mpsyn schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:43:
Rookie here, ben me aan het inlezen om ook te beginnen en ik heb een paar vragen.
1. Kan ik stellen dat een ETF hetzelfde is als een passief beheerd beleggingsfonds, behoudens dat de verhandelbaarheid anders is?
Nee, ETF of beleggingsfonds heeft te maken met waar het verhandeld wordt: ETF op de beurs, beleggingsfonds bij de beheerder van het fonds. Passief of actief staat daar los van, er zijn zowel actief als passief beheerde ETF's en beleggingsfondsen.
2. Want, de Northern Trust fondsen zijn beleggingsfondsen, Meesman gooit er een 'schil' omheen (Aandelen Wereldwijd Totaal) en noemt het "Indexbeleggen", een term die ik ook gebruikt zie worden voor het beleggen in ETF's ... ?
Indexbeleggen is een term die slaat op een passieve beleggingsstrategie waarbij je "blindelings" een bepaalde index of combinatie van indices volgt. Dat kan met zowel ETF's als beleggingsfondsen, of in theorie ook met losse aandelen, maar dit laatste komt in de praktijk niet voor omdat het kopen van losse aandelen in de juiste verhoudingen van de gevolgde index te duur is voor een individuele belegger.
Ik neigde naar Meesman vanwege het 'totale gemak' (waar je begrijpelijk dus wat meer voor betaalt), maar aan de andere kant moet het 'éénmalig aanklikken' van de juiste fondsen in de thuisbank omgeving, en periodieke orders instellen, ook niet heel spannend zijn, lijkt me.
Correct. Ik heb zelf toch voor Meesman gekozen omdat ik mijn beleggingen juist niet bij mijn huisbank wilde hebben en ook niet dagelijks in mijn bank-app met de grillen van de beurs geconfronteerd wilde worden.
Klopt het dat Meesman ook voor verkoop 0,25% kosten rekent?
Ja, 'transacties' zijn zowel aankoop als verkoop. Als je switcht tussen Meesman-fondsen betaal je maar 1x die 0,25%.