Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

Miki schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:18:
[...]

Het is een beleggingsfonds dus vanuit het principe dat eerst alle orders binnen moeten zijn en dat de actuele waarde van de onderliggende stukken moet worden bepaald duurt het een dag voordat de nieuwe koers bekend is.
1 op 1 vergelijken met een vergelijkbare ETF gaat niet op omdat ook het aantal in en uitstromers ook effect heeft op de prijs maar ga omdat de onderliggende stukken in waarde zijn gedaald zal de koers maandag zeker zijn gedaald.

[...]

Dat is afhankelijk hoe laat jij de orders hebt ingeschoten, als je dit vroeg in de ochtend hebt gedaan dan heb je de koers van donderdag. Heb je dat in de middag gedaan dan acht ik de kans groot dat je pas de volgende dag bent meegenomen.[/quote]
Ordertijden:
1-8-24 8:40
2-8-24: 9:02

Gaat toch om honderden euro's verschil :X (op rendement YTD weinig impact)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:04
Miki schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:18:
[...]
1 op 1 vergelijken met een vergelijkbare ETF gaat niet op omdat ook het aantal in en uitstromers ook effect heeft op de prijs
Dat kan effect hebben op de prijs maar bij mijn weten gebeurt dat zelden en als het al gebeurt is het een uiterst gering effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:35
Zenix schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:18:
[...]

Niet echt spontaan, Amundi laat het altijd op tijd weten. En veel veranderingen de afgelopen twee jaar hadden te maken met de overname van Lyxor. Door de aanpassingen proberen ze een wat grotere diversiteit te hebben. In plaats van 6x MSCI World.
Met 'spontaan' bedoelde ik niet dat het zonder aankondiging gebeurt, maar dat men het wel een keer kan besluiten. Ik weet niet hoe je dat anders zou noemen, 'opeens'? Punt is dat Vanguard dat dus niet doet, dus wil je voor de zeer lange termijn (wat gevraagd werd) ESG-uitsluitingsvrij blijven (en niet weer terug te willen switchen) dan lijkt me Amundi om die reden minder verkiesbaar dan Vanguard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:24
Sport_Life schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Ordertijden:
1-8-24 8:40
2-8-24: 9:02

Gaat toch om honderden euro's verschil :X (op rendement YTD weinig impact)
Er zullen ook momenten aankomen waarin je (achteraf) wel gunstig hebt ingekocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:32
The Third Man schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:19:
[...]
Punt is dat Vanguard dat dus niet doet, dus wil je voor de zeer lange termijn (wat gevraagd werd) ESG-uitsluitingsvrij blijven (en niet weer terug te willen switchen) dan lijkt me Amundi om die reden minder verkiesbaar dan Vanguard.
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd of de nieuwe concurrentie van Amundi, die echt wel een flink aantal bps onder Vanguard is gaan zitten, dr voor gaat zorgen dat VWRL/VWCE ook goedkoper gaat worden.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:47
Kan ik WEBN ook in dollars kopen via IBKR? Meen me te herinneren dat ik ergens verschillende beursen kon kiezen oid maar zoeken op WEBN geeft enkel IBIS2 in euro. Zoek nog een fonds waar ik mijn VTI/VXUS dividend in kan stoppen en WEBN lijkt me erg geschikt. Eerst omzetten naar euro's is toch weer zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
Radiodurans schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:25:
[...]

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd of de nieuwe concurrentie van Amundi, die echt wel een flink aantal bps onder Vanguard is gaan zitten, dr voor gaat zorgen dat VWRL/VWCE ook goedkoper gaat worden.
Tenzij er een flinke leegloop plaatsvindt bij de vergelijkbare Vanguard en Blackrock Ishares fondsen dan zie ik niet in waarom zij genoodzaakt zijn om iets aan hun kostenstructuur te doen.
Wellicht dat er in de particuliere markt een lichte verschuiving zal plaatsvinden naar Amundi zoals in dit topic en de voorgangers ook heeft plaatsgevonden. Iedere zoveel tijd is wel een nieuwe broker + ETF/fonds combinatie die het voordeligst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Ik vermoed dat dat wel gaat gebeuren. Ze zijn nu meer dan 3x zo duur. Amundi WEBN/WEBG zit inmiddels al boven de miljard aan AUM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-05 09:27
Pistachenootje schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:48:
[...]

Ik vermoed dat dat wel gaat gebeuren. Ze zijn nu meer dan 3x zo duur. Amundi WEBN/WEBG zit inmiddels al boven de miljard aan AUM.
Wat promotie op dit tweakers forum wel niet kan doen aan de instroom in zo’n fonds. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
[...]

Ik verwacht niet dat dat snel substantieel gaat gebeuren. Een belangrijk aspect hierbij is dat men niet dezelfde index volgt en mede daardoor andere portfolio's bevat (die praktisch gelijk presteren maar wel andere kostenaspecten hebben). Om maar een van de verschillen te benoemen, VWCE heeft 3,727 aandelen tegenover 1,788 van WEBN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
WEBG/N bevat momenteel 3497 bedrijven. De informatie van JustETF is verouderd.

https://www.amundietf.se/...its-etf-dist/ie0009hf1mk9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Pistachenootje schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:24:
WEBG/N bevat momenteel 3497 bedrijven. De informatie van JustETF is verouderd.

https://www.amundietf.se/...its-etf-dist/ie0009hf1mk9
  • Hoe kom je erbij dat ik het van JustETF heb overgenomen, dat noem ik nergens
  • Ik heb daar echter wel gekeken, maar omdat ik het mede daar en de andere bekende sites het niet kon vinden, ben ik naar de pagina die je daar linkt gegaan
  • Daar aangekomen zag ik dat getal, maar zag ik ook dat dit de eigenschap van de index was, dus dacht ik 'hmm betekent dit ook hetzelfde voor het fonds', dus klikte ik op "DOWNLOAD THE FULL FUND HOLDINGS" die bij Holdings wordt gelinkt.
  • In die spreadsheet tel ik slechts 1,788 stuks.
Schiet mij maar lek wat ik verkeerd doe, maar jij maakt hier en een aanname over mijn bron die niet klopt en je corrigeert me met een getal dat niet klopt. Aangenomen dat wat Amundi 'full fund holdings' noemt toch echt leidend is wat er daadwerkelijk in het fonds zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:28

Zenix

BOE!

The Third Man schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:19:
[...]
Met 'spontaan' bedoelde ik niet dat het zonder aankondiging gebeurt, maar dat men het wel een keer kan besluiten. Ik weet niet hoe je dat anders zou noemen, 'opeens'? Punt is dat Vanguard dat dus niet doet, dus wil je voor de zeer lange termijn (wat gevraagd werd) ESG-uitsluitingsvrij blijven (en niet weer terug te willen switchen) dan lijkt me Amundi om die reden minder verkiesbaar dan Vanguard.
Het lijkt mij sterk dat ze dat doen met een ETF die net bestaat, anders hadden ze ook voor een ESG index van Solactive kunnen kiezen, want die hebben ze ook. De andere Prime ETF's zijn ook allemaal geen ESG.

Dus je zou kunnen zeggen dat alle Amundi Prime ETF's geen ESG uitsluitingen hebben, dus is het geen reden om eventuele uitsluitingen in overweging te nemen.
https://www.amundietf.nl/...ts/search?top-level=prime

Kortom het lijkt mij geen enkele reden om dat als reden mee te nemen, want een aantal Prime ETF's bestaan ook al enkele jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

[...]

Het is jammer dat de Europese Vanguard niet vergelijkbaar is met diegene in de VS. Daar doen ze er alles aan om de kosten altijd zo laag mogelijk te maken, maar in Europa gaat het meer om de winst.

Als Vanguard Europa ook naar Solactive indexen gaan, dan kunnen ze flink omlaag. De index provider is een groot gedeelte van de kosten als je kijkt naar de laagste kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

The Third Man schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:56:
[...]
Ik verwacht niet dat dat snel substantieel gaat gebeuren. Een belangrijk aspect hierbij is dat men niet dezelfde index volgt en mede daardoor andere portfolio's bevat (die praktisch gelijk presteren maar wel andere kostenaspecten hebben). Om maar een van de verschillen te benoemen, VWCE heeft 3,727 aandelen tegenover 1,788 van WEBN.
Vanguard en Amundi doen dus niet de volledig index volgen, aangezien de index van FTSE ook een stuk meer aandelen bevat. Allebei gebruiken dus een vorm van sampling om de index te volgen. In beiden gevallen heb je meer kans op tracking errors.

Ook een reden waarom ik liever gewoon in de VTI+VXUS zit, die kopen wel gewoon alles en zijn het goedkoopste. Op dit moment heeft VTI zelfs iets meer dan de benchmark :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:20
Hoi allen,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen want volgens mij mis ik iets. Op dit moment beleg ik bij
Evi Self Select (vroeger Robeco) en Fitvermogen. Nu was ik eens in de kosten gedoken en kwam ik op de volgende cijfers uit.

Evi Self Select: 1,33% met mijn combinatie aan fondsen en waarde verdeling
Fitvermogen: 1,28% (Goldman Sachs Duurzaam Aandelen Fonds)

Daarna heb ik gekeken naar Brand New Day (Zeer offensief en Groen - Zeer offensief) en Meesman en kom ik op de onderstaande kosten uit.

BrokerFondsDienstverleningskosten per jaarFondskosten per jaarTransactiekosten% Kosten per jaar
MeesmanAandelen Wereldwijd Totaal0,00%0,40%0,25%0,65%
MeesmanAandelen Verantwoorde Toekoms0,00%0,50%0,25%0,75%
Brand New DayZeer offensief0,34%0,17%0,00%0,51%
Brand New DayGroen - Zeer offensief0,34%0,25%0,00%0,59%

Zelf heb ik een bankrekening bij de Rabo en de SNS daar zou ik ook kunnen beleggen in een index fonds alleen kan ik van de Rabo geen complete fondskosten en type vinden. Voor de SNS en Rabo heb ik de onderstaande kosten gevonden.

BrokerFondsDienstverleningskosten per jaarFondskosten per jaarTransactiekosten% Kosten per jaar
SNSASN Duurzaam Mixfonds Zeer Offensief0,00%0,90%0,11%1,01%
RaboZelf Beleggen 0,06% (€20,-- / jaar minimaal, €100,-- / jaar maximaal)?0,10%~0,15%*

* Ongeveer 0,15% over het belegd vermogen op jaarbasis. Volgens de Rabo

Hieruit blijkt dat de Rabo het goedkoopste is maar die getallen geloof ik niet. Of te wel Kloppen mijn getallen?

Wat ik wil is een goedkope aanbieder, maandelijks automatisch beleggen in een of meerdere index fondsen en er geen omkijken naar hebben.

Wat is nu het verstandigste om te doen blijven zitten bij Evi en Fitvermogen of overstappen naar 1 aanbieder en zo ja welke. Als ik kijk bij de Consumentenbond dan bevelen zij Fitvermogen aan.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:42
@Impossibl3 Bij Fitvermogen zit je goed, alleen moet je onderstaande fonds hebben, dan zijn de lopende kosten slechts 0,17% op jaarbasis.
Eventueel nog met de EM variant erbij.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@The Third Man volgens mij heb je gelijk. Ik heb me laten misleiden o.a. door FOB waar gesteld werd dat er 3468 bedrijven worden aangehouden.

@Gerbenvl misschien het vermelden waard dat er 'maar' 1788 posities worden aangehouden? Dat lijkt een vorm van optimized sampling te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Impossibl3 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:06:
Hoi allen,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen want volgens mij mis ik iets. Op dit moment beleg ik bij
Evi Self Select (vroeger Robeco) en Fitvermogen. Nu was ik eens in de kosten gedoken en kwam ik op de volgende cijfers uit.

Daarna heb ik gekeken naar Brand New Day (Zeer offensief en Groen - Zeer offensief) en Meesman en kom ik op de onderstaande kosten uit.

Zelf heb ik een bankrekening bij de Rabo en de SNS daar zou ik ook kunnen beleggen in een index fonds alleen kan ik van de Rabo geen complete fondskosten en type vinden. Voor de SNS en Rabo heb ik de onderstaande kosten gevonden.

RaboZelf Beleggen 0,06% (€20,-- / jaar minimaal, €100,-- / jaar maximaal)?0,10%~0,15%*

Hieruit blijkt dat de Rabo het goedkoopste is maar die getallen geloof ik niet. Of te wel Kloppen mijn getallen?

Wat ik wil is een goedkope aanbieder, maandelijks automatisch beleggen in een of meerdere index fondsen en er geen omkijken naar hebben.

Wat is nu het verstandigste om te doen blijven zitten bij Evi en Fitvermogen of overstappen naar 1 aanbieder en zo ja welke. Als ik kijk bij de Consumentenbond dan bevelen zij Fitvermogen aan.
toon volledige bericht
Rabo kosten zijn per kwartaal, niet per jaar :) . Bij de andere moet je niet de aankoop/verkoop kosten optellen bij de jaarlijkste kosten. De jaarlijkste kosten zijn elk jaar, aankoop 1x, verkoop ook 1x. Als je voor langere termijn vast houdt, zijn jaarlijkse kosten veruit belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:58

de Peer

under peer review

Hoi allen,

toon volledige bericht
Wat een werk zeg! En dat terwijl de info ook gewoon op indexfondsenvergelijken.nl te vinden is en in dit topic. Kijk daar dus even naar, is veel makkelijker.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56

Bij fitvermogen blijven, maar wel alles omzetten naar Goldman Sachs Enhanced Index Sustainable Equity.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:31
Hoe snel daalt eigenlijk een passief indexfonds als de beurs zoals nu flink onderuit gaat? Ik weet is niet des passiefbeleggen, maar is een strategie als de markt ff flink crashed een idee om even uit te stappen en dan weer in? Of is zoiets per definitie dom als je passief belegd. Voor de duidelijkheid dit is geen vraag vanuit stress o.i.d. ik weet precies wat ik passief belegd heb en heb alle ruimte voor een lange termijn horizon. Gaat meer om of je nooit actief handeld bij passief beleggen of bij langdurige/grote dips dit soms wel een gebruikte strategie is :).

