te kijken. Beiden voor zover ik kon overzien vergelijkbaar qua portefeuille en kosten, of mis ik iets?
is het nu handig dit bij dezelfde tent te gaan doen of kan ik beter twee verschillende kiezen? ik zat bijvoorbeeld naar BND en Meesman te kijken. Beiden voor zover ik kon overzien vergelijkbaar qua portefeuille en kosten, of mis ik iets?
Volgens mij is er niet echt een voordeel of nadeel van alles bij een partij hebben of juist het gesplitst hebben. Ik zou zelf biedt beide varianten apart kijken welke partij de beste is. Maar er is ook wat te zeggen voor het gemak van één partij.Frieda schreef op donderdag 12 december 2024 @ 01:21:
ik heb flink bijgelezen in dit topic, ik wil graag zowel gaan pensioenbeleggen voor aanvullend pensioen na AOW-leeftijd als indexbeleggen om wellicht eerder (deels) te kunnen stoppen met werken of gewoon iets meer geld te besteden te hebben tegen die tijd. ik heb voor het indexbeleggen een horizon van zo'n 15-20 jaar, voor het pensioen 25 jaar. De bedoeling is om maandelijks 100,- in te gaan leggen op beide rekeningen, startbedrag moet ik nog even naar kijken.
Bedenk wel, als er tussen twee partijen ook maar een klein verschil in kosten zit, dat dit na 15 of 25 jaar mede door rente op rente tot een flink bedrag kan oplopen in wat je er aan over houdt.
Avantis heeft nu ook z’n semi-passieve EM ETF gereleased: AVEM / IE000K975W13. Het betreffen large/mid/small cap equities met een lichte value/profitability screen.
Nog niet te vinden op IBKR zojuist (de Amerikaanse variant op ARCA heeft heel handig dezelfde AVEM naam).
Nog niet te vinden op IBKR zojuist (de Amerikaanse variant op ARCA heeft heel handig dezelfde AVEM naam).
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Is het nodig om extra voor je pensioen te gaan sparen? Als het antwoord daarop nee is zou ik het geld lekker in box 3 houden of uitgeven. Mocht je wel een tekort hebben dan kan je ook nog kijken naar je reserveringsruimte.corsat schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:43:
Het kan soms qua kosten wel interessant zijn om beide bij dezelfde partij te doen.
Doordat kosten vaak gestaffeld zijn wordt het bij een grotere som aan vermogen goedkoper.
Sommige partijen tellen de verschillende rekeningen bij elkaar op en bepalen de kosten over het totale bedrag.
Meesman doet dit volgens mij wel, bij een partij als degiro gebeurd dit niet want die kent een hele andere kosten structuur.
Moet je uiteraard wel verwachten in die vermogensranges te komen.
Doordat kosten vaak gestaffeld zijn wordt het bij een grotere som aan vermogen goedkoper.
Sommige partijen tellen de verschillende rekeningen bij elkaar op en bepalen de kosten over het totale bedrag.
Meesman doet dit volgens mij wel, bij een partij als degiro gebeurd dit niet want die kent een hele andere kosten structuur.
Moet je uiteraard wel verwachten in die vermogensranges te komen.
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.
Ik zou meer algemeen kijken of de maandbedragen passend zijn voor je doel.GoEV6 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:21:
[...]
Is het nodig om extra voor je pensioen te gaan sparen? Als het antwoord daarop nee is zou ik het geld lekker in box 3 houden of uitgeven. Mocht je wel een tekort hebben dan kan je ook nog kijken naar je reserveringsruimte.
Met 25 jaar lang 100 per maand kom je uit op 30k inleg die door rendement grofweg verdubbelt tot 60k. Dat geeft je ongeveer 3.000 per jaar extra. Best een leuk bedrag om jaarlijks bovenop je pensioen erbij te hebben. Maar als gezegd, kijk ook even of dat echt nodig is.
Na 15 jaar geeft die 'vrije' inleg je inclusief rendement misschien 30k of misschien 35k. Ook wel leuk, maar ik denk dat dit tegen die tijd (ook met inflatie en zo) nauwelijks genoeg is om een half jaar van te leven. Als je wil sparen voor écht eerder stoppen met werken, dan lijkt me dat je dit deel toch wat hoger zou moeten maken.
