Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

de Peer

under peer review

Streamz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:36:

Maandelijks een bepaald bedrag erin en niet naar omkijken. En na verloop van tijd kijken wie het het beste doet.
Dit is natuurlijk een belachelijke strategie als je er vervolgens op gaat reageren/sturen.

Ben je dus juist niet passief bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-07 11:14
404. Maar doet het nu weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamz
de Peer schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:35:
[...]

Dit is natuurlijk een belachelijke strategie als je er vervolgens op gaat reageren/sturen.

Ben je dus juist niet passief bezig.
Eh, wut? Die potjes lopen nu 5 jaar. Ik constateer nu dat 1 van de twee het elk jaar veel heeft gedaan dan de andere. Dan lijkt het me niet meer dan logisch hier een aanpassing te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Streamz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Eh, wut? Die potjes lopen nu 5 jaar. Ik constateer nu dat 1 van de twee het elk jaar veel heeft gedaan dan de andere. Dan lijkt het me niet meer dan logisch hier een aanpassing te doen.
Ja dat zeg ik. Dat slaat toch nergens op? Klassieke beginnersfout. Terug naar de start(post) ;)

Want waarom zouden de resultaten van de afgelopen jaar een goede voorspeller van de toekomst zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 16-02-2024 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25
Streamz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Het is prima om te checken of alles werkt zoals het moet werken (inleg loopt, kosten zijn zoals verwacht), maar het wordt actief beleggen zodra je het rendement gaat vergelijken en op basis daarvan een andere strategie gaat kiezen.

Edit: of met andere woorden: een passief belegger zou zelfs stug door blijven gaan als hij 50% in het rood staat. De strategie is namelijk gekozen op basis van spreiding, risico, markt(en), sector(en), niet een rendementsdoel wat wel of niet gehaald wordt, noch vergeleken hoeft te worden met een andere investering die het misschien beter heeft gedaan (het is geen wedstrijdje verpissen).

[ Voor 25% gewijzigd door The Third Man op 16-02-2024 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-07 14:10

Qwerty-273

Meukposter

@Streamz wat was de achterliggende gedachte om destijds voor een AEX etf en het Dynamic Mix fund te kiezen? Buiten dat je wilde kijken welke meer rendement zal opleveren.

De AEX is een behoorlijk kleine en specifieke index, de S&P 500 is een stuk groter, maar nog steeds volg je daarmee niet de volledige wereldmarkt. Wat wil je volgen als passieve belegger? Op basis van die keuze kan je dan kijken wat daarbij past kwa mogelijkheden (een grootbank met de NT fondsen, of een broker met een selectie aan ETFs). Voordeel van een fonds is dat je elke maand hetzelfde bedrag kan inleggen, bij een ETF zit je vast aan de prijs per stuk (als de broker geen fractionele posities aanbied). De automatisering van de inleg is dan weer puur afhankelijk van het gekozen platform en het gekozen product.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
Dynamic Mix fund stamt nog van 25 jaar geleden. Was destijds gekoppeld aan mijn eerste hypotheek. Bij oversluiten hiervan werd deze losgekoppeld, en sindsdien laten staan en elke maand laten groeien.

AEX ETF mee begonnen als een soort fit-and-forget spaarpotje: lage kosten, en maandelijks laten groeien. Heb toen bewust hetzelfde startbedrag ingelegd als de waarde op dat moment van het fonds.

Verder dus niet naar gekeken, tot nu dan.

Ik denk ook niet dat ik een passief belegger ben of nastreef in de meest zuivere zin van het woord. Ik wil een goed netto rendement, laag risico en extreem lage inspanning van mijn kant.

In dat licht leg ik de opmerkingen van de Peer naast me neer. Als is constateer dat 1 route structureel en consequent slechter presteert dan de andere route zonder dat er andere voordelen tegenover staan, dan kan ik natuurlijk met mn vingers in mn oren hard "Lalalala ik ben lekker zuiver passief bezig met beleggen" gaan roepen, maar dan naai ik mezelf alleen maar. Vind ik een idiote strategie, ik ben niet van plan de komende jaren nog eens duizenden euro's mis te lopen.

Anyway, ik ben er wel uit denk ik. Mix fund gaat eruit, komt NT World voor in de plaats. AEX ETF blijft staan. En begin met een nieuw klein potje S&P bij een broker die fractionele posities aanbiedt. Trading212 lijkt dat te doen? Zijn er nog anderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:35
Even los van indexbeleggen en 'gij zult nimmer uw portefeuille bekijken'; je beleggingsstrategie baseren op resultaten uit het verleden is niet echt logisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Streamz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:30:

In dat licht leg ik de opmerkingen van de Peer naast me neer. Als is constateer dat 1 route structureel en consequent slechter presteert dan de andere route zonder dat er andere voordelen tegenover staan, dan kan ik natuurlijk met mn vingers in mn oren hard "Lalalala ik ben lekker zuiver passief bezig met beleggen" gaan roepen, maar dan naai ik mezelf alleen maar. Vind ik een idiote strategie, ik ben niet van plan de komende jaren nog eens duizenden euro's mis te lopen.
Geen probleem natuurlijk. Maar past niet echt bij dit topic. Speculeren kan beter in het algemene beleggingtopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:41
Streamz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:30:
Dynamic Mix fund stamt nog van 25 jaar geleden. Was destijds gekoppeld aan mijn eerste hypotheek. Bij oversluiten hiervan werd deze losgekoppeld, en sindsdien laten staan en elke maand laten groeien.

AEX ETF mee begonnen als een soort fit-and-forget spaarpotje: lage kosten, en maandelijks laten groeien. Heb toen bewust hetzelfde startbedrag ingelegd als de waarde op dat moment van het fonds.

Verder dus niet naar gekeken, tot nu dan.

Ik denk ook niet dat ik een passief belegger ben of nastreef in de meest zuivere zin van het woord. Ik wil een goed netto rendement, laag risico en extreem lage inspanning van mijn kant.

Anyway, ik ben er wel uit denk ik. Mix fund gaat eruit, komt NT World voor in de plaats. AEX ETF blijft staan. En begin met een nieuw klein potje S&P bij een broker die fractionele posities aanbiedt. Trading212 lijkt dat te doen? Zijn er nog anderen?
toon volledige bericht
Pak gewoon 100% NT World eventueel voeg je EM toe als je meer spreiding wilt (90/10 verhouding)

AEX ETF is niet echt een goed idee kwa rendement. Geen idee wat de kosten zijn. Ook belangrijk om deze zo laag mogelijk te houden.

Als je interesse hebt in S&P500 kun je ipv dat ook NT North America nemen bij je huisbank. Lage TER 0.12% en geen dividendlek.

[ Voor 4% gewijzigd door NMMNG op 16-02-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:25
wibblemoo schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:33:
Even los van indexbeleggen en 'gij zult nimmer uw portefeuille bekijken'; je beleggingsstrategie baseren op resultaten uit het verleden is niet echt logisch?
Juist de reden waarom mensen aan (index)beleggen doen, want resultaten uit het verleden geven aan dat beleggen meer oplevert dan sparen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
JohanNL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:26:
[...]

Juist de reden waarom mensen aan (index)beleggen doen, want resultaten uit het verleden geven aan dat beleggen meer oplevert dan sparen.
Dat is natuurlijk niet wat ik bedoel, dat snap je zelf ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:21
JohanNL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:26:
[...]

Het punt dat @wibblemoo denk ik wilt maken is dat je niet moet "stock picken" (of in dit geval fonds picken) op basis van resultaten uit het verleden. Het verleden toont aan dat beleggen in een breed gespreid fonds een prima strategie is. Maar als je belegd in twee specifiekere opties (AEX ETF en ...?) dan is het niet perse heel handig om te denken "AEX presteerde afgelopen paar jaar goed, de ander niet, dus ik stop met de ander". Want dan kan het net zo goed zijn dat "die ander" het juist de komende jaren beter doet (of niet, niemand weet het).

De enige semi garanties die je hebt is dat de wereldeconomie blijft groeien, en dat investeren in "de wereld" daardoor een goede optie is en zeer waarschijnlijk dus ook winst oplevert. Maar bv de AEX is en alleen Nederland en een hele kleine set bedrijven. Dat zal dus vele malen wispelturiger zijn dan een wereld fonds. En een vergelijking tussen twee kleine fondsen en een blik op hun historie is dan ook onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
Hieronder het netto rendement de afgelopen 5 jaar. Zelfde startkapitaal. Voor de duidelijkheid: dit zijn VanEck TM AEX UCITS ETF en Goldman Sachs Dynamic Mix Fund IV NL P. Is "wereld" fonds, aandelen, obligaties. https://tools.morningstar...F0GBR04FUW&currencyid=EUR

Resulaten uit verleden etc. Uiteraard. Maximale spreiding, wereldgroei, ook allemaal waar. Maar als ik naar de inhoud van beide bekijk en de resultaten, dan zie ik geen enkele aanleiding te veronderstellen dat het GS fonds in de toekomst mij een beter netto rendement gaat opleveren.

Jaar GS Fonds ETF
2023 11,92% 15,46%
2022 −15,49% −12,26%
2021 20,49% 29,15%
2020 5,60% 5,60%
2019 22,19% 26,00%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Streamz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:09:
. Maar als ik naar de inhoud van beide bekijk en de resultaten, dan zie ik geen enkele aanleiding te veronderstellen dat het GS fonds in de toekomst mij een beter netto rendement gaat opleveren.
En ook geen enkele aanleiding voor het tegenover gestelde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

franssie

Save the albatross

Ook bij passief beleggen is het niet vreemd om zo nu en dan te kijken of je nog in bepaalde regio's en sectoren actief wilt zijn of wil gaan worden. De wereld verandert, daar moet je niet blind voor willen zijn. Passief is voor mij dat ik fondsbeheerders beter vertrouw met mijn geld dan mijzelf. Niet dat je er nooit naar omkijkt.
edit: Maar dan rek ik indexfondsen wat op zie ik net. Maar ook daar geldt, welke indices (smallcap, groot, regio etc) is toch wel iets om over na te denken.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 16-02-2024 16:53 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 03:21
franssie schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:49:
Ook bij passief beleggen is het niet vreemd om zo nu en dan te kijken of je nog in bepaalde regio's en sectoren actief wilt zijn of wil gaan worden. De wereld verandert, daar moet je niet blind voor willen zijn. Passief is voor mij dat ik fondsbeheerders beter vertrouw met mijn geld dan mijzelf. Niet dat je er nooit naar omkijkt.
edit: Maar dan rek ik indexfondsen wat op zie ik net. Maar ook daar geldt, welke indices (smallcap, groot, regio etc) is toch wel iets om over na te denken.
Uiteraard kun je vanalles evalueren en bijsturen. Maar waar het IIRC mee begon was "rendeerde in het verleden slecht(er) dus ik gooi het er uit". En dat zou geen motivatie moeten zijn. Wat wel een motivatie kan zijn is "verwacht ik dat het in de toekomst rendeert". En daarnaast evt eigen "politieke" voorkeuren (niet in wapens, niet in milieuvervuilers, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

RobertMe schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:02:
[...]

Uiteraard kun je vanalles evalueren en bijsturen. Maar waar het IIRC mee begon was "rendeerde in het verleden slecht(er) dus ik gooi het er uit". En dat zou geen motivatie moeten zijn. Wat wel een motivatie kan zijn is "verwacht ik dat het in de toekomst rendeert". En daarnaast evt eigen "politieke" voorkeuren (niet in wapens, niet in milieuvervuilers, ...)
Daar heb we wel gelijk in, maar om zoiets belachelijk te nomen is natuurlijk ook belachelijk Je kan blijven investeren in een sector/regio die het niet waarmaakte in de hoop dat het bijtrekt natuurlijk, maar ook dan geven resultaten (waar onder de volatiteit daarvan) uit het verleden wel een (beperkte) indicatie van de potentie.
Dus als je 5 jaar lang ergens geld aan het verbranden bent, is het niet vreemd om die positie wat af te bouwen om ergens anders meer te kunnen investeren, met inderdaad de kans dat het daar ook niet gaat lopen. Dus spreiding is belangrijker dan selectie, maar selectie is niet onbelangrijk.

Het is niet allemaal zo zwart wit zoals hier wel eens geroepen wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 16-02-2024 17:08 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Ik ben misschien wel de komende 50 jaar geld aan het verbranden in m'n emerging markets en small caps fondsen... Dan nog ga ik de strategie niet wijzigen omdat het verbranden dan wel geld als water laten binnenklotsen geen onderdeel uitmaken van de evaluatie van die strategie. Dat is de essentie waar de discussie op neerkomt.

Dus ja, het is wel vreemd om ook na X jaar geld verbranden iets te wijzigen, en de selectie is belangrijk (zowel EM als SC hebben specifieke eigenschappen) maar niet omdat je denkt dat er meer rendement uit komt.

Het klopt dat het niet zo zwart wit is, maar er schuilen wel soms actieve trekjes her en der die blijkbaar op het gevoel inspelen of op toch een soort en-en willen doen en niet de harde lijn durven trekken bij jezelf (ja ik ben op dieet maar vandaag even een vette hap). En het is tekenend dat als je dan op hamert er soms als de gebeten hond op gereageerd wordt. Wat alleen maar aangeeft dat het zinvol is om zoiets mindful te heroverwegen, aangenomen dat je daadwerkelijk wel passief wil gaan beleggen en van de emotionele relatie af wilt komen.

[ Voor 17% gewijzigd door The Third Man op 16-02-2024 17:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
The Third Man schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:18:

AEX is nog risicovoller doordat onze economie nou niet geweldig gaat maar ook niet geweldig kan gaan,
De nederlandse economie heeft weinig invloed op de AEX. Van de 25 fondsen, halen er 5 hun grootste gedeelte van de omzet uit Nederland.
daarnaast dreigen steeds meer large caps het land te verlaten, zelfs een UK-only index zou nog zinvoller zijn. Maar praktisch gezegd als je lokaal gericht wil investeren zou een Europe-index op z'n plaats zijn, dan maak je je niet afhankelijk van nationale aspecten.
AEX bestaat uit de 25 grootste fondsen van euronext amsterdam. Als ze uit Nederland vertrekken blijven ze nog wel in de AEX. bijvoorbeeld Shell Unilever en DSM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

franssie schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:08:
[...]
.

Het is niet allemaal zo zwart wit zoals hier wel eens geroepen wordt.
Dat is het wel. 5 jaar zegt helemaal niets. Sterker nog. Je zou juist kunnen redenen dat een fonds dat slecht gerendeerd heeft nog een inhaalslag kan maken.

Ik wil het ook nog wel herhalen. Het is een belachelijke strategie om 2 indexfondsen te kopen en dan na 5 jaar op basis van het behaalde rendement met slechts 1 van de 2 fondsen door te gaan.

Je kunt geen fondsen 'uitproberen'. Dat is een belachelijke strategie.

Bizar ook dat we deze discussie überhaupt hebben in dit topic. Dit is de absolute basis.

[ Voor 33% gewijzigd door de Peer op 16-02-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
de Peer schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:50:
[...]

Dat is het wel. 5 jaar zegt helemaal niets. Sterker nog. Je zou juist kunnen redenen dat een fonds dat slecht gerendeerd heeft nog een inhaalslag kan maken.

Ik wil het ook nog wel herhalen. Het is een belachelijke strategie om 2 indexfondsen te kopen en dan na 5 jaar op basis van het behaalde rendement met slechts 1 van de 2 fondsen door te gaan.

Je kunt geen fondsen 'uitproberen'. Dat is een belachelijke strategie.

Bizar ook dat we deze discussie überhaupt hebben in dit topic. Dit is de absolute basis.
Eens in dit geval, het is een strategie die mij fundamenteel niet echt sterk lijkt en bovendien ga je extra kosten maken.
Niet enkel voor het koop/verkopen maar die fondsen die zich richten op specifieke markten zijn doorgaans ook een stuk duurder om aan te houden.

Aan de andere kant juich ik het juist ook wel toe als iemand eens met een andere strategie komt die wellicht ook wel interessant kan zijn.
Passief beleggen in indexfondsen kan namelijk op heel veel verschillende manieren, dus dat kan hier wat mij betreft gewoon besproken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:05

Thompson

Beeromaniac

Mijn EM blijft momenteel ook nog ver achter op world maar blijf er voorlopig wel 12% in stoppen want horizon is nog dusdanig lang (ik denk +/- 20 jaar) dat ik wel verwacht dat er in die periode nog jaren komen dat het omgedraaid is.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:02
Mag ik eens een vraag stellen, die waarschijnlijk tegen het geheel is. Ik verbaas mij over het rendement van mijn investeringen die ik vorig jaar heb gedaan. Ik ven vorig jaar begonnen in Januari met investeren. Met een inleg van 44k zit ik nu aan een winst van 9800€.

Mijn gevoel zegt dat ik deze winst zou moeten innen en opnieuw investeren op het moment het lager gaat. Of is het echt hold? Ik vraag het hier omdat het over passief beleggen gaat, ik heb geen zin om continue dit in het oog te houden. Maar ik zit duidelijk hier aan een piek die ongetwijfeld een correctie zal krijgen.

Mijn horizon is onduidelijk omdat mijn kinderen jong-volwassenen zijn en ik mogelijks dit geld een deel zal gebruiken om hen te helpen als ze een stap nemen in de toekomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUm2GG6f_B3IGP7Ovp3Ia9gR0dc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/axYd7EvvZTzpi2RyOaOda8tg.png?f=user_large

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
tc982 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:41:
Mag ik eens een vraag stellen, die waarschijnlijk tegen het geheel is. Ik verbaas mij over het rendement van mijn investeringen die ik vorig jaar heb gedaan. Ik ven vorig jaar begonnen in Januari met investeren. Met een inleg van 44k zit ik nu aan een winst van 9800€.
Maar is dat van een of meer indexfondsen gekomen dan? :?
Mijn gevoel zegt dat ik deze winst zou moeten innen en opnieuw investeren op het moment het lager gaat. Of is het echt hold? Ik vraag het hier omdat het over passief beleggen gaat, ik heb geen zin om continue dit in het oog te houden. Maar ik zit duidelijk hier aan een piek die ongetwijfeld een correctie zal krijgen.
Dit is puur actieve beleggingspraat. Prima als je er zo instaat, maar je zit dan wel in de verkeerde kerk. Let wel dat passief niet hetzelfde is als 'hold', je kan cashen wanneer je dat nodig acht. Het hoort alleen niet voort te komen op basis van een rendement en jouw interpretatie wat de koersen gaan doen met 'ongetwijfeld' er nog bij alsof je glashelder in de toekomst kan kijken. Vergeet ook niet dat het verwachte rendementsgemiddelde van 7-10% inclusief het vasthouden bij goede tijden is.
Mijn horizon is onduidelijk omdat mijn kinderen jong-volwassenen zijn en ik mogelijks dit geld een deel zal gebruiken om hen te helpen als ze een stap nemen in de toekomst.
Met korte beleggingshorizon wordt het afgeraden om sterk in de aandelen te zitten, indexfonds of niet. Morgen kan er een nieuw schip het Suezkanaal blokkeren, of een vulkaan uitbarsten die het vliegverkeer ontregelt, Putin kan raar gaan doen enzovoort. Hoe korter de horizon, hoe meer aangeraden wordt in gegarandeerde investeringen te gaan zoals deposito's. Vaak ligt het omslagpunt rond de 5-10 jaar, maar dat is voor iedereen anders, zowel qua instelling als perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-07 20:56
The Third Man schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:49:
[...]
Maar is dat van een of meer indexfondsen gekomen dan? :?
[...]Vergeet ook niet dat het verwachte rendementsgemiddelde van 7-10% inclusief het vasthouden bij goede tijden is.
Niet alleen inclusief, maar vooral "door".
En nog belangrijker, instappen in hausse of bull markets levert statistisch (dus NIET per se deze keer) een bovengemiddeld rendement op. Dat is verklaarbaar (verklaart) door het feit dat bull markets gemiddeld vrij lang (kunnen) duren, namelijk meer dan 6 jaar. En er dan te vroeg uitstappen zorgt voor enorme (en ongetwijfeld niet door jezelf erkende fouten, je stapte toch mooi uit met een prima winst) teleurstellende resultaten.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:43
Net de dividenden van de NT fondsen gestort door ABN. Ze zijn er vroeg bij dit keer, dacht dat het pas de 19e uitbetaald ging worden.
Ook al is het een sigaar uit eigen doos, wel leuk om het bedrag jaar op jaar te zien groeien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]
Kijk eens naar de SP500 (daar heb ik een mooie lange grafiek van, dus is een mooi uitgangspunt.)

Stel jij stapte begin januari 1996 in. 600... lekkere stijging en een jaar later zie je dat hij staat op meer dan 750.... dus 25% winst in een jaar....

Hup jij eruit en wachten op de crash.

En die komt en hard ook. Van 1450 naar 900 tussen 2000 en 2002.

kan je na die crash van meer dan 30% dus alsnog duurder terug de markt op.

Zolang je geen tijdmachine of werkende glazenbol heb is blijven zitten in principe altijd de aangewezen methode. Wie had na de corona val gedacht dat dit al (vaak) binnen enkele maanden zou herstellen en dat we 2 jaar later (terwijl de maatregelen ons nog om de oren vlogen) weer record winsten maakten.

Dit is exact allemaal de reden voor passief beleggen. Mensen denken te veel vanuit emotie.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:36

SandStar

DPC-Crew

Zandster

kwerty schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:47:
Net de dividenden van de NT fondsen gestort door ABN. Ze zijn er vroeg bij dit keer, dacht dat het pas de 19e uitbetaald ging worden.
Ook al is het een sigaar uit eigen doos, wel leuk om het bedrag jaar op jaar te zien groeien.
Ik ben vooral benieuwd of het dit jaar wel goed gaat met het herbeleggen en belastingen...
Zie al 2 jaar fuckups daarmee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:43
Er is nu wel dividend belasting ingehouden, dus het lijkt dit jaar goed te zijn gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik heb een rekening geopend bij Meesman zojuist, ik zou een e-mail moeten krijgen maar die heb ik nog steeds niet gehad (ruim uur na aanmelding) is dit een correct verloop? Of omdat het weekend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:37
Inevitable schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:44:
Ik heb een rekening geopend bij Meesman zojuist, ik zou een e-mail moeten krijgen maar die heb ik nog steeds niet gehad (ruim uur na aanmelding) is dit een correct verloop? Of omdat het weekend is?
Spambox?

Je ontvangt er twee als het goed is, helemaal niks ontvangen?

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
HandyLumberjack schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:52:
[...]

Spambox?

Je ontvangt er twee als het goed is, helemaal niks ontvangen?
En inmiddels alles opgelost. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Inevitable op 17-02-2024 11:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-07 16:58
...
...
Probeer het eens: https://data.qz.com/2015/time-the-market/

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
Die staat al jaren in mijn favorietenbalkje om direct te laten zien aan collega’s…9 van 10 keer verliezen ze. En nog geloven ze het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpsyn
  • Laatst online: 28-06 13:07
Rookie here, ben me aan het inlezen om ook te beginnen en ik heb een paar vragen.

1. Kan ik stellen dat een ETF hetzelfde is als een passief beheerd beleggingsfonds, behoudens dat de verhandelbaarheid anders is?

2. Want, de Northern Trust fondsen zijn beleggingsfondsen, Meesman gooit er een 'schil' omheen (Aandelen Wereldwijd Totaal) en noemt het "Indexbeleggen", een term die ik ook gebruikt zie worden voor het beleggen in ETF's ... ?

3. Mijn huidige stand in deze voorbereidende fase is (vooralsnog) dat ik 'ga na doen' wat veel andere mensen hier lijken te doen: DE drie NT fondsen.
Vraag die voor me overblijft is: Meesman of de grootbank.

Ik neigde naar Meesman vanwege het 'totale gemak' (waar je begrijpelijk dus wat meer voor betaalt), maar aan de andere kant moet het 'éénmalig aanklikken' van de juiste fondsen in de thuisbank omgeving, en periodieke orders instellen, ook niet heel spannend zijn, lijkt me.

Ik ben me ervan bewust dat Meesman niet in het 20k 'garantiefonds' zit als hun hun bewaarbedrijf ook omvalt, maar wat ik niet heel chique vind is dat ze aan 'branding' doen: DE drie NT fondsen een andere naam geven zodat ze niet overdraagbaar zijn (zonder verkoop en opnieuw aankoop).
Vanuit (een bepaalde) bedrijfs-strategie handig; je zou het klantenbinding kunnen noemen ...
Nu ga je/ik natuurlijk niet beginnen bij een partij met de gedachte daarna weer over te stappen, maar ja, je weet niet wat de toekomst brengt.

Een ander punt van Meesman wat ik hier (denk ik) gelezen heb (en wat ook met bovenstaande samenhangt, mocht je willen overstappen over 5-15-10-20 jaar), kan het niet terugvinden, is dat er aan verkoop van stukken/participaties ook 0,25% transactie kosten verbonden zijn.

Dit kan ik niet terug vinden op hun website, ze geven alleen maar aan: 0,25% transactiekosten. Als je verder klikt ("Meer informatie over onze kosten") staat er: "Transactiekosten ---> 0,25% van het transactiebedrag, met in kleine lettertjes daaronder: "Wanneer u bijvoorbeeld €100 stort, wordt er €0,25 ingehouden aan transactiekosten en €99,75 voor u belegd.".

Dit laatste kan ik ook vertalen naar: "Wanneer u bijvoorbeeld €10.000 aan stukken/participaties verkoopt, wordt er €25 ingehouden aan transactiekosten.", gezien verkoop ook een transactie is.

Klopt het dat Meesman ook voor verkoop 0,25% kosten rekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:01
mpsyn schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:43:
Ja, aankoop, verkoop, switch -> 0,25% kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Dit kan ik niet terug vinden op hun website, ze geven alleen maar aan: 0,25% transactiekosten. Als je verder klikt ("Meer informatie over onze kosten") staat er: "Transactiekosten ---> 0,25% van het transactiebedrag, met in kleine lettertjes daaronder: "Wanneer u bijvoorbeeld €100 stort, wordt er €0,25 ingehouden aan transactiekosten en €99,75 voor u belegd.".

Ja, dat is per transactie. Dus zowel bij aankoop als bij verkoop (of switch van fonds binnen Meesman). Wel met de kanttekening dat er geen transactiekosten meer gerekend worden als je meer dan 500k hebt belegd. Of die grens over 20 jaar nog steeds hetzelfde is, dat durf ik niet te zeggen, met inflatie heeft het een stuk minder waarde (vergelijk het met wat je 20 jaar geleden aan waarde toekende aan 500k).
Eenmalige transactiekosten: 0,25% per transactie. Dit zijn de eenmalige kosten die u betaalt als u een koop-, switch- of verkooptransactie doet. Als u meer dan €500.000 bij Meesman belegt, betaalt u geen transactiekosten.
Ik weet niet hoe Meesman omgaat als je meer dan 500k hebt belegd en je wilt alles opnemen. Betaal je dan wel of niet transactiekosten? Na de transactie heb je minder dan 500k belegd.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

kwerty schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:11:
Er is nu wel dividend belasting ingehouden, dus het lijkt dit jaar goed te zijn gegaan
Ik wacht nog even op de volgende stap voordat de vlag uit gaat.
In theorie zouden ze nog een reinvestment kunnen doen met bedrag van voor belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:45
Qwerty-273 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:47:
Ik weet niet hoe Meesman omgaat als je meer dan 500k hebt belegd en je wilt alles opnemen. Betaal je dan wel of niet transactiekosten? Na de transactie heb je minder dan 500k belegd.
Je transactiekosten worden na ieder handelsmoment gewijzigd. Ga je dus van 500k naar 0k, dan betaal je niets. Ga je van 500k naar 400k, en dan van 400k naar 0k, dan betaal je alleen over die tweede transactie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Rookie here, ben me aan het inlezen om ook te beginnen en ik heb een paar vragen.

