"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ik kan hier natuurlijk niet heel dit forum doornemen.Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:10:
De voor Nederland geoptimaliseerde fondsen zijn inderdaad niet persé de beste keus voor Belgen, maar ik meen dat er wel wat geschikte opties genoemd zijn eerder in dit topic.
Je kunt wel zoeken op "België"?djatwork007 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:17:
[...]
Ik kan hier natuurlijk niet heel dit forum doornemen.
Daar is niet veel op te vinden hoor.
Meer oefenen met zoeken denk ik:
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
Staat gewoon relevante informatie in dit topic

Die van 'dinsdag 6 februari 2024 09:14' ziet er bijvoorbeeld wel nuttig uit
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 30-07-2024 16:57 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Heb ik gezien en enkel de IWDA is acc, de rest niet.YakuzA schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:55:
[...]
Meer oefenen met zoeken denk ik:
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
Staat gewoon relevante informatie in dit topic
Die van 'dinsdag 6 februari 2024 09:14' ziet er bijvoorbeeld wel nuttig uit
En veranderen naar IWDA lijkt mij niet zo interessant.
Maar nu valt me op dat het gerealiseerde verlies absurd hoog is voor 2 van de 4 ETFs. De 2 SRI ETFs. Voor de 2 reguliere ETFs is de gerealiseerde W/V bijna nul, ongerealiseerde is heel positief.
De meest extreme van de twee SRI ETFs (iShares MSCI World SRI UCITS, in Euros op de Duitse beurs):
/f/image/i3dpiUi6YfFUZBicDzABNdsN.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik dit januari 2020 aangekocht, 1 maart 2020 verkocht om vervolgens stuk lager (eerste lockdown dip) 19 maart weer aan te kopen. Dat was een risico dat ik begreep. Het heeft goed uitgepakt qua koers maar wellicht niet qua kosten.
Maar ik begrijp dan nog niet waarom de kosten zoo hoog zijn?
[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 30-07-2024 17:30 ]
Zonder de aantallen en de aan- en verkoopkoersen is niet te zeggen welk gedeelte koersverlies of kosten zijn.Jazco2nd schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:29:
Ik heb nog een oude pensioenrekening bij DeGiro. Daar kan ik niks mee tot pensioen leeftijd dus daar kijk ik zelden naar.
Maar nu valt me op dat het gerealiseerde verlies absurd hoog is voor 2 van de 4 ETFs. De 2 SRI ETFs. Voor de 2 reguliere ETFs is de gerealiseerde W/V bijna nul, ongerealiseerde is heel positief.
De meest extreme van de twee SRI ETFs (iShares MSCI World SRI UCITS, in Euros op de Duitse beurs):
[Afbeelding]
Nu heb ik dit januari 2020 aangekocht, 1 maart 2020 verkocht om vervolgens stuk lager (eerste lockdown dip) 19 maart weer aan te kopen. Dat was een risico dat ik begreep. Het heeft goed uitgepakt qua koers maar wellicht niet qua kosten.
@djatwork007 heb je al eens van Google.com gehoord?
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Weet iemand trouwens het verschil in kosten tussen VWCE en IE00B4l5Y983?
Gerealiseerd verlies is het verlies dat je leed door op de verkoop knop te drukken op 1maart 2020.Jazco2nd schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:29:
Ik heb nog een oude pensioenrekening bij DeGiro. Daar kan ik niks mee tot pensioen leeftijd dus daar kijk ik zelden naar.
[Afbeelding]
Ongerealiseerde winst is de winst op je aankopen die je later deed (19 maart 2020), zonder verkoop daar tegenover.
PSN
Kun je überhaupt verkopen op een geblokkeerde pensioenrekening?YakuzA schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:50:
[...]
Gerealiseerd verlies is het verlies dat je leed door op de verkoop knop te drukken in maart 2020.
Ongerealiseerde winst is de winst op je aankopen die je later deed, zonder verkoop daar tegenover.
Ik zat al door de transacties en orders te scrollen om het op een rijtje te zetten.. zal ik later nog even delen voor de volledigheid. Is misschien een goed voorbeeld voor anderen om de kosten te duiden.fsfikke schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:42:
[...]
Zonder de aantallen en de aan- en verkoopkoersen is niet te zeggen welk gedeelte koersverlies of kosten zijn.
offtopic:
OOO ja als je het zoo uitlegt is het direct logisch! Heb meerdere sites uitleg gelezen. Had alleen maar dit zinnetje nodig!YakuzA schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:50:
[...]
Gerealiseerd verlies is het verlies dat je leed door op de verkoop knop te drukken op 1maart 2020.
Ongerealiseerde winst is de winst op je aankopen die je later deed (19 maart 2020), zonder verkoop daar tegenover.
Zal ongetwijfeld kunnen, zolang het op die geblokkeerde tegenrekening blijft staan.Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:51:
[...]
Kun je überhaupt verkopen op een geblokkeerde pensioenrekening?
PSN
Actie 1: Gekocht:fsfikke schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:42:
[...]
Zonder de aantallen en de aan- en verkoopkoersen is niet te zeggen welk gedeelte koersverlies of kosten zijn.
offtopic:
aantal, koers, kosten (derden of FX)
398, €7,178, -€5,43
Actie 2: Verkocht:
-398, €6,167, -5,23
Actie 3: Weer gekocht:
-398. 6,007, -5,21
Het resultaat nu: Jazco2nd in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
Het gerealiseerd verlies ("Gerealiseerde W/V") is dus ontstaan door actie 2.
De "ongerealiseerde W/V" +1985 is de winst nu sinds actie 3.
Totale W/V is de winst minus de verliezen.
Er zijn dus geen hoge verborgen kosten die dit hebben veroorzaakt. Dit heb ik gewoon helemaal zelf gedaan. Voor deze ETF pakte het minder goed uit dan de reguliere ETFs (non SRI).. Nog een voorbeeldje van waarom je beter passief kunt beleggen.
Al kan de dip kopen (die 1x in de zoveel tijd voorkomt) best leuk zijn. Maar die valt niet te voorspellen natuurlijk.
Het mooie is idd dat je met blind maandelijks inleggen ook altijd de dip kooptJazco2nd schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:31:
[...]
Er zijn dus geen hoge verborgen kosten die dit hebben veroorzaakt. Dit heb ik gewoon helemaal zelf gedaan. Voor deze ETF pakte het minder goed uit dan de reguliere ETFs (non SRI).. Nog een voorbeeldje van waarom je beter passief kunt beleggen.
Al kan de dip kopen (die 1x in de zoveel tijd voorkomt) best leuk zijn. Maar die valt niet te voorspellen natuurlijk.
PSN
Ik begrijp dat dat bij IBKR kan, bij Trading212 ook, maar die gebruik ik alleen voor inzichten en prijsalerts.YakuzA schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:16:
[...]
Het mooie is idd dat je met blind maandelijks inleggen ook altijd de dip koopt
Bij DeGiro moet je wel een order aanmaken. En dus een prijs kiezen. Blind is dus niet mogelijk.