Simpel gezegd: staat passief beleggen per definitie voor passief, of zijn daar uitzonderingen op? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Joel22 op 05-08-2024 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ben je passief aan het beleggen of wil je de markt timen?
kies 1 van de 2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Leipo schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:49:
ben je passief aan het beleggen of wil je de markt timen?
kies 1 van de 2 :P
Helder! Maargoed je kan 10 jaae passief beleggen enn bij een naderende oorlog beurscrash o.i.d. even uitstappen en dan weer in toch? of is dat dus eigenlijk een no-go in de passieve wereld :). Lijkt mij ook een ja hoor, maar was gewoon even benieuwd :).

Denk vooral dat als er een crash is, deze langer an een paar weken aanhoudt. Kan zo een decennia zijn en ja dus dan snap ik ook wel dat het niet meer gaat om timen van de markt :P. Ik vind het alleen jammer dat ik net voor deze dip ben begonnen met passiefbeleggen. Maargoed, ik moest een keer instappen en horizon is dus 25 jaar hoor.

[ Voor 27% gewijzigd door Joel22 op 05-08-2024 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:01
En wanneer ga je dan weer instappen? Time in the market > Timing the market.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:31
Joel22 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:50:
[...]

Helder! Maargoed je kan 10 jaae passief beleggen enn bij een naderende oorlog beurscrash o.i.d. even uitstappen en dan weer in toch? of is dat dus eigenlijk een no-go in de passieve wereld :). Lijkt mij ook een ja hoor, maar was gewoon even benieuwd :).

Denk vooral dat als er een crash is, deze langer an een paar weken aanhoudt. Kan zo een decennia zijn en ja dus dan snap ik ook wel dat het niet meer gaat om timen van de markt :P. Ik vind het alleen jammer dat ik net voor deze dip ben begonnen met passiefbeleggen. Maargoed, ik moest een keer instappen en horizon is dus 25 jaar hoor.
Hoe zie jij die beurscrash vooraf aankomen dan? En hoe weet je wanneer het laagste punt bereikt is? Op beide vragen weet niemand vooraf het antwoord, dus je kunt er onmogelijk op inspelen. Als je een horizon van 25 jaar hebt dan is een paar procent dalen nu echt totaal niet boeiend aan het eind van de rit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Volledig uitstappen is erg riskant.
Veiliger lijkt mij om extra bij te kopen op lagere koersen zoals nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:38
Lijkt mij ook. Als je nu een som cash hebt, gewoon systematisch drippen......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
als je echt passief belegt dan heb je geen som cash want dat heb je dan al de afgelopen tijd steeds ingelegd :P
en zo ga je ook door de komende tijd ongeacht hoe de beurs er voor staat: inleggen op een vast schema (bij mij dus iedere maand 1x)

al het andere is toch een vorm van actief/actiever beleggen en het proberen te timen van de markt:
- cash achterhouden voor dips? dan ben je al veel rendement misgelopen in de tussentijd
- toch kijken wanneer je het beste je normale inleg kunt doen? timing the market :P
- verkopen om later terug te kopen? ook timing the market

dit soort vragen komen iedere keer terug als er een dip/crash op de beurs is en iedere keer dezelfde antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joel22
Bedankt voor de antwoorden. Jullie bevestigen wat ik al dacht. Het is vooral dus even leren om gevoelsmatig dus eigenlijk ook niet met je passieve aandelen bezig te zijn 😊👌.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Leipo schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:03:
als je echt passief belegt dan heb je geen som cash want dat heb je dan al de afgelopen tijd steeds ingelegd :P
en zo ga je ook door de komende tijd ongeacht hoe de beurs er voor staat: inleggen op een vast schema (bij mij dus iedere maand 1x)

al het andere is toch een vorm van actief/actiever beleggen en het proberen te timen van de markt:
- cash achterhouden voor dips? dan ben je al veel rendement misgelopen in de tussentijd
- toch kijken wanneer je het beste je normale inleg kunt doen? timing the market :P

dit soort vragen komen iedere keer terug als er een dip/crash op de beurs is en iedere keer dezelfde antwoorden.
Tja heb wel spaargeld voor wanneer direct nodig. Dat lijkt me wel oké 😊. Ja ik zal het yopic wat teruglezen. Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:10

Rzaan

Altijd zoekende

Ik moet nog instappen, maar moet nog wachten op de opbrengst van mijn huis. Ben toch blij dat ik het geld 3 weken geleden niet had, anders was ik toen ingestapt. Maar als ik het heb, ga ik beginnen. Timen lukt toch niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:38

Er zijn toch aardig wat mensen die niet wilden inkopen toen de S&P 500 op 5500/5600 stond. Je kunt je dan afvragen waarom ze niet eerder ingekocht hebben maar soms had men het geld op dat moment niet. Anyway, ik zit zelf niet met dat euvel (want gewoon systematisch ingelegd en blijf dat ook doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22

Maar zijn er dus passief beleggers die niks cash/sparen? 😊 wauw 😮. Gewoon een verkoop orderplaatsen mocht je geld nodig hebben? Of bedoel je een grote som cash.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wie kan er een bot maken dat bij veel activiteiten in dit topic mijn kooporders worden uitgevoerd?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:11:
Wie kan er een bot maken dat bij veel activiteiten in dit topic mijn kooporders worden uitgevoerd?
Oeh dat is wel heel erg offtopic hier :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online

Ik heb momenteel een plukje geld ter beschikking door verkoop van een aantal aandelen wat ik nu mooi kan inleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Joel22 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:09:
[...]

Maar zijn er dus passief beleggers die niks cash/sparen? 😊 wauw 😮. Gewoon een verkoop orderplaatsen mocht je geld nodig hebben? Of bedoel je een grote som cash.
niets cash/sparen zullen niet veel mensen doen, maar dat zijn dan buffers voor de korte termijn die niet bedoeld zijn om mee te beleggen.
Beleggen doe je immers met geld wat je langere tijd (30 jaar bijvoorbeeld) moet kunnen missen.

dus dan heb je een vaste hoeveelheid cash/spaargeld voor je dagelijkse leven, de rest in beleggingen.
Dan heb je dus geen extra cash/spaargeld over om spontaan in te leggen in de beurs bij een dip/crash want dan zou je interen op je dagelijkse buffer en dat is niet slim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Leipo schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

niets cash/sparen zullen niet veel mensen doen, maar dat zijn dan buffers voor de korte termijn die niet bedoeld zijn om mee te beleggen.
Beleggen doe je immers met geld wat je langere tijd (30 jaar bijvoorbeeld) moet kunnen missen.

dus dan heb je een vaste hoeveelheid cash/spaargeld voor je dagelijkse leven, de rest in beleggingen.
Dan heb je dus geen extra cash/spaargeld over om spontaan in te leggen in de beurs bij een dip/crash want dan zou je interen op je dagelijkse buffer en dat is niet slim :)
Ah snap hem. Nou ik hou me lekker vast aan mijn passieve plan, moest er even actief over praten 😅. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:04
Ik vind het meest storende momenteel nog wel dat ik bij Rabo met de NT fondsen niks zie. Laatste info is van vrijdag en waarschijnlijk dan een moment toen er nog niks aan de hand was.

