Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...
Klopt, maar de laatste informatie is van 22 December, en waar je bij “actieve” ETF’s de hoog/laag/open ziet, is dat voor deze ETF niet het geval, hij laat in mijn portfolio ook niet meer koersverschil zien.YakuzA schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:34:
[...]
S&P etf’s van vanguard kan ik iig nog wel gewoon op ‘koop’ drukken. Dus dat lijkt iig wat anders.
Ik kwam hier achter door een post op een ander forum, die persoon had geprobeerd de s&p etf te kopen, maar wat deze persoon ook deed de order werd niet verwerkt.
Ik wacht wel even af tot na de feestdagen, want heb geen zin meer om ING te moeten contacteren.
Voor de S&P, misschien dat ze die vervangen door de UCITS variant: IE00BFMXXD54KunDun schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:27:
[...]
Klopt, maar de laatste informatie is van 22 December, en waar je bij “actieve” ETF’s de hoog/laag/open ziet, is dat voor deze ETF niet het geval, hij laat in mijn portfolio ook niet meer koersverschil zien.
Ik kwam hier achter door een post op een ander forum, die persoon had geprobeerd de s&p etf te kopen, maar wat deze persoon ook deed de order werd niet verwerkt.
Ik wacht wel even af tot na de feestdagen, want heb geen zin meer om ING te moeten contacteren.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Daar lijkt het op, ik zou de ETF die ik nu heb alleen wel moeten kunnen aanhouden en/of nog kunnen verkopen, het lijkt er nu op alsof hij niet meer verkocht kan worden, dat zou kwalijk zijn.YakuzA schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:09:
[...]
Voor de S&P, misschien dat ze die vervangen door de UCITS variant: IE00BFMXXD54
Edit : Net getest en kon wel een s&p etf kopen op de beurs in Amsterdam, dus die staat (nog) niet dicht. Wel is er wat aan de hand met de tracking van de etf zoals al eerder aangeven.
[ Voor 19% gewijzigd door KunDun op 28-12-2023 09:52 ]
Ik ben geen pensioenadviseur, maar daar zou ik ook op uitkomen.Owios schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:34:
Voor mijn pensioen kan ik kiezen uit de volgende (vrij beperkte lijst) van fondsen. Welke fondsen zouden jullie aanraden om de wereldindex zoveel mogelijk te volgen tegen de laagste kosten?
[...]
Zou dat een combinatie zijn van 90% iShares Developed World Index Fund (IE) en 10% Northern Trust EM Custom ESG Equity Index Fd C EUR?
Ik vind het wel een willekeurige lijst van fondsen.
Denk het wel. Laatste handelsdag was 15 december. Door kerst viel er een hoop uit. Ik denk dat je pas volgende week alles ziet in Meesman.Cartman! schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:30:
2 weken geleden bij Meesman 5000 euro gestort en het staat nog steeds op "Nog te beleggen bedrag". Komt dit door de feestdagen? Het geeft me niet meteen een goed gevoel dat ze het zo lang vasthouden, waarschijnlijk voor eigen gewin.
Mijn laatste rendement update was ook 15 december.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Er waren wat afwijkende handelsdagen (normaal 1 keer per week) rondom Kerst. Zou vandaag goed moeten komen. Rond 7u vanavond zijn de koersen bijgewerkt.Cartman! schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:30:
2 weken geleden bij Meesman 5000 euro gestort en het staat nog steeds op "Nog te beleggen bedrag". Komt dit door de feestdagen? Het geeft me niet meteen een goed gevoel dat ze het zo lang vasthouden, waarschijnlijk voor eigen gewin.
Vanwege de feestdagen aan het einde van het jaar zijn de Meesman fondsen op vrijdag 22 december 2023 en vrijdag 29 december 2023 gesloten. Wij hebben daarom een alternatieve handelsdag ingepland op woensdag 27 december 2023. Wilt u vóór eind 2023 nog een bedrag inleggen of opnemen? Dan is het raadzaam onderstaande data goed in de gaten te houden.
De laatste handelsdag van dit jaar is woensdag 27 december 2023. Stortingen en opdrachten voor uitvoering op die dag dienen uiterlijk woensdag 20 december 2023 23.59u in goede orde bij ons binnen te zijn.
De eerste handelsdag van volgend jaar gaat weer volgens de reguliere planning en is vrijdag 5 januari 2024. Stortingen en opdrachten voor deze handelsdag dienen uiterlijk op woensdag 3 januari 2024 bij ons binnen te zijn. De periodieke aankopen zullen ook vrijdag 5 januari belegd worden.
Het geld is 14 december overgemaakt, tijdens dit proces heeft er verder niets bij gestaan. Het duurde ook 2 dagen voordat op hun site pas iets was terug te vinden dat ik het gestort had, dat vond ik toch vreemd anno 2023 waarin alles (near) realtime is.Zr40 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:32:
Dat heeft inderdaad met de feestdagen te maken. Dit staat ook duidelijk aangegeven:
[...]
ik denk dat het dan verstandig is je verwachtingen iets bij te stellen. Juist bij Meesman zit je er in voor de lange termijn (10-30 jaar) en moet je eigenlijk niet elke dag willen kijken naar de vorderingen. Dus sit back en relax!Cartman! schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:36:
[...]
Het geld is 14 december overgemaakt, tijdens dit proces heeft er verder niets bij gestaan. Het duurde ook 2 dagen voordat op hun site pas iets was terug te vinden dat ik het gestort had, dat vond ik toch vreemd anno 2023 waarin alles (near) realtime is.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Mijn vriendin en ik eigenlijk willen samen een beleggingsrekening openen en zelf wat etf's kopen i.p.v. beheerd beleggen. Ik wou een rekening openen bij DeGiro maar ik kwam erachter dat een gezamenlijke rekening niet meer mogelijk is.
Weten jullie goede alternatieven of is het onverstandig om dit samen te doen? Het voordeel van samen beleggen is dat je sneller een groter bedrag hebt natuurlijk. We willen beleggen voor de langere termijn (25 jaar ongeveer).
Nu vraag ik me af wat verstandig is...
1.
Mijn beheer beleggen rekening overzetten naar bijvoorbeeld DeGiro en zelf etf's kopen en hier maandelijks geld op inleggen (alleen van mij dus). Dit blijft natuurlijk een pensioenrekening met voor en nadelen.
Mijn vriendin zou dan een eigen beleggingsrekening kunnen openen bij bijvoorbeeld DeGiro.
2.
Een gezamenlijke beleggingsrekening bij ???? En daar etf's kopen. Mijn pensioenrekening blijft uiteraard bestaan maar deze zou ik in eigen beheer kunnen geen beleggen (etf's).
3.
