Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 26 ... 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 13:56
Hallo allemaal,

Het valt mij op dat de warmtepomp sinds een aantal dagen zijn lange runs opeens gaat onderbreken. Ik vermoed dat dit komt doordat de brontemperatuur tegen het einde van de lange runs te laag wordt. Als je naar de verdampertemperatuur kijkt, zie je zelfs negatieve pieken, wat erop kan wijzen dat de verdamper al begint te bevriezen. Overigens wel bijzonder dat de warmtepomp pas vrij laat "pauzeert" de verdamper is dan al meerdere malen heel dicht bij 0 geweest. Mijn vraag; delen jullie mijn vermoeden? :-)

ps. het zou wel heel zuur zijn als de bron zo vroeg in het seizoen al moeite heeft met de lange runs ;w . Sterker nog de bron is pas enkele dagen netto aan het leveren (lees: ik heb er pas een paar dagen meer warmte uitgehaald dan ik er deze zomer heb ingestopt)

Onderstaande grafieken hebben beide exact dezelfde tijdschaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBERx779bEzE6YMSqNqwmyHY9D8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uqoB7xKUPAP9YavsPefhOaSM.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZ4QaujZ9pPH2aD6C_UDv9tGQwo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cQytGmUixKcJgA2OJKncDigY.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharule
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09 12:08
Hallo,
Wij hebben ingesteld dat de pomp elke dag om 13u het water verwarmt (Staat op eco mode). Dat ging een jaartje goed. Nu merk ik sinds een week dat de stroomverbruik rond 3-4-5u in de nacht is toegenomen en rond 13u er geen piek meer is. Hij gaat dus nu vooral in de nachturen werken. Gisteren hadden we voor het eerst ooit ook geen warm water in de avond meer (150liter voor 3 personen).
Verder geen storingscodes te zien. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Gaat trouwens om de WPV 150L 3G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:06
nl0pvm schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:56:
Hallo allemaal,

Het valt mij op dat de warmtepomp sinds een aantal dagen zijn lange runs opeens gaat onderbreken. Ik vermoed dat dit komt doordat de brontemperatuur tegen het einde van de lange runs te laag wordt. Als je naar de verdampertemperatuur kijkt, zie je zelfs negatieve pieken, wat erop kan wijzen dat de verdamper al begint te bevriezen. Overigens wel bijzonder dat de warmtepomp pas vrij laat "pauzeert" de verdamper is dan al meerdere malen heel dicht bij 0 geweest. Mijn vraag; delen jullie mijn vermoeden? :-)

ps. het zou wel heel zuur zijn als de bron zo vroeg in het seizoen al moeite heeft met de lange runs ;w . Sterker nog de bron is pas enkele dagen netto aan het leveren (lees: ik heb er pas een paar dagen meer warmte uitgehaald dan ik er deze zomer heb ingestopt)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat doet je expansie ventiel? Die dipjes zijn namelijk erg gek.

Hoe loopt de grafirk van WPU Delay cv stop en WPU Delay cv start?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:48
wouter.N schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:25:
[...]

@nl0pvm Precies de vragen van @wouter.N heb ik ook.

Je zegt het zelf: Het kan toch eigenlijk niet dat je bron nu al "uitgeput" is. Het is niet eens echt koud geweest, of anders gezegd, het kan VEEL kouder worden. Hoewel dat niet veel meer lijkt voor te komen. Maar wie weet dat het eens in de 10 jaar toch nog... enfin.

Dus ik zou ook kijken naar expansieventiel dwz de regeling van het F-gassen circuit in de warmtepomp, de natuurkundige warmtepomp.'

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Sharule schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:06:
Hallo,
Wij hebben ingesteld dat de pomp elke dag om 13u het water verwarmt (Staat op eco mode). Dat ging een jaartje goed. Nu merk ik sinds een week dat de stroomverbruik rond 3-4-5u in de nacht is toegenomen en rond 13u er geen piek meer is. Hij gaat dus nu vooral in de nachturen werken. Gisteren hadden we voor het eerst ooit ook geen warm water in de avond meer (150liter voor 3 personen).
Verder geen storingscodes te zien. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Gaat trouwens om de WPV 150L 3G
Staat de klok van de WPU nog goed? Ik heb dit ook gehad. Met de module kun je de tijd uitlezen, maar als je dat niet hebt: Stel de tijd opnieuw in via de spider.
Volgens mij synchroniseert de spider de tijd alleen richting/naar de WPU als je de tijd op de spider verzet. Tussendoor kunnen ze flink afwijken (blijkbaar).

Ik denk, maar weet het niet zeker, dat de WPU tijd niet hetzelfde hoeft te zijn als de spider tijd. Ik zal het thuis eens controleren.

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 10-12-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-10 16:30
“Tussendoor kunnen ze flink afwijken (blijkbaar).”

Dat is ook mijn observatie. Opnieuw instellen was bij mij ook de remedie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 11:58
@nl0pvm Ik vind de run wel erg lang, ik heb meestal runs van een uur tot anderhalf uur. Dan kan de bron weer bijkomen tussendoor. Heb je ook een grafiek van je totale warmtevraag?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat als je het verwarmen een aantal uur tegenhoud dat de warmtevraag zo hoog op gaat lopen dat je hele lange runs gaat maken en dat de warmtepomp en bron daar niet helemaal voor gemaakt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:54:
@nl0pvm Ik vind de run wel erg lang, ik heb meestal runs van een uur tot anderhalf uur. Dan kan de bron weer bijkomen tussendoor. Heb je ook een grafiek van je totale warmtevraag?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat als je het verwarmen een aantal uur tegenhoud dat de warmtevraag zo hoog op gaat lopen dat je hele lange runs gaat maken en dat de warmtepomp en bron daar niet helemaal voor gemaakt zijn.
Dat is exact wat hij doet, zie een paar posts terug.
Ik denk dat mogelijk de run te lang is inderdaad en dat dit roet in het eten gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
@GeeMoney @onlinaius @vliegnerd Dank voor het meedenken _/-\o_

Hier is mijn antwoord op de vraag van @wouter.N
wouter.N schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:25:
[...]

WPU Delay cv stop = 0
WPU Delay cv start = 0

en mijn expansie ventiel doet dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wELSBMhfj_V7q4D3zim_rvvpp7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u7mdWLeoD50ZSk2PljBanhnI.png?f=fotoalbum_large

• vliegnerd
@nl0pvm Ik heb een pagina terug ook zo'n grafiek gepost, maar dan wel een veeeeel kortere run. (1 uur ongeveer).

Het begin ziet er hetzelfde uit, maar die dipjes vanaf zeg 1:30 die heb ik helemaal niet. Ik snap ook niet waarom/hoe die ontstaan. Je zou nog de bronpomp erbij kunnen plotten. Stopt die ineens met pompen? Hoe hard draait de pomp enz.

Maar ik betwijfel of ik een oorzaak kan verzinnen, het is meer uit interesse.

Ik vind het toch wel raar als een run van 4uur nu al niet zou kunnen. Dan kun je dus effectief nooit 100% warmtevraag hebben. Dat klopt overigens wel met mijn woning: Ik denk dat het nooit koud genoeg gaat worden om "regulier" naar 100% warmtevraag te gaan.

Maar ik was in de toekomst wel van plan om warmtevraag op dagen zoals vandaag te blokkeren. (dunkelflauite, elektriciteitsprijzen boven de 1 euro/kWh) En dan kom je daar wel, zoals bij jou nu al.

• GeeMoney
  • Nu online
vliegnerd schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:09:
@nl0pvm Ik heb een pagina terug ook zo'n grafiek gepost, maar dan wel een veeeeel kortere run. (1 uur ongeveer).

Het begin ziet er hetzelfde uit, maar die dipjes vanaf zeg 1:30 die heb ik helemaal niet. Ik snap ook niet waarom/hoe die ontstaan. Je zou nog de bronpomp erbij kunnen plotten. Stopt die ineens met pompen? Hoe hard draait de pomp enz.

Ik vind het toch wel raar als een run van 4uur nu al niet zou kunnen. Dan kun je dus effectief nooit 100% warmtevraag hebben. Dat klopt overigens wel met mijn woning: Ik denk dat het nooit koud genoeg gaat worden om "regulier" naar 100% warmtevraag te gaan.

Maar ik was in de toekomst wel van plan om warmtevraag op dagen zoals vandaag te blokkeren. (dunkelflauite, elektriciteitsprijzen boven de 1 euro/kWh) En dan kom je daar wel, zoals bij jou nu al.
De pompen zijn ontworpen voor relatief korte runs met kleine temp verschillen.
Als hij dus al bijna 6uur vol moet pompen betekend het dat hij fors onder zijn setpoints zit.
Zelfs als het echt koud is en je gewoon dichtbij je setpoints zit door die korte runs houd hij dat verwacht ik prima vol omdat de bron maar hooguit 2 uur belast wordt maar alleen 8x per dag bijvoorbeeld met tussenpauzes van rust inderdaad.

Nu ik dit schrijf, wanneer komt dat elektrisch element eigenlijk bij?

• Sjepers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-09 16:39
Heeft iemand een idee waardoor het onderstaande fenomeen ontstaat en horen jullie die ook?

Wanneer de WPU is opgestart in CV modus, dan horen we na ongeveer 12 tot 15 min de eerste harde knal in ons appartement. (we horen ze ook van onze buren, maar die van ons, zijn beter hoorbaar) Vanaf dat moment zijn de knallen te horen om de 3 a 4 min. Wanneer de CV modus stopt zijn er geen knallen meer te horen.
Ik meet o.a. de onderstaande data, maar ik heb geen verband kunnen vinden met de knallen:
WPU
019 Bron Flow
022 Setpoint Bronpomp
062 Resterende CV tijd
104 Setpoint Bronpomp/Bronklep
AutoTemp
19 Woonkamer power (kW)
De gemeten data van de AutoTemp, laat geen verandering van de verschillende klep instellingen van de vloerverdeler zien.

Deze knallen horen we al sinds de appartemeten zijn opgeleverd. Alle appartementen hebben hier last van. De knallen waren toen zo hard als de knallen bij onweer.
Als oplossing heeft Borgo, de aan en afvoer van de vloerverdeler verwisseld. (Volgens de installatievoorschriften hebben ze hem nu verkeerd om aangesloten)
De knallen zijn de daarna minder hard geworden.
Volgens de installateur Bogro (in overleg met Itho-Daalderop) zou dit normaal zijn, als de WPU in CV modus is. We hoefden ons geen zorgen te maken.

• nl0pvm
vliegnerd schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:09:

Vloerpomp draait 100%, Bronpomp draait 80% en 100% als de bron aanvoer temperatuur te laag wordt zoals hij altijd doet dus niks geks. De temperatuur dipjes komen terwijl de bron pomp op 100% draait. Mijn idee is dat hij echt begint in te vriezen gegeven het zo dicht bij de 0 zit (en het dus extreem van de plek van de temperatuur sensor afhangt of het bronwater niet al daadwerkelijk in de warmtewisselaar aan het bevriezen is)

Je ziet dat de bron vrij snel bij trekt dus je zou kunnen stellen dat de bron echt te klein is voor 100% belasting. Dat is op zich ook helemaal niet gek want daar wordt de bron ook niet op berekend. De WPU schakelt normaliter continu in en uit en zou dat normaal over de hele dag verdelen en dan is de bron meer dan groot genoeg.

Mijn zorg is wel dat je eigenlijk niet wil dat je warmtewisselaar/verdamper begint in te vriezen want dat moet de levensduur haast wel verkorten..... Dus eigenlijk wil je dat de WPU eerder stopt. Tis vervelend voor de levensduur van de compressor maar weer positief voor de pomp als geheel. Dus eigenlijk wil je dat hij gewoon kapt bij de eerste keer invriezen... misschien is daar wel een setting voor......

• vliegnerd
nl0pvm schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:31:
[...]

Vloerpomp draait 100%, Bronpomp draait 80% en 100% als de bron aanvoer temperatuur te laag wordt zoals hij altijd doet dus niks geks. De temperatuur dipjes komen terwijl de bron pomp op 100% draait. Mijn idee is dat hij echt begint in te vriezen gegeven het zo dicht bij de 0 zit (en het dus extreem van de plek van de temperatuur sensor afhangt of het bronwater niet al daadwerkelijk in de warmtewisselaar aan het bevriezen is)
Ik zie dat mijn bronpomp ook altijd op 80% draait tijdens CV bedrijf, wordt eigenlijk niet geregeld zoals bij koelen.

Het moet inderdaad wel het vriezen zijn wat je beschrijft. Hoe je dat kan voorkomen/veranderen weet ik niet.

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 18:09
Ik heb m'n bordje geupdate naar 2.9.0 Beta5 (Onder het mom, hogere firmware beter ;)).
Draaide met Beta4 redelijk stabiel. Maar na de update van Beta5, kom ik niet meer in de web interface.
Iemand dezelfde ervaringen?

Verbinding komt af en toe even online, maar crasht binnen een aantal seconden weer lijkt.

Uiteindelijk kunnen oplossen door de firmware opnieuw te flashen naar Beta4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4hzmL-C99wiBhDmZhH3qr1HdtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWJdEiIOUl5sqMmkpdBjbc9H.jpg?f=fotoalbum_large

Beta5 daarna geprobeerd, maar direct hetzelfde issue. (Packet loss, en web interface niet bereikbaar).

[ Voor 46% gewijzigd door Clavis op 12-12-2024 11:24 ]

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Sjepers schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:29:
Heeft iemand een idee waardoor het onderstaande fenomeen ontstaat en horen jullie die ook?

Wanneer de WPU is opgestart in CV modus, dan horen we na ongeveer 12 tot 15 min de eerste harde knal in ons appartement. (we horen ze ook van onze buren, maar die van ons, zijn beter hoorbaar) Vanaf dat moment zijn de knallen te horen om de 3 a 4 min. Wanneer de CV modus stopt zijn er geen knallen meer te horen.
Ik meet o.a. de onderstaande data, maar ik heb geen verband kunnen vinden met de knallen:
WPU
019 Bron Flow
022 Setpoint Bronpomp
062 Resterende CV tijd
104 Setpoint Bronpomp/Bronklep
AutoTemp
19 Woonkamer power (kW)
De gemeten data van de AutoTemp, laat geen verandering van de verschillende klep instellingen van de vloerverdeler zien.

Deze knallen horen we al sinds de appartemeten zijn opgeleverd. Alle appartementen hebben hier last van. De knallen waren toen zo hard als de knallen bij onweer.
Als oplossing heeft Borgo, de aan en afvoer van de vloerverdeler verwisseld. (Volgens de installatievoorschriften hebben ze hem nu verkeerd om aangesloten)
De knallen zijn de daarna minder hard geworden.
Volgens de installateur Bogro (in overleg met Itho-Daalderop) zou dit normaal zijn, als de WPU in CV modus is. We hoefden ons geen zorgen te maken.
Met meerdere knallen tijdens een run ben ik niet bekend. Wij hebben wel te maken met een knal bij opstart van de WP. Dit komt door het drukverschil dat plotseling ontstaat (gecombineerd met slecht leidingwerk, bijna alle kranen zijn hier voorzien van een waterslagdemper...). Een mogelijkheid is dus het wegvallen van je druk tijdens een run, die zou je dus eens kunnen uitlezen om te kijken of het probleem daardoor ontstaat.

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-10 17:49
Hier hoor je ook een "knal" bij het starten van de compressor. Maar ik dacht dat dit de compressor/relais was.

[ Voor 25% gewijzigd door Midan op 12-12-2024 10:52 ]

• nl0pvm
Vendetta_X schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:25:
[...]

Met meerdere knallen tijdens een run ben ik niet bekend. Wij hebben wel te maken met een knal bij opstart van de WP. Dit komt door het drukverschil dat plotseling ontstaat (gecombineerd met slecht leidingwerk, bijna alle kranen zijn hier voorzien van een waterslagdemper...). Een mogelijkheid is dus het wegvallen van je druk tijdens een run, die zou je dus eens kunnen uitlezen om te kijken of het probleem daardoor ontstaat.
De WPU doet helemaal niets in het koud/warm-drinkwater systeem met een pomp of kraan in de WPU. Wel start de WPU met een "knal" vanwege het opstaren van de zware compressor. Dus waterslagdempers kunnen onmogelijk de compressor start "knal" dempen.

Dus of je hoort de start van de compressor als "knal" (en dat kan ik mij voorstellen) of er gaat iets niet goed in het CV water-systeem. En daarom mijn vraag;

Heb je vloerverdelers met elektrische kranen (zoals bijvoorbeeld een autotemp)?

• Midan
Ik heb nu de itho module in de master autotemp hangen en het gebeurt regelmatig dat de status waarden ineens niet meer beschikbaar zijn. Het lijkt net alsof dit gebeurt kort nadat de warmtepomp aan gaat (cv of sww), maar dit weet ik niet 100% zeker.

enige wat dan helpt is de itho module fysiek ontkoppelen en weer koppelen.

Status pagina:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZC52gPJxE1HApCKcIz7liZDb7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8MQaTGhIrJzMiHaEykeSToqF.png?f=fotoalbum_large

Debug pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L38ojLwrX0lUAlbseqoLPMUcFtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xBom7EYVfxaDLdgODYbjlhBa.png?f=fotoalbum_large

SYSLOG

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
2024-12-12 11:26:40 W: Warning: syslog_queue overflow
2024-12-12 11:25:58 I: WiFi: connection successful
2024-12-12 11:21:44 I: Hostname: nrg-itho-f02c
2024-12-12 11:21:44 I: mDNS: started
2024-12-12 11:21:44 I: Webserver: started
2024-12-12 11:21:44 I: MQTT: connected, System config: 1
2024-12-12 11:21:43 I: I2C init: QueryStatus
2024-12-12 11:21:43 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:0
2024-12-12 11:21:43 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0F fw:0x0D hw:0x34
2024-12-12 11:21:41 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2024-12-12 11:21:41 I: WiFi: connection successful
2024-12-12 11:21:34 I: wifi AP mode started
2024-12-12 11:21:33 E: Unable to set wifi disconnect
2024-12-12 11:21:30 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2024-12-12 11:21:30 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2024-12-12 11:21:30 I: Device UUID: b64e5f5a-bd54-4aaf-a4d8-06b70780ec41
2024-12-12 11:21:30 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2024-12-12 11:21:25 I: I2C init: QueryStatus
2024-12-12 11:21:24 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:120
2024-12-12 11:21:24 I: Hostname: nrg-itho-f02c
2024-12-12 11:21:24 I: mDNS: started
2024-12-12 11:21:24 I: Webserver: started
2024-12-12 11:21:24 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0F fw:0x0D hw:0x34
2024-12-12 11:21:23 I: MQTT: connected, System config: 1
2024-12-12 11:21:21 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
     14996 I: WiFi: connection successful
2024-12-12 11:21:14 I: wifi AP mode started
2024-12-12 11:21:13 E: Unable to set wifi disconnect
2024-12-12 11:21:10 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2024-12-12 11:21:10 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2024-12-12 11:21:10 I: Device UUID: b64e5f5a-bd54-4aaf-a4d8-06b70780ec41
2024-12-12 11:21:10 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2024-12-12 11:20:00 I: Hostname: nrg-itho-f02c
2024-12-12 11:20:00 I: mDNS: started
2024-12-12 11:19:59 I: Webserver: started
2024-12-12 11:19:59 E: MQTT: connection failed, System config: 1
2024-12-12 11:19:57 I: I2C init: QueryStatus
2024-12-12 11:19:56 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:120
2024-12-12 11:19:56 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0F fw:0x0D hw:0x34
2024-12-12 11:19:54 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2024-12-12 11:19:54 I: WiFi: connection successful
2024-12-12 11:19:47 I: wifi AP mode started
2024-12-12 11:19:46 E: Unable to set wifi disconnect
2024-12-12 11:19:43 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2024-12-12 11:19:43 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2024-12-12 11:19:43 I: Device UUID: b64e5f5a-bd54-4aaf-a4d8-06b70780ec41
2024-12-12 11:19:43 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2024-12-12 11:17:56 I: I2C init: QueryStatus
2024-12-12 11:17:56 I: Hostname: nrg-itho-f02c
2024-12-12 11:17:55 I: mDNS: started
2024-12-12 11:17:55 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:120
2024-12-12 11:17:55 I: Webserver: started
2024-12-12 11:17:55 I: MQTT: connected, System config: 1
2024-12-12 11:17:54 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0F fw:0x0D hw:0x34
2024-12-12 11:17:52 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2024-12-12 11:17:52 I: WiFi: connection successful
2024-12-12 11:17:46 I: wifi AP mode started
2024-12-12 11:17:44 E: Unable to set wifi disconnect
2024-12-12 11:17:41 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2024-12-12 11:17:41 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2024-12-12 11:17:41 I: Device UUID: b64e5f5a-bd54-4aaf-a4d8-06b70780ec41
2024-12-12 11:17:41 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2024-12-12 11:17:13 I: I2C init: QueryStatus
2024-12-12 11:17:13 I: Hostname: nrg-itho-f02c
2024-12-12 11:17:13 I: mDNS: started
2024-12-12 11:17:13 I: Webserver: started
2024-12-12 11:17:13 I: MQTT: connected, System config: 1
2024-12-12 11:17:12 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:120
     16710 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0F fw:0x0D hw:0x34
2024-12-12 11:17:10 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2024-12-12 11:17:10 I: WiFi: connection successful
2024-12-12 11:17:03 I: wifi AP mode started
2024-12-12 11:17:02 E: Unable to set wifi disconnect
2024-12-12 11:16:59 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2024-12-12 11:16:59 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2024-12-12 11:16:59 I: Device UUID: b64e5f5a-bd54-4aaf-a4d8-06b70780ec41
2024-12-12 11:16:59 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2024-12-12 11:16:11 I: Hostname: nrg-itho-f02c
2024-12-12 11:16:11 I: mDNS: started

Eerste lege status bericht in mqtt:
code:
1
2024-12-12 11:26:39.783119 - itho/ithostatus: {}

Dus tegelijk met de melding "Warning: syslog_queue overflow"

Enig idee wat dit kan veroorzaken?

[ Voor 3% gewijzigd door Midan op 12-12-2024 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
nl0pvm schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:58:
[...]

De WPU doet helemaal niets in het koud/warm-drinkwater systeem met een pomp of kraan in de WPU. Wel start de WPU met een "knal" vanwege het opstaren van de zware compressor. Dus waterslagdempers kunnen onmogelijk de compressor start "knal" dempen.

Dus of je hoort de start van de compressor als "knal" (en dat kan ik mij voorstellen) of er gaat iets niet goed in het CV water-systeem. En daarom mijn vraag;

Heb je vloerverdelers met elektrische kranen (zoals bijvoorbeeld een autotemp)?
Wanneer de compressor aangaat dan horen we geen knal in de woonkamer .
Het aangaan van compressor hoor je alleen in de ruimte waar de WPU staat.
De huidige knallen hoor je door het hele appartement.
De knallen beginnen pas na ongeveer 10 min.
We hebben een AutoTemp met kleppen die elektrische worden aangestuurd.
In HA zie ik, dat de instellingen van deze klepjes (%) niet veranderen tijdens de CV modus.
D.m.v. een videocamera wil ik nog kijken of de klepjes daadwerkelijke in % open of dicht het zelfde blijven.
Waarschijnlijk moet daar ergens het probleem zitten.
Je hoort het in alle ruimten en de knallen werden een stuk minder toen ze de aan en afvoer van de vloer verdeler hebben verwisseld.

• nl0pvm
Sjepers schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:51:
[...]

Wanneer de compressor aangaat dan horen we geen knal in de woonkamer .
Het aangaan van compressor hoor je alleen in de ruimte waar de WPU staat.
De huidige knallen hoor je door het hele appartement.
De knallen beginnen pas na ongeveer 10 min.
We hebben een AutoTemp met kleppen die elektrische worden aangestuurd.
In HA zie ik, dat de instellingen van deze klepjes (%) niet veranderen tijdens de CV modus.
D.m.v. een videocamera wil ik nog kijken of de klepjes daadwerkelijke in % open of dicht het zelfde blijven.
Waarschijnlijk moet daar ergens het probleem zitten.
Je hoort het in alle ruimten en de knallen werden een stuk minder toen ze de aan en afvoer van de vloer verdeler hebben verwisseld.
Wat nu zou kunnen is dat door een foute config alle kleppen dicht worden gestuurd (in het hele huis) en dat zou niet mogen.

Even een zijvraag; heb je dit probleem ook tijdens koelen in de zomer?

• Sjepers
nl0pvm schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:53:
[...]

Wat nu zou kunnen is dat door een foute config alle kleppen dicht worden gestuurd (in het hele huis) en dat zou niet mogen.

Even een zijvraag; heb je dit probleem ook tijdens koelen in de zomer?
Al vlug na de oplevering kwam ik er achter dat de kleppen van de vloerverdeler niet juist werkte en een was stuk.
Alle AutoTemp's en vloerverdelers, zijn een paar maanden naar de oplevering, allemaal gecontroleerd. Bij een aantal appartementen waren ze gekoppeld een spider van een andere kamer en was de plaats bepaling bij de verdeler niet correct. Ze hadden voor de oplevering, eerst alle Spiders hoog gezet en daarna met een infrarood meter gekeken of overal alle vloerverwarmingscircuits werkten. I.p.v., zo als voorgeschreven, een voor een de spiders hoog te zetten en dan met de infraroodmeter te kijken of alles correct werkte.

Koelen zal niet lukken met een verschil van 2,5 graden, tussen ruimte temperatuur en koelwater temp.
Volgens ITHO wordt dit "koelen" gedaan om de bron in conditie te houden.
Wat betreft de "koeling" hebben we geen problemen.
De "koeling" start bij een woonkamer temperatuur van 22,5 graden en zakt de temperatuur in de woonkamer weer onder de 22,5 graden (niet door de "koeling", maar door de WTW die in de zomer op 18 gr staat) dan stopt de woonkamer met "koelen" en dan "koelt" hij nog 12 uur na over de slaapkamers.
Dat "na-koelen" doet hij altijd over de slaapkamer, onafhankelijk of de Spider van de slaapkamer dat nodig acht.

• nl0pvm
Maar heb je met koelen ook dat het systeem dezelfde klappen geeft als met verwarmen?

• wezzle-bauws
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-12-2024
Weet iemand het commando om de WPU uit z'n "boiler mode blocked" stand te halen?

Vandaag is iemand van Bogro bij me langs geweest om alles na te lopen. De CV modus wilde niet aan, de autotemp gaf 100% warmtevraag aan, maar de spider thermostaat gaf het vervolgens niet door aan de WPU ("Heat demand thermost. (%)" = 0). Hij heeft dus een nieuwe thermostaat gekoppeld en nu werkt dat deel weer. Maar meneer is dus wel even vergeten de blokkade van de boiler modus af te halen.....

Wie o wie heeft de oplossing zodat we hopelijk snel weer kunnen douchen.

PS. Ik heb al 4030 manual mode geprobeerd met:

code:
1
2
3
4
5
6
{
            "manual_operation_index": 36,
            "manual_operation_datatype":0,
            "manual_operation_value":0,
            "manual_operation_checked":0
            }

36 zou DHW_Modus moeten zijn en 0 = Eco, waarbij 3 = DHW blocked. Dus ik hoopte dat dat het was. Helaas.

• Sjepers
nl0pvm schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:16:
[...]

Maar heb je met koelen ook dat het systeem dezelfde klappen geeft als met verwarmen?
Alleen bij cv modus.
Bij het koelen weet ik zeker, dat de kleppen van vloerverdeler, tijdens het koelen niet van stand veranderen.
Ik ga bij de volgende cv modus, de kleppen veranderingen vastleggen en of die dan overeen komen met de knallen..
Volgens data van HA blijft de stand van de verschillende kleppen, tijdens de cv modus, steeds gelijk, maar daar heb nu mijn twijfels over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
wezzle-bauws schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:08:
Weet iemand het commando om de WPU uit z'n "boiler mode blocked" stand te halen?

Vandaag is iemand van Bogro bij me langs geweest om alles na te lopen. De CV modus wilde niet aan, de autotemp gaf 100% warmtevraag aan, maar de spider thermostaat gaf het vervolgens niet door aan de WPU ("Heat demand thermost. (%)" = 0). Hij heeft dus een nieuwe thermostaat gekoppeld en nu werkt dat deel weer. Maar meneer is dus wel even vergeten de blokkade van de boiler modus af te halen.....

Wie o wie heeft de oplossing zodat we hopelijk snel weer kunnen douchen.

PS. Ik heb al 4030 manual mode geprobeerd met:

code:
1
2
3
4
5
6
{
            "manual_operation_index": 36,
            "manual_operation_datatype":0,
            "manual_operation_value":0,
            "manual_operation_checked":0
            }

36 zou DHW_Modus moeten zijn en 0 = Eco, waarbij 3 = DHW blocked. Dus ik hoopte dat dat het was. Helaas.
Ik verwacht dat het niet met "manual operation" (handbediening), want zodra manual operation weer stopt, dan gaat alles weer terug naar de vorige instellingen.

Is manual operation wel inactief? (Als de "manual operation timer" op 0 staat dan kan "manual operation" continu actief blijven zelfs na power-cycle, maar je ziet dan i.i.g. een foutmelding op de spider: een code die staat voor "handbediening actief").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
nl0pvm schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:16:
[...]

Ik heb vanmorgen de proef op de som genomen.
Tijdens verwarming zijn er 2 kleppen die volgens de "WiFi controller for Itho (AutoTemp)" op 75% staan en alle andere kleppen op 100%. (zie onderstaande fig.)
De 2 kleppen die op 75% zouden staan, worden tijdens verwarmen, regelmatig van stand veranderd.
Deze momenten van veranderingen, komen niet overeen met de momenten dat de knallen te horen zijn.
Deze veranderingen worden door de "WiFi controller for Itho (AutoTemp)" niet waargenomen?
Het lijkt er op, dat deze kleppen, gedurende een bepaalde tijd 100% open staan en daarna voor een bepaalde tijd, helemaal dicht worden gezet en zo de 75% gerealiseerd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWJcY_pzwywkVEkumLomDKwE1UE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/brQ0dDAgJiWGJkuS3Qeikai8.jpg?f=user_large

Ik voelde ook geen bonk in de vloerverdeler als er een knal te horen is.
Het geknal in de eerste maanden van de oplevering was zeer heftig, maar minder vaak.
Aangezien ik op dit forum het idee krijg dat niemand anders last heeft van die knallen, is de kans groot dat dit te maken heeft met de constructie van de vloer.
Omdat het probleem van de knallen alleen maar bij verwarmen voordoet, lijkt het erop dat het te maken heeft met het uitzetten van de vloer. (zeer kleine aardbevingen)
Of heeft iemand nog een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezzle-bauws
vliegnerd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:09:
[...]

Ik verwacht dat het niet met "manual operation" (handbediening), want zodra manual operation weer stopt, dan gaat alles weer terug naar de vorige instellingen.

Is manual operation wel inactief? (Als de "manual operation timer" op 0 staat dan kan "manual operation" continu actief blijven zelfs na power-cycle, maar je ziet dan i.i.g. een foutmelding op de spider: een code die staat voor "handbediening actief").
De "Manual operation" staat op 0 inderdaad.

Jammer dat ze die boiler blocking mode dus alleen via de service tool kunnen doen. Ze weigeren nu ruimte in hun planning te maken om dit probleem meteen op te komen lossen. Maandag zijn we weer aan de beurt....

Bedankt voor het meedenken.

[ Voor 39% gewijzigd door wezzle-bauws op 13-12-2024 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Sjepers schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:11:
[...]
Omdat het probleem van de knallen alleen maar bij verwarmen voordoet, lijkt het erop dat het te maken heeft met het uitzetten van de vloer. (zeer kleine aardbevingen)
Of heeft iemand nog een ander idee?
Dit lijkt mij de meest plausibele oorzaak. Dit is tenminste een oorzaak die zo'n enorm knal kan veroorzaken. Waterslag oid is echt niet een enorme dreun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
wezzle-bauws schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:12:
[...]

Jammer dat ze die boiler blocking mode dus alleen via de service tool kunnen doen. Ze weigeren nu ruimte in hun planning te maken om dit probleem meteen op te komen lossen. Maandag zijn we weer aan de beurt....

Is handbediening/manual operation dan uit nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:34
wezzle-bauws schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:12:
[...]

Weet niet of het helpt maar ik heb wel eens de hoofd spider van de muur gehaald (batterijen eruit) en de warmtepomp stekker eruit tegelijk, dat gaf bij mij de juist reset om een fout die bleef hangen eruit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
nl0pvm schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:56:
Hallo allemaal,

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als we op vakantie gaan zet ik de Spider in de woonkamer altijd op 19 graden.
Wanneer we terug komen, dan is de woonkamer temp meest zo rond de 20 gr.
Ik start de CV modus, door de Spider op 21 gr. te zetten. (b.v om 13:00 uur)
De WPU krijgt de woonkamer temp niet in 1 CV cyclus op temperatuur.(21 gr)
De maximale CV periode is in ons geval precies 90 min, nooit meer. (CV modus stop om 14:30 uur)
Er is geen setting van de WPU te vinden voor deze 90 min.
Door status 089 van de WPU, blijft CV bedrijf gewenst vanuit de Spider.
Hierdoor zal de WPU op een gegeven moment weer in CV modus gaan.
De setting 013 van de WPU, zorgt er voor, dat de volgende CV periode pas 3 uur na de start van de voorgaande periode kan starten. (CV modus start weer om 16:00 uur)
Ik kan mij voorstellen dat de maximale CV duur (90 min), door ITHO is vastgelegd, op de helft van de setting 013 van de WPU. Maar of dat zo is weet ik niet zeker.
Waarop staat de setting 013 van de WPU bij u ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezzle-bauws
vliegnerd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:45:
[...]

Is handbediening/manual operation dan uit nu?
Ja, de manual operation is uit. Maar de "boiler mode blocked" blijft op 1 staan, wat ik ook doe.
wortelsoft schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:40:
[...]

Weet niet of het helpt maar ik heb wel eens de hoofd spider van de muur gehaald (batterijen eruit) en de warmtepomp stekker eruit tegelijk, dat gaf bij mij de juist reset om een fout die bleef hangen eruit te krijgen.
Dat zal ik nog even proberen. Maar volgens de Bogro monteur kan je die boiler blokkade niet opheffen via een reset en moet het perse met de servicetool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Hmm… we komen terug van een midweekje weg, en ik zie een error op de Spider. Error A0 3, dus communicatie met de warmtepomp verstoord. Nu lijkt dat een understatement, want momenteel geeft de warmtepomp weinig teken van leven. Het enige wat intern nog licht geeft is de ingebouwde KWH meter. Ook het welbekende bordje van Arjen is uitgevallen. Heeft iemand behalve de obvious 30 sec stroom er af nog een goede suggestie wat ik na kan lopen voordat we een installateur laten komen?

En aangezien er zo’n tekort aan servicepartners lijkt te zijn iemand nog een suggestie voor een in de omgeving Utrecht? En weet iemand of ik anders zo’n moederbord zelf zou kunnen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:12
@feelthepower dat is dezelfde error die ik eerder ook heb gehad, uiteindelijk is het moederbord onder garantie vervangen door een monteur van Itho.
De pomp is geinstalleerd door Derko.nl en zij zijn in 1ste instantie langs geweest voor deze storing.

Hoe lang heb je je huis/pomp al? Ik zou het eerst bij de bouwer proberen en/of de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-10 13:56
Allen, wij zijn sinds bijna twee jaar eigenaar van een "nieuwbouw" (2020) woning met Itho WPU4G waar we over het algemeen zeer tevreden mee zijn. Wat ons tijdens deze koudere dagen echter opvalt, is dat hij de woonkamer tot ver boven de ingestelde temperatuur stookt.

De thermostaat staat ingesteld op 19.5 graden, maar toch blijft we WPU tot boven de 21 graden vewarmen. Ik heb de module van Arjen zowel tussen de Autotemp als de WPU zitten, dus heb inzicht in data, maar zelf weet ik gewoonweg onvoldoende om daar iets nuttigs over te kunnen zeggen. Kunnen jullie mij in de goede richting helpen hoe ik kan achterhalen waar dit gedrag vandaan komt?

Op de slaapkamer staat het raam veelal open, zo slaapt de wederhelft nou eenmaal het liefst. Kan het zijn dat door het snel afkoelen van deze ruimte, de WPU aanslaat en hierdoor ook warmte vrijgeeft in de woonkamer? Of moet ik het ergens anders zoeken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
JoooostB schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:11:
Allen, wij zijn sinds bijna twee jaar eigenaar van een "nieuwbouw" (2020) woning met Itho WPU4G waar we over het algemeen zeer tevreden mee zijn. Wat ons tijdens deze koudere dagen echter opvalt, is dat hij de woonkamer tot ver boven de ingestelde temperatuur stookt.

De thermostaat staat ingesteld op 19.5 graden, maar toch blijft we WPU tot boven de 21 graden vewarmen. Ik heb de module van Arjen zowel tussen de Autotemp als de WPU zitten, dus heb inzicht in data, maar zelf weet ik gewoonweg onvoldoende om daar iets nuttigs over te kunnen zeggen. Kunnen jullie mij in de goede richting helpen hoe ik kan achterhalen waar dit gedrag vandaan komt?

Op de slaapkamer staat het raam veelal open, zo slaapt de wederhelft nou eenmaal het liefst. Kan het zijn dat door het snel afkoelen van deze ruimte, de WPU aanslaat en hierdoor ook warmte vrijgeeft in de woonkamer? Of moet ik het ergens anders zoeken?

Dan gaat er iets niet goed verwacht ik.
Houd je de gegevens bij in bijvoorbeeld HomeAssistant? Dat is wel extreem makkelijk troubleshooten namelijk.
Zonder gegevens en alleen moment opnames worden het veel aannames ben ik bang.
Lees dit topic en vooral de startpost even goed door en ik zou denk ik beginnen met een controle of de thermostaten de juiste ruimtes bedienen en of ze überhaupt goed gekoppeld zijn. (Als je je setpoints wijzigt, zie je dit dan terug op de Autotemp bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:34
JoooostB schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:11:

Het minimum setpoint van de slaapkamer in standby is 18 graden bij de standaard instelling. Als je met het raam open slaapt dan komt de temperatuur waarschijnlijk daaronder en zal de boel aanspringen en om aan minimum hoeveelheid afgifte oppervlakte te komen is de kans groot dat de huiskamer verwarm wordt.

Die standby temperatuur kun je verlagen met behulp van de module (in de autotemp zit deze dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@JoooostB Heb je die modules aan HA, Domoticz of Homey verbonden?

Zo ja; als je grafieken maakt van ruimtetemperaturen en “heat demand” per kamer dan kun je zien of het raam in de slaapkamer dit gedrag veroorzaakt.

Zo niet dan is zoiets regelen toch wel de makkelijkste manier om aan inzichten te komen. Wellicht de enige manier die werkbaar is.

Elke 5 minuten handmatig de waarden opschrijven kan ook ;-)

[ Voor 30% gewijzigd door vliegnerd op 15-12-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-10 13:56
vliegnerd schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:06:
@JoooostB Heb je die modules aan HA, Domoticz of Homey verbonden?

Zo ja; als je grafieken maakt van ruimtetemperaturen en “heat demand” per kamer dan kun je zien of het raam in de slaapkamer dit gedrag veroorzaakt.

Zo niet dan is zoiets regelen toch wel de makkelijkste manier om aan inzichten te komen. Wellicht de enige manier die werkbaar is.

Elke 5 minuten handmatig de waarden opschrijven kan ook ;-)
Ja de modules hangen in Home Asssistant, alleen houd ik nog geen historie bij van de heat demand en ruimte temperatuur attributen. Ik ga dat vandaag even aanzetten zodat ik wat data kan verzamelen, thanks!

Wat ik in ieder geval nu al opmerk in HA is dat de Itho vrij vaak in de Verwarmen status gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YGdl_MOKbh-4CnXgdYKQqXwSPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LtBvCsZOH57ZC0CobGrC5XqC.png?f=fotoalbum_large
Blauw: Uitgeschakeld
Geel: Verwarmen
Oranje: Boosten

Is dit een herkenbaar patroon voor anderen, of is het inderdaad wat vaak?

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
vliegnerd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:45:
[...]

Dit lijkt mij de meest plausibele oorzaak. Dit is tenminste een oorzaak die zo'n enorm knal kan veroorzaken. Waterslag oid is echt niet een enorme dreun.
Ik heb nog een vraagje m.b.t. de knallen in ons appartement.
De knallen waren voordat de servicemonteur was geweest veel minder hoorbaar.
Hij heeft bij de vloerverdeler weer water bijgevuld, want de druk was te laag.
Daarna zijn de knallen weer een stuk intenser geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWDLtBSuVGtNRvl_y-ytTNvBMo0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kUMJMUOssj4EulKEnZjnAaCg.jpg?f=user_large
De CV druk neemt toe van 1,15 bar naar meer dan 2 bar. Wanneer de CV druk 1,9 bar is dan komt de eerste klap. Bij koelen wordt de druk niet hoger dan 1,8 bar. (zonder klappen)
Hebben jullie ook zo'n sterke toename van de druk bij CV modus?
Kan ik de druk wat verlagen door de pomp snelheid te verlagen?
Setting 110 = 60%
Setting 113 = 90%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Sjepers schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:07:
[...]

Ik heb nog een vraagje m.b.t. de knallen in ons appartement.
De knallen waren voordat de servicemonteur was geweest veel minder hoorbaar.
Hij heeft bij de vloerverdeler weer water bijgevuld, want de druk was te laag.
Daarna zijn de knallen weer een stuk intenser geworden.
[Afbeelding]
De CV druk neemt toe van 1,15 bar naar meer dan 2 bar. Wanneer de CV druk 1,9 bar is dan komt de eerste klap. Bij koelen wordt de druk niet hoger dan 1,8 bar. (zonder klappen)
Hebben jullie ook zo'n sterke toename van de druk bij CV modus?
Kan ik de druk wat verlagen door de pomp snelheid te verlagen?
Setting 110 = 60%
Setting 113 = 90%
Ja, hier gaat de druk ook boven 2 bar bij verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@Sjepers Ik dacht eerst: "Ik heb ongeveer dezelfde druk en druktoename". Maar bij nader inzien heb jij een hele forse stap omhoog als de CV pomp aangaat. Die zie ik niet.

Bij mij is dus druk ongeveer 1,7 bar en neemt tijdens een CV run toe tot 2,2 bar. Dus ongeveer 0,5 bar toename:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMCi6oBOouQdYYcFQCrM-keoQuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Stwgob1mcp8jwRvoOCfcels.png?f=fotoalbum_large

Of iets meer ingezoomd op de tweede run:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7r0A81A9LxvkLNbX6pD8e_reOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rxw9d54xvnR4XRBzbNN4deP7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 174% gewijzigd door vliegnerd op 15-12-2024 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:36
Clavis schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:38:
Ik heb m'n bordje geupdate naar 2.9.0 Beta5 (Onder het mom, hogere firmware beter ;)).
Draaide met Beta4 redelijk stabiel. Maar na de update van Beta5, kom ik niet meer in de web interface.
Iemand dezelfde ervaringen?

Verbinding komt af en toe even online, maar crasht binnen een aantal seconden weer lijkt.

Uiteindelijk kunnen oplossen door de firmware opnieuw te flashen naar Beta4.
[Afbeelding]

Beta5 daarna geprobeerd, maar direct hetzelfde issue. (Packet loss, en web interface niet bereikbaar).
sorry, zat een nare domme fout van mij in beta5 waardoor de module crashte. In beta6 is dat opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:36
Midan schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:05:
Ik heb nu de itho module in de master autotemp hangen en het gebeurt regelmatig dat de status waarden ineens niet meer beschikbaar zijn. Het lijkt net alsof dit gebeurt kort nadat de warmtepomp aan gaat (cv of sww), maar dit weet ik niet 100% zeker.

enige wat dan helpt is de itho module fysiek ontkoppelen en weer koppelen.

Status pagina:

[Afbeelding]

Debug pagina:
[Afbeelding]

SYSLOG

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
2024-12-12 11:26:40 W: Warning: syslog_queue overflow
2024-12-12 11:25:58 I: WiFi: connection successful
2024-12-12 11:21:44 I: Hostname: nrg-itho-f02c
2024-12-12 11:21:44 I: mDNS: started
2024-12-12 11:21:44 I: Webserver: started
2024-12-12 11:21:44 I: MQTT: connected, System config: 1
2024-12-12 11:21:43 I: I2C init: QueryStatus
2024-12-12 11:21:43 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:0
2024-12-12 11:21:43 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0F fw:0x0D hw:0x34
2024-12-12 11:21:41 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2024-12-12 11:21:41 I: WiFi: connection successful
2024-12-12 11:21:34 I: wifi AP mode started
2024-12-12 11:21:33 E: Unable to set wifi disconnect
2024-12-12 11:21:30 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2024-12-12 11:21:30 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2024-12-12 11:21:30 I: Device UUID: b64e5f5a-bd54-4aaf-a4d8-06b70780ec41
2024-12-12 11:21:30 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2024-12-12 11:21:25 I: I2C init: QueryStatus
2024-12-12 11:21:24 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:120
2024-12-12 11:21:24 I: Hostname: nrg-itho-f02c
2024-12-12 11:21:24 I: mDNS: started
2024-12-12 11:21:24 I: Webserver: started
2024-12-12 11:21:24 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0F fw:0x0D hw:0x34
2024-12-12 11:21:23 I: MQTT: connected, System config: 1
2024-12-12 11:21:21 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
     14996 I: WiFi: connection successful
2024-12-12 11:21:14 I: wifi AP mode started
2024-12-12 11:21:13 E: Unable to set wifi disconnect
2024-12-12 11:21:10 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2024-12-12 11:21:10 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2024-12-12 11:21:10 I: Device UUID: b64e5f5a-bd54-4aaf-a4d8-06b70780ec41
2024-12-12 11:21:10 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2024-12-12 11:20:00 I: Hostname: nrg-itho-f02c
2024-12-12 11:20:00 I: mDNS: started
2024-12-12 11:19:59 I: Webserver: started
2024-12-12 11:19:59 E: MQTT: connection failed, System config: 1
2024-12-12 11:19:57 I: I2C init: QueryStatus
2024-12-12 11:19:56 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:120
2024-12-12 11:19:56 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0F fw:0x0D hw:0x34
2024-12-12 11:19:54 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2024-12-12 11:19:54 I: WiFi: connection successful
2024-12-12 11:19:47 I: wifi AP mode started
2024-12-12 11:19:46 E: Unable to set wifi disconnect
2024-12-12 11:19:43 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2024-12-12 11:19:43 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2024-12-12 11:19:43 I: Device UUID: b64e5f5a-bd54-4aaf-a4d8-06b70780ec41
2024-12-12 11:19:43 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2024-12-12 11:17:56 I: I2C init: QueryStatus
2024-12-12 11:17:56 I: Hostname: nrg-itho-f02c
2024-12-12 11:17:55 I: mDNS: started
2024-12-12 11:17:55 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:120
2024-12-12 11:17:55 I: Webserver: started
2024-12-12 11:17:55 I: MQTT: connected, System config: 1
2024-12-12 11:17:54 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0F fw:0x0D hw:0x34
2024-12-12 11:17:52 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2024-12-12 11:17:52 I: WiFi: connection successful
2024-12-12 11:17:46 I: wifi AP mode started
2024-12-12 11:17:44 E: Unable to set wifi disconnect
2024-12-12 11:17:41 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2024-12-12 11:17:41 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2024-12-12 11:17:41 I: Device UUID: b64e5f5a-bd54-4aaf-a4d8-06b70780ec41
2024-12-12 11:17:41 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2024-12-12 11:17:13 I: I2C init: QueryStatus
2024-12-12 11:17:13 I: Hostname: nrg-itho-f02c
2024-12-12 11:17:13 I: mDNS: started
2024-12-12 11:17:13 I: Webserver: started
2024-12-12 11:17:13 I: MQTT: connected, System config: 1
2024-12-12 11:17:12 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:120
     16710 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0F fw:0x0D hw:0x34
2024-12-12 11:17:10 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2024-12-12 11:17:10 I: WiFi: connection successful
2024-12-12 11:17:03 I: wifi AP mode started
2024-12-12 11:17:02 E: Unable to set wifi disconnect
2024-12-12 11:16:59 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2024-12-12 11:16:59 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2024-12-12 11:16:59 I: Device UUID: b64e5f5a-bd54-4aaf-a4d8-06b70780ec41
2024-12-12 11:16:59 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2024-12-12 11:16:11 I: Hostname: nrg-itho-f02c
2024-12-12 11:16:11 I: mDNS: started

Eerste lege status bericht in mqtt:
code:
1
2024-12-12 11:26:39.783119 - itho/ithostatus: {}

Dus tegelijk met de melding "Warning: syslog_queue overflow"

Enig idee wat dit kan veroorzaken?
Zou het een brakke UTP kabel kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
vliegnerd schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:56:
@Sjepers Ik dacht eerst: "Ik heb ongeveer dezelfde druk en druktoename". Maar bij nader inzien heb jij een hele forse stap omhoog als de CV pomp aangaat. Die zie ik niet.

Bij mij is dus druk ongeveer 1,7 bar en neemt tijdens een CV run toe tot 2,2 bar. Dus ongeveer 0,5 bar toename:
[Afbeelding]

Of iets meer ingezoomd op de tweede run:
[Afbeelding]
Ik heb gisteren de setting 113 verlaagt van 90% naar 70%.
Hierdoor wordt het water met minder druk in de CV leidingen geperst en kan het water zijn energie beter afgeven aan de vloer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfFvyUnow_gTo2VBzuSpa4mZAK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muREzN0Mt3OqYBEE7nI6rTwb.jpg?f=fotoalbum_large
Het gevolg hiervan is dat de CV druk nog maar stijgt met 0,6 Bar.
De knallen zijn er nog steeds, maar misschien iets minder hard.
Dit is niet de oplossing voor ons probleem.

Ik zag in dit forum, dat de waarde van 90% voor de setting 113 erg hoog is.
Wat is verstandig?
Is het zinvol om deze setting nog te verlagen naar 60% om de energie afgifte van het water in de CV leidingen te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Midan schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:46:
[...]

Ja, hier gaat de druk ook boven 2 bar bij verwarmen.
Bedankt voor de reactie.
Vraagje, wat is de druk in de CV leiding bij rust en de waarde van setting 113 van de WPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Sjepers schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:52:
[...]

Bedankt voor de reactie.
Vraagje, wat is de druk in de CV leiding bij rust en de waarde van setting 113 van de WPU?
Dat is niet 1 op 1 te relateren hoor.
Hier staat die zelfs default op 100% en mijn druk stijgt maar minimaal van 1,58 tot 1,62bar.
Ook weet ik niet of het verlagen van de snelheid van de CV pomp bij verwarmen ook efficiënter werkt hoor, hij stuurt al op in en uitgaande temps namelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 16-12-2024 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:08:
[...]

Dat is niet 1 op 1 te relateren hoor.
Hier staat die zelfs default op 100% en mijn druk stijgt maar minimaal van 1,58 tot 1,62bar.
Ook weet ik niet of het verlagen van de snelheid van de CV pomp bij verwarmen ook efficiënter werkt hoor, hij stuurt al op in en uitgaande temps namelijk.
Bedankt voor deze reactie.
Dit verschil van maar 0,04 bar is aanmerkelijk lager dan bij ons (0,6) en bij Vliegnerd (0,5). Dat zou inhouden, dat wanneer de pomp aangaat, de waterstroom nauwelijks belemmert wordt, zoals bij ons en Vliegnerd.
En dat ook nog met meer vermogen van de pomp.

Natuurkundig gezien, zal het water bij lage snelheid meer warmte kunnen afgeven aan de omgeving. Er is echter een break even point. Dat heb ik vroeger ook kunnen berekenen, maar dat is al heel lang geleden.

Afgezien van dit allemaal, ons probleem van de knallen is ook hierdoor niet opgelost.
Itho-Daalderop en de installateur Bogro, kunnen de klappen ook niet verklaren.
Het enigste wat ze zeggen, het kan soms vervelend zijn, maar het kan geen kwaad.
Waar halen ze die wijsheid vandaan?
Er blijft mij niets anders over, dan mijn zoektocht voort te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Sjepers schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:49:
[...]

Bedankt voor deze reactie.
Dit verschil van maar 0,04 bar is aanmerkelijk lager dan bij ons (0,6) en bij Vliegnerd (0,5). Dat zou inhouden, dat wanneer de pomp aangaat, de waterstroom nauwelijks belemmert wordt, zoals bij ons en Vliegnerd.
En dat ook nog met meer vermogen van de pomp.

Natuurkundig gezien, zal het water bij lage snelheid meer warmte kunnen afgeven aan de omgeving. Er is echter een break even point. Dat heb ik vroeger ook kunnen berekenen, maar dat is al heel lang geleden.

Afgezien van dit allemaal, ons probleem van de knallen is ook hierdoor niet opgelost.
Itho-Daalderop en de installateur Bogro, kunnen de klappen ook niet verklaren.
Het enigste wat ze zeggen, het kan soms vervelend zijn, maar het kan geen kwaad.
Waar halen ze die wijsheid vandaan?
Er blijft mij niets anders over, dan mijn zoektocht voort te zetten.
Het zijn (denk ik) leidingen die uitzetten in vloerdelen of er moeten leidingen niet goed bevestigd zijn. Je kan niet ongeveer horen waar de klappen plaats vinden? Bijvoorbeeld in een lepe hoek van de trap of juist bij het stuk waar ze een vloer in gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:05:
[...]

Het zijn (denk ik) leidingen die uitzetten in vloerdelen of er moeten leidingen niet goed bevestigd zijn. Je kan niet ongeveer horen waar de klappen plaats vinden? Bijvoorbeeld in een lepe hoek van de trap of juist bij het stuk waar ze een vloer in gaan ?
Alle 14 appartementen hebben hier al vanaf bewoning (eind 2021) last van.
De klappen komen niet altijd van dezelfde plaats vandaan.
De klappen zijn ook niet in de vloerverdeler voelbaar.
Ik heb alleen kunnen constateren dat de druk niet van invloed is op de klappen.
Wat over blijft is: Er zijn geen klappen te horen als de CV watertemp lager is dan 29 graden.
Wat ik al zie, het lijken zeer kleine aardbevinkjes.
Dat bij zo'n klein temperatuurverschil van 8 graden, de uitzetting van de vloer dusdanig is, dat er klappen door ontstaan, is wel erg raar.
De constructie van de vloer in samen spel met de vloer moet dan ergens een probleem veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Sjepers schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:52:
[...]

Bedankt voor de reactie.
setting 113 staat op 90%.

De huidige druk van de cv in rust is ongeveer 1,8 bar. Eerder merkte ik dat de druk tijdens bedrijf ook boven de 2 bar kwam, zelfs toen de cv-druk in rust rond de 1,2 bar lag. Het lijkt er dus op dat de druk in bedrijf niet direct afhankelijk is van de rustdruk, maar ik zal dit vanavond nog even controleren.

Is jouw cv-druk (minder dan 1,2 bar) niet aan de lage kant? Volgens het advies in deze video zou de druk idealiter rond de 2 bar moeten zijn: YouTube: Producten - Bijvullen vloerverwarmingssysteem WPU5G - Itho Daalderop

Ik ben geen expert op dit gebied, maar zou het mogelijk zijn dat de klappen verminderen als je de cv-druk aanvult tot 2 bar? Omdat dan het verschil tussen de druk in rust en tijdens bedrijf kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Midan schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:13:
[...]

setting 113 staat op 90%.

De huidige druk van de cv in rust is ongeveer 1,8 bar. Eerder merkte ik dat de druk tijdens bedrijf ook boven de 2 bar kwam, zelfs toen de cv-druk in rust rond de 1,2 bar lag. Het lijkt er dus op dat de druk in bedrijf niet direct afhankelijk is van de rustdruk, maar ik zal dit vanavond nog even controleren.

Is jouw cv-druk (minder dan 1,2 bar) niet aan de lage kant? Volgens het advies in deze video zou de druk idealiter rond de 2 bar moeten zijn: YouTube: Producten - Bijvullen vloerverwarmingssysteem WPU5G - Itho Daalderop

Ik ben geen expert op dit gebied, maar zou het mogelijk zijn dat de klappen verminderen als je de cv-druk aanvult tot 2 bar? Omdat dan het verschil tussen de druk in rust en tijdens bedrijf kleiner is.
Bedankt voor de reactie.
De klappen zijn er al vanaf het begin (eind 2021) in de periode tot nu toe is de CV al drie keer bijgevuld en ook dan hadden we last van de klappen. Omdat we een appartement hebben is de WPU setting "minimale CV druk" ingesteld op 1 Bar. De monteur van Itho zij, dat ik hem bij moest vullen bij ongeveer 1,2 bar. Na de Kerst zou ik hem al gaan bijvullen. Toch bedankt hiervoor. Misschien worden de klappen dan toch minder hard of minder in aantal.
De temperatuur verhoging van de vloer kan ook van invloed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:05:
[...]

Is het mogelijk om de CV watertemperatuur minder snel te laten stijgen?
Hoe kan ik er voor zorgen dat het langer duurt voordat het CV water 29 graden heeft bereikt.
Wanneer het dan langer duurt voordat de klappen komen, dan is de kans groot, dat het te maken heeft met de vloer in samenspel met de CV leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Sjepers schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:47:
[...]

Is het mogelijk om de CV watertemperatuur minder snel te laten stijgen?
Hoe kan ik er voor zorgen dat het langer duurt voordat het CV water 29 graden heeft bereikt.
Wanneer het dan langer duurt voordat de klappen komen, dan is de kans groot, dat het te maken heeft met de vloer in samenspel met de CV leidingen.
Dit kan alleen door meer groepen open te zetten, dus de warmteafgifte naar de woning te vergroten. De warmteafgifte van de warmtepomp is vast, het is een aan/uit warmtepomp. De retourtemperatuur van het CV water bepaalt de aanvoer temperatuur. (retour + 4 graden ongeveer voor een 4,5 kW warmtepomp).

Lagere temperatuur kun je alleen bereiken met meer groepen open en/of kortere runs van de warmtepomp. Je kunt max aanvoer op 27 graden zetten (denk ik) en dan zullen de runs heeeel kort zijn. Of dit echt in de praktijk een uitvoerbare oplossing is, betwijfel ik.

Het effect van de CV pomp snelheid/debiet is natuurlijk wel interessant. De pomp langzamer zetten zou moeten helpen om de retour temperatuur van de CV te verlagen. Maar als ik dit zelf probeer dan is het effect niet zo snel duidelijk.

In jouw situatie zou ik allereerst 50% CV pomp proberen met alle groepen open en dan zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Sjepers schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:09:
[...]

Alle 14 appartementen hebben hier al vanaf bewoning (eind 2021) last van.
De klappen komen niet altijd van dezelfde plaats vandaan.
De klappen zijn ook niet in de vloerverdeler voelbaar.
Ik heb alleen kunnen constateren dat de druk niet van invloed is op de klappen.
Wat over blijft is: Er zijn geen klappen te horen als de CV watertemp lager is dan 29 graden.
Wat ik al zie, het lijken zeer kleine aardbevinkjes.
Dat bij zo'n klein temperatuurverschil van 8 graden, de uitzetting van de vloer dusdanig is, dat er klappen door ontstaan, is wel erg raar.

De constructie van de vloer in samen spel met de vloer moet dan ergens een probleem veroorzaken.
Het is wel raar dat dit bij 8 graden een probleem geeft. Maar grote scheuren ontstaan ook in de vloerverwarming bij (snel) afkoelen.

Maar dit kan toch alleen de vloer(constructie) zijn? Wat er precies gebeurt is onduidelijk, maar je hebt alle andere oorzaken uitgesloten. En je beschrijving klopt PRECIES bij uitzettingsproblemen.

Het komt ook vaker voor:
Help! Luide knallen onder vloer
Knal geluiden vloer nieuwbouwwoning

In het tweede topic staat ook een oplossing, voor die specieke knallen: verkeerd aangesloten warmtepomp. (Zie topic) PHPResource in "Knal geluiden vloer nieuwbouwwoning" Maar geen idee waarom dat een oplossing zou kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 16-12-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43
JoooostB schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:31:
[...]
Wat ik in ieder geval nu al opmerk in HA is dat de Itho vrij vaak in de Verwarmen status gaat:
[Afbeelding]
Blauw: Uitgeschakeld
Geel: Verwarmen
Oranje: Boosten

Is dit een herkenbaar patroon voor anderen, of is het inderdaad wat vaak?
Dit zie ik ook, volgens mij vrij normaal, behalve dat het bij jou niet altijd nodig zou zijn als de ruimte al op temperatuur is.

Naast uitzoeken of thermostaten goed gekoppeld zijn zou je in ieder geval die van de slaapkamer (of allemaal) eens in de woonkamer kunnen plaatsen om te kijken wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
vliegnerd schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:17:
[...]

Dit kan alleen door meer groepen open te zetten, dus de warmteafgifte naar de woning te vergroten. De warmteafgifte van de warmtepomp is vast, het is een aan/uit warmtepomp. De retourtemperatuur van het CV water bepaalt de aanvoer temperatuur. (retour + 4 graden ongeveer voor een 4,5 kW warmtepomp).

Lagere temperatuur kun je alleen bereiken met meer groepen open en/of kortere runs van de warmtepomp. Je kunt max aanvoer op 27 graden zetten (denk ik) en dan zullen de runs heeeel kort zijn. Of dit echt in de praktijk een uitvoerbare oplossing is, betwijfel ik.

Het effect van de CV pomp snelheid/debiet is natuurlijk wel interessant. De pomp langzamer zetten zou moeten helpen om de retour temperatuur van de CV te verlagen. Maar als ik dit zelf probeer dan is het effect niet zo snel duidelijk.

In jouw situatie zou ik allereerst 50% CV pomp proberen met alle groepen open en dan zien wat er gebeurt.
Wij hebben een WPU 5,5 kW.
Setting 116 Differential CH temp is 5 K
Setting 011 Heatpump capacity is 6 kW
Setting 53 van de AutoTemp stond op 4,5 kW en heeft Itho verhoogt naar 5kW.
Het was mij opgevallen, dat het verschil in temperatuur van de aan en afvoer van CV water eigenlijk altijd hoger was dan de setting 116 (5 K) (zie onderstaande grafiek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BwQRRPGJ_CWOfkBy6WJJpchi8Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GVHNRyolU4m8iNELXA8IZmEz.png?f=fotoalbum_large

De plotselinge daling in aan- en afvoer temperatuur komt overeen met de WPU status 062 (resterende CV tijd). De WPU berekend elk 15 minuten wat het vermogen moet zijn.

Ik heb het idee dat onze WPU erg veel overcapaciteit heeft.
De afgelopen 12 maanden hebben we 311 kWh verbruikt voor CV, koelen en stand-by.

Ik heb de CV pomp op 50% gezet en kan morgen zien wat hier het resultaat van is.
Vandaag gaat de CV niet meer aan, want wij en de apparatuur die we gebruiken, houd de woonkamer op temperatuur (meer dan 21,4 graden). Thermostaat staat overdag op 21 graden.

Ik wil je bedanken voor de links over de knallen.
Ik heb deze doorgestuurd naar onze technische commissie.
Nog even afwachten welke actie zij kunnen gaan ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Sjepers schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:39:
[...]

Wij hebben een WPU 5,5 kW.
[...]
Ik heb het idee dat onze WPU erg veel overcapaciteit heeft.
Zo! Dat is een flinke overcapaciteit. Je woont toch in een (zeer goed geïsoleerd) appartement?
Mijn 170m2 tussenwoning heeft een 4,5 kW versie en ook dat is veel te veel. (ongeveer 450 kWh voor verwarmen, koelen, stand-by en dan nog zeg 400 kWh voor warm water)
Voor warm water is het dan wel fijn dat er tenminste 4 kW ofzo is voor de wat grotere gezinnen.

Ik heb mijn CV pomp nu ook even op 50% gezet. Ik ga kijken wat het effect is.

[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 17-12-2024 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
vliegnerd schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:25:
[...]

Zo! Dat is een flinke overcapaciteit. Je woont toch in een (zeer goed geïsoleerd) appartement?
Mijn 170m2 tussenwoning heeft een 4,5 kW versie en ook dat is veel te veel. (ongeveer 450 kWh voor verwarmen, koelen, stand-by en dan nog zeg 400 kWh voor warm water)
Voor warm water is het dan wel fijn dat er tenminste 4 kW ofzo is voor de wat grotere gezinnen.

Ik heb mijn CV pomp nu ook even op 50% gezet. Ik ga kijken wat het effect is.
Ik heb de aan- en afvoer met elkaar vergeleken, na steeds 15min, bij CV pomp op 90% en 70%. (Zie onderstaande tabel)
Je kunt zien dat het verschil tussen aan- en afvoer bij CV pomp op 70%, ± 1,7 graden meer is.
Het lijkt er sterk op, dat in ons geval, de WPU efficiënter is, bij een lager percentage instelling van de CV pomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1xSOdTk4mtnzM9EuUVvhRuYce8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/11lqrmSYv7uvgvcxwKLEGa9N.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
Even een ander soort vraag, wat hopelijk niet te off-topic is. Maar hoe regelen jullie het onderhoud aan de warmtepomp? En ken er toevallig iemand een betrouwbare partij in Midden-Nederland hiervoor? Bij ons nieuwbouw project zijn er dusdanig veel problemen met Itho warmtepompen dat ik de installateur hiervan niet vertrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
De warmtepomp zelf bji ons is (helaas) gehuurd bij Eteck, geen mogelijkheid tot afkopen. Eteck doet geen onderhoud voor zover mij bekend is (wonen hier nu drie jaar, nog nooit iets aan gedaan of gecontroleerd, maar het werkt verder ook prima).

De rest van de huisinstallatie is wel van ons zelf. Mocht er iets zijn met de verdere installatie thuis (boiler, vloerverwarming) bel ik de lokale installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:48
Mathijs14 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:11:
Even een ander soort vraag, wat hopelijk niet te off-topic is. Maar hoe regelen jullie het onderhoud aan de warmtepomp? En ken er toevallig iemand een betrouwbare partij in Midden-Nederland hiervoor? Bij ons nieuwbouw project zijn er dusdanig veel problemen met Itho warmtepompen dat ik de installateur hiervan niet vertrouw.
Ik laat het onderhoud doen door de installateur, Van der sluis uit Genemuiden. Maar eigenlijk ben ik daar niet zo tevreden over. Het is vrij duur (+- 25 euro per maand voor warmtepomp en DemandFlow ventilatie) en de organisatie is totaal niet servicegericht. Vaak komt de monteur die +- 12 jaar geleden de installaties in de straat heeft gedaan, die heeft verstand van zaken, anderen niet zo.

Het onderhoud van de warmtepomp stelt eigenlijk niet zo veel voor, monteur koppelt de laptop eraan, checkt wat waardes zoals flow om te kijken of de pompen nog goed zijn (de condensatoren in de pompen zijn blijkbaar onderdelen die kapot kunnen gaan). En er is een keer een ruimtethermostaat vervangen omdat die stuk was. Als het systeem eenmaal goed is ingeregeld zijn er denk ik ook weinig redenen om aanpassingen te doen.

Heb een paar jaar geleden een rondje gedaan om te kijken of er een beter alternatief was, maar dat viel vies tegen. Maar weinig partijen hebben kennis van de WPU4G. Misschien dat dat voor de WPU5G beter is. In Amersfoort zit Van Slooten, die doet het onderhoud bij een aantal huizen in de straat, wellicht is dat een optie voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
JungleJim schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:53:
[...]

Ik laat het onderhoud doen door de installateur, Van der sluis uit Genemuiden. Maar eigenlijk ben ik daar niet zo tevreden over. Het is vrij duur (+- 25 euro per maand voor warmtepomp en DemandFlow ventilatie) en de organisatie is totaal niet servicegericht. Vaak komt de monteur die +- 12 jaar geleden de installaties in de straat heeft gedaan, die heeft verstand van zaken, anderen niet zo.

Het onderhoud van de warmtepomp stelt eigenlijk niet zo veel voor, monteur koppelt de laptop eraan, checkt wat waardes zoals flow om te kijken of de pompen nog goed zijn (de condensatoren in de pompen zijn blijkbaar onderdelen die kapot kunnen gaan). En er is een keer een ruimtethermostaat vervangen omdat die stuk was. Als het systeem eenmaal goed is ingeregeld zijn er denk ik ook weinig redenen om aanpassingen te doen.

Heb een paar jaar geleden een rondje gedaan om te kijken of er een beter alternatief was, maar dat viel vies tegen. Maar weinig partijen hebben kennis van de WPU4G. Misschien dat dat voor de WPU5G beter is. In Amersfoort zit Van Slooten, die doet het onderhoud bij een aantal huizen in de straat, wellicht is dat een optie voor je.
Van Slooten is juist de partij die ik probeer te vermijden ;) Die doen voor Heijmans de installaties van warmtepompen hier in de buurt maar ik zie vrijwel elke dag een busje van hun in de wijk staan. Bij ons in de straat zijn er bij 5 van de 10 huizen binnen het eerste jaar de warmtepomp al vervangen, omdat die kapot waren gegaan door oa foutieve installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:48
Mathijs14 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:04:
Van Slooten is juist de partij die ik probeer te vermijden ;) Die doen voor Heijmans de installaties van warmtepompen hier in de buurt maar ik zie vrijwel elke dag een busje van hun in de wijk staan. Bij ons in de straat zijn er bij 5 van de 10 huizen binnen het eerste jaar de warmtepomp al vervangen, omdat die kapot waren gegaan door oa foutieve installatie.
Ja ik had ook een slechte ervaring met ze, had op de website formulier ingevuld voor informatie over een onderhoudscontract, kreeg ik gewoon een factuur voor een jaarcontract... 8)7

En vd Sluis is na oplevering ook heel vaak terug geweest om de boel goed ingeregeld te krijgen, combinatie van problemen van Itho (communicatie tussen Autotemp en WPU werkte niet goed, hardwareprobleem) en vd Sluis (verkeerde inregeling lussen en vermogens), maar uiteindelijk is dat opgelost en draait het al jaren stabiel.

[ Voor 51% gewijzigd door JungleJim op 18-12-2024 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjepers
Mathijs14 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:11:
Het onderhoud aan de WPU van Itho stelt niet veel voor. Zie de omschrijving hiervan bij Itho.
Het is vooral kijken of er geen lekkages zijn en bron en CV bijvullen. Daarnaast moet de monteur de opleiding bij Itho hebben gevolgd en ook de software hebben om de WPU te kunnen uitlezen en aan te passen naar jou wensen.
Bij ons werd de WPU door Itho, zonder onze toestemming, uitgelezen op afstand. Tijdens de garantie periode konden ze dan snel reageren als er iets mis was met een van de WPU's in ons appartement gebouw. In de praktijk heeft dit niet gewerkt.
Mijn ervaring met de monteurs van Bogro (installateur) en van Itho zelf is slecht.
Het is te complex voor de meeste monteurs en er zijn zoveel merken en soorten warmtepompen en ook dat is bijna niet te doen.
Ik heb zelf een klein bedrijf gevonden in onze gemeente, die 1 keer per 2 jaar de WPU "onderhoud".
Daar betalen we minder nog geen 90 euro per 2 jaar voor. Zal volgend jaar verhoogd worden.
Het "onderhoud" is eigenlijk niet van belang. Als er storing is, dan moet je snel en vakkundig geholpen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Klimaatgarant doet helemaal geen enkel onderhoud aan de WPU. Ze monitoren wel op afstand, in theorie, maar bij mij werkt de monitoring niet (ik krijg geen buitentemp, de buren links en rechts wel) maar zelfs daar doen ze niets aan.

Als monitoring werkt sturen ze wel een brief (per post) om je te informeren dat je de CV moet bijvullen.
Bron kunnen ze niet monitoren, dus die moet je zelf in de gaten houden.

Dus "niets" is best goede omschrijving.

Voor de duidelijkheid, ik heb een (verplicht) onderhoudscontract 8)7
Het is al eerder voorbij gekomen: Dat contract zat verplicht in de v.o.n. prijs van de nieuwbouwwoning en dat contract ga ik niet verlengen.

[ Voor 27% gewijzigd door vliegnerd op 18-12-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:24

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Sjepers schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:21:
[...]

Het onderhoud aan de WPU van Itho stelt niet veel voor. Zie de omschrijving hiervan bij Itho.
Het is vooral kijken of er geen lekkages zijn en bron en CV bijvullen. Daarnaast moet de monteur de opleiding bij Itho hebben gevolgd en ook de software hebben om de WPU te kunnen uitlezen en aan te passen naar jou wensen.
Bij ons werd de WPU door Itho, zonder onze toestemming, uitgelezen op afstand. Tijdens de garantie periode konden ze dan snel reageren als er iets mis was met een van de WPU's in ons appartement gebouw. In de praktijk heeft dit niet gewerkt.
Mijn ervaring met de monteurs van Bogro (installateur) en van Itho zelf is slecht.
Het is te complex voor de meeste monteurs en er zijn zoveel merken en soorten warmtepompen en ook dat is bijna niet te doen.
Ik heb zelf een klein bedrijf gevonden in onze gemeente, die 1 keer per 2 jaar de WPU "onderhoud".
Daar betalen we minder nog geen 90 euro per 2 jaar voor. Zal volgend jaar verhoogd worden.
Het "onderhoud" is eigenlijk niet van belang. Als er storing is, dan moet je snel en vakkundig geholpen worden.
Yep, bij een grote storing zullen de installateurs ook altijd doorverwijzen naar Itho. Ik heb een storing gehad aan de WPU en de servicemonteur van de installateur kwam direct op de zondag dat ik de melding deed. Die heeft hem opengemaakt, laptop eraan en geconstateerd dat hij het inderdaad compleet meer deed. De monteur ging toen met een hamer op wat relais tikken en stond op met de tekst: "ik kan niets doen, we moeten het doorzetten naar Itho". De dinsdag erna stond Itho pas op de stoep. Die heeft toen een zekering en beide bronpompen vervangen (2 pompen zo dood als een pier).

Ik had overigens op de maandag al contact met Itho gehad want ik wilde zeker weten dat ze de fout konden oplossen of anders desnoods dat hele ding maar gingen omwisselen want ik wilde niet dagen zonder warm water en verwarming zitten met jonge kinderen. Daar kon ik van Itho geen enkele garantie op krijgen en bij omwisseling ging Itho sowieso niets doen, want dat was weer de verantwoordelijkheid van de installateur.

Moraal van het verhaal: Wees voorbereid dat bij een storing je een paar dagen zonder warm water en verwarming zit; De techniek is nog niet betrouwbaar en bekend genoeg volgens mijn n=1 ervaring.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:12
Danfoss schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:36:
[...]
De dinsdag erna stond Itho pas op de stoep.
Hoezo pas? Na 1,5 dag een monteur op de stoep is snel, misschien wel heel snel. Zeker aangezien het een partij is waar je niets mee hebt.
Bel eens een willekeurige installateur met de vraag of ze overmorgen langs kunnen komen. :+

Je verhaal doet overkomen alsof je denk dat je wat kan eisen bij een fabrikant waar je geen contract hebt en nooit zaken mee hebt gedaan.

• Sjepers
Sjepers schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:58:
[...]

Ik heb de aan- en afvoer met elkaar vergeleken, na steeds 15min, bij CV pomp op 90% en 70%. (Zie onderstaande tabel)
Je kunt zien dat het verschil tussen aan- en afvoer bij CV pomp op 70%, ± 1,7 graden meer is.
Het lijkt er sterk op, dat in ons geval, de WPU efficiënter is, bij een lager percentage instelling van de CV pomp.
[Afbeelding]
Ik heb de tabel aangevuld met een meting van de CV pomp op 50%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGVCmFG_7CQOfD1XYk-qPH4wNMM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1VA2v0tTMEZ9zULFytFI8Fqh.jpg?f=user_large
Het verschil tussen aan en afvoer is nog groter geworden. De afvoer temp ligt nog ruim boven de ingestelde ruimte temperatuur van 21 graden
Het verschil tussen de temperatuur van het water, uit de bron en in de bron is:
90% - 3.35 gr
70% - 3.36 gr
50% - 3,42 gr
De verschillen zijn marginaal en bovendien maar 1 meting.

Ik meet al ruim 3 jaar het werkelijke dagelijkse energieverbruik van de WPU. Het energieverbruik dat door de WPU wordt geregistreerd wijkt in mijn geval 8% hiervan af. Bovendien geeft de WPU het energieverbruik aan in hele kWh.
Het energieverbruik, is gedurende die 3 jaar, tijdens het CV bedrijf, vrijwel constant 1kWh per uur CV tijd.
Het energieverbruik bij pompsnelheid van 90% is 5% hoger dan bij 50%.
Het overgrote deel is te verklaren door dat de CV pomp bij 50% minder energieverbruik heeft dan bij 90%.
En ook hier geld weer, het is maar 1 meting.
Voorlopig zal ik de pomp laten staan op 50%.
Waarschijnlijk neemt de behagelijkheid in de woonkamer toe, omdat de vloer ook iets warmer wordt.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:24

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

vassago schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:48:
[...]

Hoezo pas? Na 1,5 dag een monteur op de stoep is snel, misschien wel heel snel. Zeker aangezien het een partij is waar je niets mee hebt.
Bel eens een willekeurige installateur met de vraag of ze overmorgen langs kunnen komen. :+

Je verhaal doet overkomen alsof je denk dat je wat kan eisen bij een fabrikant waar je geen contract hebt en nooit zaken mee hebt gedaan.
Nou ja, dat werkt wel zo. Bel je onderhoudsinstallateur bij een CV storing en je hebt dezelfde dag nog een nieuwe CV ketel indien nodig. Dat is een generiek product. Ik mag toch bij een WPU toch wel minimaal dezelfde service verwachten? Helemaal omdat de prijs nog wel op een ander nivo zit.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
Heeft iemand een idee hoe een CV cyclus tot stand komt.
De Spider staat ingesteld op 21 gr.
Ik heb 1 keer kunnen constateren, dat de CV modus start, als de gemeten ruimte temp 21,1 gr is.
De CV modus stopt weer als de ruimte temp 21,3 gr is.
De status 089 "CV bedrijf gewenst door Spider" blijft dan ook nog steeds op "ja" staan.
Als deze status, na 3 uur na de eerst CV modus nog steeds op "ja" staat, start er een nieuwe CV cyclus.
Ook al is de gemeten temp hoger dan 21,3 gr.
Geen idee, bij welke temperatuur deze naar "nee" gaat en of dat instelbaar is.
Is er een setting van de WPU, waarmee je de start en stop temp van de CV cyclus kunt instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Sjepers schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:37:
[...]

Ik heb de tabel aangevuld met een meting van de CV pomp op 50%
[Afbeelding]
Het verschil tussen aan en afvoer is nog groter geworden. De afvoer temp ligt nog ruim boven de ingestelde ruimte temperatuur van 21 graden
Het verschil tussen de temperatuur van het water, uit de bron en in de bron is:
90% - 3.35 gr
70% - 3.36 gr
50% - 3,42 gr
De verschillen zijn marginaal en bovendien maar 1 meting.

Ik meet al ruim 3 jaar het werkelijke dagelijkse energieverbruik van de WPU. Het energieverbruik dat door de WPU wordt geregistreerd wijkt in mijn geval 8% hiervan af. Bovendien geeft de WPU het energieverbruik aan in hele kWh.
Het energieverbruik, is gedurende die 3 jaar, tijdens het CV bedrijf, vrijwel constant 1kWh per uur CV tijd.
Het energieverbruik bij pompsnelheid van 90% is 5% hoger dan bij 50%.
Het overgrote deel is te verklaren door dat de CV pomp bij 50% minder energieverbruik heeft dan bij 90%.
En ook hier geld weer, het is maar 1 meting.
Voorlopig zal ik de pomp laten staan op 50%.
Waarschijnlijk neemt de behagelijkheid in de woonkamer toe, omdat de vloer ook iets warmer wordt.
Ik probeer bovenstaande ook even te verifiëren maar bij mij lijken de temp aanvoer en retour helemaal niet zo te verschillen met wat duidelijk bij jou wel zo lijkt.
Ik zit in de marges van 0,15 graden. (oftewel, geen verschil)

Wat mij echter opvalt is dat de runs langer lijken te worden.
Op 100% CV pomp had ik tot voor kort runs van 1 uur en 15 minuten.
Bij het verlagen van de CV pomp zit ik respectievelijk op 1 uur en 20 minuten op 90% en nu op 80% zit ik op 1 uur en 25 minuten.

Geen idee of dit dus verband houd maar wel frappant dat dit bij mij het geval is.
Ik ga de pomp nu weer naar 100% zetten en als dat de runs weer terug brengt naar 1 uur en 15 minuten dan vraag ik mij af waarom dit zo verschilt met jou bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:33:
[...]

Ik probeer bovenstaande ook even te verifiëren maar bij mij lijken de temp aanvoer en retour helemaal niet zo te verschillen met wat duidelijk bij jou wel zo lijkt.
Ik zit in de marges van 0,15 graden. (oftewel, geen verschil)

Wat mij echter opvalt is dat de runs langer lijken te worden.
Op 100% CV pomp had ik tot voor kort runs van 1 uur en 15 minuten.
Bij het verlagen van de CV pomp zit ik respectievelijk op 1 uur en 20 minuten op 90% en nu op 80% zit ik op 1 uur en 25 minuten.

Geen idee of dit dus verband houd maar wel frappant dat dit bij mij het geval is.
Ik ga de pomp nu weer naar 100% zetten en als dat de runs weer terug brengt naar 1 uur en 15 minuten dan vraag ik mij af waarom dit zo verschilt met jou bevindingen.
Bedoel je in je eerste deel de bron of de CV water temp?

Bij het tweede deel, is het mij nog steeds een raadsel, wanneer en waarom de CV modus start en eindigt.
Wat is de temperatuur buiten en waar komt de wind vandaan en hoe hard waait het.
Al deze factoren bepalen de tijd dat de CV modus aan is.
Wanneer bij ons de Spider een bepaalde temperatuur overschrijd, dan schakelt de compressor pas na ± 10 minuten uit.
Daarbij komt ook nog, dat sommige overdrachten dan de data van de WPU naar HA niet allemaal worden geregistreerd. Als ik de data van uit HA download, dan missen ik soms data op verschillende tijdstippen. Andere data weer op andere tijdstippen.
Doet dat de WPU al of komt dat door de printplaat die de data van de WPU naar HA stuurt?

Als we opstaan zetten we de Spider van 20,5 naar 21 gr (de ruimte temp is dan ± 21 gr) ik laat hem dan meestal 1 uur in CV modus staan, en zet daarna de Spider weer op 20,5 gr. Als we om 23 uur naar bed gaan is het niet lager dan 21,4 gr. Het koelt in de nacht meestal 0,4 tot 0,5 graden af.
Dit doen we al de hele maand zo. Dit is in deze periode van het jaar het voordeligste en ook het behaaglijkste. Bovendien hebben wij alleen in de ochtend 1 uurtje last van de klappen, die ontstaan doordat de WPU in CV modus staat. De andere hebben dat ook in de nacht.

Vorig jaar december lieten we dag en nacht de Spider nog op 21 graden staan. Het gevolg hiervan was, dat de CV vooral in de nachtelijke uren, vaak 3 keer aanging. De CV tijd varieerde toen van 45 tot 55 minuten. Totaal ± 2,5 uur. Met een verbruik van 2,5 kWh. Vanaf januari dit jaar gaat de Spider in de nachtelijke uren 0,5 gr lager. Doordat we nu alleen in de ochtend 1 keer de CV aanzetten, is verbruik gedaald naar gemiddeld 1,2 kWh. Het energieverbruik (CV, koelen en stand-by) van de WPU, was in 2023 nog 382 kWh en dat wordt dit jaar ongeveer 309 kWh.

Er is mij nog iets anders opgevallen.
De woonkamer/keuken in 4 CV circuits verdeeld. Die voor de schuifpui stond op 75 %. De rest op 100%.
Bij de schuifpui komt de meeste kou binnen. Begrijp niet waarom ze dat hebben gedaan.
Bovendien wordt hierdoor de elektrische klep voor dit deel van de vloerverwarming steeds open en dicht gedraaid. Om zo aan die 75% te komen. I.v.m. de klappen in ons gebouw, heb ik er voor gezorgd dat de vraag voor dit deel ook 100% is. In de AutoTemp settings heb ik het vermogen voor deze groep hoger gezet. Dat had Itho zo gedaan voor de gang/WC. Die stond op 85W en die ging hierdoor nooit aan.
De onderstaande grafiek is de temp van de CV aanvoer, wanneer de schuifpui op 75% staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUrFvfmiWVC_Q_0riQAE0bW8VAQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OJ6USQb2IRmFECSL39gsU1NE.jpg?f=user_large

De volgende grafiek is als alle kleppen op 100% blijven staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAGL-T4ZWdJRyr14EQIF3lq1Wg8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MYidhmTiCbiARA7u8K60hAk4.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Sjepers op 20-12-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Sjepers schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:38:
[...]

Bedoel je in je eerste deel de bron of de CV water temp?

Bij het tweede deel, is het mij nog steeds een raadsel, wanneer en waarom de CV modus start en eindigt.
Wat is de temperatuur buiten en waar komt de wind vandaan en hoe hard waait het.
Al deze factoren bepalen de tijd dat de CV modus aan is.
In jouw tabel heb je het erover dat bij het wijzigen van de CV pomp snelheid je aan- en afvoer temp flink gaan verschillen. Zowel CV als bron temps zie ik geen verschillen optreden.
Dat is bij mij dus helemaal niet het geval. Het enige wat bij mij tot nu toe opvalt is dat de runs langer worden naarmate ik de CV pomp verlaag. Dat is dus (zo lijkt het) heel ander gedrag dan in jouw situatie.

De CV modus hangt niet af van de wind maar gaat gewoon op warmte vraag en de maximale delta/hysterese.

En de sizing van je lussen wordt gedaan op lengte en hart op hart afstand. Bij je schuifpui liggen de leidingen vermoedelijk dichter bij elkaar en/of minder meters dan de andere groepen in je woonkamer. Daardoor zal die dus ook een andere waarde hebben dan een andere afwijkende lus. Dat een klep op 50-75-100 staat heeft puur te maken met de totale warmte vraag over de opgetelde lussen binnen dezelfde thermostaat.

Ook zie ik in je onderste twee grafieken in je laatste bericht qua temp wederom weinig verschil. Je ziet je klep stand en je meet moment is door de flow denk ik iets anders maar feitelijk starten ze allebei net rond de 27 en kruipen langzaam tot net onder de 35?

[ Voor 34% gewijzigd door GeeMoney op 20-12-2024 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
vassago schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:22:
@feelthepower dat is dezelfde error die ik eerder ook heb gehad, uiteindelijk is het moederbord onder garantie vervangen door een monteur van Itho.
De pomp is geinstalleerd door Derko.nl en zij zijn in 1ste instantie langs geweest voor deze storing.

Hoe lang heb je je huis/pomp al? Ik zou het eerst bij de bouwer proberen en/of de installateur.
Uiteindelijk hebben we een installateur gevonden die langs is geweest, en die trok ook de conclusie dat het de printplaat was. Gisteren is Itho langsgeweest om die te vervangen. Een week zonder gezeten, maar nu is het weer aangenaam warm douchen en warm in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
GeeMoney schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:57:
[...]

In jouw tabel heb je het erover dat bij het wijzigen van de CV pomp snelheid je aan- en afvoer temp flink gaan verschillen. Zowel CV als bron temps zie ik geen verschillen optreden.
Dat is bij mij dus helemaal niet het geval. Het enige wat bij mij tot nu toe opvalt is dat de runs langer worden naarmate ik de CV pomp verlaag. Dat is dus (zo lijkt het) heel ander gedrag dan in jouw situatie.

De CV modus hangt niet af van de wind maar gaat gewoon op warmte vraag en de maximale delta/hysterese.

En de sizing van je lussen wordt gedaan op lengte en hart op hart afstand. Bij je schuifpui liggen de leidingen vermoedelijk dichter bij elkaar en/of minder meters dan de andere groepen in je woonkamer. Daardoor zal die dus ook een andere waarde hebben dan een andere afwijkende lus. Dat een klep op 50-75-100 staat heeft puur te maken met de totale warmte vraag over de opgetelde lussen binnen dezelfde thermostaat.

Ook zie ik in je onderste twee grafieken in je laatste bericht qua temp wederom weinig verschil. Je ziet je klep stand en je meet moment is door de flow denk ik iets anders maar feitelijk starten ze allebei net rond de 27 en kruipen langzaam tot net onder de 35?
Het verschil in de delta temperatuur is raar.
Er moet verschil zijn tussen de aan- en afvoer temperatuur van het CV water.
Als dat er niet is, dan is er geen energie afgegeven aan de omgeving.

De CV duur hangt wel degelijk af van de gevoelstemperatuur (windsterkte + temp).
Hierdoor wordt de woonkamer warmte sneller afgevoerd naar buiten.
Vooral het warmteverlies via de ramen speelt hier bij een belangrijke rol.
Dat is ook duidelijk voelbaar in ons appartement als we noorden wind hebben in de winter.
Bij koud windstil weer koelt ons appartement nauwelijks af.
De CV modus stopt pas als de temp in de woonkamer is gegaan van 21,1 gr naar 21,3 gr.

Het is correct dat de afstanden tussen de leidingen bij de de schuifpui, maar ook bij de douche kleiner zijn. Doordat de afstand tussen de leidingen is verkleint, wordt de energie overdracht met ruim 25% vergroot.
Daarnaast heeft Itho de instelling van het vermogen van deze groep ingesteld bij de autotemp op 484 W. Hierdoor wordt de elektrische klep van deze groep dusdanig geregeld dat deze op 75% uitkomt.
Het voordeel van het verkleinen van de afstand van de CV leidingen wordt hierdoor vrijwel geheel te niet gedaan.
Ik heb de desbetreffende groep steeds iets hoger gezet en bij een vermogen van 505 W veranderde de klep niet meer van instelling tijdens de CV modus.

In het beging registreerde de infrarood camera geen warmte bij de lus van de WC en een klein stukje gang voor de WC.
Het vermogen van deze groep was ingesteld op maar 85 W. Het gevolg hiervan was dat deze groep nooit aan ging. Itho heeft dat in alle appartementen gecorrigeerd door deze op 550 W te zetten.

Wat betreft de laatste twee grafieken.
Het lijkt er op, dat wanneer de klep van de groep van de schuifpui open gaat de temperatuur van het CV water zakt en meer dan 10 minuten nodig heeft om die zelfde temperatuur weer te bereiken.
Dat ben ik nog nader aan het onderzoeken.

Toen de schuifpui op 75% stond, was de verhoging van het CV water na 1 uur gemiddeld 4 graad.
Nu de schuifpui op 100% staat, is de verhoging van het CV water na 1 uur gemiddeld 4,9 graad.
Ik heb nog te weinig data van de schuifpui met 100% om hier een conclusie uit te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Sjepers de delta neemt bij mij niet echt toe als ik de CV pomp snelheid verlaag. Dat gebeurd bij jou wel als ik je tabellen zie. Dat is gek dat dat zo verschilt tussen de installaties.
@vliegnerd zie jij dat gedrag ook terug?
Ik zie dus mijn runs langer worden maar de delta tussen aan en afvoer blijft nagenoeg gelijk tov welke cv pomp snelheid in mijn geval. Ik moet nog een keer 50% testen maar ik heb even HA uitdagingen. (breaking changes en updates blijft toch ook echt hobby spul nog :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
GeeMoney schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:57:
@Sjepers de delta neemt bij mij niet toe als ik de CV pomp snelheid verlaag. Dat gebeurd bij jou wel als ik je tabellen zie. Dat is gek dat dat zo verschilt tussen de installaties.
@vliegnerd zie jij dat gedrag ook terug?
Ik zie dus mijn runs langer worden maar de delta tussen aan en afvoer blijft gelijk tov welke cv pomp snelheid in mijn geval. Ik moet nog een keer 50% testen maar ik heb even HA uitdagingen. (breaking changes en updates blijft toch ook echt hobby spul nog :9 )
Ik draai nu een paar dagen op 50%. De delta tussen aanvoer en retour is wat groter (wel meetbaar maar zeg ruim 1 graad).

De CV retour is ook hoger! (Ik hoopte iets lager want meer tijd voor afgifte) Daardoor is de CV aanvoer in totaal een graad of 3 hoger.

Elektrisch vermogen is ongeveer gelijk. Of de runs langer of korter zijn weet ik niet.

Ik heb geen idee of het rendement nu hoger of lager is.

Omdat de CV retour nu HOGER is, denk ik dat het rendement misschien wel lager is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-10 20:08
vliegnerd schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:11:
[...]

Ik draai nu een paar dagen op 50%. De delta tussen aanvoer en retour is wat groter (wel meetbaar maar zeg ruim 1 graad).

De CV retour is ook hoger! (Ik hoopte iets lager want meer tijd voor afgifte) Daardoor is de CV aanvoer in totaal een graad of 3 hoger.

Elektrisch vermogen is ongeveer gelijk. Of de runs langer of korter zijn weet ik niet.

Ik heb geen idee of het rendement nu hoger of lager is.

Omdat de CV retour nu HOGER is, denk ik dat het rendement misschien wel lager is.
Thermisch vermogen is te bereken met deze formule: vermogen= L/s * 4,2 * dt = kW
Ik ga er vanuit van je de pomp opberengst weet. De enige parameter die hier wijzigt is de dt. Dan kun
je eenvoudig een conclusie trekken…..?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:12
Hoe regelt de WP? Op retourtemperatuur? Of simpelweg ik ga aan op het percentage CV pomp en ik hoor wel van de thermostaat of de gewenste temperatuur gelijk is aan de gemeten ruimte temperatuur?

Ik vermoed het laatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Chip2710 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:45:
[...]

Thermisch vermogen is te bereken met deze formule: vermogen= L/s * 4,2 * dt = kW
Ik ga er vanuit van je de pomp opberengst weet. De enige parameter die hier wijzigt is de dt. Dan kun
je eenvoudig een conclusie trekken…..?
Ehm, ik meet de cv retour en aanvoer. De CV flow is hier niet constant.

Se bronzijde is lastiger te monitoren. Ik bereken dit vermogen wel maar niet nauwkeurig genoeg IMHO om een conclusie te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
vliegnerd schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:41:
[...]

Ehm, ik meet de cv retour en aanvoer. De CV flow is hier niet constant.

Se bronzijde is lastiger te monitoren. Ik bereken dit vermogen wel maar niet nauwkeurig genoeg IMHO om een conclusie te trekken.
Duidelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Het was overigens wel een goed idee om te monitoren.

Ik bereken het "bronvermogen". flow*(Tbron_aanvoer - Tbron_retour)*4180 J/kg/K.
Home Assistant bewaard dit soort data maar en dag of 10, dus ik heb niet veel data. Meer dan 10 CV runs op 80% CV pomp en 8 CV runs op 50%.

Toch is de data duidelijker dan ik dacht! Op 80% CV pomp vermogen lijkt het vermogen net iets hoger. De data is consistent. Wellicht toevallig, maar wel consistent.

Met de CV pomp op 80% is het vermogen zo rond de 3700-3800 W.
Met de CV pomp op 50% is het vermogen 3600-3700 W.

Het lijkt toch net iets efficiënter op 80% vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
vliegnerd schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:03:
[...]

Home Assistant bewaard dit soort data maar en dag of 10, dus ik heb niet veel data. Meer dan 10 CV runs op 80% CV pomp en 8 CV runs op 50%.

Toch is de data duidelijker dan ik dacht! Op 80% CV pomp vermogen lijkt het vermogen net iets hoger. De data is consistent. Wellicht toevallig, maar wel consistent.

Dan is 80% The Way 😎
Wat bepaalt de opbrengst van de CV pomp als deze varieert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Chip2710 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:06:
[...]

Dan is 80% The Way 😎
Bedoel je hoe/wat het vermogen van de CV pomp bepaalt? Dat is een instelling die in principe vast is en nooit verandert.
Het debiet zal wellicht ook nog afhangen van het aantal groepen dat open staat.
Bij mij is dit defacto hetzelfde: woonkamer en badkamer altijd open, rest dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
vliegnerd schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:25:
[...]

Bedoel je hoe/wat het vermogen van de CV pomp bepaalt? Dat is een instelling die in principe vast is en nooit verandert.
Bij mij is dit defacto hetzelfde: woonkamer en badkamer altijd open, rest dicht.

Dat heeft wel invloed op de opbrengst van de pomp,
Maar de WPU heeft geen flowmeter/flowmeting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Chip2710 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:40:
[...]

Dat heeft wel invloed op de opbrengst van de pomp,
Maar de WPU heeft geen flowmeter/flowmeting?
Nee alleen op het broncircuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
vliegnerd schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:22:
[...]

Nee alleen op het broncircuit.
Badkamer en woonkamer staan altijd open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Chip2710 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:28:
[...]

Badkamer en woonkamer staan altijd open?
Badkamer staat tijdens verwarmen altijd open.

En de woonkamer heeft (bij mij) 20 graden setpoint. De rest 19 graden.

Vandaar dat eigenlijk alleen de woonkamer groepen (en badkamer) open staan. Boven stook ik nooit, zolang het zo warm is als nu en de warmtevraag heel klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
vliegnerd schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:03:
[...]

Je kunt het energie verbruik vergelijken, bij gelijke omstandigheden.
En die gelijke omstandigheden is een probleem.
Het energieverlies van de woning en die we als bewoner er zelf instoppen, tijdens de metingen, is van essentieel belang.
En die kunnen we niet meten.
Bij ons gaat de CV alleen in de ochtend 1 uurtje aan en we zijn met 2 personen.
Voorbeeld energie verlies van ons appartement:
Gisteren gingen we om 17:15 de deur uit. De woonkamer temp was toen 21,55 gr en toen we om 19:50 thuiskwamen was de temp gezakt tot 21,29 gr.
Bij thuiskomst hebben we de gordijnen dicht gedaan.
Toen we om 23:00 uur naar bed gingen was de temperatuur opgelopen tot 21,55 gr.
Het energieverlies van ons appartement varieert meer dan het verschil van 2,67% tussen de verschillende pomp vermogens.
Wij als bewoners, stoppen extra energie in onze woning en de weersomstandigheden bepaald het verlies van warmte. Voor mij zijn dat te veel variabelen, om welke conclusie dan ook te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Sjepers schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:43:
[...]

Je kunt het energie verbruik vergelijken, bij gelijke omstandigheden.
En die gelijke omstandigheden is een probleem.
Het energieverlies van de woning en die we als bewoner er zelf instoppen, tijdens de metingen, is van essentieel belang.
En die kunnen we niet meten.
Bij ons gaat de CV alleen in de ochtend 1 uurtje aan en we zijn met 2 personen.
Voorbeeld energie verlies van ons appartement:
Gisteren gingen we om 17:15 de deur uit. De woonkamer temp was toen 21,55 gr en toen we om 19:50 thuiskwamen was de temp gezakt tot 21,29 gr.
Toen we om 23:00 uur naar bed gingen was de temperatuur opgelopen tot 21,55 gr.
Het energieverlies van ons appartement varieert meer dan het verschil van 2,67% tussen de verschillende pomp vermogens.
Wij als bewoners, stoppen extra energie in onze woning en de weersomstandigheden bepaald het verlies van warmte. Voor mij zijn dat te veel variabelen, om welke conclusie dan ook te trekken.
Volgens mij zijn dit 2 verschillende waardes, @Sjepers heeft het over warmteverlies van de woning terwijl @vliegnerd het heeft over het rendement van de warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
Onderaan de streep is het niet echt te meten (geen groot verschil)

Maar ik weet nu twee dingen:
1) de standaard waarde van 80% cv pomp is zo gek nog niet
2) als ik de cv pomp op 50% laat staan (koelbedrijf) dan is dat geen ramp voor verwarmen

Met een kamstrup warmtemeter in het CV systeem zou je dit kunnen meten, maar dat is mij geen paar honderd euro waard.

[ Voor 19% gewijzigd door vliegnerd op 22-12-2024 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjepers
Chip2710 schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:18:
[...]

Volgens mij zijn dit 2 verschillende waardes, @Sjepers heeft het over warmteverlies van de woning terwijl @vliegnerd het heeft over het rendement van de warmtepomp.
Dat klop, maar het gaat uiteindelijk om totale rendement.
Dat heeft met te veel variabele te maken, die we niet kunnen meten.
Ik registreer al 3 jaar het exacte energieverbruik van de WPU. Dat is bij verwarmen (bij ons) constant 1kW per uur. Bij een instelling van 90% van de CV pomp.
Bij een instelling van de CV pomp van 50%, is het energieverbruik van de totale WPU, 5% minder dan bij de pomp ingesteld op 90%.
Dit kan ik meten. Bovendien heeft onze WPU een behoorlijke overcapaciteit.

Onze warmtepomp heeft COP bij W10/W35 van 6,2. (COP bij een grondwatertemperatuur van 10°C en een vertrekwatertemperatuur van 35°C)
COP is dus afhankelijk van de grondwater- en CV watertemperatuur.
De grondwater temp is niet constant en ook het water in de CV leidingen is niet constant van temperatuur.
Het lijkt mij onmogelijk, om in de praktijk, de COP waarde van de WPU, tijdens een CV periode te bepalen.
Ik laat voorlopig de pomp staan op 50%.

Ga de komende dagen steeds een groep van de vloerverwarming uitschakelen tijdens de CV periode.
Het lijkt er op, dat de klappen op de gang, het beste te horen zijn en daar staat ook de vloerverdeler.
De leidingen liggen hier heel dicht bij elkaar en de vloer wordt hier ook 2,5 graden warmer dan in de douche.

Wat betreft de precieze werking van de CV in samenspel met de Spider, moet ik wachten tot dat het een stuk kouder is geworden. Dan kan ik proberen uit te zoeken, welke WPU en/of AutoTemp instellingen hiervoor verantwoordelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-08 20:19
Draiden schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:25:
[...]

De expansion valve laat inderdaad een afwijking zien waarbij hij niet volledig open lijkt te gaan (bij de storing niet op 500 lijkt te komen (paarse lijn)):

[Afbeelding]
Ik verwijs nog even naar een vorige post waarbij dit probleem speelde en de expansie valve niet helemaal naar 500 ging en waarbij de evaporator temps ver onder de 0 zakten. Er is inmiddels een vervolg en dat vervolg is dat er is besloten door de installateur om de hele warmtepomp te vervangen. Dit is afgelopen woensdag gebeurd en het draait hier weer allemaal op volle toeren.

Wel heb ik nog een vraagje. Ik had een NRG Watch module in bruikleen en deze op de oude warmtepomp vervangen door een eigen module welke prima werkte. Deze module heb ik vervolgens in de nieuwe warmtepomp gestoken en nu blijft hij hangen op deze melding:

"Version error newer than latest in firmware". De versie van de module is op dit moment versie 2.8.0 en alleen de 2.9.0's zijn nieuwer (welke nog in beta zitten).

Ik zie dus niet helemaal wat er nu gewijzigd moet worden om de module goed te laten functioneren? Is de module firmware nu juist te nieuw? Zo ja, hoe kan ik uitvogelen welke firmware versie goed is?

Wederom dank voor de ondersteuning!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
Je moet versie 2.9.0 installeren, zie punt 1 van de FAQ in de startpost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
vliegnerd schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:29:
Je moet versie 2.9.0 installeren, zie punt 1 van de FAQ in de startpost ;)
Helemaal overheen gelezen. Zojuist de meest recente versie geinstallleerd welke naar voren kwam in de UI. Op dit moment zie ik nog geen status gegevens binnenkomen maar ook geen foutmelding meer en heb hem daarom nog een keer herstart. Even afwachten dus.

Dank voor de snelle reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draiden
Versie 2.9.0.beta7 deed voor mij de truuk. Module draait weer en rapporteert data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:06
Draiden schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:15:
[...]

Ik verwijs nog even naar een vorige post waarbij dit probleem speelde en de expansie valve niet helemaal naar 500 ging en waarbij de evaporator temps ver onder de 0 zakten. Er is inmiddels een vervolg en dat vervolg is dat er is besloten door de installateur om de hele warmtepomp te vervangen. Dit is afgelopen woensdag gebeurd en het draait hier weer allemaal op volle toeren.

Wel heb ik nog een vraagje. Ik had een NRG Watch module in bruikleen en deze op de oude warmtepomp vervangen door een eigen module welke prima werkte. Deze module heb ik vervolgens in de nieuwe warmtepomp gestoken en nu blijft hij hangen op deze melding:

"Version error newer than latest in firmware". De versie van de module is op dit moment versie 2.8.0 en alleen de 2.9.0's zijn nieuwer (welke nog in beta zitten).

Ik zie dus niet helemaal wat er nu gewijzigd moet worden om de module goed te laten functioneren? Is de module firmware nu juist te nieuw? Zo ja, hoe kan ik uitvogelen welke firmware versie goed is?

Wederom dank voor de ondersteuning!
Hele warmtepomp of compressor in combinatie met een expansieventiel en twee warmtewisselaars?

Ik vind dit het grote nadeel van het hebben van een warmtepomp: er zijn maar weinig goede installateurs. Slechts een klein aantal installateurs vervangt het expansieventiel, omdat ze vaak niet aan de F-gassen willen werken. Hierdoor vervangen ze vaak onnodig veel onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
Chip2710 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:06:
[...]

Dan is 80% The Way 😎
Het lijkt toch weer wat genuanceerder.

Ik dacht dus te zien dat het vermogen uit de bron (deltaT * flow) "iets" groter is bij 80% cv pomp tov 50% cv pomp. Niet veel, maar het leek in een interval van 10 dagen (>15 cv runs) wel significant.

Gisteren zette ik de CV pomp van 50% naar 80% tijdens een CV run (om 9u35):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2urTe9nj6ZlGSsDpwwsAIk4_otI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m3aZ73Dgr0qVSk6mpsfFdTwN.png?f=fotoalbum_large

Bovenste grafiek is "vermogen uit de bron". Links een run op 50% cv pomp. Rechts de run waarbij om 9u35 de CV pomp naar 80% gaat. Dit is te zien aan de CV druk (grafiek eronder)

Ik zie geen verschil... :?

"Undecided"

Pagina: 1 ... 26 ... 34 Laatste