4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Vandaag 2x een SWW legionella run op 1 dag. WTF!?
Vorige week teruggekomen van vakantie. Tijdens vakantie SWW in standby gezet, dan is er alleen legionella bestrijding. Ook leuk om de afkoeling / warmteverlies van het vat te meten. Enfin, verwarmmoment op zaterdagochtend heel vroeg ingesteld zodat bij thuiskomst wel een vol / warm vat SWW zouden hebben. Maar mijn SWW staat normaal op eco om 13u 's middags om zoveel mogelijk PV stroom te gebruiken.
Geen probleem: Bij thuiskomst warm water. Meteen SWW weer op eco / 13u gezet.
Vanmorgen 1 week later: In de ochtend is een Legionella run gedaan, hoogstwaarschijnlijk omdat de vorige 7 dagen geleden was. En vanmiddag om 13u -het ingestelde SWW moment- WEER een legionella run. Waarschijnlijk omdat dit het normale legionella moment was.
Als je geen monitoring hebt dan merk je dit niet en het gaat maar om 1 kWh energie ofzo. De programmeurs zullen het wel niet hebben bedacht, of denken "ach, boeien, dan maar een keer extra". Maar ik had toch weer ff zo'n WTF momentje.
[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 19-08-2023 16:06 ]
Is dit de opstelling van je vloerverdeler?RegularJohn schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:30:
[...]
Helaas helpt dit niets. Ik kan ook niet echt vinden of ik buiten die automatische ontluchters zelf het systeem nog kan ontluchten. Ik heb wat geproduceerd via de kraantje. Daar lijkt wel lucht uit te komen, maar toch ook meer water, waardoor ik daarna de druk op het systeem kwijt ben.
Dit is een foto van de 1e verdieping. Begane grond is het zelfde met nog iets meer lussen.
[Afbeelding]
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Ja dit is op de eerste verdieping. Ik heb van de week ruim een uur geprobeerd te ontluchten. Geen resultaat. Ik zal ongetwijfeld iets niet goed doen.Monkeydancer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:49:
[...]
Is dit de opstelling van je vloerverdeler?
Toch maar weer de installateur laten komen na de bouwvak.
Ik heb mijn lus onlangs bijgevuld. Betreft nieuwbouw woning met 2x95m lus. Druk was onder 1 bar gezakt, nog geen foutmelding op de pomp gezien trouwens.nl0pvm schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:35:
Vraagje, ik kijk sinds 1,5 jaar op de druk meter van de bron-lus en die is 0,3 bar. In mijn geheugen was die 1,5 jaar geleden hoger. Mijn systeem is niet met glycol gevuld want de bron is 175 meter diep en er zitten nergens waarschuwingsstickers en er is ook geen speciale vul keerklep-thingie aanwezig. De vraag is vullen jullie je bron-lus wel eens bij?
Ik vul hem bij net zoals de vloerverwarming. Ik laat hem niet onder de 1,5 bar komen en vul hem dan bij tot 2 bar. Volgens documentatie max 3 bar.nl0pvm schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:35:
Vraagje, ik kijk sinds 1,5 jaar op de druk meter van de bron-lus en die is 0,3 bar. In mijn geheugen was die 1,5 jaar geleden hoger. Mijn systeem is niet met glycol gevuld want de bron is 175 meter diep en er zitten nergens waarschuwingsstickers en er is ook geen speciale vul keerklep-thingie aanwezig. De vraag is vullen jullie je bron-lus wel eens bij?
Vandaag is er iemand van Itho langs geweest. Ik zei voor de grap tegen hem, ze zullen toch niet de bronpomp en de CV pomp hebben omgewisseld hè? Wel dus... Had hij nog nooit meegemaakt.vliegnerd schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:35:
@RegularJohn lastig! Toch is ontluchten het enige dat ik kan bedenken.
De kranen staan vast allemaal open. Een verstopping lijkt mij ook niet echt reeel.
Dus ontluchten en nog meer ontluchten? Ik zou proberen ff flink wat af te tappen en goed opnieuw het systeem te vullen.
Volgens mij is de bron van het geluid hiermee opgelost! Er stonden dus 2 bronpompen op 100% water door de woning te pompen... Geen wonder dat dat geluidsoverlast oplevert.
Nu hebben die goochelaars waarschijnlijk de aan- en afvoerleidingen op de begane grond en eerste verdieping ook nog omgedraaid waardoor er geen flow zichtbaar is...
Misschien kan iemand ons wijzen waar het volgende probleem zou kunnen zitten:
Wij hebben soms dat het warme water niet komt de druk van het warme water valt dan ook helemaal weg en als de thermostaat kraan helemaal warm staat stopt het stromen van het water geheel.
Koud water werkt wel altijd goed.
Het lijkt (niet zeker) met koude temperaturen buiten erger te worden.
Na de kraan uit te zetten en een paar minuten te wachten werkt en wel weer na behoren echter dit kan 1-10min duren.
Er is geen foutcode op de thermostaat.
Heb het wel is aan Itho gevraagd of dit door een defecte pomp zou kunnen komen maar volgens hun werkt het systeem op druk en zouden ze het niet direct weten.
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
Ik neem aan dat je een WPU 5G hebt met een WPU WPV 2G voorraadvat. Dwz een installatie die redelijk recent is? Dit jaar of max 2 jaar oud oid?Gerry1982 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:01:
Wij hebben een WPU5 volgens mij 2e generatie.
Misschien kan iemand ons wijzen waar het volgende probleem zou kunnen zitten:
Wij hebben soms dat het warme water niet komt de druk van het warme water valt dan ook helemaal weg en als de thermostaat kraan helemaal warm staat stopt het stromen van het water geheel.
Koud water werkt wel altijd goed.
Het lijkt (niet zeker) met koude temperaturen buiten erger te worden.
Na de kraan uit te zetten en een paar minuten te wachten werkt en wel weer na behoren echter dit kan 1-10min duren.
Er is geen foutcode op de thermostaat.
Heb het wel is aan Itho gevraagd of dit door een defecte pomp zou kunnen komen maar volgens hun werkt het systeem op druk en zouden ze het niet direct weten.
Het warmwatersysteem werkt inderdaad alleen op druk. Het koude water stroomt onderin het vat in, door de waterleidingdruk en bovenin wordt het warme water eruit gedrukt. Er is geen pomp of iets dergelijks. De SWW pomp in de warmtepomp wordt alleen gebruikt om het vat op te warmen.
Ik weet niet waarom het water zou kunnen blokkeren, kan alleen bedenken dat je ergens een luchtbel trekt.
In het voorraadvat zit een limiet op het debiet van 8 liter of 10 liter per minuut. Als je dus een douche hebt die meer dan 10 liter per minuut gebruikt EN de douche staat helemaal warm, dan kun je meer warm water vragen dan maximaal uit het vat kan stromen. Ik zou zelf niet denken dat het water dan helemaal stopt, maar wellicht trekt je douche dan lucht?
Of zou het kunnen dat je waterleidingdruk op de een of andere manier te laag wordt/is als dit gebeurt? Je schrijft dat koud water wel stroomt, maar stroom het hard of "maar net".
Ons systeem was 1 van de eerste ITHO systemen en inmiddels denk 12 jaar alweer. En op zich een tevreden gebruikervliegnerd schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:25:
[...]
Ik neem aan dat je een WPU 5G hebt met een WPU WPV 2G voorraadvat. Dwz een installatie die redelijk recent is? Dit jaar of max 2 jaar oud oid?
Het warmwatersysteem werkt inderdaad alleen op druk. Het koude water stroomt onderin het vat in, door de waterleidingdruk en bovenin wordt het warme water eruit gedrukt. Er is geen pomp of iets dergelijks. De SWW pomp in de warmtepomp wordt alleen gebruikt om het vat op te warmen.
Ik weet niet waarom het water zou kunnen blokkeren, kan alleen bedenken dat je ergens een luchtbel trekt.
In het voorraadvat zit een limiet op het debiet van 8 liter of 10 liter per minuut. Als je dus een douche hebt die meer dan 10 liter per minuut gebruikt EN de douche staat helemaal warm, dan kun je meer warm water vragen dan maximaal uit het vat kan stromen. Ik zou zelf niet denken dat het water dan helemaal stopt, maar wellicht trekt je douche dan lucht?
Of zou het kunnen dat je waterleidingdruk op de een of andere manier te laag wordt/is als dit gebeurt? Je schrijft dat koud water wel stroomt, maar stroom het hard of "maar net".
Het vat ziet er zo uit:
https://www.ithodaalderop...essional/product/542-0050
Wat ik uit je verhaal haal met de waterdruk klinkt logisch alles is goed gevuld voor zover ik kan zien.
Dat het warme water wegblijft is op alle kranen dus niet alleen boven bij de douche en wastafel maar ook beneden in de keuken zelfde verdieping als de pomp. Max 5 meter er vandaan.
Met de waterdruk van de kranen bij koud water is niets mis harde straal.
Ik zou dus niet denken dat lucht het probleem is.
Toevallig had een buurman van mij helemaal geen warm water meer en daar hebben ze gisteren de compressor vervangen. Die had echter wel diverse foutmeldingen.
Maar zou het een haperende compressor kunnen zijn? Geen idee of dat technisch mogelijk is?
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
Aangezien jouw vat al wat ouder is en wellicht een van de eerste, heb je wellicht iets met het vat dat nog niet veel vaker is voorgekomen. Zou het kunnen dat je door corrosie oid te weinig debiet hebt. Dat er in het vat of leidingwerk iets verstopt zit?Gerry1982 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:14:
[...]
Ons systeem was 1 van de eerste ITHO systemen en inmiddels denk 12 jaar alweer. En op zich een tevreden gebruiker
Het vat ziet er zo uit:
https://www.ithodaalderop...essional/product/542-0050
Wat ik uit je verhaal haal met de waterdruk klinkt logisch alles is goed gevuld voor zover ik kan zien.
Dat het warme water wegblijft is op alle kranen dus niet alleen boven bij de douche en wastafel maar ook beneden in de keuken zelfde verdieping als de pomp. Max 5 meter er vandaan.
Met de waterdruk van de kranen bij koud water is niets mis harde straal.
Ik zou dus niet denken dat lucht het probleem is.
De compressor heeft er in principe niets mee te maken. De compressor en SWW pomp worden alleen gebruikt om het vat op te warmen. Als dat gewoon lukt, dan is dat niet de boosdoener.Toevallig had een buurman van mij helemaal geen warm water meer en daar hebben ze gisteren de compressor vervangen. Die had echter wel diverse foutmeldingen.
Maar zou het een haperende compressor kunnen zijn? Geen idee of dat technisch mogelijk is?
Warmwater tappen werkt alleen met waterdruk van de waterleiding. Aangezien je het vroeger goed werkte en de druk gewoon goed is, moet het iets in het vat of in de leidingen zijn...
(ik heb verder geen idee)
Bedankt voor de uitleg ik denk niet direct aan een verstopping omdat het slechts af en toe voorkomt.vliegnerd schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:52:
[...]
Aangezien jouw vat al wat ouder is en wellicht een van de eerste, heb je wellicht iets met het vat dat nog niet veel vaker is voorgekomen. Zou het kunnen dat je door corrosie oid te weinig debiet hebt. Dat er in het vat of leidingwerk iets verstopt zit?
[...]
De compressor heeft er in principe niets mee te maken. De compressor en SWW pomp worden alleen gebruikt om het vat op te warmen. Als dat gewoon lukt, dan is dat niet de boosdoener.
Warmwater tappen werkt alleen met waterdruk van de waterleiding. Aangezien je het vroeger goed werkte en de druk gewoon goed is, moet het iets in het vat of in de leidingen zijn...
(ik heb verder geen idee)
Afgelopen winter was het iedere avond bijna raak tijdens het onder de douche stappen. Bij het aanzetten van de wastafelkraan merkte je dan dat de druk van warm helemaal wegvalt en de koud water druk overblijft. Na het uitzetten en een paar minuten wachten nogmaals de wastafelkraan aan en alles weer in orde. Eenmaal werkend blijft ie ook werken.
Na de winter nam het probleem steeds verder af en is het momenteel alweer een maand geen problemen en in de afgelopen 3 maanden volgens mij 1x.
Klinkt dus een beetje alsof er een klepje met het warme water bij het vat niet open gaat….
Vreemd probleem
In het vat zitten geen kleppen. Maar er is wel een inlaatcombinatie in de koudwaterleiding richting het vat. Zo'n ding (overstortventiel) zorgt ervoor dat bij overdruk door opwarmen er een beetje water het riool ingaat.Gerry1982 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:05:
[...]
Klinkt dus een beetje alsof er een klepje met het warme water bij het vat niet open gaat….
Vreemd probleem
Wellicht is die stuk? Dat is echt de enige klep die in het systeem zit.
(Maar misschien is het geen klep, misschien trek je ergens lucht...)
Je kan geen lucht trekken zonder dat het systeem als je de kraan dicht zet onmiddellijk begint te lekken. Het moet haast wel de inlaatcombinatie zijn. Met name omdat de koud waterdruk wel blijft EN het alle kranen zijn.vliegnerd schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:29:
[...]
In het vat zitten geen kleppen. Maar er is wel een inlaatcombinatie in de koudwaterleiding richting het vat. Zo'n ding (overstortventiel) zorgt ervoor dat bij overdruk door opwarmen er een beetje water het riool ingaat.
Wellicht is die stuk? Dat is echt de enige klep die in het systeem zit.
(Maar misschien is het geen klep, misschien trek je ergens lucht...)
Begrijp ik het goed dat ik enkel de volgende stappen hoef te doorlopen?
- Aanschaffen Wifi module
- Software van @vliegnerd flashen op Wifi module
- Module aansluiten op WPU en koppelen met HA
- Scripts voor blokkeren verwarmingssysteem juist implementeren als automation (bijv: wanneer prijs > gemiddelde van de dag)
Mocht TS meelezen; de bovenste URL in de startpost wordt niet goed gelinkt.
Ja dat klopt. Dit is in principe de volgorde. Je kunt natuurlijk hier terecht voor vragen. We moeten zeker nog de startpost (of een andere plek, bijvoorbeeld de wiki van de module van Arjenhiemstra) gebruiken om de scripts/automations e.d. beter te documenteren.bluesh4rk schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:24:
Nu we langzaamaan richting de koudere maanden gaan, wil ik gaan kijken hoe ik mijn energieverbruik wat kan beperken. Ik woon in een nieuwbouwwoning (2022) welke verwarmd wordt met een WPU5G. Ik heb een dynamisch energiecontract bij Tibber en Home Assistant draaien op een RPI.
Begrijp ik het goed dat ik enkel de volgende stappen hoef te doorlopen?Als dat zo is, lijkt me dat goed te doen, zelfs met mijn beperkte kennis over dit onderwerp. In dat geval ook alvast een woord van dank aan ieder die hier tijd en moeite ingestoken heeft. Als ik iets over het hoofd zie, hoor ik dat graag.
- Aanschaffen Wifi module
- Software van @vliegnerd flashen op Wifi module
- Module aansluiten op WPU en koppelen met HA
- Scripts voor blokkeren verwarmingssysteem juist implementeren als automation (bijv: wanneer prijs > gemiddelde van de dag)
Wellicht direct al aangepast, want bij mij werkt het... Welke URL?Mocht TS meelezen; de bovenste URL in de startpost wordt niet goed gelinkt.
Lijkt inderdaad al aangepast. Werkt bij mij nu ook.vliegnerd schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:24:
Wellicht direct al aangepast, want bij mij werkt het... Welke URL?
Echter hebben wij bij de overdracht nul informatie gehad over het verdere onderhoud van de warmtepomp. Nu zag ik zojuist dat de drukmeters boven de expansievaten ver onder de groene zone liggen, dus ik heb het idee dat deze bijgevuld dienen te worden; alleen weet ik niet hoe... Is dat gewoon een kwestie van de vulslang op de aansluiting onder de drukmeters? Of moet dit ergens anders? Thanks alvast!
![]() | ![]() |
Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/
Inderdaad gewoon vullen met schoon water (pagina 20)JoooostB schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:30:
Goedenavond allen, ik ben sinds januari '23 ook een tevreden eigenaar van een Itho (4G welteverstaan) uit 2019, inclusief een 200 liter boilervat. Ik lees hier al een tijdje mee en heb ondertussen al enkele maanden de module van Arjen erin hangen om op de goedkope momenten het boilervat te verwarmen, en dat werkt top!
Echter hebben wij bij de overdracht nul informatie gehad over het verdere onderhoud van de warmtepomp. Nu zag ik zojuist dat de drukmeters boven de expansievaten ver onder de groene zone liggen, dus ik heb het idee dat deze bijgevuld dienen te worden; alleen weet ik niet hoe... Is dat gewoon een kwestie van de vulslang op de aansluiting onder de drukmeters? Of moet dit ergens anders? Thanks alvast!
[Afbeelding] [Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/kYVArKhBLIFtnuGCmle7sg47.png?f=user_large)
PS hoe stuur jij de boiler?
Thanks, ik zocht op de verkeerde keywords in de manual denk ik.. Dan weet ik wat me te doen staat vanmiddag.Inderdaad gewoon vullen met schoon water (pagina 20)
Het aansturen doe ik vanuit Home Assistant met behulp van de module van Arjen in de WPU. Hierop draait een merge van de firmware van Vliegnerd en de meest recente versie van Arjen om manual control toe te voegen.PS hoe stuur jij de boiler?
De automation reageert op een tweede automation die afhankelijk van het leveringstarief en/of beoogde opbrengst van het komende uur een boolean "Laagtarief" inschakelt (tenzij WPU onlangs al geboost is):
- Als WPU onlangs al geboost heeft, skip dit uur de manuele override.
- Verstuur notificatie naar telefoon dat Laagtarief gestart is (ter validatie)
- Zet Itho in laagtarief modus met behulp van de manual control MQTT functionaliteit (thermostaat geeft storing weer)
- Wacht vijf minuten of totdat WPU Boost inschakelt
- Zet WPU manual control weer uit (storing verdwijnt)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
| alias: Warmtepomp - Tariefswijziging description: Geef energietarief-type door bij wijziging via MQTT. trigger: - platform: state entity_id: - input_boolean.laagtarief to: "on" id: laagtarief condition: [] action: - if: - condition: not conditions: - condition: template value_template: >- {{ states.sensor.itho_wpu_status.last_changed > now() - timedelta(hours=6) }} alias: Controleer of hij in de afgelopen 6u geboost heeft. then: - service: notify.mobile_app_galaxy_s20_fe_5g data: message: >- Laagtarief doorgegeven aan Itho ({{ (states("sensor.power_production_next_hour") | int) + (states("sensor.power_production_next_hour_2") | int) - (states("sensor.live_energy_consumption") | int) }}). alias: "Verstuur notificatie: Laagtarief gestart" - service: mqtt.publish data: topic: itho/cmd payload: >- { "manual_operation_index": 15, "manual_operation_datatype":0, "manual_operation_value":1, "manual_operation_checked":1, "manual_operation_dryrun":false } alias: Zet laagtarief WPU via MQTT - wait_for_trigger: - platform: state entity_id: - sensor.itho_wpu_status to: Boosten timeout: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 milliseconds: 0 alias: Controleer of WPU Boost inschakelt. - service: mqtt.publish data: topic: itho/cmd payload: >- { "manual_operation_index": 15, "manual_operation_datatype":0, "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":0, "manual_operation_dryrun":false } alias: Zet normaaltarief WPU via MQTT. else: - service: notify.mobile_app_galaxy_s20_fe_5g data: message: >- Laagtarief actief, maar WPU onlangs al geboost. Boosten overgeslagen. title: WPU Boost overgeslagen. mode: single |
De boost functie doet inderdaad de boiler verwarmen maar in combinatie met een electrisch verwarmings element. ik zat zelf te kijken naar eco stand en het aanpassen van de tijd. (hij doet bij mij nu een run op 10:00)JoooostB schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:00:
[...]
Thanks, ik zocht op de verkeerde keywords in de manual denk ik.. Dan weet ik wat me te doen staat vanmiddag.
[...]
Het aansturen doe ik vanuit Home Assistant met behulp van de module van Arjen in de WPU. Hierop draait een merge van de firmware van Vliegnerd en de meest recente versie van Arjen om manual control toe te voegen.
De automation reageert op een tweede automation die afhankelijk van het leveringstarief en/of beoogde opbrengst van het komende uur een boolean "Laagtarief" inschakelt (tenzij WPU onlangs al geboost is):
- Als WPU onlangs al geboost heeft, skip dit uur de manuele override.
- Verstuur notificatie naar telefoon dat Laagtarief gestart is (ter validatie)
- Zet Itho in laagtarief modus met behulp van de manual control MQTT functionaliteit (thermostaat geeft storing weer)
- Wacht vijf minuten of totdat WPU Boost inschakelt
- Zet WPU manual control weer uit (storing verdwijnt)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 alias: Warmtepomp - Tariefswijziging description: Geef energietarief-type door bij wijziging via MQTT. trigger: - platform: state entity_id: - input_boolean.laagtarief to: "on" id: laagtarief condition: [] action: - if: - condition: not conditions: - condition: template value_template: >- {{ states.sensor.itho_wpu_status.last_changed > now() - timedelta(hours=6) }} alias: Controleer of hij in de afgelopen 6u geboost heeft. then: - service: notify.mobile_app_galaxy_s20_fe_5g data: message: >- Laagtarief doorgegeven aan Itho ({{ (states("sensor.power_production_next_hour") | int) + (states("sensor.power_production_next_hour_2") | int) - (states("sensor.live_energy_consumption") | int) }}). alias: "Verstuur notificatie: Laagtarief gestart" - service: mqtt.publish data: topic: itho/cmd payload: >- { "manual_operation_index": 15, "manual_operation_datatype":0, "manual_operation_value":1, "manual_operation_checked":1, "manual_operation_dryrun":false } alias: Zet laagtarief WPU via MQTT - wait_for_trigger: - platform: state entity_id: - sensor.itho_wpu_status to: Boosten timeout: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 milliseconds: 0 alias: Controleer of WPU Boost inschakelt. - service: mqtt.publish data: topic: itho/cmd payload: >- { "manual_operation_index": 15, "manual_operation_datatype":0, "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":0, "manual_operation_dryrun":false } alias: Zet normaaltarief WPU via MQTT. else: - service: notify.mobile_app_galaxy_s20_fe_5g data: message: >- Laagtarief actief, maar WPU onlangs al geboost. Boosten overgeslagen. title: WPU Boost overgeslagen. mode: single
:fill(white):strip_exif()/f/image/idvT32wQUmqfqSFHCVJgGaFB.png?f=user_large)
Ik noem het inderdaad boosten, maar feitelijk zet ik de Itho tijdelijk in laagtarief (ik draai namelijk ook in eco). Als er geen noodzaak tot verwarmen is, doet hij dat ook niet. Verder zit er bij mij om 14:00 nog een fallback in, wat in veel gevallen het goedkoopste moment van de dag is qua opbrengst of dynamisch tarief.e_hagenaar schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:51:
[...]
De boost functie doet inderdaad de boier verwarmen maar in combinatie met een electrisch verwarmings element. ik zat zelf te kijken naar eco stand en het aanpassen van de tijd. (hij doet bij mij nu een run op 10:00)
[Afbeelding]
Ja ok. ik schakel met een shelly plus 1 het laagtarief contact.JoooostB schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:53:
[...]
Ik noem het inderdaad boosten, maar feitelijk zet ik de Itho tijdelijk in laagtarief (ik draai namelijk ook in eco). Als er geen noodzaak tot verwarmen is, doet hij dat ook niet. Verder zit er bij mij om 14:00 nog een fallback in, wat in veel gevallen het goedkoopste moment van de dag is qua opbrengst of dynamisch tarief.
Wat ik wel al heb gedaan is handmatig de gewenste temperatuur van mijn boilervat naar beneden aangepast en de dagelijkse run naar 14:00. Dat is qua SWW voor mij wel prima.
Begrijp ik het nu goed dat je met het script wat hier wordt gedeeld i.c.m. de hardware plug je ook het daadwerkelijke verwarmen kunt optimaliseren aan de hand van de dynamische prijzen? In dat geval wil ik wel gaan instappen.
Iemand tips voor de goedkoopste/eenvoudigste optie om home assistant op te draaien? Zou zoiets geschikt zijn? 'Athom Homey Bridge – Smart hub' Of moet ik naar: https://smartgateways.nl/...rterskit-orange-pi-3-lts/
[ Voor 7% gewijzigd door Homer-Simpson op 11-10-2023 08:29 ]
Zijn deze leds puur voor installatie of zouden die ook tijdens gebruik iets moeten doen?
Klopt, je kunt eigenlijk niets zien. Volgens mij zie je toch ook niet dat (of) de WPU actief aan het verwarmen is? Ik kijk eigenlijk nooit op de spider.Vendetta_X schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:44:
Sinds kort bezitter van WP systeem d.m.v. WPU5G. Dit systeem is gecombineerd met spider+autotemp verdelers. Klopt het dat ik niet kan zien welke zone verwarmd wordt? In mijn vorige woning kon ik o.b.v. de leds zien welke strengen warmtevraag hadden/actief waren. Hier zie ik de ruimte leds nooit oplichten.
Zijn deze leds puur voor installatie of zouden die ook tijdens gebruik iets moeten doen?
Als je de module van arjenhiemstra uit de TS aan je master autotemp hangt, dan kun je de klepstand en warmtevraag per zone zien.
Als je een deftig overzicht in HA wil maken heb je dus helaas twee modules nodig. Eén aan de WPU en één aan de autotemp. Uit die autotemp haal je dan ook de temperaturen van de spiders per ruimte/zone.
Je kunt deze informatie ook ontvangen (RF) met een cc1101 module en ramses_rf/ramses_cc. Maar dat is nog niet goed geimplementeerd. De huidige software versie ondersteunt de informatie van de autotemps niet. Daarvoor is de module van arjenhiemstra aan de autotemp nodig.
Dat kloptHomer-Simpson schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:47:
Begrijp ik het nu goed dat je met het script wat hier wordt gedeeld i.c.m. de hardware plug je ook het daadwerkelijke verwarmen kunt optimaliseren aan de hand van de dynamische prijzen?
We zitten allemaal vol met tips, maar daar is dit specifieke forum-draadje niet voor.Homer-Simpson schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:47:
Iemand tips voor de goedkoopste/eenvoudigste optie om home assistant op te draaien?
(Maar GOT staat vol met ideeën hierover. Mijn advies is, begin klein met Homeassistant en een slimme Lamp. Ga daarna pas met dynamische prijzen, mqtt, de module van arjan en uiteindelijk je warmtepomp aan de slag
Nieuwbouwwoning hier, 3 maanden terug opgeleverd met een WPU 45 5G.
Nu het wat kouder wordt, merk ik dat de woning niet/moeilijk op temperatuur kunnen houden. Voordat ik melding bij de aannemer maak eerst de handleiding erbij gepakt. Die spreek over het ontluchten van de vloerverwarming en/of vullen daarvan.
Ik zie in de warmtepompkast 2 barometers. 1 lijkt van de bron te komen, en 1 lijkt richting de vloerverwarming (in de ruimte ernaast) te lopen.
Barometer van de bron geeft 1 bar aan.
Van de vloerverwarming 1,3 bar.
Is dit voldoende?
Ik heb een poging gedaan die van de vloerverwarming te vullen conform instructies van Itho. Echter gaat de druk niet omhoog.. hij lijkt al “vol” te zitten?
Foto’s van de installatie:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Eigenlijk verwacht ik niet dat een net opgeleverde nieuwbouw woning nu al verwarmd zou moeten worden. Maar dat kan natuurlijk aan de omgeving liggen.Batata007 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:41:
Nu het wat kouder wordt, merk ik dat de woning niet/moeilijk op temperatuur kunnen houden.
Het pamflet dat mijn installateur heeft geleverd schrijf "minstens 1,2 bar" voor. Maar ook met 1,3 bar kun je lucht in het systeem hebben. Heb je vloerverwarmingsverdelers? Die kun/moet je ook ontluchten.Barometer van de bron geeft 1 bar aan.
Is dit voldoende?
Als je zeker weet dat de WPU aan het verwarmen is en de boel wordt niet warm, dan zou ik aan ontluchten denken. (Of een verkeerd aangesloten systeem, want nieuwbouw)
Weet je wel zeker dat de WPU aan het verwarmen is? (Zie je een vlam bij de temperatuur, geen vries/koel symbool). En hoor je dan de compressor aangaan? Als er echt CV bedrijf is dan zou de CV manometer ook een wat hogere druk moeten laten zien, maar dat zie je ook in koelmodus. (Als je een module hebt zoals in de TS omschreven kun je echt zien wat er aan de hand is).
Ik weet zeker dat hij aan het verwarmen is, in de zin dat het verwarmingssymbool aan staat. Ik hoor de vloerverwarmingsverdeler wel wat geluid maken, maar meer ook niet.vliegnerd schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:41:
[...]
Eigenlijk verwacht ik niet dat een net opgeleverde nieuwbouw woning nu al verwarmd zou moeten worden. Maar dat kan natuurlijk aan de omgeving liggen.
[...]
Het pamflet dat mijn installateur heeft geleverd schrijf "minstens 1,2 bar" voor. Maar ook met 1,3 bar kun je lucht in het systeem hebben. Heb je vloerverwarmingsverdelers? Die kun/moet je ook ontluchten.
Als je zeker weet dat de WPU aan het verwarmen is en de boel wordt niet warm, dan zou ik aan ontluchten denken. (Of een verkeerd aangesloten systeem, want nieuwbouw)
Weet je wel zeker dat de WPU aan het verwarmen is? (Zie je een vlam bij de temperatuur, geen vries/koel symbool). En hoor je dan de compressor aangaan? Als er echt CV bedrijf is dan zou de CV manometer ook een wat hogere druk moeten laten zien, maar dat zie je ook in koelmodus. (Als je een module hebt zoals in de TS omschreven kun je echt zien wat er aan de hand is).
Vloer voelt ook gewoon koud aan. Zojuist bij de buren wezen kijken. Daar voelt de vloer warm/lauw aan. Ik ga eens kijken naar het ontluchten..
Voor de zekerheid: een knipperende vlam betekend in verwarmingsbedrijf maar verwarming staat " uit". Een continu vlam is verwarming brand. Idem dito met het ijs-symbool.Batata007 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:08:
[...]
Ik weet zeker dat hij aan het verwarmen is, in de zin dat het verwarmingssymbool aan staat.
Hebben jullie nog ideeën of wordt het Klimaat garant bellen voor een afspraak?
[ Voor 52% gewijzigd door nl0pvm op 20-10-2023 11:11 . Reden: taalfout ]
Als de CV en bronpomp beide draaien en de compressor start niet, dan is "klimaatgarant bellen" het enige dat ik nog kan verzinnennl0pvm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:33:
Ik heb wat geks met mijn WPU5G. Na de zomer staat hij wel op 'cv' maar de compressor start nooit. Er staat geen foutmelding op de spider.
Hebben jullie nog ideeën of wordt het Klimaat garant bellen voor een afspraak?
Hij brand continu.hansgrave schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:32:
[...]
Voor de zekerheid: een knipperende vlam betekend in verwarmingsbedrijf maar verwarming staat " uit". Een continu vlam is verwarming brand. Idem dito met het ijs-symbool.
En hoor je dan ook dat de compressor draait (en/of zie je 700 W electriciteitsgebruik)?
Helaas weet ik niet precies wat je op de spider zou moeten zien. Op dit moment staat mijn autotemp in "heating" en WPU in "off" (warmtevraag 0%) dan zie je niets op de spider bij de temperatuur. Geen vlam. Als ik de temperatuur verander dan zie ik wel even de vlam knipperen boven het nieuw setpoint. Daarna is de vlam weer weg.
Het goedkoopste (en krachtigste) is misschien wel een ThinClient kopen op Marktplaats. Achteraf een beetje spijt dat ik een 'dure' Raspberry Pi gekocht heb, terwijl een ThinClient 4x zo krachtig is voor de helft van het geld.Homer-Simpson schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:47:
Iemand tips voor de goedkoopste/eenvoudigste optie om home assistant op te draaien? Zou zoiets geschikt zijn? 'Athom Homey Bridge – Smart hub' Of moet ik naar: https://smartgateways.nl/...rterskit-orange-pi-3-lts/
ik reken het uit met onderstaande formule:
P = delta_T * flow (liter/h) / 3600 * 4180 J/kg/K.
Ik doe het op basis van de gegevens uit de WP maar kom uit op een Cop van 1.9 a 2 tijdens CV bedrijf
/f/image/YfTxgWCOiqA4uhFd5RjZRYnS.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door e_hagenaar op 18-10-2023 12:36 ]
Ik doe dat op bijna dezelfde manier.e_hagenaar schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:28:
Is er hier ook iemand die de cop meet/berekend van de WP?
ik reken het uit met onderstaande formule:
P = delta_T * flow (liter/h) / 3600 * 4180 J/kg/K.
Ik doe het op basis van de gegevens uit de WP maar kom uit op een Cop van 1.9 a 2 tijdens CV bedrijf
[Afbeelding]
Het is wel onnauwkeurig. Als de twee temperatuursensoren een "offset" hebben dan geeft dat een relatief grote fout. Maar beter heb ik niet.
OEPS, ik las SWW bedrijf. Het hele verhaal hieronder gaat over SWW. Vergeet dat dus ;-). Ik heb nu geen CV bedrijf getallen. (COP op basis van deze meetwaarden rond 5,5 - 6)
Op dit moment is de P die jij berekent in mijn geval zo'n 3500 W. Flow 1200 l/h, delta_T 2,7 graden.
Vermogen van de compressor 950 W.
(SWW run loopt nu, kan straks wel de plaatjes / data delen)
Dan kun je op twee manieren de COP berekenen:
Pbron/Pcompressor = 3500/950 = 3,7. Deze waarde neemt flink af als de SWW temperatuur toeneemt richting het einde van de SWW run.
Maar dat is erg conservatief. Je neemt dan aan dat geen enkel joultje van de elektrische energie gebruikt wordt om het koelmiddel en dus de warmtewisselaar en dus het SWW water op te warmen. Het moet dan heel warm worden in de WPU kast en ruimte.
Je kan ook aannemen dat AL het elektrisch vermogen gebruikt wordt om het water op te warmen:
(Pbron + Pcompr)/Pcompressor = (Pbron / Pcompressor) + 1 = 3,7 + 1 = 4,7
Het zit natuurlijk "ergens tussen in". (70% kwam ik ooit in het w/w topic tegen).
[ Voor 35% gewijzigd door vliegnerd op 18-10-2023 13:00 ]
Je hebt de status waarde "Compressor current". Ik meet de spanning van de groep in de powerplug waar de WPU aanhangt. P = U * I = spanning * stroom.e_hagenaar schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:04:
Ik zit net te bedenken dat het niet mee helpt dat ik de vermogensmeting van de hele wpu neem ipv alleen de compressor
Maar je kunt ook "Totaal vermogen - 50 W ofzo doen, dat is vrijwel even nauwkeurig.
Zelfde manier hier:e_hagenaar schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:28:
Is er hier ook iemand die de cop meet/berekend van de WP?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| - sensor: - name: "Itho WPU Source Power" unit_of_measurement: "W" state_class: "measurement" device_class: "power" state: > {% set tempDiff = (states('sensor.itho_wpu_temp_from_source') | float) - (states('sensor.itho_wpu_temp_to_source') | float) %} {% set literPerSecond = (states('sensor.itho_wpu_flow_rate_l_h') | float) / 3600 %} {{ (4186 * tempDiff * literPerSecond) | round() }} - sensor: - name: "Itho WPU Source COP" unit_of_measurement: "COP" state_class: "measurement" state: > {% set mode = states('sensor.itho_autotemp_1_mode') %} {% set sourcePower = states('sensor.itho_wpu_source_power') | float %} {% set wpuPower = states('sensor.warmtepomp_active_power') | float %} {% if sourcePower != 0 and wpuPower != 0 %} {% set cop = (sourcePower / wpuPower) | abs | round(1) %} {% if mode == 'koelen' %} {{ cop if cop < 75 else 75 }} {% elif mode == 'verwarmen' %} {{ cop if cop < 10 else 10 }} {% else %} {{ cop }} {% endif %} {% else %} {{ 0 }} {% endif %} |
Ik kom dan ongeveer op een cop van 5.
Maar ik kijk dus naar totaal verbruik warmtepomp en ik tel het verbruik van de wpu er niet bij op, dus mag er denk ik 1 bij optellen. Dan zou ik ongeveer op een cop van 6 uitkomen.
[ Voor 15% gewijzigd door Onl1ne1373 op 19-10-2023 12:24 ]
Installateur is vandaag langs geweest. Laptop gehangen aan de warmtepomp en kwam tot een bijzondere conclusie: de spider(s) bleken een gewenste temp van 7 graden door te geven, waardoor de autotemps geen warm water door de vloerverwarming pompten. Hij heeft een tijdelijke fix doorgevoerd, maar volgende week moeten alle spiders opnieuw aangemeld/ingeregeld worden.vliegnerd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:54:
[...]
En hoor je dan ook dat de compressor draait (en/of zie je 700 W electriciteitsgebruik)?
Helaas weet ik niet precies wat je op de spider zou moeten zien. Op dit moment staat mijn autotemp in "heating" en WPU in "off" (warmtevraag 0%) dan zie je niets op de spider bij de temperatuur. Geen vlam. Als ik de temperatuur verander dan zie ik wel even de vlam knipperen boven het nieuw setpoint. Daarna is de vlam weer weg.
Iig hoor ik de compressor nu voor het eerst en zag ik in de meterkast, met vrijwel alles uit, een verbruik rond 700 W.
https://imgur.com/a/BnzaLeY
allebei de flexibele leidingen (blauw+rood) waren warm.
[ Voor 6% gewijzigd door Monkeydancer op 19-10-2023 21:02 ]
Heb je toevallig ook een voorraadvat waarin je warme water wordt opgeslagen? Zo ja, is op je spider (thermostaat) niet gewoon ingesteld dat hij deze om 07:00 op warmte moet brengen? Als dat het is, dan kun je het tijdstip gewoon aanpassen namelijk. Staat bij mij om 03:00, maar gelukkig staat onze warmtepomp beneden in de warmtepompkast ipv zolder.Monkeydancer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:01:
De winter komt er bijna aan en onze warmtepomp begint nu wel echt te stoken. Wat me opvalt is het geluid wat het produceert. De laatste tijd wordt ik gewoon gewekt door het stookgeluid. Het begint elke morgen rond 7:00 en het duurt ongeveer een uur voordat het ophoudt. De pomp staat op de zolder en alle deuren in het huis hebben een opening onderaan de deur (voor ventilatie hoogstwaarschijnlijk). ik upload even een filmpje zodat jullie een impressie hebben:
Het geluid komt goed overeen met het einde van een SWW (warm water) run, einde is hoge temperatuur, dwz compressor werkt hard en geeft dit geluid.Monkeydancer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:01:
Die niet geïsoleerde flexibele leidingen zijn warm water naar het voorraad vat.
Je hoort dus het warm water maken, niet het CV verwarmen.
De manometers geven ook temperatuurindicaties aan, en zoals te zien op jouw foto's was de temperatuur al behoorlijk hoog (25 graden C?). Ik kan echter niet duidelijk zien waar deze meters zitten, bij mij thuis heb ik er 1 op de vloerverwarmingsverdeler zitten, waardoor je snel kan zien of de warmtepomp wel/niet iets aan het doen is.Batata007 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:41:
Hoi allem,
Nu het wat kouder wordt, merk ik dat de woning niet/moeilijk op temperatuur kunnen houden. Voordat ik melding bij de aannemer maak eerst de handleiding erbij gepakt. Die spreek over het ontluchten van de vloerverwarming en/of vullen daarvan.
Ik zie in de warmtepompkast 2 barometers. 1 lijkt van de bron te komen, en 1 lijkt richting de vloerverwarming (in de ruimte ernaast) te lopen.
Barometer van de bron geeft 1 bar aan.
Is dit voldoende?
Ik heb een poging gedaan die van de vloerverwarming te vullen conform instructies van Itho. Echter gaat de druk niet omhoog.. hij lijkt al “vol” te zitten?
Foto’s van de installatie:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Qua druk zou ik verwachten dat je dit kan terugvinden in de handleiding. Hier thuis is de gewenste druk circa 2 bar voor zowel vloerverwarming als warmtepomp.
Je geeft aan dat het bijvullen niet is gelukt, maar vergeet je dan niet simpelweg om naast het aansluiten van de slang en de waterkraan open te draaien, dat je ook nog eens aan de kant waar je hem aan je wartepomp koppelt ook nog moet opendraaien?
[ Voor 7% gewijzigd door Junia op 19-10-2023 23:03 ]
ik heb even terug gekeken wat het verbruik is tijdens koelen (80w) en dat van het actuele vermogen af gehaaldvliegnerd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:35:
[...]
Je hebt de status waarde "Compressor current". Ik meet de spanning van de groep in de powerplug waar de WPU aanhangt. P = U * I = spanning * stroom.
Maar je kunt ook "Totaal vermogen - 50 W ofzo doen, dat is vrijwel even nauwkeurig.
ik had een fout in de formule source temp / return ipv source - return
Lastig te vergelijken op een video. Bij mij zit de warmtepomp in een warmtepomp kast die afgesloten is, met daarvoor nog een inbouwkast. Dat zal het geluid wat dempen.Monkeydancer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:21:
Ik heb inderdaad een voorraadvat van 200l erbij. Maar is het geluid wat hij produceert normale producteigenschap of is het luider dan normaal? Ik heb namelijk al eerder een klacht gelezen over het geluid. Ik zal proberen de pomp in te stellen via spider.
Bij het opleveren gaf de persoon aan die mee was, dat deze pomp een soort "automatisch" opstookprotocol heeft welke gedaan wordt bij de eerste inschakeling.
Nu zijn er vorige week tegels gelegd bij ons, en gaf de tegellegger aan dat de vloerverwarming 3 weken "uit" moest, en daarna het "gewone opstookprotocol" nog een keer moest gebeuren.
Ik heb vervolgens in alle ruimten de spider thermostaten op "standby" gezet, in de hoop dat dit er voor zou zorgen dat ze niet meer verwarmen.
Nu ik af en toe in het huis kom, is het toch soms 18 tot 19,5 graden, waarvan ik niet weet of dat nou komt door af en toe zon op de ramen, of dat hij in standby toch nog verwarmd.
De vragen die ik heb zijn als volgt:
1: Klopt het verhaal van het opstookprotocol van de bouwer?
2: Kun je deze eventueel manueel nog een keer runnen?
3: Klopt het dat als de thermostaten op standby staan, dat de vloer niet meer verwarmd?
4: is er een makkelijke mogelijkheid om hem op "uit" te zetten, of is dat gewoon stekker uit de unit?
Een buurman gaf aan dat hij de warme kraan bij de verdeler beneden gewoon op uit heeft gezet, zou dit ook werken? en is dat wenselijk?
:strip_exif()/f/image/u2z5npYh03N5pKQdgUZyYIMr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb van een vloerenlegger en een betonvloeren specialist begrepen dat het opstook verhaal in een huis met een warmtepomp, LTV (Lage Temperatuur Verwarming) vloerverwarming onzin is. Wel moet je zandcementvloer goed droog zijn én dat de de verantwoording van de vloerenlegger om dat te controleren. Want als er nog vocht in de zand cement vloer zit is deze mogelijk niet uitgehard OF je krijgt gedonder met de lijm.oinkoink12 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:02:
Goedemiddag ik heb misschien een noob vraag. Wij hebben bovenstaande WPU5g pomp in ons zojuist opgeleverde nieuwbouwwoning.
Bij het opleveren gaf de persoon aan die mee was, dat deze pomp een soort "automatisch" opstookprotocol heeft welke gedaan wordt bij de eerste inschakeling.
Nu zijn er vorige week tegels gelegd bij ons, en gaf de tegellegger aan dat de vloerverwarming 3 weken "uit" moest, en daarna het "gewone opstookprotocol" nog een keer moest gebeuren.
Ik heb vervolgens in alle ruimten de spider thermostaten op "standby" gezet, in de hoop dat dit er voor zou zorgen dat ze niet meer verwarmen.
Nu ik af en toe in het huis kom, is het toch soms 18 tot 19,5 graden, waarvan ik niet weet of dat nou komt door af en toe zon op de ramen, of dat hij in standby toch nog verwarmd.
De vragen die ik heb zijn als volgt:
1: Klopt het verhaal van het opstookprotocol van de bouwer?
2: Kun je deze eventueel manueel nog een keer runnen?
3: Klopt het dat als de thermostaten op standby staan, dat de vloer niet meer verwarmd?
4: is er een makkelijke mogelijkheid om hem op "uit" te zetten, of is dat gewoon stekker uit de unit?
Een buurman gaf aan dat hij de warme kraan bij de verdeler beneden gewoon op uit heeft gezet, zou dit ook werken? en is dat wenselijk?[Afbeelding]
Wat is er aan de hand; een verst gestorte zand cement vloer droogt. Daarbij kan scheurvorming optreden omdat er spanningen ontstaan. In vloer met ouderwetse vloerverwarming zorgt de hoge temperatuur (40 graden of meer) ervoor dat er aanvullende scheuren zullen ontstaan. Die scheuren trekken vervolgens door naar je tegel of gietvloer en daar heb je dan ellende.Het opstook protocol (stapsgewijs verhogen van de temperatuur van de vloer) zorgt dat die spanningen weg kunnen trekken zonder dat er grote scheuren ontstaan.
Nu terug naar je nieuwe vloerverwarming, allereerst zal de vloer goed moeten drogen en daarom mag je niet stoken. Echter het opstook protocol slaat nergens op; je kan de temperatuur van je vloer niet stapsgewijs verhogen omdat de temperatuur van de vloer maar minimaal verwarmd wordt. (van 18 - > 22 graden of zo)
Nou ben ik en geen vloerenlegger en geen zandcementvloerenexpert maar dit waren mijn 50 cent
ps. je kan in de hoofd-spider (in de woonkamer) de warmtepomp gewoon op "off" zetten. Staat netjes in de bijgeleverde instructiekaart / handleiding.
Ik overweeg voor het komende stookseizoen in combinatie met dynamische energieprijzen de dure uren voor verwarming over te slaan, net als ik nu al voor tapwater doe.
Mijn huis zou makkelijk warm moeten worden in de resterende uren, tenzij het echt heel lang heel koud is.
Met de wifi module van Arjan icm HA kun je het verwarmingsbedrijf toch blokkeren tijdens de duren uren?feelthepower schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:10:
Zijn er mensen die draaien met de opentherm gateway voor sturing van de CV?
Ik overweeg voor het komende stookseizoen in combinatie met dynamische energieprijzen de dure uren voor verwarming over te slaan, net als ik nu al voor tapwater doe.
Mijn huis zou makkelijk warm moeten worden in de resterende uren, tenzij het echt heel lang heel koud is.
Ik heb geen ervaring met een OpenTherm unit tussen de Spider en WPU. Maar het zou moeten werken om daarmee de warmtevraag te manipuleren en zo het stookgedrag.feelthepower schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:34:
Ja, maar klimaatgarant belt me dan op omdat ze langs willen komen omdat ze manual control als storing zien.
Alle informatie van eventuele andere spiders en vooral de autotemp komt via de "main" spider over OT binnen bij de WPU.
Levert Klimaatgarant bij jou een buitentemperatuur via de monitoringsdienst of heb je een "echte" sensor?(Ikzelf heb geen van beide, en dat blijkt een voordeel). Als je een sensor hebt, dan kun je die ofwel afkoppelen ofwel in de settings uitzetten. Je kunt vervolgens via de itho module van arjenhiemstra zelf een fake buitentemperatuur aanbieden. Als je via de Klimaatgarant monitoring een temperatuur krijgt, dan werkt dat helaas niet, denk ik.
Met die fake buitentemperatuur kun je, volgens mij, ook het verwarmen blokkeren. Koelen blokkeren kan sowieso. Dus dat is wellicht een optie zonder OpenTherm.
Ik wil zodra het stookseizoen begint, dat in ieder geval zelf gaan testen. Ik heb een tussenwoning en stook daarom nog niet, maar dat gaat binnenkort natuurlijk wel gebeuren.
[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 25-10-2023 12:53 ]
In de woning zit een Itho wpu 5g bodemwarmtepomp. De tegelzetter komt op 10 november de tegelvloer leggen en geeft aan dat een paar dagen van te voren de verwarming uit moet. Ik heb gekeken maar kan nergens iets vinden waarmee ik de WP kan uitzetten. Heb via de spider de temperatuur op 18 graden gezet, lager kan niet.
Iemand advies?
I intend to live forever. So far, so good.
Gewoon de stekker eruit of de automaat in de meterkast uitzetten.IkWilbert schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:23:
Onze nieuwbouwwoning is 19 okt j.l opgeleverd.
In de woning zit een Itho wpu 5g bodemwarmtepomp. De tegelzetter komt op 10 november de tegelvloer leggen en geeft aan dat een paar dagen van te voren de verwarming uit moet. Ik heb gekeken maar kan nergens iets vinden waarmee ik de WP kan uitzetten. Heb via de spider de temperatuur op 18 graden gezet, lager kan niet.
Iemand advies?
Maar via de buitentemp de verwarming laten sturen lijkt me in verband met de “afkoelperiode” niet wenselijk denk ik? Dan doet ie echt een halve dag niets. Het liefst zou ik gewoon warmtevraag van de Spider (ik heb er maar 1) naar 0 forceren, precies wat via jouw firmware via manual control kan, maar dan op een meer onzichtbare manier.
Je kan op de spider de modus gewoon op Off zetten.IkWilbert schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:23:
Onze nieuwbouwwoning is 19 okt j.l opgeleverd.
Iemand advies?
Even gebruikershandleiding erbij pakken. Let er wel op dat je dit op de hoofdthermostaat moet doen.
Jep zeker weten, zie de startpost van dit forum.Laho schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:59:
Ik heb zelf een WPU5G met grote boiler. Nu wil ik automatisch bepalen op basis van mn energie tarieven (dynamisch uren + opwekken zonneenergie) wanneer mn boiler het water moet voor verwarmen.
Is dit mogelijk via de custom firmware van @vliegnerd ? Ik heb de non-cve module van @arj al.
Thanks. Ik had al wel het vermoeden dat ik tariff moet aansturen op 1 dan. Maar in dat geval, hoe krijg ik het vraag gestuurd. Of is het schrijven van de waarde al de vraag?nl0pvm schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:00:
[...]
Jep zeker weten, zie de startpost van dit forum.
Of betekend de waarde van 1 dat hij terugvalt op de boiler als hij het moet aanvullen en niet op een vaste tijd?
Het gaat mij er dus om dat ik zelf het moment van verwarmen van de boiler kan programmeren (dynamisch).
EDIT: nvm, moet uiteraard verder kijken dan mn neus lang is (rtfm). In de handleiding van itho modus op pagina 15 praktijkvoorbeelden. 1 is dus gelijk aan starten van opwarmen.
Register Waarde Doel/Actie
Schrijf: 6102
(High/low tarif)
1 (laag tarief) Tapwaterbedrijf start
Lees: 4070 (State) 3 Wacht totdat waarde
gelijk is aan 3 (DHW
verwarmen)
Schrijf: 6102
(High/low tarif)
0 (hoog tarief)
[ Voor 26% gewijzigd door Laho op 26-10-2023 23:23 ]
Helaas is “off” Itho daalderop code taal voor “stand-by”. Er is nog steeds vorst beveiliging (standaard gaat de WPU verwarmen als ruimtetemperatuur onder de 18 graden komt) en zelfs koelen vanaf standaard 21 graden. Vooral dat laatste was voor mij een WTF moment, want als de zon dan de woonkamer in schijnt gaat mijn setup staan koelen in “off” modus. Midden in de winter! (Want klimaatgarant heeft de buitentemperatuursensor wegbezuinigd)Laho schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:56:
[...]
Je kan op de spider de modus gewoon op Off zetten.
Even gebruikershandleiding erbij pakken. Let er wel op dat je dit op de hoofdthermostaat moet doen.
Je kunt die koel temperatuur in off mode wel instellen via de module.
Het vage is, dat het SWW programma wel stand-by en off heeft.
Als je de WPU uit wil zetten dan is stekker eruit een meer betrouwbare oplossing.
Bizar. Buitentemperatuur sensor zou je evt kunnen wegschrijven toch? Is het dan (als ik me alle posts in alle topics goed herinner) dat als temp binnen warmer wordt dan delta t, en buiten is kouder dan x. Dan wel/niet. Dat daar dus variabele in zit mbt buiten temperatuur.vliegnerd schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:37:
[...]
Helaas is “off” Itho daalderop code taal voor “stand-by”. Er is nog steeds vorst beveiliging (standaard gaat de WPU verwarmen als ruimtetemperatuur onder de 18 graden komt) en zelfs koelen vanaf standaard 21 graden. Vooral dat laatste was voor mij een WTF moment, want als de zon dan de woonkamer in schijnt gaat mijn setup staan koelen in “off” modus. Midden in de winter! (Want klimaatgarant heeft de buitentemperatuursensor wegbezuinigd)
Je kunt die koel temperatuur in off mode wel instellen via de module.
Het vage is, dat het SWW programma wel stand-by en off heeft.
Als je de WPU uit wil zetten dan is stekker eruit een meer betrouwbare oplossing.
Sowieso baal ik ontzettend van het Itho systeem. Zo enorm dichtgetimmerd. Heb een nieuwbouw woning van 2022..... mag dan wel beetje toegang/openheid tot apparatuur verwachten. Los daarvan dat de WPU niet kan moduleren en een Nest ook niet werkt (waar ik overigens nu minder moeite mee heb aangezien hele jaar temperatuur toch op 21 staat).
Ik heb ook een Autotemp maar die krijg ik (nog) niet aan de praat met de non-cve module van Arjen. https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/173
Maar zou ook graag info van de tweede thermostaat willen ophalen. Blijkbaar (weet ik nog niet zeker) kan deze tweede thermostaat niet verwarmen zonder dat beneden ook aan het verwarmen is. Dus afhankelijk van de on state van de master thermostaat.
Al met al niet persee direct blij mee.
Offtopic: Los van het feit dat ik wel blij ben met grondwarmte pomp ansich.
Ik zal nog eens kijken, kon het zo snel niet vindenLaho schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:56:
[...]
Je kan op de spider de modus gewoon op Off zetten.
Heb in de handleiding standby modus gevonden. Denk dat ik die moet hebben. Iets met Off kom ik niet tegen.
:strip_exif()/f/image/zv6Jl3wN2k2wuDIpEsCw45aA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E3VQqnXmfNl2QoqQ4sQ8YEvw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 59% gewijzigd door IkWilbert op 27-10-2023 16:38 ]
I intend to live forever. So far, so good.
@LahoLaho schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:46:
[...]
Ik heb ook een Autotemp maar die krijg ik (nog) niet aan de praat met de non-cve module van Arjen. https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/173
Maar zou ook graag info van de tweede thermostaat willen ophalen. Blijkbaar (weet ik nog niet zeker) kan deze tweede thermostaat niet verwarmen zonder dat beneden ook aan het verwarmen is. Dus afhankelijk van de on state van de master thermostaat.
Raar dat jouw "device ID" van jouw autotemp anders is. (En in het issue op github zie ik dat er ook eerder al iemand hetzelfde probleem had).
Helemaal raar is dat uit jouw i2c string bijna helemaal hetzelfde is als mijn (normale) fw10 autotemp:
1
2
| Jouw: 80 82 90 E0 01 07 00 01 00 30 2E 0A 00 1D Mijn: 80 82 90 E0 01 07 00 01 00 0F 2E 0A 00 3E |
Laatste byte is checksum, dus alleen het devicetype is anders. Terwijl de firmware versie beide "0A" dwz fw10 is.
Als we aannemen dat er geen verschil is tussen beide autotemp, kan ik de software aanpassen dat hij jouw devicestring accepteert als autotemp v10.
@Laho Ben jij instaat om een nieuwe/test firmware te flashen op de module (via update in de webinterface) als ik die via PM stuur?
Zeker gaat lukken. Zal ergens eind komende week zijn dat ik het kan testen. Heb nu nog de firmware van Arjen draaien maar kan ik gelijk deze testen. Stuur maar door!vliegnerd schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:58:
[...]
@Laho
Raar dat jouw "device ID" van jouw autotemp anders is. (En in het issue op github zie ik dat er ook eerder al iemand hetzelfde probleem had).
Helemaal raar is dat uit jouw i2c string bijna helemaal hetzelfde is als mijn (normale) fw10 autotemp:
code:
1 2 Jouw: 80 82 90 E0 01 07 00 01 00 30 2E 0A 00 1D Mijn: 80 82 90 E0 01 07 00 01 00 0F 2E 0A 00 3E
Laatste byte is checksum, dus alleen het devicetype is anders. Terwijl de firmware versie beide "0A" dwz fw10 is.
Als we aannemen dat er geen verschil is tussen beide autotemp, kan ik de software aanpassen dat hij jouw devicestring accepteert als autotemp v10.
@Laho Ben jij instaat om een nieuwe/test firmware te flashen op de module (via update in de webinterface) als ik die via PM stuur?
Ik stuur je een PM.Laho schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:10:
[...]
Zeker gaat lukken. Zal ergens eind komende week zijn dat ik het kan testen. Heb nu nog de firmware van Arjen draaien maar kan ik gelijk deze testen. Stuur maar door!
Het geluid klopt wel aardig, zeker voor tapwater. Maar wat ik hier mis is een geluidsdempende omkasting.Monkeydancer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:01:
De winter komt er bijna aan en onze warmtepomp begint nu wel echt te stoken. Wat me opvalt is het geluid wat het produceert. De laatste tijd wordt ik gewoon gewekt door het stookgeluid. Het begint elke morgen rond 7:00 en het duurt ongeveer een uur voordat het ophoudt. De pomp staat op de zolder en alle deuren in het huis hebben een opening onderaan de deur (voor ventilatie hoogstwaarschijnlijk). ik upload even een filmpje zodat jullie een impressie hebben:
Die zit er bij mij wel omheen. Ik zou er denk ik zelf een omkasting omheen bouwen met geluidsdempend materiaal.
Verwarmen blokkeren kan met manual control (staat ook in de startpost):hansgrave schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:48:
[...]
Met de wifi module van Arjan icm HA kun je het verwarmingsbedrijf toch blokkeren tijdens de duren uren?
1
| { "manual_operation_index": 30, "manual_operation_datatype": 0, "manual_operation_value": 0, "manual_operation_checked": 1 } |
Ik heb dit in Home Assistant gekoppeld aan een agenda/schedule.
Ik heb deze ook via PM ontvangen en hij werkt. Die van Arjen is ook geüpdatet zag ik en werkt ook.
Ik heb nog een probleem met mijn warmtepomp. Ik heb al van alles geprobeerd met resetten van thermostaten en opnieuw aanmelden op de autotemp. Er is ook heel kort een monteur geweest, die zag dat de instelling van het vermogen op de autotemp niet goed was. Dat moest blijkbaar per groep de helft van het vermogen van de pomp zijn.
Maar, ik heb nog steeds geen verwarming. Als beide thermostaten warmte vragen (19 graden in de ruimte, thermostaat op 24 (om te testen..)), dan staat Heat demand total (%) en Heat demand thermostat(%) beide op 20%. De pomp gaat dan niet aan. Net geprobeerd om met manual operation de total demand op 50% te zetten en dan gaat de pomp wel aan. Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?
Als je twee spiders hebt, dan klopt dat wel ongeveer. In principe hangt dit van de lengte van de VV buizen per groep af, dus het vermogen van de VV per groep. Maar waarschijnlijk is dit zo ongeveer 50%-50% verdeelt tussen de twee spiders.BADgoofy2000 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:37:
[...]
Ik heb nog een probleem met mijn warmtepomp. Ik heb al van alles geprobeerd met resetten van thermostaten en opnieuw aanmelden op de autotemp. Er is ook heel kort een monteur geweest, die zag dat de instelling van het vermogen op de autotemp niet goed was. Dat moest blijkbaar per groep de helft van het vermogen van de pomp zijn.
De WPU gaat CV bedrijf starten bij "total heatdemand" vanaf 25%. Je hebt zelf getest dat alles blijkbaar werkt in de WPU met manual operation. Ook staat de WPU in de juiste mode, want reageert op heat demand.Maar, ik heb nog steeds geen verwarming. Als beide thermostaten warmte vragen (19 graden in de ruimte, thermostaat op 24 (om te testen..)), dan staat Heat demand total (%) en Heat demand thermostat(%) beide op 20%. De pomp gaat dan niet aan. Net geprobeerd om met manual operation de total demand op 50% te zetten en dan gaat de pomp wel aan. Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?
Je instellingen van de autotemp zijn dus blijkbaar niet goed. (Ik neem aan dat je ze beide op 24 zet, terwijl het 19 graden is).
Kun je de autotemp settings (en een status) delen? Door de settingspagina te vullen en dan een "print" naar PDF te maken bijvoorbeeld.
Dit zijn mijn settings: https://www.dropbox.com/s...4uaugjiu7yz8biv6lmpj&dl=0
(WPU 4,5 kW, beneden 1 verdeler met 4 groepen en boven 1 verdeler met 9 groepen).
In deze settings zie je de spiders/kamers niet. Maar je ziet dat groep 1tm4 (woonkamer/beneden, 1 spider) ongeveer de helft van het vermogen hebben.
Ik heb een autotemp basic, met 2 groepen. Boven en beneden. De instellingen waren zo dat vermogen op 2.5 kWh stond en alle groepen stonden op fabrieksinstelling (1100).vliegnerd schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:06:
De WPU gaat CV bedrijf starten bij "total heatdemand" vanaf 25%. Je hebt zelf getest dat alles blijkbaar werkt in de WPU met manual operation. Ook staat de WPU in de juiste mode, want reageert op heat demand.
Je instellingen van de autotemp zijn dus blijkbaar niet goed. (Ik neem aan dat je ze beide op 24 zet, terwijl het 19 graden is).
Kun je de autotemp settings (en een status) delen? Door de settingspagina te vullen en dan een "print" naar PDF te maken bijvoorbeeld.
Ik heb nu het vermogen op 5 kWh gezet en valve 1 en 2 van groep 1 op 2500. De heat demand gaat in de autotemp dan naar 60%.
Maar de warmtepomp blijft op 20% staan.
Ik zie nu dat in de autotemp de temperatuur op 22 staat (met thermostaat op 24), maar op de warmtepomp op 24.
Het lijkt er dus op dat er ook slecht gecommuniceerd wordt tussen autotemp en warmtepomp. Gaat dat via die antennes? Of zou de thermostaat het door moeten geven via de bedrading?
Onderstaand is nadat ik de thermostaat op 22 heb gezet.
https://www.dropbox.com/s...l45xuocgd9if89lq3op7&dl=0
https://www.dropbox.com/s...lthp2uicdr3pqdlcez0y&dl=0
https://www.dropbox.com/s...84axc632dc1axgtavrx0&dl=0
[ Voor 18% gewijzigd door BADgoofy2000 op 01-11-2023 11:42 ]
Zoals @vliegnerd al aanhaalde is het de warmtevraag van het hele huis die bepaald, niet de hoofdthermostaat.wouter.N schreef op woensdag 1 november 2023 @ 01:35:
Wat is setpoint en current temp van de hoofdthermostaat? Warmtepomp gaat alleen aan als er vanuit de hoofdthermostaat vraag is.
De warmtevraag moet minimaal 25% zijn. Bij mij gaat hij vaak alleen de zolder verwarmen. De warmtevraag wordt uiteindelijk bepaald door de autotemps. Op de autotemps kan je het vermogen per groep instellen en je kan ook een relatieve scaling instellen om meer gewicht te geven aan een ruimte. Bij mij staat de woonkamer op 125%.
De autotemp communiceert via RF (radio) met de twee spiders. Daarbij ontvangt de autotemp de temperatuur en setpoint. De autotemp stuurt de modus (hearting/cooling). De autotemp stuurt ook de warmtevraag via RF naar de hoofd spider.BADgoofy2000 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:13:
[...]
Ik heb een autotemp basic, met 2 groepen. Boven en beneden. De instellingen waren zo dat vermogen op 2.5 kWh stond en alle groepen stonden op fabrieksinstelling (1100).
Ik heb nu het vermogen op 5 kWh gezet en valve 1 en 2 van groep 1 op 2500. De heat demand gaat in de autotemp dan naar 60%.
Maar de warmtepomp blijft op 20% staan.
Ik zie nu dat in de autotemp de temperatuur op 22 staat (met thermostaat op 24), maar op de warmtepomp op 24.
Het lijkt er dus op dat er ook slecht gecommuniceerd wordt tussen autotemp en warmtepomp. Gaat dat via die antennes? Of zou de thermostaat het door moeten geven via de bedrading?
Onderstaand is nadat ik de thermostaat op 22 heb gezet.
https://www.dropbox.com/s...l45xuocgd9if89lq3op7&dl=0
https://www.dropbox.com/s...lthp2uicdr3pqdlcez0y&dl=0
https://www.dropbox.com/s...84axc632dc1axgtavrx0&dl=0
Deze hoofd spider is verbonden via een draad met de WPU. Over OpenTherm stuurt de spider warmtevraag, ruimtetemperatuur en setpoint van de hoofdthermostaat naar de WPU.
Een aantal zaken vallen op:
Je zegt dat de spider op 24 staat, maar volgens de WPU en autotemp staat de master thermostaat op 22 setpoint. En de boven spider staat op 18 graden. Er is wel goede radio verbinding tussen spiders en autotemp, denk ik,want je ziet die counters in de status "Comm space A en B". Die tellers kun je in de gaten houden, dat is het aantal seconden sinds laatste contact.
Als het goed is, dan is je hoofd spider ook met een draad verbonden aan je WPU.
Je autotemp heeft een warmtevraag van 62% (autotemp status "desired power"). Die is bij mij 1op1 hetzelfde op mijn WPU, maar bij jou staat er 20% in de WPU. Dat is het probleem.
Op basis van deze twee dingen "gok" ik dat er iets is met je "hoofd" woonkamer spider. Je kunt de spider resetten en door batterijen eruit te halen. Instellingen zijn er niet, behalve datum en tijd en eventueel SWW setpoint en tijd. Maar dit is echt een wilde gok.
De WPU "ziet" ook 22 graden, net als de autotemp.
Wellicht is de draadverbinding tussen WPU en hoofdspider het probleem.
Wat kun je testen?
- verander de andere "boven" spider setpoint. Dat moet je zien in de autotemp status pagina.
- verander de beneden spider. Dat moet je zien in autotemp EN wpu status.
Ik zal er later nog eens over puzzelen.
[ Voor 9% gewijzigd door vliegnerd op 01-11-2023 19:03 ]
Ben er erg blij mee en het activeren ging soepel. Direct maar de firmware ge-update naar 2.6.0
De I2C counters 4210 en 2401 heb ik enabled en krijg nu veel informatie binnen.
Maar helaas krijg ik geen E-consumption te zien (maar wel bv de Energy)
E-consumption stand-by (kWh) 0
E-consumption heating (kWh) 0
E-consumption DHW (kWh) 0
E-consumption cooling (kWh) 0
Energy out of source (MWh) 128
Energy returned to source (MWh) 202
Wat zal een reden kunnen zijn dat de E-consumption waarden allemaal 0 zijn ?
Je kunt versie 2.5.2 (of eerder) flashen naar je module. Als ze dan OOK niet werken, dan ben ik bang dat jouw WPU geen onsteuning heeft voor deze waarden.CremersDH schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:20:
Maar helaas krijg ik geen E-consumption te zien (maar wel bv de Energy)
E-consumption stand-by (kWh) 0
E-consumption heating (kWh) 0
E-consumption DHW (kWh) 0
E-consumption cooling (kWh) 0
Energy out of source (MWh) 128
Energy returned to source (MWh) 202
Wat zal een reden kunnen zijn dat de E-consumption waarden allemaal 0 zijn ?
Dat kan zijn omdat er geen kWh meter is ingebouwd of niet juist is aangesloten. Of wellicht is er een bug in de hardware van itho.
Ik heb een andere recente WPU gezien die deze waarden ook op nul heeft staan. Ik vrees dat Itho dit heeft wegbezuinigd.
Mijn WPU van begin 2023 heeft ook geen werkende counters voor E-Consumption. Niet met 2.6.0 en ook niet 2.5.2, dus wellicht dat deze inderdaad zijn wegbezuinigd.vliegnerd schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:51:
[...]
Je kunt versie 2.5.2 (of eerder) flashen naar je module. Als ze dan OOK niet werken, dan ben ik bang dat jouw WPU geen onsteuning heeft voor deze waarden.
...
Ik heb een andere recente WPU gezien die deze waarden ook op nul heeft staan. Ik vrees dat Itho dit heeft wegbezuinigd.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Ook ik heb een WPU van begin 2023 en ook ik heb geen werkende E counters. De WPU die ik daarvoor had werkte wel. Ik heb hem nog open geschroeft en alle draden gecontroleerd, maar kan niets vinden.Kanarie schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:19:
[...]
Mijn WPU van begin 2023 heeft ook geen werkende counters voor E-Consumption. Niet met 2.6.0 en ook niet 2.5.2, dus wellicht dat deze inderdaad zijn wegbezuinigd.
De kWh meter die erin zit werkt wel gewoon. Firmware is volgens mij ook hetzelfde.
[ Voor 20% gewijzigd door Onl1ne1373 op 02-11-2023 16:49 ]
Welke wijzigingen bedoel je?Onl1ne1373 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:48:
@vliegnerd In hoeverre zijn jouw wijzigingen in de firmware doorgevoerd in de 2.6.0 firmware van @arjenhiemstra ? Er zitten wat mooie wijzigingen in 2.6 voor aansturen van rf.
Die info vind je onder menu "Itho status" op de add-on pagina? Zo ja; dat is 1-op-1 de info die uit de itho firmware komt. In principe doet de add-on daar niets mee behalve data opvragen en opslaan in een geheugen structuur.Onl1ne1373 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:44:
[...]
Ook ik heb een WPU van begin 2023 en ook ik heb geen werkende E counters. De WPU die ik daarvoor had werkte wel. Ik heb hem nog open geschroeft en alle draden gecontroleerd, maar kan niets vinden.
De kWh meter die erin zit werkt wel gewoon. Firmware is volgens mij ook hetzelfde.
Van ellende heb ik zelf maar een nieuwe thermostaat besteld (ik zal later nog eens het hele verhaal van itho/klimaatgarant ellende vertellen. )vliegnerd schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:50:
[...]
- verander de andere "boven" spider setpoint. Dat moet je zien in de autotemp status pagina.
- verander de beneden spider. Dat moet je zien in autotemp EN wpu status.
Ik zal er later nog eens over puzzelen.
Helaas is dat niet het probleem. De bedrading ook niet, want toen de nieuwe thermostaat niet gekoppeld was aan de autotemp ging de pomp direct naar 80% demand. Zodra ik hem aanmeld op de autotemp gaat de demand in de wpu weer naar 20%.
De autotemp zelf klopt wel, zowel de waarden van boven als beneden.
De autotemp werkt dus goed, de thermostaten werken goed, de pomp werkt goed, maar alles gecombineerd niet. Om één of andere reden wordt de demand van de autotemp niet correct naar de pomp gestuurd.
Niet, maar ik zal proberen asap 2.6 met manual operation uit te brengen. Zodat ik het ook naar Arjen kan sturen. Dan kan hij bepalen of hij het wil opnemenOnl1ne1373 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:48:
@vliegnerd In hoeverre zijn jouw wijzigingen in de firmware doorgevoerd in de 2.6.0 firmware van @arjenhiemstra ? Er zitten wat mooie wijzigingen in 2.6 voor aansturen van rf.
Ik heb “manual operation” geïmplementeerd (reverse engineered op basis van de modbus uitbreiding van Itho, waarbij de opties/registers/mogekijkheden in de vrij toegangkelijke documentatie staan)
Hiermee kun je bijvoorbeeld verwarmen tijdelijk blokkeren en zo inspelen op een dynamisch contract.
Niet wegbezuinigd maar een mogelijke bug in de huidige versie van het mainboard, dan?Onl1ne1373 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:44:
[...]
Ook ik heb een WPU van begin 2023 en ook ik heb geen werkende E counters. De WPU die ik daarvoor had werkte wel. Ik heb hem nog open geschroeft en alle draden gecontroleerd, maar kan niets vinden.
Vreemd maar heel jammer!
Dit is wel heel erg jammer, want juist deze informatie was voor mij de belangrijkste reden om de module aan te schaffen. Hopelijk is het nog aan te passenOnl1ne1373 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:44:
[...]
Misschien verstandig om dit te vermelden bij het kopje Supported Functionality, waar dit nu bij bullet 2 staat
[ Voor 9% gewijzigd door CremersDH op 03-11-2023 09:58 ]
Echt raar. Ik zie ook geen settings van de WPU die dit zouden verklaren. Geen idee.BADgoofy2000 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:15:
[...]
De autotemp werkt dus goed, de thermostaten werken goed, de pomp werkt goed, maar alles gecombineerd niet. Om één of andere reden wordt de demand van de autotemp niet correct naar de pomp gestuurd.
We kunnen eventueel nog het RF verkeer tussen autotemp en spider afluisteren om te kijken of dat klopt. Dwz welke heat demand de autotemp stuurt...
Je kunt zelf de wiki wijzigen. Lijkt mij idd nuttig informatie.CremersDH schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:53:
[...]
Dit is wel heel erg jammer, want juist deze informatie was voor mij de belangrijkste reden om de module aan te schaffen. Hopelijk is het nog aan te passen
Misschien verstandig om dit te vermelden bij het kopje Supported Functionality, waar dit nu bij bullet 2 staat
Welke firmware en hardware heb je? Als je in het debug menu van de module "query devicetype" gebruikt zie je zoiets:
1
| Result: 80 82 90 E0 01 07 00 01 00 0D 4C 25 00 07 |
Het gaat om de laatste paar bytes vanaf 0D:
0D = WPU heatpump
4C = hardware versie 4C => 76
25 = firmware versie 25 => 37
(firmware 37 staat ook in het settings menu van de module).
Ik bedenk mij zojuist dat het er kleine kans is dat het toch aan de module ligt, stel dat er een heel gek (nieuw/ander) datatype gebruikt wordt.
Kun jij (en anderen met 0 "op de tellers") ook het resultaat van "status format" en "query status" van het debug menu doorsturen? (evt via PM)
EDIT: @Onl1ne1373 heeft zijn strings doorgestuurd. De kWh meter waarden zijn echt 0 in de status. Die worden helaas niet door de hardware aangeleverd.
[ Voor 31% gewijzigd door vliegnerd op 03-11-2023 15:57 ]
Ik heb een 3 fasen HomeWizard tussen de warmtepomp gezet in de meterkast en die lees ik uit met Home Assistant. Als je een gewone stekker hebt is het nog makkelijker.CremersDH schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:53:
[...]
Dit is wel heel erg jammer, want juist deze informatie was voor mij de belangrijkste reden om de module aan te schaffen. Hopelijk is het nog aan te passen
Hiermee scheid het verbruik van de verschillende statussen. De status van de WPU haal je weer uit de addon.
Nu heb ik het verbruik per dag nog veel nauwkeuriger (per Wh dacht ik).
In Home Assistant gebruik ik een utility meter met tarief scheiding:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| utility_meter: energy_wpu_total: source: sensor.warmtepomp_total_power_import_t1 name: WPU Energy tariffs: - uit - tapwater - verwarmen - koelen |
Het tarief wordt gezet met een automatisering:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| alias: "Warmtepomp: Utility Meter Tariff" description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.itho_wpu_status condition: [] action: - service: select.select_option data: option: "{{states('sensor.itho_wpu_status')}}" target: entity_id: select.energy_wpu_total - service: select.select_option data: option: "{{states('sensor.itho_wpu_status')}}" target: entity_id: select.energy_wpu_monthly - service: select.select_option data: option: "{{states('sensor.itho_wpu_status')}}" target: entity_id: select.energy_wpu_daily mode: single |
De utility meter maakt een entiteit per tarief. Deze kan je weer toevoegen aan je energy dashboard zodat je makkelijk per periode kan kijken.
[ Voor 4% gewijzigd door Onl1ne1373 op 03-11-2023 15:52 ]
Het resultaat van die query is:vliegnerd schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:16:
@CremersDH Ik zou graag de kWh waarden beschikbaar maken, stel dat ze er toch zijn. Maar ik vrees dat het er niet inzit.
Welke firmware en hardware heb je? Als je in het debug menu van de module "query devicetype" gebruikt zie je zoiets:
code:
1 Result: 80 82 90 E0 01 07 00 01 00 0D 4C 25 00 07
Het gaat om de laatste paar bytes vanaf 0D:
0D = WPU heatpump
4C = hardware versie 4C => 76
25 = firmware versie 25 => 37
(firmware 37 staat ook in het settings menu van de module).
80 82 90 E0 01 07 00 01 00 0D 4E 25 00 05
Dank. Ik heb op de wiki een opmerking geplaatst dat vanaf 2023/hardware 78 (4E) dit niet meer werktCremersDH schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:33:
[...]
Het resultaat van die query is:
80 82 90 E0 01 07 00 01 00 0D 4E 25 00 05
https://github.com/arjenh...tho-WPU-Heat-pump-support
Ik heb zelf hardware 76.
Ben benieuwd of er iemand is met versie 77 (4D). @Onl1ne1373 ?
Met FW 37.
Mocht je in de gelegenheid zijn zou je dan een keer gedetailleerde foto's willen maken van hoe de draden zijn aangesloten op de kWh meter? En van de draden bovenaan in het moederbord. Als je het niet prettig vind om hem open te schroeven, moet je dat ook echt niet doen!!vassago schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:59:
Ik heb ook 4E en bij mij werken de counters wel : 80 82 90 E0 01 07 00 01 00 0D 4E 25 00 05
Met FW 37.
Wat wil je zien en waar zit dat? Achter de voorplaat? (met 4 schroeven)
MIjn WPU is niet af fabriek versie 78, het bordje is begin dit jaar vervangen.
[ Voor 24% gewijzigd door vassago op 04-11-2023 13:32 ]