Ook daar niet, want als ze dit zouden gebruiken zou er veel meer terreinwinst moeten zijn voor UA met minder verliezen voor de russen (en veel meer voor UA). Ook wat putin laatst geroepen heeft laat dat wel zien, de progressie van UA moet nl. gestopt worden. En bij defense in depth geef je juist terrein op om er daarna beter uit te komen. Als je echter de taak krijgt om binnen een paar weken een aanval te stoppen kun je dat niet gebruiken.
[...]
Dat is een misvatting, zolang ze nog troepen stationeren bij het compleet triviale Kupiansk in het noordoosten om Oekrainers aan meerdere fronten bezig te houden is er geen sprake van alle manschappen op de 1e verdedigingslinie in Zaporhizia te gooien.
Dat is geen misvatting en vooral maak je er iets anders van dan gezegd wordt. Normaal gesproken is een verdediging opgebouwd in verschillende lagen. Als je dan de 1e laag aanvult door van de 2e laag te pakken, heb je dus geen manschappen van andere lokaties nodig. Wel verzwak je je defensie daarmee omdat je veel minde rhebt om op terug te vallen.
Daarnaast is Kupiansk natuurlijk niet zo heel erg triviaal. Zou dat niet verdedigd worden zou het ingenomen worden en zou rusland dus een verlies hebben die ze niet kunnen verantwoorden. Ook zulke plaatsen zullen dus verdedigd moeten worden. Rusland kan zich momenteel gewoon geen verlies veroorloven omdat ze dan steeds meer het vertrouwen van de bevolking zullen verliezen. Iets dat militair gezien niet taktisch is, kan dus toch heel belangrijk zijn.
Bakhmut en Kupiansk zijn strategisch gezien behoorlijk nutteloos op wat wegen en een kruispunt na. Pas als daar manschappen in grote getale wegtrekken denk ik dat er sprake is van tekorten.
Voorlopig zijn de grootste gevechten bij Bakhmut geweest. Dat jij het nutteloos vind mag natuurlijk, maar de russen vinden het toch heel belangrijk. En zelfs als dat puur voor propaganda is, blijft het een plek die ze koste wat kost in handen willen houden. Ze zullen daar dus echt niet massaal troepen weg gaan halen, zelfs niet als ze op andere plekken tekorten hebben.
De 2e linie lijkt onderbezet, maar je moet gematigd positief zijn of dat komt door onderbezetting, of dat het gewoon niet nodig is daar op dit moment veel te stationeren.
Vanuit normale oorlogsvoering wil je die linie niet onderbezet hebben, ook niet vanwege de door jezelf genoemde defense in depth. Je gebruikt die linie verder voor rotatie, maar ook als ondersteuning om tijdelijk ergens meer druk te kunnen zetten. Beide kan niet als ie onderbezet is.
Ik snap dat er een tendens is om vooral positief nieuws te melden hier, maar ik ben er niet van overtuigd dat Verbove ingenomen is tot ik er bewijs van zie.
Wat heeft dit te maken met de rest van je verhaal? We hebben het over onderbezette linies en niet over een stad die al ingenomen zou zijn. Daar zijn toch nog echt heel wat stappen voor nodig. Punt is alleen wel dat rusland momenteel niet op de meeste optimale manier (vanuit hun eigen doctrine) aan het vechten is.