Zijn je problemen al opgelost? Zo ja, wat was het probleem uiteindelijk?vassago schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:04:
[...]
Daar had ik dan weer niet aan gedacht![]()
Kan is aanwezig dat hij de laatste instelling onthoudt en gewoon doorgaat met verwarmen, ook zonder communicatie.
Controlevraag, als ik mijn laptop aan de ethernetpoort hang van de WPU, dan moeten er lampjes gaan knipperen neem ik aan?
Ook een leuke :
Productiedatum:
21-04-2021
Vervaldatum materiaal:
21-04-2023
Vervaldatum garantie arbeid:
21-04-2023
En niemand die je verteld dat je het ding moet registreren binnen 2 maanden om 3 jaar extra garantie te krijgen.
Mag de rechtsbijstand uitvechten mocht het zover komen.
Nee nog niet, uiteindelijk bedacht ik mij dat het spul nog niet eens 2 jaar oud was en heb het bij de aannemer neergelegd. Binnen een uur werrd ik terug gebeld door de oorspronlijke installateur om een afspraak te maken.wouter.N schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:49:
[...]
Zijn je problemen al opgelost? Zo ja, wat was het probleem uiteindelijk?
Helaas kunnen ze pas a.s. donderdag langs komen, mede vanwege koningsdag en de verplichte vrije dag de vrijdag erna.
Wel belde de installateur nog een keer terug om te kijken of het probleem telefonisch op te lossen was.
Het is wel het ideale weer om zonder WPU te zitten, het is nog niet kouder geweest dan 20C 's nachts en overdag wamt het weer iets op naar 20.5/21.0C.
Afgelopen zaterdag het laatste warme water verbruikt, het water blijft dus ruim 4 dagen warm genoeg om te douchen zonder WPU.
Dank voor je reactieOnl1ne1373 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:42:
[...]
Ja, werkt prima. Ik ben nu op vakantie en heb verwarmen en koelen nu standaard uit staan. Zie wel dat de modus overspringt tussen koelen en verwarmen.
Dus ik heb doorgezocht en de fout in mijn HA automation gevonden.
Afgelopen donderdag is de monteur van de installateur langs geweest en deze constateerde dat de print van de WPU defect was. HIj heeft hierna de melding doorgezet naar Itho zelf ivm. garantie.
Vrijdagochtend werd ik gebeld door Itho dat ze maandagochtend (vandaag) een monteur langs sturen voor reparatie. (Kudos voor Itho dat ze zo snel zijn)
De monteur heeft zojuist het bordje vervangen en alles werkt weer naar behoren.
Versie van het nieuwe bordje: fw:37 hw:13 , het oude bordje had fw:34 hw:13
Enige vreemde is dat "Outside temp" nu op -30 blijft staan, vraag me af of ik daar nog wat mee moet.
(En hoe ik dat aankaart bij Itho)
En voor de mensen die zich afvragen hoe goed de vloerkoeling werkt. Het is nu 22.5C, dat is de max. temp. die ik afgelopen zomer heb gezien.
Vrijdagochtend werd ik gebeld door Itho dat ze maandagochtend (vandaag) een monteur langs sturen voor reparatie. (Kudos voor Itho dat ze zo snel zijn)
Enige vreemde is dat "Outside temp" nu op -30 blijft staan, vraag me af of ik daar nog wat mee moet.
En voor de mensen die zich afvragen hoe goed de vloerkoeling werkt. Het is nu 22.5C, dat is de max. temp. die ik afgelopen zomer heb gezien.
Heb je een fysieke buitentemperatuur sensor? (En is ie nog aangesloten?)vassago schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:44:
Afgelopen donderdag is de monteur van de installateur langs geweest en deze constateerde dat de print van de WPU defect was. HIj heeft hierna de melding doorgezet naar Itho zelf ivm. garantie.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Jazeker, en die heeft ook altijd de juiste temperatuur aangegeven. Of hij nog aangesloten is kan ik niet zien, ik zie geen losse kabels iig.vliegnerd schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:08:
[...]
Heb je een fysieke buitentemperatuur sensor? (En is ie nog aangesloten?)
In the Itho Settings zie ik wel dit:
index Description Current min max
8 Outdoor sensor 0 0 1
Ik kan hem natuurlijk op 1 zetten, maar gezien de waarschuwing erboven ben ik daar niet happig op
Tenzij iemand mij kan vertellen dat dit gewoon kan? (En evt. weer terugzetten)
Die kun je gerust verzetten.vassago schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:15:
[...]
Jazeker, en die heeft ook altijd de juiste temperatuur aangegeven. Of hij nog aangesloten is kan ik niet zien, ik zie geen losse kabels iig.
In the Itho Settings zie ik wel dit:
index Description Current min max
8 Outdoor sensor 0 0 1
Ik kan hem natuurlijk op 1 zetten, maar gezien de waarschuwing erboven ben ik daar niet happig op![]()
Tenzij iemand mij kan vertellen dat dit gewoon kan? (En evt. weer terugzetten)
0: geen sensor.
1: sensor via klemmen op de print.
Dus op 1 zetten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d9SDvfffnn7K0EMzHdxmRQ3y.jpg?f=user_large)
Wel slordig, een gewone gebruiker komt hier nooit achter.
Voor zover ik kan nagaan wordt de buitentemp vrijwel niet gebruikt. Er is in ieder geval geen "stooklijn". De aanvoertemperatuur van CV water (=afgiftevermogen) wordt niet aangepast op basis van buitentemp. De WPU 5G kiest altijd een zo laag mogelijke aanvoertempertuur. Dat vind ik overigens prima.vassago schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:39:
[Afbeelding]
Wel slordig, een gewone gebruiker komt hier nooit achter.
Wel wordt de buitentemp gebruikt om te bepalen of overschakelen tussen verwarmen en koelen wel of niet is toegestaan. In ieder geval in combinatie met een autotemp werkt het zo. (Want dat zie ik bij mij gebeuren)
Je kunt ook overwegen om setting 8 weer op 0 te zetten en dan zelf de buitentemp in te stellen (zit in de ithowifi module ingebouwd) zodat je dat overschakelen kunt beïnvloeden.
Ik heb zelf helemaal geen buitensensor (projectbouw) en heb met succes met zelf ingestelde buitentemperatuur het overschakelen van verwarmen naar koelen kunnen tegengaan afgelopen maand. Dat scheelde een hoop ergernis over verwarmen-koelen-verwarmen-koelen.
De klachten in dit topic over het omschakelen tussen koelen en verwarmen herken ik zelf niet, ook lijken deze voornamelijk voor te komen bij gebruikers zonder buiten sensor.
Voorlopig laat ik hem aktief, mocht ik er straks anders over denken hou ik dat zeker in gedachten.
(Het kan natuulijk ook zo zijn dat het mij gewoon niet opvalt of stoort en dat de werking hetzelfde is)
Overigens is mijn woning ook projectbouw en 1 van de goedkopere/kleinere woningen.
Voorlopig laat ik hem aktief, mocht ik er straks anders over denken hou ik dat zeker in gedachten.
(Het kan natuulijk ook zo zijn dat het mij gewoon niet opvalt of stoort en dat de werking hetzelfde is)
Overigens is mijn woning ook projectbouw en 1 van de goedkopere/kleinere woningen.
Heb jij ook een (of meerdere) autotemp kastjes? In mijn geval is het de autotemp die heen en weer jengelt tussen koelen en verwarmen.vassago schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:09:
De klachten in dit topic over het omschakelen tussen koelen en verwarmen herken ik zelf niet, ook lijken deze voornamelijk voor te komen bij gebruikers zonder buiten sensor.
Ik moest even zoeken wat je bedoelde, maar neevliegnerd schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:13:
[...]
Heb jij ook een (of meerdere) autotemp kastjes? In mijn geval is het de autotemp die heen en weer jengelt tussen koelen en verwarmen.
Ik heb 1 spider in de woonkamer en boven een slave-systeem met Honeywell draaithermostaten.
Dank voor de info: bevestigd mijn vermoeden weer een beetje dat het heen en weer jengelen tussen verwarmen en koelen primair door de autotemp veroorzaakt wordt.vassago schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:56:
[...]
Ik moest even zoeken wat je bedoelde, maar nee
Ik heb 1 spider in de woonkamer en boven een slave-systeem met Honeywell draaithermostaten.
Een van de settings die bij mij het koelen naar verwarmen veroorzaakt is volgens mij een wpu setting, namelijk 220 MinOutsideTempCoolDemand. Zodra mijn buitentemperatuur onder de 10 graden komt zie ik hem naar verwarmen springen.vliegnerd schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:40:
[...]
Dank voor de info: bevestigd mijn vermoeden weer een beetje dat het heen en weer jengelen tussen verwarmen en koelen primair door de autotemp veroorzaakt wordt.
Een setting die veroorzaakt dat hij op koelen springt is volgens mij 147 offset voor koeling: aantal graden dat de ruimtetemp boven insgestelde temp moet zijn om te gaan koelen. Ik krijg een notificatie als hij naar koelen springt. Als ik dan de woonkamer thermostaat snel omhoog zet gaat hij meteen terug naar verwarmen.
Of hij na het switchen van een modus echt gaat verwarmen of koelen hangt volgens mij af van de settings die dat vertragen: 152 Blokkade tijd tussen verwarmen en koelen en 229 Blokkade tijd tussen koelen en verwarmen
[ Voor 12% gewijzigd door Onl1ne1373 op 09-05-2023 14:57 ]
@Onl1ne1373 voor de zekerheid:
Dat is zonder autotemp?
We moeten eigenlijk een startpost met dit soort informatie en de configuraties van de verschillende deelnemers maken.
Dat is zonder autotemp?
We moeten eigenlijk een startpost met dit soort informatie en de configuraties van de verschillende deelnemers maken.
Helemaal eens!vliegnerd schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:58:
Dat is zonder autotemp?
Ik wil graag (en kan) de startpost aanpassen met de uitleg van de mechanismen die we tot nu toen hebben ontdekt en altijd werken (handmatig stoken uit, handmatig koelen uit en de tariff low optie).
Alleen het hele specifieke voorbeeld: de relatie van de buitentemperatuur instelling, autotemp tot het koel en stookgedrag en de instellingen daaromheen rond hysterese en timers zijn toch nog niet helemaal duidelijk toch?
Dit is met Autotemp en buitenvoeler.vliegnerd schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:58:
Dat is zonder autotemp?
Settings zijn die van de WPU.
Maar ik moet ze nog wel een keer aanpassen en kijken of dat gedrag dat veranderd. Maar aangezien de vertraging instellingen ook werken ga ik ervan uit dat de andere twee ook werken.
[ Voor 27% gewijzigd door Onl1ne1373 op 09-05-2023 22:37 ]
Ik heb de indruk dat het overschakelen tussen verwarmen en koelen door de autotemp gebeurt.Onl1ne1373 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:54:
[...]
Een van de settings die bij mij het koelen naar verwarmen veroorzaakt is volgens mij een wpu setting, namelijk 220 MinOutsideTempCoolDemand. Zodra mijn buitentemperatuur onder de 10 graden komt zie ik hem naar verwarmen springen.
Ik zie de autotemp een bericht (RF/ramses) sturen naar de main spider die aan de WPU hangt en dan gaat ook de WPU van verwarmen naar koelen. Ik heb dat overschakelen op de autotemp master begrenst door de settings 53 Minimum outside temp cooling en 62 Max outdoor temperature enable heating. Althans dat denk ik, maar het kan ook prima die setting 220 van de WPU zijn geweest waardoor mijn WPU/autotemp in april niet overschakelde naar koelen met de buitentemp ingesteld op 6 graden.
Ik vind het wel veel logischer dat de autotemp master dit bepaalt. Die heeft immers alle thermostaten. Die bepaalt ook de warmtevraag en lijkt RF/ramses berichten te sturen naar de main spider. Het kan natuurlijk dat ik die berichten verkeerd interpreteer en dat de autotemp op de WPU reageert.
Dit klinkt alsof de WPU/main spider het bepaalt en de autotemp reageert. Maar er is een zelfde setting in de autotemp (44 Offset cooling).Een setting die veroorzaakt dat hij op koelen springt is volgens mij 147 offset voor koeling: aantal graden dat de ruimtetemp boven insgestelde temp moet zijn om te gaan koelen. Ik krijg een notificatie als hij naar koelen springt. Als ik dan de woonkamer thermostaat snel omhoog zet gaat hij meteen terug naar verwarmen.
Het is wel interessant om 1 van de 2 heel groot te maken en dan te kijken of de WPU of de autotemp de baas is.
Is het raar om in de startpost tabel op te nmeen met de uitrusting van verschillende "frequent posters"?nl0pvm schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:32:
[...]
Helemaal eens!
Ik wil graag (en kan) de startpost aanpassen met de uitleg van de mechanismen die we tot nu toen hebben ontdekt en altijd werken (handmatig stoken uit, handmatig koelen uit en de tariff low optie).
Alleen het hele specifieke voorbeeld: de relatie van de buitentemperatuur instelling, autotemp tot het koel en stookgedrag en de instellingen daaromheen rond hysterese en timers zijn toch nog niet helemaal duidelijk toch?
Zoiets? (kan/mag ook anders natuurlijk)
Nickname | WPU versie | Thermosta(ten) | Autotemp/naregeling | Opmerkingen |
Vliegnerd | WPU 5G fw 37 | Spider in elke ruimte (master/master) | 2x Autotemp fw 10 | Geen buitensensor. Geen buitentemp via monitoringdienst |
Ik ga de 10 graden van de WPU wel even op 12 graden zetten ofzo, kijken wat ie doet.vliegnerd schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:51:
Het is wel interessant om 1 van de 2 heel groot te maken en dan te kijken of de WPU of de autotemp de baas is.
Ik heb instelling 220 in de WPU gewijzigd naar 16 en na een paar minuten sprong hij om naar verwarmen.Onl1ne1373 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:29:
[...]
Ik ga de 10 graden van de WPU wel even op 12 graden zetten ofzo, kijken wat ie doet.
Terug gezet naar 10 en hij sprong weer na een paar minuten naar koeling. 220 werkt dus.
@Onl1ne1373 ik ga het testen, want dit klinkt als een manier om tussen verwarmen en koelen te schakelen zonder manual operation (met foutmelding op spider en mogelijk Klimaatgarant aan de lijn).
Ik blokkeer op dit moment koelen en sta dat alleen rondom het SWW boiler bedrijf toe, zodat ik met een iets hoger rendement warm water maak omdat de koeling dan actief is. Werkt ook wel
Ik blokkeer op dit moment koelen en sta dat alleen rondom het SWW boiler bedrijf toe, zodat ik met een iets hoger rendement warm water maak omdat de koeling dan actief is. Werkt ook wel
Ik heb nu sinds een paar dagen (boven verdieping) het koelen weer aan staan. Alleen krijg ik nu dit gedrag
/f/image/nP5J5GFoADL0Qawnmfmm34zd.png?f=fotoalbum_large)
Is de bron op dat moment niet “koud” genoeg of heeft dit een andere reden. Het lijkt me namelijk niet heel veel af te koelen met deze temperaturen en het aparte geschommel . Dit zelfde zie ik ook terug in bron temperatuur
/f/image/nP5J5GFoADL0Qawnmfmm34zd.png?f=fotoalbum_large)
Is de bron op dat moment niet “koud” genoeg of heeft dit een andere reden. Het lijkt me namelijk niet heel veel af te koelen met deze temperaturen en het aparte geschommel . Dit zelfde zie ik ook terug in bron temperatuur
@Laurens1989 de CV supply temperatuur zegt niet veel want die wordt door de WPU naar 18 graden geregeld.
Die stukken ertussen zijn wellicht momenten dat de retour te laag wordt (geen koeling mogelijk/nodig) en het koelen dus uitstaat. CV en bron pompen uit.
Plot de CV en bron pompen er eens bij.
Er is bij mij nu ook nauwelijks koelen nodig, ik zet het alleen aan bij boiler SWW bedrijf om de COP iets te verhogen. Wordt tijd voor zon!
Die stukken ertussen zijn wellicht momenten dat de retour te laag wordt (geen koeling mogelijk/nodig) en het koelen dus uitstaat. CV en bron pompen uit.
Plot de CV en bron pompen er eens bij.
Er is bij mij nu ook nauwelijks koelen nodig, ik zet het alleen aan bij boiler SWW bedrijf om de COP iets te verhogen. Wordt tijd voor zon!
[ Voor 19% gewijzigd door vliegnerd op 12-05-2023 08:16 ]
Dat het tijd word voor zon ben ik helemaal met je eens! De WAF zakt hier ook al tot een dieptepunt momenteel 🙈 beneden te koud, boven te warm. Morgens koud , middags warm ga maar door haha
Daarom beetje een vage setup hier momenteel, beneden de verwarming dicht gezet, boven open (in de winter altijd dicht) en koelen aan laten gaan.
/f/image/V5pkWLwGZcsXBcdM2LCrZeri.png?f=fotoalbum_large)
Daarom beetje een vage setup hier momenteel, beneden de verwarming dicht gezet, boven open (in de winter altijd dicht) en koelen aan laten gaan.
/f/image/V5pkWLwGZcsXBcdM2LCrZeri.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1dIyLENkYb2zCQt6zFlV9aye.png?f=fotoalbum_large)
Temp from source is bij jouw wel heel laag, kan me niet herinneren dat hij bij mij onder de 10C is geweest, ook van de winter niet.
Nou is mijn temp to source wel heel dubious op het moment:
/f/image/NqGdCrfaa3CeV3sjCGN9sTeN.png?f=fotoalbum_large)
@vliegnerd de link naar de modbus documentatie in de startpost is dood, misschien handiger te linken naar de modbus zelf? (https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00638)
Nou is mijn temp to source wel heel dubious op het moment:
/f/image/NqGdCrfaa3CeV3sjCGN9sTeN.png?f=fotoalbum_large)
@vliegnerd de link naar de modbus documentatie in de startpost is dood, misschien handiger te linken naar de modbus zelf? (https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00638)
@Laurens1989 Wat je ook zou kunnen proberen is je cv pomp op 50% of 60% zetten als het niet heel warm is in huis. Daardoor zal de return temperatuur omhoog gaan en dus het pendelen voorkomen. Het voordeel is ook dat hij veeeeel efficienter staat te koelen omdat de cv pomp de grootste stroomverbruiker is. De bronpomp moduleert al automatisch bij koelen. Ik ga vaak van een cop van 18 naar iets van een cop rond de 50.
[ Voor 8% gewijzigd door Onl1ne1373 op 12-05-2023 09:29 ]
De startpost is van @nl0pvmvassago schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:11:
Op de momenten dat de CV ppmp maximaal aan is, wordt er echt gekoeld. Op de andere momenten is de "free cooling" modus wel actief. De WPU probeert dan om de 30 minuten (default setting) of de koeling stabiel te krijgen is, zo niet dan is het meestal te koud in huis en stoppen de pompen. Elke 30 minuten nieuwe poging.Laurens1989 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:53:
Dat het tijd word voor zon ben ik helemaal met je eens! De WAF zakt hier ook al tot een dieptepunt momenteel 🙈 beneden te koud, boven te warm. Morgens koud , middags warm ga maar door haha
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb (als het er een beetje tussenin zit, warm/koud) nogal eens dat koelen niet opstart en dan na SWW boiler het wel opstart, omdat de temperaturen dan andere waarden aangeven omdat ze nog warm zijn van de compressor... Ach ja... Het blijft er op neerkomen dat het gewoon niet warm genoeg is om met deze instellingen efficient te koelen.
Ik zie overigens dat de CV pomp op maximaal bij jou 90% is, bij mij is het 80% maar wellicht heb ik die al eens aangepast. Ik heb deze waarde net op 60% gezet vanwege de tip van @Onl1ne1373, setting 113. Eens kijken of dat iets oplevert.
Bij mij start hij altijd goed op, zelfs met 1 slaapkamer. Meestal 18 graden heen en dan 19.7 terug bij 1 kamer. De bron pomp gaat dan soms naar 1 procent.
Graag zou ik de doeltemperatuur van 18 heen graag willen verlagen. Hier kan ik helaas nog geen setting voor vinden. Iemand iets gevonden daarvoor?
Op de zaak hem ik een NIBE lucht-water warmtepomp en die gooit 16.5 graden door de vloer, gaat prima. Ken nog meer mensen met een warmtepomp waarbij er veel kouder water doorheen gaat. Die warmtepompen hebben dan wel een relatieve vochtigheids sensor in de woonkamer zodat hij condensatie kan voorkomen. Maar die gegevens heb ik ook en daar zou ik rekening mee kunne houden.
Graag zou ik de doeltemperatuur van 18 heen graag willen verlagen. Hier kan ik helaas nog geen setting voor vinden. Iemand iets gevonden daarvoor?
Op de zaak hem ik een NIBE lucht-water warmtepomp en die gooit 16.5 graden door de vloer, gaat prima. Ken nog meer mensen met een warmtepomp waarbij er veel kouder water doorheen gaat. Die warmtepompen hebben dan wel een relatieve vochtigheids sensor in de woonkamer zodat hij condensatie kan voorkomen. Maar die gegevens heb ik ook en daar zou ik rekening mee kunne houden.
[ Voor 5% gewijzigd door Onl1ne1373 op 12-05-2023 15:07 ]
Goeie tip. Die gaf je al eens eerder (wellicht heb ik de max toen op 80% gezet), maar pas vanmiddag op 60% gezet.Onl1ne1373 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:27:
@Laurens1989 Wat je ook zou kunnen proberen is je cv pomp op 50% of 60% zetten als het niet heel warm is in huis. Daardoor zal de return temperatuur omhoog gaan en dus het pendelen voorkomen. Het voordeel is ook dat hij veeeeel efficienter staat te koelen omdat de cv pomp de grootste stroomverbruiker is. De bronpomp moduleert al automatisch bij koelen. Ik ga vaak van een cop van 18 naar iets van een cop rond de 50.
Bij 80% CV pomp is het elektrisch verbruik bij koelen 55 W.
Bij 60% CV pomp is het elektrisch verbruik bij koelen 33 W. 40% minder verbruik voor hetzelfde koelvermogen.
Ik ga ook nog wel 50% proberen.
EDIT:
Nu (met bijna afgekoeld huis, temperaturen net boven 21 graden in elke kamer):
80% CV pomp, 1600 W koelvermogen, 55 W elektrisch. COP 29.
60% CV pomp, 1200 W koelvermogen, 33 W elektrisch. COP 36.
50% CV pomp, 950 W koelvermogen, 25 W elektrisch. COP 38.
Voorzichtige conclusie 60% lijkt mooi optimum. Tijdens SWW boiler bedrijf zou het misschien 100% moeten zijn, om zoveel mogelijk voordeel te halen.
[ Voor 19% gewijzigd door vliegnerd op 12-05-2023 20:35 ]
Zou setting 63 "return temp free cooling" niet werken? Wat gebeurt er als je die op 18 ipv 20 zet?Onl1ne1373 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:06:
Bij mij start hij altijd goed op, zelfs met 1 slaapkamer. Meestal 18 graden heen en dan 19.7 terug bij 1 kamer. De bron pomp gaat dan soms naar 1 procent.
top,thanks, pas ik aan
ik ben inmiddels begonnen met het aanpassen van de startpost, tips en trucs zoals er ook al een aantal zijn geplaatst zijn welkom. Mijn idee is om alle dingen die we zeker weten te voorzien van uitleg en HA config. Maar nogmaals; alle tips trucs en correcties zijn welkom
[ Voor 44% gewijzigd door nl0pvm op 13-05-2023 13:51 ]
@vliegnerdvliegnerd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:49:
[...]
In de WPU settings: min en max room temp thermostat 143 en 144 in mijn versie. (Let op bug in ithowifi module, setting labels 1 rij verschoven)
- Klopt het dat ik in jouw huidige custom firmware deze bug niet (meer) heb?
- Wat is de status van jouw custom firmware t.o.v. de firmware van @arjenhiemstra ?
[ Voor 15% gewijzigd door nl0pvm op 14-05-2023 13:40 ]
Die bug is inderdaad ondertussen opgelost, maar die patch zit ook al in de standaard ithowifi firmware. Die informatie/waarschuwing kan dus "weg", sinds 2.5.x is dat opgelost.nl0pvm schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:14:
[...]
@vliegnerd
- Klopt het dat ik in jouw huidige custom firmware deze bug niet (meer) heb?
- Wat is de status van jouw custom firmware t.o.v. de firmware van @arjenhiemstra ?
Mijn "custom firmware" heeft eigenlijk alleen "manual operation" / handbediening als extra. De rest zit al in de standaard firmware of is echt zo experimenteel dat het niet de bedoeling is dat het in een release terecht komt. (Het is niet mijn bedoeling om echt custom firmware of een fork oid te maken, ik probeer e.e.a. in de officiele versie van arjen te krijgen. Mocht hij het echt niet willen dan kan dat altijd nog, maar lijkt mij overbodig).
Manual operation blijkt prima te werken. Eerlijk gezegd moet ik een nette PR op github maken zodat arjen kan bepalen of en hoe het in een toekomstige release komt. Maar ik ben bang dat het wel eens tot na de zomer zou kunnen duren, voordat ik daar tijd voor ga vrijmaken.
[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 14-05-2023 16:14 ]
Donevliegnerd schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:12:
[...]
Die bug is inderdaad ondertussen opgelost, maar die patch zit ook al in de standaard ithowifi firmware. Die informatie/waarschuwing kan dus "weg", sinds 2.5.x is dat opgelost.
Ja werkt prima.Mijn "custom firmware" heeft eigenlijk alleen "manual operation" / handbediening als extra. De rest zit al in de standaard firmware of is echt zo experimenteel dat het niet de bedoeling is dat het in een release terecht komt. (Het is niet mijn bedoeling om echt custom firmware of een fork oid te maken, ik probeer e.e.a. in de officiele versie van arjen te krijgen. Mocht hij het echt niet willen dan kan dat altijd nog, maar lijkt mij overbodig).
Manual operation blijkt prima te werken. Eerlijk gezegd moet ik een nette PR op github maken zodat arjen kan bepalen of en hoe het in een toekomstige release komt. Maar ik ben bang dat het wel eens tot na de zomer zou kunnen duren, voordat ik daar tijd voor ga vrijmaken.
Ik wil overigens in de startpost naar je beta firmware linken, waar kan ik het beste naartoe linken?
Ik kan zelf nu even geen 2.5.x versie vinden. Blijkbaar heb ik mijn dropbox te veel opgeruimd.nl0pvm schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:12:
[...]
Ik wil overigens in de startpost naar je beta firmware linken, waar kan ik het beste naartoe linken?
Ik zal (morgen, denk ik) een vaste plek maken waar ik dan voorlopig de laatste versie van de beta firmware zet.
Ga ik testen, maar denk dat die setting voorkomt dat het verschil tussen supply en return niet te klein wordt.vliegnerd schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:23:
Zou setting 63 "return temp free cooling" niet werken? Wat gebeurt er als je die op 18 ipv 20 zet?
En dus niet onnodig gaat koelen.
Raar eigenlijk dat die 18 graden aanvoer "hard coded" lijkt. Ik kan mij ook niet herinneren of er iets in de Itho servicetool zit om koelen te tesen/tweaken. Ik zal die servicetool weer een aanslingeren en er eens in rondstruinen.Onl1ne1373 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:46:
[...]
Ga ik testen, maar denk dat die setting voorkomt dat het verschil tussen supply en return niet te klein wordt.
En dus niet onnodig gaat koelen.
(Extra koelen en extern koelen komt wel langs in de docs maar weet ik ook niks van)
[ Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 15-05-2023 12:58 ]
Ik heb setting 63 getest met waarde 19 en 18 en reageert er niet op.
Echt bijzonder inderdaad dat hij hardcoded op 18 lijkt te staan. Hoop dat we er nog wat op vinden.
Echt bijzonder inderdaad dat hij hardcoded op 18 lijkt te staan. Hoop dat we er nog wat op vinden.
Ik heb de startpost aangevuld met werkende HA / MQTT config.
Alleen heb ik nog geen (werkende) config voor:
Alleen heb ik nog geen (werkende) config voor:
- Een buitentemperatuur instellen (met effect op het verwarmings- en koelgedrag)
- De max CV pomp snelheid aanpassen om een hogere koel COP te krijgen
- Het forceren van het opwarmmoment van de boiler op basis van het blokkeren van DHW en de Tariff functie
@Alty Dit is een quote van een half jaar geleden.Alty schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:01:
[...]
Wanneer ik alleen de bronpomp rond laat pompen voor een uur lang, dan nog zit er een delta T van 0.3 soms 0.4 graden tussen in- en uitgaande temperatuur.
Mijn vraag: Hoe laat jij die bronpomp een uur pompen?
Manual control/handbediening? Index 20?
Of zit er een optie in de servicetool? (Dan moet ik beter zoeken)
@nl0pvm
Stukje voor de startpost over koeling/bronpomp terugregelen:
(wel beetje lang, voel je vrij om te editten)
EDIT: De bron van onderstaande techniek is @Onl1ne1373 wel netjes om te vermelden.
Bij koelen wordt de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming op 18 graden geregeld en het vermogen vand de bronpomp wordt zo geregeld dat er precies genoeg warmte de bron in gevoerd wordt. Het vermogen van de vloerverwarmingspomp staat echter op een vast ingestelde waarde. Deze waarde wordt ingesteld met setting nr 113 "Snelheid hoog toeren CV pomp".
In het voor- en najaar is de koeling niet 24u/dag nodig. Na enkele uren is de vloer afgekoeld en stopt het koelen. De WPU staat dan in "free cooling mode" en probeert elk half uur of er weer koelvraag is, dwz of de vloer alweer warm genoeg is. Als de koeling grote delen van de dag uitstaat, dan is het efficiënter om op lager vermogen, met hogere COP te koelen. Het afkoelen duurt iets langer, maar in totaal wordt er minder elektrische energie gebruikt.
Ook kan koelen gestopt worden als het huis bijna geheel is afgekoeld: Dan is het koelvermogen laag, terwijl het elektrisch vermogen gelijk blijft. De COP is dan heel laag. Zelf stop ik het koelen als de bronpomp 10 minuten onder de 5% blijft.
Voor een WPU 5G 4,5 kW staat setting 113 standaard op 80 procent. (Range 40-100).
Met de CV pomp op 80% gebruikt de WPU in totaal ongeveer 55 W. Koelvermogen 1500 - 1100 W. COP koelen typisch 20-30.
Met de CV pomp op 50% gebruikt de WPU in totaal ongeveer 25 W. Koelvermogen 1200 - 900 W. COP 35-45.
Beide voorbeelden aangenomen dat het koelen stopt als de bronpomp onder de 5% komt.
Het koelen tijdens een gemiddeld dag in het voorjaar werkt als volgt:
Het koelen start in de middag en stopt als de bronpomp onder de 5% komt. Dat is meestal na middernacht,. Vervolgens blijft de koeling geblokkeert tot net voordat SWW bedrijf begint om 13:00 's middags. Zodat de koeling draait tijdens SWW bedrijf. Het aanzetten gebeurt met een timer in HA.
Dan wordt er weer gekoeld totdat de bronpomp onder de 5% komt enzovoort.
Stukje voor de startpost over koeling/bronpomp terugregelen:
(wel beetje lang, voel je vrij om te editten)
EDIT: De bron van onderstaande techniek is @Onl1ne1373 wel netjes om te vermelden.
Bij koelen wordt de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming op 18 graden geregeld en het vermogen vand de bronpomp wordt zo geregeld dat er precies genoeg warmte de bron in gevoerd wordt. Het vermogen van de vloerverwarmingspomp staat echter op een vast ingestelde waarde. Deze waarde wordt ingesteld met setting nr 113 "Snelheid hoog toeren CV pomp".
In het voor- en najaar is de koeling niet 24u/dag nodig. Na enkele uren is de vloer afgekoeld en stopt het koelen. De WPU staat dan in "free cooling mode" en probeert elk half uur of er weer koelvraag is, dwz of de vloer alweer warm genoeg is. Als de koeling grote delen van de dag uitstaat, dan is het efficiënter om op lager vermogen, met hogere COP te koelen. Het afkoelen duurt iets langer, maar in totaal wordt er minder elektrische energie gebruikt.
Ook kan koelen gestopt worden als het huis bijna geheel is afgekoeld: Dan is het koelvermogen laag, terwijl het elektrisch vermogen gelijk blijft. De COP is dan heel laag. Zelf stop ik het koelen als de bronpomp 10 minuten onder de 5% blijft.
Voor een WPU 5G 4,5 kW staat setting 113 standaard op 80 procent. (Range 40-100).
Met de CV pomp op 80% gebruikt de WPU in totaal ongeveer 55 W. Koelvermogen 1500 - 1100 W. COP koelen typisch 20-30.
Met de CV pomp op 50% gebruikt de WPU in totaal ongeveer 25 W. Koelvermogen 1200 - 900 W. COP 35-45.
Beide voorbeelden aangenomen dat het koelen stopt als de bronpomp onder de 5% komt.
Het koelen tijdens een gemiddeld dag in het voorjaar werkt als volgt:
Het koelen start in de middag en stopt als de bronpomp onder de 5% komt. Dat is meestal na middernacht,. Vervolgens blijft de koeling geblokkeert tot net voordat SWW bedrijf begint om 13:00 's middags. Zodat de koeling draait tijdens SWW bedrijf. Het aanzetten gebeurt met een timer in HA.
Dan wordt er weer gekoeld totdat de bronpomp onder de 5% komt enzovoort.
[ Voor 25% gewijzigd door vliegnerd op 06-06-2023 00:13 . Reden: Aangepast om uitzetten van koelen toe te voegen ]
@vliegnerd Super dat je tekst wil maken. Beetje druk op het moment, zal er ook nog even voor gaan zitten.
Even wat snelle aanvullingen:
Zo laag dat hij kan dan geen flow meer kan meten. CV pomp blijft gewoon draaien.
Koelen uitzetten onder de 5% bronpomp is denk ik een goede tactiek!
De bronpomp moduleert zodat de aanvoer temperatuur van de CV 18,00 graden wordt.
Dit is niet mijn ervaring, bronpomp gaat bij mij gewoon naar 1%.vliegnerd schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:54:
@nl0pvm
Na enkele uren is de vloer afgekoeld en stopt het koelen.
Zo laag dat hij kan dan geen flow meer kan meten. CV pomp blijft gewoon draaien.
Koelen uitzetten onder de 5% bronpomp is denk ik een goede tactiek!
Dit kan afhankelijk van de cv returntemp bij mij oplopen tot 187 W, COP van 13,5!Met de CV pomp op 80% gebruikt de WPU in totaal ongeveer 55 W. Koelvermogen 1500 - 1100 W. COP koelen typisch 20-30.

De bronpomp moduleert zodat de aanvoer temperatuur van de CV 18,00 graden wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Onl1ne1373 op 05-06-2023 15:58 ]
Is dit dan een instelling die je in voorbereiding op het stookseizoen (rond october?) weer terugzet? Of zelfs in de zomer om volledige koeling te bereiken?
[ Voor 21% gewijzigd door feelthepower op 05-06-2023 16:03 ]
Ik zet de setting automatisch als naar koelmodus springt met Home Assistant en NodeRed.feelthepower schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:58:
Is dit dan een instelling die je in voorbereiding op het stookseizoen (rond october?) weer terugzet?
Als hij op verwarmen springt zet ik hem weer terug op de originele waarde.
Heb ook een slider toegevoegd waarmee ik waarde van deze instelling kan bepalen.
Dat moet in het verhaaltje nog duidelijker worden. TODOOnl1ne1373 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:57:
@vliegnerd Super dat je tekst wil maken. Beetje druk op het moment, zal er ook nog even voor gaan zitten.
[...]
Dit is niet mijn ervaring, bronpomp gaat bij mij gewoon naar 1%.
Toegevoegd aan de uitleg. De tekst kan beter. (ChatGPT vragen...) Maar de essentie staat erin.
[ Voor 9% gewijzigd door vliegnerd op 05-06-2023 23:04 ]
Hoi allen, misschien dat jullie mij kunnen helpen met een snel antwoord. We wonen nu een week in een nieuwbouw woning met een WPU 5G unit en die is echt stil. Echter eens per dag, of in ieder geval dat viel me gisteren echt op (unit staat op zolder, tevens ook werkruimte) dat dat apparaat dan als een koelkast begint te klinken die bezig is.
Ik heb de handleiding doorgespit, dit topic (wellicht onvoldoende zal blijken) en google.
Echter vind ik nu geen informatie waarom die dat doet. Hoort het erbij dat warmtepompen eens per dag lekker tekeer gaan en daarna weer fluisterstil verder opereren? Ik heb er niet echt last van, maar was wel nieuwsgierig wat het was.
Ik kan helaas niks inlezen of beheren, want het is de eigendom van de verhuurder die het laat beheren door de installateur. Alvast bedankt mensen!
Ik heb de handleiding doorgespit, dit topic (wellicht onvoldoende zal blijken) en google.
Echter vind ik nu geen informatie waarom die dat doet. Hoort het erbij dat warmtepompen eens per dag lekker tekeer gaan en daarna weer fluisterstil verder opereren? Ik heb er niet echt last van, maar was wel nieuwsgierig wat het was.
Ik kan helaas niks inlezen of beheren, want het is de eigendom van de verhuurder die het laat beheren door de installateur. Alvast bedankt mensen!
Kan het zijn dat dit de run is om je warm water (SWW) op temperatuur te brengen? De tijd waarop dit gebeurt kun je op je spider thermostaat zien. Klik een aantal keren op het water icoontje rechtsonderin voor meer info.Phntm schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:44:
Hoi allen, misschien dat jullie mij kunnen helpen met een snel antwoord. We wonen nu een week in een nieuwbouw woning met een WPU 5G unit en die is echt stil. Echter eens per dag, of in ieder geval dat viel me gisteren echt op (unit staat op zolder, tevens ook werkruimte) dat dat apparaat dan als een koelkast begint te klinken die bezig is.
Zoals Homer-Simpson hierboven zegt: Je kunt "iets" zien op de spider. Helaas niet veel.Phntm schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:44:
Dat koelkast geluid, dat is de compressor die in alle warmtepompen zit. Een koelkast is/heeft ook een warmtepomp. Is vast en zeker warm water maken.
Als je inzicht, statistieken en grafieken wil, dan kun je een wifi dongle kopen die je in de servicepoort prikt. Zie dit topic: Itho Daalderop - open source wifi control add-on module (in de startpost vind je de info).
Dat klopt, koelkast is vrijwel zelfde technologie. De compressor springt dan aan.Phntm schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:44:
Echter eens per dag, of in ieder geval dat viel me gisteren echt op (unit staat op zolder, tevens ook werkruimte) dat dat apparaat dan als een koelkast begint te klinken die bezig is.
Je kan de tijd op de spider ook aanpassen naar een tijd dat je daar niet zit, tijdens lunch ofzo.
In de winter zal hij echter wel met regelmaat aanslaan, als je dit wil aanpassen zal je of de thermostaten dan lager moeten zetten, of je moet de warmtepomp gaan aansturen met de Itho Wifi Addon en iets van Home Assistant.
@Homer-Simpson , @Onl1ne1373 , @vliegnerd
Even gekeken in de spider in de woonkamer waar dat druppeltje zat.
Kreeg eerst een E te zien, vervolgens 23:00 en daarna 58,5. Geen idee wat de E betekent, maar ik kon begrijpen dat de geplande tijdstip 23:00 was en opwarmen tot 58,5. Enige reden dat het gisteren dan zo vroeg aan ging is omdat de temperatuur te laag was geworden? Of water bijgevuld werd in het reservoir en opgewarmd moest worden? Staat een grote unit er naast van 270L. Een WPV 270L 2G. Mijn WPU is een WPU 45I 5G.
Kreeg eerst een E te zien, vervolgens 23:00 en daarna 58,5. Geen idee wat de E betekent, maar ik kon begrijpen dat de geplande tijdstip 23:00 was en opwarmen tot 58,5. Enige reden dat het gisteren dan zo vroeg aan ging is omdat de temperatuur te laag was geworden? Of water bijgevuld werd in het reservoir en opgewarmd moest worden? Staat een grote unit er naast van 270L. Een WPV 270L 2G. Mijn WPU is een WPU 45I 5G.
De E is van Eco, betekend 1x per dag opwarmen. In dit geval op 23:00. Het zou eventueel de legionella beveiliging kunnen zijn die hem 1x per week naar 62 graden verwarmd om bacteriën te doden.Phntm schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:12:
@Homer-Simpson , @Onl1ne1373 , @vliegnerd
De boiler is trouwens altijd vol, als je warm water gebruikt komt er ook meteen weer koud water in.
Aangezien het je interesseerd om te weten wat hij doet kan ik je erg aanraden om de Itho Wifi module aan te schaffen, dan kan je heel veel zien: https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module
Heb de pagina opgeslagen. de interesse is er, maar de tijd echter niet. Pas verhuisd en we hebben de dozen niet eens uitgepakt. Her en der moet nog gebeuren, maar klinkt oprecht als een leuk dingetje om even een weekend dag aan te besteden.Onl1ne1373 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:06:
[...]
De E is van Eco, betekend 1x per dag opwarmen. In dit geval op 23:00. Het zou eventueel de legionella beveiliging kunnen zijn die hem 1x per week naar 62 graden verwarmd om bacteriën te doden.
De boiler is trouwens altijd vol, als je warm water gebruikt komt er ook meteen weer koud water in.
Aangezien het je interesseerd om te weten wat hij doet kan ik je erg aanraden om de Itho Wifi module aan te schaffen, dan kan je heel veel zien: https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module
Bedankt voor jullie adviezen en hulp. Heb toch weer wat opgestoken.
Die is op een fixed period (zaterdag) en niet te beinvloeden toch? Of heb ik dat verkeerd onthouden?Onl1ne1373 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:06:
[...]
Het zou eventueel de legionella beveiliging kunnen zijn die hem 1x per week naar 62 graden verwarmd om bacteriën te doden.
Hij is 1x per week. Bij mij verschuift de dag wel eens om de een of andere reden.feelthepower schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:39:
[...]
Die is op een fixed period (zaterdag) en niet te beinvloeden toch? Of heb ik dat verkeerd onthouden?
Ik weet er geen setting voor, maar ook nooit naar op zoek geweest. Werkt goed zo.
Het is op vrijdagavond (als de tijd in de nachtelijke uren staat ingesteld) of op zaterdag.feelthepower schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:39:
[...]
Die is op een fixed period (zaterdag) en niet te beinvloeden toch? Of heb ik dat verkeerd onthouden?
E.e.a. met het idee dat je op zaterdag ivm sporten meer warm water kan gebruiken en dat op zaterdag de stroom goedkoop is.
Je kunt het niet instellen of veranderen.
Ik heb ook gehad dat legionella op een andere dag (maar wel elke week op dezelfde dag) en de hele boel op de verkeerde tijd plaatsvond. (Toen heb ik de tijd ergens midden in de nacht moeten instellen om overdag in de middag warm water te maken).
Dat moet een kloksync probleem zijn tussen spider en WPU, maar nooit kunnen oplossen.
De laatste tijd geen last meer. De tijd loopt "ongeveer" juist. (Binnen 10 minuten)
Hij stond hier ingesteld op 100. Is dat dan door een installateur afwijkend ingeregeld van de default? Overigens heb ik ook engelse labels in de settings, die heet hier: " High CH pump speed (%)"vliegnerd schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:54:
@nl0pvm
Oh, en:
Dat doe je door manual control aan te zetten neem ik aan? Of heb je iets anders gevonden?Ook kan koelen gestopt worden als het huis bijna geheel is afgekoeld
Oei, ik heb recent niet de startpost in de gaten gehouden. Mooi werk mensen!
[ Voor 24% gewijzigd door feelthepower op 10-06-2023 14:36 ]
Het zou kunnen dat 100% de default waarde is voor een 5G 4,5kW en dat ik hem zelf teruggezet heb… De eerste keer dat ik zelf slimfeelthepower schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:56:
[...]
Hij stond hier ingesteld op 100. Is dat dan door een installateur afwijkend ingeregeld van de default? Overigens heb ik ook engelse labels in de settings, die heet hier: " High CH pump speed (%)"
genoeg was om de waarden op te slaan in mijn archief stond er al 80% in.
Ik heb in ieder geval de hele winter gestookt met de CV pomp op 80% en dat ging echt prima. Maar echt koud was het niet en ik woon in ZW Nederland dus echt nooit koud.
Heb nu het hele voorjaar met de CV pomp op 50% gekoeld en vanmorgen pas 80% ingesteld, vanwege de hitte.
Weet niet of dat echt nodig is, maar op 50% was ie vanmorgen vroeg nog steeds aan het koelen. Geen periode in de nacht dat de koeling uit ging vanwege gebrek aan warmte. Ben benieuwd of op 80% de koeling de hele nacht doorkoelt of dat de warmte opraakt…
EDIT: Ja, hele nacht door gekoeld (met relatief laag vermogen natuurlijk, maar de bronpomp is niet onder de 9% geweest, dus ik laat hem maar op 80% voorlopig)
[ Voor 11% gewijzigd door vliegnerd op 11-06-2023 09:02 ]
@feelthepower Ik kan de default waarde niet achterhalen, maar ik probeerde vanmiddag 100% CV pomp snelheid en dat maakte behoorlijk wat herrie.
Bij 80% is het vrijwel geruisloos maar 100% vond ik naast de technische ruimte waar de WPU staat storend geluidsniveau.
Misschien heb ik wel een andere pomp, geen idee. Maar als je de pomp op 100% hebt zou ik 80% proberen vanwege het geluid.
Bij 80% is het vrijwel geruisloos maar 100% vond ik naast de technische ruimte waar de WPU staat storend geluidsniveau.
Misschien heb ik wel een andere pomp, geen idee. Maar als je de pomp op 100% hebt zou ik 80% proberen vanwege het geluid.
Thanks! Ik heb inderdaad sinds gisteren 80% ingesteld staan, en vanaf nu evalueren.
Qua geluid is me niks opgevallen, maar de warmtepomp staat in onze kelder en daar zijn we eigenlijk nooit voor langere tijd.
Ik heb het idee dat ook met 80% het huis prima koud kan worden.
Qua geluid is me niks opgevallen, maar de warmtepomp staat in onze kelder en daar zijn we eigenlijk nooit voor langere tijd.
Ik heb het idee dat ook met 80% het huis prima koud kan worden.
Ik ben erachter gekomen waarom die elke dag om 15:57 begon. Dat is de zogenaamd "23:00" opwarmen naar 58.5 C.vliegnerd schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:53:
[...]
Het is op vrijdagavond (als de tijd in de nachtelijke uren staat ingesteld) of op zaterdag.
E.e.a. met het idee dat je op zaterdag ivm sporten meer warm water kan gebruiken en dat op zaterdag de stroom goedkoop is.
Je kunt het niet instellen of veranderen.
Ik heb ook gehad dat legionella op een andere dag (maar wel elke week op dezelfde dag) en de hele boel op de verkeerde tijd plaatsvond. (Toen heb ik de tijd ergens midden in de nacht moeten instellen om overdag in de middag warm water te maken).
Dat moet een kloksync probleem zijn tussen spider en WPU, maar nooit kunnen oplossen.
De laatste tijd geen last meer. De tijd loopt "ongeveer" juist. (Binnen 10 minuten)
BEhoorlijke sync fout dit. Gelukkig ben ik er nu inmiddels gewend aan en is het niet storend. En liever tussen 16-17 uur dan 23-00 uur wanneer onze kleine meid slaapt...
Om dit aan te passen heb ik dan de module nodig, of een berichtje de deur uit doen naar de installateur die het dan kan oplossen? In ieder geval geen probleem op het moment
Op de spider themostaat kun je het tijdstip aanpassen maar ik neem aan dat die nu op 23:00 staat?Phntm schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:49:
[...]
Ik ben erachter gekomen waarom die elke dag om 15:57 begon. Dat is de zogenaamd "23:00" opwarmen naar 58.5 C.
BEhoorlijke sync fout dit. Gelukkig ben ik er nu inmiddels gewend aan en is het niet storend. En liever tussen 16-17 uur dan 23-00 uur wanneer onze kleine meid slaapt...
Om dit aan te passen heb ik dan de module nodig, of een berichtje de deur uit doen naar de installateur die het dan kan oplossen? In ieder geval geen probleem op het moment
Ik had dus ook een hele tijd zo’n sync fout met de tijd, ik moest de warmwater tijd op de spider op een hele andere tijd instellen.
De module helpt niet… daarmee kun je ook de klok van de WPU niet zien.
Ik weet niet meer waarom of hoe het bij mij weg is gegaan. (Power cycle van de WPU al geprobeerd?)
NIBE heeft Itho overgekocht, ben benieuwd of dat op termijn nog veranderingen met zich mee gaat brengen.
Ik heb weer wat nieuws uitgevonden (nou ja, nieuw voor mij dan).
"Room temperature" (de temperatuur van de master spider) heeft alleen effect op vrij koelen, staat in de itho docs. (in de parameter file van de servicetool).
Welk effect? De aanvoertemperatuur van de vloer is bij vrij koelen altijd >18 graden maar ook maximaal 4 graden onder de temperatuur in de woonkamer. Als het 23 graden is in de woonkamer, dan is de aanvoer 19 graden! Dit is natuurlijk een vorm van condensatie bescherming.
Bij mij zorgde dat de laatste twee dagen voor vermindering van vermogen tussen 18 en 21u doordat juist dan de woonkamer warm is. Maar ik wil dan juist dat de koeling door koelt. Dat kan ook prima want het is heel droog in huis.
Oplossing:
Stel met manual operation index 46 de "room temp" zelf in, zodat de waarde van de spider overschreven wordt:
Resultaat is dat de aanvoertemperatuur weer 18 graden is en de koeling veel efficiënter is.
(Het risico op condens neem ik wel voor lief... Ik ga een automation bouwen die op basis van vochtigheid en roomtemp berekent of er condens gevaar is)
"Room temperature" (de temperatuur van de master spider) heeft alleen effect op vrij koelen, staat in de itho docs. (in de parameter file van de servicetool).
Welk effect? De aanvoertemperatuur van de vloer is bij vrij koelen altijd >18 graden maar ook maximaal 4 graden onder de temperatuur in de woonkamer. Als het 23 graden is in de woonkamer, dan is de aanvoer 19 graden! Dit is natuurlijk een vorm van condensatie bescherming.
Bij mij zorgde dat de laatste twee dagen voor vermindering van vermogen tussen 18 en 21u doordat juist dan de woonkamer warm is. Maar ik wil dan juist dat de koeling door koelt. Dat kan ook prima want het is heel droog in huis.
Oplossing:
Stel met manual operation index 46 de "room temp" zelf in, zodat de waarde van de spider overschreven wordt:
code:
1
2
3
4
5
6
| { "manual_operation_index": 46, "manual_operation_datatype": 146, "manual_operation_value": 2000, "manual_operation_checked": 1, } |
Resultaat is dat de aanvoertemperatuur weer 18 graden is en de koeling veel efficiënter is.
(Het risico op condens neem ik wel voor lief... Ik ga een automation bouwen die op basis van vochtigheid en roomtemp berekent of er condens gevaar is)
Er is een makkelijkere manier die ik gebruik en dat is setting 202.vliegnerd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:33:
Ik heb weer wat nieuws uitgevonden (nou ja, nieuw voor mij dan).
Oplossing:
code:
1 2 3 4 5 6 { "manual_operation_index": 46, "manual_operation_datatype": 146, "manual_operation_value": 2000, "manual_operation_checked": 1, }
Deze geeft de maximale verschil temperatuur tussen de kamer en het water aan. Standaard 4.. Ik heb hem nu op 6 staan:
202 Maximale Delta T thermostaat huidige temp en aanvoer CV default 4
@Onl1ne1373 Dank. Scheelt weer een automation.
Wel iets voor de startpost.
Ik zie dat je ook nog setting 217 kan aanpassen: "Koelregeling". Op 0 gebruikt de WPU de binnentemp, op 1 de buitentemp, op 2 extern (wat dan?) en op 3 vast.
In de huidige versie van de itho parameterlijst staat deze waarde overigens op "default" 5 graden. (Nou eigenlijk staat die bij de meeste modelnummers, kolommen rechts, op 4 graden)
Ik heb nu ook 6 graden ingesteld:
Stel 18 graden aanvoer. 24 graden binnentemperatuur. Vloertemperatuur dan >20 graden. Dauwpunt bij >70% pas rond de 20 graden. Dus alleen bij zeer nat weer mogelijk dauwproblemen. Zal eigenlijk nooit voorkomen.
5 graden is sowieso prima. Dan kom je eigenlijk nooit met condens in de problemen. Maar de bij mij nog standaard ingestelde 4 graden is gewoon te laag.
Ik zie dat je ook nog setting 217 kan aanpassen: "Koelregeling". Op 0 gebruikt de WPU de binnentemp, op 1 de buitentemp, op 2 extern (wat dan?) en op 3 vast.
In de huidige versie van de itho parameterlijst staat deze waarde overigens op "default" 5 graden. (Nou eigenlijk staat die bij de meeste modelnummers, kolommen rechts, op 4 graden)
Stel 18 graden aanvoer. 24 graden binnentemperatuur. Vloertemperatuur dan >20 graden. Dauwpunt bij >70% pas rond de 20 graden. Dus alleen bij zeer nat weer mogelijk dauwproblemen. Zal eigenlijk nooit voorkomen.
5 graden is sowieso prima. Dan kom je eigenlijk nooit met condens in de problemen. Maar de bij mij nog standaard ingestelde 4 graden is gewoon te laag.
[ Voor 101% gewijzigd door vliegnerd op 13-06-2023 09:15 ]
@Onl1ne1373
Heb jij instelling 217 "koelregeling" en 223 "extern koelen koelsetpoint" als eens uitgeprobeerd?
217 op 2 zetten: extern koelen.
223: aanvoer temperatuur (standaard 19, kan tot 10 graden).
Helaas gaat de koeling "uit" als je extern koelen aanzet. Er is wel een "potentiaalvrij wisselcontact koelen" op de WPU 5G print. Maar "neem contact op met Itho daalderop voor meer informatie" is de uitleg.
Of beter gezegd, weet je hoe extern koelen (en "diep koelen") werkt?
Setting 217 is een optie om koelen aan/uit te zetten zonder manual control, met als groot voordeel dat je geen storingsmelding krijg en als zeer groot nadeel dat bij een crash van de module je niet automatisch naar het standaard gedrag teruggaat, maar de WPU geblokkeerd kan blijven.
Heb jij instelling 217 "koelregeling" en 223 "extern koelen koelsetpoint" als eens uitgeprobeerd?
217 op 2 zetten: extern koelen.
223: aanvoer temperatuur (standaard 19, kan tot 10 graden).
Helaas gaat de koeling "uit" als je extern koelen aanzet. Er is wel een "potentiaalvrij wisselcontact koelen" op de WPU 5G print. Maar "neem contact op met Itho daalderop voor meer informatie" is de uitleg.
Of beter gezegd, weet je hoe extern koelen (en "diep koelen") werkt?
Setting 217 is een optie om koelen aan/uit te zetten zonder manual control, met als groot voordeel dat je geen storingsmelding krijg en als zeer groot nadeel dat bij een crash van de module je niet automatisch naar het standaard gedrag teruggaat, maar de WPU geblokkeerd kan blijven.
@vliegnerd ik heb er al wel een keer mee zitten testen, maar geen resultaat.
Weet ook niet precies wat ze bedoelen met extern koelen. Bedoelen ze op basis van de buitentemperatuur of dat je een lucht-water warmtepomp in serie zet?
Weet ook niet precies wat ze bedoelen met extern koelen. Bedoelen ze op basis van de buitentemperatuur of dat je een lucht-water warmtepomp in serie zet?
Buitentemperatuur is het niet, want dat is een andere optie in setting 217 "koelregeling".Onl1ne1373 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:23:
@vliegnerd ik heb er al wel een keer mee zitten testen, maar geen resultaat.
Ik zelf denk bij extern koelen aan ofwel de door jou genoemde "andere vorm van externe koeling, bijvoorbeeld een L/W warmtepomp" ofwel een externe input die de koeling stuurt. Ik hoop op het laatste, maar zal wel niet.
Er is (was?) ook "Diep koelen" want setting 149 is "maximale tijd dat de koeling extra koud mag staan".
Maar bij setting 64 "retour temp bewaking extra vrijkoelen" staat "niet meer actief in WPU". Wellicht een artefact van de WPU 4G. EDIT: Het was een optie in de MFT thermostaat. In de handleiding van de MFT wordt extra koelen beschreven, samen met een waarschuwing voor condensvorming. Extra koelen is/was dus iets van de MFT, waarbij hoogstwaarschijnlijk de aanvoertemperatuur verlaagd werd. Maar dit zit niet meer in de Spider (en mogelijk helemaal niet in de WPU 5g)
[ Voor 15% gewijzigd door vliegnerd op 13-06-2023 14:27 ]
Goed gevonden. Jammer dat het er bij ons niet op zit.vliegnerd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:39:
[...]
Het was een optie in de MFT thermostaat. In de handleiding van de MFT wordt extra koelen beschreven, samen met een waarschuwing voor condensvorming. Extra koelen is/was dus iets van de MFT, waarbij hoogstwaarschijnlijk de aanvoertemperatuur verlaagd werd. Maar dit zit niet meer in de Spider (en mogelijk helemaal niet in de WPU 5g)
Al moet ik zeggen dat het bij mij nu een wereld van verschil is met vorig jaar.
Is nu 21.7 in de woonkamer met veel ramen op het zuiden. Zolder is nu 23 graden.
Heb wel heel wat veranderd, namelijk 12 screens geplaatst, op het westen een overkapping geplaatst die de zon uit de keuken houdt. Op zolder geen screens, maar wel horren. Ook heb ik daar sinds eergisteren een ventilator over de grond laten blazen zodat hij effectiever koelt, vloeroppervlak is daar voor de grootte van de ruimte te klein.
Verschil temperatuur naar 6 graden zodat hij 18 graden aan blijft voeren en gezorgd dat hij niet meer onnodig ging verwarmen.
Maar ik heb nu op de vides van de kinderen na een heerlijk koel huis. Vorig jaar zat het beneden rond de 24 en op zolder rond de 27..
Bedankt voor de tip, ook maar even op 6 gezet ondanks dat het nog maar 22.6C is maximaal.Onl1ne1373 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:57:
[...]
Wel grappig om te zien dat het gelijk effect heeft, bron pomp gaat harder draaien en temp to source wordt ook hoger.
CV pomp heb ik nog nooit op iets anders dan 70% kunnen betrappen btw.
21,5 woonkamer en 23 op zolder hier ook. Met screens. Maar temperatuur loopt langzaam op.Onl1ne1373 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:10:
[...]
Goed gevonden. Jammer dat het er bij ons niet op zit.
Al moet ik zeggen dat het bij mij nu een wereld van verschil is met vorig jaar.
Is nu 21.7 in de woonkamer met veel ramen op het zuiden. Zolder is nu 23 graden.
Heb wel heel wat veranderd, namelijk 12 screens geplaatst, op het westen een overkapping geplaatst die de zon uit de keuken houdt. Op zolder geen screens, maar wel horren. Ook heb ik daar sinds eergisteren een ventilator over de grond laten blazen zodat hij effectiever koelt, vloeroppervlak is daar voor de grootte van de ruimte te klein.
Verschil temperatuur naar 6 graden zodat hij 18 graden aan blijft voeren en gezorgd dat hij niet meer onnodig ging verwarmen.
Maar ik heb nu op de vides van de kinderen na een heerlijk koel huis. Vorig jaar zat het beneden rond de 24 en op zolder rond de 27..
Het is heerlijk comfortabel, maar ik zou nog wel iets meer koel vermogen willen. Maar goed, nitpicking.
Als de woonkamer temp hoger dan 22 graden is, dan neemt koelvernogen sterk af:vassago schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:15:
[...]
Bedankt voor de tip, ook maar even op 6 gezet ondanks dat het nog maar 22.6C is maximaal.
Wel grappig om te zien dat het gelijk effect heeft, bron pomp gaat harder draaien en temp to source wordt ook hoger.
CV aanvoertemp gaat omhoog terwijl de vloer nog koud is, dus retour blijft hetzelfde. Vermogen neemt sterk af, totdat de vloer voldoende is opgewarmd… gelukkig koelt de woonkamer meestal weer snel af, zodat de vloer niet echt gaat opwarmen.
Snelheid is vast. Je moet een andere snelheid instellen als je dat wil.CV pomp heb ik nog nooit op iets anders dan 70% kunnen betrappen btw.
[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 13-06-2023 21:48 ]
In mijn warmtepomp versie 34 heet de 202 parameter/instelling 202-Offset cooling setpoint (K) en heeft nu een waarde van 4.Onl1ne1373 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:57:
[...]
Er is een makkelijkere manier die ik gebruik en dat is setting 202.
Is dat de juiste?
geprobeerd en ja dit is de juiste
UPDATE: de koelcapaciteit is echt serieus toegenomen. Het huis warmt niet langer langzaam-dag-op-dag op tijdens de warme dagen.
[ Voor 17% gewijzigd door nl0pvm op 17-06-2023 22:53 ]
Hoi,
Ik heb nog helemaal geen settings aangepast.
Mijn CV pomp staat ingesteld op 70% (standaard).
Mijn sourcepomp gemiddeld op 14%
Huis is goed te doen qua warmte.
Als ik mijn CV pomp omhoog gooi wordt het dus kouder in huis maar wel meer verbruik?
En waarom moet de sourcepomp boven de 5% blijven?
Mijn "verwarming" staat nu op 20*C ingesteld, wat is het advies?
Het betreft een appartement van 50m2.
Als ik mijn CV pomp omhoog gooi wordt het dus kouder in huis maar wel meer verbruik?
En waarom moet de sourcepomp boven de 5% blijven?
Mijn "verwarming" staat nu op 20*C ingesteld, wat is het advies?
vliegnerd schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:34:
[...]
Het zou kunnen dat 100% de default waarde is voor een 5G 4,5kW en dat ik hem zelf teruggezet heb… De eerste keer dat ik zelf slim
genoeg was om de waarden op te slaan in mijn archief stond er al 80% in.
Ik heb in ieder geval de hele winter gestookt met de CV pomp op 80% en dat ging echt prima. Maar echt koud was het niet en ik woon in ZW Nederland dus echt nooit koud.
Heb nu het hele voorjaar met de CV pomp op 50% gekoeld en vanmorgen pas 80% ingesteld, vanwege de hitte.
Weet niet of dat echt nodig is, maar op 50% was ie vanmorgen vroeg nog steeds aan het koelen. Geen periode in de nacht dat de koeling uit ging vanwege gebrek aan warmte. Ben benieuwd of op 80% de koeling de hele nacht doorkoelt of dat de warmte opraakt…
EDIT: Ja, hele nacht door gekoeld (met relatief laag vermogen natuurlijk, maar de bronpomp is niet onder de 9% geweest, dus ik laat hem maar op 80% voorlopig)
[ Voor 3% gewijzigd door Jacksons op 14-06-2023 15:15 ]
Welk model heb je? Ik heb een 4,5kW versie. En daar heb ik de CV pomp op 80% staan bij "hittegolf" zoals nu. Maar 70% is weinig verschil. Het huis wordt er niet kouder van maar warm mogelijk iets minder op als je 80% instelt. Verbruik neemt bij mij toe van 45 naar 55 W.Jacksons schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:14:
Onder de 5% is het verbruik nog steeds 45 W (of in ieder geval hetzelfde verbruik als bij maximaal koelen) maar wordt er maar heel weinig warmte de bron in gestuurd.En waarom moet de sourcepomp boven de 5% blijven?
Het uitzetten onder de 5% is nuttig in het voor- en najaar als de koeling niet 24h per dag draait. Je spaart dan energie, en koelt ongeveer evenveel als je niet tot 1% doorkoelt maar eerder stopt en de volgende zonnige dag weer verder gaat.
Maar dit zijn micro optimalisaties. Het is veel belangrijker om de boel te monitoren en te leren begrijpen, zodat je goed kan koelen als het heet is.
Nu is het nuttig om de CV aanvoer temperatuur te monitoren. Die moet 18 graden zijn voor goed koelen. Als die hoger is, dan is de (nep) "condensbescherming" actief. Die heb je hoogstwaarschijnlijk niet nodig. Dan kun je de instelling uit de posts hierboven aanpassen.
Tijdens koelen is 20 graden prima, eigenlijk irrelevant.Mijn "verwarming" staat nu op 20*C ingesteld, wat is het advies?
Ik verwarm in de winter tot 19 graden, maar 22 graden kan ook prima. Dat is een eigen keuze. 19 graden is goedkoper, maar 22 graden is (zeker in een apartement) waarschijnlijk nog steeds extreem goedkoop. Als je een nieuwbouw appartement hebt, met wat glas op zuid, dan vraag ik mij af of de verwarming in de winter wel nodig is.
@vliegnerd Waar kan ik je laatste image vinden waar manual control dmv MQTT in verwerkt is?
Deze werkt hopelijk: https://www.dropbox.com/s...counters%20manop.bin?dl=0wouter.N schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:17:
@vliegnerd Waar kan ik je laatste image vinden waar manual control dmv MQTT in verwerkt is?
Top, bedankt Vliegnerd.vliegnerd schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:21:
[...]
Deze werkt hopelijk: https://www.dropbox.com/s...counters%20manop.bin?dl=0
Het lijkt op het eerste gezicht te werken, ik zal morgen even echt testen.
Update 16-06: Deze image werkt, nogmaals bedankt!
[ Voor 7% gewijzigd door wouter.N op 16-06-2023 20:15 ]
Ik heb de servicetool module gekocht en via de itho daalderop software kan ik bij het handmatig tabblad gewoon de bron pomp op een bepaald percentage zetten.vliegnerd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:07:
[...]
@Alty Dit is een quote van een half jaar geleden.
Mijn vraag: Hoe laat jij die bronpomp een uur pompen?
Manual control/handbediening? Index 20?
Of zit er een optie in de servicetool? (Dan moet ik beter zoeken)
Maargoed, zoals ik eerder ook al aangaf kun je vrijwel niks aanpassen omdat je bijna nergens persmission voor hebt. Daardoor vind ik de investering van die tool niet waard.
Zomerprojectje! Dank voor de tip, ik ga zoeken in de servicetool!Alty schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:33:
[...]
Ik heb de servicetool module gekocht en via de itho daalderop software kan ik bij het handmatig tabblad gewoon de bron pomp op een bepaald percentage zetten.
Maargoed, zoals ik eerder ook al aangaf kun je vrijwel niks aanpassen omdat je bijna nergens persmission voor hebt. Daardoor vind ik de investering van die tool niet waard.
Ik ben superblij met het verlagen van mijn vloertemperatuur, wat mij betreft de belangrijkste comfort verbetering van alle instellingen die we hier nu tot nu toe met elkaar gedeeld hebben
@Onl1ne1373. (Ik zal zorgen dat deze ook in de first post wordt opgenomen.)
Heeft iemand het nauwkeurig starten van het dagelijks opwarmen van de boiler (DHW) al onder controle. Op dit moment volgt mijn boiler het tijdstip uit de spider. Ik zou alleen graag het moment volledig zelf willen bepalen. Heeft iemand dit al voor elkaar?
Heeft iemand het nauwkeurig starten van het dagelijks opwarmen van de boiler (DHW) al onder controle. Op dit moment volgt mijn boiler het tijdstip uit de spider. Ik zou alleen graag het moment volledig zelf willen bepalen. Heeft iemand dit al voor elkaar?
er zijn passwords voor de WPU.Alty schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:33:
[...]
Ik heb de servicetool module gekocht en via de itho daalderop software kan ik bij het handmatig tabblad gewoon de bron pomp op een bepaald percentage zetten.
Stuur mij een dm en ik heb ze voor je
"5 graden is sowieso prima. Dan kom je eigenlijk nooit met condens in de problemen."
Waar heb je dit op gebaseerd?
vliegnerd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:19:
@Onl1ne1373 Dank. Scheelt weer een automation.
Ik ben hier ook benieuwd naar in verband met het dynamische contract wat ik momenteel heb.nl0pvm schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:58:
Voorkeur is aansturing via home assistant.
Hoe heb je de timing van de WPU daily voor elkaar gekregen?
smesjz schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:20:
[...]
Een poging
[Afbeelding]
Heb alles nu in Home Assistant packages gezet voor betere scheiding van WTW (HRU-350), WPU en autotemp.
Ik heb 1 dashboard voor WPU en een aparte voor vloerverwarming (Itho autotemp) per zone (ruimte) met: power kw, power %, actual temp, target temp.
Enige wat ik nog wil toevoegen is de ratio verbruik wpu / totaal verbruik (via P1).
Kun je niet het warmwaterbereiden via de spider op uit of eco zetten, en dan met behulp van home assistant sturen wanneer je het aan wil hebben staan?
Ik heb dit nog niet geprobeerd maar heb daar ook interesse in ja. Het is al even geleden dat ik er naar gekeken heb, maar wat ik me herinner is dat het wel mogelijk is om manueel legionellaprogramma te activeren. Dat kan bij veel zon / goedkope energie natuurlijk al interessant zijn.
Op die manier kan je al eerder beginnen met verwarmen. Het verwarming compleet uitschakelen en manueel inschakelen heb ik nog geen goede manier voor kunnen vinden binnen de huidige mogelijkheden. Ik vraag me ook af of dat handig is, HomeAssistant down en geen warm water meer?
Nu ik er over nadenk: een tijd 'programmeren' waarop de boiler moet starten met verwarmen zou natuurlijk ideaal zijn. In dat geval blijft het wel werken en zit je hooguit mis qua goedkoopste tijdstip.
Op die manier kan je al eerder beginnen met verwarmen. Het verwarming compleet uitschakelen en manueel inschakelen heb ik nog geen goede manier voor kunnen vinden binnen de huidige mogelijkheden. Ik vraag me ook af of dat handig is, HomeAssistant down en geen warm water meer?
Nu ik er over nadenk: een tijd 'programmeren' waarop de boiler moet starten met verwarmen zou natuurlijk ideaal zijn. In dat geval blijft het wel werken en zit je hooguit mis qua goedkoopste tijdstip.
Ik zou persoonlijk uitzetten ook niet doen. De stabiliteit van mijn home assistant installatie in acht nemende verwacht ik dat de WAF heel snel heel laag gaat worden. Ik heb nu de eco stand ingesteld staan met als opwarmtijd 1 of 2 uur ‘s middags, maar ik laat Home Assistant laag tarief sturen als de prijs onder de gemiddelde dagprijs is.
Qua prijs is waarschijnlijk de eco stand op 14:00 voldoende, want dat is vaak de laagste dynamische prijs. Maar qua comfort met wisselende douche en badtijden werkt dit best goed voor ons, koud water komt eigenlijk niet voor. Het kan zijn dat dit in de winter anders is omdat de goedkope uren dan meer in de nacht lijken te liggen, maar dat wordt dan een beetje experimenteren. Afgelopen jaar had ik of de prijstrigger, of een zonnepanelenopbrengstverwachting als trigger.
Qua werking lijkt dit dus wel wat op de comfort stand, alleen de duurdere uren sla je dan over. Dat was overigens ook mijn streven met verwarmen, verwarmen wanneer je wil, behalve als de prijs bovengemiddeld is.
Ik moet er overigens bijzeggen, ik trigger laag tarief met een shelly als relais in plaats van via manual control, dus ik hoef de boiler niet continu in manual control te houden. De verwarmingsstand triggeren deed ik wel via manual control en de ITHO module, maar mijn boiler wordt nog gemonitord door klimaatgarant, en dan denken ze dat je boiler in error is. Daar ben ik dus mee gestopt.
Qua prijs is waarschijnlijk de eco stand op 14:00 voldoende, want dat is vaak de laagste dynamische prijs. Maar qua comfort met wisselende douche en badtijden werkt dit best goed voor ons, koud water komt eigenlijk niet voor. Het kan zijn dat dit in de winter anders is omdat de goedkope uren dan meer in de nacht lijken te liggen, maar dat wordt dan een beetje experimenteren. Afgelopen jaar had ik of de prijstrigger, of een zonnepanelenopbrengstverwachting als trigger.
Qua werking lijkt dit dus wel wat op de comfort stand, alleen de duurdere uren sla je dan over. Dat was overigens ook mijn streven met verwarmen, verwarmen wanneer je wil, behalve als de prijs bovengemiddeld is.
Ik moet er overigens bijzeggen, ik trigger laag tarief met een shelly als relais in plaats van via manual control, dus ik hoef de boiler niet continu in manual control te houden. De verwarmingsstand triggeren deed ik wel via manual control en de ITHO module, maar mijn boiler wordt nog gemonitord door klimaatgarant, en dan denken ze dat je boiler in error is. Daar ben ik dus mee gestopt.
[ Voor 17% gewijzigd door feelthepower op 19-06-2023 14:14 ]
Via utility meterJacksons schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:43:
Hoe heb je de timing van de WPU daily voor elkaar gekregen?
[...]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| energy_wpu: source: sensor.itho_wpu_total_power_used cycle: daily name: Daily WPU power use energy_wpu_heat: source: sensor.itho_wpu_heating_power_used cycle: daily name: Daily WPU Heating power use energy_wpu_dhw: source: sensor.itho_wpu_dhw_power_used cycle: daily name: Daily WPU DHW power use energy_wpu_cooling: source: sensor.itho_wpu_cooling_power_used cycle: daily name: Daily WPU Cooling power use energy_hourly_wpu: source: sensor.itho_wpu_total_power_used cycle: hourly |
En die source is dan weer een MQTT Sensor
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| - name: Itho WPU Heating Power Used state_topic: "ithowpu/ithostatus" value_template: "{{ value_json['E-consumption during heating (kWh)'] }}" unique_id: "itho_wpu_total_energy_heating" state_class: "total" device_class: "energy" unit_of_measurement: "kWh" |
Thanks!smesjz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:39:
[...]
Via utility meter
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 energy_wpu: source: sensor.itho_wpu_total_power_used cycle: daily name: Daily WPU power use energy_wpu_heat: source: sensor.itho_wpu_heating_power_used cycle: daily name: Daily WPU Heating power use energy_wpu_dhw: source: sensor.itho_wpu_dhw_power_used cycle: daily name: Daily WPU DHW power use energy_wpu_cooling: source: sensor.itho_wpu_cooling_power_used cycle: daily name: Daily WPU Cooling power use energy_hourly_wpu: source: sensor.itho_wpu_total_power_used cycle: hourly
En die source is dan weer een MQTT Sensor
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 - name: Itho WPU Heating Power Used state_topic: "ithowpu/ithostatus" value_template: "{{ value_json['E-consumption during heating (kWh)'] }}" unique_id: "itho_wpu_total_energy_heating" state_class: "total" device_class: "energy" unit_of_measurement: "kWh"
Deze had ik uiteindelijk zelf al gevonden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| - platform: history_stats name: Cooling entity_id: sensor.itho_wpu_status state: "cooling" type: time start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}" end: "{{ now() }}" - platform: history_stats name: Boiler entity_id: sensor.itho_wpu_status state: "boiler" type: time start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}" end: "{{ now() }}" - platform: history_stats name: Uit entity_id: sensor.itho_wpu_status state: "Uit" type: time start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}" end: "{{ now() }}" |
18 + 5 is 23 graden.Jacksons schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:38:
"5 graden is sowieso prima. Dan kom je eigenlijk nooit met condens in de problemen."
[...]
Bij 23 graden is dauwpunt 18 graden bij 75% luchtvochtigheid oid. Heb de getallen niet paraat maar er zijn veel tooltjes om te berekenen.
Hoe groter het verschil tussen lucht en vloer, hoe lager de rel luchtvochtigheid bij condens. Dus groter verschil is meer risico.
[ Voor 15% gewijzigd door vliegnerd op 20-06-2023 12:30 ]
Thanks, weer wat geleerd!vliegnerd schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:25:
[...]
18 + 5 is 23 graden.
Bij 23 graden is dauwpunt 18 graden bij 75% luchtvochtigheid oid. Heb de getallen niet paraat maar er zijn veel tooltjes om te berekenen.
Hoe groter het verschil tussen lucht en vloer, hoe lager de rel luchtvochtigheid bij condens. Dus groter verschil is meer risico.
Deze website gebruikt:
https://www.weerschip.nl/calc_Td.php
23 graden + 18 graden vloer = 73,5% luchtvochtigheid
24 graden + 18 graden vloer = 69.0% luchtvochtigheid
Als je dan met een luchtvochtigheidsmeter in de ruimte dit bijhoud kan je daar een beetje mee spelen met weinig risico, correct?
Aangezien het niet snel 24 graden word bij mij, laat ik hem wel op 5 graden verschil staan voor de zekerheid.
Werkt dit alleen met een speciale firmware versie op de itho module?vliegnerd schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:17:
De relevante opties om vanuit HA te besturen zijn:
[Afbeelding]
(Zie ook de bekende modbus handleiding)
De relevante DHW (SWW) modi zijn:
[Afbeelding]
(Interessant om op "dure" momenten SWW op blocked te zetten, terwijl standaard "comfort" aan staat). Als iemand dan gaat douchen rond etenstijd (komt hier veel voor) kun je voorkomen dat er duur SWW wordt gemaakt.
Om een HA integratie te testen, ga ik een nachtje de outside temp overrulen met manual operation. Die outside temp kun je veel beter instellen via CE30 (en hij doet helemaal niks), maar interessant om de boel te testen met zo min mogelijk effect op het normaal functioneren van de verwarming/SWW.
Nogmaals, index 0 outside_temp instellen op 2 graden (value = 200):
code:
1 2 3 4 5 6 { "manual_operation_index":0, "manual_operation_datatype":146, "manual_operation_value":200, "manual_operation_checked":1, }
dryrun=false is hier niet nodig, want dat is de default waarde.
Plan: Outside temp instellen op 3 graden. En dan via HA een hele nacht op 2 graden zetten. De manual operation timer op 1 uur en dan elke 20 minuten ofzo opnieuw het MQTT commando sturen.
Hou er wel rekening mee dat hij alleen kijkt naar de temperatuur van de woonkamer. Als je een hele warme vochtige zolder hebt, kan je daar alsnog een condens probleem hebben.Jacksons schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:47:
[...]
Thanks, weer wat geleerd!
Deze website gebruikt:
https://www.weerschip.nl/calc_Td.php
23 graden + 18 graden vloer = 73,5% luchtvochtigheid
24 graden + 18 graden vloer = 69.0% luchtvochtigheid
Als je dan met een luchtvochtigheidsmeter in de ruimte dit bijhoud kan je daar een beetje mee spelen met weinig risico, correct?
Aangezien het niet snel 24 graden word bij mij, laat ik hem wel op 5 graden verschil staan voor de zekerheid.
Ik doe per kamer aan de hand van de actuele lucht vochtigheid en temperatuur het dauwpunt berekenen en als deze hoger is dan de ingaande temperatuur van het water in de vloer verwarming bijbehorende klep dicht.
Hoe stabiel is de ITHO wifi controller bij jullie eigenlijk? Ik heb toch helaas wel regelmatig dat die "i2c connection status" "stuck" is. Een reset van de temp/hum sensor fixt het dan wel, geen volledige cycle nodig, maar die zijn toch eigenlijk niet relevant bij een warmtepomp?