2025 willen we hier vooral versimpelen. In de loop der jaren zijn we gaan beleggen bij 3 partijen:
- De giro: 50% losse aandelen. 50% VWRL. Hier stort ik al 2 jaar niks meer bij. Ik vind het wel leuk om te houden om te zien hoe het met de losse aandelen gaat, en toevalligerwijs gaat het met deze 7 aandelen allemaal uitstekend, 5 daarvan beter dan VWRL en de andere 2 goed. Dit is puur toeval en had net zo goed anders kunnen uitpakken, want het waren de 7 bedrijven die het eerst in mij opkwamen of waar ik dagelijks zelf diensten/producten van gebruik. Ook was ik toen nog niet zo met passief beleggen bezig.
- Meesman: enkele jaren terug begonnen bij Meesman. 50% aandelen wereldwijd en 50% aandelen duurzaam. De duurzame aandelen staan 1% hoger na exact dezelfde periode en periodieke inleg.
- ING: zelf op de beurs bij de huisbank. NT-fondsen in 80/10/10 verhouding.
In het kader van versimpelen wordt alles bij Meesman verkocht. Prima partij verder en niet ontevreden mee, maar we hebben gekozen om door te gaan met de ING beleggersrekening en daar de NT-fondsen zelf te blijven kopen. De verkooporder bij Meesman is nu in behandeling en zodra het geld binnen is gaat dit in de juiste verhouding naar NT bij ING.
In het nieuwe jaar gaan we ook niet meer extra aflossen op de hypotheek. Deze rente staat nog 7 jaar op 1,32% en hoewel wij extra aflossen mentaal goed vinden voelen, weegt het niet op tegen alternatieven als sparen, deposito's en beleggen. We zitten inmiddels ook al even in de laagste risicoklasse dus voor nu is de hypotheek prima zo.
Crypto gaan we ook niks meer bij doen, dat maakte zo'n 2% uit van het totaal vermogen en door de laatste goede maand is dat naar 5% gestegen. Dit is nu een leuk bedrag en daarvan hebben we afgesproken dat we het pas verkopen als het een 'levensveranderend' bedrag is, maar het mag ook naar €0 gaan. Dan is dat even zonde, maar dat is het risico wat we hierbij maar accepteren.
Over de buffer op de spaarekening zijn we tevreden dus na elk salaris in 2025 wordt alles wat niet nodig is voor vaste lasten en variabele uitgaven naar de ING beleggersrekening gestort voor NT 80/10/10.
Qua gedrag wil ik zelf proberen minder vaak het geldbestand bij te werken en de saldi te bekijken. Het liefst alleen op de dag dat het salaris binnenkomt, maar als het al lukt om het alleen op zondagavond te doen, ben ik ook niet ontevreden voor 2025.
[
Voor 4% gewijzigd door
SvV_Ying op 26-12-2024 20:14
]