Toon posts:

Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Laurens1989
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-03 18:35
Mathijs14 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:56:
Even een iets algemenere vraag, maar gaat wel over de WPU 5G. Hebben jullie een overzicht van het verbruik van jullie warmtepomp van de afgelopen maanden. Ik heb hem zelf in een overzicht gezet in Homeassistant dmv sensor.itho_wpu_total_power_used.

Ik vind persoonlijk het verbruik nogal hoog, en heb op dit moment ook mijn vraagtekens bij de installatie of dat wel correct is verlopen.

Mijn verbruiksoverzicht:

Maand Verbruik (in kWh)
Juli 89
Aug 98
Sept 97
Okt 105
Nov 235
Dec 353
Jan 281
Feb 251
Ik heb nog niet zoveel maanden als jouw bijgehouden, maar ik deel je mening wel. Ik zie in dit topic bij iedereen wel "veel" verbruik, op 1 gebruiker na maar die was als ik me niet vergis weinig thuis en alleen en de verwarming op 19.

vanaf 10jan : 119kwh CV / 46kwh DHW
feb: 130kwh CV / 63kwh DHW
mrt t/m 18: 81kwh / 41kwh DHW

al moet ik wel toegeven DHW valt wat voor te zeggen... kinderen elke dag zowat in bad, vrouw en ik zelf vaak lang douchen (elke dag). Boiler staat hier dan ook op comfort en 61graden

• Laurens1989
wortelsoft schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:07:
Offtopic,

Iemand ervaring met het mixen van G4 en G7 filters in een Itho Daalderop WTW ventilatie systeem. Heb een set G4 filters gekregen van climaatgarant, maar gebruik zelf G7 filters. Ik wil dan de uitblaas G4 en inlaat G7 doen als het werkt.
ik heb een flair systeem maar bij hun is dat zelf de "standaard" als je naar G7 overstapt. Ik zie ook de meerwaarde niet om lucht te filtreren voor de vogeltjes

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:07
Dit is het gebruik bij mij, 100m2, tussenwoning, raampartij op het zuiden waardoor het snel opwarmt met de thermostaat 24/7 op 20.5C.
Verder alleenstaand, dus geen grote douchers in huis :)
Gemeten via een smart stekker, ik heb wel de NRG module van Arjan maar di e krijg ik niet aan de praat icm. Docker op een Qnap nas.

Sep: 9.7
oct: 19.98
nov. : 72
dec : 116
Jan 123.4
feb 82.2
mar 48.76

Zelf ben ik zeer tevreden over de WPU, de ervaringen met het op koelen/verwarmen springen terwijl het niet nodig is herken ik ook niet. Maar dat zie je waarschijnlijk ook minder zonder home automation.

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:25
Even een iets algemenere vraag, maar gaat wel over de WPU 5G. Hebben jullie een overzicht van het verbruik van jullie warmtepomp van de afgelopen maanden. Ik heb hem zelf in een overzicht gezet in Homeassistant dmv sensor.itho_wpu_total_power_used.

Ik vind persoonlijk het verbruik nogal hoog, en heb op dit moment ook mijn vraagtekens bij de installatie of dat wel correct is verlopen.

Mijn verbruiksoverzicht:

Maand Verbruik (in kWh)
Juli 89
Aug 98
Sept 97
Okt 105
Nov 235
Dec 353
Jan 281
Feb 251
Algemene vragen zijn meer dan welkom hier, is niet alleen voor de software.

Je verbruik is vergelijkbaar met mijn verbruik, sommige maanden zit ik iets hoger. Wat is je je situatie? Ik heb een vrijstaand huis van 184m2 uit 2022 met wtw en douchegoot wtw, 2 volwassenen en twee pubers die van douchen houden. Tussen de 12 en 15 kuub water. Woonkamer 21, boven 20 graden.

Ik zou tapwater en verwarmen scheiden qua verbruik. Op mindergas.nl de graaddagen opzoeken en de kWh/graaddag gaan bijhouden voor verwarmen .
Ik weet dat met mijn warmtepomp ik gemiddeld ruim onder de 0,5kWh/grddag moet blijven en dat is ook zo. Hier zijn ook andere topics over.

Tevens zou ik volgens mij epc berekening 2200kWh per jaar totaal moeten gebruiken. Daar blijf ik eerste jaar al onder. Volgende jaren zouden lager moeten zijn vanwege bouwvocht en bron temperatuur volgens installateur.