Beide een eigen beleggingsrekening bij bijvoorbeeld DeGiro. Mijn pensioenrekening blijft uiteraard bestaan maar deze zou ik alsnog in eigen beheer kunnen gaan beleggen (etf's).
Wat is wijsheid? 😅
Graag hoor ik ook jullie ervaringen met alternatieven voor DeGiro.
Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west
Dan heb je je niet goed ingelezen. Alles staat vermeld op de website bij Meesman. Stortingen dienen gedaan te worden voor een bepaalde dag en is meestal de vrijdag erna zichtbaar. Die maandag er op rond 19:00 is dan je account bijgewerkt.Cartman! schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:36:
[...]
Het geld is 14 december overgemaakt, tijdens dit proces heeft er verder niets bij gestaan. Het duurde ook 2 dagen voordat op hun site pas iets was terug te vinden dat ik het gestort had, dat vond ik toch vreemd anno 2023 waarin alles (near) realtime is.
Er is geen realtime verwerking. Gaat echt goed komen.
Het loopt nu iets uit vanwege kerst. Zal je vaker gaan meemaken, er zijn heeel veel afwijkende handelsdagen.
Ik gebruik al een tijdje meesman en ben er erg tevreden over dusver.
[ Voor 11% gewijzigd door OMD op 28-12-2023 12:41 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Mij is precies het zelfde overkomen, toen ik vandaag wou bij kopen.KunDun schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:31:
ING net weer gesproken, en de VWRL is er wel uitgehaald. Bizar dat dit zomaar kan, dit is veruit de grootste positie die ik heb voor mijzelf en de kinderen. Ergste vind ik dat ze de klanten (ik niet iig) hebben laten weten dat deze eruit zou worden gehaald. Dit zorgt dat ik nog 0 vertrouwen heb in de ING.
Nou heb alles maar overgezet naar Degiro, het ergste vind ik zonder enige info vooraf..
Die snap ik nietWollie91 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:39:
Het voordeel van samen beleggen is dat je sneller een groter bedrag hebt natuurlijk.
Op welke manier is dat een voordeel? Ik zou het toch afraden en voor 2 aparte rekeningen gaan.
Waarom wil je per se naar DeGiro?
Voor de pensioenrekening zijn vooral BND en Meesman hier populair, neem die maar eens mee in je vergelijking. En dan even uitzoeken wat de mogelijkheden (en kosten) zijn voor het overzetten. BND vergoedt soms de overstapkosten volgens mij. Even goed nalezen.
Voor passief beleggen kiezen de meesten hier Meesman of hun huisbank. Wil je iets meer mogelijkheden dan kun je degiro of IBKR overwegen maar niet iedereen vindt dat fijn doordat de complexiteit ook toeneemt.
Lees ook de startpost eens goed door!
[ Voor 48% gewijzigd door de Peer op 28-12-2023 12:53 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Het is bij mij echt serieus veel geld, dus verkopen en dan overmaken naar de Giro (heb daar ook een account) maakt me wat zenuwachtig lol.Mir64za schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:44:
[...]
Mij is precies het zelfde overkomen, toen ik vandaag wou bij kopen.
Nou heb alles maar overgezet naar Degiro, het ergste vind ik zonder enige info vooraf..
Bij de Rabobank en ABN Ambro kan je beleggen via Vanguard Institutional Plus EUR Acc fondsen. Deze zijn vergelijkbaar als de NT fondsen maar hebben geen ESG screening. Daar staat tegenover over dat je wel een dividenden lek hebt. De indexfondsen zijn dan wel iets goedkoper als de NT fondsen kwa beheer kosten.KunDun schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:38:
[...]
Het is bij mij echt serieus veel geld, dus verkopen en dan overmaken naar de Giro (heb daar ook een account) maakt me wat zenuwachtig lol.
Ook wordt dividenden automatisch herbelegd. En omdat het index fondsen zijn kun je automatische aankopen instellen. En je belegd bij Vanguard.
Global Stock Index Fund - Institutional Plus EUR Acc
Link: https://www.nl.vanguard/p...nstitutional-plus-eur-acc
Global Small-Cap Index Fund Institutional Plus EUR Acc - Institutional Plus EUR Acc
Emerging Markets Stock Index Fund - Institutional Plus EUR Acc
Valt inderdaad ook niet te snappen 😅 Is een denkfout van mij.de Peer schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:47:
[...]
Die snap ik niet![]()
Op welke manier is dat een voordeel? Ik zou het toch afraden en voor 2 aparte rekeningen gaan.
Ik zal mij eens verdiepen in de kosten die ik nu betaal voor Knab beheerd beleggen en dit vergelijken met Meesman of bij Brand New Day.
DeGiro was meer als voorbeeld aangezien die vaak naar voren komt als je in etf's wil beleggen. Er zijn namelijk meerdere spelers in de markt. Beheerd beleggen via een bank is namelijk toch stukken duurder. Uiteraard krijg je hier een stukje service voor terug maar zelf etf's kopen is nog wel te doen.de Peer schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:47:
[...]
Waarom wil je per se naar DeGiro?
Voor de pensioenrekening zijn vooral BND en Meesman hier populair, neem die maar eens mee in je vergelijking. En dan even uitzoeken wat de mogelijkheden (en kosten) zijn voor het overzetten. BND vergoedt soms de overstapkosten volgens mij. Even goed nalezen.
Voor passief beleggen kiezen de meesten hier Meesman of hun huisbank. Wil je iets meer mogelijkheden dan kun je degiro of IBKR overwegen maar niet iedereen vindt dat fijn doordat de complexiteit ook toeneemt.
Lees ook de startpost eens goed door!
Het is dus handiger om dan ieder een eigen beleggingsrekening te openen aangezien dit geen nadelen heeft als ik het goed begrijp.
Zou het in mijn geval dan verstandig zijn om een andere beleggingsrekening er bij naast te openen of juist geld blijven inleggen op mijn lijfrente rekening.
Ik neig naar een extra rekening aangezien mijn lijfrente rekening in principe pas vanaf mijn aow leeftijd beschikbaar komt (nieuwe regime en na 2006 begonnen). De enige mogelijkheid als je bijvoorbeeld eerder wilt stoppen met werken is een levenslange uitkering maar dan zal het uitkerings bedrag relatief laag zijn. Als mijn denkwijze niet klopt hoor ik het graag...
Pas wel op dat de beleggingsfondsen van Vanguard een hogere dividendlek kennen dan hun ETF’s. Ik heb in het verleden al eens een berekening gemaakt in dit topic. Zie: Miki in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"TechFox schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:58:toon volledige bericht
[...]
