dubbel
[Voor 97% gewijzigd door wouter.N op 20-02-2023 19:02]
[Voor 97% gewijzigd door wouter.N op 20-02-2023 19:02]
Dit is in ieder geval voor de codes die op de spider getoond worden het geval. Zo staan ze in de handleidingen.wouter.N schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:01:
Hoe werkt het qua error codes die via de IthoWiFi tool worden opgehaald?
Ik heb een vermoeden dat het als volgt werk;
Error code in de WPU = A1 + code op de thermostaat.
Error code in de Autotemp = A3 + code op de thermostaat
Weet iemand of dit klopt?
Volgens mij zit er geen WPU firmware in de servicetool.Dit zou wel een erg mooie reden zijn om een Serieel naar I2C converter te maken zodat de Service tool werkt.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Ik heb het al gevonden. Er waren ineens ook veel andere labels niet meer zichtbaar: Blijkbaar stond de taal niet meer ingesteld?!?Onl1ne1373 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:28:
@vliegnerd Heb je al gekeken of je ergens een log van de crash krijgt? Event viewer? Of even vanaf de commandline starten zodat je misschien daar een stack trace krijgt? Ik heb een keer met een crashende service tool te maken gehad en toen was het een corrupte config file, laatste versie van cache? dir verwijderd en hij werkte weer.
Klopt, maar je hebt de tool wel nodig om de firmware te updatenvliegnerd schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:05:
Volgens mij zit er geen WPU firmware in de servicetool.
[Voor 14% gewijzigd door vliegnerd op 28-02-2023 12:05]
Mijn vat gaat zo opwarmen (13u). Ik zie geen overstort.. waar zit die?wortelsoft schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:27:
Iets van een geheel andere orde dan al dat leuke getweak. Loopt erbij jullie ook een “straal” water uit de overstort als de boiler opwarmt? Met straal bedoel ik het druppelt zo snel dat het net wel net niet een straal water is.
Lekker aan het tweaken zo!vliegnerd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:01:
Door dit commando zo te gebruiken kun je dus handbediening naar behoeven aan en uit zetten, zonder die timer te gebruiken. (Of je kunt de timer op 24 uur zetten ofzo).
Het laatste dataveld "checked" betekent dus echt "schakel deze optie van handbediening in/uit".
Wel opletten. Als je twee dingen tegelijkertijd AAN zet, dan moet je ook echt allebei UIT zetten om handbedieining op te heffen.
Ik heb dit getest door de "outside temp" (index 0) in te stellen en weer uit te zetten, terwijl index 30 (heat demand) actief was. Handbedening blijft actief nadat outside temp weer uitgeschakeld is.
Pas nadat je OOK index 30 weer uitschakelt (checked = 0) gaat hand bediening helemaal uit.
Niet per se een nadeel die timer. Ik vind het ook een groot voordeel dat het systeem gewoon weer terug naar normaal gaat als HA crasht.davasch schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:02:
[...]
Wat vind jij het nadeel aan die timer? Want het voordeel lijkt mij vooral dat als je externe aansturing (Home Assistant in mijn geval) crasht het systeem uiteindelijk wel weer normaal werkt, hooguit wat minder slim gestuurd.
Er zit zo'n slang aan de zijkant die in riool pijpje uitkomt.vliegnerd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:49:
[...]
Mijn vat gaat zo opwarmen (13u). Ik zie geen overstort.. waar zit die?
Ja, gevonden.. moest even de schoenenvoorrraad van de kids verplaatsen...wortelsoft schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:46:
[...]
Er zit zo'n slang aan de zijkant die in riool pijpje uitkomt.
[Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 28-02-2023 15:23]
Misschien moet ik dan maar eens met klimaatgarant gaan bellen. Ik vind de hoeveelheid water die eruit komt nogal veel.vliegnerd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:22:
[...]
Ja, gevonden.. moest even de schoenenvoorrraad van de kids verplaatsen...
De overstort zit verstopt achter de WPU. De leiding vanaf het vat hangt er erg diep in, zodat ik niet kan zien of er water stroomt.
Maar gezien de hoeveelheid spinnenrag ziet het er heel erg droog uit.
Vraag mij af of er wel water in die zwanenhals staat. Ik zie dus eigenlijk geen water stromen. Maar vraag mij af of ik het überhaupt zo kunnen zien als het halve vat in die afvoer verdwijnt.
[Afbeelding]
Als je er niet uitkomt, dan haal ik wel even het dopje van de overstort zwanehals eraf net voor een boiler run. Dan kan ik precies zien hoeveel water eruit komt.wortelsoft schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:56:
[...]
Misschien moet ik dan maar eens met klimaatgarant gaan bellen. Ik vind de hoeveelheid water die eruit komt nogal veel.
Wees maar blij dat er water uitkomt, als er geen water uit zou komen tijdens het opwarmen dan zou het vat kunnen openscheuren of ergens wordt een willekeurige warmwaterleiding/koppeling kapot gedrukt. De hoeveelheid water die tijdens het opwarmen uit de overstort stroomt is in verhouding met hoeveel het water in de boiler tijdens het opwarmen uitzet. Als de boiler vrij koud start en warm eindigt betekent het dat er dus veel meer water uitkomt dan wanneer de boiler lauw start en warm eindigt. Ik gebruik relatief weinig warm water (1 persoonshuishouden) en bij mij komt er dus veel minder water uit dan dezelfde boiler bij een gezin. (Ook ik hoor de overstort snel druppelen tijdens het opwarmen.)vliegnerd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:49:
[...]
Mijn vat gaat zo opwarmen (13u). Ik zie geen overstort.. waar zit die?
Ik heb ook een eengezinshuishouden en heb de boiler temperatuur relatief laag ingesteld. Ik vind het best een hoeveelheid water die eruit komt. Met een boiler die ik ooit had kan ik me niet herinner dat ik dat had. Nu hoor ik water lopen als het water verwarmd wordt.nl0pvm schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:03:
[...]
Wees maar blij dat er water uitkomt, als er geen water uit zou komen tijdens het opwarmen dan zou het vat kunnen openscheuren of ergens wordt een willekeurige warmwaterleiding/koppeling kapot gedrukt. De hoeveelheid water die tijdens het opwarmen uit de overstort stroomt is in verhouding met hoeveel het water in de boiler tijdens het opwarmen uitzet. Als de boiler vrij koud start en warm eindigt betekent het dat er dus veel meer water uitkomt dan wanneer de boiler lauw start en warm eindigt. Ik gebruik relatief weinig warm water (1 persoonshuishouden) en bij mij komt er dus veel minder water uit dan dezelfde boiler bij een gezin. (Ook ik hoor de overstort snel druppelen tijdens het opwarmen.)
Nee! Dat zou ik ook nog wel willen uitvogelen/optimaliseren.Laurens1989 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:21:
Wij hebben een 200l boiler, vaak gaat dit goed. Helaas soms ook niet en was ik zelf als laatste aan de beurt onder de douche. En toen... koud water, is er al iemand die toevallig een logica kan vinden tussen de boiler temperatuur (boven en/of beneden) en hoe lang je eventueel nog zal kunnen douchen?
Op dit moment staat mijn boven temperatuur van het 200L vat op 23 graden en onder is 10 graden.Vooral na het vullen van het bad valt de temperatuur als een baksteen na beneden en kan ik er weinig logica in zien. Met het douchen lijkt het allemaal wat soepeler te gaan. Maar ook dan zie ik bijvoorbeeld waardes onder de 30 a 35 graden maar kan ik nog wel warm douchen.
[Voor 8% gewijzigd door Onl1ne1373 op 01-03-2023 10:24]
66 Setpoint DHW comfort (°C) is de setting die ik naar 60 heb gezet, lijkt me ook te werken dat die de andere kant op gezet word . hij geeft aan dat die van 45 tot 65 kan namelijk.Onl1ne1373 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:22:
Februari 2023: 172 kWh verwarmen (21C beneden, 20 boven). 72 kWh SWW (12.6m3 water verbruikt totaal).
Vrijstaand 2022. 184m2 trippel glas en wtw en douchegoot wtw.
2 volwassenen, 2 pubers.
Totale verbruik trouwens 682kWh.
Ik heb mijn 150l boiler op comfort staan anders is het niet te doen. Ik zie ook de lage temperaturen terwijl ik nog gewoon kan douchen. Tevens is mijn onder temperatuur altijd hoger dan mijn boven temperatuur.
Op comfort gaat hij naar 55 graden, ik zou dat willen verlagen tot 50 graden, liever wat vaker aanslaan met een hogere COP. Maar nog geen setting voor gevonden.
@vliegnerd 29kWh verwarmen, ik zou je meter eens controleren
Ik dacht dat de setting was voor het eenmalig per dag opwarmen, thanks, ga ik proberen!Laurens1989 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:27:
66 Setpoint DHW comfort (°C) is de setting die ik naar 60 heb gezet, lijkt me ook te werken dat die de andere kant op gezet word . hij geeft aan dat die van 45 tot 65 kan namelijk.
Zo hoort het volgens volgens mij ook, heb de draden gecontroleerd. Denk dat ze de sensors in de boiler verwisseld hebben.ik zie juist het beeld dat beneden altijd (veel) lager is dan boven.
Het vat vult vanaf beneden met koud water. Hier nu 10 graden.Laurens1989 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:11:
ik ben blij dat ik niet de enige ben die hier niks van snapt dus, ik probeer het idd nu ook al wat langer in de gaten te houden. Ook maar de temperatuur van beneden in de boiler er bij gepakt.
De douche WTW doet zichtbaar goed zijn werk.Douchen lijkt bij ons (zeker achter elkaar) wel heel lang te kunnen (tot meer dan een uur volgens mijn). Bad vullen en dan douchen lijkt wel echt een aanslag op de hoeveelheid water te zijn.
Ja, daar haal je het gebruik apart voor verwarmen, koelen en SWW uit._Richie_ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:22:
Hier verbruik warmtepomp(en) in totaal ongeveer 280kwh in feb (Homewizard plug).
Wel vrijstaand 2021 (RoTij), 260m2. (T19 wk, 18 slpk)
Waar halen jullie deze gegevens uit op? Uit de tool van Arjan?
Ja er blijft inderdaad altijd 200l inzitten. Maar het warme water gaat aan de bovenkant eruit. Het koude water komt aan de onderkant erin.Laurens1989 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:57:
snap ik de werking van een boiler dan niet goed? mijn idee en gevoel was dat dit gewoon een vat van 200l was. Hier haal je water uit (van in het begin dus SP temp), en dit word aangevuld met koud water.
Mijn idee was dus dat dit altijd 200l blijft maar dat de temperatuur zakt, maar dan zal boven en onder wel ongeveer tegelijk moeten zakken
Ik herken het probleem wel, maar ik heb er (nu?) geen last van.Onl1ne1373 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:56:
@vliegnerd heb jij ook het probleem dat je geen settings kan veranderen op de wifi addon? Het gaat al fout bij het laden van de settings, de websocket wordt elke keer gesloten.
[Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 01-03-2023 15:50]
Wat maakt de Wifi add-on voor verschil qua koelen?hansgrave schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:50:
Ik durf het bijna niet te zeggen: nieuwbouw appartement 127m2, 2 personen, dagelijks douchen, WPU totaal in februari 34kWh. De WPU draait niet dagelijks om te verwarmen, met een beetje zon is de woonkamer al op temperatuur. Erg blij ben ik daarom met de wifi add-on zodat het koelen niet te snel inkomt. Dat was voorheen een ramp, midden in de winter met een buitentemperatuur van onder 8 graden een koude vloer is niet echt nodig en comfortabel.
Je kunt de tijd instellen die nodig is om van verwarmen naar koelen te gaan. Die staat nu op een paar dagen.wouter.N schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:04:
[...]
Wat maakt de Wifi add-on voor verschil qua koelen?
hansgrave schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:42:
[...]
Je kunt de tijd instellen die nodig is om van verwarmen naar koelen te gaan. Die staat nu op een paar dagen.
@vliegnerd De syslog was klein, maar ik heb 2.5.2 geflasht en dan gaan de settings wel goed gelukkig. Heb je toevallig 2.5.2 al gemerged met manual control?vliegnerd schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:43:
[...]
Ik herken het probleem wel, maar ik heb er (nu?) geen last van.
De settingspagina laden gaat enorm traag. Eerst het wachten tot de pagina gevuld wordt. Dat gaat via de i2c queue, maar er wordt geen i2c commando gestuurd. Dat is zeker te optimaliseren... (EDIT: Volgens mij gaat op in versie 2.5.2 alweer sneller. Arjan zal dat wel gefixed hebben. Blijkbaar moet ik CHANGELOG lezen)
Na het vullen moeten alle settings nog opgehaald worden. Dat kan niet heel veel sneller dan het nu gaat.
Als je last hebt van websocket resets tussendoor, dan kun je proberen de syslog file te verwijderen / in te korten. In het DEBUG menu "Edit filesystem knop" Het is "logfile1.current.log". Daar had ik op een gegeven moment last van. Maar eerlijk gezegd crashte toen ook het syslog menu.
Hmmm, dat is een hele andere setting dan ik heb met firmware 37:wouter.N schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:54:
[...]
[Afbeelding]
Helaas negeert mijn WPU deze waarde :-/
1
2
| 152 Blokkade tijd tussen verwarmen en koelen 229 Blokkade tijd tussen koelen en verwarmen |
[Voor 9% gewijzigd door Onl1ne1373 op 02-03-2023 13:09]
Ik denk dat ik wel weet hoe dit zit: De WPU reageert *wel* op deze instelling als er alleen een thermostaat is en geen autotemp. (Dit is een aanname van mij) Als er wel een autotemp is, dan is de autotemp "de baas". De autotemp bepaalt het overschakelen tussen verwarmen en koelen.feelthepower schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:07:
Weten we eigenlijk wat de verschillen zijn in warmtepomp firmwares? Ik kan me ook voorstellen dat in oudere firmwares er misschien een bug in dit gedrag zit dat bij nieuwere is opgelost?
[Voor 12% gewijzigd door vliegnerd op 02-03-2023 15:11]
Heeft @wouter.N wouter.N niet een veel ouder model?Onl1ne1373 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:53:
[...]
Hmmm, dat is een hele andere setting dan ik heb met firmware 37:
code:
1 2 152 Blokkade tijd tussen verwarmen en koelen 229 Blokkade tijd tussen koelen en verwarmen
Heb je wel de laatste versie van de firmware? Er is recent een probleem geweest met verschuivingen in de instellingen. Dan leek het alsof je de juiste setting veranderde, maar kon je er een paar naast zitten. Hierbij heb ik het over de firmware van de wifi addon.
Dat is mijn vermoeden ook, waarschijnlijk een 4G.vliegnerd schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:12:
Heeft @wouter.N wouter.N niet een veel ouder model?
Ik denk dat het echt ligt aan de autotemp die het omschakelen bepaalt en daardoor deze settings genegeerd worden.
Gelukkig. Maar ook: jammer.Onl1ne1373 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:16:
[...]
Maar deze blokkade settings werken bij mij met autotemp perfect. Heb ze in het najaar aardig getest.
Ja, heb ik:Onl1ne1373 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:49:
[...]
@vliegnerd De syslog was klein, maar ik heb 2.5.2 geflasht en dan gaan de settings wel goed gelukkig. Heb je toevallig 2.5.2 al gemerged met manual control?
Ik heb geen per ruimte regeling, alleen een losse spider. Dan heb ik toch geen autotemp? Mijn vloerverwarmngsverdelers zijn gewoon “domme” kraantjes.vliegnerd schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:08:
[...]
Ik denk dat ik wel weet hoe dit zit: De WPU reageert *wel* op deze instelling als er alleen een thermostaat is en geen autotemp. (Dit is een aanname van mij) Als er wel een autotemp is, dan is de autotemp "de baas". De autotemp bepaalt het overschakelen tussen verwarmen en koelen.
Ja, klopt. Die "wachttijden" tussen koelen en verwarmen zouden dus zeker moeten werken.feelthepower schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:38:
[...]
Ik heb geen per ruimte regeling, alleen een losse spider. Dan heb ik toch geen autotemp? Mijn vloerverwarmngsverdelers zijn gewoon “domme” kraantjes.
Dank uvliegnerd schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:28:
Ja, heb ik:
https://www.dropbox.com/s...counters%20manop.bin?dl=0
In deze versie zit ook de counters die automatisch geupdate/gepolled worden. Wel even in het instellingen menu kijken of die aanstaan. Want de default zou "uit" moeten zijn.
Ik hoop dat Arjan counters vanaf de volgende versie merged, zodat het er standaard inzit.
Verder zitten er in het debug menu ook wat test dingen in (4220 en l33t) die ik gebruikt heb voor spelen met de servicetool... l33t laat je een willekeurig i2c commando zenden. Alleen gebruiken als je weet wat je doet.
Deze heb ik ook nooit aan de gang gekregen. Als ik onder debug de temperatuur of 5 zet en op de knop "send ce30" druk op het statusscherm de temperatuur in de min staan. Misschien de moeite dat ik eens syslog werkend probeer te krijgen om naar de output te kijken?vliegnerd schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:08:
[...]
Ik heb ondertussen wel de buitentemperatuur ingesteld (met het CE30 i2c commando) op 5 graden en de autotemp mag pas boven de 15 graden omschakelen naar koelen. Setting 59 is: "onder deze buitentemp gaat Autotemp de koeling niet vrijgeven als Autotemp de omschakeling bepaalt".
[Voor 25% gewijzigd door feelthepower op 02-03-2023 20:51]
Vreemd. Er zou in principe gewoon een CE30 i2c commando gestuurd moeten worden. Daar komt geen reactie op, geloof ik, dus in een i2c sniff syslog zie je niet veel. Hoogstens of het commando wel verstuurd wordt.feelthepower schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:38:
[...]
Deze heb ik ook nooit aan de gang gekregen. Als ik onder debug de temperatuur of 5 zet en op de knop "send ce30" druk op het statusscherm de temperatuur in de min staan. Misschien de moeite dat ik eens syslog werkend probeer te krijgen om naar de output te kijken?
Edit: Dit komt er uit Syslog met waardes 15, 10, 1 & 0. Maar nog steeds staat de statuspagina op -30
[Afbeelding]
Dit heeft bij mij geholpen, FW34, setting 8 op 2 gezet.vliegnerd schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:36:
[...]
Er is wel een setting die je zou kunnen checken: Setting 8 "Buitensensor data", "Outdoor sensor" in de ithowifi module.
Als je een WPU 5G fw versie 35 of hoger hebt dan moet die setting op 0 staan om buitensensor data van de monitoringdienst te kunnen ontvangen.
Voor een WPU 5G onder fw35 moet deze setting op 2 staan. 0 betekent dan "geen sensor, fallback wordt gebruikt". Je zou dus eventueel de fallback waarde, die andere temperatuur kunnen proberen in te stellen met CE30.
Dank voor terugkoppeling. Ik zal eens kijken of ik dit in de wiki van de ithowifi module kan documenteren, want binnenkort ben ik weer vergeten hoe het nou precies zat.hansgrave schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:57:
[...]
Dit heeft bij mij geholpen, FW34, setting 8 op 2 gezet.
Letop: De Manual control timer wordt niet gereset dus blijft gewoon aftellen maar de warmtevraag wordt wel weer normaal.vliegnerd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:01:
Als ik dan index 30, dt 0, value 0, checked 0 stuur, dan gaat handbediening weer UIT. Warmtevraag weer normaal.
De teller blijft aftellen maar volgens mij gaat manual control wel weer op 0 en de foutmelding weg.nl0pvm schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:54:
[...]
Letop: De Manual control timer wordt niet gereset dus blijft gewoon aftellen maar de warmtevraag wordt wel weer normaal.
Open source is the best!
Klopt!vliegnerd schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:08:
De teller blijft aftellen maar volgens mij gaat manual control wel weer op 0 en de foutmelding weg.
Klopt dat?
Directe url, werkt bij mij:stickybit451 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:51:
Heeft iemand de PDF nog ergens beschikbaar zodat ik deze ook kan opslaan als naslagwerk?
Raarrr... mijn dns-servers wilden het niet resolven. Die dus een schop gegeven en het werkt... Dankjewel in ieder geval!Onl1ne1373 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:10:
[...]
Directe url, werkt bij mij:
https://ithodaalderop.com...odbus%20Module%20(nl).pdf
Open source is the best!
Open source is the best!
Zover ik weet kan je de aanvoer temperatuur niet instellen, hij voegt een standaard hoeveelheid warmte toe aan een constante stroom van water.stickybit451 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:23:
Bij ons in de wijk zijn we al ruim een jaar bezig om onze bouwer (Ouwehand Bouw) te overtuigen dat onze warmtepomp te weinig warmte afgeeft. Echt letterlijk alle woningen hebben ruimtes waar het nagenoeg niet warm wordt.
Continu wijzen we de bouwer erop dat de aanvoertemperatuur veel te laag ligt (20 graden is de aanvoer), maar zij komen dan terug met "het is nul-op-de-meter, dus de warmtepomp moet zuinig ingesteld zijn".
Weet iemand hoe ik zelf dit kan instellen (mogelijk dus via deze module?) zodat het aanvoerwater wel wordt gebracht naar de 30-35 graden waar ze alles mee berekent hebben?
20 graden aanvoer is toch wel heel erg laag, dan kun je je woning toch nooit op 20 graden of hoger krijgen? Na de eerste m1 afgifte is de temperatuur al <20...stickybit451 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:23:
Continu wijzen we de bouwer erop dat de aanvoertemperatuur veel te laag ligt (20 graden is de aanvoer), maar zij komen dan terug met "het is nul-op-de-meter, dus de warmtepomp moet zuinig ingesteld zijn".
Bij ons draaien dus eigenlijk alle kamers en verdiepingen mee. Er is maar 1 Spider in de huiskamer. De nieuwe fase van deze nieuwbouwwijk hebben wel meerdere Spiders geplaatst (elke verdieping 1 begreep ik), ofwel... de bouwer heeft eigenlijk al gezien dat dit niet helemaal goed werktOnl1ne1373 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:29:
[...]
Zover ik weet kan je de aanvoer temperatuur niet instellen, hij voegt een standaard hoeveelheid warmte toe aan een constante stroom van water.
Je moet kijken naar de verschil temperatuur tussen aan en afvoer. Als er 1 kamer warmtevraag heeft verwarmt hij wel met 30 graden, komt de woonkamer erbij dan zakt hij naar 26 graden. Alle kamers aan heb ik eigenlijk nog niet gezien.
Wil je eens omschrijven wat voor huis je hebt en welke warmtepomp precies?
Ik heb een 6.5kW warmtepomp in een 184m2 vrijstaand huis met afzuig wtw.
Open source is the best!
Dat is dus ook precies het probleem. Zeker de zolder wordt niet lekker warm, bij kou zie je dat het daar steeds verder zakt tot laatst net iets onder de 16 graden. Ook de douche is niet heel erg warm, daar had de bouwer blijkbaar wel rekening mee gehouden aangezien ze er een elektrische bijverwarming hebben opgehangen.hansgrave schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:55:
[...]
20 graden aanvoer is toch wel heel erg laag, dan kun je je woning toch nooit op 20 graden of hoger krijgen? Na de eerste m1 afgifte is de temperatuur al <20...
Open source is the best!
Is je woning onder Woningborg of SWK garantievoorwaarden gebouwd? Schriftelijk melden dat ze niet voldoen aan de minimale temperatuureisen in de verblijfsruimten (20 graden) en badkamer (22 graden). In de badkamer hangt bij WP systemen daarom een elektrische bijverwarming om de sprong van 20 naar 22 te kunnen maken. Ga in dit stadium niet zelf de instellingen wijzigen dan krijg je de deksel op je neus.stickybit451 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:06:
[...]
Dat is dus ook precies het probleem. Zeker de zolder wordt niet lekker warm, bij kou zie je dat het daar steeds verder zakt tot laatst net iets onder de 16 graden. Ook de douche is niet heel erg warm, daar had de bouwer blijkbaar wel rekening mee gehouden aangezien ze er een elektrische bijverwarming hebben opgehangen.
Naar mijn mening zal het probleem een stuk minder groot zijn wanneer de warmtepomp zo ingesteld wordt dat de aanvoertemperatuur hoger komt te liggen. Echter dit willen ze niet doen aangezien de pomp dan "onzuiniger" wordt en ze niet aan de normen voor nul-op-de-meter voldoen.
[Voor 9% gewijzigd door hansgrave op 09-03-2023 08:20]
Onz buren hebben vergelijkbare situatie, ook twee-onder-een kap en dezelfde warmtepomp en wtw. Daar is het heerlijk warm. Meerde spiders kan inderdaad helpen. Maar met de aanvoer temperatuur bij deze kamer temperaturen kan werken, aanvoer 20 voor een kamer van 16 warmt de kamer op. Alleen moet hij lang gaan draaien, als de kamertemperatuur omhoog gaat door het verwarmen, gaat ook de aanvoer temperatuur automatisch omhoog. Dit komt omdat de retour temperatuur omhoog gaat. Meet je de stroom van de warmtepomp? Het kan veel inzicht geven in hoe lang en wanneer hij aan gaat. Als hij langer aan gaat kan dat alles automatisch oplossen.stickybit451 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:03:
[...]
Bij ons draaien dus eigenlijk alle kamers en verdiepingen mee. Er is maar 1 Spider in de huiskamer. De nieuwe fase van deze nieuwbouwwijk hebben wel meerdere Spiders geplaatst (elke verdieping 1 begreep ik), ofwel... de bouwer heeft eigenlijk al gezien dat dit niet helemaal goed werkt.
De warmtepomp die wij hebben is de Itho Daalderop WPU 5G 5,5 kW. Het huis is twee-onder-een kap 145 m2 inclusief een Itho afzuig WTW (HRU ECO 300 Duozone).
Hier merk ik precies hetzelfde. De meeste lezers van het topic weten wel dat mijn WPU bijna nooit stookt. Maar in "warme perioden" wordt de temperatuur wel een paar tienden opgewarmd tot boven de ingestelde temperatuur. Dat lijkt het algoritme van de autotemp te zijn. (Je kunt die 0.5 K ook instelling in de settings).Onl1ne1373 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:44:
[...]
Ik vind zelf dat bij lagere buitentemperaturen de warmtepomp te kort aan staat. Woonkamer 21 graden haalt dan meestal net 20.8. Terwijl als het wat warmer buiten is hij meer op 21.4 zit gemiddeld.
Van welk jaar is de bouwvergunning? Bij mij 2020/21 (weet niet meer precies) maar dat was precies de grens waarbij naregeling in elke kamer verplicht is geworden in het bouwbesluit. Dat kun je opzoeken.stickybit451 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:03:
[...]
Bij ons draaien dus eigenlijk alle kamers en verdiepingen mee. Er is maar 1 Spider in de huiskamer. De nieuwe fase van deze nieuwbouwwijk hebben wel meerdere Spiders geplaatst (elke verdieping 1 begreep ik), ofwel... de bouwer heeft eigenlijk al gezien dat dit niet helemaal goed werkt.
[Voor 15% gewijzigd door vliegnerd op 09-03-2023 09:12]
[Voor 21% gewijzigd door Onl1ne1373 op 09-03-2023 14:33]
Ja, kan dat echt voelen. Ik ga eens spelen met de warmtevraag omhoog gooien!vliegnerd schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:53:
@Onl1ne1373 Ik zie dat bij jou juist de woonkamer achterblijft, snap dat dat wat betreft comfort niet fijn is.
Wellicht met manual control (of handmatig met de thermostaat) de warmtevraag ophoog gooien, hoger dan de autotemp berekent, net voordat je thuis komt?
Ik zou eens goed kijken naar je autotemp instellingen, vermoedelijk staan die niet goed. Het systeem hoort het gewoon goed te doen zonder de warmtevraag kunstmatig te verhogen. Ik denk namelijk dat het allerlei rare gevolgen gaat hebben zoals kranen die dichtblijven terwijl de WPU staat te draaien etc.Onl1ne1373 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:23:
[...]
Ja, kan dat echt voelen. Ik ga eens spelen met de warmtevraag omhoog gooien!
Ik heb daar al eens goed naar gekeken en het lijkt allemaal correct. Ik heb ook eens gekeken naar de warmtevraag van de groep bij een te lage temperatuur. Als de kamertemperatuur .2 te laag is vraagt hij iets van 60%.nl0pvm schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:49:
[...]
Ik zou eens goed kijken naar je autotemp instellingen, vermoedelijk staan die niet goed. Het systeem hoort het gewoon goed te doen zonder de warmtevraag kunstmatig te verhogen. Ik denk namelijk dat het allerlei rare gevolgen gaat hebben zoals kranen die dichtblijven terwijl de WPU staat te draaien etc.
Het lijkt er gewoon op dat er in de autotemp qua capaciteit van je vloeren/WPU iets niet goed staat.
Bij mij werkte het niet zonder de 12 ook tussen "" te zetten.{
"outside_temp": 12
}
Deze snap ik overigens ook niet. Wat staat hier precies?service: mqtt.publish
data:
topic: itho/cmd
payload: "{\"outside_temp\": \"{{ states('sensor.buienradar_temperature')}}\" }"
[Voor 64% gewijzigd door feelthepower op 13-03-2023 14:34]
Per 10kWh gaat de teller 1 omhoog, je moet het getal dus met 10 vermenigvuldigen.feelthepower schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:59:
Deze snap ik overigens ook niet. Wat staat hier precies?
Note that the used electrical energy is in kWh * 10, and is reported in normal kWh in the normal status message. This info can be considered obsolete and can be disregarded. The energy to/from source seems to be in kWh * 10 as well (MWh/100).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - name: Itho WPU Energy From Source state_topic: "itho/ithostatus" value_template: > {% if is_number(value_json['Energy out of source (MWh)']) %} {{ (value_json['Energy out of source (MWh)'] | int) * 10 }} {% else %} {{ states('sensor.itho_wpu_energy_from_source') | int }} {% endif %} unique_id: "itho_wpu_energy_from_source" state_class: "total" device_class: "energy" unit_of_measurement: "kWh" |
Zo ver ik weet wel. Maar mijn E-Consumption werkt niet op mijn warmtepomp.feelthepower schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:33:
Het gaat dus alleen over "Energy out of source" & "Energy returned to source" ?
E-consumption is ook fout:feelthepower schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:33:
Ah check, die tekst is wat onduidelijk.
Ik interpreteerde het zo dat dit ook over e-consumption standby, heating & cooling ging maar dat lijkt dus niet het geval. Anders zou mijn jaarverbruik warmtepomp meer zijn dan mijn complete huisaansluiting over het afgelopen jaar.
Het gaat dus alleen over "Energy out of source" & "Energy returned to source" ?
[Voor 9% gewijzigd door Onl1ne1373 op 13-03-2023 20:21]
Mijn filosofie is: In de status/MQTT zoveel mogelijk 100% letterlijk de berichten van/uit de WPU doorgeven.Onl1ne1373 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:20:
Ik had ook niet gezien dat de E-Consumption er twee keer in stond. Aangezien die van de counters minder nauwkeurig zijn en om verwarring te voorkomen, is het misschien verstandig om die niet toe te voegen aan de status?
EDIT: Ja, nog een keer gecontroleerd. Het werkt met EN zonder quotes om de temperatuur. Ik heb in MQTTexplorer gechecked dat de commando's ook echt met en zonder quotes langskomen.feelthepower schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:59:
Nice!
Heb ik het goed dat dit een foutje is?
code:
1 2 3 { "outside_temp": 12 }
Bij mij werkte het niet zonder de 12 ook tussen "" te zetten.
[Voor 24% gewijzigd door vliegnerd op 13-03-2023 22:36]
De woning is onder Woningborg garantievoorwaarden gebouwd. De badkamer heeft ook die elektrische verwarming, dus mogelijk hebben ze daar al een basis ingevuldhansgrave schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:16:
[...]
Is je woning onder Woningborg of SWK garantievoorwaarden gebouwd? Schriftelijk melden dat ze niet voldoen aan de minimale temperatuureisen in de verblijfsruimten (20 graden) en badkamer (22 graden). In de badkamer hangt bij WP systemen daarom een elektrische bijverwarming om de sprong van 20 naar 22 te kunnen maken. Ga in dit stadium niet zelf de instellingen wijzigen dan krijg je de deksel op je neus.
Edit toevoeging:
Overigens zie ik in de gelijkwaardigheidsverklaring een rekenrendement bij 0-30 graden en daarna 30-35 met stappen van 5 graden omhoog. De instelling van 20 graden heeft in de BENG en NEN7120 berekeningen helemaal geen effect
Open source is the best!
Ja, dat heb ik ook. Eigenlijk zou je dus iets moeten aanpassen dat hij wat langer nadraait. Het wordt dus gewoon tweaken de komende tijd :-)Onl1ne1373 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:44:
[...]
Onz buren hebben vergelijkbare situatie, ook twee-onder-een kap en dezelfde warmtepomp en wtw. Daar is het heerlijk warm. Meerde spiders kan inderdaad helpen. Maar met de aanvoer temperatuur bij deze kamer temperaturen kan werken, aanvoer 20 voor een kamer van 16 warmt de kamer op. Alleen moet hij lang gaan draaien, als de kamertemperatuur omhoog gaat door het verwarmen, gaat ook de aanvoer temperatuur automatisch omhoog. Dit komt omdat de retour temperatuur omhoog gaat. Meet je de stroom van de warmtepomp? Het kan veel inzicht geven in hoe lang en wanneer hij aan gaat. Als hij langer aan gaat kan dat alles automatisch oplossen.
Maar ik ben het met @hansgrave eens, zij moeten dit oplossen. Woningborg zou ik eens bellen.
Ik vind zelf dat bij lagere buitentemperaturen de warmtepomp te kort aan staat. Woonkamer 21 graden haalt dan meestal net 20.8. Terwijl als het wat warmer buiten is hij meer op 21.4 zit gemiddeld.
Open source is the best!
Om te beginnen zou ik de deur naar de gang eens open laten staan en de temperatuur een half graadje hoger zetten in de woonkamer, dan boost je de warmtevraag en zal hij dus langere tijd aan staan.stickybit451 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:54:
Ja, dat heb ik ook. Eigenlijk zou je dus iets moeten aanpassen dat hij wat langer nadraait. Het wordt dus gewoon tweaken de komende tijd :-)
1
2
3
4
5
6
7
| { "manual_operation_index": 34, "manual_operation_datatype": 0, "manual_operation_value": 0, "manual_operation_checked": 1, "manual_operation_dryrun": false } |
1
2
3
4
5
6
7
| { "manual_operation_index": 34, "manual_operation_datatype": 0, "manual_operation_value": 1, "manual_operation_checked": 0, "manual_operation_dryrun": false } |
[Voor 8% gewijzigd door Onl1ne1373 op 15-03-2023 12:03]
OMG. Het is weer zover...Onl1ne1373 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:01:
Het is weer zover, hij staat te koelen![]()
Gebeurde denk ik op het moment dat de kamer temperatuur een graad boven setpoint zat en buitensensor 20 graden zag.
vliegnerd schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:08:
(Tijd voor een push notificatie als de boel omschakelt...)
1
2
3
4
| { "manual_operation_index": 34, "manual_operation_checked": 0, } |
[Voor 14% gewijzigd door vliegnerd op 15-03-2023 14:26]
Kun je outdoor sensor setting (8?) niet op 2 zetten en permanent 8 graden instellen als buitentemperatuur via CE30 op debug pagina? Of MQTT?Onl1ne1373 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:27:
Dank, ik ga dat op die manier testen.
Hij sprong net trouwens weer op verwarmen, op het moment dat de buitenvoeler onder de 10 graden kwam.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| alias: "Warmtepomp: Buitentemperatuur" description: "" trigger: - platform: time_pattern minutes: /5 condition: [] action: - service: mqtt.publish data: payload: |- { "manual_operation_index": 0, "manual_operation_datatype": 146, "manual_operation_value": {{ states('sensor.openweathermap_temperature') | multiply(100) | round() }}, "manual_operation_checked": 1 } qos: 0 retain: true topic: itho/cmd mode: single |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| service: mqtt.publish data: topic: itho/cmd payload: >- { "manual_operation_index":30, "manual_operation_datatype":0, "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":1, "manual_operation_dryrun":false } retain: false qos: 0 |
Als je syslog op debug aanzet dan kun je zien of de commando’s uitgevoerd worden… Dwz of er een poging gedaan wordt om de i2c commando’s te sturen. Als dat wel het geval blijkt en als het dan nog niet werkt, dan is dat heel interessant.Laurens1989 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:58:
sinds enkele dagen werkt het blokkeren van de warmtevraag niet meer. Ik heb verder eigenlijk niks veranderd in de config of setup. iemand een idee in welke hoek ik dit moet zoeken?
dit gebruikte ik altijd in een automation in HA.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 service: mqtt.publish data: topic: itho/cmd payload: >- { "manual_operation_index":30, "manual_operation_datatype":0, "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":1, "manual_operation_dryrun":false } retain: false qos: 0
Laatst wel eens een update gedaan (via de website zelf), heeft de "orginele" firmware geen man control?vliegnerd schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:36:
[...]
Als je syslog op debug aanzet dan kun je zien of de commando’s uitgevoerd worden… Dwz of er een poging gedaan wordt om de i2c commando’s te sturen. Als dat wel het geval blijkt en als het dan nog niet werkt, dan is dat heel interessant.
Maar wat algemene kreten:
Nieuwe versie ithowifi software geïnstalleerd? (Zonder man op patch?)
Weet je zeker dat de MQTT commando’s aankomen en uitgevoerd worden?
[Voor 12% gewijzigd door Laurens1989 op 18-03-2023 09:47]
Nee, nog niet, ik moet eea nog netjes maken en een PR bij @arjenhiemstra indienen.Laurens1989 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:41:
[...]
Laatst wel eens een update gedaan (via de website zelf), heeft de "orginele" firmware geen man control?
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details