Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:28

oscar82

De ondertitel

Pistachenootje schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:59:
[...]

Avantis belegt op basis van factoren zoals waarde, winstgevendheid en momentum. Aandelen die relatief goed scoren op deze factoren krijgen wat meer gewicht, aandelen die relatief slecht scoren krijgen wat minder gewicht. Zo wijkt het fonds dus af van een passief indexfonds.

Overigens is dit specifieke fonds een fonds met geringe factor ladingen. Het wijkt dus niet zo heel veel af van een standaard EM fonds.
Er bestaat nog geen goed EM small cap value fonds, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:16
oscar82 schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:10:
[...]
Er bestaat nog geen goed EM small cap value fonds, toch?
Nee in de MSCI index is EM small cap al erg klein (1,5%), laat staan als je daarin ook nog gaat grasduinen naar gunstige factoren. Het is bovendien een lastige markt om aandelen te kopen en te verkopen.

De vraag naar een dergelijk fonds zal ook erg laag zijn. Voor de passieve belegger is een extra fonds (bovenop world developed, emerging markets en small cap) ook niet aantrekkelijk om het simpel te houden. Het zal dan sowieso een kleiner percentage moeten zijn dan 5%. Dit zal niet substantieel invloed hebben op de lange termijn uitkomst van je portfolio. Zelfs minder dan 10% kun je je afvragen of het de moeite waard is.

Overigens bevat de Avantis EM ETF ook 'small capitalisation companies'. De prakijk zal moeten laten zien hoeveel en hoe klein die bedrijven echt zullen zijn. Het mooist zou m.i. echter zijn als EM SCV zou kunnen worden toegevoegd aan het developed SCV fonds (AVWS).

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 15:46
Ik ga net beginnen met beleggen. Dan geldt denk ik hetzelfde, ik kan beter even tot na 1 januari wachten omdat ik anders veel belasting betaal over geld wat me waarschijnlijk weinig rendement oplevert tot die tijd, in elk geval niet genoeg ter compensatie verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:36
The__Virus schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:31:
Ik ga net beginnen met beleggen. Dan geldt denk ik hetzelfde, ik kan beter even tot na 1 januari wachten omdat ik anders veel belasting betaal over geld wat me waarschijnlijk weinig rendement oplevert tot die tijd, in elk geval niet genoeg ter compensatie verwacht ik.
Aangenomen dat je met je totale vermogen ruim boven het heffingsvrije vermogen uitkomt waarschijnlijk wel, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Als je al zoveel geld hebt, dat je het voorrecht hebt vermogensbelasting te betalen kun je het uitstellen, maar voor een (lage) maandelijkse inleg starten maakt het vrijwel geen verschil.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:51
[...]

En wat als je daardoor net 5% rendement mist? Niemand kan het weten, pas achteraf weet je wat het beste moment was. En op lange termijn is het vooral belangrijk dat je in de beurs zit ipv afwacht op het juiste moment om in te stappen. Wat als Trump in februari..., wat als de oorlog in Oekraïne...., wat als, wat als, wat als :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:39
GoEV6 schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:15:
[...]

En wat als je daardoor net 5% rendement mist? Niemand kan het weten, pas achteraf weet je wat het beste moment was. En op lange termijn is het vooral belangrijk dat je in de beurs zit ipv afwacht op het juiste moment om in te stappen. Wat als Trump in februari..., wat als de oorlog in Oekraïne...., wat als, wat als, wat als :)
Juist omdat het onzeker is, kun je het beste uitgaan van de verwachtingswaarden. Dat houdt in dit geval in dat de verwachting van de besparing op vermogensrendementsheffing veel hoger ligt dan de verwachting van het rendement op de aandelen. En dan is wachten met instappen dus de rationele keus.

En dat heeft dus niets te maken met "wachten op het juiste moment" of het timen van de markt, maar met een simpele rationele afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-07 18:12

aawe mwan

Wat ook leuk is:

[...]
ik kan beter even tot na 1 januari wachten omdat ik anders veel belasting betaal over geld wat me waarschijnlijk weinig rendement oplevert tot die tijd
Voorgaande jaren heb ik er ook altijd op die manier rekening mee gehouden.

Maar het is me opgevallen dat A) de maand december meestal een bovengemiddeld goed presterende maand is (en januari niet) en dat B­) het sowieso niet ongewoon is dat 1 dag op de beurs al +1% of -1% doet of meer.

Dit jaar heb ik voor het eerst in december belegd, in plaats van dat ik het volgend jaar januari ga doen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20:44
Je kan ook gewoon een dubbele storting in november doen, dan heeft het meer tijd om te renderen. Daarna gewoon weer in januari verder.

Halverwege december storten vind ik een beetje zonde van het geld eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Beetje onhandig wel want ik maak elke maand na het ontvangen van m’n salaris rond de 24ste automatisch m’n geld over naar IBKR. Volgens mij is het zo dat al het geld dat daar staat door de belastingdienst wordt gezien als belegging, of het nu cash is of een ETF.

Ik zou dus 1x per jaar dat geld pas in januari moeten overmaken. Maar goed, als het op de bankrekening blijft staan moet ik ook VRH betalen, alleen wel minder omdat het spaargeld is. Dus het verschil tussen de VRH van sparen en beleggen is wat de markt in een dag of 6 (inclusief kerstdagen) zou moeten stijgen om geen geld te verliezen. En dan nog, het gaat over een heel klein percentage van de gehele belegging.

Ik gok er op en doe gewoon wat ik elke maand doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-07 15:26
Protip: maak een flinke berg cash over van IBKR naar je bank op 31 december, dan hoef je er helemaal geen belasting over te betalen.

/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Laatst online: 23:07
Pistachenootje schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:50:
Protip: maak een flinke berg cash over van IBKR naar je bank op 31 december, dan hoef je er helemaal geen belasting over te betalen.

/s
Ik negeer de /s even: Je gaat er van uit dat het geld dan op 1 januari onderweg is tussen de 2 rekeningen en daardoor niet meegerekend wordt door onze vrienden bij de belastingdienst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Schweino schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 00:52:
[...]

Ik negeer de /s even: Je gaat er van uit dat het geld dan op 1 januari onderweg is tussen de 2 rekeningen en daardoor niet meegerekend wordt door onze vrienden bij de belastingdienst?
Het is niet relevant wat de Belastingdienst vooraf invult. Wel relevant is dat het een vordering is die moet worden opgegeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:36

de Peer

under peer review

Schweino schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 00:52:
[...]

Die /s staat er niet voor niets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
offtopic:
Van Dale uitgevers heeft in Vlaanderen hangmatbeleggen tot woord van het jaar gekozen :) Hoewel we zouden kunnen stellen dat er soms hard gewerkt wordt om op zoek te gaan naar de ideale hangmat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Admiral Freebee schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:41:
offtopic:
Van Dale uitgevers heeft hangmatbeleggen tot woord van het jaar gekozen :) Hoewel we zouden kunnen stellen dat er soms hard gewerkt wordt om op zoek te gaan naar de ideale hangmat :+
offtopic:
Dit betreft wel het Vlaamse woord van het jaar. Voor mij als Nederlander is het een woord waar ik nog nooit van heb gehoord, maar ik vind het wel een mooie term.

Ik vind trouwens sowieso de meeste Vlaamse kanshebbers veel mooier en beter bedacht dan de Nederlandse kanshebbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:03

mwa

Afgelopen week probeerde ik voor mijn 4de (pasgeboren) kind een beleggingsrekening te openen op Meesman, zoals de andere 3 kinderen ook hebben. Maar blijkbaar is het nu verplicht dat de tegenrekening op naam van het kind staat? Dat was dus niet het geval voor de andere 3, welke een tegenrekening hebben bij mijn vrouw en mij (eo rekening).

Zijn andere hier ook tegenaan gelopen? De optie is nu om ergens een gratis rekening te openen (bv Rabobank kinderrekening) maar ik wil liever niet allerlei verschillende banken hebben (wij zitten nu bij Bunq).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:44
mwa schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:05:
Afgelopen week probeerde ik voor mijn 4de (pasgeboren) kind een beleggingsrekening te openen op Meesman, zoals de andere 3 kinderen ook hebben. Maar blijkbaar is het nu verplicht dat de tegenrekening op naam van het kind staat? Dat was dus niet het geval voor de andere 3, welke een tegenrekening hebben bij mijn vrouw en mij (eo rekening).

Zijn andere hier ook tegenaan gelopen? De optie is nu om ergens een gratis rekening te openen (bv Rabobank kinderrekening) maar ik wil liever niet allerlei verschillende banken hebben (wij zitten nu bij Bunq).
Wat je zegt klopt; onlangs had ik bij het openen van een Meesman pensioenbeleggingsrekening dezelfde ervaring.
Misschien even met Meesman bellen en vragen hoe/of dit anders kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:50:

/s
In het verleden werkte dit zelfs als je van ING naar een spaarbank overmaakte. Scheelde toch wat geld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:01:
[...]

In het verleden werkte dit zelfs als je van ING naar een spaarbank overmaakte. Scheelde toch wat geld :+
Banken zouden wettelijk toch rente moeten rekenen tot de daadwerkelijke uitvoer van de transactie? Dus dat had dan ook niet moeten kunnen. Dus als je op 31-12 ('s avonds) een overboeking doet die pas 2-1 wordt uitgevoerd (/bijgeschreven aan de andere kant) zou je rente moeten ontvangen tot 2-1. Lijkt mij dus ook dat de boekingsdatum dan op 2-1 moet staan en het gewoon op de jaaropgave staat als geld op de rekening op 1-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:13:
[...]