1. Kan ik stellen dat een ETF hetzelfde is als een passief beheerd beleggingsfonds, behoudens dat de verhandelbaarheid anders is?
Nee, ETF of beleggingsfonds heeft te maken met waar het verhandeld wordt: ETF op de beurs, beleggingsfonds bij de beheerder van het fonds. Passief of actief staat daar los van, er zijn zowel actief als passief beheerde ETF's en beleggingsfondsen.
2. Want, de Northern Trust fondsen zijn beleggingsfondsen, Meesman gooit er een 'schil' omheen (Aandelen Wereldwijd Totaal) en noemt het "Indexbeleggen", een term die ik ook gebruikt zie worden voor het beleggen in ETF's ... ?
Indexbeleggen is een term die slaat op een passieve beleggingsstrategie waarbij je "blindelings" een bepaalde index of combinatie van indices volgt. Dat kan met zowel ETF's als beleggingsfondsen, of in theorie ook met losse aandelen, maar dit laatste komt in de praktijk niet voor omdat het kopen van losse aandelen in de juiste verhoudingen van de gevolgde index te duur is voor een individuele belegger.
Ik neigde naar Meesman vanwege het 'totale gemak' (waar je begrijpelijk dus wat meer voor betaalt), maar aan de andere kant moet het 'éénmalig aanklikken' van de juiste fondsen in de thuisbank omgeving, en periodieke orders instellen, ook niet heel spannend zijn, lijkt me.
Correct. Ik heb zelf toch voor Meesman gekozen omdat ik mijn beleggingen juist niet bij mijn huisbank wilde hebben en ook niet dagelijks in mijn bank-app met de grillen van de beurs geconfronteerd wilde worden.
Ja, 'transacties' zijn zowel aankoop als verkoop. Als je switcht tussen Meesman-fondsen betaal je maar 1x die 0,25%.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Heeft iemand ervaring met het kopen van ETF`s binnen Interactive Brokers / Lynx?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:49
Ja, IBKR hier, wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
poehee schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Die staat al jaren in mijn favorietenbalkje om direct te laten zien aan collega’s…9 van 10 keer verliezen ze. En nog geloven ze het niet
You cannot reason someone out of something he or she was not reasoned into.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomtop2016
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-03-2024

Boomtop2016

Zoekend en leergierig

TheZenMeister schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:58:
Heeft iemand ervaring met het kopen van ETF`s binnen Interactive Brokers / Lynx?
Ja hier ook.

Dominus illuminatio mea

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TheZenMeister schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:58:
Uiteraard, tientallen of honderden mensen hier. Beter stel je gewoon direct je specifieke vraag :P

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 18-02-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnydeb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:04
Ik probeer via easy broker (=instant broker) cardina world te kopen: NL0011309349. Deze is AVIAW op hun website. Maar zie geen prijs en ook geen verleden. Ik kan ze wel kopen maar wat koop ik dan? Een aantal à ~51€ of gewoon een bedrag van bv 10,000 euro?
Wat mis ik hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

actuele koersinformatie. Moet je daar geen abonnement voor afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Herko_ter_Horst schreef op zondag 18 februari 2024 @ 00:59:
[...]

Ja, 'transacties' zijn zowel aankoop als verkoop. Als je switcht tussen Meesman-fondsen betaal je maar 1x die 0,25%.
Wat mij telkenmale opvalt is de focus op transactiekosten (ja, ik nu ook, point taken...). Deze zijn niet verwaarloosbaar (voor mij wel, maar objectief gezien niet), maar je zult ze moeten uitsmeren over de beleggingsperiode (zeg 10 jaar, dan 0,05% per jaar) en dan vallen ze in het niet vergeleken de jaarlijkse kosten (0,4% bij Meesman, en ja, dit kan lager*).
Dit geldt alleen wel bij de natuurlijke "levensloop" cadans zijnde: inleg, inleg, inleg...en ergens ver weg opname, opname, opname.

* Ik heb lang de VTI overwogen via opties bij IBKR, maar de potentiële complicaties met de Amerikaanse belastingdienst bij overlijden zijn voor mij (zelfs als ik er niet ben...) een te grote barrière (zijnde, ik wil mijn nazaten niet belasten met de grillen van die instantie, want de nazaten zijn totaal niet geïnteresseerd om zich hierin te verdiepen, gelukkig. Bilaterale verdragen of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
johnydeb schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:03:
Ik probeer via easy broker (=instant broker) cardina world te kopen: NL0011309349. Deze is AVIAW op hun website. Maar zie geen prijs en ook geen verleden. Ik kan ze wel kopen maar wat koop ik dan? Een aantal à ~51€ of gewoon een bedrag van bv 10,000 euro?
Wat mis ik hier?
Ik heb bij Lynx (ongeveer) het zelfde. Ik heb dit (actiam?) fonds gekocht in het verleden, maar zie geen actuele of historische prijs informatie. Vind ik niet zo'n probleem. Je koopt dit fonds niet om even snel te handelen.

Iets om rekening mee te houden op basis van mijn ervaring bij lynx:

Kopen kan alleen op handelsdagen, vanaf 12:00 of 13:00 (weer niet meer precies welke het was)

Het is een beleggingsfonds geen ETF. Je weet bij de aankoop niet precies welke prijs je gaat betalen. Dit wordt na sluiting van de beurs bepaald. De volgende dag zie je dan hoeveel aanden en tegen welke prijs je hebt gekocht (werkt vergelijkbaar met aankoop van de NT fondsen via 1 van de grootbanken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:28
johnydeb schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:03:
Wat mis ik hier?
Je geeft het bedrag op waarvoor je in totaal wilt aankopen. Op basis van de prijs op het volgende handelsmoment (beursdag om 10:00) wordt daar dan het maximale aantal stukken voor aangekocht.

Als voorbeeld: Koers € 51 en aankoop € 10.000 geeft jou 196 stukken en € 4 retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

thys schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:53:
[...]

Je geeft het bedrag op waarvoor je in totaal wilt aankopen. Op basis van de prijs op het volgende handelsmoment (beursdag om 10:00) wordt daar dan het maximale aantal stukken voor aangekocht.

Als voorbeeld: Koers € 51 en aankoop € 10.000 geeft jou 196 stukken en € 4 retour.
Bij de meeste brokers zijn dit soort fondsen fractioneel verkrijgbaar.
In zo’n geval krijg je dan 196,08 stukken oid :)

Maar weet idd niet of easybrokers dat heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 18-02-2024 15:23 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
YakuzA schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Bij de meeste brokers zijn dit soort fondsen fractioneel verkrijgbaar.
In zo’n geval krijg je dan 196,08 stukken oid :)

Maar weet idd niet of easybrokers dat heeft.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat bij Easybroker (ibkr) niet mogelijk is. Je krijgt dus echt alleen de hele stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@thys IBKR ondersteunt wel fractionele aandelen (van een selectie). Hoe Easybroker dat doorvoert als een introducing broker van IBKR is een tweede.

https://ibkrcampus.com/trading-lessons/fractional-shares/
To use fractional share trading clients need to permission their account to do so within Client Portal.

Fractional share trading is available for eligible US, Canadian and European stocks (and certain ETFs).

To create an order in TWS using fractional shares, in the Order Entry panel click within the quantity field and from the pop-up quantity selector choose the currency selection rather than Shares. The user selects the amount to invest or types the desired amount directly into the input field.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnydeb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:04
thys schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:53:
[...]

Dank je, nu is het me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Qwerty-273 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:41:
@thys IBKR ondersteunt wel fractionele aandelen (van een selectie). Hoe Easybroker dat doorvoert als een introducing broker van IBKR is een tweede.

https://ibkrcampus.com/trading-lessons/fractional-shares/

[...]
Dat had ik wel gezien ja maar bij Easybroker is dit helaas (nog) niet mogelijk. Overigens ging het hier om een beleggingsfonds en niet om aandelen/etf. Geldt het fractioneel handelen bij IBKR ook voor fondsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-07 13:06
Iemand eigenlijk ervaring met Trading212 ten opzichte van IBKR? Jongere firma, wellicht iets minder aanbod (maar als je geen daytrader bent zou dat geen probleem moeten zijn) maar wel een aantal handige features. Ben gewoon benieuwd naar feedbacks/ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sineplex schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:58:
Iemand eigenlijk ervaring met Trading212 ten opzichte van IBKR? Jongere firma, wellicht iets minder aanbod (maar als je geen daytrader bent zou dat geen probleem moeten zijn) maar wel een aantal handige features. Ben gewoon benieuwd naar feedbacks/ervaringen.
Ken ze verder niet, maar ze krijgen 1 ster op Finner:
https://www.finner.nl/brokers/trading212-beleggen

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Sineplex schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:58:
Welke features heeft een passieve belegger nodig? Naast aankopen, verkopen (ergens ver in de toekomst) en af en toe eens kijken wat het waard is (als je dat al doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
HandyLumberjack schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:28:
[...]

Welke features heeft een passieve belegger nodig? Naast aankopen, verkopen (ergens ver in de toekomst) en af en toe eens kijken wat het waard is (als je dat al doet).
Auto-invest (en mogelijkheid om balans portfolio eenvoudig aan te passen), commissie vrij investeren in aandelen, rente op ongeinvesteerde cash, mogelijkheid om andermans portfolios eenvoudig te repliceren, eenvoudige gebruikersinterface etc. Let wel, ik gebruik Trading212 zelf niet maar toch benieuwd naar wat het te bieden heeft. Qua veiligheid, aanbod, forex conversion rate etc. denk ik dat IBKR beter blijft maar onder aan de streep is het als eenvoudige belegger geen onaantrekkelijke optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Sineplex op 19-02-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Sineplex schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:22:
[...]

Auto-invest (en mogelijkheid om balans portfolio eenvoudig aan te passen), commissie vrij investeren in aandelen, rente op ongeinvesteerde cash, mogelijkheid om andermans portfolios eenvoudig te repliceren, eenvoudige gebruikersinterface etc. Let wel, ik gebruik Trading212 zelf niet maar toch benieuwd naar wat het te bieden heeft. Qua veiligheid, aanbod, forex conversion rate etc. denk ik dat IBKR beter blijft maar onder aan de streep is het als eenvoudige belegger geen onaantrekkelijke optie.
Zijn misschien leuke functies, maar niet echt voor de passieve belegger.

En bij commissievrij investeren vraag ik me altijd af of je dan geen hogere spread betaald.

Veiligheid staat voor mijn voorop, daarna kosten, en al laatste de gebruiksvriendelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-07 09:21
SandStar schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:01:
[...]

Ik ben vooral benieuwd of het dit jaar wel goed gaat met het herbeleggen en belastingen...
Zie al 2 jaar fuckups daarmee
Lijkt niet goed te gaan. Zie geen herbelegging. Jullie wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
HandyLumberjack schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:53:
[...]

Zijn misschien leuke functies, maar niet echt voor de passieve belegger.

En bij commissievrij investeren vraag ik me altijd af of je dan geen hogere spread betaald.

Veiligheid staat voor mijn voorop, daarna kosten, en al laatste de gebruiksvriendelijkheid.
Wat ze doen - of tenminste proberen - is intern orders met elkaar te vereffenen en de spread in de markt dus zelf te incasseren.
Verder kunnen ze jouw effecten uitlenen en ze vragen inmiddels een kleine fee voor valuta conversie.

Voor de rest zijn ze prima en hebben ze een best uitgebreid en innovatief platform welke toch nog zeer eenvoudig te gebruiken is.
Wellicht voor jou niet belangrijk, maar velen hebben in dit topic al meermaals aangegeven dit wel belangrijk te vinden en hier zelfs bereid zijn extra voor te betalen.
Wat betreft T212 specifiek is het wel wat meer gericht op minder passieve handel, al dan niet met automatische periodieke aankopen van een heleboel verschillende ETF's, aandelen e.d.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

henkjobse schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:08:
[...]

Ik zou uitloggen en pas over 2 weken weer inloggen bij de bank ;)

Van dat pogen tot micro-managen wordt je alleen maar moe :p

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 19-02-2024 18:29 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:48
Sineplex schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:22:
[...]

Een passieve belegger heeft normaliter een vrij eenvoudige beleggingsportefeuille dat maar uit enkele fondsen bestaat en dat zo lang mogelijk probeert aan te houden totdat het doel is bereikt. Al die toeters en bellen die je noemt heeft een passieve belegger vrijwel niets aan zodra de portefeuille is samengesteld.
En gratis bier bestaat niet, dus commissie vrij beleggen betekent dat je elders op het platform betaald. Denk aan je data, maar ook “verborgen” kosten in transacties.
YakuzA schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:28:
[...]

Ik zou uitloggen en pas over 2 weken weer inloggen bij de bank ;)

Van dat pogen tot micro-managen wordt je alleen maar moe :p
_O-

[ Voor 10% gewijzigd door Miki op 19-02-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

[...]

Je mag ze wel iets meer tijd geven. In het weekend gebeurt sowieso niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bij de ING nu ook push reclame voor hun eigen wereldwijd gespreid fonds, maar gezien de kosten lijkt me die niet echt een aanrader?
nl0015001ue7
0,8% lopende kosten en 0,58% management fee :+

Ze bieden wel lokgeld. 25eu als je 1000eu inlegt.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 19-02-2024 18:59 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
YakuzA schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:58:
Bij de ING nu ook push reclame voor hun eigen wereldwijd gespreid fonds, maar gezien de kosten lijkt me die niet echt een aanrader?
nl0015001ue7
0,8% lopende kosten en 0,58% management fee :+

Ze bieden wel lokgeld. 25eu als je 1000eu inlegt.
Voor zover ik kan lezen in de prospectus is dit geen indexfonds?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-07 09:45
[...]

Joh bij ING is het nog niet eens zichtbaar, tranquilo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
Miki schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:48:
[...]

Een passieve belegger heeft normaliter een vrij eenvoudige beleggingsportefeuille dat maar uit enkele fondsen bestaat en dat zo lang mogelijk probeert aan te houden totdat het doel is bereikt. Al die toeters en bellen die je noemt heeft een passieve belegger vrijwel niets aan zodra de portefeuille is samengesteld.
En gratis bier bestaat niet, dus commissie vrij beleggen betekent dat je elders op het platform betaald. Denk aan je data, maar ook “verborgen” kosten in transacties.

[...]

_O-
Currency conversion fee lijkt ook iets hoger te zijn op T212 dan bij IBKR. Nochtans geen slecht platform, just curious. Maar IBKR blijft toch veruit favoriet.

Allen bedankt voor de input :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:01
Weet iemand hier hoe Meesman omgaat met het uitkeren van dividend en dan vooral welke pijldatum ze hanteren? Ik weet dat ze uitkeren in juli en dit herbeleggen maar wat als ik bijvoorbeeld nu alles verkoop of switch naar het rentefonds. Verlies is daarmee mijn dividend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Dividend is ingeprijst in de waarde van je fonds.

Andersom geredeneerd zou je kunnen instappen net voor het dividendmoment en daarna uitstappen; gratis dividend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

GoEV6 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:35:
Weet iemand hier hoe Meesman omgaat met het uitkeren van dividend en dan vooral welke pijldatum ze hanteren? Ik weet dat ze uitkeren in juli en dit herbeleggen maar wat als ik bijvoorbeeld nu alles verkoop of switch naar het rentefonds. Verlies is daarmee mijn dividend?
Op die laatste vraag: ja. Meesman verdeelt het rendement wat ze over het jaar heen hebben gekregen grofgezegd over de geïnvesteerde participaties.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 14:22
Volgt iemand hier toevallig dit X account? Deze meneer, schijnbaar een oude rot in het vak met een lange werkhistorie in het financiële bankenwereldje (van ver voor de 2000 en 2007 crashes), is niet zo onder de indruk van "passief indexbeleggen":
En iedereen maar roepen dat index beleggen passief beleggen is. Die begrijpen er geen pepernoot van. Index beleggen is zo actief als maar kan. En als je dan ook nog een DCA strategie toepast ben je gewoon de markt aan het timen. Laat je toch niks wijsmaken door die ETF boeren.
https://twitter.com/JDB_trading/status/1759813144606552341
Dan weet je toch genoeg. DCA index beleggen is de bubble! Dumb money (lees jongeren) springen altijd als laatste op de trein.
https://twitter.com/JDB_trading/status/1753424647582838793
Geen timing tool, maar het geeft wel aan hoe extreem overgewaardeerd Amerikaanse markten zijn. Succes met je DCA World ETF beleggen…
https://twitter.com/JDB_trading/status/1752685272599314746

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
Zij begrijpen het niet, dumb money, overgewaardeerd, maar geen enkel inhoudelijk argument waarom dat zo zou zijn. Beetje niveau als vanuit de voetbalkroeg de spelers, scheidsrechter en de coach allemaal als incompetent aanduiden (netjes verwoord). Ik zou niet weten waarom je daar aandacht aan zou moeten geven.

Daarnaast zijn 9 van de 10 'doe niet dit maar dat' accounts op social media influencers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

catchingfire schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:03:
Volgt iemand hier toevallig dit X account? Deze meneer, schijnbaar een oude rot in het vak met een lange werkhistorie in het financiële bankenwereldje (van ver voor de 2000 en 2007 crashes), is niet zo onder de indruk van "passief indexbeleggen":

[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
Laat je toch niks wijsmaken door die ETF boeren.
Ik vraag me af hoe de verhouding eigenlijk is tussen ETF-boeren die hun producten proberen te vermarkten (doen ze niet want dat gaat vanzelf) of Twitter-helden die hun unieke altijd winnende TA-skills proberen te verkopen :z

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• i7x
  • Laatst online: 29-06 23:19

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
Kun je toch niet werkelijk serieus nemen, dit soort Twitter guru's. Een 'oude rot,' maar ik lees dat hij een tweede kind krijgt zo ongeveer rond dit moment. Dan ben je wellicht 27-40 jaar oud, misschien 45--het kan. Laten we met 45 rekenen: dan is deze knul van 79. Dan was hij dus 21 ten tijde van dot com. Een 'lange werkhistorie . . . van ver voor 2000' is dus absoluut onmogelijk. Veel waarschijnlijker nog is hij in de 30 en zat destijds dus nog op de basisschool.

En dan zo'n schimmig figuur in regenjas als profielfoto en cliche quote als banner... Inspirerend hoor. Moet het zeker allemaal heel indrukwekkend laten lijken wat voor wijsheden hij allemaal deelt op z'n Twitter account. Nou, van dat soort TA praatjes raak ik dus echt niet onder de indruk. En eerlijk gezegd verbaast het mij werkelijk dat anderen dit blijkbaar wel doen.

Als je indexen kopen saai vindt, prima, ik koop ook wel eens wat anders, maar toch zeker niet omdat iemand op Twitter er allerlei opvattingen over heeft. Laat al die gasten maar lekker praten.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:57
Ik kwam deze tegen: https://www.ing.nl/partic...g/ing-wereldwijd-gespreid
Kan interessant zijn vanwege de actie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TA is het ultieme voorbeeld van "resultaten uit het verleden".

Elke post gewijd aan dit soort figuren is zonde van de leestijd van anderen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ArthurMorgan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:08:
TA is het ultieme voorbeeld van "resultaten uit het verleden".

Elke post gewijd aan dit soort figuren is zonde van de leestijd van anderen.
En met name helemaal als ik mensen TA zie doen op indexen. Op een onderliggende stabiele waarde kan het je iets vertellen (over het verleden) maar daar houdt het echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik had die pushreclame ook gezien idd :P
Je kan evt kijken of je dat actiegeld (2,5% rendement) pakt door een maandje te stallen en daarna weer weg boekt, want/maar de kosten zijn aardig hoog:
YakuzA in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
Het cadeaubedrag wordt bepaald op basis van het totale ingelegde bedrag in de fondsen op 31 maart.
De inleg moet zonder onderbreking belegd blijven in de ING Fondsen tot 1 mei.

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 20-02-2024 13:56 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

i7x schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:54:
Een 'oude rot,' maar ik lees dat hij een tweede kind krijgt zo ongeveer rond dit moment. Dan ben je wellicht 27-40 jaar oud, misschien 45--het kan.
Ter inspiratie (of wellicht ter waarschuwing :D) Ramjit Raghav werd voor de eerste keer vader op zijn 94ste, en voor de tweede keer op zijn 96ste ;) al is niet alles natuurlijk volledig geverifieerd.

Guinness World Records meldt de oudste vader als Les Colley die zijn negende kind op zijn 92ste (en een beetje) mocht verwelkomen.

(allemaal niet hier van toepassing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-07 09:45
Wat een lachwekkend slecht product man. Tegen een kostprijs van 1,4% per jaar. De ING hoopt dat je komt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:57
YakuzA schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:49:
[...]

Ik had die pushreclame ook gezien idd :P
Je kan evt kijken of je dat actiegeld (2,5% rendement) pakt door een maandje te stallen en daarna weer weg boekt, want/maar de kosten zijn aardig hoog:
YakuzA in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

[...]
Sorry, had je berichtje niet gezien. De vaste kosten zijn idd best hoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-07 21:34

[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
De beste man heeft in principe best een punt dat je met marktgewogen fondsen/ETF's altijd de winnaars van gisteren koopt (zij het landen of sectoren). Daar is in principe niets passiefs aan. Zeker in het huidige tijdsgewricht waar de Amerikaanse techsector wel een heel fors stuk van de gehele markt opslokt, kun je je afvragen of dat marktgewogen gedoe wel een goed idee is. Nu is de oplossing voor die overpeinzing een equal weight fonds en geen TA natuurlijk.

Wel gevaarlijk om dit te posten in een topic waar marktgewogen een haast religieuze status heeft... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Iedereen kan problemen opnoemen van de status quo. De uitdaging zit in het benoemen van een beter idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

lactaxative schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:25:
[...]
De beste man heeft in principe best een punt dat je met marktgewogen fondsen/ETF's altijd de winnaars van gisteren koopt (zij het landen of sectoren). Daar is in principe niets passiefs aan. Zeker in het huidige tijdsgewricht waar de Amerikaanse techsector wel een heel fors stuk van de gehele markt opslokt, kun je je afvragen of dat marktgewogen gedoe wel een goed idee is. Nu is de oplossing voor die overpeinzing een equal weight fonds en geen TA natuurlijk.

Wel gevaarlijk om dit te posten in een topic waar marktgewogen een haast religieuze status heeft... :+
In principe heb je gewoon alle winnaars van vandaag in het mandje. :p
Alleen op termijn veranderd het fonds waarin je belegd de achterliggende mix en verhoudingen naar de nieuwe markt situatie.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
[...]
Dan zou ik eerder kijken naar factor beleggen i.p.v. equal weight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:30
Pistachenootje schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 00:29:
[...]

heb je daar goede voorbeelden van? De meeste factor fondsen/etfs die ik vond, hadden een teleurstellend rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 14:22
Pistachenootje schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 00:29:
Bedoel je met factorbeleggen iets als JPGL of GERD? Helaas bestaan beiden, met name GERD, nog maar heel kort dus dat maakt vergelijken lastig.

Wat Equal Weight betreft, als ik op JustETF VWCE en TSWE (VanEck's Sustainable World Equal Weight) op elkaar leg, ontlopen die elkaar niet veel over de maximale tijd die er vergeleken kan worden (vanaf net voor de covid'19 dip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
catchingfire schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:51:
[...]

Bedoel je met factorbeleggen iets als JPGL of GERD? Helaas bestaan beiden, met name GERD, nog maar heel kort dus dat maakt vergelijken lastig.

Wat Equal Weight betreft, als ik op JustETF VWCE en TSWE (VanEck's Sustainable World Equal Weight) op elkaar leg, ontlopen die elkaar niet veel over de maximale tijd die er vergeleken kan worden (vanaf net voor de covid'19 dip)
5 jaar is natuurlijk veel te kort is om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. "Sinds covid" is waarschijnlijk ook niet de meest representatieve periode in de geschiedenis om een lange-termijnstrategie op te baseren.

Als je er iets zinnigs over wilt zeggen, zou je het over een veel langer periode moeten back-testen.

Als je Ben Felix mag geloven, is factor investing wel een optie die potentieel meer kan opleveren dan marktgewogen, maar hij zou het de meeste mensen toch niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:50:
[...]
maar zou het de meeste mensen toch niet aanraden.
Waarom dan niet als het wél een goede optie is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Leaguer schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:59:
[...]

Oh, pardon, hij zou het de meeste mensen toch niet aanraden. De reden weet ik zo even niet meer uit m'n hoofd, 't is al een tijdje geleden dat ik die video bekeken heb.

Heb toen zelf nog wel gekeken of er ook voor mijn situatie een redelijk eenvoudige manier was om zijn "5-factor portfolio" te benaderen, maar kon daar indertijd geen goede, eenvoudig beschikbare set ETF's/fondsen bij 1 broker voor vinden. Ben dus maar "gewoon" bij single-factor (size) fondsen gebleven.

Edit: de beschrijving onder de video linkt naar deze pagina over waarom dit waarschijnlijk niet de "beste" oplossing is voor de meeste mensen. Als ik het zo snel scan, voornamelijk vanwege de extra complexiteit en hogere kosten.

[ Voor 20% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-02-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Xtrackers heeft goede factor ETF's met een TER van 0,25
Eenvoudig aan te kopen via o.a. DeGiro.

Van alle factoren heeft alleen Kwaliteit de markt kunnen verslaan over de afgelopen 5 jaar.
Maar zoals gezegd is dat eigenlijk een te korte periode om iets over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Leaguer schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:59:
[...]

Z'n andere video is wat meer to the point wat dat betreft

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Should You Be Factor Investing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:48
[...]

Het grote probleem is dat je de winnaars van morgen en overmorgen niet kunt voorspellen. Terwijl wetenschappelijk vast staat dat de gehele markt kopen je op de lange termijn de grootste kans geeft om een goed rendement te halen.
Als die vent namelijk echt een punt had, had hij geen trainingen hoeven te verkopen ;)

Een inmiddels klassieker hier:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Should you play roulette or buy stocks?

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 21-02-2024 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Annan schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:35:
[...]
heb je daar goede voorbeelden van? De meeste factor fondsen/etfs die ik vond, hadden een teleurstellend rendement.
Voor de meeste mensen is gewoon markt gewogen beleggen imo de beste keuze.

Voor iemand die echt bezorgd is over teveel allocatie voor de winnaars van gisteren (waar ik op reageerde) is een small cap value strategie imo een interessant alternatief. Met een fonds als ZPRV kun je dat bereiken maar dan heb je wel dividend lek. Als je toegang hebt tot Amerikaanse ETF's zijn er interessantere alternatieven. Voor de mensen die meer over small cap value willen leren zijn Ben Felix en Paul Merriman goede startpunten.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 22-02-2024 00:50 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:57
NT heeft ook een small cap versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Maar small cap is geen small cap value. Verder hebben ZPRV en AVUV ook blootstelling aan de profitability factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
Pistachenootje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:42:
Maar small cap is geen small cap value. Verder hebben ZPRV en AVUV ook blootstelling aan de profitability factor.
Ik heb een deel AVUV in mijn portfolio, inderdaad om de reden die je noemde, bredere spreiding binnen de US. Daarnaast is de factor tilt van Avantis beter dan die van de UCITS tegenhanger van SPDR. Geen negatieve momentum factor, en geen dividendlek natuurlijk. Avantis is wel “actief” beheerd.

AVUV is verkrijgbaar via opties.
Pagina: 1 ... 37 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.