Ik ben de laatste 10 jaar veel meer gaan verdienen dus daar zit over 7 jaar een behoorlijk verschil. Om het verschil te verkleinen ben ik aan het storten in mijn lijfrente rekeningen ook omdat ik jaarlijks een behoorlijke ruimte heb. Ik kijk ook met een schuin oog naar het punt waarop ik nog 37% belasting betaal want anders heeft de lijfrente niet zoveel zin. Aflossen in mijn hypotheek doe ik momenteel niet.GoEV6 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:21:
[...]
Is het nodig om extra voor je pensioen te gaan sparen? Als het antwoord daarop nee is zou ik het geld lekker in box 3 houden of uitgeven. Mocht je wel een tekort hebben dan kan je ook nog kijken naar je reserveringsruimte.
Hoe kijken jullie tegen wachten met inleggen tot na 1 jan i.v.m. de peildatum voor de VRH? Het gaat om een eenmalig bedrag wat hoger ligt dan de maandelijkse inleg.
Dan kan je beter je zorgverzekering vooruit betalen. Tenzij je normaal 10k maandelijks stort.Vlietgors schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:51:
Hoe kijken jullie tegen wachten met inleggen tot na 1 jan i.v.m. de peildatum voor de VRH? Het gaat om een eenmalig bedrag wat hoger ligt dan de maandelijkse inleg.
Ik zou even wachten.Vlietgors schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:51:
[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 13-12-2024 02:05 ]
Het verschil in vermogensrendementsheffing is ongeveer 1,6 procentpunt. Als je verwacht dat je beleggingen in de komende tweeënhalf week meer dan 1,6% rendement maken, kun je beter nu al instappen. Maar ik zou niet die verwachting hebben. Daarom zou het rationeel zijn om te wachten.Vlietgors schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:51:
Hoe heb je die 1,6% berekend? Ik heb net even zitten zoeken in de regels voor VRH 2024, maar ik kom er niet achter. Ik wil het graag begrijpen.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:04:
[...]
Het verschil in vermogensrendementsheffing is ongeveer 1,6 procentpunt. Als je verwacht dat je beleggingen in de komende tweeënhalf week meer dan 1,6% rendement maken, kun je beter nu al instappen. Maar ik zou niet die verwachting hebben. Daarom zou het rationeel zijn om te wachten.
Ik zou gokken op 1,8%Adam1980 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:02:
[...]
Hoe heb je die 1,6% berekend? Ik heb net even zitten zoeken in de regels voor VRH 2024, maar ik kom er niet achter. Ik wil het graag begrijpen.
Bank- en spaartegoeden 1,03%
Beleggingen en andere bezittingen 6,04%
(6,04-1,03)*36%=1,8% verschil
(of die cijfers die ik random google kloppen niet, maar dit is iig de berekening voor als je al boven de belastingvrije stuk zit)
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 13-12-2024 09:25 ]
PSN
Saxo geeft me tegenwoordig meldingen dat ik het "uitlenen van effecten" kan activeren, om zo mijn rendement te verhogen.
Als ik Google, blijkt dit weinig of zelfs geen risico's te omvatten... Is er iets dat ik mis?
Waarom zou ik het niet activeren?
Als ik Google, blijkt dit weinig of zelfs geen risico's te omvatten... Is er iets dat ik mis?
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
Ik denk dan vooral: nu alweer deze discussie? Die wordt hier zo vaak gevoerd op het forum, inclusief alle bijhorende berekeningen. Kun je beter even die weer opzoeken dan het opnieuw vragen.Vlietgors schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:51:
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 13-12-2024 09:30 ]
Je zegt het goed, weinig risico. Maar dus wel een klein beetje, en daarom krijg je ook een hele kleine vergoeding.Tricolores schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:26:
Saxo geeft me tegenwoordig meldingen dat ik het "uitlenen van effecten" kan activeren, om zo mijn rendement te verhogen.
Goed om dit verschil zo te zien. Sta op het punt voor een aardige jaarruimte en reserveringsruimte een pensioenbelegging te openen. Dit helpt me om in te zien dat dat een goede zet gaat zijn, in ons geval.YakuzA schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:22:
[...]
Ik zou gokken op 1,8%
Bank- en spaartegoeden 1,03%
Beleggingen en andere bezittingen 6,04%
(6,04-1,03)*36%=1,8% verschil
(of die cijfers die ik random google kloppen niet, maar dit is iig de berekening voor als je al boven de belastingvrije stuk zit)
5,88% voor overige bezittingen min 1,44% voor banktegoeden = 4,44%Adam1980 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:02:
[...]
Hoe heb je die 1,6% berekend? Ik heb net even zitten zoeken in de regels voor VRH 2024, maar ik kom er niet achter. Ik wil het graag begrijpen.
36% van 4,44% is 1,6%.
https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2025
Vorig jaar december was het bijna 4% gestegenAdam1980 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:06:
[...]
Goed om dit verschil zo te zien. Sta op het punt voor een aardige jaarruimte en reserveringsruimte een pensioenbelegging te openen. Dit helpt me om in te zien dat dat een goede zet gaat zijn, in ons geval.
Maar het blijft een bewegelijke markt natuurlijk zonder garnaties.
Als je het in pensioen beleggen stopt dan is het idd weer een ander verhaal dan schuiven tussen spaar en beleggen, dan krijg je ook weer de factor besparen op inkomstenbelasting erbij.
PSN
Nu wel te vinden op IBKR als je zoekt m.b.v. de ISIN. Wel weer IBKR shenanigans met de beurs waar het beschikbaar is. In de app lijkt de default de listing op de Frankfurtse beurs (FWB2) te zijn, maar hij is ook beschibkaar op XETRA (IBIS2). Maar je kunt gewoon SMART routing gebruiken. Niet dat je nu al kunt kopen, dat volgt wrs. later.Radiodurans schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:03:
Avantis heeft nu ook z’n semi-passieve EM ETF gereleased: AVEM / IE000K975W13. Het betreffen large/mid/small cap equities met een lichte value/profitability screen.
[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 13-12-2024 10:46 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Het heeft inderdaad weinig risico in het algemeen (al zitten daar wel haken en ogen aan). Het voornaamste verschil is dat je geen stemrecht meer hebt op het moment dat het aandeel uitgeleend is (die ligt dan bij de lener) en in sommige situaties worden de belastingen complexer. In de regelgeving is de lener verplicht om een cash onderpand van meer waarde te geven voor het lenen van het aandeel (102% voor VS aandelen). Wel zit er met heftig stijgende koersen van een aandeel daar risico dat het onderpand niet meer de waarde dekt van het uitgeleende aandeel. Verder krijg jij als uitlener geen dividend uitgekeerd op het moment dat de aandelen uitgeleend zijn (want je hebt geen aandeel), wel krijg je van de lener een "payments in lieu of dividends" daarvoor in de plaats. Dat kan verschil maken voor belastingverdragen omdat het plots geen uitgekeerd dividend meer is maar een directe betaling.Tricolores schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:26:
https://www.investopedia.com/terms/s/securitieslending.asp
https://www.morningstar.c...ewards-securities-lending
Misschien een domme vraag, maar wat onderscheid een semi-passieve EM ETF tenopzichte van de normale?Radiodurans schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:45:
[...]
Nu wel te vinden op IBKR als je zoekt m.b.v. de ISIN. Wel weer IBKR shenanigans met de beurs waar het beschikbaar is. In de app lijkt de default de listing op de Frankfurtse beurs (FWB2) te zijn, maar hij is ook beschibkaar op XETRA (IBIS2). Maar je kunt gewoon SMART routing gebruiken. Niet dat je nu al kunt kopen, dat volgt wrs. later.
Avantis behoudt zich het recht om van de index af te wijken als zij dat gunstig achten. Voor zover ik weet kan je dan denken aan een zakelijk event dat al wel is aangekondigd maar nog niet doorgevoerd in de index. Als iedereen weet dat een bedrijf volgend jaar in EM index wordt opgenomen maar het zit er nu nog niet in dan zal avantis mogelijk al een plukje kopen en onderbrengen in hun EM fonds.Kees Schilder schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:35:
[...]
Misschien een domme vraag, maar wat onderscheid een semi-passieve EM ETF tenopzichte van de normale?
Ook wachten ze niet tot een vast moment in het jaar om de fondsen te balanceren maar doen ze dat continu.
Deze aanpak klinkt niet gek, maar je weet niet wat het betekent in geval van black swan events. Klein beetje onzekerheid dus in ruil voor een wat meer gestroomlijnd (ver)koopbeleid.
Avantis belegt op basis van factoren zoals waarde, winstgevendheid en momentum. Aandelen die relatief goed scoren op deze factoren krijgen wat meer gewicht, aandelen die relatief slecht scoren krijgen wat minder gewicht. Zo wijkt het fonds dus af van een passief indexfonds.Kees Schilder schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:35:
[...]
Misschien een domme vraag, maar wat onderscheid een semi-passieve EM ETF tenopzichte van de normale?
Overigens is dit specifieke fonds een fonds met geringe factor ladingen. Het wijkt dus niet zo heel veel af van een standaard EM fonds.
Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.