Banken zouden wettelijk toch rente moeten rekenen tot de daadwerkelijke uitvoer van de transactie? Dus dat had dan ook niet moeten kunnen. Dus als je op 31-12 ('s avonds) een overboeking doet die pas 2-1 wordt uitgevoerd (/bijgeschreven aan de andere kant) zou je rente moeten ontvangen tot 2-1. Lijkt mij dus ook dat de boekingsdatum dan op 2-1 moet staan en het gewoon op de jaaropgave staat als geld op de rekening op 1-1.
Zou je verwachten, maar in de praktijk was het geld dus een paar dagen (onder)weg en niet te vinden op de jaarstatements van beide banken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:20:
[...]
Zou je verwachten, maar in de praktijk was het geld dus een paar dagen (onder)weg en niet te vinden op de jaarstatements van beide banken.
Maar dan scheelt het nog steeds niet omdat het nog steeds onder jouw vermogen viel ;)

Maar verder niet heel interessant voor dit topic ;)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:17
Kan me ook wel voorstellen dat de Belastingdienst met het oog op peildatumarbitrage dit tegenwoordig nog even checkt op andere data voor en/of na 1 jan, dan kan zo'n truukje je een vervelende naheffing opleveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Bovendien is het toch gewoon ontduiking? Je kunt inderdaad op allerlei manieren fraude plegen en dit is daar een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Het werd genoemd als grap... En men gaat er doodserieus over discussiëren.
natuurlijk is dit fraude. Als je iets overboekt is het nog steeds in eigendom, of het nu een vordering is of niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-07 16:26
Het woord van het jaar is bekend bij onze zuiderburen: Hangmat beleggen (https://woordvanhetjaar.vandale.be/nl)
passief beleggen door te investeren in indexfondsen en trackers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lightning89 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:06:
Het woord van het jaar is bekend bij onze zuiderburen: Hangmat beleggen (https://woordvanhetjaar.vandale.be/nl)

[...]
Is eerder op de dag al besproken.
Admiral Freebee in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rubbergrover1 schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:21:
[...]

Juist omdat het onzeker is, kun je het beste uitgaan van de verwachtingswaarden. Dat houdt in dit geval in dat de verwachting van de besparing op vermogensrendementsheffing veel hoger ligt dan de verwachting van het rendement op de aandelen. En dan is wachten met instappen dus de rationele keus.

En dat heeft dus niets te maken met "wachten op het juiste moment" of het timen van de markt, maar met een simpele rationele afweging.
Maar hoeveel verschil gaat die 1,6% van je maandelijkse inleg van fictief x00eu nu maken als je al een x00.000eu ergens in beleggingsforndsen hebt zwemmen?

Ik weet niet of het de tijd waard is om voor die <10eu allerlei maandelijkse stortingen 1 maand uit te stellen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:28:
Maar hoeveel verschil gaat die 1,6% van je maandelijkse inleg van fictief x00eu nu maken als je al een x00.000eu ergens in beleggingsforndsen hebt zwemmen?

Ik weet niet of het de tijd waard is om voor die <10eu allerlei maandelijkse stortingen 1 maand uit te stellen.
Dat was een antwoord op een paar mensen die willen beginnen met beleggen en daarbij eenmalig een groter bedrag inleggen. Voor een maandelijkse storting zou ik inderdaad niets aanpassen maar ga je net beginnen of een ton inleggen dan kun je beter even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
YakuzA schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:28:
[...]

Het gaat ook niet om 1,6% van de maandelijkse inleg. Het gaat om 1,6% van de eerste aanvangsstorting van iemand die met beleggen wil beginnen. Dan kan het wel eens om een flink bedrag gaan. En dan wordt die 1,6% zo 100 euro of meer.

Voor die periodieke storting zou ik de moeite niet doen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rubbergrover1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:43:
[...]

Het gaat ook niet om 1,6% van de maandelijkse inleg. Het gaat om 1,6% van de eerste aanvangsstorting van iemand die met beleggen wil beginnen. Dan kan het wel eens om een flink bedrag gaan. En dan wordt die 1,6% zo 100 euro of meer.

Voor die periodieke storting zou ik de moeite niet doen inderdaad.
Ik zie het verstopt in de doorklik quote thread inderdaad :)

We zitten op 1 lijn denk ik :)

Ik zou dan idd gewoon je bedachte maandelijkse bedrag erin zetten in dec en dan de bulk in jan erbij zetten oid.
Zo'n 1e bulk inleg is altijd wel spannend voor mensen.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 18-12-2024 09:49 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-07 08:52
Wellicht handig voor de beginners door een beginner! Hier een kleine samenvatting van mijn eerste jaar beleggen. Ik noem enkel percentages.

Ohja dit is geen financieel advies is ben ook maar een beginner!

Spoiler: de clichés kloppen ALLEMAAL.

Samen met wat vrienden ben ik in sep '23 begonnen met iedere maand een vaste inleg. Soms wat meer soms wat minder. Inleg is afhankelijk van onze inkomens en is percentage gebaseerd.
De eerste 6 maanden enkel sp500 ETF en vanuit daar enkele uitbereiding naar wat groei om op ergens rond een 80/20 div/groei segregatie uit te komen.

na deze 6 maanden ben ik wat breder gaan zitten en heb ik 1 aandeel adyen gekocht en een high yield dividend etf. Hierdoor sloeg ik wel meteen een flink gat in mijn 80/20 verdeling omdat Adyen een duur aandeel is. Dus weer verder met de dividend aandelen.

In de tussentijd heb ik veel aandelen en bedrijven die mijn interessant leken gevolgd. Niets mee gedaan maar gewoon week op week, soms dag op dag. Gewoon kijken hoe het verloop gaat en naar het nieuws kijken om zo hopelijk meer inzichten te krijgen.
Ik heb er sowieso een gewoonte van gemaakt om gewoon dagelijks even de portefeuille te bekijken en niets te doen. Enkel inleggen als ik mijn loon krijg op het eind van de maand.

Afgelopen zomer, ik denk maand 8, ben ik gaan verdelen wat ik maandelijks deed, beetje sp, beetje die andere div etf.
Vervolgens BESI gekocht om zo op mijn 80/20 te komen. ASML was me te duur.

Adyen heb ik tussentijds verkocht en gekocht, wel steeds 1 enkel aandeel. Dit omdat ik wilde graag wat meer wilde leren speculeren en ik inmiddels al wat zekerder was geworden (arrogant wellicht? :+ ) Deze had ik ook puur omdat het zo volatiel is en ik wilde zien hoe zich dat verhoudt met de markt etc.
Kortom leergeld.

BESI heb afgelopen zomer te hoog gekocht deze heb ik tussentijds bijgekocht toen hij bleef dalen. Typisch weer dit was het aandeel wat ik verreweg het minste bekeken/onderzocht had en ben daar meteen voor tijd flink mee de min in gegaan.

Nu dan de tussenstand.

Adyen:
+8,59%. Dit had meer kunnen zijn als ik niet had gespeculeerd maar ik wilde weten maar meer experimenteren. Ik ben tevreden met het resultaat.

BESI:
+7,61%. Deze is zeer vertekend deze winst de afgelopen maand past bereikt is. Het is ook mijn jongste aandeel en ik heb deze zoals gezegd veels te hoog gekocht afgelopen zomer dus deze heb ik enkele malen verdunt toen hij daalde. Dat betaald zich nu na enkele maanden pas uit. Niet te vergeten dat dit ook tijd kost omdat ik deze actief ben gaan bijhouden.
Dat dit weer omhoog zou gaan was ik niet bang voor als je ziet waar we heen gaan. Ik was alleen te vroeg ingestapt en had de correctie moeten afwachten.

High yield div. ETF:
+1,74%.
Deze heb ik puur voor de div die het uitkeert en deze is zeer vast. Ik had toen ik hiermee begon ruim 10% omdat ik hem domweg op precies het goede moment had gekocht. Vervolgens heb ik deze wat meer bijgekocht en is die winst verdunt. Maar dat maakt me niet uit, deze gaat omg div, niet waardevermeerdering van het aandeel zelf. Het uitbetaalde div zit NIET in dit percentage, zou dat wel zijn zou dit een stuk hoger uitvallen want het geeft ong 5% div van de prijs.

SP500 ETF:
+18,84%. Tja wat kan ik hierover zeggen. Ik vind het een bizar resultaat voor een aandeel waar ik niets mee doe én ook div uitkeert. Ik ben zelf altijd een beetje van 'eerst zien dan geloven' iedere belegger pro of influencer etc. zegt altijd begin met sp500 ETF. Nu ben ik N=1, maar dat cliché is voor mijn portefeuille dus waar.
Ik heb naarmate ik meer inzicht kreeg wel af en toe kansen gepakt om wat meer te min/maxen. Zo heb ik extra ingekocht bij die nikkei dip afgelopen zomer. En leg ik niet meer letterlijk meteen in als mijn loonstrook gestort is maar kijk ik even of er wellicht een dipje is. AKA vandaag staat het 0,70 in de plus, misschien is het morgen in de min, dan koop ik het morgen. Maar wel altijd nog in dezelfde week, dus als de hele week iedere dag in de plus staat, gewoon op de vrijdag kopen.

Over mijn volledige portefeuille heb ik nu ong 11% winst. Grootste sentiment dat ik heb is 'was ik maar eerder begonnen'.

Maar alle clichés zijn waar.
Time in the market<< timing the market
Het aandeel wat ik het langste heb genereert de meeste winst.
Het aandeel wat ik het kortste heb het minste.
Hoe meer je kloot hoe lager je winst.
Kwaliteit over kwantiteit, dus percentages over harde cijfers.
Goed informeren en kennis opdoen helpt echt bij het selecteren.
Begin met andere zodat je samen kunt sparren, heeft mij ontzettend geholpen.

Verder 1 vriend heeft een hobby die hem aardig wat extra's oplevert en hij kan daardoor extra inleggen.
Hij heeft op vrijwel alle dips van de sp500 ingelegd en hij heeft daardoor bijna +25%. Andere vriend van me. Die wilde vooral in zijn pensioen pot inleggen en heeft maanden gewacht en is eigenlijk pas afgelopen zomer begonnen. Toen gestart met sp500etf (zo zijn we allemaal gestart). Die zit nu 'maar' op +5%. Dus op de 'juiste' momenten inleggen geeft maar 5% extra winst terwijl niet mee doen zorgt voor het mislopen van 15% athans als ik het uitzet bij mij en mijn vrienden maar wij zijn maar een klein vijvertje. MAAR dat is wel een cliché wat je overal hoort en valt weer terug op timing<<<time in.