Het kriebelt wel om al mn oude ETFs te verkopen en direct WEBN aan te kopen. Maar dat durf ik nog niet..
Waarom durf je het niet? Hou wel in de gaten dat WEBN/WEBG niet op de Euronext Amsterdam zitten, dus je hebt wat meer kosten bij DEGIRO, zoals de aansluitingskosten. Transactiekosten blijven 3,90:Jazco2nd schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:18:
[...]
Ik begrijp dat dat bij IBKR kan, bij Trading212 ook, maar die gebruik ik alleen voor inzichten en prijsalerts.
Bij DeGiro moet je wel een order aanmaken. En dus een prijs kiezen. Blind is dus niet mogelijk.
Het kriebelt wel om al mn oude ETFs te verkopen en direct WEBN aan te kopen. Maar dat durf ik nog niet..
https://www.degiro.nl/tarieven Maar zo te zien ben je daar al bekend mee, gezien je al op de Xetra zit.
Bij IBKR heb je geen aansluitingskosten en zijn de transactiekosten (bij tiered) meestal ook lager. Als je buiten de kernselectie gaat beleggen, is DeGiro niet de goedkoopste.
Voor je pensioenrekening zou ik voor het overzicht alles verkopen en WEBN kopen, maakt het simpeler en ook overzichtelijker. Amundi is de grootste Europese vermogensbeheerder.
[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 30-07-2024 23:29 ]
Jullie weten dat DEGIRO voor alle ETF 0.12% afneemt wat dus niet klopt?
[ Voor 27% gewijzigd door The Third Man op 31-07-2024 10:09 ]
Hoe investeren jullie eigenlijk? Echt met een lange horizon dus gewoon passief beleggen, that's it. Of wissel je het af met toch actief beleggen? Is passiefbeleggen jullie volledige strategie en zo ja waarom ben je daar zo in overtuigd?
Ojah sparen kan ook nog
[ Voor 51% gewijzigd door Joel22 op 31-07-2024 10:16 ]
Welk risico zie je?Joel22 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:11:
Ik heb dus geld gestald bij Meesman (verantwoorde toekomst). Ik merk dat ik toch aarzel of ik alles daar stal omdat je verder geen dekking hebt.
Dat staat volgens mij in de startpost uitgelegd. Omdat actief beleggen kennis over de toekomst vereist, en ik niet geloof (op basis van onderzoek van onder andere de AFM) dat ik of iemand anders consistent de toekomst kan voorspellen. Dus ik volg de markt in plaats van proberen die te voorspellen.Joel22 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:11:
Hoe investeren jullie eigenlijk? Echt met een lange horizon dus gewoon passief beleggen, that's it. Of wissel je het af met toch actief beleggen? Is passiefbeleggen jullie volledige strategie en zo ja waarom ben je daar zo in overtuigd?.
Als je graag actief belegt zou je dit met een klein gedeelte van je vermogen (<10%) kunnen doen. Misschien heb je geluk, en anders verlies je max 10%.
Die aarzeling is niet helemaal juist. Bij een bankrekening heb je een dekking, omdat je bij een faillissement van de bank juist risico loopt dat er niets over blijft. De bank gebruikt immers je geld voor eigen doeleinden om daarmee geld te verdienen.Joel22 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:11:
Ik heb dus geld gestald bij Meesman (verantwoorde toekomst). Ik merk dat ik toch aarzel of ik alles daar stal omdat je verder geen dekking hebt. Is er nog een goed fonds die ook wat rekening houdt met aantal duurzame thema's? Fitvermogen? Nouja het voelt toch wat spannend om 'alles' op 1 plek te stallen.
Een fondsbeheerder gebruikt je geld niet voor eigen doeleinden en heeft zelf ook geen risicovolle activiteiten. De aandelen waar de fondsbeheerder in belegt zijn van jou. Als de fondsbeheerder toch failliet zou gaan, dan blijven de aandelen intact. Er is in dat opzicht geen risico dat dekking nodig heeft.
Voor de volledigheid, het beleggerscompensatiestelsel is hier niet van toepassing omdat je rechtstreeks in de fondsen van Meesman belegt. Er zit immers geen broker of andere partij tussen waar je in theorie (een deel van) de beleggingen kan verliezen bij faillissement wanneer deze de vermogensscheiding niet op orde heeft.
Natuurlijk loop je wel het risico dat de belegging het niet goed doet, maar dat los je niet op door te spreiden tussen meerdere fondsbeheerders. Als je dat risico belangrijk vindt, dan spreid je tussen asset classes. Dus niet 100% in aandelen, maar bijvoorbeeld ook een deel op een spaarrekening of in deposito's.
1: Geld wat ik nu kan missen in ETF's.
2: Geld waar ik van denk dat ik dat binnen drie jaar uitgeef op de spaar rekening.
3: Ik stap niet uit. Maar als ik wat extra's denk nodig te hebben maak ik de overweging. Nu van de spaar rekening of van de beleggingen? Of beiden?
Doel is elk jaar minimaal een groei te hebben van 10k. Dat mag een mix zijn van rendement + inleg - opname
https://curvo.eu/nl/artikel/tob-aangifte
https://www.wikifin.be/nl...lastingen-op-je-belgische
https://beursbever.be/wat-is-beurstaks/
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ze rekenen gewoon voor alles 0.12% ipv 0.12-0.36-1.32.Qwerty-273 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:42:
@djatwork007 heeft het over de Belgische beurstaks (tob - taks op beursverrichtingen). Complexe regelgeving kwa belastingen. Als DeGiro het fout berekend voor een bepaald instrument, dan zal je dat bij DeGiro moeten aankaarten via haar helpdesk.
https://curvo.eu/nl/artikel/tob-aangifte
https://www.wikifin.be/nl...lastingen-op-je-belgische
https://beursbever.be/wat-is-beurstaks/
Wat moet ik daar mee doen, ik ontduik belastingen?
Eigen verantwoordelijkheid volgens google, maar schijnbaar doet degiro dat wel ofzo, misschien:djatwork007 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:04:
[...]
Ze rekenen gewoon voor alles 0.12% ipv 0.12-0.36-1.32.
Wat moet ik daar mee doen, ik ontduik belastingen?
https://www.debelgischebe...de-belastingen-in-belgie/Werd de beurstaks of taks op beursverrichtingen ingehouden (TOB)?
Kijk zeker na of deze belasting is afgehouden wanneer je effecten koopt en verkoopt.
De meeste (Belgische) brokers doen dit vanzelf. Lynx en DeGiro doen dit.
Kijk jouw transactie geschiedenis van je account na en zoek achter “Transaction tax”/ “Transactiebelasting”. Dit is een percentage van 0,12 / 0,35 / 1,32%. Als ze deze niet afhouden, dan moet je deze zelf betalen aan de overheid binnen 1 maand. Doe je dit niet, dan kan je een aanzienlijke boete krijgen.
PSN
toch eens horen bij de helpdesk idd
[ Voor 12% gewijzigd door Annan op 31-07-2024 12:31 ]
Maar punt is toch juist dat het fonds (in dit geval Meesman) de aandelen ik beheer heeft en niet ik. Daar zit toch het risico?Zr40 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:35:
[...]
Die aarzeling is niet helemaal juist. Bij een bankrekening heb je een dekking, omdat je bij een faillissement van de bank juist risico loopt dat er niets over blijft. De bank gebruikt immers je geld voor eigen doeleinden om daarmee geld te verdienen.
Een fondsbeheerder gebruikt je geld niet voor eigen doeleinden en heeft zelf ook geen risicovolle activiteiten. De aandelen waar de fondsbeheerder in belegt zijn van jou. Als de fondsbeheerder toch failliet zou gaan, dan blijven de aandelen intact. Er is in dat opzicht geen risico dat dekking nodig heeft.
Voor de volledigheid, het beleggerscompensatiestelsel is hier niet van toepassing omdat je rechtstreeks in de fondsen van Meesman belegt. Er zit immers geen broker of andere partij tussen waar je in theorie (een deel van) de beleggingen kan verliezen bij faillissement wanneer deze de vermogensscheiding niet op orde heeft.
Natuurlijk loop je wel het risico dat de belegging het niet goed doet, maar dat los je niet op door te spreiden tussen meerdere fondsbeheerders. Als je dat risico belangrijk vindt, dan spreid je tussen asset classes. Dus niet 100% in aandelen, maar bijvoorbeeld ook een deel op een spaarrekening of in deposito's.
Ja ik ga 3 dingen doen nu:Zenix schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:26:
[...]
Waarom durf je het niet? Hou wel in de gaten dat WEBN/WEBG niet op de Euronext Amsterdam zitten, dus je hebt wat meer kosten bij DEGIRO, zoals de aansluitingskosten. Transactiekosten blijven 3,90:
https://www.degiro.nl/tarieven Maar zo te zien ben je daar al bekend mee, gezien je al op de Xetra zit.
Bij IBKR heb je geen aansluitingskosten en zijn de transactiekosten (bij tiered) meestal ook lager. Als je buiten de kernselectie gaat beleggen, is DeGiro niet de goedkoopste.
Voor je pensioenrekening zou ik voor het overzicht alles verkopen en WEBN kopen, maakt het simpeler en ook overzichtelijker. Amundi is de grootste Europese vermogensbeheerder.
1. Voor mijn DeGiro Pensioenrekening alles verkopen > WEBN € aankopen. Transactiekosten zijn trouwens €3, die extra 90 cent die je noemt vind ik nergens ?
2. IB account openen (vanochtend gedaan) en tot mijn grote verbazing hebben ze maar liefst 3 mobiele apps. Op hun site geven ze netjes aan dat IBKR Mobile app voor intermediate/advanced gebruikers is, IBKR GlobalTrader app voor beginners/intermediate is en dan heb je nog de Impact app voor beginners.
En wat blijkt, in elk geval de IBKR Globaltrader app is VEEL gebruiksvriendelijker dan DeGiro !

Waarom heb ik dit niet veel eerder gedaan!

3. Vanaf nu alleen nog via IBKR website of de mobile GlobalTrader app inkopen. En dan maandelijks WEBN, in USD aankopen. Ik zou zelfs Revolut kunnen gebruiken om maandelijks eerst de valuta conversie van € naar $ te doen, vervolgens $ overmaken naar IBKR account!
Zijn hier eigenlijk mensen die dat doen?
WEBN kan ook gewoon in euro aankopen, omzetten is niet nodig.Jazco2nd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:45:
[...]
Ja ik ga 3 dingen doen nu:
1. Voor mijn DeGiro Pensioenrekening alles verkopen > WEBN € aankopen. Transactiekosten zijn trouwens €3, die extra 90 cent die je noemt vind ik nergens ?
2. IB account openen (vanochtend gedaan) en tot mijn grote verbazing hebben ze maar liefst 3 mobiele apps. Op hun site geven ze netjes aan dat IBKR Mobile app voor intermediate/advanced gebruikers is, IBKR GlobalTrader app voor beginners/intermediate is en dan heb je nog de Impact app voor beginners.
En wat blijkt, in elk geval de IBKR Globaltrader app is VEEL gebruiksvriendelijker dan DeGiro !![]()
Waarom heb ik dit niet veel eerder gedaan!Gebruiksvriendelijker én goedkoper.
3. Vanaf nu alleen nog via IBKR website of de mobile GlobalTrader app inkopen. En dan maandelijks WEBN, in USD aankopen. Ik zou zelfs Revolut kunnen gebruiken om maandelijks eerst de valuta conversie van € naar $ te doen, vervolgens $ overmaken naar IBKR account!
Zijn hier eigenlijk mensen die dat doen?
Van Meesman website:Joel22 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:40:
[...]
Maar punt is toch juist dat het fonds (in dit geval Meesman) de aandelen ik beheer heeft en niet ik. Daar zit toch het risico?
Vermogensscheiding
De bankrekening en beleggingen van de Meesman beleggingsfondsen staan op naam van een speciaal hiervoor opgerichte stichting: Stichting Meesman Beleggingsfondsen. Deze stichting is een zelfstandige juridische entiteit waardoor het vermogen van de Meesman fondsen volledig is afgescheiden van ons bedrijf, Meesman Indexbeleggen. Dit betekent dat het fondsvermogen altijd van u (en de andere beleggers) is en altijd veilig is. Wat er ook gebeurt. Zelfs als Meesman failliet zou gaan.
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Nee. Het fonds is juridisch een aparte entiteit waar alleen de beleggers de eigenaars van zijn. Als de fondsbeheerder (Meesman) failliet gaat dan heeft dat geen invloed op het fonds. Er komt dan een nieuwe fondsbeheerder, en die zal waarschijnlijk het fonds gaan liquideren (verkopen en uitbetalen).Joel22 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:40:
[...]
Maar punt is toch juist dat het fonds (in dit geval Meesman) de aandelen ik beheer heeft en niet ik. Daar zit toch het risico?
Er komen dus 3 factor beleggen ETF’s uit conform UCITS regels, het worden Ierse ETF’s en zullen op een aantal beurzen met verschillende valuta uitkomen (Frankfurt/Amsterdam, Londen, Zürich?). TER is nog onbekend maar denk aan 0,4%. Wat ik verder nog interessant vond om te horen was dat ze verwachten dat hun producten vooral worden gekocht door institutionele beleggers en fondsbeheerders, niet alleen in Europa maar de UCITS ETF’s zijn ook interessant voor beleggers in bijv. het Midden Oosten en Azië. Buiten een select gezelschap van individuele beleggers die naar de RR luisteren
De fondsen:
- Een ‘global’ equity fonds bestaande uit ontwikkelde landen in VS en buiten de VS, in market cap weight verhoudingen. Dit is dus een factor fund, zoals JPGL.
- Een Emerging Market equity fonds, spreekt voor zich maar is dus bewust buiten het ‘global’ fonds gehouden omdat een significant deel van hun target audience niet in EM wil investeren.
- Een ‘global’ small cap value fund, betreffende ontwikkelde landen in de VS en buiten de VS, in market cap weight verhouding. Geen EM dus.
Overigens heeft small cap value het leuk gedaan de afgelopen maand:
:strip_exif()/f/image/CGJ8B9uh15FTukGxcxJwoWCk.jpg?f=fotoalbum_large)
Blauwe lijn is mijn portfolio, groen is World+EM en oranje is S&P500. Plus 2 procent voor mijn portfolio waar de andere -2% zijn gegaan.
Eduardo verwacht dat in de toekomst Avantis met meer ETF’s gaat komen. Ik hoop dat ze uiteindelijk met een fonds komt vergelijkbaar met AVGE. Dit is een ETF van ETF’s en echt set and forget. Met een dergelijk fonds durf ik wel all in te gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 31-07-2024 13:37 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ze houden af maar ze houden voor VWCE 0.12% af ipv 1.32% of is er iets veranderd?Annan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:31:
Wel straf dat verschillende brokers dan verschillende bedragen afhouden. Bij zowel Bolero als DB wordt 1.32% ingehouden voor bvb VWCE
En dit geeft jouw voldoende zekerheid om je geld er te stallen en niet perse te spreiden over andere fondsen?Zr40 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:52:
[...]
Nee. Het fonds is juridisch een aparte entiteit waar alleen de beleggers de eigenaars van zijn. Als de fondsbeheerder (Meesman) failliet gaat dan heeft dat geen invloed op het fonds. Er komt dan een nieuwe fondsbeheerder, en die zal waarschijnlijk het fonds gaan liquideren (verkopen en uitbetalen).
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat wij heel de wetgeving moeten kennen? Daarom nemen we toch een broker en betalen we die? Snap er niks van dat je zelf verantwoordelijk wordt gesteld.Annan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:31:
Wel straf dat verschillende brokers dan verschillende bedragen afhouden. Bij zowel Bolero als DB wordt 1.32% ingehouden voor bvb VWCE
Nu woon ik niet in België en is het een ver van mijn bed regelingAnnan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:31:
Op de lijst van de FSMA staat het fonds "Vanguard Ftse All-World Ucits Etf" maar is dat één, beide of geen van de volgende fondsen?
- Vanguard FTSE All-World UCITS ETF Distributing (IE00B3RBWM25 - VWRL)
- Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (USD) Accumulating (IE00BK5BQT80 - VWCE)
https://www.reddit.com/r/...hange_for_vwce_at_bolero/
(of recenter: https://www.reddit.com/r/...wce_on_degiro_012_vs_132/ )
Voor je eigen documentatie is het dan wel handig om na te vragen bij DeGiro waarom men deze heffing op deze manier toepast. Ik neem aan dat ze dat eenvoudig moeten kunnen vertellen waarom ze 0,12 ipv 1,32% rekenen.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Heb eens gekeken naar de IBKR Globaltrader app en dat is inderdaad een hele fijne app. Ik gebruik zelf de IBKR mobile app maar met die Globaltrader app kan ik nagenoeg alles waar ik IBKR voor gebruik en het is allemaal veel duidelijker en overzichtelijker.Jazco2nd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:45:
En wat blijkt, in elk geval de IBKR Globaltrader app is VEEL gebruiksvriendelijker dan DeGiro !
Wat ik alleen niet zie in de Globaltrader app is de optie om bij een limit order te kiezen voor de MID prijs tussen BUY en ASK. Maar goed, bij de grotere ETF’s gaat dat tijdens beurstijden om centen per aankoop. Als je recurring investments doet heb je er helemaal niet mee van doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Radiodurans op 31-07-2024 14:00 ]
Er zou nog ergens een grijze zone zijn. Moesten ze bij een controle verkeerd zijn, passen ze dit aan maar dit is nog helemaal niet het geval.
Dit snap ik niet, AVGE is juist van Avantis, dus wat je wil hebben ze al ?Radiodurans schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:01:
Eduardo verwacht dat in de toekomst Avantis met meer ETF’s gaat komen. Ik hoop dat ze uiteindelijk met een fonds komt vergelijkbaar met AVGE. Dit is een ETF van ETF’s en echt set and forget. Met een dergelijk fonds durf ik wel all in te gaan.
En dit is toch eigenlijk vergelijkbaar met iets als WEBG, ik lees dat ze ook gewoon hele markt dekken. Misschien andere verhoudingen tussen US/Euro/rest.
Dus hiernaast wil jij toch ook juist nog een small cap ETF?
Daar zit ik zelf nu naar te kijken, om naast WEBG ook nog een klein percentage per maand (25% ofzo) in global small cap (waarbij niet 75% US is, maar ook substantieel EM) te investeren, gewoon om daar beetje extra nadruk op te leggen, naast wat al in WEBG zit.
Edit: bijvoorbeeld IUSN op de Duitse beurs.
Klopt maar dat is een Amerikaanse ETF, niet te krijgen in NL tenzij je option trading doet. Dat vind ik het risico op gedoe bij overlijden niet waard. Ik hoop dus op een UCITS ETF, ik begrijp echter dat een 'ETF van ETF's' binnen de UCITS regels gecapped is op het aantal ETF's die onderdeel mogen zijn dus wellicht dat het niet mogelijk zal zijn.Jazco2nd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:11:
[...]
Dit snap ik niet, AVGE is juist van Avantis, dus wat je wil hebben ze al ?
De hele markt maar dan wel met factors (vooral value) tilt. Je hebt gelijk dat de small cap value tilt beperkt is in AVGE dus dat is wel deels een andere beleggingsfilosofie dan mijn huidige portfolio.En dit is toch eigenlijk vergelijkbaar met iets als WEBG, ik lees dat ze ook gewoon hele markt dekken. Misschien andere verhoudingen tussen US/Euro/rest.
Dus hiernaast wil jij toch ook juist nog een small cap ETF?
Let er op dat de potentieel extra rendement vooral uit small cap value zou moeten komen, niet van bijv. small cap growth. Die zitten wel in IUSN (en in bijv. het NT small cap fonds) en heffen het potentiele voordeel van small cap value op. Binnen UCITS zijn vooral ZPRV (US) en ZPRX (Europa) interessante small cap value fondsen. En binnenkort dus die van Avantis.Daar zit ik zelf nu naar te kijken, om naast WEBG ook nog een klein percentage per maand (25% ofzo) in global small cap (waarbij niet 75% US is, maar ook substantieel EM) te investeren, gewoon om daar beetje extra nadruk op te leggen, naast wat al in WEBG zit.
Edit: bijvoorbeeld IUSN op de Duitse beurs.
Let er daarnaast op dat je naast US en EM ook nog developed ex-US hebt, dus landen als Engeland, Duitsland, Canada, Japan etc.) waar je vooral ook small cap value van zou willen hebben. Small cap value EM is heel lastig om überhaupt te krijgen en bovendien relatief duur. Ook zijn de theoretische voordelen maar beperkt en waarschijnlijk insignificant t.o.v. developed.
lijkt me straf, in de reddit thread wordt er wat dieper op ingegaan. Bottom line, jijzelf draagt uiteindelijke verantwoordelijk en het is niet geheel duidelijk of het nu 1.32 of 0.12 moet zijndjatwork007 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:07:
Met DEGIRO gebeld en hij heeft de lijst nagekeken en 0.12% klopt, zij hebben geen weet van 1.32%.
Er zou nog ergens een grijze zone zijn. Moesten ze bij een controle verkeerd zijn, passen ze dit aan maar dit is nog helemaal niet het geval.
Aha!Radiodurans schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:34:
[...]
Klopt maar dat is een Amerikaanse ETF, niet te krijgen in NL tenzij je option trading doet. Dat vind ik het risico op gedoe bij overlijden niet waard. Ik hoop dus op een UCITS ETF, ik begrijp echter dat een 'ETF van ETF's' binnen de UCITS regels gecapped is op het aantal ETF's die onderdeel mogen zijn dus wellicht dat het niet mogelijk zal zijn.
Oh dat verschil tussen value en growth kende ik niet. Is er dan een interessante small cap value Global ETF? Anders zit ik weer in 3 ETFs te beleggen (WEBG, ZPRV, ZPRX).Let er op dat de potentieel extra rendement vooral uit small cap value zou moeten komen, niet van bijv. small cap growth. Die zitten wel in IUSN (en in bijv. het NT small cap fonds) en heffen het potentiele voordeel van small cap value op. Binnen UCITS zijn vooral ZPRV (US) en ZPRX (Europa) interessante small cap value fondsen. En binnenkort dus die van Avantis.
Let er daarnaast op dat je naast US en EM ook nog developed ex-US hebt, dus landen als Engeland, Duitsland, Canada, Japan etc.) waar je vooral ook small cap value van zou willen hebben. Small cap value EM is heel lastig om überhaupt te krijgen en bovendien relatief duur. Ook zijn de theoretische voordelen maar beperkt en waarschijnlijk insignificant t.o.v. developed.
Precies één van de nieuwe aankomende fondsen van Avantis dus, daarom ben ik er ook zo hyped over hierJazco2nd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:38:
[...]
Oh dat verschil tussen value en growth kende ik niet. Is er dan een interessante small cap value Global ETF? Anders zit ik weer in 3 ETFs te beleggen (WEBG, ZPRV, ZPRX).
Beter schiet Edje dan een beetje opRadiodurans schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:41:
[...]
Precies één van de nieuwe aankomende fondsen van Avantis dus, daarom ben ik er ook zo hyped over hier
Maar, wat anders: wel slecht eigenlijk dat men niet in EM wil investeren.. dat lijkt me juist hard nodig.
Daarom overweeg ik toch ook een kleine 5% in een EM ETF te doen.. maar misschien kan ik dan beter wachten tot de 2e nieuwe ETF van Avantis die je noemt.
En hoe kan ik verantwoordelijk zijn over iets dat niet geheel duidelijk is? En wat moet ik dan doen, wat geld overmaken naar de belastingen? Kan mss meteen 10% storten dan, dan ben ik zekerAnnan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:34:
[...]
lijkt me straf, in de reddit thread wordt er wat dieper op ingegaan. Bottom line, jijzelf draagt uiteindelijke verantwoordelijk en het is niet geheel duidelijk of het nu 1.32 of 0.12 moet zijn. Grotere brokers nemen daardoor het zeker voor het onzekere en rekenen 1.32 aan. Zoals we hier wel eens zeggen: is weer op zen Belgisch
Waarom maar 5%? Markt gewicht is iets als 10-12%, dat hou ik aan.Jazco2nd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:44:
[...]
Beter schiet Edje dan een beetje op![]()
Maar, wat anders: wel slecht eigenlijk dat men niet in EM wil investeren.. dat lijkt me juist hard nodig.
Daarom overweeg ik toch ook een kleine 5% in een EM ETF te doen.. maar misschien kan ik dan beter wachten tot de 2e nieuwe ETF van Avantis die je noemt.
Kans op liquidatie van de ETF?Zenix schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:47:
[...]
WEBN kan ook gewoon in euro aankopen, omzetten is niet nodig.
Wat gebruiken jullie daar voor?
Op veel plaatsen is te lezen dat het verschil in kosten van ETF's op langere termijn een aanzienlijk verschil maakt. Door licht chauvinisme van mijn kant kies ik voor een tweetal ETF's. de Think AEX, TER 0,3 wel redelijk fors maar weer zonder dividendlekkage een een S&P500 ETF. Hier twijfel ik erg tussen een synthetische of een fysieke. Reden is om de dividendlekkage van circa 0,2% te vermijden.
Het nadeel is evident, als de bank(en) waar de derivaten zijn ondergebracht failliet gaan bestaat de ETF niet meer. Hoewel onwaarschijnlijk is het niet onmogelijk. De S&P500 zal op zo'n moment weinig waarde hebben maar je mist de kans om weer terug "groeien" zonder extra investering. het voordeel is dus geen dividendlekkage. Hoe verhoudt dit risico zich tot het uitlenen van effecten wat je bv. bij een degiro standaard account hebt?
Wat zijn jullie overwegingen hierin?
Ik kies overigens bewust niet voor bv. VWRL, enerzijds de kosten 0,22 + 0,2 divdendlekkage, anderzijds chauvinisme en de mogelijkheid om jaarlijks te herbalanceren.
Het is toch niet omdat een broker uitleent, het synthetisch is? Bijna alle brokers lenen uit, je moet kijken naar je ETF.Savendro schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:04:
Goedemiddag allen,
Op veel plaatsen is te lezen dat het verschil in kosten van ETF's op langere termijn een aanzienlijk verschil maakt. Door licht chauvinisme van mijn kant kies ik voor een tweetal ETF's. de Think AEX, TER 0,3 wel redelijk fors maar weer zonder dividendlekkage een een S&P500 ETF. Hier twijfel ik erg tussen een synthetische of een fysieke. Reden is om de dividendlekkage van circa 0,2% te vermijden.
Het nadeel is evident, als de bank(en) waar de derivaten zijn ondergebracht failliet gaan bestaat de ETF niet meer. Hoewel onwaarschijnlijk is het niet onmogelijk. De S&P500 zal op zo'n moment weinig waarde hebben maar je mist de kans om weer terug "groeien" zonder extra investering. het voordeel is dus geen dividendlekkage. Hoe verhoudt dit risico zich tot het uitlenen van effecten wat je bv. bij een degiro standaard account hebt?
Ik kies overigens bewust niet voor bv. VWRL, enerzijds de kosten 0,22 + 0,2 divdendlekkage, anderzijds chauvinisme en de mogelijkheid om jaarlijks te herbalanceren.
AEX = nogo want veel te kleinSavendro schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:04:
Goedemiddag allen,
synthetisch heb je niks om op terug te vallen want er zijn geen aandelen verhandeld
uitlenen: onnodig risico
Ik kwam op Meesman uit (alles zo veilig mogelijk, geen gedoe en "licht chauvinistisch"
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Dank voor je reactie! Ik wilde geen verband leggen tussen synthetisch maar in het risico. Als de partij die jouw effecten leent tijdens dezelfde catastrofe failliet gaat waarin de synthetische etf ten onder gaat ben je ook met een fysieke etf de klos lijkt me? De effecten kunnen immers niet meer aan je teruggeleverd worden.djatwork007 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:16:
[...]
