Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 6 ... 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1989
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-06 12:07
Mathijs14 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:56:
Even een iets algemenere vraag, maar gaat wel over de WPU 5G. Hebben jullie een overzicht van het verbruik van jullie warmtepomp van de afgelopen maanden. Ik heb hem zelf in een overzicht gezet in Homeassistant dmv sensor.itho_wpu_total_power_used.

Ik vind persoonlijk het verbruik nogal hoog, en heb op dit moment ook mijn vraagtekens bij de installatie of dat wel correct is verlopen.

Mijn verbruiksoverzicht:

Maand Verbruik (in kWh)
Juli 89
Aug 98
Sept 97
Okt 105
Nov 235
Dec 353
Jan 281
Feb 251
Ik heb nog niet zoveel maanden als jouw bijgehouden, maar ik deel je mening wel. Ik zie in dit topic bij iedereen wel "veel" verbruik, op 1 gebruiker na maar die was als ik me niet vergis weinig thuis en alleen en de verwarming op 19.

vanaf 10jan : 119kwh CV / 46kwh DHW
feb: 130kwh CV / 63kwh DHW
mrt t/m 18: 81kwh / 41kwh DHW

al moet ik wel toegeven DHW valt wat voor te zeggen... kinderen elke dag zowat in bad, vrouw en ik zelf vaak lang douchen (elke dag). Boiler staat hier dan ook op comfort en 61graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1989
wortelsoft schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:07:
Offtopic,

Iemand ervaring met het mixen van G4 en G7 filters in een Itho Daalderop WTW ventilatie systeem. Heb een set G4 filters gekregen van climaatgarant, maar gebruik zelf G7 filters. Ik wil dan de uitblaas G4 en inlaat G7 doen als het werkt.
ik heb een flair systeem maar bij hun is dat zelf de "standaard" als je naar G7 overstapt. Ik zie ook de meerwaarde niet om lucht te filtreren voor de vogeltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:59
Dit is het gebruik bij mij, 100m2, tussenwoning, raampartij op het zuiden waardoor het snel opwarmt met de thermostaat 24/7 op 20.5C.
Verder alleenstaand, dus geen grote douchers in huis :)
Gemeten via een smart stekker, ik heb wel de NRG module van Arjan maar di e krijg ik niet aan de praat icm. Docker op een Qnap nas.

Sep: 9.7
oct: 19.98
nov. : 72
dec : 116
Jan 123.4
feb 82.2
mar 48.76

Zelf ben ik zeer tevreden over de WPU, de ervaringen met het op koelen/verwarmen springen terwijl het niet nodig is herken ik ook niet. Maar dat zie je waarschijnlijk ook minder zonder home automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:07
Even een iets algemenere vraag, maar gaat wel over de WPU 5G. Hebben jullie een overzicht van het verbruik van jullie warmtepomp van de afgelopen maanden. Ik heb hem zelf in een overzicht gezet in Homeassistant dmv sensor.itho_wpu_total_power_used.

Ik vind persoonlijk het verbruik nogal hoog, en heb op dit moment ook mijn vraagtekens bij de installatie of dat wel correct is verlopen.

Mijn verbruiksoverzicht:

Maand Verbruik (in kWh)
Juli 89
Aug 98
Sept 97
Okt 105
Nov 235
Dec 353
Jan 281
Feb 251
Algemene vragen zijn meer dan welkom hier, is niet alleen voor de software.

Je verbruik is vergelijkbaar met mijn verbruik, sommige maanden zit ik iets hoger. Wat is je je situatie? Ik heb een vrijstaand huis van 184m2 uit 2022 met wtw en douchegoot wtw, 2 volwassenen en twee pubers die van douchen houden. Tussen de 12 en 15 kuub water. Woonkamer 21, boven 20 graden.

Ik zou tapwater en verwarmen scheiden qua verbruik. Op mindergas.nl de graaddagen opzoeken en de kWh/graaddag gaan bijhouden voor verwarmen .
Ik weet dat met mijn warmtepomp ik gemiddeld ruim onder de 0,5kWh/grddag moet blijven en dat is ook zo. Hier zijn ook andere topics over.

Tevens zou ik volgens mij epc berekening 2200kWh per jaar totaal moeten gebruiken. Daar blijf ik eerste jaar al onder. Volgende jaren zouden lager moeten zijn vanwege bouwvocht en bron temperatuur volgens installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Laurens1989 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:11:
[...]
ik heb een flair systeem maar bij hun is dat zelf de "standaard" als je naar G7 overstapt. Ik zie ook de meerwaarde niet om lucht te filtreren voor de vogeltjes
Ik heb daar ook over zitten denken. Misschien dat er een verschil zit in luchtdoorlaatbaarheid en daar door onbalans in aan en afvoer? Al zit dat er toch al in volgens mij. Huis is nou niet bepaald luchtdicht 😏.

Ik zat eraan te denk om na een paar maanden ze te zuigen en dan in en uitvoer wisselen en voor en voor en achter wisselen. Uiteraard weer schone kant naar warmte wisselaar. Nu wordt de helft niet gebruikt.

Resultaat van bijna een jaar en niet naar omkijken 🫣
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgIlrQWs8Norv0O01VincQVJap4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnYZCo8bzSl2q4PBQt8g2d9s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:52

Mijn verbruiksoverzicht:

Maand Verbruik (in kWh)
Juli 89
Aug 98
Sept 97
Okt 105
Nov 235
Dec 353
Jan 281
Feb 251
Je kunt door zoeken in dit topic ons energiegebruik in de winter zien uitgesplitst voor verwarmen en SWW (warm tapwater).
Dan zie je dat het heel erg afhangt van de locatie in Nederland (kust of oosten), tussenwoning of vrijstaand, glas op zuiden, isolatie enz.

Dus zonder die informatie is het lastig vergelijken.

Als je de ithowifi module gebruikt, dan kun je het verbruik ook gesplitst zien per SWW/CV/koelen/standby: Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Ik heb een tussenwoning (165m2) bijna passief. Ik heb 150 kWh voor koelen gebruikt en schat het SWW verbruik op 450 kWh (zuinig aandoen met 2 volw, 2 pubers, douche WTW, geen bad). CV tot nu toe 210 kWh. Maar je kunt ook makkelijk 200 kWh per maand stoken voor CV met een vrijstaande woning op de wind in het oosten van het land, enz. Lastig vergelijken.

In jouw getallen zie je in de zomer zeg 90 kWh. Dat is zeg 30 kWh voor koelen en 60 kWh voor SWW. (Of 20-70 ofzo). Dat is niet super weinig, maar voor bijvoorbeeld een vierpersoonshuishouden kan dat best heel normaal zijn.
De stookkoosten (CV) zien er dan niet bijzonder hoog uit.

Ja, ik ben veel zuiniger. Maar tussenwoning, passief en zuinig (thermostaten op 19).

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Laurens1989 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Ik heb een Orcon WTW en een F7 (niet G7) filter op de inlaat en inderdaad een G4 op de uitlaat. Die zit tussen het huis en de WTW en beschermd alleen de WTW tegen troep uit het huis. Daar kan dus het goedkoopste filter in.

Ik ben erg tevreden over F7. Afgelopen winter wel 2x gehad dat in een heel vochtige nacht (ik woon in polder, van die dikke mist) het F7 filter volgens mij gewoon nat geworden was en de WTW motor op vol vermogen stond (200 W) en nog niet genoeg debiet haalde.
Normaal is het verbruik op "vol" 80W met F7 ipv ongeveer 70W met G4, dat vind ik prima.

Of het echt helpt tegen hooikoorts enzo weet ik niet, maar ik vind het wel de moeite waard. Ik vervang de filters wel 2x jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Laurens1989 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Ik heb nog niet zoveel maanden als jouw bijgehouden, maar ik deel je mening wel. Ik zie in dit topic bij iedereen wel "veel" verbruik, op 1 gebruiker na maar die was als ik me niet vergis weinig thuis en alleen en de verwarming op 19.
Wel thuis (dat helpt juist om het huis op temperatuur te houden, elk mens is 100W cop1 kachel :9~ )
Maar tussenwoning met verwarming op 19. Dat scheelt tov buren een factor 2, schat ik.
vanaf 10jan : 119kwh CV / 46kwh DHW
feb: 130kwh CV / 63kwh DHW
mrt t/m 18: 81kwh / 41kwh DHW

al moet ik wel toegeven DHW valt wat voor te zeggen... kinderen elke dag zowat in bad, vrouw en ik zelf vaak lang douchen (elke dag). Boiler staat hier dan ook op comfort en 61graden
Ik vind jouw DHW (SWW) gebruikt heel erg meevallen. Ik gebruik 40 kWh per maand en dat is met kort zuinig douchen. Vat op 52 graden eco. Wel ook wat hotfill in de keuken.
Dus voor die 20 kWh heb je best veel extra comfort :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:44
Onl1ne1373 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:36:
[...]

Ik heb daar ook over zitten denken. Misschien dat er een verschil zit in luchtdoorlaatbaarheid en daar door onbalans in aan en afvoer? Al zit dat er toch al in volgens mij. Huis is nou niet bepaald luchtdicht 😏.
Voor en achter kun je wisselen, maar dan zou ik het wel eerder doen. :X
Ik zat inderdaad aan die onbalans te denken, maar ik denk dat het systeem waarschijnlijk toch al Kwaliteit Uitermate Teleurstellend is afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 11:08
Onl1ne1373 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Algemene vragen zijn meer dan welkom hier, is niet alleen voor de software.

Je verbruik is vergelijkbaar met mijn verbruik, sommige maanden zit ik iets hoger. Wat is je je situatie? Ik heb een vrijstaand huis van 184m2 uit 2022 met wtw en douchegoot wtw, 2 volwassenen en twee pubers die van douchen houden. Tussen de 12 en 15 kuub water. Woonkamer 21, boven 20 graden.

Ik zou tapwater en verwarmen scheiden qua verbruik. Op mindergas.nl de graaddagen opzoeken en de kWh/graaddag gaan bijhouden voor verwarmen .
Ik weet dat met mijn warmtepomp ik gemiddeld ruim onder de 0,5kWh/grddag moet blijven en dat is ook zo. Hier zijn ook andere topics over.

Tevens zou ik volgens mij epc berekening 2200kWh per jaar totaal moeten gebruiken. Daar blijf ik eerste jaar al onder. Volgende jaren zouden lager moeten zijn vanwege bouwvocht en bron temperatuur volgens installateur.
Ik gebruik inderdaad de itho module, maar moet even kijken of ik die sensor dan in HA heb staan, anders heb ik geen historische data.

Wat meer achtergrond informatie was inderdaad handig geweest vanuit mijn kant.

2-kapper opgeleverd in 2022
198m2
Orcon WTW, geen douchegoot-wtw
2 persoonshuishouden (geen kinderen)
Regio Utrecht
WPU 55E-5G en een 240L voorraadvat.
Thermostaat staat overal op 20,5 behalve op zolder (17 graden)

Overigens zijn wij er sinds kort achter gekomen dat ze bij de bouw onze bron (en dus ook warmtepomp) hebben gevuld met Glycol ipv water 8)7

Edit:
Heb ze nu toegevoegd aan HA, kan zoals verwacht helaas geen historische data zien maar wel de huidige waarden. Huis is opgeleverd in mei dus dit is van ong 10 maanden dan?

standby:15 kWh
Cooling:139 kWh
DWH: 518 kWh
Heating:1468kWh

[ Voor 8% gewijzigd door Mathijs14 op 18-03-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Ik volg het topic al vanaf het begin, maar weet eigelijk niet of er al een oplossing is om een kamer niet te verwarmen/koelen anders dan de spider even ergens anders te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
wortelsoft schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:53:
Ik volg het topic al vanaf het begin, maar weet eigelijk niet of er al een oplossing is om een kamer niet te verwarmen/koelen anders dan de spider even ergens anders te leggen.
Er is nog geen oplossing. De warmtepomp heeft er zelf geen controle over. Dat zou dan moeten via een koppeling met de Autotemp verdeler, bijvoorbeeld via het automatisch aanpassen van de instellingen van de groepen. Maar daar heeft niemand zich nog aan durven wagen zover ik weet.
Volgens mij heeft de verdeler geen manual control, al is dat het nakijken waard.

Een andere oplossingsrichting is via ramses rf, het honeywell protocol. Maar veel is nog onduidelijk over het rf protocol. Ik heb geprobeerd de thermostaat te spoofen, maar dat werkte niet. Technisch gezien moet het kunnen, want volgens mij stuurt de Itho Gateway de thermostaten via rf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
wortelsoft schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:53:
Idd geen oplossing ;(

Je kunt wel het minimale setpoint verlagen (autotemp instellingen) en het setpoint van de spider heel laag te zetten. Dat is wellicht net is luxer dan de spider in een andere kamer leggen.
Het setpoint van de spider "remote" instellen is helaas (nog?) niet gelukt. Het is helemaal niet duidelijk of dit ueberhaupt wel kan, maar er was ooit een spider gateway die het misschien kon... Helaas heeft niemand (meer) toegang tot zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Mijn doel is om een raam open te kunnen zetten zonder dat de verwarming aan gaat. Op zich is die spider ergens anders leggen wel een beetje een hillbilly oplossing, maar als het werkt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 18:46
Mathijs14 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:05:
[...]
Overigens zijn wij er sinds kort achter gekomen dat ze bij de bouw onze bron (en dus ook warmtepomp) hebben gevuld met Glycol ipv water 8)7
Ehhhh je weet dat dat hoort en dat daar een goede reden voor is toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:25:
[...]

In mijn bron zit water.

Glycol is op de meeste plaatsen verboden. Je moet dan een duurdere niet-toxische brine vloeistof gebruiken.

Projectbouw, dus we kiezen het goedkoopste... Dus water :+

En dan maar hopen dat de bron nooit onder de 4 graden gaat. Want dan stopt de boel hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:31:
[...]
In mijn bron zit water.
[...]
En dan maar hopen dat de bron nooit onder de 4 graden gaat. Want dan stopt de boel hier.
Eh ja dat is precies wat ik bedoel glycol / brine hebben een functie die niet overbodig is (mijn bron gaat regelmatig onder de 4 graden retour in de afgelopen maanden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs14
nl0pvm schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:25:
[...]

Eh je weet dat Itho in zijn installatiehandleiding van de WPU 5G zelf ook aangeeft dat het systeem niet met Glycol gevuld mag worden. ;) Bij ons in het project is Itho al meerdere keren langs geweest om warmtepompen te vervangen, meermaals gaven ze aan dat er geen glycol in het systeem had mogen zitten.

Ik snap zeker het nut van glycol in bodem-bron, maar op meerdere plekken in de documentatie geeft Itho aan dat dat bij de 5G-serie juist niet meer gebruikt moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odVHd-whmqPojAxMqKxAtFavBE4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UTwvmDYf9R71wgU6KaPau4t6.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Mathijs14 op 20-03-2023 08:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Mathijs14 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:18:
[...]

Eh je weet dat Itho in zijn installatiehandleiding van de WPU 5G zelf ook aangeeft dat het systeem niet met Glycol gevuld mag worden. ;) Bij ons in het project is Itho al meerdere keren langs geweest om warmtepompen te vervangen, meermaals gaven ze aan dat er geen glycol in het systeem had mogen zitten.

Ik snap zeker het nut van glycol in bodem-bron, maar op meerdere plekken in de documentatie geeft Itho aan dat dat bij de 5G-serie juist niet meer gebruikt moet worden.

[Afbeelding]
Aha. Nieuwe informatie voor mij. Hebben ze een keertje niet voor de goedkoopste oplossing gekozen in het nieuwbouwproject, maar de fabrikant de goedkoopste oplossing laten kiezen. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-06 20:22
vliegnerd schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:46:
[...]

Aha. Nieuwe informatie voor mij. Hebben ze een keertje niet voor de goedkoopste oplossing gekozen in het nieuwbouwproject, maar de fabrikant de goedkoopste oplossing laten kiezen. :+
Hoe kom je erbij dat een water gevulde bron een goedkope oplossing is?

Even ter nuance, water ipv glycol in een bron is juist een voordeel op alle fronten. Water verpompt makkelijker dan glycol (glycol is visceuzer) en de specifieke warmtecapaciteit van water is groter dan van glycol (lees: de flow moet bij glycol hoger zijn bij gelijke dT). Om energie te transporten en uit te wisselen geniet water daarom wel degelijk de voorkeur. Daarbij betekent dit automatisch dat bronnen dus fatsoenlijk gedimensioneerd en diep genoeg geboort worden (want de bron mag absoluut niet richting het vriespunt gaan).

Glycol of brine in een bron is gewoon een teken van bezuinigen op de bron, je doet dit namelijk alleen als je een bron richting vriespunt gaat trekken wat meestal komt door een te grote warmtepomp op een te klein lusje.

Een fabrikant die water in de bron afdwingt geeft aan dat de fabrikant kiest voor een optimaal systeem rendement.

De diepere bron is in eerste instantie zelfs duurder om te boren dan ondiepe bronnen met glycol, maar over de levensduur van de bron gezien is het rendement de komende 100 jaar beter met een diepere, water gevulde bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
B-lex schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:09:
[...]

Even ter nuance, water ipv glycol in een bron is juist een voordeel op alle fronten. Water verpompt makkelijker dan glycol (glycol is visceuzer) en de specifieke warmtecapaciteit van water is groter dan van glycol (lees: de flow moet bij glycol hoger zijn bij gelijke dT). Om energie te transporten en uit te wisselen geniet water daarom wel degelijk de voorkeur.
Eens! Maar het verschil is klein.
Daarbij betekent dit automatisch dat bronnen dus fatsoenlijk gedimensioneerd en diep genoeg geboort worden (want de bron mag absoluut niet richting het vriespunt gaan).
Ik hoop het, maar mijn idee van projectbouw is: Alles zo goedkoop mogelijk. Mijn bron is deze winter niet onder de 8 graden gekomen (eerste jaar en wellicht stroming), dus geen klachten op dit vlak, maar ik hoop echt dat het fatsoenlijk gedimensioneerd is.
Glycol of brine in een bron is gewoon een teken van bezuinigen op de bron, je doet dit namelijk alleen als je een bron richting vriespunt gaat trekken wat meestal komt door een te grote warmtepomp op een te klein lusje.
Ik hoop echt dat Klimaatgarant mijn bron fatsoenlijk gedimensioneerd heeft, maar dat is lastig te controleren. De berekening zijn voor mijn niet in te zien... 8)7 En op andere vlakken is er werkelijk helemaal niets dat erop wijst dat ze meer dan het aller aller aller minimaalste hebben gekozen.

EDIT Het is trouwens een 150 m lus / 150 m tot onder maaiveld (uit wko-tool.nl) op een WPU-5G 4,5kW. Ik neem aan dat dit een lus van 300 m lengte is, 150m heen-en-weer.

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 20-03-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:36:
Ik hoop echt dat Klimaatgarant mijn bron fatsoenlijk gedimensioneerd heeft, maar dat is lastig te controleren. De berekening zijn voor mij niet in te zien...

EDIT Het is trouwens een 150 m lus / 150 m tot onder maaiveld (uit wko-tool.nl) op een WPU-5G 4,5kW. Ik neem aan dat dit een lus van 300 m lengte is, 150m heen-en-weer.
Bij mij een lus van 175m op een WPU-5G 6,5kW :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Volgens WKO tool 171 meter onder het maaiveld en totale lengte 171 meter, hoe je dat nou moet lezen?
Voor de WPU 35i-5G btw (3.6KW)

Wat staat er bij jullie bij warmte en koudevraag? (gewoon nieuwsgierig :P )
0.60 / 6.70 hier.

edit :
code:
1
2
3
4
5
6
7
einddiepte_meters_onder_maaiveld    171
bodemzijdigvermogen_kW  2.70
totale_lus_lengte_m 171
status_instal   In Gebruik
type    GBES
koudevraag_gebouw_MWh   0.60
warmtevraag_gebouw_MWh  6.70

[ Voor 31% gewijzigd door vassago op 20-03-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
vassago schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:26:
Volgens WKO tool 171 meter onder het maaiveld en totale lengte 171 meter, hoe je dat nou moet lezen?

0.60 / 6.70 hier.
WPU 45-5G 4,5 kW

code:
1
2
3
4
5
6
7
einddiepte_meters_onder_maaiveld    150
bodemzijdigvermogen_kW  3,70
totale_lus_lengte_m 150
type    GBES
koudevraag_gebouw_MWh   2,30
warmtevraag_gebouw_MWh  5,10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-06 18:35
Helaas is mijn warmtepomp te oud en staat niet op de WKO website, en de projectontwikkelaar zegt deze info niet meer te hebben. Zou ik de diepte van mijn bron nog ergens anders kunnen vinden?

Update: ik zie dat de gemeente deze info zou moeten hebben en ook zou moeten aan leveren aan de WKO tool. Ik zal ze contacteren.

[ Voor 25% gewijzigd door wouter.N op 20-03-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Mijn bron is 177m diep op een WPU-5G 65i. De lengte vergelijken is alleen niet te doen, want het is erg afhankelijk van hoe de bodem in elkaar zit. Verschillende materialen zoals zand en klei hebben verschillende vermogens in watt per meter. Met sonderingen en tijdens het boren controleren ze dat om tot een bron van een bepaald vermogen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
vassago schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:26:

0.60 / 6.70 hier.

edit :
code:
1
2
3
4
5
6
7
einddiepte_meters_onder_maaiveld    171
bodemzijdigvermogen_kW  2.70
totale_lus_lengte_m 171
type    GBES
koudevraag_gebouw_MWh   0.60
warmtevraag_gebouw_MWh  6.70
WPU 55E-5G

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
einddiepte_meters_onder_maaiveld    160
bodemzijdigvermogen_kW  3.70
totale_lus_lengte_m 160
type    GBES
koudevraag_gebouw_MWh   3.00
warmtevraag_gebouw_MWh  8.00
energierendement_SPF    5.20
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:01:
Mijn bron is 177m diep op een WPU-5G 65i. De lengte vergelijken is alleen niet te doen, want het is erg afhankelijk van hoe de bodem in elkaar zit. Verschillende materialen zoals zand en klei hebben verschillende vermogens in watt per meter. Met sonderingen en tijdens het boren controleren ze dat om tot een bron van een bepaald vermogen te komen.
De lengte is inderdaad misschien niet te vergelijken. Maar Bodemzijdigvermogen tov koudevraag/warmtevraag zou toch wel iets te vergelijken moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Mathijs14 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:12:
De lengte is inderdaad misschien niet te vergelijken. Maar Bodemzijdigvermogen tov koudevraag/warmtevraag zou toch wel iets te vergelijken moeten zijn?
Klopt, maar bij wko zitten ze volgens mij af en toe met hun ellebogen in te voeren.

WPU-5G 65i

code:
1
2
3
4
5
6
einddiepte_meters_onder_maaiveld    177
bodemzijdigvermogen_kW  4.00
totale_lus_lengte_m 177
koudevraag_gebouw_MWh   1.00
warmtevraag_gebouw_MWh  10.00
energierendement_SPF    5.10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
einddiepte_meters_onder_maaiveld 120
bodemzijdigvermogen_kW 6,00
totale_lus_lengte_m 240
koudevraag_gebouw_MWh 4,00
warmtevraag_gebouw_MWh 9,00
energierendement_SPF 4,00

Hier 2x WPU-5G 45i.
(dus ook 2 boringen maar wel 1 aansluitpunt wat ik niet goed snap)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:50
Het publiceren van de buitentemperatuur naar de WPU is mij eindelijk ook gelukt in Home Assistant met de volgende automatisering in YAML:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: "Warmtepomp: Buitentemperatuur"
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      payload: >-
        {"outside_temp": "{{ states('sensor.buienradar_temperature')|round(0)}}"
        }
      qos: 0
      retain: true
      topic: itho/cmd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
_Richie_ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:32:
einddiepte_meters_onder_maaiveld 120
bodemzijdigvermogen_kW 6,00
totale_lus_lengte_m 240
koudevraag_gebouw_MWh 4,00
warmtevraag_gebouw_MWh 9,00
energierendement_SPF 4,00

Hier 2x WPU-5G 45i.
(dus ook 2 boringen maar wel 1 aansluitpunt wat ik niet goed snap)
Bijzonder twee warmtepompen. Wil je je situatie eens uitleggen, grootte van je huis, hoe zitten je thermostaten?

De twee boringen worden meestal in serie gezet, dan krijg je dus twee buizen binnen, ingaand van de ene bron, uitgaand van de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1989
hansgrave schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:21:
Het publiceren van de buitentemperatuur naar de WPU is mij eindelijk ook gelukt in Home Assistant met de volgende automatisering in YAML:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: "Warmtepomp: Buitentemperatuur"
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      payload: >-
        {"outside_temp": "{{ states('sensor.buienradar_temperature')|round(0)}}"
        }
      qos: 0
      retain: true
      topic: itho/cmd
Ik heb zelf ook geen buiten sensor aan de wpu, voegt dit ook echt wat toe aan het stookgedrag of is het vooral omdat het kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Laurens1989 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:17:
[...]

Ik heb zelf ook geen buiten sensor aan de wpu, voegt dit ook echt wat toe aan het stookgedrag of is het vooral omdat het kan
Volgens mij beïnvloed het het stookgedrag niet.

Wel hoop ik dat het kan voorkomen dat mijn WPU (of beter de autotemp) telkens overschakelt tussen koelen en verwarmen in de tussenseizoen (zoals vorig weekend)

Ik heb de buitentemperatuur vast op 6 graden staan en de ondergrens om te gaan mogen koelen is 16 graden…

Ik weet nog niet zeker of dat echt werkt, maar voorlopig wel en bij mijn buurman -zonder buitenvoeler- schakelde de boel over dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:12:
[...]

Bijzonder twee warmtepompen. Wil je je situatie eens uitleggen, grootte van je huis, hoe zitten je thermostaten?

De twee boringen worden meestal in serie gezet, dan krijg je dus twee buizen binnen, ingaand van de ene bron, uitgaand van de andere.
Blijkbaar had itho niet een grotere warmtepomp.
Vrijstaand huis van 260 m2 waarbij berging en zolder ook vloerverwarming heeft. Thermostaten op alle verdiepingen (1 per verdieping), 1 warmtepomp verwarmt de beg grond, 1 de rest. Met name de wpu van de begane grond staat veel aan..
Dit jaar is tot nu toe 850kwh gebruikt door de warmtepompen (verwarming en sww)

[ Voor 5% gewijzigd door _Richie_ op 22-03-2023 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
_Richie_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:05:
[...]

Vrijstaand huis van 260 m2 waarbij berging en zolder ook vloerverwarming heeft. Thermostaten op alle verdiepingen (1 per verdieping), 1 warmtepomp verwarmt de beg grond, 1 de rest. Met name de wpu van de begane grond staat veel aan..
Dat vind ik echt reuze meevallen dan, wij zitten met een 2-kapper van 198m2 en opgeleverd in 2022 op 702kWh dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@Mathijs14 @_Richie_ Wat is "dit jaar"?

Kalenderjaar 2023? (vanaf 1-1-2023)
Dit stookseizoen? (vanaf 1-10-2022)
De afgelopen twaalf maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
vliegnerd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:03:
@Mathijs14 @_Richie_ Wat is "dit jaar"?

Kalenderjaar 2023? (vanaf 1-1-2023)
Dit stookseizoen? (vanaf 1-10-2022)
De afgelopen twaalf maanden?
In mijn opzicht kalenderjaar 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
_Richie_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:05:
Dat moet wel gaan werken ja. Wordt het tapwater dan gedaan door de warmtepomp van beneden?
Ik heb dit kalenderjaar 745kWh totaal. Stookseizoen 1354kWh totaal, waarvan 897 verwarming.

In maart heeft hij ook de berging staan verwarmen omdat die nu is geisoleerd, dan totaal 202m2.
Ze wilden bij mij geen vloerverwarming in de berging doen omdat ze bang waren dat de bron dan niet groot genoeg was. Nu komt er over een paar weken een airco te hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Onl1ne1373 op 22-03-2023 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Mathijs14 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:16:
[...]

In mijn opzicht kalenderjaar 2023.
In mijn opzicht ook (kalenderjaar 2023). (gemeten met Homewizard Energy Plugs)
T woonkamer 19
T rest 18 (minimum instelbaar, kan niet lager op de spider)

In 2022 in totaal 2332 kwh gebruikt door de WPU's aan elektra

[ Voor 15% gewijzigd door _Richie_ op 22-03-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Onl1ne1373 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Dat moet wel gaan werken ja. Wordt het tapwater dan gedaan door de warmtepomp van beneden?
Ik heb dit kalenderjaar 745kWh totaal. Stookseizoen 1354kWh totaal, waarvan 897 verwarming.

In maart heeft hij ook de berging staan verwarmen omdat die nu is geisoleerd, dan totaal 202m2.
Ze wilden bij mij geen vloerverwarming in de berging doen omdat ze bang waren dat de bron dan niet groot genoeg was. Nu komt er over een paar weken een airco te hangen.
Tapwater door beide pompen! (Dus nu ook wel 2x 200L vat, staat wrs. parallel?).
(was dus prima meerwerkoptie; vloerverwarming zolder met dus extra spider + autotemp basic, met als gevolg extra warmtepomp, extra boilervat voor iets van 2500eur extra)
Overigens vind ik dat de WPU wel veel herrie maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:12:
[...]

Goed om te weten! Zat me al af te vragen hoe dit zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
_Richie_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:35:
[...]

T rest 18 (minimum instelbaar, kan niet lager op de spider)
Als je een ithowifi unit aan de autotemp hangt dan kun je met setting 42 en 42 (maximum en minium setpoint) de minimale en maximale setpoints instellen. Het is maar de vraag of de spider daar ueberhaupt op reageert.

In de itho docs staat bij setting 42: "Het minimum instelbaar verwarm setpoint van de thermostaat. Niet alle type thermostaten vragen dit op".

Ik heb het net getest, zonder resultaat. Setpoint verandert niet... :-(

Alhoewel ik het setpoint van de master autotemp naar de slave zie gaan, zie ik geen enkele communicatie hiervan naar de spiders. Geen wonder dat er niks gebeurt.
Batterijen erin/eruit helpt niet.
En echte reset durf ik niet, want dan is waarschijnlijk de koppeling met de autotemp weg en die kan ik niet zonder werkende servicetool herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:59:
[...]

Als je een ithowifi unit aan de autotemp hangt dan kun je met setting 42 en 42 (maximum en minium setpoint) de minimale en maximale setpoints instellen. Het is maar de vraag of de spider daar ueberhaupt op reageert.

In de itho docs staat bij setting 42: "Het minimum instelbaar verwarm setpoint van de thermostaat. Niet alle type thermostaten vragen dit op".

Alhoewel ik het setpoint van de master autotemp naar de slave zie gaan, zie ik geen enkele communicatie hiervan naar de spiders. Geen wonder dat er niks gebeurt.
En echte reset durf ik niet, want dan is waarschijnlijk de koppeling met de autotemp weg en die kan ik niet zonder werkende servicetool herstellen.
Zou setting 48 "maximum verwarm setpoint verschil met master" met standaard 2 nog roet in het eten kunnen gooien? Woonkamer op 20, dan boven minimaal 18...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
wortelsoft schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:07:
Offtopic,

Iemand ervaring met het mixen van G4 en G7 filters in een Itho Daalderop WTW ventilatie systeem. Heb een set G4 filters gekregen van climaatgarant, maar gebruik zelf G7 filters. Ik wil dan de uitblaas G4 en inlaat G7 doen als het werkt.
Ik combineer al een tijdje G4 en F7 filters. Gaat prima.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Zou setting 48 "maximum verwarm setpoint verschil met master" met standaard 2 nog roet in het eten kunnen gooien? Woonkamer op 20, dan boven minimaal 18...
Ik heb de woonkamer op 19,5 staan en ik kan ook niet onder de 18…

Er is ook gewoon geen communicatie tussen autotemp en spiders over een nieuw minim setpoint (wel tussen autotemp master en slave).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
[...]

Volgens de autotemp handleiding kun je spiders koppelen zonder servicetool. Dat ga ik van het weekend doen. Via marktplaats heb ik een nieuwe spider thermostaat gekocht om de onbenoemde ruimte een eigen thermostaat te geven. Die liep nu mee met een andere slaapkamer maar dat werkte niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
[...]

Waarschijnlijk iets in de Spider zelf die je dan eerst elders dan misschien bedraad moet instellen (met WPU bv). Wrs gaat dit niet via de draadloze communicatie.
Hoe dan ook, ik vind het prima hoor, 18 graden, lager hoeft ook niet, gaat het ook niet worden omdat de warmte van beneden omhoog optrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
wortelsoft schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:32:
Volgens de autotemp handleiding kun je spiders koppelen zonder servicetool. Dat ga ik van het weekend doen. Via marktplaats heb ik een nieuwe spider thermostaat gekocht om de onbenoemde ruimte een eigen thermostaat te geven. Die liep nu mee met een andere slaapkamer maar dat werkte niet goed.
Dit staat ook nog op mijn lijstje, ik heb op zolder twee slaapkamers gemaakt.
Ben benieuwd hoe makkelijk het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
[...]

Vreemd, bij mij werkt het wel.

Jij bent zelfs de persoon geweest die de bug er uit gehaald heeft zodat de temperatuur nu juist weergeven wordt en ik het durfde te gebruiken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
wouter.N schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:32:
[...]

Vreemd, bij mij werkt het wel.

Jij bent zelfs de persoon geweest die de bug er uit gehaald heeft zodat de temperatuur nu juist weergeven wordt en ik het durfde te gebruiken :-)
Ja weet ik, maar jij hebt een MFT thermostaat, denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
vliegnerd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:33:
[...]

Ja weet ik, maar jij hebt een MFT thermostaat, denk ik?
Ah, daar heb je een punt. Ik heb een MFT thermostaat inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
Onl1ne1373 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Dit staat ook nog op mijn lijstje, ik heb op zolder twee slaapkamers gemaakt.
Ben benieuwd hoe makkelijk het gaat.
Het ging eigenlijk best makkelijk:

1 Autotemp Regelaar in bedrijf stel modus blz 18 H4.3 stap 3a
2 loskoppelen groep(en) van verdeler blz 23 H4.3.1
3 status autotemp is in bedrijf: check
4 Autotemp weer in in bedrijf stel modus zie 1
5 koppelen spider thermostaat blz 22 H4.3 stap 5a
6 autotemp is in bedrijf: check

https://ithodaalderop.com...DER%20Regelaar%20(nl).pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:50
Nu de buitentemperatuur wordt weg geschreven naar de WPU heb ik getest of dit van invloed is op het (ongewenst) inschakelen van de koelmodus. Parameter 220 minimum outside temp cooling van 10 naar 18 gezet en 152 blocking time heating to cooling van 168 terug gezet naar 24. Helaas vrijdagmiddag lekker zonnig weer en hup in de koelmodus ondanks de lage buiten temperatuur. Weg schrijven buitentemperatuur heeft blijkbaar geen invloed? Firmware 34.

Parameter 152 maar weer op 168 gezet en wachten tot de lente begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
hansgrave schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:45:
Nu de buitentemperatuur wordt weg geschreven naar de WPU heb ik getest of dit van invloed is op het (ongewenst) inschakelen van de koelmodus. Parameter 220 minimum outside temp cooling van 10 naar 18 gezet en 152 blocking time heating to cooling van 168 terug gezet naar 24. Helaas vrijdagmiddag lekker zonnig weer en hup in de koelmodus ondanks de lage buiten temperatuur. Weg schrijven buitentemperatuur heeft blijkbaar geen invloed? Firmware 34.

Parameter 152 maar weer op 168 gezet en wachten tot de lente begint.
Balen!
Je hebt geen autotemp verdelers?

Vooralsnog lijkt deze instelling aanpassen in de autotemp er wel voor te zorgen dat er niet omgeschakeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DMJ
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 20:23

DMJ

To_Tall schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:53:

Wel mag ik in jan/feb op Itho WPU cursus :+
Dit is een installatie en onderhoud cursus, nu ben ik geen instalateur maar ze hebben mijn aanmelding geaccepteerd..

Misschien dat ik daar nog meer bij leer, maar vind het zelf vreemd dat Itho niet de documentatie vrijgeeft.
@To_Tall Heb je de cursus ook daadwerkelijk mogen doen? En heb je er wat van opgestoken? Ik ben aan het overwegen me ook hiervoor aan te melden om zelf het onderhoud te kunnen doen. Er is geen monteur te vinden die nog tijd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Maart 2023: 153 kWh verwarmen (21C beneden, 20 boven). 77 kWh SWW (15.9m3 water verbruikt totaal).
Vrijstaand 2022. 184m2 trippel glas en wtw en douchegoot wtw.
2 volwassenen, 2 pubers. Garage 18m2 verwarmd door tussendeur open te zetten.
Totale verbruik 695kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
_Richie_ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:22:
Hier verbruik warmtepomp(en) in totaal ongeveer 280kwh in feb (Homewizard plug).
Wel vrijstaand 2021 (RoTij), 260m2. (T19 wk, 18 slpk)
Hier totaal verbruik 273 kWh in maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Maart 2023: 20 kWh verwarmen (19,5C beneden, 19 boven).
39 kWh SWW (11,4m3 water verbruikt totaal).
Tussenwoning 2022. 165m2 trippel glas en wtw en douchegoot wtw.
2 volwassenen, 2 pubers.
Totale verbruik 366kWh in maart (gehele woning, zonder teruglevering).

Het stookseizoen is wel over. Totaal ongeveer 220 kWh voor verwarming gebruikt november-maart.

Op jaarbasis schat ik nu:
Verwarmen 300 kWh (gemiddeld jaar)
SWW 450 kWh
Ventilatie/WTW 200 kWh
Koelen 150 kWh

Totaal 1100 kWh.

Volgens EPC berekening omgevingsvergunning zou het totaal "gebouw gebonden" 2200 kWh moeten zijn. Daar zit nog een stelpost voor verlichting bij, geen idee hoeveel dat is. Maar niet ontevreden. Fijn dat mijn buren mijn huis warm stoken.

Ter vergelijk: Wasdroger en vaatwasser beide 350 kWh per jaar. Wasmachine 200 kWh. Dus iedereen die roept "een warmtepomp gebruikt veel energie" die lach ik hard uit. Maar dat wisten de lezers van dit topic al.

[ Voor 44% gewijzigd door vliegnerd op 04-04-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Eerste jaar:

Verwarmen 1115 kWh
Tapwater: 603 kWh
Koelen: 231 kWh
Warmtepomp totaal: 1949 kWh
WTW: 115 kWh

Verwarmen volgens EPC zou 957 kWh moeten zijn. Eerste jaar kan 30% meer zijn door bouwvocht.
Tevens zijn hier niet de uitbouw en de 5 extra velux ramen in meegenomen.

Tapwater zou volgens EPC 940 kWh moeten zijn. Maar mijn jongste dochter heeft nu ook de regendouche gevonden dus die zal wel oplopen volgend jaar.

Koelen zou 36 kWh moeten zijn, daar gaat of in de epc berekening wat mis denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:09:
Arjan heeft de PR met "WPU counters" gemerged op github. Die functionaliteit zit dus in de volgende release.

Ik heb documentatie toegevoegd aan de wiki: https://github.com/arjenh...tho-WPU-Heat-pump-support

De volgende stap is een PR voor manual operation.
Ik draai op dit moment jouw versie [nrgitho-noncve-v2.4.4-beta6.bin] en bij mij zijn de extra WPU counters echter niet zichtbaar. Heb je een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:03:
[...]

Ik draai op dit moment jouw versie [nrgitho-noncve-v2.4.4-beta6.bin] en bij mij zijn de extra WPU counters echter niet zichtbaar. Heb je een idee?
Staat het wel aan?
https://github.com/arjenh...pump-support#wpu-counters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Ik heb al een tijdje de non-CVE module aan de praat te krijgen in Home Assistant, dat lukte niet en ik ging ervan uit dat het kwam omdat ik HA in Docker draaide op een QNAP.
Nu dus eindelijk eens een dedicated Raspberry Pi voor gevonden maar loop tegen hetzelfde aan.

Ik kan connectie maken maar die wordt direct afgebroken met de melding :

2023-04-06 12:08:52: New client connected from 192.168.1.241:59794 as nrg-itho-f358 (p2, c1, k15, u' user').
2023-04-06 12:08:52: Client nrg-itho-f358 disconnected due to malformed packet.

Kan iemand zijn config eens posten zodat ik kan vergelijken? (HA en module config als het kan)
Fimrare 2.5.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
vassago schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:20:
Ik heb al een tijdje de non-CVE module aan de praat te krijgen in Home Assistant, dat lukte niet en ik ging ervan uit dat het kwam omdat ik HA in Docker draaide op een QNAP.
Nu dus eindelijk eens een dedicated Raspberry Pi voor gevonden maar loop tegen hetzelfde aan.
Ik draai ook HA in docker.
Ik kan connectie maken maar die wordt direct afgebroken met de melding :

2023-04-06 12:08:52: New client connected from 192.168.1.241:59794 as nrg-itho-f358 (p2, c1, k15, u' user').
2023-04-06 12:08:52: Client nrg-itho-f358 disconnected due to malformed packet.
Connectie maken met wat/hoe?

Als ik de non-CVE module met een webbrowser benader krijg ik de webinterface.
Communicatie tussen HA en non-CVE module is via MQTT. Er is geen MQTT discovery voor de WPU.
In de wiki (zie link twee berichten hierboven) staat een voorbeeld.
Kan iemand zijn config eens posten zodat ik kan vergelijken? (HA en module config als het kan)
Fimrare 2.5.4.
Aan mijn config.json voor de non-CVE module heb je weinig, denk ik.
HA configuration.yaml: zie wiki.

Ik help graag, maar ik weet niet precies waarmee je hulp nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
@vliegnerd Sorry, als je denkt dat het duidelijk is is het dat niet. |:(

De foutmelding komt uit de Mosquitto broker logging.

De wiki lijkt ook niet helemaal te kloppen, volgens HA is de broker optie niet meer geldig:

code:
1
Invalid config for [mqtt]: The 'broker' option near /config/configuration.yaml:17 has been removed, please remove it from your configuration for dictionary value @ data['mqtt'].

Als ik "broker:" weg haal zie ik wel netjes alle sensoren in het dashboard, ik zou er alleen ook graag data bij hebben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Aha!

Mijn configuration.yaml: (Bovenste deel met MQTT erin) https://pastebin.com/1jJL52BR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
vassago schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:29:
@vliegnerd Sorry, als je denkt dat het duidelijk is is het dat niet. |:(

De foutmelding komt uit de Mosquitto broker logging.

De wiki lijkt ook niet helemaal te kloppen, volgens HA is de broker optie niet meer geldig:

code:
1
Invalid config for [mqtt]: The 'broker' option near /config/configuration.yaml:17 has been removed, please remove it from your configuration for dictionary value @ data['mqtt'].

Als ik "broker:" weg haal zie ik wel netjes alle sensoren in het dashboard, ik zou er alleen ook graag data bij hebben. :+
De regel broker is blijkbaar oud. Ik heb de wiki pagina gewijzigd.

Mijn config.json (inclusief admin/admin user/pass O-) )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
  {
   "sys_username":"admin",
   "sys_password":"admin",
   "syssec_web":0,
   "syssec_api":0,
   "syssec_edit":0,
   "api_normalize":0,
   "syssht30":0,
   "itho_rf_support":0,
   "rfInitOK":false,
   "itho_fallback":20,
   "itho_low":20,
   "itho_medium":120,
   "itho_high":220,
   "itho_timer1":10,
   "itho_timer2":20,
   "itho_timer3":30,
   "itho_updatefreq":30,
   "itho_counter_updatefreq":3600,
   "itho_numvrem":1,
   "itho_sendjoin":0,
   "itho_pwm2i2c":0,
   "itho_31da":0,
   "itho_31d9":0,
   "itho_2401":1,
   "itho_4210":1,
   "itho_forcemedium":0,
   "itho_vremoteapi":0,
   "nonQ_cmd_clearsQ":1,
   "i2cmenu":0,
   "i2c_safe_guard":0,
   "i2c_sniffer":0,
   "mqtt_active":1,
   "mqtt_serverName":"192.168.2.1",
   "mqtt_username":"",
   "mqtt_password":"",
   "mqtt_port":1883,
   "mqtt_version":1,
   "mqtt_state_topic":"ithowpu/state",
   "mqtt_ithostatus_topic":"ithowpu/ithostatus",
   "mqtt_remotesinfo_topic":"itho/remotesinfo",
   "mqtt_lastcmd_topic":"itho/lastcmd",
   "mqtt_state_retain":"yes",
   "mqtt_cmd_topic":"itho/cmd",
   "mqtt_lwt_topic":"itho/lwt",
   "mqtt_domoticz_active":0,
   "mqtt_ha_active":0,
   "mqtt_ha_topic":"homeassistant",
   "mqtt_idx":1,
   "sensor_idx":1,
   "version_of_program":"005"
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
vliegnerd schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:06:
[...]
Mijn config.json (inclusief admin/admin user/pass O-) )
Hoef ik dat niet aan te passen :9

Enniewie, moet deze config heb ik "opeens" data in HA, het leven kan zo simpel zijn :)

Staan nog 2 kleine foutjes in de config maar daar kom ik wel uit.
('dict object' has no attribute 'Correction measurement delta source temperature (K)' when rendering en iets over secondes what geen geldige eenheid is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
En krijg je wel een reactie als je de “Query counters” knop op de debug pagina aanklikt?

Zo ja, kun je die reply hier plaatsen, er gaat dan iets fout met verwerken, kan ik proberen op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 01:48:
[...]

En krijg je wel een reactie als je de “Query counters” knop op de debug pagina aanklikt?

Zo ja, kun je die reply hier plaatsen, er gaat dan iets fout met verwerken, kan ik proberen op te lossen.
Cool:
code:
1
80 82 C2 10 01 29 14 15 3B 15 C0 00 90 08 FF 00 00 08 C6 00 9B 0D 32 34 CE 0B 08 0B 89 05 6D 09 1F 00 00 07 88 02 13 00 B7 00 17 00 00 00 00 D5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:22:
[...]

Cool:
code:
1
80 82 C2 10 01 29 14 15 3B 15 C0 00 90 08 FF 00 00 08 C6 00 9B 0D 32 34 CE 0B 08 0B 89 05 6D 09 1F 00 00 07 88 02 13 00 B7 00 17 00 00 00 00 D5
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
CH pump on (h): 5435
Source pump on (h): 5568
DHW pump on (h): 144
Compressor on (h): 2303
Electrical element on (h): 0
CH mode (h): 2246
DHW mode (h): 155
Free cooling mode (h): 3378
Total runtime (h): 13518
CH pump starts: 2824
Source pump starts: 2953
DHW pump starts: 1389
Compressor starts: 2335
Electrical element starts: 0
CH mode starts: 1928
DHW mode starts: 531
Free cooling starts: 183
System starts: 23
DHW element on (h): 0
DHW element starts: 0

Dit zou het moeten zijn, deze getallen klinken wel redelijk. (Gebruik je echt zo weinig warm water?) Runtime 13518 h = 1,5 jaar.

Dit heb ik gemaakt door jouw i2c string door mijn testprogramma te gooien. Dat is bijna 1-op-1 gelijk aan de code in de module. Dat lijkt dus te werken.

Maar waarom werkt het dan niet !?!?!

@nl0pvm Ook na Query counter deze info niet onderaan jouw statuspagina? Zo nee, dan kan ik wel proberen om een versie te compileren met wat debug informatie erin om te kijken waar het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:43:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
CH pump on (h): 5435
Source pump on (h): 5568
DHW pump on (h): 144
Compressor on (h): 2303
Electrical element on (h): 0
CH mode (h): 2246
DHW mode (h): 155
Free cooling mode (h): 3378
Total runtime (h): 13518
CH pump starts: 2824
Source pump starts: 2953
DHW pump starts: 1389
Compressor starts: 2335
Electrical element starts: 0
CH mode starts: 1928
DHW mode starts: 531
Free cooling starts: 183
System starts: 23
DHW element on (h): 0
DHW element starts: 0
Deze gegevens heb ik allemaal ook. Ik zoek/zocht de energy out of / to source. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:07:
[...]

Deze gegevens heb ik allemaal ook. Ik zoek/zocht de energy out of / to source. :*)
Aha! Spraakverwarring dus.

Dit is alles wat in jouw firmware zit.
Energy out of source is pas vanaf fw37 oid beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1989
Ik zit met een vaag probleem, meestal voor ik ga douchen kijk ik altijd even in HA hoe warm het water is in de boiler (boven/beneden) deze stond ineens op 11 graden. En mijn gevoel was waar, even douchen en water op. De boiler had ook niet om 16:00 verwarmd (daily SP). Na het snelle douchen, op de spider water op boost gezet maar niks. Toen gaan kijken op de wifi module, en het vage was.... alle warm water SP stonden op 0 graden, hier wat dingen weer omhoog gezet. met als gevolg warm water, maar ik heb denk ik iets niet goed gezet want nu blijft die bij verwarmen bij het minste warmte verlies zie voorbeeld.

Mijn boiler staat op comfort met SP60, links dus zoals het was. Dip het probleem, en rechts hoe het nu is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ygWNT-j0ffaHp9s2uS39xP-2vc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U6CwbsRYrRThzW3oXJjp1dM2.png?f=fotoalbum_large

Natuurlijk gister na het koude douchen snel snel proberen te werken....
Volgens mijn moet de fout in deze waardes zitten en heb ik verder niks aangepast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2Rn60oZzWdvTQIGCHFYSzBlaZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTgMAM3QNDi4ePgoUnXcRC9F.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Laurens1989 schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:11:
Volgens mijn moet de fout in deze waardes zitten en heb ik verder niks aangepast
Die waardes staan bij mij exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@Laurens1989 Oei. Raar.

Wat staat er in status bij "Tariff" (0 uit, of 1 aan)? Als de tariff ingang hoog/aan is, dan blijft het ding altijd verwarmen, zodra de boven sensor onder het setpoint duikt.

Hopelijk geen kapotte WP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Kan het niet gewoon zijn dat de boiler ‘leeg’ was? (En dat je 1x per dag opwarmd?)
Oh zie dat ie op comfort stond..
Had je instellingen veranderd?
Lijkt alsof ie naar de eco stand is gegaan

[ Voor 39% gewijzigd door _Richie_ op 10-04-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1989
vliegnerd schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:56:
@Laurens1989 Oei. Raar.

Wat staat er in status bij "Tariff" (0 uit, of 1 aan)? Als de tariff ingang hoog/aan is, dan blijft het ding altijd verwarmen, zodra de boven sensor onder het setpoint duikt.

Hopelijk geen kapotte WP...
Nee, Deze staat gewoon 0 (uit dus). "stuk" is die niet lijkt me, het zit hem als er iets fout zit puur in de aansturing. Hij maakt namelijk nu wel weer warm water (schakelt gewoon in en uit) temperatuur sensoren werken ook gewoon van de boiler. Heb 68 nu naar 50c gezet, volgens mijn is die waarde in comfort de ondergrens, maar mijn gevoel en HA logs zeggen dat dit gewoon eerder richting de 40c ging ofzo. Maar min is 50 en max 65c volgens de waardes. Of is dit puur een indicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1989
_Richie_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:00:
Kan het niet gewoon zijn dat de boiler ‘leeg’ was? (En dat je 1x per dag opwarmd?)
Oh zie dat ie op comfort stond..
Had je instellingen veranderd?
Ja "lang" geleden eens waarde 66 naar 61c (ivm lege boiler, en spider naar 16:00 verwarmen ipv 13:00), van de week waarde 66 naar 58c (ons bint zuunig) maar dit is niet het moment dat dit probleem is ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Stond de warmtepomp misschien continu in CV modus? Misschien dat je dat kunt terugzien in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1989
_Richie_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:09:
Stond de warmtepomp misschien continu in CV modus? Misschien dat je dat kunt terugzien in HA
Nee deze stond gewoon uit.

Maar het stomme is, die waardes van de screenshot stonden dus allemaal op 0. Ik kan me voorstellen dat met een sp van 0c dat die iig niks doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Alle settings op 0 !? Hoe staan de andere settings? Alleen deze op 0?

Die zijn (waarschijnlijk) settings die de spider kan aanpassen. Wellicht een spider probleem? Of probleem in verbinding/kabel tussen spider en WPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Hopelijk met 1x stekker in en uit dat alles weer normaal is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1989
_Richie_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:19:
Hopelijk met 1x stekker in en uit dat alles weer normaal is…
Nee helaas , zelf terug zetten en iig weer warm water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1989
vliegnerd schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:33:
Alle settings op 0 !? Hoe staan de andere settings? Alleen deze op 0?

Die zijn (waarschijnlijk) settings die de spider kan aanpassen. Wellicht een spider probleem? Of probleem in verbinding/kabel tussen spider en WPU.
Rest lijkt gewoon goed te zijn, iig niet allemaal 0

Probleem blijft alleen dat die dus nu alleen bij een minimale daling gaat verwarmen

[ Voor 10% gewijzigd door Laurens1989 op 10-04-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Laurens1989 schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:21:
[...]

Rest lijkt gewoon goed te zijn, iig niet allemaal 0
Dan zit het probleem dus bij of samen met de Spider thermostaat. Want die kan die waarden instellen.

Spider al gereset? (Oppassen als je ook autotemp vloerverwarmingsverdelers hebt, want die moet je dan mogelijk ook weer koppelen). Ik durf niet meer dan een powercycle. (Batterijen eruit)
Probleem blijft alleen dat die dus nu alleen bij een minimale daling gaat verwarmen
Wilde gok, maar ook "Tariff low from thermostat" in de statuspagina op 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1989
vliegnerd schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:36:
[...]

Dan zit het probleem dus bij of samen met de Spider thermostaat. Want die kan die waarden instellen.

Spider al gereset? (Oppassen als je ook autotemp vloerverwarmingsverdelers hebt, want die moet je dan mogelijk ook weer koppelen). Ik durf niet meer dan een powercycle. (Batterijen eruit)

[...]

Wilde gok, maar ook "Tariff low from thermostat" in de statuspagina op 0?
Nee tarief staat idd op 0

Zal die spider zo is rebooten, maar volgens mijn regelt die niet dat die elke paar grade daling al gaat verwarmen. Na het aanpassen houd die namelijk zijn waardes wel.

Iemand toevallig keer de mogelijkheid om de config pagina door te sturen, pb mag ook. Loop ik de boel is na voor ik wat geks zien op gebied van warmwater (dhw parameters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Laurens1989 schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:56:
[...]

Zal die spider zo is rebooten, maar volgens mijn regelt die niet dat die elke paar grade daling al gaat verwarmen. Na het aanpassen houd die namelijk zijn waardes wel.
Als de spider tariff op low zet "Low tariff from thermostat" in statuspagina, dan krijg je precies dit gedrag: Zodra de temperatuur onder het setpoint duikt, daat de WPU direct SWW verwarmen.
Iemand toevallig keer de mogelijkheid om de config pagina door te sturen, pb mag ook. Loop ik de boel is na voor ik wat geks zien op gebied van warmwater (dhw parameters)
Mijn settings:
https://www.dropbox.com/s...owifi%20firmware.pdf?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1989
vliegnerd schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:58:
[...]

Als de spider tariff op low zet "Low tariff from thermostat" in statuspagina, dan krijg je precies dit gedrag: Zodra de temperatuur onder het setpoint duikt, daat de WPU direct SWW verwarmen.

[...]

Mijn settings:
https://www.dropbox.com/s...owifi%20firmware.pdf?dl=0
De Tariff en tariff from thermostat staan alle 2 gewoon op 0.
Ik ga nu jouw settings kwa warm water even overnemen en kijken wat er dan gebeurt. Als me goed kan herinneren heb jij een boiler op Eco staan toch? Iemand die kan vertellen wat gebruikelijk is voor de boiler weer aan gaat op Comfort?

Edit:

Jouw config komt op wat verschillen in de flow en paar andere dingen nagenoeg overeen met die van mijn. De volgende punten heb ik aangepast. Alleen heb ik mijn SWW iets hoger staan 61 ipv 55 bij jouw

optie oud nieuw

8 2 0
65 0 10
67 0 3.5
69 1 6.5
70 61 61.5

Edit 2:
Terug kijkend in HA lijkt de boiler het eerder te hebben gedaan met een SP van 60 a 61 (dit kan zeker kloppen) en dan weer in te schakelen als die onder de 50 komt. Die 60/61 kan in thuis brengen in de settings, maar die 50 van de ondergrens niet

[ Voor 26% gewijzigd door Laurens1989 op 10-04-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@Laurens1989 Mijn SWW staat inderdaad op Eco.
Ik heb eigenlijk comfort nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Laurens1989 schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:11:
[...]
optie oud nieuw

8 2 0
65 0 10
67 0 3.5
69 1 6.5
70 61 61.5
Setting 8 is niet relevant.
Maar setting 65 is “differential DHW comfort” dwz het temperatuurverschil waarbij de WPU in boiler mode gaat in Comfort stand.
Als die op 0 stond verklaart dat precies jouw waarneming. Direct verwarmen.

Nu is er 10 graden delta T nodig om te beginnen met verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens1989
vliegnerd schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:56:
[...]

Setting 8 is niet relevant.
Maar setting 65 is “differential DHW comfort” dwz het temperatuurverschil waarbij de WPU in boiler mode gaat in Comfort stand.
Als die op 0 stond verklaart dat precies jouw waarneming. Direct verwarmen.

Nu is er 10 graden delta T nodig om te beginnen met verwarmen.
Hij lijkt tot nu toe ook niet elke keer meer te verwarmen, bedankt voor jullie hulp! Ik
Blijf het maar vaag vinden dat alle boiler parameters op 0 stonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Vanochtend een storingmelding op de Spider, A3 error 0 oftewel geen verbinding meer met de WPU volgens de handleiding.
Bordje van Arjan is ook dood, zelfs geen netwerkledjes meer actief. Volgens HA kwam er vanaf 5:00 geen nieuwe data meer binnen.
WPU en Spider meerdere malen gereset zonder resultaat.

Maar eens kijken of er iemand te vinden is die ernaar kan kijken en wat er uit komt.
Kan maar zo dat het communicatiebord defect is.

1 ding scheelt, WPU is op dit moment niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
vassago schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:03:
Vanochtend een storingmelding op de Spider, A3 error 0 oftewel geen verbinding meer met de WPU volgens de handleiding.
Bordje van Arjan is ook dood, zelfs geen netwerkledjes meer actief. Volgens HA kwam er vanaf 5:00 geen nieuwe data meer binnen.
WPU en Spider meerdere malen gereset zonder resultaat.

Maar eens kijken of er iemand te vinden is die ernaar kan kijken en wat er uit komt.
Kan maar zo dat het communicatiebord defect is.
Balen! Hoop dat je iemand kan vinden...
1 ding scheelt, WPU is op dit moment niet nodig :)
Geen warm water via de WPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
vliegnerd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:39:
[...]
Geen warm water via de WPU?
Daar had ik dan weer niet aan gedacht :P
Kan is aanwezig dat hij de laatste instelling onthoudt en gewoon doorgaat met verwarmen, ook zonder communicatie.

Controlevraag, als ik mijn laptop aan de ethernetpoort hang van de WPU, dan moeten er lampjes gaan knipperen neem ik aan?

Ook een leuke :

Productiedatum:
21-04-2021
Vervaldatum materiaal:
21-04-2023
Vervaldatum garantie arbeid:
21-04-2023

En niemand die je verteld dat je het ding moet registreren binnen 2 maanden om 3 jaar extra garantie te krijgen.
Mag de rechtsbijstand uitvechten mocht het zover komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
vassago schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:04:
[...]

Controlevraag, als ik mijn laptop aan de communicative hang van de WPU, dan moeten er lampjes gaan knipperen neem ik aan?
Het is GEEN ethernet poort! NIET aan je laptop hangen en al zeker niet aan een geaarde PC… Van dat laatste gaat mogelijk ook direct het licht uit.

Je kunt in principe de spanning meten met een multimeter op de print van @arjenhiemstra. Om te zien of er nog spanning uit de RJ45 poort komt. Misschien kan @arjenhiemstra iets toevoegen om dit te debuggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Onl1ne1373 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:01:

MQTT message voor manual control voor het uitzetten van koelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
{
    "manual_operation_index": 34,
    "manual_operation_datatype": 0,
    "manual_operation_value": 0,
    "manual_operation_checked": 1,
    "manual_operation_dryrun": false
}

Net getest en werkt!
Ik heb dit een tijdje geleden bij mij geïmplementeerd en vandaag is de koeling toch aangegaan; bij mij werkt het helaas niet. @Onl1ne1373 Werkt de bovenstaande instelling bij jou nog steeds naar behoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:09:
[...]

Ik heb dit een tijdje geleden bij mij geïmplementeerd en vandaag is de koeling toch aangegaan; bij mij werkt het helaas niet. @Onl1ne1373 Werkt de bovenstaande instelling bij jou nog steeds naar behoren?
Ik heb het net getest en het werkt bij mij. Volgens de Itho documentatie werkt dit op alle versies van de WPU 5G.

Wat doet het? Handbediening index 34 is "vrijgave koeling". Op 1 is er koeling toegestaan, op 0 is koelen geblokkeerd.

Je kunt ook index 16 gebruiken "condensbeveiliging". Als je die op 1 zet dan wordt condensbeveiliging actief en is koelen niet toegestaan. Net andersom dus. Eerder in dit topic heeft iemand een fysieke schakelaar (shelly?) aan de condensbeveiliging ingang gezet en dat werkte.

Wat betreft het koelen/verwarmen/koelen/verwarmen heb ik wel een stap gemaakt: Ik heb geen buitensensor en de montoringsdienst is ofwel afwezig of stuurt geen buitentemp. Ik heb ergens in februari de buitentemp op 6 graden ingesteld en in de autotemp ingesteld dat overschakelen naar koelen pas is toegestaan vanaf 16 graden buitentemp. (Ik zal dit bericht wijziging met de exact settting, kan ik het zelf volgend jaar teruglezen en opnieuw doen).

Autotemp fw10:
Setting 59 Minimum outdoor temperature enable cooling (°C) 16 graden.
Setting 62 Max outdoor temperature enable heating (°C) 10 graden.

Dit heeft prima gewerkt. De modus van de autotemp en dus van de WPU is altijd "verwarmen" gebleven. In principe kan ik op deze manier koelen het hele voorjaar voorkomen.

Gisteren was het uiteindelijk echt warm aan het worden binnen. Dus de buitentemp op 20 graden gezet en binnen 2 minuten ging de koeling aan. Was eigenlijk nog niet echt nodig, maar fijn om te weten dat overschakelen in dit geval goed werkt.

Nu even puzzelen of ik koelen goed kan "beperken" door thermostaten op de juiste temperatuur te zetten. Heb nu alles op 21 graden gezet en koelen is actief, maar modus "off". Overschakelen terug naar verwarmen is weer geblokkeerd in de autotemp boven een bepaalde temperatuur, dus met 20 graden fictieve en permanente buitentemp gebeurt dat nooit.

Als dat niet goed werkt dan proberen om terug naar verwarmen te gaan en koelen blokkeren.

[ Voor 12% gewijzigd door vliegnerd op 01-05-2023 10:22 . Reden: Autotemp settings toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Het is niet meer zo relevant nu het stookseizoen voorbij is, maar nog eentje dan, ik zit toch mijn eigen excelsheet in te vullen:

April 2023: 0 kWh verwarmen (19,5C beneden, 19 boven). Koeling geblokkeerd tot gisteren. 1 kWh koelen. ;)
36 kWh SWW (10,1m3 water verbruikt totaal).
Tussenwoning 2022. 165m2 trippel glas en wtw en douchegoot wtw.
2 volwassenen, 2 pubers.
Totale verbruik 342kWh in maart (gehele woning, zonder teruglevering).

Totaal 220 kWh voor verwarming gebruikt november-april.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
nl0pvm schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:09:
[...]
Ja, werkt prima. Ik ben nu op vakantie en heb verwarmen en koelen nu standaard uit staan. Zie wel dat de modus overspringt tussen koelen en verwarmen.
Pagina: 1 ... 6 ... 32 Laatste