Bij de Rabobank en ABN Ambro kan je beleggen via Vanguard Institutional Plus EUR Acc fondsen. Deze zijn vergelijkbaar als de NT fondsen maar hebben geen ESG screening. Daar staat tegenover over dat je wel een dividenden lek hebt. De indexfondsen zijn dan wel iets goedkoper als de NT fondsen kwa beheer kosten.
Ook wordt dividenden automatisch herbelegd. En omdat het index fondsen zijn kun je automatische aankopen instellen. En je belegd bij Vanguard.
Global Stock Index Fund - Institutional Plus EUR Acc
Global Small-Cap Index Fund Institutional Plus EUR Acc - Institutional Plus EUR Acc
Emerging Markets Stock Index Fund - Institutional Plus EUR Acc
Ik zou dus altijd voor de ETF’s kiezen en niet voor beleggingsfondsen van Vanguard.
Ik zou beide doen, maar daar is niet zo veel over te zeggen zonder het hele plaatje te kennen.Wollie91 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:40:
[...]
Zou het in mijn geval dan verstandig zijn om een andere beleggingsrekening er bij naast te openen of juist geld blijven inleggen op mijn lijfrente rekening.
Ik heb zelf altijd via box3 belegd maar ik moet nu veel vermogensrendementsheffing betalen, daarom leg ik vanaf nu vooral in via box1 (lijfrente). Ik benut de volledige jaarruimte, en de rest beleg ik weer via box3.
Hangt dus nogal van de situatie en wensen af.
Levenslange uitkering is juist als je het niet vervroegd gaat gebruiken. Wil je wel vóór je AOW leeftijd het al uitgekeerd krijgen dan loopt de uitkering tot en met minimaal je AOW leeftijd +20 jaar als ik het goed heb.Ik neig naar een extra rekening aangezien mijn lijfrente rekening in principe pas vanaf mijn aow leeftijd beschikbaar komt (nieuwe regime en na 2006 begonnen). De enige mogelijkheid als je bijvoorbeeld eerder wilt stoppen met werken is een levenslange uitkering maar dan zal het uitkerings bedrag relatief laag zijn. Als mijn denkwijze niet klopt hoor ik het graag...
Door ook in box 3 te beleggen heb je dus 2 potjes en ben je flexibeler en niet (volledig) afhankelijk van de lijfrentespelregels.
Nadelen van 2 belegginsrekeningen ipv gezamenlijk is eventueel wel dat de transactiekosten net wat hoger uit kunnen vallen in bepaalde gevallen. Maar dat hangt heel erg van de broker/ETF af.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 28-12-2023 17:22 ]
Bij IBKR kun je tegenwoordig VWCE (en ik verwacht VWRL) ook fractioneel aankopen, dus bijvoorbeeld ongeveer een halve ETF voor 50 euro momenteel. Dit maakt het makkelijker om te kopen voor mensen met een relatief lage inleg, vergelijkbaar als dat je met een fonds doet.Miki schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:24:
[...]
Ik zou dus altijd voor de ETF’s kiezen en niet voor beleggingsfondsen van Vanguard.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ik heb om dezelfde reden ook gekozen om maximaal de ruimte te benutten om netto pensioen in te leggen. Het rendement is wel lager maar het is (voorlopig) vrijgesteld van VRH.de Peer schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:20:
Ik zou beide doen, maar daar is niet zo veel over te zeggen zonder het hele plaatje te kennen.
Ik heb zelf altijd via box3 belegd maar ik moet nu veel vermogensrendementsheffing betalen, daarom leg ik vanaf nu vooral in via box1 (lijfrente). Ik benut de volledige jaarruimte, en de rest beleg ik weer via box3.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Als je de informatie op onderstaande website leest dan zou je juist een levenslange uitkering moeten nemen als je voor je AOW leeftijd laat uitkeren.de Peer schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:20:toon volledige bericht
[...]
Ik zou beide doen, maar daar is niet zo veel over te zeggen zonder het hele plaatje te kennen.
Hangt dus nogal van de situatie en wensen af.
[...]
Levenslange uitkering is juist als je het niet vervroegd gaat gebruiken. Wil je wel vóór je AOW leeftijd het al uitgekeerd krijgen dan loopt de uitkering tot en met minimaal je AOW leeftijd +20 jaar als ik het goed heb.
Door ook in box 3 te beleggen heb je dus 2 potjes en ben je flexibeler en niet (volledig) afhankelijk van de lijfrentespelregels.
Nadelen van 2 belegginsrekeningen ipv gezamenlijk is eventueel wel dat de transactiekosten net wat hoger uit kunnen vallen in bepaalde gevallen. Maar dat hangt heel erg van de broker/ETF af.
https://www.nhp.nl/pensio...ppen-met-werken#gsc.tab=0
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
20 jaar noemen ze levenslang, zie op dezelfde site het kopje bij nieuw regime: mogelijkheden.Wollie91 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:00:
[...]
Als je de informatie op onderstaande website leest dan zou je juist een levenslange uitkering moeten nemen als je voor je AOW leeftijd laat uitkeren.
https://www.nhp.nl/pensio...ppen-met-werken#gsc.tab=0
https://www.nhp.nl/pensio...den-lijfrente-uitkeringen
Ik zie het inderdaad 👍 Een overbruggingslijfrente is in ieder geval niet mogelijk in mijn situatie.Loek92 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:35:
[...]
20 jaar noemen ze levenslang, zie op dezelfde site het kopje bij nieuw regime: mogelijkheden.
https://www.nhp.nl/pensio...den-lijfrente-uitkeringen
/f/image/SJGQoio0Frc24dTdB8do9hcE.png?f=fotoalbum_large)
Bij Meesman is het wel mogelijk om een gezamenlijke rekening te openen zag ik. Wat zijn de nadelen van een gezamenlijke rekening? Ik begrijp dat je iets moet vastleggen over hoe het verdeeld moet worden maar verder?
Op de voorpagina na het inloggen staat altijd voor de komende 2 handelsmomenten wat de deadlines zijn, in de groene box linksonder. Tijdens het inleggen (hetzij via iDeal of via bank) staat er altijd dat je uiterlijk een dag voor die deadline wordt geadviseerd de overboeking te doen (de dinsdag is dat normaal gesproken).Cartman! schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:36:
[...]
Ik weet niet hoe het bij ING zit, maar Rabo hanteert (fors) afwijkende kosten tussen ETFs en fondsen.Atomius schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:30:
Stel dat je VWRL of VWCE of IWDA wil kopen, waarom zou je dat dan bij Degiro doen als je al bij een grootbank zit? Ik lees bijv dat het bij ING gratis is om ETFs en beleggingsfondsen te kopen? Klopt dat wel?