Het is toch niet omdat een broker uitleent, het synthetisch is? Bijna alle brokers lenen uit, je moet kijken naar je ETF.
Jawel, met een fysieke wel.Savendro schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:21:
[...]
Dank voor je reactie! Ik wilde geen verband leggen tussen synthetisch maar in het risico. Als de partij die jouw effecten leent tijdens dezelfde catastrofe failliet gaat waarin de synthetische etf ten onder gaat ben je ook met een fysieke etf de klos lijkt me? De effecten kunnen immers niet meer aan je teruggeleverd worden.
https://www.portfolio-performance.info/en/sanook schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:02:
Ik heb mijn 3 NT fondsen ingevoerd in mijn FT.com portfolio om de boel in de gaten te houden, maar ik kan daar geen goed overzicht (grafiek) krijgen waar ik alle 3 de fondsen in 1 grafiek zie.
Wat gebruiken jullie daar voor?
Heb ik geen onderbouwing voor hoor. Gewoon gevoel. Ik had dit niet eens uitgezocht.Pistachenootje schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:52:
[...]
Waarom maar 5%? Markt gewicht is iets als 10-12%, dat hou ik aan.
Maar als ik zowel small cap growth en small cap value apart wil, bijvoorbeeld omdat ik value nog niet aandurf voor 10%, en elk bijvoorbeeld 5% zit ik in totaal dus wel goed..
YakuzA schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:16:
[...]
Het mooie is idd dat je met blind maandelijks inleggen ook altijd de dip koopt
Helaas nog 2 nadelen van IBKR in het algemeen:Radiodurans schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:59:
[...]
Heb eens gekeken naar de IBKR Globaltrader app en dat is inderdaad een hele fijne app. Ik gebruik zelf de IBKR mobile app maar met die Globaltrader app kan ik nagenoeg alles waar ik IBKR voor gebruik en het is allemaal veel duidelijker en overzichtelijker.
Wat ik alleen niet zie in de Globaltrader app is de optie om bij een limit order te kiezen voor de MID prijs tussen BUY en ASK. Maar goed, bij de grotere ETF’s gaat dat tijdens beurstijden om centen per aankoop. Als je recurring investments doet heb je er helemaal niet mee van doen.
- blind maandelijks beleggen via Recurring in IBKR is wel echt 100% blind. Je kan niet eens een prijs plafond kiezen. En het gebeurt obv Fractional Shares, daar betaal je commissie voor en kan niet voor alle aandelen en ETFs. Sowieso niet voor WEBG/WEBN.
- geen push notificaties voor je price alerts. Alleen SMS maar dat werkt alleen in de VS (met je sms email adres). Anders email..
- alerts instellen kan alleen via de geavanceerde desktop platforms, desktop website of met de andere app, IBKR Mobile. Maar als je dat 1x hebt gedaan kan je denk ik verder met de Globaltrader app.
Voor alerts is Trading212 dan de beste.
Nog 1 vraag en weer lekker on topic:
Ondanks dat mijn valuta is ingesteld in EUR, heb ik het idee dat IBKR de grafieken enzo van WEBN/WEBG op de Duitse beurs in $ laat zien.
Want in DeGiro schommelt het rond de €9.45 terwijl het in IBKR doodleuk 10.098 is !?
Ik kijk wel echt naar de juiste.. WEBG op IBIS2.
[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 02-08-2024 10:08 ]
- 30% MCW Vanguard World + EM (27% VGVF + 3% VFEA)
- /edit of Amundi Prime All Country World (WEBN)
- 30% MCW Avantis Factor World + EM (27% Avantis World + 3% Avantis EM)
- 35% MCW Avantis World Factor Small Cap Value
- 5% MCW Precious Metals Basket (Goud/Zilver/Platinum/Paladium) (VLZE)
[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 02-08-2024 10:54 ]
Zo spannend is het toch allemaal niet, er is wat angst over vertraging en dus reageert de markt. Maar dit is nog verre van een crash
Verkeerde topic. Hier is dat hooguit een argument om extra aan te kopen. Ik heb wat automatische aankooporders voor vandaag gepland, dus ik zal niet klagen.
zelfde hieralson schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:38:
[...]
Verkeerde topic. Hier is dat hooguit een argument om extra aan te kopen. Ik heb wat automatische aankooporders voor vandaag gepland, dus ik zal niet klagen.
Dit. Het bespreken van koersschommelingen is hier off topic. Zie ook de topic start.
Er zijn inmiddels toch goedkopere opties dan Vanguard?Radiodurans schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:36:
Goed, natuurlijk een veel te complex portfolio maar ik denk dat ik voor het volgende ga zodra de Avantis fondsen beschikbaar worden. Met een Excel sheetje prima bij te houden, kost me 10 minuten per maand en voorlopig heb ik daar plezier in. Door te kiezen voor de losse fondsen van bijv. Vanguard i.p.v. VWCE probeer ik wat basispuntjes bij elkaar te sprokkelen.
- 30% MCW Vanguard World + EM (27% VGVF + 3% VFEA)
- 30% MCW Avantis Factor World + EM (27% Avantis World + 3% Avantis EM)
- 35% MCW Avantis World Factor Small Cap Value
- 5% MCW Precious Metals Basket (Goud/Zilver/Platinum/Paladium) (VLZE)
Over de Avantis wereld etf, ik vraag me af of de geringe factor lading de meerprijs waard is.
Automatische orders voor indexfondsen?alson schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:38:
[...]
Die prijs wordt toch maar een paar keer per week gemaakt?
Ja, dat klopt Amundi Prime All Country World is een goedkopere optie. Ik dacht echter eerst dat deze ESG uitsluitingen heeft maar ik lees zojuist dat dit niet het geval isPistachenootje schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:46:
[...]
Er zijn inmiddels toch goedkopere opties dan Vanguard?
Ja, klopt, ik wacht nog even de TER af.Over de Avantis wereld etf, ik vraag me af of de geringe factor lading de meerprijs waard is.
Waarschijnlijk heeft ie toevallig zijn orders staan begin van de maand.Wolly schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:13:
[...]
Automatische orders voor indexfondsen?
Mijn hoofdvraag is, ik hou al een tijd de waarde bij van mijn beleggingen, voor het gemak wil ik VWRL (link) vergelijken met Fitvermogen (GS ENHD INDX SUS EQ) (link).
Van VWRL wordt de koers bepaald door de beurs (het is een ETF). Fitvermogen is een fonds die de koers elke dag berekend en om 10:00 wordt gepubliceerd.
Voorheen noteerde ik voor de koerswaarde van bijv 1-aug door de Close waarde van VWRL op 1-aug en de waarde van Fitvermogen op 2-aug 10:00 (zij berekenen de waarde immers van de dag ervoor).
Nu dacht ik, dat Fitvermogen wellicht de waarde precies vaststeld op 10:00 van de betreffende dag. Dus dan pak ik de waarde van VWRL op 'opening' van die dag.
De prospectus zegt dit, blz 32, link:
Wie kan mij helpen om de juiste waarden te vergelijken? Ik kan me ook voorstellen dat ik een moment moet kiezen en dit altijd hetzelfde moet houden.Beleggingen worden gewaardeerd op reële waarde. Vaststelling van deze reële waarde vindt plaats op basis van de volgende uitgangspunten:
Beleggingen in andere door de Beheerder beheerde beleggingsfondsen worden gewaardeerd op de intrinsieke waarde van die(zelfde) dag. Effecten worden gewaardeerd op beurskoers of daarmee vergelijkbare andere marktnotering. Voor op verschillende beurzen genoteerde effecten geldt de koers op de hoofdbeurs. Voor zover effecten geen beurs- of andere marktnotering kennen of indien de koersvorming niet representatief wordt geacht (dat kan bijvoorbeeld zijn in tijden van grote volatiliteit op de financiële markten), vindt vaststelling van de waarde door de Beheerder plaats. Deze vaststelling wordt verricht met behulp van objectieve en recente marktinformatie en/of met gebruikmaking van algemeen gangbare rekenmodellen. Voor eventueel aanvullende informatie over de waardering van effecten wordt verwezen naar het Supplement.
Ik beleg zo passief dat ik nog een potje bij De Giro heb staan waar ik niks mee doe, ook geen maandelijkse aankopen. Dat zit nu in VWCE en graag laat ik dat potje lekker daar staan.
Nu hoor (lees) ik steeds meer over WEBG.
Via https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ kom ik op kosten voor VWCE van 0,54% en WEBG van 0,37%
Klopt mijn berekening als ik zeg dat elke 10.000 (bedrag maakt niet zoveel uit, gaat om de berekening) mij 17 euro per jaar oplevert als ik overstap op WEBG. 10.000 x 0,17% (het verschil in kosten). Even 'compound' van kosten daargelaten.
Daarnaast 6 euro transactiekosten, 3 verkoop, 3 aankoop. En dan waarschijnlijk nog wat spread, lager verkopen VWCE en hoger inkopen WEBG op dat moment.
Ben ik er dan of zie ik nog iets over het hoofd?
Of zijn er nog betere alternatieven?
EDIT: eerste rekenfout gevonden, VWCE zit in de kernselectie dus maar 4 euro transactiekosten
[ Voor 5% gewijzigd door Loek92 op 02-08-2024 14:33 ]
Voor Meesman is vrijdag de handelsdag waarop ze de koers vaststellen. En verder koop ik ook ETFs van indexfondsen wiens prijs door de markt bepaald wordt en dus voortdurend fluctueren. Die komen nu toevallig beide op vandaag uit.Wolly schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:13:
[...]
Automatische orders voor indexfondsen?
Het is een beetje in de marge, maar vergelijk het een keer voor een dag waar de close en open ver uit elkaar liggen en je hebt het antwoordLightning89 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:13:
Wellicht een vraag die je kan doorspitten in de prospectus, en ik zal een quote daarvan neerzetten wat ik gevonden heb. Maar hoe kan ik dit interpreteren?
Mijn hoofdvraag is, ik hou al een tijd de waarde bij van mijn beleggingen, voor het gemak wil ik VWRL (link) vergelijken met Fitvermogen (GS ENHD INDX SUS EQ) (link).
Van VWRL wordt de koers bepaald door de beurs (het is een ETF). Fitvermogen is een fonds die de koers elke dag berekend en om 10:00 wordt gepubliceerd.
Voorheen noteerde ik voor de koerswaarde van bijv 1-aug door de Close waarde van VWRL op 1-aug en de waarde van Fitvermogen op 2-aug 10:00 (zij berekenen de waarde immers van de dag ervoor).
Nu dacht ik, dat Fitvermogen wellicht de waarde precies vaststeld op 10:00 van de betreffende dag. Dus dan pak ik de waarde van VWRL op 'opening' van die dag.
[...]
Wie kan mij helpen om de juiste waarden te vergelijken? Ik kan me ook voorstellen dat ik een moment moet kiezen en dit altijd hetzelfde moet houden.
Als Fitvermogen in de achtergrond in NT fondsen belegd heb je sowieso ook weer 1 dag verschil te pakken etc.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 02-08-2024 14:45 ]
PSN
Als ik dat platform zou gaan gebruiken om te handelen zou dat wel kunnen. Maar waar ze nu staan kost het 2,50 per jaar (buitenlandse beurs kosten), dus daardoor heb ik nog niet echt de drang om over te stappen.Pistachenootje schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:48:
@Loek92 kun je dan niet beter gelijk naar een serieuze broker overstappen zoals IBKR?
Verder leg ik maandelijks in in de NT fondsen en Meesman (pensioen). Dit potje is puur ooit ontstaan omdat ik toen het bestaan van NT en Meesman nog niet kende en ik het prima vind om dit gedeelte daar te laten staan, maar dan wel het liefst tegen de laagste kosten.
Áls ik het (ooit) weg haal bij De Giro gaat het de NT fondsen in.
Voor wie meer wil lezen over Avantis:Radiodurans schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:36:
• 30% MCW Avantis Factor World + EM (27% Avantis World + 3% Avantis EM)
• 35% MCW Avantis World Factor Small Cap Value
How Avantis Became One of the Fastest-Growing Fund Companies
Ja. Met de maar dat Amundi in het verleden wel eens spontaan ESG uitsluitingen is gaan toepassen, als je daar niet van gediend bent zou ik het bij Vanguard houden (of tegen die tijd de transactiekosten om terug te gaan dan voor lief nemen).Loek92 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:13:
Klopt mijn berekening als ik zeg dat elke 10.000 (bedrag maakt niet zoveel uit, gaat om de berekening) mij 17 euro per jaar oplevert als ik overstap op WEBG. 10.000 x 0,17% (het verschil in kosten). Even 'compound' van kosten daargelaten.
Ja, WEBG is distribuerend dus je zit dan nog met je dividend herinvesteren. De accumulerende WEBN bestaat echter sinds kort ook, was ook eenvoudig via de search in dit topic op 'WEBG' terug te vinden. Dus als je besluit om over te stappen zou ik gelijk voor WEBN gaan.Daarnaast 6 euro transactiekosten, 3 verkoop, 3 aankoop. En dan waarschijnlijk nog wat spread, lager verkopen VWCE en hoger inkopen WEBG op dat moment.
Ben ik er dan of zie ik nog iets over het hoofd?
Of zijn er nog betere alternatieven?
Staat dat niet bij de Beste ETF van Mr FOB?Pistachenootje schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:15:
Heeft iemand al de totale kosten van grootbanken+NT goed vergeleken met IBKR tiered+WEBG?
Klopt ja. Pas vanaf 1 miljoen is ABN/NT even goedkoop. En WEBN heeft geen ESG uitsluitingen.The Third Man schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:39:
[...]
Staat dat niet bij de Beste ETF van Mr FOB?
Voor iemand die net overwoog klant te worden, wat is er veranderd dan?tweak_dude schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:27:
Voor diegenen die impact van de nieuwe Rabobank tarieven willen zien, deze zijn verwerkt op https://www.indexfondsenvergelijken.nl
Dit zijn de verschillen:feelthepower schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:09:
[...]
Voor iemand die net overwoog klant te worden, wat is er veranderd dan?

Dus als ik het goed begrijp, in het geval van de 3 NT fondsen is er tot ca 225.000 geen verschil in de kwartaalkosten en vervallen de dividend kosten. Dat is dus positief (als je onder de 225.000 zit).
Voor mij goed nieuws want ik ben aan het instappen/switchen.
Wat gebruiken jullie bij indexfondsenvergelijken voor de groei en dividend percentages?
[ Voor 9% gewijzigd door sanook op 02-08-2024 19:58 ]
So, ik bedoel ook WEBN, de herinvesterende variant.The Third Man schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:39:
[...]
Ja, WEBG is distribuerend dus je zit dan nog met je dividend herinvesteren. De accumulerende WEBN bestaat echter sinds kort ook, was ook eenvoudig via de search in dit topic op 'WEBG' terug te vinden. Dus als je besluit om over te stappen zou ik gelijk voor WEBN gaan.
Op de een of andere manier heb ik precies de andere naam en Isin opgeslagen. Thanks voor de correctie, toch goed om het hier even in de groep te gooien.
GS ENHD INDX SUS EQ heeft toch geen doorbeleggingen in andere GS fondsen? Dus dan is volgens mij je aanname redelijk correct, en is de timing niet zo ingewikkeld.Lightning89 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:13:
Wellicht een vraag die je kan doorspitten in de prospectus, en ik zal een quote daarvan neerzetten wat ik gevonden heb. Maar hoe kan ik dit interpreteren?
[...]
Wie kan mij helpen om de juiste waarden te vergelijken? Ik kan me ook voorstellen dat ik een moment moet kiezen en dit altijd hetzelfde moet houden.
Op de zaterdag en zondag wordt er niks uitgevoerd idd.Roodey schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:34:
Als ik een maandelijkse NT world order inleg voor de 7e van de maand bij de Rabo en de volgende maand valt die 7e in het weekend. Voert de Rabo die dan de eerstvolgende werkdag uit?
PSN
Die zal inderdaad gewoon worden uitgevoerd. En ik ga er vanuit dat die dan op de maandag wordt aangemaakt (of in het weekend wordt aangemaakt en pas op maandag wordt "doorgestuurd").Roodey schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:34:
Als ik een maandelijkse NT world order inleg voor de 7e van de maand bij de Rabo en de volgende maand valt die 7e in het weekend. Voert de Rabo die dan de eerstvolgende werkdag uit?
Maar bij mij is het zo passief dat ik echt geen idee heb wanneer mijn orders specifiek worden uitgevoerd etc. Ik weet alleen dat ze netjes elke maand worden uitgevoerd. Of ja, bij mij worden ze eind van de maand uitgevoerd, wellicht dat ze met iets als nieuwjaar of andere "ongelukkige" dagen qua sluiting de maand er op worden uitgevoerd en dan 1 maand niet en de volgende maand 2
Nee alleen in het eigen fonds. Dan zou dus VWRL close en Fit waardebepaling dag erna om 10.00 het beste overeenkomen qua waarde?nino_070 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 01:08:
[...]
GS ENHD INDX SUS EQ heeft toch geen doorbeleggingen in andere GS fondsen? Dus dan is volgens mij je aanname redelijk correct, en is de timing niet zo ingewikkeld.
Ik zie bijv op koers dag 1-8 grote verschillen, die zie ik ook altijd rond 1-1. Aangezien dat een vrije dag is probeerde ik op 2-1 de Open koers van VWRL te pakken en de koers van Fit dat dan berekend wordtThe Third Man schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:23:
@Lightning89 is het zo belangrijk om dat op de dag precies te doen? Je kan dmv het lopend gemiddelde ook de performance afleiden zonder dat je het exacte beprijzingsmoment goed hoeft te bepalen.
Het is wellicht geneuzel in de marge, de reden dat ik het vraag is omdat er dus op 1-8 een verschil ontstond van 1,5%. En dit deed ik door Opening van de dag te vergelijken met de waarde van Fit.YakuzA schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:43:
[...]
Het is een beetje in de marge, maar vergelijk het een keer voor een dag waar de close en open ver uit elkaar liggen en je hebt het antwoord
Als Fitvermogen in de achtergrond in NT fondsen belegd heb je sowieso ook weer 1 dag verschil te pakken etc.
Op 1-1 is het vaak andersom, omdat er veel vrije dagen zijn loopt de laatste close datum van VWRL meer achter dan de berekende Fit waarde. Op rustige dagen zitten er, al een paar jaar lang, maar enkele basispunten verschil in. Ondanks de enorme verschillen in uitsluitingen en kosten.
En orders die ik donderdag en vrijdag heb gekocht (toen eindigde een jaar deposito), welke koers hanteren die ?
(Ik had begin juli net alles verkocht voor een nieuwe auto..)
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2024 11:08 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Niet echt spontaan, Amundi laat het altijd op tijd weten. En veel veranderingen de afgelopen twee jaar hadden te maken met de overname van Lyxor. Door de aanpassingen proberen ze een wat grotere diversiteit te hebben. In plaats van 6x MSCI World.The Third Man schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:39:
[...]
Ja. Met de maar dat Amundi in het verleden wel eens spontaan ESG uitsluitingen is gaan toepassen, als je daar niet van gediend bent zou ik het bij Vanguard houden (of tegen die tijd de transactiekosten om terug te gaan dan voor lief nemen).
Ik zou als European vooral kiezen voor Amundi, blijft het geld hier als het gaat om de TER. Het is alleen maar beter als Amundi groter kan worden, zodat het nog een betere vuist kan maken tegen de grote Amerikanen.
Het is een beleggingsfonds dus vanuit het principe dat eerst alle orders binnen moeten zijn en dat de actuele waarde van de onderliggende stukken moet worden bepaald duurt het een dag voordat de nieuwe koers bekend is.Sport_Life schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:07:
NT World staat op -1,19% afgelopen vrijdag, ik had wel iets grotere daling verwacht. Is dat maandag pas zichtbaar?
1 op 1 vergelijken met een vergelijkbare ETF gaat niet op omdat ook het aantal in en uitstromers ook effect heeft op de prijs maar ga omdat de onderliggende stukken in waarde zijn gedaald er vanuit dat de koers maandag zeker zal zijn gedaald.
Dat is afhankelijk hoe laat jij de orders hebt ingeschoten, als je dit vroeg in de ochtend hebt gedaan dan heb je de koers van donderdag. Heb je dat in de middag gedaan dan acht ik de kans groot dat je pas de volgende dag bent meegenomen.En orders die ik donderdag en vrijdag heb gekocht (toen eindigde een jaar deposito), welke koers hanteren die ?
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.