Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 28 Laatste
Acties:
  • 400.821 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

merlin1201 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:18:
Zoveel doden en een front dat nagenoeg stil staat? Tenminste op die livemap.
Zijn dit doden van russen in de verdediging of juist mobi’s die in de aanval moeten?
Doet me denken aan de ww1 loopgraven oorlog waar het fluitje klinkt
Zo triest en dan te bedenken dat 1 man dit per direct kan beëindigen.
Rusland schijnt nog steeds bezig te zijn met een offensief in de omgeving Vuhledar/Pavlivka.
https://deepstatemap.live/en#11/47.7659/37.2467

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 04-11-2022 10:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
dr.lowtune schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:53:
[...]

Als ze in dit tempo doorgaan en zichzelf 1 rustdag gunnen, dan pakken ze in Rusland op pakjesavond de 100000e bodybag uit…..

Sturen ze hele horden mobiks met een oude Mosin-Nagant op een mg-nest af ofzo?
Laatst niet zo'n filmpje gezien? Oekrainse soldaat die even filmt vanuit zijn schuttersputje. Voor hen bijna een stapel aan mobiks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 16:44
Kennelijk roept Poetin nu zelf ook de bewoners van Cherson op om de stad te verlaten. Gaan ze dan toch nog die dam opblazen? Of is dit gewoon een laatste poging om zo veel mogelijk Oekraïense burgers naar Rusland te deporteren voordat ze de stad niet meer in handen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:10

Snow_King

Konijn is stoer!

ErikT738 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:31:
Kennelijk roept Poetin nu zelf ook de bewoners van Cherson op om de stad te verlaten. Gaan ze dan toch nog die dam opblazen? Of is dit gewoon een laatste poging om zo veel mogelijk Oekraïense burgers naar Rusland te deporteren voordat ze de stad niet meer in handen hebben?
Die moet je ook in relatie zien met: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-65163856

De Russen lijken (onbevestigd!) heel veel weg te halen uit Cherson. We hebben geen idee wat er gaat gebeuren, het kan van alles zijn:

- Dam opblazen
- Een vuile bom vanuit Rusland
- Toch die Nuke op UA
- Het loopt met een sisser af

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-65170117
Het graan dat via de Zwarte Zee-corridor wordt geëxporteerd, moet gratis naar noodlijdende landen in Afrika worden gebracht. De Turkse president Erdogan zegt dat hij een voorstel daartoe van zijn Russische collega Poetin ondersteunt.
Ik vind ook dat Rusland dan maar gratis gas aan ons moet leveren.... :+

(lekker makkelijk om zo voor de buhne als goeirakker de resources van een ander land gratis weg te geven)

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 04-11-2022 14:11 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:25
Snow_King schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:42:
[...]

Die moet je ook in relatie zien met: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-65163856

De Russen lijken (onbevestigd!) heel veel weg te halen uit Cherson. We hebben geen idee wat er gaat gebeuren, het kan van alles zijn:

- Dam opblazen
- Een vuile bom vanuit Rusland
- Toch die Nuke op UA
- Het loopt met een sisser af
De optie dat ze proberen de Oekraïners de stad in de lokken om dan keihard terug te slaan vind ik ook wel aannemelijk. Spannend daar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:13
ErikT738 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:31:
Eerder het omwisselen van de betere troepen door net gemobiliseerden.
Het vechten in een stad is vaak een slachthuis, kijk maar naar Stalingrad.
Waarom dan daar je beter opgeleide troepen aan verspillen als voor huis aan huis gevechten ook minder goed opgeleide troepen volstaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Reznikov laat er geen gras over groeien met de presidentswisseling in Brazilie:
Ukrainian Defense Minister Oleksii Reznikov has called on Brazil to help with ammunition for the Gepard anti-aircraft system to protect grain hubs from Russian attacks.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

D-dark schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:14:
[...]

Eerder het omwisselen van de betere troepen door net gemobiliseerden.
Het vechten in een stad is vaak een slachthuis, kijk maar naar Stalingrad.
Waarom dan daar je beter opgeleide troepen aan verspillen als voor huis aan huis gevechten ook minder goed opgeleide troepen volstaan.
Volgens mij beschrijf je het verkeerd, 'beter opgeleid' moet zijn 'minst slecht opgeleid'

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:58:
[...]

Ja valt mij ook op, dat er nonstop materiaal geduwd wordt met 'kijk dode Ukrainers' en dan lees je de comments en blijkt dat het filmpje of al 101 x rond ging, of dat het mensen/materieel met Russische markering is, gefilmd met Ukrains materieel ipv Russisch. Erg lastig om daar een beeld bij te krijgen - wat uiteindelijk vanuit Russisch kamp ook exact de bedoeling is. Zand strooien waar het maar kan.

De Russische slachtoffers zijn voor een overgroot deel resultaat van artilleriebeschietingen. De meeste dode Russen hebben geen Ukrainer gezien voor ze in stukken geschoten werden. Ik moet het proberen te vinden van relevante info momenteel echt doseren want de hoeveelheid beelden die echt enorm schokkend zijn loopt op. Tip dus voor mensen hier die daar naar kijken: beperk de tijd. Je stompt af en dat is niet goed.
Klopt. Gister ook weer een aantal drone overzicht filmpjes gezien van omgeving Bakhmut. Een kaal geschoten moddervlakte waar de russen gewoon in ondiepe loopgraven op de dood door artillerie liggen te wachten, omringd door lijken van hun voorgangers die ledematen etc missen of compleet uitelkaar gereten zijn...

Gaat helemaal nergens meer over, bijna niet te bevatten dat dit anno 2022 voor mensen de realiteit is.

Hoe kun je deze massa slachting intern nog aan je volk verkopen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:04:
[...]

Klopt. Gister ook weer een aantal drone overzicht filmpjes gezien van omgeving Bakmuth. Een kaal geschoten moddervlakte waar de russen gewoon in ondiepe loopgraven op de dood door artillerie liggen te wachten, omringd door lijken van hun voorgangers die ledematen etc missen of compleet uitelkaar gereten zijn...

Gaat helemaal nergens meer over, bijna niet te bevatten dat dit anno 2022 voor mensen de realiteit is.

Ze komen nog steeds niet in opstand dus ik denl dat ze het wel prima vinden. Totdat ze zelf aan de beurt zijn om naar het front te gaan, dan worden het ineens zielige vluchtelingen. Wat vallen die Russen door deze oorlog gigantisch hard door de mand…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:10:
[...]

Ze komen nog steeds niet in opstand dus ik denl dat ze het wel prima vinden. Totdat ze zelf aan de beurt zijn om naar het front te gaan, dan worden het ineens zielige vluchtelingen. Wat vallen die Russen door deze oorlog gigantisch hard door de mand…
Ik begrijp echt niets van die cultuur ook al probeer ik het soms wel te begrijpen.

Laatst ook die docu gezien waar er wordt gekeken naar de leidraad van Poetin's politieke ideologie en hoe het lijkt dat hij zwaar leunt op vrij fascistische gedachtenkronkels van Ivan Ilyin.

Ik vond het wel interessant en ook zeker het feit dat wij als Westen er behoorlijk naïef vanuit zijn gegaan dat met een blijvende stroom van inkomsten democratie vanzelf wel zijn opmars zou vinden binnen het russische rijk. En hoe gigantisch we daar naast zitten, zij hebben echt een enorm ander perspectief op de wereld en ook op de gebeurtenissen in de geschiedenis.

Onze samenlevingen zijn zo enorm anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:40
[...]

Klopt. Gister ook weer een aantal drone overzicht filmpjes gezien van omgeving Bakmuth. Een kaal geschoten moddervlakte waar de russen gewoon in ondiepe loopgraven op de dood door artillerie liggen te wachten, omringd door lijken van hun voorgangers die ledematen etc missen of compleet uitelkaar gereten zijn...

Gewoon Telegram blokkeren en de comissaris van propaganda De Glory Van De Russische Strijdkrachten laten herhalen op tv en de moeders zoethouden met een zak aardappelen of een nieuwe.. Lada?

Ik kan het niet bevatten - maar wij zien onze mensen als een belangrijk individu wat we per definitie willen beschermen. In Rusland heb je olie, gas, ijzererts en mensen. Tis gewoon een middel, bron.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zo ziet een grens overgang met Belarus er momenteel uit:
https://t.me/radiomirby/46791

Je kan er iig iets zien van een grote berg zand op de weg om verkeer te voorkomen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het is niet Siberie (technisch gezien), maar een flinke deportatie:
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1588547949788688385]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 23:07
[...]

Dat gaat linea recta de doofpot in. En als je in Rusland daartegen protesteert zit je binnen no time in dezelfde situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-09 22:05
Hehe eindelijk tanks, wel T-72 maar een gemoderniseerde versie uit Tsjechië

https://nos.nl/artikel/24...gentig-tanks-aan-oekraine

[ Voor 4% gewijzigd door The-Priest-NL op 04-11-2022 17:37 . Reden: embed tags hebben geen nut :P ]

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
The-Priest-NL schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:30:
Hehe eindelijk tanks, wel T-72 maar een gemoderniseerde versie uit Tsjechië

[Embed]
90 tanks is een mooi aantal. De VS doet nog meer overigens
Ik neem aan dat de genoemde 45 tanks onderdeel zijn van de 90.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:43
Zou het echt zijn, of enkel voor de mooie ogen van een Westers land?
China is kritischer over de gevolgen van de Russische invasie in Oekraïne. Peking wil niet dat de regionale stabiliteit in gevaar komt en de internationale handel eronder lijdt, zei de Chinese premier Li Keqiang tegen de Duitse bondskanselier Scholz tijdens diens bezoek aan China.
https://www.hln.be/buiten...tie-veroorloven~ace0f7f9/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:36:
[...]

90 tanks is een mooi aantal. De VS doet nog meer overigens
[Embed] Ik neem aan dat de genoemde 45 tanks onderdeel zijn van de 90.
Die andere 45 worden blijkbaar betaald door NL?
In addition, The Netherlands paid for the repair and delivery of 45 extra Czech tanks
1 andere referenties voor gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 04-11-2022 17:47 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:43:
[...]

[...]

[Twitter]
Goed om te zien dat we een steentje bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Arator schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:41:
Zou het echt zijn, of enkel voor de mooie ogen van een Westers land?

[...]

https://www.hln.be/buiten...tie-veroorloven~ace0f7f9/
Dat is in dit geval hetzelfde. Het is echt, én voor de westerse bühne.
Zo werkt internationale machtspolitiek.

Het is natuurlijk geen intrinsiek, holistisch pacifisme dat China nu ineens gaat aanhangen. Het is een actie die past bij de huidige situatie.

[ Voor 14% gewijzigd door blissard op 04-11-2022 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:43:
[...]

[...]

[Twitter]
En dan maar hopen dat Rutte het niet verkeerd had begrepen en dacht dat een stel furbies voor op de tanks wel uit kon...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het gaat dus om 120 miljoen euro vanuit Nederland, waarvan 45 miljoen voor de tanks (gemiddeld 1 miljoen per tank voor 'onze' 45).
Nederland steekt 120 miljoen euro in de wapenvoorraad van Oekraïne. Het gaat daarbij onder meer om negentig tanks.

Nederland draagt 45 miljoen bij aan de tanklevering, die samen met Tsjechië en de VS is opgezet. Het gaat om tanks van het type T-72. Die tank is ontwikkeld in de Sovjet-Unie, maar in de levering gaat het om gemoderniseerde exemplaren uit Tsjechië. De tanks worden dit jaar en volgend jaar geleverd.
Wat die overige 75 miljoen is dat weten we nog niet.
In totaal gaat het om een militair steunpakket van 120 miljoen euro, zegt minister Ollongren van Defensie. Om wat voor wapens het verder gaat wil de minister niet zeggen. "Ik kan alleen zeggen dat het in lijn is met wat het Oekraïense leger zegt nodig te hebben", laat ze weten.

Nederland blijft Oekraïne steunen, omdat dat land recht heeft op zelfverdediging, zo benadrukt Ollongren. "Laten we niet meegaan in het verhaal van Rusland. Dat is de agressor. Van Oekraïne, noch van de landen die Oekraïne helpen, gaat een dreiging uit naar Russisch grondgebied. Het gaat om zelfverdediging."
Goed verhaal :)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mooi dat we als NL zijnde iets substantieels bijdragen. 45 tanks is dat namelijk in mijn ogen zeker. Daar betaal ik graag belasting voor.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

RoD schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:51:
[...]

Ik las ergens, maar ik weet niet of ik dat al bevestigd is, dat het gaat om refurbished modellen. Wellicht dat ze daarom deze wel willen geven.

Ik wacht overigens nog steeds op de eerste echte serieuze levering van NAVO-landen. 500 Leopards ofzo.
En een paar squadrons F16's met toebehoren... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ze komen regelmatig voorbij, maar de graven van gevallen soldaten blijft toch hallucinant om te zien:

[Twitter: https://twitter.com/lososevavesna/status/1587825868155535366]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:31
XWB schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:49:
Ze komen regelmatig voorbij, maar de graven van gevallen soldaten blijft toch hallucinant om te zien:

[Twitter]
Zeer triest maar dit is nog behoorlijk eervol.
Van de Russen heb ik alleen nog maar (verminkte) en achter gelaten body's gezien.
[edit] 40 armoured boats. Wat moet ik me daarbij voorstellen?
https://t.me/liveukraine_eng/479

[ Voor 10% gewijzigd door mir4dor op 04-11-2022 20:11 ]

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 11-09 10:59
YakuzA schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:58:
[...]

Rusland schijnt nog steeds bezig te zijn met een offensief in de omgeving Vuhledar/Pavlivka.
https://deepstatemap.live/en#11/47.7659/37.2467
Niet echt succesvol volgens de berichten:

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mir4dor schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:53:
[...]
Zeer triest maar dit is nog behoorlijk eervol.
Van de Russen heb ik alleen nog maar (verminkte) en achter gelaten body's gezien.
[edit] 40 armoured boats. Wat moet ik me daarbij voorstellen?
https://t.me/liveukraine_eng/479
Las dat het armoured Riverine boats waren >
https://www.reddit.com/r/...se_riverine_command_boat/

Als je bij een Cherson naar de overkant wil varen kan dat handig zijn ;)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 04-11-2022 21:02 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOAdqVVnKrPFFvILgB_QjSnKFxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ioxq2RNJ87pVofX5lI5DTTx.png?f=fotoalbum_large

Weer een goede dag.

Merk op: is gelijk aan de informatie uit IJsbeer in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11"

[ Voor 18% gewijzigd door teacup op 05-11-2022 12:07 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

*knip* Liever gewoon rapporteren

[ Voor 93% gewijzigd door teacup op 04-11-2022 22:34 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:58:
[...]

Las dat het armoured Riverine boats waren >
https://www.reddit.com/r/...se_riverine_command_boat/

Als je bij een Cherson naar de overkant wil varen kan dat handig zijn ;)
Die Navy Seal dingen uit Act of valor.. althans.. lijkt er op.

Anyway, zeker handig om te gebruiken :)

Als je al een filmfragment gebruikt, maak dan duidelijk waarom een fragment uit een film (toch) relevant is.

In haar huidige vorm heeft deze post heeft twee issues:
• Een (geromantiseerde) scene uit een film is niet als een informatiebron aan te merken
• In de post wordt niet benoemd waarom de scène iets kan vertellen over hoe deze boten in Oekraïne worden toegepast.

[ Voor 27% gewijzigd door teacup op 06-11-2022 11:48 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Zo'n enkele regel laat bij mensen vraagtekens achter. Voortaan graag meer toelichting en argumentatie en een bron waar je het bericht vandaan hebt.

Zou je daarvoor geen tijd hebben, dan even wachten met de post

[ Voor 87% gewijzigd door teacup op 05-11-2022 07:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Zo te lezen zijn alle geleverde HIMARS nog operationeel:
The U.S. has committed more than $18.9 billion in security assistance to Ukraine since the beginning of the Biden administration, including $18.2 billion since the Russian invasion on Feb. 24.

That includes 20 High Mobility Artillery Rocket Systems that the U.S. has pulled from its own stocks to send to Ukraine, and have been a game-changer for Kyiv’s ability to target Russian defenses. Moscow has not been able to destroy a single one of those HIMARS launchers to date, according to a senior Defense Department official who asked for anonymity to give candid assessments of the war.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:04
uh, bron?

[ Voor 22% gewijzigd door teacup op 05-11-2022 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:00
Was zo is niet meer geloof ik na de tweet toen van Musk.

Maar ik zou zeggen delen die factuur, iedereen wil wel wat euro’s inleggen hiervoor.

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 05-11-2022 07:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:33
But concerns have risen recently over the dependability of SpaceX after discussions about funding were revealed and outages were reported near the frontlines. 
he recent outage started on October 24 and was described by one person briefed on the situation as a “huge problem” for Ukraine’s military. The terminals had been disconnected, this person said, due to a lack of funding.  
Belangrijk is om het te lezen en te zien dat het allemaal in verleden tijd is geschreven. Zelfs de titel: "Suffered" en niet "suffers"

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 05-11-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uiteraard, maar alles qua nieuws is verleden tijd want in het verleden gebeurd.
Rapportage hiervan was ergens richting halverwege eind oktober en het is net begin november.
Het is niet alsof het iets van drie maand geleden.

Ik zag het voorbeeld komen op m'n feed en vond het wel nuttig om te linken.
Zijn toch wel een flink aantal units. Uiteraard is niet duidelijk waar die units specifiek gebruikt werden, of het een bepaalde regio was of gewoon random over heel Ukraine.
Feit is wel dat de funding op was en die dingen dus 'dark' gingen. Dat is nooit grappig om mee te werken in het veld qua constatering.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

... Het is hier meer dan anderhalve week geleden heel uitgebreid langsgekomen. Dus dan is het niet vreemd dat na je oneline zonder context mensen zich afvragen of er. *weer* iets aan de hand is. Op meerdere fronten voldoet je bericht niet en draagt alleen bij aan verwarring en misinformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 06:53:
... Het is hier meer dan anderhalve week geleden heel uitgebreid langsgekomen. Dus dan is het niet vreemd dat na je oneline zonder context mensen zich afvragen of er. *weer* iets aan de hand is. Op meerdere fronten voldoet je bericht niet en draagt alleen bij aan verwarring en misinformatie.
sorry, ik was er vanwege covidbesmetting even niet vorige week.

Ben het ermee eens dat ik direct de link erbij had moeten plaatsen, zat niet op te letten.
Misinformatie vind ik wel een zwaar oordeel. Je had ook alleen kunnen zeggen: 'yo wisten we al, is anderhalve week hier uitgebreid besproken'.

Het is gewoon een recent artikel van CNN (4 november) dus mijn excuses dat zij ook zaten te slapen.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:32
Ik weet niet hoe je oneliner was, maar nieuws hier is doorgaans nieuw, dus als je dan een oud bericht plaatst kan het overkomen alsof het weer gebeurd. In het geval van starlink en het geld drama eromheen inclusief dreigementen van stoppen van de service kan een oud bericht dat als nieuw wordt gebracht wel degelijk misinformatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:08:
Ik weet niet hoe je oneliner was, maar nieuws hier is doorgaans nieuw, dus als je dan een oud bericht plaatst kan het overkomen alsof het weer gebeurd. In het geval van starlink en het geld drama eromheen inclusief dreigementen van stoppen van de service kan een oud bericht dat als nieuw wordt gebracht wel degelijk misinformatie zijn.
dan lijkt het erop dat CNN late to the party was met hun artikel van gister.

De oneliner was zo ongeveer de kop van het artikel: 1300 starlink clients offline due to a lack of funding.
Dat kan de situatie van vorige week zijn geweest maar het bericht door CNN is van gister.

Noel citeert hetzelfde artikel:

uit de comments is wel eea op te maken.
Zou te maken kunnen hebben met een Brits bedrijf die de funding niet meer kon opbrengen waardoor van de weet ik veel hoeveel duizend er 1200-1300 offline zouden zijn geweest in het recente verleden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2022 08:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
De dagcijfers:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FgyIFmAWYAAdNaA?format=jpg&name=medium

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Mooi om een klein inkijkje te hebben in hoe de UK Oekraïnse militairen traint.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Al eerder zagen we gerepareerde gebouwen, hier nog een brug die inmiddels hersteld is:

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:51

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Geen nieuwe reacties meer voor de discussie over de 1300 offline Starlink clients.

Nieuwe reacties over dit onderwerp na deze Modbreak worden uit het topic verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Iran is aangekomen bij de volgende stap in het ontkenningsspel:
https://www.ukrinform.net...ing-drones-to-russia.html
Iranian Foreign Minister Hossein Amir-Abdollahian has said that Iran supplied drones to Russia, but it did so before the start of Russia's invasion of Ukraine.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 05:32
Dan mogen ze eens gaan uitleggen wat er precies in al die vliegtuigen zat die na die tijd in Rusland zijn aangekomen...

Ben benieuwd hoe creatief ze zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

XWB schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:49:

[Twitter]
De keerzijde, iets waar we misschien te weinig bij stilstaan wanneer de dagelijkse statistieken van de Russische verliezen gepost worden. Zo gemakkelijk als 'mobiks door de gehaktmolrn' (kan die uitspraak niet uitstaan) is het echt niet.

Ik heb gelezen dat in het begin vd oorlog de verhoudingen doden 1:2 was. Nu zal dat aardig verschoven zijn in het voordeel van Ukraine maar met een verhouding van 1:6 of 1:8 heb je nog altijd gigantische hoeveel heden slachtoffers. Ik kan helaas niets vinden over aantallen aan de Oekraïense kant.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:19:
Iran is aangekomen bij de volgende stap in het ontkenningsspel:
https://www.ukrinform.net...ing-drones-to-russia.html

[...]
Hetgeen niet zegt dat ze NA februari nog meer hebben geleverd.
Hij geeft alleen toe dat ze voor februari een kleine batch geleverd hebben, wat er daarna gebeurd niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:42
Chaoss schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:31:
[...]Ik kan helaas niets vinden over aantallen aan de Oekraïense kant.
Het aantal dodelijke militaire slachtoffers was (volgens Zelensky zelf) in mei en juni rond de 200 per dag, in juli lag dit rond de 30. Bron:
Met het gegeven dat de RU strijdmacht er niet beter op wordt en de UA strijdmacht alleen maar weerbaarder mag je er volgens mij van uit gaan dat die 200 per dag nu waarschijnlijk niet gehaald worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:12

bloody

0.000 KB!!

Van de Russische Partizanen komt het bericht dat ze een brandstoftrein in de brand gestoken hebben, bij Jekaterinenburg.
Voor een foto en filmpje: https://t.me/rospartizan/1278
🔥 Jekaterinenburg. Spoor Oorlogskronieken

Vanavond hebben partizanen spoorwegtreinen in brand gestoken met brandstof, bedoeld om Poetins troepen te bevoorraden en een agressieve oorlog te voeren. De vuurshow werd gepleegd door aanhangers van de All-People's Movement of the Legion "Freedom of Russia". Fijne militaire inlichtingendag! 🤟🏻
Van de oorspronkelijke bron, goed om te zien dat niet iedereen Putin steunt iig..:
Onze ondergrondse beweging blijft zich verzetten tegen het criminele regime in Rusland

Vandaag, om ongeveer drie uur 's middags, 'feliciteerden' onze activisten Russische militaire inlichtingenofficieren (criminelen) door een vuurshow te houden in Jekaterinenburg. Dankzij de moedige en actieve leden van de VDL werden treinen met brandstof in brand gestoken, klaar om de troepen van Poetin te bevoorraden die oorlogsmisdaden plegen in Oekraïne.

Deze actie werd uitgevoerd in de achterhoede van de dictatuur ter ondersteuning van onze militaire vleugel, die nu op het slagveld vecht met de criminelen van Poetin.

❗️ Ceasar! Stil! Hallo aan jou en alle strijders op het slagveld vanuit de VDL underground!

We doen ook een beroep op de gemobiliseerde soldaten. Je hebt ook de mogelijkheid om oorlogsmisdaden in Oekraïne te weerstaan ​​door je in te laten werken in de gelederen van de VDL of direct naar de kant van het Legioen te gaan. De strijd voor de vrijheid van Rusland is de plicht van elke burger van de Russische Federatie die de vrede in Oekraïne en het normale leven in Rusland wil herstellen!

"L"
Voor Rusland! Voor vrijheid!

[ Voor 53% gewijzigd door bloody op 05-11-2022 13:37 ]

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Ik zie sinds gisteren berichten als:

Fijn dat het zo wordt gewaardeerd. Er is meer nodig maar ik ben trots op ons landje voor deze actie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Chaoss schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:31:
heden slachtoffers. Ik kan helaas niets vinden over aantallen aan de Oekraïense kant.
Als je Tass leest zitten ze gister rond de 400.
https://tass.com/defense/1532715

Zie ook de berichten van 14:39 14:36.

maar de Russen, en zeker de DPR zetten nogal eens de komma verkeerd. O-)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Tens schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:31:
[...]

Als je Tass leest zitten ze gister rond de 400.
https://tass.com/defense/1532715

Zie ook de berichten van 14:39 14:36.

maar de Russen, en zeker de DPR zetten nogal eens de komma verkeerd. O-)
spoiler: oke zal niet meer doen :+
Oh joh, Rusland is dik aan het winnen zie ik. Wow, had ik even gemist. Toch te veel Westerse propaganda zitten kijken denk ik.

Kan nog niet zo goed plaatsen wat dit betekent, maar volgens mij valt het in Iran niet zo goed dat ze intern een opstand hebben en de internationale gemeenschap ze ook niet meer vreet. Dit lijkt niet veel anders dan normaal, dus daarom benieuwd wat er gaande is.

Verder: als we wederom afhankelijk zijn van de VS om spierballen te flexen om de boel wat overeind te houden op deze ruimterots dan moeten we binnen de EU goed gaan nadenken over hoe dat gaat werken als Trumpiaanse toestanden gemeengoed worden. Trump had uiteindelijk een punt toen hij zei dat de overige NAVO landen hun verantwoording niet nemen, bijvoorbeeld.

Maargoed, eerst Iran er van weerhouden die naar verluid 2400 Shahed's te leveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

NiGeLaToR schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:58:
[...]

Oh joh, Rusland is dik aan het winnen zie ik. Wow, had ik even gemist. Toch te veel Westerse propaganda zitten kijken denk ik.
.
Doe eens even niet, we hebben al een andere user die dit voor ons doet, kan jij je mooi bij de feiten houden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
dr.lowtune schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:08:
[...]

Doe eens even niet, we hebben al een andere user die dit voor ons doet, kan jij je mooi bij de feiten houden ;)
https://www.reddit.com/r/...1st_november_5_ua_troops/

5 soldaten, omsingeld naar eigen zeggen, in hun schutterputje, leggen uit waarom ze daar zitten en uitkijken naar de komst van meer Russen.

Radio klinkt:
Er komt een tank aan!

Even stilte, camera draait naar de rpg munitie waarna er een grim ‘ha, nu ook nog tanks’ klinkt.

Geen idee hoe het deze mensen is vergaan, maar het blijft een schril contrast met zeurende dronken en ongemotiveerde mobiks vs deze 5. Het werkt zelfs aanstekelijk.

(Beter zo he ;))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

NiGeLaToR schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:18:
Geen idee hoe het deze mensen is vergaan, maar het blijft een schril contrast met zeurende dronken en ongemotiveerde mobiks vs deze 5. Het werkt zelfs aanstekelijk.

(Beter zo he ;))
3 comments naar beneden in dat draadje; ze zijn uiteindelijk (heelhuids wat ik lees) teruggetrokken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 09:55
Wat een hel wordt het straks na de oorlog met al die PTSS gevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:50

Garyu

WW

PLAE schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:38:
Dit gaat generaties aan problemen veroorzaken natuurlijk. Kijk hoe lang de invloeden van WO2 merkbaar zijn geweest en nog steeds zijn ondanks dat veel mensen van toen nu niet meer leven. Het maakt gezinnen kapot, het maakt kinderen kapot en het maakt diens kinderen zelfs nog kapot (niet direct PTSS natuurlijk meer, maar allerlei psychische problemen zijn "erfelijk" door opvoeding).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

NiGeLaToR schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:18:
[...]

https://www.reddit.com/r/...1st_november_5_ua_troops/

5 soldaten, omsingeld naar eigen zeggen, in hun schutterputje, leggen uit waarom ze daar zitten en uitkijken naar de komst van meer Russen.

Radio klinkt:
Er komt een tank aan!

Even stilte, camera draait naar de rpg munitie waarna er een grim ‘ha, nu ook nog tanks’ klinkt.

(Beter zo he ;))
Tja, op Russen schieten is waar die gasten voor getraind hebben en wat ze graag doen dus dan ben je blij als je de kans krijgt om dat te doen en een tank naar de schroothoop sturen is bonus... :Y)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:47
Fiber schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:49:
[...]

Tja, op Russen schieten is waar die gasten voor getraind hebben en wat ze graag doen dus dan ben je blij als je de kans krijgt om dat te doen en een tank naar de schroothoop sturen is bonus... :Y)
Ik zou niet zeggen "graag doen". Ze zaten ook liever thuis zonder oorlog. Ze doen het voor hun land, hun vrijheid en hun toekomst ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Over psychologen gesproken, in Bucha kunnen ze er nog enkele gebruiken:
Gisteren was je in Boetsja, waar het Russische leger tijdens de bezetting een slachting onder burgers aanrichtte. Hoe gaat het met de inwoners?

‘Op het oog lijkt Boetsja weer een normale voorstad van Kyiv. Mensen lopen rond met kinderwagens, de gemeentedienst veegt de bladeren bijeen en de winkels zijn open. Hier en daar worden nog wat ramen vervangen of repareert iemand een dak. Intussen heeft de bevolking nog niet verwerkt wat er is gebeurd, merkte ik toen ik sprak met een team van psychologen dat daar werkt.

‘Ze beschreven hoe families soms uit elkaar vallen omdat het verwerkingsproces bij de ene anders verloopt dan bij de ander. Er worden nog altijd mensen met serieuze psychologische klachten opgenomen. Oekraïne is geen land waar mensen gemakkelijk naar de psycholoog stappen, en veel mensen komen er nu pas achter hoeveel mentale schade ze hebben opgelopen. Hierdoor is de vraag naar psychologen een halfjaar na de bevrijding alleen maar aan het toenemen, opvallend genoeg.’

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
XWB schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:15:

[...]
Heftig zeg.

Tis een op zich bekend fenomeen dat zodra de eerste fase van opluchting, heropbouw en rouw voorbij is de echte problemen pas aan de oppervlakte komen. Dit land zal bijna collectief aan trauma verwerking moeten gaan doen om te voorkomen dat de hele gemeenschap ten onder gaat aan PTSS leed. Het feit dat dit zo naar buiten komt is op zich een goed teken - qua het erkennen van benodigde zorg.

Bij willekeurig geweld en dood blijven nabestaanden ook nog eens zitten met de vraag waarom zij niet gedood zijn en soms schuldgevoelens naar andere slachtoffers en uiteraard de nodige wrok naar de daders. Voor Rusland een probleem als er een boze en tot de tanden gewapende bevolking overblijft met wrok. Mensen zijn in staat dit generaties lang mee te dragen.

Dit dus: contact vanuit loopgraven, met Browning .50 en 40mm grenade launcher en AK’s tegen hordes Russen. Geen beeld van feitelijke vijanden, wel de spanning van gevecht en veel rondvliegende kogels en RPG’s.

https://www.reddit.com/r/...ng_out_against_an_orcish/

Overigens bomen nog in de bladeren. Als het al in het oosten is, dan niet erg recent.

[ Voor 18% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-11-2022 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PLAE schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:38:
ja er zullen een heleboel Oekraiense militairen zijn die uiteindelijk alleen nog moordenaars kunnen zijn.
Alleen nog geschikt voor het slagveld.

In ander (psychologisch nieuws):
Russians took children from the Oleshky Orphanage to a psychiatric hospital in the occupied Crimea. Ukrainian ombudsman appealed to law enforcement to record another crime of Russia.
bron = een van die (nieuwe) telegramkanalen 'Live: Ukraine' geadverteerd door Ukraine NOW.

Meer info heb ik nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:15:

[...]
Ukraine heeft een 'spel' gemaakt, staat op Steam als gratis demo.

Ukraine War stories.

https://store.steampowere...5510/Ukraine_War_Stories/

Een soort text-based spelletje waarbij je tekst en uitleg krijgt over personen en wat ze deden aan de vooravond van de invasie.
Vervolgens breekt de oorlog uit en 'overkomt' ze de oorlog.
De eerste drie hoofdstukken vinden plaats in Hostomel, Bucha en Mariupol.
In Mariupol volg je een doktor/arts en zijn vriendin/verpleegster in hun uitdaging om het ziekenhuis draaiende te houden temidden van de bombardementen.

In Bucha en Hostomel volg je personen die bijv. in Kyiv woonden maar voor de zekerheid de grote stad uit ging vanwege de spanning vlak voor de oorlog. Daar zouden ze wel veilig zijn voor de onherroepelijke bombardementen op Kyiv zelf.
Een ouder echtpaar, wel of niet in het stadje blijven of toch snel de auto pakken en naar Lviv vluchten?
Toch snel terug naar Kyiv?

Nee, te laat. De Russen rollen het dorp al binnen en gaan 's avonds dronken op zoek naar vrouwen en meisjes.
Mensen worden willekeurig geëxecuteerd, Russen krijgen toch een van de hoofdpersonen te pakken (vrouw) met alle gevolgen van dien en het jongere broertje blijft achter en probeert haar te redden (maar eindigt als een van de mannen in Bucha die op de foto in ganzenpas en blinddoek naar de executieplaats worden geleid.

Tijdens het 'spel' moet je in verschillende dialogen keuzes maken en acties uitkiezen.
Elke keus heeft een gevolg, waarbij je in geval van 'verkeerde' keuzes uiteindelijk niet het spel 'uitspeelt', zodat het spel voortijdig eindigt.

Het spel is echt confronterend. Is overduidelijk gebaseerd op echte gebeurtenissen zoals we die al hebben kunnen lezen over Bucha etc.
Echt bizar en brengt de oorlogsmisdaden van de dronken Russen goed in beeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Interessant bericht:

Blijkbaar heeft het Russische leger ook iets staan op het kleine schiereilandje links onder Cherson?
En
Google maps.

Edit; ah het lijkt iets meer naar rechts te zijn op dat schiereiland wellicht

[ Voor 15% gewijzigd door bloody op 05-11-2022 21:13 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bloody schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:09:
Interessant bericht:
[Twitter]

Blijkbaar heeft het Russische leger ook iets staan op het kleine schiereilandje links onder Cherson?
En
Google maps.

Edit; ah het lijkt iets meer naar rechts te zijn op dat schiereiland wellicht
[Twitter]
volgens mij Ukraiense SOF daar wel eens geweest met rubberbootjes (aanname).

Op zo'n locatie zou ik een observatiepost verwachten en sowieso een radar/anti-air systeem. Mogelijk een Tor?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:46:
[...]
ja er zullen een heleboel Oekraiense militairen zijn die uiteindelijk alleen nog moordenaars kunnen zijn.
Alleen nog geschikt voor het slagveld.
Er zullen best veel soldaten zijn die een vorm van PTSS over houden.

Maar een ongefundeerde stelling dan er ‘een heleboel alleen nog maar moordenaar kunnen zijn’ vind ik erg raar.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:38:
[...]

Er zullen best veel soldaten zijn die een vorm van PTSS over houden.

Maar een ongefundeerde stelling dan er ‘een heleboel alleen nog maar moordenaar kunnen zijn’ vind ik erg raar.
op 23 februari waren ze kledingontwerper, geschiedenisleraar of accountant.
Nu zijn het getrainde strijders (al dan niet militair) die alles zijn kwijt geraakt of die in elk geval al langere tijd niets anders kennen dan leven in de loopgraaf, het doden van Russen van dichtbij of op afstand.
Of de oorlog nu 9 maanden duurt of 9 jaar, je bent nooit meer dezelfde.
Ja ik overdreef, maar het doden van andere mensen of langere tijd onder shelling liggen in een loopgraaf verandert je voor altijd.
Afhankelijk van de leeftijd.... er zijn ook tieners die tiener waren in 2014 toen de oorlog begon in de Donbas en al die tijd betrokken zijn geweest (al dan niet aan de zijlijn) en sinds ze meerderjarig zijn geworden ook in de TDF of zelfs het leger zelf zitten en volledig geinvesteerd zijn in de oorlog... dat zijn mensen die eigenlijk weinig anders meer kunnen.

Ik moet altijd denken aan dat fragment uit The Pacific, en ik ben bang dat heel veel Oekraieners in een soortgelijk schuitje zitten. Een verloren generatie. Met dank aan Putin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De VS wil nu kennelijk dat Oekraïne toch bereidheid toont om met Rusland te gaan onderhandelen in de toekomst:
De Amerikaanse regering vraagt op de achtergrond aan Oekraïne om bereidheid tot onderhandelen met Rusland te tonen. Dat meldt The Washington Post. Publiekelijk zeggen de Oekraïense leiders steeds dat ze niet met Rusland willen praten. Dat is alleen een optie als president Vladimir Poetin van het toneel is verdwenen, vindt onder andere de Oekraïense president Zelensky.

Volgens ingewijden zou de aansporing van de VS niet bedoeld zijn om Oekraïne daadwerkelijk aan de onderhandelingstafel te krijgen. De Amerikanen zouden bang zijn dat Kiev de steun van andere landen verliest als er geen bereidheid tot een gesprek wordt getoond. Die steun is van groot belang, omdat er rekening mee wordt gehouden dat de oorlog nog jaren kan duren.

De VS en Oekraïne zien volgens The Washington Post in dat Poetin op dit moment niet serieus wil onderhandelen, maar het gebrek aan bereidwilligheid van Zelensky zou tot zorgen geleid hebben in delen van Europa, Afrika en Latijns-Amerika, waar de oorlog de maatschappij ontwricht door onder meer de hoge voedsel- en brandstofprijzen.
(uit het NOS liveblog)

Originele bron van Washington Post: https://www.washingtonpos...ussia-peace-negotiations/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
Verwijderd schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:53:
[...]

op 23 februari waren ze kledingontwerper, geschiedenisleraar of accountant.
Nu zijn het getrainde strijders (al dan niet militair) die alles zijn kwijt geraakt of die in elk geval al langere tijd niets anders kennen dan leven in de loopgraaf, het doden van Russen van dichtbij of op afstand.
Of de oorlog nu 9 maanden duurt of 9 jaar, je bent nooit meer dezelfde.
Ja ik overdreef, maar het doden van andere mensen of langere tijd onder shelling liggen in een loopgraaf verandert je voor altijd.
Afhankelijk van de leeftijd.... er zijn ook tieners die tiener waren in 2014 toen de oorlog begon in de Donbas en al die tijd betrokken zijn geweest (al dan niet aan de zijlijn) en sinds ze meerderjarig zijn geworden ook in de TDF of zelfs het leger zelf zitten en volledig geinvesteerd zijn in de oorlog... dat zijn mensen die eigenlijk weinig anders meer kunnen.

Ik moet altijd denken aan dat fragment uit The Pacific, en ik ben bang dat heel veel Oekraieners in een soortgelijk schuitje zitten. Een verloren generatie. Met dank aan Putin.

[YouTube: Best Stuff I've Seen (The Pacific)]
Met het verschil dat ze nodig zijn voor de wederopbouw. Ze zijn thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wildhagen schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:43:
De VS wil nu kennelijk dat Oekraïne toch bereidheid toont om met Rusland te gaan onderhandelen in de toekomst:
[...]
(uit het NOS liveblog)

Originele bron van Washington Post: https://www.washingtonpos...ussia-peace-negotiations/
Zal wel PR-technisch beter zijn oid.

Je ziet wel vaak genoeg langskomen dat Zelensky weer gemeld heeft dat ze gaan onderhandelen zodra ze Rusland het land uit gezet hebben.

Voor een verlenging van de graandeal zal er binnenkort ook wat onderhandeld moeten worden.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 06-11-2022 08:52 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
YakuzA schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:51:
[...]

Zal wel PR-technisch beter zijn oid.

Je ziet wel vaak genoeg langskomen dat Zelensky weer gemeld heeft dat ze gaan onderhandelen zodra ze Rusland het land uit gezet hebben.

Voor een verlenging van de graandeal zal er binnenkort ook wat onderhandeld moeten worden.
Inderdaad. Eerste zin uit het bron artikel:
The encouragement is aimed not at pushing Ukraine to the negotiating table, but ensuring it maintains a moral high ground in the eyes of its international backers

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fg3fB9oWQAEieSq?format=jpg&name=medium

Wat rustiger dan afgelopen week, hoewel +490 nog steeds bovengemiddeld hoog is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
wildhagen schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:43:

[...]

(uit het NOS liveblog)

Hierbij dat WP artikel gedeeld

Het nieuws achter dit nieuws is dat landen uit Europa, Afrika en Latijns-Amerika anoniem en op informele basis hebben aangegeven dat de steun voor Oekraïne onder druk dreigt te komen als Oekraïne zich niet bereid toont om te onderhandelen.
The request by American officials is not aimed at pushing Ukraine to the negotiating table, these people said. Rather, they called it a calculated attempt to ensure the government in Kyiv maintains the support of other nations facing constituencies wary of fueling a war for many years to come.

The discussions illustrate how complex the Biden administration’s position on Ukraine has become, as U.S. officials publicly vow to support Kyiv with massive sums of aid “for as long as it takes” while hoping for a resolution to the conflict that over the past eight months has taken a punishing toll on the world economy and triggered fears of nuclear war.
In principe had Oekraïne die bereidheid tot onderhandelen in Februari al duidelijk gemaakt met bijgaand de voorwaarden die het daaraan stelt.
While Zelensky laid out proposals for a negotiated peace in the weeks following Putin’s Feb. 24 invasion, including Ukrainian neutrality and a return of areas occupied by Russia since that date, Ukrainian officials have hardened their stance in recent months.
Al is die houding in September wel verhard geraakt:
In late September, following Putin’s annexation of four additional Ukrainian regions in the east and in the south, Zelensky issued a decree declaring it “impossible” to negotiate with the Russian leader. “We will negotiate with the new president,” he said in a video address.

That shift has been fueled by systematic atrocities in areas under Russian control, including rape and torture, along with regular airstrikes on Kyiv and other cities, and the Kremlin’s annexation decree.
In een toekomstige veranderde context zou steeds opnieuw de onderhandelingsvraag moeten worden afgewogen. VS blijft stellen dat Oekraïne hierin leidend is. Ook is voor de VS een veilig Europa een belangrijke leidraad. Met dit agressieve Rusland in de regio.
Veteran diplomat Alexander Vershbow, who served as U.S. ambassador to Russia and deputy secretary general of NATO, said the United States could not afford to be completely “agnostic” about how and when the war is concluded, given the U.S. interest in ensuring European security and deterring further Kremlin aggression beyond Russia’s borders.

“If the conditions become more propitious for negotiations, I don’t think the administration is going to be passive,” Vershbow said. “But it is ultimately the Ukrainians doing the fighting, so we’ve got to be careful not to second-guess them.”
Maar lees vooral het Washington Post artikel zelf. Teveel nuances die in deze discussie anders mogelijk voorbijgaan.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
teacup schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:33:
[...]

Hierbij dat WP artikel gedeeld

Maar lees vooral het Washington Post artikel zelf. Teveel nuances die in deze discussie anders mogelijk voorbijgaan.
Dank voor het delen. Duidelijk stuk inderdaad waarbij dit lastige punt goed wordt uitgediept.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Onze RU talkshow host / brombeer Solovyov ziet eindelijk het licht:

Interessant dat deze uitspraak de wereld ingeslingerd mocht worden!

De realiteit lijkt langzaam bij hem in te dalen, terwijl die Duma kerel soort-van positief probeert te blijven en funding voor elkaar probeert te krijgen om maar meer hardware te produceren.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Deze is wel aardig:

Mooie opmerking:
Mensen hebben jullie enig idee van de fysieke gesteldheid van een 40+ man?
Kan hij nog rennen, springen en op de koude grond slapen?
Hoe is zijn prostaat en zijn nieren na een constante alcoholconsumptie?

[ Voor 9% gewijzigd door bloody op 06-11-2022 12:32 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:57
*knip*

Extraordinary claims require extraordinary evidence.

Op basis van jouw verwachting plof je een ontvlambare uitspraak in dit forum.

Dit forum staat open voor ieder nieuws, ook als dit onwelgevallig is voor de Oekraïense zaak. Ook onwelgevallig nieuws kan heel belangwekkend zijn.

Hoe Amerikaanse verkiezingen uitpakken moeten we nog afwachten. Hierop speculeren en voortborduren op wat dit voor gevolgen heeft kwalificeren wij niet als nieuws voor dit nieuwstopic.

Voortaan dus bronnen verzamelen en beargumenteren waarom het van belang is te delen wat je deelt. En vooral en wachten tot gebeurtenissen daadwerkelijk hebben plaatsgevonden.

[ Voor 80% gewijzigd door teacup op 06-11-2022 14:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
Fijn zo'n glazen bol.

So what, dan moet de EU maar wat meer doen.

[ Voor 39% gewijzigd door teacup op 06-11-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:57
Tens schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:46:
[...]

Fijn zo'n glazen bol.

*knip*

Zoals aangegeven een discussie op basis van speculatie is zinloos

[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 06-11-2022 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet het niet.

Deze oorlog is inmiddels veel breder dan alleen Oekraïne en heeft verstrekkende gevolgen op veel fronten in aanzienlijke delen van de wereld, waaronder Europa.

Als er één ding duidelijk mag zijn is dat het Kremlin al decennia lang tracht te zagen aan de poten van onze Westerse democratieën, ook (of eigenlijk zelfs) binnen de VS.

Valt voorlopig weinig concreets uit op te maken welke uiting dit gaat krijgen in beleidsvorming, er kan natuurlijk wel veel over gespeculeerd worden echter is dat denk ik vooral offtopic binnen een topic over dagelijkse ontwikkelingen. Meer op zijn plaats in Russisch-Westerse verhoudingen bijvoorbeeld.

De tijd zal het ons leren.

[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 06-11-2022 14:49 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

In verhouding tot wat er aan Covid steun is uitgedeeld zijn die kosten voor ons als belasting betaler echt verwaarloosbaar.

(Ten opzichte van die 33 miljard Covid steun in NL uit alleen al 2021 is grote factoren groter dan wat we nu aan steun aan UA hebben gegeven. Als heel Europa bij elkaar halen we die 33 miljard niet eens dacht ik. )

[ Voor 32% gewijzigd door teacup op 06-11-2022 14:50 ]

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jij bent bereid Russisch te gaan praten?

[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 06-11-2022 14:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
Nogal ontwijkend antwoord na zo'n duidelijke stellingname >:)

ik wel, jij ook? Of laat je UA liever in de stront zitten?

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 06-11-2022 14:52 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*
Los van de inhoudelijkheid van je opmerking dan toch liever dat je de bewuste reactie rappoteert

[ Voor 43% gewijzigd door teacup op 06-11-2022 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Tens schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:46:
[...]

Fijn zo'n glazen bol.

De EU staat echt aan de zijlijn in dit conflict. Geo politiek stellen we helaas weinig voor (omdat we onvoldoende 1 front zijn door verschillende belangen).

Ergens wel ironisch dat de VS de lijnen uitzet, de grootste steun geeft en de meeste invloed heeft, terwijl de gevolgen van de hele situatie de meeste impact heeft op de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Er zit een hoop tijd tussen de verkiezing van nieuwe Congres leden en dat ze ook echt beleid kunnen gaan sturen dat ook tegen dat van zittende partijgenoten in gaat. Om iets voor elkaar te krijgen buiten speeches maken moet je bij de diverse Committees komen wiens lidmaatschap wordt bepaald door de langer zittende Congresleden. Een Republikeise meerderheid zal zeker een verandering zijn maar van het omgooien van het Amerikaanse buitenlands beleid zal voorlopig nog geen sprake zijn.

Een grote verschuiving naar de Republikeinen en dan in het bijzonder de Trump fans is wel een teken wat er in 2024 zou kunnen gaan gebeuren, dat is het moment dat er daadwerkelijk grote wijzigingen zeer snel zouden kunnen komen.

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 06-11-2022 14:56 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wat wij uitgeven aan defensie is net iets meer dan gerommeld in de marge. Ik wil niet zeggen dat het verwaarloosbaar is, maar veel is het zeker ook niet. Dus als we wat meer aan Oekraïne geven, dan ga je dat echt niet merken bij je belasting. (Even nagezocht, ~3% van de overheidsbegroting gaat naar onze complete defensie. En gezien we Oekraïne geen fregatten hoeven te geven, en ze ook geen F35s krijgen, hebben we het echt niet over bedragen waardoor belasting merkbaar omhoog moet).

Wat betreft de VS: Republikeinen zijn er nog twee soorten, de traditionele, en de Trump-aanhangers. Die laatste zijn volgens mij ondertussen ruim in de meerderheid, maar die eerste zijn er ook nog. En die vinden het een geweldig idee om geld te besteden aan het laten decimeren van het Russische leger. Dus zelfs als de Republikeinen een meerderheid krijgen, weet ik niet of dat veel impact heeft op Oekraïne. Gaat er een Trump(-achtige) president komen, dan wordt het een ander verhaal. Maar dat is nog wat jaren in de toekomst.

[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 06-11-2022 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:06:
[...]

Er zit een hoop tijd tussen de verkiezing van nieuwe Congres leden en dat ze ook echt beleid kunnen gaan sturen dat ook tegen dat van zittende partijgenoten in gaat. Om iets voor elkaar te krijgen buiten speeches maken moet je bij de diverse Committees komen wiens lidmaatschap wordt bepaald door de langer zittende Congresleden. Een Republikeise meerderheid zal zeker een verandering zijn maar van het omgooien van het Amerikaanse buitenlands beleid zal voorlopig nog geen sprake zijn.

Een grote verschuiving naar de Republikeinen en dan in het bijzonder de Trump fans is wel een teken wat er in 2024 zou kunnen gaan gebeuren, dat is het moment dat er daadwerkelijk grote wijzigingen zeer snel zouden kunnen komen.
Wat we daarnaast niet moeten vergeten is dat de huidige situatie is ontstaan door een opeenstapeling van miscalculaties van een autocratisch regime, of eigenlijk 1 man; Poetin.

Het is zeker niet ondenkbaar dat hij deze trend van neerwaartse spiralen voortzet en wederom een escalerende stap maakt die urgentie tot ingrijpen bovenaan wereldwijde agenda's zet.

Want opgeven gaat hij niet.

Dus zoals ik al eerder zei: momenteel allemaal speculatie en weinig concreets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Als de VS de steun verminderd of zich helemaal terug trekt is dat een mooie proef hoeveel de EU nu echt waard is. Staan we op, of laten we ons dan knechten door de (zwakke) Russen.

Wij zitten met de ellende op ons continent en het is eigenlijk ook aan ons om daar iets aan te doen. Alleen materieel sturen is dan mijn inziens niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

dr.lowtune schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:41:
Als de VS de steun verminderd of zich helemaal terug trekt is dat een mooie proef hoeveel de EU nu echt waard is. Staan we op, of laten we ons dan knechten door de (zwakke) Russen.

Wij zitten met de ellende op ons continent en het is eigenlijk ook aan ons om daar iets aan te doen. Alleen materieel sturen is dan mijn inziens niet genoeg.
Het meeste Europees inzetbaar en weg te geven materiaal is al naar Oekraine gezonden. Verder kan Europa niet zoveel doen, we zitten ook met een aantal pro-Putin landen in een politiek verbond waar ze een veto in hebben voor grote beslissingen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:56
Volgens Jake Broe zal het allemaal wel meevallen. Het wordt dan ook netjes uitgelegd dat er waarschijnlijk niets gaat veranderen.

[ Voor 25% gewijzigd door teacup op 06-11-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
In elk geval wil de VS er nog snel een pakket van $50 miljard doorheen duwen, dat is genoeg voor Oekraïne om ongeveer één jaar vooruit te kunnen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik had dezelfde 'angst' mbt de midterms. Maar de opmerkingen hier dat de wapenindustrie in de vs momenteel flink profiteert van de situatie heeft mijn beeld wat doen draaien. Dit zou voldoende kunnen zijn voor de trumpists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MikeyMan schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:36:
Ik had dezelfde 'angst' mbt de midterms. Maar de opmerkingen hier dat de wapenindustrie in de vs momenteel flink profiteert van de situatie heeft mijn beeld wat doen draaien. Dit zou voldoende kunnen zijn voor de trumpists.
Er is ook een groot verschil tussen wat gezegd wordt voor de buhne en men doet voor eigen gewin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-09 20:08

servies

Veni Vidi Servici

Als dat onze vrijheid beschermt: ja

[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 06-11-2022 15:03 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid