Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-07 10:44
Weet iemand hoe op indexfondsenvergelijken.nl de marktkapitalisatie berekend wordt?
Als ik dit zelf nareken volgens de data op marketcaps.site kom ik op andere waarden

Voorbeeld
AVIAW + EMIM 70%

AVIAW volgt MSCI World welke 79.9 % bevat van MSCI ACWI IMI maar met 19,1% ESG uitsluiting geeft 64,6%
EMIM volgt MSCI EM IMI met 10.9 % van MSCI ACWI IMI en geen ESG
Dan kom ik op ~ 75,5% ipv 70%

GSESA + GSEME 54%
GSESA volgt MSCI World Index met 35% ESG uitsluiting komt op 51,9%
GSEME volgt MSCI EM met 35% uitsluiting is 6,1%
Samen 58% ipv 54%

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:20
Gaat dat niet om overlap tussen de fondsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het percentage ESG-uitsluitingen is niet gelijk aan market-cap.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Dat is wel wat er staat:

ESG-uitsluitingen: x% van de marktkapitalisatie van de index

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-01 13:01
Ik heb net een brief ontvangen van de ING, nadat ik een klacht had neergelegd bij ze.
Dit omdat VWRL opeens niet meer te koop was, en de Helpdesk had gezegd dat deze er uit was.
En deze vervangen werd voor VWCE. Ze hadden dit van hun tweede lijn gehoord, en er was niks meer aan te doen.

Nu blijkt het dus heel anders te zijn (volgens de brief) er was blijkbaar een probleem met het laten zien van de prospectus van de ETF, en daarom was het tijdelijk niet mogelijk de ETF aan te kopen.

Had dit dan gelijk gezegd, dat had me veel irritatie bespaard haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-07 22:47
@thys reken je small caps mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:05
Pistachenootje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:19:
[...]

Dat is dan nog een distribuerende versie. Ik zou liever accumulerend hebben (VGVF), maar dan moet je geloof ik wel naar bijv. Duitsland. Ik dacht dat dat niet uitmaakt voor de kosten op IB.
https://www.justetf.com/e...00BK5BQV03#stock-exchange

Edit: EM VFEA
https://www.justetf.com/e...00BK5BR733#stock-exchange
Ik kan deze niet vinden op IB (VGVF). Als ik in de app zoek naar VGVF kom ik hem niet tegen. (No results) Wat kan ik doen om deze te kopen?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
radeoxx schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:07:
[...]

Ik kan deze niet vinden op IB (VGVF). Als ik in de app zoek naar VGVF kom ik hem niet tegen. (No results) Wat kan ik doen om deze te kopen?
Heb je al op ISIN gezocht? Deze bijvoorbeeld: IE00BK5BQV03

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 05-01-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Ja die zitten in MSCI ACWI IMI dus heb ik wel meegerekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:05
Miki schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Heb je al op ISIN gezocht? Deze bijvoorbeeld: IE00BK5BQV03
Dankje. Alleen dan krijg ik 10 plus opties. Welke moet ik dan hebben?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
radeoxx schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Dankje. Alleen dan krijg ik 10 plus opties. Welke moet ik dan hebben?
Een beurs waarop je bent aangesloten of de kosten laag zijn om ETF’s te kopen. Euronext Amsterdam als deze erbij staat of bijvoorbeeld Xetra Duitsland.
Maar eerlijkheidshalve zijn dit wel hele basic vragen dat ik me afvraag of het niet loont om je er even meer in te verdiepen voordat je zomaar wat gaat kopen. Je wekt de indruk namelijk dat je geen idee hebt wat je aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Is het nog steeds zo dat je beter niet teveel geld bij Degiro kan stoppen of is dat inmiddels nu al weer opgelost en veilig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:33

de Peer

under peer review

NicoHF schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:39:
Is het nog steeds zo dat je beter niet teveel geld bij Degiro kan stoppen of is dat inmiddels nu al weer opgelost en veilig?
Dat weet je nooit zeker. Is ook een kwestie van vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:41:
[...]

Dat weet je nooit zeker. Is ook een kwestie van vertrouwen.
Er werd een tijd geleden geadviseerd om niet meer dan 20k erop te hebben en ik wil weten of het nu veilig is om dat wel te doen?
Ik zit er inmiddels namelijk ruim overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NicoHF schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:45:
[...]

Er werd een tijd geleden geadviseerd om niet meer dan 20k erop te hebben en ik wil weten of het nu veilig is om dat wel te doen?
Ik zit er inmiddels namelijk ruim overheen.
En ik antwoord daarop het bovenstaande.
Je kunt dit niet 'weten'. Het is niet zwart wit. Maar ze zullen ongetwijfeld beter gecontroleerd worden nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:20
NicoHF schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:39:
Je weet pas dat er iets aan de hand is op het moment dat bv de AFM of Duitse evenknie een rapport publiceert dat er iets aan de hand is. Je weet echter niet dat er niets aan de hand is. Ten eerste wordt er niet gecommuniceerd over "succesvolle controles", ten tweede kan de dag/week/maand na controle toch iets verkeerd worden gedaan, en ten derde zijn controles ook niet heilig voldoende banken waar ineens vanalles mis mee was (Wirecard dat geld kwijtraakte van klanten? / geld weg sluisde van klanten? maar wel gewoon door de controles van de toezichthouder heen kwam. En ook al banken die "gewoon" kopje onder gingen bij bv de financiele crisis terwijl altijd alles prima in orde was).

Enige wat je dus concreet kunt doen is kijken naar het verleden en op basis daarvan een gevoel krijgen. En mijn gevoel bij DeGiro.... is dat ze toch een aantal keren op de vingers zijn getikt waaruit in ieder geval (b)lijkt dat ze liever op de rand opereren van wat mag en dat daarmee risico's voor de klant gepaard zijn, allemaal om de winst te maximaliseren. En bv ook dat onder een normaal account ze aandelen van klanten doen uitlenen en het geld in eigen zak steken valt natuurlijk iets van te vinden. Het risico (v.w.b. niet terugkrijgen aandelen van de lener) ligt min of meer bij de klant, maar daar staat geen compensatie tegenover. Terwijl voor zover ik weet bij bv IBKR je als klant zelf kunt kiezen of aandelen uitgeleend mogen worden (gebeurd standaard niet), en wordt de "winst" gedeeld tussen de klant en IBKR (grootste percentage gaat naar de klant?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:22

OMD

Er gebruiken zoveel mensen DeGiro. Mensen blijven ook maar rondpompen op forums dat ze vroeger op de vingers zijn getikt.

In die ogen zal het dus altijd een risico blijven.

Is Bux bijvoorbeeld veiliger dan DeGiro? Wie zal het zeggen. Niemand zit achter de data hier en zoals boven geschreven worden er over succesvollen controles niets gedeeld.

[ Voor 33% gewijzigd door OMD op 05-01-2024 22:09 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:57:
[...]

Je weet pas dat er iets aan de hand is op het moment dat bv de AFM of Duitse evenknie een rapport publiceert dat er iets aan de hand is. Je weet echter niet dat er niets aan de hand is. Ten eerste wordt er niet gecommuniceerd over "succesvolle controles", ten tweede kan de dag/week/maand na controle toch iets verkeerd worden gedaan, en ten derde zijn controles ook niet heilig voldoende banken waar ineens vanalles mis mee was (Wirecard dat geld kwijtraakte van klanten? / geld weg sluisde van klanten? maar wel gewoon door de controles van de toezichthouder heen kwam. En ook al banken die "gewoon" kopje onder gingen bij bv de financiele crisis terwijl altijd alles prima in orde was).

Enige wat je dus concreet kunt doen is kijken naar het verleden en op basis daarvan een gevoel krijgen. En mijn gevoel bij DeGiro.... is dat ze toch een aantal keren op de vingers zijn getikt waaruit in ieder geval (b)lijkt dat ze liever op de rand opereren van wat mag en dat daarmee risico's voor de klant gepaard zijn, allemaal om de winst te maximaliseren. En bv ook dat onder een normaal account ze aandelen van klanten doen uitlenen en het geld in eigen zak steken valt natuurlijk iets van te vinden. Het risico (v.w.b. niet terugkrijgen aandelen van de lener) ligt min of meer bij de klant, maar daar staat geen compensatie tegenover. Terwijl voor zover ik weet bij bv IBKR je als klant zelf kunt kiezen of aandelen uitgeleend mogen worden (gebeurd standaard niet), en wordt de "winst" gedeeld tussen de klant en IBKR (grootste percentage gaat naar de klant?).
Dit zijn dus de punten die mij aan het twijfelen brengen, bedankt voor je antwoord.

Er is dus geen zekerheid dat het nu wel goed zit.
Mede daardoor zal ik alternatieve moeten onderzoeken.

Dat uitlenen van de aandelen zit daar nu echt een groot risico aan vast of zal dat wel meevallen? Het idee is in ieder geval niet prettig.

Nog suggesties voor alternatieve?
Mijn thuisbank is Rabobank maar de kosten zijn volgens mij nog hoog ook via index vergelijken zijn die nog best hoog zag ik.

Meeste zit in vwrl en eqqq qua etf

Oftopic mbt de spaardeposito ben ik nog aan het uitzoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:11
Ja, het is maar net hoe je er zelf over denkt.
Maar feit is en blijft dat ze het een tijd niet op orde hadden.
Aan de andere kant zijn ze daarna overgenomen door Flatex, dus in principe heb je nu te maken met een andere partij.

@NicoHF er zijn zoveel alternatieven, topic staat er vol mee, Brand new day, Meesman, Fitvermogen etc etc.
Wil je een volledig aanbod hebben zoals bij de giro is Trading212 of Interactive Brokers ook een overweging waard.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
NicoHF schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:12:
Nog suggesties voor alternatieve?
Mijn thuisbank is Rabobank maar de kosten zijn volgens mij nog hoog ook via index vergelijken zijn die nog best hoog zag ik.
Als ik mijn huidige inleg + huidige waarde invul staat NT World + NT EM op de 3e plek, met Rabobank als goedkoopste optie. Over de (standaard) looptijd van 20 jaar zou het rendement dan 2% hoger zijn. Best marginaal dan naar mijn idee. IWDA + IEMM en VWRL staan op de 6e en 7e plek waarbij de kosten het dubbele zijn ten opzichte van NT World + EM bij Rabo (en verschil in totale waarde aan het eind 3x groter dan tussen AVIAW + EMIM (hoogste dan) en NT bij Rabo).
JohanNL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:16:
Aan de andere kant zijn ze daarna overgenomen door Flatex, dus in principe heb je nu te maken met een andere partij.
Ook blij Flatex heeft nog iets gespeeld? nieuws: DNB grijpt in bij beleggingsplatform DeGiro vanwege langdurige IT-pro... Dit was volgens mij al onder Flatex in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
JohanNL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:16:

@NicoHF er zijn zoveel alternatieven, topic staat er vol mee, Brand new day, Meesman, Fitvermogen etc etc.
Wil je een volledig aanbod hebben zoals bij de giro is Trading212 of Interactive Brokers ook een overweging waard.
Ik Wil een alternatief voor de index fondsen een wereldfonds en technologie (nasdaq) en zal Degiro aanhouden voor de losse aandelen, die zal ik toch niet hoger dan zo een 20k aanhouden de rest wil ik in indexfondsen of spaarrekeningen hebben.
Fitvermogen zag ik inderdaad al eens eerder voorbij komen die schijnen lage kosten te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Ze hebben toch ook een behoorlijke prijsstijging doorgevoerd voor onder andere operationele kosten zoals beveiliging e.d.?

DeGiro is niet meer DeGiro zoals 3 jaar geleden. Ze hebben het er zelf naar gemaakt hoor daar niet van.

Ik vertrouw er wel op. Ik zit bij Meesman en DeGiro.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Iemand ervaring met brand new day? Doen, niet doen, maakt niet uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

gebruikershaes schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:48:
Iemand ervaring met brand new day? Doen, niet doen, maakt niet uit?
Probeer de zoekfunctie eens.
Ik gebruik het voor pensioenbeleggen (lijfrente)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
Denken jullie dat een rechtshulp verzekering met fiscale module nog interessant is in geval van problemen? Dan kan je misschien via verzekering ontzorgt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

banaliteit schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:28:
Denken jullie dat een rechtshulp verzekering met fiscale module nog interessant is in geval van problemen? Dan kan je misschien via verzekering ontzorgt worden.
Dat lijkt me niet. Hoe zie je dat voor je?

20k kun je sowieso terug krijgen. Daarboven loop je een risico. Denk niet dat je dat kunt verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:34
Geld wat er niet meer is kun je ook niet terug krijgen.

Voordeel van een grote bank is dat ze "too big to fail" zijn, als het erop aan komt zal de staat de ABN, RABO of ING echt niet zomaar laten opvallen. Bij een partij die enkel broker is ligt dat heel anders.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
HandyLumberjack schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:43:

Voordeel van een grote bank is dat ze "too big to fail" zijn, als het erop aan komt zal de staat de ABN, RABO of ING echt niet zomaar laten opvallen. Bij een partij die enkel broker is ligt dat heel anders.
Dat helpt niet perse. De aandelen moeten al in een apart bedrijf bewaard worden. Dus als ABN / Rabo / ING omvallen staan de aandelen nog steeds bij dat bedrijf dat los staat van deze banken. En als het goed is staan de aandelen ook op naam, dus ze zijn echt van jouw, en staan niet op naam van dat derde bedrijf. Dus eigenlijk zouden ze altijd van jouw moeten zijn en blijven. Hetzelfde als dat als je bv de auto naar de garage brengt en vervolgens de garage failliet gaat er administratie is dat die auto van jouw is en je deze terug krijgt, en dus niet onderdeel is van de boedel van de garage.

Overigens is dat hele stuk m.b.t. de vermogensscheiding iets dat DeGiro in 2018? 2019? niet in orde had en de AFM in 2019/2020 over heeft gepubliceerd. Het bewaar bedrijf was financieel afhankelijk van DeGiro zelf en op het moment dat het bewaar bedrijf te weinig geld in kas had moest DeGiro bijstorten. Dus als DeGiro op de fles zou gaan dan had het bewaar bedrijf (potentieel) ook geen geldschieter meer en zou die ook op de fles kunnen gaan wat uiteraard niet mag gebeuren. En daarnaast was er ook nog iets m.b.t. het handelen in aandelen met margin. Dus dat de klant met geleend geld aandelen koopt. IIRC werd hierbij teveel risico gelopen (/te weinig controle of terugbetaald kon worden?) waardoor het bewaar bedrijf dus in financiële problemen had kunnen komen en daarmee dus alle klanten getroffen konden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:34
RobertMe schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:07:
[...]

Dat helpt niet perse. De aandelen moeten al in een apart bedrijf bewaard worden. Dus als ABN / Rabo / ING omvallen staan de aandelen nog steeds bij dat bedrijf dat los staat van deze banken. En als het goed is staan de aandelen ook op naam, dus ze zijn echt van jouw, en staan niet op naam van dat derde bedrijf. Dus eigenlijk zouden ze altijd van jouw moeten zijn en blijven. Hetzelfde als dat als je bv de auto naar de garage brengt en vervolgens de garage failliet gaat er administratie is dat die auto van jouw is en je deze terug krijgt, en dus niet onderdeel is van de boedel van de garage.

Overigens is dat hele stuk m.b.t. de vermogensscheiding iets dat DeGiro in 2018? 2019? niet in orde had en de AFM in 2019/2020 over heeft gepubliceerd. Het bewaar bedrijf was financieel afhankelijk van DeGiro zelf en op het moment dat het bewaar bedrijf te weinig geld in kas had moest DeGiro bijstorten. Dus als DeGiro op de fles zou gaan dan had het bewaar bedrijf (potentieel) ook geen geldschieter meer en zou die ook op de fles kunnen gaan wat uiteraard niet mag gebeuren. En daarnaast was er ook nog iets m.b.t. het handelen in aandelen met margin. Dus dat de klant met geleend geld aandelen koopt. IIRC werd hierbij teveel risico gelopen (/te weinig controle of terugbetaald kon worden?) waardoor het bewaar bedrijf dus in financiële problemen had kunnen komen en daarmee dus alle klanten getroffen konden worden.
Dat is ook zeker waar, en komt natuurlijk eerst, maar in het geval dat dat niet helemaal netjes gedaan is, zie ik wel een voordeel van een grote bank.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertMe schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:07:
[...]
Hetzelfde als dat als je bv de auto naar de garage brengt en vervolgens de garage failliet gaat er administratie is dat die auto van jouw is en je deze terug krijgt, en dus niet onderdeel is van de boedel van de garage.
Deze vergelijking klopt niet want hier is juist wel sprake van dat de auto onderdeel wordt van de failliete boedel. Alles wat fysiek aanwezig is bij het failliete bedrijf valt in de failliete boedel, en jij als eigenaar van de auto / het aandeel hebt een vordering op die boedel. De curator zal uiteindelijk jouw eigendom aan je terug geven, maar dan moet dit eigendom nog wel aanwezig zijn en niet gebruikt zijn om preferente vorderingen af te wikkelen.

Het principe van vermogensscheiding zorgt er voor dat klantvermogen door faillissementsrecht niet gezien wordt als onderdeel van de failliete boedel. Dat werkt in principe ook gewoon prima. Alleen de situatie bij DEGIRO destijds was dusdanig dat zij ook eigen vermogen bewaarden in het bewaarbedrijf en hun inmiddels opgeheven hedge fund kon lenen binnen dit bewaarbedrijf. Dat zou bij een faillissement er voor gezorgd kunnen hebben dat de functie van vermogensscheiding niet effectief zou zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 06-01-2024 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HandyLumberjack schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:43:
Ik doelde op het beleggerscompensatiestelsel, waardoor de eerste 20k relatief veilig zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 06-01-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 13:14
Zr40 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:15:
[...]

Deze vergelijking klopt niet want hier is juist wel sprake van dat de auto onderdeel wordt van de failliete boedel. Alles wat fysiek aanwezig is bij het failliete bedrijf valt in de failliete boedel, en jij als eigenaar van de auto / het aandeel hebt een vordering op die boedel. De curator zal uiteindelijk jouw eigendom aan je terug geven, maar dan moet dit eigendom nog wel aanwezig zijn en niet gebruikt zijn om preferente vorderingen af te wikkelen.
Euhm, nee dat is niet hoe het werkt. Als jij de eigendom van de auto hebt blijft die gewoon van jou. Het is niet anders dan bij een eigendomsvoorbehoud.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nouja, hij komt wel in de failliete boedel, en door middel van revindicatie krijg je hem weer terug. Maar zoals ik al schreef, als de auto ondertussen niet meer aanwezig is dan kan je dat recht wel hebben maar het daadwerkelijk terug krijgen is dan wat meer gedoe. :P Specifiek bij een auto helpt het dat deze tenaamgesteld moet worden, bij bijvoorbeeld een fiets zou je 'm wel daadwerkelijk kwijt kunnen zijn.

Er zijn ook uitzonderingen die revindicatie kunnen doorkruisen, zoals het fiscale bodemrecht van de Belastingdienst waarmee beslag gelegd kan worden op de inventaris, ook wanneer die eigendom is van een derde. Revindicatie is dus geen garantie dat je je eigendom niet kan verliezen door faillissement.

In de situatie van DEGIRO destijds werd er voor eigen rekening geleend binnen hun bewaarbedrijf. Dat levert een situatie op waarin bij faillissement de vorderingen groter kunnen zijn dan het aanwezige vermogen en dat betekent dat niet iedere vordering volledig toegekend kan worden. De aandelen kunnen dan wel van jou zijn, maar evengoed is het geleende van de partij van wie werd geleend en die heeft dezelfde rang als jij. Het tekort wordt evenredig verdeeld.

Met een bewaarbedrijf waar geen fratsen worden uitgehaald is de vermogensscheiding gewoon effectief en blijven de effecten buiten de failliete boedel.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 06-01-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspertd
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:08
Hi, ben benieuwd naar jullie idee over het volgende:

Ik wil graag mijn actieve gemanagede portfolio gaan overzetten naar een passieve portfolio om daarmee te kosten te drukken (en gebrek aan geloof dat mijn actieve fonds + kosten het structureel beter doet).

Op basis van https://dezelinklijktspamenisnietnodig/ overweeg ik nu ofwel een groot deel van mijn portfolio onder te brengen bij 1) de Rabobank of 2) bij Interactive Brokers:

Op basis van Indexfondsbeleggen.nl zou ik bij Rabobank met mijn portfolio + jaarlijkse inleg in een NT World + NT EM + NT SC combinatie op een 0,194% fondskosten per jaar komen (servicekosten/transactie/fondskosten en 0 dividendlekkage)

Volgens FOB zou ik bij Interactive Brokers met een VTI+VXUS portfolio uitkomen op 0.12% fondskosten (servicekosten/transactie/fondskosten en dividendlekkage meegerekend).

Ik kan bij IB een professional MIFID status krijgen, dus kan daar gewoon automatisch inleggen zonder optieconstructies.

Wat zouden jullie overwegingen hierin zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 07-01-2024 21:45 . Reden: Voor de zekerheid link weg, spam voorkomen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:11
@jaspertd Je hebt de kosten van de bank/broker zelf niet meegenomen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspertd
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:08
JohanNL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:05:
@jaspertd Je hebt de kosten van de bank/broker zelf niet meegenomen.
Bedoel je bij Interactive Brokers? Want bij Rabo zit dit er sowieso in toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DM-a99uRGj4KTPjK1fspOP4luX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aKSnKv1pNXlytDZP7KQ2JMJC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@jaspertd ik zou voor IBKR/VTI+VXUS kiezen. Voor Rabo kiezen is imo onnodig geld weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpsyn
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-06 13:07
Ik heb een vraag over marktkapitalisatie.

Marktkapitalisatie, market cap = de waarde van een bedrijf uitgedrukt in de prijs van een aandeel x het totaal aantal uitstaande aandelen (los van onder- overwaardering door sentiment).

Tot zover; wat ik vooralsnog niet begrijp (mijzelf door deze draad heen worstelend/het puzzelstukje valt niet), is wat "marktkapitalisatie" betekent in relatie tot (index)fondsen danwel brokers.

Als ik kijk op https://www.indexfondsenvergelijken.nl komen er fondsen (?) / brokers (?) 'naar boven' (als ik speel met de instellingen) die een marktkapitalisatie hebben van < 60%, < 70%, < 80% of >90%.

Wat betekent marktkapitalisatie in dat geval/die gevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
mpsyn schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:24:
Als ik kijk op https://www.indexfondsenvergelijken.nl komen er fondsen (?) / brokers (?) 'naar boven' (als ik speel met de instellingen) die een marktkapitalisatie hebben van < 60%, < 70%, < 80% of >90%.
Je kijkt denk ik verkeerd, de site toont investeringsconfiguraties, van een of meer fondsen. Die fondsen hebben in die configuratie een X % marktkapitalisatie. Vervolgens wordt daaronder de lijst met brokers getoond die die fondsen aanbieden. Er zit dus geen verschil in marktkapitalisatie tussen de brokers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-07 15:54

Marktkapitalisatie, market cap = de waarde van een bedrijf uitgedrukt in de prijs van een aandeel x het totaal aantal uitstaande aandelen (los van onder- overwaardering door sentiment).