En bij DeGiro doe ik persoonlijk helemaal niks (meer). Eind 2021 VWRL daar verkocht. Die toko komt ongeveer elk jaar wel negatief in het nieuws. En daarnaast vind ik de opzet met NT fondsen fijner. Geen (/veel lager) dividendlek; Automatisch kunnen aankopen (kan niet bij DeGiro); Geen gedoe met koersen etc.; Vaste inleg levert een X aantal participaties op tot 4? 5? decimalen achter de komma i.p.v. dat ik elke maand moet rekenen "voor vaste maandelijkse inleg X kan ik tegen koers Y Z aandelen kopen"; ...
De basisfee en servicefee betaal je altijd.Atomius schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:30:
Stel dat je VWRL of VWCE of IWDA wil kopen, waarom zou je dat dan bij Degiro doen als je al bij een grootbank zit? Ik lees bijv dat het bij ING gratis is om ETFs en beleggingsfondsen te kopen? Klopt dat wel?
Verder zie de transactiekosten, op dit moment betaal je voor fondsen en trackers vooralsnog geen transactiekosten bij ING.
Basisfee €20
Servicefee 0,06% - 0,24%
Transactiekosten
Aandelen €1 + 0,1%
Beleggings-
fondsen Geen
Trackers Geen
Waarom zou je VWRL of IWDA kopen bij een grootbank, als je dat ook kan doen bij IBKR. Toen ik IWDA had bij IBKR maakt ik zelfs winst met SYEP, dus de kosten waren negatief.Atomius schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:30:
Als je bij een grootbank gaat beleggen, dan zou ik alleen gaan voor NT, al het andere is niet rendabel met te hoge kosten.
Met VTI/VXUS bij IBKR krijg ik elke maand een paar dollar via SYEP (voornamelijk VXUS) waardoor de kosten daar ook negatief zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 29-12-2023 21:26 ]
SYEP brengt ook (weliswaar beperkte) risico's met zich mee. Je zou je kunnen afvragen of het die paar euro's per jaar wel waard is.
IWDA heb ik recent aangehouden maar dat viel qua SYEP ook tegen. Gelukkig heb ik wat exotische ETF's die het beter doen.
[ Voor 32% gewijzigd door Pistachenootje op 30-12-2023 00:20 ]
Ik kan je wel vertellen, dat ik gisteren ongeveer een uur heb gechat met een medewerker van de ING over een aantal zaken, en wederom heb aangegeven dat ik het zo vreemd vond dat vwrl er uit was gehaald. Het gesprek begon zakelijk, maar op het laatst leken we wel oude vrienden 😂 en hebben we bijna een uur lopen kletsen.
Wat de medewerker vertelde is dat ze het op de kantoren (medewerkers zitten niet allemaal op een kantoor) er over hadden gehad met elkaar, en dat ze het ook niet begrepen. Dus wellicht hebben ze het toch voor elkaar gekregen. Voordat ik ze gisteren benaderde kon het nog niet iig
Meerdere mensen die dit ook hebben?
Het moet er al bij staan sinds 14 december bij je corporate actions. Pay date is ongeveer de 27e.Sparxy86 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:21:
Even een korte vraag. Ik heb een aantal VWRL op mijn account bij DeGiro staan. Nu is daar laatst dividend voor uitgekeerd op 27 december. Normaal zie ik dat altijd vrij snel erbij staan, maar nu dus niet.
Ik heb ook 1 dividend uitbetaling die nog niet is verwerkt en die staat op de 28ste.
Ik denk persoonlijk dat dit te maken heeft met de dagen. Ik heb wel de 27e nog dividend ontvangen van een ander bedrijf.
Even in de gaten houden op 2 januari denk ik?
Ik zie wel wat ik ga krijgen onder corperate actions, maar hij is bij mij ook nog niet verwerkt inderdaad. Van al mijn andere ETF’s is het wel verwerkt. Nog even geduld hebben inderdaad.Sparxy86 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:21:
Even een korte vraag. Ik heb een aantal VWRL op mijn account bij DeGiro staan. Nu is daar laatst dividend voor uitgekeerd op 27 december. Normaal zie ik dat altijd vrij snel erbij staan, maar nu dus niet.
Precies dezelfde situatie inderdaad. Ik ben denk gewoon even te ongeduldig. Bedankt voor de reacties, ik wacht het gewoon even af verder.KunDun schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:00:
[...]
Ik zie wel wat ik ga krijgen onder corperate actions, maar hij is bij mij ook nog niet verwerkt inderdaad. Van al mijn andere ETF’s is het wel verwerkt. Nog even geduld hebben inderdaad.
Kia Niro-EV 2024
Met welk doel en waarom?Freak187 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:39:
Ik heb een beleggingsrekening bij Brand New Day, met de portefeuille Zeer Offensief. Sinds juni heb ik 7,3% rendement gemaakt. Kan ik dit ergens benchmarken met andere aanbieders zoals Meesman, ABN etc?
Je zit in het passief beleggen topic, waar de meesten ETFs hebben die gewoon de markt ontwikkeling volgen en er in zitten voor langere termijn (20 jaar+).
Dat is toch niet te vergelijken met een 'zeer offensieve portefeuille' en een slechts een half jaar?
Omdat het volgens mij gaat om passief beleggen in indexfondsen. Je maakt een bedrag over naar een partij die er rendement van moet maken.m181087 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:32:
[...]
Met welk doel en waarom?
Je zit in het passief beleggen topic, waar de meesten ETFs hebben die gewoon de markt ontwikkeling volgen en er in zitten voor langere termijn (20 jaar+).
Dat is toch niet te vergelijken met een 'zeer offensieve portefeuille' en een slechts een half jaar?
Als jij er over 20 jaar achterkomt dat jouw gekozen portefeuille stelselmatig achterop gemiddelde index loopt, dan ben je een beetje laat. Dus kan geen kwaad om te benchmarken. Vandaar mijn vraag.
Kia Niro-EV 2024
Alleen wil 1 jaar verschil niet zeggen dat het een structureel verschil wordt.Freak187 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:45:
[...]
Omdat het volgens mij gaat om passief beleggen in indexfondsen. Je maakt een bedrag over naar een partij die er rendement van moet maken.
Als jij er over 20 jaar achterkomt dat jouw gekozen portefeuille stelselmatig achterop gemiddelde index loopt, dan ben je een beetje laat. Dus kan geen kwaad om te benchmarken. Vandaar mijn vraag.
En ook 10 jaar verschil wil niet zeggen dat het over 20 jaar nog steeds zo is.
Wil je dan ieder jaar je hele vermogen heen en weer gaan schuiven, met het risico dat je nieuwe partij het net in dat jaar weer wat minder doet?
[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 30-12-2023 18:53 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Indexfondsenvergelijken.nlFreak187 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:45:
[...]
Omdat het volgens mij gaat om passief beleggen in indexfondsen. Je maakt een bedrag over naar een partij die er rendement van moet maken.
Brandnewday is eigenlijk gewoon een passief beleggen voor mensen die er niet over na willen denken. Wat Brandnewday doet is een aantal fondsen herverpakken als BND fondsen. Dus elk BND fonds vertaalt zich naar 1 ander fonds. En volgt die koers: Als de "Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index FGR Fund" 10% stijgt, zal de BND Emerging Markets fonds dat ook doen.Freak187 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:39:
Ik heb een beleggingsrekening bij Brand New Day, met de portefeuille Zeer Offensief. Sinds juni heb ik 7,3% rendement gemaakt. Kan ik dit ergens benchmarken met andere aanbieders zoals Meesman, ABN etc?
De prestaties per fonds maar ook per portefeuille zijn te vinden op https://new.brandnewday.nl/fondsen-en-koersen/
Je kan daar ook doorklikken naar de documentatie waarin staat wat de onderliggende fondsen zijn.
Dus zoals anderen al zeggen: Er valt nietzoveel te benchmarken: de beleggingsprestatie van BND volgen de prestaties van de onderliggende fondsen, welke je ook bij andere brokers kan kopen.
En inderdaad, kosten maken wel uit.
makkelijkste is denk ik om met VWCE te vergelijken. VWCE heeft 7,47% over de afgelopen 6 maanden behaaldFreak187 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:39:
https://www.justetf.com/e...sin=IE00BK5BQT80#overview
Ik zit zelf ook bij BND en zie voornamelijk wat afwijkingen als de dollar - euro koers sterk aan het bewegen is. Dit komt denk ik doordat BND voor een deel werkt met een hedged fonds
Aanvullend: ik heb pensioen beleggen bij band, niet gewoon beleggen.
[ Voor 28% gewijzigd door helloitsme op 31-12-2023 05:08 ]
Relatief hoge kosten en obligaties. Ik zou overstappen. https://www.indexfondsenvergelijken.nl/Freak187 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:39:
Ik heb een beleggingsrekening bij Brand New Day, met de portefeuille Zeer Offensief.
De bnd zeer offensief portefeuille heeft geen obligaties?!Pistachenootje schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:54:
[...]
Relatief hoge kosten en obligaties. Ik zou overstappen. https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
De kosten van bnd op indexfondsvergelijken lijken niet (meer?) Te kloppen. Indexfondsvergelijken geeft aan dat de kosten 0,11% per kwartaal zijn, terwijl bij bnd zelf 0,34% per jaar staat (en geen stortingskosten). Daar komen dan 0,15% tot 0,17% fonds kosten bij waardoor je op 0,5% kosten komt
Daarmee zijn ze inderdaad iets duurder dan een grootbank met NT fondsen, maar niet heel veel.
Correctie/aanvulling: de standaard modellen bij bnd kosten qua service kosten 0,34%, vrij beleggen wel 0,44%
[ Voor 8% gewijzigd door helloitsme op 31-12-2023 05:32 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dit jaar zat ik in dat profiel, geen obligatiefonds gezien bij de transacties.RichieB schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:31:
@Freak187 @Pistachenootje BND Zeer Offensief is pas recent zonder obligaties. Die zaten er nog niet zo heel lang geleden nog in. Wellicht 6 maanden geleden nog wel dus?
BND zeer offensief heeft een rendement van 13,21% dit jaar, 7% lijkt me dan vrij plausibel.
Met een eindsprintje in december staan we op 13.84% YTD.pentaw1nz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:53:
Volgende week de laatste inleg van dit jaar. Misschien met wat extra eindejaarsbonus er in.
Tot nu toe staat dit kalenderjaar op +11.24%
Ik heb persoonlijk de keuze gemaakt om al geruime tijd geen EM en SC meer te kopen maar alleen World
Mooie afsluiting van het jaar.
Ik wens iedereen een goede jaarwisseling en een mooi rendement voor 2024
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Heb dit al 2,5 jaar met klein bedrag omdat mijn dochter daar ook account heeft als minderjarige. Altijd zeer offensief gehad en nooit obligaties in gezeten.RichieB schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:31:
@Freak187 @Pistachenootje BND Zeer Offensief is pas recent zonder obligaties. Die zaten er nog niet zo heel lang geleden nog in. Wellicht 6 maanden geleden nog wel dus?
Zullen nu wel verwerkt zijn bij je?Sparxy86 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:21:
Is dat dan via de optieroute of hebben jullie een betere mogelijkheid gevonden?
Dus het lijkt weer te werken gelukkig.
Optie route, in mijn gevalthys schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:40:
Ik lees hier van best veel mensen dat ze VTI/VXUS aanhouden bij IBKR.
Het hele punt van passief beleggen is nu juist dat je niet op korte termijn switcht, of denken dat je de markt kunt voorspellen.Freak187 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:45:
[...]
Benchmarken is dus nutteloos en werkt alleen maar FOMO in de hand, terwijl het hele passief beleggen juist hangt op rust, lange looptijden en de markt als geheel.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Waarschijnlijk afdeling compliancy die door de bocht vloog omdat de verschillende papieren niet op orde waren. In vedergeval blij om te vernemen dat het allemaal weer werkt.KunDun schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:19:
Mocht iemand het zich afvragen, ik heb net meerdere VWRL ETF's kunnen kopen via de ING.
Dus het lijkt weer te werken gelukkig.
Klopt, staat nu als verwerkt inderdaad. Was gewoon te ongeduldig
Denk persoonlijk dat ze tot vandaag hebben gewacht om wat rente te trekkenSparxy86 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:08:
[...]
Klopt, staat nu als verwerkt inderdaad. Was gewoon te ongeduldig
bumble_bee in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"thys schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:40:
Ik lees hier van best veel mensen dat ze VTI/VXUS aanhouden bij IBKR.
Dit of optieroute zijn de enige mogelijkheden AFAIK. Of verhuizen uit het UCITS gebied uiteraard..
Hebben meer mensen dit verschijnsel?
edit:
kennelijk een jaarlijks bugjewdg93 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:07:
[...]
Deze bug hebben ze zo ongeveer elk jaar met de jaarafsluiting. Is vaak na een aantal dagen weer hersteld/gecorrigeerd.
[ Voor 48% gewijzigd door White_Collar op 02-01-2024 16:38 ]
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Ja dit heb ik ook.White_Collar schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:03:
Ik zat even naar de waardeontwikkeling pagina te kijken op meesman, wat opviel is dat mijn redement over 2023 opeens op 0 gezet wordt, een dipje zichtbaar is op 31 december en het behaalde rendement bij 2024 gezet wordt.
