Onl1ne1373 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:55:
[...]
Dat de verschil temperatuur toeneemt bij een lagere pomp snelheid is logisch omdat dezelfde hoeveelheid energie over een kleinere hoeveelheid water verdeeld wordt. Nadeel is echter dat je naar een hogere temperatuur moet en dat daardoor de warmtepomp minder efficient wordt. Het verbruik van je warmtepomp zou ik ook in je tabel zetten. En nog het liefst de energie output berekenen en dan dus de cop.
Ik verwacht dat je qua efficientie de pomp het beste op de standaard waarde van tussen de 80 en 100 procent kan zetten.
Dit geldt echter niet voor koelen, dan is het hoe lager de pomp staat hoe efficiënter hij is.
EDIT: Ik was een beetje laat en wat pagina's reacties gemist, sorry, vakantie

Bedankt voor deze opmerkingen.
Daar tegenover staat dat bij lagere pompsnelheid meer warmte wordt afgegeven aan de omgeving. Het temperatuurverschil tussen aan en afvoer is veel groter bij lagere pompsnelheid. Bij vrijwel gelijke afvoer temperatuur.
Er is geen verschil tussen het energieverbruik van de WPU. Is al jaren gelijk. Gemeten met een geijkte kWh meter met 3 cijfers achter de komma. De pomp stond vanaf eind 2021 op 90%. Sinds 10 dagen staat de pomp op 40% en het energieverbruik is gelijk gebleven. Zie voorgaande quote. Het verschil in gemeten waarden, bron temp, CV temp en energieverbruik van de afgelopen 10 dagen, heeft een spreiding van ongeveer 1%.
Ik download steeds alle data naar Excel en maak gebruik van draaitabellen om de gemeten data op een gemakkelijke manier met elkaar te kunnen vergelijken.
Ik kan alleen maar constateren, dat dit voor ons voordeliger is en vooral behaagelijker. De temperatuur aan de oppervlakte van de vloer is na 1 uur CV tijd, bijna 1,5 gr warmer, dan bij pompsnelheid op 90%. De ruimte warmt hierdoor sneller op.
Ik blijf de gemeten data de hele maand verwerken in mijn draaitabellen. Wanneer ik dan nogsteeds het zelfde meet, dan kan ik maar een conclusie trekken.
Energie berekenen is bij lange na niet zo nauwkeurig als de maximale afwijking van de gebruikte kWh meter.
B.v.: de bronfow is verre van weg precies 1400l/h.
We hebben een WPU 55, maar de woonkamer en de douche die we verwarmen, is maar totaal 3200 W. (Volgens de Settings van de AutoTemp voor deze 5 groepen). Dat is een behoorlijke over capaciteit.
"Koelen" is voor mij minder interessant.
Met de standaard instellingen van Itho reageerde de WPU het volgende op "koelen":
Koelen met een watertemperatuur van 20 graden bij een ruimte temperatuur van 22 gr is onzin.
Het "koelen" is volgens Itho om de bron in conditie te houden.
Daarbij komt nog dat de woonkamer zolang blijft "koelen" dat de woonkamer temperatuur minder is dan 22gr, maar daarna blijft hij nog 12 uur nakoelen over de slaapkamer. En die blijven ook zonder " koelen" bij een hitte golf lekker koel. Itho heeft de groepen van de slaapkamers 1,5 jaar geleden, mechanische dicht gezet, omdat we die nooit verwarmen of koelen.
Ze waren vergeten, dat de WPU nakoelt over de slaapkamers en 1,5 jaar het water heeft rondgepompt in de bron.