Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:05
Miki schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:37:
Alleen die 10% gaat niet zo heel veel impact maken.
20% voor je deel EM+SC. Natuurlijk nog steeds geen groot deel maar m.i. wel de moeite waard om nu niet all-in de magnificent 7 te zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door Radiodurans op 20-12-2024 21:10 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:35
Plus het is gewogen naar marktaandeel. Dus als er opeens een tech bedrijf uit een emerging market zoals Apple of nVidia de afgelopen jaren hun beurswaarde verveelvoudigt, terwijl de US aandelen omlaag gaan, dan zal EM ook een groter deel van je portfolio gaan vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:35
Sonata Arctica schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:32:
Dat ik IWDA noemt komt voornamelijk door het advies dat op FOB staat. Met als voordeel: ''sluit geen bedrijven uit op grond van ESG criteria'' en ''50/50 spreiding over 2 fondsaanbieders. De Northern Trust fondsen worden onder de Wge aangehouden bij Euroclear Netherlands. IWDA in een aan ABN AMRO gelieerde bewaarinstelling''. In de basis neig ik ook naar 1 fonds (simpeler) maar kon/kan het advies vanuit FOB niet helemaal op waarde schatten. verder staat er iets over de bewaarinstelling en dat die gescheiden zijn, lijkt mij mooi maar de kans dat het relevant is, is hopelijk heel klein en onwaarschijnlijk....
Als Northern Trust of ABN AMRO de boel belazeren, dan zou je als je alleen via ABN AMRO in NT investeert mogelijk je geld kwijt zijn. Die kans lijkt me erg klein. Tot €20000 ben je gedekt door het beleggingscompensatiestelsel. Dus tot dat bedrag kun je het sowieso vergeten (het is me niet duidelijk hoeveel die xx.000 precies is en hoeveel je daarvan in aandelen wil steken). ESG in de kleine mate (5%?) dat NT ze uitsluit heeft maar een klein effect wat soms positief en soms negatief is. Daar kun je op de FOB website ook een mooi tabelletje vinden. Ik zou daar dus niet van wakker liggen.

Als je risico wil spreiden zou ik juist naar IBKR of Degiro kijken, en niet een ander ETF via ABN-AMRO, ook al wordt het in theorie bij een andere organisatie bewaard: een van de scenario's is immers dat ABN-AMRO fraudeert. Ik heb het meeste vertrouwen in IBKR, maar het is niet de eenvoudigste broker om te gebruiken. Mr FOB heeft daar ook over geschreven. Nee ik ik krijg geen commissie als ik naar zijn site link :D. En ik zou nog eens dit doorlezen en WEBN of SPYY overwegen in plaats van IWDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

Sonata Arctica schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:32:
Dag allen,

Beginner hier hoor dus wees gewaarschuwd :9
Na wat leergeld te hebben betaald in een eerdere ervaring zit ik de laatste jaren te broeden op passief beleggen. Set and Forget spreek mij erg aan.

De afgelopen jaren waren eigenlijk te druk om een goede verdieping hierin te maken. Studie, jonge kinderen, drukke baan met focus op doorontwikkeling. Geen tijd/energie voor andere zaken gehad. Nu een aantal kinderen, studies en promoties verder wordt het wel tijd om te beleggen, en is er inmiddels ook tijd. Van die beschikbare tijd is enige tijd natuurlijk al besteed aan het balen dat ik niet eerder ben ingestapt etc. etc., een ander deel van de tijd is al besteed aan de afweging of het nu wel handig is om in te stappen nu de markt zo hoog staat. Resultaat, het EI is gelegd, ik heb mijn zegening geteld en maar besloten nu gewoon in te gaan stappen met een aanzienlijk bedrag (xx.000,-). En ook gelijk maandelijkse inleg in te regelen voor 2.000 tot 3.500. Horizon is 15-25 jaar, beetje afhankelijk hoe het leven loopt. Pensioen duurt nog minimaal 30 jaar, tegen die tijd misschien wel langer.

Nou tot zo ver even wat beginners praat en achtergrond. Concreet zit ik met een aantal vragen waarbij ik benieuwd ben naar de visie van andere daarop:

1. Ik zie veel diversificatie door bijvoorbeeld 80/10/10 op NT World, NT EM, NT SC. Is dit gebruikelijk voor meerdere van jullie? NT World is al erg breed en ik vraag mij af wat 10% NT EM/SC toevoegt. Welke (meer)waarde heeft deze of een andere verdeling voor jullie?

2. Hoeveel geld houden jullie buiten je beleggingen (%of bedrag)? Ik zelf neig naar 10K liquide (spaar) en mogelijk 20K op een deposito o.i.d.. Maar mogelijk zit ik dan te hoog..?

3. Zoals op FOS ook genoemd wil ik bij ABN (beleggen basis) inzetten op
- NT World (ISIN: NL0011225305)
en
- IWDA (ISIN: IE00B4L5Y983)

met een 50/50 verdeling. Iemand die hier een uitgesproken mening over heeft of iets over wil delen?
(Nog even los van de vraag of ik wel of niet NT EM en NT SC er in meeneem).
2. Ik houd 1000 euro apart. Als ik een keer meer nodig heb haal ik dat wel uit mijn salaris van die maand door even niet in te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24

aawe mwan

Wat ook leuk is:

aawe mwan schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:23:
[...]
Dit jaar heb ik voor het eerst in december belegd, in plaats van dat ik het volgend jaar januari ga doen.
Ook zo grappig dat de eerste decembermaand waarin ik mijn inzicht in de praktijk ben gaan brengen,
de Dow Jones index voor het eerst sinds 1974 maar liefst 10 dagen achter elkaar gedaald is.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonata Arctica
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-03 21:05
alson schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:40:
[...]

...Tot €20000 ben je gedekt door het beleggingscompensatiestelsel. Dus tot dat bedrag kun je het sowieso vergeten (het is me niet duidelijk hoeveel die xx.000 precies is en hoeveel je daarvan in aandelen wil steken)...

Als je risico wil spreiden zou ik juist naar IBKR of Degiro kijken, en niet een ander ETF via ABN-AMRO...
Dank wederom voor je antwoorden. Ja die xx is 50K en specifiek voor de indexfondsen, met daarnaast een aanzienlijke maandelijkse inleg. Vandaar dat die spreiding mij wel aanspreekt. Maar goed punt dat je maakt over beide bij ABN. Ik zal me er vanavond nog wat in verdiepen en er op broeden. Morgen knoopje hakken :)

edit: IWDA heeft inderdaad nog wel een aanzienlijk dividendlek, dus daarom ga ik in de basis voor NT World. Nog in dubio over NT SC en EM, denk dat ik ze eerst oversla en komende tijd nog in verdiep.

[ Voor 11% gewijzigd door Sonata Arctica op 20-12-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014

zit

Wat doen jullie met extra inkomsten zoals eindejaarsbonus naast maandelijkse inleg? Extra eenmalige inleg of uitspreiden en maandelijks verhogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

zit schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:46:
Wat doen jullie met extra inkomsten zoals eindejaarsbonus naast maandelijkse inleg? Extra eenmalige inleg of uitspreiden en maandelijks verhogen?
Inleggen in januari, tot die tijd op de spaarrekening

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 23-12-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
2x per jaar (vakantiegeld en eindejaarsuitkering) dubbel inleggen. Goed moment om te kijken of ik iets een beetje kan herbalanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Hier gaat het in eerste instantie naar de spaarrekening. In de loop van het jaar bedenken we waar we het in willen stoppen. Minder passief dus, want een meer overwogen beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:12

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Gaat altijd mee in maandelijkse inleg. Zodra geld is gestort kijken we wat er daarvoor over was en dat gaat via een vaste verdeelsleutel o.a. naar NT fonds.
Effectief gaat dus de december bonus eind januari richting de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:20

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

laat ik maandelijks uitbetalen (die optie hebben we) en gaat standaard mee in de maandelijkse inleg

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik spaar en beleg volgens een vaste, maandelijkse verdeling. Aan het eind van het jaar staat altijd nog een mooi bedrag op de lopende rekening, en zodra de bonussen binnen zijn ga ik eens kijken op welke manier ik een extra lump sum ga inleggen. Dat betekent een deel naar de NT fondsen, maar ook een deel naar sparen en een stukje extra hypotheekaflossing. De verdeling laat ik altijd afhangen naar hoe mijn gevoel staat tussen ratio (beleggen is financieel de beste keuze) vs emotie (hypotheek aflossen geeft een goed gevoel) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-09 18:19
RoD schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:47:
Ik spaar en beleg volgens een vaste, maandelijkse verdeling. Aan het eind van het jaar staat altijd nog een mooi bedrag op de lopende rekening, en zodra de bonussen binnen zijn ga ik eens kijken op welke manier ik een extra lump sum ga inleggen. Dat betekent een deel naar de NT fondsen, maar ook een deel naar sparen en een stukje extra hypotheekaflossing. De verdeling laat ik altijd afhangen naar hoe mijn gevoel staat tussen ratio (beleggen is financieel de beste keuze) vs emotie (hypotheek aflossen geeft een goed gevoel) :)
Ik heb mijn huis afgelost in 2013/2014 met onder andere een bescheiden en tegelijkertijd behoorlijke erfenis. En dat was/is objectief gezien de domste beslissing, maar geeft wel (en nog steeds) een goed gevoel. Wel een duur gevoel :-)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Ja, dat is wel echt heel dubbel in de Nederlandse cultuur. Enerzijds wordt er (met behulp van belastinggeld van iedereen) enorm veel gestimuleerd door de overheid om een zo hoog mogelijke schuld met zo gunstig mogelijke voorwaarden aan te gaan voor een huis. Anderzijds maken maar weinigen gebruik van de mogelijkheid om dan je liquide geld aan houden en te investeren in een belegging in een simpele wereldwijde index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Sinds afgelopen maandag 23 december zit het aandeel MSTR in de Nasdaq 100 index. De consequentie is dat als je passief belegt in een ETF op de Nasdaq 100, dat je dan meebetaalt aan de koers van de Bitcoin.

