Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 28 ... 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:05
Mavado83 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:25:
Goedenavond,

Sinds gisteren heb ik de itho wifi module van arjanhiemstra geïnstalleerd en een home assistant dashboard opgezet.

Hierin vielen mij een paar dingen op, waar ik wat vragen over heb.

1. De UTC tijd klopt totaal niet (stond op 1970 ) nadat ik via de Spider datum opnieuw heb ingesteld, klopt deze wel. Ik dacht eigenlijk dat deze via ITHO monitoring werd ingesteld? Hierdoor ging de boiler ook op tijdstippen verwarmen die ik niet had ingesteld.

2. De outside_temp staat op -29.99 wat volgens mij betekent dat deze niet wordt aangestuurd? Zou toch ook via ITHO monitoring binnen moeten komen?

3. Het aantal runs lijkt me vrij hoog? Is nu steeds 2 uur uit, dan 1 uur aan. Woonkamer staat ingesteld op 20, de rest op 19 ( totaal 5 spiders + 3x autotemp )
Wat ik gek vind, is dat in elke kamer de temperatuur hoger is dan de ingestelde waarde, maar dat toch de warmtevraag een hoog percentage is.
Zie afbeelding:

[Afbeelding]

Ter info nog de warmtevraag grafiek:
[Afbeelding]

4. Ik heb nog een C1011 van @vliegnerd in gebruik om mijn WTW uit te lezen en te sturen (bedankt nog daarvoor, werkt super) Kan ik daarmee ook de master autotemp uitlezen, of heb ik dan echt een 2de non-cve wifi module nodig.

Bedankt alvast voor de reactie
Nog wat extra informatie.
Punt 3.
Om een goed beeld te krijgen waarom de CV zo vaak aangaat is het verstand om ook de volgende twee statussen in de grafiek op te nemen. De gemeten kamertemp en status 089 (Spider heeft geen of wel warmte vraag)
Zolang de Spider warmte vraagt, zal de CV periode weer starten en wel na 3 uur vanaf de start van de vorige CV periode. Dit is een setting van de WPU.
Deze warmte vraag van de spider schakelt pas uit, bij 0,5 gr boven de ingestelde setpoint van de Spider. Dit is de minimale waarde die in te stellen is.
Als je deze data met elkaar vergelijkt, dan kun je zelf verklaren waarom de CV periodes zo verdeeld zijn.
Succes met de WPU te leren kennen en eventueel de instellingen aanpassen, zodat de WPU voldoet aan jou behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Inviscid schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:44:
[...]

De 90 -> 60 nummers zijn (omgekeerd) evenredig: 2/3 pompsnelheid geeft 3/2 (==1.5) delta T. Op zich is dit logisch: je haalt niet meer energie uit de bron (delta T en pompsnelheid zijn constant daar), en je stroomverbruik is ook hetzelfde. Er gaat dus evenveel vermogen het systeem in. Bij een lagere pompsnelheid gaat die energie alleen in minder water zitten.

[...]

Bij een lagere pompsnelheid verwacht ik inderdaad dat in eerste instantie de warmte die wordt afgegeven hoger is, omdat er warmer water in de CV gepompt wordt. Bij een hogere pompsnelheid gaat er wel nog steeds hetzelfde vermogen het systeem in, er blijft alleen meer energie "in de vloer" hangen. Als de verwarming uitgaat wordt dit over tijd ook (grotendeels) afgegeven. Hierdoor heb je met een lagere pompsnelheid waarschijnlijk wel een snellere reactietijd, doordat in eerste instantie meer warmte wordt afgegeven. Daardoor zal het systeem ook korter draaien en verbruik je dus minder energie.

Dit lijkt trouwens allemaal wel mee te vallen in jouw metingen; retour-temperatuur is redelijk consistent. Mogelijk dat er wel een verschil is in waar de energie wordt afgegeven: bij een lagere pompsnelheid zal er meer energie afgegeven worden in "eerdere" delen van het systeem, en zullen deze delen warmer worden dan bij hoge pomp snelheid.
Ik heb nog een opmerking m.b.t. de pomp % dat ik heb terug gebracht van 90% naar 40%.
We gebruiken maar 5 van de 10 groepen van de vloerverwarming. ( Woonkamer en douche) Waardoor de water snelheid in deze groepen is toegenomen. Hoeveel is niet te meten of precies te berekenen. De 5 groepen die uitgeschakeld zijn hebben bijna dezelfde vloeroppervlakte als de groepen die wel in CV periode gaan.

Wat betreft de behaaglijkheid, bevestigen de temperatuur data van de inpandige douche, dat het behaaglijker is geworden.
De metingen zijn gedurende 7 dagen. (Met gelijke graaddagen)
De gemiddelde temp op de douche is verhoogd met 0,6gr en de spreiding is nog maar 0,8 gr en was 1,5gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavado83
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-02 15:59
Sjepers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:55:
[...]

Punt 3.
Om een goed beeld te krijgen waarom de CV zo vaak aangaat is het verstand om ook de volgende twee statussen in de grafiek op te nemen. De gemeten kamertemp en status 089 (Spider heeft geen of wel warmte vraag)
Zolang de Spider warmte vraagt, zal de CV periode weer starten en wel na 3 uur vanaf de start van de vorige CV periode. Dit is een setting van de WPU.
Deze warmte vraag van de spider schakelt pas uit, bij 0,5 gr boven de ingestelde setpoint van de Spider. Dit is de minimale waarde die in te stellen is.
Als je deze data met elkaar vergelijkt, dan kun je zelf verklaren waarom de CV periodes zo verdeeld zijn.
Succes met de WPU te leren kennen en eventueel de instellingen aanpassen, zodat de WPU voldoet aan jou behoefte.
Ja is als ik het zo lees, zal de CV met deze omstandigheden eigenlijk altijd om de 3 uur aan gaan. Aangezien het nu vrij koud is buiten, zal het verschil van 0,5 gr niet snel gehaald worden gehaald worden.
De grafieken heb ik aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4GnejM9afoIdjThQJVYXWAkc_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ATYRL45essQuRggPcIlhBvGX.png?f=fotoalbum_large

Blijft leuk speelgoed.

@vliegnerd Van de Spider krijg ik nu alleen de temperatuur door de class: TRV in te stellen. Kan er nog meer informatie uitkomen? Zoals heatdemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:00
Mavado83 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:37:
[...]

@vliegnerd Van de Spider krijg ik nu alleen de temperatuur door de class: TRV in te stellen. Kan er nog meer informatie uitkomen? Zoals heatdemand?
Ik gebruik class THM.
Dan zie je ook alleen de temperatuur (en batterij conditie)

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:52
Mavado83 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Ja is als ik het zo lees, zal de CV met deze omstandigheden eigenlijk altijd om de 3 uur aan gaan. Aangezien het nu vrij koud is buiten, zal het verschil van 0,5 gr niet snel gehaald worden gehaald worden.
De grafieken heb ik aangepast:

[Afbeelding]

Blijft leuk speelgoed.

Offtopic: Welke dashboards gebruik je? Je warmtevraag ziet er zo geinig uit en je temps van je vat ook.
Ik heb alles nu nog in standaard platte grafieken maar ziet er saai uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavado83
GeeMoney schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Offtopic: Welke dashboards gebruik je? Je warmtevraag ziet er zo geinig uit en je temps van je vat ook.
Ik heb alles nu nog in standaard platte grafieken maar ziet er saai uit :)
Bij beheer dashboards, kan je eigen dashboards maken.
De set die ik gebruik zijn standaard beschikbare kaarten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KmlY9OnvjAzZHdEDK-8VOXYXsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1SGhxxlMQKDjpeacB4ibcB0y.png?f=fotoalbum_large

Metertje is een Gauge card https://www.home-assistant.io/dashboards/gauge/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Sjepers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:55:
[...]

Punt 3.
Dank voor het delen van deze info. Die 3 uur klopt inderdaad. Die 0,5 graden boven setpoint zie ik bij mij niet. Ik zou dit echter wel graag zo willen instellen. Ik zie hier (een deel) van de vraag wegvallen als setpoint is gehaald. Zodra onder setpoint stijgt de vraag. Setpoint is 20 graden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hf53cXaLWBUFt4F7BQfTJK0fSwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gvnEUiFhjv9vtkE45sbuk2L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Mavado83 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:37:
[...]

Bij beheer dashboards, kan je eigen dashboards maken.
De set die ik gebruik zijn standaard beschikbare kaarten:

[Afbeelding]

Metertje is een Gauge card https://www.home-assistant.io/dashboards/gauge/
Dank je, ik moet er nog eens verder induiken, bij mij zijn ze zowat pagina vullend groot en jij hebt er netjes 2 naast elkaar in het klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavado83
GeeMoney schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:51:
[...]

Dank je, ik moet er nog eens verder induiken, bij mij zijn ze zowat pagina vullend groot en jij hebt er netjes 2 naast elkaar in het klein.
Met horizontale / verticale stapel krijg je de items mooi uitgelijnd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:44
HeleBoel schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Morgen komt er weer een andere monteur, ik heb al gezegd dat ik een volledig drukonderzoek wil (als zoiets bestaat), dus met een drukmeter alle CV circuits controleren. Ik hoop dat ze dat ook gaan doen.
Inmiddels is het lek opgespoord: het blijkt in de badkamer te zitten. Bij het plaatsen van het toilet is in de vloer geboord, en daarbij is de leiding van de vloerverwarming geraakt. Die leiding had daar helemaal niet mogen liggen, die moest verder uit de muur gelegd zijn.

De monteur die het lek opgespoord heeft had zo'n camera op een slang waarmee hij in de kleinste hoekjes en gaatjes kon kijken. We zagen dat het achter het toilet zeiknat was. Maar het is in ieder geval een opluchting dat we nu weten waar het lek zit. Nu alleen nog laten repareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjepers
Vendetta_X schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Dank voor het delen van deze info. Die 3 uur klopt inderdaad. Die 0,5 graden boven setpoint zie ik bij mij niet. Ik zou dit echter wel graag zo willen instellen. Ik zie hier (een deel) van de vraag wegvallen als setpoint is gehaald. Zodra onder setpoint stijgt de vraag. Setpoint is 20 graden.[Afbeelding]
Deze 3 uur is afkomstig van de setting 013 WPU (Periode time CH mode uur).
Ik zag dat de status 089 (CV bedrijf gewenst vanuit de thermostaat) pas verandert van 1 (Ja) naar 0 (Nee) als de woonkamer temperatuur 0.5 graden meer was dan de setpoint.
Je moet deze status 089 wel toevoegen aan je grafiek.
Deze 0,5 gr is volgens mij gedefinieerd door setting 65 (Upper limit end of heat demand (k) ) van de AutoTemp.

Jou grafieken laten precies zien zoals de WPU bij ons ook werkte.
Om meer inzicht te krijgen in de werking van de WPU/Spider/AutoTemp is het handig om alle statussen die je meet in een Dashboard (en gegroepeerd) onder te brengen. Je kunt dan gemakkelijker verbanden zien.

Vooral in de nacht zijn er meerdere CV periodes. Hierdoor was ons energieverbruik een stuk hoger, dan de methode die we nu toepassen. Wij bepalen nu zelf wanneer de CV periode moet starten en voor hoelang. Door het CV pomp % te verlagen van 90% naar 40% wordt het CV water ook 5,5 gr warmer. Dit is mogelijk omdat we maar 5 van de 10 groepen verwarmen. Hierdoor is het een stuk behaaglijker in de woonkamer.

Ik zie dat je overdag rond 12 uur de boiler laat opstarten. (zo stond hij bij ons ook ingesteld)
In je grafiek valt de CV periode, samen met het opstarten van de boiler. Dit kwam bij ons ook regelmatig voor.
Boiler heeft voorrang en hierdoor zakt de woonkamer temp meer dan normaal.
Dit hebben we een paar jaar geleden aangepast om dit te voorkomen.
In CV stookseizoen (begin november tem eind maart) laten we de boiler om 23 uur aangaan en de in de rest van het jaar om 12 uur. De opbrengst van onze zonnepanelen is in de wintermaanden is minder dan 1 kWh per dag. Dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Mocht iemand nog op zoek zijn naar een originele Hoofdthermostaat (MFT bedraad rond) inclusief 5 Ruimtethermostaten (RT's, die ronde draadloos) en een Autotemp dan kan die mij een PM sturen.
Ik heb een hele set te koop. Let op: niet Spider compatible, dat is het enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-05 16:19
vliegnerd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:38:
[...]

Manual operation (handbediening) is iets anders dan de settings/instellingen.

De blueprint gebruikt handbediening om de heat demand live te overschrijven.

Gevolg is wel een foutmelding (“handbediening actief”) op de spider en mogelijk in een monitoring platform als je dat hebt.
Thanks. Vrouw had binnen 10 minuten de foutmelding gezien op de spider. Dus een reset van de spider en warmtepomp gedaan wat de handbediening heeft gereset.

Nu staat alleen de WPU al sinds gisteren in koelen. Binnen nu 19.5 graden met thermostaat op 21 maar nog steeds wil hij koelen. Suggesties hoe dit naar verwarmen om te zetten? Of er maar niet meer aan zitten?

Alle thermostaten nu op 25 graden gezet maar meen mij te herinneren dat de wpu een 24 uur nodig heeft om te schakelen tussen koelen/verwarmen (niet helemaal zeker).

Update: dankzij dit topic de "Blocking time cooling to heating" gevonden, die staat nu op 12 uur. Ik zou verwachten dat hij dan al uit de cooling naar heating had gesprongen omdat het al meer dan 12 uur geleden is dat ik de powercycle op de warmtepomp en spider heb gedaan. Suggesties?

[ Voor 36% gewijzigd door skiwi op 14-01-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-05 14:09
skiwi schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:24:
[...]

Thanks. Vrouw had binnen 10 minuten de foutmelding gezien op de spider. Dus een reset van de spider en warmtepomp gedaan wat de handbediening heeft gereset.

Nu staat alleen de WPU al sinds gisteren in koelen. Binnen nu 19.5 graden met thermostaat op 21 maar nog steeds wil hij koelen. Suggesties hoe dit naar verwarmen om te zetten? Of er maar niet meer aan zitten?

Alle thermostaten nu op 25 graden gezet maar meen mij te herinneren dat de wpu een 24 uur nodig heeft om te schakelen tussen koelen/verwarmen (niet helemaal zeker).

Update: dankzij dit topic de "Blocking time cooling to heating" gevonden, die staat nu op 12 uur. Ik zou verwachten dat hij dan al uit de cooling naar heating had gesprongen omdat het al meer dan 12 uur geleden is dat ik de powercycle op de warmtepomp en spider heb gedaan. Suggesties?
Wat is de buitentemperatuur die de WPU aangeeft? Hij zou onder de 10 graden niet moeten koelen, en boven de 15 graden niet moeten overschakelen naar verwarmen. Als de buitentemp dus hoger dan 15 is schakelt hij misschien niet over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
Skix_Aces schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:33:
[...]

Wat is de buitentemperatuur die de WPU aangeeft? Hij zou onder de 10 graden niet moeten koelen, en boven de 15 graden niet moeten overschakelen naar verwarmen. Als de buitentemp dus hoger dan 15 is schakelt hij misschien niet over?
Dank voor het meedenken. Ik zie verschillende waardes voor de "outside temp" en wel -30 graden in de Itho Status pagina, en 5.98 graden in Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m17Mz2xFjK9LUO1rl9gOGOWz3xo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZE3q2P0N5UiFBFe7jiP4t1Mx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wCtzOFEsbLeZood6JA68gBkjcI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UZ9SVik26SxVnWxZIUbPM23M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-05 14:09
skiwi schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:38:
[...]

Dank voor het meedenken. Ik zie verschillende waardes voor de "outside temp" en wel -30 graden in de Itho Status pagina, en 5.98 graden in Home Assistant:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die 5,98 is de temperatuur die je ventilatie unit aangeeft, daar weet de WPU niks van. Zover ik weet zou hij gewoon moeten overschakelen naar verwarmen aangezien de outdoor temp -30 is. Ik heb er echter nog niet veel mee gespeeld aangezien ik de module pas sinds de kerst heb, dus heel veel meer weet ik op het moment ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
Zojuist is de warmtepomp geschakeld van koelen naar verwarmen. Exact een uur na het aanpassen van "Blocking time cooling to heating" naar 1 uur.

Dank voor het meedenken. Ik staak het "tweaken" van de warmtepomp maar even tot de winter voorbij is :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
skiwi schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:24:
[...]

Ter informatie:
Wij hadden tijdens zonnig weer in de koude periode van het jaar, steeds het probleem dat de WPU ging koelen en verwarmen in een tijdsbestek van 24 uur.
De oplossing van de installateur was, maak de WPU even spanningsloos. Dan start alles opnieuw op.
Niet echt een oplossing.

Het koelen werkt als volgt:
Setpoint Spider 20 gr.
Wanneer de woonkamertemp 21 gr heeft bereikt gaat de woonkamer worden "gekoeld". Deze setup van 1K is aan te passen bij setting 147 (Offset cooling). Bij ons staat hij nu op 3K.
Hij blijft de woonkamer zolang koelen, totdat de woonkamertemp minder is dan 21 gr. en dan gaat hij volgens setting 229 (blocking time cooling to heating) "nakoelen" over de slaapkamers. De koeling in de woonkamer stopt dan. Deze setting is standaard 12 uur, maar is aan te passen. Oppassen met de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 01:33
GeeMoney schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:42:
Mocht iemand nog op zoek zijn naar een originele Hoofdthermostaat (MFT bedraad rond) inclusief 5 Ruimtethermostaten (RT's, die ronde draadloos) en een Autotemp dan kan die mij een PM sturen.
Ik heb een hele set te koop. Let op: niet Spider compatible, dat is het enige.
Uit interesse; waarmee heb je de Autotemp vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
wouter.N schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:38:
[...]

Uit interesse; waarmee heb je de Autotemp vervangen?
Het hele spulleboeltje is aangeschaft ivm testen in het “begin” van deze hele add-on en uitzoekwerk en koppelingen etc. .
Ik heb dus gewoon een hele bestaande omgeving ook op Autotemps lopen en dus een kopie omgeving “over”.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-05 12:05
skiwi schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:18:
In de lijst van Itho settings zie ik nergens een "Set total heat demand". Wat zie ik over het hoofd? Thanks!
Zoals al genoemd door @vliegnerd zijn dit andere waarden. Deze indexen zijn terug te vinden in de documentatie van de Itho I2C Modbus module: https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00638

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLhgymiqpMDkb6hr3qb4XsT8yzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bsjy0wVYfRGyn4eu7zt95RNU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:36
Een beetje een gekke doch praktische vraag: in mijn nieuwbouwwoning met Itho WPU5G wordt maandag een vloer gelegd (keramisch parket). Ook in de ruimte waar de WPU staat. Het idee is om de vloer "zover als mogelijk" die ruimte in te leggen, maar de vraag is wat hier "zo ver als mogelijk" is. Ik kan me voorstellen dat, voor onderhoud, het onderste deel van de WPU open moet kunnen. Ik kan alleen nergens vinden hoe deze open gaat en of het een probleem is als er een vloer "tegenaan" ligt.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kan niets definitief zeggen over de WPU5, maar de WPU4 gaat aan de bovenkant open, en daarna kan je het paneel aan de voorkant eraf klikken. Ding staat ook op pootjes volgens mij, dus is wel wat speling. In mijn huis is 't een gietvloer, dus dat is vrij dun, maar volgens mij staat de WPU wel een paar (~4) CM van de grond af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
markjanssen schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:49:
Kan niets definitief zeggen over de WPU5, maar de WPU4 gaat aan de bovenkant open, en daarna kan je het paneel aan de voorkant eraf klikken. Ding staat ook op pootjes volgens mij, dus is wel wat speling. In mijn huis is 't een gietvloer, dus dat is vrij dun, maar volgens mij staat de WPU wel een paar (~4) CM van de grond af.
Tnx! Optisch lijkt ie vrij strak tegen de vloer te staan. Ik weet dat de onderste kap "open" kan (tijdens een van de kijkdagen in mijn huis stond ie niet helemaal dicht), maar ik heb geen idee waar er eventueel een scharnierpunt zit. Ik durf er ook niet aan te gaan rukken en trekken ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij de wpu4 zijn het palletjes in rubbertjes... trekt gewoon open van de voorkant, zonder verder scharnierpunt afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345caravan
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 14:59
Het valt mij op dat bij onze wpu 5g zowel de ch pomp als de source pomp niet moduleren. Terwijl in de setting wel de min en max modulatie % staan.
Is dat een setting die aangepast kan worden?
Bv:
193 Source pump type PWM pump 1 1 2
196 Heating pump type PWM pump 1 1 2
130 Type CH pump 1 0 1
131 Type CH pump 1 0 1
Of heeft dit verder geen effect op de wpu?
Lijkt me gevoelsmatig qua verbruik wel.

[ Voor 4% gewijzigd door 12345caravan op 19-01-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
12345caravan schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:08:
Het valt mij op dat bij onze wpu 5g zowel de ch pomp als de source pomp niet moduleren. Terwijl in de setting wel de min en max modulatie % staan.
Bv:
130 Type CH pump 1 0 1
131 Type CH pump 1 0 1
Heb je de add-on eraan hangen en wat statistieken in HomeAssistant bijvoorbeeld? Dan zal je zien dat de bron pomp wel moduleert maar alleen maar aan het begin van de run en richting het einde. Dat hangt helemaal af van de temperaturen en delta’s en dus je warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345caravan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-00vC6RDv__wbR3MtTaKFrvz6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CygQUUJBY2tZKIMXuhTwTqL1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CYYLVhINzDBG1YTvGdJZ8xii_k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EQ1EZGY8fv3oPPI2j7JTrvZK.jpg?f=user_large

Ik heb niet de indruk dat er iets moduleert bij onze pompen, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
12345caravan schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:30:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb niet de indruk dat er iets moduleert bij onze pompen, of zie ik dat verkeerd?
Heb je ze ook in de koel periode ? Daar is het namelijk beter te zien. Hier nu ook niet maar de warmtevraag is ook “hoog”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345caravan
Koelperiode moduleren ze wel. Dacht alleen dat ze dat ook tijdens verwarmen zouden doen. Blijkbaar niet. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:28
posttoast schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:52:
[...]

Tnx! Optisch lijkt ie vrij strak tegen de vloer te staan. Ik weet dat de onderste kap "open" kan (tijdens een van de kijkdagen in mijn huis stond ie niet helemaal dicht), maar ik heb geen idee waar er eventueel een scharnierpunt zit. Ik durf er ook niet aan te gaan rukken en trekken ;)
Bij mijn WPU5G heb ik nog ongeveer 1cm ruimte boven de plakpvc die tot aan de pootjes is gelegd.
Rukken en trekken is precies was je moet doen om het voorpaneel los te maken. Er is geen scharnierpunt, het paneel gaat er in z'n geheel af. Gewoon bovenin aan de linker en rechter zijkant je vingers achter de grijze rand zetten en een flinke ruk geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 11:28
Bij warmtebedrijf schakelt de bronpomp nog wel eens tussen 80% en 100% bij mijn WPU65I. Het moduleren is bij het verwarmingsbedrijf minder relevant; het hoogste rendement is wat het belangrijkste is en het elekrisch vermogen van de pompen is relatief klein en een hoger rendement is veel belangrijker. Overigens, maak je geen zorgen. Het hogere elektrisch vermogen krijg je gewoon als een heeel klein beetje extra warmte gratis erbij ;-)
12345caravan schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:53:
Koelperiode moduleren ze wel. Dacht alleen dat ze dat ook tijdens verwarmen zouden doen. Blijkbaar niet. :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Waarom zou dat moeten? De compressor draait op een vast toerental en er is bij verwarmen “dus” een constante warmtestroom bron uit en vloer in. De pompen kunnen dus op een vaste waarde (maximaal debiet) draaien.

Dat is optimaal bij een aan/uit compressor.

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 19-01-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 01:33
12345caravan schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:08:
Bv:
130 Type CH pump 1 0 1
131 Type CH pump 1 0 1
Welk type WPU heb je? Met AC of DC pompen? Mijn oude beestje met AC pompen kan ook niet moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:59
Ik heb bij een nieuw te bouwen appartement de keuze o.a. met een wpu5 tussen een 150 of 200 of 250 liter sww boiler. Woning krijgt 2 slaapkamers dus in principe max 4 bewoners. Wijzelf zijn met 2. Zou de 150 ltr boiler afdoende zijn, geen bad alleen “normale” douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-05 21:34
Welke pomp moduleert en waarom tijdens koelen?

De compressor wordt buiten beschouwing gelaten, zou verwachten dat "ze" alleen moduleren om de minimale aanvoer temperatuur te bewaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
scofield schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:57:
Ik heb bij een nieuw te bouwen appartement de keuze o.a. met een wpu5 tussen een 150 of 200 of 250 liter sww boiler. Woning krijgt 2 slaapkamers dus in principe max 4 bewoners. Wijzelf zijn met 2. Zou de 150 ltr boiler afdoende zijn, geen bad alleen “normale” douche.
Garantiefondsen zoals SWK hebben minimale eisen voor de boilerinhoud: https://cms.swk.nl/app/up...0-02-18-Module-II-S-1.pdf tabel 1.2.d onderaan tweede bladzijde.

Twee slaapkamers = 3 personen. Dus 150L is minimaal voldoende ook zonder douche-WTW. (Je krijgt dus 150L de rest is meerwerk, denk ik)

Krijg je een WTW? In mijn huis is een 200L vat prima met 4 personen (2 volw + 2 pubers) wel met verticale douche-WTW. Geen bad.

150L kan vast prima met 2 personen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Grim20 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:31:
[...]

Welke pomp moduleert en waarom tijdens koelen?

De compressor wordt buiten beschouwing gelaten, zou verwachten dat "ze" alleen moduleren om de minimale aanvoer temperatuur te bewaken?
Koelen:
De WPU mengt het retourwater van de CV met retour water dat ook langs de (koelbedrijf) warmtewisselaar van CV met de bron. Er wordt dus warm met koud water gemengd. Op die manier regelt de WPU de aanvoertemperatuur van de CV op 18 graden of hoger.

Tijdens dat proces is de warmteflow uit de bron niet constant, maar sterk afhankelijk van de warmteflow (temperatuursverschil) van de vloerverwarming. De bronpomp moduleert om het temperatuurverschil over de koelbedrijf-warmtewisselaar precies goed te houden, zodat de boel in evenwicht blijft.
Ondertussen draait de CV pomp op een vast debiet.

In dit scenario kun je vaak in voor- en najaar energie besparen door de CV pomp zachter te zetten, je koelt dan minder goed en dus langer, maar in totaal kan dit zuiniger zijn. Dit kan alleen werken als je niet 24h per dag maximaal moet koelen, dus in voor- en najaar. Tijdens een hittegolf moet de CV pomp natuurlijk zo hard mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
dixet schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Bij mijn WPU5G heb ik nog ongeveer 1cm ruimte boven de plakpvc die tot aan de pootjes is gelegd.
Rukken en trekken is precies was je moet doen om het voorpaneel los te maken. Er is geen scharnierpunt, het paneel gaat er in z'n geheel af. Gewoon bovenin aan de linker en rechter zijkant je vingers achter de grijze rand zetten en een flinke ruk geven
Dank! Is gelukt :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
vliegnerd schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:31:
[...]

Garantiefondsen zoals SWK hebben minimale eisen voor de boilerinhoud: https://cms.swk.nl/app/up...0-02-18-Module-II-S-1.pdf tabel 1.2.d onderaan tweede bladzijde.

Twee slaapkamers = 3 personen. Dus 150L is minimaal voldoende ook zonder douche-WTW. (Je krijgt dus 150L de rest is meerwerk, denk ik)

Krijg je een WTW? In mijn huis is een 200L vat prima met 4 personen (2 volw + 2 pubers) wel met verticale douche-WTW. Geen bad.

150L kan vast prima met 2 personen.
Klopt wat je schrijft, rest is meerwerk. Geen douche wtw, wel wtw ook van Itho daalderop ws. Volgens meerwerk is het +1580 voor upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 15:00
scofield schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:57:
200 liter (en een douche wtw) is voldoende voor ca 40 minuten douchen.

Je kan nog een beetje tweaken aan de watertemperatuur in het buffervat. Hoe hoger hoe langere douchetijd maar dat wordt dan wel minder efficiënt opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
..

[ Voor 98% gewijzigd door RF1000 op 20-01-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
scofield schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:08:
[...]

Klopt wat je schrijft, rest is meerwerk. Geen douche wtw, wel wtw ook van Itho daalderop ws. Volgens meerwerk is het +1580 voor upgrade.
Voor een 2 persoons huishouden zou ik die 1580
in mijn zak houden.

Maar als je van luxe lang douchen houdt en/of vaker per dag doucht met sporten ofzo, dan is 200L wel fijn.

[ Voor 14% gewijzigd door vliegnerd op 20-01-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-05 12:05
Wij hebben een 150l boiler, douchegoot wtw en regendouche en bad (maar die wordt zelden gebruikt). Zijn met zijn vieren, 2 pubers.
We moeten de boiler op comfort zetten, dan warmt hij best snel weer op. Als we met zijn vieren achter elkaar willen douchen is het echt te weinig.

Ik zou liever een douchegoot wtw nemen dan een grotere boiler, die verdien je uiteindelijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
[...]

1580 euro meerwerk om van 150 liter naar 200 te gaan?? 8)7 meerprijs van een 200 liter vat tov 150 is 115 euro ex btw. En dat nog zonder korting....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Volgens mij zag ik dat in de meer/minderwerk opgave. Vindt het ook knap grof. Zal er nog eens goed naar kijken/lezen. Het is nml nog niet zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
scofield schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:24:
Volgens mij zag ik dat in de meer/minderwerk opgave. Vindt het ook knap grof. Zal er nog eens goed naar kijken/lezen. Het is nml nog niet zover.
In 2020 was de meerwerkprijs voor een 200L vat 670 euro excl btw bij mijn nieuwbouwwoning.
Prijspijl 2025 (+30%) is dat 1050 incl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorimax
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-05 11:44
Ik heb de Itho warmtepomp type WPU 65I-5G en gebruikt dynamische stroom tarieven via Zonneplan.
Nu zou ik graag de warmtepomp alleen aansturen bij lage prijzen. Op dit moment slaat de pomp aan wanneer de thermostat warme vraagt. aangezien de schommelingen zo beperkt zijn denk ik dat het best mogelijke is om deze dan alleen aan te laten staan bij een bepaald minimum stroom tarief.

Is er iemand die dit al voor elkaar gekregen heeft met behulp van de "Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module" ?

Zo ja is het mogelijk het stappenplan te delen? ik denk dat er meerdere mensen baat bij zullen hebben!

Alvast heel erg bedankt!
Joep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Jorimax schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:50:
Ik heb de Itho warmtepomp type WPU 65I-5G en gebruikt dynamische stroom tarieven via Zonneplan.
Nu zou ik graag de warmtepomp alleen aansturen bij lage prijzen. Op dit moment slaat de pomp aan wanneer de thermostat warme vraagt. aangezien de schommelingen zo beperkt zijn denk ik dat het best mogelijke is om deze dan alleen aan te laten staan bij een bepaald minimum stroom tarief.

Is er iemand die dit al voor elkaar gekregen heeft met behulp van de "Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module" ?

Zo jou is het mogelijk het stappenplan te delen? ik denk dat er meerder mensen baat bij zullen hebben!

Alvast heel erg bedankt!
Joep
Ja er zijn meerdere gebruikers hier die dit doen. (Ik niet).
In de startpost staat al het één en ander, maar ik denk dat vooral @Onl1ne1373 kan vertellen hoe/wat/waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:50

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

vliegnerd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:48:
[...]

In 2020 was de meerwerkprijs voor een 200L vat 670 euro excl btw bij mijn nieuwbouwwoning.
Prijspijl 2025 (+30%) is dat 1050 incl btw.
[...]

belachelijke prijzen allemaal. In augustus 2022 bij het sluiten van onze meerwerk datum betaalde ik hiervoor 395 euro excl btw.

Overigens gaf onze aannemer het volgende hierover aan mocht iemand totale douche-tijd willen weten met 200L:
De standaard boiler heeft een inhoud van 150 liter (geeft 200 liter watervan 40 graden). Deze kan vergroot worden naar 200 liter (geeft 265 liter van 40 graden). (De standaard boiler met spaardouche van 6 ltr/min is ongeveer 33 min warm water. Met de grotere boiler is dit ongeveer 43 min met dezelfde spaardouche.)

Achteraf had ik een nog grotere boiler gewild omdat met 4 personen douchen (3 vrouwen :+ ) 200L nog krap is als je ook veel warm water in de keuken gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Danfoss op 20-01-2025 16:19 ]

Sys Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Jorimax schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:50:

Zo ja is het mogelijk het stappenplan te delen? ik denk dat er meerdere mensen baat bij zullen hebben!

Alvast heel erg bedankt!
Joep
Op zich is dat vrij makkelijk te doen. Je blokkeert gewoon het warmtebedrijf op de manier uit de start post en heft die op als je prijs laag genoeg is.
Voorwaarde is dus dat je je dynamische dagprijzen op kan vragen binnen HA en gaat koppelen aan de MQTT berichten om het warmtebedrijf te blocken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Op zich is dat vrij makkelijk te doen. Je blokkeert gewoon het warmtebedrijf op de manier uit de start posten die het je op als je prijs laag genoeg is.
Voorwaarde is dus dat je je dynamische dagprijzen op kan vragen binnen HA en gaat koppelen aan de MQTT berichten om het warmtebedrijf te blocken.
één nadeel van deze methode is dat je een foutmelding (handbediening actief) op je spider krijgt. (En mogelijk een telefoontje van een installateur als die remote monitoren).

Een andere optie, die ook in de startpost staat, is het remote aanpassen van het setpoint van de spiders. Tarief hoog -> setpoint forse lager enzovoorts.
Nadeel: Je blokkeert hiermee niet echt de warmtevraag, je moet echt anticiperen.

Optie drie is via een opentherm gateway tussen de spider en WPU (tussen de bedrade verbinding) en daarin de warmtevraag blokkeren.
Nadeel: andere hardware nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:06:
[...]

één nadeel van deze methode is dat je een foutmelding (handbediening actief) op je spider krijgt. (En mogelijk een telefoontje van een installateur als die remote monitoren).

Een andere optie, die ook in de startpost staat, is het remote aanpassen van het setpoint van de spiders. Tarief hoog -> setpoint forse lager enzovoorts.
Nadeel: Je blokkeert hiermee niet echt de warmtevraag, je moet echt anticiperen.

Optie drie is via een opentherm gateway tussen de spider en WPU (tussen de bedrade verbinding) en daarin de warmtevraag blokkeren.
Ik ken/heb ze alle drie :+ .
Ik gebruik het verlagen en verhogen om pendelen te voorkomen en om runs te beperken maar dat is inderdaad wel even kritisch en niet heel snel goed te krijgen. De makkelijkste optie is gewoon het blokkeren en leven met de foutmelding. Dat kan zonder tussenkomst van andere hardware en is heel snel in HA voor elkaar te boksen.

Ik kan heel mijn verhaal en setup posten als daar misschien behoefte aan is? Is wel een lapje tekst.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 20-01-2025 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
@GeeMoney set het hier, dan linken we er in de startpost naar. Blijft die ook beetje overzichtelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjepers
vliegnerd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Ik heb nog wat informatie over optie 3.
Ik heb afgelopen week een Adam van plugwise tussen de Spider en de WPU gezet. Zou moeten kunnen volgens Itho.
Je kunt de Adam instellen als schakelklok.
Jammer genoeg werkt dit niet in combinatie met de WPU. Deze ziet dan niet de Spider.
Gevolg foutmelding 43. Sluit een geschikte Spider aan. De WPU reageert niet meer.

Contact opgenomen met Plugwise.
De techneut die de Adam dusdanig heeft ontworpen en dat deze voor een bedrade Spider geplaatst kan worden gaf aan, dat dit niet werkt bij UPU - Adam - Spider. Hij heeft vandaag nogmaals navraag gedaan bij Itho.
Hun antwoord was weer, kan niet met geen enkel apparaat. En dat willen ze ook niet.
We willen dat de Spider altijd op de zelfde temp staat ingesteld. Zo kan de WPU lekker de hele dag kan door pruttelen.

Ik heb de afgelopen dagen de proef op de som genomen. 2 dagen Spider constant op 21gr ivm onze handmatige instellingen. Het energieverbruik was 200% meer bij constant op 21gr. Bovendien is het comfort bij de Spider constant op 21gr minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 17:09
Danfoss schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:17:
[...]

[...]

belachelijke prijzen allemaal. In augustus 2022 bij het sluiten van onze meerwerk datum betaalde ik hiervoor 395 euro excl btw.

Overigens gaf onze aannemer het volgende hierover aan mocht iemand totale douche-tijd willen weten met 200L:
De standaard boiler heeft een inhoud van 150 liter (geeft 200 liter watervan 40 graden). Deze kan vergroot worden naar 200 liter (geeft 265 liter van 40 graden). (De standaard boiler met spaardouche van 6 ltr/min is ongeveer 33 min warm water. Met de grotere boiler is dit ongeveer 43 min met dezelfde spaardouche.)

Achteraf had ik een nog grotere boiler gewild omdat met 4 personen douchen (3 vrouwen :+ ) 200L nog krap is als je ook veel warm water in de keuken gebruikt.
Wij hebben vorig jaar voor het vergroten van de boiler van 200 -> 240 liter 495,- incl btw betaald als meerwerk bij onze nieuwbouw woning.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GeeMoney
Wellicht leuk/handig om eens te recappen wat er nu allemaal wel en niet draait en waarom en wat ik daarvoor allemaal gebruikt heb.
Laat ik beginnen met nogmaals dank uit te spreken naar @vliegnerd , @Onl1ne1373 , @arjenhiemstra , @wortelsoft voor de ontwikkelingen, add-on, firmware, ramses coderingen etc. Chapeau

Even kort wat gegevens:
  • Nieuwbouw woning uit 2019
  • Vrijstaand, 228m2 woonoppervlakte en 987m3 inhoud.
  • Itho Daalderop WPU-4G met 200Liter SWW vat op de 2e verdieping in de technische ruimte naast de Master Bedroom.
  • Woonkamer, 4 slaapkamers, 2 badkamers en een bijkeuken/kantoor waarvan alleen de badkamers geen eigen thermostaat hebben, de rest dus wel via Autotemps en Spiders.
  • Home Assistant en Fibaro Home Center draaien t.b.v Home Automation / slimme aansturing van alle verlichting, toegangshek, camera’s en deurbellen.
  • Honeywell HGI-80 gateway t.b.v. aansturen en luisteren naar de Autotemps en Spider thermostaten gekoppeld via USB aan mijn Synology welke dus HomeAssistant als Virtual Machine draait.
  • Ramses integratie actief binnen Home Assistant welke de HGI-80 module kan aansturen en uitlezen die op zijn beurt dus weer communiceert naar de thermostaten en Autotemps.
  • Fibaro Climate gebruik ik als aansturing voor de thermostaten en het toepassen van nachtverlaging (meer hierover later) . Home Assistant fungeert in mijn geval als gateway/proxy voor alles. Komt omdat Fibaro mijn main Home Automation platform is en ik hier een iPad heb welke dienst doet als dashboard voor alle aansturing.
Het grootste probleem was voornamelijk de herrie die de compressor maakt van de warmtepomp tijdens verwarmen. Gezien wij dus direct naast de pomp slapen en er ook in de nacht voornamelijk veel verwarmd werd kon mijn vrouw hier vaak niet van slapen. In het begin was de enige oplossing om de pomp en hoofdthermostaat in zijn geheel uit te schakelen, naisoleren werkte namelijk niet afdoende: Isoleren Ruimte
Het nadeel aan helemaal uitschakelen is dat we hem weleens vergaten weer in te schakelen in de ochtend en dat we dan dus ook mogelijk geen warm water meer hadden of daar op moesten gaan wachten.
Het betekende ook dat (zeker als ze eens op tijd naar bed ging) de pomp soms wel 12 uur lang uit stond terwijl ze eigenlijk alleen moeite had om in slaap te komen maar vaak in de nacht zelf wel door kon slapen. De pomp stond dus ook vaak onnodig lang uit.

Met de komst van de add-on van @arjenhiemstra begon het uitlezen en het beter begrijpen van de pomp en zijn gedrag en toen viel bijvoorbeeld ook het pendelen op in het voor- en najaar.
Door zon inslag op de woning en/of thermostaten kwam het weleens voor dat de pomp in februari/maart in koelmodus sprong om vervolgens 4 uur later weer doodleuk te moeten gaan verwarmen. In het najaar zag ik het ook gebeuren. Dat leek mij ook nogal zonde van de energie.

Uiteindelijk op dit topic gewezen door @wortelsoft en toen begon het avontuur :) .
Het grootste probleem als eerste aangepakt, warmtebedrijf blokkeren via de add-on. Via Home Assistant stuurde ik nu een MQTT bericht naar de add-on om het warmtebedrijf te blokkeren om 23:00 uur en weer vrij te geven om 01:00 uur. Dit zorgde ervoor dat mijn vrouw lekker kon gaan slapen en de pomp daarna zijn programma weer kon hervatten.
Een heel enkele keer werd ze wakker in de nacht en kon dan toch weer moeilijk in slaap komen. Hierop heb ik een “noodknop” gebouwd in Home Assistant.
Bi het indrukken blokkeert die onherroepelijk voor 1 uur nogmaals het warmtebedrijf. Ook dit werkte fantastisch.

Nu nog het pendelen en de wens om nachtverlaging toe te kunnen passen. Dit laatste zorgt er vooral voor dat de pomp in de nacht nog minder aan zal slaan zonder al teveel op comfort in te moeten leveren. Ik kan immers zelf bepalen wat de grens wordt om weer aan te slaan. Mijn huidige nachtverlaging is slechts een halve graad tov het setpoint van overdag. De woning is goed geïsoleerd en zelfs nu rond het vriespunt buiten duurt het ongeveer 4 uur om een halve graad af te koelen.

Hiervoor heb ik een Honeywell HGI-80 gateway op de kop getikt op marktplaats en deze aan mijn Synology gehangen en 1 op 1 doorgezet naar de Home Assistant Virtual Machine.
Mijn NAS staat echter in een 19" rack in mijn garage en het bereik van de HGI-80 was niet toereikend genoeg op die plek om ook de thermostaten op de bovenste verdieping te kunnen beluisteren/aansturen. Gelukkig barst ik van de loze leidingen en zodoende heb ik de HGI-80 nu bovenin de meterkast kunnen plaatsen door middel van een USB-over-Ethernet kabel te gebruiken.
Nu ziet de Synology/HomeAssstant VM deze als een serieel device en RAMSES is het protocol wat de Autotemps en thermostaten “praten”. Deze integratie dus geladen binnen HA en de locatie van de USB adapter aangegeven.
Hiermee werd het al mogelijk om “te luisteren” en zodoende alle ramses communicatie (ook van de buren :+ ) af te vangen.
Dankzij @vliegnerd en @Onl1ne1373 was het identificeren van mijn eigen Autotemps en thermostaten mogelijk door setpoints te wijzigen en hex naar decimalen om te zetten.
De ramses integratie maakt namelijk een packet.log aan welke je dus kan bekijken om de communicatie in te zien.

De HGI-80 gateway begint vaak met 18: de Autotemps beginnen vaak met 02: en de Thermostaten hebben een adres beginnend met 21: . (Zie pakket.log snippet)
Binnen HA kun je nu alle devices opvoeren als entiteiten met hun betreffende adressen.
Dankzij de blueprints van @Onl1ne1373 werd het vanaf dat moment ook mogelijk om setpoints te wijzigen op de thermostaten via Home Assistant -> RAMSES -> HGI-80 -> Thermostaat.
Dit werkt natuurlijk wederom perfect !Het voordeel van de blueprint en het wijzigen van de setpoints is dat je geen foutmelding krijgt op de thermostaten en dat je dus nu ook op afstand je thermostaten kunt wijzigen en/of uitlezen. Geen must, wel leuk.

Fibaro (mijn main home automation platform) heeft een Climate “integratie”. Hierin kan je zelf thermostaat devices definiëren en vervolgens schedules aanmaken om setpoints te sturen.
Mijn thermostaat definitie is dus feitelijk een restAPI call naar de Home Assistant entiteit van de betreffende thermostaat.
De Blueprint kan ook een schedule uitvoeren maar ik heb er in mijn geval voor gekozen om dat via Fibaro te laten lopen om het simpele feit dat dat mijn standaard dashboard is op de iPad bediening hier in huis en ik geen zin had in andere dashboards of apps op te moeten roepen om een keer een uitzondering op de thermostaten door te voeren.

Even wat plaatjes bij de tekst:

Een HGI-80:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX9Em4vGsebi72dPAfsTIk46qTo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/iQwpNloyZy6dyxT7GH9mUat2.png?f=fotoalbum_medium

Synology VM koppeling USB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdG8xgTwtYy8rwCCxmjrWXVWiUc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/rkKZ7yEVrCm02S0Kulf1FOTs.png?f=fotoalbum_medium

Thermostaat in mijn configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Woonkamer_Thermostaat
    unique_id: "Woonkamer Thermostaat"
    heater: input_boolean.thermostat_heater
    target_sensor: sensor.itho_heatpump_itho_wpu_current_room_temp
    target_temp_step: 0.5
    min_temp: 18
    max_temp: 24

Snippet uit de packet.log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2025-01-20T20:01:22.462890 077  I --- 02:249248 02:249148 --:------ 4E01 018 007FFF074F7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF00
2025-01-20T20:01:22.975958 095  I --- 21:059402 --:------ 21:059402 3EF0 006 0200000C0200
2025-01-20T20:01:23.479571 076  I --- 02:249248 02:249148 --:------ 4E01 018 007FFF074F7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF00
2025-01-20T20:01:24.537353 086 RQ --- 20:216660 37:114000 --:------ 4401 020 103A678E9D840000000000000000000000000003
2025-01-20T20:01:24.778283 084  W --- 20:216660 37:114000 --:------ 4401 020 103A678E9D8400678E9D847C043A678E9D840003
2025-01-20T20:01:27.633926 090 RQ --- 21:132876 02:249148 --:------ 0008 001 03
2025-01-20T20:01:35.342072 095  I --- --:------ --:------ 21:000171 1FD4 003 0015F2
2025-01-20T20:01:39.677159 078  I --- --:------ --:------ 02:249248 1FD4 003 0091E8
2025-01-20T20:01:41.635719 045  W --- 02:249136 02:249191 --:------ 4E04 003 000006
2025-01-20T20:01:41.696376 046  I --- 02:249191 02:249136 --:------ 4E04 003 000006
2025-01-20T20:01:54.144540 071  I --- --:------ --:------ 37:206860 10E2 003 002DD7

Blueprint voorbeeld met adres gegevens en schedule:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCXkwUa7nYheVCy1H3C3wl-nR5U=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/FSlAnOqX9GyUgrObqNvnsYIC.png?f=fotoalbum_medium
(let op, ik gebruik het schedule dus niet, maar er is 1 opgegeven maar die is dus nooit actief, ik gebruik de Fibaro scheduler)

HA Dashboard snippet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESUBT7evTwojwTT7h1HZh_eLvSk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/mQZ3Unkhvge6OP3qn9CaPPiX.png?f=fotoalbum_medium
Ik zie dus of heating actief is en of mijn scheduler om die te blokkeren actief is, een aantal thermostaten en een aantal kleppen. Uiteraard is er nog veel, veel meer info en grafieken beschikbaar.

Fibaro Climate:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qU7res5CFYKDdeuJLb8bULdUtMg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/z9oQiUAPQekizadfLmmE2ETw.png?f=fotoalbum_medium

Fibaro scheduler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KTl7lRvCg2HbiWBsN-aCNUlXG8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/GaktxPbmG9dLAZ7COo4x6Kfo.png?f=fotoalbum_medium
(de fibaro scheduler kent dus max 4 setpoints op 1 dag, erg handig in het voor en najaar en zoals je kan zien rek ik de nachtverlaging in het weekend nog ietsje op).

Fibaro thermostaat definitie:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
function QuickApp:setThermostatMode(mode)
    self:updateProperty("thermostatMode", mode)
end

-- handle action for setting set point for heating
function QuickApp:setHeatingThermostatSetpoint(value)
    self:updateProperty("heatingThermostatSetpoint", { value= value, unit= "C" })
    self:updateProperty("heatingThermostatSetpointCapabilitiesMax", 24)
    self:updateProperty("heatingThermostatSetpointCapabilitiesMin", 18)
    self.http:request('http://' .. self.ipaddr .. ':8123/api/services/climate/set_temperature', {
    options={
        method = 'POST',
        headers = {
            ['Content-Type'] = 'application / json',
            [ 'Authorization'] = 'Bearer ' .. self.token,
        },
                --data = payload
                data = '{"entity_id": "climate.woonkamer_thermostaat", "temperature": ' .. tostring(value) .. '}'
},
    success = function(response)
            self:debug(data)
            self:debug(response.status)
            self:debug(response.data)
    end,
            error = function(message)
                self:warning("Cannot connect to the server! (error: " .. message .. ")")
    end 
})
end

(hier zie je dus dat ik een http call doe richting <self.ipaddr> dit is het IP van mijn Home Assistant als variabele) en ik doe dus een POST actie met de testring variabele die Fibaro doorgeeft aan HA.

In het voor en najaar stel ik dus de Fibaro schedules zo in dat mijn temp overdag mee omhoog schuift en in de avond weer iets mee omlaag schuift. Daarmee voorkom ik onnodig verwarmen/koelen. Ik gebruik dus de gratis warmte van de zon en door het omhoog schuiven over de dag voorkom ik dat het huis vanuit de WPU gezien teveel opwarmt en dan plots gaat koelen. Om vervolgens als de zon weg is, het huis dus teveel afgekoeld is en hij weer begint met verwarmen.

Hetzelfde doe ik nu als mijn vrouw de ramen open zet op de slaapkamers om "lekker te luchten" . Alle warmtevraag knalt dan omhoog, en temp in de kamers zakt snel. ik schakel dan voor 2 uurtjes alle thermostaten uit door ze helemaal omlaag te zetten. (Binnen Fibaro gebeurt dat door een scene met triggers, als temp >2 graden zakt binnen 30min activeer dan <set_thermostats_freeze> )
Je bent gewoon een stuk dynamischer en vooral het mee omhoog en omlaag schuiven vereist een leercurve om te herkennen wanneer welke kamer omhoog moet. Ik heb hier screenshots van gemaakt zodat ik deze straks weer kan herhalen.

Op mijn Synology heb ik een Virtual Machine draaien met Home Assistant met 2 cpu's, 3GB RAM en 40GB diskruimte. History bewaar ik 60 dagen binnen HA en momenteel is mijn database rond de 2.4GB .
Fibaro is een appliance, meer hierover: Het grote Fibaro HomeCenter topic

Ik ben dus nu in staat om:
  • Nachtverlaging toe te passen.
  • Remote thermostaten aan te sturen.
  • Geen foutmelding op de thermostaten aanwezig.
  • Pendelen te voorkomen in het voor- en najaar.
  • Koel/warmte vraag te sturen.
  • C.V. Pomp te wijzigen i.v.m. efficiënter koelen in de zomer.

[ Voor 129% gewijzigd door GeeMoney op 21-01-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-05 16:15
GeeMoney schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:56:
Wellicht leuk/handig om eens te recappen wat er nu allemaal wel en niet draait en waarom en wat ik daarvoor allemaal gebruikt heb.
Laat ik beginnen met nogmaals dank uit te spreken naar @vliegnerd , @Onl1ne1373 , @arjenhiemstra , @wortelsoft voor de ontwikkelingen, add-on, firmware, ramses coderingen etc. Chapeau

Even kort wat gegevens:
  • Nieuwbouw woning uit 2019
  • Vrijstaand, 228m2 woonoppervlakte en 987m3 inhoud.
  • Itho Daalderop WPU-4G met 200Liter SWW vat op de 2e verdieping in de technische ruimte naast de Master Bedroom.
  • Woonkamer, 4 slaapkamers, 2 badkamers en een bijkeuken/kantoor waarvan alleen de badkamers geen eigen thermostaat hebben, de rest dus wel via Autotemps en Spiders.
  • Home Assistant en Fibaro Home Center draaien t.b.v Home Automation / slimme aansturing van alle verlichting, toegangshek, camera’s en deurbellen.
  • Honeywell HGI-80 gateway t.b.v. aansturen en luisteren naar de Autotemps en Spider thermostaten gekoppeld via USB aan mijn Synology welke dus HomeAssistant als Virtual Machine draait.
  • Ramses integratie actief binnen Home Assistant welke de HGI-80 module kan aansturen en uitlezen die op zijn beurt dus weer communiceert naar de thermostaten en Autotemps.
  • Fibaro Climate gebruik ik als aansturing voor de thermostaten en het toepassen van nachtverlaging (meer hierover later) . Home Assistant fungeert in mijn geval als gateway/proxy voor alles. Komt omdat Fibaro mijn main Home Automation platform is en ik hier een iPad heb welke dienst doet als dashboard voor alle aansturing.
Het grootste probleem was voornamelijk de herrie die de compressor maakt van de warmtepomp tijdens verwarmen. Gezien wij dus direct naast de pomp slapen en er ook in de nacht voornamelijk veel verwarmd werd kon mijn vrouw hier vaak niet van slapen. In het begin was de enige oplossing om de pomp en hoofdthermostaat in zijn geheel uit te schakelen, naisoleren werkte namelijk niet afdoende: Isoleren Ruimte
Het nadeel aan helemaal uitschakelen is dat we hem weleens vergaten weer in te schakelen in de ochtend en dat we dan dus ook mogelijk geen warm water meer hadden of daar op moesten gaan wachten.
Het betekende ook dat (zeker als ze eens op tijd naar bed ging) de pomp soms wel 12 uur lang uit stond terwijl ze eigenlijk alleen moeite had om in slaap te komen maar vaak in de nacht zelf wel door kon slapen. De pomp stond dus ook vaak onnodig lang uit.

Met de komst van de add-on van @arjenhiemstra begon het uitlezen en het beter begrijpen van de pomp en zijn gedrag en toen viel bijvoorbeeld ook het pendelen op in het voor- en najaar.
Door zon inslag op de woning en/of thermostaten kwam het weleens voor dat de pomp in februari/maart in koelmodus sprong om vervolgens 4 uur later weer doodleuk te moeten gaan verwarmen. In het najaar zag ik het ook gebeuren. Dat leek mij ook nogal zonde van de energie.

Uiteindelijk op dit topic gewezen door @wortelsoft en toen begon het avontuur :) .
Het grootste probleem als eerste aangepakt, warmtebedrijf blokkeren via de add-on. Via Home Assistant stuurde ik nu een MQTT bericht naar de add-on om het warmtebedrijf te blokkeren om 23:00 uur en weer vrij te geven om 01:00 uur. Dit zorgde ervoor dat mijn vrouw lekker kon gaan slapen en de pomp daarna zijn programma weer kon hervatten.
Een heel enkele keer werd ze wakker in de nacht en kon dan toch weer moeilijk in slaap komen. Hierop heb ik een “noodknop” gebouwd in Home Assistant.
Bi het indrukken blokkeert die onherroepelijk voor 1 uur nogmaals het warmtebedrijf. Ook dit werkte fantastisch.

Nu nog het pendelen en de wens om nachtverlaging toe te kunnen passen. Dit laatste zorgt er vooral voor dat de pomp in de nacht nog minder aan zal slaan zonder al teveel op comfort in te moeten leveren. Ik kan immers zelf bepalen wat de grens wordt om weer aan te slaan. Mijn huidige nachtverlaging is slechts een halve graad tov het setpoint van overdag. De woning is goed geïsoleerd en zelfs nu rond het vriespunt buiten duurt het ongeveer 4 uur om een halve graad af te koelen.

Hiervoor heb ik een Honeywell HGI-80 gateway op de kop getikt op marktplaats en deze aan mijn Synology gehangen en 1 op 1 doorgezet naar de Home Assistant Virtual Machine.
Mijn NAS staat echter in een 19" rack in mijn garage en het bereik van de HGI-80 was niet toereikend genoeg op die plek om ook de thermostaten op de bovenste verdieping te kunnen beluisteren/aansturen. Gelukkig barst ik van de loze leidingen en zodoende heb ik de HGI-80 nu bovenin de meterkast kunnen plaatsen door middel van een USB-over-Ethernet kabel te gebruiken.
Nu ziet de Synology/HomeAssstant VM deze als een serieel device en RAMSES is het protocol wat de Autotemps en thermostaten “praten”. Deze integratie dus geladen binnen HA en de locatie van de USB adapter aangegeven.
Hiermee werd het al mogelijk om “te luisteren” en zodoende alle ramses communicatie (ook van de buren :+ ) af te vangen.
Dankzij @vliegnerd en @Onl1ne1373 was het identificeren van mijn eigen Autotemps en thermostaten mogelijk door setpoints te wijzigen en hex naar decimalen om te zetten.
De ramses integratie maakt namelijk een packet.log aan welke je dus kan bekijken om de communicatie in te zien.

De HGI-80 gateway begint vaak met 18: de Autotemps beginnen vaak met 02: en de Thermostaten hebben een adres beginnend met 21:
Binnen HA kun je nu alle devices opvoeren als entiteiten met hun betreffende adressen.
Dankzij de blueprints van @onliner werd het vanaf dat moment ook mogelijk om setpoints te wijzigen op de thermostaten via Home Assistant -> RAMSES -> HGI-80 -> Thermostaat.
Dit werkt natuurlijk wederom perfect !Het voordeel van de blueprint en het wijzigen van de setpoints is dat je geen foutmelding krijgt op de thermostaten en dat je dus nu ook op afstand je thermostaten kunt wijzigen en/of uitlezen. Geen must, wel leuk.

Fibaro (mijn main home automation platform) heeft een Climate “integratie”. Hierin kan je zelf thermostaat devices definiëren en vervolgens schedules aanmaken om setpoints te sturen.
Mijn thermostaat definitie is dus feitelijk een restAPI call naar de Home Assistant entiteit van de betreffende thermostaat.
De Blueprint kan ook een schedule uitvoeren maar ik heb er in mijn geval voor gekozen om dat via Fibaro te laten lopen om het simpele feit dat dat mijn standaard dashboard is op de iPad bediening hier in huis en ik geen zin had in andere dashboards of apps op te moeten roepen om een keer een uitzondering op de thermostaten door te voeren.

Even wat plaatjes bij de tekst:

Een HGI-80:
[Afbeelding]

Synology VM koppeling USB:
[Afbeelding]

Thermostaat in mijn configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Woonkamer_Thermostaat
    unique_id: "Woonkamer Thermostaat"
    heater: input_boolean.thermostat_heater
    target_sensor: sensor.itho_heatpump_itho_wpu_current_room_temp
    target_temp_step: 0.5
    min_temp: 18
    max_temp: 24

Snippet uit de packet.log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2025-01-20T20:01:22.462890 077  I --- 02:249248 02:249148 --:------ 4E01 018 007FFF074F7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF00
2025-01-20T20:01:22.975958 095  I --- 21:059402 --:------ 21:059402 3EF0 006 0200000C0200
2025-01-20T20:01:23.479571 076  I --- 02:249248 02:249148 --:------ 4E01 018 007FFF074F7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF00
2025-01-20T20:01:24.537353 086 RQ --- 20:216660 37:114000 --:------ 4401 020 103A678E9D840000000000000000000000000003
2025-01-20T20:01:24.778283 084  W --- 20:216660 37:114000 --:------ 4401 020 103A678E9D8400678E9D847C043A678E9D840003
2025-01-20T20:01:27.633926 090 RQ --- 21:132876 02:249148 --:------ 0008 001 03
2025-01-20T20:01:35.342072 095  I --- --:------ --:------ 21:000171 1FD4 003 0015F2
2025-01-20T20:01:39.677159 078  I --- --:------ --:------ 02:249248 1FD4 003 0091E8
2025-01-20T20:01:41.635719 045  W --- 02:249136 02:249191 --:------ 4E04 003 000006
2025-01-20T20:01:41.696376 046  I --- 02:249191 02:249136 --:------ 4E04 003 000006
2025-01-20T20:01:54.144540 071  I --- --:------ --:------ 37:206860 10E2 003 002DD7

Blueprint voorbeeld met adres gegevens en schedule:
[Afbeelding]
(let op, ik gebruik het schedule dus niet, maar er is 1 opgegeven maar die is dus nooit actief, ik gebruik de Fibaro scheduler)

HA Dashboard snippet:
[Afbeelding]
Ik zie dus of heating actief is en of mijn scheduler om die te blokkeren actief is, een aantal thermostaten en een aantal kleppen. Uiteraard is er nog veel, veel meer info en grafieken beschikbaar.

Fibaro Climate:
[Afbeelding]

Fibaro scheduler:
[Afbeelding]
(de fibaro scheduler kent dus max 4 setpoints op 1 dag, erg handig in het voor en najaar en zoals je kan zien rek ik de nachtverlaging in het weekend nog ietsje op).

Fibaro thermostaat definitie:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
function QuickApp:setThermostatMode(mode)
    self:updateProperty("thermostatMode", mode)
end

-- handle action for setting set point for heating
function QuickApp:setHeatingThermostatSetpoint(value)
    self:updateProperty("heatingThermostatSetpoint", { value= value, unit= "C" })
    self:updateProperty("heatingThermostatSetpointCapabilitiesMax", 24)
    self:updateProperty("heatingThermostatSetpointCapabilitiesMin", 18)
    self.http:request('http://' .. self.ipaddr .. ':8123/api/services/climate/set_temperature', {
    options={
        method = 'POST',
        headers = {
            ['Content-Type'] = 'application / json',
            [ 'Authorization'] = 'Bearer ' .. self.token,
        },
                --data = payload
                data = '{"entity_id": "climate.woonkamer_thermostaat", "temperature": ' .. tostring(value) .. '}'
},
    success = function(response)
            self:debug(data)
            self:debug(response.status)
            self:debug(response.data)
    end,
            error = function(message)
                self:warning("Cannot connect to the server! (error: " .. message .. ")")
    end 
})
end

(hier zie je dus dat ik een http call doe richting <self.ipaddr> dit is het IP van mijn Home Assistant als variabele) en ik die dus een POST actie met de testring variabele die Fibaro doorgeeft aan HA.

In het voor en najaar stel ik dus de Fibaro schedules zo in dat mijn temp overdag mee omhoog schuift en in de avond weer iets mee omlaag schuift. Daarmee voorkom ik onnodig verwarmen/koelen. Ik gebruik dus de gratis warmte van de zon en door het omhoog schuiven over de dag voorkom ik dat het huis vanuit de WPU gezien teveel opwarmt en dan plots gaat koelen. Om vervolgens als de zon weg is, het huis dus teveel afgekoeld is en hij weer begint met verwarmen.

Hetzelfde doe ik nu als mijn vrouw de ramen open zet op de slaapkamers om "lekker te luchten" . Alle warmtevraag knalt dan omhoog, en temp in de kamers zakt snel. ik schakel dan voor 2 uurtjes alle thermostaten uit door ze helemaal omlaag te zetten. (Binnen Fibaro gebeurt dat door een scene met triggers, als temp >2 graden zakt binnen 30min activeer dan <set_thermostats_freeze> )
Je bent gewoon een stuk dynamischer en vooral het mee omhoog en omlaag schuiven vereist een leercurve om te herkennen wanneer welke kamer omhoog moet. Ik heb hier screenshots van gemaakt zodat ik deze straks weer kan herhalen.

Op mijn Synology heb ik een Virtual Machine draaien met Home Assistant met 2 cpu's, 3GB RAM en 40GB diskruimte. History bewaar ik 60 dagen binnen HA en momenteel is mijn database rond de 2.4GB .
Fibaro is een appliance, meer hierover: Het grote Fibaro HomeCenter topic

Ik ben dus nu in staat om:
  • Nachtverlaging toe te passen.
  • Remote thermostaten aan te sturen.
  • Geen foutmelding op de thermostaten aanwezig.
  • Pendelen te voorkomen in het voor- en najaar.
  • Koel/warmte vraag te sturen.
  • C.V. Pomp te wijzigen i.v.m. efficiënter koelen in de zomer.
Bedankt voor de informatie! Begrijp ik het goed dat de HTTP-request ook buiten Fibaro kan worden gebruikt om op basis van dynamische tarieven de setpoints van de thermostaten aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Danfoss schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:17:
Gebruik je ook Comfort op thermostaat om te verwarmen? Met de Itho add-on kan je de temperatuur uitlezen van de boiler zodat je een idee hebt of je koud(er) water gaat krijgen op gegeven moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Midan schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:20:
[...]

Bedankt voor de informatie! Begrijp ik het goed dat de HTTP-request ook buiten Fibaro kan worden gebruikt om op basis van dynamische tarieven de setpoints van de thermostaten aan te passen?
Ja, dat klopt.
BInnen Fibaro gebruik ik Tibber, waarschijnlijk heb je ook zoiets binnen HomeAssistant. Dan kan je op basis van een onder/bovengrens dus de thermostaten setpoints wijzigen.
Uiteraard moet je dan dus wel een HGI-80 of equivalent hebben met de RAMSES integratie.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 21-01-2025 11:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vliegnerd
Ik het het overzicht van @GeeMoney aan de FAQ in de startpost toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:50

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

smesjz schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:46:
[...]

Gebruik je ook Comfort op thermostaat om te verwarmen? Met de Itho add-on kan je de temperatuur uitlezen van de boiler zodat je een idee hebt of je koud(er) water gaat krijgen op gegeven moment.
Ja hij staat op comfort want met eco hadden we soms een koude douche. Ook omdat ik in eco stand het verwarm moment naar 12:30 in de middag had gezet om zoveel mogelijk van de zonnepanelen te gebruiken.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Een vraag die misschien heel stom is, maar ik heb het antwoord niet gevonden. Ik zou graag de huidige temperatuur van het water in het boilervat uit willen kunnen lezen. Kan dat met die wifi module? Dat zou voor mij een reden tot aanschaf zijn :)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
posttoast schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:49:
Een vraag die misschien heel stom is, maar ik heb het antwoord niet gevonden. Ik zou graag de huidige temperatuur van het water in het boilervat uit willen kunnen lezen. Kan dat met die wifi module? Dat zou voor mij een reden tot aanschaf zijn :)
Jazeker, dan moet je hem aan je WPU hangen, dan zie je ook de boiler gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
GeeMoney schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:53:
[...]

Jazeker, dan moet je hem aan je WPU hangen, dan zie je ook de boiler gegevens.
Ok, ik zie in de documentatie niet direct terug waar dat dan zou moeten zijn. Onder /api.html?get=ithostatus? Of ergens anders?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
posttoast schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:55:
[...]

Ok, ik zie in de documentatie niet direct terug waar dat dan zou moeten zijn. Onder /api.html?get=ithostatus? Of ergens anders?
Daar zitten de gegevens tussen inderdaad :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
posttoast schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:49:
Je kan het inderdaad uitlezen, maar mijn ervaring is dat als het aangeeft dat de temperatuur bijvoorbeeld 15 graden is in de boiler, er nog steeds warm water beschikbaar is en meerdere mensen nog gewoon kunnen douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
Midan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Je kan het inderdaad uitlezen, maar mijn ervaring is dat als het aangeeft dat de temperatuur bijvoorbeeld 15 graden is in de boiler, er nog steeds warm water beschikbaar is en meerdere mensen nog gewoon kunnen douchen.
Dat is ook mijn ervaring. Als beide sensoren (upper/lower) een waarde aangeven onder de 30 graden heb ik nog wel gewoon 38 graden in de douche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Ja, helaas kun je die temperatuursensoren niet 1-op-1 vertalen naar hoeveel warm water beschikbaar is. Ze worden door de WPU gebruikt om te bepalen wanneer het vat tijdens opwarmen "warm genoeg" is.

Ik kan drie toestanden onderscheiden:
  1. Beide sensoren >50 graden: Vat is vol
  2. Beide sensoren >20 graden. Vat is nog meer dan 25% vol: Je kunt nog een paar keer douchen
  3. Beide sensoren <20 graden. Vat is nog minder dan 25% vol: Waarschijnlijk kun je douchen, hopelijk warm
Wij zitten heeeeel vaak in nummer 3, want vat op 50 graden in eco stand 8) Tot nu toe (in 2,5 jaar) maar één keer koud water gehad. Dus het valt bij ons erg mee. 4 personen, douche-wtw, 200L vat. Wij douchen kort, ook de pubers.

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 22-01-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:54

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Er is inderdaad niet veel van op aan te gaan, die temperaturen zijn veel lager dan dat er daadwerkelijk uit de kraan komt.

Gisteren rond 19 uur is er door de kinderen gedoucht maar vanmorgen ook nog weer om iets voor 10. Maar om kwart voor 8 niet dus waar die daling dan vandaan komt is een beetje een raadsel. Misschien is er wel iets warm water gepakt en is door de vulling van koud water de temperatuur extreem gezakt tijdens het minimale mengen van het water in het vat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FseZH4fTWLXxSo_bCglzxKkhTFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s9ht6zKfVSfjz9qTapQYyAkO.png?f=fotoalbum_large

Standaard stond het tapwater ingesteld op 58 graden maar ik heb hem nu al een paar maanden op 55 staan en wil steeds een beetje proefondervindelijk de temperatuur verlagen richting de 50 graden. Maar moet nog maar gaan kijken of dat haalbaar is met 2 kinderen. Dus 4 personen, douche-wtw, 240L voorraad, maar wonen er nog geen jaar dus kan nog genoeg experimenteren ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Viper op 22-01-2025 13:27 ]

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
Mr.Viper schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:26:
Er is inderdaad niet veel van op aan te gaan, die temperaturen zijn veel lager dan dat er daadwerkelijk uit de kraan komt.

Gisteren rond 19 uur is er door de kinderen gedoucht maar vanmorgen ook nog weer om iets voor 10. Maar om kwart voor 8 niet dus waar die daling dan vandaan komt is een beetje een raadsel. Misschien is er wel iets warm water gepakt en is door de vulling van koud water de temperatuur extreem gezakt tijdens het minimale mengen van het water in het vat?

[Afbeelding]

Standaard stond het tapwater ingesteld op 58 graden maar ik heb hem nu al een paar maanden op 55 staan en wil steeds een beetje proefondervindelijk de temperatuur verlagen richting de 50 graden. Maar moet nog maar gaan kijken of dat haalbaar is met 2 kinderen. Dus 4 personen, douche-wtw, 240L voorraad, maar wonen er nog geen jaar dus kan nog genoeg experimenteren ;)
Het blijft vreemd dat er 2 sensoren in het vat zitten die beide een lagere temperatuur aangeven dan het water dat uit de kraan komt. Ik zal eens kijken of de 3 'toestanden' die @vliegnerd beschreef bij mij ook van toepassing zijn (denk dat het aardig in de buurt komt).

Gelukkig hebben we hier met 5 personen (waarvan 2 pubers) nooit een koude douche gehad. De boiler temperatuur heb ik destijds direct verlaagd van 58 naar, ik geloof, 52 graden. Op de eco stand is dit voor ons dus voldoende. Het gaat trouwens om een 240 liter model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:54

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

silvanverschuur schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Het blijft vreemd dat er 2 sensoren in het vat zitten die beide een lagere temperatuur aangeven dan het water dat uit de kraan komt. Ik zal eens kijken of de 3 'toestanden' die @vliegnerd beschreef bij mij ook van toepassing zijn (denk dat het aardig in de buurt komt).

Gelukkig hebben we hier met 5 personen (waarvan 2 pubers) nooit een koude douche gehad. De boiler temperatuur heb ik destijds direct verlaagd van 58 naar, ik geloof, 52 graden. Op de eco stand is dit voor ons dus voldoende. Het gaat trouwens om een 240 liter model.
Hier ook een 240 Liter model en tot nu toe redden we het ook met de eco-stand. Wel goed de ervaringen te lezen zodat ik weet dat ik en niet de enige ben die dit heeft verlaagd en dat ik weet wat voor anderen werkt zodat ik niet in het wilde weg ga proberen en de WAF ook nog in de gaten kan houden.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Hoe lang duurt het bij jullie voordat er warm water uit de kraan komt? In de badkamer heb ik de stopkraan voor warm water helemaal open staan, en dan heb ik warm water na ongeveer 20 seconden. Als ik de kraan een beetje dichtdraai, zodat ik niet het gevoel heb dat ik mijn handen onder een hogedrukreiniger houd, duurt het echter een minuut voordat er warm water komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 09:45
@Midan nog geen 5 seconden, de douche staat bijna op het watervat :)

Heeft overigens niet veel te maken met de WPU maar met de leidingen, ervan uitgaande dat de druk goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:38
Interessant! Wij wonen net een maand in ons huis maar het duurt 30s+ voordat ik warm water heb in de keuken welke recht boven de warmtepomp (~3m) is. De badkamer zit nog een verdieping hoger en daar duurt het zelfs 35-40s. Blij dat ik vast een nazorgmelding gemaakt heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
silvanverschuur schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Niet vreemd: Het water is het vat is "gelaagd". Het warme water zit bovenin en stroomt er bovenin uit. Het koude water komt onderin binnen.

Er zitten twee sensoren in het vat: Onder en boven. Ik denk op 25% en 75% van de hoogte. Of 33%, 66% kan ook.

Als de temperatuur boven dus 12 graden aangeeft, dan kan er best nog 30% warm water inzitten, boven de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Midan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:24:
Hoe lang duurt het bij jullie voordat er warm water uit de kraan komt? In de badkamer heb ik de stopkraan voor warm water helemaal open staan, en dan heb ik warm water na ongeveer 20 seconden. Als ik de kraan een beetje dichtdraai, zodat ik niet het gevoel heb dat ik mijn handen onder een hogedrukreiniger houd, duurt het echter een minuut voordat er warm water komt.
Hier de douche direct boven de WPU: Nog geen 5 seconden. Vrijwel direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
Ik heb sinds gisteren mijn add-on ook draaien (Bedankt voor de snelle levering @arjenhiemstra !) :) Ik ben nu een beetje aan het ontdekken wat er allemaal voor mogelijkheden zijn en ben een beetje aan het rondkijken en experimenteren. Ik ben nu aan het kijken hoe ik de tariff optie kan gebruiken op de WPU te laten draaien als de energieprijzen laag zij

In het debug menu zie ik dat ik hier middels manual control dit in zou kunnen stellen. Maar eronder staat ook 'Make sure to set the max manual operation time" setting on the "Itho Settings" page. Op de Itho settings page zie ik echter enkel een knop retrieve settings en onderstaande info. Als ik op de knop klik gebeurt er echter (ogenschijnlijk) niets. Zou ik hier niet gewoon settings moeten zien? Doe ik iets verkeerd?
code:
1
2
3
4
Itho device type: Heatpump
Itho hw version: 83
Itho fw version: 41
Manufacturer: 0

Ik gebruik firmware verise 2.9.0-beta9 (beta10 laat niets zien bij Itho Status).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
siddler schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:56:
Ik heb sinds gisteren mijn add-on ook draaien (Bedankt voor de snelle levering @arjenhiemstra !) :) Ik ben nu een beetje aan het ontdekken wat er allemaal voor mogelijkheden zijn en ben een beetje aan het rondkijken en experimenteren. Ik ben nu aan het kijken hoe ik de tariff optie kan gebruiken op de WPU te laten draaien als de energieprijzen laag zij

In het debug menu zie ik dat ik hier middels manual control dit in zou kunnen stellen. Maar eronder staat ook 'Make sure to set the max manual operation time" setting on the "Itho Settings" page. Op de Itho settings page zie ik echter enkel een knop retrieve settings en onderstaande info. Als ik op de knop klik gebeurt er echter (ogenschijnlijk) niets. Zou ik hier niet gewoon settings moeten zien? Doe ik iets verkeerd?
code:
1
2
3
4
Itho device type: Heatpump
Itho hw version: 83
Itho fw version: 41
Manufacturer: 0

Ik gebruik firmware verise 2.9.0-beta9 (beta10 laat niets zien bij Itho Status).
In beta10 is de settings pagina (op de WPU) stuk. Upgrade naar 2.8.0. (net uit) Oh, verkeerd gelezen. Ik hoopte dat er al een nieuwe versie uit was, maar 8 komt niet na 9. 8)7

Je zit nu even klem. Versie 2.8.x ondersteunt jouw WPU versie niet. En in 2.9.0beta10 zit een bug in de settings.

Je kunt wachten op een nieuwe release, zie deze issue: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/288
Of oudere beta proberen: V 2.9.0beta6 zou moeten werken:
https://github.com/arjenh.../nrgitho-v2.9.0-beta6.bin

[ Voor 23% gewijzigd door vliegnerd op 24-01-2025 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siddler
vliegnerd schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:28:
[...]

In beta10 is de settings pagina (op de WPU) stuk. Upgrade naar 2.8.0. (net uit) Oh, verkeerd gelezen. Ik hoopte dat er al een nieuwe versie uit was, maar 8 komt niet na 9. 8)7

Je zit nu even klem. Versie 2.8.x ondersteunt jouw WPU versie niet. En in 2.9.0beta10 zit een bug in de settings.

Je kunt wachten op een nieuwe release, zie deze issue: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/288
Of oudere beta proberen: V 2.9.0beta6 zou moeten werken:
https://github.com/arjenh.../nrgitho-v2.9.0-beta6.bin
Ik had die bug inderdaad al gezien, maar dacht toen nog dat het om de Itho Status pagina ging (i.p.v. de Itho Settings). Die deed het bij initieel namelijk ook niet in beta10 en had daarom al gedowngrade naar beta9.

Ik heb m nu teruggezet naar 2.9.0beta6 en daar werkt hiet inderdaad wel nog. Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:21
Heeft iemand ervaren dat de wpu vaker afslaat met een a1-28 lage brontemperatuur fout als het systeem op Eco ipv Comfort staat? Dit lijkt bij ons het geval..
Of we hebben echt een ondergecapiaciteerde bron ..

Hier de data (foto van service medewerker scherm, excuus voor matige leesbaarheid):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENoMbC1SvgTLsn9n8zB5d2mpsXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uolDlu4ml2BNkkqHdifvZ7S6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
nel!s schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:49:
Heeft iemand ervaren dat de wpu vaker afslaat met een a1-28 lage brontemperatuur fout als het systeem op Eco ipv Comfort staat? Dit lijkt bij ons het geval..
Of we hebben echt een ondergecapiaciteerde bron ..

Hier de data (foto van service medewerker scherm, excuus voor matige leesbaarheid):

[Afbeelding]
Je wil gewoon nooit “te lage brontemperatuur” dan heb je een ondergedimensioneerde bron. Al dan niet zo ontworpen.

Ga je dan verder op E-element?

Is er überhaupt iemand die ook die foutmelding heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
vliegnerd schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:54:
[...]

Je wil gewoon nooit “te lage brontemperatuur” dan heb je een ondergedimensioneerde bron. Al dan niet zo ontworpen.

Ga je dan verder op E-element?

Is er überhaupt iemand die ook die foutmelding heeft?
De service partij zegt dat zolang de temperatuur boven de nul graden is, het geen probleem zou moeten zijn. Maar een grotere delta is efficiënter..

Ik weet niet wat een e-element is in deze context, overigens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
nel!s schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:11:
[...]

De service partij zegt dat zolang de temperatuur boven de nul graden is, het geen probleem zou moeten zijn. Maar een grotere delta is efficiënter..

Ik weet niet wat een e-element is in deze context, overigens
E-element is de backup elektrische verwarming die als optie in de WPU kan. Ik kan mij voorstellen dat dit aanwezig is als de bron te krap ontworpen is.

0 graden is onzin:
De WPU 5G gebruikt water zonder glycol. De minimale temperatuur van de bron is daarom iets van 4 graden. En vandaar de foutmelding.

Foutmelding “bron temp te laag” mag gewoon NOOIT voorkomen. Het gebruik maakt niet uit.

Bedenk dat het nog helemaal niet koud is geweest deze winter. Als de bron nu al te koud wordt dan kun je in een echte winter niet verwarmen.

Maar wat gebeurt er bij die foutmelding? Gaat de WPU op het elektrisch element verder? Puur uit interesse: ik heb geen element. Bij mij is het gewoon wachten tot de bron weer opgewarmd is. Gelukkig nog niet voortgekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 24-01-2025 19:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RF1000
Is er in de zomer (afgelopen zomers?) wel voldoende gekoeld? Dat is noodzakelijk om de bron in balans te houden. De koude die er in de winter wordt ingeladen moet in de zomer ontladen worden. Gebeurd dat niet dan wordt de bron steeds kouder totdat ie dus tegen zn grens (4grC) aanloopt. Normale bron/grond temperatuur moet ergens rond de 12grC zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
En is je boiler 77 graden? Zal toch niet?
En in je woonkamer is het ook slechts 18-18,5 dat is ook niet heel warm. Je warmtevraag van thermostaten is 40% maar totale vraag is 100%.

[ Voor 63% gewijzigd door GeeMoney op 24-01-2025 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:22:
En is je boiler 77 graden? Zal toch niet?
En in je woonkamer is het ook slechts 18-18,5 dat is ook niet heel warm. Je warmtevraag van thermostaten is 40% maar totale vraag is 100%.
Dat doet servicetool. Niet alle waarden zijn echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Dank voor de reacties.
- E-element zit er naar mijn weten niet in. De wpu valt in storing en stopt met verwarmen in dit scenario
- we hebben de temperatuur inderdaad op 18,5 graden, dat vinden we prettig :)
- in de zomer koelen we volop (thermostaat op 20), dus de teruglevering zit goed.

Is er een bepaalde test of inschatting mogelijk om te bepalen of de bron inderdaad te weinig capaciteit heeft? Het huis is in 2021 opgeleverd dus zou dan nog onder garantie vallen.

Mijn vrees is dat onze bron te dicht op die van de buren is geplaatst die het huis altijd op 25 graden hebben, ofwel dat we met 220m2 vloer oppervlak vrijstaand huis gewoon te weinig capaciteit in het systeem hebben. Ik zou dit graag een keer tot op de bodem uitzoeken en oppakken met de aannemer en installateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Het is heel simpel: je bron is te koud.
Wat wil je inschatten?
Sinds 2021 is het nauwelijks koud geweest, het is zelfs record warm. Je haalt dus gemiddeld weinig warmte uit de bron. Zeker met jouw setpoint.

Je meet nu gewoon bron te koud.

Bouwer/installateur in gebreke stellen.

[ Voor 15% gewijzigd door vliegnerd op 24-01-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Eens met @vliegnerd daar komt bij dat als je een vrijstaande woning hebt je bron meters bij de buren vandaan zal zitten en het is natuurlijk een eigen lus in de grond. Lijkt mij sterk dat dat veel invloed heeft maar ben daar geen expert in natuurlijk. Bron niet diep genoeg of te weinig flow/vervuild zou ik dan eerder denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:09

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

GeeMoney schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:24: Bron niet diep genoeg of te weinig flow/vervuild zou ik dan eerder denken?
Flow is 1600 l/h volgens de service tool, wat precies is wat het moet zijn voor een WPU van 6.5kw.

De bron-retourtemp moet minimaal 2C zijn (vorstbeveiliging), waar je bij dit screenshot nog wel binnenzit, maar blijkbaar ondergaat bij een lange boiler-run.

Op de comfort-stand heb je in principe meer, kortere runs, wellicht dat het daarom dan niet misgaat. Koudste dat ik mijn retour-temp heb gezien was 5.2 graden na een CV run van 11 uur.

[ Voor 7% gewijzigd door Kanarie op 24-01-2025 21:46 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
nel!s schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:20:

Is er een bepaalde test of inschatting mogelijk om te bepalen of de bron inderdaad te weinig capaciteit heeft? Het huis is in 2021 opgeleverd dus zou dan nog onder garantie vallen.
Je kan met de ithowifi module en bijvoorbeeld HA de boel loggen en naar het temperatuurverloop van je bron kijken en dat vergelijken met vergelijkbare installaties hier.

Je kan dan kijken hoe de gemiddelde temperatuur verloopt en hoe ver de temperatuur inzakt bij lange runs.

De WPU maakt ook een schatting van energie bron in en uit, dat kun je uitlezen en zien of dat wel in evenwicht is. (Maar zal wel, alleen daarvoor een module kopen is overdreven)
Mijn vrees is dat onze bron te dicht op die van de buren is geplaatst die het huis altijd op 25 graden hebben, ofwel dat we met 220m2 vloer oppervlak vrijstaand huis gewoon te weinig capaciteit in het systeem hebben. Ik zou dit graag een keer tot op de bodem uitzoeken en oppakken met de aannemer en installateur.
Hier (nieuwbouwwijk) zitten letterlijk honderden bronnen dichtbij elkaar: Ongeveer 10
tot 15 meter tussenruimte. Afwisselend voor en achterin kruipruimte geplaatst (zig zag). Dat geeft vooralsnog geen problemen.

Hoe diep is je bron? Ik heb een verticale bron van 150m voor 4,5kW in polder Zuid-Holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Onze bron zit rond de 100 meter geloof ik, Leidsche Rijn Utrecht.

Enerzijds heb ik de neiging om te kijken of we het uithouden met de Comfort setting zodat we geen lange runs krijgen waardoor hij afslaat (lijkt te stroken met @Kanarie 's theorie). We hebben namelijk een tamelijk lage energierekening voor een 4pers vrijstaand & grotendeels thuis werkend huishouden imho, dus er staat niet zo veel op het spel.. jaarrekening 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R23oXeTlAeqO3vxc2jWwy_85w5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EM1sbsQdZ1PYijujozIGP9E9.png?f=fotoalbum_large

Ook is onze bouwer idioot stug met nazorg, en sturen ze je van het kastje naar de muur tussen onderaannemers.

Ik denk dat ik eerst eens even Itho ga bellen hoe zij de situatie inschatten en wat voor bewijslast ik moet hebben om een degelijke claim te maken dat de bron te weinig capaciteit heeft of vervuild is.

[ Voor 4% gewijzigd door nel!s op 25-01-2025 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ik zie hier de discussie voorbij komen over de lage brontemperatuur, en dat dat eigenlijk niet voor mag komen. In mijn nieuwbouwwoning wordt op dit moment hard geklust. De tegellegger had alle ramen open gezet toen het buiten vrij koud was (rond de 1 graden) terwijl de termostaat vrolijk op 18 graden stond. De WPU was zich dus een ongeluk aan het werken. Deze situatie was zeker 48 uur gaande.

Toen ik binnenkwam om e.e.a. te checken kreeg op de Spider dus die foutmelding, "brontemperatuur te laag". Ik vond dat gezien de situatie niet zo vreemd (maar heb wel de WPU uitgezet). Paar dagen verder met de ramen inmiddels een paar dagen dicht en ik heb de WPU weer aangezet, de melding is nu weg (even afkloppen, ik ga zo die kant weer op om te checken).

Maar: is het in deze situatie "normaal" dat dit gebeurt? Of moet ik me ook zorgen maken?

Edit: waar kan ik eigenlijk zien hoe diep mijn bron is? Mijn vriend ChatGPT verwijst me naar https://www.broloket.nl/ondergrondgegevens, maar ik kan niet vinden hoe ik dit daar op kan zoeken. Dit zou ergens geregistreerd moeten staan lijkt me toch?

[ Voor 12% gewijzigd door posttoast op 25-01-2025 10:33 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
nel!s schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:08:
Onze bron zit rond de 100 meter geloof ik, Leidsche Rijn Utrecht.

Enerzijds heb ik de neiging om te kijken of we het uithouden met de Comfort setting zodat we geen lange runs krijgen waardoor hij afslaat (lijkt te stroken met @Kanarie 's theorie). We hebben namelijk een tamelijk lage energierekening voor een 4pers vrijstaand & grotendeels thuis werkend huishouden imho, dus er staat niet zo veel op het spel.. jaarrekening 2024:
[Afbeelding]

Ook is onze bouwer idioot stug met nazorg, en sturen ze je van het kastje naar de muur tussen onderaannemers.

Ik denk dat ik eerst eens even Itho ga bellen hoe zij de situatie inschatten en wat voor bewijslast ik moet hebben om een degelijke claim te maken dat de bron te weinig capaciteit heeft of vervuild is.
Zelf heb ik ook een WPU5G 6.5Kw en een bron met een diepte van 173m. De minimale retour temperatuur was vorige week een keer rond de 4 graden. Meestal ligt het net wat hoger.

Toen ik een paar maanden geleden aan mijn installateur vroeg of ik de bron gewoon met water bij mocht vullen vertelde hij mij dat dit in mijn installatie gewoon kon. Hij vertelde echter ook dat er hier in de buurt ook WPU's waren geinstalleerd waar ze de bron niet dieper kregen dan 75 a 100 meter. Daar hadden ze het systeem gevuld met glycol. Dit was in samenwerking met Itho gedaan zei ie. Misschien heb je hier nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
vliegnerd schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 07:56:
[...]
Hier (nieuwbouwwijk) zitten letterlijk honderden bronnen dichtbij elkaar: Ongeveer 10
tot 15 meter tussenruimte. Afwisselend voor en achterin kruipruimte geplaatst (zig zag). Dat geeft vooralsnog geen problemen.

Hoe diep is je bron? Ik heb een verticale bron van 150m voor 4,5kW in polder Zuid-Holland.
Verticale bronnen beïnvloeden elkaar nauwelijks. Hier ben ik al eens ingedoken maar helaas kan ik mij de bron daarvan niet herinneren.

Hier (eveneens Zuid Holland) hebben alle (2 onder 1 kap en vrijstaande) woningen dezelfde boordiepte: ~175 meter. (WPU5G 65i)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:09

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

posttoast schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:21:
Maar: is het in deze situatie "normaal" dat dit gebeurt? Of moet ik me ook zorgen maken?
Nee, als het een week -10 zou zijn geweest had het dan ook kunnen gebeuren, lijkt me.
posttoast schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:21:
Edit: waar kan ik eigenlijk zien hoe diep mijn bron is? Mijn vriend ChatGPT verwijst me naar https://www.broloket.nl/ondergrondgegevens, maar ik kan niet vinden hoe ik dit daar op kan zoeken. Dit zou ergens geregistreerd moeten staan lijkt me toch?
https://wkotool.nl/

Gegevens daar zijn soms een beetje vreemd, bij mij klopt de luslengte wel, maar de brondiepte niet. (luslengte is gelijk aan diepte)

[ Voor 12% gewijzigd door Kanarie op 25-01-2025 11:04 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Nuttige info vwb verticale bronnen @nl0pvm en de glycol @silvanverschuur, ik ga dit meenemen! Iemand met vergelijkbare installatie een paar blokken van ons vandaan heeft de hele winter niet minder dan 10 graden uit de bron..

Via de WkoTool zie ik dat de lus naar 110m diepte gaat bij ons.

[ Voor 12% gewijzigd door nel!s op 25-01-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
Je bron injectie temperatuur is afhankelijk van je verdamper temperatuur (T4). Die T4 lijkt ook wel een erg grote dT te hebben met je condensor temperatuur (T6). Weet even niet of dat ook met een instelling te regelen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
RF1000 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:21:
Je bron injectie temperatuur is afhankelijk van je verdamper temperatuur (T4). Die T4 lijkt ook wel een erg grote dT te hebben met je condensor temperatuur (T6). Weet even niet of dat ook met een instelling te regelen valt.
Deze is niet te regelen anders dan het variëren van de flow en die varieert niet bij een WPU in verwarmingsbedrijf.(los van de 2 standen) het verschil zal een momentopname zijn. De delta t van en naar de bron is ongeveer 5 graden en dat klopt.
Pagina: 1 ... 28 ... 32 Laatste