Acties:
  • +5 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:02
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in het dividend van de NT fondsen:
https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

Zowel world als small cap fors hoger vs vorig jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door helloitsme op 08-02-2024 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Wij beleggen sinds 2017 in ETF VWCE. Nu komt er bij ons in Friesland de mogelijheid om obligaties te kopen in een windmolen park bij de afsluitdijk (die is al gerealiseerd). De obligaties wordt gebruikt om de inwoners van Friesland te kunnen participeren (wens vanuit de Provincie). Hiermee wordt de lening afgelost. De opbrengst zal 7.5% per jaar zijn. Pakketten kosten 500 euro en max 100 stuks te koop. Nu kan ik daar een deel van ons spaargeld voor gebruiken, maar ik zit er ook aan te denken om een aantal aandelen ervoor te verkopen. Het rendement daarvan ligt jaarlijks gemiddeld op 5-6%.

Is dat verstandig of kan ik het beter in de ETF laten zitten?

ps: wel een beetje jammer dat ik begin dit jaar 20k heb vastgezet in een deposito a 3.45%, daar had ik nu een betere bestemming voor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:24

oscar82

De ondertitel

Pakhaas schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:55:
Wij beleggen sinds 2017 in ETF VWCE. Nu komt er bij ons in Friesland de mogelijheid om obligaties te kopen in een windmolen park bij de afsluitdijk (die is al gerealiseerd). De obligaties wordt gebruikt om de inwoners van Friesland te kunnen participeren (wens vanuit de Provincie). Hiermee wordt de lening afgelost. De opbrengst zal 7.5% per jaar zijn. Pakketten kosten 500 euro en max 100 stuks te koop. Nu kan ik daar een deel van ons spaargeld voor gebruiken, maar ik zit er ook aan te denken om een aantal aandelen ervoor te verkopen. Het rendement daarvan ligt jaarlijks gemiddeld op 5-6%.

Is dat verstandig of kan ik het beter in de ETF laten zitten?

ps: wel een beetje jammer dat ik begin dit jaar 20k heb vastgezet in een deposito a 3.45%, daar had ik nu een betere bestemming voor :)
Is dit binnen AFM toezicht? En staat er iets of iemand garant als het windmolenpark failliet gaat? Als ze hun huidige lening aflossen dmv obligaties a 7,5% dan moet 't wel heul hard waaien komend jaar zeg maar ;)
en hoe zit het trouwens met de kosten en verhandelbaarheid? Kan dat op een beurs met vraag en aanbod? Dit soort constructies heeft helaas vaak veel negatieve eigenschappen. Net zoals die vakantiehuisjes of oplaadpalen waar je wel eens reclame van voorbij ziet komen. Daarna moet 't natuurlijk ook in je persoonlijke plan van passief beleggen passen.

Als je jaarlijks trouwens 5-6% uit VWCE hebt gehaald sinds 2017 heb je iets verkeerd gedaan. Het werkelijk rendement ligt meer rond de 10%. De verwachting van 5 a 6 procent (soms hoor je 7) bij aandelen houdt over het algemeen rekening met inflatie. MAW: als hoge inflatie nog even doorzet is er een kans dat je aandelen dat redelijk bijhouden, maar de obligatie is wat het is.

[ Voor 11% gewijzigd door oscar82 op 08-02-2024 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:05

Qwerty-273

Meukposter

Het is wel frappant dat alleen inwoners van Friesland zich mogen inschrijven op de obligaties.
https://www.windparkfrysl...eft-obligaties-uit-van-75

De obligaties zijn niet echt verhandelbaar, je zal ze gewoon moeten uitzitten.
De obligaties zijn beperkt overdraagbaar en worden niet verhandeld op een gereglementeerde markt, beurs, MTF of vergelijkbaar platform.

De obligaties zijn in beginsel alleen overdraagbaar aan meerderjarige natuurlijke personen die woonachtig zijn binnen de provincie Fryslân. De overdracht van een obligatie aan niet-obligatiehouders die buiten de provincie Fryslân woonachtig zijn, is slechts mogelijk in het geval de niet-obligatiehouder een (eerste-, tweede- of derdegraads) familielid is van de obligatiehouder, of als een obligatiehouder komt te overlijden. De obligaties zijn tenslotte alleen verhandelbaar in de maand november van ieder jaar; voor het eerst in 2024.
De details staan op https://www.windparkfryslan.nl/investeer/ en ik zou de prospectus doorlezen en de details en het risico op waarde proberen te schatten voor jouw eigen situatie. Hou rekening met de lineaire aflossing, dus het deel waarover je rente krijgt wordt per half jaar lager (omdat een deel afgelost wordt).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
oscar82 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Is dit binnen AFM toezicht? En staat er iets of iemand garant als het windmolenpark failliet gaat? Als ze hun huidige lening aflossen dmv obligaties a 7,5% dan moet 't wel heul hard waaien komend jaar zeg maar ;)
en hoe zit het trouwens met de kosten en verhandelbaarheid? Kan dat op een beurs met vraag en aanbod? Dit soort constructies heeft helaas vaak veel negatieve eigenschappen. Net zoals die vakantiehuisjes of oplaadpalen waar je wel eens reclame van voorbij ziet komen. Daarna moet 't natuurlijk ook in je persoonlijke plan van passief beleggen passen.

Als je jaarlijks trouwens 5-6% uit VWCE hebt gehaald sinds 2017 heb je iets verkeerd gedaan. Het werkelijk rendement ligt meer rond de 10%. De verwachting van 5 a 6 procent (soms hoor je 7) bij aandelen houdt over het algemeen rekening met inflatie. MAW: als hoge inflatie nog even doorzet is er een kans dat je aandelen dat redelijk bijhouden, maar de obligatie is wat het is.
Bedankt, hier kan ik wel even verder mee. Wat betreft het rendement, dit zal effectief hoger liggen dan 5-6% idd, maar ik bereken mijn rendement eigenlijk op een verkeerde manier (en heb daar geen betere voor). Ik trek de inleg van het de huidige stand af en deel dat door het aantal maanden/jaren dat ik bezig ben. Geen idee hoe ik anders dit moet gaan berekenen.

Wat betreft verhandelbaarheid:
De obligaties luiden op naam en zijn in beginsel alleen overdraagbaar aan personen die in de provincie Friesland woonachtig zijn. Overdracht aan iemand buiten de provincie is alleen mogelijk als iemand een 1e, 2e of 3e-graadsfamilielid is of in geval van overlijden. De obligaties zijn jaarlijks in de maand november overdraagbaar.
Qwerty-273 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:40:
Het is wel frappant dat alleen inwoners van Friesland zich mogen inschrijven op de obligaties.

[...]

De details staan op https://www.windparkfryslan.nl/investeer/ en ik zou de prospectus doorlezen en de details en het risico op waarde proberen te schatten voor jouw eigen situatie. Hou rekening met de lineaire aflossing, dus het deel waarover je rente krijgt wordt per half jaar lager (omdat een deel afgelost wordt).
Bedankt voor de informatie. Ik zou me zeker er nog in gaan verdiepen.

Ik zal deze even goed doornemen: https://www.windparkfrysl...rospectus-placeholder.pdf

Risico's:
Een windpark loopt bijvoorbeeld het risico van lagere productie van elektriciteit (door langdurig minder wind of technische storingen), dalende elektriciteitsprijzen, schade aan het windpark en hogere kosten. Het windpark houdt in haar financiële prognoses al rekening met zulke risico’s. Alleen zeer uitzonderlijke omstandigheden zouden kunnen leiden tot minder inkomsten en dus tot minder kasstromen om rente en aflossing te betalen

[ Voor 16% gewijzigd door Pakhaas op 08-02-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
Qwerty-273 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:40:

[...]

Er is hier altijd wel wat weerstand tegen geweest, wellicht dat ze daarom de inwoners van Friesland er zodoende bij willen betrekken voor meer maatschappelijke steun.
Voor €500 doe je al mee, dus dat is ook best laagdrempelig.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:27
JohanNL schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Er is hier altijd wel wat weerstand tegen geweest, wellicht dat ze daarom de inwoners van Friesland er zodoende bij willen betrekken voor meer maatschappelijke steun.
Voor €500 doe je al mee, dus dat is ook best laagdrempelig.
Dan - mits er een goed gevoel bij de prospectus is - is het toch een aloude 'spreid je winkansen'-kwestie door te kijken hoe veel van je portefeuille je wilt blootstellen aan dit evt risico?

En weet niet of er een beperkte inschrijfperiode of inschrijfbedrag is, ik zie hier in de regio dat je dan bijv met max x-aantal participaties per adres mag mee doen om iedereen en kans te geven.

Ik probeer al twee jaar in te schrijven op zonnecooperatie projecten, maar stuk voor stuk zijn ze geannuleerd omdat ze geen vergunning krijgen voor teruglevering.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pakhaas
NiGeLaToR schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:53:
[...]

Dan - mits er een goed gevoel bij de prospectus is - is het toch een aloude 'spreid je winkansen'-kwestie door te kijken hoe veel van je portefeuille je wilt blootstellen aan dit evt risico?

En weet niet of er een beperkte inschrijfperiode of inschrijfbedrag is, ik zie hier in de regio dat je dan bijv met max x-aantal participaties per adres mag mee doen om iedereen en kans te geven.

Ik probeer al twee jaar in te schrijven op zonnecooperatie projecten, maar stuk voor stuk zijn ze geannuleerd omdat ze geen vergunning krijgen voor teruglevering.
Dit windmolenpark draait al en is financieel gezond. Dit is vooral in het leven geroepen om de inwoners van Friesland hier ook in mee te laten participeren. Er was namelijk in het verleden nogal wat weerstand dat de lasten (horizonvervuiling) voor de Friezen was, maar dat er maar een paar rijke families de lusten hadden.

Ik denk dat ik mijn aandelen laat staan en een deel van mijn spaargeld er in steek. Betekent wel dat ik dit jaar wat minder flexibel ben voor uitgaven boven de 10k, omdat ik nogal wat delen in groendeposito's en normale deposito's heb staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:27
@Pakhaas nice, klinkt als een mooi project! Zou ik ook aan mee doen dan als die kans zich hier voor zou doen. Ben wel voor rendement-met-goed-gevoel zeg maar.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pakhaas
NiGeLaToR schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:02:
@Pakhaas nice, klinkt als een mooi project! Zou ik ook aan mee doen dan als die kans zich hier voor zou doen. Ben wel voor rendement-met-goed-gevoel zeg maar.
Bedankt!

Ik kan wel een fonds in het leven roepen. Investeren via mij voor 6.5% rente :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:20

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dit (windmolenpark) heeft m.i. niks te maken met passief (index) beleggen.

Bovendien, ben ik de enige die dit niet zo heel interessant vindt? De rente van 7.5% jaarlijks wordt gerekend over het openstaande bedrag (het is nl een lening aan het windmolenpark). Dus volgens mij kom je effectief aan slechts ~4% rente per jaar over de gehele looptijd.
Daarnaast betreft het een achtergestelde lening. Dus als het windmolenpark een lagere opbrengst dan verwacht heeft, of bv (extra) moet investeren in onderhoud, dan is het nog maar afwachten of jij dat jaar überhaupt rente ontvangt.
Pakhaas schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:10:
[...]

Bedankt!

Ik kan wel een fonds in het leven roepen. Investeren via mij voor 6.5% rente :P
Count me in! Ik leen je 10k tegen een vaste rente van 6.5% jaarlijks :*)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Mad Marty schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:31:
Dit (windmolenpark) heeft m.i. niks te maken met passief (index) beleggen.

Bovendien, ben ik de enige die dit niet zo heel interessant vindt? De rente van 7.5% jaarlijks wordt gerekend over het openstaande bedrag (het is nl een lening aan het windmolenpark). Dus volgens mij kom je effectief aan slechts ~4% rente per jaar over de gehele looptijd.
Daarnaast betreft het een achtergestelde lening. Dus als het windmolenpark een lagere opbrengst dan verwacht heeft, of bv (extra) moet investeren in onderhoud, dan is het nog maar afwachten of jij dat jaar überhaupt rente ontvangt.
Het park draait sinds 2021. Wat verwacht jij in die korte tijd al aan onderhoud? Beetje olie hier en daar moet voldoende zijn :D

Misschien een domme vraag, maar als ze jaarlijks 7.5% rente betalen (slechte opbrengst daargelaten) hoe kom je dan effectief aan 4%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Pakhaas schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:35:
[...]

Het park draait sinds 2021. Wat verwacht jij in die korte tijd al aan onderhoud? Beetje olie hier en daar moet voldoende zijn :D

Misschien een domme vraag, maar als ze jaarlijks 7.5% rente betalen (slechte opbrengst daargelaten) hoe kom je dan effectief aan 4%?
De obligatielening heeft een looptijd van vijf jaar en een rente van 7,5% op jaarbasis, telkens berekend over de nog openstaande hoofdsom. De obligatielening wordt in 10 halfjaarlijkse termijnen afgelost.
Vanaf: https://www.windparkfryslan.nl/investeer/

Wordt dus elk halfjaar een stuk afgelost, dus na het eerste halfjaar krijg je nog maar 7,5% rente op 500 euro - 50 euro (want de eerste 50 euro hebben ze na een half jaar afgelost)

In het tweede jaar krijg je nog maar 7,5% rente op 400 euro (de openstaande hoofdsom), want de eerste honderd euro hebben ze in het eerste jaar afgelost.

De rekensom hebben ze zelf op de site al staan:
Indien alles naar verwachting verloopt heb je na 5 jaar de gehele €500 inleg terug en daarnaast €101,82 aan rente ontvangen. Dat is dus 4,07% rente per jaar. (Met als kanttekening dat je de aflossing direct weer elders kunt investeren).

Niet een groot issue, want zodra ze het hebben afgelost, kun je dat bedrag weer elders beleggen, en 7,5% is gewoon fors.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeroenneman op 08-02-2024 14:51 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ja, dus gewoon 7,5% rente.
Maar als het een achterliggende obligatie is zou ik wel oppassen, dat is in principe een vrijbrief om op elk willekeurig moment niet meer uit te betalen met die Rabo participaties destijds als goed voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:20

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Pakhaas schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:35:
[...]

Zie de reactie hierboven. Reken het zelf maar eens uit hoe veel rente je daadwerkelijk elk half jaar ontvangt en hoe veel dat optelt over de looptijd.

Bovendien is het een obligatie-product, dus je betaalt ook nog eens meer belasting dan bv op deposito's.
JohanNL schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:50:
Maar als het een achterliggende obligatie is zou ik wel oppassen, dat is in principe een vrijbrief om op elk willekeurig moment niet meer uit te betalen met die Rabo participaties destijds als goed voorbeeld.
Zeker, gewoon 7,5% rente, maar zoals het wordt gepresenteerd vind ik dit gewoon volksverlakkerij :P Je ziet aan de reacties hierboven al dat men niet snapt dat een ETF met 6% rendement jaarlijks meer opbrengt aan het eind van de rit.

[ Voor 31% gewijzigd door Mad Marty op 08-02-2024 14:56 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JohanNL schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:50:
Ligt eraan wat je ziet als "gewoon" 7,5% rente.

Voor mij ( en velen anderen) zou "gewoon" 7,5% rente betekenen:
Jaar 1: 500 euro ingelegd: renteopbrengst: 37,5 euro rente.
Jaar 2 t/m 5 ieder jaar 37,5 euro rente.

Eindtotaal: 500 euro retour + 5*37,50 euro= 687,50 euro. (En dan neem ik rente op rente nog even niet mee)

Realiteit: 500 euro in 10 delen retour + 101.82 euro rente.

Het staat er vrij duidelijk, zelfs met nette rekenvoorbeelden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Mad Marty schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:52:
[...]

Zeker, gewoon 7,5% rente, maar zoals het wordt gepresenteerd vind ik dit gewoon volksverlakkerij :P Je ziet aan de reacties hierboven al dat men niet snapt dat een ETF met 6% rendement jaarlijks meer opbrengt aan het eind van de rit.
@Jeroenneman

Het deel wat je krijgt uitgekeerd kun je weer voor iets anders gebruiken of eventueel herbeleggen.
Dit is hoe heel veel obligaties werken, dus ik snap even niet wat hier volksverlakkerij aan is, maargoed :)

Verdere bezwaren hiertegen zijn er overigens ook wat betreft de VRH en de spaarrente ( op deposito's )
De winst vergeleken met veilige alternatieven is dus erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Alles overwegende besloten om niet het risico te nemen voor een beperkt beter rendement (voor zover daar sprake van is).

Wel zou ik graag een manier hebben om beter mijn rendement te kunnen berekenen van mijn maandelijkse inleg in ETF (De Giro). Nu deel ik de "winst" door het aantal maanden/jaren, maar volgens mij geeft dat geen goed beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Pakhaas schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:26:
Alles overwegende besloten om niet het risico te nemen voor een beperkt beter rendement (voor zover daar sprake van is).

Wel zou ik graag een manier hebben om beter mijn rendement te kunnen berekenen van mijn maandelijkse inleg in ETF (De Giro). Nu deel ik de "winst" door het aantal maanden/jaren, maar volgens mij geeft dat geen goed beeld.
Vraagje, ben je daadwerkelijk passief aan het beleggen met indexfondsen :? zie topictitel namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
The Third Man schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:31:
[...]
Vraagje, ben je daadwerkelijk passief aan het beleggen met indexfondsen :? zie topictitel namelijk.
Als jij verstaat onder passief beleggen dat je maandelijks (of wat voor termijn dan ook) een vast bedrag inlegt ongeacht de stand van de koers/beurs dan voldoe ik daaraan. Sorry dat ik vooraf niet even bij jou heb getoetst of ik wel in aanmerking kom om hier een vraag te stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]
Ben jij wel passief aan het beleggen als je nog in dit topic rondkijkt? ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
Pakhaas schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:38:
[...]

Als jij verstaat onder passief beleggen dat je maandelijks (of wat voor termijn dan ook) een vast bedrag inlegt ongeacht de stand van de koers/beurs dan voldoe ik daaraan.
Ik vraag het om dat je de vraag stelt of een bepaald windparkinvestering een goed idee is, dit is geen indexfonds, en het is geen passieve beleggingsstrategie om te blijven overwegen van strategie te wisselen. Je kiest een strategie, bijvoorbeeld all-world, en daar blijf je dan bij. Kan je natuurlijk best van fonds of broker wisselen, daar gaan hier ook vele discussies over, maar dat is een andere invulling van dezelfde strategie. Niet twijfelen of je soms een deel zou gaan verkopen en in een windpark in te stappen, dat is puur actief handelen.
Sorry dat ik vooraf niet even bij jou heb getoetst of ik wel in aanmerking kom om hier een vraag te stellen.
Als je een vraag stelt over wielrennen in een hardlooptopic en iemand zegt daar wat van, dan ga je toch ook niet passief agressief doen van 'sorry dat ik niet heb getoetst of ik hier wat over wielrennen mocht vragen'? Kom op zeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-06 22:14

Iets naar boven heb ik die vraag ook gesteld en toen kwam er een antwoord met irr
[b]The Third Man schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:04:[\b]
Als je een vraag stelt over wielrennen in een hardlooptopic en iemand zegt daar wat van, dan ga je toch ook niet passief agressief doen van 'sorry dat ik niet heb getoetst of ik hier wat over wielrennen mocht vragen'? Kom op zeg.
Tijd voor een ‘passief-agressief beleggen met indexfondsen’ topic 😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BK70
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-06 09:57

Even googelen op de XIRR of IRschema functie gebruikt in Excel. Deze functie rekent het voor je uit als je alle transactiedata en hoeveelheden invult.

[ Voor 22% gewijzigd door BK70 op 08-02-2024 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
[...]
The Third Man schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:04:
[...]
[...]
Dan had ik vriendelijk aangegeven dat hij in het verkeerde topic zit. Jouw manier van opmerken komt nogal belerend op mij over met je "zie topictitel namelijk".

Ik volg dit topic sinds kort met de 'volgen' button en had even gemist dat dit alleen voor passief beleggen is. Het zal niet meer gebeuren. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-06 18:20
Ach ja, als je hier aangeeft dat je 1x per week de koersen bekijkt wordt er al gevraagd of je wel écht een passief belegger bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Als je hier dagelijks post ben je toch echt actief met passief beleggen bezig... 🤗

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

Dit kan heel gemakkelijk en inzichtelijk via Google Finance
https://www.google.com/finance/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-06 13:06
Pakhaas schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:00:
[...]

[...]

Dan had ik vriendelijk aangegeven dat hij in het verkeerde topic zit. Jouw manier van opmerken komt nogal belerend op mij over met je "zie topictitel namelijk".

Ik volg dit topic sinds kort met de 'volgen' button en had even gemist dat dit alleen voor passief beleggen is. Het zal niet meer gebeuren. :X
Als je dit topic iets langer volgt krijg je wat meer begrip voor de irritatie.
Elke pagina komt jouw vraag voorbij en elke pagina wordt er opnieuw verwezen naar de titel van dit topic, met nadruk op PASSIEF. Na 9 x vertellen dat iemand in een verkeerd topic zit heb ook jij er wel een keer genoeg van.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 12:02
Heb bij de Rabo m'n hypotheek en al m'n normale bankzaken (betaalrekeningen, spaarrekeningen).
M'n beleggingen heb ik verspreid over een scala aan potjes, waar ik maandelijks automatisch op inleg:
- M'n hoofdbeleggingspot heb ik bij DeGiro, zit hier grotendeels in ETFs, aangevuld met wat dividendaandelen.
- Een set&forget potje bij BrandNewDay.
- Wat kleine potjes waar ik wat actiever mee speel bij IBKR, Trading212 en TradeRepublic.

Ben van plan om een pensioenbeleggingsrekening te gaan openen voor automatische maandelijkse inleg.
Kijkende naar al m'n potjes zou ik graag wat willen versimpelen en automatiseren (wat bij DeGiro bijvoorbeeld niet kan).
M'n "speel-potjes" (IBKR, T212 en TR) wil ik zo houden.

Het grootste vraagstuk is - is het handig om meer onder te brengen bij de Rabobank en daar automatisch te gaan beleggen in NT-fondsen, of ga ik meer voor set&forget rekeningen bij BND (of Meesman)?
1. Pensioenbeleggen beginnen bij ...?
2. BrandNewDay beleggingspotje --> ...?
3. DeGiro pot eventueel ook naar ...?

Het mooie aan BrandNewDay vind ik de automatische risico-afbouw van beleggingen naar een instelbare einddatum, de zeer flexibele en geen minimum maandelijkse inleg, het feit dat het een bank is (itt Meesman), en de gelikte web+app.

Het mooie van alles bij de Rabo lijkt me weer de overzichtelijkheid van (bijna) alles bij/op een bank/platform/app. Ook gezien dat het lange-termijn investeringen zijn en je nooit weet wat er op lange termijn gaat gebeuren, stel er zou opeens sprake zijn van nabestaanden, dan is het voor hun ook gemakkelijker zijn als alles op een plek staat lijkt me.
EDIT: ik lees net dat bij Rabo toekomstbeleggen (=pensioenbeleggen) ook automatische risicoafbouw is

Tips meer dan welkom...

[ Voor 13% gewijzigd door catchingfire op 09-02-2024 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:54

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ik heb Rabo omdat het mijn huisbank was en omdat de kosten bij hogere belegde vermogens (240 of 260k+ geloof ik?) erg laag zijn.

Ik vind het enerzijds een prima platform. Het werkt gewoon, weinig gedoe, lage kosten, duidelijke afwikkeling van orders en een goede ondersteuningsdesk als er wat dan ook aan de hand is (bijv. samengaan partner op beleggingsrekening).

Ik vind het persoonlijk een nadeel dat ik op het home-scherm mijn beleggingen niet kan verbergen. Dat maakt dat ik niet kan voorkomen te worden geconfronteerd (of verblijd :P) met de waarde maar ik vind het ook qua veiligheid niet ideaal. Dat is onhandig als je bijvoorbeeld een 2e hands dingetje via marktplaats wilt afrekenen (en iemand ineens in een oogopslag een bedrag van 6 cijfers of meer zou zien staan). Onzinnige is dat ik dat dus wel kan voor mijn spaarrekening, dus de functie is er nu half. Ik zal nog eens erom vragen, wie weet heeft het effect.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pakhaas
bregweb schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:32:
[...]

Als je dit topic iets langer volgt krijg je wat meer begrip voor de irritatie.
Elke pagina komt jouw vraag voorbij en elke pagina wordt er opnieuw verwezen naar de titel van dit topic, met nadruk op PASSIEF. Na 9 x vertellen dat iemand in een verkeerd topic zit heb ook jij er wel een keer genoeg van.
Als je echt passief belegt hoef je daar geen last van te hebben, want dan hoef je hier ook geen posts te lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
RoRoNL schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:47:
[...]

Dit kan heel gemakkelijk en inzichtelijk via Google Finance
https://www.google.com/finance/
Bedankt, ziet er goed uit! Is het daar mogelijk om bijvoorbeeld mijn transactie historie van DeGiro (excel ofzo) te importeren, of wordt het handmatig werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
SvV_Ying schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:29:
Ach ja, als je hier aangeeft dat je 1x per week de koersen bekijkt wordt er al gevraagd of je wel écht een passief belegger bent.
Zodra je hier ook maar iets laat horen over dat indexbeleggen niet heilig is dan beginnen er allerlei mensen "TIME IN THE MARKET BEATS TIMING THE MARKET" te schreeuwen :-p

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit topic gaat over indexbeleggen en passief beleggen. Als je andere dingen wilt bespreken is daar niks mis mee, maar het hoort niet hier maar in: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11

Ik vind beide topic interessant, maar voor het overzicht is het gewoon handig als mensen op de juiste plek zijn.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
SvV_Ying schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:29:
Haha, ik ben echt passief aan het beleggen en bekijk toch vaker dan 1x per week de koersen:

1. Omdat ik het interessant vindt.
2. Om er iedere week weer te zien dat er in die koersen weinig logica zit, en passief beleggen de "way to go" is voor mij als simpele ziel.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
Wanneer zou je iets van de dividend van NT world terug moeten zien?
En weet iemand waar dat te zien is in de ING beleggen app?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:54

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Bij ING weet ik het niet, bij Rabo komt dat enkele dagen voor uitbetaling in het dekkingsoverzicht (overzicht met kosten, saldo en open orders / verplichtingen) te staan.

Je kunt de omvang nu al wel uitrekenen door het bruto en netto dividend te vermenigvuldigen met het aantal stukken dat je hebt. Let er wel op dat er vaak kosten aan de uitbetaal-handeling verbonden zijn bij je bank/broker, dus dat het totaal alsnog een fractie lager uitvalt.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pentaw1nz schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:31:
Komt onderaan je overzicht te staan binnen een paar werkdagen.
En zodra de uitbetaling later is geweest schiet ie automatisch de koop order in voor het dividend bedrag.

Is allemaal leunstoel werk ;)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 09-02-2024 15:49 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
ArthurMorgan schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:26:
Dit topic gaat over indexbeleggen en passief beleggen. Als je andere dingen wilt bespreken is daar niks mis mee, maar het hoort niet hier maar in: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11

Ik vind beide topic interessant, maar voor het overzicht is het gewoon handig als mensen op de juiste plek zijn.
Wat men onder passief beleggen verstaat is voor iedereen net wat anders.
Maar in dit topic zou het moeten gaan om indexfondsen of tenminste fondsen die er enorm op lijken en ook een lage kostenstructuur hebben.
Of je dan nou eenmaal per dag of eenmaal per jaar naar je portefeuille kijkt moet ook niet uitmaken ( wat overigens zeer af te raden is, in overeenkomsten met banken staat doorgaans niet voor niets dat je elke 2 weken je rekening moet controleren )
Laten we dus vooral ook niet doorslaan in het passief zijn :)

Alleen dat met die obligaties van dat windstroom-bedrijf waar je wellicht ook op doelt, dat hoort hier niet.
Maar er is ook geen ander topic waar dat wel zou passen zover ik weet, dus daar zou een ander topic voor kunnen komen als daar behoefte aan is.
' Beleggen in achtergestelde obligaties ' o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
Pakhaas schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:17:
[...]

Bedankt, ziet er goed uit! Is het daar mogelijk om bijvoorbeeld mijn transactie historie van DeGiro (excel ofzo) te importeren, of wordt het handmatig werk?
Zo te zien kan dat niet geloof ik niet, maar maak een portefeuille aan en dan is het handmatig toevoegen via de bekende tickers een koud kunstje. https://support.google.com/websearch/answer/11330383

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
pentaw1nz schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:31:
Betaalbaarstelling is 19 februari, als je het uit laat betalen is het 1 of 2 werkdagen later beschikbaar als gelddeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
RoRoNL schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:42:
[...]

Zo te zien kan dat niet geloof ik niet, maar maak een portefeuille aan en dan is het handmatig toevoegen via de bekende tickers een koud kunstje. https://support.google.com/websearch/answer/11330383
Bedankt voor de tip. Werkt erg mooi.

Wat mij wel opvalt dat is dat de winst die ik heb gemaakt met VWRL (verkocht om daarna VWCE te kopen) niet mee wordt genomen, terwijl ik die transacties wel heb opgevoerd. Hij laat nu alleen het rendement van de huidige aandelen die ik in bezit heb zien.

[ Voor 25% gewijzigd door Pakhaas op 09-02-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
@Pakhaas Dat gaat helaas boven mijn pet, iemand anders met meer ervaring met Google Finance?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-06 23:24
Wat ik zelf gebruik en naar mijn mening beter werkt is deze site: https://simpleportfolio.app/

Je kan transacties van DeGiro/ibkr automatisch importeren en de brokerage kosten staan er dan ook in, met de gratis optie heb je alleen niet alle opties die Google finance heeft

[ Voor 16% gewijzigd door wouterg00 op 09-02-2024 20:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:28:
[...]

Wat men onder passief beleggen verstaat is voor iedereen net wat anders.
Maar in dit topic zou het moeten gaan om indexfondsen of tenminste fondsen die er enorm op lijken en ook een lage kostenstructuur hebben.
Of je dan nou eenmaal per dag of eenmaal per jaar naar je portefeuille kijkt moet ook niet uitmaken ( wat overigens zeer af te raden is, in overeenkomsten met banken staat doorgaans niet voor niets dat je elke 2 weken je rekening moet controleren )
Laten we dus vooral ook niet doorslaan in het passief zijn :)

Alleen dat met die obligaties van dat windstroom-bedrijf waar je wellicht ook op doelt, dat hoort hier niet.
Maar er is ook geen ander topic waar dat wel zou passen zover ik weet, dus daar zou een ander topic voor kunnen komen als daar behoefte aan is.
' Beleggen in achtergestelde obligaties ' o.i.d.
bankrekening ≠ beleggingsrekening :>

Voor de rest ieder zijn ding maar koersen bijhouden en dagelijks kijken helpt niet bij passief beleggen om het lang vol te houden, uitzonderingen daargelaten. Mensen zijn ontzettend slecht in het weerstaan van verleiding zeker als er kleuren worden gebruikt waarop we instinctief reageren (rood en groen) en ongerealiseerde winst en verlies cijfers. Set and forget en kijk zo nu en dan eens of alles nog volgens plan verloop maar wees er vooral niet teveel mee bezig, het geld moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Miki schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:52:
[...]

bankrekening ≠ beleggingsrekening :>

Voor de rest ieder zijn ding maar koersen bijhouden en dagelijks kijken helpt niet bij passief beleggen om het lang vol te houden, uitzonderingen daargelaten. Mensen zijn ontzettend slecht in het weerstaan van verleiding zeker als er kleuren worden gebruikt waarop we instinctief reageren (rood en groen) en ongerealiseerde winst en verlies cijfers. Set and forget en kijk zo nu en dan eens of alles nog volgens plan verloop maar wees er vooral niet teveel mee bezig, het geld moet werken.
Het staat als het goed is gewoon in je voorwaarden van waar je je portefeuille aanhoud.
Set&forget klinkt leuk, maar je doet er goed aan om zo af en toe te kijken of alles klopt, sterker nog daar ben je in principe verplicht toe dit elke twee weken te doen ( of wat hierover in je voorwaarden staat )

Overigens is dit hele verhaal over set&forget ook wel wat tegenstrijdig, aan de ene kant wil je het beleggen dus voor jezelf regelen, maar aan de andere kant moet je jezelf dan weer beschermen want je kunt mogelijk ' de verleiding ' niet weerstaan.
Maargoed, als het voor jou werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:12:
[...]

Het staat als het goed is gewoon in je voorwaarden van waar je je portefeuille aanhoud.
Set&forget klinkt leuk, maar je doet er goed aan om zo af en toe te kijken of alles klopt, sterker nog daar ben je in principe verplicht toe dit elke twee weken te doen ( of wat hierover in je voorwaarden staat )
Wellicht bij jouw bank of broker, maar bij ING vind ik daar niets over terug over een verplichting dat ik mijn portefeuille twee wekelijks zou moeten controleren. Heb je voor ons een screenshot van jouw betreffende paragraaf waarop je gewezen wordt je portefeuille twee wekelijks in de gaten moet houden?
Overigens is dit hele verhaal over set&forget ook wel wat tegenstrijdig, aan de ene kant wil je het beleggen dus voor jezelf regelen, maar aan de andere kant moet je jezelf dan weer beschermen want je kunt mogelijk ' de verleiding ' niet weerstaan.
Maargoed, als het voor jou werkt.
Wat zou de definitie van set and forget kunnen betekenen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Miki schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:37:
[...]

Wellicht bij jouw bank of broker, maar bij ING vind ik daar niets over terug over een verplichting dat ik mijn portefeuille twee wekelijks zou moeten controleren. Heb je voor ons een screenshot van jouw betreffende paragraaf waarop je gewezen wordt je portefeuille twee wekelijks in de gaten moet houden?
Even snel gezocht, maar dit zou het moeten zijn:

https://assets.ing.com/m/...en-overige-regelingen.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hw2ZzVg7mcbS6bwIsikD5sz-bUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xj6ZRgADpjZEt0TO4hkyPXdE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Dit zijn de voorwaarden voor de bankrekening en niet de beleggingsrekening, precies zoals ik hierboven ook al aangaf.

Maar goed, hier gaan we niet uitkomen letterlijk omdat we een andere kijk hebben op passief beleggen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 09-02-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:43
RoRoNL schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:23:
@Pakhaas Dat gaat helaas boven mijn pet, iemand anders met meer ervaring met Google Finance?
Ik gebruik deze app om mijn beleggingen bij te houden: https://www.getquin.com, heeft ook import functionaliteit vanuit degiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
@Naranya Misschien wel een mooie app, maar ik vind 90,- per jaar iets te gortig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 22:25
RoRoNL schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:42:
[...]

Ziet er netjes uit, ik kan daar bijvoorbeeld geen meesman in vinden (en ook niet dus in Google sheets met de finance functies - die ongetwijfeld en logischerwijs dezelfde bron hebben.

Ik houd nu de portefeuille nu bij bij Morningstar (trage, archaïsche interface, maar functioneel en meest compleet lijkt het - wel meesman bijvoorbeeld en alle andere dingen die ik in portefeuille heb).

Weet iemand een goede portefeuille manager (of meerdere) waar "exoten" als Meesman ook inzitten? Ik heb ook vwce, eqqq, bekende individuele aandelen, dat is vrijwel geen probleem.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naranya
RoRoNL schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:35:
@Naranya Misschien wel een mooie app, maar ik vind 90,- per jaar iets te gortig.
Ik gebruik de gratis versie, die geeft mij genoeg opties en info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:44
Hebben jullie je weleens verdiept in de transactiekosten bij Meesman?

Stel je belegt 2000 euro per maand bij ze, dat is dan 24000 euro per jaar en 24000*0,0025=60 euro aan aankoopkosten per jaar. Ter vergelijk, bij DeGiro zit VWCE in de kernselectie en betaal je 12 euro aan transactiekosten per jaar (1 euro per maand). Bij ABN en ING is het gratis voor zover ik kan zien.

Doe je dat bij Meesman 30 jaar lang met die 2000 euro per maand, dan ben je 1800 euro verder.

Totale kosten volgens indexfondsenvergelijken is dan 82079 euro met een verwacht rendement van 1.789.234 euro.

Maar indexfondsenvergelijken is (volgens mij?) wel vergeten om de verkoopkosten mee te nemen en die zijn ook 0,25%.

Dus kom je op nog eens 1.789.234*0,0025= 4398 verkoopkosten.

Totale kosten zijn dus geen 82079 maar 82079 + 4398 = 86477.

Als de kosten van ING Zelf op de Beurs (de duurste van de grootbanken) wel kloppen, is dat een verschil van 86477 - 73617 (ING) = 12.860 euro.

Best wel een fors verschil, zo komt het op mij over. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:50

de Peer

under peer review

Atomius schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:29:

Stel je belegt 2000 euro per maand bij ze, dat is dan 24000 euro per jaar en 24000*0,0025=60 euro aan aankoopkosten per jaar. Ter vergelijk, bij DeGiro zit VWCE in de kernselectie en betaal je 12 euro aan transactiekosten per jaar (1 euro per maand). Bij ABN en ING is het gratis voor zover ik kan zien.

Doe je dat bij Meesman 30 jaar lang met die 2000 euro per maand, dan ben je 1800 euro verder.

Totale kosten volgens indexfondsenvergelijken is dan 82079 euro met een verwacht rendement van 1.789.234 euro.

Maar indexfondsenvergelijken is (volgens mij?) wel vergeten om de verkoopkosten mee te nemen en die zijn ook 0,25%.

Als de kosten van ING Zelf op de Beurs (de duurste van de grootbanken) wel kloppen, is dat een verschil van 86477 - 73617 (ING) = 12.860 euro.

Best wel een fors verschil, zo komt het op mij over. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik vind het dan weer verwaarloosbaar. 4000 euro (eenmalig) op 1,7 miljoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Naranya schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:05:
[...]

Ik gebruik de gratis versie, die geeft mij genoeg opties en info.
En wat doen ze met je data? Bij dit soort apps denk ik al gelijk aan dat ze jouw portefeuille gaan analyseren en de resultaten doorverkopen aan derden.
Mijn mening hierin is toch om de data van je portefeuille/rekeningen aan zo min mogelijk organisaties te verstrekken.
Net zoals dat banken het voor jou heel makkelijk willen maken om rekeningen bij andere banken te koppelen en je zodoende één overzicht hebt.
Het is echt heel naïef om te denken dat een bank hier ook niet andere dingen mee doet en voor je het weet gebruiken ze het tegen je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL

Is hier en het andere topic al heel vaak besproken.
Er zijn inderdaad goedkopere alternatieven, maar mensen blijven toch beleggen bij Meesman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
JohanNL schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Is hier en het andere topic al heel vaak besproken.
Er zijn inderdaad goedkopere alternatieven, maar mensen blijven toch beleggen bij Meesman.
Tja, wat de Peer zegt snap ik ook wel, maar toch. Het verschil met grootbanken is niet niks.

Tegelijkertijd is Meesman ook wel weer meer "set and forget" dan alles altijd zien in je grootbankapp. Als dat er voor zorgt dat je niet tussendoor verkoopt, is het het misschien al waard. En je hoeft je verder ook niet druk te maken om balanceren etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Allereerst hebben de doorlopende kosten een veel grotere impact dan transactiekosten (zie hier), maar daarnaast maak je een fout omdat je vanaf 500.000 geen transactiekosten meer betaal bij Meesman (bron).

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
JohanNL schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:35:
[...]

En wat doen ze met je data? Bij dit soort apps denk ik al gelijk aan dat ze jouw portefeuille gaan analyseren en de resultaten doorverkopen aan derden.
Uit hun FAQ:
Your data security is our top priority and we treat it with the utmost confidentiality. This means we'll never sell it to third parties and – because your data belongs solely to you – you can ask us to delete it permanently anytime. All of the data you share with us will be stored on EU servers.
Maar je hebt wel gelijk hoor om hier voorzichtig mee te zijn, aangezien ze waarschijnlijk de data wel anonimiseren / analyseren en de resultaten verkopen.
Ik zit er persoonlijk niet zo mee zolang het geen persoonlijke data is, ik denk dat de gemiddelde broker (degiro, ibkr) dit ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Atomius schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Tja, wat de Peer zegt snap ik ook wel, maar toch. Het verschil met grootbanken is niet niks.

Tegelijkertijd is Meesman ook wel weer meer "set and forget" dan alles altijd zien in je grootbankapp. Als dat er voor zorgt dat je niet tussendoor verkoopt, is het het misschien al waard. En je hoeft je verder ook niet druk te maken om balanceren etc.
Dan heb je ook nog alternatieven als Fitvermogen, Centraal Beheer of eventueel nog constructies als een rekening openen bij een grootbank waar je nog geen klant bent etc.

En dat set&forget te letterlijk nemen is ook niet aan te raden overigens :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online

[...]

Je kwantificeert naar een losstaand bedrag in plaats van een relatief kostenpercentage. Dan lijkt alles op een grote investering automatisch 'fors'. Alleen wat men al aangeeft, zet je het naast de pot van 1,7 miljoen dan is het niet eens de tijd waard om je af te vragen of het fors is of niet. Overigens zie ik op hun tarievenpagina staan
Heeft u €500.000 of meer belegd bij Meesman? Dan betaalt u geen transactiekosten
Het tariefpdfje laat ook nog eens lagere lopende kosten zien boven 1 miljoen. Maar hoe dan ook, Meesman gaat je logischerwijs meer kosten omdat ze je werk uit handen nemen, niks is gratis. Het is alleen zover mij bekend wel de goedkoopste optie als je niet via de grootbank in NT wil of kan investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
The Third Man schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:14:
[...]
Je kwantificeert naar een losstaand bedrag in plaats van een relatief kostenpercentage. Dan lijkt alles op een grote investering automatisch 'fors'. Alleen wat men al aangeeft, zet je het naast de pot van 1,7 miljoen dan is het niet eens de tijd waard om je af te vragen of het fors is of niet. Overigens zie ik op hun tarievenpagina staan

[...]
Het tariefpdfje laat ook nog eens lagere lopende kosten zien boven 1 miljoen. Maar hoe dan ook, Meesman gaat je logischerwijs meer kosten omdat ze je werk uit handen nemen, niks is gratis. Het is alleen zover mij bekend wel de goedkoopste optie als je niet via de grootbank in NT wil of kan investeren.
True words 👍

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
poehee schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Weet iemand een goede portefeuille manager (of meerdere) waar "exoten" als Meesman ook inzitten? Ik heb ook vwce, eqqq, bekende individuele aandelen, dat is vrijwel geen probleem.
Dit kan met Portfolio Performance

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
wouterg00 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:34:
Wat ik zelf gebruik en naar mijn mening beter werkt is deze site: https://simpleportfolio.app/

Je kan transacties van DeGiro/ibkr automatisch importeren en de brokerage kosten staan er dan ook in, met de gratis optie heb je alleen niet alle opties die Google finance heeft
Bedankt! Dit geeft mij inzicht wat ik zocht. Zit nu sinds 2017 op een rendement van 10.08% per jaar. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 12:02
Naranya schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:23:
Ik gebruik deze app om mijn beleggingen bij te houden: https://www.getquin.com, heeft ook import functionaliteit vanuit degiro.
Heb als test deze app geprobeerd op m'n kleine account bij Trading212 en kreeg opeens allemaal meldingen dat er op m'n account werd ingelogd vanuit alle windstreken, Duitsland, Israel, Verenigde Staten, ... toen ik zelf weer in probeerde te loggen op m'n account lukte dit eerst niet - zandloper. Uiteindelijk lukte het wel maar kreeg ik een leeg account te zien, zonder beleggingen. Heb de Getquin koppeling vervolgens meteen weer verwijdert en kon daarna gelukkig weer normaal inloggen en stond alles er nog. Ik laat het erbij... geen Getquin voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ik krijg die portfolio performance niet goed ingericht. Kan ik ergens een tutorial zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Brand New Day geeft in hun portaal ook niet bepaald een goede rendementsberekening. Is veel te simplistisch. Ik wil eigenlijk een MWRR hebben gezien de maandelijkse en aanvullende eenmalige stortingen.

Ga de tips hier eens bekijken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-06 09:49
Pakhaas schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:08:
[...]

Ik krijg die portfolio performance niet goed ingericht. Kan ik ergens een tutorial zien?

Deze video heeft mij destijds geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Die had ik gezien, maar het lukt mij niet om de kopen/verkopen uit het verleden er in 1x in te laden. Dan krijg ik heel iets anders te zien |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Pakhaas schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:00:
[...]

Die had ik gezien, maar het lukt mij niet om de kopen/verkopen uit het verleden er in 1x in te laden. Dan krijg ik heel iets anders te zien |:(
Ik heb zelf voor verschillende brokers ‘importsheets’ gemaakt waarbij ik de informatie uit de broker exportbestanden in plak en automatisch op de voor PP benodigde manier bewerk. Misschien dat dit bij jou ook nodig is. Waar loop je precies tegenaan?

[ Voor 9% gewijzigd door vanardenne op 12-02-2024 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
vanardenne schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:38:
[...]

Ik heb zelf voor verschillende brokers ‘importsheets’ gemaakt waarbij ik de informatie uit de broker exportbestanden in plak en automatisch op de voor PP benodigde manier bewerk. Misschien dat dit bij jou ook nodig is. Waar loop je precies tegenaan?
Als je het goed vindt stuur ik je even een DM, om hier niet teveel offtopic te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlashBang
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 12:37

FlashBang

Hoi.

Atomius schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Bij ABN kun je onderdelen gewoon verbergen in de app, ideaal. Mijn beleggingen staan dan ook standaard op verborgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FlashBang schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:47:
[...]

Bij ABN kun je onderdelen gewoon verbergen in de app, ideaal. Mijn beleggingen staan dan ook standaard op verborgen.
Same bij ING, gewoon op het oogje klikken en je vinkje verwijderen bij je beleggingsrekening :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ik deel hem hier ook even: per 1 maart vraagt Revolut geen bewaarloon meer over de waarde van je beleggingen, dit is nu nog 0,12% en zie: https://www.revolut.com/e...nvestment-services-terms/
Heb mij er nog niet echt in verdiept, maar ze bieden best een mooi assortiment ETF's aan waarmee een passieve strategie gerealiseerd kan worden en dus zonder die vaste kosten van Revolut komen er geen kosten meer bovenop de kosten van de ETF zelf :)
Wel is maar één transactie per maand gratis, wat geen probleem hoeft te zijn voor de passieve belegger óf je moet een abonnement bij ze afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 21:41
JohanNL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:06:
Ik deel hem hier ook even: per 1 maart vraagt Revolut geen bewaarloon meer over de waarde van je beleggingen, dit is nu nog 0,12% en zie: https://www.revolut.com/e...nvestment-services-terms/
Heb mij er nog niet echt in verdiept, maar ze bieden best een mooi assortiment ETF's aan waarmee een passieve strategie gerealiseerd kan worden en dus zonder die vaste kosten van Revolut komen er geen kosten meer bovenop de kosten van de ETF zelf :)
Wel is maar één transactie per maand gratis, wat geen probleem hoeft te zijn voor de passieve belegger óf je moet een abonnement bij ze afsluiten.
Ik las ergens dat ze sinds kort de aanhoudstructuur voor Europese klanten hebben veranderd waardoor je nu veel minder zekerheden hebt over je beleggingen bij hun faillissement. Misschien iets om nog even naar te kijken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
thys schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:27:
[...]

Ik las ergens dat ze sinds kort de aanhoudstructuur voor Europese klanten hebben veranderd waardoor je nu veel minder zekerheden hebt over je beleggingen bij hun faillissement. Misschien iets om nog even naar te kijken :*)
In de regel worden die dus daarom aangehouden bij een extern bewaarbureau en daarbovenop is dan nog het BCS, maar die dekt maar tot 20K.
Ik kan zo nergens terugvinden dat Europese klanten sindskort minder zekerheden hebben, waar heb je dat gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
JohanNL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:54:
[...]

In de regel worden die dus daarom aangehouden bij een extern bewaarbureau en daarbovenop is dan nog het BCS, maar die dekt maar tot 20K.
Ik kan zo nergens terugvinden dat Europese klanten sindskort minder zekerheden hebben, waar heb je dat gelezen?
YouTube: Time To Leave REVOLUT For EU Investors (What Next?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Oké, duidelijk, op wat klein geld na is beleggen bij Revolut dus onverstandig.

Alhoewel DriveWealth zelf ook de portefeuille van haar klanten seperaat zou moeten bewaren en je zogezien als klant beschermd bent.

[ Voor 18% gewijzigd door JohanNL op 13-02-2024 18:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thys
JohanNL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:55:
[...]

Oké, duidelijk, op wat klein geld na is beleggen bij Revolut dus onverstandig.

Alhoewel DriveWealth zelf ook de portefeuille van haar klanten seperaat zou moeten bewaren en je zogezien als klant beschermd bent.
Kijk voor de grap eens naar het antwoord in hun eigen FAQ en dan het verschil tussen UK en non-UK:

https://help.revolut.com/...s-revolut-hold-my-stocks/ (NL)
https://help.revolut.com/...s-revolut-hold-my-stocks/ (UK)

Het zinnetje “You own your stocks“ lijkt mij toch een vrij essentieel verschil :P
Maar idd alleen relevant als Revolut zelf in financieel slecht weer komt EN je meer dan 22k via hen uit hebt staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
Al iemand die dividend van nt heeft binnengekregen? Via ING nog niets

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pentaw1nz schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:50:
Al iemand die dividend van nt heeft binnengekregen? Via ING nog niets
Hoe wil je dat ontvangen als de betaaldatum van het dividend over een week pas is :?

/edit:
Hier staat de link naar de ex en betaaldata etc:
helloitsme in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 14-02-2024 11:21 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-06 15:45
Nvm, niet goed gekeken.

[ Voor 94% gewijzigd door Loek92 op 14-02-2024 13:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Misschien nog een tip voor mensen die willen starten (of mensen die kort wat extra rendement willen):

Centraalbeheer beleggen heeft nog steeds de €125 bonus bij minimale inleg van €800 (€500 nu (€65 bonus), €50/maand voor 6 maanden (€60 bonus)).

Opstarten van rekening binnen 3 minuten via IDIN (en daarna 15min wachttijd voor beschikbaar komen van rekening).
https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/bonusacties-beleggen

• Leaguer
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:17:
Opstarten van rekening binnen 3 minuten via IDIN (en daarna 15min wachttijd voor beschikbaar komen van rekening).
https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/bonusacties-beleggen
En daarna een paar dagen wachten op de postbode... :O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHh8F8AZTExb-lI_lmQo2XHGfgY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RAv3yyFAocRWZCbotiY0wK9i.png?f=user_large

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:48
Ik heb een vraagje... ik ben sinds een paar jaar begonnen met passief beleggen, eerst met ING 'eenvoudig beleggen' tegelijk naast 'zelf beleggen' waarbij ik ongeveer de 80% world, 10% low cap en 10% emerging market strategie heb gevolgd. Na 2 jaar uit het 'eenvoudig beleggen' gestapt omdat die gewoon minder presteerde (en duurder is).

Mijn vraag gaat over de Emerging Markets: als daar een bedrijf erg goed presteert, wordt het dan niet na een tijdje gewoon opgekocht door een groot bedrijf, waarna het opeens onder 'world' valt en niet meer Emerging Market? Zodat, per definitie, de emerging market index.. altijd 'afgeroomd' wordt zeg maar en minder rendement haalt over een lange periode?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Leaguer schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:36:
[...]

En daarna een paar dagen wachten op de postbode... :O

[Afbeelding]
Heel apart, zelf nooit de code gehad per post maar direct per e-mail en kon dus direct aan de slag. Nou moet ik wel zeggen dat ik de account ben begonnen met een spaarrekening.

Ook voor mijn vrouw was het starten met IDIN en code per e-mail voldoende om account actief te krijgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPKct6PDbhlTnDuGn_Lm2XY-X_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6u8dZcs7J234w4eQut98ZXD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Get!em op 15-02-2024 12:58 ]

• Leaguer
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:55:
[...]

Heel apart, zelf nooit de code gehad per post maar direct per e-mail en kon dus direct aan de slag. Nou moet ik wel zeggen dat ik de account ben begonnen met een spaarrekening.

Ook voor mijn vrouw was het starten met IDIN en code per e-mail voldoende om account actief te krijgen.[Afbeelding]
Vreemd inderdaad, misschien komt het omdat ik nog helemaal niet bekend bij ze ben...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Leaguer schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:12:
[...]

Vreemd inderdaad, misschien komt het omdat ik nog helemaal niet bekend bij ze ben...
Ik ook niet, voor ik deze mail met activering had.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Findail schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:51:
Ik heb een vraagje... ik ben sinds een paar jaar begonnen met passief beleggen, eerst met ING 'eenvoudig beleggen' tegelijk naast 'zelf beleggen' waarbij ik ongeveer de 80% world, 10% low cap en 10% emerging market strategie heb gevolgd. Na 2 jaar uit het 'eenvoudig beleggen' gestapt omdat die gewoon minder presteerde (en duurder is).

Mijn vraag gaat over de Emerging Markets: als daar een bedrijf erg goed presteert, wordt het dan niet na een tijdje gewoon opgekocht door een groot bedrijf, waarna het opeens onder 'world' valt en niet meer Emerging Market? Zodat, per definitie, de emerging market index.. altijd 'afgeroomd' wordt zeg maar en minder rendement haalt over een lange periode?
De grootste positie binnen NT EM is TSMC en de 1na grootste Samsung :)
https://markets.ft.com/da...ummary?s=ie00bh3gzh52:eur

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06 13:53

Emerging Markets gaat om nationaliteit:
https://www.msci.com/our-...xes/market-classification
Afbeeldingslocatie: https://www.msci.com/documents/1296102/38728093/Market+Classification-Table_11_23_v2.svg/8c83cb2e-ed8d-69d2-7a3f-5d02cfb0b440?t=1700672184650

Jij bedoeld waarschijnlijk meer Small Cap (zie definitie in https://www.msci.com/eqb/...p/MSCI_May07_SCMethod.pdf). Small Cap kan inderdaad groeien zodat het niet meer Small Cap is. Maar ja, tegelijkertijd kan je ook zeggen dat klein grut meer groei kans heeft dan grote bedrijven. (Een Apple heeft misschien minder kans om te vertienvoudigen dan een klein bedrijf.)

• Findail
YakuzA schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:25:
[...]

De grootste positie binnen NT EM is TSMC en de 1na grootste Samsung :)
https://markets.ft.com/da...ummary?s=ie00bh3gzh52:eur
Thanks, zo ver had ik niet gekeken eigenlijk. Zulke grote bedrijven (nr 3 Tencent en nr 4 Alibaba) zijn waarschijnlijk een beetje te groot om overgenomen te worden. Maar ik denk dat mijn punt blijft staan: in EM zitten duizenden (? neem ik aan - ik kan zo snel het hele portfolio niet terug vinden) bedrijven waarbij dat wel kan gebeuren. Beetje ook die top 10 bedrijven zijn vanuit N=1, maar als je vanuit N=many redeneert worden er wél bedrijven overgenomen (denk ik dus?).
Coocoocachoo schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:31:
[...]

Emerging Markets gaat om nationaliteit:
https://www.msci.com/our-...xes/market-classification
[Afbeelding]

Jij bedoeld waarschijnlijk meer Small Cap (zie definitie in https://www.msci.com/eqb/...p/MSCI_May07_SCMethod.pdf). Small Cap kan inderdaad groeien zodat het niet meer Small Cap is. Maar ja, tegelijkertijd kan je ook zeggen dat klein grut meer groei kans heeft dan grote bedrijven. (Een Apple heeft misschien minder kans om te vertienvoudigen dan een klein bedrijf.)
Is het dus zo dat een 'klein' bedrijf uit Brazilie niet overgenomen kan worden door (zeg) Apple of Microsoft? of dat als het overgenomen wordt, het onder EM blijft?

Small cap had ik nog niet zo over nagedacht hoe dat in theorie kan ontwikkelen, en inderdaad als het groter wordt opeens niet meer onder small cap valt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06 13:53
Findail schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:41:

[...]

Is het dus zo dat een 'klein' bedrijf uit Brazilie niet overgenomen kan worden door (zeg) Apple of Microsoft? of dat als het overgenomen wordt, het onder EM blijft?
In principe is er qua overname geen verschil of een bedrijf in EM zit of niet. Als het een pure overname is dat het bedrijf stopt met bestaan en verdergaat als onderdeel van het nieuwe, dan worden de aandelen opgekocht tegen een afgesproken prijs en worden jouw aandelen dus omgewisseld voor een monetaire waarde.
Wordt een bedrijf uit EM overgenomen door een bedrijf niet in EM dan gaat de waarde uit EM, maar vice versa, als bijvoorbeeld een Samsung een bedrijf uit een "Developed market" overneemt, dan gaat de waarde juist naar EM toe.

Of EM, SC of Developed het meeste groeipotentieel heeft weten we hier niet, dus proberen we gewoon op alle paarden in te zetten voor zo weinig mogelijk overhead.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
Je bedoelt Small Cap inderdaad maar ook voor Emerging Markets geldt in wezen hetzelfde principe: je hebt die niet omdat ze meer winstpotentie hebben, anders zou iedereen wel 80% SC of EM hebben en 20% world om maar een voorbeeld te geven. Je hebt ze omdat het een andere selectie bevat dan world, en dus als de world opeens dik onderuit gaat, je tenminste nog wat gecompenseerd kan krijgen door de verschuiving van de markten. Een 'hedge' dus. Dat die groepen communicerende vaten zijn waar bedrijven tussen kunnen doorstromen is logisch, maar hoe dat precies zal gebeuren is niet echt relevant voor het doel van die indexen in je all-world portfolio hebben. Dat is meer dat ze helpen om het 'all' te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Findail
Thanks voor het ophelderen - inderdaad het zijn allemaal communicerende vaten - ik heb ze allemaal (of tenminste, zo veel mogelijk) dus als een bedrijf/ waarde/ aandeel van EM naar SC of World gaat of andersom, voor mijn portfolio maakt het niet uit begrijp ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-06 15:51
Wanneer passief beleggen iets te passief is geworden...

IJaren geleden twee potjes opgezet voor beleggingen bij de ING. Zelfde startdatum, zelfde initiele inleg. 1 met ETF (AEX) en de ander met een fonds.
Maandelijks een bepaald bedrag erin en niet naar omkijken. En na verloop van tijd kijken wie het het beste doet.

Nu open de rendementen nogal uiteen in het voordeel van ETF. Dus wil ik af van het fonds en dat stuk in een S&P ETF stoppen.Nu kwam ik erachter dat sinds eind 2021 de maandelijke inleg in ETF's is gestopt. Fonds (een Dynamic Mix fund) liep wel gewoon door. En nu blijkt dus dat dat verschil in rendement nog wat groter is als ik dacht. (Zit op 15% verschil nu). Immers, ETF al ruim 2 jaar geen maandelijke inleg meer, fonds wel.

ING gecontact waarom maandelijkse inleg is gestopt. Als antwoord: wordt niet meer aangeboden door beheerder. Hm. Vraag ik me af, ik kan geen enkele ETF meer vinden waar ik maandelijks kan inleggen bij ING. Had nog gevraagd of ik hier op kan selecteren, kan dus niet. Moet echt elke ETF aanklikken. Nogal onhandig. Volgens mij moet dit gewoon kunnen, maar wellicht niet bij de ING.

Lang verhaal, maar ik sta dus nu voor een keuze:

1. AEX ETF houden, fonds omzetten in S&P ETF en dan maar geen maandelijke inleg bij ING, en nieuw fonds beginnen bij een platform waar ik wel maandelijks kan inleggen? Maarw elke is dit dan?
2. AEX ETF houden, fonds omzetten in NT World + EM oid. Iets wat zoveel mogelijk op ETF lijkt qua spreiding En nieuw platform voor maandelijks inleg.
3. Fonds opheffen en naar nieuw platform, dus gelijk een hogere inleg. Maar dan wil ik echt heel weinig risico lopen qua platform voor de langere termijn. Geen idee welk platform maandelijke inleg op ETF doet en waar een stabiele partij achterzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
S&P500 is een te specifieke index, waardoor je volledig op large cap in alleen de VS inzet en tegenwoordig ook nog eens hoofdzakelijk in de Magnificent Seven doordat die paar techreuzen de rest voorbij zijn geraasd. Er is dus vrij weinig '500' meer aan en het is bijna absurd hoe vaak ik nog zinnen tegenkom als 'daarmee investeer je in 500 verschillende bedrijven', het is in wezen een mega-cap, techsector investering in slechts een handjevol bedrijven met de rest in de marge ergens.

AEX is nog risicovoller doordat onze economie nou niet geweldig gaat maar ook niet geweldig kan gaan, daarnaast dreigen steeds meer large caps het land te verlaten, zelfs een UK-only index zou nog zinvoller zijn. Maar praktisch gezegd als je lokaal gericht wil investeren zou een Europe-index op z'n plaats zijn, dan maak je je niet afhankelijk van nationale aspecten.

Ik zou bij het principe blijven dat all-world bij gebrek aan beter de beste optie is, nr 2 dus. En zoals in de topicstart vermeld, https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ is de tool om een keuze te maken voor de portfolio en het platform, welke optie je ook uiteindelijk kiest.

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 16-02-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-06 15:51
Gaat me nu eigenlijk iets minder om welke ETF of fonds, meer om het construct. Ofwel welk platform(en) en wat waarin.

dit, die site die je noemt doet het niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Streamz op 16-02-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ is de tool om een keuze te maken voor de portfolio en het platform, welke optie je ook uiteindelijk kiest.
Aangezien die zowel de scenario's met ETF's toont, dus bij brokers, als NT bij de grootbank inclusief ING. Daardoor kan je de praktische kosten voor opties 1 t/m 3 vergelijken, ongeacht het ETF of fonds. Met nog de aantekening dat DeGiro slechts zo goedkoop is met een ETF in hun kernselectie, en zoiets kan bij meer brokers spelen.
dit, die site die je noemt doet het niet.
Kan je iets preciezer zijn? DNS fout? HTTPS certificaat fout? Timeout? Hier laadt hij namelijk gewoon.

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 16-02-2024 11:28 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.