if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Op de Krim lijkt mij ook lastig, misschien een stukje in het noorden.Snow_King schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:34:
UA zou halverwege December op de Krim willen staan, dat lijkt mij zeer ambitieus.
Als het Oekraïne lukt om door te stoten vanuit Zaporizja naar Melitopol, of nog beter Marioepol, dan kunnen ze daarna vanuit die hoeken en vanuit Cherson het binnenland schoonvegen tot de Krim. Dan hebben ze ook de kerncentrale weer terug in handen. Maar dat is allemaal wel een mega groot gebied, dus ik vraag mij af of ze voldoende troepen hebben daarvoor en om ook nog druk op de Donbas te houden. Als het lukt, dan worden de linies voor Oekraïne een heel stuk gunstiger.
December is wat vroeg, maar dat de Krim een optie gaat worden is zeker.TheBrut3 schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:31:
[...]
Op de Krim lijkt mij ook lastig, misschien een stukje in het noorden.
Als het Oekraïne lukt om door te stoten vanuit Zaporizja naar Melitopol, of nog beter Marioepol, dan kunnen ze daarna vanuit die hoeken en vanuit Cherson het binnenland schoonvegen tot de Krim. Dan hebben ze ook de kerncentrale weer terug in handen. Maar dat is allemaal wel een mega groot gebied, dus ik vraag mij af of ze voldoende troepen hebben daarvoor en om ook nog druk op de Donbas te houden. Als het lukt, dan worden de linies voor Oekraïne een heel stuk gunstiger.
Voor de Donbass komt de Krim aan de beurt.
Controle over de M-14 zou fijn zijn, dan is de aanvoer naar de Krim helemaal beperkt.TheBrut3 schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:31:
[...]
Op de Krim lijkt mij ook lastig, misschien een stukje in het noorden.
Deze bruggen bv: 46.845073, 35.397383 en 46.770631, 35.357624
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
🔥 Russia declared "terrorist state" by EU Parliament: This is good because Ukraine can use it as an excuse not to negotiate with literal terrorists. It is strange to see European policy being far more pragmatic than the USA's even though it is usually the other way around.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 20 november 2022
Hij noemt geen bron. Ik kan dit erover vinden:XWB schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:59:
Oekraïne kan nu zeggen dat het land niet met een terroristische staat wil onderhandelen:
[Twitter]
https://news.yahoo.com/ru...-terrorism-234400329.html
De resolutie tekst is klaar en er word op 23 november over gestemd.
Ik ben vooral benieuwd wat de implicaties van een dergelijke verklaring zijn.
De stemming is wel pas a.s. woensdag hè, dus de claim "has declared" is wat voorbarig:XWB schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:59:
Oekraïne kan nu zeggen dat het land niet met een terroristische staat wil onderhandelen:
[Twitter]
https://www.europarl.euro...ent/B-9-2022-0487_EN.html
Het zou inderdaad wel een goed signaal zijn als deze motie wordt aangenomen.
A large fire broke out in Moscow. #Russia #Moscow pic.twitter.com/Axbu3gS0ie
— (((Tendar))) (@Tendar) 20 november 2022
dit wrs:
Two people blocked inside burning warehouse in central Moscow - emergencies services
Efforts are being taken to save them
MOSCOW, November 20. /TASS/. Two people are blocked inside a burning warehouse in central Moscow, a spokesman for the local emergencies services told TASS on Sunday.
"At the moment, two people are inside the warehouse on Komsomolskaya Square. Efforts are being taken to save them," the spokesman said, adding that the fire has consumed an area of nearly 2,000 square meters.
[ Voor 76% gewijzigd door Tens op 20-11-2022 16:26 ]
https://www.ukrinform.net...-for-kherson-raccoon.htmlA Russian prisoner of war (POW) has offered to exchange him for a raccoon stolen by Russians from the Kherson zoo.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Met a girl from Donetsk this evening
— Kate Levchuk 🇺🇦🇵🇱🏴 (@KateGoesTech) 20 november 2022
Beautiful, young Ukrainian girl, been in London for a week only
Russian speaker from Donbas. 8 Years of never ending propaganda... I didn't know what to expect
But then she told me:
🧵
"My parents could not leave Donbas because of elderly relatives. They have been suffering in limbo for over 8 years now. They have had to pretend everything is ok to survive. Since February 24th her father went outside to the street ONCE - to a dentist"
"Donetsk has been a ghost city since 2014. Most normal people have left and it has been fully occupied by the Russian zombies. People who stayed are terrified to say a thing and pretend all is fine. No credit cards are operating. Only Russian rubles. Destruction. Wild West. 90s"
"She says people know of their strong Ukrainian position, but the people who know would never tell this to the Russian occupiers. Thousands of Ukrainian people are living hostage in the dead zone of Russian horror, unable to escape, unable to make a sound"
"They've been waiting for 8 years now. They will wait for few more months. I know we will be free. As soon as it happens I will go back home"
Dan het maar op de identiteit gooien, het kan namelijk echt niet dat de Oekrainers een eigen identiteit vormen en zich afkeren van Moskou.
Meanwhile in Russia: propagandist admits that Russia is in Ukraine "not to liberate anyone," but to take whatever Russia perceives as its own—including Kyiv—and terrorizing Ukrainians into shedding their national identity and being afraid "to breathe wrong in Russia's direction." pic.twitter.com/SmcplWj677
— Julia Davis (@JuliaDavisNews) 20 november 2022
“We don’t need to liberate anyone over there. We need to take what’s ours and make it so that they’re afraid to even think about so much as to breathe the wrong way towards Russia”
— Prune60 (@Prune602) 20 november 2022
🇷🇺: I want them to be afraid, even terrorized.
🇺🇦: No pic.twitter.com/u78OnuETW1
nope
Ze voelen zich echt bestolen en kunnen niet begrijpen waarom ze niet bij Rusland willen "what kind of a beautiful life we'll create for them". Veel haat en waarschijnlijk jalousie zit er in, ook het verleden erbij halen wat Rusland allemaal wel niet gedaan heeft voor ze.bloody schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:29:
De smoesjes/excuses om Oekraine binnen te vallen zijn bijna op.
Dan het maar op de identiteit gooien, het kan namelijk echt niet dat de Oekrainers een eigen identiteit vormen en zich afkeren van Moskou.
[Twitter]
[Twitter]
Als ze in dit tempo doorgaan, dan bereikt Rusland 100.000 doden rond oud en nieuw.

Dat interesseert ze toch niet. Daarbij heeft Rusland het volledig in eigen hand om dat niet te laten gebeuren.Muncher schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:36:
[...]
Als ze in dit tempo doorgaan, dan bereikt Rusland 100.000 doden rond oud en nieuw.
Of als het weer een beetje meezit dan zijn die doden al lang voor oud en nieuw bereikt... (maar dan niet bijgewerkt in dit overzicht)dr.lowtune schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:59:
[...]
Dat interesseert ze toch niet. Daarbij heeft Rusland het volledig in eigen hand om dat niet te laten gebeuren.
21.11 ..Makiivka tank farm on Gvardiyka
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 21 november 2022
Very good BAVOVNA 👌🏻😉 pic.twitter.com/llKTHjXfOz
Makiivka, Donetsk oblast 💙💛
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 21 november 2022
Night BAVOVNA 🌃🔥🔥🔥🔥🔥 pic.twitter.com/XjqErg1dp6
[ Voor 21% gewijzigd door XWB op 21-11-2022 10:31 ]
Dat mannetje met de datum-in-plastic is toch wel een van de meer bijzondere dingen van deze oorlogXWB schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:28:
Opnieuw een HIMARS strike, brandstof aanvoer via spoor is geraakt:
[Twitter]
[Twitter]
nope
How accurate is HIMARS?.....
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 18 november 2022
Well, from 70+ kilometers it will hit the rut. 🤯🤯🤯🤯🤯 pic.twitter.com/uJXEOziNxb
Bewijsmateriaal verzamelen dat er een projectiel is geland op die plek?
Ze doen het een beetje overkomen alsof ze oorlogsmisdaden aan het registreren zijn.
Misschien is het een zelfverzonnen job, met datum en camera rondlopen, zodat hij niet ECHT hoeft te vechten. Soort van bullshitjob, maar dan in een oorlog.AndereKoekoek schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:42:
Wat is nou het praktische nut van wat die vent doet?
Ze doen het een beetje overkomen alsof ze oorlogsmisdaden aan het registreren zijn.
"Terrorist state" staat zo te lezen niet voor niets tussen aanhalingstekens. Ik lees dat ze worden gezien als "sponsor of terrorism". Iets wat naar mijn mening een stuk minder heftig is als een terrorist state.XWB schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:59:
[Twitter]
Bron: https://www.europarl.euro...tate-sponsor-of-terrorism
[ Voor 11% gewijzigd door 3raser op 21-11-2022 10:52 ]
De resolutie is toch vrij hard:3raser schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:52:
[...]
"Terrorist state" staat zo te lezen niet voor niets tussen aanhalingstekens. Ik lees dat ze worden gezien als "sponsor of terrorism". Iets wat naar mijn mening een stuk minder heftig is als een terrorist state.
Vraag me alleen af wat ze ermee willen bereiken. Lijkt erop alsof ze alle diplomatieke deuren dicht willen gooien.2. Declares the Russian Federation to be a terrorist state and recognises the abovementioned actions of the President, Government, Parliament and other bodies of the Russian Federation as acts of terrorism; states therefore that all official bodies of the Russian Federation, in particular the President, the Ministry of Defence and the Russian army, should be treated as a terrorist organisation, with all of the ensuing consequences; calls therefore on the Council to recognise the Russian army and its proxies, such as the Wagner Group, as an organisation involved in terrorist acts, to apply Council Common Position 2001/931/CFSP and to consider additional restrictive measures under the sanctions regime established by Council Regulation (EC) No 2580/2001; calls on the Member States and the international community to prosecute persons involved in acts of state-sponsored terrorism, including instigators from the highest circles of the Russian elite;
3. Encourages the European Council and the EU Member States to recognise Russia as a terrorist state and implement effective measures to comprehensively isolate it internationally by terminating all cooperation with Russia, freezing contacts with its representatives and expelling Russia’s ambassadors, including from international organisations and forums, such as the UN Security Council and the G20; underlines the need to update official EU policy towards Russia and its cooperation framework to reflect the new reality; encourages the EU and the Member States to establish an appropriate legal mechanism to allow the recognition of states as terrorists for committing terrorists acts, which would involve applying substantial measures against such states, including serious diplomatic and economic restrictions, as well as measures against third states cooperating with these terrorist states; considers that such a legal mechanism would significantly strengthen the EU’s common security and defence policy and would enable stronger coordination of global actions by the collective West, bearing in mind that such legislation already exists in the United States and Canada;
Lijkt me sterk dat ze een resolutie in deze vorm aannemen om eerlijk te zijn.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Kan het zijn dat je alleen de titel gelezen hebt? In de tekst staat namelijk meer context.3raser schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:52:
[...]
"Terrorist state" staat zo te lezen niet voor niets tussen aanhalingstekens. Ik lees dat ze worden gezien als "sponsor of terrorism". Iets wat naar mijn mening een stuk minder heftig is als een terrorist state.
[edit]
Wat @Rene hierboven zegt.
[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 21-11-2022 11:10 ]
Die zijn al dicht met dit regime. Dit is om Oekraïne verder te binden aan de EU en om een gezamenlijke vijand te creëren (zover die er nog niet is) waar de EU zich tegen kan verbinden.Rene schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:02:
[...]
Vraag me alleen af wat ze ermee willen bereiken. Lijkt erop alsof ze alle diplomatieke deuren dicht willen gooien.[...]
Diplomatie komt wel weer als er iemand anders aan het roer staat in Rusland.
Zolang Orban aan de macht is, zal hij het blokkeren. *knip* Heel intereressant, maar extraordinary claims require extraordinary evidenceRene schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:02:
[...]
[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 21-11-2022 20:04 ]
nope
AndereKoekoek schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:42:
/2
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 21 november 2022
Calendar model provides damage assessment. pic.twitter.com/6h2eISqD08
Prima veilige job toch?
PSN
Resoluties van het Europarlement zijn niet bindend. Daardoor is er minder druk op het Europarlement om teksten af te zwakken en klinken resoluties vaak vrij stellig. In praktijk wordt dit meer opgevat als een duwtje richting Europese commissie en ministerraad om Rusland scherper te veroordelen, dan als een officiële uitspraak "namens de EU". (Al zal die nuance in diverse propagandakanalen wel wegvallen.)Rene schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:02:
[...]
De resolutie is toch vrij hard:
[...]
Vraag me alleen af wat ze ermee willen bereiken. Lijkt erop alsof ze alle diplomatieke deuren dicht willen gooien.
Dat laatste is een vrij populair gerucht, maar tot nu toe nog zonder duidelijk bewijs. Het zou ook prima kunnen dat het blokkeergedrag van Hongarije bedoeld is om druk te zetten op de Europese commissie om de diverse strafmaatregelen te verzachten.bloody schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:14:
[...]
Zolang Orban aan de macht is, zal hij het blokkeren. *knip*
[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 21-11-2022 20:06 ]
Het is voor het eerst dat ik hem zie. Wat is de achtergrond hiervan? Komt'ie vaker voorbij? Commentaar op twitter suggereert dat'ie veel te zien is geweest, soort halve cult-status lijkt het wel.bloody schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:33:
[...]
Dat mannetje met de datum-in-plastic is toch wel een van de meer bijzondere dingen van deze oorlog
Geen praktisch nut. Gewoon een journalist die wil laten zien dat hij echt ter plekke is en niet honderden kilometers van het front berichtjes en foto's van social media copy-paste.AndereKoekoek schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:42:
Dat dus. Als het om miljarden gaat dan is er ook vast wel wat koehandel mogelijk om voor Hongarije (lees: Orban en z'n corrupte vrienden) een extra miljardje los te peuteren. Orban doet het puur voor eigen financieel en/of politiek gewin.onkl schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:23:
[...]
Dat laatste is een vrij populair gerucht, maar tot nu toe nog zonder duidelijk bewijs. Het zou ook prima kunnen dat het blokkeergedrag van Hongarije bedoeld is om druk te zetten op de Europese commissie om de diverse strafmaatregelen te verzachten.
Orban chantabel? Hij heeft al politiek 180-graden ommekeer gemaakt van liberale atheist naar conservatieve christen, z'n kiezers negeren overduidelijk bewijs van corruptie, van totale hypocrisie van naasten die terwijl ze grondwet homofoob herschrijven vrolijk meedoen aan gay orgies. Als Orban ontmaskerd werd als de antichrist zelf zou hij het afdoen als Soros-propaganda en z'n kiezers zouden met hem meegaan.onkl schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:23:
[...]
Dat laatste is een vrij populair gerucht, maar tot nu toe nog zonder duidelijk bewijs. Het zou ook prima kunnen dat het blokkeergedrag van Hongarije bedoeld is om druk te zetten op de Europese commissie om de diverse strafmaatregelen te verzachten.
Je hoeft geen rare chantage te hebben om Orban's beleid te begrijpen. Hij heeft een externe vijand nodig, dat levert de EU hem. En hij heeft gesubsideerde grondstoffen nodig, dat komt bij RU vandaan.
Wat dat betreft is het interessant wat er gebeurde toen de olie niet meer stroomde na RU aanval op UA pompstation. HU is blijkbaar erg kwetsbaar voor verstoring in die aanvoer. UA zou wel eens behoorlijke leverage kunnen hebben bij Orban als er weer iets vergelijkbaars gebeurt.
Oslik blyat! Oslik!
Maar dat boeit toch niet? Orban heeft zijn eigen volk onder controle en kan altijd een middelvinger opsteken naar de rest van de wereld. Dat soort mensen zijn relatief onaantastbaar. Kijk naar een Trump.bloody schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:14:
[...]
Zolang Orban aan de macht is, zal hij het blokkeren. *knip*
[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 21-11-2022 20:09 ]
Dit dus.
Het boeit wel als voor die motie unanimiteit nodig isFunkyTrip schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:04:
[...]
Maar dat boeit toch niet? Orban heeft zijn eigen volk onder controle en kan altijd een middelvinger opsteken naar de rest van de wereld. Dat soort mensen zijn relatief onaantastbaar. Kijk naar een Trump.
nope
In het Europees Parlement is een simpele meerderheid volgens mij voldoende. De vraag is meer wat de praktische consequenties zijn als de motie wordt aangenomen. Zou me niets verbazen als het in de praktijk geen consequenties heeft omdat het EP daar gewoon niet over gaat. Maar ik laat me graag verrassen.bloody schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:08:
[...]
Het boeit wel als voor die motie unanimiteit nodig is
Verwijderd
en het werkt alleen als je de krant van vandaag erbij pakt.downtime schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:32:
[...]
Geen praktisch nut. Gewoon een journalist die wil laten zien dat hij echt ter plekke is en niet honderden kilometers van het front berichtjes en foto's van social media copy-paste.
Een simpel stukje papier met een datum in de toekomst werkt niet
Ik vraag me af wat een overheid/land/natiestaat zoal moet doen om in aanmerking voor dat label te komen. Het is niet dat rusland nog veel meer kan doen in de categorie wandaden, tot en met concentratiekampen aan toe hebben we al langs zien komen.Rene schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:02:
[...]
De resolutie is toch vrij hard:
[...]
Vraag me alleen af wat ze ermee willen bereiken. Lijkt erop alsof ze alle diplomatieke deuren dicht willen gooien.
Het Europarlement gaat hier niet over, maar mag wel andere EU instituties oproepen tot handelen. In deze resolutie (waarvoor een eenvoudige meerderheid volstaat) zeggen ze, zeer beknopt,downtime schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:13:
[...]
In het Europees Parlement is een simpele meerderheid volgens mij voldoende. De vraag is meer wat de praktische consequenties zijn als de motie wordt aangenomen. Zou me niets verbazen als het in de praktijk geen consequenties heeft omdat het EP daar gewoon niet over gaat. Maar ik laat me graag verrassen.
1: Wij (=het europarlement) vinden Rusland een terroristische staat.
2: Roept de Europese raad (Dat is de raad van ministers van de Europese Unie en, verwarrend, niét de "Raad van Europa") op Russische instanties als terroristische organisaties te labelen.
3: Roept de Europese raad op Rusland te veroordelen als terroristische staat.
Punt 1 heeft vrij weinig impact, omdat (inderdaad) ze hier niet over gaan.
Punt 2 en 3 zouden meer impact kunnen hebben, mocht de Europese Raad hier inderdaad toe overgaan.
Hierbij zal Hongarije allicht tegenstemmen, maar er hoeft in de raad, sinds het verdrag van Lissabon, niet meer unaniem voor te worden gestemd, een zeer ruime meerderheid volstaat. Wel streeft de raad nog steeds naar unanimiteit, maar hierdoor kan één enkel land een voorstel niet meer blokkeren (En daarmee de rest chanteren).
Thanks. Ik vermoedde al dat het zo zou werken. Het heeft dus niet direct praktische consequenties maar het kan wel een balletje aan het rollen brengen.onkl schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:00:
[...]
Het Europarlement gaat hier niet over, maar mag wel andere EU instituties oproepen tot handelen.
Het geeft openingen tot verregaandere sancties, vooral sancties voor 3e partijen die toch nog blijven handelen met RU.downtime schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:06:
[...]
Thanks. Ik vermoedde al dat het zo zou werken. Het heeft dus niet direct praktische consequenties maar het kan wel een balletje aan het rollen brengen.
PSN
Vast ietwat opgeleukt met PS, maar dat maakt mij even niets uit
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1594710876002689026]
nope
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:19:
[...]
en het werkt alleen als je de krant van vandaag erbij pakt.
Een simpel stukje papier met een datum in de toekomst werkt niet
In Rusland is het misschien wel mogelijk een krant te bemachtigen welke pas over enkele weken uit komt.
Pro-Russian milblogger GREY ZONE is hinting towards the fact that Russia will transfer control over the Zaporizhia NPP to the IAEA and then to Ukraine. For what it's worth, but he was quite right in terms of timing on recent withdrawals also. pic.twitter.com/EQ6DDPsquI
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 21 november 2022
Ik zag het bericht ook langskomen, maar note dat het niet van Wagner zelf is, maar van een andere bron, en puur iets wat ze delen.
(Maar misschien betekent het wel dat ze het er mee eens zijn?)
Wat ik eigenlijk ook wel interessant vond, is deze opmerking (die niet in Noel's bericht staat):
The process of making new and new "difficult decisions" (in fact, without quotes), launched at the Security Council, has been launched. Before the New Year, the country is waiting for the most unexpected political upheavals and upheavals that, at best, will lead to insight.
nope
Mjah, als Putin dingen over hem weet, dan verwacht ik dat de 1e inlichtingendienst ter wereld dat ook wel weet. Publiceren dan maar, dan is Putin die hefboom ook weer kwijt.bloody schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:14:
[...]
Zolang Orban aan de macht is, zal hij het blokkeren. Het schijnt dat Putin 'dingen' over hem weet, soort van chantage / drukmiddel.
Fun while it lasted: World Community Grid!
Dat zou heel bijzonder zijn aangezien die centrale in bezet gebied ligt en ze vast geen Oekraiense enclave in bezet gebied willen. Zal eerder overdracht aan IAEA zijn als "neutrale" partij waarna het Oekraiense personeel op papier voor IAEA werkt.
Ik denk dat het maar beperkte waarde heeft tenzij er ook een ruime veiligheidszone rond de centrale komt waar geen militairen toegelaten worden.
Wordt hopelijk succesvoller dan de OSCE missie in het oosten van de afgelopen 8 jaar.downtime schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:36:
[...]
Dat zou heel bijzonder zijn aangezien die centrale in bezet gebied ligt en ze vast geen Oekraiense enclave in bezet gebied willen. Zal eerder overdracht aan IAEA zijn als "neutrale" partij waarna het Oekraiense personeel op papier voor IAEA werkt.
Ik denk dat het maar beperkte waarde heeft tenzij er ook een ruime veiligheidszone rond de centrale komt waar geen militairen toegelaten worden.
(Waar de OSCE controle de facto alleen aan de UA kant kon worden uitgevoerd)
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 21-11-2022 17:48 ]
PSN
Daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Ben erg benieuwd hoe dit uitpakt.YakuzA schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:47:
[...]
Wordt hopelijk succesvoller dan de OSCE missie in het oosten van de afgelopen 8 jaar.
(Waar de OSCE controle de facto alleen aan de UA kant kon worden uitgevoerd)
Poet kan ook wat in elkaar gedraaid hebben. Chantagemiddelen hoeven niet waar te zijn, alleen geloofwaardig. En zelfs bij dat laatste heb ik wel eens m'n twijfels.scorpionv schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:28:
[...]
Mjah, als Putin dingen over hem weet, dan verwacht ik dat de 1e inlichtingendienst ter wereld dat ook wel weet. Publiceren dan maar, dan is Putin die hefboom ook weer kwijt.
De terugtrekking uit Kherson, mogelijk dit….straks helpt het leger Poetin om zeep en blijk de Russische legerleiding toch een verstandige en menselijke kant te hebben….downtime schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:36:
[...]
* dr.lowtune droomt lekker verder
Verwijderd
dr.lowtune schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:24:
[...]
De terugtrekking uit Kherson, mogelijk dit….straks helpt het leger Poetin om zeep en blijk de Russische legerleiding toch een verstandige en menselijke kant te hebben….
* dr.lowtune droomt lekker verder
Komt dus wel goed.
Maar voorlopig is het vermoeden dat de Russen zich mochten terugtrekken uit Kherson in ruil voor concrete resultaten in de Donbas.
Vandaar dat de hel van Bakhmut en Pavlivka weer een niveautje hoger is gezet, al is het mogelijk door het minder goede weer toch weer wat rustiger.
In Kherson nieuws: nu officieel vanuit Southern Command bericht dat ze inderdaad bezig zijn op de Kinburn Spit:
Verwijderd in "Het Cherson front"
Ik begon enthousiast aan een "nietus, onzin" post, maar mogelijk begrijp ik niet precies wat je bedoelt met ruil.Verwijderd schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:27:
[...]
ik blijf Tom Clancy erbij halen, maar toen in het boek Red Storm Rising de Russen aan het verliezen waren en de politici van plan waren om kernwapens in te zetten greep het leger ook in met een staatsgreep.
Komt dus wel goed.
Maar voorlopig is het vermoeden dat de Russen zich mochten terugtrekken uit Kherson in ruil voor concrete resultaten in de Donbas.
Vandaar dat de hel van Bakhmut en Pavlivka weer een niveautje hoger is gezet, al is het mogelijk door het minder goede weer toch weer wat rustiger.
In Kherson nieuws: nu officieel vanuit Southern Command bericht dat ze inderdaad bezig zijn op de Kinburn Spit:
Verwijderd in "Het Cherson front"
Bedoel je een soort deal tussen Russen en Oekraïners (Dan kan ik fijn gaan "nietus, onzin" typen), of bedoel je een deal binnen de Russische politieke/militaire facties, waarbij er beloofd is dat Bahmut nu eindelijk wél gaat lukken om de terugtrekking een beetje te kunnen verdoezelen>
Ah nee, ik ben net begonnen aan dat boek. Maar even wat anders gaan lezen dan nuVerwijderd schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:27:
[...]
ik blijf Tom Clancy erbij halen, maar toen in het boek Red Storm Rising de Russen aan het verliezen waren en de politici van plan waren om kernwapens in te zetten greep het leger ook in met een staatsgreep.

Dan maar Bloodlands.
https://www.ukrinform.net...winter-months-austin.htmlThe United States is determined to provide Ukrainian forces with the necessary equipment and weapons to conduct hostilities in the winter months so that Ukraine can take back every inch of its sovereign territory.
...
Austin said he was confident that the Ukrainians now are trained much better than the Russian invaders. He said that Ukraine's struggle for its own freedom and restoration of borders is just, and the United States is focused on supporting Ukrainian defenders in everything so that they can achieve their goals and "take back every inch of their sovereign territory."
Klinkt weer prima.
[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 21-11-2022 21:03 ]
PSN
Zeker! Als de Russen goed kou lijden en UA kan wel goed voortgang boeken doordat ze het juiste materiaal hebben kan dat wel eens een flink verschil gaan maken. (Hoop ik).YakuzA schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:02:
[...]
https://www.ukrinform.net...winter-months-austin.html
Klinkt weer prima.
Een goed voertuig met verwarming kan al een groot verschil maken bijvoorbeeld. Of een tent met daarin verwarming.
Ijskoude manschappen heb je gewoon weinig aan.
Verwijderd
argh! sorry, heb m tussen spoilers gezet. niet dat het helpt. t Is een boek uit 1983 heyMuncher schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:52:
[...]
Ah nee, ik ben net begonnen aan dat boek. Maar even wat anders gaan lezen dan nu
Dan maar Bloodlands.
dat laatste. Althans dat is het vermoeden. Rusland trekt zich terug uit een belangrijke plek, enige oblast-hoofdstad die ze hebben kunnen veroveren. Strategisch ook nog want hun enige bruggehoofd op de rechterbank van de Dnjepr.onkl schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:36:
[...]
Ik begon enthousiast aan een "nietus, onzin" post, maar mogelijk begrijp ik niet precies wat je bedoelt met ruil.
Bedoel je een soort deal tussen Russen en Oekraïners (Dan kan ik fijn gaan "nietus, onzin" typen), of bedoel je een deal binnen de Russische politieke/militaire facties, waarbij er beloofd is dat Bahmut nu eindelijk wél gaat lukken om de terugtrekking een beetje te kunnen verdoezelen>
En geannexeerd ook nog. En die nieuwe generaal lijkt ook nog niet uit het raam te zijn gevallen dus dan zou je verwachten dat er iets tegenover staat.
En de Russen zijn sowieso al gefixeerd op Bakhmut. De Donbas is waar ze de SMO ooit om begonnen dus mogelijk mag die generaal terugtrekken uit Kherson in ruil voor extra resultaat in de Donbas.
Daarnaast, alsof die wending in zo'n boek echt een spoiler is. Ik zag hem iig al heel wat bladzijden vantevoren aankomen (zeker als je meer van zulke boeken hebt gelezenVerwijderd schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:09:
[...]
argh! sorry, heb m tussen spoilers gezet. niet dat het helpt. t Is een boek uit 1983 hey
Alleen blijven die resultaten voorlopig ook nog uit. Voor beide kanten is natuurlijk het nadeel dat de andere partij ook troepen vrij heeft gekregen.[...]
dat laatste. Althans dat is het vermoeden. Rusland trekt zich terug uit een belangrijke plek, enige oblast-hoofdstad die ze hebben kunnen veroveren. Strategisch ook nog want hun enige bruggehoofd op de rechterbank van de Dnjepr.
En geannexeerd ook nog. En die nieuwe generaal lijkt ook nog niet uit het raam te zijn gevallen dus dan zou je verwachten dat er iets tegenover staat.
En de Russen zijn sowieso al gefixeerd op Bakhmut. De Donbas is waar ze de SMO ooit om begonnen dus mogelijk mag die generaal terugtrekken uit Kherson in ruil voor extra resultaat in de Donbas.
[removed]
Dus de Russen hebben nog even 13 miljard euro geregeld om de oorlog door te laten sudderen, ik vraag me af hoelang ze daar die oorlog dan mee zouden kunnen rekken? Het zou in mijn ogen ook maar een deel van die overschrijding van het defensiebudget dekken. Zou het misschien een voorloper zijn op een nieuwe mobilisatie en dat daar alvast geld voor opgehaald moet gaan worden.Het Russische ministerie van Financiën heeft in één dag tijd 13,6 miljard dollar (13,3 miljard euro) geleend via de grootste schulduitgifte van het land. Dat is volgens het rapport van het Britse ministerie van Defensie de grootste lening van het land ooit op één dag. Rusland zal het geleende geld met interest moeten terugbetalen aan de investeerders
Het ministerie waarschuwt ervoor dat het aangetrokken geld een 'sleutelmechanisme is om de defensie-uitgaven te ondersteunen'. De kosten van Vladimir Poetins oorlog in Oekraïne blijven dan ook oplopen.
De defensie-uitgaven van Rusland zullen in 2023 ongeveer 5 biljoen roebel (80 miljard euro) bedragen, 40 procent méér dan voorspeld. Naar de werkelijke kosten van Ruslands invasie in Oekraïne blijft het gissen. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling schat dat het conflict de wereldeconomie tot eind 2023 zo’n 2,7 biljoen euro aan productieverlies zal kosten.
De economische sancties die aan Rusland zijn opgelegd als gevolg van de oorlog zullen waarschijnlijk nog tientallen jaren door de Russische burgers worden gevoeld, meldde CNBC al in maart.
Ik blijf het toch bijzonder vinden, het Westen laat het voorkomen alsof ze de zwaarste sancties ooit hebben opgelegd en Rusland daardoor niets kan, maar ze kunnen toch en drones regelen, munitie kopen, en ruim 13 miljard ophalen bij "investeerders". Hoe dan?
In hetzelfde liveblog wordt overigens alvast voorgesorteerd op de volgende uit het raamvaller.
Een van Poetins topgeneraals, Sergei Surovikin, staat onder grote druk nadat hij ervoor gepleit heeft om de troepen terug te trekken uit Cherson. Bovendien wordt het Russische leger 'gehinderd door ernstige tekorten aan munitie en bekwaam personeel'.
Sergei Surovikin, bijgenaamd ‘Generaal Armageddon’ in de Russische media wegens zijn brutaliteit, is de bevelhebber van de Russische troepen in Oekraïne.
Hij adviseerde om het Russische leger op 9 november terug te trekken uit Cherson en de westelijke oever van de rivier de Dnepr. Hij voerde aan dat de terugtrekking, die twee dagen later werd voltooid, Rusland in staat zou stellen om materieel te sparen en de troepen daar - die door de VS op 30.000 man worden geschat - in te zetten voor andere offensieven.
Sommige van die troepen zijn sindsdien verplaatst van Zuid- naar Oost-Oekraïne, waar momenteel hevige gevechten woeden. Volgens persbureau Reuters staat Surovikin nu onder grote druk om te laten zien dat deze beslissing in het voordeel van Moskou uitpakt.
[ Voor 30% gewijzigd door TIGER1125 op 21-11-2022 21:53 ]
Dank namelijk dat wanneer de generaals uit het raam beginnen te vallen, de volgende generaal wel 2 keer nadenkt waar hij zijn poppetjes neerzet. Kan ze ook ipv Oekraïne richting Moskou sturen, en dat hebben dictators toch liever niet.
Bij de ~85% van de wereld die niet tot het westen hoort? Dan heb je nog wel een redelijk aantal die er niet bij hoort, maar wel nu iig met ons eens zijn. Maar dan blijven er alsnog heel veel mensen/landen over.TIGER1125 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:46:
Uit het liveblog van AD.nl:
[...]
Ik blijf het toch bijzonder vinden, het Westen laat het voorkomen alsof ze de zwaarste sancties ooit hebben opgelegd en Rusland daardoor niets kan, maar ze kunnen toch en drones regelen, munitie kopen, en ruim 13 miljard ophalen bij "investeerders". Hoe dan?
Oef dit is wel een misser van het AD.TIGER1125 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:46:
[...]
Sergei Surovikin, bijgenaamd ‘Generaal Armageddon’ in de Russische media wegens zijn brutaliteit, is de bevelhebber van de Russische troepen in Oekraïne.
[...]
'brutaliteit' is waarschijnlijk 1-op-1 vertaald van 'brutality'.
Wat helaas niets met elkaar te maken heeft.
Brutality is namelijk "savage physical violence; great cruelty", precies zoals we die generaal (helaas) kennen..
nope
Omdat er ook landen zijn die niet aan de sancties meedoen, en er ook mensen met geld zijn die nog steeds geld kunnen geven. Het is niet alsof we een land 100% kunnen isoleren. Je kunt dus veel beperken, maar helemaal stoppen is gewoon onmogelijk.TIGER1125 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:46:
[...]
Dus de Russen hebben nog even 13 miljard euro geregeld om de oorlog door te laten sudderen, ik vraag me af hoelang ze daar die oorlog dan mee zouden kunnen rekken? Het zou in mijn ogen ook maar een deel van die overschrijding van het defensiebudget dekken. Zou het misschien een voorloper zijn op een nieuwe mobilisatie en dat daar alvast geld voor opgehaald moet gaan worden.
Als die 'winst' op de andere fronten uitblijft zal hij inderdaad wel een keertje uit het raam struikelen. En ook al voert rusland de druk wel her en der op, heeft ook Oekraine extra troepen die zijn vrijgekomen.In hetzelfde liveblog wordt overigens alvast voorgesorteerd op de volgende uit het raamvaller.![]()
[...]
[removed]
Je kunt een staatslening ook gewoon in eigen land ophalen. Er is geen tekort aan miljardairs in Rusland.Sissors schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:05:
[...]
Bij de ~85% van de wereld die niet tot het westen hoort? Dan heb je nog wel een redelijk aantal die er niet bij hoort, maar wel nu iig met ons eens zijn. Maar dan blijven er alsnog heel veel mensen/landen over.
Dat krijg je als iedereen denkt dat het zonde is om een tolk te betalen om vanuit het Engels te vertalen. Dat kan die stagiaire toch ook, die krijgt toch ook Engels op school?bloody schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:18:
[...]
Oef dit is wel een misser van het AD.
Brutality is namelijk "savage physical violence; great cruelty", precies zoals we die generaal (helaas) kennen..
Klinkt nu alsof het een voordringer bij de supermarkt is.bloody schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:18:
[...]
Oef dit is wel een misser van het AD.
Ben de bron helaas kwijt, maar las dat de russen 20k mensen in Cherson en omgeving hadden. De Oekrainers 50k.. .Die hebben dus veel meer manschappen vrijgespeeld. Beide zullen x aantal moeten achterlaten, maar dan nog heeft Oekraine veel meer mensen beschikbaar.redwing schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:21:
Als die 'winst' op de andere fronten uitblijft zal hij inderdaad wel een keertje uit het raam struikelen. En ook al voert rusland de druk wel her en der op, heeft ook Oekraine extra troepen die zijn vrijgekomen.
[ Voor 192% gewijzigd door IJsbeer op 21-11-2022 22:31 ]
Wat ze er niet bij vertellen zijn de evt gunsten die verleend moeten worden in ruil voor het geld van de lening.TIGER1125 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:46:
[...]
Dus de Russen hebben nog even 13 miljard euro geregeld om de oorlog door te laten sudderen, ik vraag me af hoelang ze daar die oorlog dan mee zouden kunnen rekken? Het zou in mijn ogen ook maar een deel van die overschrijding van het defensiebudget dekken. Zou het misschien een voorloper zijn op een nieuwe mobilisatie en dat daar alvast geld voor opgehaald moet gaan worden.
In hetzelfde liveblog wordt overigens alvast voorgesorteerd op de volgende uit het raamvaller.![]()
[...]
Welke gunsten. Als je geen lening verstrekt mag je het geld gaan uitgeven bij de glaszetter...D-dark schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:39:
[...]
Wat ze er niet bij vertellen zijn de evt gunsten die verleend moeten worden in ruil voor het geld van de lening.
De meest simpele van allemaal.Gebanned schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:44:
[...]
Welke gunsten. Als je geen lening verstrekt mag je het geld gaan uitgeven bij de glaszetter...
Goedkope langdurige olie en gascontracten
Moderne wapensystemen in de toekomst.
Er zal gegarandeerd een gedeelte wel geleend zijn maar wat denk je dat de rente is in deze omstandigheden?
Wil je voor de rest die een beetje gunstig hebben dan moet daar wat tegenover staan. Zie het als een voorschot.
caliber - Israel protests Russia over use of Iranian drones in Ukraine . Merk even op, Azerbeidzjaanse bron, gesteund door Turkije. Azerbeidzjan heeft een conflict met Armenië dat (in naam) wordt gesteund door Rusland.
21 November 2022 - 16:32
Israel has protested Russia due to the use of kamikaze drones purchased from Iran during military operations in Ukraine.
As the Israeli media published, the local 11KAN TV channel reported on November 20 that the protest was expressed through two channels, Report informs.
Initially, Israeli Ambassador to Moscow Alexander Ben-Zvi made the relevant statement during a meeting with Russian Deputy Foreign Minister Mikhail Bogdanov, who oversees the Middle East and in the past served as Russian Ambassador to Israel.
Then the head of the National Security Council, Eyal Hulata, publicly stated that Israel, in response to the supply of Iranian weapons to Russia, could think about retaliatory actions, without specifying the details.
According to Hulata, Jerusalem cautioned Russia against buying Iranian missiles. Otherwise, Israel will start deliveries of high-precision missiles to Ukraine.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Ik had nu pas tijdVerwijderd schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:09:
[...]
argh! sorry, heb m tussen spoilers gezet. niet dat het helpt. t Is een boek uit 1983 hey
Alhoewel in 1983 is uitgebracht, leest het boek alsof het begin dit jaar geschreven is. Veel bekende termen, gedachtes, structuren en gesprekken aan de Russische zijde die overeenkomen met wat er nu in de realiteit zien. Nog nooit eerder wat van Clancy gelezen, tot nu toe best aardig.
Als je van Koude Oorlog-verhalen houdt is Clancy hoe dan ook een aanrader. Heeft ook een paar heel bekende verfilmingen opgeleverd.Muncher schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:56:
[...]Nog nooit eerder wat van Clancy gelezen, tot nu toe best aardig.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
En Frederick Forsyth. Maar we gaan OT.Stoney3K schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:02:
[...]
Als je van Koude Oorlog-verhalen houdt is Clancy hoe dan ook een aanrader. Heeft ook een paar heel bekende verfilmingen opgeleverd.
een treffende spreuk
Russian propagandist Vladimir Solovyov had clearly given up on the idea of defeating Ukraine militarily. In his desperation to scare the West into stopping its support, he resorts to nuclear threats—but even fellow propagandists are sick of it & say he lost all sense of reality. pic.twitter.com/HM37ZgDxoI
— Julia Davis (@JuliaDavisNews) 22 november 2022
Solovyov vind het tijd om nukes in te zetten, want Russisch landsgebied wordt bedreigt.
Vervolgens reageert iemand koeltjes (vanaf 2:07 kijken):
ouch dat moet pijn doen..It wasn't our territory until we declared it as ours
Vervolgens krijgt hij veel tegengas op zijn opmerking dat NAVO tegen hun vecht, vanaf 3:34.
Even later over China zegt Solovyov:
En nog geen seconde later...China is standing by us like a mountain!
echt, desillusie 2.0..Where are they though? Can I touch this mountain?
Eigenlijk gebeurt er teveel om op te noemen, even 7 minuten kijken dus
Uitzoomend verbaas ik mij erover dat praktisch iedereen tegen Solovyov in gaat. Dit had een paar maanden geleden niet gebeurd. En zo'n talkshow wordt echt niet uitgezonden zonder goedkeuring van de censuur/propaganda commissie.
Dat zo'n hoeveelheid (forse) tegenspraak toegestaan wordt, vind ik wel interessant
nope
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Propaganda werkt tot het niet meer werkt.bloody schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:40:
Ha, Solovyov krijgt van meerdere personen tegengas in zijn talkshow:
[Twitter]
Solovyov vind het tijd om nukes in te zetten, want Russisch landsgebied wordt bedreigt.
[...]
ouch dat moet pijn doen..
Vervolgens krijgt hij veel tegengas op zijn opmerking dat NAVO tegen hun vecht, vanaf 3:34.
[...]
En nog geen seconde later...
[...]
echt, desillusie 2.0..
Uitzoomend verbaas ik mij erover dat praktisch iedereen tegen Solovyov in gaat. Dit had een paar maanden geleden niet gebeurd. En zo'n talkshow wordt echt niet uitgezonden zonder goedkeuring van de censuur/propaganda commissie.
Dat zo'n hoeveelheid (forse) tegenspraak toegestaan wordt, vind ik wel interessant
Het is inmiddels heel duidelijk dat Rusland wordt terug gedrongen en aan het verliezen is.
Een bijkomstigheid van het falen van propaganda is dat veel mensen die onder invloed ervan waren plotseling zich gaan realiseren dat het 'tegengeluid' wat ze deden weg filteren plotseling toch waar bleek te zijn.
Het is niet alsof de mensen in Rusland niet op de hoogte waren van wat het westen deed en zei. Ze gebruikten propaganda gewoon als het 'makkelijker te aanvaarden verhaal' accepteren. Maar als dat verhaal niet meer klopt dan zie je het als een leugen en dan moet het andere geluid wel 'de waarheid' zijn.
Psychologisch zit Rusland nu een stadium waarin ze zijn gaan inzien dat de waarheid anders is dan wat hun is worden verteld. Dit is goed. Als nu veel tegenslagen en doden blijven komen aan Russische zijde dan slaat die realisatie om naar woede tegen de overheid.
Dus ze begonnen de oorlog met een zelfverzekerd gevoel. Toen de oorlog niet zo snel naar een overwinning ging kwam propaganda meer naar voren en werd dat de realiteit. Toen de oorlog omsloeg naar een standstil veranderde de propaganda naar 'volhouden en we winnen'. Toen ze echter gingen verliezen en mobilisatie kwam brak de propaganda. Mensen zien nu de waarheid in Rusland. Maar het duurt altijd even voordat een samenleving omslaat.
Zeker is dit. Als Poetin een volgende mobilisatieronde doet aankondigen begin volgend jaar dan zal de reactie vanuit de bevolking veel vijandiger zijn. De eerste mobilisatie brak de propaganda, de tweede zal de steun aan Poetin breken.
Poetin zal dit ook realiseren wat wellicht verklaard dat Rusland zich aan het opmaken is om de grenzen van voor februari te versterken. Ik vermoed dat Rusland vrij weinig keus heeft dan terugvallen en hopen dat ze genoeg tegengas kunnen geven tot er vanuit het westen diplomatischere oplossingen worden verzocht.
Ik zie echter voor Rusland weinig licht in deze tunnel. Ik vermoed dat alles van na februari 2022 uiteindelijk wordt opgeofferd als de druk er te hoog wordt. Gewoon tijdswinst om betere verdediging op te bouwen bij de Krim, Donbas en Loehansk.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Ze hebben voldoende gemobiliseerd om dat nog even vol te houden maar erg effectief lijkt het niet te zijn.
Volgens mij pakken ze daar het grootste deel van de verliezen - zo te zien zonder gemechaniseerde ondersteuning. Het heeft er op basis van de cijfers, verhalen en beelden alle schijn van dat ze soldaten gewoon het veld in sturen, golf, na golf. Ik vind het bizar.Indoubt schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:22:
mogelijk, ja. Maar bij Bakhmut gaat het de russen niet goed af. Ze willen dat misschien graag veroveren en gooien daar van alles in de strijd maar voorlopig wordt zo ongeveer elke aanval afgeslagen met grote verliezen voor de russen.
Ze hebben voldoende gemobiliseerd om dat nog even vol te houden maar erg effectief lijkt het niet te zijn.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Erg interessant. Wat een hoop mentale gymnastiek en cognitieve dissonantie komt hier voorbij, en dat in een bizarre combinatie met een Calimero-complex. Elke psycholoog zal dit fascinerend vinden.bloody schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:40:
[Twitter]
[...]
[...]
[...]
echt, desillusie 2.0..
Wat idd opvalt: de andere gasten snappen dondersgoed wat de echte situatie is: Rusland heeft gezegd dat Ukraine van hun is, en nu ineens zitten ze in een strijd waarbij niemand ze steunt, en die ze niet kunnen winnen. Ook zien ze dat de NAVO superieur is qua militaire technologie, maar zich ook netjes aan de regels houdt, en Rusland niet aanvalt. De presentator probeert maar steeds terug te gaan naar "ja maar Ukraine is van ons, en dus worden we aangevallen op ons grondgebied, en mogen we met kernwapens de NAVO aanvallen, want die zitten achter het Ukrainse succes" maar de gasten trappen er (ook) niet meer in.
Dit vind ik wel bijzonder. Zou mooi zijn als de gewone Rus ook langzaam de schellen van de ogen vallen, en ze de situatie zien voor wat het echt is.
Goed stukje. Maar ook al is er veel tegenspraak, niemand vertelt hem dat als er nukes aan te pas komen (Washington platgooien zoals hij voorstelt), dat Rusland dan ook plat ligt.. Ze doen daar net of het geen zelfmoord is maar een pad naar de overwinning. Dat wordt niet echt tegengesproken.bloody schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:40:
[Twitter]
[...]
[...]
[...]
echt, desillusie 2.0..
Dat betekent, stam + t .
Die Solovyov vind ik wel een ontzettend agresief mannetje en probeert een behoorlijk vijandig sfeertje te creëren, en dat er dan tegengas komt van anderen vind ik wel mooi en zou enkele maanden geleden ondenkbaar zijn in deze shit show.
Man man man wat een stemmingmakerij is dit, praten idd zo makkelijk over het inzetten van een Nuke, nou ik wil hem nog wel eens horen na een bezoekje Chernobyl om dan ff een schepje in zijn handen te duwen.
Die man heeft echt het verstand van een papieren servetje en dat zo iemand een degelijk podium krijgt, dat kan alleen in Moedertje Rusland.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Weten we zeker dat de ondertiteling correct is?bloody schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:40:
Ha, Solovyov krijgt van meerdere personen tegengas in zijn talkshow
Er zijn veel parodie varianten maar ook manipulatieve vertalingen in omloop.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Gepost door Julia Davis toch? Ga er maar van uit dat het klopt.hoevenpe schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:58:
[...]
Weten we zeker dat de ondertiteling correct is?
Er zijn veel parodie varianten maar ook manipulatieve vertalingen in omloop.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Die is inderdaad betrouwbaar, het is zo opmerkelijk kritisch dat ik sceptisch was.Tens schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:08:
Gepost door Julia Davis toch? Ga er maar van uit dat het klopt.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Volgens mij is dit programma wel beetje van niveau VI met een heleboel mediagenieke onzin en quotes. Verwar je bevolking en de internationale wereld met elke dag een hele hoop poep en verschillende meningen, en niemand weet meer wat nou waar is...merlin1201 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:55:
Vind het idd ook bijzonder en er klinkt in ieder geval een ander geluid in dat programma.
Die Solovyov vind ik wel een ontzettend agresief mannetje en probeert een behoorlijk vijandig sfeertje te creëren, en dat er dan tegengas komt van anderen vind ik wel mooi en zou enkele maanden geleden ondenkbaar zijn in deze shit show.
Man man man wat een stemmingmakerij is dit, praten idd zo makkelijk over het inzetten van een Nuke, nou ik wil hem nog wel eens horen na een bezoekje Chernobyl om dan ff een schepje in zijn handen te duwen.
Die man heeft echt het verstand van een papieren servetje en dat zo iemand een degelijk podium krijgt, dat kan alleen in Moedertje Rusland.
Een tijdje geleden had Jelle Brandt Corstius nog een “gesprek” met hem in zijn interessante programma “Grensland”.
mischien leuk om eens terug te kijken aangezien toen de oorlog nog niet op deze wijze bezig was. Geeft wel een mooi kijkje in wat voor soort figuur het is.
[ Voor 17% gewijzigd door pro_6or op 22-11-2022 16:17 ]
een treffende spreuk
⚡Defense Minister #Reznikov published statistics on #Russian missiles.#Ukraine #UkrainianArmy #UkraineWar #ukrainecounteroffensive #Ukrainian #Ukraina #RussiaisATerroistState pic.twitter.com/V9UQqm9Eh6
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 22 november 2022
Aardig goed overzicht
(al vind ik zelf de S300 niet onder 'high-precision' vallen)
Ze hebben meer Kinzhal op voorraad dan ik eerst dacht.
[ Voor 48% gewijzigd door YakuzA op 22-11-2022 11:58 ]
PSN
Dat zijn er nog akelig veel helaas. Ik hoopte dat ze een beetje op aan het raken waren, maar dat duurt nog wel even ben ik bang.YakuzA schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:51:
[Twitter]
[Afbeelding]
Aardig goed overzicht
Ze hebben meer Kinzhal op voorraad dan ik eerst dacht.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Iskander en Calibr (en Kinzhal) zijn hun voornaamste met echte precisie.Fiber schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:58:
[...]
Dat zijn er nog akelig veel helaas. Ik hoopte dat ze een beetje op aan het raken waren, maar dat duurt nog wel even ben ik bang.
Die voorraden zijn al aardig leeg aan het raken, daarvoor in de plaats komen helaase al de minder accurate oudere voorraden.
Ik was ook wel verrast dat de KH101 en KH35 blijkbaar nog goed te produceren is?
PSN
Ze vuren ze nu eens per maand met 70-100 stuks af, maar zouden er 'duizenden' op voorraad moeten hebben?
Zal aan mij liggen, maar als ze de infra van UA hadden willen slopen hadden ze er dus net zo veel gestuurd tot dat klusje geklaard was. UA schiet nu > 70% neer, maar dat lukt niet als Rusland bijv 500 raketten in 1 keer schiet. Scheelt maandelijks gedoe.
Ik heb er dus een hard hoofd in - zelfs dat het van UA komt. Maargoed, in theorie zal Rusland dit vast ooit gemeld hebben en ze hebben AA nodig.
[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 22-11-2022 14:37 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik denk niet dat ze al hun voorraden op willen branden in UA, ik zou zelf nog wat willen bewaren om aan andere grenzen nog een redelijke bedreiging te kunnen vormen. Niet dat de RU strijdkrachten een echte bedreiging meer vormen voor de meeste buurlanden, maar zonder deze wapens hangt de russische broek wel tot ver over de enkels.Fiber schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:58:
[...]
Dat zijn er nog akelig veel helaas. Ik hoopte dat ze een beetje op aan het raken waren, maar dat duurt nog wel even ben ik bang.
Dit is overigens ook heel interessant voor de militaire stand van Rusland ná de oorlog. Ze hebben nu echt een "throw everything we got at it" strategie naar Oekraïne toe, waardoor ze straks heel erg zwak staan in een conflict waar ze zelf worden aangevallen.Apache4u schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:47:
Een mooi overzicht van het Oekrainse ministerie van defensie van hun inschatting mbt de russische voorraden aan raketten. Van belang voor het verdere verloop van de oorlog.
[Afbeelding]
Dan hebben ze misschien alleen nog kernwapens over maar niemand weet in wat voor operationele staat die dingen zijn.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
We zien dit al optreden in Eurazië en Azië. De CTSO (een organisatie van Rusland en enkele oud Sovjet staten) is uit elkaar aan het vallen. Grensconflicten die voorheen door Ruslands militaire overwicht politiek waren opgelost worden nu uitgevochten met militaire middelen. Landen van de CTSO vechten onder elkaar. CTSO landen die Rusland vroegen om militair in te grijpen of om te bemiddelen kregen geen antwoord omdat Rusland simpelweg de middelen niet heeft.Stoney3K schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:52:
[...]
Dit is overigens ook heel interessant voor de militaire stand van Rusland ná de oorlog. Ze hebben nu echt een "throw everything we got at it" strategie naar Oekraïne toe, waardoor ze straks heel erg zwak staan in een conflict waar ze zelf worden aangevallen.
Dan hebben ze misschien alleen nog kernwapens over maar niemand weet in wat voor operationele staat die dingen zijn.
Verder naar het oosten is China zijn invloed uit aan het breiden ten koste van Rusland, hoofdzakelijk op politiek niveau.
Wat Rusland in Oekraïne aan het doen is, is feitelijk gewoon waanzin en politieke zelfmoord. Het gevolg van het compleet verkeerd inschatten van de situatie. De achterliggende oorsprong is natuurlijk olie en gas maar veel meer het falen van Poetin om de Russische economie te diversifiëren.
De bedoeling na de val van de Sovjet unie was niet alleen om het democratisch te maken maar ook om een open economie te maken. Jeltsin (een man waar ik geen woorden aan vuil wil maken, want dat is ie niet waard) en Poetin hebben dat gezamenlijk gestopt. De eerste door onkunde en de tweede moedwillig.
In een gediversifieerde economie was het verlies van inkomsten van olie en gas veel minder een probleem geweest.
Poetin zag pas hoe zwak hij Rusland had gemaakt toen het gros van zijn economie dreigde weg te vallen door Oekraïne. Als Rusland een capabel leider had gehad na de val van de USSR dan waren ze nu qua macht zo sterk als de VS of China.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Dat laatste geloof ik alleen niet zo heel erg. Veel van de macht van de Sovjet Unie kwam van de verschillende landen. Veel wapens/munitie kwam b.v. juist uit Oekraine. En zonder die kennis/.produktiemiddelen is het heel lastig om echt groot te worden.Auredium schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:09:
[...]
We zien dit al optreden in Eurazië en Azië. De CTSO (een organisatie van Rusland en enkele oud Sovjet staten) is uit elkaar aan het vallen. Grensconflicten die voorheen door Ruslands militaire overwicht politiek waren opgelost worden nu uitgevochten met militaire middelen. Landen van de CTSO vechten onder elkaar. CTSO landen die Rusland vroegen om militair in te grijpen of om te bemiddelen kregen geen antwoord omdat Rusland simpelweg de middelen niet heeft.
Verder naar het oosten is China zijn invloed uit aan het breiden ten koste van Rusland, hoofdzakelijk op politiek niveau.
Wat Rusland in Oekraïne aan het doen is, is feitelijk gewoon waanzin en politieke zelfmoord. Het gevolg van het compleet verkeerd inschatten van de situatie. De achterliggende oorsprong is natuurlijk olie en gas maar veel meer het falen van Poetin om de Russische economie te diversifiëren.
De bedoeling na de val van de Sovjet unie was niet alleen om het democratisch te maken maar ook om een open economie te maken. Jeltsin (een man waar ik geen woorden aan vuil wil maken, want dat is ie niet waard) en Poetin hebben dat gezamenlijk gestopt. De eerste door onkunde en de tweede moedwillig.
In een gediversifieerde economie was het verlies van inkomsten van olie en gas veel minder een probleem geweest.
Poetin zag pas hoe zwak hij Rusland had gemaakt toen het gros van zijn economie dreigde weg te vallen door Oekraïne. Als Rusland een capabel leider had gehad na de val van de USSR dan waren ze nu qua macht zo sterk als de VS of China.
Ondanks dat hadden ze zeker wel veel meer kunnen bereiken, maar voor een economie vergelijkbaar met de VS/China had er wel heel veel moeten veranderen. Naar mijn idee was dat zelfs met een goede regering niet gelukt.
[removed]
Dat klinkt een beetje als een gelegenheids argument.Auredium schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:09:
Ten eerste, de situatie in Oekraïne was stabiel zonder enig zicht op winning van olie of gas in Oekraïne. Handhaven van die situatie zou relatief goedkoop geweest zijn, een weinig ondersteuning van NAVO landen uitlokken.
Ten tweede, de vraag naar gas vanuit de EU was enorm. Gas was de ultieme truc om voorlopig geen last te hebben van de energietransitie. Dus zelfs als Oekraïne nu zou starten, dan duurt het nog lang voordat dat een bedreiging zou vormen voor de winning van gas in Rusland. En in 2050 is het toch over. Dus het totale effect is beperkt.
Daar komt bij dat als economie de doelstelling zou zijn dan:
1) Had Rusland gezorgd dat eerst NS2 operationeel zou zijn.
2) Zieken met de gasleverantie voor de inval in Oekraïne is economisch gezien ook onlogisch
3) De gastoevoer eenzijdig vanuit Rusland stop zetten is ook economisch gezien onzin.
Uiteindelijk hebben we heel veel machtspolitiek gezien met weinig aandacht voor de economie.
Het hele idee was dat ze binnen 3 dagen Oekraine wel in handen zouden hebben. Er was dus helemaal geen reden om te wachten totdat NS2 zou draaien,phicoh schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:08:
[...]
Dat klinkt een beetje als een gelegenheids argument.
Ten eerste, de situatie in Oekraïne was stabiel zonder enig zicht op winning van olie of gas in Oekraïne. Handhaven van die situatie zou relatief goedkoop geweest zijn, een weinig ondersteuning van NAVO landen uitlokken.
Ten tweede, de vraag naar gas vanuit de EU was enorm. Gas was de ultieme truc om voorlopig geen last te hebben van de energietransitie. Dus zelfs als Oekraïne nu zou starten, dan duurt het nog lang voordat dat een bedreiging zou vormen voor de winning van gas in Rusland. En in 2050 is het toch over. Dus het totale effect is beperkt.
Daar komt bij dat als economie de doelstelling zou zijn dan:
1) Had Rusland gezorgd dat eerst NS2 operationeel zou zijn.
2) Zieken met de gasleverantie voor de inval in Oekraïne is economisch gezien ook onlogisch
3) De gastoevoer eenzijdig vanuit Rusland stop zetten is ook economisch gezien onzin.
Uiteindelijk hebben we heel veel machtspolitiek gezien met weinig aandacht voor de economie.
Zieken met de gasleverantie voor de inval in Oekraine was daarbij juist economisch wel logisch. Daardoor stijgt de gasprijs en krijg je meer geld terwijl je er minder voor hoeft te doen.
Die gastoevoer eenzijdig stoppen was economisch gezien niet slim, maar dat had dan ook niets met de economie te maken. Die is puur gebruikt om druk te zetten op Europa om Oekraine niet te gaan helpen. Maar ook daar heeft rusland zich verkeken omdat ze dachten dat dat Europa zoveel zou verdelen dat we uiteindelijk wel weer gas gingen kopen tegen de russische voorwaarden.
Het komt er uiteindelijk vooral op neer dat rusland zich heel erg heeft verkeken op de kracht van Oekraine, maar ook op de eensgezindheid van Europa.
[removed]
Dat vraagt om Iran-stijl productie van drones, goedkope vliegtuigen, etc. om RU de S300 op kapot te laten schieten?Yucon schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:10:
[...]
Hebben ze zo mega veel S300's?! Ik ging er steeds vanuit dat die toch ondertussen ook wel bijna op waren en vroeg me al af waarom ze die dingen zo makkelijk tegen gronddoelen verspilden.. dit werpt wel een ander licht op de zaak.
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid