GeeMoney schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:33:
[...]
Ik probeer bovenstaande ook even te verifiëren maar bij mij lijken de temp aanvoer en retour helemaal niet zo te verschillen met wat duidelijk bij jou wel zo lijkt.
Ik zit in de marges van 0,15 graden. (oftewel, geen verschil)
Wat mij echter opvalt is dat de runs langer lijken te worden.
Op 100% CV pomp had ik tot voor kort runs van 1 uur en 15 minuten.
Bij het verlagen van de CV pomp zit ik respectievelijk op 1 uur en 20 minuten op 90% en nu op 80% zit ik op 1 uur en 25 minuten.
Geen idee of dit dus verband houd maar wel frappant dat dit bij mij het geval is.
Ik ga de pomp nu weer naar 100% zetten en als dat de runs weer terug brengt naar 1 uur en 15 minuten dan vraag ik mij af waarom dit zo verschilt met jou bevindingen.
Bedoel je in je eerste deel de bron of de CV water temp?
Bij het tweede deel, is het mij nog steeds een raadsel, wanneer en waarom de CV modus start en eindigt.
Wat is de temperatuur buiten en waar komt de wind vandaan en hoe hard waait het.
Al deze factoren bepalen de tijd dat de CV modus aan is.
Wanneer bij ons de Spider een bepaalde temperatuur overschrijd, dan schakelt de compressor pas na ± 10 minuten uit.
Daarbij komt ook nog, dat sommige overdrachten dan de data van de WPU naar HA niet allemaal worden geregistreerd. Als ik de data van uit HA download, dan missen ik soms data op verschillende tijdstippen. Andere data weer op andere tijdstippen.
Doet dat de WPU al of komt dat door de printplaat die de data van de WPU naar HA stuurt?
Als we opstaan zetten we de Spider van 20,5 naar 21 gr (de ruimte temp is dan ± 21 gr) ik laat hem dan meestal 1 uur in CV modus staan, en zet daarna de Spider weer op 20,5 gr. Als we om 23 uur naar bed gaan is het niet lager dan 21,4 gr. Het koelt in de nacht meestal 0,4 tot 0,5 graden af.
Dit doen we al de hele maand zo. Dit is in deze periode van het jaar het voordeligste en ook het behaaglijkste. Bovendien hebben wij alleen in de ochtend 1 uurtje last van de klappen, die ontstaan doordat de WPU in CV modus staat. De andere hebben dat ook in de nacht.
Vorig jaar december lieten we dag en nacht de Spider nog op 21 graden staan. Het gevolg hiervan was, dat de CV vooral in de nachtelijke uren, vaak 3 keer aanging. De CV tijd varieerde toen van 45 tot 55 minuten. Totaal ± 2,5 uur. Met een verbruik van 2,5 kWh. Vanaf januari dit jaar gaat de Spider in de nachtelijke uren 0,5 gr lager. Doordat we nu alleen in de ochtend 1 keer de CV aanzetten, is verbruik gedaald naar gemiddeld 1,2 kWh. Het energieverbruik (CV, koelen en stand-by) van de WPU, was in 2023 nog 382 kWh en dat wordt dit jaar ongeveer 309 kWh.
Er is mij nog iets anders opgevallen.
De woonkamer/keuken in 4 CV circuits verdeeld. Die voor de schuifpui stond op 75 %. De rest op 100%.
Bij de schuifpui komt de meeste kou binnen. Begrijp niet waarom ze dat hebben gedaan.
Bovendien wordt hierdoor de elektrische klep voor dit deel van de vloerverwarming steeds open en dicht gedraaid. Om zo aan die 75% te komen. I.v.m. de klappen in ons gebouw, heb ik er voor gezorgd dat de vraag voor dit deel ook 100% is. In de AutoTemp settings heb ik het vermogen voor deze groep hoger gezet. Dat had Itho zo gedaan voor de gang/WC. Die stond op 85W en die ging hierdoor nooit aan.
De onderstaande grafiek is de temp van de CV aanvoer, wanneer de schuifpui op 75% staat.
De volgende grafiek is als alle kleppen op 100% blijven staan.
[
Voor 7% gewijzigd door
Sjepers op 20-12-2024 19:11
]