Ik had het nogal druk op werk en ben er nu pas aan toegekomen. Ik kreeg vanuit de Tibber-integratie geen prijzen terug, maar die heb ik ook nog nooit eerder gebruikt (ben wel klant bij Tibber).GraceGRD schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 00:31:
[...]
Top!
Ik draai nu deze HA automation met de thermostaat in ECO modus en dit werkt erg goed.
In plaats dat verder uit te zoeken heb ik gebruik gemaakt van de cheapest-energy-hours macro die ik ook op andere plekken al gebruikte, de code wordt dan dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| alias: WPU, Boiler aansturen (OTGW) description: "" triggers: - at: "00:05:00" trigger: time conditions: [] actions: - variables: boiler_time: |- {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %} {% set output = cheapest_energy_hours(sensor='sensor.cheap_energy', hours=3.0, start='00:00') %} {{ as_datetime(output).strftime('%H:%M') }} - action: opentherm_gw.send_transparent_command metadata: {} data: gateway_id: otgw transp_cmd: QI transp_arg: "{{boiler_time}}" enabled: true - action: notify.mobile_app metadata: {} data: title: Warmtepomp Boiler message: Gepland om {{boiler_time}}. mode: single |
Even kijken of dat werkt!
Wat is de bedoeling van deze automation? Je warmte dagelijks al op het goedkoopste moment op toch? Wat is de reden voor de extra boost dan? Of wellicht alleen in specifieke gevallen? (Erg goedkoop/gratis, boiler leeg?)Heb inmiddels 1 issue gevonden met mijn andere automation, die dagelijks een boost geeft. Op de thermostaat moet je de DHW modus dan op óff zetten. Of (maar niet getest) je moet het block command geven als je niet gaat boosten.