Terwijl ik tegelijkertijd nog wel wat geld heb dat ik in kan leggen. En nee, ik heb niet opgespaard. Maar gewoon maandelijks gaat X bedrag naar beleggen en de rest blijft op de spaarrekening. Dus over ee loop der tijd groeit het spaargeld en zo nu en dan room ik dat af naar beleggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Sissors schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:28:
[...]

Rabo kosten zijn per kwartaal, niet per jaar :) . Bij de andere moet je niet de aankoop/verkoop kosten optellen bij de jaarlijkste kosten. De jaarlijkste kosten zijn elk jaar, aankoop 1x, verkoop ook 1x. Als je voor langere termijn vast houdt, zijn jaarlijkse kosten veruit belangrijkste.
Dat weet ik dat deze per kwartaal zijn maar aangezien je lang blijft zitten betaal je die dus ook per jaar. Om de vergelijking met andere zuiver te maken zijn de vaste kosten daarom even naar jaar omgezet. Verder leg ik maandelijks in, niet vermeld in mijn originele bericht, dus die aankoop/verkoop kosten heb ik iedere keer.
de Peer schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:57:
[...]

Wat een werk zeg! En dat terwijl de info ook gewoon op indexfondsenvergelijken.nl te vinden is en in dit topic. Kijk daar dus even naar, is veel makkelijker.
Klopt maar ik kon dat antwoord dus niet eenduidig vinden voor BND/Meesman in dit topic dus moest ik zelf aan de slag. Indexfondsenvergelijken geeft daar ook niet direct een antwoord op mijn vraag over de kosten berekening van de specifieke fondsen. Indexbeleggen geeft wel antwoord op mijn 2de vraag wat zijn de goedkoopste fondsen om te pakken icm de aanbieders.
DeadKennedy schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Bij fitvermogen blijven, maar wel alles omzetten naar Goldman Sachs Enhanced Index Sustainable Equity.
Dank deze heb ik nu via meerdere bronnen te horen gekregen. Geldt ook voor @JohanNL. Dat maakt het wel makkelijk en stap ik daar naar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:42
@Impossibl3 N.b. als je gaat switchen van fonds, dan wordt eerst je huidige fonds verkocht, waarna als deze verkocht is een aankooporder wordt aangemaakt voor het nieuwe fonds.
Je zit dus een aantal dagen in cash, en gezien de huidige marktomstandigheden kan dat wel een significant percentage aan rendement schelen (of juist verlies besparen)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ben al enige tijd passief aan het beleggen door maandelijks de Vanguard S&P te kopen (IE00B3XXRP09). Doel is lange termijn zeg 30+ jaar. Twijfel echter nu wel wat handig is doordat ik recent een leuke som geld heb kunnen krijgen die ik voor zo’n 10 jaar wil laten renderen. Is het verstandiger om hiermee richting bijvoorbeeld VWCE te gaan?

Ik snap dat niemand de markt kan voorspellen, dus zal misschien met de andere beleggingen ook meer moeten gaan spreiden richting VWCE en S&P om minder van een markt (VS en tech heavy) afhankelijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
JohanNL schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:13:
@Impossibl3 N.b. als je gaat switchen van fonds, dan wordt eerst je huidige fonds verkocht, waarna als deze verkocht is een aankooporder wordt aangemaakt voor het nieuwe fonds.
Je zit dus een aantal dagen in cash, en gezien de huidige marktomstandigheden kan dat wel een significant percentage aan rendement schelen (of juist verlies besparen)
Ja dat is mij bekend. Maar wanneer moet je het dan doen. Dan kom je op de voorgaande discussie van actief beleggen. Volgens mij is het nooit het goede/slechte moment om over te stappen. Behalve van dan nooit instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Impossibl3 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Ja dat is mij bekend. Maar wanneer moet je het dan doen. Dan kom je op de voorgaande discussie van actief beleggen. Volgens mij is het nooit het goede/slechte moment om over te stappen. Behalve van dan nooit instappen.
Overstappen kan je beter doen als wat rustiger is op de beurs, nu doen is niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
SL65 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:15:
Ben al enige tijd passief aan het beleggen door maandelijks de Vanguard S&P te kopen (IE00B3XXRP09). Doel is lange termijn zeg 30+ jaar. Twijfel echter nu wel wat handig is doordat ik recent een leuke som geld heb kunnen krijgen die ik voor zo’n 10 jaar wil laten renderen. Is het verstandiger om hiermee richting bijvoorbeeld VWCE te gaan?
Als alternatief zou je andere fondsen bij kunnen kopen die juist die SP 500 aanvullen. Je mist US mid cap, small cap en de rest van de wereld, dus het zou wel een verzameling worden. Zoiets als SPY4 (US mid cap), EXUS (developed world behalve US large / mid), EMIM (emerging markets) om equivalent van VWCE te krijgen, en daar eventueel nog IUSN bij voor small cap.

Per 31 mei 2024 was de verhouding naar market cap 55% SP 500, 23% EXUS, 10% EMIM, 3% SPY4 en 9% IUSN. Maar die zal nu vast wat verschoven zijn. Kwestie van market cap van de onderliggende indexen opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Wat het beste moment is weet je alleen achteraf. Maar je kunt wel het risico beperken. Liefst doe je deze actie natuurlijk in een dalende markt, want dan verkoop je "hoog" en koop je "laag". Maar in een volatiele markt heb je natuurlijk een vrij grote (/veel groter dan "nornaal") kans dat je net op een laag punt verkoopt en hoger inkoopt. Waarbij het verschil ten opzichte van " normaal" niet beperkt is tot zeg binnen €1 (/minder dan 1%) maar het ook om meerdere euros kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-05 20:21
Ik beleg passief in VWRL. Wat is nu handig? Dagelijks wat bijkomen tot het laagste punt bereikt? Normaal maandelijks inleggen maar gaat nu wel erg hard.