Op welke termijn zou dit een reden moeten zijn om niet-passief je belegging in deze index om te gooien?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:23
aawe mwan schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:26:
Sinds afgelopen maandag 23 december zit het aandeel MSTR in de Nasdaq 100 index. De consequentie is dat als je passief belegt in een ETF op de Nasdaq 100, dat je dan meebetaalt aan de koers van de Bitcoin.

Op welke termijn zou dit een reden moeten zijn om niet-passief je belegging in deze index om te gooien?
Ik geloof niet in bitcoin, maar dat is natuurlijk het mooie van index beleggen.. je belegt in alles, ook als het achteraf blijkt dat je er helemaal naast zat in je analyse. Mocht het toch allemaal een tulpenmanie zijn, dan zit je er ook weer niet zo diep in dat het een significante impact heeft.

Ik zou me dan eerder zorgen maken over hoe de magnificent four nu een relatief zware weging heeft in je portefeuille

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Niet. Ik ben ook geen fan van cryptomunten, maar tegelijk lees ik wel dat ook de grootste vermogensbeheerder tegenwoordig aangeeft dat in een goed gespreide portefeuille ook plaats is voor 1%-2% crypto. Dat je fonds een stukje belegt in een bedrijf dat zwaar leunt op bitcoin hoeft dan ook geen probleem te zijn, maar kan juist een manier zijn om 'automatisch' die geadviseerde fractie crypto in je portefeuille te krijgen.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:06

Crypto is ook mijn ding niet.

Maar ik heb mij wel de bedenking gemaakt dat crypto niet op zichzelf kan bestaan. Je hebt er spul voor nodig zoals: cpu's, netwerktechniek,... En die hebben dan ook weer spul nodig zoals energie, grondstoffen, machines om die grondstoffen te ontginnen,...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:20
Wat gaat jullie strategie zijn komend jaar? Fundamentalistisch passief of iets anders, en waarom?

Ik zelf blijf inleggen in 85% wereldwijd large/mid cap en 15% S&P500.

Ik wijk af van puur passief omdat ik wel wat wil gokken dat USA blijft outperformen. Het toevoegen van small cap vind ik wat gerommel in de marge, en ik verwacht eigenlijk dat grotere bedrijven relatief beter zullen blijven presteren.

ETF's:
  • WEBN: Wereldwijd large & mid cap. Zeer goede spreiding en zeer lage kosten.
  • I500: S&P500. Lage kosten en synthetische replicatie lijkt voor de S&P500 resultaten positief uit te pakken.
Broker:
  • IBKR. Lage kosten, grote speler, betrouwbaar, grote selectie, geen fratsen als ongevraagd aandelen uitlenen of routing naar specifieke beurzen.
Hiernaast nog een gezamenlijke beleggingsrekening met mijn partner bij ABN waar we maandelijks NT World aankopen. Dit vanwege het beschikbaar zijn van een gedeelde rekening en het gemak van een huisbank. NT World is daar relatief goedkoop en wat mij betreft voldoende gespreid.

WEBN & chill (@IBKR)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06
Niet echt “WEBN & chill” als je daarnaast nog gericht extra op de S&P gaat gokken (als je trouwens Amerikaans wil waarom neem je dan niet een algemene US index zoals MCSI USA) en je gaat afvragen wat de strategie voor komend jaar gaat zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 26-12-2024 09:11 ]

• DeadKennedy
The Third Man schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:10:
Niet echt “WEBN & chill” als je daarnaast nog gericht extra op de S&P gaat gokken
Klopt, geef ik toch ook toe?
Toelichting: WEBN (of VWCE, FWRA, SPYI, whatever) & chill vind ik slim en raad ik iedereen aan. USA tilt is een persoonlijk idee/gok wat ik daarnaast doe en mijn omgeving niet aanraad.
(als je trouwens Amerikaans wil waarom neem je dan niet een algemene US index zoals MCSI USA)
Goed punt, ik overweeg MUSD voor mijn USA tilt.
en je gaat afvragen wat de strategie voor komend jaar gaat zijn.
Iedereen doet toch net iets anders met net andere fondsen bij net andere brokers? Daar ben ik wel benieuwd naar.

[ Voor 11% gewijzigd door DeadKennedy op 26-12-2024 09:20 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DeadKennedy schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:04:
Wat gaat jullie strategie zijn komend jaar?
Hetzelfde als de afgelopen 7 jaar, niets veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat gaat jullie strategie zijn komend jaar? Fundamentalistisch passief of iets anders, en waarom?

Ik zelf blijf inleggen in 85% wereldwijd large/mid cap en 15% S&P500.

Ik wijk af van puur passief omdat ik wel wat wil gokken dat USA blijft outperformen. Het toevoegen van small cap vind ik wat gerommel in de marge, en ik verwacht eigenlijk dat grotere bedrijven relatief beter zullen blijven presteren.

ETF's:
  • WEBN: Wereldwijd large & mid cap. Zeer goede spreiding en zeer lage kosten.
  • I500: S&P500. Lage kosten en synthetische replicatie lijkt voor de S&P500 resultaten positief uit te pakken.
Broker:
  • IBKR. Lage kosten, grote speler, betrouwbaar, grote selectie, geen fratsen als ongevraagd aandelen uitlenen of routing naar specifieke beurzen.
Hiernaast nog een gezamenlijke beleggingsrekening met mijn partner bij ABN waar we maandelijks NT World aankopen. Dit vanwege het beschikbaar zijn van een gedeelde rekening en het gemak van een huisbank. NT World is daar relatief goedkoop en wat mij betreft voldoende gespreid.
Ik verwacht komend jaar niet opnieuw +25% , eerder een stagnatie of zelfs daling van een paar procent - voornamelijk gebaseerd op de uitslag van de US verkiezingen. Op langere termijn zal het wel weer recht trekken.

Dus ik ga extra inleggen vanaf volgend jaar.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• DeadKennedy
de Peer schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:07:
[...]

Hetzelfde als de afgelopen 7 jaar, niets veranderen.
En dat is?

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

In mijn geval het kopen van VTI en VXUS bij IBKR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Mijn plan is om volledig over te gaan op AVWC/AVEM/AVWS. Ik twijfel nog wel of ik i.p.v. AVWC over ga op een goedkope MSCI developed index.

Oh en daarna natuurlijk chill O-)

[ Voor 13% gewijzigd door Radiodurans op 26-12-2024 10:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
Wat gaat jullie strategie zijn komend jaar?
Ik ben een Boggle head avant la lettre dus precies wat ik in de afgelopen 6 jaren heb gedaan. Helemaal niets, nou ja ik heb de ING beleggen app verwijderd omdat die eind januari eruit gaat :P

Mijn portefeuille bestaat uit de bekende NT fondsen World, EM en SC. Het totale rendement is overigens ongekend hoog voor wat ik zou mogen verwachten, nog net geen 50%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:43
- 70% combinatie van NT World (huisbank), Meesman, WEBN en AVWS (IBKR).
- 30% Bitcoin (Bitonic).

Hypotheek wordt niet versneld afgelost omdat ik verwacht dat ik meer rendement uithaal uit het bovenstaande.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:11:
[...]

Ik verwacht komend jaar niet opnieuw +25% , eerder een stagnatie of zelfs daling van een paar procent - voornamelijk gebaseerd op de uitslag van de US verkiezingen. Op langere termijn zal het wel weer recht trekken.

Dus ik ga extra inleggen vanaf volgend jaar.
Ik denk dat je voor veel van de afgelopen jaren vooraf de zelfde gedachte had kunnen hebben. Waarbij afwachten vooral zou hebben betekend dat je een hoop rendement had gemist.

Zelf ga ik vooral door op de zelfde voet. Automatisch inleggen in een aantal fondsen, gespreid met een vleugje extra ESG. Daarnaast misschien, als dit zich voordoet, een incidentele investering in een interessante crowd lening. Maar dat is minder passief, natuurlijk.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:37:
[...]

Ik denk dat je voor veel van de afgelopen jaren vooraf de zelfde gedachte had kunnen hebben. Waarbij afwachten vooral zou hebben betekend dat je een hoop rendement had gemist.

Zelf ga ik vooral door op de zelfde voet. Automatisch inleggen in een aantal fondsen, gespreid met een vleugje extra ESG. Daarnaast misschien, als dit zich voordoet, een incidentele investering in een interessante crowd lening. Maar dat is minder passief, natuurlijk.
Zeker, maar persoonlijke omstandigheden (32 > 36u werken, kdv verdwijnt en loonsverhogingen) maken dat er veel meer maandelijks overblijft.

Weer een jaar +25% zou de tweede helft van het jaar niet gunstig zijn want dan zijn de aandelen 25% duurder om te kopen.
Uiteindelijk zal het rendement gemiddeld gezien 8-10% zijn over langere tijd dus er zal weer een keer een correctie komen als je vanuit historisch perspectief bekijkt.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2024 12:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:59:
[...]
Zeker, maar persoonlijke omstandigheden (32 > 36u werken, kdv verdwijnt en loonsverhogingen) maken dat er veel meer maandelijks overblijft.

Weer een jaar +25% zou de tweede helft van het jaar niet gunstig zijn want dan zijn de aandelen 25% duurder om te kopen.
Uiteindelijk zal het rendement gemiddeld gezien 8-10% zijn over langere tijd dus er zal weer een keer een correctie komen als je vanuit historisch perspectief bekijkt.
Ging mij meer om de verwachting van stagnatie of een daling. Argumenten voor die gedachte had je de laatste jaren (of decennia) bijna elk jaar wel kunnen hebben. En is in die tijd zelden uitgekomen.

Volgens mij zijn dat juist emoties die je probeert "uit te schakelen" met de keus voor passief beleggen. Eigenlijk geldt het zelfde voor de vraag "wat doe je komend jaar"? In dit topic zou het enige logische antwoord op die vraag zijn dat je alleen op basis van veranderingen in inkomen of uitgaven jaarlijks de periodieke inleg bijstelt, maar dat je verder niets aan je beleggingen verandert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 10:29
50,0% NT World bij huisbank
33,3% VUSA @ Bux
16,7% EQQQ @ Bux

Daarnaast rente en dividend in TDIV. Bedragen vooraf niet bekend.
Tot slot €100 (per maand) aan BTC / ETH die ik in 10 transacties koop in kleine bedragen. Geïnspireerd door:
YouTube: What Investing $5 a Day into Ethereum Looks Like After 2 Years

Het is allemaal geautomatiseerd zodat ik er geen emotie bij heb.
Alleen TDIV moet ik handmatig inleggen afhankelijk van bedrag.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:00
Roodey schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:55:
[...]
50,0% NT World bij huisbank
33,3% VUSA @ Bux
16,7% EQQQ @ Bux
Heb je bekeken hoeveel procent Microsoft, Apple, Tesla, Google (Alfabet) of Nvidia je hebt? Ik ben wel benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 26-12-2024 15:14 ]

• Roodey
Pistachenootje schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:08:
[...]

Heb je bekeken hoeveel procent Microsoft, Apple, Tesla, Google (Alfabet) of Nvidia je hebt? Ik ben wel benieuwd.
Niet bekeken, maar gezien mijn lange horizon durf ik dat wel aan. Op termijn schakel ik wel over naar 100% VWRL oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
Roodey schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:28:
[...]

Niet bekeken, maar gezien mijn lange horizon durf ik dat wel aan. Op termijn schakel ik wel over naar 100% VWRL oid.
Het heeft weinig met durven te maken, eerder dat je grofweg 3x hetzelfde product hebt gekozen. De top 10 onderliggende aandelen van alle drie de fondsen kennen grote overeenkomsten. Dat is waar @Pistachenootje je op wijst.

Edit:
EQQQ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d52B8YQ82cS5biixQ3NF3lnciT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kftP8B1UnhzU31oWu9LgpT5E.png?f=fotoalbum_large
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P000015O4

VUSA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbqvwZU8Sdt0QMmf8Y_sMlrcM38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FUNTCsBREaudstKFRcL8d0Qv.png?f=fotoalbum_large
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P0000YXKB

NT World
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQ1_tSCN8ineowrRo6Wd7yJZKNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WrHFmq4o3Cbd97CofGi96oqn.png?f=fotoalbum_large
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000VSM9

[ Voor 56% gewijzigd door Miki op 26-12-2024 16:23 ]

• Roodey
Miki schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:12:
[...]

Het heeft weinig met durven te maken, eerder dat je grofweg 3x hetzelfde product hebt gekozen. De top 10 onderliggende aandelen van alle drie de fondsen kennen grote overeenkomsten. Dat is waar @Pistachenootje je op wijst.

Edit:
EQQQ
[Afbeelding]
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P000015O4

VUSA
[Afbeelding]
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P0000YXKB

NT World
[Afbeelding]
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000VSM9
Weet ik. Maar door de focus op US of tech heb je meer risico en (de laatste jaren) ook mee rendement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:06
Miki schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:03:
[...]

Ik ben een Boggle head avant la lettre dus precies wat ik in de afgelopen 6 jaren heb gedaan. Helemaal niets, nou ja ik heb de ING beleggen app verwijderd omdat die eind januari eruit gaat :P

Mijn portefeuille bestaat uit de bekende NT fondsen World, EM en SC. Het totale rendement is overigens ongekend hoog voor wat ik zou mogen verwachten, nog net geen 50%.
Idem hier, gewoon mijn best doen om nog passiever te worden :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:09
2025 willen we hier vooral versimpelen. In de loop der jaren zijn we gaan beleggen bij 3 partijen:
  • De giro: 50% losse aandelen. 50% VWRL. Hier stort ik al 2 jaar niks meer bij. Ik vind het wel leuk om te houden om te zien hoe het met de losse aandelen gaat, en toevalligerwijs gaat het met deze 7 aandelen allemaal uitstekend, 5 daarvan beter dan VWRL en de andere 2 goed. Dit is puur toeval en had net zo goed anders kunnen uitpakken, want het waren de 7 bedrijven die het eerst in mij opkwamen of waar ik dagelijks zelf diensten/producten van gebruik. Ook was ik toen nog niet zo met passief beleggen bezig.
  • Meesman: enkele jaren terug begonnen bij Meesman. 50% aandelen wereldwijd en 50% aandelen duurzaam. De duurzame aandelen staan 1% hoger na exact dezelfde periode en periodieke inleg.
  • ING: zelf op de beurs bij de huisbank. NT-fondsen in 80/10/10 verhouding.
In het kader van versimpelen wordt alles bij Meesman verkocht. Prima partij verder en niet ontevreden mee, maar we hebben gekozen om door te gaan met de ING beleggersrekening en daar de NT-fondsen zelf te blijven kopen. De verkooporder bij Meesman is nu in behandeling en zodra het geld binnen is gaat dit in de juiste verhouding naar NT bij ING.

In het nieuwe jaar gaan we ook niet meer extra aflossen op de hypotheek. Deze rente staat nog 7 jaar op 1,32% en hoewel wij extra aflossen mentaal goed vinden voelen, weegt het niet op tegen alternatieven als sparen, deposito's en beleggen. We zitten inmiddels ook al even in de laagste risicoklasse dus voor nu is de hypotheek prima zo.

Crypto gaan we ook niks meer bij doen, dat maakte zo'n 2% uit van het totaal vermogen en door de laatste goede maand is dat naar 5% gestegen. Dit is nu een leuk bedrag en daarvan hebben we afgesproken dat we het pas verkopen als het een 'levensveranderend' bedrag is, maar het mag ook naar €0 gaan. Dan is dat even zonde, maar dat is het risico wat we hierbij maar accepteren.

Over de buffer op de spaarekening zijn we tevreden dus na elk salaris in 2025 wordt alles wat niet nodig is voor vaste lasten en variabele uitgaven naar de ING beleggersrekening gestort voor NT 80/10/10.

Qua gedrag wil ik zelf proberen minder vaak het geldbestand bij te werken en de saldi te bekijken. Het liefst alleen op de dag dat het salaris binnenkomt, maar als het al lukt om het alleen op zondagavond te doen, ben ik ook niet ontevreden voor 2025.

[ Voor 4% gewijzigd door SvV_Ying op 26-12-2024 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:49
Hetzelfde sinds 2020, 90% Bitcoin en 10% aandelen.

Aandelen via begeleid beleggen via de ABN. Heb naar beiden dan ook geen omkijken, elke maand wat geld erin en dat is het.

[ Voor 18% gewijzigd door Nopheros op 27-12-2024 02:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:47
100% meesman duurzaam wereldwijd.
Duurzaam voor mijn kinderen en gevoel.

Saaiheid past het beste voor ons voor beleggen! Automatisch afschrijven en als er teveel op de spaarrekening komt storten we wat extra.

Waar ik het voor ga gebruiken? Nog geen idee… misschien helpen met een huis als de kinderen iets willen kopen. Of iets eerder stoppen met werken?

In principe geloof ik wel in Bitcoin maar ga er niet in investeren want kijk dan om het uur naar de waarde van Bitcoin. Steek de tijd liever in mijn kinderen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:06

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb een kleine erfenis gekregen wat een mooi bedragje is om mee te beginnen.
Om mijn eigen risico's ed af te dekken door spaargeld aan te houden wil ik nu een start maken van €2000 en maandelijks €100 inleggen, klein beginnen, niet aanzitten, kalm rente op rente trekken.
Ik kom ook uit op een ING (huisbank) NT World.

Alleen...
De bekende techbedrijven zijn naar mijn gevoel enorm overgewaardeerd, die lucht moet er uit.
Met de huidige ontwikkelingen (problemen / teruglopende orders bij stiekem best wat Europese bedrijven) bekruipt mij ook het gevoel dat die lucht er in de komende 2 jaar uit gaat.

Nu is mijn instap-bedrag laag genoeg om in absolute hoeveelheden weinig risico te lopen. Ik heb ook niet duidelijk een doel voor ogen, ik ben nog jong genoeg en heb niet persé zoiets van dat ik met mn 55e al met pensioen wil zijn.
Ik heb wel nog een studieschuld en een hypotheek. Van beiden wil ik graag af zijn en worden ook kalm afgelost, maar een fonds doet het gewoon beter.

Tevens wordt er in veel kanalen enorm op gehamerd op het "moeten investeren" dat ik het gevoel heb dat er ook maar meer en meer lucht in gepompt wordt, waardoor het een self-fulfilling prophecy wordt.
Het gevoel van de "when your taxi driver is starting to give stock advice, it's time to sell".
In de VS kan ik dat begrijpen omdat er weinig echte pensioenfondsen zijn en dus mensen het zelf moeten doen om een pensioen te hebben. Maar dat is "hier" niet van toepassing.

Dus door in te stappen ga ik mee doen aan die rat-race, maar nu ik de mogelijkheid heb om in te stappen (en de spaarrente nog steeds zo laag is)...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
mentalozzie schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 06:57:
[...]
In principe geloof ik wel in Bitcoin maar ga er niet in investeren want kijk dan om het uur naar de waarde van Bitcoin. Steek de tijd liever in mijn kinderen 👍
Dat zit dan natuurlijk vooral in je eigen gedrag, niet in de bitcoin zelf. Maar als je van jezelf weet dat je daar dan toe verleid wordt, dan zou ik het ook niet doen.

Ik werk inmiddels de boel nog maar een paar keer per jaar bij. En dan is het meer globaal voor het idee dat je toch een béétje bewust moet zijn van hoeveel je hebt, dan dat ik echt zo nieuwsgierig er naar ben. Ik weet dat we voldoende hebben en dat het gestaag groeit, dat is voor mij genoeg.

Zelfde trouwens bij de uitgaven. Eens per jaar download ik een .csv van de bank om een grove categorisering te maken (huis - kinderen - vakanties - bijzonderheden - rest). Om een beetje de boek in de gaten te houden, maar daar ook niet te veel zorgen over maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
DropjesLover schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:59:
Om mijn eigen risico's ed af te dekken door spaargeld aan te houden wil ik nu een start maken van €2000 en maandelijks €100 inleggen, klein beginnen, niet aanzitten, kalm rente op rente trekken.

Alleen...
De bekende techbedrijven zijn naar mijn gevoel enorm overgewaardeerd, die lucht moet er uit.
Met de huidige ontwikkelingen (problemen / teruglopende orders bij stiekem best wat Europese bedrijven) bekruipt mij ook het gevoel dat die lucht er in de komende 2 jaar uit gaat.

Nu is mijn instap-bedrag laag genoeg om in absolute hoeveelheden weinig risico te lopen. Ik heb ook niet duidelijk een doel voor ogen, ik ben nog jong genoeg en heb niet persé zoiets van dat ik met mn 55e al met pensioen wil zijn.
Ik heb wel nog een studieschuld en een hypotheek. Van beiden wil ik graag af zijn en worden ook kalm afgelost, maar een fonds doet het gewoon beter.

Tevens wordt er in veel kanalen enorm op gehamerd op het "moeten investeren" dat ik het gevoel heb dat er ook maar meer en meer lucht in gepompt wordt, waardoor het een self-fulfilling prophecy wordt.
Het gevoel van de "when your taxi driver is starting to give stock advice, it's time to sell".
In de VS kan ik dat begrijpen omdat er weinig echte pensioenfondsen zijn en dus mensen het zelf moeten doen om een pensioen te hebben. Maar dat is "hier" niet van toepassing.

Dus door in te stappen ga ik mee doen aan die rat-race, maar nu ik de mogelijkheid heb om in te stappen (en de spaarrente nog steeds zo laag is)...
Er zijn tientallen vergelijkbare reacties je al voor geweest in de afgelopen jaren. Ik zou eens beginnen met zoeken op bubbel, kan niet goed gaan, dot.com crisis, overgewaardeerd, etc.

Het is niet lullig bedoeld maar er zijn er meerderen die er zo over dachten toen ze wilde instappen en naar de beurzen keken. Uiteindelijk staan we nu fors hoger dan de eerste “bubbel” signalen die ik in 2018 tegenkwam in voorganger van dit topic.

En ja, de beurs zou zo maar eens kunnen klappen net nadat je bent ingestapt. Dan heb je meteen een mooi koopmoment te pakken met je periodieke inleg. De beurzen zullen namelijk altijd wel weer herstellen, vroeg of laat. Time in the market beats timing the market.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:06

DropjesLover

Dit dus ->

Miki schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:29:
[...]

Er zijn tientallen vergelijkbare reacties je al voor geweest in de afgelopen jaren. Ik zou eens beginnen met zoeken op bubbel, kan niet goed gaan, dot.com crisis, overgewaardeerd, etc.

Het is niet lullig bedoeld maar er zijn er meerderen die er zo over dachten toen ze wilde instappen en naar de beurzen keken. Uiteindelijk staan we nu fors hoger dan de eerste “bubbel” signalen die ik in 2018 tegenkwam in voorganger van dit topic.
Dat sentiment deel ik, maar ook omdat er in de afgelopen 6 jaar nog steeds geen lucht uit die bubbel gelopen is, maar steeds verder opgepompt is (Tesla staat nog steeds hoog, AI-bubbel, Trump/Musk, zonder echte toegevoegde waarde/verwachtingen er tegenover), ook aangezwengeld door steeds meer "taxichauffeurs"...
Maar je weet nooit echt wanneer de bubbel precies barst. Al helemaal als kleine speler zoals wij niet.
En ja, de beurs zou zo maar eens kunnen klappen net nadat je bent ingestapt. Dan heb je meteen een mooi koopmoment te pakken met je periodieke inleg. De beurzen zullen namelijk altijd wel weer herstellen, vroeg of laat. Time in the market beats timing the market.
Dat laatste inderdaad.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:29:
[...]

En op "bloed" in het reguliere beleggingstopic, voor degene die wachten met kopen tot bloed in de straten zou lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40

Alleen...

Dat is het mooie aan continue blijven investeren: als de markt instort, dan koop je vanzelf veel goedkopere aandelen ;)

Dus nu koop je, ik zeg maar wat, 10 aandelen voor €100 per maand. Zodra jouw gevoel uitkomt en alles volledig instort, koop je voor diezelfde €100 per maand misschien wel 30, 50 of 100 aandelen. En als je dat 20+ jaar laat staan, dan is de kans zeer groot dat dat heel veel meer waard is geworden, zelfs al was de eerste €5000 die je investeerde ingekakt naar €1000.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Alleen...

Dat gevoel van gebakken lucht heb ik ook al een paar jaar. Tegelijk zie ik dat de koersen in die tijd nog flink gestegen zijn. Ik probeer daarom toch zo veel mogelijk mijn gevoel/gedachten over de economie uit te schakelen.

Bijvoorbeeld de door jou ook genoemde Tesla zou je aan de ene kant enorm overgewaaerdeerd kunnen noemen, gezien de beurswaarde in verhouding tot zaken zoals de omzet en winst. Tegelijk is het wel ene bedrijf dat na jaren van verlies, gevolgd door meer 'administratieve' winst (uit verkoop van CO2 rechten) nu toch ook in de gewone bedrijfsvoering winst maakt. Nog steeds totaal niet in verhouding tot de beurswaarde, maar er zit wel een stijgende lijn in. Dus tsja, wat moet je daar nou van verwachten? Ik weet het niet, dus probeer ik dat ook maar niet te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hahn schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:39:
[...]

Dat is het mooie aan continue blijven investeren: als de markt instort, dan koop je vanzelf veel goedkopere aandelen ;)

Dus nu koop je, ik zeg maar wat, 10 aandelen voor €100 per maand. Zodra jouw gevoel uitkomt en alles volledig instort, koop je voor diezelfde €100 per maand misschien wel 30, 50 of 100 aandelen. En als je dat 20+ jaar laat staan, dan is de kans zeer groot dat dat heel veel meer waard is geworden, zelfs al was de eerste €5000 die je investeerde ingekakt naar €1000.
Maar wat zou je dan na die 20 jaar moeten doen, als dat kapitaal veel groter is dan de maandelijkse inleg die je doet? En je bang bent dat de markt instort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:43:
[...]

Maar wat zou je dan na die 20 jaar moeten doen, als dat kapitaal veel groter is dan de maandelijkse inleg die je doet? En je bang bent dat de markt instort?
Waar je zelf goed bij voelt. Er is geen één waarheid, en er is niemand die weet wat er gaat gebeuren.

Als jij over de komende 20 jaar €50.000 investeert, en dat is in die 20 jaar gegroeid tot €150.000, wat houdt je tegen om het er allemaal uit te halen en ervan te genieten? Of laat een deel staan en haal een deel er vanaf. Je zou ook kunnen denken dat alles boven de €50.000 pure winst is, dus haal bijvoorbeeld die originele €50.000 er vanaf, en spaar door met de rest :)

Markt instorten betekent overigens niet al je geld kwijt. Dat is volgens mij vaak wel het idee/gevoel dat mensen hebben, maar zeker de héle markt zal niet 100% instorten. Losse bedrijven kunnen 90-95% instorten, of helemaal falliet gaan, maar de markt blijft altijd bestaan.

Die markt zal over 20 jaar mogelijk (lees: waarschijnlijk) uit heel andere bedrijven bestaan dan nu, maar dat maakt niet uit. Zolang je maar constant blijft investeren, pik je vanzelf een deel mee van die (nieuwe) markt.
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:41:
[...]

Dus tsja, wat moet je daar nou van verwachten? Ik weet het niet, dus probeer ik dat ook maar niet te voorspellen.
En dat is dus ook precies het hele idee van passief beleggen: niet proberen te voorspellen, maar je kansen spreiden en op heel veel inzetten. En gemiddeld gezien, is dat over de laatste 100 jaar een winnende tactiek geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 27-12-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hahn schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:50:
[...]

Waar je zelf goed bij voelt. Er is geen één waarheid, en er is niemand die weet wat er gaat gebeuren.

Als jij over de komende 20 jaar €50.000 investeert, en dat is in die 20 jaar gegroeid tot €150.000, wat houdt je tegen om het er allemaal uit te halen en ervan te genieten? Of laat een deel staan en haal een deel er vanaf. Je zou ook kunnen denken dat alles boven de €50.000 pure winst is, dus haal bijvoorbeeld die originele €50.000 er vanaf, en spaar door met de rest :)
Maar in die situatie is het dus helemaal niet zo mooi als de markt instort in combinatie met continu inleggen. Dat was meer mijn punt.

Als 'startende' passief belegger is zo'n crash uiteraard niet heel pijnlijk, zeker als daarna (en nadat je extra veel goedkope aandelen hebt gekocht) de boel herstelt en je extra veel winst maakt. Maar er komt een omslagpunt waarbij je al best wel veel hebt ingelegd en die crash toch meer pijn doet dan wat de goedkope nieuwe aankopen goed kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:03:
[...]

Als 'startende' passief belegger is zo'n crash uiteraard niet heel pijnlijk, zeker als daarna (en nadat je extra veel goedkope aandelen hebt gekocht) de boel herstelt en je extra veel winst maakt. Maar er komt een omslagpunt waarbij je al best wel veel hebt ingelegd en die crash toch meer pijn doet dan wat de goedkope nieuwe aankopen goed kunnen maken.
Het is waar dat het absolute verlies ten opzichte van de piek dan groter is, maar als je continu hebt ingekocht is de gemiddelde aankoopwaarde een stuk lager. Daardoor is de kans dat je daadwerkelijk in de min staat relatief klein als je al een tijdje bezig bent. 30-40% eraf betekent voor veel mensen die continu inleggen nog steeds niet dat ze verlies maken ten opzichte van de inleg.

En natuurlijk is dit in zekere mate het 'goedpraten' van het verlies. Het probleem is alleen dat je niet weet wanneer de markt daalt. Ja, de markten zijn as we speak enorm hoog gewaardeerd. Maar daar staat tegenover dat de inflatie ten opzichte van de laatste 20 jaar ook hoog is, en dat nieuwe technologie zoals AI een stuk meer leunt op kapitaal en minder op arbeid. In die zin wil ik de markt niet missen. :)

Een heel aardige video over deze afweging is deze. Het hielp mij om enerzijds realistisch te zijn (de komende 10 jaar is de waardestijging naar verwachting lager), en anderzijds wel te blijven beleggen in aandelen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Roodey schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:55:
[...]

Tot slot €100 (per maand) aan BTC / ETH die ik in 10 transacties koop in kleine bedragen. Geïnspireerd door:
YouTube: What Investing $5 a Day into Ethereum Looks Like After 2 Years
Hoe doe je automatisch 10 transacties? Ik weet dat bv kraken automatisch dagelijks of wekelijks kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-09 14:40
Ik schrok even met DeGiro openen, WEBN staat volgens hun -2.7% vandaag terwijl ze in de werkelijkheid in de plus staan.

Als je ook het verschilt ziet tussen de 1 maand grafiek bij DeGiro (onder) en Saxo (boven). o.a. die diepe dip is er niet bij DeGiro, geeft mij weinig vertrouwen in hun data.

Hoe schieten jullie je maandelijkse koop in, market of limit?
Als ik zie hoe slecht DeGiro data is vraag ik mij af of limit gebaseerd op hun koers wel slim is (wat ik tot nu toe deed).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONpzZQDH7aB_HYgutkdHQHK3pz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUqiPoe26T31IjheVVAMTQkM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOnjTYy4UldCm4P2ChlNqARvktA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NItw62p8F3lr640anOOV8QXX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Rogers op 27-12-2024 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:03:
[...]

Maar in die situatie is het dus helemaal niet zo mooi als de markt instort in combinatie met continu inleggen. Dat was meer mijn punt.

Maar voor hetzelfde geld stort er niks in, maar ben jij bang van wel, cash je uit, en loop je veel winst mis ;)

Dat is het hele punt: je weet het niet! Dus je kan wel gaan speculeren tot je een ons weegt, maar daar schiet je niks mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rogers schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:39:
Kun je überhaupt een automatische maandelijkse order met een limit doen? ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-09 14:40
YakuzA schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:59:
[...]

Kun je überhaupt een automatische maandelijkse order met een limit doen? ;)
Ik doe ze altijd handmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
AOC schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:29:
[...]
Hoe doe je automatisch 10 transacties? Ik weet dat bv kraken automatisch dagelijks of wekelijks kan.
Bij Finst kan dat. Ik heb 10 maandelijkse orders ingesteld om de 3 dagen om tot 10 orders te komen. Deze worden maandelijks herhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hahn schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:44:
[...]

Maar voor hetzelfde geld stort er niks in, maar ben jij bang van wel, cash je uit, en loop je veel winst mis ;)

Dat is het hele punt: je weet het niet! Dus je kan wel gaan speculeren tot je een ons weegt, maar daar schiet je niks meer op.
Het ging om de opmerking "Dat is het mooie aan continue blijven investeren: als de markt instort, dan koop je vanzelf veel goedkopere aandelen ;)". Terwijl er vanzelf een moment komt waarop het helemaal niet mooi is als de markt instort. Dat het voor de eerste helft van de opbouwtijd misschien wel gunstig is, maar voor de tweede helft helemaal niet. En dat er dus een grote groep is voor wie dat gekregen niet op gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:47:
[...]

Het ging om de opmerking "Dat is het mooie aan continue blijven investeren: als de markt instort, dan koop je vanzelf veel goedkopere aandelen ;)". Terwijl er vanzelf een moment komt waarop het helemaal niet mooi is als de markt instort. Dat het voor de eerste helft van de opbouwtijd misschien wel gunstig is, maar voor de tweede helft helemaal niet. En dat er dus een grote groep is voor wie dat gekregen niet op gaat.
Je leest dingen die er niet staan. Ik zei niet dat het mooi is als de markt instort. Ik zei dat als de markt instort, het mooie aan blijven investeren is dat je dan toch nog een voordeel hebt, namelijke goedkopere aandelen.

En zodra de ingestorte markt zich weer herstelt, zelfs al is die herstelling niet tot 100% van wat het was, kan je toch positief uit de bus komen, zolang je maar blijft investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Rogers schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:39:
Als ik zie hoe slecht DeGiro data is vraag ik mij af of limit gebaseerd op hun koers wel slim is (wat ik tot nu toe deed).
Mja eerlijkheidshalve gaan die minieme aankoopverschillen/ voordelen vrijwel niets uitmaken aan het einde van de rit. Het middelt zich namelijk gewoon uit.

Beleggingsfondsen kennen maar 1 handelsmoment per dag dus dan schiet je weinig op met een limietorder. De meeste brokers laten dan ook alleen een bestens/ market uitvoeren.

Voor ETF’s wordt het lastig om met limietorders te verwerken icm periodieke inkopen. Je zult dan continu je order moeten aanpassen naar de actuele koersen. Bijna ondoenlijk en dan kom je uit op bestens/ market order zodat je altijd iedere periode stukken kunt aankopen.

Daarom zijn die beleggingsfondsen zo verrekte makkelijk met indexbeleggen als je automatisch periodiek wilt inkopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Miki schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:14:
[...]
Voor ETF’s wordt het lastig om met limietorders te verwerken icm periodieke inkopen. Je zult dan continu je order moeten aanpassen naar de actuele koersen. Bijna ondoenlijk en dan kom je uit op bestens/ market order zodat je altijd iedere periode stukken kunt aankopen.
Toch kan het prima met bijv. IBKR en TR. De eerste doet een soort gemiddelde prijs van de dag, wat de tweede doet weet niemand :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_Verhoeven
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 13:36
De laatste tijd ben ik me aan het inlezen over de mogelijkheden van beleggen. In de eerste instantie wilde ik dit doen met aandelen, maar het idee van een langere investering trekt me toch wat meer aan dan regelmatig koersen in de gaten moeten houden. Mijn verwachtte beleggingshorizon is 20 jaar en ik wil er zo min mogelijk mee bezig zijn.

Via de blog van Mr. FOB heb ik de keuze gemaakt voor de WEBN ETF. Deze komt goed uit de bus en herinvesteerd het dividend meteen.

De aankoop daarvan wil ik bij IBKR gaan doen, dat lijkt me een betrouwbare en niet al te dure partij. Ik heb daar nog geen account, ik kan mijn strategie dus aanpassen!

Mocht ik het wel via IBKR gaan doen dan is er een Tiered of Fixed aankoopmogelijkheid. Voor zover ik lees is bij kleine bedragen of volumes Tiered meestal wel voordeliger. Vanaf welk bedrag ligt het omslagpunt? Mijn eerste inleg gaat rond de €12.000 zijn (lumpsum). Mocht Fixed dan goedkoper zijn kan ik daar mee beginnen voor de eerste storting het later alsnog omzetten naar Tiered met de maandelijkse inleg.

Is dit een beetje een goede strategie? Moet ik nog ergens rekening mee houden of op letten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
T_Verhoeven schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:34:
De laatste tijd ben ik me aan het inlezen over de mogelijkheden van beleggen. In de eerste instantie wilde ik dit doen met aandelen, maar het idee van een langere investering trekt me toch wat meer aan dan regelmatig koersen in de gaten moeten houden. Mijn verwachtte beleggingshorizon is 20 jaar en ik wil er zo min mogelijk mee bezig zijn.

Via de blog van Mr. FOB heb ik de keuze gemaakt voor de WEBN ETF. Deze komt goed uit de bus en herinvesteerd het dividend meteen.

De aankoop daarvan wil ik bij IBKR gaan doen, dat lijkt me een betrouwbare en niet al te dure partij. Ik heb daar nog geen account, ik kan mijn strategie dus aanpassen!

Mocht ik het wel via IBKR gaan doen dan is er een Tiered of Fixed aankoopmogelijkheid. Voor zover ik lees is bij kleine bedragen of volumes Tiered meestal wel voordeliger. Vanaf welk bedrag ligt het omslagpunt? Mijn eerste inleg gaat rond de €12.000 zijn (lumpsum). Mocht Fixed dan goedkoper zijn kan ik daar mee beginnen voor de eerste storting het later alsnog omzetten naar Tiered met de maandelijkse inleg.

Is dit een beetje een goede strategie? Moet ik nog ergens rekening mee houden of op letten?
Als je er echt zo weinig mee bezig wilt zijn zou ik eerder uitkijken naar Meesman icm Wereld Totaal fonds of één van de groot banken icm Northern Trust fondsen World + EM en eventueel SC. Dan kun je namelijk vrij eenvoudig periodiek inleggen al schijnt dat met IBKR ook te kunnen.
Ik vermoed alleen dat vanuit de dividendlekkage mijn voorstel net even gunstiger is en meer set and forget. Neem ook https://www.indexfondsenvergelijken.nl mee in je overwegingen, dan denk ik dat je snel tot een keuze kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_Verhoeven
Miki schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:10:
[...]

Als je er echt zo weinig mee bezig wilt zijn zou ik eerder uitkijken naar Meesman icm Wereld Totaal fonds of één van de groot banken icm Northern Trust fondsen World + EM en eventueel SC. Dan kun je namelijk vrij eenvoudig periodiek inleggen al schijnt dat met IBKR ook te kunnen.
Ik vermoed alleen dat vanuit de dividendlekkage mijn voorstel net even gunstiger is en meer set and forget. Neem ook https://www.indexfondsenvergelijken.nl mee in je overwegingen, dan denk ik dat je snel tot een keuze kunt komen.
Die vergelijkingssite was ik inderdaad ook tegengekomen. De NT Fondsen scoren daar hoog en zouden mijn keuze zijn, tót ik van WEBN hoorde. Is een ETF meer ''werk'' dan een indexfonds? Want via IBKR kan je inderdaad ook periodiek inleggen dus dat is geen probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Jammer dat indexfondsenvergelijken.nl WEBN @IBKR niet weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het kent WEBN uberhaupt niet. De site is open-source, hier is de GitHub issue om WEBN/WEBG toe te voegen: https://github.com/nicwor...nvergelijken.nl/issues/53

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 14:53
WEBN lijkt een tracking difference te hebben?

https://community.rationa...n-the-ucits-land/31781/96

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
T_Verhoeven schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:44:
[...]

Die vergelijkingssite was ik inderdaad ook tegengekomen. De NT Fondsen scoren daar hoog en zouden mijn keuze zijn, tót ik van WEBN hoorde. Is een ETF meer ''werk'' dan een indexfonds? Want via IBKR kan je inderdaad ook periodiek inleggen dus dat is geen probleem.
Werk is een groot woord maar bij de meeste brokers kun je ETF's alleen per stuk aankopen terwijl je bij beleggingsfondsen te maken hebt met participaties. Het zijn verschillende soorten effecten die nagenoeg hetzelfde onderliggende mandje aandelen zou kunnen bevatten.

Bij een ETF betaal je de geldende koers + eventuele opslag van de broker, voorbeeld ETF X kost €78,34 dan reken je voor 1 stuk ETF á €78,34 af.
Bij een beleggingsfonds werkt dat net even anders, voorbeeld Beleggingsfonds Y kost €78,34 maar je hebt €100 ingesteld als periodieke order. Dan krijg je 1,28 participaties toegewezen en dat aantal kan per periodieke order verschil afhankelijk van de hoogte van de op dat moment vastgestelde koers.

Bij beleggingsfondsen koop je dus altijd tegen het ingestelde bedrag het aantal participaties terwijl je bij ETF's op de beurs alleen het aantal stukken kunt kopen. Echter beleggingsfondsen kun je heel vaak maar 1x per dag verhandelen dus aankopen of verkopen tegen op dat moment geldende koers die per dag 1x wordt vastgesteld. De gehele transactie kent ook een langere doorlooptijd vanwege het vaststellen van het aantal in- en uitstromens + de bepaling van de koers op eerst volgende dag. ETF's (Exchange Traded Funds) worden normaliter alleen op de beurs verhandeld en kun je dus tijdens beurstijden meerdere malen aan- en verkopen tegen op dat moment geldende koers.

Kortom beide instrumenten kennen zowel voor- als nadelen. De één is niet beter dan de ander, maar voor een set and forget zou ik eerder neigen naar een beleggingsfondsen omdat je altijd tegen het ingestelde bedrag kunt aankopen. Echter weet ik niet hoe het zit met ETF's en IBKR of dat net zo eenvoudig werkt zonder "om te kijken" . Wellicht dat anderen hier iets meer over kunnen vertellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 29-12-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 10:38

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Vraagje.
Gisteren wat geld ontvangen.
Eerst had ik het plan om dit naar m'n Bunq spaarrekening over te maken (op 1 Jan, want dan pak ik 3,36% ipv 2,01% over dat deel).
Maar nu lijkt het via ABN in NT World + NT EM + NT SC zetten een stuk interessanter.

Kan ik dit beter (ivm belasting ofzo) op 1 Jan doen, of kan dat net zo goed nu al doen?

Ps. Gaat om 10k.
En wil maandelijks €200 apart zetten. (Of naar de Bunq spaar of naar de ABN

Pss. M'n betaalrekening is al bij de ABN (incl preffered banking) en bij de Bunq heb ik de gratis spaarrekening.

Edit:
Toevoeging, ik heb zo'n 30k totaal aan geld op m'n rekeningen (incl spaar) en geen andere aandelen.

[ Voor 19% gewijzigd door HellStorm666 op 29-12-2024 17:44 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HellStorm666 schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:42:
Vraagje.
Gisteren wat geld ontvangen.
Eerst had ik het plan om dit naar m'n Bunq spaarrekening over te maken (op 1 Jan, want dan pak ik 3,36% ipv 2,01% over dat deel).
Maar nu lijkt het via ABN in NT World + NT EM + NT SC zetten een stuk interessanter.

Kan ik dit beter (ivm belasting ofzo) op 1 Jan doen, of kan dat net zo goed nu al doen?

Ps. Gaat om 10k.
En wil maandelijks €200 apart zetten. (Of naar de Bunq spaar of naar de ABN
we missen informatie. Betaal je vermogensrendementheffing en wil je die ontlopen? Of zit je onder de vrijstelling, dan maakt het allemaal weinig uit.

edit: ah je hebt het inmiddels toegevoegd zie ik. Je betaalt geen VRH, dan kun je net zo goed nu meteen inleggen.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 29-12-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 10:38

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

de Peer schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:43:
[...]

we missen informatie. Betaal je vermogensrendementheffing en wil je die ontlopen? Of zit je onder de vrijstelling, dan maakt het allemaal weinig uit.

edit: ah je hebt het inmiddels toegevoegd zie ik. Je betaalt geen VRH, dan kun je net zo goed nu meteen inleggen.
Srry, aangevuld.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Qwerty-273

Meukposter

T_Verhoeven schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:34:
Mocht ik het wel via IBKR gaan doen dan is er een Tiered of Fixed aankoopmogelijkheid. Voor zover ik lees is bij kleine bedragen of volumes Tiered meestal wel voordeliger. Vanaf welk bedrag ligt het omslagpunt?
Het hangt er ook vanaf op welke beurs je de aandelen koopt. Bankeronwheels heeft daar een handig rekenhulpje voor op https://www.bankeronwheels.com/ibkr-fixed-vs-tiered/
Aandelen op AEB (de beurs volgens IBKR) ligt het omslagpunt ergens rond 3450 euro.
Voor IBIS ligt het omslagpunt ergens net onder 5600.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_Verhoeven
Qwerty-273 schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:03:
[...]

Het hangt er ook vanaf op welke beurs je de aandelen koopt. Bankeronwheels heeft daar een handig rekenhulpje voor op https://www.bankeronwheels.com/ibkr-fixed-vs-tiered/
Aandelen op AEB (de beurs volgens IBKR) ligt het omslagpunt ergens rond 3450 euro.
Voor IBIS ligt het omslagpunt ergens net onder 5600.
Goed om te weten, dan zal ik de eerste storting zeker met fixed toen. De maandelijkse stortingen zullen wel onder de €5.600 blijven (helaas :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Men adviseert in dit topic nog steeds de inmiddels 'klassieke' NT World/EM/SC 80/10/10 of soortgelijk van ETF.
Word het niet eens tijd hier kritisch naar te kijken en bv 10-20% NT EU mee te nemen? En/of een groter deel SC?

Ik zit hier zelf wel een beetje mee, wil ook niet bepaalde voorspellingen in de mond leggen (er zijn ook geen aanwijzingen dat EU het beter gaat doen komende jaren), maar mogelijk is 80/10/10 achterhaald inmiddels?

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2024 23:59 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sport_Life schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:58:
Men adviseert in dit topic nog steeds de inmiddels 'klassieke' NT World/EM/SC 80/10/10 of soortgelijk van ETF.
Word het niet eens tijd hier kritisch naar te kijken en bv 10-20% NT EU mee te nemen? En/of een groter deel SC?

Ik zit hier zelf wel een beetje mee, wil ook niet bepaalde voorspellingen in de mond leggen (er zijn ook geen aanwijzingen dat EU het beter gaat doen komende jaren), maar mogelijk is 80/10/10 achterhaald inmiddels?
Het idee achter de 'klassieke' spreiding is dat met enkel World je nog niet de gehele investeerbare wereldmarkt hebt. EM en SC worden meegenomen omdat die in de voor World gebruikte index ontbreken. Maar EU als los component is niet nodig, dat neem je al mee met World en SC.

De ratio 80/10/10 is gebaseerd op huidige market cap van de onderliggende bedrijven. Market cap weighted spreiding is dé manier om te beleggen in de markt zonder een specifieke mening of voorspelling te hebben. Nu is dit toevallig een handig afgerond getal; volgens https://marketcaps.site/ is het momenteel 81.6%/9.7%/8.7%.

Volgens diezelfde site bevat World 14.9% Europe. Of beter gezegd, de MSCI World index bestaat voor dat percentage uit de MSCI Europe index. Laat 14.9% nu mooi in het midden liggen van jouw gewenste 10-20% :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Sport_Life schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:58:
maar mogelijk is 80/10/10 achterhaald inmiddels?
Dat is de verhouding die de wereld markt zo dicht mogelijk nabootst. Als je dit bereikt voor zo laag mogelijke kosten heb je de heilige graal bereikt van het passieve index beleggen. Dat kan tegenwoordig super gemakkelijk waarmee we allemaal heel erg tevreden over mogen zijn. Er is ook niets achterhaalds aan maar het beste dat je kunt bereiken als gewone belegger (en voor de meeste ongewone beleggers tot aan pensioenfondsen aan toe zelfs ook).

Daar aan tornen is speculatie. Zelf doe ik aan factor beleggen en heb ik idd een overweight in small cap value. Dit is een beetje een grijs gebied tussen passief en actief beleggen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Als je verder leest geeft hij aan dat het mogelijk om een incident gaat in het begin van de accumulating share class. Daarna doet hij het beter. Even af afwachten dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
Radiodurans schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:12:
[...]

Dat is de verhouding die de wereld markt zo dicht mogelijk nabootst. Als je dit bereikt voor zo laag mogelijke kosten heb je de heilige graal bereikt van het passieve index beleggen. Dat kan tegenwoordig super gemakkelijk waarmee we allemaal heel erg tevreden over mogen zijn. Er is ook niets achterhaalds aan maar het beste dat je kunt bereiken als gewone belegger (en voor de meeste ongewone beleggers tot aan pensioenfondsen aan toe zelfs ook).

Daar aan tornen is speculatie. Zelf doe ik aan factor beleggen en heb ik idd een overweight in small cap value. Dit is een beetje een grijs gebied tussen passief en actief beleggen in.
De vraag die opkomt is dat ‘World’ onevenredig gedomineerd wordt door een klein groepje bedrijven op dit moment. Met NT world zit je bijv nu al in 10% Apple/Nvidia.

Dat voelt al bijna niet meer heel erg gespreid.

Voor de volledigheid even de Top 10 bedrijven in NT world:

Apple Inc 5.26%
NVIDIA Corp 4.95%
Microsoft Corp 4.37%
Amazon.com Inc 2.86%
Meta Platforms Inc 1.83%
Tesla Inc 1.45%
Alphabet Inc 1.44%
Alphabet Inc Class C 1.25%
Broadcom Inc 1.05%
JPMorgan Chase & Co 1.04%

Apple, Nvidia, Microsoft en Amazon zijn samen 17.5%. Dus als jij bijv 1mio NT world hebt, zit je voor 175k in 4 grote tech companies.

Begint dat niet een beetje riskant te voelen ihkv van gespreid beleggen?

[ Voor 38% gewijzigd door Requiem19 op 30-12-2024 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Requiem19 schreef op maandag 30 december 2024 @ 07:34:
[...]
De vraag die opkomt is dat ‘World’ onevenredig gedomineerd wordt door een klein groepje bedrijven op dit moment. Met NT world zit je bijv nu al in 10% Apple/Nvidia.
[...]
Wat dat betreft heb ik laatst een uitleg gehoord van Erik Mauritz die ik heel verhelderend vond.

Hij vertelde dat het eigenlijk al de hele geschiedenis zo is dat een groot deel van de stijging van de beursindex te danken is aan een heel klein groepje aandelen. Het is omgekeerd zelfs zo dat als je die top-presterende aandelen niet in je portefeuille gehad zou hebben, dat je dan waarschijnlijk een lager rendement gehaald zou hebben, dan een indexfonds.

Imho klopt dat precies met onze lijfspreuk dat passief beleggen in een indexfonds al vrij gauw beter presteert dan een actief beheerde belggingsportefeulle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Apple Inc 5.26%
NVIDIA Corp 4.95%
Microsoft Corp 4.37%
Amazon.com Inc 2.86%
Meta Platforms Inc 1.83%
Tesla Inc 1.45%
Alphabet Inc 1.44%
Broadcom Inc 1.05%

Apple, Nvidia, Microsoft en Amazon zijn samen 17.5%. Dus als jij bijv 1mio NT world hebt, zit je voor 175k in 4 grote tech companies.

Dat is precies mijn punt.

De vraag is - als we uitgaan van een zeker risico- , welke correctie moet er worden toegepast om beter te spreiden? Met weer het risico dat AI/tech komende decennia door blijft stijgen en je daardoor rendement misloopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 30-12-2024 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-09 08:02
[...]

Apple Inc 5.26%
NVIDIA Corp 4.95%
Microsoft Corp 4.37%
Amazon.com Inc 2.86%
Meta Platforms Inc 1.83%
Tesla Inc 1.45%
Alphabet Inc 1.44%
Broadcom Inc 1.05%

Maar als dat de waarde kennelijk is van die bedrijven dan klopt het gespreid gedeelte toch gewoon? Apple is bijna 4 biljoen waard. Dat dit soort bedrijven een groot deel uitmaken klopt dan.
En ja je hebt gelijk je loopt meer risico hierdoor, echter profiteer je er ook van.
Uiteindelijk zal dit pakketje aandelen zich aanpassen aan de grootte van de bedrijven en zullen de verhoudingen veranderen.
Maar dit is dan de markt volgen en als je eraan sleutelt is het imo geen passsief beleggen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Mja dan krijg je weer alternatieven zoals equal weight fondsen zoals die van Eck en dat is net zo goed discutabel omdat het "eerlijk" verdelen weer over andere factoren gaat.

Als de huidige top 10 veranderd dan verander je mee met een breed gespreide index fonds. Het grote voordeel van de markt volgen op basis van marktkapitalisatie is dat je altijd de winnaars van morgen hebt ten koste van een gemiddelde rendement van de totale markt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
[...]

Apple Inc 5.26%
NVIDIA Corp 4.95%
Microsoft Corp 4.37%
Amazon.com Inc 2.86%
Meta Platforms Inc 1.83%
Tesla Inc 1.45%
Alphabet Inc 1.44%
Broadcom Inc 1.05%

Waarom is dit riskant? Als de volgende dag deze 4 big tech companies met 20% dalen, zal je passieve fondsbeheerder onmiddelijk deze aandelen verkopen en zorgen dat er proportioneel meer geld wordt belegd in de rest van de markt.

Als je denkt de rest van de markt slimmer af te kunnen zijn door dit te "timen" en nu alvast de Big tech uit te sluiten of minder in te beleggen, dan ben je niet meer passief aan het beleggen, maar aan het speculeren op daling.

Zie onderstaand paper met een simpele wiskundige uitleg waarom de actieve belegger gemiddeld altijd aan het langste eind trekt:
https://web.stanford.edu/~wfsharpe/art/active/active.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Miki schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:35:
[...]

Mja dan krijg je weer alternatieven zoals equal weight fondsen zoals die van Eck en dat is net zo goed discutabel omdat het "eerlijk" verdelen weer over andere factoren gaat.

Als de huidige top 10 veranderd dan verander je mee met een breed gespreide index fonds. Het grote voordeel van de markt volgen op basis van marktkapitalisatie is dat je altijd de winnaars van morgen hebt ten koste van een gemiddelde rendement van de totale markt.
Mogelijk (!) is er een risico op Tulpenmania of de dotcom crisis. Ik zeg niet dat Tech of AI aandelen overgewaardeerd zijn , maar in NT World zit momenteel wel een scheve verhouding naar deze markt.

Wikipedia: Tulpenmanie
Wikipedia: Dot-com bubble

Als je in 1636 NT World zou volgen dan zat je ook teveel op de tulpenbollen (achteraf makkelijk natuurlijk).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 30-12-2024 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:20:
[...]

Dat is precies mijn punt.

De vraag is - als we uitgaan van een zeker risico- , welke correctie moet er worden toegepast om beter te spreiden? Met weer het risico dat AI/tech komende decennia door blijft stijgen en je daardoor rendement misloopt.
En dan kom je uit bij de efficiënte-markthypothese en de Moderne portefeuilletheorie. Die stellen kortweg (en ja daarbij gaat er een hoop nuance verloren) dat het onmogelijk is om structureel betere beleggingsresultaten te behalen dan de algehele markt en dat de beste risico-rendements verhouding behaald kan worden door aandelen op de efficiënte grenslijn te kopen icm met een risicovrije asset.

Lang verhaal kort: als jij vindt dat Amerika overgewaardeerd is, kun je daar op inspelen maar of je daar extra rendement uit haalt is dan puur een kwestie van geluk. In principe mag je er namelijk vanuit gaan dat de markt alle bekende informatie ingeprijsd heeft en daarmee efficiënt is. Als je toch vindt dat je risicoprofiel te hoog is, stelt de theoretische basis dat je dan beter een groter deel risicovrije assets kunt kiezen om je risico-rendementsprofiel te verlagen dan aandelen en markten te kiezen die niet op de efficiënte grenslijn liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:39
The__Virus schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:14:
Welke ETF is hier populair voor Europese aandelen? Dus vergelijkbaar met de Core S&P500, dus grote spreiding (maar dan alleen in EU) tegen lage kosten?
Is dat een ETF in STOXX 600?
Ben ook van plan om tijdelijk even mijn IWDA en EIMI fondsen te laten zijn voor wat het is en nu richting MEUD te gaan (Stoxx Europe 600).

Mijn huidige portefeuille is 46% USA en 13% Europa, dus mag nu wat tegengewicht komen vanuit Europa denk ik? Zeker met de huidige malaise in de EU misschien het moment om in 2025 richting Europa te gaan.

(Mijn beleggingshorizon is nog +-25 jaar dus ben er redelijk gerust in...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Stancke schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:43:
[...]
Zeker met de huidige malaise in de EU misschien het moment om in 2025 richting Europa te gaan.

Of Europa gaat alleen maar verder achteruit qua vergrijzing en innovatieverlies zoals Japan dat heeft gedaan. Dan heb je ook na 25 jaar geen goed rendement.

Ik ben een voorstander van diversificeren naar EM (en SC, maar dat is ook vooral VS) in de market cap verhouding maar meer dan dat is niet aan te raden om minder ‘in de VS’ te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Sport_Life schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:41:
[...]

Mogelijk (!) is er een risico op Tulpenmania of de dotcom crisis. Ik zeg niet dat Tech of AI aandelen overgewaardeerd zijn , maar in NT World zit momenteel wel een scheve verhouding naar deze markt.

Wikipedia: Tulpenmanie
Wikipedia: Dot-com bubble

Als je in 1636 NT World zou volgen dan zat je ook teveel op de tulpenbollen (achteraf makkelijk natuurlijk).
NT World volgt een custom MSCI World index, dus alle andere World fondsen (IWDA, VWRL, etc.) zouden net zo goed flinke klappen te voortduren krijgen.

Maar dan nog, iets meer dan een kwart (28%) is technologie de rest valt onder andere sectoren en ook nog eens werelddelen waardoor de grootste klappen worden opgevangen. Voor degene die in VUSA of Nasdaq zitten wordt de pijn wat groter omdat die veel sterker tech afhankelijk zijn. Maar uiteindelijk herstellen de beurzen zich weer, ook na die dot.com crisis is de markt hersteld. Ik snap dus niet zo goed waar jij je druk over maakt tenzij je nog een hele korte looptijd te gaan hebt want dan zou ik idd meer zekerheden inbouwen.
Stancke schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:43:
[...]

Ben ook van plan om tijdelijk even mijn IWDA en EIMI fondsen te laten zijn voor wat het is en nu richting MEUD te gaan (Stoxx Europe 600).

Mijn huidige portefeuille is 46% USA en 13% Europa, dus mag nu wat tegengewicht komen vanuit Europa denk ik? Zeker met de huidige malaise in de EU misschien het moment om in 2025 richting Europa te gaan.

En wat denk je wat er gaat gebeuren als Europa meer aantrekt en Amerika inzakt? Dan zal je IWDA portefeuille ook meebewegen, uiteraard niet zo sterk als jouw Stoxx Europe etf maar het gewicht Noord-Amerika zal verschuiven naar Europa.

[ Voor 23% gewijzigd door Miki op 30-12-2024 11:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
Als je het onprettig vindt dat een paar tech bedrijven zoveel van je portfolio uitmaken dan kun je ook kijken naar factor beleggen. Dat is een wetenschappelijk onderbouwde manier om af te wijken van de markt zonder dat het rendement zou moeten kosten. Fondsen zoals AVWS en JPGL bieden daar mogelijkheden voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:41:
[...]

Punt is dat dit dus juist niet een scheve verhouding is, maar dat dit recht doet aan de kapitalisatie van deze bedrijven in verhouding tot de totale wereldmarkt.

Ik ben het met je eens dat er gevaarlijk veel kapitaal in een klein groepje bedrijven zit. (En ook in één aandelenmarkt.) Maar tegelijk is dit dus ook een representatie van hoe zwaar de impact van deze bedrijven op de totale markt is. Je kunt dan ook kiezen voor een index die het gewicht van individuele bedrijven inperkt. Dat is wat bv de AEX index ook doet, daarbij mag een individueel fonds ook niet meer dan een bepaald percentage in de index meetellen. Maar de vraag is of dat werkelijk recht doet aan een goede index van "de wereldwijde aandelenmarkt". En of dat (op termijn) het beste rendement zou geven.

Overigens kun je het dus ook een leveltje hoger bekijken. Of het economie en voor de wereld als geheel goed is dat een paar bedrijven zo groot en machtig zijn. Dat justitie in de VS bijvoorbeeld kijkt of ze kunnen dwingen dat Google wordt opgesplitst is wat dat betreft wel tekenend.

[ Voor 11% gewijzigd door Rubbergrover1 op 30-12-2024 12:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 23:06
En nog een manier om het te bekijken: hoe groot zou nou de kans zijn dat een gewone sterveling zoals wij hier, beter in staat zou zijn om een inschatting te maken hoe het wel zou moeten (dus zeg X % extra Europa erbij)? Terwijl het keer op keer, decennium na decennium weer blijkt dat de passieve indexbeleggers gemiddeld het beste presteren?

De hele gedachtengang van ‘ja maar dit lijkt toch zus of zo dus kunnen we niet beter dit of dat’ is de oorsprong van dat verschil. Zolang je dat niet kan handelen op dezelfde manier als dat je ‘oei de beurzen zijn 10% onderuit gegaan misschien moet ik wel alles verkopen’ handlet, blijf je in twijfel en onzekerheid leven. Waarom zou je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobjl
  • Laatst online: 11-09 08:02
Bij sommige aanbieders van fondsen zie ik dat je kan kiezen tussen hedged vs unhedged. Verder zijn het indentieke fondsen met dezelfde aandelen/verdelingen.

Als ik het goed heb scherm je met de hedged fonds het valutarisico af. Het nadeel is weer dat je minder rendement haalt vergeleken met unhedged.
Als iemand met een lange horizon (30+ jaar) heeft hedged voor mij toch weinig zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

The Third Man schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:50:
En nog een manier om het te bekijken: hoe groot zou nou de kans zijn dat een gewone sterveling zoals wij hier, beter in staat zou zijn om een inschatting te maken hoe het wel zou moeten (dus zeg X % extra Europa erbij)? Terwijl het keer op keer, decennium na decennium weer blijkt dat de passieve indexbeleggers gemiddeld het beste presteren?

De hele gedachtengang van ‘ja maar dit lijkt toch zus of zo dus kunnen we niet beter dit of dat’ is de oorsprong van dat verschil. Zolang je dat niet kan handelen op dezelfde manier als dat je ‘oei de beurzen zijn 10% onderuit gegaan misschien moet ik wel alles verkopen’ handlet, blijf je in twijfel en onzekerheid leven. Waarom zou je.
En nog véél belangrijker dan al die aardse overwegingen, het is offtopic ;) omdat het niet meer echt passief beleggen wordt op die manier.

Ander vraagje; heeft iemand goede sites of bronnen waar je de historisch best presterende fondsen kan vergelijken? Ik ben me wat aan het verdiepen om naast de NT world/EM/SC er wat bij te pakken en ben benieuwd wat nu voor hoog langetermijnrendement goede keuzes zouden zijn. Of is het toch allemaal potatos/potatoes en kan ik net zo goed wat extra in de NT mix blijven stoppen?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DeNachtwacht schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:00:
[...]
,

Ander vraagje; heeft iemand goede sites of bronnen waar je de historisch best presterende fondsen kan vergelijken? Ik ben me wat aan het verdiepen om naast de NT world/EM/SC er wat bij te pakken en ben benieuwd wat nu voor hoog langetermijnrendement goede keuzes zouden zijn. Of is het toch allemaal potatos/potatoes en kan ik net zo goed wat extra in de NT mix blijven stoppen?
Dat is offtopic ;) omdat het niet meer echt passief beleggen wordt op die manier.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hoho, ;)

als je niet eens meer kan kijken wat verstandige toekomstige aanvullingen in je portefeuille zijn om maandelijks passief in te beleggen ;) wordt de definitie wel heel krap en kunnen we het topic beter hernoemen naar "passief beleggen met de drie NT fondsen".

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DeNachtwacht schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:10:
Hoho, ;)

als je niet eens meer kan kijken wat verstandige toekomstige aanvullingen in je portefeuille zijn om maandelijks passief in te beleggen ;) wordt de definitie wel heel krap en kunnen we het topic beter hernoemen naar "passief beleggen met de drie NT fondsen".
Jij komt precies met hetzelfde punt dat ik maakte, zij het in een ander jasje, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer: afwijken van de market cap.

Ik vind het onderdeel van de passieve strategie, dus ontopic (jouw en mijn posts dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
DeNachtwacht schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:00:
[...]

En nog véél belangrijker dan al die aardse overwegingen, het is offtopic ;) omdat het niet meer echt passief beleggen wordt op die manier.

Met Morningstar kun je de NT fondsen afzonderlijk vergelijken met andere fondsen/ ETF’s. Maar het is volgens mij niet mogelijk om hele (gecombineerde) portefeuilles met elkaar te vergelijken.

Echter alle MSCI fondsen of vergelijkbare index samenstellingen (MSCI World + EM = FTSE All World) ontlopen elkaar nauwelijks kwa prestaties. Dezelfde top 10 zorgt namelijk voor het overgrote deel van de prestaties. De prestatieverschillen tussen IWDA en NT World zijn dus te verwaarlozen.

Het zit hem meer in de totale kosten van je strategie: dividendlekkage, TER, tracking errors en broker kosten. Die wil je zoveel mogelijk drukken om met niets doen het meeste rendement te behalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Miki schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:53:
[...]

Met Morningstar kun je de NT fondsen afzonderlijk vergelijken met andere fondsen/ ETF’s. Maar het is volgens mij niet mogelijk om hele (gecombineerde) portefeuilles met elkaar te vergelijken.

Echter alle MSCI fondsen of vergelijkbare index samenstellingen (MSCI World + EM = FTSE All World) ontlopen elkaar nauwelijks kwa prestaties. Dezelfde top 10 zorgt namelijk voor het overgrote deel van de prestaties. De prestatieverschillen tussen IWDA en NT World zijn dus te verwaarlozen.

Het zit hem meer in de totale kosten van je strategie: dividendlekkage, TER, tracking errors en broker kosten. Die wil je zoveel mogelijk drukken om met niets doen het meeste rendement te behalen.
Belangrijk hierbij is ook dat veel van die fondsen en ETF's nog niet zo'n heel lang track record hebben. Als de periode die je vergelijkt daardoor te kort wordt, dan krijg je in je vergelijking niet per se de beste fondsen te zien, maar krijg je vooral de fondsen te zien die zwaar zitten in sectoren of regio's die de laatste tijd het goed hebben gedaan. Dat zegt dus weinig over de langetermijn prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
  • Laatst online: 20-08 18:29
Rubbergrover1 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:05:
[...]

Belangrijk hierbij is ook dat veel van die fondsen en ETF's nog niet zo'n heel lang track record hebben. Als de periode die je vergelijkt daardoor te kort wordt, dan krijg je in je vergelijking niet per se de beste fondsen te zien, maar krijg je vooral de fondsen te zien die zwaar zitten in sectoren of regio's die de laatste tijd het goed hebben gedaan. Dat zegt dus weinig over de langetermijn prestaties.
Vanaf hoeveel jaar vind je het representatief voor de langetermijn prestaties?
Pagina: 1 ... 71 ... 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.