Ik vond het behoorlijk spannend om te beginnen vorigjaar. Zeker ook omdat ik financieel het zwakst ben van al mijn vrienden. Maar nu een jaar later valt het me allemaal mee!

Ik heb vooral veel geleerd en ik ga lekker door met iedere maand inleggen.
Mijn jaar was goed!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
toekie schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:05:

Ook al is het een cliché, het is wel belangrijk om 'm goed neer te zetten:

time in the market > timing the market

Je gebruikt '<<', maar daarmee zeg je dat links (veel) kleiner is dan rechts, maar je bedoelt het omgekeerde ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wellicht handig voor de beginners door een beginner! Hier een kleine samenvatting van mijn eerste jaar beleggen. Ik noem enkel percentages.

Samen met wat vrienden ben ik in sep '23 begonnen met iedere maand een vaste inleg. Soms wat meer soms wat minder. Inleg is afhankelijk van onze inkomens en is percentage gebaseerd.
De eerste 6 maanden enkel sp500 ETF en vanuit daar enkele uitbereiding naar wat groei om op ergens rond een 80/20 div/groei segregatie uit te komen.

na deze 6 maanden ben ik wat breder gaan zitten en heb ik 1 aandeel adyen gekocht en een high yield dividend etf. Hierdoor sloeg ik wel meteen een flink gat in mijn 80/20 verdeling omdat Adyen een duur aandeel is. Dus weer verder met de dividend aandelen.

In de tussentijd heb ik veel aandelen en bedrijven die mijn interessant leken gevolgd. Niets mee gedaan maar gewoon week op week, soms dag op dag. Gewoon kijken hoe het verloop gaat en naar het nieuws kijken om zo hopelijk meer inzichten te krijgen.
Ik heb er sowieso een gewoonte van gemaakt om gewoon dagelijks even de portefeuille te bekijken en niets te doen. Enkel inleggen als ik mijn loon krijg op het eind van de maand.

Afgelopen zomer, ik denk maand 8, ben ik gaan verdelen wat ik maandelijks deed, beetje sp, beetje die andere div etf.

Adyen heb ik tussentijds verkocht en gekocht, wel steeds 1 enkel aandeel. Dit omdat ik wilde graag wat meer wilde leren speculeren en ik inmiddels al wat zekerder was geworden (arrogant wellicht? :+ ) Deze had ik ook puur omdat het zo volatiel is en ik wilde zien hoe zich dat verhoudt met de markt etc.
Kortom leergeld.

BESI heb afgelopen zomer te hoog gekocht deze heb ik tussentijds bijgekocht toen hij bleef dalen. Typisch weer dit was het aandeel wat ik verreweg het minste bekeken/onderzocht had en ben daar meteen voor tijd flink mee de min in gegaan.

Nu dan de tussenstand.

Adyen:
+8,59%. Dit had meer kunnen zijn als ik niet had gespeculeerd maar ik wilde weten maar meer experimenteren. Ik ben tevreden met het resultaat.

BESI:
+7,61%. Deze is zeer vertekend deze winst de afgelopen maand past bereikt is. Het is ook mijn jongste aandeel en ik heb deze zoals gezegd veels te hoog gekocht afgelopen zomer dus deze heb ik enkele malen verdunt toen hij daalde. Dat betaald zich nu na enkele maanden pas uit. Niet te vergeten dat dit ook tijd kost omdat ik deze actief ben gaan bijhouden.
Dat dit weer omhoog zou gaan was ik niet bang voor als je ziet waar we heen gaan. Ik was alleen te vroeg ingestapt en had de correctie moeten afwachten.

High yield div. ETF:
+1,74%.
Deze heb ik puur voor de div die het uitkeert en deze is zeer vast. Ik had toen ik hiermee begon ruim 10% omdat ik hem domweg op precies het goede moment had gekocht. Vervolgens heb ik deze wat meer bijgekocht en is die winst verdunt. Maar dat maakt me niet uit, deze gaat omg div, niet waardevermeerdering van het aandeel zelf. Het uitbetaalde div zit NIET in dit percentage, zou dat wel zijn zou dit een stuk hoger uitvallen want het geeft ong 5% div van de prijs.

SP500 ETF:
+18,84%. Tja wat kan ik hierover zeggen. Ik vind het een bizar resultaat voor een aandeel waar ik niets mee doe én ook div uitkeert. Ik ben zelf altijd een beetje van 'eerst zien dan geloven' iedere belegger pro of influencer etc. zegt altijd begin met sp500 ETF. Nu ben ik N=1, maar dat cliché is voor mijn portefeuille dus waar.
Ik heb naarmate ik meer inzicht kreeg wel af en toe kansen gepakt om wat meer te min/maxen. Zo heb ik extra ingekocht bij die nikkei dip afgelopen zomer. En leg ik niet meer letterlijk meteen in als mijn loonstrook gestort is maar kijk ik even of er wellicht een dipje is. AKA vandaag staat het 0,70 in de plus, misschien is het morgen in de min, dan koop ik het morgen. Maar wel altijd nog in dezelfde week, dus als de hele week iedere dag in de plus staat, gewoon op de vrijdag kopen.

Over mijn volledige portefeuille heb ik nu ong 11% winst. Grootste sentiment dat ik heb is 'was ik maar eerder begonnen'.

Verder 1 vriend heeft een hobby die hem aardig wat extra's oplevert en hij kan daardoor extra inleggen.
Hij heeft op vrijwel alle dips van de sp500 ingelegd en hij heeft daardoor bijna +25%. Andere vriend van me. Die wilde vooral in zijn pensioen pot inleggen en heeft maanden gewacht en is eigenlijk pas afgelopen zomer begonnen. Toen gestart met sp500etf (zo zijn we allemaal gestart). Die zit nu 'maar' op +5%. Dus op de 'juiste' momenten inleggen geeft maar 5% extra winst terwijl niet mee doen zorgt voor het mislopen van 15% athans als ik het uitzet bij mij en mijn vrienden maar wij zijn maar een klein vijvertje. MAAR dat is wel een cliché wat je overal hoort en valt weer terug op timing<<<time in.

Ik vond het behoorlijk spannend om te beginnen vorigjaar. Zeker ook omdat ik financieel het zwakst ben van al mijn vrienden. Maar nu een jaar later valt het me allemaal mee!

Mijn jaar was goed!
Dit topic gaat over passief beleggen, niet tussenstanden van individuele aandelen.
Heb je je vergist en moest je in het algemenen beleggingstopic zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dat is geen cliché, maar een wetenschappelijk onderbouwd statement
dat is leuk, maar zegt verder niet zo veel. En wat is de toegevoegde waarde voor de passieve beleggers hier? Individuele aandelen zijn hier off topic.
Passieve beleggers kloten niet
niet of nauwelijks nodig bij passief beleggen. Is juist eerder een risico.
Dat zou ik juist afraden, tenzij die anderen wel échte passieve beleggers zijn.
Er valt weinig te sparren eigenlijk. gewoon maandelijks automatische incasso van bijvoorbeeld je Meesman rekening en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:30

Qwerty-273

Meukposter

de Peer schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:13:
Er valt weinig te sparren eigenlijk. gewoon maandelijks automatische incasso van bijvoorbeeld je Meesman rekening en klaar.
Dat is inderdaad wel een van de valkuilen als je bepaalde beleggersclubs, nieuwsbrieven, etc gaat volgen. Er wordt veel content gepusht waarmee er eigenlijk ook druk komt om het niet te missen en dus actiever te moeten handelen (of een hele reeks van ETFs uit te moeten kiezen). De verleiding komt dan al heel snel om de hoek om er veel actiever bezig mee te zijn dan wat in dit topic past.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toekie
@Hahn

Oeps dat ja!

@de Peer

Mijn punt is juist dat het aandeel wat ik 100% passief gebruik het beste presteert vandaar hier gepost voor andere beginners als ik die twijfelen en onzeker zijn over beleggen in zijn algemeenheid.
Dat begrijp ik niet helemaal want beleggen, passief of actief, zonder enige strategie of informatie is in mijn ogen juist dom? Misschien ben ik wel halsoverkop begonnen zonder een goed plan en kunnen mijns vrienden mij daarop wijzen?
Vandaar dat ik graag overleg en andere blikken/visies hoor van andere.
Maar ja. De gesprekken zijn inderdaad 99% 't loon is weer gestort etf wordt weer ingekocht tot volgende maand'.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:09

Kortom leergeld.

Nu dan de tussenstand.

Adyen:

BESI:

High yield div. ETF:
+1,74%.

SP500 ETF:

Mijn jaar was goed!
Hartstikke goed dat je hier mee begonnen bent en dat je je conclusies deelt (en trek je niet teveel aan van de beroepsmopperkonten hier). Wees je er wel van bewust dat je verhaal duidelijk maakt dat je er nog niet helemaal bent. Zo zeg je dat de uitspraak "Time in the market beats timing the market" helemaal waar is, maar tegelijk zeg je ook "Ik was alleen te vroeg ingestapt en had de correctie moeten afwachten" en "dus als de hele week iedere dag in de plus staat, gewoon op de vrijdag kopen".

Dus je zégt wel dat je begrijpt dat time in the market beter is dan timing the market, maar je handelt er nog niet naar. Want als jij op vrijdag bijkoopt nadat de hele week elke dag een plus te zien was, dan ben je alle koerswinst van die week dus al misgelopen omdat je zat te wachten op het beste moment. En op het moment van instappen kun je niet (beter dan de rest van de markt) weten of dat te vroeg, precies goed, of te laat is, dus moet je nooit een correctie afwachten.

Wat je rationeel al weet, maar misschien nog niet echt voelt: je moet je minder gaan inlezen (want de belangrijkste informatie heb je al), je moet de koersen minder bijhouden, en je moet gewoon een vast moment kiezen om in te leggen. Jij hoeft het werk niet te doen, de tijd gaat het werk voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
Anakha schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:27:
[...]

Hartstikke goed dat je hier mee begonnen bent en dat je je conclusies deelt (en trek je niet teveel aan van de beroepsmopperkonten hier). Wees je er wel van bewust dat je verhaal duidelijk maakt dat je er nog niet helemaal bent. Zo zeg je dat de uitspraak "Time in the market beats timing the market" helemaal waar is, maar tegelijk zeg je ook "Ik was alleen te vroeg ingestapt en had de correctie moeten afwachten" en "dus als de hele week iedere dag in de plus staat, gewoon op de vrijdag kopen".

Dus je zégt wel dat je begrijpt dat time in the market beter is dan timing the market, maar je handelt er nog niet naar. Want als jij op vrijdag bijkoopt nadat de hele week elke dag een plus te zien was, dan ben je alle koerswinst van die week dus al misgelopen omdat je zat te wachten op het beste moment. En op het moment van instappen kun je niet (beter dan de rest van de markt) weten of dat te vroeg, precies goed, of te laat is, dus moet je nooit een correctie afwachten.

Wat je rationeel al weet, maar misschien nog niet echt voelt: je moet je minder gaan inlezen (want de belangrijkste informatie heb je al), je moet de koersen minder bijhouden, en je moet gewoon een vast moment kiezen om in te leggen. Jij hoeft het werk niet te doen, de tijd gaat het werk voor je doen.
Ja helemaal mee eens. Ik wist dat iemand op mijn vrijdag bijkopen argument ging reageren! Want wat jij zegt weet ik inderdaad. Die zit inderdaad tussen mijn oren want vervolgens weerleg ik deze zelf ook in mijn verhaaltje.
Ik merk ook dat het een soort van 'false security' is het voelt als grip hebben op de zaak als ik het even controleer maar het doet natuurlijk 0,0, enkel in mijn hoofd. Ik leg ook ieder maand zelf handmatig in ipv auto incasso. Dat is omdat dit veiligere voelt (irrationeel), maar ook omdat ik op het moment veel uitgaves heb en soms beter minder of niet kan inleggen en dan is het niet meteen van mijn rekening af.
Maar klopt je hebt helemaal gelijk. Ik heb zeker nog wat emotie in mijn handelen maar ik blijf wel gewoon netjes van mijn 'backbone' af die blijft volledig passief.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edozat1
  • Nu online
@toekie, als ik het goed begrijp, beleg je nu ongeveer een jaar in zowel verschillende ETF's als in losse aandelen en trek je daar allerlei conclusies uit, niet alleen voor jezelf maar ook over beleggen in het algemeen.

Ik vind het flauw om mensen die hier tegenin gaan beroepsmopperkonten te noemen, want echt, het kan maar zo dat je volgend jaar voor alle percentages die je noemt een 'min' ipv een 'plus' kunt zetten. En wat zijn jouw conclusies dan? Dat alle "clichés" niet kloppen? Je kunt toch niet dat soort grote conclusies trekken na 1 jaar beleggen en een paar individuele aandelen?

Je kunt passief beleggen verschillend definiëren, maar twee elementen zitten er altijd in: niet timen en niet selecteren. En volgens mij doe je beide juist wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

edozat1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:05:
@toekie, als ik het goed begrijp, beleg je nu ongeveer een jaar in zowel verschillende ETF's als in losse aandelen en trek je daar allerlei conclusies uit, niet alleen voor jezelf maar ook over beleggen in het algemeen.

Ik vind het flauw om mensen die hier tegenin gaan beroepsmopperkonten te noemen, want echt, het kan maar zo dat je volgend jaar voor alle percentages die je noemt een 'min' ipv een 'plus' kunt zetten. En wat zijn jouw conclusies dan? Dat alle "clichés" niet kloppen? Je kunt toch niet dat soort grote conclusies trekken na 1 jaar beleggen en een paar individuele aandelen?

Je kunt passief beleggen verschillend definiëren, maar twee elementen zitten er altijd in: niet timen en niet selecteren. En volgens mij doe je beide juist wel.
dit inderdaad. Passief beleggen gaat niet om even dingetjes uitproberen en daar je strategie mee bepalen, dat is namelijk precies hoe het juist verkeerd gaat. Beter volg je wetenschappelijk onderbouwde studies, en de startpost hier bijvoorbeeld.
'eigen onderzoek doen' is voor de meeste mensen een slecht idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
@toekie mijn tip is ook de startpost lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
@edozat1

Ik ben benieuwd hoe jij dat dan ziet. Ik ben hier om te leren.
Want ik begrijp het 'niet selecteren' niet namelijk. Heb jij dan een ETF aangewezen en daar op ingezet alles op auto ingesteld en klaar? Want dan selecteer je toch door van te voren en strategie formuleren en een ETF of andere product te kiezen? Wellicht bedoel je het anders maar zo interpreteer ik wat je zegt.

Het valt me eerder op dat na een jaar vrijwel niks doen, 1 handeling per maand soms 2, de meeste zaken die geroepen worden overal in lijn zijn met wat ik zelf zie. Ik verwachte dat dat pas na 10 jaar zichtbaar zou zijn. Iets wat ik voor dat ik begon niet geloofd had en nu ervaar ik het zelf.
Maar je hebt ik had het anders moeten verwoorden want ik heb niet het idee dat ik conclusies trek al snap ik wel dat je dat zo ziet nu je me erop wijst.
Ik zal wat minder spontaan schrijven.

@Pistachenootje
Ik ging uit van het stukje.
Dividend beleggen met indexfondsen
Omdat 99% van mijn portefeuille die strategie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-07 17:50
Heyhey,

Ik wil mijn ETF's herbalanceren, aangezien ik hier een tijd niets mee heb gedaan, en ik wil weer maandelijks gaan inleggen.

Momenteel beleg ik via Degiro in IWDA, VWCE en VUSA. Maar wanneer ik naar indexfondsenvergelijken.nl ga, en mijn startkapitaal en maandelijkse inleg invul, worden er hele andere ETF's en zelfs een andere broker aanbevolen. Dat is op zich niet erg, maar kan ik dit advies zomaar blindelings vertrouwen?

Als ik bijvoorbeeld verder kijk op https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ , kom ik weer heel andere ETF's tegen.

Wat is wijsheid hierin? Ik denk dat ik vooral even veel kwijt ben aan transactiekosten aangezien ik het moet overhevelen naar een (goedkopere) broker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edozat1
  • Nu online
toekie schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:13:
Ik ben benieuwd hoe jij dat dan ziet. Ik ben hier om te leren.
Want ik begrijp het 'niet selecteren' niet namelijk. Heb jij dan een ETF aangewezen en daar op ingezet alles op auto ingesteld en klaar? Want dan selecteer je toch door van te voren en strategie formuleren en een ETF of andere product te kiezen? Wellicht bedoel je het anders maar zo interpreteer ik wat je zegt.
Het idee van passief beleggen is dat je inziet dat je geen bijzondere gave hebt waarmee je de aandelenmarkt dusdanig doorziet dat je structureel een hoger rendement kunt halen dan 'de markt' en daarom met jouw beleggingen zo goed mogelijk de markt volgt. Op het moment dat je een ETF kiest/selecteert met alleen aandelen uit bv een bepaald deel van de wereld of een bepaalde sector, zeg je impliciet dat je denkt dat dat mandje beter gaat presteren dan 'de markt' en dus ben je niet meer passief bezig. Dat is wat ik bedoel. Dat geldt in het extreme als je kiest voor een individueel aandeel, maar ook als je kiest voor de S&P500. Als je puur passief belegt, moet je nog steeds een ETF/fonds kiezen, maar dat is er dan een die goed of zo goed mogelijk de mark volgt en vooral gebaseerd op de kosten, niet op de inhoud van de ETF/het fonds.

Het is natuurlijk prima om wél bepaalde aandelen of fondsen te kiezen, maar omdat dat actief beleggen is, is het hier off-topic.
Het valt me eerder op dat na een jaar vrijwel niks doen, 1 handeling per maand soms 2, de meeste zaken die geroepen worden overal in lijn zijn met wat ik zelf zie. Ik verwachte dat dat pas na 10 jaar zichtbaar zou zijn. Iets wat ik voor dat ik begon niet geloofd had en nu ervaar ik het zelf.
Maar je hebt ik had het anders moeten verwoorden want ik heb niet het idee dat ik conclusies trek al snap ik wel dat je dat zo ziet nu je me erop wijst.
Ik zal wat minder spontaan schrijven.
Er zijn weet ik hoeveel boeken geschreven en studies gedaan naar beleggingsstrategieën op basis van tientallen of honderden jaren. Het kan kloppen dat de resultaten daarvan overeenkomen met jouw resultaten, maar dat is gezien de korte periode en de keuze voor bepaalde aandelen/fondsen toevallig, het had ook andersom kunnen zijn en de vraag is welke conclusie je dan had getrokken.

Ik realiseer me wel dat het vervelend kan zijn als je hier enthousiast je verhaal komt doen en (vrijwel) alleen betweterige reacties krijgt. Het is goed bedoeld, maar komt soms wat horkerig over. Excuses in dat geval. Het is vooral mooi dat je begint met beleggen. Lees inderdaad de openingspost en struin het topic eens goed door op een aantal zoektermen. Dat heeft mij enorm veel geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RaiderZ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:41:
Heyhey,

Ik wil mijn ETF's herbalanceren, aangezien ik hier een tijd niets mee heb gedaan, en ik wil weer maandelijks gaan inleggen.

Momenteel beleg ik via Degiro in IWDA, VWCE en VUSA. Maar wanneer ik naar indexfondsenvergelijken.nl ga, en mijn startkapitaal en maandelijkse inleg invul, worden er hele andere ETF's en zelfs een andere broker aanbevolen. Dat is op zich niet erg, maar kan ik dit advies zomaar blindelings vertrouwen?

Als ik bijvoorbeeld verder kijk op https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ , kom ik weer heel andere ETF's tegen.

Wat is wijsheid hierin? Ik denk dat ik vooral even veel kwijt ben aan transactiekosten aangezien ik het moet overhevelen naar een (goedkopere) broker
er is altijd elk jaar wel weer iets beter. Ga je dan elk jaar de boel overhevelen? Dat is ook niet passief ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

maar kan ik dit advies zomaar blindelings vertrouwen?
Dat is nooit verstandig (ook bij het advies wat je hier krijgt ;) )
Maar de kosten van ETF’s en brokers zijn niet geheim, die staan gewoon op het internet. Je kan het dus precies uitrekenen voor jouw situatie.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
Heyhey,

Indexfondsenvergelijken adviseert niks / raadt niks aan, het laat alleen het kostenplaatje zien. Wat je ermee doet is aan jou. Vind je het prima waar je zit dan hoef je niks te doen.
Op zich is de vergelijking grotendeels hetzelfde, behalve dat er WEBN in voorkomt die IFV nog steeds niet heeft toegevoegd en de route via opties bij IBKR. Aangenomen dat je dat laatste niet wil overwegen, dan hoef je met WEBN enkel dezelfde berekening te maken als met zeg VWCE, maar dan met de andere lopende fondskosten. Mr FOB rekent dat ook voor je uit in het sub-artikel https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/.
Je moet ten eerste niets, ten tweede rekent niet elke broker in elk scenario transactiekosten. Of men rekent 1 vast bedrag voor de gehele transactie, dan kost het enkele euro's. Maar bedenk je wel dat een 0,1% besparing vaste kosten per jaar makkelijk een veel groter verschil maakt dan 1 keer de boel ver- en weer aankopen.

Wel is het zo dat zowel IFV als Mr FOB de strategie weergeven om de hele markt te volgen. Dat doe je doorgaans met een portfolio die simpeler is dan IWDA, VWCE en VUSA, want die hebben een enorme overlap (IWDA is zo'n 70% VUSA, en VWCE is weer zo'n 90% IWDA). Dan is het logischer om te gaan voor bijvoorbeeld 100% VWCE of WEBN, vandaar dat dat scenario ook door Mr FOB wordt getoond.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:23

Kortom leergeld.

Nu dan de tussenstand.

Adyen:

BESI:

High yield div. ETF:
+1,74%.

SP500 ETF:

Mijn jaar was goed!
Ik vind het een leuk verhaal. En denk ook dat het waardevol kan zijn om dat af en toe voorbij te zien komen.

Iemand die start met beleggen, dit op een wat rommelige en uiteenlopende manier doet, om er vervolgens door te leren en te verdiepen achter te komen dat passief beleggen de route is die hij wil volgen.

Ik denk niet dat we alleen berichten hoeven te waarderen/accepteren die al 100% waterdicht volgens definities zijn van passief beleggen. Iemand die zijn verhaal richting passief beleggen deelt, kan ook helpen nieuwe bezoekers te inspireren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

maar kan ik dit advies zomaar blindelings vertrouwen?
Nee, het is een richting die geboden wordt. Uiteindelijk moet het je eigen keuze zijn waarbij je alle kleine lettertjes ook doorneemt. Let daarbij er ook op dat kosten elk jaar kunnen fluctueren. Fondsenaanbieders komen ook regelmatig met nieuwe producten met een betere kostenstructuur zoals recentelijk Amundi met haar WEBN en WEBG fondsen. Of voeren kostenreducties door bij bestaande fondsen. Ook de brokers en huisbanken wijzigen hun voorwaarden en kostenstructuren regelmatig. Om daar elk jaar op te acteren is te vaak, maar je moet het op de langere termijn wel in de gaten houden. Op een gegeven moment kan dat echt veel gaan schelen.

Om nog een FOB artikel toe te voegen: https://www.financieelona...l/vwrl-waar-blijf-je-nou/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:21
Ik heb je post met veel interesse gelezen @toekie, altijd leuk leuk om andere mensen hun ervaringen te
lezen. I

Ik ben in dezelfde periode begonnen met inleggen (passief). Maar ik heb dit dus totaal anders aangepakt.

Ik heb in oktober (23) (niet gekeken naar de huidige stand van alle koersen) Een groot deel van mijn geld gestort in 3 fondsen met de 80/10/10 ratio.

Namelijk: NT Trust WORLD (ESG), NT Trust EM, NT Trust Glob Small Carbon.
Variabel heb ik in periodes van 1 tot 2 maanden weer bijgestort zonder te kijken of ik de plus of in de min zou komen.

Ik heb tot vandaag een totaal rendement gemaakt van 35.9% (Rabobank Zelf Beleggen).
Uiteraard ben ik mij er van bewust dat 2024 een niet zo normaal jaar is geweest qua koersen, en was zelf al tevreden geweest met een percentage boven mijn huidige spaarrente.

[ Voor 11% gewijzigd door CrazyFool op 18-12-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-07 18:12

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Maar wanneer ik naar indexfondsenvergelijken.nl ga, en mijn startkapitaal en maandelijkse inleg invul, worden er hele andere ETF's en zelfs een andere broker aanbevolen.
Hoe je indexfondsenvergelijken.nl naar mijn mening moet lezen, is dat blij elke bank/broker weer andere fondsen de hoogste opbrengst hebben.

Dus als je weet welk fonds je wilt kopen, kan je daar opzoeken bij welke broker dat het goedkoopst kan en als je een broker gekozen hebt dan kan je daar opzoeken welk fonds je bij die broker het best zou kunnen kopen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Wat dus de essentie van een 'prijsvergelijker' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
@edozat1

Dank voor de uitleg. Denk dat ik het verkeerd begrepen had. Ik heb een strategie geformuleerd 80/20 verdeling en daar vervolgens op belegd. Ik had van te voren inderdaad niet mijn groei aandelen bedacht en dan ben je inderdaad niet passief bezig. Ik heb het wat actiever aangepast omdat ik niet met 0 kennis iets wilde doen.
Dank voor de uiteenzetting erg leerzaam!

@SvV_Ying
Iemand die zijn verhaal richting passief beleggen deelt, kan ook helpen nieuwe bezoekers te inspireren.
Dat was mijn insteek. Ik wilde mijn enthousiasme delen dat het niet alleen maar eng en moeilijk is maar ook gewoon leuk en leerzaam.

@CrazyFool
Tof! Ja zo ben ik begonnen maar ik merkte dat ik tóch na dat halfjaar ging 'nadenken' en dus even 1 a 2 dagen gingen kijken welke dag beter was, wat gewoon mijn onkunde is en kijkende naar het grote plaatje geen reet uitmaakt.
En je hebt gelijk 2024 is wel een jaar en dat vertekend ontzettend. Leuk dat je ook begonnen bent.
Lekker inleggen en niks doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
The Third Man schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:06:
[...]
Indexfondsenvergelijken adviseert niks / raadt niks aan, het laat alleen het kostenplaatje zien. Wat je ermee doet is aan jou. Vind je het prima waar je zit dan hoef je niks te doen.

[...]
Op zich is de vergelijking grotendeels hetzelfde, behalve dat er WEBN in voorkomt die IFV nog steeds niet heeft toegevoegd en de route via opties bij IBKR. Aangenomen dat je dat laatste niet wil overwegen, dan hoef je met WEBN enkel dezelfde berekening te maken als met zeg VWCE, maar dan met de andere lopende fondskosten. Mr FOB rekent dat ook voor je uit in het sub-artikel https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/.

[...]
Je moet ten eerste niets, ten tweede rekent niet elke broker in elk scenario transactiekosten. Of men rekent 1 vast bedrag voor de gehele transactie, dan kost het enkele euro's. Maar bedenk je wel dat een 0,1% besparing vaste kosten per jaar makkelijk een veel groter verschil maakt dan 1 keer de boel ver- en weer aankopen.

Wel is het zo dat zowel IFV als Mr FOB de strategie weergeven om de hele markt te volgen. Dat doe je doorgaans met een portfolio die simpeler is dan IWDA, VWCE en VUSA, want die hebben een enorme overlap (IWDA is zo'n 70% VUSA, en VWCE is weer zo'n 90% IWDA). Dan is het logischer om te gaan voor bijvoorbeeld 100% VWCE of WEBN, vandaar dat dat scenario ook door Mr FOB wordt getoond.
Okay thanks, dan ga ik zo te zien voor WEBN en blijf ik bij DeGiro aangezien ze even duur zijn (volgens mij? Ik kan niet echt transactiekosten vinden voor WEBN bij Interactive brokers ...) dan bij Interactive brokers en dan geen switch hoef te maken van broker. Wel moet ik 4 transacties doen, maar goed dan komt dan ook maar neer op 6 euro....

Een index fonds verkopen zit geen kosten aan naast de transactiekosten toch?

[ Voor 3% gewijzigd door RaiderZ op 18-12-2024 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaiderZ
Qwerty-273 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:15:
[...]

Nee, het is een richting die geboden wordt. Uiteindelijk moet het je eigen keuze zijn waarbij je alle kleine lettertjes ook doorneemt. Let daarbij er ook op dat kosten elk jaar kunnen fluctueren. Fondsenaanbieders komen ook regelmatig met nieuwe producten met een betere kostenstructuur zoals recentelijk Amundi met haar WEBN en WEBG fondsen. Of voeren kostenreducties door bij bestaande fondsen. Ook de brokers en huisbanken wijzigen hun voorwaarden en kostenstructuren regelmatig. Om daar elk jaar op te acteren is te vaak, maar je moet het op de langere termijn wel in de gaten houden. Op een gegeven moment kan dat echt veel gaan schelen.

Om nog een FOB artikel toe te voegen: https://www.financieelona...l/vwrl-waar-blijf-je-nou/
Helder, maar in de fondsen waarin ik nu zit zijn de kosten vrij hoog, als ik bijv switch naar WEBN scheelt dit mij bijna 0,2%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:38

Zenix

BOE!

Voor volgend jaar wil ik elke maand WEBN automatisch gaan kopen via IBKR en dan eenmalig per jaar alles omzetten naar VTI/VXUS. Ik ben wel benieuwd of mensen al iets via SYEP hebben terug gekregen bij WEBN? Anders misschien toch maar overwegen om VTI en VXUS vaker te kopen, is alleen wat meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zenix schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:25:
Voor volgend jaar wil ik elke maand WEBN automatisch gaan kopen via IBKR en dan eenmalig per jaar alles omzetten naar VTI/VXUS. Ik ben wel benieuwd of mensen al iets via SYEP hebben terug gekregen bij WEBN? Anders misschien toch maar overwegen om VTI en VXUS vaker te kopen, is alleen wat meer werk.
Valt dat mee qua transactiekosten? Zal toch fors hoger zijn dan direct vti en vxus kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@RaiderZ er zitten puur kosten aan de transacties die je op de tarievenpagina van DeGiro kan terugvinden. En ze worden getoond voordat je de transactie bevestigt, dus dat ook even checken. Verder opletten dat je de correcte ISIN gebruikt de correcte beurs en het is aan te raden om geen market orders te gebruiken (als je pech hebt schiet dat door naar de verkeerde kant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
The Third Man schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:01:
@RaiderZ er zitten puur kosten aan de transacties die je op de tarievenpagina van DeGiro kan terugvinden. En ze worden getoond voordat je de transactie bevestigt, dus dat ook even checken. Verder opletten dat je de correcte ISIN gebruikt de correcte beurs en het is aan te raden om geen market orders te gebruiken (als je pech hebt schiet dat door naar de verkeerde kant).
Top thanks, Degiro zie ik inderdaad, 3 euro per x maar ik bedoelde bij interactive broker. Volgens mij is dit minimaal 4 euro of een percentage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
RaiderZ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:16:
Top thanks, Degiro zie ik inderdaad, 3 euro per x maar ik bedoelde bij interactive broker. Volgens mij is dit minimaal 4 euro of een percentage?
IBKR met tiered pricing is ongeveer €1,25-€1,29 per transactie voor ETFs op Europese beursen tot iets van €1000.
de Peer schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:42:
[...]

Valt dat mee qua transactiekosten? Zal toch fors hoger zijn dan direct vti en vxus kopen.
Direct VTI/VXUS kopen zal vast goedkoper zijn, maar als dat via de optieroute gaat moet je daar wel elke maand voldoende kapitaal voor beschikbaar hebben.

Is SYEP over het algemeen geen heel klein percentage van de waarde? Is het echt de moeite om je fondsen daarop uit te kiezen?

[ Voor 13% gewijzigd door alson op 18-12-2024 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
alson schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:25:
IBKR met tiered pricing is ongeveer €1,25-€1,29 per transactie voor ETFs op Europese beursen tot iets van €1000.
IBKR is de afkorting van het aandeel van het bedrijf "Interactive Brokers Group". Was dat de bedoeling?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alson
mrmrmr schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:43:
[...]

IBKR is de afkorting van het aandeel van het bedrijf "Interactive Brokers Group". Was dat de bedoeling?
IBKR is een heel gebruikelijke afkorting voor de broker Interactive Brokers waar de vraag over ging. Zoek maar eens in dit topic. Ze gebruiken het zelfs in hun eigen communicatie, bijvoorbeeld in de "IBKR FYI" emails, of in de footer van hun portal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTkFznUSE7-HVOQWhFk8sTkaess=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UgqaatW7NB3kQOG20kPbi0e6.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door alson op 18-12-2024 23:48 . Reden: Screenshot toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
alson schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:45:
[...]

IBKR is een heel gebruikelijke afkorting voor de broker Interactive Brokers waar de vraag over ging. Zoek maar eens in dit topic. Ze gebruiken het zelfs in hun eigen communicatie, bijvoorbeeld in de "IBKR FYI" emails.
Als je kijkt naar hoe vaak vergissingen worden begaan, dan begrijp ik wel waarom ze het niet erg vinden dat hun aandeel per ongeluk wordt gekocht.

https://www.bbc.com/news/business-56020950

Daarom vind ik dat een ISIN veel beter is dan een 4-lettercode. Dat weet je exact waar het over gaat.

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-07 20:22
de Peer schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:13:
[...]

dat is geen cliché, maar een wetenschappelijk onderbouwd statement

[...]

dat is leuk, maar zegt verder niet zo veel. En wat is de toegevoegde waarde voor de passieve beleggers hier? Individuele aandelen zijn hier off topic.

[...]

Passieve beleggers kloten niet

[...]

niet of nauwelijks nodig bij passief beleggen. Is juist eerder een risico.

[...]

Over je laatste opmerking heb ik nog een vraag. Ik heb nu alles bij Meesman. Is het toch niet verstandig om twee plekken te kiezen als je voor jaren achter elkaar passief wilt beleggen? Het liefst blijf ik bij Meesman (bevalt prima) en is makkelijk. Alleen het idee dat in de loop van de jaren er een behoorlijk vermogen dan maar op 1 plek staat... Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-07 20:22
En nog een andere vraag toch ook over spreiden.

Het enige nadeel van passief beleggen vind ik dat je je koers in een bepaalde munt hebt zitten.
Stel je vermogen is door passief beleggen 20.000 euro meer waard geworden, maar de euro valt wat dan? Oftewel in welke valuta keert een fonds uit is dat ook nog een vraag bij passief beleggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
@Joel22 spreiden tussen brokers en de risico’s per broker zijn al zeer vaak besproken. Zowel met ‘meesman’ als met ‘spreiden’ is er al genoeg met de zoekfunctie over terug te vinden.

Wat betreft het koersrisico is er met name meer risico dat je op andere valuta dan de euro leunt, de dollar voorop natuurlijk. Je belegging is immers in aandelen, niet in valuta. Dat het bij het uitkeren in euro’s wordt omgerekend verandert daar weinig aan. Er bestaan wel fondsen die ook nog eens currency hedging toepassen, BND doet dat deels voor hun Developed World in de modelportefeuille. Nadeel is dat het logischerwijs het rendement kan drukken, daardoor is het niet populair (meer rendement compenseert ook een verlies).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Joel22 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 00:05:
[...]

Over je laatste opmerking heb ik nog een vraag. Ik heb nu alles bij Meesman. Is het toch niet verstandig om twee plekken te kiezen als je voor jaren achter elkaar passief wilt beleggen? Het liefst blijf ik bij Meesman (bevalt prima) en is makkelijk. Alleen het idee dat in de loop van de jaren er een behoorlijk vermogen dan maar op 1 plek staat... Hoe doen jullie dat?
Net als bij spaargeld er het depositogarantiesysteem (DGS, meestal 100k per persoon) is, is er een garantie bij beleggen: beleggerscompensatie (€ 20k per persoon). Het is goed na te gaan in welke mate er garanties er zijn dat er niemand met het geld vandoor gaat of het onterecht als onderpand gaat gebruiken (fraude). Het is de taak van de AFM om dat in de gaten te houden in Nederland.

Vergeleken bij DGS is het bedrag bij beleggen tamelijk laag. Dat betekent dat je mogelijkheden beperkt zijn, vooral als je van fiscale voordelen wil profiteren. In de praktijk is het dus meer een kwestie van vertrouwen dan van harde garanties. De schade kan soms meevallen als de onderliggende stukken nog aanwezig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Pistachenootje
Ik ging uit van het stukje 'dividend beleggen met indexfondsen'. Omdat 99% van mijn portefeuille die strategie is.
Dat is een strategie die ik zou afraden o.a. door dividendlekkage. Er zitten nog meer nadelen aan deze strategie. Gebruik de zoekfunctie om er meer over te lezen.

[ Voor 24% gewijzigd door Pistachenootje op 19-12-2024 02:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
mrmrmr schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:55:
[...]
Als je kijkt naar hoe vaak vergissingen worden begaan, dan begrijp ik wel waarom ze het niet erg vinden dat hun aandeel per ongeluk wordt gekocht.

https://www.bbc.com/news/business-56020950

Daarom vind ik dat een ISIN veel beter is dan een 4-lettercode. Dat weet je exact waar het over gaat.
Stel je nu voor om met een ISIN naar een broker te gaan verwijzen? Dat zou pas verwarrend zijn.

Op deze fora wordt al jaren de term IBKR gebruikt voor de broker Interactive Brokers. Ik geloof niet dat er ook maar één persoon is die per ongeluk het aandeel is gaan kopen.

• mrmrmr
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 19 december 2024 @ 02:27:
[...]

Stel je nu voor om met een ISIN naar een broker te gaan verwijzen? Dat zou pas verwarrend zijn.
Nee. Het staat onder een link naar een betrouwbare nieuwssite waarin wordt betoogd dat er vaak verkeerde aankopen worden gedaan.
Op deze fora wordt al jaren de term IBKR gebruikt voor de broker Interactive Brokers. Ik geloof niet dat er ook maar één persoon is die per ongeluk het aandeel is gaan kopen.
Het is een feit dat mensen verkeerde aankopen doen op grond van naamsverwisselingen.

Het is overigens niet uitnodigend voor mensen die nieuw zijn om met afkortingen te werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
mrmrmr schreef op donderdag 19 december 2024 @ 02:47:
[...]
Nee. Het staat onder een link naar een betrouwbare nieuwssite waarin wordt betoogd dat er vaak verkeerde aankopen worden gedaan.
Dat artikel gaat over een totaal verschillend geval. De discussie ging over brokers.

Als er hier echt mensen zijn die niet in staat zijn om uit te vinden wat met IBKR wordt bedoeld dan kunnen ze waarschijnlijk beter niet zelfstanding gaan beleggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Pistachenootje op 19-12-2024 03:21 ]

• mrmrmr
  • Niet online
Fouten in de handel door verwisselingen zijn wetenschappelijk onderzocht.

Er is over geschreven, en er zijn grote bedragen op verloren. Dat is herhaaldelijk gebeurd. Het heeft zelfs geleid tot het stilleggen van handel in bepaalde aandelen omdat mensen massaal in de verkeerde aandelen gingen handelen.

De beste methode voor duidelijkheid is het gebruik van ISIN voor effecten.
ISIN = International Securities Identification Number

Voor bij indexfondsen waar veel varianten van zijn (selecties/valuta/beurzen) is het eens te meer van belang dat we hier op dit forum duidelijk zijn in wat we bedoelen.

Een aantal artikelen online:
https://www.sciencedirect...abs/pii/S1386418118303094
https://qz.com/1687360/st...stors-millions-every-year
https://thehustle.co/ford-investors-stock-ticker
https://www.skadden.com/-...epotentialforconflict.pdf
https://www.jstor.org/stable/2697743
https://seekingalpha.com/...can-affect-anothers-stock
https://www.researchgate....milarly_Identified_Stocks
https://www.dlnews.com/ar...nvestors-confuse-x-rival/
https://www.wsj.com/artic...nfusion-listings-f3817c18
https://www.bnnbloomberg....for-140-share-price-gain/
https://fortune.com/2020/03/26/zoom-stock-halt-zm-ticker/
etc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nogmaals, het ging helemaal niet over handel maar over een vergelijking tussen BROKERS.

• mrmrmr
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 19 december 2024 @ 04:30:
Nogmaals, het ging helemaal niet over handel maar over een vergelijking tussen BROKERS.
Het ging mij over misbruik van tickersymbolen en de mogelijke financiële gevolgen van misverstanden.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:06
mrmrmr schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:04:
[...]
Het ging mij over misbruik van tickersymbolen en de mogelijke financiële gevolgen van misverstanden.
Dat is ons nu wel duidelijk, maar dat was niet relevant voor de BROKER discussie, zoals @Pistachenootje nu al een paar keer heeft aangegeven. Aangezien we hier verder geen individuele aandelen "aanprijzen", maakt het verder ook helemaal niet uit.

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-07 16:09
Meestal lees ik hier alleen mee zonder te posten 🫣.

Maar ik zie op Degiro ineens geen overzichten enzo meer staan. Alleen vrije ruimte is zochtbaar. Hebben meer mensen dat?

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:23
Rogar schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:06:

Maar ik zie op Degiro ineens geen overzichten enzo meer staan. Alleen vrije ruimte is zochtbaar. Hebben meer mensen dat?
Ik had dat gisteren ook bij DeGiro en toen bleek het saldo verborgen te staan omdat het ‘oog-icoontje’ (saldo verbergen) was aangeklikt. Dus misschien eens op dat oogje klikken?

• Rogar
SvV_Ying schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:28:
[...]

Ik had dat gisteren ook bij DeGiro en toen bleek het saldo verborgen te staan omdat het ‘oog-icoontje’ (saldo verbergen) was aangeklikt. Dus misschien eens op dat oogje klikken?
Dat is het helaas niet. Dat laat ook het vrije saldo verbergen.

Is dit waarom ze zeggen dat je niet moet beleggen met geld dat je niet kan missen? 😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
@mrmrmr Kan je voor mij de ISIN van Meesman, Degiro en Brand New Day opzoeken? Ik probeer die aandelen te kopen, maar kan ze niet vinden. IBKR wel, maar die heb ik al zat. 8)7

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-07 14:40

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Rogar schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:06:

in de app of browser? want in de app heb ik geregeld problemen met niet laden of halve weergave..
even aan uit is dan vaak de truc. browser werkt het wel altijd gewoon.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

• Rogar
ColdStone schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:57:
[...]

in de app of browser? want in de app heb ik geregeld problemen met niet laden of halve weergave..
even aan uit is dan vaak de truc. browser werkt het wel altijd gewoon.
In de app inderdaad. Maar ik heb via browser gekeken en toen ging de app ook weer laden en werd het zichtbaar. Thanks!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
mrmrmr schreef op donderdag 19 december 2024 @ 00:38:
[...]

Net als bij spaargeld er het depositogarantiesysteem (DGS, meestal 100k per persoon) is, is er een garantie bij beleggen: beleggerscompensatie (€ 20k per persoon). Het is goed na te gaan in welke mate er garanties er zijn dat er niemand met het geld vandoor gaat of het onterecht als onderpand gaat gebruiken (fraude). Het is de taak van de AFM om dat in de gaten te houden in Nederland.

Vergeleken bij DGS is het bedrag bij beleggen tamelijk laag. Dat betekent dat je mogelijkheden beperkt zijn, vooral als je van fiscale voordelen wil profiteren. In de praktijk is het dus meer een kwestie van vertrouwen dan van harde garanties. De schade kan soms meevallen als de onderliggende stukken nog aanwezig zijn.
En dit speelt in het geheel niet voor zijn casus omdat Meesman niet onder de beleggerscompensatie valt.

• de Peer

de Peer

under peer review

mrmrmr schreef op donderdag 19 december 2024 @ 00:38:
[...]

Helaas valt meesman niet onder dit beleggersgarantie stelsel, dit hebben ze zelf ook per mail bevestigd aan een tweaker hier.

Edit :oeps dat was al benoemd zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 15:46
Welke ETF is hier populair voor Europese aandelen? Dus vergelijkbaar met de Core S&P500, dus grote spreiding (maar dan alleen in EU) tegen lage kosten?
Is dat een ETF in STOXX 600?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
@The__Virus het is hier niet populair om in regionale investeringen te gaan, dan zeg je het eigenlijk beter te weten dan een passief all-worldindexfonds. De praktijk leert dat zelfs professionele actieve fondsbeheerders geen betere resultaten boeken dan dat, laat staan de amateurbelegger. Zie ook de topicstart en dan specifiek de Bogleheads investment philosophy.

[ Voor 22% gewijzigd door The Third Man op 20-12-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:28

oscar82

De ondertitel

En als je het al wilt doen, moet je ons ook wat meer info geven. Wat zijn je doelen of strategie, heb je beperkingen in broker of fondskeuze en hoe ziet de rest van je portefeuille eruit? Wat versta je eigenlijk onder europa? Geografisch, economisch, monetair? Voor elk smaakje is wel een fonds maar welke het beste is hangt af van jouw situatie.
Ik vind het heel chill dat VXUS zowel europa (dwz: het heeft natuurlijk de hele non-us developed markets) als emerging markets in een fonds heeft. Daardoor hoef ik nooit meer naar die onderlinge verhouding van emerging markets te kijken en volg ik wat dat betreft gewoon 'de markt'. Verder zijn er Europese fondsen van vanguard, ishares, vaneck volgens mij ook en natuurlijk NT.

[ Voor 6% gewijzigd door oscar82 op 20-12-2024 10:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Radiodurans
The Third Man schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:02:
@The__Virus het is hier niet populair om in regionale investeringen te gaan, dan zeg je het eigenlijk beter te weten dan een passief all-worldindexfonds.
Dat gezegd hebbende, er zijn wel 2 beleggingsproducten die de Europese markt bevatten die wel interessant zijn:

- Northern Trust Europe ESG (NL0011400346) fonds. O.a. te verkrijgen bij je grootbank, goedkoop, geen dividendlekkage.
- SPDR Europe Small Cap Value (IE00BSPLC298) ETF. Te verkrijgen bij de meeste brokers, interessant als je gelooft in de waarde van factor-beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:02:
@The__Virus het is hier niet populair om in regionale investeringen te gaan, dan zeg je het eigenlijk beter te weten dan een passief all-worldindexfonds.
Niet mee eens. Je kunt wel een grove keus maken in waar je "ongeveer" in wil zitten. Net als de keus die je maakt voor alleen aandelen in plaats van een mix van "alle" assetsoorten een inperking is van waar je in wil beleggen, kan ook een regio of bv wel of niet smallcaps of EM een bewuste afweging zijn om een grove inperking te maken in waar je in wil zitten. Of waar je zwaarder in wil zitten. Dat is wat anders dan dat je heel specifiek gaat cherry picken op een bepaalde niche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
John Bogle was juist voor home country bias (in de VS) :D. Ben Felix heeft ook verschillende video's, zoals deze, gewijd aan onderzoek dat aangeeft dat ook voor een kleine markt als Canada, zelfs als je niet naar belastingvoordeel kijkt, home country bias een beter verwacht rendement geeft. Ik doe het zelf niet, en zou ook niet overwegen om alleen in NL (bijvoorbeeld AEX) te investeren omdat ik dit te geconcentreerd vind (zie ook dit artikel) . Maar ik zou zeggen dat het zwaarder laten wegen van de eurozone met een eurozone aandelen index zeker te verdedigen is binnen een Boglehead portfolio.

[ Voor 3% gewijzigd door alson op 20-12-2024 12:40 . Reden: Verduidelijking van overwegen om te overwegen :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Ik doe het niet omdat mijn pensioen ook in euro's zal worden uitgegekeerd waarschijnlijk ooit :X. In mijn box 3 belegging zorg ik voor diversificatie buiten de eurozone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-07 15:02
Ieder zijn voorkeur natuurlijk, en ik begrijp dat sommige mensen op dit moment weg willen blijven van de US en wellicht ook een "home bias" hebben zeker als je denkt dat Europa vrij attractief geprijsd is.

Aan de andere kant, markten zijn meer lokaal georienteerd. Dan wil je juist een goede spreiding hebben wereldwijd. Daar komt bovenop dat het steeds meer een "winner takes all" economy lijkt te zijn, waarbij veel winnaars in de US zitten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sineplex schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:52:
Ieder zijn voorkeur natuurlijk, en ik begrijp dat sommige mensen op dit moment weg willen blijven van de US en wellicht ook een "home bias" hebben zeker als je denkt dat Europa vrij attractief geprijsd is.

Aan de andere kant, markten zijn meer lokaal georienteerd. Dan wil je juist een goede spreiding hebben wereldwijd. Daar komt bovenop dat het steeds meer een "winner takes all" economy lijkt te zijn, waarbij veel winnaars in de US zitten.....
Ja, het lijkt een groot golfslagbad waar nu europa ook mee golft met de fratsen van Trump en Musk in de VS.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

alson schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:31:
...en zou ook niet overwegen om alleen in NL (bijvoorbeeld AEX) te investeren omdat ik dit te geconcentreerd vind (zie ook dit artikel) .
Nu heb ik wel wat opmerkingen over de AEX zelf, maar als je kijkt welke 25 bedrijven dat zijn. Die zijn ook voornamelijk heel internationaal bezig, of op Europees of wereldwijd niveau. Het zijn dus geen bedrijven die hun winst voornamelijk uit de NLse markt halen. Kwa verdeling over sectoren zit er natuurlijk wel een groot verschil als je de AEX vergelijkt met de S&P500, FTSE100 of een willekeurige wereld index.

Als je een bepaalde tilt wilt toepassen dan kan een regionale index zoals de AEX best uitkomst bieden maar dan drijf je wel meer naar een actievere gekozen strategie toe ipv de passieve strategie om de markt te volgens op basis van de marktkapitalisatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSKV_aWxXsBDm9XD6S0UjLwBa5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9X3SN2gUQEd7cqm4Ahw99Sle.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonata Arctica
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-03 21:05
Dag allen,

Beginner hier hoor dus wees gewaarschuwd :9
Na wat leergeld te hebben betaald in een eerdere ervaring zit ik de laatste jaren te broeden op passief beleggen. Set and Forget spreek mij erg aan.

De afgelopen jaren waren eigenlijk te druk om een goede verdieping hierin te maken. Studie, jonge kinderen, drukke baan met focus op doorontwikkeling. Geen tijd/energie voor andere zaken gehad. Nu een aantal kinderen, studies en promoties verder wordt het wel tijd om te beleggen, en is er inmiddels ook tijd. Van die beschikbare tijd is enige tijd natuurlijk al besteed aan het balen dat ik niet eerder ben ingestapt etc. etc., een ander deel van de tijd is al besteed aan de afweging of het nu wel handig is om in te stappen nu de markt zo hoog staat. Resultaat, het EI is gelegd, ik heb mijn zegening geteld en maar besloten nu gewoon in te gaan stappen met een aanzienlijk bedrag (xx.000,-). En ook gelijk maandelijkse inleg in te regelen voor 2.000 tot 3.500. Horizon is 15-25 jaar, beetje afhankelijk hoe het leven loopt. Pensioen duurt nog minimaal 30 jaar, tegen die tijd misschien wel langer.

Nou tot zo ver even wat beginners praat en achtergrond. Concreet zit ik met een aantal vragen waarbij ik benieuwd ben naar de visie van andere daarop:

1. Ik zie veel diversificatie door bijvoorbeeld 80/10/10 op NT World, NT EM, NT SC. Is dit gebruikelijk voor meerdere van jullie? NT World is al erg breed en ik vraag mij af wat 10% NT EM/SC toevoegt. Welke (meer)waarde heeft deze of een andere verdeling voor jullie?

2. Hoeveel geld houden jullie buiten je beleggingen (%of bedrag)? Ik zelf neig naar 10K liquide (spaar) en mogelijk 20K op een deposito o.i.d.. Maar mogelijk zit ik dan te hoog..?

3. Zoals op FOS ook genoemd wil ik bij ABN (beleggen basis) inzetten op
- NT World (ISIN: NL0011225305)
en
- IWDA (ISIN: IE00B4L5Y983)

met een 50/50 verdeling. Iemand die hier een uitgesproken mening over heeft of iets over wil delen?
(Nog even los van de vraag of ik wel of niet NT EM en NT SC er in meeneem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alson
Qwerty-273 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:27:
Nu heb ik wel wat opmerkingen over de AEX zelf, maar als je kijkt welke 25 bedrijven dat zijn. Die zijn ook voornamelijk heel internationaal bezig, of op Europees of wereldwijd niveau. Het zijn dus geen bedrijven die hun winst voornamelijk uit de NLse markt halen. Kwa verdeling over sectoren zit er natuurlijk wel een groot verschil als je de AEX vergelijkt met de S&P500, FTSE100 of een willekeurige wereld index.
Mijn opmerking was meer dat als je naar het gedeelte van market cap van de top 10 van de index kijkt, dit bij AEX zeer hoog is (enigszins te verwachten gezien het aantal holdings). Die is van de AEX nu 79%, terwijl de S&P 500 nu 35% is (wat ook al erg hoog is voor de S&P 500). Als ik dat vergelijk bij het artikel (ok, die was uit 2017), dan heeft de AEX de hoogste concentratie in de top holdings vergeleken met de landen die in het artikel genoemd zijn. Vandaar dat ik de AEX weinig divers noem. Ik zou daar niet 35% van mijn portfolio mee willen vullen zoals volgens het onderzoek wat Ben Felix aanhaalde optimaal is. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat diversiteit meer is dan alleen het aantal holdings. Hoe de holdings over sectoren en andere factoren verspreid zijn is ook zeker relevant.
Qwerty-273 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:27:
Als je een bepaalde tilt wilt toepassen dan kan een regionale index zoals de AEX best uitkomst bieden maar dan drijf je wel meer naar een actievere gekozen strategie toe ipv de passieve strategie om de markt te volgens op basis van de marktkapitalisatie.
Het is inderdaad minder passief, maar past bij wat meneer Bogle deed (alleen in VS investeren). Veel Bogleheads in de VS zitten ook voor minder dan de market cap in non-US. En net zoals bijvoorbeeld een small cap value tilt is er onderzoek wat een home market tilt ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
Sonata Arctica schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:32:

1. Ik zie veel diversificatie door bijvoorbeeld 80/10/10 op NT World, NT EM, NT SC. Is dit gebruikelijk voor meerdere van jullie? NT World is al erg breed en ik vraag mij af wat 10% NT EM/SC toevoegt. Welke (meer)waarde heeft deze of een andere verdeling voor jullie?
Met alleen World zit je al goed. De overige mandjes is puur vanuit de gedachte om de gehele markt zo goed mogelijk te volgen vanuit een set and forget gedachte. Er is geen goed of fout in deze en dus afhankelijk van persoonlijke voorkeur.
2. Hoeveel geld houden jullie buiten je beleggingen (%of bedrag)? Ik zelf neig naar 10K liquide (spaar) en mogelijk 20K op een deposito o.i.d.. Maar mogelijk zit ik dan te hoog..?
Ook dit is persoons afhankelijk en sterk afhankelijk van je uitgaven en eventuele geplande grote uitgaven en risico potjes. Ook kan ik me zo voorstellen dat als je ondernemer bent een wat grotere buffer aanhoudt dan als je in loondienst bent.
en

met een 50/50 verdeling. Iemand die hier een uitgesproken mening over heeft of iets over wil delen?
Waarom twee praktisch dezelfde indexen aanhouden? NT World is IWDA met wat ESG uitsluitingen. Ik zou voor de één of voor de ander kiezen maar niet beide omdat ik vind dat je portfolio simpel moet houden.

Nog wat, IWDA kent dividendlekkage en NT World niet.

Anyway neem de start post eens door en kijk ook eens op indexfondsvergelijken.nl om eea door te kunnen rekenen. Succes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alson
Sonata Arctica schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:32:

en

Wat betreft 1, mijn overweging is dat emerging markets en small cap minder gecorreleerd zijn met de markt als geheel, dus de volatiliteit verlagen. Of concreter gezegd, als de tech bedrijven in de VS instorten is er een kans dat tech bedrijven uit India, China of Taiwan dan Google en Apple verstoten, en ik daar hopelijk ook via EM aandelen in heb.

2. Ik houd alleen genoeg contant geld over om een aantal maanden zonder inkomen te overbruggen. De rest gaat in aandelen. Maar het hangt zeker af hoeveel risico je wil nemen. Een zeker percentage obligaties (niet geweldig met de Nederlandse VRH) of spaardepositos kan een portfolio stabliseren en daardoor voor meer zekerheid in tijden van dalende koersen zorgen.

3. Ik zou op alleen NT World (+EM + SC) inzetten. Als je toch al de kosten van die ABN betaalrekening en beleggingsrekening betaalt, waarom zou je dan iets anders dan NT kopen? Vergelijk de kosten van NT met IWDA hier of hier (en als je je afvraagt waarom, lees dan het stukje over dividendlekkage). En bedenk daarbij dat ABN voor IWDA net de meest voordelige borker is. Wat win je door te verdelen? De fondsen volgen erg vergelijkbare indexen. Als je wil spreiden, zou ik via een andere broker zoals IBKR of Degiro IWDA of WEBN kopen, maar niet via ABN. Dat zou overeenkomen met Mr. FOB's strategie. Maar ik zie maar een heel beperkt voordeel boven alleen NT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
[quote]alson schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:27:
[...]
Wat betreft 1, mijn overweging is dat emerging markets en small cap minder gecorreleerd zijn met de markt als geheel, dus de volatiliteit verlagen. Of concreter gezegd, als de tech bedrijven in de VS instorten is er een kans dat tech bedrijven uit India, China of Taiwan dan Google en Apple verstoten, en ik daar hopelijk ook via EM aandelen in heb.
Alleen die 10% gaat niet zo heel veel impact maken. Uiteraard demp je wel eea maar verwacht geen uitzonderlijke resultaten met deze diversificatie. Het is grotendeels rekenkundig om in de gehele markt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonata Arctica
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-03 21:05
Miki schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:26:

Waarom twee praktisch dezelfde indexen aanhouden? NT World is IWDA met wat ESG uitsluitingen. Ik zou voor de één of voor de ander kiezen maar niet beide omdat ik vind dat je portfolio simpel moet houden.

Nog wat, IWDA kent dividendlekkage en NT World niet.

Anyway neem de start post eens door en kijk ook eens op indexfondsvergelijken.nl om eea door te kunnen rekenen. Succes :)
Dank voor je reactie :) Startpost en links en een bulk aan berichten op dit forum zijn inmiddels goed doorgenomen.

Dat ik IWDA noemt komt voornamelijk door het advies dat op FOB staat. Met als voordeel: ''sluit geen bedrijven uit op grond van ESG criteria'' en ''50/50 spreiding over 2 fondsaanbieders. De Northern Trust fondsen worden onder de Wge aangehouden bij Euroclear Netherlands. IWDA in een aan ABN AMRO gelieerde bewaarinstelling''. In de basis neig ik ook naar 1 fonds (simpeler) maar kon/kan het advies vanuit FOB niet helemaal op waarde schatten. verder staat er iets over de bewaarinstelling en dat die gescheiden zijn, lijkt mij mooi maar de kans dat het relevant is, is hopelijk heel klein en onwaarschijnlijk....
Pagina: 1 ... 70 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.