Tot zover; wat ik vooralsnog niet begrijp (mijzelf door deze draad heen worstelend/het puzzelstukje valt niet), is wat "marktkapitalisatie" betekent in relatie tot (index)fondsen danwel brokers.

Hoeveel van de totale marktkapitalisatie aan aandelenmarkt getracked wordt door dat specifieke fonds.

Zie ook https://marketcaps.site/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:35

oscar82

De ondertitel

In die context gaat het er om hoe groot het deel van de markt moet zijn waar jij in wilt beleggen. Sommige fondsen geven blootstelling aan bijna alles wat er beschikbaar is. Die zie je terug in >90%, anderen hebben een hoop uitsluitingen en die zie je terug in <60%. Het gaat hier altijd om waar de fondsen in beleggen. Alleen zie je sommige broker-fonds-combinaties vaak terug omdat die combinaties gunstige kosten of andere voorwaarden (zoals beschikbaarheid) hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

2 dagen geleden op YouTube geplaatst door The Rational Reminder Podcast:

Rational Reminder listeners get exclusive first access to Tune Out the Noise, a documentary directed by Academy Award-winner Errol Morris until January 31.

Tune Out The Noise Access URL: film.dimensional.com/podcast

Access Code (available until Jan 31): RATIONAL

1,5 uur lange docu met interviews met nobelprijswinnaars zoals French en Fama over data, passief investeren en de ontstaansgeschiedenis van indexfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:25:
@jaspertd ik zou voor IBKR/VTI+VXUS kiezen. Voor Rabo kiezen is imo onnodig geld weggooien.
Is dit boven vwrl te adviseren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NicoHF schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:20:
[...]

Is dit boven vwrl te adviseren?
Ja. Vwrl is best duur als je rekening houdt met het dividendlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:21:
[...]

Ja. Vwrl is best duur als je rekening houdt met het dividendlek.
Mmm interesant

Momenteel heb ik vwrl bij de Giro maar bovenstaande zou dus beter zijn?
Wil namelijk toch weg bij de giro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NicoHF schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:22:
[...]

Mmm interesant

Klopt. Vul maar in op indexfondsenvergelijken.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

NicoHF schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:22:
[...]

Mmm interesant

Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-06 08:48
Bij ING een nieuwe beleggingsrekening gestart voor mn dochters later, voor een portfolio van NT world + NT em. Nu staat er bij info over het world fonds het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8sdin9CRyd3sDGAjrvG_qAvZWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TavucxSXjWpavWug2lr1COqH.jpg?f=fotoalbum_large

“Niet uitkerend”; betekent dat in dit geval automatisch herbelegd? Ik lees op fora wisselende dingen over uitbetaald worden in cash of kiezen voor 1 van de 2. Kan het bij INg nergens terugvinden. Iemand een idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Mnup_1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:38:
Bij ING een nieuwe beleggingsrekening gestart voor mn dochters later, voor een portfolio van NT world + NT em. Nu staat er bij info over het world fonds het volgende:
[Afbeelding]

“Niet uitkerend”; betekent dat in dit geval automatisch herbelegd? Ik lees op fora wisselende dingen over uitbetaald worden in cash of kiezen voor 1 van de 2. Kan het bij INg nergens terugvinden. Iemand een idee?
Dat is een administratieve fout bij ING. Een fonds met FBI status moet dividend uitkeren en dat zijn de Northern Trust fondsen.
Je kunt de data mbt uitkering dividend en de hoogte hier vinden: https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

Nog een tip: op de website zelf dus niet in de app kun je onder instellingen een keuze maken wat je met het uitgekeerde dividend wilt doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gch3-acX8Yw7Fplcf2uN5n4zpq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bfEgFdMdLUosYsZRXzwv4032.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Miki op 08-01-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Ivm de 20k grens en toch geen prettig gevoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

NicoHF schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:55:
[...]

Ivm de 20k grens en toch geen prettig gevoel
Again, want? Wat is er met de 20k grens? En waarom geen prettig gevoel?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
OMD schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:24:
[...]

20k is het maximale bedrag van het BCS, oftewel beleggerscompensatiestelsel. Oftewel: als de broker de aandelen "kwijt raakt" krijg je maximaal 20k vergoed. Maar het beschermd uiteraard niet tegen waardeverlies (oftewel koersdaling).

Oftewel: als je geen vertrouwen hebt in een broker (en DeGiro is relatief vaak negatief in het nieuws geweest omtrent rapporten van AFM / DNB / Bafta) dan kun je er beter niet meer aanhouden dan de BCS grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Spreekt wel voor zich toch? Hij vertrouwt degiro onvoldoende om er meer dan 20k (beleggers compensatie regeling) aan te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mnup_1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:38:
[Afbeelding]

Een tijdje geleden is alles naar ‘niet uitkerend’ gesprongen. Maar dat maakt voor de uitvoering niet uit.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

RobertMe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:45:
[...]

20k is het maximale bedrag van het BCS, oftewel beleggerscompensatiestelsel. Oftewel: als de broker de aandelen "kwijt raakt" krijg je maximaal 20k vergoed. Maar het beschermd uiteraard niet tegen waardeverlies (oftewel koersdaling).

Oftewel: als je geen vertrouwen hebt in een broker (en DeGiro is relatief vaak negatief in het nieuws geweest omtrent rapporten van AFM / DNB / Bafta) dan kun je er beter niet meer aanhouden dan de BCS grens.
Ah, op die fiets. Daar heb je we een punt.

Ben we van mening dat er maar veel negatief nieuws de wereld in geslingerd blijft worden over DEGIRO. Veel in het verleden voornamelijk voor Flatex.

Maar je moet zeker een goed gevoel hebben bij een broker, het is wel je geld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
OMD schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Ah, op die fiets. Daar heb je we een punt.

Ben we van mening dat er maar veel negatief nieuws de wereld in geslingerd blijft worden over DEGIRO. Veel in het verleden voornamelijk voor Flatex.

Maar je moet zeker een goed gevoel hebben bij een broker, het is wel je geld.
En dat is dus niet waar, want toen ze onder Duitse toezicht kwamen nadat Flatex en DeGiro samen gingen werden er weer problemen geconstateerd. Zie bijvoorbeeld: https://www.bafin.de/Shar...2_24_flatexDEGIRO_en.html

Het is een partij wat continu de grenzen opzoekt van het toelaatbare om winst te maken waarbij de risico’s over de klanten worden afgewikkeld. Je kunt uiteraard je kop in het zand blijven steken maar er zijn gewoon betere brokers icm beleggingsstrategieën voorhanden om niet afhankelijk te hoeven zijn van DeGiro. Ze zijn al lang niet meer de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Ik zeg ook voornamelijk. Zeg niet dat er geen meldingen meer waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Ik vraag me er dan bij af waarom voor jou een dingetje wordt als men veel en evt te veel slecht nieuws over broker X of Y blijft verspreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

The Third Man schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:52:
Ik vraag me er dan bij af waarom voor jou een dingetje wordt als men veel en evt te veel slecht nieuws over broker X of Y blijft verspreiden?
Is geen dingetje hoor. Zit ook bij Lynx en Meesman maar lees vaak one liners over DeGiro zonder uitleg. Dat is het een beetje. Ze hebben nou niet echt de beste track record nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
GG85 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:44:
Bij DeGiro is sinds kort de Nasdaq 100 ETF van AXA beschikbaar: AXA IM Nasdaq 100 UCITS ETF USD Acc

Met een TER van 0,14% de goedkoopste Nasdaq 100 tracker momenteel
Interesant deze scheelt weer TER

Aankoopkosten zijn zo te zien €3 net zoals de EQQQ IE0032077012, alleen heeft bovenstaande een lagere Ter

Zijn er nog meer verschillen ik zie ze zo snel niet.
Ze volgen beide de 100 Nasdaq
Je kan het zowel EUR als USD doen, welke houden jullie eigenlijk aan?
Doen jullie alles EUR of USD of misschien een mix om valuta risico's af te dekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
[...]

Inderdaad wat boven staat beschreven.
Voorlopig zit ik momenteel ver boven de grens van 20k maar ik ga zsm een nieuwe broker opzoeken en daar de ETFs aanhouden.
Moet alleen kijken wat ik met mijn huidige positie van VWRL ga doen of ik die ga overzetten naar VWRL of de eerdere combinatie die genoemd werd daar heb ik me nog niet inverdiept

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
<knip> Als je niets vriendelijks of hulpvaardigs te zeggen hebt, zeg dan niets. Je laatste optie is 'n TR indienen.

[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 09-01-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

<knip>

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 09-01-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:02
NicoHF schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:06:
[...]

Aankoopkosten zijn zo te zien €3 net zoals de EQQQ IE0032077012, alleen heeft bovenstaande een lagere Ter
Ja interessant, heb nu IE00B53SZB19 (ishare), die rekent 0,33% beheerskosten. En 1 euro aankoop bij degiro. Voor AXA im moet je alleen wel aangesloten zijn op Frankfurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Bulldock schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:31:
[...]

Ja interessant, heb nu IE00B53SZB19 (ishare), die rekent 0,33% beheerskosten. En 1 euro aankoop bij degiro. Voor AXA im moet je alleen wel aangesloten zijn op Frankfurt.
Mijn andere zit ook op Xetra dus qua aansluitkosten voor mij geen verschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-07 21:14
Ik ben benieuwd hoe andere Tweakers hiermee omgaan:
Sinds 2 jaar beleg ik periodiek (wekelijks) in 2 passieve fondsen. Voorheen spaarde ik alleen. Nu viel recentelijk een deposito vrij. Dat geld is de komende jaren niet nodig en wil ik graag inleggen. In verhouding tot mijn huidige portefeuille is het best een aardig bedrag. Ongeveer de huidige waarde keer 2,5. Nu timen we hier de markt niet, maar dit bedrag krijgt qua inkoopprijs wel een zwaar gewicht. Ik was daarom voornemens het bedrag dat ik wekelijks inleg te verhogen tot alles over een periode van 3-4 maanden is ingelegd. Dit past ook bij mijn huidige strategie van inleggen op vaste momenten en daardoor soms hoog en soms laag in te kopen en vooral te letten op de overall stijging over langere termijn.

Zijn er argumenten het bedrag in 1 keer in te leggen? Ik betaal geen aankoopkosten. Rekening houdende met een lange tijdshorizon en het daarmee gemiddeld verwacht rendement loop ik -in theorie- potentieel 1.5-2% mis doordat niet alles direct rendeert. Tegelijkertijd, een slechte beursweek kiezen kan ook zomaar 2-3% schelen. Door te middelen probeer ik dat af te vangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G8rb8n
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:15
Google even op 'Timing the market vs time in the market". Korte conclusie: direct inleggen heeft altijd voorkeur als je langere termijn geld niet nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Argument om direct te doen is dat omdat (iig historisch gezien) de beurs gemiddeld genomen stijgt, je waarschijnlijk rendement mist. De kans om net op een slecht moment te kopen wordt natuurlijk wel minder. Als je je daar goed bij voelt gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:01
Woodsy schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:30:
Ik ben benieuwd hoe andere Tweakers hiermee omgaan:
Sinds 2 jaar beleg ik periodiek (wekelijks) in 2 passieve fondsen. Voorheen spaarde ik alleen. Nu viel recentelijk een deposito vrij. Dat geld is de komende jaren niet nodig en wil ik graag inleggen. In verhouding tot mijn huidige portefeuille is het best een aardig bedrag. Ongeveer de huidige waarde keer 2,5. Nu timen we hier de markt niet, maar dit bedrag krijgt qua inkoopprijs wel een zwaar gewicht. Ik was daarom voornemens het bedrag dat ik wekelijks inleg te verhogen tot alles over een periode van 3-4 maanden is ingelegd. Dit past ook bij mijn huidige strategie van inleggen op vaste momenten en daardoor soms hoog en soms laag in te kopen en vooral te letten op de overall stijging over langere termijn.

Zijn er argumenten het bedrag in 1 keer in te leggen? Ik betaal geen aankoopkosten. Rekening houdende met een lange tijdshorizon en het daarmee gemiddeld verwacht rendement loop ik -in theorie- potentieel 1.5-2% mis doordat niet alles direct rendeert. Tegelijkertijd, een slechte beursweek kiezen kan ook zomaar 2-3% schelen. Door te middelen probeer ik dat af te vangen.
We hebben het hier over DCA vs Lump Sum.

Is het op de beurs beleggen topic is daar al het een en ander over beschreven, lees de laatste pagina maar eens in onderstaande zoekopdracht.
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
NicoHF schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:06:
[...]

Zijn er nog meer verschillen ik zie ze zo snel niet.
Ze volgen beide de 100 Nasdaq
Je kan het zowel EUR als USD doen, welke houden jullie eigenlijk aan?
Doen jullie alles EUR of USD of misschien een mix om valuta risico's af te dekken?
Wat is te adviseren USD of EUR? Kan iemand zijn kijk erop geven?
Ik ben van plan om deze aan te kopen twijfel alleen of ik euro of dollars ga doen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 21:09

Qwerty-273

Meukposter

Woodsy schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:30:
Zijn er argumenten het bedrag in 1 keer in te leggen?
...
Tegelijkertijd, een slechte beursweek kiezen kan ook zomaar 2-3% schelen. Door te middelen probeer ik dat af te vangen.
Doe waar jij jezelf het prettigst bij voelt.

Het onderzoek van bijvoorbeeld Vanguard laat zien dat in ongeveer 2/3 van de tijd lump sum beter is dan cost averaging. Maar dat betekent ook dat in ongeveer 1/3 van de gevallen dat het omgekeerd was. En cost averaging is in ongeveer 2/3 van de tijd weer beter dan met cash aan de zijlijn blijven wachten.

https://investor.vanguard...averaging-which-is-better
Using MSCI World Index returns for 1976–2022, Finlay and Zorn calculated that LS outperformed CA 68% of the time across global markets measured after one year. However, CA was still better than remaining completely in cash; it outperformed cash 69% of the time.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
NicoHF schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Ik ben van plan om deze aan te kopen twijfel alleen of ik euro of dollars ga doen
Als het niet gehedged is dan boeit het totaal niet (behalve de kosten voor currency conversion).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
NicoHF schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Er vanuit gaande dat je een van de bekende fondsen neemt zoals VWRL/VWCE koop je via de aankoop de onderliggende aandelen. Het valuta geldt alleen voor de aan- en verkooptransacties, de koers zit niet verwerkt in het fonds. Met andere woorden: het is hetzelfde als dat je een aandeel Microsoft, of een goed als goud koopt in USD of in EUR, dat verandert ook niks aan de onderliggende waarde.

Wat wel in je nadeel kan werken is de koersconversie vanuit je eigen inleg, stel jouw bankrekening is in EUR is dan ben je altijd geld aan het weggooien bij de aan- en verkoop van fondsen in andere valuta zoals USD. Immers je hebt dan en de marge van de conversie (bied en laat zijn verschillend) en evt. de bijkomende transactiekosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woodsy
Qwerty-273 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Doe waar jij jezelf het prettigst bij voelt.

Het onderzoek van bijvoorbeeld Vanguard laat zien dat in ongeveer 2/3 van de tijd lump sum beter is dan cost averaging. Maar dat betekent ook dat in ongeveer 1/3 van de gevallen dat het omgekeerd was. En cost averaging is in ongeveer 2/3 van de tijd weer beter dan met cash aan de zijlijn blijven wachten.

https://investor.vanguard...averaging-which-is-better

[...]
Bedankt, een dergelijke studie is precies wat ik zocht. Het ging niet om de markt proberen te timen, maar echt hoe om te gaan met een lump sum vs cost averaging.
But Finlay cautions that even if you're an investor with high loss aversion, it's best to minimize opportunity costs by keeping a relatively short CA period, such as three months.
Gegeven mijn risico houding neem ik deze suggestie over. Dus CA maar met een hogere periodieke inleg zodat de periode verkort wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Had een grote positie aandelen verkocht in USD de USD wil ik behouden ivm de conversie.
Nu wil ik dat geld in een wereld ETF stoppen bij de Giro voor nu nog maar welke zou ik moeten nemen.
Want normaal gesproken pakte ik VWRL maar die zie ik alleen in EUR staan.

Graag op de beurs EAM of Xetra

Iemand tips?

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Bij passief beleggen wordt er vaak gekeken naar kosten. De TER van een fonds is belangrijk maar wat zeker ook niet onderschat moet worden is het zogenaamde dividendlek. Dit is dan ook vaak de rede dat de Northern Trust fondsen worden aanbevolen omdat deze fondsen het dividendlek proberen te voorkomen.

Ik ben in de jaarverslagen van de Vanguard ETFs gedoken om de totale kosten van deze fondsen in kaart te brengen. Onder totale kosten reken ik de TER plus het verloren rendement door buitenlandse dividendbelasting minus eventuele rente of security-lending inkomsten binnen het fonds.

Dit zijn de resultaten voor de Ierse Vanguard ETFs:
NaamTickerISINRegioTERTotaal
Vanguard S&P 500 UCITS ETFVUSAIE00B3XXRP09US0.07%0.28%
Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETFVEURIE00B945VV12Europe0.10%0.31%
Vanguard FTSE Japan UCITS ETFVJPNIE00B95PGT31Japan0.15%0.40%
Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan UCITS ETFVAPXIE00B9F5YL18Pacific - ex Japan0.15%0.22%
Vanguard FTSE Emerging Markets ETFVFEMIE00B3VVMM84Emerging0.22%0.49%
Vanguard FTSE All-World UCITS ETFVWRLIE00B3RBWM25All0.22%0.41%

Dit zijn de resultaten voor de Amerikaanse Vanguard ETFs:
Vanguard S&P 500 ETFVOOUS9229083632US0.03%0.02%
Vanguard Total Stock Market ETFVTIUS9229087690US0.03%0.00%
Vanguard Total International Stock ETFVXUSUS9219097683World-Ex US0.07%0.29%
Vanguard FTSE Emerging Markets ETFVWOUS9220428588Emerging0.08%0.39%
Vanguard FTSE Developed Markets ETFVEAUS9219438580Developed - ex US0.05%0.20%

Doordat de Amerikaanse Vanguard ETFs minder dividendlek hebben vallen deze een stuk lager uit. Sterker nog door de security-lending dat binnen de fondsen wordt gedaan is de totale kosten nog lager dan de TER, zelfs 0.

Als we naar de verdeling van de FTSE All-World kijken:
RegioVerdeling
US63.5%
Europa16.0%
Japan6.3%
Pacific ex Japan4.2%
Emerging10.0%

En deze verdeling toepassen op de verschillende fondsen.

Een samenstelling van de Ierse Vanguard ETFs:
NaamVerhouding
Vanguard S&P 500 UCITS ETF63.5%
Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF16.0%
Vanguard FTSE Japan UCITS ETF6.3%
Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan UCITS ETF4.2%
Vanguard FTSE Emerging Markets ETF10.0%
Kosten totaal:0.31%

Kom je uit op 0.31% totale kosten en zijn als Europeaan vrij om aan te kopen. Hiermee ben je dus goedkoper uit dan direct VWRL te kopen. Het zal alleen lastiger zijn om dit met kleine vermogens in de juiste verhouding te krijgen of houden.

De veel gebruike samenstelling voordat MIFID II van kracht ging, was VTI en VXUS. Als deze wordt gebruikt in de samenstelling van de FTSE All-World index ziet dat er zo uit:
NaamVerhouding
Vanguard Total Stock Market ETF63.5%
Vanguard Total International Stock ETF36.5%
Kosten totaal:0.11%

Nog maar 0.11%.

Maar wacht het kan nog goedkoper door VXUS in te ruilen voor VWO en VEA:
NaamVerhouding
Vanguard FTSE Developed Markets ETF26.5%
Kosten totaal:0.09%

0.09%! Ik denk dat dit de goedkoopste oplossing is, echter is de aankoop van deze Amerikaanse Vanguard ETFs niet zo eenvoudig meer en zal je bijvoorbeeld met een geschreven put optie moeten kopen.

Voor de Northern Trust fondsen vond ik het jaarverslag erg lastig te lezen en kon niet direct de dividendbelasting dat niet teruggevorderd kon worden terug vinden. Ik heb hier dan dus ook niet de dividendlekkage van berekend. Ik verwacht echter dat die er vrijwel niet is.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:41

franssie

Save the albatross

G8rb8n schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:36:
Google even op 'Timing the market vs time in the market". Korte conclusie: direct inleggen heeft altijd voorkeur als je langere termijn geld niet nodig hebt.
90% juist, Als je aan de afgrond Van een covid stond ,nee :+

Bij een crisis is het leuk inkopen maar zelfs dan heb je wel wat gelijk, maar niet altijd.

Daarom is het altijd leuk om wat contant achter de hand te hebben voor de koopjes

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 15-01-2024 00:28 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28

Thompson

Beeromaniac

Tja kon je maar consistent voorspellen wanneer iets een koopje is...
Ik dacht bijvoorbeeld dat Philips in Januari 2022 voor 29€ een koopje was, want ze kwamen van 50€ af in april 2021, ze waren door al dat gedoe met be-ademapparatuur zelfs lager dan de covid crash gezakt. Echter stonden ze een jaar later op 14€ en nu na een goed jaar op 22€. Was toch nog steeds een duur koopje geweest.

Gelukkig heb ik het ook niet gekocht, want ik koop braaf maandelijks mijn fondsjes en probeer me zo min mogelijk door dit soort ongein te laten beïnvloeden. Het lukt me ook al telkens beter om er gewoon minder naar te kijken, ook niet hoe mijn fondsen 't doen. Mijn plan is sinds ik ben begonnen, en nog steeds, dat ik ze vanaf m'n 55 (over 20 jaar dus) langzaam aan ga verkopen zodat ik een flinke slag minder kan werken als ik dat wil. Als er tussendoor een beter/ander plan komt kan natuurlijk ook (mid-life crisis ferrari?) maar dit gaat vooralsnog dikke prima.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeKoffie_21
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-06 15:57
Hi all,

2024 gaat goed beginnen. Na veel uitzoek werk en vooronderzoek in de tweede helft van 2023 heb ik een lange termijnplan gemaakt voor passief beleggen.

Vanuit de crypto en aandelen wereld hield ik altijd een portfolio bij in een app op mijn mobiel. Gezien ik voor de lange termijn een iets meer 'passief' systeem zoek ben ik benieuwd hoe jullie de inleg en voortgang van jullie beleggingen bijhouden. Iemand tips?

De reden dat ik de app niet wil gebruiken is omdat ik er dan te veel naar ga kijken. Daarnaast verwacht ik niet dat een app zomaar 20+ jaar support gaat hebben en heb daarom liever een bewezen platform of misschien zelfs wel een Excel tracker oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:26
@KopjeKoffie_21 ik gebruik zelf Excel. Een van de soortgelijke gratis programma's zou ook kunnen. Laatste dag van de maand noteer ik de koers en eventuele gebeurtenissen (verkoop/aankoop/dividend).

Aangezien het passief is en maar om max. een paar fondsen gaat, gaan niet te moeilijk maken. Ik verwacht dat veel mensen zelfs niets bijhouden en alleen af en toe kijken wat hun broker rapporteert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00
ABN houdt het voor mij bij in de app, dat is voldoende met alleen index beleggen en vaste aankoop per maand vind ik.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:27
KopjeKoffie_21 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:53:
Hi all,

2024 gaat goed beginnen. Na veel uitzoek werk en vooronderzoek in de tweede helft van 2023 heb ik een lange termijnplan gemaakt voor passief beleggen.

Vanuit de crypto en aandelen wereld hield ik altijd een portfolio bij in een app op mijn mobiel. Gezien ik voor de lange termijn een iets meer 'passief' systeem zoek ben ik benieuwd hoe jullie de inleg en voortgang van jullie beleggingen bijhouden. Iemand tips?

De reden dat ik de app niet wil gebruiken is omdat ik er dan te veel naar ga kijken. Daarnaast verwacht ik niet dat een app zomaar 20+ jaar support gaat hebben en heb daarom liever een bewezen platform of misschien zelfs wel een Excel tracker oid.
Ik gebruik Portfolio Performance. Open source desktop programma, werkt op verschillende platformen. Ben er aan begonnen omdat ik meerdere beleggingen heb bij verschillende partijen. En omdat ik het een goed idee vind de hele historie ook lokaal te hebben

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 15-01-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Kalentum schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:41:
[...]

Ik gebruik Portfolio Performance. Open source desktop programma, werkt op verschillende platformen. Ben er aan begonnen omdat ik meerdere beleggingen heb bij verschillende partijen. En omdat ik het een goed idee vind de hele historie ook lokaal te hebben
Ik zag deze al vaker voorbij komen dus toch maar eens mee aan het stoeien gegaan. Ik heb bijna alles bij Meesman staan en dit gaat helemaal goed. Alleen jammer dat het Rentefonds (NL0015001OL5) nog niet toe te voegen is. Hopelijk komt deze snel ook beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
franssie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:26:
[...]

90% juist, Als je aan de afgrond Van een covid stond ,nee :+

Bij een crisis is het leuk inkopen maar zelfs dan heb je wel wat gelijk, maar niet altijd.
Toch wel, want ook de Covid dip was na anderhalf jaar weer ingelopen, en we zijn hier natuurlijk niet voor een horizon van een jaar aan het investeren. Oftewel het maakt geen fluit uit, zelfs al koop je op het onhandigste moment maximaal in, op de lange termijn draai je alsnog ruim voldoende rendement want time in the market beats timing the market. Je draait hooguit iets minder rendement dan iemand die toevallig in de dip maximaal instapte, maar het is natuurlijk geen wedstrijd. Het doel is de optimale balans tussen rendement en risico exploiteren en dat doe je ongeacht het instapmoment, mits dus de investeringstermijn maar lang genoeg is.

[ Voor 19% gewijzigd door The Third Man op 15-01-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

One-eye864 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:29:
[...]
Ik zag deze al vaker voorbij komen dus toch maar eens mee aan het stoeien gegaan. Ik heb bijna alles bij Meesman staan en dit gaat helemaal goed. Alleen jammer dat het Rentefonds (NL0015001OL5) nog niet toe te voegen is. Hopelijk komt deze snel ook beschikbaar
Voor niet-pensioen vastgezet geld is dat fonds toch niet interessant?
Boven de 57k is dat momenteel tegen 6x zo hoge belastingdruk als bij een bank op een spaarrekening zetten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36
YakuzA schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Boven de 57k is dat momenteel tegen 6x zo hoge belastingdruk als bij een bank op een spaarrekening zetten.
Wel als je ermee start na 1 januari en het er voor het volgende pijlmoment afhaalt. Zie ook uitleg onderaan deze pagina.

[ Voor 10% gewijzigd door GoEV6 op 15-01-2024 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Laatst online: 22:31
YakuzA schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Als je boven de VRH grens zit is het inderdaad niet interessant als daar op 1 januari geld op staat. Ik gebruik het voor mijn spaargeld wat ik als buffer aanhoud en zorg dat het op tijd (ivm peildatum arbitrage) weg is. Maar goed dat is hier OT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Weet iemand toevallig waar NL0014332587 (CARIEM / ADIAO) te koop is zonder bewaarvergoeding?
DeGiro rekent 0,2% per jaar als ik het goed lees. Ik begreep dat IBKR dit fonds niet voert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dtsv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-06 18:27
thys schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:37:
Weet iemand toevallig waar NL0014332587 (CARIEM / ADIAO) te koop is zonder bewaarvergoeding?
DeGiro rekent 0,2% per jaar als ik het goed lees. Ik begreep dat IBKR dit fonds niet voert.
Ik zie hem gewoon staan bij IBKR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 23:28

Zenix

BOE!

Ik heb ook wel wat bijzonders meegemaakt bij IBKR. Ik beleg nu zo'n 3 jaar in VTI en VXUS en voor het eerst is VTI in december uitgeleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korna
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-07 10:08
The_FrankO schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:35:
Bij passief beleggen wordt er vaak gekeken naar kosten. De TER van een fonds is belangrijk maar wat zeker ook niet onderschat moet worden is het zogenaamde dividendlek. Dit is dan ook vaak de rede dat de Northern Trust fondsen worden aanbevolen omdat deze fondsen het dividendlek proberen te voorkomen.

Ik ben in de jaarverslagen van de Vanguard ETFs gedoken om de totale kosten van deze fondsen in kaart te brengen. Onder totale kosten reken ik de TER plus het verloren rendement door buitenlandse dividendbelasting minus eventuele rente of security-lending inkomsten binnen het fonds.

Dit zijn de resultaten voor de Ierse Vanguard ETFs:
Vanguard S&P 500 UCITS ETFVUSAIE00B3XXRP09US0.07%0.28%
Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETFVEURIE00B945VV12Europe0.10%0.31%
Vanguard FTSE Japan UCITS ETFVJPNIE00B95PGT31Japan0.15%0.40%
Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan UCITS ETFVAPXIE00B9F5YL18Pacific - ex Japan0.15%0.22%
Vanguard FTSE Emerging Markets ETFVFEMIE00B3VVMM84Emerging0.22%0.49%
Vanguard FTSE All-World UCITS ETFVWRLIE00B3RBWM25All0.22%0.41%

Dit zijn de resultaten voor de Amerikaanse Vanguard ETFs:
Vanguard S&P 500 ETFVOOUS9229083632US0.03%0.02%
Vanguard Total Stock Market ETFVTIUS9229087690US0.03%0.00%
Vanguard Total International Stock ETFVXUSUS9219097683World-Ex US0.07%0.29%
Vanguard FTSE Emerging Markets ETFVWOUS9220428588Emerging0.08%0.39%
Vanguard FTSE Developed Markets ETFVEAUS9219438580Developed - ex US0.05%0.20%

Doordat de Amerikaanse Vanguard ETFs minder dividendlek hebben vallen deze een stuk lager uit. Sterker nog door de security-lending dat binnen de fondsen wordt gedaan is de totale kosten nog lager dan de TER, zelfs 0.

Als we naar de verdeling van de FTSE All-World kijken:
RegioVerdeling
US63.5%
Europa16.0%
Japan6.3%
Pacific ex Japan4.2%
Emerging10.0%

En deze verdeling toepassen op de verschillende fondsen.

