Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 27 ... 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-06 13:03
vliegnerd schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:09:
[...]

Het lijkt toch weer wat genuanceerder.

Ik dacht dus te zien dat het vermogen uit de bron (deltaT * flow) "iets" groter is bij 80% cv pomp tov 50% cv pomp. Niet veel, maar het leek in een interval van 10 dagen (>15 cv runs) wel significant.

Gisteren zette ik de CV pomp van 50% naar 80% tijdens een CV run (om 9u35):

[Afbeelding]

Bovenste grafiek is "vermogen uit de bron". Links een run op 50% cv pomp. Rechts de run waarbij om 9u35 de CV pomp naar 80% gaat. Dit is te zien aan de CV druk (grafiek eronder)

Ik zie geen verschil... :?

"Undecided"
Aan de bronzijde zeker geen verschil te zien, misschien een voordeel aan de 50% kant omdat daar
het pomp verbruik lager is😏.
Maar toch, er moet toch iets veranderen als de cv pompopbrengst wijzigt.
Een paar jaar geleden draaide er bij mij thuis een lucht/water Alfa Innotec, ook een aan/uit machine,
daar reageerde de uitgaande temperatuur wel wanneer je de groepen ging knijpen.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:46

Dogooder

dus...

Weet iemand hoe je handmatig een WPU4G met firmware versie 20 kan uitzetten?

Index 30 is bij mij een klep positie, niet iets waar ik mee wil experimenteren.

Ik heb wel index 4, max tijd manual control. Maar ik weet niet goed wat daar mee te doen.

Ik ben namelijk op vakantie en ik zag in home assistant dat de thermostaat nog op een te comfortable 21 graden staat. Vandaar dat ik eigenlijk een verlaging wil in mijn afwezigheid. Ik heb een oude mft thermostaat die ik niet remote kan beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-05 15:44
wouter.N schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:42:
[...]

Hele warmtepomp of compressor in combinatie met een expansieventiel en twee warmtewisselaars?

Ik vind dit het grote nadeel van het hebben van een warmtepomp: er zijn maar weinig goede installateurs. Slechts een klein aantal installateurs vervangt het expansieventiel, omdat ze vaak niet aan de F-gassen willen werken. Hierdoor vervangen ze vaak onnodig veel onderdelen.
De hele warmtepomp is vervangen plus de twee vaten achter de pomp omdat deze (al) lek waren.

Ik schrok er ook wel van dat het hele apparaat na 3 a 4 jaar “kapot” is en onderdelen niet eenvoudig(er) vervangen kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02
vliegnerd schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:09:
[...]
Ik zie geen verschil... :?
"Undecided"
Ik zal het experiment bij mij ook eens doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:22
Kan een Itho-Daalderop WPU 5g warmtepomp van binnen lek zijn?

In ons nieuwbouwhuis hebben we een Otho-Daalderop WPU 5G unit staan, maar sinds de oplevering op 11 december jl. hebben we het systeem bijna iedere dag moeten bijvullen. De monteurs blijven maar zeggen dat er lucht in het systeem zit, maar dat kan toch niet verklaren dat de druk in 1 à anderhalve dag van 2 bar terugloopt naar 0,4 bar?

We hebben stiekem de warmtepomp even opengemaakt en aan de binnenkant is het kletsnat van condens en er staat ook een plas water op de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49
HeleBoel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:28:

In ons nieuwbouwhuis hebben we een Otho-Daalderop WPU 5G unit staan, maar sinds de oplevering op 11 december jl. hebben we het systeem bijna iedere dag moeten bijvullen. De monteurs blijven maar zeggen dat er lucht in het systeem zit, maar dat kan toch niet verklaren dat de druk in 1 à anderhalve dag van 2 bar terugloopt naar 0,4 bar?

We hebben stiekem de warmtepomp even opengemaakt en aan de binnenkant is het kletsnat van condens en er staat ook een plas water op de bodem.
Dat is in ieder geval niet normaal. Een dergelijke drukval binnen een dag duid 9 van de 10x op lekkage inderdaad. Lucht zou 1x zo'n val kunnen verklaren maar duurt vaak ook meerdere dagen en gaat dan dus langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
GeeMoney schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:30:
[...]

Dat is in ieder geval niet normaal. Een dergelijke drukval binnen neen dag duid 9 van de 10x op lekkage inderdaad. Lucht zou 1x zo'n val kunnen verklaren maar duurt vaak ook meerdere dagen en gaat dan dus langzaam.
Maar kan zo'n lek dan in de warmtepomp zelf zitten? De monteurs die tot nu toe naar het systeem gekeken hebben waren van de vloerverwarming. En daar lijkt het probleem niet te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
HeleBoel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:35:
[...]

Maar kan zo'n lek dan in de warmtepomp zelf zitten? De monteurs die tot nu toe naar het systeem gekeken hebben waren van de vloerverwarming. En daar lijkt het probleem niet te zitten.
Water sijpelt overal langs natuurlijk. Ik zou even met de hand alle koppelingen en aansluiting even nalopen. Desnoods met een wc papiertje in je hand. Een beetje vocht ergens is dan zo zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
GeeMoney schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:45:
[...]

Water sijpelt overal langs natuurlijk. Ik zou even met de hand alle koppelingen en aansluiting even nalopen. Desnoods met een wc papiertje in je hand. Een beetje vocht ergens is dan zo zichtbaar.
Aan de buitenkant hebben we alle koppelingen al gecontroleerd, en het hogedrukventiel is al vervangen. En in de warmtepomp zelf doe ik dat liever niet, veel te tricky naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bswgn
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-05 13:36
Hallo allemaal,

Sinds mei dit jaar woon ik in een nieuwbouwhuis met een Itho Daalderop WPU 5G. Ik heb het volgende probleem: de ingestelde temperatuur van de thermosstaat springt soms uit zichzelf naar 24 graden. Ik zet hem zelf op 20 graden, dus dit is een sprong van 4. Iemand die ervaring heeft met dit probleem, of enig idee waar het aan kan liggen? De thermosstaat is al vervangen voor een nieuwe door de installateur. Ik wacht ook op een servicebezoek van Itho, maar ze zijn erg druk. En nee, het is geen koudbloedige huisgenoot :)

De module van Arjen staat overigens op het verlanglijstje, dus hopelijk binnenkort meer inzicht in data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulefy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 10:26
Hoi allemaal,

Sinds 2023 eigenaar van een huis met de WPU5G module met 200L Vat erbij. (Compleet geen kennis van deze zaken)
Heeft de kleine thuis de 2 kranen dichtgedaan Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wb7abbkXObuTaSGqof6p8ZQMnQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26X6ZSJ49hK4BewaDMgUwoL1.jpg?f=fotoalbum_large zie foto

Dit gaf stooring en na het weer openzetten en het resetten van de warmtepomp (10min de groep van warmtepomp uitzetten en aanzetten in meterkast) werkte alles weer alleen hebben we nu veel minder druk op het warme water (Tapwater) het is echt een dag en nacht verschil. Is er iets wat ik vergeten ben of wat ik kan controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bulefy schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:10:
Heeft de kleine thuis de 2 kranen dichtgedaan [..]

Dit gaf stooring en na het weer openzetten en het resetten van de warmtepomp (10min de groep van warmtepomp uitzetten en aanzetten in meterkast) werkte alles weer alleen hebben we nu veel minder druk op het warme water (Tapwater)
Ik heb 4 aansluitingen op het watervat (het 200l ding). Hiervan zijn 2 aansluitingen de leidingen die je aangeeft. Vervolgens zijn er ook nog 2 voor het douchewater/SWW/heet water. Een aansluiting is koud water, ander is heet water. Voor mij links achter = koud. Rechts achter = heet. Vanuit die koude links achter buis (even volgen) zit er nog een knop op (bij mij klein en zwart). Dit knop is bij mij nauwelijks te zien want er zitten wat andere buizen met isolatie voor. Mogelijk is ook aan die knop ook gedraaid. Die koud water knop heb ik gebruikt om het heet water af te sluiten (bij plaatsen badkamermeubel, plus verplaatsen leidingen in de keuken).

Ik gok dat die knop niet meer volledig open staat. Oja, dat is dus niet de knop om water bij te vullen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sjepers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-05 20:05
Sjepers schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:53:
[...]

Dat klop, maar het gaat uiteindelijk om totale rendement.
Dat heeft met te veel variabele te maken, die we niet kunnen meten.
Ik registreer al 3 jaar het exacte energieverbruik van de WPU. Dat is bij verwarmen (bij ons) constant 1kW per uur. Bij een instelling van 90% van de CV pomp.
Bij een instelling van de CV pomp van 50%, is het energieverbruik van de totale WPU, 5% minder dan bij de pomp ingesteld op 90%.
Dit kan ik meten. Bovendien heeft onze WPU een behoorlijke overcapaciteit.

Onze warmtepomp heeft COP bij W10/W35 van 6,2. (COP bij een grondwatertemperatuur van 10°C en een vertrekwatertemperatuur van 35°C)
COP is dus afhankelijk van de grondwater- en CV watertemperatuur.
De grondwater temp is niet constant en ook het water in de CV leidingen is niet constant van temperatuur.
Het lijkt mij onmogelijk, om in de praktijk, de COP waarde van de WPU, tijdens een CV periode te bepalen.
Ik laat voorlopig de pomp staan op 50%.

Ga de komende dagen steeds een groep van de vloerverwarming uitschakelen tijdens de CV periode.
Het lijkt er op, dat de klappen op de gang, het beste te horen zijn en daar staat ook de vloerverdeler.
De leidingen liggen hier heel dicht bij elkaar en de vloer wordt hier ook 2,5 graden warmer dan in de douche.

Wat betreft de precieze werking van de CV in samenspel met de Spider, moet ik wachten tot dat het een stuk kouder is geworden. Dan kan ik proberen uit te zoeken, welke WPU en/of AutoTemp instellingen hiervoor verantwoordelijk zijn.
Ik heb de afgelopen dagen de WPU laten opstarten met verschillende CV pompvermogens.
N.l.: 40%, 50%, 60% en 90% (op deze laatste waarde stond de WPU ingesteld.
De resultaten zijn verbluffend. (zie onderstaande grafieken)
Het energieverbruik van de WPU, is vrijwel steeds het zelfde.

De temperatuur van het water naar en uit de bron is ook vrijwel steeds het zelfde. Bij een gelijk blijvende bronflow van 1400 l/h.

Het retour water van de CV is ook vrijwel het zelfde. Er ontstaan hierdoor, bij lagere pompsnelheid, geen extra koude plekken in de vloer.
De retour temperatuur ligt ook ruim boven de 21 gr setup van de Spider.

De aanvoer temperatuur van het CV water laat een heel groot verschil zien. Bij een pomp snelheid van 40% is de temperatuur van het aanvoer water ± 5,5 gr meer, dan bij een pompsnelheid van 90%.
Het lijkt er sterk op, dat in onze situatie, het totale rendement bij een CV pompinstelling van 40%, voor ons het voordeligste en vooral het meest aangename is.
Het verschil in gemeten vloertemperatuur laat dit ook zien. De vloer wordt sneller en warmer bij een instelling van de CV pomp op 40%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMew6H1J5FbXInT0AjbyUeuTv28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDnYHZDNZb6DhqtXGeDSrFQ7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqz-MAAGQZyyOtF03Jjt38anE9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssh900dnbYSrGpQtLfTHRl81.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cL_edVR9tUwlQVEuvCTY9ZTqUJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5m6i0ytb7aql8Ym5Ydx7Tah.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:44
Mooie meting, @Sjepers !

En fijn dat je de resultaten zo uitvoerig presenteert. Hulde.

[ Voor 55% gewijzigd door vliegnerd op 02-01-2025 11:23 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:07
Mooie grafiekjes. Om het af te maken zou je nog ergens het afgegeven vermogen kunnen berekenen. m x c x dT (massa kg/s x 4180 x verschil in aanvoer en retour)

Efficiëntie is dan Qverw / Qelektr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
RF1000 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:04:
Mooie grafiekjes. Om het af te maken zou je nog ergens het afgegeven vermogen kunnen berekenen. m x c x dT (massa kg/s x 4180 x verschil in aanvoer en retour)

Efficiëntie is dan Qverw / Qelektr.
Bedankt voor deze opmerking.
Het probleem is alleen, dat ik de hoeveelheid water die per seconde door de CV leidingen gaat niet kan meten.
Bovendien weet ik niet waarop het pomp% is gebaseerd. Op vermogen, toerental of nog wat anders.
Laat staan de nauwkeurigheid van de verschillende sensoren.
V.b.: De gemeten temperatuur van de spider (op 1/100 nauwkeurig) is complete onzin en wijkt bij 21 graden 0,35 graden af ten opzichte van een geijkte thermometer.
Hoe hoger de gemeten spider temperatuur word, hoe kleiner de afwijking. Bij een lagere gemeten temperatuur door de spider, wordt het verschil steeds groter.
Ik kan alleen constateren dat bij 55% mindere pomp %, het temperatuurverschil tussen aan- en afvoer, is 5gr (bij 90%) naar 11,2gr (bij 40%). Dat is een verschil van meer dan 120%.
Het verschil in energieverbruik is maar een paar %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:30
Misschien een gekke vraag en ik hoop dat hij in dit topic op zijn plaats is. Mijn nieuwbouwwoning is ook voorzien van een WPU5G. In meerdere kamers hangen Spiders, in de woonkamer hangt de “hoofdunit”.

Volgende week gaat er hier gestuukt worden. De aannemer gaf bij oplevering van de woning aan dat die hoofdunit niet te lang van de muur mag omdat anders de WPU “ontregeld” raakt. Hij kon verder niet uitleggen wat dat inhoudt.

Nu is dat allemaal leuk en aardig, maar stuken met zo’n Spider aan de muur is wat suboptimaal. Ik wil die dus eigenlijk weghalen, maar ik hoor dan graag van mensen die er écht verstand van hebben (jullie dus) wat hier de impact van is.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:54
posttoast schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:48:
Misschien een gekke vraag en ik hoop dat hij in dit topic op zijn plaats is. Mijn nieuwbouwwoning is ook voorzien van een WPU5G. In meerdere kamers hangen Spiders, in de woonkamer hangt de “hoofdunit”.

Volgende week gaat er hier gestuukt worden. De aannemer gaf bij oplevering van de woning aan dat die hoofdunit niet te lang van de muur mag omdat anders de WPU “ontregeld” raakt. Hij kon verder niet uitleggen wat dat inhoudt.

Nu is dat allemaal leuk en aardig, maar stuken met zo’n Spider aan de muur is wat suboptimaal. Ik wil die dus eigenlijk weghalen, maar ik hoor dan graag van mensen die er écht verstand van hebben (jullie dus) wat hier de impact van is.
Onzin...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd

Stekker uit de WPU of groep uitzetten. En dan spider van de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers

Wij hebben ons appartement ook laten stucken na oplevering.
Ik heb toen alle spider thermostaten van de muur gehaald.
Toen de stuck echt helemaal droog was, na 1 week, heb ik ze weer opgehangen.
Wat wel heel belangrijk is, dat je ze weer ophangt waar ze vandaan zijn gekomen.
Bij ons had de installateur ze al gemerkt, voor welke ruimte ze waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:40

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Sjepers schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Ik heb de afgelopen dagen de WPU laten opstarten met verschillende CV pompvermogens.
N.l.: 40%, 50%, 60% en 90% (op deze laatste waarde stond de WPU ingesteld.
De resultaten zijn verbluffend. (zie onderstaande grafieken)
Het energieverbruik van de WPU, is vrijwel steeds het zelfde.

De temperatuur van het water naar en uit de bron is ook vrijwel steeds het zelfde. Bij een gelijk blijvende bronflow van 1400 l/h.

Het retour water van de CV is ook vrijwel het zelfde. Er ontstaan hierdoor, bij lagere pompsnelheid, geen extra koude plekken in de vloer.
De retour temperatuur ligt ook ruim boven de 21 gr setup van de Spider.

De aanvoer temperatuur van het CV water laat een heel groot verschil zien. Bij een pomp snelheid van 40% is de temperatuur van het aanvoer water ± 5,5 gr meer, dan bij een pompsnelheid van 90%.
Het lijkt er sterk op, dat in onze situatie, het totale rendement bij een CV pompinstelling van 40%, voor ons het voordeligste en vooral het meest aangename is.
Het verschil in gemeten vloertemperatuur laat dit ook zien. De vloer wordt sneller en warmer bij een instelling van de CV pomp op 40%
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mooie bevindingen! Heb je hiervoor alleen de High CH pump speed (%) aangepast of ook de Low CH pump speed (%) ?

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-06 13:03
@Sjepers mooi werk, de uitkomst ligt in lijn met mijn verwachting!

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Danfoss schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:56:
[...]

Mooie bevindingen! Heb je hiervoor alleen de High CH pump speed (%) aangepast of ook de Low CH pump speed (%) ?
De Low CH pump heb ik verlaagd van 60% naar 40%. 40% is de minimale instelling.
Bovendien kan de Low niet hoger zijn dan High.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Sjepers maar als er 11 graden warmer de vloer ingaat, die warmte moet toch ergens blijven/heen gaan? En die wekt hij niet gratis extra op natuurlijk, je hebt toevallig geen kWh meter zitten achter je wpu? Dan kunnen we met zekerheid zeggen of het elektraverbruik echt maar zo bizar weinig extra is.
En wat doet deze setting over een paar dagen met je comfort? Je zou toch minder runs moeten krijgen want er komt meer warmte de vloer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:37
Sjepers schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Bedankt voor deze opmerking.
Het probleem is alleen, dat ik de hoeveelheid water die per seconde door de CV leidingen gaat niet kan meten.
Bovendien weet ik niet waarop het pomp% is gebaseerd. Op vermogen, toerental of nog wat anders.
Laat staan de nauwkeurigheid van de verschillende sensoren.
V.b.: De gemeten temperatuur van de spider (op 1/100 nauwkeurig) is complete onzin en wijkt bij 21 graden 0,35 graden af ten opzichte van een geijkte thermometer.
Hoe hoger de gemeten spider temperatuur word, hoe kleiner de afwijking. Bij een lagere gemeten temperatuur door de spider, wordt het verschil steeds groter.
Ik kan alleen constateren dat bij 55% mindere pomp %, het temperatuurverschil tussen aan- en afvoer, is 5gr (bij 90%) naar 11,2gr (bij 40%). Dat is een verschil van meer dan 120%.
Het verschil in energieverbruik is maar een paar %.
Voor wat het waard is, de "design flow rate" is 1000 l/h (Edit: voor mijn 2.5kW systeem) volgens de installatie handleiding, en op basis van diezelfde handleiding is de "standaard" voor de CV pomp 70% wat net genoeg is om die 1000 l/h 1 verdieping omhoog te pompen (~3 meter). Er is ook minstens 1 flowrate sensor, maar ik weet niet helemaal zeker wat die meet (bron/CV/warm water).

Universiteit is even geleden, maar ik denk dat je door wat kennis van hydrodynamica, de data in de handleiding, details van je vloerverwarming, en wat de druksensors te combineren je ook flowrates zou kunnen schatten? Dat wordt wel veel moeite voor iets wat simpeler zou moeten zijn, maar dat beschrijft ook wel het tweaken van Itho-apparatuur in het algemeen.

Sowieso is het het allemaal net niet met de sensoren. Boiler temp up en down zijn ook zo iets waar het nou niet helemaal duidelijk is wat het betekent. Overgebleven warm water (/minuten douchen) is dus lastig in te schatten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
vliegnerd schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:20:
[...]

Als je de spider zonder meer van de muur haalt gaat de warmtepomp zelf in storing (code 3) en zal dan stoppen met werken. Inderdaad is het beste advies om de warmtepomp uit te zetten (schakelaar in de meterkast) en dan de spider van de muur halen. En de spiders op de slaapkamers een merkje geven is zeer aan te bevelen, bij ons hadden de schilders dat niet gedaan en moest de monteur komen om ze weer te identificeren om ze op de juiste plaats terug te kunnen hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door HeleBoel op 02-01-2025 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
HeleBoel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:28:

Een update: morgen komt een monteur van Itho-Daalderop om naar dit probleem te kijken. Als ik wat meer weet zal ik dat hier laten weten.

Ik hoor dat er binnen ons project (IJzergieterij in Hardinxveld-Giessendam) best veel problemen zijn met deze warmtepompen, onder meer veel drukverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04
HeleBoel schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:26:
[...]
Ik hoor dat er binnen ons project (IJzergieterij in Hardinxveld-Giessendam) best veel problemen zijn met deze warmtepompen, onder meer veel drukverliezen.
Dat lijkt mij meer iets wat de installateur aan te rekenen is en niet zozeer de WPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
vassago schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:36:
[...]

Dat lijkt mij meer iets wat de installateur aan te rekenen is en niet zozeer de WPU.
Weet je dat zeker? Ik hoorde van een andere installateur dat die niets meer met Itho-Daalderop te maken wil hebben vanwege de problemen met hun producten. Ik weet nu niet zo goed wat ik ervan moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:43:
@Sjepers maat als er 11 graden warmer de vloer ingaat, die warmte moet toch ergens blijven/heen gaan? En die wekt hij niet gratis extra op natuurlijk, je hebt toevallig geen kWh meter zitten achter je wpu? Dan kunnen we met zekerheid zeggen of het elektraverbruik echt maar zo bizar weinig extra is.
En wat doet deze setting over een paar dagen met je comfort? Je zou toch minder runs moeten krijgen want er komt meer warmte de vloer in?
Ik meet al vanaf dat we hier wonen. met een geijkte kWh meter, het energie verbruik van de WPU. De kWh meters van de WPU, meten niet achter de komma en dat is ook maar goed. De afwijking is bij ons ongeveer 4%. Over 5 maanden.
Wanneer we opstaan zetten we de spider op 21gr. (stond op 20gr) Volgens een geijkte thermometer is de temperatuur in de nacht gezakt van 21,8 gr naar meestal 21,3gr. Volgens de Spider is het dan ongeveer 20,95gr.
Doe ik dat niet dan gaat de CV om de 3 uur aan in de nacht. (En dan hebben we ook weer die knallen in ons appartement) .Dat heeft met het volgende te maken.

Ik laat de compressor normaal gesproken ongeveer 1 uur aan. Daarna zet ik de Spider weer op 20gr. Doe ik dat niet, dan gaat vaak na 3 uur de CV weer aan. Dit heeft te maken met de status "089 CV bedrijf gewenst door spider". Zolang de gemeten temperatuur van de Spider kleiner is dan 21,5gr gaat de CV weer aan. Deze instelling is volgens mij afkomstig van de AutoTemp setting " 65 Upper limit end of heat demand" van 0,5gr. Lager kan niet. Door ons zelf en apparatuur houden we overdag in de meeste gevallen de temperatuur in de woonkamer op 21,6gr. Als het donker wordt doen we de gordijnen dicht en als we naar bed gaan is het meestal nog 21,8gr in de woonkamer.
Ons jaarverbruik WPU 2024 was 305kWh voor verwarmen , koelen en stand-by. Boiler verbruik is 237kWh
We hebben een appartement van 119m2. De 3 slaapkamers worden nooit verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Inviscid schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Voor wat het waard is, de "design flow rate" is 1000 l/h volgens de installatie handleiding, en op basis van diezelfde handleiding is de "standaard" voor de CV pomp 70% wat net genoeg is om die 1000 l/h 1 verdieping omhoog te pompen (~3 meter). Er is ook minstens 1 flowrate sensor, maar ik weet niet helemaal zeker wat die meet (bron/CV/warm water).

Universiteit is even geleden, maar ik denk dat je door wat kennis van hydrodynamica, de data in de handleiding, details van je vloerverwarming, en wat de druksensors te combineren je ook flowrates zou kunnen schatten? Dat wordt wel veel moeite voor iets wat simpeler zou moeten zijn, maar dat beschrijft ook wel het tweaken van Itho-apparatuur in het algemeen.

Sowieso is het het allemaal net niet met de sensoren. Boiler temp up en down zijn ook zo iets waar het nou niet helemaal duidelijk is wat het betekent. Overgebleven warm water (/minuten douchen) is dus lastig in te schatten. :(
Bedankt voor de reactie.
Ons appartement bevind zich op de 2de etage. De 1400l/h (setting 019 Bronflow) is van de bron.
Ik meet met een geijkte IR meter op vaste plekken op de vloer, op bepaalde tijden, de temperatuur van de vloer. Dat is het eindresultaat van alle variabelen die ik niet kan meten, maar uiteindelijk bepaald of het behagelijkheid is in huis.
Voor mij mag de Spider in de woonkamer vervangen worden door een thermostaat die doet wat ik hem vertel en kan programmeren en op afstand kan bedienen. Dat is nu niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metal4life
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-05 16:44
bswgn schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:32:
Hallo allemaal,

Sinds mei dit jaar woon ik in een nieuwbouwhuis met een Itho Daalderop WPU 5G. Ik heb het volgende probleem: de ingestelde temperatuur van de thermosstaat springt soms uit zichzelf naar 24 graden. Ik zet hem zelf op 20 graden, dus dit is een sprong van 4. Iemand die ervaring heeft met dit probleem, of enig idee waar het aan kan liggen? De thermosstaat is al vervangen voor een nieuwe door de installateur. Ik wacht ook op een servicebezoek van Itho, maar ze zijn erg druk. En nee, het is geen koudbloedige huisgenoot :)

De module van Arjen staat overigens op het verlanglijstje, dus hopelijk binnenkort meer inzicht in data.
Hoi,

Ik heb dit probleem gehad op onze bovenste verdieping. Twee kamers die in de winter op 23 stonden ipv de 19 die ik had ingesteld. Monteur kwam erachter dat de groepen niet goed waren ingeregeld volgens het legplan. Er was een 'lus' gemaakt omdat we een grotere verdeler hadden gekregen waardoor de nummering niet klopte. Monteur zag daardoor dat in de betreffende ruimtes er '100' stond ipv ingestelde temperatuur.

Een monteur kan dit natrekken met de software van Itho Daalderop bij de Autotemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
vliegnerd schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:20:
[...]

OK, maar kan ik gewoon straffeloos een paar dagen die hele warmtepomp van de stroom halen? Dat heeft geen negatieve impact?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
posttoast schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:01:
[...]

OK, maar kan ik gewoon straffeloos een paar dagen die hele warmtepomp van de stroom halen? Dat heeft geen negatieve impact?
Nee geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bswgn
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-05 13:36
metal4life schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:18:
[...]

Hoi,

Ik heb dit probleem gehad op onze bovenste verdieping. Twee kamers die in de winter op 23 stonden ipv de 19 die ik had ingesteld. Monteur kwam erachter dat de groepen niet goed waren ingeregeld volgens het legplan. Er was een 'lus' gemaakt omdat we een grotere verdeler hadden gekregen waardoor de nummering niet klopte. Monteur zag daardoor dat in de betreffende ruimtes er '100' stond ipv ingestelde temperatuur.

Een monteur kan dit natrekken met de software van Itho Daalderop bij de Autotemp.
Dank voor je reactie! Goed om te weten. Hopelijk kan de monteur snel langs komen, dan ga ik dit zeker noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
[...]
Niet op de WPU, het koelt natuurlijk wel af in huis en afhankelijk van de duur/buitentemp/isolatie kan het (te) koud worden voor het goed drogen van stuukwerk.
En het is maar de vraag of je stuuk het fijn vind om van zeg 16C direct weer opgewarmt te worden naar 21C.
Ik zou het even met de stukadoor overleggen, al is het alleen maar om achteraf geen gezeik te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
vassago schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:15:
[...]

Niet op de WPU, het koelt natuurlijk wel af in huis en afhankelijk van de duur/buitentemp/isolatie kan het (te) koud worden voor het goed drogen van stuukwerk.
En het is maar de vraag of je stuuk het fijn vind om van zeg 16C direct weer opgewarmt te worden naar 21C.
Ik zou het even met de stukadoor overleggen, al is het alleen maar om achteraf geen gezeik te krijgen.
Om de temperatuur naar de 16 graden te krijgen moet je goed je best doen hier (alles non-stop open zetten), dus dat zal wel loslopen. Het zal ook maar hoogstens twee dagen zijn dat de Spider niet aangesloten is gok ik.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
Sjepers schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:57:
[...]

Ons jaarverbruik WPU 2024 was 305kWh voor verwarmen , koelen en stand-by. Boiler verbruik is 237kWh
We hebben een appartement van 119m2. De 3 slaapkamers worden nooit verwarmt.
Even gekeken om te vergelijken, mijn verbruik afgelopen jaar was 580.57 kWh totaal. Dat is met een WPU 25KC-5G en een 200L vat, in een 80m2 appartement waar ik in m'n eentje woon.

Maar: Ik heb begin november wat dingen anders ingesteld. Als ik het verbruik voor november/december x6 doe zou mijn verbruik nog maar de helft zijn (~280 kWh). De aanpassingen die ik gedaan heb:
  1. Verwarming in stand-by modus; het is 19°-21° puur op basis van de zon/buren/koken/game PC. Het systeem zou het huis sowieso boven de 18° moeten houden als het echt koud wordt.
  2. Met de wifi add-on de instellingen voor wisselen tussen verwarmen en koelen minder agressief gezet nadat ik merkte dat dat iets van 2-3x per week switchte als het weer wisselvallig was. Waarschijnlijk redundant met het systeem in stand-by.
  3. Warm water in stand-by modus. (legionellapreventie programma runt nog steeds, en ik gebruik zelden het hele vat in een week)
Ik weet niet wat het grootste effect heeft, maar het moet wel lukken om in 2025 flink minder te verbruiken dan in 2024.

Voor de boiler; omdat die nu 1x per week draait kan ik dit ook op het goedkoopste moment doen (nu de nacht van zondag op maandag). Hiervoor moest ik wel de datum van het systeem verkeerd instellen, want legionellaprogramma draait alleen als 'ie denkt dat het zaterdag is |:(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Inviscid schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 01:40:
[...]

Even gekeken om te vergelijken, mijn verbruik afgelopen jaar was 580.57 kWh totaal. Dat is met een WPU 25KC-5G en een 200L vat, in een 80m2 appartement waar ik in m'n eentje woon.

Maar: Ik heb begin november wat dingen anders ingesteld. Als ik het verbruik voor november/december x6 doe zou mijn verbruik nog maar de helft zijn (~280 kWh). De aanpassingen die ik gedaan heb:
  1. Verwarming in stand-by modus; het is 19°-21° puur op basis van de zon/buren/koken/game PC. Het systeem zou het huis sowieso boven de 18° moeten houden als het echt koud wordt.
  2. Met de wifi add-on de instellingen voor wisselen tussen verwarmen en koelen minder agressief gezet nadat ik merkte dat dat iets van 2-3x per week switchte als het weer wisselvallig was. Waarschijnlijk redundant met het systeem in stand-by.
  3. Warm water in stand-by modus. (legionellapreventie programma runt nog steeds, en ik gebruik zelden het hele vat in een week)
Ik weet niet wat het grootste effect heeft, maar het moet wel lukken om in 2025 flink minder te verbruiken dan in 2024.

Voor de boiler; omdat die nu 1x per week draait kan ik dit ook op het goedkoopste moment doen (nu de nacht van zondag op maandag). Hiervoor moest ik wel de datum van het systeem verkeerd instellen, want legionellaprogramma draait alleen als 'ie denkt dat het zaterdag is |:(.
Mijn verbruik is wel fors hoger maar sinds ik ook de add-on heb en het verwarmen/koelen beter stuur (zeker in het voor- en najaar) heb ik een goede 450kWh minder verbruikt afgelopen jaar tov het gemiddelde van de 4 jaar daarvoor.

Daarnaast heb ik het boiler vat qua temp iets verlaagd maar heb hem wel op comfort en de runs verplaatst naar tijdens zon/goedkope uren. En een gezin van 5 met dus 3 jonge kinderen hier.

Vooral het minderen van verwarming runs is de grootste besparing geweest denk ik.
Vorig jaar had ik zeker in het voor- en najaar soms wel 8-10 runs op een dag en wisselend van verwarmen en koelen door zon inslag in de kamers of thermostaten.

Hier even uit mijn hoofd (maar heb ik ook gepost hier) afgelopen jaar 2300kWh verbruikt ipv bijna 2800kWh voor verwarmen en SWW. (220m+ vrijstaande woning op een winderige plek en kamer temp woonkamer op 21/21,5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Inviscid schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 01:40:
[...]

Wij zijn allebei erg ziek geweest. Onze warmte huishouding is slecht.
21 gr is voor ons het minimum. Wanneer we op vakantie zijn in deze periode van het jaar, dan is de ruimte temperatuur nog nooit lager geweest dan 19,8gr. De Spider staat dan altijd op 18gr.
Dat is dus met elkaar te vergelijken.
De nieuwe appartementen zijn heel goed geïsoleerd en als je de zon in voorjaar tot najaar buitenhoud, gaat de WPU maar beperkt koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeakNomad
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-01 17:22
Ik woon nu ongeveer twee jaar in mijn nieuwe huis, maar pas in 2024 ben ik begonnen met het bijhouden van het verbruik van de warmtepomp.

Ik ben eigenlijk verbaasd over hoe laag het verbruik is. Het lijkt bijna ongeloofwaardig. @Sjepers, klopt het dat er bij jou ongeveer 4% verschil zit tussen wat de warmtepomp registreert en wat jouw eigen kWh-meter aangeeft?

Bij mij ziet het er als volgt uit:

302 kWh voor verwarming

56 kWh voor koeling

504 kWh voor warm water

20 kWh voor standby

Verbruik voor verwarming per maand:

Januari: 76 kWh

Februari: 57 kWh

Maart: 30 kWh

April t/m september: 0 kWh

Oktober: 15 kWh

November: 55 kWh

December: 69 kWh

Het gaat om een rijtjeshuis van 125 m², waarbij de temperatuur overal constant op 20 graden is ingesteld. 4,5 kw variant van de wpu.

Ik ben benieuwd hoe het verbruik bij jullie was in 2024!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben ook geinteresseerd in energiebesparen natuurlijk, hoeveel W scheelt het dan, als je de CV pomp op 50% zet ipv 80%?
Als ik het zo zie, maakt het qua opgenomen vermogen vanuit de bron niet veel uit.

Hmm... ik lees dat het niet heel veel uitmaakt (volgens mij).

[ Voor 14% gewijzigd door _Richie_ op 03-01-2025 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
PeakNomad schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:07:
Ik woon nu ongeveer twee jaar in mijn nieuwe huis, maar pas in 2024 ben ik begonnen met het bijhouden van het verbruik van de warmtepomp.

Ik ben eigenlijk verbaasd over hoe laag het verbruik is. Het lijkt bijna ongeloofwaardig. @Sjepers, klopt het dat er bij jou ongeveer 4% verschil zit tussen wat de warmtepomp registreert en wat jouw eigen kWh-meter aangeeft?

302 kWh voor verwarming

56 kWh voor koeling

504 kWh voor warm water

20 kWh voor standby

Het gaat om een rijtjeshuis van 125 m², waarbij de temperatuur overal constant op 20 graden is ingesteld. 4,5 kw variant van de wpu.

De afwijking van de WPU kWh is de afgelopen maand zelfs iets gestegen naar bijna 5%
Vorig jaar februari zijn we gestart met de spider voor de nacht 1 graad lager te zetten.

In de onderstaande grafiek zijn de verschillen tussen de metingen duidelijk te zien.
Let op: bij ons de temperatuur overdag 1 gr warmer dan bij u. Dat zou bij ons er toe leiden, dat CV veel minder aan zou gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfe4g87AbzE8QtnFgQmoYygjUCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6wEfsyW60kmozWcuTxOE6TX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Sjepers op 03-01-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
_Richie_ schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:26:
Ik ben ook geinteresseerd in energiebesparen natuurlijk, hoeveel W scheelt het dan, als je de CV pomp op 50% zet ipv 80%?
Als ik het zo zie, maakt het qua opgenomen vermogen vanuit de bron niet veel uit.

Dat is correct, maar de vloer is sneller op temperatuur en hierdoor zal de CV duur korter zijn.
Het totale WPU verbruik zakt hierdoor.
Dat laatste kun je alleen precies meten, wanneer de omstandigheden het zelfde zijn.
Dat is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sjepers schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:02:
[...]

De afwijking van de WPU kWh is de afgelopen maand zelfs iets gestegen naar bijna 5%
Vorig jaar februari zijn we gestart met de spider voor de nacht 1 graad lager te zetten.

In de onderstaande grafiek zijn de verschillen tussen de metingen duidelijk te zien.
[Afbeelding]
Wat zien we in die grafiek?
Je verbruikt toch geen 52kWh per dag ? Mist er geen komma ? 5,2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeakNomad
GeeMoney schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:10:
[...]

Is het niet 52 kwh per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
PeakNomad schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Is het niet 52 kwh per maand?
Scherp :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
PeakNomad schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:07:

302 kWh voor verwarming

56 kWh voor koeling

504 kWh voor warm water

20 kWh voor standby

Nette waardes. Die 302+504 = 806kWh komt ca overeen met 400m3 gasverbruik (cop 5 en 10 kWh warmte per m3 gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
_Richie_ schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:26:

Let er wel op dat als je de pomp aftoert het opgenomen/af te geven vermogen uit de bron/vloer wel gelijk blijft anders ben je niet efficiënter. Moet de WP langer in bedrijf zijn om dezelfde energie hoeveelheid afv te geven. Scheelt onder de streep dan niet (of werkt zelfs minder efficiënt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeakNomad
Sjepers schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:02:
[...]

Let op: bij ons de temperatuur overdag 1 gr warmer dan bij u. Dat zou bij ons er toe leiden, dat CV veel minder aan zou gaan.
[Afbeelding]
Dank je.

WPU overschat dus het verbruik iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:10:
[...]

De grafiek laat het verbruik per maand zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
RF1000 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Let er wel op dat als je de pomp aftoert het opgenomen/af te geven vermogen uit de bron/vloer wel gelijk blijft anders ben je niet efficiënter. Moet de WP langer in bedrijf zijn om dezelfde energie hoeveelheid afv te geven. Scheelt onder de streep dan niet (of werkt zelfs minder efficiënt)
In mijn situatie is er vrijwel geen verschil aan de bron kant, bij verschillende CV pomp instellingen. Zie een vorige quote.
Bovendien is de bronpomp setting bij de verschillende instellingen van de CV pomp steeds 1400l/h. De gemeten waarde schommelt hier om heen.

Let op: Ook nu geld weer, het zijn de sensoren van de WPU die dit registreren. Hoeveel die af wijken, geen idee. De Spider wijkt bij 21 graden ongeveer 15% af t.o.v. de werkelijke omgevingstemperatuur. Bij 22,5 is dat nog maar 7%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuPM0aQccx8ibc1_BVQO42cLSOM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lythB6AMnbxSQZkpV2e4iBGd.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sjepers schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:40:
[...]

In mijn situatie is er vrijwel geen verschil aan de bron kant, bij verschillende CV pomp instellingen. Zie een vorige quote.
Bovendien is de bronpomp setting bij de verschillende instellingen van de CV pomp steeds 1400l/h. De gemeten waarde schommelt hier om heen.

Let op: Ook nu geld weer, het zijn de sensoren van de WPU die dit registreren. Hoeveel die af wijken, geen idee. De Spider wijkt bij 21 graden ongeveer 15% af t.o.v. de werkelijke omgevingstemperatuur. Bij 22,5 is dat nog maar 7%.
[Afbeelding]
De flow is instelbaar trouwens, die staat dus op een vaste waarde.
Ongeacht je C.V. pomp zal hij die dus proberen te halen.
Om je efficiëntie eigenlijk te verhogen door je aanvoer dus warmer te maken zou je de flow moeten verlagen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Welke waarde uit de addon geeft eigenlijk het verbruik weer? Mijn HA op een PI is gecrashed dus ben een jaar aan data kwijt en ik ben pas sinds een week weer begonnen met HA op een miniPC en vind 2 verschillende waarden (pomp draait nu 1 jaar en 2 maanden):

"E-consumption during stand-by (kWh)": 30,
"E-consumption during heating (kWh)": 2221,
"E-consumption during DHW (kWh)": 863,
"E-consumption during cooling (kWh)": 185,
"E-consumption stand-by (kWh)": 3,
"E-consumption heating (kWh)": 222,
"E-consumption DHW (kWh)": 86,
"E-consumption cooling (kWh)": 18

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
Die waardes zijn bij mij allemaal 0 :| . Is er iets dat ik daarvoor aan moet zetten?

Trouwens denk ik dat de units niet kloppen: de "during" nummers zijn allemaal precies 10x de andere nummers dus ik denk niet dat het allemaal kWh is.

Waardes zijn sowieso niet heel systematisch en veel Nederlands er tussen, maar ook weer niet consistent (bijv. de mix van "CV" en "CH" (en "Cv") :F).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-05 16:15
Danfoss schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:12:
Welke waarde uit de addon geeft eigenlijk het verbruik weer? Mijn HA op een PI is gecrashed dus ben een jaar aan data kwijt en ik ben pas sinds een week weer begonnen met HA op een miniPC en vind 2 verschillende waarden (pomp draait nu 1 jaar en 2 maanden):

"E-consumption during stand-by (kWh)": 30,
"E-consumption during heating (kWh)": 2221,
"E-consumption during DHW (kWh)": 863,
"E-consumption during cooling (kWh)": 185,
"E-consumption stand-by (kWh)": 3,
"E-consumption heating (kWh)": 222,
"E-consumption DHW (kWh)": 86,
"E-consumption cooling (kWh)": 18
Je moet degene met 'during' hebben. De andere verhogen volgens mij met stappen van 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:00:
[...]

De flow is instelbaar trouwens, die staat dus op een vaste waarde.
Ongeacht je C.V. pomp zal hij die dus proberen te halen.
Om je efficiëntie eigenlijk te verhogen door je aanvoer dus warmer te maken zou je de flow moeten verlagen ?
Bij mij staat de flow ingesteld op 1100 l/h
Ik meet alle statussen van de WPU die bij mij veranderen tijdens koelen/CV/boiler en stand-by.
Ik kan geen enkele status setting vinden die de flow meet of een klep die meer open of dicht worden gezet om die ingestelde flow te realiseren.
Normaal gesproken, zal de instelling van de CV pomp, bepalen hoeveelheid water er door de leidingen wordt verplaatst per uur. De hoeveelheid water wat door de CV leidingen gaat, is ook nog afhankelijk van, hoeveel groepen open staan of gedeeltelijk open staan.
Vooral door dit laatste, lijkt het mij onwaarschijnlijk, dat setting 134 van de WPU hier direct iets mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sjepers schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:59:
[...]

Bij mij staat de flow ingesteld op 1100 l/h
Ik meet alle statussen van de WPU die bij mij veranderen tijdens koelen/CV/boiler en stand-by.
Ik kan geen enkele status setting vinden die de flow meet of een klep die meer open of dicht worden gezet om die ingestelde flow te realiseren.
Normaal gesproken, zal de instelling van de CV pomp, bepalen hoeveelheid water er door de leidingen wordt verplaatst per uur. De hoeveelheid water wat door de CV leidingen gaat, is ook nog afhankelijk van, hoeveel groepen open staan of gedeeltelijk open staan.
Vooral door dit laatste, lijkt het mij onwaarschijnlijk, dat setting 134 van de WPU hier direct iets mee te maken heeft.
Ik haal dingen door elkaar inderdaad. De bron pomp is aan te passen en zijn flow. Dit staat los van je CV flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:05:
[...]

Het zijn (denk ik) leidingen die uitzetten in vloerdelen of er moeten leidingen niet goed bevestigd zijn. Je kan niet ongeveer horen waar de klappen plaats vinden? Bijvoorbeeld in een lepe hoek van de trap of juist bij het stuk waar ze een vloer in gaan ?
Ik had er voor gezorgd, dat de groep "WC/ klein stukje gang" de klepstand 100% was geworden, ipv 75 %. Hierdoor kwamen de klappen opeens veel vaker n.l. om de 2-3 min.
Ik heb vanmorgen deze groep handmatig dicht gezet en de klappen zijn niet meer hoorbaar bij dat stukje gang/WC, maar komen nu ergens anders vandaan. Bovendien komen ze nu om de 10 tot 12 min.
Zoals u al opmerkte, is de kans groot, dat het iets te maken heeft met constructie of legpatroon van de vloerverwarming.

Ik ga vandaag ook even een ontluchtingssleuteltje halen, om de vloerverwarming handmatig te kunnen ontluchten. Er zit bij ons ook een automatische ontluchter op het CV circuit, maar uit ervaring weet ik dat deze niet optimaal functioneren.

Ik constateerde dat de klepstand die de AutoTemp in de status aangeeft niet correct is.
Deze is 100% of 0%.
In mijn geval, wordt de 75% gerealiseerd, door de klep eerst gedurende 20 min helemaal open te zetten en daarna 5 minuten dicht te zetten, enz. Ik ging er vanuit dat de klep voor 25% werd dicht gedraaid.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjepers op 04-01-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
HeleBoel schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:26:
[...]

Een update: morgen komt een monteur van Itho-Daalderop om naar dit probleem te kijken. Als ik wat meer weet zal ik dat hier laten weten.

De monteur is vrijdagmorgen geweest, die heeft zijn computer aangesloten op de warmtepomp en hij kwam tot de conclusie dat het niet de warmtepomp is die lekt. Het lek zit dus ergens anders en dat is ontzettend frustrerend voor ons; komende week worden de vloeren gelegd, dus als het lek daarna toch in de vloerverwarming blijkt te zitten moet de vloer er weer helemaal uit. Dat zou een absolute bummer zijn.

Maar goed, wat we wel zagen is dat het drukmetertje dat op het CV circuit zit niet nauwkeurig is. Als het metertje 2 bar aangeeft, dan geeft de druksensor in de warmtepomp 3 bar aan. En dan gaat het overdrukventiel open als de pomp gaat draaien.
Verder zit het overdruk ventiel op de verkeerde plek, namelijk precies boven de naad tussen de voorplaat en de kast van de warmtepomp. Iedere keer als het overdrukventiel dan gaat lekken lekt alles de warmtepomp in.

Tot slot: doordat de druk steeds wegvalt gaat de warmtepomp steeds in storing (code 19/20). Maar wat we dan horen is dat de compressor gewoon blijft lopen, de hele tijd. Dat vinden wij vreemd, en kost bovendien ook heel veel stroom vermoed ik. Kortom, ik heb op dit moment totaal geen vertrouwen in het systeem.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@HeleBoel is het dan niet het overdruk ventiel wat ervoor zorgt dat er water die pomp in komt?
En zijn de expansievaten getest ?
Als hij zo snel zoveel druk verliest dan moet dat toch naar boven te halen zijn zou je zeggen.

Qua algemene betrouwbaarheid weet ik niet waar Itho staat eerlijk gezegd, hier in de buurt zijn er tot nog toe een 2-3 probleem gevallen geweest op 40 woningen. Bij 1 was het probleem de bron, dus dat is niet zozeer de pomp aan te rekenen, bij 1 was het een expansievat en de derde weet ik niet. Was in de buurt app een verzoek om een monteur.

Wat mijn vrouw heel erg stoorde aan de pomp is vooral de herrie die de compressor maakt en dat hij pal naast onze slaapkamer staat.
Dankzij de add-on van @arjenhiemstra kan ik gelukkig nu de pomp en het stook gedrag beïnvloeden waardoor iedereen weer als een baby in slaapt valt :).

[ Voor 58% gewijzigd door GeeMoney op 05-01-2025 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
GeeMoney schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:43:
@HeleBoel is het dan niet het overdruk ventiel wat ervoor zorgt dat er water die pomp in komt?
En zijn de expansievaten getest ?
Als hij zo snel zoveel druk verliest dan moet dat toch naar boven te halen zijn zou je zeggen.
Ja, dat klopt, het water lekt vanuit het overdrukventiel de warmtepomp in. Daarom zei de monteur van Itho-Daalderop ook dat het overdrukventiel naar een andere plek verplaatst zou moeten worden. Of er moet iets van een opvang onder komen.

Het expansievat is preventief vervangen, maar dat is dus het probleem niet geweest. Een uur nadat de Itho-Daalderop monteur weg was ging het systeem al weer in storing en was de druk op de drukmeter weer 0,4 bar. Het rare is dat we nergens natte plekken zien, we hebben geen idee waar al dat water terecht komt. Toen we in de warmtepomp keken en het water daar zagen dachten we de oorzaak gevonden te hebben, maar de Itho-Daalderop monteur heeft eigenlijk uitgesloten dat het de warmtepomp zelf is. Maar eigenlijk heb ik geen vertrouwen in die uitspraak.

Morgen komt er weer een andere monteur, ik heb al gezegd dat ik een volledig drukonderzoek wil (als zoiets bestaat), dus met een drukmeter alle CV circuits controleren. Ik hoop dat ze dat ook gaan doen.

(Edit: Als alles straks hopelijk gewoon normaal werkt ga ik zeker dat apparaatje van Arjan Hiemstra gebruiken om een en ander te monitoren en in te stellen. Als ik het goed gezien heb heeft dat apparaatje geen aparte voeding nodig, en dat zou goed uitkomen want er zit geen stopcontact in de technische ruimte bij de warmtepomp.)

[ Voor 10% gewijzigd door HeleBoel op 05-01-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
HeleBoel schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:33:
[...]

De monteur is vrijdagmorgen geweest, die heeft zijn computer aangesloten op de warmtepomp en hij kwam tot de conclusie dat het niet de warmtepomp is die lekt. Het lek zit dus ergens anders en dat is ontzettend frustrerend voor ons; komende week worden de vloeren gelegd, dus als het lek daarna toch in de vloerverwarming blijkt te zitten moet de vloer er weer helemaal uit. Dat zou een absolute bummer zijn.

Maar goed, wat we wel zagen is dat het drukmetertje dat op het CV circuit zit niet nauwkeurig is. Als het metertje 2 bar aangeeft, dan geeft de druksensor in de warmtepomp 3 bar aan. En dan gaat het overdrukventiel open als de pomp gaat draaien.
Verder zit het overdruk ventiel op de verkeerde plek, namelijk precies boven de naad tussen de voorplaat en de kast van de warmtepomp. Iedere keer als het overdrukventiel dan gaat lekken lekt alles de warmtepomp in.

Tot slot: doordat de druk steeds wegvalt gaat de warmtepomp steeds in storing (code 19/20). Maar wat we dan horen is dat de compressor gewoon blijft lopen, de hele tijd. Dat vinden wij vreemd, en kost bovendien ook heel veel stroom vermoed ik. Kortom, ik heb op dit moment totaal geen vertrouwen in het systeem.

Wordt vervolgd...
Een overdrukventiel blijft IMO wel lekken nadat het gebruikt is???
Ik zou keukenpapier oid eronder leggen zodat je kan zien of en wanneer dat ventiel lekt.
Wie weet is het alleen dat ventiel.

Je kunt tenminste uitsluiten dat dit ventiel steeds lekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-06 10:26
Sjepers schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:37:
[...]

Het verschil tussen aan en afvoer is nog groter geworden. De afvoer temp ligt nog ruim boven de ingestelde ruimte temperatuur van 21 graden
Het verschil tussen de temperatuur van het water, uit de bron en in de bron is:
90% - 3.35 gr
70% - 3.36 gr
50% - 3,42 gr
De verschillen zijn marginaal en bovendien maar 1 meting.
Dat de verschil temperatuur toeneemt bij een lagere pomp snelheid is logisch omdat dezelfde hoeveelheid energie over een kleinere hoeveelheid water verdeeld wordt. Nadeel is echter dat je naar een hogere temperatuur moet en dat daardoor de warmtepomp minder efficient wordt. Het verbruik van je warmtepomp zou ik ook in je tabel zetten. En nog het liefst de energie output berekenen en dan dus de cop.
Ik verwacht dat je qua efficientie de pomp het beste op de standaard waarde van tussen de 80 en 100 procent kan zetten.

Dit geldt echter niet voor koelen, dan is het hoe lager de pomp staat hoe efficiënter hij is.

EDIT: Ik was een beetje laat en wat pagina's reacties gemist, sorry, vakantie :)

[ Voor 7% gewijzigd door Onl1ne1373 op 08-01-2025 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
[...]

Ik heb nu een paar dagen de WPU van de stroom gehaald en net er weer op gezet maar hij lijkt qua verbruik weinig te doen nu (ik heb de hoofd-spider weer aangesloten, die geeft geen foutmeldingen). Is er nog iets wat ik kan doen om hem te “kickstarten”?

Edit: alsof de duivel ermee speelt, net als ik op submit klik knalt ie aan :D

[ Voor 7% gewijzigd door posttoast op 08-01-2025 19:00 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
Onl1ne1373 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Dat de verschil temperatuur toeneemt bij een lagere pomp snelheid is logisch omdat dezelfde hoeveelheid energie over een kleinere hoeveelheid water verdeeld wordt. Nadeel is echter dat je naar een hogere temperatuur moet en dat daardoor de warmtepomp minder efficient wordt. Het verbruik van je warmtepomp zou ik ook in je tabel zetten. En nog het liefst de energie output berekenen en dan dus de cop.
Ik verwacht dat je qua efficientie de pomp het beste op de standaard waarde van tussen de 80 en 100 procent kan zetten.

Dit geldt echter niet voor koelen, dan is het hoe lager de pomp staat hoe efficiënter hij is.

EDIT: Ik was een beetje laat en wat pagina's reacties gemist, sorry, vakantie :)
Bedankt voor deze opmerkingen.
Daar tegenover staat dat bij lagere pompsnelheid meer warmte wordt afgegeven aan de omgeving. Het temperatuurverschil tussen aan en afvoer is veel groter bij lagere pompsnelheid. Bij vrijwel gelijke afvoer temperatuur.
Er is geen verschil tussen het energieverbruik van de WPU. Is al jaren gelijk. Gemeten met een geijkte kWh meter met 3 cijfers achter de komma. De pomp stond vanaf eind 2021 op 90%. Sinds 10 dagen staat de pomp op 40% en het energieverbruik is gelijk gebleven. Zie voorgaande quote. Het verschil in gemeten waarden, bron temp, CV temp en energieverbruik van de afgelopen 10 dagen, heeft een spreiding van ongeveer 1%.
Ik download steeds alle data naar Excel en maak gebruik van draaitabellen om de gemeten data op een gemakkelijke manier met elkaar te kunnen vergelijken.
Ik kan alleen maar constateren, dat dit voor ons voordeliger is en vooral behaagelijker. De temperatuur aan de oppervlakte van de vloer is na 1 uur CV tijd, bijna 1,5 gr warmer, dan bij pompsnelheid op 90%. De ruimte warmt hierdoor sneller op.
Ik blijf de gemeten data de hele maand verwerken in mijn draaitabellen. Wanneer ik dan nogsteeds het zelfde meet, dan kan ik maar een conclusie trekken.
Energie berekenen is bij lange na niet zo nauwkeurig als de maximale afwijking van de gebruikte kWh meter.
B.v.: de bronfow is verre van weg precies 1400l/h.
We hebben een WPU 55, maar de woonkamer en de douche die we verwarmen, is maar totaal 3200 W. (Volgens de Settings van de AutoTemp voor deze 5 groepen). Dat is een behoorlijke over capaciteit.

"Koelen" is voor mij minder interessant.
Met de standaard instellingen van Itho reageerde de WPU het volgende op "koelen":
Koelen met een watertemperatuur van 20 graden bij een ruimte temperatuur van 22 gr is onzin.
Het "koelen" is volgens Itho om de bron in conditie te houden.
Daarbij komt nog dat de woonkamer zolang blijft "koelen" dat de woonkamer temperatuur minder is dan 22gr, maar daarna blijft hij nog 12 uur nakoelen over de slaapkamer. En die blijven ook zonder " koelen" bij een hitte golf lekker koel. Itho heeft de groepen van de slaapkamers 1,5 jaar geleden, mechanische dicht gezet, omdat we die nooit verwarmen of koelen.
Ze waren vergeten, dat de WPU nakoelt over de slaapkamers en 1,5 jaar het water heeft rondgepompt in de bron.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-06 10:26
Sjepers schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:24:
[...]
Bedankt voor deze opmerkingen.
Daar tegenover staat dat bij lagere pompsnelheid meer warmte wordt afgegeven aan de omgeving. Het temperatuurverschil tussen aan en afvoer is veel groter bij lagere pompsnelheid. Bij vrijwel gelijke afvoer temperatuur.
Ik vind je testen erg interessant en ben blij dat het voor jullie behaaglijker is geworden.

Als de afvoer temperatuur hetzelfde is en de input van de WP is constant moeten we concluderen dat de hoeveelheid energie die aan de kamer afgegeven wordt hetzelfde is. Dit is ook wel logisch vanuit de vloerverwarming gezien, lagere watersnelheid houdt de hogere temperatuur in balans in de formule. Een deel van het circuit heeft echter een hogere temperatuur. Voor mijn gevoel klopt er dan ergens iets nog niet.

Tevens kan je bij tapwater zien dat de efficiëntie afneemt met het verhogen van de temperatuur, hij gaat steeds meer verbruiken in watt. Misschien dat het verschil te klein is om goed te meten bij deze verhoogde aanvoer temperatuur.

Ook denk ik dat grotere huizen misschien een probleem op zolder kunnen krijgen bij een te lage cp pomp snelheid. Aanschaf van een warmtecamera of iig een infrarood thermometer voor de mensen die hier mee willen spelen kan erg handig zijn. Hiermee heb ik ook problemen met groepen op kunnen sporen, namelijk groepen die verwisseld waren en een met een defecte motor.
"Koelen" is voor mij minder interessant.
Ik regel de temperatuur in de kamers met screens automatisch naar 21/23 graden afhankelijk van de kamer. Echter het koelen zal door moeten gaan voor de bron. Ik zet daarom de thermostaten iets lager. Daarin heb ik gemerkt dat als ik de cv snelheid reduceer naar gemiddled 50%, ik een veel hogere efficiëntie behaal. Wel vijf keer zo hoog. Afgelopen jaar voor 65kWh gekoeld, eerste jaar meer dan 250kWh. Ik ben nog aan het sleutelen voor een een dynamisch cv pompsnelheid afhankelijk van kamer temperatuur. Dus het kan nuttig zijn voor het reduceren van het energie verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
Onl1ne1373 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Ik vind je testen erg interessant en ben blij dat het voor jullie behaaglijker is geworden.

Als de afvoer temperatuur hetzelfde is en de input van de WP is constant moeten we concluderen dat de hoeveelheid energie die aan de kamer afgegeven wordt hetzelfde is. Dit is ook wel logisch vanuit de vloerverwarming gezien, lagere watersnelheid houdt de hogere temperatuur in balans in de formule. Een deel van het circuit heeft echter een hogere temperatuur. Voor mijn gevoel klopt er dan ergens iets nog niet.

Tevens kan je bij tapwater zien dat de efficiëntie afneemt met het verhogen van de temperatuur, hij gaat steeds meer verbruiken in watt. Misschien dat het verschil te klein is om goed te meten bij deze verhoogde aanvoer temperatuur.

Ook denk ik dat grotere huizen misschien een probleem op zolder kunnen krijgen bij een te lage cp pomp snelheid. Aanschaf van een warmtecamera of iig een infrarood thermometer voor de mensen die hier mee willen spelen kan erg handig zijn. Hiermee heb ik ook problemen met groepen op kunnen sporen, namelijk groepen die verwisseld waren en een met een defecte motor.

[...]

Ik regel de temperatuur in de kamers met screens automatisch naar 21/23 graden afhankelijk van de kamer. Echter het koelen zal door moeten gaan voor de bron. Ik zet daarom de thermostaten iets lager. Daarin heb ik gemerkt dat als ik de cv snelheid reduceer naar gemiddled 50%, ik een veel hogere efficiëntie behaal. Wel vijf keer zo hoog. Afgelopen jaar voor 65kWh gekoeld, eerste jaar meer dan 250kWh. Ik ben nog aan het sleutelen voor een een dynamisch cv pompsnelheid afhankelijk van kamer temperatuur. Dus het kan nuttig zijn voor het reduceren van het energie verbruik.
Dit is een van de punten, die bij mij mijn onderzoek instinct aanwakkert.
De Spider in combinatie met de WPU, doen bij verwarmen en koelen acties die nog niet te doorgronden zijn.
Het kan ook zijn dat de COP bij lagere snelheid van de CV pomp beter is.
COP = Geleverde energie (warmte) / verbruikte energie (elektriciteit)
Ik kan alleen verbruikte energie heel nauwkeurig meten. De COP van de fabrikant wordt gemeten bij een constante bron temperatuur van 10 gr en 35 gr cv water temp.
Wat de pompsnel voor een invloed heeft op de warmtewisselaar kan ik nergens vinden, maar natuurkundig gezien moet dit een invloed hebben op de COP. Maar dat kun je volgens mij ook alleen maar doen als je overcapaciteit heb.

Het eerste jaar dat we hier woonden heeft de WPU in de maanden februari tem april en van september tem begin november op heel veel dagen staan te koelen en daarna weer verwarmen.
Wij hadden een soort gelijk verschil in het verbruik tijdens koelen.
Het vermogen tijdens het koelen in de woonkamer is vrij constant ± 58 watt, wanneer de koeling in de woonkamer stopt en dan start het na koelen over de slaapkamers, het opgenomen vermogen van de WPU is dan ± 38 Watt.
Wij laten bewust in de zomer een bepaalde tijd de zon binnen komen, omdat anders het niet behaaglijk is in huis.

In ons geval betwijfel ik of de bron gebaad is met koelen in de zomer. De WPU heeft, meer dan 1 jaar lang, het nakoelen niet over de slaapkamers gedaan, maar het water in de bron rond gepompt.
Dat was pas energie verspillen. (dit was door ITHO zelf zo ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inviscid
Interessante van de @Sjepers nummers is dat het lijkt alsof de warmtepomp bij elke instelling dezelfde warmte afgifte heeft? Dat is met de aannames dat de COP constant is en stroomsnelheid lineair is met pomp percentage (vermogen? draaisnelheid?).

Heel ruw tabelletje hieronder voor de 55minuten meting. Bijv. 40/50% vs 90%: pomp instelling x2 geeft ~halve temperatuurverhoging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgnie0320US2S6YJBVDRdZOQrSg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9A73mTMWfxYapNO268Iu8Wac.png?f=user_large

Ik vermoed dat de compressor op constant (optimaal) vermogen draait en dus een constante hoeveelheid warmte de CV in pompt (bij constante COP). Dat verklaart mooi waarom energieverbruik en bron temperaturen ~hetzelfde zijn voor elke instelling. In dat geval zou, als het systeem eenmaal in een "steady state" zit, het afgegeven vermogen in de woning hetzelfde moeten zijn (namelijk gelijk aan wat de warmtepomp produceert). Het lijkt er wel op dat deze theoretische steady state op >1 uur na start tijd ligt, want in de grafiekjes zijn de aanvoer en retour temperatuur nog aan het stijgen.

De verschillen zitten dan in waar dat punt van de steady state ligt, en wat er gebeurd als je verwarming hoger/aan of lager/uit zet. Misschien dat er bijvoorbeeld verschillen zijn in "hoe" het huis warm wordt (bepaalde delen sneller, alles gelijkmatiger, ...?)

TL:DR: CV pomp instelling maakt waarschijnlijk uiteindelijk weinig uit voor efficiëntie of warmteafgifte, want uiteindelijk is iedereen dood maar er zijn misschien verschillen in UX en in (lange) transition states.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
Inviscid schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:51:
Interessante van de @Sjepers nummers is dat het lijkt alsof de warmtepomp bij elke instelling dezelfde warmte afgifte heeft? Dat is met de aannames dat de COP constant is en stroomsnelheid lineair is met pomp percentage (vermogen? draaisnelheid?).

Heel ruw tabelletje hieronder voor de 55minuten meting. Bijv. 40/50% vs 90%: pomp instelling x2 geeft ~halve temperatuurverhoging.
[Afbeelding]

Ik vermoed dat de compressor op constant (optimaal) vermogen draait en dus een constante hoeveelheid warmte de CV in pompt (bij constante COP). Dat verklaart mooi waarom energieverbruik en bron temperaturen ~hetzelfde zijn voor elke instelling. In dat geval zou, als het systeem eenmaal in een "steady state" zit, het afgegeven vermogen in de woning hetzelfde moeten zijn (namelijk gelijk aan wat de warmtepomp produceert). Het lijkt er wel op dat deze theoretische steady state op >1 uur na start tijd ligt, want in de grafiekjes zijn de aanvoer en retour temperatuur nog aan het stijgen.

De verschillen zitten dan in waar dat punt van de steady state ligt, en wat er gebeurd als je verwarming hoger/aan of lager/uit zet. Misschien dat er bijvoorbeeld verschillen zijn in "hoe" het huis warm wordt (bepaalde delen sneller, alles gelijkmatiger, ...?)

TL:DR: CV pomp instelling maakt waarschijnlijk uiteindelijk weinig uit voor efficiëntie of warmteafgifte, want uiteindelijk is iedereen dood maar er zijn misschien verschillen in UX en in (lange) transition states.
Bedankt voor het meedenken.
De energie die aan de bron wordt onttrokken bij de verschillende CV pomp snelheden is vrijwel contant.
De metingen wijzen er op dat de energie die aan de CV kant aan de vloer wordt afgegeven bij lagere CV pomp snelheid groter wordt. Het totale vermogen dat de WPU verbruikt bij de verschillende pomp snelheden is vrijwel gelijk. Ik kan alleen de conclusie trekken, dat het rendement van de WPU in ons geval is verbeterd.

Het verschil in pomp % en delta t (verschil tussen aan en afvoer CV temp) is niet evenredig.
Wanneer de pomp % zakt van 90% naar 60% is dat een daling van 33%.
De gemiddelde delta t stijgt dan met 50%

Wij hebben sinds een jaar een ander stook gedrag.
De WPU ging in het verleden vooral in de nacht aan en wel om de 3 uur. (Spider continu op 21gr.) De spider blijft een cv vraag hebben tot dat de kamer temp 0.5 gr hoger is dan de ingestelde temp. Energie verbruik ± 2,75 kWh. Overdag gaat de CV maar beperkt 'n keer aan. Afgezien van een hele koude periode.
We zetten de spider dusdanig, dat hij in de nacht niet meer aan gaat. De temp zakt meestal in deze periode ongeveer 0,5 gr. (ongeveer tot 21gr)
Als we nu opstaan, zetten we de Spider op 21 graden en dan gaat hij maximaal 1,5 uur aan. Zet daarna de de spider op 20,5 gr. Hierdoor verdwijnt vraag van de Spider om een CV periode. Energie verbruik is nu 1,5 kWh.

In het verleden was de CV duur meestal 55 min. Omdat nu ons stookgedrag anders is, vergelijk ik nu ook de data tem 55 min met elkaar. Mijn basistabel gaat wel tot 90 min. Het resultaat is het zelfde.

Zoals ik al zei, ik registreer alle cv perioden en er zijn een paar van ± 55 min en ook met grotere tijdsintervallen tussen de verschillende CV periodes. De data laat steeds het zelfde zien. De verschillen tussen de verschillen de data is ongeveer 1%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inviscid
Sjepers schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:22:
Het verschil in pomp % en delta t (verschil tussen aan en afvoer CV temp) is niet evenredig.
De 90 -> 60 nummers zijn (omgekeerd) evenredig: 2/3 pompsnelheid geeft 3/2 (==1.5) delta T. Op zich is dit logisch: je haalt niet meer energie uit de bron (delta T en pompsnelheid zijn constant daar), en je stroomverbruik is ook hetzelfde. Er gaat dus evenveel vermogen het systeem in. Bij een lagere pompsnelheid gaat die energie alleen in minder water zitten.
[...]

De energie die aan de bron wordt onttrokken bij de verschillende CV pomp snelheden is vrijwel contant.
De metingen wijzen er op dat de energie die aan de CV kant aan de vloer wordt afgegeven bij lagere CV pomp snelheid groter wordt. Het totale vermogen dat de WPU verbruikt bij de verschillende pomp snelheden is vrijwel gelijk. Ik kan alleen de conclusie trekken, dat het rendement van de WPU in ons geval is verbeterd.
Bij een lagere pompsnelheid verwacht ik inderdaad dat in eerste instantie de warmte die wordt afgegeven hoger is, omdat er warmer water in de CV gepompt wordt. Bij een hogere pompsnelheid gaat er wel nog steeds hetzelfde vermogen het systeem in, er blijft alleen meer energie "in de vloer" hangen. Als de verwarming uitgaat wordt dit over tijd ook (grotendeels) afgegeven. Hierdoor heb je met een lagere pompsnelheid waarschijnlijk wel een snellere reactietijd, doordat in eerste instantie meer warmte wordt afgegeven. Daardoor zal het systeem ook korter draaien en verbruik je dus minder energie.

Dit lijkt trouwens allemaal wel mee te vallen in jouw metingen; retour-temperatuur is redelijk consistent. Mogelijk dat er wel een verschil is in waar de energie wordt afgegeven: bij een lagere pompsnelheid zal er meer energie afgegeven worden in "eerdere" delen van het systeem, en zullen deze delen warmer worden dan bij hoge pomp snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Inviscid schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:44:
[...]

De 90 -> 60 nummers zijn (omgekeerd) evenredig: 2/3 pompsnelheid geeft 3/2 (==1.5) delta T. Op zich is dit logisch: je haalt niet meer energie uit de bron (delta T en pompsnelheid zijn constant daar), en je stroomverbruik is ook hetzelfde. Er gaat dus evenveel vermogen het systeem in. Bij een lagere pompsnelheid gaat die energie alleen in minder water zitten.

[test..]

Bij een lagere pompsnelheid verwacht ik inderdaad dat in eerste instantie de warmte die wordt afgegeven hoger is, omdat er warmer water in de CV gepompt wordt. Bij een hogere pompsnelheid gaat er wel nog steeds hetzelfde vermogen het systeem in, er blijft alleen meer energie "in de vloer" hangen. Als de verwarming uitgaat wordt dit over tijd ook (grotendeels) afgegeven. Hierdoor heb je met een lagere pompsnelheid waarschijnlijk wel een snellere reactietijd, doordat in eerste instantie meer warmte wordt afgegeven. Daardoor zal het systeem ook korter draaien en verbruik je dus minder energie.

Dit lijkt trouwens allemaal wel mee te vallen in jouw metingen; retour-temperatuur is redelijk consistent. Mogelijk dat er wel een verschil is in waar de energie wordt afgegeven: bij een lagere pompsnelheid zal er meer energie afgegeven worden in "eerdere" delen van het systeem, en zullen deze delen warmer worden dan bij hoge pomp snelheid.
Bedankt voor deze extra informatie.
Dat van de pomp snelheid en delta T dat had ik al begrepen.
Ik constateer alleen het volgende:
Het energieverbruik is bij een lager pompsnelheid vrijwel het zelfde als bij hoge snelheid.
De bron wordt eveneens niet negatief hierdoor beïnvloed.
Ik heb bij de verschillende pompsnelheden, ook de temp van de vloer gemeten op steeds dezelfde plekken.
Dat gedurende de CV periode t.e.m. 1 uur daarna.
Bij een lagere pompsnelheid wordt de vloer sneller warm en warmer. Bovendien blijft de vloer ook nog eens langer warmer.
Het is hierdoor veel behagelijker geworden in huis.

Ik ga er eveneens vanuit, dat bij lager pompsnelheid, het water zijn energie efficiënter afgeeft aan de omgeving. Ons CV circuit, is alleen de woonkamer en douche. Onze voordeur komt uit op een inwendige hal, waar het eveneens lekker warm is. Dat is niet te vergelijken met een woning met etages.
Voorlopig blijf ik meten en vergelijken.
Tot nu toe nog alles het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4rsh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-04 13:05
Hoi,

Hopelijk stel ik mijn vraag in het juiste forum. Ik heb vandaag mijn warmtepomp bijgevuld omdat de waterdruk op 1 bar stond. Nadat ik deze had bijgevuld tot minimaal 1,5 bar, geeft de kamerthermostaat nu foutmelding A1 20 (waterdruk te laag).

Is er iets fout gegaan tijdens het bijvullen, of kan deze foutmelding worden gereset?
Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AO2_MCLkY2vp9V2R2l4fazVIpFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PV6TOWPenjNuH3h9pYyXC5pM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4DR1LxjUUhBcG2dI-Y4CLLBOjs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9o1bm3dB1Bt7ZQ5Wu3vWGwG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Vreemd dat hij niet eerder geklaagd heeft, druk zou tussen de 1,5 en 2,0 bar moeten zitten.
Als die meter iets afwijkt zit je daar nu al onder, zou hem nog verder bijvullen en kijken wat dat doet.

Je hebt wel eerst de slang gevuld voor je hem aan de WPU aansloot? Anders pomp je er eerst een hoop lucht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:27
[...]

Wij hebben sinds een jaar een ander stook gedrag.
De WPU ging in het verleden vooral in de nacht aan en wel om de 3 uur. (Spider continu op 21gr.) De spider blijft een cv vraag hebben tot dat de kamer temp 0.5 gr hoger is dan de ingestelde temp. Energie verbruik ± 2,75 kWh. Overdag gaat de CV maar beperkt 'n keer aan. Afgezien van een hele koude periode.
We zetten de spider dusdanig, dat hij in de nacht niet meer aan gaat. De temp zakt meestal in deze periode ongeveer 0,5 gr. (ongeveer tot 21gr)
Als we nu opstaan, zetten we de Spider op 21 graden en dan gaat hij maximaal 1,5 uur aan. Zet daarna de de spider op 20,5 gr. Hierdoor verdwijnt vraag van de Spider om een CV periode. Energie verbruik is nu 1,5 kWh.

In het verleden was de CV duur meestal 55 min. Omdat nu ons stookgedrag anders is, vergelijk ik nu ook de data tem 55 min met elkaar. Mijn basistabel gaat wel tot 90 min. Het resultaat is het zelfde.

Zoals ik al zei, ik registreer alle cv perioden en er zijn een paar van ± 55 min en ook met grotere tijdsintervallen tussen de verschillende CV periodes. De data laat steeds het zelfde zien. De verschillen tussen de verschillen de data is ongeveer 1%.
Ben benieuwd wat de T6 Compressed gas temp (Persgastemperatuur) en T7 Liquid temp (Vloeistoftemperatuur) en Compressor current doen bij 80% pomp cap en 40% pomp cap.

Zou je dit in een tabel kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Grim20 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:05:
[...]

Ben benieuwd wat de T6 Compressed gas temp (Persgastemperatuur) en T7 Liquid temp (Vloeistoftemperatuur) en Compressor current doen bij 80% pomp cap en 40% pomp cap.

Zou je dit in een tabel kunnen zetten?
Ik heb geen idee of er verschillen zijn.
Bij mij zijn deze status metingen T5 en T6.
En die meet ik net niet.
Ik heb ze net even toegevoegd. De CV modus voor vandaag is al gestart. (CV pomp 40%)
Ik weet niet of ik op korte termijn mijn CV pomp % op 90% wil zetten.
Het is dan een stuk onbehagelijker in huis.
Sorry, wanneer ik nu ga meten bij een CV pomp van 80%, dan heb ik daar geen historie van.

Wat denk je, dat deze statussen doen bij de verschillende CV pomp % en wat is dan het gevolg hiervan?
Ben benieuwd naar je verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-06 07:26
Wij trekken begin februari naar onze nieuwbouwwoning! Geweldig en eindelijk. Klaar met de huurbazen.. nu ben ik benieuwd naar het verbruik van de itho 5G. Aangezien velen van jullie data bij houden is mijn vraag of ik mag weten wat een realistisch verbruik is op jaarbasis (en bijvoorbeeld in de wintermaanden). Wij krijgen de wpu 5G 5,5kw met 200L boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02
SillBro schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:33:
Wij trekken begin februari naar onze nieuwbouwwoning! Geweldig en eindelijk. Klaar met de huurbazen.. nu ben ik benieuwd naar het verbruik van de itho 5G. Aangezien velen van jullie data bij houden is mijn vraag of ik mag weten wat een realistisch verbruik is op jaarbasis (en bijvoorbeeld in de wintermaanden). Wij krijgen de wpu 5G 5,5kw met 200L boiler.
Hangt enorm af van de ligging van je huis, je ramen, raambekleding, de door jou gewenste temperatuur en je woninginhoud in m3. :) M.a.w. daar is niet zoveel over te zeggen maar, je kan als je in dit forum zoekt wat historische gegevens vinden van onder andere mijzelf. Daar zou je het e.e.a. van af kunnen leiden en kunnen vertalen naar je eigen situatie.

zie bijvoorbeeld:
vliegnerd in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"
of
Onl1ne1373 in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"
of
nl0pvm in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
1500kWh voor een 6.5kW/200lit in een 196m2 nieuwbouw 2^1 kapper. 900kWh verw, 100kWh koelen en 500kWh warm tapwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillBro
nl0pvm schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Hangt enorm af van de ligging van je huis, je ramen, raambekleding, de door jou gewenste temperatuur en je woninginhoud in m3. :) M.a.w. daar is niet zoveel over te zeggen maar, je kan als je in dit forum zoekt wat historische gegevens vinden van onder andere mijzelf. Daar zou je het e.e.a. van af kunnen leiden en kunnen vertalen naar je eigen situatie.

zie bijvoorbeeld:
vliegnerd in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"
of
Onl1ne1373 in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"
of
nl0pvm in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"
Ja stom van mij. Wij hebben 133m2 (hoekwoning) inhoud 550m3. Ik ga het lezen dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillBro
RF1000 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:01:
1500kWh voor een 6.5kW/200lit in een 196m2 nieuwbouw 2^1 kapper. 900kWh verw, 100kWh koelen en 500kWh warm tapwater
Wow, das niks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
Idd, en de thermostaat staat toch echt op 21gr overal (betreft wel een nieuwbouw A++++ woning)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Hier nu 2400kWh totaal voor verwarming en tapwater in een vrijstaande woning op de wind a 228m2 vloeroppervlakte en 1000m3 inhoud. Nieuwbouw uit 2019 en thermostaat woonkamer op 21-21,5 en bovenverdiepingen op 19,5 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Hier 2300kWh totaal sinds oplevering nieuwbouw november 2023. 187m2 2-kapper.
Woonkamer continu 21, slaapkamers en zolder 20. WPU 5G 6,5 200L

[ Voor 7% gewijzigd door Danfoss op 11-01-2025 11:07 ]

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartpl1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05 16:53
Ik zie geen statustabel van onze warmtepomp meer sinds een week.
Enig idee wat ik daaraan kan doen? Heb al een keer het NRG-Itho opnieuw laten opstarten, zonder dat dit heeft geholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1sFX-xAo-iAQbaX5AqWNj_64UU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5svkwMQSzAUHqq5Gq1Izhpj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
bartpl1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:56:
Ik zie geen statustabel van onze warmtepomp meer sinds een week.
Enig idee wat ik daaraan kan doen? Heb al een keer het NRG-Itho opnieuw laten opstarten, zonder dat dit heeft geholpen.

[Afbeelding]
Nog even 1 of 2x herstarten en na elke herstart even 10min de tijd geven.
Ik heb het denk ik 1x per 5-6 maanden ook. Toevallig ook van de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartpl1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05 16:53
Bedankt, opgelost na een nieuwe herstart.
Was bij mij nog niet eerder voorgekomen in de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:18
4rsh schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:30:
Hoi,

Hopelijk stel ik mijn vraag in het juiste forum. Ik heb vandaag mijn warmtepomp bijgevuld omdat de waterdruk op 1 bar stond. Nadat ik deze had bijgevuld tot minimaal 1,5 bar, geeft de kamerthermostaat nu foutmelding A1 20 (waterdruk te laag).

Is er iets fout gegaan tijdens het bijvullen, of kan deze foutmelding worden gereset?
Alvast bedankt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb deze melding tot nu toe altijd moeten resetten:
Spider van de muur en batterijen eruit.
Stekker uit de warmepomp.
Stekker in de warmtepomp.
Batterijen terug in de spider en terug op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Wie kan mij helpen.
Ik heb een Plugwise Adam geplaatst tussen de WPU en de vaste Spider thermostaat in de woonkamer.
Wil de Adam gaan gebruiken als tijdklok en de WPU op afstand te kunnen bedienen. Doe het nu handmatig.
Het nadeel is, dat de Adam alleen maar kan gebruikt worden voor CV periode, maar dat heb ik eenvoudig kunnen oplossen. (mechanisch)
Maar de Spider laat de foutmelding 43 zien.
Het lijkt erop dat ik volgens het onderstaande stappenplan van Itho de Spider moet resetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVT26SgcYPVLjaUQGUu3KD7uHMA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qYBqCZkBz5vVnzOFPRD6AUny.jpg?f=user_large

Kan dat volgens deze instructie van Itho?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6hZfTH18ovXBhDkNifNxRpKyXo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/84nFYAzXk0KxXTyUUIEqp9RM.jpg?f=user_large

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben bang als ik de Spider terug zet naar fabrieksinstellingen, dat ik andere problemen er bij krijg.
De Spider stuurt alleen de WPU aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:08
Ons huis is 2 maanden geleden opgeleverd, maar we zijn er nog niet ingetrokken. Over het algemeen werkt alles prima met de warmtepomp (WPU 5G) en de thermostaten. Echter, toen ik vandaag de https://monitoring.climateforlife.nl/ controleerde, zag ik heel vreemde temperatuurwaarden: -1 graden binnen en 1 graden buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMWqI9D4flfkXNouaPaq_J733H8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v99lcTdO0GVDEVfyHNCkBAYj.png?f=fotoalbum_large

Toen ik naar het huis ging, was alles normaal, met een binnentemperatuur van 19 graden.

Weet iemand waardoor dit zou kunnen komen? Is het mogelijk dat het signaal even weg was? Is dit een bekend probleem? Ik ben niet heel ongerust, aangezien alles binnenshuis normaal functioneert, maar ik wil graag begrijpen wat de oorzaak van deze waarden kan zijn.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:27
Sjepers schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:37:
[...]

Ik heb geen idee of er verschillen zijn.
Bij mij zijn deze status metingen T5 en T6.
En die meet ik net niet.
Ik heb ze net even toegevoegd. De CV modus voor vandaag is al gestart. (CV pomp 40%)
Ik weet niet of ik op korte termijn mijn CV pomp % op 90% wil zetten.
Het is dan een stuk onbehagelijker in huis.
Sorry, wanneer ik nu ga meten bij een CV pomp van 80%, dan heb ik daar geen historie van.

Wat denk je, dat deze statussen doen bij de verschillende CV pomp % en wat is dan het gevolg hiervan?
Ben benieuwd naar je verhaal.
Ik verwacht dat de vloeistoftemperatuur lager is zodra het medium langzamer (pomp 40%) door de combi-condensor stroomt en dit resulteert in een hogere cv-aanvoertemperatuur.
Als opgenomen elektrische vermogen gelijk blijft zou ik verwachten dat zuiggastemperatuur en compressor current gelijk blijven.

Bij 90% pomp zal vloeistoftemperatuur hoger zijn en een lagere cv-aanvoertemperatuur volgens jou metingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
Hi,

Ik probeer met de heating disable schedule blueprint van @Onl1ne1373 om mijn WPU5G te blokkeren tijdens de duurdere tarieven.

Nu zie ik dat voor het blokkeren van de heating de optie index 30 op 1 gezet wordt:
code:
1
2
3
4
5
6
{
    "manual_operation_index":30,
    "manual_operation_datatype":0,
    "manual_operation_value":0,
    "manual_operation_checked":1
}

Maar als ik kijk in mijn Wifi module, dan is optie 30 heel wat anders dan de "Set total heat demand". Mijn WPU heeft daar namelijk de volgende settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUH3LykyeusJjcSrlCFVuq5okYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0hWuHVFm8jylUVo9Gu7Q3Ijn.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
Configuration of the Itho unit

Itho device type: Heatpump
Itho hw version: 76
Itho fw version: 37
Manufacturer: 0

In de lijst van Itho settings zie ik nergens een "Set total heat demand". Wat zie ik over het hoofd? Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RF1000
raduf schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:25:
Ons huis is 2 maanden geleden opgeleverd, maar we zijn er nog niet ingetrokken. Over het algemeen werkt alles prima met de warmtepomp (WPU 5G) en de thermostaten. Echter, toen ik vandaag de https://monitoring.climateforlife.nl/ controleerde, zag ik heel vreemde temperatuurwaarden: -1 graden binnen en 1 graden buiten.

[Afbeelding]

Toen ik naar het huis ging, was alles normaal, met een binnentemperatuur van 19 graden.

Weet iemand waardoor dit zou kunnen komen? Is het mogelijk dat het signaal even weg was? Is dit een bekend probleem? Ik ben niet heel ongerust, aangezien alles binnenshuis normaal functioneert, maar ik wil graag begrijpen wat de oorzaak van deze waarden kan zijn.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en tips!
Zou daar niet te veel waarde aan hechten. Ik had hogere verwachtingen van dat online platform qua monitoring maar het bestaat vooral uit gemiste data punten en af en toe vreemde waardes. Draaiuren kloppen niet een waarom gaat de temperatuur grafiek naar 0 als de WP uit staat? Maakt de grafiek niet echt leesbaar

[ Voor 23% gewijzigd door RF1000 op 12-01-2025 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
skiwi schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:18:
Hi,

Ik probeer met de heating disable schedule blueprint van @Onl1ne1373 om mijn WPU5G te blokkeren tijdens de duurdere tarieven.

Nu zie ik dat voor het blokkeren van de heating de optie index 30 op 1 gezet wordt:
code:
1
2
3
4
5
6
{
    "manual_operation_index":30,
    "manual_operation_datatype":0,
    "manual_operation_value":0,
    "manual_operation_checked":1
}

Maar als ik kijk in mijn Wifi module, dan is optie 30 heel wat anders dan de "Set total heat demand". Mijn WPU heeft daar namelijk de volgende settings:

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
Configuration of the Itho unit

Itho device type: Heatpump
Itho hw version: 76
Itho fw version: 37
Manufacturer: 0

In de lijst van Itho settings zie ik nergens een "Set total heat demand". Wat zie ik over het hoofd? Thanks!
Manual operation (handbediening) is iets anders dan de settings/instellingen.

De blueprint gebruikt handbediening om de heat demand live te overschrijven.

Gevolg is wel een foutmelding (“handbediening actief”) op de spider en mogelijk in een monitoring platform als je dat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavado83
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-02 15:59
Goedenavond,

Sinds gisteren heb ik de itho wifi module van arjanhiemstra geïnstalleerd en een home assistant dashboard opgezet.

Hierin vielen mij een paar dingen op, waar ik wat vragen over heb.

1. De UTC tijd klopt totaal niet (stond op 1970 ) nadat ik via de Spider datum opnieuw heb ingesteld, klopt deze wel. Ik dacht eigenlijk dat deze via ITHO monitoring werd ingesteld? Hierdoor ging de boiler ook op tijdstippen verwarmen die ik niet had ingesteld.

2. De outside_temp staat op -29.99 wat volgens mij betekent dat deze niet wordt aangestuurd? Zou toch ook via ITHO monitoring binnen moeten komen?

3. Het aantal runs lijkt me vrij hoog? Is nu steeds 2 uur uit, dan 1 uur aan. Woonkamer staat ingesteld op 20, de rest op 19 ( totaal 5 spiders + 3x autotemp )
Wat ik gek vind, is dat in elke kamer de temperatuur hoger is dan de ingestelde waarde, maar dat toch de warmtevraag een hoog percentage is.
Zie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxlgnSH9L-GmE7wNoEumjvt3Czc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5OEjgHBHFsZU7dsa5XOgsNNP.png?f=user_large

Ter info nog de warmtevraag grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4hZkl3YQFb53HywhkxdlVt8QQg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gMecDavONnuMtU5376gQ3WtA.png?f=user_large

4. Ik heb nog een C1011 van @vliegnerd in gebruik om mijn WTW uit te lezen en te sturen (bedankt nog daarvoor, werkt super) Kan ik daarmee ook de master autotemp uitlezen, of heb ik dan echt een 2de non-cve wifi module nodig.

Bedankt alvast voor de reactie

[ Voor 4% gewijzigd door Mavado83 op 12-01-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Mavado83 Ga er maar niet vanuit dat Itho zaken goed doet op afstand en monitoring dan kan het alleen maar meevallen.

1. Volgens mij is dat een bekende bug, de tijd reset zichzelf af en toe op de WPU, niemand weet waarom. Inderdaad opnieuw zetten zorgt ervoor dat hij het weer enige tijd doet.

2. Je buitentemp wordt dus niet gezet en je hebt dus blijkbaar ook geen fysieke sensor gekoppeld. Deze kan je eventueel zelf via HA gaan pushen alleen werkt dat niet altijd om bepaald gedrag verwarmen/koelen te sturen. Dit hangt van je pomp en firmware af.

3. Runs kloppen wel. Het is vrij koud de laatste dagen en een warmtepomp maakt graag relatief korte runs omdat hij dan efficient is en de bron in een goede conditie houd.

Je hebt nog een extra add-on nodig die je koppelt aan je master autotemp inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 12-01-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@Mavado83 Als je alleen de temperaturen van de spiders wil dan is de cc1101 genoeg, die heb je waarschijnlijk al. Wil je ook de status van de autotemp dan is een extra module van Arjen nodig. Maar echt veel voegt het niet toe.

Ik heb ook geen buitentemp van Klimaatgarant. Voordeel is dat je dan koelen kunt blokkeren op basis van buitentemp in voor en najaar. Verder maakt het niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:03:
@Mavado83
Ik heb ook geen buitentemp van Klimaatgarant. Voordeel is dat je dan koelen kunt blokkeren op basis van buitentemp in voor en najaar. Verder maakt het niet veel uit.
Dit werkt dus niet altijd. Op de WPU 4G serie in ieder geval deels. Op mijn pomp/thermostaat/firmware combi bijvoorbeeld niet. Die negeerd de buitentemp gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavado83
GeeMoney schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:42:
@Mavado83 Ga er maar niet vanuit dat Itho zaken goed doet op afstand en monitoring dan kan het alleen maar meevallen.

1. Volgens mij is dat een bekende bug, de tijd reset zichzelf af en toe op de WPU, niemand weet waarom. Inderdaad opnieuw zetten zorgt ervoor dat hij het weer enige tijd doet.

2. Je buitentemp wordt dus niet gezet en je hebt dus blijkbaar ook geen fysieke sensor gekoppeld. Deze kan je eventueel zelf via HA gaan pushen alleen werkt dat niet altijd om bepaald gedrag verwarmen/koelen te sturen. Dit hangt van je pomp en firmware af.

3. Runs kloppen wel. Het is vrij koud de laatste dagen en een warmtepomp maakt graag relatief korte runs omdat hij dan efficient is en de bron in een goede conditie houd.

Je hebt nog een extra add-on nodig die je koppelt aan je master autotemp inderdaad.
Bedankt voor de informatie. Hier kan ik wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavado83
vliegnerd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:03:
@Mavado83 Als je alleen de temperaturen van de spiders wil dan is de cc1101 genoeg, die heb je waarschijnlijk al. Wil je ook de status van de autotemp dan is een extra module van Arjen nodig. Maar echt veel voegt het niet toe.

Bedankt. Ik zal inderdaad los de spiders monitoren voor de temperatuur. Op zich is de warmtevraag van de wpu genoeg. Kan nu alleen niet zien hoe die bepaald wordt.

Buitentemp laat ik voorlopig wel even voor wat het kan. Ik zou later evt nog via HA de waarde kunnen instellen om wat testjes te doen.
Pagina: 1 ... 27 ... 32 Laatste