[ Voor 5% gewijzigd door llovesoccerx7 op 05-08-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
llovesoccerx7 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:30:
Ik beleg passief in VWRL. Wat is nu handig? Dagelijks wat bijkomen tot het laagste punt bereikt? Normaal maandelijks inleggen maar gaat nu wel erg hard.
Passief beleggen = nu niets doen en gewoon maandelijks in blijven leggen. Ga iets anders doen en kijk over een paar weken/maanden hoe het er bij staat. Na regen komt vanzelf weer zonneschijn.

Heb je wat geld over dat je toch al wilde beleggen dan is nu misschien wel een goed moment.

[ Voor 12% gewijzigd door user109731 op 05-08-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 22:49

sanook

_/-\o_

RobertMe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:21:
Ik vind het meest storende momenteel nog wel dat ik bij Rabo met de NT fondsen niks zie. Laatste info is van vrijdag en waarschijnlijk dan een moment toen er nog niks aan de hand was.

Terwijl ik tegelijkertijd nog wel wat geld heb dat ik in kan leggen. En nee, ik heb niet opgespaard. Maar gewoon maandelijks gaat X bedrag naar beleggen en de rest blijft op de spaarrekening. Dus over ee loop der tijd groeit het spaargeld en zo nu en dan room ik dat af naar beleggingen.
Rabo sowieso traag vandaag. Jl. woensdagmiddag nog NT fondsen aangeschaft maar staan nu nog steeds niet in de portefeuille, terwijl ik ook woensdagochtend wat aangeschaft had en die stonden er vrijdag rond deze tijd al bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-05 20:21
user109731 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:37:
[...]

Passief beleggen = nu niets doen en gewoon maandelijks in blijven leggen. Ga iets anders doen en kijk over een paar weken/maanden hoe het er bij staat. Na regen komt vanzelf weer zonneschijn.

Heb je wat geld over dat je toch al wilde beleggen dan is nu misschien wel een goed moment.
Ik houd me altijd aan een vast bedrag maar heb zo’n dip nog niet meegemaakt. Heb als het moet altijd wel wat extra om in te leggen voor als zo’n moment kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
llovesoccerx7 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:48:
[...]

Ik houd me altijd aan een vast bedrag maar heb zo’n dip nog niet meegemaakt. Heb als het moet altijd wel wat extra om in te leggen voor als zo’n moment kwam.
Het idee van passief beleggen is toch dat geld buiten de markt verliesgevend is.

Hoe lang ligt dat geldt te wachten? Want mijn YTD is nog altijd best wel positief. (7%+ op dit moment.)
Inleggen wanneer je kan is het devies. Dus als je nog wat over hebt, inderdaad nu inleggen. Maar vooral omdat je dat vorige week niet gedaan hebt. De koers gewoon altijd buiten beschouwing laten imho.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
alson schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Als alternatief zou je andere fondsen bij kunnen kopen die juist die SP 500 aanvullen. Je mist US mid cap, small cap en de rest van de wereld, dus het zou wel een verzameling worden. Zoiets als SPY4 (US mid cap), EXUS (developed world behalve US large / mid), EMIM (emerging markets) om equivalent van VWCE te krijgen, en daar eventueel nog IUSN bij voor small cap.

Per 31 mei 2024 was de verhouding naar market cap 55% SP 500, 23% EXUS, 10% EMIM, 3% SPY4 en 9% IUSN. Maar die zal nu vast wat verschoven zijn. Kwestie van market cap van de onderliggende indexen opzoeken.
Ja dat kan ook nog. Extra maandelijkse inleg is echter niet dermate hoog dat ik die standaard elke maand zou kunnen kopen. Anders hou ik het wel bij VWCE al is het rendement wat ik nu op alleen S&P heb wel enorm maar goed dat kan de komende jaren ook weer anders worden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:57

cka

Bij een dip als deze leg ik wel altijd wat extra in uit mijn reserves omdat ik weet dat er deze maand toch weer inkomen komt om hier de reserves mee bij te vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
cka schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:22:
Bij een dip als deze leg ik wel altijd wat extra in uit mijn reserves omdat ik weet dat er deze maand toch weer inkomen komt om hier de reserves mee bij te vullen.
Voor de meeste ETFs had je dat beter afgelopen januari kunnen doen dan nu. Toen waren ze goedkoper dan wat je er nu voor betaalt.

Het ziet er best heftig uit wat er nu gebeurt, maar er moet echt nog behoorlijk wat meer af om de winst van afgelopen maanden uit de prijs te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:40
ArthurMorgan schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:26:
[...]

Voor de meeste ETFs had je dat beter afgelopen januari kunnen doen dan nu. Toen waren ze goedkoper dan wat je er nu voor betaalt.

Het ziet er best heftig uit wat er nu gebeurt, maar er moet echt nog behoorlijk wat meer af om de winst van afgelopen maanden uit de prijs te werken.
Maar we zitten erin omdat we verwachten dat het over lange tijd nog hoger staat. Dus …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:33
Toevallig vorige week 80% van m’n portefeuille verkocht omdat ik naar een andere broker wil en andere ETF’s en fondsen wil. (O.a omdat het fonds wat ik had maar 1 handelsmoment per maand heeft)

Nu dus aardige zak cash maar moet even kijken wat te kopen. Wil iets minder tech heavy…
Zat eerst te kijken naar NT fondsen of VWRL / VEVE / WEBN etc…

Maar wellicht nu toch iets anders waar de magnificent 7 minder prominent aanwezig zijn..

Misschien zelfs plukje Japan nu…

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:32
@rmr1 Gelukkige timing, gewoon gebruik van maken door in te leggen in de brede indexen die je noemt, ongeacht wat de beurs vandaag heeft gedaan.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Maar we zitten erin omdat we verwachten dat het over lange tijd nog hoger staat. Dus …
Uiteraard. Alleen wat ik aangeef is dat de huidige prijs helemaal niet zo bizar laag is. Om naar mijn eigen ETF te kijken. In April waren er een paar dagen dezelfde prijs als nu, en voor Februari was de prijs nog nooit zo hoog als nu. Dat de daling procentueel groot is ontken ik niet. Maar de prijs van mijn (en de meeste andere wereldwijde) ETFs is helemaal niet extreem laag dat je opeens van allerlei buffergeld hoeft te gebruiken als je dat in Februari ook niet nodig vond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

cka schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:22:
Ik gooi gewoon al het geld erin wat ik wil investeren, niks apart. Daardoor sta ik nog ruim in het groen.

De oude wijsheid is nog steeds van toepassing, tijd in de markt verslaat altijd het timen van de markt. Dat laatste past ook niet in dit topic, want dan kan je het ook niet meer passief noemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 05-08-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

rmr1 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:42:
Toevallig vorige week 80% van m’n portefeuille verkocht omdat ik naar een andere broker wil en andere ETF’s en fondsen wil. (O.a omdat het fonds wat ik had maar 1 handelsmoment per maand heeft)

Nu dus aardige zak cash maar moet even kijken wat te kopen. Wil iets minder tech heavy…
Zat eerst te kijken naar NT fondsen of VWRL / VEVE / WEBN etc…

Maar wellicht nu toch iets anders waar de magnificent 7 minder prominent aanwezig zijn..

