Klopt dat ziet er raar uit, gebruik jij de itho-non-cve-wifi-module ook voor het doen van settings via de manual_operation (MQTT) mode?Jacksons schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:26:
Hoi,
Kan iemand mij hiermee helpen?
Nadat mijn boiler aan gaat om het vat op te warmen (13:00u - tot 13:35u) gaat hij niet direct de vloer koelen maar loopt het verloop een beetje gek.
Klopt dit?
[Afbeelding]
Bij mij is hij super stabiel; zoals ook eerder in het forum staat; gebruik een zo kort mogelijke, goede UTP kabel. (heb je al een korte kabel, misschien dus een nog kortere, of een andere kabel proberen)feelthepower schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:20:
Hoe stabiel is de ITHO wifi controller bij jullie eigenlijk? Ik heb toch helaas wel regelmatig dat die "i2c connection status" "stuck" is. Een reset van de temp/hum sensor fixt het dan wel, geen volledige cycle nodig, maar die zijn toch eigenlijk niet relevant bij een warmtepomp?
Hoe stuur jij de kleppen van de autotemp aan?e_hagenaar schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:49:
Ik doe per kamer aan de hand van de actuele lucht vochtigheid en temperatuur het dauwpunt berekenen en als deze hoger is dan de ingaande temperatuur van het water in de vloer verwarming bijbehorende klep dicht.
Bij tapwater stopt hij meestal even met koelen, al zou dat niet hoeven.Jacksons schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:26:
Hoi,
Nadat mijn boiler aan gaat om het vat op te warmen (13:00u - tot 13:35u) gaat hij niet direct de vloer koelen maar loopt het verloop een beetje gek.
Klopt dit?
[Afbeelding]
Het lijkt erop dat hij bij jou elk halfuur probeert te gaan koelen en dan beslist dat het niet hoeft/kan.
Misschien een te lage retour temperatuur van je cv?
Heb je wat meer grafieken met meer detail? Desnoods je even je Itho Wifi wat vaker updates laten sturen.
En wat is je kamer temperatuur? Als je kamertemperatuur te hoog is ten opzichte van je aanvoer temperatuur kan hij stoppen met koelen om condensvorming te voorkomen.
Tevens zou ik even de boiler op bijvoorbeeld 15:00 zetten, kijken of hij dan pas om 15:00 gaat stoppen met koelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Onl1ne1373 op 22-06-2023 12:19 ]
Nee dit heb ik nog niet gedaan - dit wil ik wel zodat ik kan instellen wanneer de boiler het vat moet gaan verwarmen als de dynamische energieprijs het goedkoopst is.nl0pvm schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:21:
[...]
Klopt dat ziet er raar uit, gebruik jij de itho-non-cve-wifi-module ook voor het doen van settings via de manual_operation (MQTT) mode?
Ik zal de Itho wat vaker updates laten sturen, wat is een goede tijd zodat er geen overload op de bus is?Onl1ne1373 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:15:
[...]
Bij tapwater stopt hij meestal even met koelen, al zou dat niet hoeven.
Het lijkt erop dat hij bij jou elk halfuur probeert te gaan koelen en dan beslist dat het niet hoeft/kan.
Misschien een te lage retour temperatuur van je cv?
Heb je wat meer grafieken met meer detail? Desnoods je even je Itho Wifi wat vaker updates laten sturen.
En wat is je kamer temperatuur? Als je kamertemperatuur te hoog is ten opzichte van je aanvoer temperatuur kan hij stoppen met koelen om condensvorming te voorkomen.
Tevens zou ik even de boiler op bijvoorbeeld 15:00 zetten, kijken of hij dan pas om 15:00 gaat stoppen met koelen.
Retourtemp van CV is te zien, deze zit boven mijn CV supply (zie bovenste grafiek).
De temp from source gaat van ca.14 graden omhoog naar 24 graden waardoor het lastig is om dan 18 graden CV supply te leveren. Erg vreemd..
Welke grafieken wil je van mij hebben inclusief timeframe?
Kamertemperatuur is 21,97 C* waar ik de delta C heb ingesteld op 5 graden ipv 4 graden dus tot 23 graden kamer temperatuur is mijn aanvoertemp CV nog steeds 18 graden.
Problemen op de bus kreeg ik onder de 10 seconden. Ik zou eens met 60sec beginnen, eventueel 20 of 30.Jacksons schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:30:
Ik zal de Itho wat vaker updates laten sturen, wat is een goede tijd zodat er geen overload op de bus is?
Retourtemp van CV is te zien, deze zit boven mijn CV supply (zie bovenste grafiek).
Ik mis denk ik namelijk een aantal keer dat de cv pomp aan gaat in je grafieken.
Je bron pomp draait dan niet en de sensor gaat dan je omgevingstemperatuur aangeven.De temp from source gaat van ca.14 graden omhoog naar 24 graden waardoor het lastig is om dan 18 graden CV supply te leveren. Erg vreemd..
Deze grafieken zijn goed, alleen misschien handig om ze wat meer in detail te zien, bijvoorbeeld 10min als hij probeert te koelen.Welke grafieken wil je van mij hebben inclusief timeframe?
Super, dat mag het probleem dus eigenlijk niet zijn.Kamertemperatuur is 21,97 C* waar ik de delta C heb ingesteld op 5 graden ipv 4 graden dus tot 23 graden kamer temperatuur is mijn aanvoertemp CV nog steeds 18 graden.
ik heb geen autotemp ;-) ik lees in Loxone de wpu uit over de opentherm gateway en stuur met de loxone 24v kleppen.nl0pvm schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:23:
[...]
Hoe stuur jij de kleppen van de autotemp aan?
Heb tijdens de bouw besloten om de prijs van de meerwerk (regeling per kamer) in te zetten voor loxone automatisering. (als enige in de wijk deze optie niet genomen, achteraf blij want er zijn heel veel klachten)
[ Voor 3% gewijzigd door e_hagenaar op 22-06-2023 16:06 ]
Ik herken dit probleem helaas…Jacksons schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:26:
Hoi,
Klopt dit?
[Afbeelding]
/f/image/iBlb09JtVP6yo5hlUBhgNUqy.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan het ook totaal niet thuis brengen , zie er ook geen logica in… soms gaat dit vanzelf weer over. Soms zelfs tot het volgende boiler moment (deze screen heb ik hem de 2e keer via de spider geboost)
Hierbij de nieuwe grafieken:
/f/image/DVpzr30CrlPjSJ8mFBBdqAcz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rE14guMn1VZXoOy4zqpgF0NJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FIaKCAMb92gxkiAE75cJJaIB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DVpzr30CrlPjSJ8mFBBdqAcz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rE14guMn1VZXoOy4zqpgF0NJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FIaKCAMb92gxkiAE75cJJaIB.png?f=fotoalbum_large)
Onl1ne1373 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:39:
[...]
Problemen op de bus kreeg ik onder de 10 seconden. Ik zou eens met 60sec beginnen, eventueel 20 of 30.
Ik mis denk ik namelijk een aantal keer dat de cv pomp aan gaat in je grafieken.
[...]
Je bron pomp draait dan niet en de sensor gaat dan je omgevingstemperatuur aangeven.
[...]
Deze grafieken zijn goed, alleen misschien handig om ze wat meer in detail te zien, bijvoorbeeld 10min als hij probeert te koelen.
[...]
Super, dat mag het probleem dus eigenlijk niet zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Jacksons op 27-06-2023 14:11 ]
Wat ik zo snel even raar vind is dat de bron pomp niet meteen aan gaat bij de pogingen om te gaan koelen.
Edit: Doet die van mij ook niet meteen zo te zien:
/f/image/TTfBdgO5LZp1zTXMB7tJ7DO5.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door Onl1ne1373 op 27-06-2023 16:53 ]
Het duurt bij jou wel een stuk minder lang, bij mij soms 2 uur (4 cycles)
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:41:
[...]
Wat ik zo snel even raar vind is dat de bron pomp niet meteen aan gaat bij de pogingen om te gaan koelen.
Edit: Doet die van mij ook niet meteen zo te zien:
[Afbeelding]
Bij mijn is het zelfs soms van boiler tot boiler momentJacksons schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:08:
Het duurt bij jou wel een stuk minder lang, bij mij soms 2 uur (4 cycles)
[...]
@Jacksons Herkenbaar.
In "free cooling mode" (elke 30 minuten proberen of er koeling "nodig is") kan mijn WPU ook de hele dag, en zelfs zoals @Laurens1989 zegt van boiler tot boiler moment stoppen met koelen.
Symptoom is dat de CV pomp kort aangaat en weer uit. Als het koelen daadwerkelijk start, dan gaat ook de bronpomp aan en dan gaat het koelen uren/dagen door. Maar er zijn momenten waarbij er niet voldaan lijkt te worden aan de (mij onbekende) voorwaarde voor "koeling stabiel" dan stopt de CV pomp en is er een half uur pauze. Dat kan zogezegd lang doorgaan.
Dit "hoort" te gebeuren als de temperatuur te laag is binnen. Maar het gebeurt ook als het huis al flink aan het opwarmen is. Ik heb vorige zomer en keer de boiler even laten verwarmen.
Na boilerbedrijf start de koeling meestal wel. Maar niet altijd, zie grafiek van Jacksons.
Hoe wordt bepaald of de koeling stabiel is en of de bronpomp aan moet om de warmte af te voeren? Verschil tussen CV aanvoer en retourtemperatuur? Dat moet groot genoeg zijn.
Ik weet ook niet waarom het soms wel en soms niet werkt. Het lijkt (gelukkig) bij warm weer wel 9 van de 10 keer goed te werken.
In "free cooling mode" (elke 30 minuten proberen of er koeling "nodig is") kan mijn WPU ook de hele dag, en zelfs zoals @Laurens1989 zegt van boiler tot boiler moment stoppen met koelen.
Symptoom is dat de CV pomp kort aangaat en weer uit. Als het koelen daadwerkelijk start, dan gaat ook de bronpomp aan en dan gaat het koelen uren/dagen door. Maar er zijn momenten waarbij er niet voldaan lijkt te worden aan de (mij onbekende) voorwaarde voor "koeling stabiel" dan stopt de CV pomp en is er een half uur pauze. Dat kan zogezegd lang doorgaan.
Dit "hoort" te gebeuren als de temperatuur te laag is binnen. Maar het gebeurt ook als het huis al flink aan het opwarmen is. Ik heb vorige zomer en keer de boiler even laten verwarmen.
Na boilerbedrijf start de koeling meestal wel. Maar niet altijd, zie grafiek van Jacksons.
Hoe wordt bepaald of de koeling stabiel is en of de bronpomp aan moet om de warmte af te voeren? Verschil tussen CV aanvoer en retourtemperatuur? Dat moet groot genoeg zijn.
Ik weet ook niet waarom het soms wel en soms niet werkt. Het lijkt (gelukkig) bij warm weer wel 9 van de 10 keer goed te werken.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
dat het af en toe blijft hangen vind ik tot daar aan toe, duurt het me te lang loop ik wel even langs de thermostaat om hem op boost te drukken, precies wat vliegnerd ook aangeeft. Maar nu komt de vakantie ook weer in aantocht, en het is nou niet dat ik de hele tijd me WPU in de gaten wil houden, maar door het dan dus bijna niet schakelen van de boiler zie ik me zelf al terug komen in een lekker warm huis omdat die een weekje lekker staat te proberen te koelen. Kan je die boost ook schakelen met HA?
Ja, met de manuele control kan je de boost schakelen. Staat uitgelegd in de modbus handleiding.Laurens1989 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:22:
dat het af en toe blijft hangen vind ik tot daar aan toe, duurt het me te lang loop ik wel even langs de thermostaat om hem op boost te drukken, precies wat vliegnerd ook aangeeft. Maar nu komt de vakantie ook weer in aantocht, en het is nou niet dat ik de hele tijd me WPU in de gaten wil houden, maar door het dan dus bijna niet schakelen van de boiler zie ik me zelf al terug komen in een lekker warm huis omdat die een weekje lekker staat te proberen te koelen. Kan je die boost ook schakelen met HA?
Ook kan de tariff ingang met een relais geschakeld worden.
Je zou ook een extra automatisering kunnen maken die detecteerd of hij een dag niet gekoeld heeft en je dan een notificatie sturen en/of tapwater verwarmen aftrappen.
hoe doe je zelf tapwater verwarmen aftrappen?Onl1ne1373 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:01:
[...]
Je zou ook een extra automatisering kunnen maken die detecteerd of hij een dag niet gekoeld heeft en je dan een notificatie sturen en/of tapwater verwarmen aftrappen.
In het topic start post staat een voorbeeld van de tariff schakeling via mqtt in Home Assistant.e_hagenaar schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:46:
[...]
hoe doe je zelf tapwater verwarmen aftrappen?
Tevens staat de procedure uitgelegd in de Itho Modbus handleiding, deze gaat over modbus, maar is hetzelfde aangezien dit modbus kastje alleen omzet naar i2c commando's.
Waarom koelt de vloer niet als de boiler niet dagelijks aan gaat dan?
Laurens1989 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:22:
Dit slaat puur op het “probleem” hier boven. De link tussen dagelijks boiler en koelen is er niet. Het is het punt dat af en toe na boiler moment de koeling niet aan gaat. En dit bij mijn iig soms kan duren tot de boiler weer aan gaat. En stel je bent bijv op vakantie kan dit natuurlijk wel even durenJacksons schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:24:
Waarom koelt de vloer niet als de boiler niet dagelijks aan gaat dan?
[...]
Klopt het dat het blokkeren van koelen en verwarmen alleen kan met de aangepaste firmware van @vliegnerd ?
Ja, voorlopig klopt dat.Paulusbrand schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:54:
Klopt het dat het blokkeren van koelen en verwarmen alleen kan met de aangepaste firmware van @vliegnerd ?
Ik ga wel proberen om dit in de standaard firmware van Arjen te krijgen, maar dan moet ik wat vrije tijd vinden. Zal wel na de zomer worden.
Cool! Waar kan ik jou build vinden? Heb je een fork op github?vliegnerd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:34:
[...]
Ja, voorlopig klopt dat.
Ik ga wel proberen om dit in de standaard firmware van Arjen te krijgen, maar dan moet ik wat vrije tijd vinden. Zal wel na de zomer worden.
Ik zag net dat de link nog niet in de startpost stond. Nu wel! Zie startpost dus!Paulusbrand schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:53:
[...]
Cool! Waar kan ik jou build vinden? Heb je een fork op github?
(https://www.dropbox.com/s...counters%20manop.bin?dl=0)
Thanks! Ik ga hem zo even flashen. Kun je je aanpassingen beschikbaar maken? Ik kan wel een pull request maken om het in de officiële build te krijgen.vliegnerd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:04:
[...]
Ik zag net dat de link nog niet in de startpost stond. Nu wel! Zie startpost dus!
Ik heb een Itho WPU 55 4G met een boiler vat en elektrisch element. 'Men' heeft hier ooit een tijd schakelaar er tussen gezet om meerdere keren per dag het boiler vat te laten verwarmen. Nu wil ik graag die domme tijd actie vervangen door een slimme manier op basis van prijs van energie of opbrengst PV.
Nu zag ik deze arjanheimstra optie en vraag mij af of ik dit kan aansturen via deze module? Of ben ik eenvoudiger uit door de schakelaar te vervangen door een smart schakelaar.
Nu zag ik deze arjanheimstra optie en vraag mij af of ik dit kan aansturen via deze module? Of ben ik eenvoudiger uit door de schakelaar te vervangen door een smart schakelaar.
>> Signature?
Als het boiler vat verwarmd wordt, gebruikt de WPU dan de compressor of het electrisch element?ChiLLeR schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:51:
Ik heb een Itho WPU 55 4G met een boiler vat en elektrisch element. 'Men' heeft hier ooit een tijd schakelaar er tussen gezet om meerdere keren per dag het boiler vat te laten verwarmen. Nu wil ik graag die domme tijd actie vervangen door een slimme manier op basis van prijs van energie of opbrengst PV.
Als het de compressor is, dan zit die tijd schakelaar mogelijk aangesloten op de "tariff low" ingang. Geen idee of de 4G die ook heeft, maar de 5G heeft een potentiaalvrij contact "tariff low" waarmee je het gedrag van een ouderwetse boiler kan nabootsen, die aanging als het laag tarief actief werd.
Als dat zo is, dan kun je net zo goed een smart schakelaar (shelly oid) daarvoor in de plaats aanbrengen.
Zo niet, dan heb je mogelijk een apart elektrisch element dat op een tijdschakelaar zit. Dan kun je sowieso beter via de compressor warm water gaan maken.
Volgens mij schakelt het elektrisch element alleen in als hij het water niet warm krijgt in een bepaalde tijd, geen idee wanneer dat exact is. Maar in principe warmt hij op via de compressor, de normale verwarming schakelt dan ook af en gaat hij warm water produceren. Via de boost functie op de thermostaat kan ik het elektrisch element handmatig inschakelen.vliegnerd schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:14:
[...]
Als het boiler vat verwarmd wordt, gebruikt de WPU dan de compressor of het electrisch element?
Als het de compressor is, dan zit die tijd schakelaar mogelijk aangesloten op de "tariff low" ingang. Geen idee of de 4G die ook heeft, maar de 5G heeft een potentiaalvrij contact "tariff low" waarmee je het gedrag van een ouderwetse boiler kan nabootsen, die aanging als het laag tarief actief werd.
Als dat zo is, dan kun je net zo goed een smart schakelaar (shelly oid) daarvoor in de plaats aanbrengen.
Zo niet, dan heb je mogelijk een apart elektrisch element dat op een tijdschakelaar zit. Dan kun je sowieso beter via de compressor warm water gaan maken.
Ik denk dat het is zoals jij zegt dat hij schakelt via tarriff low, de informatie die ik heb lijkt daar ook op te wijzen. Dus dan ga ik op zoek naar een shelly die dat na bootst, even de schakelaar ontleden om te zien op welke stroom e.d. die schakelt. Zie ook schema.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JAxQvlwHX9X0KWpWinJd4sTa.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door ChiLLeR op 07-07-2023 13:28 ]
>> Signature?
@ChiLLeR Ik schakel mijn WPU ook precies op die manier met een Shelly 1. Dit werkt goed bij ons.
Er hangt bij mij een automatisering aan via Homeassistant dat wanneer mijn (huidige dynamische) energieprijs onder de gemiddelde dagprijs is en boilervat ondertemperatuur is 50 of minder ik lowtariff op 1 zet. Als backup staat op mijn spider de ecomodus ingesteld zodat er in ieder geval anders om 14:00 's middags alsnog een verwarmingsronde gedaan wordt.
Ik heb de voeding vanuit buiten de behuizing gehaald, maar als je avontuurlijk bent kun je die waarschijnlijk zelfs vanuit binnen aftakken.
Staat niet toevallig jouw spider ingesteld op "comfort" modus? Dan schiet ie bij mij ook meerdere keren in een verwarmingsmodus, beetje afhankelijk van hoeveel water we verbruiken. Maar dat is ook de bedoeling van de comfortmodus. Die zou moeten voorkomen dat je de boiler een keer leegtrekt.
Er hangt bij mij een automatisering aan via Homeassistant dat wanneer mijn (huidige dynamische) energieprijs onder de gemiddelde dagprijs is en boilervat ondertemperatuur is 50 of minder ik lowtariff op 1 zet. Als backup staat op mijn spider de ecomodus ingesteld zodat er in ieder geval anders om 14:00 's middags alsnog een verwarmingsronde gedaan wordt.
Ik heb de voeding vanuit buiten de behuizing gehaald, maar als je avontuurlijk bent kun je die waarschijnlijk zelfs vanuit binnen aftakken.
Staat niet toevallig jouw spider ingesteld op "comfort" modus? Dan schiet ie bij mij ook meerdere keren in een verwarmingsmodus, beetje afhankelijk van hoeveel water we verbruiken. Maar dat is ook de bedoeling van de comfortmodus. Die zou moeten voorkomen dat je de boiler een keer leegtrekt.
[ Voor 50% gewijzigd door feelthepower op 07-07-2023 13:57 ]
Hoe haal jij de boiler temperatuur op?feelthepower schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:52:
@ChiLLeR Ik schakel mijn WPU ook precies op die manier met een Shelly 1. Dit werkt goed bij ons.
Ik heb een 4G dus geen spider maar een MFT Thermostaat, kan wel eco en comfort kiezen. Men heeft deze tijdschakelaar erop gezet destijds.
:strip_exif()/f/image/exsACxoYDLih1bOo3jd5PC4J.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een Theben TR 610 top2.
Uitleg van de leverancier:
Er wordt op/nabij de warmtepomp een timer geplaatst waarbij de boiler 2x per dag extra wordt opgewarmd naar de standaard ECO-stand en zal de boilertemperatuur naar ca. 61 graden worden gebracht.
De standaard opwarming in ECO-stand in de nacht naar ca. 61 graden blijft gehandhaafd.
>> Signature?
Ah, de temperatuur komt bij mij wel van Arjan’s module, maar die stap in de automatisering is in principe optioneel.
Ik vraag me af waarom je installateur hier voor gekozen heeft. Waarom dan niet gewoon comfort instellen? Dit lijkt me voor jou prima om te zetten naar een Shelly.
Ik vraag me af waarom je installateur hier voor gekozen heeft. Waarom dan niet gewoon comfort instellen? Dit lijkt me voor jou prima om te zetten naar een Shelly.
Fantastisch werk in dit forum.
Het is mij ook gelukt om met de software van vliegnerd en de MQTT tariff commando's mijn WPU5g boiler aan te zetten wanneer de energieprijs het laagste is.
Het is mij ook gelukt om met de software van vliegnerd en de MQTT tariff commando's mijn WPU5g boiler aan te zetten wanneer de energieprijs het laagste is.
Heb je hier voor gewoon de code uit de start post gepakt? Want bij mijn doet deze niksDennisvBussel schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:47:
Fantastisch werk in dit forum.
Ik heb inmiddels de Shelly 1 binnen en de Hiemstra module is besteld, binnenkort ff lekker knutselen
>> Signature?
Ik heb de binary van deze post gebruikt:Laurens1989 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:18:
[...]
Heb je hier voor gewoon de code uit de start post gepakt? Want bij mijn doet deze niks
Mijn HomeAssistant automation zet tariff laag wanneer de energieprijs (tibber) het laagste is om zo het warm water op te warmen. Zie onderstaande yaml. Wel even opletten, ik heb de default MQTT topics aangepast, omdat ik 2 modules heb.vliegnerd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:04:
[...]
Ik zag net dat de link nog niet in de startpost stond. Nu wel! Zie startpost dus!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
| alias: WPU Boiler laagste dagprijs energie description: "" trigger: - platform: template value_template: >- {{ state_attr('sensor.electricity_price', 'min_price') == (states('sensor.electricity_price') | float) }} alias: Tibber laagste dagprijs energie condition: [] action: - service: notify.mobile_app data: message: Automation start title: WPU Boiler - service: mqtt.publish data: topic: ithowpu/cmd payload: >- { "manual_operation_index": 15, "manual_operation_datatype":0, "manual_operation_value":1, "manual_operation_checked":1, "manual_operation_dryrun":false } alias: MQTT WPU Tariff Laag - wait_for_trigger: - platform: state entity_id: - sensor.itho_wpu_status to: boiler timeout: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 milliseconds: 0 - choose: - conditions: - condition: not conditions: - condition: state entity_id: sensor.itho_wpu_status state: boiler sequence: - service: mqtt.publish data: topic: ithowpu/cmd payload: >- { "manual_operation_index": 15, "manual_operation_datatype":0, "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":0, "manual_operation_dryrun":false } alias: MQTT WPU Tariff Normaal - service: notify.mobile_app data: message: fout title: WPU Boiler default: - service: mqtt.publish data: topic: ithowpu/cmd payload: >- { "manual_operation_index": 15, "manual_operation_datatype":0, "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":0, "manual_operation_dryrun":false } alias: MQTT WPU Tariff Normaal - service: notify.mobile_app data: title: WPU Boiler message: Gestart! mode: single |
Ik heb mijn boiler wel in comfort staan of mag dit niks uit smaken ?
Comfort is prima, maar Eco werkt beter omdat dan de kans dat de boiler koud genoeg is om weer te gaan verwarmen groter is.Laurens1989 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:51:
Ik heb mijn boiler wel in comfort staan of mag dit niks uit smaken ?
Als de boiler al warm is gebeurt er niets. Als
Het tarief laag is en de boiler temperatuur is onder de ingestelde waarde dan zou de boiler moeten gaan verwarmen.
Dit verklaard dan wel waarom die niks doet 🙈 voor mijn doel, het voorkomen van het niet koelen kom ik nu niet veel verdervliegnerd schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:12:
[...]
Comfort is prima, maar Eco werkt beter omdat dan de kans dat de boiler koud genoeg is om weer te gaan verwarmen groter is.
Als de boiler al warm is gebeurt er niets. Als
Het tarief laag is en de boiler temperatuur is onder de ingestelde waarde dan zou de boiler moeten gaan verwarmen.
Heb je ook last met “niet koelen” als het huis echt warm is?Laurens1989 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:28:
[...]
Dit verklaard dan wel waarom die niks doet 🙈 voor mijn doel, het voorkomen van het niet koelen kom ik nu niet veel verder
Bij mij blijft de koeling ook wel eens hangen in het opstarten, dwz telkens (om de 30min) gaat de CV pomp aan, maar ook snel weer uit. De bronpomp gaat niet aan. Maar dit is alleen als het huis nog niet echt warm is. Tijdens een echt zonnige periode, dus wanneer je echt wil koelen, heb ik er nog geen last van gehad.
Ik heb het geluk dat het , zeker beneden nooit echt heet word mede door zonwering aan de buitenkant. Beneden is dit jaar bijvoorbeeld nog niet boven de 22 geweest beneden. Het probleem is bij ons voornamelijk boven dat het 23 a 24 word. Tuurlijk mag ik zeker nog niks klagen hoor want er zitten genoeg mensen in de zomer bij 30 graden in de slaapkamer.vliegnerd schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:22:
[...]
Heb je ook last met “niet koelen” als het huis echt warm is?
Bij mij blijft de koeling ook wel eens hangen in het opstarten, dwz telkens (om de 30min) gaat de CV pomp aan, maar ook snel weer uit. De bronpomp gaat niet aan. Maar dit is alleen als het huis nog niet echt warm is. Tijdens een echt zonnige periode, dus wanneer je echt wil koelen, heb ik er nog geen last van gehad.
Komen uit een huis met airco boven, helaas te veel verwend denk ik met koude slaapkamer
Is het iemand gelukt om het opwarmen van de boiler op het in de spider ingestelde tijdstip te voorkomen/blokkeren?
Nee... ik vrees dat je dan een OpenTherm Gateway oid nodig hebt om de bedrade verbinding tussen WPU en spider te beinvloeden.nl0pvm schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:14:
Is het iemand gelukt om het opwarmen van de boiler op het in de spider ingestelde tijdstip te voorkomen/blokkeren?
Je kunt natuurlijk de compressor blokkeren tijdens het SWW tijdstip, maar wellicht start die dan meteen als de compressor wordt vrijgegeven? (Er is een maximum SWW tijd in de instellingen...)
Wij overwegen een nieuwbouwwoning te kopen waar (naar alle waarschijnlijkheid) een Itho WPU5G warmtepomp in wordt geïnstalleerd. De plaatsing hiervan zou in de trapkast zijn die uitmondt in de woonkamer. Zie ook onderstaande afbeelding. Zelf ben ik enigszins bang voor geluidsoverlast. Wat is jullie ervaring? Gaan we de warmtepomp in deze situatie horen?
:strip_exif()/f/image/MteKKTEeudR9HEng8R7lrU4K.jpg?f=fotoalbum_large)
Jammer ze de deur van de techn ruimte nou juist in de woonkamer plaatsen…Architecten…JJapie schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:57:
Wij overwegen een nieuwbouwwoning te kopen waar (naar alle waarschijnlijkheid) een Itho WPU5G warmtepomp in wordt geïnstalleerd. De plaatsing hiervan zou in de trapkast zijn die uitmondt in de woonkamer. Zie ook onderstaande afbeelding. Zelf ben ik enigszins bang voor geluidsoverlast. Wat is jullie ervaring? Gaan we de warmtepomp in deze situatie horen?
[Afbeelding]
Mijn 4,5kW WPU 5G staat in technische ruimte in de hal. De geluidsdempende omkasting is NIET gemonteerd (want projectbouw…), maar die blijkt ook niet nodig.
Geluid in de gang direct naast de deur:
Koelen: niet hoorbaar in de gang.
Verwarmen: Hoorbaar als huis volledig stil is.
Warm water bedrijf: Goed hoorbaar, als een flinke koelkast (dat is het ook…). Diepe trillende/brommende lage toon.
Ook warm water bedrijf is VEEL minder geluid dan ik in mijn vorige huis had door stromend water door CV leidingen…
Ik zou mij alleen zorgen maken om warm water bedrijf. Maar dat kun je 1x per dag doen, dus op een moment dat je niet in de woonkamer zit.
Als je een bad neemt en heel veel warm water gaat gebruiken, dan draait het ging mogelijk vaker en ook als je in de woonkamer zit. Dan zou ik in ieder geval proberen om die geluidsdempende omkasting te regelen. Want achteraf plaatsen is duur, leidingwerk moet los.
Ja, je gaat het (zonder omkasting) soms horen.
Maar, ik denk dat het acceptabel is.
[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 18-07-2023 08:17 ]
Hier dezelfde ervaring, ook met de technische ruimte in de hal en zonder omkasting. Soms hoorbaar maar ik vind het niet storend.
Ik weet zelf even niet meer hoe de onderkant van de print er uit ziet, en of je hier wellicht zelf wat overheen gedaan hebt. Maar kijk wel uit de je geen sluiting maakt door de metalen behuizing van de warmtepomp tegen de print te houden.
Heb toevallig net de 3D geprinte case binnen gekregen die er meteen omheen gedaan, goede tip had daar specifiek niet meteen over nagedacht! Zal vanavond ff een foto maken hoe de case eruit ziet. Geprint door @MichaelPlus.davasch schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:07:
Ik weet zelf even niet meer hoe de onderkant van de print er uit ziet, en of je hier wellicht zelf wat overheen gedaan hebt. Maar kijk wel uit de je geen sluiting maakt door de metalen behuizing van de warmtepomp tegen de print te houden.
![]() | ![]() | ![]() |
Ik probeer nu de stats in HA te krijgen, ik heb de yaml van @vliegnerd gebruikt maar ik krijg geen waardes te zijn. Wat doe ik fout?Gevonden, ik gebruikte ithowpu/ithostatus maar dat moest zijn itho/ithostatus als state_topic.
Even de FOUTE code voor de outside temp als voorbeeld.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| mqtt: sensor: - name: Itho WPU Outside Temperature state_topic: "ithowpu/ithostatus" value_template: "{{ value_json['Outside temp (°C)'] }}" unique_id: "itho_wpu_outside_temp" state_class: "measurement" device_class: "temperature" unit_of_measurement: "°C" |
Zo zit de device in HA:
:strip_exif()/f/image/ruuuvrfqr0VdbTCHK77JSHJf.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zie ik de data wel binnenkomen.
:strip_exif()/f/image/0wdY5sSuKhVtiiDBjkDzhZgd.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu dus ook in de sensors
[ Voor 91% gewijzigd door ChiLLeR op 18-07-2023 19:58 . Reden: Foto’s toegevoegd. ]
>> Signature?
Ik zet nu handmatig mijn vloerverwarming / CV pump uit omdat het koel genoeg is in huis en het onnodig verbruik is.
Kan dit kwaad om dit continu uit te laten voor dagen/weken lang?
Water in leiding blijft dan namelijk stil staan.
Handmatig CV pomp uit? Als in de stekker eruit? Heb je een losse pomp, of haal je echt fysiek de stekker uit de pomp in de WPU unit?Jacksons schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:18:
Ik zet nu handmatig mijn vloerverwarming / CV pump uit omdat het koel genoeg is in huis en het onnodig verbruik is.
Het stilstaande water kan m.i. weinig kwaad. En omdat je CV pomp over een paar dagen/weken toch wel weer aangaat (warm) zal die ook niet vast komen te zitten.
Ikzelf zet de koeling niet uit, want ik wil de bron regenereren. Maar als het niet zo warm is, zoals nu, dan zet ik de CV pomp op 50%. Het verbruik is dan nog maar 25 W in totaal (4,5 kW versie) en toch gaat er nog 20 kWh thermisch per dag de bron in. Dat vind ik een mooi compromis.
Als ik toch de koeling zou willen uitzetten, dan zet ik de buitentemperatuur onder (ingestelde) de grens van koelen, de WPU (en/of de autotemp) gaat dan naar verwarming modus. En dan gebeurt er dus verder niks. Ik kan een meer uitgebreide uitleg wel aan de startpost toevoegen als daar behoefte voor is.
Andere optie is om via de spider de WPU in standby te zetten en de grens voor koelen op bijvoorbeeld 23 graden te zetten, want anders gaat hij alsnog koelen bij 21 graden.
[ Voor 12% gewijzigd door vliegnerd op 18-07-2023 22:39 ]
Oeps.. verkeerd verwoord!
mIk zet hem uit middels MQTT.
Ik zal hem voor nu even op 50% zetten en morgen verder uitzoeken wat ik wil.
Waarom wil je de bron regeneren?
Hoe kom je aan de 20kWh thermisch per dag?
Ik zal hem voor nu even op 50% zetten en morgen verder uitzoeken wat ik wil.
Waarom wil je de bron regeneren?
Hoe kom je aan de 20kWh thermisch per dag?
vliegnerd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:36:
[...]
Handmatig CV pomp uit? Als in de stekker eruit? Heb je een losse pomp, of haal je echt fysiek de stekker uit de pomp in de WPU unit?
Het stilstaande water kan m.i. weinig kwaad. En omdat je CV pomp over een paar dagen/weken toch wel weer aangaat (warm) zal die ook niet vast komen te zitten.
Ikzelf zet de koeling niet uit, want ik wil de bron regenereren. Maar als het niet zo warm is, zoals nu, dan zet ik de CV pomp op 50%. Het verbruik is dan nog maar 25 W in totaal (4,5 kW versie) en toch gaat er nog 20 kWh thermisch per dag de bron in. Dat vind ik een mooi compromis.
Als ik toch de koeling zou willen uitzetten, dan zet ik de buitentemperatuur onder (ingestelde) de grens van koelen, de WPU (en/of de autotemp) gaat dan naar verwarming modus. En dan gebeurt er dus verder niks. Ik kan een meer uitgebreide uitleg wel aan de startpost toevoegen als daar behoefte voor is.
Andere optie is om via de spider de WPU in standby te zetten en de grens voor koelen op bijvoorbeeld 23 graden te zetten, want anders gaat hij alsnog koelen bij 21 graden.
Ja natuurlijk, "manual control"Jacksons schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:25:
Oeps.. verkeerd verwoord!
In de winter haal je warmte uit je verticale bron en in de zomer stop je die er weer in. Dat laatste noem je regenereren. Je voorkomt daarmee dat de brontemperatuur (gemiddeld over het jaar) flink afkoelt. De bron zal altijd in evenwicht blijven met de omliggende grond, maar je wil een evenwicht van rond de 10 graden, niet 5 graden.Waarom wil je de bron regeneren?
Er is veel over de zin en onzin van koelen als regeneren geschreven in het algemene w/w topic: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Zeker niet iedereen is het ermee eens dat koelen nodig is. Maar in mijn wijk, met heel veel bronen heel dichtbij elkaar (binnen 10m) lijkt het wel nuttig, lees dit stuk van de thread: Stefannn in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
HA berekent het vermogen dat de bron in/uit gaat op basis van het het temperatuurverschil en de flow:Hoe kom je aan de 20kWh thermisch per dag?
Vermogen (in W) = 4180 J/kg/K * flow kg/s * delta_T (K)
Ik heb een utility meter aangemaakt die hiervan dagtotalen maakt. Dit is allemaal niet heel nauwkeurig, behoorlijk natte vinger werk, maar het geeft wel een idee. Ik kan in ieder geval warme en koude dagen met elkaar vergelijken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| template: - sensor: - name: "Itho WPU Source Power" unit_of_measurement: "W" state_class: "measurement" device_class: "power" state: > {% set tempFROMsource = (states('sensor.temp_from_source_cleaned') | float(0)) %} {% set tempTOsource = (states('sensor.temp_to_source_cleaned') | float(0)) %} {% if (tempFROMsource < 19) and (tempTOsource < 20) %} {% set tempDiff = tempFROMsource - tempTOsource %} {% set literPerSecond = (states('sensor.itho_wpu_flow_rate_l_h') | float) / 3600 %} {{ (4186 * tempDiff * literPerSecond) | round() }} {% else %} 0. {% endif %} - sensor: - name: "Temp from source cleaned" unit_of_measurement: "°C" state_class: "measurement" device_class: "temperature" state: > {% if is_state('sensor.itho_compressor_active', '1') or is_state('sensor.itho_wpu_status', 'Cooling') %} {{ states('sensor.itho_wpu_temp_from_source') | float | round(1) }} {% endif %} - sensor: - name: "Temp to source cleaned" unit_of_measurement: "°C" state_class: "measurement" device_class: "temperature" state: > {% if is_state('sensor.itho_compressor_active', '1') or is_state('sensor.itho_wpu_status', 'Cooling') %} {{ states('sensor.itho_wpu_temp_to_source') | float | round(1) }} {% endif %} |
De twee extra sensoren "temp to/from source cleaned" zijn nodig om geen onzin vermogens te krijgen (die heel groot kunnen zijn en dus het dagtotaal enorm beïnvloeden) als de bronpomp of compressor net aan/uit gaat en de temperatuur sensoren niet de bron temperatuur aangeven, maar de temperatuur van de ruimte waar de WPU staat.
De temperaturen hebben dus alleen een waarde als de compressor actief is (of koeling actief) EN als je onder de 19 of 20 graden zijn. Dat werkt redelijk goed. Deze oplossing is ontstaan naar meerdere iteraties, het kan natuurlijk sneller/slimmer/compacter.
Vraagje.. heeft iemand met deze warmtepomp al een onderhoudscontact? Is jaarlijks onderhoud een must? Hij is bij ons 2 jaar oud en vanuit de nieuwbouw is er geen onderhoudscontract gefaciliteerd helaas.
Ik heb een (verplicht) onderhoudscontract bij Klimaatgarant voor de eerste 5 jaar.PHPResource schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:30:
Vraagje.. heeft iemand met deze warmtepomp al een onderhoudscontact? Is jaarlijks onderhoud een must? Hij is bij ons 2 jaar oud en vanuit de nieuwbouw is er geen onderhoudscontract gefaciliteerd helaas.
Ze hebben NIETS gedaan het afgelopen jaar. (Woon er nu bijna anderhalf jaar) Dus jaarlijks onderhoud valt mee. Of beter: is er niet.
Meer dan het CV water bijvullen is er ook niet te doen…
Dat niets doen moet wel 48 euro per maand kosten (prijspeil 2020) als ik het na 5 jaar verleng. Dat gaan we dus niet doen.
EDIT: nog even het contract gelezen: Die 48 euro per jaar is ook een "garantieverlenging" voor duur van de overeenkomst. Verder maken ze de zonnepanelen 1x per jaar schoon (50 euro bij de glazenwasser?) en ze hebben een flesje ontstopper neergezet die we zelf door de douche-WTW moesten gooien (3 euro?). Ze leveren ook filters voor de WTW (2x per jaar 2xG4, 60 euro).
Hoe je zonder contract aan service / onderdelen moet komen is wel een probleem.
[ Voor 32% gewijzigd door vliegnerd op 20-07-2023 10:58 ]
Wij huren de warmtepomp (verplicht ivm gedeelde bron en via kettingbeding in koopakte) van Eteck. Hier is ook nog niets van onderhoud of controle uitgevoerd.
Huis is twee jaar geleden opgeleverd.
Ik heb zelf het water 1 of wellicht 2 keer bijgevuld.
[ Voor 8% gewijzigd door davasch op 19-07-2023 22:14 ]
Wellicht kan dit wel, even uitproberen...vliegnerd schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:33:
[...]
Nee... ik vrees dat je dan een OpenTherm Gateway oid nodig hebt om de bedrade verbinding tussen WPU en spider te beinvloeden.
Je kunt natuurlijk de compressor blokkeren tijdens het SWW tijdstip, maar wellicht start die dan meteen als de compressor wordt vrijgegeven? (Er is een maximum SWW tijd in de instellingen...)
In de WPU5G manual Hoofdstuk 6 (pagina 21) kun je het tapwatercomfort op stand-by zetten:
"Warmwaterbereiding uitgeschakeld. De voorraad warm water wordt eenmaal per week eenmalig verwarmd tot ongeveer 62°C vanwege legionellapreventie"
Ik heb nu mijn spider op St gezet en zometeen zometeen om 13:00 zou het tapwater verwarmd moeten worden door de I2C module.
Ik heb ook een pomp via Eteck, sinds 2015. Ze zijn denk ik al wel 30x langs geweest, expansievat vervangen, compressor vervangen, impellor vervangen, pompje vervangen. Laatst is er nieuwe monitorings module geinstalleerd, dus ik ben blij dat ik hem huur en alle kosten voor hun zijn. Verder werkt het primadavasch schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:12:
Wij huren de warmtepomp (verplicht ivm gedeelde bron en via kettingbeding in koopakte) van Eteck. Hier is ook nog niets van onderhoud of controle uitgevoerd.
>> Signature?
Interessant! Nog niet helemaal perfect omdat bij het uitvallen van Home Assistant er niet automatisch teruggevallen wordt op het normale schema, maar zolang er via de Spider teruggeschakeld kan worden is het niet onoverkomelijkDennisvBussel schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:14:
[...]
In de WPU5G manual Hoofdstuk 6 (pagina 21) kun je het tapwatercomfort op stand-by zetten:
"Warmwaterbereiding uitgeschakeld. De voorraad warm water wordt eenmaal per week eenmalig verwarmd tot ongeveer 62°C vanwege legionellapreventie"
Hmmm dit lijkt niet te werken. Thermostaat geeft fout A1-16 "Een automatische functie of instelling is gewijzigd naar handbediening." Nu heb ik de thermostaat mode weer teruggezet naar ECO en boiler springt weer aan.davasch schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:08:
[...]
Interessant! Nog niet helemaal perfect omdat bij het uitvallen van Home Assistant er niet automatisch teruggevallen wordt op het normale schema, maar zolang er via de Spider teruggeschakeld kan worden is het niet onoverkomelijk
Wellicht moet ik het veld "manual_operation_value" op 0 zetten wanneer ik tarief laag zet...
Morgen even proberen met
code:
1
2
3
4
5
6
7
| { "manual_operation_index":15, "manual_operation_datatype":0, "manual_operation_value":1, "manual_operation_checked":0, "manual_operation_dryrun":false } |
Die foutmelding krijg je altijd te zien op de spider als je manual operation gebruikt.DennisvBussel schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:30:
[...]
Hmmm dit lijkt niet te werken. Thermostaat geeft fout A1-16 "Een automatische functie of instelling is gewijzigd naar handbediening." Nu heb ik de thermostaat mode weer teruggezet naar ECO en boiler springt weer aan.
Wellicht moet ik het veld "manual_operation_value" op 0 zetten wanneer ik tarief laag zet...
Morgen even proberen metcode:
1 2 3 4 5 6 7 { "manual_operation_index":15, "manual_operation_datatype":0, "manual_operation_value":1, "manual_operation_checked":0, "manual_operation_dryrun":false }
Je kunt in de status pagina zien of "tariff low" ook daadwerkelijk actief is geworden, als je dat via manual operation instelt.
Als "tariff low" 1 is EN het water in je boiler is "koud" en er gebeurt nog steeds niet, dan betekent dat m.i. dat "SWW off" kiezen op de spider verhinderd dat SWW bedrijf gestart wordt.

Hmmm, dat klinkt niet best. Eerlijkgezegd zou ik dit een vreemde implementatie van de IMM module vinden als dit niet mogelijk is. Wellicht nog wat verschillende dingen proberen.vliegnerd schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:41:
[...]
Die foutmelding krijg je altijd te zien op de spider als je manual operation gebruikt.
Je kunt in de status pagina zien of "tariff low" ook daadwerkelijk actief is geworden, als je dat via manual operation instelt.
Als "tariff low" 1 is EN het water in je boiler is "koud" en er gebeurt nog steeds niet, dan betekent dat m.i. dat "SWW off" kiezen op de spider verhinderd dat SWW bedrijf gestart wordt.
Zou jij naast jouw beta.bin, ook de source-code kunnen delen? Graag wil ik wat proberen in de sofware en zou ik jouw versie als startpunt willen nemen.
Ik ben op vakantie, maar mijn commits staan wel online:DennisvBussel schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 00:15:
[...]
Hmmm, dat klinkt niet best. Eerlijkgezegd zou ik dit een vreemde implementatie van de IMM module vinden als dit niet mogelijk is. Wellicht nog wat verschillende dingen proberen.
Zou jij naast jouw beta.bin, ook de source-code kunnen delen? Graag wil ik wat proberen in de sofware en zou ik jouw versie als startpunt willen nemen.
https://github.com/tomkooij/ithowifi/commits/manual_control
Ik heb deze branch bewust nog niet richting Arjen Hiemstra gestuurd want ik moet ik er nog eens rustig naar kijken en wat dingen controleren. (Hoewel het gebruik hier in de groep wel laat zien dat het stabiel werkt).
Ik zou in ieder geval dat "dryrun" commando verwijderen. Dat heb ik alleen maar gebruikt zodat ik in de logs de i2c commando's van te voren kon zien, in plaats van direct naar de WPU te sturen.
Ik zit in een appartementen complex dus ik heb daar denk ik geen last van.
Zou je dan nog steeds aanraden om de vloerverkoeling aan te houden (nu 40%) ?
Scheelt 15W per uur dus 360W per dag --> 11 kW per maand.
Als het niet nodig is, vind ik het zonde om te verbanden. IDLE verbruik is 45-50W namelijk.
Scheelt 15W per uur dus 360W per dag --> 11 kW per maand.
Als het niet nodig is, vind ik het zonde om te verbanden. IDLE verbruik is 45-50W namelijk.
vliegnerd schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:37:
[...]
Ja natuurlijk, "manual control"
[...]
In de winter haal je warmte uit je verticale bron en in de zomer stop je die er weer in. Dat laatste noem je regenereren. Je voorkomt daarmee dat de brontemperatuur (gemiddeld over het jaar) flink afkoelt. De bron zal altijd in evenwicht blijven met de omliggende grond, maar je wil een evenwicht van rond de 10 graden, niet 5 graden.
Er is veel over de zin en onzin van koelen als regeneren geschreven in het algemene w/w topic: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Zeker niet iedereen is het ermee eens dat koelen nodig is. Maar in mijn wijk, met heel veel bronen heel dichtbij elkaar (binnen 10m) lijkt het wel nuttig, lees dit stuk van de thread: Stefannn in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
[...]
HA berekent het vermogen dat de bron in/uit gaat op basis van het het temperatuurverschil en de flow:
Vermogen (in W) = 4180 J/kg/K * flow kg/s * delta_T (K)
Ik heb een utility meter aangemaakt die hiervan dagtotalen maakt. Dit is allemaal niet heel nauwkeurig, behoorlijk natte vinger werk, maar het geeft wel een idee. Ik kan in ieder geval warme en koude dagen met elkaar vergelijken.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 template: - sensor: - name: "Itho WPU Source Power" unit_of_measurement: "W" state_class: "measurement" device_class: "power" state: > {% set tempFROMsource = (states('sensor.temp_from_source_cleaned') | float(0)) %} {% set tempTOsource = (states('sensor.temp_to_source_cleaned') | float(0)) %} {% if (tempFROMsource < 19) and (tempTOsource < 20) %} {% set tempDiff = tempFROMsource - tempTOsource %} {% set literPerSecond = (states('sensor.itho_wpu_flow_rate_l_h') | float) / 3600 %} {{ (4186 * tempDiff * literPerSecond) | round() }} {% else %} 0. {% endif %} - sensor: - name: "Temp from source cleaned" unit_of_measurement: "°C" state_class: "measurement" device_class: "temperature" state: > {% if is_state('sensor.itho_compressor_active', '1') or is_state('sensor.itho_wpu_status', 'Cooling') %} {{ states('sensor.itho_wpu_temp_from_source') | float | round(1) }} {% endif %} - sensor: - name: "Temp to source cleaned" unit_of_measurement: "°C" state_class: "measurement" device_class: "temperature" state: > {% if is_state('sensor.itho_compressor_active', '1') or is_state('sensor.itho_wpu_status', 'Cooling') %} {{ states('sensor.itho_wpu_temp_to_source') | float | round(1) }} {% endif %}
De twee extra sensoren "temp to/from source cleaned" zijn nodig om geen onzin vermogens te krijgen (die heel groot kunnen zijn en dus het dagtotaal enorm beïnvloeden) als de bronpomp of compressor net aan/uit gaat en de temperatuur sensoren niet de bron temperatuur aangeven, maar de temperatuur van de ruimte waar de WPU staat.
De temperaturen hebben dus alleen een waarde als de compressor actief is (of koeling actief) EN als je onder de 19 of 20 graden zijn. Dat werkt redelijk goed. Deze oplossing is ontstaan naar meerdere iteraties, het kan natuurlijk sneller/slimmer/compacter.
Ik weet het niet!Jacksons schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:12:
Ik zit in een appartementen complex dus ik heb daar denk ik geen last van.
Het is echt een gok.
Met idle bedoel je je totale elektriciteit verbruik zonder dat er grote gebruikers aanstaan? Op 50 W is 15W idd significant.Scheelt 15W per uur dus 360W per dag --> 11 kW per maand.
(Het standby gebruik van mijn Itho warmtepomp inclusief ithowifi module is 5W)
Mijn rustgebruik thuis is 150W dus dan is 25W (CV pomp op 50%) al wat minder erg. Er zijn trouwens in het W/W topic ook gebruikers van andere merken die 200 tot 600 W (!!) gebruiken om “passief” te koelen. Natuurlijk grotere huizen enzo, maar het zet die 25 tot 60 W van onze Itho wel in ander perspectief.
Voor nu dan toch de voorkeur om de vloerverkoeling handmatig uit te zitten middels manual operation.
De timer van manual operation is op 60 minuten gezet (Manual control (sec))
Als ik nu het koelen uitzet door:
elke 30 minuten uit te laten voeren dan blijft het koelen uit staan.
Nu is de vraag:
Is het erg als de WPU constant in manual control staat?
IS het erg dat de source pump + CV pomp constant uit staat waardoor het water niet meer beweegt in de leidingen en de pompen niet tot nauwelijks draaien?
Of is er een mogelijkheid dat ik de buitentemperatuur op een andere waarde instel (nu op 20*C ingesteld) waardoor de koeling niet meer wordt geactiveerd.
Update 1:
Buitentemperatuur ingesteld op 10*C - Lijkt nu te werken.
Morgen zal ik een definitieve update geven.
Update 2:
Werkt toch niet - toch weer aan gegaan.
code:
1
2
3
4
5
6
| { "manual_operation_index": 34, "manual_operation_datatype": 0, "manual_operation_value": 0, "manual_operation_checked": 1, } |
Nu is de vraag:
IS het erg dat de source pump + CV pomp constant uit staat waardoor het water niet meer beweegt in de leidingen en de pompen niet tot nauwelijks draaien?
Of is er een mogelijkheid dat ik de buitentemperatuur op een andere waarde instel (nu op 20*C ingesteld) waardoor de koeling niet meer wordt geactiveerd.
Update 1:
Update 2:
vliegnerd schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:24:
[...]
Ik weet het niet!
Het is echt een gok.
[...]
Met idle bedoel je je totale elektriciteit verbruik zonder dat er grote gebruikers aanstaan? Op 50 W is 15W idd significant.
(Het standby gebruik van mijn Itho warmtepomp inclusief ithowifi module is 5W)
Mijn rustgebruik thuis is 150W dus dan is 25W (CV pomp op 50%) al wat minder erg. Er zijn trouwens in het W/W topic ook gebruikers van andere merken die 200 tot 600 W (!!) gebruiken om “passief” te koelen. Natuurlijk grotere huizen enzo, maar het zet die 25 tot 60 W van onze Itho wel in ander perspectief.
[ Voor 17% gewijzigd door Jacksons op 24-07-2023 17:49 ]
Hier gebeuren mooie dingen 
Ik gebruik de add-ons op mn HRU-350, WPU 5G en auto-temp. Iedere ruimte heeft een Spider hangen om het tonen & instellen van de temperatuur maar aantal zijn beetje gaar of batterij heeft beste tijd gehad.
Temperatuur en andere waardes gaan naar home assistant dus dat werkt prima.
Wat ik eigenlijk zoek is de manier om bijv. temperatuur van zolder of studeerkamer in te stellen op bijv. 20.0 graden. Het is alleen geen parameter dus manual_operation_XXX zal niet werken denk ik.
Bij de autotemp module zijn er 8 zones met eigen target en actual temp (bijv. "Room 2 setp").
heeft iemand hier al een keer naar gekeken? Het sniffen heb ik in nov 2021 al gedaan met deze add-on, maar ben ook niet veel verder gekomen. Je ziet dan iets als:
En ja, ik weet dat je die het beste op vaste temperatuur kan laten staan. Het gaat mij dus vooral om de zone temperatuur en niet die op de (hoofd-spider) thermostaat zelf.
Ik gebruik de add-ons op mn HRU-350, WPU 5G en auto-temp. Iedere ruimte heeft een Spider hangen om het tonen & instellen van de temperatuur maar aantal zijn beetje gaar of batterij heeft beste tijd gehad.
Temperatuur en andere waardes gaan naar home assistant dus dat werkt prima.
Wat ik eigenlijk zoek is de manier om bijv. temperatuur van zolder of studeerkamer in te stellen op bijv. 20.0 graden. Het is alleen geen parameter dus manual_operation_XXX zal niet werken denk ik.
Bij de autotemp module zijn er 8 zones met eigen target en actual temp (bijv. "Room 2 setp").
heeft iemand hier al een keer naar gekeken? Het sniffen heb ik in nov 2021 al gedaan met deze add-on, maar ben ook niet veel verder gekomen. Je ziet dan iets als:
code:
1
| 22-11-2021 20:58:45: I --- 54,9B,41 0B,AE,64 --,--,-- 22C9 6:04,08,34,08,98,01 (cmd:unknown) |
En ja, ik weet dat je die het beste op vaste temperatuur kan laten staan. Het gaat mij dus vooral om de zone temperatuur en niet die op de (hoofd-spider) thermostaat zelf.
@smesjz Helaas hebben we in dit topic en zover ik weet elders het instellen van de setpoints van de spiders nog niet weten te ontdekken.
Spiders en autotemp worden kun je goed “sniffen” met een cc1101 dongle en ramses_cc van David Bonnes. (Kan helaas op smartphone/vakantie niet makkelijk de link plakken, maar vind je wel)
Maar helaas setpoints instellen is onbekend (of wellicht onmogelijk).
Er was vroeger wel een itho spider online dienst met bijbehorend kastje “spider gateway” die dat wel leek te kunnen!?! Maar helaas niet meer beschikbaar en geen info te vinden.
Spiders en autotemp worden kun je goed “sniffen” met een cc1101 dongle en ramses_cc van David Bonnes. (Kan helaas op smartphone/vakantie niet makkelijk de link plakken, maar vind je wel)
Maar helaas setpoints instellen is onbekend (of wellicht onmogelijk).
Er was vroeger wel een itho spider online dienst met bijbehorend kastje “spider gateway” die dat wel leek te kunnen!?! Maar helaas niet meer beschikbaar en geen info te vinden.
Ik probeer dit ook te doen, maar kom even niet uit het goede MQTT topic en commando. Het is me eerder wel gelukt om wat commando's te sturen middels de verschillende manual_operation_indexes, maar dit moet via een andere weg lijkt me, toch? Aangezien dit een setting (113) is?vliegnerd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:36:
[...]
Welk comando stuur je om de setting aan te passen?
Ik heb het niet geautomatiseerd.davasch schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:04:
[...]
Ik probeer dit ook te doen, maar kom even niet uit het goede MQTT topic en commando. Het is me eerder wel gelukt om wat commando's te sturen middels de verschillende manual_operation_indexes, maar dit moet via een andere weg lijkt me, toch? Aangezien dit een setting (113) is?
Welk comando stuur je om de setting aan te passen?
Ik gebruik de webinterface van de ithowifi module om setting 113 aan te passen.
Ah, zo. Dat heb ik voor nu ook gedaan. Ik dacht eraan om wanneer de WPU in cooling staat de snelheid naar 60 te verlagen en bij verwarmen weer naar de originele waarde (bij mij ook 80) te zetten. Maar bedacht me toen dat ik eigenlijk helemaal niet wist of het zetten van settings ook via MQTT mogelijk is.
Even met Itho contact opgenomen:
De buitentemperatuur zal niks met de 'koelmodus' doen maar enkel met verwarmen.
Naar aanleiding van de buitentemperatuur zal de vloerwarming hoger worden ingesteld of juist lager.
Daarnaast had ik een vraag waarom de temperatuur van het vat vlak voordat de opwarming begint zakt. De reden is dat het water onder/boven wordt gemengd met elkaar om zoveel mogelijk de gelaagdheid in het water weg te halen.
De buitentemperatuur zal niks met de 'koelmodus' doen maar enkel met verwarmen.
Naar aanleiding van de buitentemperatuur zal de vloerwarming hoger worden ingesteld of juist lager.
Daarnaast had ik een vraag waarom de temperatuur van het vat vlak voordat de opwarming begint zakt. De reden is dat het water onder/boven wordt gemengd met elkaar om zoveel mogelijk de gelaagdheid in het water weg te halen.
Jacksons schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:41:
Voor nu dan toch de voorkeur om de vloerverkoeling handmatig uit te zitten middels manual operation.
code:
1 2 3 4 5 6 { "manual_operation_index": 34, "manual_operation_datatype": 0, "manual_operation_value": 0, "manual_operation_checked": 1, }
Nu is de vraag:
Update 1:
Update 2:
[...]
Hier is iemand je al voor geweest:davasch schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:01:
Ah, zo. Dat heb ik voor nu ook gedaan. Ik dacht eraan om wanneer de WPU in cooling staat de snelheid naar 60 te verlagen en bij verwarmen weer naar de originele waarde (bij mij ook 80) te zetten. Maar bedacht me toen dat ik eigenlijk helemaal niet wist of het zetten van settings ook via MQTT mogelijk is.
Onl1ne1373 in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"
Het was even puzzelen, ik heb nog nooit wat met Node-Red gedaan maar het is geluktOnl1ne1373 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:11:
Alstublieft. Eerste keer NodeRED, moest even zoeken
...
In Home Assistant een preferred speed helper aangemaakt. Kan je hem met een slider op een dashboard aanpassen:
[Afbeelding]
[ Voor 65% gewijzigd door davasch op 25-07-2023 21:10 ]
Ik doe het al de hele zomer en voorjaar op de zelfde manier, via manual control. Werkt top. Blijft wel jammer dat er een foutmelding op the thermostaat staat.Jacksons schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:41:
code:
1 2 3 4 5 6 { "manual_operation_index": 34, "manual_operation_datatype": 0, "manual_operation_value": 0, "manual_operation_checked": 1, }
Nu is de vraag:
Update 1:
Update 2:
[...]
Staat daardoor niet altijd je CV-pomp uit, kan dat zomaar?wouter.N schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:23:
[...]
Ik doe het al de hele zomer en voorjaar op de zelfde manier, via manual control. Werkt top. Blijft wel jammer dat er een foutmelding op the thermostaat staat.
Geen beweging in waterleidingen maar ook de pomp die zo lang stil staat.
Omdat ik niet helemaal tevreden ben met het koelgedrag de laatste weken wil ik gaan kijken of ik daar verandering in kan brengen door de "Offset cooling (K)" parameter te verhogen. Het klopt inderdaad dat die aanwezig is in de warmtepomp en in de autotemp, weet iemand toevallig welke daarvan de voorkeur heeft? En wordt er voor de offset in temperatuur alleen gekeken naar die van de 'master' Spider thermostaat (in ons geval de woonkamer) of naar allemaal?vliegnerd schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:51:
[...]
Dit klinkt alsof de WPU/main spider het bepaalt en de autotemp reageert. Maar er is een zelfde setting in de autotemp (44 Offset cooling).
Het is wel interessant om 1 van de 2 heel groot te maken en dan te kijken of de WPU of de autotemp de baas is.
We hebben vorig jaar juli de sleutel van onze woning gekregen met een itho WPU5G bodem warmtepomp. Helaas ben ik er nog niet erg blij mee. Twee week geleden is de eerste unit vervangen ivm een luidruchtige compressor.
De nieuwe unit maakt op vaste tijdstippen (die rond 23:00 is het vervelendst) ook enorm veel herrie het lijkt wel op een vliegtuig motor qua geluid (gelukkig niet op dat niveau). Er zit ook een soort zoem/fluit bij. Het duurt ongeveer 15 minuten en dan zakt het geluid langzaam af. Bovendien lijkt de koeling ook niet heel effectief meer te werken. De temperaturen liggen zo 2,5-3 graden hoger op vergelijkbaar warme dagen.
Nu heb ik ook gezien het andere installatie werk niet heel veel vertrouwen meer in de installateur. Ik zou graag zelf wat troubleshooting, maar heb eigenlijk geen idee meer wat het kan zijn.
De installateur heeft gister alles nog een keer ontlucht. Hij heeft toen handmatig de boiler laten verwarmen en toen ontstond het geluid niet. Helaas gister avond rond 23:00 wel weer.
Onze legionella run staat om 13:00 ingesteld, dat is het dus niet.
Heeft iemand ideeën?
De nieuwe unit maakt op vaste tijdstippen (die rond 23:00 is het vervelendst) ook enorm veel herrie het lijkt wel op een vliegtuig motor qua geluid (gelukkig niet op dat niveau). Er zit ook een soort zoem/fluit bij. Het duurt ongeveer 15 minuten en dan zakt het geluid langzaam af. Bovendien lijkt de koeling ook niet heel effectief meer te werken. De temperaturen liggen zo 2,5-3 graden hoger op vergelijkbaar warme dagen.
Nu heb ik ook gezien het andere installatie werk niet heel veel vertrouwen meer in de installateur. Ik zou graag zelf wat troubleshooting, maar heb eigenlijk geen idee meer wat het kan zijn.
De installateur heeft gister alles nog een keer ontlucht. Hij heeft toen handmatig de boiler laten verwarmen en toen ontstond het geluid niet. Helaas gister avond rond 23:00 wel weer.
Onze legionella run staat om 13:00 ingesteld, dat is het dus niet.
Heeft iemand ideeën?
[ Voor 4% gewijzigd door RegularJohn op 27-07-2023 09:04 ]
Hoger dan wat?RegularJohn schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:03:
Bovendien lijkt de koeling ook niet heel effectief meer te werken. De temperaturen liggen zo 2,5-3 graden hoger op vergelijkbaar warme dagen.
Het is geen airco, afhankelijk van de rest van je huis (zoninval, isolatie e.d.) warmt het gewoon op.
BIj mij word t het vrjwel nooit warmer dan 22.5C beneden en 23.5C boven, Vorig jaar 1x een uitschieter gezien naar 23C beneden.
(Tussenwoning, ramen op het zuiden maar zonder zonwering)
Geluid rond 23:00 zal het opwarmen van SWW zijn, verder kan ik je niet helpen behalve melden dat ik deze klachten niet herken.
Hoi zoek het forum na op deze instelling, hier zijn al meerdere berichten over gepost. Mocht je na het lezen specifieke vragen hebben dan zien we die graag tegemoetTorpedoX_88 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:15:
[...]
Omdat ik niet helemaal tevreden ben met het koelgedrag de laatste weken wil ik gaan kijken of ik daar verandering in kan brengen door de "Offset cooling (K)" parameter te verhogen. Het klopt inderdaad dat die aanwezig is in de warmtepomp en in de autotemp, weet iemand toevallig welke daarvan de voorkeur heeft? En wordt er voor de offset in temperatuur alleen gekeken naar die van de 'master' Spider thermostaat (in ons geval de woonkamer) of naar allemaal?
Ik bedoelde 2,5-3 graden warmer dan met onze vorige unit die ze vervangen hebben. Met de oude was het bij 30 graden zo'n 22 binnen, met de nieuwe 24,5.vassago schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:15:
[...]
Hoger dan wat?
Het is geen airco, afhankelijk van de rest van je huis (zoninval, isolatie e.d.) warmt het gewoon op.
BIj mij word t het vrjwel nooit warmer dan 22.5C beneden en 23.5C boven, Vorig jaar 1x een uitschieter gezien naar 23C beneden.
(Tussenwoning, ramen op het zuiden maar zonder zonwering)
Geluid rond 23:00 zal het opwarmen van SWW zijn, verder kan ik je niet helpen behalve melden dat ik deze klachten niet herken.
Ze gaan Itho vragen zelf langs te komen, hopelijk lukt het nog voor de bouwvak.
Ik volg dit topic al vanaf het begin en heb de discussies omtrent koeling en de offset hiervan ook gevolgd, maar zover ik kon vinden was mijn gequote post van @vliegnerd de laatste hierover zonder een duidelijk antwoord op mijn vragen (maar please correct me if I'm wrongnl0pvm schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:12:
[...]
Hoi zoek het forum na op deze instelling, hier zijn al meerdere berichten over gepost. Mocht je na het lezen specifieke vragen hebben dan zien we die graag tegemoet
In mijn installatie wordt alleen de temperatuur van de main spider in de woonkamer gebruikt, de offset cooling parameter in de WPU is voor mij dus bepalend.TorpedoX_88 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:15:
[...]
Omdat ik niet helemaal tevreden ben met het koelgedrag de laatste weken wil ik gaan kijken of ik daar verandering in kan brengen door de "Offset cooling (K)" parameter te verhogen. Het klopt inderdaad dat die aanwezig is in de warmtepomp en in de autotemp, weet iemand toevallig welke daarvan de voorkeur heeft? En wordt er voor de offset in temperatuur alleen gekeken naar die van de 'master' Spider thermostaat (in ons geval de woonkamer) of naar allemaal?
Of wellicht is de offset in de autotemp zoveel groter dat ik die nog nooit actief heb gezien.
Ik ben op vakantie dus kan niet verder uitzoeken hoe/wat.
Ik ben bezig om de tariff low optie aan te schakelen via mijn shelly, werkt opzich maar ik betwijfel of de trigger goed is. Zolang de huidige prijs gelijk is aan de laagste prijs zet hij tariff low aan.
En als hij daar weer boven komt moet hij de shelly weer 'uit' zetten. Kan ik een soort while condition toevoegen?
(sorry 1st time YAML coder
)
En als hij daar weer boven komt moet hij de shelly weer 'uit' zetten. Kan ik een soort while condition toevoegen?
(sorry 1st time YAML coder
YAML:
Doe ik dit zo goed?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| id: '1690469143321' alias: 'WPU Tariff low ' description: '' trigger: - platform: template value_template: |- >- {{ state_attr('sensor.electricity_price_thuis', 'min_price') == (states('sensor.electricity_price_thuis') | float) }} condition: [] action: - type: turn_on device_id: 7d15d7dad9bfe077bf462a696bce41a4 entity_id: fd6c2fb59f971d4a22d65f48ca926710 domain: switch mode: single |
>> Signature?
Je zegt dat ie werkt, dan is het toch goed? Of is je probleem dat ie nu niet meer uit gaat?
Eventueel kun je de trigger zetten op het veranderen van de prijs van de electriciteit, en dan in de actions een if then else zetten.
Bijv:
if Boiler temp down < 55 & je huidige trigger
then switch on
else
switch off.
Ik vraag me alleen af of dit aan je gewenste comfortlevel gaat voldoen. Voorheen schakelde je WPU 4x per dag aan met dat apparaat toch? Gaat 1x per dag verwarmen genoeg zijn?
Eventueel kun je de trigger zetten op het veranderen van de prijs van de electriciteit, en dan in de actions een if then else zetten.
Bijv:
then switch on
else
switch off.
Ik vraag me alleen af of dit aan je gewenste comfortlevel gaat voldoen. Voorheen schakelde je WPU 4x per dag aan met dat apparaat toch? Gaat 1x per dag verwarmen genoeg zijn?
[ Voor 21% gewijzigd door feelthepower op 28-07-2023 21:05 ]
Mijn probleem lijkt te ontstaan door de pomp van de bron. De waarde bij well pump uitgelezen via de dongel schiet boven de 90%. Onder de 80% is het geluid al nagenoeg weg.
Eens kijken of ik ze hiermee de goede kant op kan sturen.
ik heb met behulp van het Home Assistant topic de code verbeterd :feelthepower schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:04:
Je zegt dat ie werkt, dan is het toch goed? Of is je probleem dat ie nu niet meer uit gaat?
Bijv:
then switch on
else
switch off.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| alias: WPU Tariff low automation description: When current tariff is equal to Tibbers daily min price, activate boiler trigger: - platform: state entity_id: sensor.electricity_price_thuis not_to: unavailable variables: action_var: > {% if trigger.to_state.state | float == trigger.to_state.attributes.min_price %} on {% else %} off {% endif %} condition: [] action: - service: switch.turn_{{ action_var }} target: entity_id: switch.shelly_wpu data: {} # - service: notify.mobile_app_iphone_sw # data: # message: WPU Boiler {{ action_var }} # title: Automation start mode: single |
>> Signature?
Goed gevonden! Bij mijn 4,5kW exemplaar staat de maximale bronpomp snelheid op 100% ingesteld.(Setting 115 in firmware v37) maar ik zie in de praktijk altijd max 80% bij SWW bedrijf.RegularJohn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:02:
Mijn probleem lijkt te ontstaan door de pomp van de bron. De waarde bij well pump uitgelezen via de dongel schiet boven de 90%. Onder de 80% is het geluid al nagenoeg weg.
Misschien een andere setting, of 115 lager zetten.
Thanks! Ik heb dat geprobeerd, maar hij lijkt alsnog naar 100% te gaan. Misschien even geduld hebben. Zal hem eens een dagje zo laten staan.vliegnerd schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:21:
[...]
Goed gevonden! Bij mijn 4,5kW exemplaar staat de maximale bronpomp snelheid op 100% ingesteld.(Setting 115 in firmware v37) maar ik zie in de praktijk altijd max 80% bij SWW bedrijf.
Misschien een andere setting, of 115 lager zetten.
Het lijkt erop dat in mijn installatie de temperatuur van de overige spiders via de autotemp ook meegenomen worden voor het inschakelen van de koelmodus:vliegnerd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:15:
[...]
In mijn installatie wordt alleen de temperatuur van de main spider in de woonkamer gebruikt, de offset cooling parameter in de WPU is voor mij dus bepalend.
Of wellicht is de offset in de autotemp zoveel groter dat ik die nog nooit actief heb gezien.
Ik ben op vakantie dus kan niet verder uitzoeken hoe/wat.
/f/image/7VGdsYqxoLXcfFlV7jSpvEQa.png?f=fotoalbum_large)
Room 1 is de woonkamer waar de main spider hangt en ingesteld staat op 21C, de overige kamers op de 1e verdieping staan ingesteld op 22C (sinds begin zomer ongeveer om het koelen al enigzins te beperken). Het gedrag van direct koelen op het moment dat het even warmer is dan 22C wil ik dus niet hebben, wat volgens mij ook niet zou moeten want de "offset cooling" staat in zowel de WPU als de autotemp op 1C. Jij of iemand anders een idee wat hieraan te doen?
@TorpedoX_88 De offset die ik bedoel is het temperatuurverschil tussen aanvoer CV (minimaal 18 graden) en de temperatuur in een kamer.
Standaard is dat max 4 graden. Zodra het warmer wordt in de woonkamer gaat de aanvoer temperatuur tijdens koelen OMHOOG om het verschil max 4 graden te laten zijn. Dit ivm condensbescherming.
Effectief is de koeling dan niet echt meer, je zit gewoon te wachten tot het huis opwarmt. Vandaar dat ik (en anderen hier) deze parameter hoger heb gezet.
Het aan/uit gaan van de koeling op basis van thermostaat temperatuur heb ik nog nooit echt goed bekeken.
Mijn thermostaten staan allemaal op 20 graden zodat alle groepen openstaan. Als het niet warm is, zoals nu, dan blokkeer het het koelen.
Staan jouw VVW groepen dan niet allemaal open tijdens koelen?
Standaard is dat max 4 graden. Zodra het warmer wordt in de woonkamer gaat de aanvoer temperatuur tijdens koelen OMHOOG om het verschil max 4 graden te laten zijn. Dit ivm condensbescherming.
Effectief is de koeling dan niet echt meer, je zit gewoon te wachten tot het huis opwarmt. Vandaar dat ik (en anderen hier) deze parameter hoger heb gezet.
Het aan/uit gaan van de koeling op basis van thermostaat temperatuur heb ik nog nooit echt goed bekeken.
Mijn thermostaten staan allemaal op 20 graden zodat alle groepen openstaan. Als het niet warm is, zoals nu, dan blokkeer het het koelen.
Staan jouw VVW groepen dan niet allemaal open tijdens koelen?
Gisteren de stroom even in de woonkamer eraf gegooid om wat lampjes te installeren in onze kersverse nieuwbouwwoning.
Sindsdien een errorcode 6 A0 op de thermostaat. Enig idee wat dit kan zijn? Aannemer is met bouwvak, dus verwacht daar niet heel snel een reactie van..
Sindsdien een errorcode 6 A0 op de thermostaat. Enig idee wat dit kan zijn? Aannemer is met bouwvak, dus verwacht daar niet heel snel een reactie van..
A0 6 -> De RF communicatie met Autotemp is onderbrokenBatata007 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:13:
Gisteren de stroom even in de woonkamer eraf gegooid om wat lampjes te installeren in onze kersverse nieuwbouwwoning.
BRON
Dank!nl0pvm schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:09:
[...]
A0 6 -> De RF communicatie met Autotemp is onderbroken
BRON
Nog een andere oplossing mogelijk behalve controleren of er spanning zit op de autotemp regelaar?
Die heeft gewoon spanning en in bedrijf ledje brand netjes groen.
Zal hem zo thuis wel weer van de spanning gooien en er weer opzetten.
Oplossing was uiteindelijk:Batata007 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:20:
[...]
Dank!
Nog een andere oplossing mogelijk behalve controleren of er spanning zit op de autotemp regelaar?
Die heeft gewoon spanning en in bedrijf ledje brand netjes groen.
Zal hem zo thuis wel weer van de spanning gooien en er weer opzetten.
- Master Auto temp unit 10 sec van stroom. Aansluiten, even wachten.
- Hoofdthermostaat (spider) batterijtje eruit, 10 sec wachten en weer terug.
Melding weg
Compleet waardeloos. De printplaat is vervangen, maar dat lijkt het ook niet te zijn. De warmtepomp blijft de bronpomp naar 100% brengen. Ook als ik dit via de module op 80% zet, ik heb ook het interval van de check of er een koelvraag is van 30 minuten naar 540 gezet. Ook dat lijkt hij te negeren.RegularJohn schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:27:
[...]
Thanks! Ik heb dat geprobeerd, maar hij lijkt alsnog naar 100% te gaan. Misschien even geduld hebben. Zal hem eens een dagje zo laten staan.
Ik ben er ondertussen wel achter dat op de begane grond en de eerste verdieping geen waterflow is. We hebben een autotemp die per verdieping de temperatuur regelt. Dit werkte met onze oude pomp volgens mij prima, niet koud gehad in de winter en de koeling was ook goed.
Nu met de vervangende pomp lijkt er alleen flow te zijn op de 2e verdieping. De installateur lijkt echt niet te weten wat hij doet, dus daar heb ik weinig vertrouwen meer in. Iemand nog een geniale ingeving waar ik kan kijken?
@RegularJohn heb je zelf het systeem ontlucht?
Ook in de CV tijd moest ik dat doen nadat beun de haas van gerenomeerd installatiebedrijf de ketel had vervangen.
Ook in de CV tijd moest ik dat doen nadat beun de haas van gerenomeerd installatiebedrijf de ketel had vervangen.
Er zitten automatische ontluchters op. Die wel dicht zaten op de begane grond en eerste verdieping. Ik heb ze open gedraaid. Ben benieuwd morgenochtend! Bedankt voor het meedenken!vliegnerd schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:14:
@RegularJohn heb je zelf het systeem ontlucht?
Ik neem m op, op in de startpostBatata007 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:46:
[...]
Oplossing was uiteindelijk:
- Master Auto temp unit 10 sec van stroom. Aansluiten, even wachten.
- Hoofdthermostaat (spider) batterijtje eruit, 10 sec wachten en weer terug.
Melding weg
[ Voor 3% gewijzigd door nl0pvm op 12-08-2023 15:02 ]
Helaas helpt dit niets. Ik kan ook niet echt vinden of ik buiten die automatische ontluchters zelf het systeem nog kan ontluchten. Ik heb wat geproduceerd via de kraantje. Daar lijkt wel lucht uit te komen, maar toch ook meer water, waardoor ik daarna de druk op het systeem kwijt ben.RegularJohn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:06:
[...]
Er zitten automatische ontluchters op. Die wel dicht zaten op de begane grond en eerste verdieping. Ik heb ze open gedraaid. Ben benieuwd morgenochtend! Bedankt voor het meedenken!
Dit is een foto van de 1e verdieping. Begane grond is het zelfde met nog iets meer lussen.
:strip_exif()/f/image/15RCP8QbJHvKSgxjvTF2olLX.jpg?f=fotoalbum_large)