Hebben meer mensen dit verschijnsel?
"Let op: de aangegeven eindwaardes 2023 en 2024 in onderstaande grafiek en tabel zijn nog niet correct. Vanaf aanstaande maandag 8 januari 19.00u wordt hier de correcte eindwaarde weergegeven. Onze excuses voor de verwarring."
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Spaarrekeningen zijn leuk, maar ik wil graag (kans op) een hoger rendement, dat ik daarbij het risico loop dat het een negatief rendement zou kunnen zijn snap ik.
Zo kwam ik eigenlijk uit bij indexbeleggen en dit topic. Zit zelf bij de Rabobank, en dan lijk het me toch het makkelijkste om via de Rabobank geld te beleggen in trackers. Als ik het zo lees hier is dat een populaire keuze, bij je eigen bank beginnen?
Of is er een (groot) voordeel bij het kiezen voor een andere partij?
Ja, via de Rabo kun je via de welbekende NT fondsen beleggen en voordeel hierbij is dat je dan mooi alles bij de partij houdt waar je ook bankiert.eltweako schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:56:
Beleggen is nooit mijn ding geweest, ik heb geen zin om doorlopend te kijken wat de markt doet en zou slecht slapen als ik ergens voor zou kiezen wat achteraf een slechte keuze blijkt.
Spaarrekeningen zijn leuk, maar ik wil graag (kans op) een hoger rendement, dat ik daarbij het risico loop dat het een negatief rendement zou kunnen zijn snap ik.
Zo kwam ik eigenlijk uit bij indexbeleggen en dit topic. Zit zelf bij de Rabobank, en dan lijk het me toch het makkelijkste om via de Rabobank geld te beleggen in trackers. Als ik het zo lees hier is dat een populaire keuze, bij je eigen bank beginnen?
Of is er een (groot) voordeel bij het kiezen voor een andere partij?
Als je dat niet uitmaakt zijn er ook nog een heleboel andere opties die ook eenvoudig zijn en bovendien goedkoper kunnen zijn.
Bij die andere partijen is het doorgaans ook de norm om een vaste tegenrekening te hebben, je rabo betaalrekening in dit geval bijvoorbeeld.
Dit kan ook weer wat extra veiligheid bieden en velen vinden dit dan ook wel overzichtelijk werken, maar dat is erg persoonlijk.
In vino veritas, in aqua sanitas
IWDA is 68% USA, en vrij weinig Europa. Zit eraan te denken om ook IMAE te kopen.
Voor een gelijke spreiding over groot Europa, Amerika en Azië zou ik zelfs volgens Morningstar 40% IWDA, 38% IEMA en 22% IMAE moeten hebben.
De IMAE ETF voldoet aan mijn eisen: accumulerend, lage kosten en domicilie in Ierland.
What gives?
Passief beleggen is gewoon de markt volgen, dus gewoon alleen IWDA. De rest is rommelen in de marge. Met je voorbeeld had je de afgelopen 10 jaar minder rendement.replica17 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:43:
Wat is de mening hier over de vrij grote USA bias van mijn portfolio IWDA (88%) en IEMA (12%)? Zoals wordt aangeraden voor Belgen.
IWDA is 68% USA, en vrij weinig Europa. Zit eraan te denken om ook IMAE te kopen.
Voor een gelijke spreiding over groot Europa, Amerika en Azië zou ik zelfs volgens Morningstar 40% IWDA, 38% IEMA en 22% IMAE moeten hebben.
De IMAE ETF voldoet aan mijn eisen: accumulerend, lage kosten en domicilie in Ierland.
What gives?
Die grote bedrijven zijn hier ook actief.
Afhankelijk van de gekozen strategie, probeer je zo goed als het mogelijk is de wereldwijde marktkapitalisatie te volgen. Dan zit je dus inderdaad met een heel groot stuk in bedrijven met een notering in de VS. Maar realiseer je ook dat een deel van deze bedrijven wereld wijd actief zijn, en dat er dus ook bedrijven zijn die meer dan 50% van hun omzet buiten de VS binnenslepen.replica17 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:43:
Wat is de mening hier over de vrij grote USA bias van mijn portfolio IWDA (88%) en IEMA (12%)? Zoals wordt aangeraden voor Belgen.
Vergelijk dat bijvoorbeeld met een Adyen, AkzoNobel of Heineken. Allen genoteerd op de Amsterdamse beurs, maar de omzet zal grotendeels buiten de NLse grenzen worden binnengesleept.
:fill(white):strip_exif()/f/image/9X1TmtkdcimbrW1U39M5VRwC.png?f=user_large)
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Bij bepaalde grootbanken betaal je geen extra kosten voor een extra beleggingsrekening. Waarom zou je dan niet , weliswaar op je eigen naam, een losse beleggingsrekening voor elk kind aanmaken?DJ-B schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:45:
[...]
Proficiat! Vanwege dezelfde reden investeren wij iedere maand de waarde van de kinderbijslag in het NT world index fund bij onze huisbank.
Deze rekening staat op onze naam en ik houd in Excel de storingen en waarde per maand bij.
Dat is handig als er meerdere kinderen zijn. 😉
Ik zou dus niet bij Fitvermogen specifiek kijken naar de studiefondsen, maar dus de algemene index volgen kiezen.
Daar moet over 18 jaar een mooi bedrag uitrollen. 😊
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Lijkt me ook een prima optie hoor! Er is volgens mij geen foute keuzezunrob schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:23:
[...]
Bij bepaalde grootbanken betaal je geen extra kosten voor een extra beleggingsrekening. Waarom zou je dan niet , weliswaar op je eigen naam, een losse beleggingsrekening voor elk kind aanmaken?
Nu ben ik wat gaan lezen en rond gaan kijken hoe ik mijn dekking met indexfondsen beter zou kunnen afdekken en heb besloten om wat ik momenteel belegd heb om te zetten naar gelddeel en vanaf dit jaar een nieuwe verdeling te maken in de volgende drie indexfondsen;
Northern Trust World (82% kapitaal)
Northern Trust Emerging Markets (10% kapitaal)
Northern Trust Small Caps fonds (8% kapitaal)
De nieuwe maandelijkse aankopen zullen ook tegen deze verdeling zijn en hoop hiermee voor de komende jaren weer steady op te bouwen en ben benieuwd of ik op deze manier het potje zelf op de beurs weer lekker kan laten groeien.
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Bij de ex-ante kosten zie ik grote verschillen. Beide spaarplannen (wekelijks 25 euro) betreffen hetzelfde product (Amundi MSCI World) met een TER van 0.12%.
Klopt het dat TR zoveel duurder is dan Bux, ondanks de 36 euro die je per jaar kwijt bent aan servicekosten bij Bux?
Third-party grants begrijp ik niet helemaal. Het betreft in ieder geval 'kosten' voor PFOF = Payment for order flow).
Info vanuit Curvo over PFOF & kosten TR:
https://curvo.eu/article/trade-republic-costs
https://curvo.eu/article/payment-for-order-flow-pfof
Concreet:
Is het voordeliger voor mij om bij Bux te blijven of de stap naar TR te maken?
/f/image/y7Z62AyvwF1SVrrMyFUtOOec.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/l1i5YpNcme7qTZcxdogLjINQ.png?f=fotoalbum_large)
Hier is de vergunning te vinden:
https://www.meesman.nl/me...eleggingsinstellingen.pdf
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik lees graag mee in de antwoorden. Ik zit ook bij beide brokers vanwege de rente. Tevens vind ik het idee van de spaarplannen met fractioneel aankopen ideaal. Dus vaste aankoop per week / maand mogelijk.BlacKstaR- schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:33:toon volledige bericht
Ik lees al een tijd mee, ik koop ETF via een spaarplan (Bux). Ik zie dat trade republic, geen maandelijkse servicekosten rekent (euro 2.99) en dat rente op cash bij TR 4.00% bedraagt ipv 2.75 bij Bux.
Bij de ex-ante kosten zie ik grote verschillen. Beide spaarplannen (wekelijks 25 euro) betreffen hetzelfde product (Amundi MSCI World) met een TER van 0.12%.
Klopt het dat TR zoveel duurder is dan Bux, ondanks de 36 euro die je per jaar kwijt bent aan servicekosten bij Bux?
Third-party grants begrijp ik niet helemaal. Het betreft in ieder geval 'kosten' voor PFOF = Payment for order flow).
Info vanuit Curvo over PFOF & kosten TR:
https://curvo.eu/article/trade-republic-costs
https://curvo.eu/article/payment-for-order-flow-pfof
Concreet:
Is het voordeliger voor mij om bij Bux te blijven of de stap naar TR te maken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hopelijk is het antwoord niet al te teleurstellend.
In die excel sheet staat gewoon Datum overzicht: 18-12-2023Wispe schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:29:
Ja, zover was ik idd ook al (al vond ik die van 2006 erg gedateerd, had gehoopt op iets recenters), maar als ik kijk op de website van de DNB en de AFM, krijg ik geen resultaten als ik op 'meesman' zoek.
Hoe recent wil je het hebben?
edit: en dat de zoekfunctie niet werkt is je al eerder uitgelegd.
[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 03-01-2024 19:46 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dit specifieke register is niet te vinden via de zoekfunctie van de AFM, aangezien het eenvoudig Excel-bestand is. Dat kan je hier vinden. Zie ook de AFM-pagina zelf.Wispe schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:29:
Ja, zover was ik idd ook al (al vond ik die van 2006 erg gedateerd, had gehoopt op iets recenters), maar als ik kijk op de website van de DNB en de AFM, krijg ik geen resultaten als ik op 'meesman' zoek.
Overigens, in het DNB-register zul je Meesman niet terugvinden, aangezien de AFM de vergunningverlenende toezichthouder is. DNB kijkt alleen naar bijvoorbeeld de prudentiële regels (bijvoorbeeld kapitaalseisen) die van toepassing zijn op beheerders van beleggingsinstellingen (AIFMs).
[ Voor 15% gewijzigd door Trenchdog op 03-01-2024 19:48 ]
Sorry dat ik een vraag stelde en blijkbaar ook nog een vraag die al eens eerder is uitgelegd. Ik zal het niet meer doen en zal er maar voor zorgen dat ik zo snel mogelijk uit dit topic verdwijn.franssie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:44:
[...]
In die excel sheet staat gewoon Datum overzicht: 18-12-2023
Hoe recent wil je het hebben?
edit: en dat de zoekfunctie niet werkt is je al eerder uitgelegd.
Dankjewel.Trenchdog schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:45:
[...]
Dit specifieke register is niet te vinden via de zoekfunctie van de AFM, aangezien het eenvoudig Excel-bestand is. Dat kan je hier vinden. Zie ook de AFM-pagina zelf.
Overigens, in het DNB-register zul je Meesman niet terugvinden, aangezien de AFM de vergunningverlenende toezichthouder is. DNB kijkt alleen naar bijvoorbeeld de prudentiële regels (bijvoorbeeld kapitaalseisen) die van toepassing zijn op beheerders van beleggingsinstellingen (AIFMs).
Neem het niet zo persoonlijk op. Je vraag was al drie maal beantwoord, daar is alles.Wispe schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:13:
[...]
Sorry dat ik een vraag stelde en blijkbaar ook nog een vraag die al eens eerder is uitgelegd. Ik zal het niet meer doen en zal er maar voor zorgen dat ik zo snel mogelijk uit dit topic verdwijn.
[...]
Dankjewel.
Ik investeer niet bij die club maar ze staan dus onder toezicht, dus dat is geen belemmering
Korte situatie schets is dat ik momenteel enkel spaar via vrij opneembare rekeningen en deposito's via Raisin. Daarnaast bouw ik via Meesman pensioen rekening een vermogen op voor na het werkbare leven.
Getriggerd door de opmerking en het contact met de mede-tweaker hier uitgekomen en ik overweeg de helft van mijn maandelijkse inleg van het sparen over te hevelen naar passief beleggen.
In de openingspost lees ik dat DeGiro wat reputatie schade heeft opgelopen terwijl de mede-tweaker juist hier zit
Mijn horizon voor deze 'belegging' is 30+ jaar en de reden dat ik niet meer wil storten in het pensioenpotje is dat ik bij onvoorziene omstandigheden dit eenvoudiger liquide kan maken.
Met deze lange horizon lijkt het me verstandig te sturen op weinig kosten en is het niet nodig veel risico's te nemen omdat de beoogde einddatum nog ver weg is.
Wat zouden jullie adviseren qua start?
Die startpost staat ook www.indexfondsenvergelijken.nl/ in?LGU schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:11:toon volledige bericht
Door een reactie in het spaartopic en het daaropvolgende contact met een mede-tweaker mij vandaag iets meer verdiept in de materie voor passief beleggen.
Korte situatie schets is dat ik momenteel enkel spaar via vrij opneembare rekeningen en deposito's via Raisin. Daarnaast bouw ik via Meesman pensioen rekening een vermogen op voor na het werkbare leven.
Getriggerd door de opmerking en het contact met de mede-tweaker hier uitgekomen en ik overweeg de helft van mijn maandelijkse inleg van het sparen over te hevelen naar passief beleggen.
In de openingspost lees ik dat DeGiro wat reputatie schade heeft opgelopen terwijl de mede-tweaker juist hier zit
Mijn horizon voor deze 'belegging' is 30+ jaar en de reden dat ik niet meer wil storten in het pensioenpotje is dat ik bij onvoorziene omstandigheden dit eenvoudiger liquide kan maken.
Met deze lange horizon lijkt het me verstandig te sturen op weinig kosten en is het niet nodig veel risico's te nemen omdat de beoogde einddatum nog ver weg is.
En beleggingen zou ik niet perse willen scharen onder "eenvoudig liquide te maken". Ja, het kan eenvoudig. Maar als er net een enorme dip is en de waarde bv met 25% is gedaald moet je je afvragen of je juist dan moet willen verkopen. Want als het goed is trekt die 25% verlies op termijn weer bij (dat hopen we tenminste) en heb je net die aandelen verkocht "onder ds prijs".
NT fondsen bij jouw grootbank.LGU schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:11:toon volledige bericht
Door een reactie in het spaartopic en het daaropvolgende contact met een mede-tweaker mij vandaag iets meer verdiept in de materie voor passief beleggen.
Even kijken hoe jouw bank eruitkomt bij indexfondsenvergelijker.
Niet voor enkele euro's een extra rekening openen bij een andere grootbank.
Nouja, dat dus. x0k spaargeld (30-50 of zo) en de rest beleggen. En als je "spoedig" grotere uitgaven verwacht beter even meer sparen (en minder beleggen) dan volop door beleggen en dan last minute verkopen.RichieB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:31:
@RobertMe Was is dan je advies? Een cash buffer aanhouden voor het geval dat als je geld uit je aandelen wilt halen deze net in een dip zitten? Mijn idee is: ik houd cash aan voor de uitgaven waarvan ik weet dat ze er aan komen. Voor onverwachte zaken kan ik of even sparen of als die tijd er niet is wat aandelen verkopen. Zitten die net in een dip dan is dat jammer. Daar kan dan niet mee zitten.
Inderdaad de aanpak die ik heb:RichieB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:31:
@RobertMe Was is dan je advies? Een cash buffer aanhouden voor het geval dat als je geld uit je aandelen wilt halen deze net in een dip zitten? Mijn idee is: ik houd cash aan voor de uitgaven waarvan ik weet dat ze er aan komen. Voor onverwachte zaken kan ik of even sparen of als die tijd er niet is wat aandelen verkopen. Zitten die net in een dip dan is dat jammer. Daar kan dan niet mee zitten.
- geld op de gezamenlijke rekening en
buffer op spaarrekening (NL)
- buffer op spaarrekening via Raisin (EU)
- rest via Meesman op een wereld ETF
Loos om mezelf te quoten, ik weet het. Maar iemand heeft naar mij geluisterd lijkt het wel, er zijn inmiddels target date bond ETFs te krijgen in UCITS, van Blackrock en van DWS. Investment grade corporate gaat het over, helaas met ESG / SRI uitsluitingen. Misschien ook interessant voor anderen hier?bumble_bee schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:21:
Wat doet men hier eigenlijk voor de relatief korte termijn qua beleggingen?
[...]
Andere leuke optie waren 1 jaars target maturity date bond ETFs, en die dan doorrollen, maar die heb je niet in Europa, dus dan krijg je dollar-risico. Of Amerikaanse short duration high yield bond ETFs, of misschien zelfs gewoon een dollar-allocatie aanhouden nu.. 4,5% rente krijg je nu op je dollars. Maar dat is allemaal valutarisico.. Wat te doen
Weet niet of dit hier of in het beleggen topic hoort trouwens..
Ik overweeg de 2029 Xtrackers aan te schaffen voor de volgende tranche van het vullen van het korte termijn (<10y) deel van de portefeuille. Heb al een aardige positie in de Pimco fondsen waar ik het in de quoted post over had.
Ik denk dat deze target date fondsen aantrekkelijk zijn voor het korte termijn deel, de huidige yield van de 2029 is rond de 3,3%, zit niet heel ver van 5 jaars depositos, en ze zijn i.t.t. deposito's verhandelbaar, dus je kan er op elk moment vanaf. En er zit opwaarts potentieel in, want als de rentes dalen de komende tijd, gaat de koers van deze omhoog juist. En mocht dat niet zo zijn, of de rente stijgt juist, kan je gewoon holden tot de maturity, en krijg je alsnog je 3,3%.
En ik weet het, de vermogensbelasting. Ik ga er ondertussen stilletjes van uit dat de hoge raad de AG volgt en dat het box3 nadeel voor obligaties op termijn gewoon verdwijnt. Anderen nog geinteresseerd in obligaties, of ben ik de enige?
Anoniem: 479106
(Eigen inschatting en keuze, I know, maar hoe wordt hierover gedacht?)
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 04-01-2024 19:58 ]
Inderdaad volledig je eigen inschatting welk risico je kan nemen en wat je aandurft. Sommige mensen zullen direct roepen dat je alleen als je het heel lang kan missen kan investeren, je kan ook de helft ofzo investeren als je je daar beter bij voelt.Anoniem: 479106 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:56:
Ik wil mijn spaargeld ook investeren in indexfondsen maar het zou goed kunnen dat ik het binnen 10 jaar nodig heb vanwege aankoop ander huis. Dat zou ook binnen 5 jaar kunnen zijn overigens. Alternatief is dalende spaarrente of deposito's maar dan zit het vast(er) en bij een fatsoenlijke deposito zit ik op 3,5% terwijl indexbeleggen veel meer kan opleveren. Is het dom om dan toch te gaan beleggen met spaargeld? Ik geloof er meer in dan de alternatieven, met lagere dalende rentes en inflatie.... Ik weet dat de ideale beleggingshorizon 20+ jaar is, maar is dat een "must" voor verstandig financieel particulier beleid?
(Eigen inschatting en keuze, I know, maar hoe wordt hierover gedacht?)
Stel dat het na 5 jaar niet zo goed heeft uitpakt en je bijvoorbeeld 25% minder geld over hebt dan je zou hebben gehad met een aantal deposito's, betekent het dan dat je dakloos wordt? Of een semi-noodzakelijke stap qua woning niet kan betalen?
Of dat je een half jaartje langer moet werken en sparen om een doel te halen?
Staar je niet blind op mogelijke enorme winsten, maar overschat de risico's ook niet...
Wat ik zou doen(maar ik ken jou niet dus kan geen advies geven) is een aardige buffer aanhouden in deposito's en verder in indexfondsen stoppen. Ben je risico averser dan kan je de buffer groter maken. Zodra je na verhuizing geen ambitie meer hebt om te verhuizen kan je deel in indexfondsen eventueel vergroten.
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.