Misschien zelfs plukje Japan nu…
Misschien dan gewoon voor Bitcoin kiezen, is ook lekker gedaald.,
Maar zoals hierboven ook aangegeven, gewoon doen wat je van plan was en het lekker in WEBN gooien.

Welke broker heb je nu?

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 05-08-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:56
Zenix schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:47:
[...]

Ik gooi gewoon al het geld erin wat ik wil investeren, niks apart. Daardoor sta ik nog ruim in het groen.

De oude wijsheid is nog steeds van toepassing, tijd in de markt verslaat altijd het timen van de markt. Dat laatste past ook niet in dit topic, want dan kan je het ook niet meer passief noemen.
Zo sta ik er ook in, mijn cash buffer is max. € 1000,-.

Zodra de beleggingsportefeuille een redelijke formaat heeft en er is een flink maandelijks financieel overschot dan vindt ik een buffer niet noodzakelijk.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

HandyLumberjack schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:54:
[...]

Zodra de beleggingsportefeuille een redelijke formaat heeft en er is een flink maandelijks financieel overschot dan vindt ik een buffer niet noodzakelijk.
Mijn buffer is iets groter 10k, want wil niet verkopen als mijn auto stuk gaat.
Deze dip valt nog wel mee in vergelijking met coronadip in maart 2020, dat was iets pijnlijker. Alleen gaat het nu wel harder omlaag met grotere bedragen, paar maandsalarissen omlaag is niet vreemd meer. Maar daar wen je ook wel weer aan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/915wMht3kfwVVm5ZfnRfUkiuiaM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/5jku6HGtGsif6O2e79c8bIAg.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:33
Zenix schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:49:
[...]

Misschien dan gewoon voor Bitcoin kiezen, is ook lekker gedaald.,
Maar zoals hierboven ook aangegeven, gewoon doen wat je van plan was en het lekker in WEBN gooien.

Welke broker heb je nu?
Ik zit(zat) voor het grootste gedeelte bij Saxo.
Heb ook nog wat losse aandelen en ETF’s bij degiro staan. En voor de kinderen koop ik elke maand NT fondsen bij ABN.

Nadeel van ABN is dat ze niet alle ETF’s hebben die ik zoek.
Voordeel is automatisch beleggen en fractionele aankopen kunnen doen.

Bij DEGIRO is het eigenlijk precies omgekeerd :)

Ik moet me nog even goed verdiepen in IBKR.
Vooral hoe het zit met dividend en belasting etc..

Vwbt bitcoin heb ik een klein beetje van maar ben toch te huiverig om daar een grote som in een keer van te kopen

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:11

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Zenix schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:00:
[...]

Deze dip valt nog wel mee in vergelijking met coronadip in maart 2020, dat was iets pijnlijker. Alleen gaat het nu wel harder omlaag met grotere bedragen, paar maandsalarissen omlaag is niet vreemd meer. Maar daar wen je ook wel weer aan :)

[Afbeelding]
Heb je ook een lopend gemiddelde per jaar? Terugkijkend van begin tot nu, hoeveel rendement per jaar heb je?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RobertMe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:21:
[…]
Wat gek dat Rabobank nog geen nieuwe koers laat zien. En dat terwijl NT World op hun website aangeeft dat vandaag een feestdag is waarop niet gehandeld wordt :w

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mr Pingu schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:21:
[...]

Heb je ook een lopend gemiddelde per jaar? Terugkijkend van begin tot nu, hoeveel rendement per jaar heb je?
Dat staat toch ook in de screenshot? Of bedoel je het gemiddelde van alle jaren samen? 8.88% volgens de ChatGPT image recognition.

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 05-08-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:11

Mr Pingu

Professioneel Prutser

fsfikke schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:33:
[...]

Dat staat toch ook in de screenshot? Of bedoel je het gemiddelde van alle jaren samen? 8.88% volgens de ChatGPT image recognition.
Ja van 2016-2024 en dan per jaar ;)
Bijvoorbeeld -29% ziet er heel slecht uit, maar gemiddeld genomen alsnog rendement van 8.88% per jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Mr Pingu op 05-08-2024 18:37 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mr Pingu schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:36:
[...]

Ja van 2016-2024 en dan per jaar ;)
Kijk eens naar de bovenste helft van zijn plaatje :p

@RandomNick https://www.portfolio-performance.info/

[ Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 05-08-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:33
Zenix schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:00:
[...]

[Afbeelding]
Leuk overzicht! Zelf gebouwd in Excel? Of ergens van een template te verkrijgen.
Hoe wordt hier je reële rendement berekend, los van periodieke inleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Hey, die heb ik ook. Eens kijken waar ik dit kan vinden 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
fsfikke schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:32:
[...]

Wat gek dat Rabobank nog geen nieuwe koers laat zien. En dat terwijl NT World op hun website aangeeft dat vandaag een feestdag is waarop niet gehandeld wordt :w
Dat had ik niet gecheckt. Maar ik vind het bij Rabo sowieso maar quirky. Ik kijk voornamelijk naar "rapportage", wat dan een percentage van YTD laat zien en ook de winst / het verlies YTD. Maar gevoelsmatig updaten die twee gegevens niet tegelijktijdig of zo. Alsof ze 's morgens het percentage bijwerken en 's middags het absolute bedrag in euro's of zo.

Voor echt passief maakt het natuurlijk niet uit. Maar als ik soms 2x op een dag kijk heb ik wel eens het idee dat het bedrag veranderd en het percentage niet of andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

RandomNick schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:40:
[...]

Leuk overzicht! Zelf gebouwd in Excel? Of ergens van een template te verkrijgen.
Hoe wordt hier je reële rendement berekend, los van periodieke inleg?
Portfolio Performance gebruik ik, hoe de berekening zit weet ik niet precies. Maar is het echte rendement.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 05-08-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Zenix schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

Portfolio Performance gebruik ik, hoe de berekening zit weet ik niet precies. Maar is het echte rendement.
Thanks, die gebruik ik zelf ook. Ga even uitzoeken hoe ik dit overzicht krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

RandomNick schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

Thanks, die gebruik ik zelf ook. Ga even uitzoeken hoe ik dit overzicht krijg.
Bij performance window

Het zijn bij mij allemaal performance widgets. Voor die overzichten moet je de monthly en yearly heatmaps gebruiken. Vervolgens heb ik ingesteld dat die de reporting period moet gebruiken van dashboard, omdat je bij nieuw jaar gewoon dashboard een jaar aanpast, zodat je niet de widgets meer hoeft aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Mr Pingu schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:21:
[...]

Ja dat is 8,54% gemiddeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
Nog even een algemeen berichtje over passief beleggen in deze dagen met veel beursnieuws en forumposts over extra inleggen en/of toch maar verkopen:

Als je puur passief belegt in een wereldfonds (zoals hier bijvoorbeeld VWRL), sta je dit jaar na deze vrijdag en maandag alsnog op een uitstekend rendement van zeg 7%.

