Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:39
Thompson schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:32:
[...]
Nou zijn die VS bedrijven die gigantisch zijn gegroeid ook gewoon allemaal wereldwijd actief. Het is niet zo dat die volledig op de economie van de VS draaien. Nvidia is momenteel qua market cap het grootste bedrijf maar die waarde zit vervolgens weer verdeeld in Taiwan 26%, China 24%, United States 20%, Overig 30%.

Disclaimer; De logica hierachter klopt volgens mij gewoon, maar ik ben totaal geen expert in dit soort zaken uitleggen en heb voor die % gegevens ChatGPT gebruikt zonder verder heel goed onderzoek te doen.
Ik heb eerder in dit draadje een video van Ben Felix gepost die uitlegt waarom dit argument niet opgaat. Kort gezegd: het zijn nog steeds Amerikaanse bedrijven die sterk gecorreleerd zijn aan de Amerikaanse aandelenmarkt. Wil je echte regionale diversificatie dan zul je echt moeten spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:39
Inmiddels is mijn avontuur bij IBKR met WEBN begonnen, dank voor alle nuttige info in dit topic. Ik zal nog vanalles lezen en wie weet wordt het passieve ietsje actiever in de toekomst :)
Stel eerst je bank wel op de hoogte voordat je grote bedragen overmaakt, rekening was snel geblokkeerd hier :+ Had ik niet eens bij stilgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:15
mister_S schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:55:
Inmiddels is mijn avontuur bij IBKR met WEBN begonnen, dank voor alle nuttige info in dit topic. Ik zal nog vanalles lezen en wie weet wordt het passieve ietsje actiever in de toekomst :)
Stel eerst je bank wel op de hoogte voordat je grote bedragen overmaakt, rekening was snel geblokkeerd hier :+ Had ik niet eens bij stilgestaan.
Waarom zou je je bank informeren, en over wat voor bedragen hebben we het?

Ik heb door de jaren heen meermaals bedragen van 10k+ heen en weer geschoven, en nog nooit m'n bank geïnformeerd, en m'n bank heeft ook nog nooit contact met mij opgenomen daarover.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enyaq
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-04 08:59
edozat1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:26:
Vraagje aan de IBKR- en Raboklanten. Elke keer als ik een bedrag €X overmaak van mijn Raborekening naar mijn IBKR-rekening, zie ik op mijn Raborekening twee afschriften naar IBKR van €X en één bijschrift van IBKR van €X. Herkennen anderen dit? Zo ja, enig idee waarom dat gebeurt?
Idem hier. Geen idee waarom het gebeurt.
Je boekt over naar IBKR, Rabo lijkt dit een direct weer terug te trekken en dan alsnog uit te voeren. Bij mij gebeurt dit altijd, en gaat het uiteindelijk altijd wel gewoon goed dus ik laat het maar.
Wellicht een soort controlesysteem dat in werking treed (buitenlandse rekening) en dan weer wordt gecorrigeerd. Als je het volgt via de app gebeuren de boekingen meestal binnen 3 minuten na elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Hahn schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:07:
[...]

Ik heb door de jaren heen meermaals bedragen van 10k+ heen en weer geschoven, en nog nooit m'n bank geïnformeerd, en m'n bank heeft ook nog nooit contact met mij opgenomen daarover.
Was 10k vanaf Rabobank, de transactie is gelijk geblokkeerd. Was gewoon omdat het ongebruikelijk was, groot bedrag naar een buitenlandse rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enyaq
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-04 08:59
.

[ Voor 99% gewijzigd door Enyaq op 24-11-2024 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:15
mister_S schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:54:
[...]

Was 10k vanaf Rabobank, de transactie is gelijk geblokkeerd. Was gewoon omdat het ongebruikelijk was, groot bedrag naar een buitenlandse rekening.
Ah, transactie geblokkeerd is al iets logischer. Je zei in je vorige post dat je rekening geblokkeerd was ;)

Bij ING heb ik in laatste jaren meermaals 10k overgeschreven naar buitenlandse rekeningen, maar nooit wat van gemerkt. Mogelijk dat het helpt dat ik eigenlijk altijd wel specifiek in de beschrijving benoem wat het is, zodat het minder verdacht is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:59
Hahn schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:58:
[...]

Ah, transactie geblokkeerd is al iets logischer. Je zei in je vorige post dat je rekening geblokkeerd was ;)
Vroeger was "rekening blokkeren" wel hun modus operandi. Been there, got the t-shirt. Geld overboeken naar nieuwe OpenBank rekening, in het weekend. En dan ook geen melding of niks. Enige indicatie was dat ik, ik meen, <min 5 ton + saldo> als een regeltje "Beschikbaar" zag staan (dus met een saldo van €100 was er -€499.900 beschikbaar). Beetje zoeken op internet en dan moet op andere websites blijken dat de rekening dus geblokkeerd is. Is schijnbaar zelfs een rechtzaak over geweest met als conclusie dat deze praktijk (helemaal blokkeren + klant niet informeren) helemaal niet mag. Vervolgens zelf op maandagmorgen de klantenservice gebeld (jip, gesloten in het weekend), via de app, en was binnen 5 minuten opgelost en de transactie uitgevoerd. Zonder ook maar een verdere vraag.
Mogelijk dat het helpt dat ik eigenlijk altijd wel specifiek in de beschrijving benoem wat het is, zodat het minder verdacht is.
Als het leven nu eens zo makkelijk was. Dat iedereen gewoon eerlijk handelde. Als in: iemand die doet "witwassen of terrorisme financieren" kan exact dezelfde omschrijving gebruiken als dat jij doet. Hoe moet de bank dan herkennen dat die liegt en jij niet? ;)

Overigens zijn ook al alle Nederlandse grootbanken (dat is incl. Rabo & ING) beboet (voor vele miljoenen) voor het niet voldoen aan de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financiering terrorisme) / KYC (Know your customer). Alleen is er dus ook geen duidelijke regelgeving / richtlijn. Dus elke bank deed maar wat, dat niet goed was, en nu doen ze nog steeds maar wat, wat totaal is doorgeschoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:45
Hahn schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:07:
[...]

Misschien juist daarom. Omdat je dat door de jaren heen meermaals hebt gedaan, is het voor jou geen verdachte, ongebruikelijke transactie. En wordt de bank bij jou niet getriggerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:31
.

[ Voor 99% gewijzigd door R.van.M op 24-11-2024 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
De hele rekening was ook geblokkeerd, dus niet alleen een geblokkeerde transactie :) Het gaat om een rekening waar weinig activiteit plaatsvindt anders dan loon storten en af en toe geld overmaken naar twee andere rekeningen, dus het was gewoon een verdachte actie. De medewerker aan de telefoon begon wel gelijk over crypto en dat ze meerdere meldingen per dag krijgen van verloren geld richting vage adviseurs en tussenpersonen.
Was dus preventief, maar de hele rekening blokkeren vond ik persoonlijk wel een erg heftige reactie. Blijkbaar is dit wel hoe het werkt bij Rabobank.

@RobertMe ze zetten de bestedingsruimte inderdaad zo in :)

[ Voor 5% gewijzigd door mister_S op 24-11-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:36

GG85

.......

Vraagje aan de IBKR- en Raboklanten. Elke keer als ik een bedrag €X overmaak van mijn Raborekening naar mijn IBKR-rekening, zie ik op mijn Raborekening twee afschriften naar IBKR van €X en één bijschrift van IBKR van €X. Herkennen anderen dit? Zo ja, enig idee waarom dat gebeurt?
Geen idee waarom maar gebeurd hier idd ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
mister_S schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:28:
Was dus preventief, maar de hele rekening blokkeren vond ik persoonlijk wel een erg heftige reactie. Blijkbaar is dit wel hoe het werkt bij Rabobank.
Dat is ook wat ze moeten doen als het wél terecht als verdachte transactie was geïdentificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 11:12
Wel apart dat in een tijd van MFA de transactie verdacht kan lijken als die vanuit de klant is aangemaakt. Dat is wel wat anders dan een rare incasso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

The Third Man schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:54:
Wel apart dat in een tijd van MFA de transactie verdacht kan lijken als die vanuit de klant is aangemaakt. Dat is wel wat anders dan een rare incasso.
Dat zal zijn om de 10k overboekingen naar Nigeriaanse prinsen te voorkomen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-04 22:38
Had hierover destijds de helpdesk ervoor gemaild. Komt er op neer dat Rabobank met de eerste transactie het probeert te versturen met een Instant Payment, maar IBKR dit niet ondersteunt, en het vervolgens nog 1x probeert zonder Instant Payment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dtrierum
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20-04 20:16
Ik wil voor het einde van het jaar mijn volledige jaarruimte (en wellicht nog wat reserveringsruimte van vorige jaren, net hoe het uitkomt), in een pensioenbeleggingspotje investeren.

Een deel van mijn jaarruimte is al geïnvesteerd in een beheerd beleggen polis. Maar inmiddels geloof ik meer in een passief beleggen oplossing.

1) Mijn denkwijze is dat ik beter dit jaar maximaal kan investeren in pensioenbeleggen (en bij wijze van spreken volgend jaar maar de helft van wat ik eigenlijk jaarlijks zou willen doen), omdat ik de belastingteruggave dan eerder heb. Daar maak ik geen denkfout toch?

2) ik overweeg dit via BND (modelbeleggen) of DeGiro (Veve of Webg) te doen. Ik zie veel bloggers en YouTubers richting BND wijzen. Maar mijn cynische kant vraagt zich af of dit altijd volledig objectief is, als ik naar de kosten kijk tov DeGiro. Is het dan het gemak van automatisch beleggen, geen omkijken naar, waar je voor kiest (en betaald)? Want bij Degiro moet je het allemaal handmatig gaan aankopen. Wat dan weer niet zo passief aanvoelt

Anyway; ik twijfel nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@Dtrierum ik zou aanraden de afweging van Mr FOB te lezen: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/

Maar ik kan me wel vinden in dat punt, uit mijn ervaring is BND ook het eenvoudigst. Maar helaas ook het duurst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dtrierum
Thanks, ja die heb ik gelezen. En uit de reacties op vragen onder 1 van zijn stukken maakte ik op dat hij in het verleden een voordelige regeling had die nog actief was waardoor het voor hem wel voordeliger was. Of zoiets.

En als ik de marketing manager van Brand New Day was zou ik 10k per maand naar hem overmaken zolang hij bij BND zou blijven pensioenbeleggen. Zonder restricties of verplichtingen dat hij dingen mooier moet voorstellen dan ze zijn. Maar dat is mijn totale gebrek in vertrouwen in de mensheid wellicht. Dus ook onwijs lullig van mij om dat op basis van niks te impliceren terwijl hij gewoon onwijs goed advies geeft op zijn blog 😁

Overigens, bij Interactive Brokers kun je wel automatisch en inleggen, en fractioneel, maar is pensioenbeleggen niet zomaar mogelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34

de Peer

under peer review

Dtrierum schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:52:
Thanks, ja die heb ik gelezen. En uit de reacties op vragen onder 1 van zijn stukken maakte ik op dat hij in het verleden een voordelige regeling had die nog actief was waardoor het voor hem wel voordeliger was. Of zoiets.

En als ik de marketing manager van Brand New Day was zou ik 10k per maand naar hem overmaken zolang hij bij BND zou blijven pensioenbeleggen. Zonder restricties of verplichtingen dat hij dingen mooier moet voorstellen dan ze zijn. Maar dat is mijn totale gebrek in vertrouwen in de mensheid wellicht. Dus ook onwijs lullig van mij om dat op basis van niks te impliceren terwijl hij gewoon onwijs goed advies geeft op zijn blog 😁

Overigens, bij Interactive Brokers kun je wel automatisch en inleggen, en fractioneel, maar is pensioenbeleggen niet zomaar mogelijk?
Ibkr houdt zich niet bezig met het Nederlandse pensioenstelsel en de regels die daarbij horen.

Waarom kijk je niet naar meesman? Is goedkoper dan BND

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:09
Dtrierum schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:38:
1) Mijn denkwijze is dat ik beter dit jaar maximaal kan investeren in pensioenbeleggen (en bij wijze van spreken volgend jaar maar de helft van wat ik eigenlijk jaarlijks zou willen doen), omdat ik de belastingteruggave dan eerder heb. Daar maak ik geen denkfout toch?
Kijk goed in welke belastingschijf je valt, het is het meest voordelig om tegen de hoogste schijf je pensioeninleg af te trekken. En dan is het vaak voordeliger om het over meerdere jaren uit te smeren ipv in 1 keer het maximale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dtrierum
Bij Meesman schrikt de ESG me wel een beetje af. Minder spreiding, en daarmee meer risico.

En inderdaad ik moet nog even goed kijken naar hoe ik uitkom dit en volgende jaren qua belastingschijf.

[ Voor 4% gewijzigd door Dtrierum op 24-11-2024 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Dtrierum schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:01:
Bij Meesman schrikt de ESG me wel een beetje af. Minder spreiding, en daarmee meer risico.

En inderdaad ik moet nog even goed kijken naar hoe ik uitkom dit en volgende jaren qua belastingschijf.
Meesman biedt een fonds aan dat in de 3 NT fondsen investeert. Dat valt toch mee met ESG uitsluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Ik vond Meesman nauwelijks onderdoen voor BND maar je zit wel aan hun enkele portfolio vast, bij BND kan je die zelf bepalen. En 1 handelsmoment per week is ook wat minder handig. Sowieso loopt BND voor qua gebruiksgemak, aankleding en functionaliteit van hun webomgeving en app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Afas schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:43:
[...]

Meesman biedt een fonds aan dat in de 3 NT fondsen investeert. Dat valt toch mee met ESG uitsluitingen?
Inderdaad, zo'n 4% op het wereld fonds dacht ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

The Third Man schreef op maandag 25 november 2024 @ 00:21:
En 1 handelsmoment per week is ook wat minder handig.
Voor een pensioenrekening doet dat er toch vrijwel niet toe

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-04 11:36
Even een praktische vraag.
Ik heb zojuist een aantal ETFs (WEBN) gekocht via deGiro door een limit order te plaatsen. De koers stond op 10,372 en ik had een limiet van 10,374 ingevuld. Ik had verwacht de ETFs te kopen voor 10,372, maar de ETFs werden aangekocht voor het bedrag van 10,374.
Waarom is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

walkthisworld schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:42:
Even een praktische vraag.
Ik heb zojuist een aantal ETFs (WEBN) gekocht via deGiro door een limit order te plaatsen. De koers stond op 10,372 en ik had een limiet van 10,374 ingevuld. Ik had verwacht de ETFs te kopen voor 10,372, maar de ETFs werden aangekocht voor het bedrag van 10,374.
Waarom is dat zo?
ETF's bewegen gewoon realtime als de beurs open is, dus de prijs was anders. (of deGiro heeft wat extra marge gepakt :P )

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
YakuzA schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:43:
[...]

ETF's bewegen gewoon realtime als de beurs open is, dus of de prijs was anders, of deGiro heeft wat extra marge gepakt :P
Weet niet of dat klopt. Dan zou de koers dus met exact 0,002 gestegen zijn. Want als de koers met 0,004 of meer gestegen zou zijn, dan zou mijn limit order niet zijn uitgevoerd.

EDIT: Stel je wilt NU een ETF kopen, hoe zou je dat dan doen? Een limit order met een limiet die 10% of 20% hoger is dan de huidige koers? Of gebruik je dan een market order. Ik lees dat daar risico's aan verbonden zijn, omdat je geen zekerheid hebt over de prijs die je uiteindelijk zult betalen.

[ Voor 26% gewijzigd door walkthisworld op 25-11-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

walkthisworld schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:45:
[...]
Weet niet of dat klopt. Dan zou de koers dus met exact 0,002 gestegen zijn. Want als de koers met 0,004 of meer gestegen zou zijn, dan zou mijn limit order niet zijn uitgevoerd.
Betaal je voor de realtime koersen dan?
Voor het ontvangen van realtime prijsinformatie voor een beurs, dient u een koersabonnement voor de betreffende beurs te hebben afgesloten.
https://www.degiro.nl/hel...ijgen-van-prijsinformatie

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
Ik heb geen realtime koersen. Maar orders worden wel realtime uitgevoerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

walkthisworld schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:48:
[...]

Gratis accountje aanmaken op https://www.boerse-frankfurt.de/xetra-realtime voor realtime orderboek van WEBN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/948tIwUOJs7RCFZuNOTO_OrzkJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9t3My77KicZ5YPFQfKbDeJ8w.png?f=fotoalbum_large

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

walkthisworld schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:48:
[...]
De koers wiebelt gewoon in die range:
https://www.justetf.com/e...l?isin=IE0003XJA0J9#chart

Dus zie niet waarom je niet verwacht dat hij op de limiet van 10,374 gekocht wordt, misschien schoot je net op die piek van 10,43 de order in waarna die dus aangekocht werd zodra die weer daalde oid.

Als je naar de koers van 15 minuten geleden kijkt, valt daar niet veel over te zeggen :)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 25-11-2024 09:54 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

walkthisworld schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:45:
[...]
EDIT: Stel je wilt NU een ETF kopen, hoe zou je dat dan doen? Een limit order met een limiet die 10% of 20% hoger is dan de huidige koers? Of gebruik je dan een market order. Ik lees dat daar risico's aan verbonden zijn, omdat je geen zekerheid hebt over de prijs die je uiteindelijk zult betalen.
Je kan idd kiezen, een marktorder waar je niet exact 3 cijfers achter de komma weet wat je gaat betalen.
Of een limiet order waar het kan dat je uiteindelijk niks koopt.

Gezien dit het Passief beleggen topic is, neem ik aan dat je gewoon een (maandelijkse) marktorder zou doen :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dtrierum schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:38:
Ik wil voor het einde van het jaar mijn volledige jaarruimte (en wellicht nog wat reserveringsruimte van vorige jaren, net hoe het uitkomt), in een pensioenbeleggingspotje investeren.

Een deel van mijn jaarruimte is al geïnvesteerd in een beheerd beleggen polis. Maar inmiddels geloof ik meer in een passief beleggen oplossing.

Ik weet niet wat je hier precies bedoelt. Je kunt de belastingteruggave die je volgend jaar ontvangt, uiteraard volgend jaar ook gebruiken als (deel van) inleg in het pensioenproduct. Dan hoef je volgend jaar minder van je 'normale' geld te gebruiken.

Je kunt ook vast nu al voor dit jaar een voorlopige aangifte invullen waarin je je 2024 storting verwerkt. Dan krijg je dat geld eerder terug dan als je tot na maart zou wachten met het invullen van je (definitieve) aangifte.
2) ik overweeg dit via BND (modelbeleggen) of DeGiro (Veve of Webg) te doen. Ik zie veel bloggers en YouTubers richting BND wijzen. Maar mijn cynische kant vraagt zich af of dit altijd volledig objectief is, als ik naar de kosten kijk tov DeGiro. Is het dan het gemak van automatisch beleggen, geen omkijken naar, waar je voor kiest (en betaald)? Want bij Degiro moet je het allemaal handmatig gaan aankopen. Wat dan weer niet zo passief aanvoelt
Voor een jaarlijkse storting in pensioenbeleggen zou ik handmatig storten niet erg vinden. Juist wel handig omdat je dan het bedrag makkelijk kunt aanpassen aan de ruimte die je voor dat jaar hebt (of hoeveel je wil storten).

Als je bv. ZZP-er bent zonder pensioenregeling en je zou maandelijks een vaste storting willen doen, dan zou het wel handig kunnen zijn als je automatisch kunt inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
YakuzA schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:03:
[...]

Je kan idd kiezen, een marktorder waar je niet exact 3 cijfers achter de komma weet wat je gaat betalen.
Of een limiet order waar het kan dat je uiteindelijk niks koopt.

Gezien dit het Passief beleggen topic is, neem ik aan dat je gewoon een (maandelijkse) marktorder zou doen :)
Inderdaad. Je wilt de market niet timen. Daarom wil je nu kopen. Bij een limit order met een lage limit heb je de kans dat de order niet uitgevoerd wordt. Dan zou je dus een limit order met een relatief hoge limiet moeten plaatsen, of een market order.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
de Peer schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:18:
[...]

Voor een pensioenrekening doet dat er toch vrijwel niet toe
Helemaal waar, somde iets te snel op vanuit mijn eigen, niet-pensioen perspectief.
walkthisworld schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:16:
[...]

Inderdaad. Je wilt de market niet timen. Daarom wil je nu kopen. Bij een limit order met een lage limit heb je de kans dat de order niet uitgevoerd wordt. Dan zou je dus een limit order met een relatief hoge limiet moeten plaatsen, of een market order.
Midden van de spread is ook een bekende aanpak hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:36
The Third Man schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:31:
[...]
Midden van de spread is ook een bekende aanpak hiervoor.
Ja, zo doe ik dat ook altijd, zojuist weer met IBKR een MID price order gedaan in AVWS :*)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Bij IBKR gebruik ik eigenlijk altijd een IB-algo market order (patient). Dat werkt voor mij prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-04 18:13
Jammer dat je AVWS niet in fracties kan aankopen bij IBKR (recurring order). Zo kom ik maandelijks in de verleiding om toch te proberen de market te timen of een individueel aandeel te kopen in hun grote snoepjeswinkel.

[ Voor 4% gewijzigd door baba420 op 25-11-2024 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
baba420 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:53:
Jammer dat je AVWS niet in fracties kan aankopen bij IBKR (recurring order).
Volgens mij is dit wel iets waar we een verzoek voor kunnen indienen. Ik weet echter niet wat de criteria zijn dat IBKR dit kan/wil aanbieden. Hetzelfde geldt voor automatische wederkerende aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-04 12:23
Afas schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:43:
[...]

Ik zit bij verantwoorde toekomst waarom zou dit niet zo handig zijn? redelijk gespreid toch of mis ik iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 13:37

delorean7

Let's take the Aston toni

Mijn buurman komt er achter dat zijn gekochte ETF tracker, die hij bij de ING had staan opeens niet verhandelbaar meer is.

https://www.justetf.com/n...sin=LU1931974692#holdings

Isin LU1931974692

ING komt met een vaag verhaal over fuseren van ISIN nummers - afstand doen (geld kwijt) over overzetten naar een andere broker zijn dan de opties.

Overzetten van assets lijkt me niet zo makkelijk 1-2-3 eerlijk gezegd. Heeft iemand al eens met dit bijltje gehakt of heeft een advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Joel22 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:33:
Ik zit bij verantwoorde toekomst waarom zou dit niet zo handig zijn? redelijk gespreid toch of mis ik iets...
Verantwoorde Toekomst (2184 aandelen) is wat minder gespreid dan Aandelen Wereldwijd Totaal (5630 aandelen). Als ik het zo snel vergelijk komt dat vooral omdat het de small caps mist.

De weging is ook iets anders, VT volgt (onder andere) de MSCI World Custom ESG Climate Series A Index:
Additionally, the constituents are reweighted in proportion of their revenue from “Green” sources and the strength of their practices and strategies to manage climate related risks and opportunities.
In de Meesman factsheet zie je dat Nvidia met 6.6% de koploper is bij Verantwoorde Toekomst is en bij Aandelen Wereldwijd Totaal op plek 3 staat met 3.7%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:56

Qwerty-273

Meukposter

delorean7 schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:58:
Mijn buurman komt er achter dat zijn gekochte ETF tracker, die hij bij de ING had staan opeens niet verhandelbaar meer is.

https://www.justetf.com/n...sin=LU1931974692#holdings

Isin LU1931974692

ING komt met een vaag verhaal over fuseren van ISIN nummers - afstand doen (geld kwijt) over overzetten naar een andere broker zijn dan de opties.

Overzetten van assets lijkt me niet zo makkelijk 1-2-3 eerlijk gezegd. Heeft iemand al eens met dit bijltje gehakt of heeft een advies?
De ETF fuseert inderdaad. Zie daarvoor de details op de website van Amundi.

https://www.amundietf.fi/...its-etf-dr-d/lu1931974692
Please note that this ETF will be merged as of November 22, 2024. You can consult the details of this operation in the investors notice accessible from the Documents section below or from the website’s Document library.
Het lijkt er met een snelle scan van het document op dat het vermogen/posities van het LU fonds wordt overgeheveld naar / samengevoegd met het IE fonds.

Als ING nu aangeeft dat er niet in gehandeld kan worden dan bieden ze het IE fonds niet aan. Je kan die positie dan overzetten naar een broker die het wel aanbiedt. Het is dan handig om voor dat er een nieuwe rekening wordt geopend na te vragen of er in dit specifieke fonds gehandeld kan worden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Qwerty-273 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:09:
[...]

[...]

Het lijkt er met een snelle scan van het document op dat het vermogen/posities van het LU fonds wordt overgeheveld naar / samengevoegd met het IE fonds.

Als ING nu aangeeft dat er niet in gehandeld kan worden dan bieden ze het IE fonds niet aan. Je kan die positie dan overzetten naar een broker die het wel aanbiedt. Het is dan handig om voor dat er een nieuwe rekening wordt geopend na te vragen of er in dit specifieke fonds gehandeld kan worden.
Dat gemergede IE fonds (IE000QIF5N15) is ‘gewoon’ te vinden en te kopen bij ING, dus geen idee wat daar aan de hand is.

De prijs verandering is wat wonky omdat dit de 1e handelsdag was, maar verder lijkt het wel normaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9magCwicX-XagRqFft56unaRZUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDGE1NdE8f6CQd5abcdxxzLc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 25-11-2024 22:38 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Laatst online: 25-04 12:23
user109731 schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:22:
[...]

Verantwoorde Toekomst (2184 aandelen) is wat minder gespreid dan Aandelen Wereldwijd Totaal (5630 aandelen). Als ik het zo snel vergelijk komt dat vooral omdat het de small caps mist.

De weging is ook iets anders, VT volgt (onder andere) de MSCI World Custom ESG Climate Series A Index:

[...]

In de Meesman factsheet zie je dat Nvidia met 6.6% de koploper is bij Verantwoorde Toekomst is en bij Aandelen Wereldwijd Totaal op plek 3 staat met 3.7%.
Oke ik vind het prima wat ik er nu op heb staan te laten staan. Zou je als je nog op een andere plek zal beleggen een andere aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:48

Armada

-Wat wil je weten?-

Even een vraagje over performance en kosten van de beleggingsfondsen. Sinds een aantal jaar beleg ik zowel in Rabobank Beheerd Beleggen Basis (zeer offensief) en BND zeer offensief modelportefeuille ( niet groen). Ik laat beide een ‘race’ doen, door met een zelfde inleg te beginnen en hetzelfde bedrag per maand in te leggen. Qua kosten zou ik verwachten dat BND (0,59% kosten ) een betere kans zou hebben, maar ik zie Rabo (1,4% kosten) consistent BND iets outperformen, waardoor het tot voor kort redelijk gelijk oploopt en Rabo nu zelfs iets uitloopt. Ik kan niet helemaal achterhalen waarom dit precies is. Rabo heeft op zich slechtere kaarten: hogere kosten, in zeer offensief ook een stukje obligaties (10%), een stukje aangehouden liquiditeit, waar BND relatief lage kosten heeft, en 100% in aandelen. Wel heeft BND een deel in dollar hedged fondsen in de modelportefeuille zitten.
En uiteraard kan het van periode tot periode wat verschillen, maar dit is nu drie jaar aan de hand. Iemand enig idee waar ik dit in zou moeten zoeken?

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Currency hedging kan daar aan hebben bijgedragen. De dollar is immers gestegen ten opzichte van de euro over de afgelopen drie jaar (circa 7%, of gemiddeld circa 2,3% op jaarbasis) en dat is nadelig geweest voor dollar-hedged fondsen. Al is bij BND slechts 45% van de genoemde portefeuille hedged, dus maak daar 1,1% op jaarbasis van. Net genoeg om het kostenvoordeel teniet te doen.

Of currency hedging het in de (nabije of verre) toekomst beter zal gaan doen, ik weet het niet en ik kan het niet voorspellen. Het lijkt mij dan eerder geluk dat de Rabo-portefeuille die van BND heeft verslagen op deze specifieke termijn, en dat kan je alleen achteraf vaststellen. Over kosten heb je wel zekerheid vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Beheerd beleggen lijkt me een actief beheerd fonds? Zo ja dan is het sowieso een appel/peer vergelijking want een actieve strategie kan het wel eens beter dan doen de passieve index. Je hebt alleen niks aan de resultaten omdat je er niet de toekomst mee kan voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik meen me te herinneren dat Rabobank beheerd in passieve Blackrock 1895 fondsen belegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-04 18:13
Bij IBKR, is tiered of fixed beter qua kosten als je een laag bedrag per maand wil investeren in WEBN en AVWS? Of kan je beter "sparen" en eens in de zoveel tijd een grotere transactie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

baba420 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:30:
Bij IBKR, is tiered of fixed beter qua kosten als je een laag bedrag per maand wil investeren in WEBN en AVWS? Of kan je beter "sparen" en eens in de zoveel tijd een grotere transactie doen?
Als je op 'tiered' zoekt in het topic staat er wel redelijk goede uitleg hierover :)
bijv: Zr40 in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Armada schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:10:
Even een vraagje over performance en kosten van de beleggingsfondsen. Sinds een aantal jaar beleg ik zowel in Rabobank Beheerd Beleggen Basis (zeer offensief) en BND zeer offensief modelportefeuille ( niet groen). Ik laat beide een ‘race’ doen, door met een zelfde inleg te beginnen en hetzelfde bedrag per maand in te leggen. Qua kosten zou ik verwachten dat BND (0,59% kosten ) een betere kans zou hebben, maar ik zie Rabo (1,4% kosten) consistent BND iets outperformen, waardoor het tot voor kort redelijk gelijk oploopt en Rabo nu zelfs iets uitloopt. Ik kan niet helemaal achterhalen waarom dit precies is. Rabo heeft op zich slechtere kaarten: hogere kosten, in zeer offensief ook een stukje obligaties (10%), een stukje aangehouden liquiditeit, waar BND relatief lage kosten heeft, en 100% in aandelen. Wel heeft BND een deel in dollar hedged fondsen in de modelportefeuille zitten.
En uiteraard kan het van periode tot periode wat verschillen, maar dit is nu drie jaar aan de hand. Iemand enig idee waar ik dit in zou moeten zoeken?
Ik zou niet zozeer kijken naar een korte periode van drie jaar. Maar zou eerder kijken naar hoe beide fondsen het in het verleden hebben gedaan. En dan ook hoe de fondsen het doen in slechtere tijden. Kan goed zijn dat fonds X het beter goed doet in goede tijden, maar een extra grote klap krijgt als het slechter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36

orf

Armada schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:10:
De performance is bijna exact gelijk aan mijn portfolio met NT world, EM en small caps:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IY0-R2h9MYJ7STZ9cQjChgiyDFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bBob1f2p8wxHtiLbRKpds8t.jpg?f=fotoalbum_large
(Gisteren was beheerd beleggen 0,1 procentpunt hoger dan het rendement van mijn portfolio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
orf schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:10:
[...]
De performance is bijna exact gelijk aan mijn portfolio met NT world, EM en small caps:
Zou kunnen komen omdat 10% obligaties (in beheerd) grofweg vergelijkbaar presteerde met 10% EM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-04 16:09

cka

Een Meesman vs. ABN NT vs. BND vergelijking welke ik niet verklaard krijg.

Mijn broertje bouwt vermogen op bij Meesman. Ikzelf ben enkele jaren geleden overgestapt naar ABN, omdat de kostenstructuur bij mijn belegd vermogen daar interessanter was. Broer belegt uitsluitend in Aandelen wereldwijd bij Meesman en ik doe een benadering van dit fonds bij ABN in NT World & EM & SC. Omdat bij de indexfondsen van Meesman onderhuids de NT fondsen liggen verwacht ik ongeveer hetzelfde rendement in onze portefeuilles.

Bij broer is het jaarrendement tot nu toe 25,5%. Bij mij is dat 21,5%, waarvan het grootste deel NT World is met 22,7% (tevens het hoogste rendement van de 3 fondsen). Nu legt hij maandelijks in en ik met een iets andere regelmaat, omdat ik ZZP'er ben en niet elke maand op dezelfde dag liquiditeiten beschikbaar heb. Soms een maand niks en soms een maand wat meer. Ik kan me dus voorstellen dat er door een ander inlegmoment wat rendementsverschillen kunnen zitten.

Nu leg ik ook al jaren bij Brandnewday in een pensioenproduct in, waar ik wel periodiek hetzelfde inleg. Daar is mijn jaarrendement 24,4%, en ook daar liggen de NT fondsen ten grondslag aan de fondsen van BND (heb ik vernomen).

Ik kan niet goed verklaren waarom er zo grote verschillen zijn tussen deze aanbieders. Wat mis ik? Het zou kunnen liggen aan de kostenstructuur of de wijze van rendement berekenen en weergeven, maar wellicht heeft iemand hier een logische verklaring voor. Waarom lopen de percentages zo uit elkaar voor bijna hetzelfde product?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:00
cka schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:19:

Mijn broertje bouwt vermogen op bij Meesman. Ikzelf ben enkele jaren geleden overgestapt naar ABN, omdat de kostenstructuur bij mijn belegd vermogen daar interessanter was. Broer belegt uitsluitend in Aandelen wereldwijd bij Meesman en ik doe een benadering van dit fonds bij ABN in NT World & EM & SC. Omdat bij de indexfondsen van Meesman onderhuids de NT fondsen liggen verwacht ik ongeveer hetzelfde rendement in onze portefeuilles.

Bij broer is het jaarrendement tot nu toe 25,5%. Bij mij is dat 21,5%, waarvan het grootste deel NT World is met 22,7% (tevens het hoogste rendement van de 3 fondsen). Nu legt hij maandelijks in en ik met een iets andere regelmaat, omdat ik ZZP'er ben en niet elke maand op dezelfde dag liquiditeiten beschikbaar heb. Soms een maand niks en soms een maand wat meer. Ik kan me dus voorstellen dat er door een ander inlegmoment wat rendementsverschillen kunnen zitten.

Nu leg ik ook al jaren bij Brandnewday in een pensioenproduct in, waar ik wel periodiek hetzelfde inleg. Daar is mijn jaarrendement 24,4%, en ook daar liggen de NT fondsen ten grondslag aan de fondsen van BND (heb ik vernomen).

Ik kan niet goed verklaren waarom er zo grote verschillen zijn tussen deze aanbieders. Wat mis ik? Het zou kunnen liggen aan de kostenstructuur of de wijze van rendement berekenen en weergeven, maar wellicht heeft iemand hier een logische verklaring voor. Waarom lopen de percentages zo uit elkaar voor bijna hetzelfde product?
Ik zou zeggen dat je zelf (een groot deel van) de verklaring voor het eerste verschil noemt: verschillende inlegmomenten (en mogelijk -bedragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-04 16:09

cka

edozat1 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:25:
[...]

Ik zou zeggen dat je zelf (een groot deel van) de verklaring noemt: verschillende inlegmomenten (en mogelijk -bedragen).
Dat zou inderdaad verklaren waarom Meesman en BND vrij dicht bij elkaar liggen, daar zijn wel maandelijkse inlegmomenten en is de grootte van de totale pot ook iets meer in lijn met elkaar. ABN is de vreemde eend in de bijt qua omvang en inlegmomenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
BND berekent in ieder geval het rendement compleet fout. Om die reden hou ik het ook elders bij. De rest ken ik niet.

Als je e.e.a. wil vergelijken moet je kijken naar de time-weighted rate of return (TWR). Dit is eigenlijk de koers van de (eventueel onderliggende) fondsen maar bijv. dividend moet je hier ook in meenemen. Het rendement bij de TWR wordt gecorrigeerd voor in- en uitstroom van geld.

Voor je eigen rendement is je geld in en uit wél relevant. Daarnaast ook de kosten die niet ten laste gaan van het fonds. Zoek maar eens op money-weighted rate of return (MWRR).

Wel goed om daar even wat over in te lezen. Vergelijkingen van rendement zijn daarom best wel lastig, want iedereen heeft weer z'n eigen methode (al dan niet 'kloppend'...).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
cka schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:19:

Je kan het redelijk makkelijk controleren

Meesman world:
https://www.meesman.nl/on...ndelen-wereldwijd-totaal/
20-09-2019 = 50
22-11-2024 = 89,32

NT world;
https://www.morningstar.n...aspx?id=F000010A34&tab=13
20-09-2019 = 10.000
22-11-2024 = 20.281

Zoals verwacht is NT een stuk hoger omdat hier maar beperkt kosten in zitten verwerkt terwijl Meesman 0,4% fondskosten zitten verwerkt die je bij NT los betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

R.van.M schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:01:
[...]
Je kan het redelijk makkelijk controleren

Meesman world:
https://www.meesman.nl/on...ndelen-wereldwijd-totaal/
20-09-2019 = 50
22-11-2024 = 89,32

NT world;
https://www.morningstar.n...aspx?id=F000010A34&tab=13
20-09-2019 = 10.000
22-11-2024 = 20.281

Zoals verwacht is NT een stuk hoger omdat hier maar beperkt kosten in zitten verwerkt terwijl Meesman 0,4% fondskosten zitten verwerkt die je bij NT los betaald.
Meesman heeft ook een stukje minder US erin zo te zien: 64,7%
https://www.meesman.nl/me...d-totaal-a-30-09-2024.pdf
Waar NT world op 72,2% US zit.
https://markets.ft.com/da...ummary?s=nl0011225305:eur

Verschil zal dus niet alleen uit de kosten vloeien, zal bij meesman ook wat SC/EM in gemixt zitten dan?

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 27-11-2024 17:44 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:40:
Verschil zal dus niet alleen uit de kosten vloeien, zal bij meesman ook wat SC/EM in gemixt zitten dan?
Ja, "Wereldwijd Totaal" bij Meesman is de gebruikelijke NT World + EM + SC.

Meesman heeft ook "Ontwikkelde Landen" en dat is alleen NT World maar dit fonds kunnen nieuwe klanten niet meer kiezen. Ik heb 'm nog wel beschikbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 27-11-2024 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32
YakuzA schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:40:
[...]

Meesman heeft ook een stukje minder US erin zo te zien: 64,7%
https://www.meesman.nl/me...d-totaal-a-30-09-2024.pdf
Waar NT world op 72,2% US zit.
https://markets.ft.com/da...ummary?s=nl0011225305:eur

Niet helemaal fair om te vergelijken: Meesman totaal = NT World + EM + SC. Je zou dan praktisch hetzelfde percentage uitkomen als je het totaal af zou zetten.

@user109731 was me al voor :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:48

Armada

-Wat wil je weten?-

The Third Man schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:29:
Beheerd beleggen lijkt me een actief beheerd fonds?
Nee, volledig passief in 1895 fondsen.
Zr40 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 01:13:
Currency hedging kan daar aan hebben bijgedragen. De dollar is immers gestegen ten opzichte van de euro over de afgelopen drie jaar (circa 7%, of gemiddeld circa 2,3% op jaarbasis) en dat is nadelig geweest voor dollar-hedged fondsen. Al is bij BND slechts 45% van de genoemde portefeuille hedged, dus maak daar 1,1% op jaarbasis van. Net genoeg om het kostenvoordeel teniet te doen.
Dat zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn.
Of currency hedging het in de (nabije of verre) toekomst beter zal gaan doen, ik weet het niet en ik kan het niet voorspellen. Het lijkt mij dan eerder geluk dat de Rabo-portefeuille die van BND heeft verslagen op deze specifieke termijn, en dat kan je alleen achteraf vaststellen. Over kosten heb je wel zekerheid vooraf.
Ik heb in het verleden weleens met de investering officer hierover van gedachten gewisseld en die was destijds van mening dat het hedgen aan sich geen waarde had voor de langere termijn, maar wel voor kosten zorgde.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel105
  • Niet online
Ik koop al een tijdje NT world & NT em via ABN, maar wil toch iets defensiefer gaan beleggen door ook obligaties te kopen. Voor de aandelen heb ik https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ gebruikt. Bestaat er ook zoiets voor obligaties? Ik wil weer eenvoudig spreiden, en uiteraard ook lage kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
Appel105 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:29:
Ik koop al een tijdje NT world & NT em via ABN, maar wil toch iets defensiefer gaan beleggen door ook obligaties te kopen. Voor de aandelen heb ik https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ gebruikt. Bestaat er ook zoiets voor obligaties? Ik wil weer eenvoudig spreiden, en uiteraard ook lage kosten.
Zolang obligaties als aandelen belast worden ben je beter af met een deposito in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
@Appel105 ik zou aanraden om dit topic door te zoeken op obligaties, is al vaker besproken dat het een ongunstige optie is voor stabieler beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04 14:56
R.van.M schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:37:
[...]

Zolang obligaties als aandelen belast worden ben je beter af met een deposito in Nederland
Niet meer sinds je werkelijke rendement mag gaan doorgeven (uitspraak Hoge Raad juni 2024)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:49
irongalaxy schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:47:
[...]

Niet meer sinds je werkelijke rendement mag gaan doorgeven (uitspraak Hoge Raad juni 2024)
Bij een combi met aandelen en het rendement daarop geef ik liever niet het werkelijke rendement door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
GoEV6 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:56:
[...]

Bij een combi met aandelen en het rendement daarop geef ik liever niet het werkelijke rendement door.
Waarom niet? Bv. in 2022 met slechte endementen. Als je werkelijk rendement hoger is dan het forfaitaire rendement, dan hanteert de BD forfaitair (voor de overgangsperiode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:49
irongalaxy schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:06:
[...]

Waarom niet? Bv. in 2022 met slechte endementen. Als je werkelijk rendement hoger is dan het forfaitaire rendement, dan hanteert de BD forfaitair (voor de overgangsperiode).
Yes eens echter is het 2024 en het rendement op een simpele Wereldindex staat nu op +25%. Maar de optie is handig om te hebben. Ik zou gewoon sparen op een spaarrekening als je niet alles in aandelen wil hebben. Dan voorkom je dit allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
GoEV6 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:15:
[...]

Yes eens echter is het 2024 en het rendement op een simpele Wereldindex staat nu op +25%. Maar de optie is handig om te hebben. Ik zou gewoon sparen op een spaarrekening als je niet alles in aandelen wil hebben. Dan voorkom je dit allemaal.
Ja eens zo sta ik er nu ook in. Maar ik maak denk ik een denkfout. Als je werkelijk rendement hoger is dan forfait, dan worden obligaties tegen 6% forfaitair belast. Wat inderdaad nadeliger is dan deposito's/sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
irongalaxy schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:47:
[...]

Ja maar wel voor je hele vermogen. Dus dan ook voor het deel wat je belegd hebt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 13:37

delorean7

Let's take the Aston toni

Qwerty-273 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:09:
[...]

[...]

Jullie hadden helemaal gelijk en ING in zijn initiele berichtgeving niet. Het is helemaal goed gekomen en er is nu een nieuwe positie ontstaan die gewoon verhandeld kan worden.

Dank voor het inzicht en hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:25

Freak187

geen

Misschien een beetje n00b vraag, maar ik kon het nergens anders zo snel vinden.

Ik heb een aantal ETF’s lopen en ik heb mijn winst ‘beschermd’ met een doorlopende stop loss order.

Maar kan ik nu tegelijkertijd een koop order (limit of market) plaatsen voor diezelfde ETF zodat ik m’n positie evengoed kan vergroten?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Radiodurans
Klinkt alsof je niet passief bezig bent, wellicht ben je beter op je plek met deze vraag in het andere draadje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Freak187 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:19:

Ik heb een aantal ETF’s lopen en ik heb mijn winst ‘beschermd’ met een doorlopende stop loss order.
In dit topic zitten we op de beurs voor de lange termijn 10-40 jaar. Uit de beurs stappen afhankelijk van de situatie, zoals jij voorstelt, wordt juist als een risico gezien en past niet bij het passief opbouwen van vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje

Maar kan ik nu tegelijkertijd een koop order (limit of market) plaatsen voor diezelfde ETF zodat ik m’n positie evengoed kan vergroten?
Als er bewijs zou bestaan dat dit soort strategieën beter werken dan gewoon de markt volgen zouden veel mensen hier waarschijnlijk geïnteresseerd zijn, maar dat bewijs bestaat niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het probleem is dat deze 'bescherming' zeker niet risicovrij is. Je gokt namelijk dat een eventuele daling zal blijven doorgaan onder je stoploss niveau. Als je stoploss triggert, maar de volgende dag herstelt de markt weer, dan heb je laag verkocht en om weer verder te gaan moet je hoog kopen. En ook over het niveau van de stoploss moet je een mening hebben. Want de stoploss doet niets bij dalingen die boven dat niveau blijven.

Ja, je kán winst maken met een stoploss. Maar dan heb je kennis nodig die de rest van de markt niet heeft (anders was de koers al eerder gedaald), en moet je voortdurend op de hoogte blijven van de ontwikkelingen. Kan je doen, maar dan ben je al lang niet meer passief bezig.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 30-11-2024 15:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-04 09:07
Zr40 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:44:
[...]

Het probleem is dat deze 'bescherming' zeker niet risicovrij is. Je gokt namelijk dat een eventuele daling zal blijven doorgaan onder je stoploss niveau. Als je stoploss triggert, maar de volgende dag herstelt de markt weer, dan heb je laag verkocht en om weer verder te gaan moet je hoog kopen. En ook over het niveau van de stoploss moet je een mening hebben. Want de stoploss doet niets bij dalingen die boven dat niveau blijven.

Ja, je kán winst maken met een stoploss. Maar dan heb je kennis nodig die de rest van de markt niet heeft (anders was de koers al eerder gedaald), en moet je voortdurend op de hoogte blijven van de ontwikkelingen. Kan je doen, maar dan ben je al lang niet meer passief bezig.
Ik geloof nooit dat je winst kan maken met stoploss. Wat je denk ik zegt is dat je alleen winst kan maken door (onwettelijke) kennis te hebben van de markt, Maar dan is stoploss niet het juiste instrument, dan verkoop je nu en koop je put opties. Ik heb het over structureel gebruik maken van stoploss, niet eenmalig en er een keer mazzel mee hebben.

Zoals ik het zie is stoploss (of nog mooier, de trailing stoploss) door brokers verzonnen instrument om transactie kosten uit de zakken te kloppen. Stoploss is een emotioneel aantrekkelijk instrument die inspeelt op ons loss-aversion brein die we uit de evolutie hebben meegekregen. En trailing stoploss laat je er ook nog eens intelligent uitzien.
Hoe vaak ik niet denk: ik moet mijn 25% winst van dit jaar cashen, want...Wat? Zitten blijven. Niet naar kijken lukt niet, maar ik heb de laatste tien jaar de drang om te "cashen" kunnen counteren (met een ander deel van mijn brein? Kijken, kijken, NIET verkopen).

In het passief beleggen spectrum: waarom zou je een ETF/aandeel kopen waar je zo weinig vertrouwen in hebt dat je er een stoploss op zet?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
poehee schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:17:
[...]

In het passief beleggen spectrum: waarom zou je een ETF/aandeel kopen waar je zo weinig vertrouwen in hebt dat je er een stoploss op zet?
Als je op een bepaald moment (een deel van) je geld nodig hebt, dan kan ik me voorstellen dat je enige tijd van tevoren zo'n stoploss plaatst. Omdat je daarmee niet meteen je stukken al verkoopt, en dus nog wel kunt profiteren van een stijging,. Maar bij een daling wel de stukken tegen een redelijke prijs kunt verkopen. Dat kan handig zijn als je het geld nodig hebt voordat de markt zich redelijkerwijs na een daling zou kunnen herstellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-04 11:02
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:49:
[...]

Als je op een bepaald moment (een deel van) je geld nodig hebt, dan kan ik me voorstellen dat je enige tijd van tevoren zo'n stoploss plaatst. Omdat je daarmee niet meteen je stukken al verkoopt, en dus nog wel kunt profiteren van een stijging,. Maar bij een daling wel de stukken tegen een redelijke prijs kunt verkopen. Dat kan handig zijn als je het geld nodig hebt voordat de markt zich redelijkerwijs na een daling zou kunnen herstellen.
Exact, stel je hebt de afgelopen 10 jaar belegd om kapitaal op te bouwen voor een woning. Je koopt nu een woning in een nieuwbouw project en je weet dat je minimaal 100k eigen geld nodig hebt om die woning die eind 2026 opgeleverd wordt in te richten. Dan heb je 2 mogelijkheden. Of nu je beleggingen ter waarde van 100k verkopen en op een spaar deposito zetten. Of een stop loss instellen voor een deel van je beleggingen (zeg ter waarde van 130k oid) zodat je zeker 100k over houdt bij een eventuele daling van de beurs.

Beide garanderen minimaal 100k eind 2026.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
@Janpietertje89 dan kan je toch beter een spaarrekening of MMF kiezen om tenminste nog die ca. 3% rente te vangen totdat je het geld daadwerkelijk moet overmaken? Stoploss is niet alleen een garantie dat het niet minder wordt dan 100k, maar ook dat het niet meer wordt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
The Third Man schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:58:
@Janpietertje89 dan kan je toch beter een spaarrekening of MMF kiezen om tenminste nog die ca. 3% rente te vangen totdat je het geld daadwerkelijk moet overmaken? Stoploss is niet alleen een garantie dat het niet minder wordt dan 100k, maar ook dat het niet meer wordt…
Als je stoploss in die 2 jaar niet getriggerd wordt dan blijf je gewoon lekker de beurs volgen en pak je gewoon lekker 2 jaar ~7% rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

The Third Man schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:58:
[..] Stoploss is niet alleen een garantie dat het niet minder wordt dan 100k, maar ook dat het niet meer wordt…
Nee, stoploss is een ordertype, en orders kosten niets wanneer die niet worden uitgevoerd. Waarschijnlijk denk je met 'garantie dat het niet meer wordt' aan opties of andere derivatenconstructies.

Het verlies met stoploss orders vindt plaats wanneer je wél uitvoering krijgt, want stoploss wordt pas getriggerd nadat de daling al is begonnen. Het 'juiste' verkoopmoment is vóór de daling maar dat kan je natuurlijk niet voorspellen.

Stoploss is in feite automatische market timing met slechtere kansen dan op een willekeurig moment te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Sorry voor de spraakverwarring, maar ik bedoelde in het scenario dat ie getriggerd wordt. De automatische uitstap dus tegenover de zelfgekozen verschuiving naar sparen/MMF.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• poehee
Janpietertje89 schreef op zondag 1 december 2024 @ 05:01:
[...]

Exact, stel je hebt de afgelopen 10 jaar belegd om kapitaal op te bouwen voor een woning. Je koopt nu een woning in een nieuwbouw project en je weet dat je minimaal 100k eigen geld nodig hebt om die woning die eind 2026 opgeleverd wordt in te richten. Dan heb je 2 mogelijkheden. Of nu je beleggingen ter waarde van 100k verkopen en op een spaar deposito zetten. Of een stop loss instellen voor een deel van je beleggingen (zeg ter waarde van 130k oid) zodat je zeker 100k over houdt bij een eventuele daling van de beurs.

Beide garanderen minimaal 100k eind 2026.
Waarom dit een heel slecht idee is naar mijn idee (onder andere):
Ten eerste is een broker niet aansprakelijk voor het NIET uitvoeren van de stoploss.
Ten tweede is het moment van uitvoeren "ergens" nadat de stoploss is geraakt
Ten derde is er een meer dan redelijke kans dat de stoploss afgaat en de koers gelijk weer omhoog gaat.
Ten vierde kan over-night (of zelfs gedurende de dag) een enorme daling (spike) plaats vinden waardoor je ver onder je stop loss verkoopt, kortom "Beide garanderen minimaal 100k eind 2026." gaat hier niet op.
Ten vijfde geef je de broker de mogelijkheid om tegen jou te handelen (ongeacht of dat wel of niet mag, het feit dat het kan betekent dat het gebeurt). Je order staat in de publieke orderlijst, HALLO, je order staat in de publieke orderlijst: kom me halen!!
Ten zesde heb je geen idee waar je eigenlijk het beste je stoploss moet leggen (want er is geen handleiding voor) - in dit geval zet je in op een vooraf bedacht bedrag, tja.

Als je 100k hebt en nodig hebt over 3 jaar ga je NIET naar de beurs. Je krijgt >3% op deposito's (zoals hierboven terecht al vermeld). Daar ga je heen.

Dit +3 hoort bij The Third Man in mijn beleving, en niet bij een onverstandig, ondoordacht en gevaarlijk advies.

[ Voor 7% gewijzigd door poehee op 01-12-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Laatst online: 19:11
sanook schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:42:
[...]

Wachten op een 'rustige' periode en hopen dat er niet veel koersverschillen zijn.
Ik ben bezig met overstap van IndexPeople naar de NT fondsen (via Rabo) en had mijn 1e termijn (ik stap over in 4 termijnen) ruim 2 weken geleden gepland maar toen ging het al net wat omlaag dus voorlopig uitgesteld tot 26 augustus. Iets eerder had ik al mijn andere fondsen (Centraal Beheer en ING zelf beleggen) verplaatst en dat ging eigenlijk prima maar duurt allemaal wel 4-5 werkdagen. Vrees dat het bij IndexPeople zelfs nog iets langer zal gaan duren maar thats how the cookie crumbles.
@sanook , wat iscde reden om Index People te verlaten? Ik heb ze juist op shortlist staan... Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
poehee schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:04:
[...]

Waarom dit een heel slecht idee is naar mijn idee (onder andere):
Ten eerste is een broker niet aansprakelijk voor het NIET uitvoeren van de stoploss.
Ten tweede is het moment van uitvoeren "ergens" nadat de stoploss is geraakt
Ten derde is er een meer dan redelijke kans dat de stoploss afgaat en de koers gelijk weer omhoog gaat.
Ten vierde kan over-night (of zelfs gedurende de dag) een enorme daling (spike) plaats vinden waardoor je ver onder je stop loss verkoopt, kortom "Beide garanderen minimaal 100k eind 2026." gaat hier niet op.
Ten vijfde geef je de broker de mogelijkheid om tegen jou te handelen (ongeacht of dat wel of niet mag, het feit dat het kan betekent dat het gebeurt). Je order staat in de publieke orderlijst, HALLO, je order staat in de publieke orderlijst: kom me halen!!
Ten zesde heb je geen idee waar je eigenlijk het beste je stoploss moet leggen (want er is geen handleiding voor) - in dit geval zet je in op een vooraf bedacht bedrag, tja.

Als je 100k hebt en nodig hebt over 3 jaar ga je NIET naar de beurs. Je krijgt >3% op deposito's (zoals hierboven terecht al vermeld). Daar ga je heen.

Dit +3 hoort bij The Third Man in mijn beleving, en niet bij een onverstandig, ondoordacht en gevaarlijk advies.
Volgensmij overdrijf je de risico's wel echt behoorlijk. Een giga fonds als VTI of andere grote wereldwijde fondsen zijn enorm liquide en zo'n giga fonds gaat niet even 20% microspiken of flash crashen waarbij stop losses ver onder stop loss prijs verkocht worden.

Verder is een broker misschien niet verantwoordelijk, maar een grote broker als IBKR heeft er heel veel belang bij om zijn zaakjes goed op orde te hebben.

Kortom je beschrijft theoretische risico's maar de kans hierop bij een zeer groot en zeer liquide fonds is in mijn ogen toch echt zeer klein. En als dit soort grote wereldwijde fondsen daadwerkelijk zo snel crashen dat een stop loss ver onder de prijs verkocht wordt dan denk ik dat de wereld grotere problemen heeft en is een huisje inrichten met kringloop meubelen niet het einde van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:58
Janpietertje89 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:26:
[...]

Volgensmij overdrijf je de risico's wel echt behoorlijk. Een giga fonds als VTI of andere grote wereldwijde fondsen zijn enorm liquide en zo'n giga fonds gaat niet even 20% microspiken of flash crashen waarbij stop losses ver onder stop loss prijs verkocht worden.

Verder is een broker misschien niet verantwoordelijk, maar een grote broker als IBKR heeft er heel veel belang bij om zijn zaakjes goed op orde te hebben.

Kortom je beschrijft theoretische risico's maar de kans hierop bij een zeer groot en zeer liquide fonds is in mijn ogen toch echt zeer klein. En als dit soort grote wereldwijde fondsen daadwerkelijk zo snel crashen dat een stop loss ver onder de prijs verkocht wordt dan denk ik dat de wereld grotere problemen heeft en is een huisje inrichten met kringloop meubelen niet het einde van de wereld.
VTI is een ETF. VTSAX is de fonds variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
NMMNG schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:29:
[...]

VTI is een ETF. VTSAX is de fonds variant.
Een ETF is ook een fonds, het bestaat tenslotte uit een verzameling aandelen (of ander soort beleggingen). Die F staat ergens voor hè ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:58
Janpietertje89 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:39:
[...]

Een ETF is ook een fonds, het bestaat tenslotte uit een verzameling aandelen (of ander soort beleggingen). Die F staat ergens voor hè ;)
Zo had ik het nog nooit bekeken. Volgens mij heb je gelijk 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-04 11:05

sanook

_/-\o_

HarmPeters69 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:15:
[...]

@sanook , wat iscde reden om Index People te verlaten? Ik heb ze juist op shortlist staan... Bedankt
De kosten. Op het moment van instappen bij Indexpeople keek ik daar niet expliciet naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Janpietertje89 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:26:
[...]

Fair point.

Ik besefte dat wel, ik wilde expres wat contrast, en dan helpt overdrijving. Ik miste de nuance, die bij mijn post totaal ontbreekt. Het had wat vriendelijker gemoeten.
En natuurlijk is liquiditeit een belangrijke voorwaarde, zoniet de belangrijkste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-04 14:57
baba420 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:53:
Jammer dat je AVWS niet in fracties kan aankopen bij IBKR (recurring order). Zo kom ik maandelijks in de verleiding om toch te proberen de market te timen of een individueel aandeel te kopen in hun grote snoepjeswinkel.
Ondertussen is het (automatisch/recurring) aankopen van fractionele aandelen van AVWS bij IBKR wel mogelijk, alleen kan je niet bij 'amount' opgeven dat je alle resterende cash wil gebruiken. Ik heb een paar recurring investments gemaakt, en elke maand koop ik met 'de rest' handmatig AVWS. Met fractionele aankopen kan ik dan met een beperkt aantal extra klikken gewoon alles investeren, inclusief de variabele SYEP inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-04 13:33
Snelle vraag, ik blijk een IBKR Pro account te hebben, blijkbaar heeft m'n introducing broker dit jaren geleden zo geregeld. Betekent dit per definitie dat ik toegang heb tot de US instrumenten, die normaal door PRIIPS beperkt worden? Cq kan ik dit in m'n live account testen?

In m'n paper account kan ik ze verhandelen.

Ik heb contact met de klantenservice gehad, maar kon me geen sluitend antwoord geven helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee. Er zijn verschillende dingen die bij IBKR 'Pro' heten en die hebben niets met elkaar te maken :)

IBKR Pro slaat op Pro vs Lite. Lite is niet beschikbaar buiten de VS. Hier zie je de verschillen: https://www.interactivebr...eral/compare-lite-pro.php

Het PRIIPs gebeuren, de regels/vereisten om voor MiFID als 'professional client' gezien te worden ipv 'retail client' staan hier: https://www.ibkrguides.com/kb/article-3298.htm

En dan heb je nog market data, waar je als 'professional' gezien zou kunnen worden. Dit wil je als het even kan vermijden, want het geeft je geen voordelen maar het maakt market data wel fors duurder. Als je niet belegt voor je beroep, je bedrijf, of voor anderen, dan krijg je hier niet mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-04 13:33
Ok, dankjewel, ik zie het inderdaad: you can check it at any time from Account Management, under Settings> Account Settings> MiFID Client Category'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Laatst online: 24-04 14:12
Vraagje, ik ben geinteresseerd om komende jaren meer in de lange termijn beleggingen te gaan zitten..
Markten staan nu redelijk op een top naar mijn mening, ik verwacht komende jaren nog wel een recessie.

Een mooi moment om in te stappen lijkt mij als de recessie komt.

Echter heb ik nog wat onduidelijkheden.

- Stel je hebt een relatief groot vermogen, voor het gemak pakken we 500k.. In hoeverre ben je beschermt als er een broker omvalt??? Ik heb mijn vermogen in bijvoorbeeld diverse ETF's zitten..

- Is het mogelijk om jaarlijks een deel van het vermogen te ontrekken?? Stel je maakt 15% rendement in een jaar (in dit fictieve geval 75k), kan ik dan bijvoorbeeld 30-40k ontrekken voor levensonderhoud en de rest te laten staan om verder te renderen, en dit jaarlijks te herhalen? Of zitten hier nog haken/ogen aan?

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Pagina: 1 ... 68 ... 96 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.