Een samenstelling van de Ierse Vanguard ETFs:
NaamVerhouding
Vanguard S&P 500 UCITS ETF63.5%
Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF16.0%
Vanguard FTSE Japan UCITS ETF6.3%
Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan UCITS ETF4.2%
Kosten totaal:0.31%

Kom je uit op 0.31% totale kosten en zijn als Europeaan vrij om aan te kopen. Hiermee ben je dus goedkoper uit dan direct VWRL te kopen. Het zal alleen lastiger zijn om dit met kleine vermogens in de juiste verhouding te krijgen of houden.

De veel gebruike samenstelling voordat MIFID II van kracht ging, was VTI en VXUS. Als deze wordt gebruikt in de samenstelling van de FTSE All-World index ziet dat er zo uit:
NaamVerhouding
Vanguard Total International Stock ETF36.5%
Kosten totaal:0.11%

Nog maar 0.11%.

Maar wacht het kan nog goedkoper door VXUS in te ruilen voor VWO en VEA:
NaamVerhouding
Vanguard FTSE Developed Markets ETF26.5%
Kosten totaal:0.09%

0.09%! Ik denk dat dit de goedkoopste oplossing is, echter is de aankoop van deze Amerikaanse Vanguard ETFs niet zo eenvoudig meer en zal je bijvoorbeeld met een geschreven put optie moeten kopen.

Voor de Northern Trust fondsen vond ik het jaarverslag erg lastig te lezen en kon niet direct de dividendbelasting dat niet teruggevorderd kon worden terug vinden. Ik heb hier dan dus ook niet de dividendlekkage van berekend. Ik verwacht echter dat die er vrijwel niet is.
Bedankt voor de oefening! Verrassend dat de Amerikaanse fondsen minder dividend lekkage hebben. Ik had dat verwacht bij de Ierse fondsen; pure aanname..

Ik wil dit zelf ook kunnen onderzoeken. Nu reken ik botweg 0,3% lekkage voor fondsen buiten NL.
Welke gegevens haal je uit de jaarverslagen? Hoe herken je die. Kan je voorbeelden geven?

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

GoEV6 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Wel als je ermee start na 1 januari en het er voor het volgende pijlmoment afhaalt. Zie ook uitleg onderaan deze pagina.
Zoals ik het lees ben je dan bezig met belastingfraude? Meesman schrijft heel duidelijk "voldoe je aan scenario 1, 2 of 3 dan ben je vrijgesteld, anders ga je op basis van deze eigenschappen belasting betalen", waarbij je eigenlijk die eigenschappen misbruikt om belasting te ontwijken.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Op https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/
Staat op de tweede plek een combinatie van:
Vanguard FTSE Developed World ETF + Vanguard FTSE Emerging Markets ETF IE00BKX55T58 + IE00B3VVMM84

Deze zijn makkelijk aan te kopen via bv De Giro en hebben lage kosten
IE00BKX55T58 heeft een TER van 0.12%
IE00B3VVMM84 heeft een TER van 0.22%

Het zou aangekocht moeten worden in de verhouding van 89/11 voor wereldwijde dekking.

Dit is stukken goedkoper dan VWRL maar geen idee wat de dividendlekage zou zijn, had jij hier toevallig al naar gekeken @The_FrankO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
nst6ldr schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:19:
[...]

Zoals ik het lees ben je dan bezig met belastingfraude? Meesman schrijft heel duidelijk "voldoe je aan scenario 1, 2 of 3 dan ben je vrijgesteld, anders ga je op basis van deze eigenschappen belasting betalen", waarbij je eigenlijk die eigenschappen misbruikt om belasting te ontwijken.
Belastingontwijking is niet illegaal of het netjes is dat is een tweede maar het is legaal.
Onduiking daar in tegen is illegaal.

Daarbij houden ze tegenwoordig een periode van 3 maanden aan.
Dat zou betekenen dat je het drie maanden in totaal van de belegging af zou moeten hebben

[ Voor 12% gewijzigd door NicoHF op 21-01-2024 13:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
korna schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Bedankt voor de oefening! Verrassend dat de Amerikaanse fondsen minder dividend lekkage hebben. Ik had dat verwacht bij de Ierse fondsen; pure aanname..

Ik wil dit zelf ook kunnen onderzoeken. Nu reken ik botweg 0,3% lekkage voor fondsen buiten NL.
Welke gegevens haal je uit de jaarverslagen? Hoe herken je die. Kan je voorbeelden geven?
Je zal hiervoor het jaarverslag moeten raadplegen, bijvoorbeeld https://fund-docs.vanguard.com/etf-annual-report.pdf
Hierin staan de dividendinkomsten, security lending inkomsten, foreign withholding tax en de totale assets.
Door de foreign withholding tax te delen door de dividendinkomsten weet je het betaalde belastingpercentage.
Door de dividendinkomsten te delen door de totale assets heb je het dividend percentage van het fonds.
Vermenigvuldig dit percentage met het belastingpercentage en je weet de extra kosten voor het dividendlek.

Als voorbeeld Vanguard FTSE Developed World ETF pagina 313:
Total Assets: 3.122.153.736
Interest Income: 1.121.150
Dividend Income: 56.258.998
Securities Lending Income: 501.732
Taxation: 6.656.706

Dividendbelasting: 11,83%
Dividend percentage: 1,80%
Dividendlek: 0,21%
Extra inkomsten: 0,05%
TER: 0,12%

Totaal: 0,12 + 0,21 - 0,05 = 0,28%

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
Met als kanttekening dat er nog de nodige bezwaren lopen tegen de huidige inrichting en dat het maar de vraag is of de huidige berekeningswijze stand houdt bij de hoge raad.

Beleggers betalen in 2025 belasting over hun aandelen, obligaties en vastgoed in box 3 op basis van een verondersteld rendement van 5,87%. Dat is iets minder dan de 6,04% voor 2024, blijkt uit berekeningen van ABN Amro MeesPierson.

https://fd.nl/politiek/15...-rendement-op-beleggingen

[ Voor 20% gewijzigd door Woodsy op 22-01-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Woodsy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:52:
Met als kanttekening dat er nog de nodige bezwaren lopen tegen de huidige inrichting en dat het maar de vraag is of de huidige berekeningswijze stand houdt bij de hoge raad.

Beleggers betalen in 2025 belasting over hun aandelen, obligaties en vastgoed in box 3 op basis van een verondersteld rendement van 5,87%. Dat is iets minder dan de 6,04% voor 2024, blijkt uit berekeningen van ABN Amro MeesPierson.

https://fd.nl/politiek/15...-rendement-op-beleggingen
Met als resultaat dat door de bezwaren straks iedereen weer meer mag gaan afdragen aan de overheid?
Die fictieve 4% van vroeger wordt zo echt een koopje :p

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Zenix schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:56:
Ik heb ook wel wat bijzonders meegemaakt bij IBKR. Ik beleg nu zo'n 3 jaar in VTI en VXUS en voor het eerst is VTI in december uitgeleend.
Bij mij ook. Was me nog niet opgevallen maar idd best bijzonder.

Betekent dat dat er iets of iemand flink short is gegaan? Bij mij waren er tussen 22 en 25 dec. 4 hele stuks VTI uitgeleend. Dat was 't weekend voor kerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vroeger werd VTI bij mij zeer regelmatig uitgeleend. Laatste tijd veel minder inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36
nst6ldr schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:19:
[...]

Beleggingen en andere bezittingen omzetten in spaargeld leidt niet altijd tot lagere belastingheffing
Zet u beleggingen of andere bezittingen in de 3 maanden voor 1 januari om in spaargeld? En stijgen uw beleggingen of andere bezittingen en daalt de waarde van uw spaargeld in de 3 maanden na 1 januari weer? Dan leidt verplaatsen in principe niet tot lagere belastingheffing.

Dus als je 3 maanden voor 1 januari het bedrag opneemt en gewoon op de spaarrekening zet is er niks aan de hand. Daarnaast is het de vraag hoe box 3 er in 2025 uit zal gaan zien.
Pagina: 1 ... 34 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.