We zijn nu weer op hetzelfde punt als 25 april jongstleden, toen er nog niks aan de hand was. In februari was de huidige waarde nog een all-time high.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6c2k70JZnVKIbByNlznkpSUUq3g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yESy2WZRisvm9kPv58M6RqhU.png?f=user_large

Geen paniek dus! Als je al wat langer passief belegde, kan je zelf zien dat het met de rode cijfers enorm meevalt. Als je pas net begonnen bent kan ik me voorstellen dat je hier wat nerveus van wordt. Wees dan vooral blij met een dalende trend, dan koop je je aandelen nu met korting :)
[...]

Je hebt gelijk dat je de markt niet kan (en niet wil) voorspellen en dat het dus niks uitmaakt wanneer je die switch order inschiet.

Bij mijn vorige switch order bij Fitvermogen zat één dag tussen verkoop en aankoop. Misschien mis je nu met deze hoge volatiliteit een +3% dag, misschien mis je een -3% dag, maar dat is natuurlijk het zelfde als in rustige tijden een +0,05% of -0,05% dag missen.

[ Voor 39% gewijzigd door DeadKennedy op 05-08-2024 22:50 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:43
HandyLumberjack schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:54:
[...]

En hoe doe je dat dan als je op vakantie gaat? Of je auto gaat stuk?

Ik ga vaak voor een buffer van 1x modaal jaarinkomen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
pentaw1nz schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:07:
[...]

En hoe doe je dat dan als je op vakantie gaat? Of je auto gaat stuk?

Ik ga vaak voor een buffer van 1x modaal jaarinkomen
Als ik op vakantie ga of vantevoren weet dat ik een dure aankoop ga doen dan beleg ik de maand daarvoor wat minder of niet.

Mochten er onvoorziene uitgaven zijn die acuut betaald moeten worden dan sta ik heel soms tijdelijk even rood op mijn betaalrekening. (Dit komt sporadisch voor en is veel goedkoper dan continu een buffer aanhouden op een spaarrekening i.p.v. dat geld beleggen).

In een echte noodsituatie zou ik eventueel een deel van mijn beleggingsportefeuille kunnen verkopen, maar dat is nog nooit voorgekomen.

Dit werkt voor mij prima zolang er maandelijks flink meer inkomsten dan uitgaven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 22:49

sanook

_/-\o_

HandyLumberjack schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 00:40:
[...]

Als ik op vakantie ga of vantevoren weet dat ik een dure aankoop ga doen dan beleg ik de maand daarvoor wat minder of niet.

Mochten er onvoorziene uitgaven zijn die acuut betaald moeten worden dan sta ik heel soms tijdelijk even rood op mijn betaalrekening. (Dit komt sporadisch voor en is veel goedkoper dan continu een buffer aanhouden op een spaarrekening i.p.v. dat geld beleggen).

In een echte noodsituatie zou ik eventueel een deel van mijn beleggingsportefeuille kunnen verkopen, maar dat is nog nooit voorgekomen.

Dit werkt voor mij prima zolang er maandelijks flink meer inkomsten dan uitgaven zijn.
Je zal dan maar de pech hebben dat je net nu je beleggingen moet verkopen omdat je een nieuwe auto nodig hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Laatst online: 03-06 22:01
sanook schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:10:
[...]

Je zal dan maar de pech hebben dat je net nu je beleggingen moet verkopen omdat je een nieuwe auto nodig hebt....
Tsja ik doe het ook niet zo maar is het pech? Je kan ook kijken naar wat de kans is dat je auto stuk gaat op precies hetzelfde moment als een beurskrach. Zeker als je ook nog een baan hebt is er vaak wel wat te schuiven met potjes. Of even het OV nemen of de fiets.
Ik zie indexbeleggen als sparen met wisselende inclusief negatieve rendementen. Staat de beurs 10 jaar stil dan heb je geen slechter rendement als toen de spaarrente 0 was.
Vorige maand vond ik de AI bubbel wel erg groot worden en heb ik zonder enige onderbouwing 25% van mn aandelen verkocht. Mede ook omdat ik mogelijk een grote aankoop dit najaar wil doen. Nu kan ik kiezen of ik het weer beleg of op een 3,3% spaarrekening bij Raisin zet. Keuzes keuzes ;)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HandyLumberjack
sanook schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:10:
[...]

Mijn beleggingen staan op de nog steeds op een flinke winst dus als dat nu zou gebeuren dan was mijn strategie nog steeds gunstiger dan een buffer aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:23
Hey mensen, ik heb nu VWRL en gister weer met wat korting bijgekocht. Ik weet wel dat VWRL dividendlekkage heeft. In de topicstart lees ik verschillende opties voor indexfondsbeleggen en ik heb ook bij NN/GS gezeten. Wat is momenteel volgens jullie de 'beste' keuze? Voor mij zijn small caps niet van belang, ESG uitsluitingen hangt van de extra kosten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:11
HandyLumberjack schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:40:
[...]

Mijn beleggingen staan op de nog steeds op een flinke winst dus als dat nu zou gebeuren dan was mijn strategie nog steeds gunstiger dan een buffer aanhouden.
Dit dus… zelf een cashreserve van €1200. Ik laat niet graag geld doodbloeien op een rekening en dit is in Belgïe dubbel zo erg want de rentes op spaarrekeningen zijn nog steeds bedroevend laag.

Dan neem ik het risico van de beurs wel en indien nodig, leen ik gewoon voor een grote aankoop indien er echt een grote beurscrash is. Leningen zijn niet altijd gunstig mr verkopen bij een crash is dat ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Santee schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:11:
Hey mensen, ik heb nu VWRL en gister weer met wat korting bijgekocht. Ik weet wel dat VWRL dividendlekkage heeft. In de topicstart lees ik verschillende opties voor indexfondsbeleggen en ik heb ook bij NN/GS gezeten. Wat is momenteel volgens jullie de 'beste' keuze? Voor mij zijn small caps niet van belang, ESG uitsluitingen hangt van de extra kosten af.
https://www.fitvermogen.n...inable-Equity/useFilter/1
Voor mij deze. Maar is wel weer GS ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
Santee schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:11:
Er spelen wel meer (kosten)factoren dan alleen dividendlek, als je puur dat gaat voorkomen ben je niet automatisch goedkoper uit. Ik kan aanraden om https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ en diens kostenonderbouwing https://www.financieelona...ostenberekening-beste-etf door te nemen, dan heb je een wat breder beeld.

Wat wel buiten kijf staat is dat je in de praktijk niks hebt aan een distribuerend fonds als er ook een accumulerende versie bestaat, maar wel enkele nadelen. Dan is dus sowieso VWCE meer aan te raden van VWRL, WEBN meer dan WEBG enzovoort. Alles wat met NT te maken heeft lost dit doorgaans al intern via herinvesteringen op (omdat NT alleen als dist. bestaat).

[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 06-08-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Annan schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:35:
Ik laat niet graag geld doodbloeien op een rekening en dit is in Belgïe dubbel zo erg want de rentes op spaarrekeningen zijn nog steeds bedroevend laag.
offtopic:
In België zijn er geen "alternatieve" banken met een hogere rente? Of buitenlandse banken die op de Belgische markt opereren met een hogere rente?

Hint: vast wel. Want Santander opereert op de Nederlandse markt via hun Belgische vestiging waarbij die Belgische vestiging eerst ook (alleen) voor Belgen was. Rente voor Nederlandse klanten is 3,35% (vs ~1,7% van de Nederlandse grootbanken), en ik kan mij niet indenken dat dat voor Belgische klanten veel lager zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 22:04
Wat is het verschil tussen iwda en webn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
djatwork007 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:47:
Wat is het verschil tussen iwda en webn?
Dit is eenvoudig met een compare functie op een beurssite op te zoeken, zoals van JustETF. Andere kosten, andere index zijn de meest duidelijke verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Kan iemand toelichten wanneer en door wie de NT fondsen prijs bepaling plaatsvind?

bij mijn huisbank staat een nieuw tarief van 23.21 met datum en tijd van vannacht 00:00, maar dat stond er vanochtend niet. Bij NT zelf staat nog geen prijsupdate, alleen de prijs van 08/01.

overigens ook bijzonder dat mijn avg acc price hoger is dan 23.21 maar dat het weergegeven resultaat toch positief is. Kan dat door misschien dividend komen? wordt namelijk ook apart benoemd in mijn overzicht, ondanks dat het een ACC fonds is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:58

de Peer

under peer review

Waarom is het *opeens* druk in dit topic? Allemaal beginners die opeens gaan instappen ofzo?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@de Peer Het beste instapmoment in tijden was gisteren, dus het is logisch dat iedereen zich vandaag hier meldt. Dat bewijst namelijk meteen het gelijk van passief beleggen: je bent toch altijd te laat om de markt te timen.

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 06-08-2024 14:38 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:29:
Kan iemand toelichten wanneer en door wie de NT fondsen prijs bepaling plaatsvind?
Als hun naar goeddunken de prijs publiceren :P
bij mijn huisbank staat een nieuw tarief van 23.21 met datum en tijd van vannacht 00:00, maar dat stond er vanochtend niet. Bij NT zelf staat nog geen prijsupdate, alleen de prijs van 08/01.
Dat is inderdaad de laatste bekende koers van 2 augustus:
https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0011225305:EUR
overigens ook bijzonder dat mijn avg acc price hoger is dan 23.21 maar dat het weergegeven resultaat toch positief is. Kan dat door misschien dividend komen? wordt namelijk ook apart benoemd in mijn overzicht, ondanks dat het een ACC fonds is.
NT is geen ACC fonds?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
YakuzA schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

Als hun naar goeddunken de prijs publiceren :P

[...]

Dat is inderdaad de laatste bekende koers van 2 augustus:
https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0011225305:EUR
Dus NT heeft het berekend, maar alleen niet op hun eigen site geupdated?
Wanneer wordt het berekend? Ik zou verwachten op beurs open NL omdat het een NL based fund is maar volgens mij werd het pas geupdated toen NYSE opende.
[...]

NT is geen ACC fonds?
Aja, my bad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:23
RichieB schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:38:
@de Peer Het beste instapmoment in tijden was gisteren, dus het is logisch dat iedereen zich vandaag hier meldt. Dat bewijst namelijk meteen het gelijk van passief beleggen: je bent toch altijd te laat om de markt te timen.
Ik heb anders vrij flink VWRL ingekocht op 111,9eu en nu staat die op 115, ging best aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jans0090
  • Laatst online: 01-05 19:09
Ik beleg bij Meesman en vind de timing sowieso lastig. Ben in mei begonnen en de koers van 31-7 staat op nagenoeg dezelfde hoogte als toen. Ik wil nu best extra inleggen, alleen 1. ik weet niet of dat optijd is voor de ronde van deze week en 2. ik weet niet tegen welke koers het dan belegd wordt. Dus ja ik denk dan toch dat het beste is om gewoon lekker passief te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Weet niet zeker of het hier thuishoort, maar interessante quote uit het FD van vandaag.
Volatiliteit als graadmeter
Risico is onzekerheid gevat in cijfers, verklaart Van Vliet. ‘De mate waarin een belegging schommelt, de volatiliteit, is een veelzeggende indicator van financieel risico.’ Op basis van Amerikaanse beurscijfers die teruggaan tot 1926, selecteerde hij uit de duizend grootste bedrijven twee portefeuilles: een met de honderd minst speculatieve aandelen (laagste volatiliteit) van de voorgaande drie jaar, en een met de honderd meest speculatieve aandelen (hoogste). Die werden elk kwartaal opnieuw samengesteld.

Hoeveel had $100, belegd op 1 januari 1929, eind vorig jaar opgebracht? Voor de portefeuille met lage volatiliteit ruim $1 mln, voor de portefeuille met hoge volatiliteit minder dan $33.000. Dat is het verschil tussen een jaarlijks gemiddeld rendement van 10,2% en 6,3%. Als de datareeks pas begint na de kaalslag op de beurs door de Grote Depressie, dus vanaf de lente van 1932, doet de lage volatiliteitstrategie het nog altijd ruim vijf keer beter dan de hoge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Bankencrisis en corona was veeeeeeeeeeeeel beter. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:21
Jans0090 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:02:
[...]

Ik beleg bij Meesman en vind de timing sowieso lastig. Ben in mei begonnen en de koers van 31-7 staat op nagenoeg dezelfde hoogte als toen. Ik wil nu best extra inleggen, alleen 1. ik weet niet of dat optijd is voor de ronde van deze week en 2. ik weet niet tegen welke koers het dan belegd wordt. Dus ja ik denk dan toch dat het beste is om gewoon lekker passief te blijven.
Als je wilt speculeren ben je niet passief aan het beleggen natuurlijk.

Wat je kunt doen als je nog liquide geld hebt slingeren en er komt echt een 'crash' is dan extra in parkeren, maargoed, volgens mij is er nog geen sprake van een echte crash c.q. eea lijkt zich te herstellen? Als de AEX weer 200 punten aantikt is het een ander verhaal, vooralsnog is dat er nog niet (dan schraap ik ook nog wel wat euro's ergens vandaan om toch 's goedkoop in te kopen ondanks m'n doorlopende DCA strategie :+ ).

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Laatst online: 17:43
Je kunt toch prima beide doen? Dus merendeel van de tijd gewoon passief beleggen en DCA, maar af en toe wel inspelen op de situatie (extra inleggen bij een wat grotere correctie zos nu het geval is).

Wat dan idd lastig is , is dat je nooit exact weet tegen welke koers je gaat kopen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1 ... 52 ... 98 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.