• Onl1ne1373
Laurens1989 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:11:
[...]
ik heb een flair systeem maar bij hun is dat zelf de "standaard" als je naar G7 overstapt. Ik zie ook de meerwaarde niet om lucht te filtreren voor de vogeltjes
Ik heb daar ook over zitten denken. Misschien dat er een verschil zit in luchtdoorlaatbaarheid en daar door onbalans in aan en afvoer? Al zit dat er toch al in volgens mij. Huis is nou niet bepaald luchtdicht 😏.

Ik zat eraan te denk om na een paar maanden ze te zuigen en dan in en uitvoer wisselen en voor en voor en achter wisselen. Uiteraard weer schone kant naar warmte wisselaar. Nu wordt de helft niet gebruikt.

Resultaat van bijna een jaar en niet naar omkijken 🫣

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:02

Mijn verbruiksoverzicht:

Maand Verbruik (in kWh)
Juli 89
Aug 98
Sept 97
Okt 105
Nov 235
Dec 353
Jan 281
Feb 251
Je kunt door zoeken in dit topic ons energiegebruik in de winter zien uitgesplitst voor verwarmen en SWW (warm tapwater).
Dan zie je dat het heel erg afhangt van de locatie in Nederland (kust of oosten), tussenwoning of vrijstaand, glas op zuiden, isolatie enz.

Dus zonder die informatie is het lastig vergelijken.

Als je de ithowifi module gebruikt, dan kun je het verbruik ook gesplitst zien per SWW/CV/koelen/standby: Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Ik heb een tussenwoning (165m2) bijna passief. Ik heb 150 kWh voor koelen gebruikt en schat het SWW verbruik op 450 kWh (zuinig aandoen met 2 volw, 2 pubers, douche WTW, geen bad). CV tot nu toe 210 kWh. Maar je kunt ook makkelijk 200 kWh per maand stoken voor CV met een vrijstaande woning op de wind in het oosten van het land, enz. Lastig vergelijken.

In jouw getallen zie je in de zomer zeg 90 kWh. Dat is zeg 30 kWh voor koelen en 60 kWh voor SWW. (Of 20-70 ofzo). Dat is niet super weinig, maar voor bijvoorbeeld een vierpersoonshuishouden kan dat best heel normaal zijn.
De stookkoosten (CV) zien er dan niet bijzonder hoog uit.

Ja, ik ben veel zuiniger. Maar tussenwoning, passief en zuinig (thermostaten op 19).

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• vliegnerd
Laurens1989 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Ik heb een Orcon WTW en een F7 (niet G7) filter op de inlaat en inderdaad een G4 op de uitlaat. Die zit tussen het huis en de WTW en beschermd alleen de WTW tegen troep uit het huis. Daar kan dus het goedkoopste filter in.

Ik ben erg tevreden over F7. Afgelopen winter wel 2x gehad dat in een heel vochtige nacht (ik woon in polder, van die dikke mist) het F7 filter volgens mij gewoon nat geworden was en de WTW motor op vol vermogen stond (200 W) en nog niet genoeg debiet haalde.
Normaal is het verbruik op "vol" 80W met F7 ipv ongeveer 70W met G4, dat vind ik prima.

Of het echt helpt tegen hooikoorts enzo weet ik niet, maar ik vind het wel de moeite waard. Ik vervang de filters wel 2x jaar.

• vliegnerd
Laurens1989 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Ik heb nog niet zoveel maanden als jouw bijgehouden, maar ik deel je mening wel. Ik zie in dit topic bij iedereen wel "veel" verbruik, op 1 gebruiker na maar die was als ik me niet vergis weinig thuis en alleen en de verwarming op 19.
Wel thuis (dat helpt juist om het huis op temperatuur te houden, elk mens is 100W cop1 kachel :9~ )
Maar tussenwoning met verwarming op 19. Dat scheelt tov buren een factor 2, schat ik.
vanaf 10jan : 119kwh CV / 46kwh DHW
feb: 130kwh CV / 63kwh DHW
mrt t/m 18: 81kwh / 41kwh DHW

al moet ik wel toegeven DHW valt wat voor te zeggen... kinderen elke dag zowat in bad, vrouw en ik zelf vaak lang douchen (elke dag). Boiler staat hier dan ook op comfort en 61graden
Ik vind jouw DHW (SWW) gebruikt heel erg meevallen. Ik gebruik 40 kWh per maand en dat is met kort zuinig douchen. Vat op 52 graden eco. Wel ook wat hotfill in de keuken.
Dus voor die 20 kWh heb je best veel extra comfort :+

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:59
Onl1ne1373 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:36:
[...]

Ik heb daar ook over zitten denken. Misschien dat er een verschil zit in luchtdoorlaatbaarheid en daar door onbalans in aan en afvoer? Al zit dat er toch al in volgens mij. Huis is nou niet bepaald luchtdicht 😏.
Voor en achter kun je wisselen, maar dan zou ik het wel eerder doen. :X
Ik zat inderdaad aan die onbalans te denken, maar ik denk dat het systeem waarschijnlijk toch al Kwaliteit Uitermate Teleurstellend is afgesteld.

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:20
Onl1ne1373 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Algemene vragen zijn meer dan welkom hier, is niet alleen voor de software.

Je verbruik is vergelijkbaar met mijn verbruik, sommige maanden zit ik iets hoger. Wat is je je situatie? Ik heb een vrijstaand huis van 184m2 uit 2022 met wtw en douchegoot wtw, 2 volwassenen en twee pubers die van douchen houden. Tussen de 12 en 15 kuub water. Woonkamer 21, boven 20 graden.

Ik zou tapwater en verwarmen scheiden qua verbruik. Op mindergas.nl de graaddagen opzoeken en de kWh/graaddag gaan bijhouden voor verwarmen .
Ik weet dat met mijn warmtepomp ik gemiddeld ruim onder de 0,5kWh/grddag moet blijven en dat is ook zo. Hier zijn ook andere topics over.

Tevens zou ik volgens mij epc berekening 2200kWh per jaar totaal moeten gebruiken. Daar blijf ik eerste jaar al onder. Volgende jaren zouden lager moeten zijn vanwege bouwvocht en bron temperatuur volgens installateur.
Ik gebruik inderdaad de itho module, maar moet even kijken of ik die sensor dan in HA heb staan, anders heb ik geen historische data.

Wat meer achtergrond informatie was inderdaad handig geweest vanuit mijn kant.

2-kapper opgeleverd in 2022
198m2
Orcon WTW, geen douchegoot-wtw
2 persoonshuishouden (geen kinderen)
Regio Utrecht
WPU 55E-5G en een 240L voorraadvat.
Thermostaat staat overal op 20,5 behalve op zolder (17 graden)

Overigens zijn wij er sinds kort achter gekomen dat ze bij de bouw onze bron (en dus ook warmtepomp) hebben gevuld met Glycol ipv water 8)7

Edit:
Heb ze nu toegevoegd aan HA, kan zoals verwacht helaas geen historische data zien maar wel de huidige waarden. Huis is opgeleverd in mei dus dit is van ong 10 maanden dan?

standby:15 kWh
Cooling:139 kWh
DWH: 518 kWh
Heating:1468kWh

[Voor 8% gewijzigd door Mathijs14 op 18-03-2023 15:33]

• wortelsoft
Ik volg het topic al vanaf het begin, maar weet eigelijk niet of er al een oplossing is om een kamer niet te verwarmen/koelen anders dan de spider even ergens anders te leggen.

• Onl1ne1373
wortelsoft schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:53:
Ik volg het topic al vanaf het begin, maar weet eigelijk niet of er al een oplossing is om een kamer niet te verwarmen/koelen anders dan de spider even ergens anders te leggen.
Er is nog geen oplossing. De warmtepomp heeft er zelf geen controle over. Dat zou dan moeten via een koppeling met de Autotemp verdeler, bijvoorbeeld via het automatisch aanpassen van de instellingen van de groepen. Maar daar heeft niemand zich nog aan durven wagen zover ik weet.
Volgens mij heeft de verdeler geen manual control, al is dat het nakijken waard.

Een andere oplossingsrichting is via ramses rf, het honeywell protocol. Maar veel is nog onduidelijk over het rf protocol. Ik heb geprobeerd de thermostaat te spoofen, maar dat werkte niet. Technisch gezien moet het kunnen, want volgens mij stuurt de Itho Gateway de thermostaten via rf aan.

• vliegnerd
wortelsoft schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:53:
Idd geen oplossing ;(

Je kunt wel het minimale setpoint verlagen (autotemp instellingen) en het setpoint van de spider heel laag te zetten. Dat is wellicht net is luxer dan de spider in een andere kamer leggen.
Het setpoint van de spider "remote" instellen is helaas (nog?) niet gelukt. Het is helemaal niet duidelijk of dit ueberhaupt wel kan, maar er was ooit een spider gateway die het misschien kon... Helaas heeft niemand (meer) toegang tot zo'n ding.

• wortelsoft
Mijn doel is om een raam open te kunnen zetten zonder dat de verwarming aan gaat. Op zich is die spider ergens anders leggen wel een beetje een hillbilly oplossing, maar als het werkt…

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 19:58
Mathijs14 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:05:
[...]
Overigens zijn wij er sinds kort achter gekomen dat ze bij de bouw onze bron (en dus ook warmtepomp) hebben gevuld met Glycol ipv water 8)7
Ehhhh je weet dat dat hoort en dat daar een goede reden voor is toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vliegnerd
nl0pvm schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:25:
[...]

In mijn bron zit water.

Glycol is op de meeste plaatsen verboden. Je moet dan een duurdere niet-toxische brine vloeistof gebruiken.

Projectbouw, dus we kiezen het goedkoopste... Dus water :+

En dan maar hopen dat de bron nooit onder de 4 graden gaat. Want dan stopt de boel hier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:31:
[...]
In mijn bron zit water.
[...]
En dan maar hopen dat de bron nooit onder de 4 graden gaat. Want dan stopt de boel hier.
Eh ja dat is precies wat ik bedoel glycol / brine hebben een functie die niet overbodig is (mijn bron gaat regelmatig onder de 4 graden retour in de afgelopen maanden)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mathijs14
nl0pvm schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:25:
[...]

Eh je weet dat Itho in zijn installatiehandleiding van de WPU 5G zelf ook aangeeft dat het systeem niet met Glycol gevuld mag worden. ;) Bij ons in het project is Itho al meerdere keren langs geweest om warmtepompen te vervangen, meermaals gaven ze aan dat er geen glycol in het systeem had mogen zitten.

Ik snap zeker het nut van glycol in bodem-bron, maar op meerdere plekken in de documentatie geeft Itho aan dat dat bij de 5G-serie juist niet meer gebruikt moet worden.

[Voor 11% gewijzigd door Mathijs14 op 20-03-2023 08:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• vliegnerd
Mathijs14 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:18:
[...]

Eh je weet dat Itho in zijn installatiehandleiding van de WPU 5G zelf ook aangeeft dat het systeem niet met Glycol gevuld mag worden. ;) Bij ons in het project is Itho al meerdere keren langs geweest om warmtepompen te vervangen, meermaals gaven ze aan dat er geen glycol in het systeem had mogen zitten.

Ik snap zeker het nut van glycol in bodem-bron, maar op meerdere plekken in de documentatie geeft Itho aan dat dat bij de 5G-serie juist niet meer gebruikt moet worden.

[Afbeelding]
Aha. Nieuwe informatie voor mij. Hebben ze een keertje niet voor de goedkoopste oplossing gekozen in het nieuwbouwproject, maar de fabrikant de goedkoopste oplossing laten kiezen. :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:16
vliegnerd schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:46:
[...]

Aha. Nieuwe informatie voor mij. Hebben ze een keertje niet voor de goedkoopste oplossing gekozen in het nieuwbouwproject, maar de fabrikant de goedkoopste oplossing laten kiezen. :+
Hoe kom je erbij dat een water gevulde bron een goedkope oplossing is?

Even ter nuance, water ipv glycol in een bron is juist een voordeel op alle fronten. Water verpompt makkelijker dan glycol (glycol is visceuzer) en de specifieke warmtecapaciteit van water is groter dan van glycol (lees: de flow moet bij glycol hoger zijn bij gelijke dT). Om energie te transporten en uit te wisselen geniet water daarom wel degelijk de voorkeur. Daarbij betekent dit automatisch dat bronnen dus fatsoenlijk gedimensioneerd en diep genoeg geboort worden (want de bron mag absoluut niet richting het vriespunt gaan).

Glycol of brine in een bron is gewoon een teken van bezuinigen op de bron, je doet dit namelijk alleen als je een bron richting vriespunt gaat trekken wat meestal komt door een te grote warmtepomp op een te klein lusje.

Een fabrikant die water in de bron afdwingt geeft aan dat de fabrikant kiest voor een optimaal systeem rendement.

De diepere bron is in eerste instantie zelfs duurder om te boren dan ondiepe bronnen met glycol, maar over de levensduur van de bron gezien is het rendement de komende 100 jaar beter met een diepere, water gevulde bron.

• vliegnerd
B-lex schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:09:
[...]

Even ter nuance, water ipv glycol in een bron is juist een voordeel op alle fronten. Water verpompt makkelijker dan glycol (glycol is visceuzer) en de specifieke warmtecapaciteit van water is groter dan van glycol (lees: de flow moet bij glycol hoger zijn bij gelijke dT). Om energie te transporten en uit te wisselen geniet water daarom wel degelijk de voorkeur.
Eens! Maar het verschil is klein.
Daarbij betekent dit automatisch dat bronnen dus fatsoenlijk gedimensioneerd en diep genoeg geboort worden (want de bron mag absoluut niet richting het vriespunt gaan).
Ik hoop het, maar mijn idee van projectbouw is: Alles zo goedkoop mogelijk. Mijn bron is deze winter niet onder de 8 graden gekomen (eerste jaar en wellicht stroming), dus geen klachten op dit vlak, maar ik hoop echt dat het fatsoenlijk gedimensioneerd is.
Glycol of brine in een bron is gewoon een teken van bezuinigen op de bron, je doet dit namelijk alleen als je een bron richting vriespunt gaat trekken wat meestal komt door een te grote warmtepomp op een te klein lusje.
Ik hoop echt dat Klimaatgarant mijn bron fatsoenlijk gedimensioneerd heeft, maar dat is lastig te controleren. De berekening zijn voor mijn niet in te zien... 8)7 En op andere vlakken is er werkelijk helemaal niets dat erop wijst dat ze meer dan het aller aller aller minimaalste hebben gekozen.

EDIT Het is trouwens een 150 m lus / 150 m tot onder maaiveld (uit wko-tool.nl) op een WPU-5G 4,5kW. Ik neem aan dat dit een lus van 300 m lengte is, 150m heen-en-weer.

[Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 20-03-2023 10:40]

• nl0pvm
vliegnerd schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:36:
Ik hoop echt dat Klimaatgarant mijn bron fatsoenlijk gedimensioneerd heeft, maar dat is lastig te controleren. De berekening zijn voor mij niet in te zien...

EDIT Het is trouwens een 150 m lus / 150 m tot onder maaiveld (uit wko-tool.nl) op een WPU-5G 4,5kW. Ik neem aan dat dit een lus van 300 m lengte is, 150m heen-en-weer.
Bij mij een lus van 175m op een WPU-5G 6,5kW :-(

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:07
Volgens WKO tool 171 meter onder het maaiveld en totale lengte 171 meter, hoe je dat nou moet lezen?
Voor de WPU 35i-5G btw (3.6KW)

Wat staat er bij jullie bij warmte en koudevraag? (gewoon nieuwsgierig :P )
0.60 / 6.70 hier.

edit :
code:
1
2
3
4
5
6
7
einddiepte_meters_onder_maaiveld    171
bodemzijdigvermogen_kW  2.70
totale_lus_lengte_m 171
status_instal   In Gebruik
type    GBES
koudevraag_gebouw_MWh   0.60
warmtevraag_gebouw_MWh  6.70

[Voor 31% gewijzigd door vassago op 20-03-2023 19:50]

• vliegnerd
vassago schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:26:
Volgens WKO tool 171 meter onder het maaiveld en totale lengte 171 meter, hoe je dat nou moet lezen?

0.60 / 6.70 hier.
WPU 45-5G 4,5 kW

code:
1
2
3
4
5
6
7
einddiepte_meters_onder_maaiveld    150
bodemzijdigvermogen_kW  3,70
totale_lus_lengte_m 150
type    GBES
koudevraag_gebouw_MWh   2,30
warmtevraag_gebouw_MWh  5,10

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:21
Helaas is mijn warmtepomp te oud en staat niet op de WKO website, en de projectontwikkelaar zegt deze info niet meer te hebben. Zou ik de diepte van mijn bron nog ergens anders kunnen vinden?

Update: ik zie dat de gemeente deze info zou moeten hebben en ook zou moeten aan leveren aan de WKO tool. Ik zal ze contacteren.

[Voor 25% gewijzigd door wouter.N op 20-03-2023 22:15]

• Onl1ne1373
Mijn bron is 177m diep op een WPU-5G 65i. De lengte vergelijken is alleen niet te doen, want het is erg afhankelijk van hoe de bodem in elkaar zit. Verschillende materialen zoals zand en klei hebben verschillende vermogens in watt per meter. Met sonderingen en tijdens het boren controleren ze dat om tot een bron van een bepaald vermogen te komen.

• Mathijs14
vassago schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:26:

0.60 / 6.70 hier.

edit :
code:
1
2
3
4
5
6
7
einddiepte_meters_onder_maaiveld    171
bodemzijdigvermogen_kW  2.70
totale_lus_lengte_m 171
type    GBES
koudevraag_gebouw_MWh   0.60
warmtevraag_gebouw_MWh  6.70
WPU 55E-5G

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
einddiepte_meters_onder_maaiveld    160
bodemzijdigvermogen_kW  3.70
totale_lus_lengte_m 160
type    GBES
koudevraag_gebouw_MWh   3.00
warmtevraag_gebouw_MWh  8.00
energierendement_SPF    5.20
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:01:
Mijn bron is 177m diep op een WPU-5G 65i. De lengte vergelijken is alleen niet te doen, want het is erg afhankelijk van hoe de bodem in elkaar zit. Verschillende materialen zoals zand en klei hebben verschillende vermogens in watt per meter. Met sonderingen en tijdens het boren controleren ze dat om tot een bron van een bepaald vermogen te komen.
De lengte is inderdaad misschien niet te vergelijken. Maar Bodemzijdigvermogen tov koudevraag/warmtevraag zou toch wel iets te vergelijken moeten zijn?

• Onl1ne1373
Mathijs14 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:12:
De lengte is inderdaad misschien niet te vergelijken. Maar Bodemzijdigvermogen tov koudevraag/warmtevraag zou toch wel iets te vergelijken moeten zijn?
Klopt, maar bij wko zitten ze volgens mij af en toe met hun ellebogen in te voeren.

WPU-5G 65i

code:
1
2
3
4
5
6
einddiepte_meters_onder_maaiveld    177
bodemzijdigvermogen_kW  4.00
totale_lus_lengte_m 177
koudevraag_gebouw_MWh   1.00
warmtevraag_gebouw_MWh  10.00
energierendement_SPF    5.10

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
einddiepte_meters_onder_maaiveld 120
bodemzijdigvermogen_kW 6,00
totale_lus_lengte_m 240
koudevraag_gebouw_MWh 4,00
warmtevraag_gebouw_MWh 9,00
energierendement_SPF 4,00

Hier 2x WPU-5G 45i.
(dus ook 2 boringen maar wel 1 aansluitpunt wat ik niet goed snap)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:27
Het publiceren van de buitentemperatuur naar de WPU is mij eindelijk ook gelukt in Home Assistant met de volgende automatisering in YAML:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: "Warmtepomp: Buitentemperatuur"
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      payload: >-
        {"outside_temp": "{{ states('sensor.buienradar_temperature')|round(0)}}"
        }
      qos: 0
      retain: true
      topic: itho/cmd

• Onl1ne1373
_Richie_ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:32:
einddiepte_meters_onder_maaiveld 120
bodemzijdigvermogen_kW 6,00
totale_lus_lengte_m 240
koudevraag_gebouw_MWh 4,00
warmtevraag_gebouw_MWh 9,00
energierendement_SPF 4,00

Hier 2x WPU-5G 45i.
(dus ook 2 boringen maar wel 1 aansluitpunt wat ik niet goed snap)
Bijzonder twee warmtepompen. Wil je je situatie eens uitleggen, grootte van je huis, hoe zitten je thermostaten?

De twee boringen worden meestal in serie gezet, dan krijg je dus twee buizen binnen, ingaand van de ene bron, uitgaand van de andere.

• Laurens1989
hansgrave schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:21:
Het publiceren van de buitentemperatuur naar de WPU is mij eindelijk ook gelukt in Home Assistant met de volgende automatisering in YAML:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: "Warmtepomp: Buitentemperatuur"
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      payload: >-
        {"outside_temp": "{{ states('sensor.buienradar_temperature')|round(0)}}"
        }
      qos: 0
      retain: true
      topic: itho/cmd
Ik heb zelf ook geen buiten sensor aan de wpu, voegt dit ook echt wat toe aan het stookgedrag of is het vooral omdat het kan

• vliegnerd
Laurens1989 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:17:
[...]

Ik heb zelf ook geen buiten sensor aan de wpu, voegt dit ook echt wat toe aan het stookgedrag of is het vooral omdat het kan
Volgens mij beïnvloed het het stookgedrag niet.

Wel hoop ik dat het kan voorkomen dat mijn WPU (of beter de autotemp) telkens overschakelt tussen koelen en verwarmen in de tussenseizoen (zoals vorig weekend)

Ik heb de buitentemperatuur vast op 6 graden staan en de ondergrens om te gaan mogen koelen is 16 graden…

Ik weet nog niet zeker of dat echt werkt, maar voorlopig wel en bij mijn buurman -zonder buitenvoeler- schakelde de boel over dit weekend.

• _Richie_
  • Niet online
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:12:
[...]

Bijzonder twee warmtepompen. Wil je je situatie eens uitleggen, grootte van je huis, hoe zitten je thermostaten?

De twee boringen worden meestal in serie gezet, dan krijg je dus twee buizen binnen, ingaand van de ene bron, uitgaand van de andere.
Blijkbaar had itho niet een grotere warmtepomp.
Vrijstaand huis van 260 m2 waarbij berging en zolder ook vloerverwarming heeft. Thermostaten op alle verdiepingen (1 per verdieping), 1 warmtepomp verwarmt de beg grond, 1 de rest. Met name de wpu van de begane grond staat veel aan..
Dit jaar is tot nu toe 850kwh gebruikt door de warmtepompen (verwarming en sww)

[Voor 5% gewijzigd door _Richie_ op 22-03-2023 07:06]

• Mathijs14
_Richie_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:05:
[...]

Vrijstaand huis van 260 m2 waarbij berging en zolder ook vloerverwarming heeft. Thermostaten op alle verdiepingen (1 per verdieping), 1 warmtepomp verwarmt de beg grond, 1 de rest. Met name de wpu van de begane grond staat veel aan..
Dat vind ik echt reuze meevallen dan, wij zitten met een 2-kapper van 198m2 en opgeleverd in 2022 op 702kWh dit jaar.

• vliegnerd
@Mathijs14 @_Richie_ Wat is "dit jaar"?

Kalenderjaar 2023? (vanaf 1-1-2023)
Dit stookseizoen? (vanaf 1-10-2022)
De afgelopen twaalf maanden?

• Mathijs14
vliegnerd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:03:
@Mathijs14 @_Richie_ Wat is "dit jaar"?

Kalenderjaar 2023? (vanaf 1-1-2023)
Dit stookseizoen? (vanaf 1-10-2022)
De afgelopen twaalf maanden?
In mijn opzicht kalenderjaar 2023.

• Onl1ne1373
_Richie_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:05:
Dat moet wel gaan werken ja. Wordt het tapwater dan gedaan door de warmtepomp van beneden?
Ik heb dit kalenderjaar 745kWh totaal. Stookseizoen 1354kWh totaal, waarvan 897 verwarming.

In maart heeft hij ook de berging staan verwarmen omdat die nu is geisoleerd, dan totaal 202m2.
Ze wilden bij mij geen vloerverwarming in de berging doen omdat ze bang waren dat de bron dan niet groot genoeg was. Nu komt er over een paar weken een airco te hangen.

[Voor 3% gewijzigd door Onl1ne1373 op 22-03-2023 09:54]

• _Richie_
  • Niet online
Mathijs14 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:16:
[...]

In mijn opzicht kalenderjaar 2023.
In mijn opzicht ook (kalenderjaar 2023). (gemeten met Homewizard Energy Plugs)
T woonkamer 19
T rest 18 (minimum instelbaar, kan niet lager op de spider)

In 2022 in totaal 2332 kwh gebruikt door de WPU's aan elektra

[Voor 15% gewijzigd door _Richie_ op 22-03-2023 10:42]

• _Richie_
  • Niet online
Onl1ne1373 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Dat moet wel gaan werken ja. Wordt het tapwater dan gedaan door de warmtepomp van beneden?
Ik heb dit kalenderjaar 745kWh totaal. Stookseizoen 1354kWh totaal, waarvan 897 verwarming.

In maart heeft hij ook de berging staan verwarmen omdat die nu is geisoleerd, dan totaal 202m2.
Ze wilden bij mij geen vloerverwarming in de berging doen omdat ze bang waren dat de bron dan niet groot genoeg was. Nu komt er over een paar weken een airco te hangen.
Tapwater door beide pompen! (Dus nu ook wel 2x 200L vat, staat wrs. parallel?).
(was dus prima meerwerkoptie; vloerverwarming zolder met dus extra spider + autotemp basic, met als gevolg extra warmtepomp, extra boilervat voor iets van 2500eur extra)
Overigens vind ik dat de WPU wel veel herrie maakt...

• _Richie_
  • Niet online
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:12:
[...]

Goed om te weten! Zat me al af te vragen hoe dit zat.

• vliegnerd
_Richie_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:35:
[...]

T rest 18 (minimum instelbaar, kan niet lager op de spider)
Als je een ithowifi unit aan de autotemp hangt dan kun je met setting 42 en 42 (maximum en minium setpoint) de minimale en maximale setpoints instellen. Het is maar de vraag of de spider daar ueberhaupt op reageert.

In de itho docs staat bij setting 42: "Het minimum instelbaar verwarm setpoint van de thermostaat. Niet alle type thermostaten vragen dit op".

Ik heb het net getest, zonder resultaat. Setpoint verandert niet... :-(

Alhoewel ik het setpoint van de master autotemp naar de slave zie gaan, zie ik geen enkele communicatie hiervan naar de spiders. Geen wonder dat er niks gebeurt.
Batterijen erin/eruit helpt niet.
En echte reset durf ik niet, want dan is waarschijnlijk de koppeling met de autotemp weg en die kan ik niet zonder werkende servicetool herstellen.

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:59:
[...]

Als je een ithowifi unit aan de autotemp hangt dan kun je met setting 42 en 42 (maximum en minium setpoint) de minimale en maximale setpoints instellen. Het is maar de vraag of de spider daar ueberhaupt op reageert.

In de itho docs staat bij setting 42: "Het minimum instelbaar verwarm setpoint van de thermostaat. Niet alle type thermostaten vragen dit op".

Alhoewel ik het setpoint van de master autotemp naar de slave zie gaan, zie ik geen enkele communicatie hiervan naar de spiders. Geen wonder dat er niks gebeurt.
En echte reset durf ik niet, want dan is waarschijnlijk de koppeling met de autotemp weg en die kan ik niet zonder werkende servicetool herstellen.
Zou setting 48 "maximum verwarm setpoint verschil met master" met standaard 2 nog roet in het eten kunnen gooien? Woonkamer op 20, dan boven minimaal 18...

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 13:01
wortelsoft schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:07:
Offtopic,

Iemand ervaring met het mixen van G4 en G7 filters in een Itho Daalderop WTW ventilatie systeem. Heb een set G4 filters gekregen van climaatgarant, maar gebruik zelf G7 filters. Ik wil dan de uitblaas G4 en inlaat G7 doen als het werkt.
Ik combineer al een tijdje G4 en F7 filters. Gaat prima.

3.18 kWp West 40 Graden, 2.76 kWp Oost 40 graden

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Zou setting 48 "maximum verwarm setpoint verschil met master" met standaard 2 nog roet in het eten kunnen gooien? Woonkamer op 20, dan boven minimaal 18...
Ik heb de woonkamer op 19,5 staan en ik kan ook niet onder de 18…

Er is ook gewoon geen communicatie tussen autotemp en spiders over een nieuw minim setpoint (wel tussen autotemp master en slave).

• wortelsoft
[...]

Volgens de autotemp handleiding kun je spiders koppelen zonder servicetool. Dat ga ik van het weekend doen. Via marktplaats heb ik een nieuwe spider thermostaat gekocht om de onbenoemde ruimte een eigen thermostaat te geven. Die liep nu mee met een andere slaapkamer maar dat werkte niet goed.

• _Richie_
  • Niet online
[...]

Waarschijnlijk iets in de Spider zelf die je dan eerst elders dan misschien bedraad moet instellen (met WPU bv). Wrs gaat dit niet via de draadloze communicatie.
Hoe dan ook, ik vind het prima hoor, 18 graden, lager hoeft ook niet, gaat het ook niet worden omdat de warmte van beneden omhoog optrekt.

• Onl1ne1373
wortelsoft schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:32:
Volgens de autotemp handleiding kun je spiders koppelen zonder servicetool. Dat ga ik van het weekend doen. Via marktplaats heb ik een nieuwe spider thermostaat gekocht om de onbenoemde ruimte een eigen thermostaat te geven. Die liep nu mee met een andere slaapkamer maar dat werkte niet goed.
Dit staat ook nog op mijn lijstje, ik heb op zolder twee slaapkamers gemaakt.
Ben benieuwd hoe makkelijk het gaat.

• wouter.N
[...]

Vreemd, bij mij werkt het wel.

Jij bent zelfs de persoon geweest die de bug er uit gehaald heeft zodat de temperatuur nu juist weergeven wordt en ik het durfde te gebruiken :-)

• vliegnerd
wouter.N schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:32:
[...]

Vreemd, bij mij werkt het wel.

Jij bent zelfs de persoon geweest die de bug er uit gehaald heeft zodat de temperatuur nu juist weergeven wordt en ik het durfde te gebruiken :-)
Ja weet ik, maar jij hebt een MFT thermostaat, denk ik?

• wouter.N
vliegnerd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:33:
[...]

Ja weet ik, maar jij hebt een MFT thermostaat, denk ik?
Ah, daar heb je een punt. Ik heb een MFT thermostaat inderdaad.
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee