Waar kan ik in Meesman zien of mijn dividenden herbelegd worden? Ik zie het niet zo snel staan.
Bij Meesman wordt dividend altijd herbelegdWispe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:13:
Waar kan ik in Meesman zien of mijn dividenden herbelegd worden? Ik zie het niet zo snel staan.
Bron: https://www.meesman.nl/ni...-je-niet-rijker-of-armer/
[ Voor 15% gewijzigd door One-eye864 op 24-01-2024 22:21 ]
Dat wist ik niet. Handig.One-eye864 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:15:
[...]
Bij Meesman wordt dividend altijd herbelegd
Tnx
Ik was van plan om via geschreven opties ook VTI aan te schaffen, maar nu las ik ergens -- (en ik kan het niet meer vinden, ik denk op FOB (https://www.financieelonafhankelijkblog.nl, maar vind het daar niet (meer) -- dat als je boven de 60k komt en komt te overlijden je te maken gaat krijgen met de Amerikaanse IRS (en ja, daar zijn bilaterale verdragen om dubbel belasting te betalen te voorkomen). Kan iemand dat bevestigen, dan wel ontkrachten ??Pistachenootje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:40:
Vroeger werd VTI bij mij zeer regelmatig uitgeleend. Laatste tijd veel minder inderdaad.
Van het idee dat ik (nou ja, bij overlijden....) op een of andere manier te maken krijg met een dergelijke (vooral Amerikaanse) instantie krijg ik de kriebels. Dan maar gewoon Meesman, VEVE en VWCE (en EQQQ en ...)
You're either part of the solution or you're part of the problem
Gerbenvl (de gastschrijver op fob) heeft daar ook wat info over verzameld:poehee schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:12:
[...]
Ik was van plan om via geschreven opties ook VTI aan te schaffen, maar nu las ik ergens -- (en ik kan het niet meer vinden, ik denk op FOB (https://www.financieelonafhankelijkblog.nl, maar vind het daar niet (meer) -- dat als je boven de 60k komt en komt te overlijden je te maken gaat krijgen met de Amerikaanse IRS (en ja, daar zijn bilaterale verdragen om dubbel belasting te betalen te voorkomen). Kan iemand dat bevestigen, dan wel ontkrachten ??
Van het idee dat ik (nou ja, bij overlijden....) op een of andere manier te maken krijg met een dergelijke (vooral Amerikaanse) instantie krijg ik de kriebels. Dan maar gewoon Meesman, VEVE en VWCE (en EQQQ en ...)
https://www.reddit.com/r/beleggen/s/hFzP3bKGGw
@poehee ja als je een gemakkelijke afhandeling van je erfenis wil bij plotseling overlijden kun je beter geen Amerikaanse ETF's kopen.
Ik beleg momenteel op de volgende plekken:
Degiro: IWDA + EMIM. Ik beleg daar periodiek, circa 5x per jaar inleggen. Omvang ongeveer 100k nu.
Rabo: NT World en NT EM. Gaat automatisch maandelijks. Nu zo'n 75k
Ik vind het qua omvang op dit moment wel voldoende bij Degiro - ook gezien soms wat discutabele bedrijfsvoering - en ben aan het kijken naar 3e partij. Daarbij denk ik vooral aan IBKR om VWCE aan te schaffen (oa kijkend naar https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ en https://www.financieelonafhankelijkblog.nl). Of mis ik hier duidelijk andere betere mogelijkheden?
Degiro: IWDA + EMIM. Ik beleg daar periodiek, circa 5x per jaar inleggen. Omvang ongeveer 100k nu.
Ik vind het qua omvang op dit moment wel voldoende bij Degiro - ook gezien soms wat discutabele bedrijfsvoering - en ben aan het kijken naar 3e partij. Daarbij denk ik vooral aan IBKR om VWCE aan te schaffen (oa kijkend naar https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ en https://www.financieelonafhankelijkblog.nl). Of mis ik hier duidelijk andere betere mogelijkheden?
Dank - interessant, die zocht ik inderdaad.thys schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:49:
[...]
Gerbenvl (de gastschrijver op fob) heeft daar ook wat info over verzameld:
https://www.reddit.com/r/beleggen/s/hFzP3bKGGw
Vergeef me de formulering.
Even platgeslagen. U.S. Assets zijn alles in je portefeuille dat met Amerikaanse dollars is gekocht?
Alles dat met Euro's is gekocht (op Europese beurzen, waarschijnlijk ligt het iets genuanceerder) staat daar los van en geeft niet de vermelde erfbelasting problematiek.
Ik heb bijvoorbeeld Microsoft en Apple bij DeGiro. Of heb je daar bij DeGiro in tegenstelling tot IBKR er weer geen last van?
Als je toch al bereid bent om IBKR als platform te leren kennen, zou ik voor de VTI/VXUS combo gaan. Voor de gemiddelde huis tuin en keuken belegger te verkrijgen door puts te verkopen. Zie gids met uitleg hier:Kluifjes schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:35:
Ik beleg momenteel op de volgende plekken:
https://www.reddit.com/r/...open_van_vti_en_vxus_bij/
Iemand ervaring met de geldmarktfonds bij Trading212? 4,25% "rente" op euro, maar ik ben even benieuwd of daar nog verborgen kosten bij komen en hoe snel het storten/opnemen gaat.
Weet niet of dit topic daar echt voor is, maar in het Spaartopic komen ook de hooivorken tevoorschijn als je over zoiets praat.exelletor schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:11:
Iemand ervaring met de geldmarktfonds bij Trading212? 4,25% "rente" op euro, maar ik ben even benieuwd of daar nog verborgen kosten bij komen en hoe snel het storten/opnemen gaat.
Ik heb toevallig vanochtend daar een rekening geopend, 4.2% “rente” zie ik staan. Eerste storting met een creditcard gedaan (€2000 max. zonder fee, toch wat puntjes). Geld stond er meteen op en ik kreeg een gratis deelaandeel Apple. Rente wordt elke dag uitbetaald, maar er hangt natuurlijk geen DGS aan en Box 3 voor de meesten.
[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 27-01-2024 13:28 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Valt het onder sparen of beleggen voor deexelletor schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:11:
Box 3 belasting?
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Volgens een bericht van de belastingdienst van wat ik las van een andere tweaker in het spaartopic valt dit onder sparenHandyLumberjack schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:27:
[...]
Valt het onder sparen of beleggen voor de
Box 3 belasting?
Edit kan het nu niet zo snel meer vinden dus twijfel een beetje nu
Edit gevonden dat ging over trade republic
pastafan in "Het spaartopic - Deel 4"
[ Voor 24% gewijzigd door NicoHF op 27-01-2024 13:35 ]
Dat gaat over iets heel anders. TR zet het geld op de rekening op een derdegeldenrekening bij Citibank. Ook daarover is voldoende twijfel (geweest) of het sparen of een overige bezitting is. Maar na een (zeer recente) wetswijziging dat geld op een derdegeldenrekening bij een notaris niet meer gezien wordt als een overige bezitting wordt aangenomen (en door de belastingdienst bevestigd?) dat het spaargeld bij TR ook als spaargeld gezien wordt.NicoHF schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:29:
[...]
Volgens een bericht van de belastingdienst van wat ik las van een andere tweaker in het spaartopic valt dit onder sparen
Edit kan het nu niet zo snel meer vinden dus twijfel een beetje nu
Edit gevonden dat ging over trade republic
pastafan in "Het spaartopic - Deel 4"
Echter gaat de vraag van @HandyLumberjack over een geldmarktfonds, en niet over een derdegelderekening. En een geldmarktfonds is per definitie een belegging. Waarbij het fonds belegd in kortlopende obligaties, eventueel aangevuld met depositos. Qua soort product dus gelijk aan elk ander fonds (bv de NT fondsen), alleen dan dat het fonds ergens anders in belegd en daardoor een ander rendement en risico kent.
En in dat geval mag je dus flink belasting afdragen als je boven het heffingsvrij vermogen zit.RobertMe schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:12:
[...]
Echter gaat de vraag van @HandyLumberjack over een geldmarktfonds, en niet over een derdegelderekening. En een geldmarktfonds is per definitie een belegging. Waarbij het fonds belegd in kortlopende obligaties, eventueel aangevuld met depositos. Qua soort product dus gelijk aan elk ander fonds (bv de NT fondsen), alleen dan dat het fonds ergens anders in belegd en daardoor een ander rendement en risico kent.
'overige bezittingen'. Het hoge tarief dus.HandyLumberjack schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:27:
[...]
Valt het onder sparen of beleggen voor de
Box 3 belasting?
In theorie kun je maximaal 9 maanden per jaar er van profiteren zonder consequenties voor de VRH.HandyLumberjack schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:43:
[...]
En in dat geval mag je dus flink belasting afdragen als je boven het heffingsvrij vermogen zit.
Maar de meesten hier gebruiken die periode dan mogelijk liever voor aandelenindexfondsen.
In vino veritas, in aqua sanitas
"Profiteren" bedoel je?JohanNL schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:57:
[...]
In theorie kun je maximaal 9 maanden per jaar er van profiteren zonder consequenties voor de VRH.
Maar de meesten hier gebruiken die periode dan mogelijk liever voor aandelenindexfondsen.
De kans is heel groot dat je enkele keren over een aantal jaar een significante stijging mist.
Hier zou iedereen van moeten schrikken, het missen van de beste 10 dagen per decennium. Ik moest twee keer kijken naar het verschil in rendement....:
https://www.cnbc.com/2021...ime-the-stock-market.html
Ja of een daling niet te vergeten?poehee schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:40:
[...]
"Profiteren" bedoel je?
De kans is heel groot dat je enkele keren over een aantal jaar een significante stijging mist.
Hier zou iedereen van moeten schrikken, het missen van de beste 10 dagen per decennium. Ik moest twee keer kijken naar het verschil in rendement....:
https://www.cnbc.com/2021...ime-the-stock-market.html
Daarnaast kun of moet je het in die tussentijd op een spaarrekening zetten, met een variabele rente van 3 - 4% op jaarbasis op dit moment is dat ook helemaal niet slecht.
Overigens is dit ook helemaal geen ' trying to time the market ' maar juist onderdeel van je plan om vermogen op te bouwen, precies om de reden wáárom je zou gaan beleggen.
Beleggen levert namelijk o.b.v. het verleden meer op dan sparen, maar met dat verschil in VRH komt dat waarschijnlijk niet meer uit.
In vino veritas, in aqua sanitas
Jawel, maar mee eens, dat verschil is kleiner geworden. Maar ook spaargeld wordt belast, dus ook grofweg -/-1% punt daarvan af dan. Het is overigens helemaal niet slecht om op 4% (kan nu bij Raisin bijvoorbeeld en ik doe dat ook, en 3,3% op direct opneembaar) te zitten, zeker als je wat onrustig wordt van de beursschommelingen.JohanNL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:14:
[...]
Beleggen levert namelijk o.b.v. het verleden meer op dan sparen, maar met dat verschil in VRH komt dat waarschijnlijk niet meer uit.
Op een bierviltje nu: stel je belegt voor 30 jaar, dan zou sparen netto 3% zijn (ook geen gegeven dat dat zo blijft, kan ook weer naar 0 of naar 6%) en beleggen netto 6-7% (uitgaande van 8-9% op een goedkope MSCI world etf). Volgens mij is dat geen onredelijke casus. Op (voor de meesten moeilijk te vatten) lange termijn is beleggen de beste keuze.
offtopic:
Ooit ben ik 20 of 25 jaar geleden begonnen bij Binck voor de fun wat te beleggen. 7 aandelen ASML voor 30,16 euro en wat andere als ing, kpn die ik weer verkocht heb een paar jaar geleden. Nu wilde ik ook voor 200 euro in chinese aandelen doen en koos toen 2 stuks ROBECO CHINESE EQ F (EUR) voor 101,01 per stuk. Actuele koers 139,20 euro. (helaas alweer een paar jaar aan het zakken )
Ik weet dat het geen gewone aandelen zijn en ook geen ETF's . Mijn vraag is eigenlijk hoe ik er het beste van af kom want ik wil bij de huidige broker (Saxo) weg en de andere aandelen overzetten naar Degiro. Een regel minder overboeken scheelt dan toch weer een paar tientjes
Nu heb ik ze in het verleden ook al eens proberen te verkopen en dat lukte na lange tijd in de "verkoop" te hebben gestaan niet. Het lijkt er op dat het nu weer niet gaat. Als ik in de kolom "volume" van historische overzichten kijk dan staat dat al jaren op 0.
Heeft iemand een tip hoe ik er van af kan komen ? of blijf ik ermee opgescheept tot het einde der dagen ?
Ooit ben ik 20 of 25 jaar geleden begonnen bij Binck voor de fun wat te beleggen. 7 aandelen ASML voor 30,16 euro en wat andere als ing, kpn die ik weer verkocht heb een paar jaar geleden. Nu wilde ik ook voor 200 euro in chinese aandelen doen en koos toen 2 stuks ROBECO CHINESE EQ F (EUR) voor 101,01 per stuk. Actuele koers 139,20 euro. (helaas alweer een paar jaar aan het zakken )
Ik weet dat het geen gewone aandelen zijn en ook geen ETF's . Mijn vraag is eigenlijk hoe ik er het beste van af kom want ik wil bij de huidige broker (Saxo) weg en de andere aandelen overzetten naar Degiro. Een regel minder overboeken scheelt dan toch weer een paar tientjes
Nu heb ik ze in het verleden ook al eens proberen te verkopen en dat lukte na lange tijd in de "verkoop" te hebben gestaan niet. Het lijkt er op dat het nu weer niet gaat. Als ik in de kolom "volume" van historische overzichten kijk dan staat dat al jaren op 0.
Heeft iemand een tip hoe ik er van af kan komen ? of blijf ik ermee opgescheept tot het einde der dagen ?
[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 31-01-2024 12:06 . Reden: Dit is niet meer passief beleggen en dus offtopic ]
Dit is een beleggingsfonds, dagelijks verhandelbaar voor een door het fonds uitgegeven NAV. Gebruik je toevallig een (te) strakke limit order? Voor fondsen kun je beter market gebruiken. Verkoop zou dan 1 beursdag moeten duren. Anders zou ik eens contact opnemen met de broker…aornt schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:37:
Hier een hele interessante video omtrent het investeren in een index fonds versus het afbetalen van een hypotheek (en nog wat andere scenario's, waaronder een soort lijfrente beleggen en diversificatie met obligaties).
Hij slaat de spijker op zijn kop want men gaat inderdaad vaak uit van standaard returns, zoals 8% op jaarbasis. Echter gebruikt hij hier daadwerkelijk gerealiseerde historische returns en rente percentages.
Dit zet zeker aan tot nadenken...
YouTube: Should You Pay Off Your Mortgage or Invest? (A 50-year historical ba...
Hij slaat de spijker op zijn kop want men gaat inderdaad vaak uit van standaard returns, zoals 8% op jaarbasis. Echter gebruikt hij hier daadwerkelijk gerealiseerde historische returns en rente percentages.
YouTube: Should You Pay Off Your Mortgage or Invest? (A 50-year historical ba...
Kun je wel even de boel voor ons samenvatten en de conclusies delen? Dan kunnen we zelf bepalen of het nog interessant is de video te kijken...gotangclan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:37:
Hier een hele interessante video omtrent het investeren in een index fonds versus het afbetalen van een hypotheek (en nog wat andere scenario's, waaronder een soort lijfrente beleggen en diversificatie met obligaties).
Het komt erop neer dat gemiddelde opbrengsten geen goed beeld schetsen van de reële situatie (aka average S&P 500 returns). Markten en aandelen zijn volatiel en als je dus op de verkeerde moment (evt verplicht) uitstapt, heb je het vlaggen.Leaguer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:22:
[...]
Kun je wel even de boel voor ons samenvatten en de conclusies delen? Dan kunnen we zelf bepalen of het nog interessant is de video te kijken...
Dit wordt vergeleken met je hypotheek afbetalen en in sommige periode is het verschil minimaal of zelfs in favour of hypotheek.
De presentator gaat verder dat geld stoppen in je (Engelse) pensioenfonds, nog beter is door de belastingaftrek.
op zich wel interessant, maar ik trek er vooral de conclusie uit dat je moet kunnen blijven zitten als de aandelen het slecht doen. Dus zowel financieel als emotioneel weerbaar zijn. Indien dat niet kan(of wil), zijn er alternatieven die het niet veel slechter doen
Toevallig werd in de rational reminder podcast #289 ook heél positief gesproken over pensioenen, o.a. door Wade Pfau. En volgens hen leverde het een enorm voordeel op als het je lukte om die zo lang mogelijk uit te stellen ('deferred annuities' noemden ze dat).Annan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:05:
[...]
Het komt erop neer dat gemiddelde opbrengsten geen goed beeld schetsen van de reële situatie (aka average S&P 500 returns). Markten en aandelen zijn volatiel en als je dus op de verkeerde moment (evt verplicht) uitstapt, heb je het vlaggen.
Dit wordt vergeleken met je hypotheek afbetalen en in sommige periode is het verschil minimaal of zelfs in favour of hypotheek.
De presentator gaat verder dat geld stoppen in je (Engelse) pensioenfonds, nog beter is door de belastingaftrek.
op zich wel interessant, maar ik trek er vooral de conclusie uit dat je moet kunnen blijven zitten als de aandelen het slecht doen. Dus zowel financieel als emotioneel weerbaar zijn. Indien dat niet kan(of wil), zijn er alternatieven die het niet veel slechter doen
In het algemeen vonden ze het vooral vanwege de verzekering tegen een lang leven en de inflatie-correctie een no-brainer om daar (met een deel van je R- of RE-money) aan mee te doen, mits het beschikbaar is in jouw land. Blijkbaar is dat niet overal het geval.
Grappig dat de meeste Nederlandse werknemers daar automatisch aan meedoen. Ook al is de inflatie-correctie niet helemaal gegarandeerd, zoals we de afgelopen jaren gemerkt hebben. En het is niet officieel een 'government' pensioen, maar er is toch wel landelijke ophef als er aan gemorreld wordt. Bij ons is het meer de vraag: moet ik er extra in inleggen of niet?
[ Voor 8% gewijzigd door oscar82 op 31-01-2024 10:10 ]
Ik word wel een beetje jaloers als ik zie hoeveel flexibiliteit er in andere landen is voor deze onbelast opgebouwde pensioenpotten. Dan snap ik dat het al snel lucratief is! Helaas is dit in NL allemaal weer heel beperkt in hoe je het op mag nemen.
In België is het vooral zeer beperkt in hoeveel je er mag instoppen. Als ik me niet vergis is dat iets van een 1020€/jaar. Ja dat lees je goed, per jaar. Dat is natuurlijk peanuts.thys schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:14:
Ik word wel een beetje jaloers als ik zie hoeveel flexibiliteit er in andere landen is voor deze onbelast opgebouwde pensioenpotten. Dan snap ik dat het al snel lucratief is! Helaas is dit in NL allemaal weer heel beperkt in hoe je het op mag nemen.
Er is nog een bijkomend systeem waarbij werkgevers in de privé een "groepsverzekering"voor je aflsuiten. Het bedrag verschilt van werkgever tot werkgever, maar schommelt toch vaak tss de 2%-6% van je brutoloon per maand. Bij mij is dat bijvoorbeeld 300€. Mooi, maar ook niet echt fantastisch.
Safe to say dat je in België niet moet rekenen op pensioensparen als alternatief voor je hypotheek of investeringen. Het is natuurlijk mooi meegenomen.
Blijven zitten als de markt het slecht doet is (vaak) het beste wat er is. Als je dan wel een lumpsum bedrag stort zijn vaak de returns ook relatief hoog.Annan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:05:
[...]
Het komt erop neer dat gemiddelde opbrengsten geen goed beeld schetsen van de reële situatie (aka average S&P 500 returns). Markten en aandelen zijn volatiel en als je dus op de verkeerde moment (evt verplicht) uitstapt, heb je het vlaggen.
Mensen die durfde te investeren in losse aandelen (of iets zoals Meesman) in het tweede kwartaal van 2020 hebben heeeel goed geboerd. Veel aandelen zijn toen in elkaar gestort maar de returns zijn inmiddels extreem goed (ook bij passief beleggen)
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Tja, het voordeel van NL is dat dit een van de weinige landen is waarbij iedereen in de maatschappij de mogelijkheden heeft om pensioen (in verschillende potjes) op te bouwen. Dat betekend dus ook automatisch meer regulering en ook collectiviteit. Dat kan je een beperking vinden (voornamelijk op het moment dat je boven het gemiddelde zit) het is wel een van de fundamenten van ons sociale stelsel.thys schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:14:
Uiteindelijk kijkt men naar het verschil in rendement dat je kan realiseren (op basis van historische cijfers) waarbij een openstaande hypotheek (ltv < 75% - eigenlijk 60% maar daar waren niet voldoende cijfers van beschikbaar) lineair afgelost wordt tegen over een optie van aflossingsvrij en het verschil tussen de twee bedrage te beleggen via een wereld index. Waarbij dan gekeken wordt naar een horizon van voornamelijk 15 jaar (maar ook anderen) of het beter geweest was om lineair af te lossen, of alleen rente te betalen en het verschil te beleggen in de hoop dat je dan meer rendement maakt. Aan het einde van de looptijd is het doel dat de hypotheek volledig is afgelost.Leaguer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:22:
Kun je wel even de boel voor ons samenvatten en de conclusies delen? Dan kunnen we zelf bepalen of het nog interessant is de video te kijken...
Vervolgens komen daar de specifieke mogelijkheden kwa belastingvoordelig beleggen in het VK om de hoek kijken (al dan niet als pensioenregeling). En nog met een verdeling tussen 100% in aandelen of de welbekende 60/40 portfolioverdeling tussen aandelen en obligaties.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Je gebruikt nog geen AI om video’s samen te vatten en interessante tijdspunten te markeren? Harpa.aiLeaguer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:22:
[...]
Heb je al in de privacyprocedures gekeken wat die allemaal van je verzamelen? Leggen zelfs je scrollbewegingen en toetsaanslagen vast op elke website.Orangelights23 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Je gebruikt nog geen AI om video’s samen te vatten en interessante tijdspunten te markeren? Harpa.ai
Klopt, net zoals al zoveel websites doen als je hun cookies accepteert. Ik gebruik het zelf in een incognitoscherm op een burner device, samen met andere online tools in een separaat IoT netwerk thuis. Als ik niet zulke maatregelen zou nemen, zou ik mijn huidige werk in de security niet waard zijnFlexion1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:25:
[...]
Heb je al in de privacyprocedures gekeken wat die allemaal van je verzamelen? Leggen zelfs je scrollbewegingen en toetsaanslagen vast op elke website.
Om weer even on-topic te gaan, heb ik mijn strategie rondom zakelijk beleggen aangepast. Ik moet op jaarlijkse basis aangifte doen en weet dan wat mijn winst na aftrek dividend is. 4/5e van de winst beleg ik, lump sum, en de rest laat ik staan als buffer. Deze verdeling was anders (1/3e laten staan) doordat ik een wat lagere buffer had op mijn zakelijke bankrekening. Vorig jaar zijn mijn zakelijke beleggingen door de miljoen geschoten en met de beurs van de afgelopen weken (ik kijk dagelijks, maar beleg passief
Privé beleggen gaat gewoon star door, elke maand gooi ik er een paar K in en log ik af en toe in om te kijken wat de stand is. Ik belegde ook al in de economische crisis in 2008, weet gelukkig van mijzelf dat ik rationeel ben en niet emotioneel ga handelen.
Meeste van de winst zal vandaag verdampen, vermoed ik. Beetje onterecht, want de cijfers vn bvb Microsoft en Google waren goed, maar ja, de beurs is niet rationeelOrangelights23 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:41:
[...]
Vorig jaar zijn mijn zakelijke beleggingen door de miljoen geschoten en met de beurs van de afgelopen weken (ik kijk dagelijks, maar beleg passief) zit daar bijna 50K meer in... Dit soort bedragen zijn bizar om zo snel te zien.
Ik wil gaan beginnen met beleggen en na me goed ingelezen te hebben de afgelopen 2 maanden ga ik mijn eerste aankoop doen.
Nu ben ik de afgelopen dagen een beetje met het indexfondsvergelijken.nl tooltje aan het spelen en het valt me op dat wat ik ook invul Cardano en NT altijd bovenaan eindigen. (boven populaire opties zoals Meesman en DeGiro)
Ik dacht, misschien maakt het nog een groot verschil als ik ineens hele grote maandelijkse bedragen ga overmaken. Maar of ik nou 200 of 10.000 euro per maand invul staat NT altijd (bijna) bovenaan.
Hierdoor vraag ik me nu af. Waarom kiezen mensen nog voor Meesman of DeGiro? en waarom gaat niet iedereen gewoon bij een grootbank zitten?
Ik zal vast iets over het hoofd zien maar ik ben benieuwd wat ik mis. Kan iemand mij hier wat inzicht in geven?
Nu ben ik de afgelopen dagen een beetje met het indexfondsvergelijken.nl tooltje aan het spelen en het valt me op dat wat ik ook invul Cardano en NT altijd bovenaan eindigen. (boven populaire opties zoals Meesman en DeGiro)
Ik dacht, misschien maakt het nog een groot verschil als ik ineens hele grote maandelijkse bedragen ga overmaken. Maar of ik nou 200 of 10.000 euro per maand invul staat NT altijd (bijna) bovenaan.
Hierdoor vraag ik me nu af. Waarom kiezen mensen nog voor Meesman of DeGiro? en waarom gaat niet iedereen gewoon bij een grootbank zitten?
Ik zal vast iets over het hoofd zien maar ik ben benieuwd wat ik mis. Kan iemand mij hier wat inzicht in geven?
Bijvoorbeeld dat de NT fondsen ESG uitsluitingen heeft, daar zie ik persoonlijk niet van in dat het zinvol is. Eerder het tegenovergestelde. Dan kom ik uit op VWRL/VCWE en dan kies ik een betrouwbare broker uit die niet te duur is, zoals IBKR.
[ Voor 8% gewijzigd door Radiodurans op 01-02-2024 10:10 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Dat had ik dus met Starbucks. Dubbele miss en 5% stijging op de aandelen. Heb ze maar verkocht, easy moneyAnnan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:11:
[...]
Meeste van de winst zal vandaag verdampen, vermoed ik. Beetje onterecht, want de cijfers vn bvb Microsoft en Google waren goed, maar ja, de beurs is niet rationeel
Je zou toch wel verwachten dat een dubbele miss de koers laat zakken maar zoals je zegt, de beurs is niet rationeel
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Meesman is wat eenvoudiger: 1 fonds die je maandelijks koopt en verder geen omkijken naar. Kosten wel iets hoger volgens mij.Jobius schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:21:
Ik wil gaan beginnen met beleggen en na me goed ingelezen te hebben de afgelopen 2 maanden ga ik mijn eerste aankoop doen.
DeGiro is/was gunstiger met bepaalde aandelen (kern selectie). Heeft een beetje dubieuze track record/imago.
Grootbanken is eigenlijk een combi van bovenstaande, zoals ik het ervaar.
Prima dus voor de meeste mensen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Zoals al genoemd, de schuif van marktkapitalisatie. Als het voor je belangrijk is, zo breed mogelijk te zitten, hoger, en anders lager.Jobius schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:21:
Zet hem maar eens naar 50, of naar 90, dan maak je verschil.
Tevens, zet eens de groei en dividend wat hoger of lager. Die moet je overigens soms sowieso aanpassen aangezien die afhankelijk van de ETF/Fondsen en marktkapitalisatie (historisch) hoger of lager kan zijn. (waarbij je dus impliciet keuze maakt ook op spreiding en risico)
Oa Rabobank is een beetje vreemde eend in de bijt met dividend verrekening (kosten). Zet je dividend op 0%, dan krijg je weer andere sortering, zet je die naar 3%, dan ook weer.
Zeker als je een lagere marktkapitalisatie accepteert was Fitvermogen (Voorheen NN tegenwoordig Goldman Sachs) laag in kosten. Dat hij niet meer gepromoot wordt is vanwege de overname door GS en de mogelijke onzekerheid van beleid die dat met zich meebrengt. En we hebben hier een hekel aan onzekerheid en veranderingen (immers passief, breed gespreid etc..)
[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 01-02-2024 11:39 ]
Sommige mensen vinden de ESG-uitsluitingen van NT onprettig, en/of dat er in hun voorwaarden ook staat dat ze tot 1% uitstapkosten mogen rekenen. Dat doen ze in de praktijk niet, maar dat zou kunnen veranderen en het is nooit helder gecommuniceerd waarom ze dit uberhaupt hebben en niet gewoon op 0 zetten. Feit blijft dat NT bestaat voor en door het bankwezen, dus snap ik de kritiek wel maar niet waarom het dermate overvalued wordt om vervolgens hypocriet maar bij de eerste-de-beste broker in zee te gaan met een leuke website en m'n-collega-zit-daar-ook of soortgelijke argumentatie.Jobius schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:21:
Meesman neemt je wat regelwerk uit handen, als ik bij de grootbank bijvoorbeeld m'n inleg wil veranderen moet ik mijn automatische orders weggooien en opnieuw aanmaken. 1 foutje door onoplettendheid en je mag het weer gaan aanpassen. Meesman regelt alles voor je, 1 bedrag overmaken en klaar. Daar komt wel een potentieel risico bij wat voor alle brokers geldt, dat ze slechts tot 20k onder het garantiestelsel vallen. Bij de grootbank is de kans wat kleiner dat je uberhaupt in een faillissementsscenario terechtkomt en de controle is daar toegenomen door de verscheidene witwasschandalen. Bij losse brokers is de kans groter dat er wat shady of tenminste discutabel met het geld wordt omgegaan (DeGiro is hier meerdere malen op aangesproken).
Verder wordt het handelen in ETF's en met name bij DeGiro veel ge(f)influenced, waardoor mensen sneller in die richting denken als het om fondsinvesteren gaat. Begrippen als dividendlek is hen dan vaak onbekend, evenals het nadeel van alleen hele aandelen mogen kopen wat beleggingsfondsen als NT (en indirect via Meesman) niet hebben.
Los hiervan is het eigenlijk een schot voor open doel voor de grootbanken om een Meesman-kloon te beginnen, maar wellicht zou dat te veel wind uit de zeilen van hun actief (en dus duurdere) beheerde fondsen nemen, waar ze simpelweg profiteren van de grote groep investeerders die nog steeds in rendements-wedstrijdjes denken. Zelfs de Geldgids van de Consumentenbond publiceert nog een soort klassement waar je de fondsen erop gesorteerd ziet. Enorm achterhaald, maar zo denken vooral de oudere generaties nog die uit een tijd komen dat passief indexbeleggen on-/minder bekend was en je dus 'slim' investeerde door de best renderende fondsen te zoeken.
[ Voor 16% gewijzigd door The Third Man op 01-02-2024 14:32 ]
Als je kijkt naar de mogelijkheden en kosten van 20-10-5 jaar geleden dan lagen die anders dan nu. En ook de kosten en mogelijkheden zullen over 5-10-20 jaar weer anders liggen dan nu.Jobius schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:21:
Denk daarbij aan de introductie van handlingskosten bij DeGiro in 2023. Of het schrappen van de maandelijkse fee van IBKR in 2021. Of de tal van "efficiëntere" fondsen (bijvoorbeeld de alles-in-één fondsen die BlackRock en Vanguard hebben geïntroduceerd in Europa).
Het is belangrijk om de kosten goed in de gaten te houden, maar je kan ook weer niet elk jaar van broker/fonds hoppen want daarmee maak je vaak meer kosten dan je mogelijk zou besparen.
Uiteindelijk zoek je als klant een broker/fondsen waar je het volle vertrouwen in hebt. Meesman ontzorgt veel en biedt ook weinig keuze (terwijl een grootbank of een traditionele broker je vaak overlaadt met veel keuze). Ook kan je voorkeur hebben om het zoveel mogelijk bij één partij neer te leggen (betaal, spaar, hypo, beleggen), of juist expliciet gescheiden van elkaar.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
@Radiodurans @Sport_Life @Get!em @The Third Man @Qwerty-273
Wow, dankje voor de uitgebreide reacties allemaal.
Zitten veel punten bij waar ik geen rekening mee had gehouden toen ik de vraag stelde.
Ziet er naar uit dat voor mij NT goed aansluit bij wat ik wil. Daarbij ook rekening houdende met dat ik alles op 1 plek kan houden en dat de kosten op dit moment er goed uit zien voor mijn situatie.
Nogmaals dank. Echt super handige info voor een starter zoals ik.
Wow, dankje voor de uitgebreide reacties allemaal.
Zitten veel punten bij waar ik geen rekening mee had gehouden toen ik de vraag stelde.
Ziet er naar uit dat voor mij NT goed aansluit bij wat ik wil. Daarbij ook rekening houdende met dat ik alles op 1 plek kan houden en dat de kosten op dit moment er goed uit zien voor mijn situatie.
Nogmaals dank. Echt super handige info voor een starter zoals ik.
Dan zal ik wel iets gemist hebben maar wat is er mis mee om voor je beleggingen naar de best renderende fondsen te kijken? En wat maakt het uit of je daar X% meer aan kosten betaalt, als het fonds vervolgens soortgelijke ETF's out-performed? Je alleen maar stuk staren op kosten is geen strategie.The Third Man schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:15:
Enorm achterhaald, maar zo denken vooral de oudere generaties nog die uit een tijd komen dat passief indexbeleggen on-/minder bekend was en je dus 'slim' investeerde door de best renderende fondsen te zoeken.
Omdat je alleen naar het verleden kan kijken qua fonds rendement, en dat zegt weinig over de toekomst. In de praktijk presteren dat soort fondsen niet beter dan de passieve fondsen, en de kosten zijn ook nog eens hoger.Velvus schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:36:
[...]
Dan zal ik wel iets gemist hebben maar wat is er mis mee om voor je beleggingen naar de best renderende fondsen te kijken? En wat maakt het uit of je daar X% meer aan kosten betaalt, als het fonds vervolgens soortgelijke ETF's out-performed? Je alleen maar stuk staren op kosten is geen strategie.
In een ideale situatie hebben we het over een ETF met zeer brede spreiding, hierdoor presteert iedereen hetzelfde, alleen op basis van ESG kan er een verschil ontstaan.
Dan is het enige verschil dat overblijft de kosten.
Dan is het enige verschil dat overblijft de kosten.
Hattrick: Thorgal Eagles
Dan ben je niet meer passief aan het indexbeleggen. En het bekende spreekwoord daarbij luidt "resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst", dus elk beter presterend fonds kan morgen onder de index gaan presteren en omgekeerd, geschiedenis is simpelweg geen toekomstvoorspelling (anders zouden we slechts 1 keer een beter presterend fonds hoeven te kiezen en altijd meer gaan verdienen, helaas bestaan die fondsen niet). In wezen komt het dan neer op een vorm van chasing the dragon. Ergo waarom de passieve indexbelegger de wedstrijd geheel vermijdt en zoveel mogelijk de index probeert te volgen.Velvus schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:36:
[...]
Dan zal ik wel iets gemist hebben maar wat is er mis mee om voor je beleggingen naar de best renderende fondsen te kijken? En wat maakt het uit of je daar X% meer aan kosten betaalt, als het fonds vervolgens soortgelijke ETF's out-performed? Je alleen maar stuk staren op kosten is geen strategie.
Mede daarom is het zeker niet onjuist om ESG-uitsluitingen te vermijden, want ook die geven afstand tot de kale index. Ik vind dat persoonlijk niet opwegen tegen het dividendlek en de veiligheid van de grootbank, maar dat is een keuze die ieder zelf moet afwegen. Je ziet trouwens zelfs dat Meesman als argument opvoert dat de uitgesloten fondsen beter presteren dan de kale index, maar dan zie je dus weer dat men een argument op basis van resultaten uit het verleden maakt. Een serieuze valkuil dus. Evenals discussies als "waarom niet de S&P500 die rendeert veel beter" of "waarom doen we ook EM die renderen helemaal niet zo lekker".
[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 01-02-2024 16:52 ]
Volgens mij doet een 'passieve indexbelegger' ook mee aan een wedstrijd want die wil ook rendement maken. En zoals jij ook zegt, niemand kan voorspellen welke in de toekomst het meeste rendement maakt of welke het meest geschikt is voor een bepaalde investeerder. Natuurlijk zijn ETF's voor heel veel beleggers een heel mooi beleggingsinstrument.The Third Man schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:49:
[...]
Dan ben je niet meer passief aan het indexbeleggen. En het bekende spreekwoord daarbij luidt "resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst", dus elk beter presterend fonds kan morgen onder de index gaan presteren en omgekeerd, geschiedenis is simpelweg geen toekomstvoorspelling (anders zouden we slechts 1 keer een beter presterend fonds hoeven te kiezen en altijd meer gaan verdienen, helaas bestaan die fondsen niet). In wezen komt het dan neer op een vorm van chasing the dragon. Ergo waarom de passieve indexbelegger de wedstrijd geheel vermijdt en zoveel mogelijk de index probeert te volgen.
Mede daarom is het zeker niet onjuist om ESG-uitsluitingen te vermijden, want ook die geven afstand tot de kale index. Ik vind dat persoonlijk niet opwegen tegen het dividendlek en de veiligheid van de grootbank, maar dat is een keuze die ieder zelf moet afwegen. Je ziet trouwens zelfs dat Meesman als argument opvoert dat de uitgesloten fondsen beter presteren dan de kale index, maar dan zie je dus weer dat men een argument op basis van resultaten uit het verleden maakt. Een serieuze valkuil dus. Evenals discussies als "waarom niet de S&P500 die rendeert veel beter" of "waarom doen we ook EM die renderen helemaal niet zo lekker".
Trouwens een index is ook niks meer dan wat iemand heeft verzonnen als doorsnee van de markt. Is een verzonnen index per definitie altijd de beste? Dat weet niemand. Ik geloof wel gelijk dat bepaalde bedrijven die weggefilterd nu worden middels een ESG-filter het juist goed hebben gedaan. Maar ESG / Groen beleggen e.d. is hot op dit moment en veel investeerders hebben juist die wens. Zou ook zomaar kunnen dat bedrijven actief buiten de ESG scope het in de toekomst slechter gaan doen je dan juist wél zo'n filter op je index wilt.
Over die 20k en garantiestelsel: volgens mij klopt dat niet. In ieder geval niet voor Meesman.The Third Man schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:15:
[...]
Meesman neemt je wat regelwerk uit handen, als ik bij de grootbank bijvoorbeeld m'n inleg wil veranderen moet ik mijn automatische orders weggooien en opnieuw aanmaken. 1 foutje door onoplettendheid en je mag het weer gaan aanpassen. Meesman regelt alles voor je, 1 bedrag overmaken en klaar. Daar komt wel een potentieel risico bij wat voor alle brokers geldt, dat ze slechts tot 20k onder het garantiestelsel vallen. Bij de grootbank is de kans wat kleiner dat je uberhaupt in een faillissementsscenario terechtkomt en de controle is daar toegenomen door de verscheidene witwasschandalen. Bij losse brokers is de kans groter dat er wat shady of tenminste discutabel met het geld wordt omgegaan (DeGiro is hier meerdere malen op aangesproken).
Daar staat je beleggingen in een stichting, die dus los staat van de "BV".
BronDe bankrekening en beleggingen van de Meesman beleggingsfondsen staan op naam van een speciaal hiervoor opgerichte stichting: Stichting Meesman Beleggingsfondsen. Deze stichting is een zelfstandige juridische entiteit waardoor het vermogen van de Meesman fondsen volledig is afgescheiden van ons bedrijf, Meesman Indexbeleggen. Dit betekent dat het fondsvermogen altijd van u (en de andere beleggers) is en altijd veilig is. Wat er ook gebeurt. Zelfs als Meesman failliet zou gaan.
Juist
Het punt is meer de filosofie er achter.Velvus schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:22:
[...]
Volgens mij doet een 'passieve indexbelegger' ook mee aan een wedstrijd want die wil ook rendement maken. En zoals jij ook zegt, niemand kan voorspellen welke in de toekomst het meeste rendement maakt of welke het meest geschikt is voor een bepaalde investeerder. Natuurlijk zijn ETF's voor heel veel beleggers een heel mooi beleggingsinstrument.
Trouwens een index is ook niks meer dan wat iemand heeft verzonnen als doorsnee van de markt. Is een verzonnen index per definitie altijd de beste? Dat weet niemand. Ik geloof wel gelijk dat bepaalde bedrijven die weggefilterd nu worden middels een ESG-filter het juist goed hebben gedaan. Maar ESG / Groen beleggen e.d. is hot op dit moment en veel investeerders hebben juist die wens. Zou ook zomaar kunnen dat bedrijven actief buiten de ESG scope het in de toekomst slechter gaan doen je dan juist wél zo'n filter op je index wilt.
Er zijn grofweg 3 type mensen qua beleggen:
- Ik heb geen idee wat de beurs gaat doen, dus ik blijf er vandaan
- Ik heb geen idee wat individuele beursbewegingen gaan zijn, maar ik heb er vertrouwen in dat de beurs in zijn geheel op lange termijn zal groeien, dus ik probeer de beurs zo breed mogelijk te volgen, zonder individuele keuzes te maken
- Ik denk dat ik een idee heb wat voor beursbewegingen er op verschillende niveaus mogelijk zijn en vind dat het risico waard om aankopen op kleiner niveau dan de gehele beurs te doen om daar op te acteren
Maar als je een ETF gaat kiezen op andere kenmerken dan "hoe goed dekt hij filosofie 2", ben je de filosofie van dit topic af aan het stappen en meer actief aan het beleggen.
En daar is dan natuurlijk een grote glijdende schaal tussen type 1,2 en 3. Waardoor sommigen semiactieve keuzes maken (bijvoorbeeld ESG), maar toch wel heeuul dicht bij passief aanblijven.
Die 20k klopt wel, maar het is geen (deposito)garantiestelsel maar beleggerscompensatiestelsel. Als for whatever reason de broker de aandelen kwijt raakt krijg je maximaal ~20k vergoed. Echter zou dit dus niet voor mogen komen door de "bewaar BV" constructie.Jeldert schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:40:
[...]
Over die 20k en garantiestelsel: volgens mij klopt dat niet. In ieder geval niet voor Meesman.
[...]
Bron
Dat het apart ondergebracht moet zijn is een wettelijke eis voor elke beleggingsinstelling, dat is niet iets dat specifiek Meesman beter of anders heeft geregeld. Het punt is dat niemand jou of mij kan vertellen of de zaken goed voor elkaar zijn, er kan altijd sprake zijn van onhandig tot risicovol tot zelfs kwaadwillend beleid. Zie ook de Barings bank waar 1 rogue werknemer door z'n wonderkind status het hele kapitaal kon verspelen. Dus ja, als het gaat zoals het hoort te gaan is er niks aan de hand, als het mis blijkt te zijn worden wij particulieren tot 20k gedekt, ik zou niet weten waarom dat niet zou kloppen.Jeldert schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:40:
[...]
Over die 20k en garantiestelsel: volgens mij klopt dat niet. In ieder geval niet voor Meesman.
Dat is niet helemaal waar. Het principe is dat je een zo groot mogelijke marktcapitalisatie wilt. Je kunt met bepaalde etf’s vrij snel 90% van de wereldmarkt volgen.Velvus schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:22:
[...]
Trouwens een index is ook niks meer dan wat iemand heeft verzonnen als doorsnee van de markt. Is een verzonnen index per definitie altijd de beste?
Gaat het economisch beter met de wereld dan groei je vanzelf mee. Door die grote marktcapitalisatie is je spreiding zo enorm dat je ook gedekt bent tegen risico’s van slecht presterende sectoren/regio’s.
Je koopt zekerheid en relatief laag risico. Dit gaat ten koste van - mogelijk - iets meer rendement. Maar gaan voor meer rendement heeft altijd het risico dat je juist minder rendement behaalt of zelfs verlies.
Een wedstrijd draait om een rangorde, dus hoger is beter, sneller is beter, wat dan ook het criterium is voor de rangschikking. Bij een passieve indexbelegger is dat niet het geval, want die hoopt slechts op het minste rendement mislopen dan de andere opties gecombineerd met de meeste risicospreiding. Een balans dus, net als dat een wandeling maken ook een balans is tussen schuifelen en hardlopen, en niet zonodig een wedstrijd wie het snelst kan wandelen.Velvus schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:22:
[...]
Volgens mij doet een 'passieve indexbelegger' ook mee aan een wedstrijd want die wil ook rendement maken. En zoals jij ook zegt, niemand kan voorspellen welke in de toekomst het meeste rendement maakt of welke het meest geschikt is voor een bepaalde investeerder. Natuurlijk zijn ETF's voor heel veel beleggers een heel mooi beleggingsinstrument.
Niemand die beweert dat het het beste is, het is de meest voor de hand liggende keuze als je een afweging maakt. Er bestaat nooit zoiets als 'perfect' of 'het best', je moet altijd voors- en tegens afwegen. Hier in dit topic kom je ook vaak genoeg tegen dat er veel opties zijn die allemaal tot passief indexbeleggen behoren maar voor ieder weer andere redenenen hebben om A dan wel B dan wel C te kiezen. Als je iets beter weet dan de all world market cap weighted belegging staat iedereen ook daar voor open lijkt me, maar tot op heden heb ik die nog niet gehoord.Trouwens een index is ook niks meer dan wat iemand heeft verzonnen als doorsnee van de markt. Is een verzonnen index per definitie altijd de beste? Dat weet niemand.
Dat ontkent ook niemand, een bedrijf als Philips is natuurlijk geen Kodak of TWA. Maar wederom, 'goed hebben gedaan' is weer langs de rendement-uit-het-verleden-meetlat leggen.Ik geloof wel gelijk dat bepaalde bedrijven die weggefilterd nu worden middels een ESG-filter het juist goed hebben gedaan.
Tja dat is koffiedik kijken, ik heb op Reddit al een paar keer meegemaakt dat men vurig onderbouwt en met powerpointjes komt waarom de ESG-uitgeslotenen het juist beter gaan doen. Mij is het om het even, ik heb niks met groen beleggen, ik wil het liefst het dichtst bij de kale index zitten. Gaat dat niet zonder dividendlek, dan maar ESG-uitsluitingen, maar dat is een persoonlijke afweging (de A, B, C die ik al noemde), maar dat heeft dus geen relatie met een rendementsverwachting.Maar ESG / Groen beleggen e.d. is hot op dit moment en veel investeerders hebben juist die wens. Zou ook zomaar kunnen dat bedrijven actief buiten de ESG scope het in de toekomst slechter gaan doen je dan juist wél zo'n filter op je index wilt.
[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 02-02-2024 11:10 ]
In die zelfde voorwaarden staat ook een minimum eerst inleg van $30 miljoen. Misschien zijn die voorwaarden niet voor retail-beleggers die via een broker beleggen?The Third Man schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:15:
[...]
in hun voorwaarden ook staat dat ze tot 1% uitstapkosten mogen rekenen.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ik probeer het terug te vinden maar ik zie het nergens staan, heb je misschien een citaat/screenshot?Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:04:
[...]
In die zelfde voorwaarden staat ook een minimum eerst inleg van $30 miljoen. Misschien zijn die voorwaarden niet voor retail-beleggers die via een broker beleggen?
Voor een willekeurige index klopt dat inderdaad. Ik kan vandaag een index verzinnen die bestaat uit 1 aandeel. Is dat beter dan dat aandeel? Uiteraard niet.Velvus schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:22:
Trouwens een index is ook niks meer dan wat iemand heeft verzonnen als doorsnee van de markt. Is een verzonnen index per definitie altijd de beste?
De indices waar het hier over gaat, zijn echter niet zomaar verzonnen, maar hebben (los van ESG-uitsluitingen) simpelweg 'marktkapitalisatie' als criterium. Dat is een objectief meetbaar iets.
Er zitten een aantal hele simpele ideeën achter "passief beleggen met indexfondsen".
- je weet niet welke bedrijven/sectoren/landen het in de toekomst goed gaan doen, dus wil je in zoveel mogelijk bedrijven/sectoren/landen investeren
- de wereldmarkt, gerepresenteerd door aandelen, is sinds "het begin" gemiddeld genomen gegroeid met 7+% per jaar
- het grootste deel van die koerswinst wordt bepaald door slechts een paar dagen per jaar, dus je wilt garanderen dat je op die dagen "in de markt" zit.
Conclusie: beleg passief in "de wereldmarkt". Uitvoering: beleg in aandelenfondsen met een marktkapitalisatie die zo dicht mogelijk tegen 100% aan zit, tegen zo laag mogelijke kosten.
Met het NT-wereldfonds zit je al op 80+% market cap, met de 3 bekende NT-fondsen op richting de 95%, tegen over het algemeen lage kosten (<0,25%). Dat maakt dit een aantrekkelijke en bereikbare combinatie om passief te beleggen in de wereldmarkt.
https://cdn.northerntrust...d-srw01-sha-eur-re-nl.pdfThe Third Man schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:07:
[...]
Ik probeer het terug te vinden maar ik zie het nergens staan, heb je misschien een citaat/screenshot?
Dat is de brochure/factsheet, niet de beleggingsvoorwaarden, die staan in de EBI https://www.northerntrust...-fund-class-a-kiid-nl.pdf
Wellicht een beetje een gekke vraag, maar hoe berekenen jullie het rendement van je inleg. Ik ben nu sinds een jaartje aan het 'beleggen' middels ETF en probeer maandelijk 150 euro in te leggen. Inmiddels is dat wat meer want MSCI world staat op circa 85 en ik wil eigenlijk proberen 2 etfjes per maand te kopen (geen probleem want aan de inkomsten kant stijgt het middels cao ook). Maar ik doe ook zoals in december als mijn IKB uitgekeerd wordt of andere 'meevallers' erin stoppen. Inmiddels circa 4k opgebouwd (in een jaar met kleine inleg, die wellicht anders was op 'versnoept') vind ik best lekker. Zeker als ik dan ook nog zie dat ik daar circa 300 euro rendement op draai. (ik was begonnen met een start inleg van 1000 euro en heb daar MSCI (overwegend), en nog wat andere losse dingen als een AEX tracker, een asia tracker en paar aandelen NN voor gekocht, daarna de afslag genomen om alleen MSCI World te kopen, als ik dat gelijk had gedaan had ik wellicht al wat meer rendement gehad so be it).
Onderaan de streep sta ik nu op mijn ingelegd vermogen op 7.9% rendement (totaal W/V delen door ingelegd vermogen) maar dit vermogen is natuurlijk niet het hele jaar 4k geweest, meer in de richting van 'gemiddeld 2k' Als ik het zo benader heb ik nu een rendement van circa 16%. Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie rendement zien (zeker bezien vanuit het gedachtegoed, langjarig maak je 8% op etf beleggingen, ja ik weet het 'rendementen uit het verleden.....' en het zijn tot nu toe pepernoten..)
Onderaan de streep sta ik nu op mijn ingelegd vermogen op 7.9% rendement (totaal W/V delen door ingelegd vermogen) maar dit vermogen is natuurlijk niet het hele jaar 4k geweest, meer in de richting van 'gemiddeld 2k' Als ik het zo benader heb ik nu een rendement van circa 16%. Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie rendement zien (zeker bezien vanuit het gedachtegoed, langjarig maak je 8% op etf beleggingen, ja ik weet het 'rendementen uit het verleden.....' en het zijn tot nu toe pepernoten..)
[ Voor 3% gewijzigd door Sammy_tukker op 02-02-2024 12:03 ]
Vaak zie je dan ook bij financiële instellingen die ten onder zijn gegaan dat het bewaarbedrijf over het algemeen goed gescheiden was van het beleggingsbedrijf zelf. Maar dat juist in de laatste weken voorafgaand aan de val er te veel gesjoemeld is met vermogen/bezittingen die ondergebracht zouden moeten zijn bij de bewaarinstelling (niet ingebracht, of te veel "tijdelijk" er uit gepakt om een verlies te dekken / proberen goed te maken).The Third Man schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:50:
Dat het apart ondergebracht moet zijn is een wettelijke eis voor elke beleggingsinstelling, dat is niet iets dat specifiek Meesman beter of anders heeft geregeld. Het punt is dat niemand jou of mij kan vertellen of de zaken goed voor elkaar zijn, er kan altijd sprake zijn van onhandig tot risicovol tot zelfs kwaadwillend beleid.
ESG staat niet direct voor een bedrijf dat groen bezig wilt zijn, of de maatschappij verbeteren. Maar het is slechts een term meer gericht op risico afdekken dan groen/sociaal te investeren. Marketing en het gebruik van de afkorting ESG (environmental, social and corporate governance) met een net iets andere betekenis dan op de beurs is best verwarrend. Voor een completere uitleg verwijs ik door naar een blog reeks van BankerOnWheels: An Apolitical, Data-driven Guide To Sustainable Investing. Om het kort te benoemen in de keytakeaways:Velvus schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:22:
Ik geloof wel gelijk dat bepaalde bedrijven die weggefilterd nu worden middels een ESG-filter het juist goed hebben gedaan. Maar ESG / Groen beleggen e.d. is hot op dit moment en veel investeerders hebben juist die wens.
Het is belangrijk om tijdens het uitzoeken van welke producten bij jouw gekozen strategie passen, ook de toegepaste filters (op welke basis dan ook, een vorm van ESG, SRI, iets anders) goed te begrijpen wat die betekenen en voor gevolgen hebben (en ja dat is behoorlijk wat leeswerk over het algemeen).ESG Ratings Uncovered - What Wall Street Doesn't Want You To Know:toon volledige berichtWhat Is Sustainable Investing - The BS Meter:
- Financially material ESG ratings impact the vast majority of ESG Equity ETFs.
- But these ESG ratings are NOT about protecting the planet.
- ESG ratings are about protecting the companies’ profits and enterprise value.
- For example, protecting companies’ Real Estate from Environmental risks like floods or hurricanes has a high impact on their ESG ratings.
- Failing to protect communities and biodiversity or releasing toxins that are not subject to regulations or fines may not negatively impact ESG ratings.
- A company that harms the Environment but is financially protected against it, for example, by taking insurance, may still have high ESG Ratings.
The Reason Why Sustainable Investing Will Underperform (Sustainable vs Sin)
- Screening of investments has existed for centuries. It’s simple to implement by removing investments not aligned with your moral values.
- Such investing is called Socially Responsible Investing or SRI.
- Wall Street made SRI complicated by blending it with exclusions based on ESG ratings that are irrelevant to the goal of most individual investors willing to protect the planet.
- SRI & ESG blends represent the vast majority of options, but pure SRI ETFs are also available.
- Over the past century, Sustainable Investments did not outperform. Sin Stocks did, because they are riskier. In investing, returns come with additional risks.
- But Sustainable funds may temporarily outperform, as they’ve done from 2018 to 2022.
- This outperformance is due to two reasons. First, they are over-exposed to large-cap and growth risk factors. Second, ESG was, until recently, very trendy. Investors developed a taste for sustainability, that inflated valuations.
- This taste is the very reason why ESG ETFs are poised to underperform on a risk-adjusted basis. More flows mean higher valuations today and lower expected returns tomorrow.
- Sustainable investing is like a luxury good. Flows tend to be higher in good times and lower in recessions because investors cannot always afford it.
- Higher fees will also contribute to underperformance.
Zelf ben ik daarna uitgekomen (na wat eerdere andere variaties) bij V3AA "Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF". Die volgt de "FTSE Global All Cap Choice Index", waarbij de index vorm is gegeven als "large, mid and small securities across developed and emerging markets globally" met een sri-filter omschreven als "rules-based methodology for defining how to exclude companies based on their involvement in specific products and conduct with (potential) negative impacts on society and the environment".
FTSE doet dus eigenlijk niets puur ESG, maar wel SRI. Vanguard geeft wel het stempel ESG mee aan de fondsnaam, maar volgt op de achtergrond een index met een sri-filter.
Het is voor mij persoonlijk de manier om zo goed mogelijk de investeerbare markt te volgen. Je had het afgelopen jaar meer rendement kunnen halen door slechts alleen de S&P 500 te volgen. Maar dat past dan net weer niet bij mijn gekozen strategie. En ja, VWRL deed het vaak beter dan V3AA waardoor ik toch een aantal keer terug naar mijn overwegingen heb gekeken of ik wel het juiste product bij mijn strategie had gekozen.
/f/image/XxT9HTu88CMvJBHkRoKFOM6G.png?f=fotoalbum_large)
V3AA (roze) vs VWRL (paars) vs SPY5 (blauw) over de laatste 2 jaar
Rendement bereken je in principe als totale waarde aan het einde van de periode - totale inleg gedurende die periode. Dus 7,9% slaat inderdaad op die hele 4k. Die 2k 16% is omgekeerd geredeneerd, je rendement over de 1e 2k was logischerwijs lager dan de hele 4k (gemiddeld de helft), niet 2x zo hoog. Wat zou je er verder aan hebben om dan terug te rekenen welke maand beter rendeerde?Sammy_tukker schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:31:
Wellicht een beetje een gekke vraag, maar hoe berekenen jullie het rendement van je inleg. Ik ben nu sinds een jaartje aan het 'beleggen' middels ETF en probeer maandelijk 150 euro in te leggen. Inmiddels is dat wat meer want MSCI world staat op circa 85 en ik wil eigenlijk proberen 2 etfjes per maand te kopen (geen probleem want aan de inkomsten kant stijgt het middels cao ook). Maar ik doe ook zoals in december als mijn IKB uitgekeerd wordt of andere 'meevallers' erin stoppen. Inmiddels circa 4k opgebouwd (in een jaar met kleine inleg, die wellicht anders was op 'versnoept') vind ik best lekker.
Daarnaast ga je met narekenen, genieten van rendement en redeneren van 'als ik X had gedaan' wel uit het passieve gedachtengoed, bij passief boeit het je niet wat je beleggingen doen tenzij je wil controleren of je niet per ongeluk een te duur of verkeerd fonds hebt aangekocht.Zeker als ik dan ook nog zie dat ik daar circa 300 euro rendement op draai. (ik was begonnen met een start inleg van 1000 euro en heb daar MSCI (overwegend), en nog wat andere losse dingen als een AEX tracker, een asia tracker en paar aandelen NN voor gekocht, daarna de afslag genomen om alleen MSCI World te kopen, als ik dat gelijk had gedaan had ik wellicht al wat meer rendement gehad so be it).
[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 02-02-2024 16:53 ]
Zo te zien is het alleen maar verder omhoog gegaanAnnan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:11:
[...]
Meeste van de winst zal vandaag verdampen, vermoed ik. Beetje onterecht, want de cijfers vn bvb Microsoft en Google waren goed, maar ja, de beurs is niet rationeel
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Bespreken van de dagelijkse beurs bewegingen is hier eigenlijk off topic. Kan wel prima in het andere beleggingstopic.
Vraagje van iemand die vorig jaar begonnen is bij Meesman: ik neem aan dat ik ergens in de komende weken een jaaroverzicht tegemoet kan zien? Het saldo op de peildatum van 01-01 zal 0 zijn, maar er is wel dividendbelasting te verrekenen.
Ja, staat ook bovenaan de pagina op https://mijn.meesman.nl/afschriftenNMH schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:02:
Vraagje van iemand die vorig jaar begonnen is bij Meesman: ik neem aan dat ik ergens in de komende weken een jaaroverzicht tegemoet kan zien? Het saldo op de peildatum van 01-01 zal 0 zijn, maar er is wel dividendbelasting te verrekenen.
Een korte update. Ik heb besloten toch voor lump-sum over CA te gaan. Niet voor de argumenten aangedragen in de studie, hoewel ik met peildatum vandaag ongeveer een 1% rendement mis door een goede beursmaand. Maar iedere dag inleggen betekent iedere dag inloggen. En dus ook iedere dag mijn saldo zien en daarmee de schommelingen van de portefeuille. Zo ontstonden situaties dat ik op maandag een inleg deed (en dus mijn saldo zag) en vervolgens op dinsdag weer moest inloggen voor een nieuwe inleg en zag dat de inleg van maandag door een slechtere beursdag weer weg was. Dat was te confronterend. Ik beleg via indexfondsen omdat ik gewoon periodiek wil kijken hoe de portefeuille het doet. Op dag basis een verlies zien (of winst uiteraard) wil ik niet. Uiteraard volg ik gewoon de markten en lees dagelijks zaken als FD, maar wat dat betekent qua euro's hoef ik niet dagelijks te zien.Woodsy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:41:
[...]
Bedankt, een dergelijke studie is precies wat ik zocht. Het ging niet om de markt proberen te timen, maar echt hoe om te gaan met een lump sum vs cost averaging.
[...]
Gegeven mijn risico houding neem ik deze suggestie over. Dus CA maar met een hogere periodieke inleg zodat de periode verkort wordt.
Nu weer gewoon verder met de maandelijkse overboeking.
Dan was het maar goed dat je maandag niet meer had ingelegd in 1xWoodsy schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:53:
[...]
Zo ontstonden situaties dat ik op maandag een inleg deed (en dus mijn saldo zag) en vervolgens op dinsdag weer moest inloggen voor een nieuwe inleg en zag dat de inleg van maandag door een slechtere beursdag weer weg was.
Maar dit handmatig doen is idd wel confronterend. Je had dat misschien beter gewoon automatisch kunnen laten doen met een dagelijkse order voor x bedrag
Net zoals je dat maandelijks automatiseert.
[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2024 09:58 ]
PSN
Ah thanks, ik zie het. Dat stond er een paar dagen geleden toen ik checkte nog niet.MikeN schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:13:
[...]
Ja, staat ook bovenaan de pagina op https://mijn.meesman.nl/afschriften
Afgelopen weekend de resultaten van afgelopen jaar weer even besproken met mijn vrouw, vond het wel een goed momentYakuzA schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:17:
[...]
Zo te zien is het alleen maar verder omhoog gegaan

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 05-02-2024 14:30 ]
Hou er wel rekening mee dat het ook diep naar beneden kan (voorbeeld corona dip) blijf je dan ook rustig? Het werkt voor ons als we ook voldoende geld op de spaarrekening hebben zodat we bij een crash niet hoeven te verkopen omdat er bijv een nieuwe auto moet komen, of andere onvoorziene zaken. Dit is voor iedereen anders, maar ik zou altijd spreiden.Sport_Life schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:29:
[...]
Afgelopen weekend de resultaten van afgelopen jaar weer even besproken met mijn vrouw, vond het wel een goed moment. ("Ooh waarom hebben we dan nog zoveel geld op de spaarrekening?" Uuuh
)
Ja man, Coronadip was toch magisch. Kopen met korting -> Profit!Pakhaas schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:07:
[...]
Hou er wel rekening mee dat het ook diep naar beneden kan (voorbeeld corona dip) blijf je dan ook rustig? Het werkt voor ons als we ook voldoende geld op de spaarrekening hebben zodat we bij een crash niet hoeven te verkopen omdat er bijv een nieuwe auto moet komen, of andere onvoorziene zaken. Dit is voor iedereen anders, maar ik zou altijd spreiden.
Klopt, daar heb ik juist ook extra geld er in gestopt, maar mocht teveel in aandelen zitten en wat minder op je spaar, dan kan je ook wel eens keuzes maken die minder handig zijnOMD schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:14:
[...]
Ja man, Coronadip was toch magisch. Kopen met korting -> Profit!
Ik stond op een gegeven moment 20k in de min.Pakhaas schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:07:
[...]
Hou er wel rekening mee dat het ook diep naar beneden kan (voorbeeld corona dip) blijf je dan ook rustig? Het werkt voor ons als we ook voldoende geld op de spaarrekening hebben zodat we bij een crash niet hoeven te verkopen omdat er bijv een nieuwe auto moet komen, of andere onvoorziene zaken. Dit is voor iedereen anders, maar ik zou altijd spreiden.
Heb er nooit minder om geslapen:).
Helemaal goed.Sport_Life schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:23:
[...]
Ik stond op een gegeven moment 20k in de min.
Heb er nooit minder om geslapen:).
Het gaat ook niet om effectieve bedragen, maar om percentages. Als je 20k in de min staat en daar niet wakker van ligt kan dat namelijk ook komen omdat er nog 100k op de spaarrekening staat
Is 20k alles wat je hebt, dan kan dat heel anders voelen.
Dit heeft trouwens geen betrekking op jou maar in het algemeen.
Het is net als met huizenprijzen, zolang je niet van plan bent te verkopen maakt het alleen maar uit voor de belastingen hoeveel het op dat moment waard is.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Precies, ik heb liever dat het de komende 10 jaar nog goed naar beneden gaat. Koop in de winkel ook liever met korting.ArthurMorgan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:25:
Het is net als met huizenprijzen, zolang je niet van plan bent te verkopen maakt het alleen maar uit voor de belastingen hoeveel het op dat moment waard is.
Het gaat nog steeds allemaal om timing, als je ditzelfde gesprek afgelopen 31 oktober had, had ze gezegd ‘waarom stond er zoveel op de aandelenSport_Life schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:29:
[...]
Afgelopen weekend de resultaten van afgelopen jaar weer even besproken met mijn vrouw, vond het wel een goed moment. ("Ooh waarom hebben we dan nog zoveel geld op de spaarrekening?" Uuuh
)
PSN
De Corona dip was denk ik voor de meeste geen probleem, want die was heel kort. Maar wat als de beurs dit jaar 10% naarbeneden gaat. Volgend jaar 5%. Jaar daarop weer 10%, etc. En zo nog een tijdje door, dan wordt het een ander verhaal voor genoeg mensen (en zelf weet ik ook niet hoe ik ermee om ga).Pakhaas schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:07:
[...]
Ik kijk naar Interne-opbrengstvoet (internal rate of return, IRR). Ik voer mijn aankopen / verkopen braaf in in Portfolio performance en die rekent dat dan uit. Ook rekent het True Time-weighted Rate of Return uit, volgens mij is dat meer een manier om verschillende strategiën te vergelijken.Sammy_tukker schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:31:
Wellicht een beetje een gekke vraag, maar hoe berekenen jullie het rendement van je inleg. Ik ben nu sinds een jaartje aan het 'beleggen' middels ETF en probeer maandelijk 150 euro in te leggen. Inmiddels is dat wat meer want MSCI world staat op circa 85 en ik wil eigenlijk proberen 2 etfjes per maand te kopen (geen probleem want aan de inkomsten kant stijgt het middels cao ook). Maar ik doe ook zoals in december als mijn IKB uitgekeerd wordt of andere 'meevallers' erin stoppen. Inmiddels circa 4k opgebouwd (in een jaar met kleine inleg, die wellicht anders was op 'versnoept') vind ik best lekker. Zeker als ik dan ook nog zie dat ik daar circa 300 euro rendement op draai. (ik was begonnen met een start inleg van 1000 euro en heb daar MSCI (overwegend), en nog wat andere losse dingen als een AEX tracker, een asia tracker en paar aandelen NN voor gekocht, daarna de afslag genomen om alleen MSCI World te kopen, als ik dat gelijk had gedaan had ik wellicht al wat meer rendement gehad so be it).
Dan zou ik nog steeds met een vaste frequentie hetzelfde bedrag blijven inleggen, want korting. Iedere zoveel jaar zakken de beurzen en gaan ze nooit meer herstellen, totdat ze dat wel doen.Sissors schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:57:
[...]
De Corona dip was denk ik voor de meeste geen probleem, want die was heel kort. Maar wat als de beurs dit jaar 10% naarbeneden gaat. Volgend jaar 5%. Jaar daarop weer 10%, etc. En zo nog een tijdje door, dan wordt het een ander verhaal voor genoeg mensen (en zelf weet ik ook niet hoe ik ermee om ga).
[ Voor 3% gewijzigd door nst6ldr op 05-02-2024 19:29 ]
Momenteel koop ik elke maand VWCE
Nu is het zo dat het hier in Belgie
niet duidelijk is hoeveelbeurstaks op geheven moet worden.
Momenteel heb ik bij Degiro nog 0.12% maar alle andere banken heffen 1.32%.
Dus lijkt het me wel veiliger om over te schakelen naar een andere ETF.
Nu twijfel ik enkel nog tussen wat te nemen.
SPYI lijkt me wel een interessant alternatief, heeft een lage TER van 0.17%, enkel is de fund size wel "lager"
Ofwel ga ik voor developed markets + EM(IM)
Hiervoor kan ik gaan voor SWRD (TER: 0.12%) of IDWA (TER 0.2%), fund size van IDWA is wel vele malen groter.
Wat lijkt voor jullie het interessantste alternatief? Lijkt de fund size van SPYI enkel "laag" tov deze alternatieven of toch beter alles in iets met een groter fund size steken?
Zoals Bv SWRD of IDWA.
Alternatieven zijn ook welkom uiteraard. (wel Ireland based, accumulating, geen syntetische ETF)
Links:
VWCE: https://www.justetf.com/e...le.html?isin=IE00BK5BQT80
SPYI: https://www.justetf.com/e...le.html?isin=IE00B3YLTY66
SWRD: https://www.justetf.com/e...le.html?isin=IE00BFY0GT14
IDWA: https://www.justetf.com/e...le.html?isin=IE00B4L5Y983
EMIM: https://www.justetf.com/e...le.html?isin=IE00BKM4GZ66
Nu is het zo dat het hier in Belgie

Momenteel heb ik bij Degiro nog 0.12% maar alle andere banken heffen 1.32%.
Dus lijkt het me wel veiliger om over te schakelen naar een andere ETF.
Nu twijfel ik enkel nog tussen wat te nemen.
SPYI lijkt me wel een interessant alternatief, heeft een lage TER van 0.17%, enkel is de fund size wel "lager"
Ofwel ga ik voor developed markets + EM(IM)
Hiervoor kan ik gaan voor SWRD (TER: 0.12%) of IDWA (TER 0.2%), fund size van IDWA is wel vele malen groter.
Wat lijkt voor jullie het interessantste alternatief? Lijkt de fund size van SPYI enkel "laag" tov deze alternatieven of toch beter alles in iets met een groter fund size steken?
Zoals Bv SWRD of IDWA.
Alternatieven zijn ook welkom uiteraard. (wel Ireland based, accumulating, geen syntetische ETF)
Links:
VWCE: https://www.justetf.com/e...le.html?isin=IE00BK5BQT80
SPYI: https://www.justetf.com/e...le.html?isin=IE00B3YLTY66
SWRD: https://www.justetf.com/e...le.html?isin=IE00BFY0GT14
IDWA: https://www.justetf.com/e...le.html?isin=IE00B4L5Y983
EMIM: https://www.justetf.com/e...le.html?isin=IE00BKM4GZ66
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
Ik zit vooral in de NT fondsen, en zie dat de koers sinds 1-feb-2024 niet is aangepast. ik zit er al een paar jaar in maar kan niet echt een reden vinden waarom deze nu "zolang" achter loopt. Weet iemand hier waarom de koerst al bijna een week geen update heeft gehad?
Chinees nieuwjaar wellicht?jamaar_jamaar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:58:
Ik zit vooral in de NT fondsen, en zie dat de koers sinds 1-feb-2024 niet is aangepast. ik zit er al een paar jaar in maar kan niet echt een reden vinden waarom deze nu "zolang" achter loopt. Weet iemand hier waarom de koerst al bijna een week geen update heeft gehad?
Handelskalender van NT-fondsen:jamaar_jamaar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:58:
https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf
te vinden op https://www.fgrinvesting.com/nl/fund-range/
[ Voor 53% gewijzigd door geenstijl op 06-02-2024 12:42 ]
Ze hebben het vast ook druk met dividend uitrekenen 
Gewoon paar dagen geduld en de update komt wel weer.
‘Bijna een week’ doet ook aardig wat heavy lifting voor 2 werkdagen geen update.
(NT loopt eigenlijk altijd al 1 werkdag achter)
Gewoon paar dagen geduld en de update komt wel weer.
‘Bijna een week’ doet ook aardig wat heavy lifting voor 2 werkdagen geen update.
(NT loopt eigenlijk altijd al 1 werkdag achter)
[ Voor 39% gewijzigd door YakuzA op 06-02-2024 15:28 ]
PSN
Advies, niet naar omkijken en lekker andere dingen gaan doen. Pas zodra je einddoel in beeld komt zou ik me druk gaan maken over een eventueel uitstapstrategie. Voor de rest, de tijd lekker zijn werk laten doen.jamaar_jamaar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:58:
Als je passief belegt dan moet je ook zelf passief zijn
[ Voor 0% gewijzigd door Miki op 06-02-2024 16:35 . Reden: Knullige copy/paste ]
Eens, maar kwam er vorige week toch achter dat mijn orders van 2 weken geleden nog niet waren uitgevoerd. Heb toen zelfs nog een paar dagen gewacht, want ja, NT fondsen, kan wel even durenMiki schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:33:
[...]
Advies, niet naar omkijken en lekker andere dingen gaan doen. Pas zodra je einddoel in beeld komt zou ik me druk gaan maken over een eventueel uitstapstrategie. Voor de rest de tijd lekker de tijd zijn werk laten doen.
Als je passief belegt dan moet je ook zelf passief zijn
Maar na meer speurwerk stonden ze ook niet bij ''lopend''. Blijkbaar was mijn salaris letterlijk 2 uur later gestort dan normaal en zijn daardoor de orders niet uitgevoerd*... Nergens een melding of ''mislukte orders'' te zien bij de Rabobank.
Bij ING staan die dan gewoon mooi in een tabje ''niet uitgevoerde orders''. Daar kan de Rabo nog wel iets van leren.
*EDIT: Normaal worden de bedragen pas 2/3 dagen later afgeschreven, maar je moet 's morgens dus wel direct het saldo op je rekening hebben om de automatische orders door te laten gaan, niet pas om 10u 's morgens
[ Voor 10% gewijzigd door Loek92 op 06-02-2024 16:24 ]
Ik herken het wel allemaal hoor, maar ik zit inmiddels al ruim 5 jaar in de NT fondsen dus voor mij is het allemaal niks nieuws meer. Ik zat er eerst bovenop en legde alles vast en als ik nu in een half jaar tijd 2x naar mijn portefeuille heb gekeken is het veel. Ik denk dat de passieve belegger in ons ook dat moet leren ontwikkelenLoek92 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:17:
[...]
Eens, maar kwam er vorige week toch achter dat mijn orders van 2 weken geleden nog niet waren uitgevoerd. Heb toen zelfs nog een paar dagen gewacht, want ja, NT fondsen, kan wel even duren![]()
Maar na meer speurwerk stonden ze ook niet bij ''lopend''. Blijkbaar was mijn salaris letterlijk 2 uur later gestort dan normaal en zijn daardoor de orders niet uitgevoerd*... Nergens een melding of ''mislukte orders'' te zien bij de Rabobank.
Bij ING staan die dan gewoon mooi in een tabje ''niet uitgevoerde orders''. Daar kan de Rabo nog wel iets van leren.
*EDIT: Normaal worden de bedragen pas 2/3 dagen later afgeschreven, maar je moet 's morgens dus wel direct het saldo op je rekening hebben om de automatische orders door te laten gaan, niet pas om 10u 's morgens
wanjo, ik kijk gewoon ff elke dag op degiro (het is een soort nieuwe funda gewordenMiki schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:48:
[...]
Ik herken het wel allemaal hoor, maar ik zit inmiddels al ruim 5 jaar in de NT fondsen dus voor mij is het allemaal niks nieuws meer. Ik zat er eerst bovenop en legde alles vast en als ik nu in een half jaar tijd 2x naar mijn portefeuille heb gekeken is het veel. Ik denk dat de passieve belegger in ons ook dat moet leren ontwikkelen
Er komt ook een periode dat je letterlijk voor niks hebt gewerkt en zelfs maandsalarissen per dag zult zien verdampenSammy_tukker schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:36:
[...]
wanjo, ik kijk gewoon ff elke dag op degiro (het is een soort nieuwe funda geworden) toch lekker om te weten dat ik niet voor niks heb gewerkt
Ligt dat aan mijn maandsalaris? Want dan wordt het tijd dat wat te gaan opschroevenMiki schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:30:
[...]
Er komt ook een periode dat je letterlijk voor niks hebt gewerkt en zelfs maandsalarissen per dag zult zien verdampen

Nee hoor, als je in de 5 digits zit of meer en het beurssentiment slaat door bijvoorbeeld een crash om dan piep je wel andersSammy_tukker schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:44:
[...]
Ligt dat aan mijn maandsalaris? Want dan wordt het tijd dat wat te gaan opschroeven
Dan kijk je er verkeerd naar, maar ik snap het wel: veel van die frontends laten een 1:1 bedrag zien met de waarde van je portefeuille, het gaat echter om de omvang van je deelname. Hoe groter je deelname, hoe groter de potentie voor winst. Pas als je je klaar maakt om alles te verzilveren ga je eigenlijk naar de prijs kijken.Sammy_tukker schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:36:
[...]
wanjo, ik kijk gewoon ff elke dag op degiro (het is een soort nieuwe funda geworden) toch lekker om te weten dat ik niet voor niks heb gewerkt
Het gevaar van steeds spieken is dat je jezelf kan doen geloven dat swing traden beter is.
Is al bekend wat het dividend gaat zijn? Volgens mij is vandaag de ex-dividend datum en 19 februari wordt het uitgekeerd.YakuzA schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:48:
Ze hebben het vast ook druk met dividend uitrekenen
Volledig mee eens hoor, het is meer voor mezelf om ook gewoon zelfbeheersing te hebben en niet bijvoorbeeld nu (all time high aex) te verkopen. Maar eigenlijk is het nu nog moeilijker: want ik koop liever goedkoop, maar ja hoe snel dondert de boel in mekaar 🤓nst6ldr schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:08:
[...]
Dan kijk je er verkeerd naar, maar ik snap het wel: veel van die frontends laten een 1:1 bedrag zien met de waarde van je portefeuille, het gaat echter om de omvang van je deelname. Hoe groter je deelname, hoe groter de potentie voor winst. Pas als je je klaar maakt om alles te verzilveren ga je eigenlijk naar de prijs kijken.
Het gevaar van steeds spieken is dat je jezelf kan doen geloven dat swing traden beter is.
Overigens over die exit: wat zijn daar de gedachten bij: in een keer de hele boel verkopen en nooit meer naar de beurs kijken, of net zoals instappen ook gefaseerd uitstappen?
Je pensioen bouwt bijvoorbeeld in de laatste 5 jaar geleidelijk af.Sammy_tukker schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 00:10:
[...]
Overigens over die exit: wat zijn daar de gedachten bij: in een keer de hele boel verkopen en nooit meer naar de beurs kijken, of net zoals instappen ook gefaseerd uitstappen?
Zoiets is ongetwijfeld het verstandigste.
PSN
De dividend bedragen bij de NT fondsen zijn zojuist gepubliceerd:TheDeuce schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:23:
[...]
Is al bekend wat het dividend gaat zijn? Volgens mij is vandaag de ex-dividend datum en 19 februari wordt het uitgekeerd.
https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf
Thanks! Nu ik er over nadenk, misschien heeft het uitkeren van dividend wel een (minimaal) negatief effect op je rendement? Koers daalt met bruto dividend, ik krijg het netto dividend uitgekeerd. De dividendbelasting krijg ik pas rond mei 2025 terug en kan ik pas dan, ceteris paribus, weer inleggen.geenstijl schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:27:
[...]
De dividend bedragen bij de NT fondsen zijn zojuist gepubliceerd:
https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf
Maak ik een denkfout of klopt dit? Nogmaals, impact zal op de lange termijn minimaal zijn en je kan er natuurlijk voor kiezen om de dividendbelasting op het moment van dividenduitkering direct zelf te investeren (echter heb ik al m’n excess cash al geïnvesteerd en dat geldt voor de meesten hier denk ik).
Hoe doet Meesman dit, die herbelegd alleen het netto dividend neem ik aan?
https://www.belastingdien...anslag/voorlopige-aanslagTheDeuce schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:09:
[...]
Thanks! Nu ik er over nadenk, misschien heeft het uitkeren van dividend wel een (minimaal) negatief effect op je rendement? Koers daalt met bruto dividend, ik krijg het netto dividend uitgekeerd. De dividendbelasting krijg ik pas rond mei 2025 terug en kan ik pas dan, ceteris paribus, weer inleggen.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Yes, ze houden 15% dividend belasting in en het netto dividend wordt herbelegd.TheDeuce schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:09:
[...]Hoe doet Meesman dit, die herbelegd alleen het netto dividend neem ik aan?
Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.