"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Je hebt gelijk, het lijkt meer op een vooruitzicht en dat gedeelte is niet ingenomen zoals ook op ISW te zien is.YakuzA schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:47:
[...]
Dit plaatje is alleen geen plaatje van huidige progressie.
Het is een plaatje van mogelijke gewenste toekomstige progressie.
Ze lijken nu ook meer richting het westen te gaan, dan oostwaarts (al sluit het elkaar niet uit)
Het lijkt erop dat de RU legerleiding in elk geval niet tevreden is met de situatie in Zaporhizhia,Russische bronnen beweren dat Oekraïense troepen offensieve operaties uitvoerden in de westelijke Zaporizja-oblast en naar verluidt op 10 oktober oprukten. Een Russische milblogger beweerde dat Oekraïense troepen ten westen van Novofedorivka oprukten (15 km ten noordoosten van Robotyne en 6 km ten noordoosten van Verbove), maar zonder succes Novofedorivka zelf aanvielen.
Let op, dit zijn vertaalde comments op ISW van Russische milbloggers, het is dus niet zonder meer bevestigd.Een Russische milblogger beweerde op 9 oktober dat het Russische commando luitenant-generaal Denis Lyamin had verwijderd van het bevel over de 58e CAA, nadat Lyamin op 13 juli de voormalige commandant generaal-majoor Ivan Popov had vervangen.
[Twitter: https://twitter.com/NOELreports/status/1712741666203861214]
Is helaas misschien twitter-mania:
➡️I have retracted the Sevastopol 'warship incident' post, as there is a lot of unclarity. Also, the boat that appears in the footage looks to be a Project 22160 patrol ship instead of a Buyan-M corvette.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 13 oktober 2023
I will wait out more information before posting an update.
/edit:
Following the events this morning, the SBU -in collaboration with the UA Navy- claims it hit both a Buyan class missile carrier today and a Project 22160 patrol ship Pavel Derzhavin two days ago with experimental naval drones. No evidence is yet providedhttps://t.co/JGY2AYii6L
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 13 oktober 2023
[ Voor 48% gewijzigd door YakuzA op 13-10-2023 12:03 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ging dat dan over dit filmpje dat rond gaat?YakuzA schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:13:
Blijkbaar weer iets loos in Sebastopol:
[Twitter]
Is helaas misschien twitter-mania:
[Twitter]
/edit:
[Twitter]
Daar lijkt wel iets af te fikken, maar eerst moet het maar eens geverifieerd worden.Smoke rising from Russian Buyan-class corvette after explosion near Sevastopolhttps://t.co/yjCv4ZqMzx pic.twitter.com/Iv8EFrq8Cc
— Liveuamap (@Liveuamap) 13 oktober 2023
"Damage to rudder group... Epicentre of the explosion was underwater ... a tug was sent to rescue Pavel Derzhavin, but was also attacked" - Rybar. https://t.co/6z3rcyQJ9U pic.twitter.com/brZoKUFqHA
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 13 oktober 2023
We komen op deze manier steeds dichter bij de definitie van een moderne torpedo.This may indicate the use of fully submersible unmanned attack boats
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Samen met de:Jerie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:56:
[...]
We komen op deze manier steeds dichter bij de definitie van een moderne torpedo.
comment lijkt dan idd te kunnen duiden op die nieuwe onder water drones waar ze mee aan het testen waren.experimental naval drones
https://www.navalnews.com...ne-marichka-breaks-cover/
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 13-10-2023 13:02 ]
PSN
Filming location (44.6086594, 33.4840482)
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 13 oktober 2023
Source- https://t.co/eukhR1P0Ry pic.twitter.com/FQkDwPXr5U
Ukrainian Special Forces compromised the Russian supply of fuel and ammo in the Zaporizhzhia frontline this morning.
"This morning, a unit of the SSO "Rukh Oporu" carried out a successful operation in temporarily occupied Melitopol.
Thanks to the sabotage actions of our soldiers at 07:30 in the morning, the railway track was blown up.
As a result of the explosion, the railway track and the train that delivered ammunition and fuel for the Russian army were damaged.
Additional information regarding enemy losses is currently being established."
Nou dat niet alleen ook op het moment dat er een trein met munitie reed. Dat is wel een belangrijk detail.user109731 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:48:
Bij Melitopol zou een spoorlijn zijn opgeblazen, om de Russische logistiek te dwarsbomen:
[...]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Lijkt over het Krim kanaal heen te zijn.
A photo of a damaged bridge appeared in the Ukrainian sources. The location of the bridge is not specified but presumably it’s in the left bank Kherson region.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 15 oktober 2023
A few days ago there was some information that a bridge across the Crimean Channel near Tsukury was allegedly targeted.… pic.twitter.com/RNbO5z6HBH
Gaten zien eruit als gmlrs.
PSN
wellicht een paar dagen werk, maar dan rijden het verkeer gewoon weer door.
De vraag is wel wat het effect van het modderseizoen gaat zijn op het waterpeil van dat kanaal
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Waarschijnlijk geen enkel effect, behoudens wat regen plassen. Dit kanaal heeft geen natuurlijk stroomgebied, maar werd gebruikt om water uit het grote Dnipro reservoir achter de Kakhovka dam naar irrigatieprojecten op de Krim te sturen.D_Jeff schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:35:
Dat die brug stuk is, zal deze week niet zo heel spannend zijn. Dat kanaal staat gewoon droog.
wellicht een paar dagen werk, maar dan rijden het verkeer gewoon weer door.
De vraag is wel wat het effect van het modderseizoen gaat zijn op het waterpeil van dat kanaal
Zonder dam geen reservoir, zonder reservoir geen Krim-kanaal.
https://www.ukrinform.net...cess-west-of-verbove.html
The Defense Forces of Ukraine have partial success in the area west of Verbove in Zaporizhzhia region, where they have advanced nearly 1 km.
PSN
https://worldview.stratfo...-strike-berdyansk-airport
Filmpje (mogelijk nep, het is donker en 9gag) https://9gag.com/gag/a5XA0gL
NOFI maar daar zijn we vandaag al een tijdje mee bezigvlaaing peerd schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:57:
Ik ga me niet voor deze kran registreren, maar er komen berichten binnen over ATACMS op Berdyansk vliegveld.
https://worldview.stratfo...-strike-berdyansk-airport
Filmpje (mogelijk nep, het is donker en 9gag) https://9gag.com/gag/a5XA0gL
Daily driver; MB R171 SLK280
Maar nu idd eindelijk in het correcte topicmir4dor schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:05:
[...]
NOFI maar daar zijn we vandaag al een tijdje mee bezig
PSN
Rybar claims that Ukrainian Forces have launched an attack in the occupied part of the Kherson region.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 17 oktober 2023
➡️There is a breakthrough towards Pishchanivka. The AFU is attacking along the railway bridge near Prydniprovs'ke.
➡️AFU has reportedly taken control of Poima after which… pic.twitter.com/cL83jF1Gl5
Natuurlijk zit dat RU kanaal al tijden te claimen dat hier een aanval zou komen, dus zo ook puur een 'cover your misinformation' kunnen zijn. Waarna een 'heroic defense' geclaimed kan worden
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 18-10-2023 08:57 ]
PSN
Ik las deze berichten ook al, maar we hebben verder niets vernomen uit geen enkel kanaal toch?YakuzA schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:56:
bijzondere claim vanuit Rybar:
[Twitter]
Natuurlijk zit dat RU kanaal al tijden te claimen dat hier een aanval zou komen, dus zo ook puur een 'cover your misinformation' kunnen zijn. Waarna een 'heroic defense' geclaimed kan worden
Verder geen sources idd.Snow_King schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:23:
[...]
Ik las deze berichten ook al, maar we hebben verder niets vernomen uit geen enkel kanaal toch?
De glorieuze herovering wordt wel alweer gemeld:
⚠️ Russian source claims that the attack on southern Kherson has been repelled. 😂 pic.twitter.com/ZHgnQOUqs7
— Astraia Intel (@astraiaintel) 18 oktober 2023
PSN
Maar nu lees ik:YakuzA schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:32:
[...]
Verder geen sources idd.
De glorieuze herovering wordt wel alweer gemeld:
[Twitter]
Very interesting, Russians are banging about a naval operation by Ukrainian forces to establish another bridgehead on the left bank of the Dnieper. They're in a bit of a panic really even though they're trying to cope, you can see it in their commentary.https://t.co/gvM4Qdx3jo pic.twitter.com/opnhhq4BK3
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 18 oktober 2023
Lijkt toch wel wat te gebeuren daar?
Zullen het zien met een ca 48 uurRoD schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:20:
Het is even stil geweest, maar een paar maanden terug zagen we telkens russische claims over een UA aanval over de Dnjepr. Als er verder geen aanvullend bewijs is, dan zal het ook dit keer wel niet waar zijn.
Voorlopig lijkt het iig weer een RU overdrijving van misschien een probing attack bij de spoorbrug:
Ukrainian forces being targeted on the left bank of the Kherson region near the railway bridge over the Verknya Konka River south of Prydniprovs'ke. Confirming presence in this area.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 18 oktober 2023
Information about the capture of Poima is still unconfirmed and in my opinion unlikely. pic.twitter.com/z5r4JcbDyT
Die spoorbrug over de Konka ziet er ook niet heel uit.
Die spoorbrug net verderop over de Dnjepr was iig kapot.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 18-10-2023 12:30 ]
PSN
Ik denk ook hoogstens aan een probe. Daarvan weten we dat UA het geregeld doet. Een grote aanval zonder beeld en alleen ru claim is echter typisch vanuit hun playbook.YakuzA schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:27:
[...]
Zullen het zien met een ca 48 uur
Voorlopig lijkt het iig weer een RU overdrijving van misschien een probing attack bij de spoorbrug:
[Twitter]
Die spoorbrug over de Konka ziet er ook niet heel uit.
Die spoorbrug net verderop over de Dnjepr was iig kapot.
Jupz.RoD schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:33:
[...]
Ik denk ook hoogstens aan een probe. Daarvan weten we dat UA het geregeld doet. Een grote aanval zonder beeld en alleen ru claim is echter typisch vanuit hun playbook.
Nu ook de ‘glorious victory’ geclaimed vanuit Rybar zonder enig beeld:
Russian Armed Forces have regained their positions and are destroying the remaining assault troops of the 36th brigade of the AFU, who are trying to evacuate. pic.twitter.com/g3X4xz6ynC
— Rybar Force (@rybar_force) 18 oktober 2023
PSN
Zfde conclusie van DanYakuzA schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:48:
[...]
Jupz.
Nu ook de ‘glorious victory’ geclaimed vanuit Rybar zonder enig beeld:
[Twitter]
3. Released 18/10,🇷🇺8th Arti Regt shell near both sides of small railway bridge over Verknya Konka River (46.663158, 32.804279 geo in link).
— Dan (@Danspiun) 18 oktober 2023
This is the only evidence so far that UAF are near Poima + so far no suggestion of larger crossing beyond a raid.https://t.co/0nVWY4QAnt
Russian footage showing Ukrainian presence on the outskirts of Pishchanivka. Geolocated by CyberBoroshno. Seems like at some point they did manage to reach the outskirts. Unclear if they managed to grab a foothold or even had the intention. I still think its just a raid. pic.twitter.com/OdCVNaLZbk
📍46.644189,32.815821.
Gray zone added. pic.twitter.com/hf69UZK4FM
Niet super strakke verdediging daar als ze zo door kunnen lopen?
[ Voor 38% gewijzigd door YakuzA op 18-10-2023 17:09 ]
PSN
Melding en beeld via LiveUAmap.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Draadje bevat ook beelden.🧵 | KHERSON OFFENSIVE
— Cloooud |🇺🇦 (@GloOouD) 18 oktober 2023
1/X
4 days ago I was first who hinted at a new offensive operation of the Armed Forces of Ukraine
And yes, it was about Kherson landing)
First I want to start that it was surprise for Russians and they weren’t prepared well for such bold attack. Maybe… pic.twitter.com/n5aXLDas9o
Midday #Ukraine Map Update:
— Institute for the Study of War (@TheStudyofWar) 18 oktober 2023
Russian sources and geolocated footage from October 17 and 18 indicate that Ukrainian forces advanced on the left side of the #Dnipro River southeast of Antonivka, #Kherson Oblast. https://t.co/nWJkG3YbEo pic.twitter.com/C8C80mgkUZ
Ze waren blijkbaar 50 km achter het front afgevuurd:
Ukrainian media published a video of yesterday's ATACMS missile strike on Berdyansk. We have found the exact location where the launch was made. pic.twitter.com/hG6CAfkjNM
— Rybar Force (@rybar_force) 18 oktober 2023
Onbereikbaar voor RU en op het randje van de range.
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 19-10-2023 12:44 ]
PSN
En ook deze:
NEW: Russian sources claimed that likely company-sized elements of two Ukrainian naval infantry brigades conducted an assault across the #Dnipro River onto the east (left) bank of #Kherson Oblast on October 17-18.🧵(1/7) https://t.co/lW5BCx4KDN pic.twitter.com/oUBU8mD2Dg
— Institute for the Study of War (@TheStudyofWar) 19 oktober 2023
Is toch wel iets gaande daar?
Ook deze bericht vandaag dat RU zenuwachtig is:
Een raid lijkt me duidelijk, volgens UA bronnen om radar en EW installaties down te halen.
Als het werkelijk een bruggenhoofd blijkt horen we het wel. Dat YT-kanaal roept dat wel vaker dat de Russen in paniek zijn, maar is dan ook bezig om met views geld te verdienen.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Denys Davydov gaat er ook aardig flink op in bij z'n dagelijkse rapportage, maar ook hij kan soms ietswat optimistisch zijn. Hopelijk dat we wat meer duidelijkheid krijgen komende dagen. Mocht het een bruggehoofd zijn is het wel een flinke zet van Oekraine: ze zijn dan in 1 klap achter de zware linies in de regio.Tens schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:00:
[...]
Een raid lijkt me duidelijk, volgens UA bronnen om radar en EW installaties down te halen.
Als het werkelijk een bruggenhoofd blijkt horen we het wel. Dat YT-kanaal roept dat wel vaker dat de Russen in paniek zijn, maar is dan ook bezig om met views geld te verdienen.
Het is wel de route naar de Krim met de minste verdediging, maar ook met het grootste risico van logistieke problemen.Aragnut schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:12:
[...]
Denys Davydov gaat er ook aardig flink op in bij z'n dagelijkse rapportage, maar ook hij kan soms ietswat optimistisch zijn. Hopelijk dat we wat meer duidelijkheid krijgen komende dagen. Mocht het een bruggehoofd zijn is het wel een flinke zet van Oekraine: ze zijn dan in 1 klap achter de zware linies in de regio.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Hij kan ook wel eens te negatief zijn, zoals mbt Bakhmut.Aragnut schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:12:
[...]
Denys Davydov gaat er ook aardig flink op in bij z'n dagelijkse rapportage, maar ook hij kan soms ietswat optimistisch zijn. Hopelijk dat we wat meer duidelijkheid krijgen komende dagen. Mocht het een bruggehoofd zijn is het wel een flinke zet van Oekraine: ze zijn dan in 1 klap achter de zware linies in de regio.
whats happening???
— david D. (@secretsqrl123) 19 oktober 2023
we dont know
what we DO know....
it looks like there are 2 crossings now
russians are calling on artillery and airstrikes in populated areas on the east side of the river in 2 areas now... something is going on. from reports pic.twitter.com/7wrOWXj6vg
PSN
Io zag deze de ook al voorbij komen inderdaad. Wat mij opvalt in de comments;YakuzA schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:49:
Het blijft iig onrustig op de linkerbank:
[Twitter]
/f/image/SqcRCsdCDgqPIDVHdrWvxuyp.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb niet uitgezocht of de bronnen betrouwbaar zijn maar; no secure comms, Telegram om te communiceren
Als dat laatste waar is, helemaal lekker
⚡️Numerous holes in the fuselage of the 🇷🇺Russian Ka-52 helicopter, which was hit by a cluster 🇺🇦ATACMS at the Berdyansk airfield pic.twitter.com/Z7FonmBrMo
— 🪖Military news (@front_ukrainian) 20 oktober 2023
:strip_exif()/f/image/6oWPM0kYekYmfch8ncrUPSj4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan me voorstellen dat er hier een daar een electro kabeltje is beschadigd
Dacht je van de turbine motor.mir4dor schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:21:
En dit doen de ATACMS met een Ka-52
[Twitter]
[Afbeelding]
heeft een kleine inspectie nodig inderdaad.mir4dor schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:21:
En dit doen de ATACMS met een Ka-52
[Twitter]
[Afbeelding]
Zal toch even kijken, dacht wat anders gelezen te hebben:
uit de beschrijving:
It is among the most maneuverable helicopters in the world. Armor of the Alligator withstands hits from 23 mm projectiles. Pilots are seated in ejection seats.
Ook het standaard NL infanteriewapen, colt C7/8 zou niks uithalen. (kan ik zo snel even geen bron van vinden)
Wellicht is de impactsnelheid een factor?
[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 20-10-2023 19:15 ]
Of dat de specs in de echte wereld afwijken van de specs op papier.Tens schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:12:
[...]
heeft een kleine inspectie nodig inderdaad.
uit de beschrijving:
[...]
![]()
Ook het standaard NL infanteriewapen, colt C7/8 zou niks uithalen. (kan ik zo snel even geen bron van vinden)
PSN
Ik kan zo geen plaatjes vinden, maar de armor is niet all-round, maar slechts voor vitale onderdelen. Waarschijnlijk is ook alleen maar de onderkant beschermd omdat dat de plek is waar een helicopter waarschijnlijk geraakt wordt door small arms (tot de genoemde 23mm). Van boven wordt een helicopter wss geraakt door missiles of canonfire van vliegtuigen (30mm+), dus het heeft geen zin om daar armor te plaatsen. Dat zou de helicopter alleen maar zwaarder maken, zonder enig voordeel.Tens schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:12:
[...]
heeft een kleine inspectie nodig inderdaad.
uit de beschrijving:
[...]
![]()
De foto toont de bovenkant, en het verbaasd me niet dat deze er zo uit ziet. Ik kan zo 1.2.3. niet vinden hoe het zit met de KA52, maar de canopy van bijvoorbeeld de Apache is ook voor een groot deel van plexiglas. Het zou me niets verwonderen als die van de KA52 ook van een dergelijk materiaal is.
Wat @YakuzA anders ook al zei, er lijkt een verschil te zijn tussen specs en realiteit.boxlessness schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:36:
[...]
Ik kan zo geen plaatjes vinden, maar de armor is niet all-round, maar slechts voor vitale onderdelen. Waarschijnlijk is ook alleen maar de onderkant beschermd omdat dat de plek is waar een helicopter waarschijnlijk geraakt wordt door small arms (tot de genoemde 23mm). Van boven wordt een helicopter wss geraakt door missiles of canonfire van vliegtuigen (30mm+), dus het heeft geen zin om daar armor te plaatsen. Dat zou de helicopter alleen maar zwaarder maken, zonder enig voordeel.
De foto toont de bovenkant, en het verbaasd me niet dat deze er zo uit ziet. Ik kan zo 1.2.3. niet vinden hoe het zit met de KA52, maar de canopy van bijvoorbeeld de Apache is ook voor een groot deel van plexiglas. Het zou me niets verwonderen als die van de KA52 ook van een dergelijk materiaal is.
van: https://www.technology.or...down-with-a-simple-rifle/
met de claim: This information is based on the inspection of the military equipment captured by the Ukrainian Armed Forces during battles.
Russia’s latest helicopter, Ka-52 Alligator, dubbed the “flying tank”, can be shot down with a simple rifle?
Share
Posted August 13, 2022
According to a recent investigation by British journalists, the armored vehicles of the Russian armed forces are not as strong as their leadership or manufacturers claim. For example, the armor of the Ka-52 “Alligator” helicopter and the “Tornado-U” military transporter truck can be pierced using regular hand-held arms.
This was the conclusion of the analysis conducted by the British newspaper The Times. They also concluded that the weapons used by the Russian occupiers in Ukraine are outdated and ineffective, while many of them still rely on foreign parts to operate properly. This information is based on the inspection of the military equipment captured by the Ukrainian Armed Forces during battles.
Ka-52 Alligator helicopters can be taken down by a machine gun?
Ka-52 Alligator (NATO reporting name: Hokumis one of Russia’s most advanced helicopters. But, according to the same analysis, its armor can be penetrated with 7.62mm caliber bullets. The same type of ammunition is used in many general-purpose rifles. Theoretically, however, its protective layers should be able to effectively resist 12.7mm bullets.
Another example, the Tornado-U military truck, or BMD-4M amphibious infantry fighting vehicle, are both supposed to have ‘enhanced’ armor protection. But, according to Ukrainian Defense Ministry, it is no match even for conventional small arms.
mir4dor schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:30:
Er worden weer explosies (Telegram) gemeld nabij het vliegveld van Berdiansk.
X doet raar bij mij dus maar even zo.
Explosions 🔥 and an air raid are reported in Sevastopol, Crimea pic.twitter.com/pxO2nGCZv3
— Ukraine Battle Map (@ukraine_map) 22 oktober 2023
Volgens telegramkanaal Crimean Wind (matig betrouwbaar)RoD schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:32:
Weer explosies bij Sevastopol. Op beeld vastgelegd.
[Embed]
Maar volgens de RU geinstalleerde gouverneur van Sebastopol is er niks aan het handje (vul betrouwbaarheid maar zelf in):Details: An air-raid warning was issued in Sevastopol.
The Crimean Wind said "explosions and [missile] launches [are observed] in Sevastopol, a facility caught fire in the vicinity of the Kozacha Bay".
The Crimean Wind also shared footage that appears to confirm the reports.
Several Kremlin-aligned Crimea-based Telegram channels said Sevastopol was hit by missiles.
Updated: Later, Mikhail Razvozhaev, the so-called "Governor of Sevastopol", said that "there were no explosions in the city," and air defence was not activated in Sevastopol.
"The air defence forces were on alert, but no air targets reached us today. This is a way for enemy channels to hype and keep the audience in suspense," he wrote.
Van niks aan het handje naar sabotage-aanvallen afgeweerd.vlaaing peerd schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:55:
Maar volgens de RU geinstalleerde gouverneur van Sebastopol is er niks aan het handje (vul betrouwbaarheid maar zelf in):
Aldus The Guardian. Ik ga ervan uit dat we de komende dagen wat meer horen over de daadwerkelijke schade.Russia’s Black Sea fleet was early on Tuesday “repelling” a Ukrainian attack on Sevastopol, a Moscow-installed governor of the Black Sea port said.
Ik ben benieuwd met welke gebouwen en/of installaties ze de aanval hebben afgeslagenvlaaing peerd schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:06:
[...]
Van niks aan het handje naar sabotage-aanvallen afgeweerd.
[...]
Aldus The Guardian. Ik ga ervan uit dat we de komende dagen wat meer horen over de daadwerkelijke schade.
❗️Explosions are reported in the area of Sevastopol near Kazachya Bay.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 24 oktober 2023
Another arrival was noted in Cape Fiolent, south of Sevastopol.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 24 oktober 2023
En ook explosies in het Nizhnehorsky district op de Krim.user109731 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:34:
Weer volop geruchten over explosies op de Krim.
[Twitter][Twitter]
Bron: LiveUAmap
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Het Oekraïense leger zal de druk op de Krim, het schiereiland dat al sinds 2014 door de Russen bezet is, hoog houden. Dat heeft de Oekraïense president Volodimir Zelenski gezegd in een video die vertoond werd op een veiligheidscongres in Praag (Tsjechië).
Kiev heeft de aanvallen op het Russische leger op de Krim en in de regio van de Zwarte Zee opgevoerd,
Het tegenoffensief is al vijf maanden bezig. 'Rusland is de illusie kwijt dat het de Krim domineert', zei een zelfverzekerde Zelenski. De Russische marine kan volgens hem niet meer opereren in het westelijke deel van de Zwarte Zee en vlucht stilaan weg uit de Krim. De president heeft eerder al gezegd dat het 'een kwestie van tijd' is vooraleer Oekraïne de regio en de zee er rond weer onder militaire controle heeft.
Ik weet niet hoe ik de uitspraak van Zelensky precies moet interpreteren, maar het is natuurlijk wel erg voorbarig om te claimen dat je de Krim terug gaat nemen met de huidige voortgang van zaken.XWB schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:43:
Oekraïne zal de Krim blijven bestoken, druk opvoeren, en blijkbaar kan de Russische marine niet meer opereren in het westelijke deel van de Zwarte Zee:
[...]
Of het is slechts een hart onder de riem (maar zou ik andere woordkeuze gebruiken), of ze hebben redelijkerwijs informatie dat het overnemen van de Krim ook echt haalbaar is.
De vorige keer had Zelensky het erover dat ze binnenkort complete fire control over de Krim zouden hebben. (Refererend naar de langere range ATACMS die hij verwacht ergens in de komende tijd, samen met de storm shadows)vlaaing peerd schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:01:
[...]
Ik weet niet hoe ik de uitspraak van Zelensky precies moet interpreteren, maar het is natuurlijk wel erg voorbarig om te claimen dat je de Krim terug gaat nemen met de huidige voortgang van zaken.
Of het is slechts een hart onder de riem (maar zou ik andere woordkeuze gebruiken), of ze hebben redelijkerwijs informatie dat het overnemen van de Krim ook echt haalbaar is.
Dus ik interpreteer het vanuit die context iig.
PSN
Ze zijn idd bij Cherson aangekomen:
Russian T-90M and T-72B3M obr.2022 destroyed somewhere in the Kherson region. Video by the Birds of Magyar unit.https://t.co/cH3Eht77F8 pic.twitter.com/VMtxTxcY15
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 25 oktober 2023
PSN
niet de eerste keer dat je dit vraagt toch?Avalaxy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:04:
Is men volledig gestopt bij Robotyne/Verbove? Ik heb al een week niks meer van dat front vernomen.
probeer dit kanaal te volgen:
https://twitter.com/TheStudyofWar
https://www.understandingwar.org/
Ukrainian forces marginally advanced in western Zaporizhia Oblast and continued offensive operations near Bakhmut on October 25. Geolocated footage published on October 24 indicates that Ukrainian forces made further marginal advances west of Robotyne.[1] The Ukrainian General Staff reported that Ukrainian forces also achieved unspecified partial success west of Verbove (9km west of Robotyne).[2] Ukrainian Ground Forces Spokesperson Lieutenant Colonel Volodymyr Fityo stated on October 24 that Ukrainian forces are conducting offensive operations near Klishchiivka (7km southwest of Bakhmut) and Andriivka (10km southwest of Bakhmut).[3]
PSN
Lijkt me een valide vraag, er is immers weinig vooruitgang en er word ook weinig vermeld.Avalaxy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:04:
Is men volledig gestopt bij Robotyne/Verbove? Ik heb al een week niks meer van dat front vernomen.
Dat heeft ook deels te maken met dat we hier nogal breed uitmeten over de successen van Oekraine, en de fouten van de Russen en daardoor de boel onderschatten. De werkelijkheid is helaas dat het letterlijk een loopgravenoorlog is met weinig uitzicht op snel en concreet succes.
Daarnaast vermoed ik dat andere fronten zoals recent in Avdiivka er voor zorgen dat je je troepen en materieel niet altijd kan concentreren op één front.
De ISW is zoals vermeld een goeie bron die nauwkeurig werkt met bevestigde berichten een voorzichtige evaluaties.
Mocht je niet de complete afgelopen weken willen teruglezen, dan is het beknopte verhaal dat er aanvankelijk succes leek richting Verbove, maar dat is stil komen te liggen en er nu iets meer westelijk voorbij Robotyne richting Kopani wordt uitgevallen.
Wel jammer om te horen. Klinkt alsof dit officieus het einde is van Oekraïne's offensief en dat het dus mislukt is om de doelen te behalen.
Een operationele pauze is niet hetzelfde als "er gebeurt niets". Er wordt nog dagelijks in die loopgraven gevochten, om het gewonnen terrein te verdedigen. Sommige loopgraven wisselen meerdere keren per dag van eigenaar.Avalaxy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:52:
Er was gisteren een tweet over dat er een operational pause is ingelast. Mijn gevoel dat er niks meer gebeurde was dus niet onterecht: https://twitter.com/cepa/status/1717503976608874662?s=20
Tamelijk pedantisch, het is uit de context van mijn bericht vrij duidelijk dat ik het heb over het offensief in zijn geheel. Dan is een loopgraaf die meerdere keren van eigenaar wisselt irrelevant.XWB schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:45:
[...]
Een operationele pauze is niet hetzelfde als "er gebeurt niets". Er wordt nog dagelijks in die loopgraven gevochten, om het gewonnen terrein te verdedigen. Sommige loopgraven wisselen meerdere keren per dag van eigenaar.
Er zit geen woord Spaans in het woord pauze. Na de siësta ga je weer aan het werk, zo ook na een operationele pauze. Of ga jij na je pauze op het werk naar huis? Van uitstel kan afstel komen maar dat weet je niet, en dat wordt niet als zodanig gecommuniceerd.Avalaxy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:52:
Er was gisteren een tweet over dat er een operational pause is ingelast. Mijn gevoel dat er niks meer gebeurde was dus niet onterecht: https://twitter.com/cepa/status/1717503976608874662?s=20
Wel jammer om te horen. Klinkt alsof dit officieus het einde is van Oekraïne's offensief en dat het dus mislukt is om de doelen te behalen.
eh, je stelt hier een vraag, krijgt antwoorden en doet daar niks mee. Vervolgens kom je zelf met een antwoord uit een tweet die eerder geplaatst is dan jouw vraag.Avalaxy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:52:
Begrijp je dat ik dat vreemd vind?
Een beetje logisch nadenken lukt je ook nog wel toch? Een pauze geeft de russen alle tijd om nieuwe verdedigingslinies te graven, waarmee het voordeel van het doorbreken van de linies volledig verdwijnt. Combineer dat met het modderseizoen, en je kans om je doelen te behalen is gewoon over.Jerie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:51:
[...]
Er zit geen woord Spaans in het woord pauze. Na de siësta ga je weer aan het werk, zo ook na een operationele pauze.
Zeker wel, ik heb de links bekeken.Tens schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:55:
[...]
eh, je stelt hier een vraag, krijgt antwoorden en doet daar niks mee.
Tja... ik kwam de tweet pas tegen na mijn post hier. Ik heb zelf geen twatter-account dus ik ben niet real-time op de hoogte van elke fart.Vervolgens kom je zelf met een antwoord uit een tweet die eerder geplaatst is dan jouw vraag.
Soms is het noodzakelijk. Oekraïne vecht al vijf maanden non-stop aan het zuidfront, dat is onmogelijk vol te houden zonder operationele pauzes. Soms moet de strategie gewijzigd worden, of manschappen en materieel geroteerd worden en dan is er simpelweg iets van pauze nodig.Avalaxy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:02:
[...]
Een beetje logisch nadenken lukt je ook nog wel toch? Een pauze geeft de russen alle tijd om nieuwe verdedigingslinies te graven, waarmee het voordeel van het doorbreken van de linies volledig verdwijnt. Combineer dat met het modderseizoen, en je kans om je doelen te behalen is gewoon over.
Inderdaad, en helemaal als je de vergelijkingen trekt met de 1e wereldoorlog soms loopt een front gewoon muurvast.XWB schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:29:
[...]
Soms is het noodzakelijk. Oekraïne vecht al vijf maanden non-stop aan het zuidfront, dat is onmogelijk vol te houden zonder operationele pauzes. Soms moet de strategie gewijzigd worden, of manschappen en materieel geroteerd worden en dan is er simpelweg iets van pauze nodig.
Hangt af van de andere factoren. Er komt mogelijk een tweede front bij Kherson, de Russen zijn in een gung ho tegenaanval bij Donetsk, en bovendien ATACMS impact is er ook recent geweest. Mogelijk was die laatste er te laat of moet die weer worden ingezet. Daarnaast hoe lang is de pauze. Waarom is de pauze er?Avalaxy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:02:
Een beetje logisch nadenken lukt je ook nog wel toch? Een pauze geeft de russen alle tijd om nieuwe verdedigingslinies te graven, waarmee het voordeel van het doorbreken van de linies volledig verdwijnt.
Blijkbaar zegt jouw kristallen bol dat alle andere factoren het een net negatief is, en een domme zet omdat die niet noodzakelijk is. Tja.
Voor het Westen is het doel het Russische leger uitschakelen, en dat lukt aardig
Het modderseizoen is in het zuiden overrated, en in de herfst is de impact ook kleiner dan in de lente. Die discussie is hier al vaker voorbij gekomen.Combineer dat met het modderseizoen, en je kans om je doelen te behalen is gewoon over.
Dan help ik je even met wat recente tweets:Avalaxy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:02:
Ik heb zelf geen twatter-account dus ik ben niet real-time op de hoogte van elke fart.
Russians complaining about Ukrainians attacking them near Verbove 🫂https://t.co/uYbc7X7Qy9 pic.twitter.com/7QCR73Lr87
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 28 oktober 2023
DeepState shares footage of Russian positions under attack south-east of Robotyne, in the grey zone. We do not get a lot of footage from the area, but Russians talk every day about Ukrainians continuing their attacks using all available methods.https://t.co/P3tKjc7Q6k pic.twitter.com/tSpxD3Yhq3
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 28 oktober 2023
De Russen vinden in elk geval niet dat het rustig is
Over de activiteit vandaag (edit..):Russian losses on the Tavriia front have begun to increase again. Ukrainian defenders killed 529 Russian soldiers on 28 October.
Bij Tavriia veronderstel ik, al ben ik wat kritisch op de getallen hieronder. In een algemeen General staff report in dezelfde krant wordt in totaal over 48 clashes gesproken. Bakhmut zou dan stil moeten hebben gestaan.
Over het materieel melden ze het volgende:The enemy launched 4 airstrikes in total, carried out 47 combat clashes, and launched 1,014 artillery shells.
Ukraine's Rocket Forces and Artillery units of the Tavriia Operational Strategic Group completed 1,256 firing tasks over the past 24 hours. The total losses of the enemy amounted to 529 people. One occupier was taken captive."
En dan nog droogjes als onderschrift:A total of 36 units of Russian military equipment were destroyed during the day. In particular, 7 tanks, 9 armoured fighting vehicles, 1 artillery system, 11 unmanned aerial vehicles, 1 unit of special equipment, a Russian Tor anti-aircraft missile system, and an ammunition storage point.
In het artikel werd tenslotte nog wat historische informatie geleverd over de Russische verliezen, volgens Oekraïne dan tenminste:The offensive operation on the Melitopol front continues.
Tarnavskyi said that Russian losses amounted to:
- 1051 people on 20 October
- 496 – on 21 October
- 406 – on 24 October
- 409 – on 25 October
- 460 – on 26 October.
[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 28-10-2023 23:18 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
At 03:00 am this morning local time, a Russian air defense regiment at Olenivka, Russian-occupied Crimea, has been hit. The source says that 17 Russian soldiers were wounded and 5 vehicles damaged.
— (((Tendar))) (@Tendar) 30 oktober 2023
The casualties are probably higher.
Source: https://t.co/EDQSOrmuaO#Ukraine… pic.twitter.com/TiYXQQ8qRl
Apart als dit klopt, maar er is verder nog geen bewijs.Multiple pro-Russian sources say that the Russian bases near Olenivka at the Cape Tarnakhut have been struck by two ATACMS and potentially Storm Shadows / SCALP-EG. In addition, they claim that three USVs were involved in an attack at Sevastopol.
— (((Tendar))) (@Tendar) 30 oktober 2023
The Ukrainian Army hasn't… https://t.co/Qz6lt7aih7
Dimitri heeft ongeveer hetzelfde bericht op basis van russische bronnen
Russian sources report that a combined attack using 2 ATACMS missiles, 3 unmanned boats, and, presumably, Storm Shadow missiles, was launched against Crimea last night.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 30 oktober 2023
This would be the first use of ATACMS against Crimea.
Ukrainian official source this morning reported about…
Russian sources report that a combined attack using 2 ATACMS missiles, 3 unmanned boats, and, presumably, Storm Shadow missiles, was launched against Crimea last night.
This would be the first use of ATACMS against Crimea.
Ukrainian official source this morning reported about 17 Russian casualties in Cape Tarnakhut, alongside 5 "vehicles". It is said that the Russian air defence regiment was attacked. The unmanned boats were noticed in Sebastopol (Rybar). The Storm Shadow claim also comes from Rybar. Ukrainian channels have not publicly said which weapon type they used.
Additionally, the Ukrainian "South" operational command says that Russians are actively developing a military hub in Crimea where they will keep resources at a decent level of readiness.
An attack on Sevastopol is reported by Russian sources. Extensive activity of Russian air defence is reported. pic.twitter.com/RO6bV9qNPA
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 30 oktober 2023
Volkskrant Liveblog
Oekraïne stelt Russische luchtverdediging op de Krim te hebben beschadigd
17:41
Het Oekraïense leger zegt een belangrijk onderdeel van de Russische luchtverdediging op de Krim te hebben geraakt en beschadigd. Dat meldt het leger op zijn sociale media-kanalen. De aanval valt momenteel niet te verifiëren, Rusland heeft nog niet gereageerd.
Oekraïne specificeert niet om welk onderdeel van de luchtverdediging het gaat en hoe het leger dit doelwit precies aangevallen heeft. Het object zou aan de westkust van schiereiland de Krim staan.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
https://deepstatemap.live/en#13/47.4555/35.8123
1 akker en bosrij opgeschoven.
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 31-10-2023 10:13 ]
PSN
Smoke is visible over the Kerch Bridge. It has been closed for traffic.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 1 november 2023
Earlier, "head" of Sevastopol attributed smoke in the area of Sevastopol Bay to "using standard means of camouflage". pic.twitter.com/KW0BnVI2xZ
Kennelijk is de Krim het doelwit van een grote Oekraïense lucht/raket/drone aanval, niet alleen de brug bij Kerch. Zie ook Moscow Times en de oproep van de, door Rusland aangestelde, gouverneur van de Krim op Telegram (vertaling hieronder). Het is een oproep aan de inwoners van Sebastopol, dat is hemelsbreed zo'n 250 kilometer van de Kerch brug.mir4dor schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:53:
Verwacht de bezetter iets op de brug?![]()
[Twitter]
[ Voor 7% gewijzigd door Bernard0343 op 01-11-2023 14:09 . Reden: Aanvulling ]
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Photos of what is claimed to be the Russian S-400 radar station. Somewhere in the area of Polohy, Zaporizhzhia region. https://t.co/SZrapAXoOJ pic.twitter.com/seNuhbL1Uq
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 3 november 2023
Ukrainian President Volodymyr Zelensky has expressed gratitude to the Ukrainian military for a Russian air defense system destroyed in the south.
De eerste keer dat er exclusief drones en trucks meer ru verliezen zijn aan dit front. Combineer dat met Avdivka en Vuhledar, en dan zie je dat er behoorlijk wat attritie optreedt. Helaas heeft ru zoveel.#Zaporizhzhia counter-offensive equipment loss numbers as of 03 November 2023.
— Naalsio (@naalsio26) 3 november 2023
In summary:
507 UA losses vs. 585 RU losses
Total losses minus drones and trucks:
474 UA losses vs 479 RU losses
Spreadsheet showing the losses in detail: https://t.co/UfSC9YYpyC pic.twitter.com/9qovOlXlq5
Even wachten op X
Media in Crimea is reporting that there are multiple explosions heard in the are of Kerch and that there is possibly an attack on the Crimean Bridge.
— OSINT (Uri Kikaski) 🇺🇸 🇨🇦 🇬🇧 🇺🇦 🇮🇱 (@UKikaski) 4 november 2023
--Eyewitnesses report smoke in the area of the Zaliv shipyard in Kerch
Smokescreen on bridge seen below.
#OSINT… pic.twitter.com/dBkxbB9qmL
[ Voor 32% gewijzigd door mir4dor op 04-11-2023 15:44 ]
veel luchtafweer in elk geval:mir4dor schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:39:
Volgens Telegram is er weer herrie in Kerch.
Even wachten op X
[Twitter]
👀 https://t.co/eSL9HQQncY pic.twitter.com/YEfOocdnLf
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 4 november 2023
een explosie op de grond:
[Twitter: https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1720827318204002561/video/1]
[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 04-11-2023 16:40 ]
Ja als ik goed luister dan hoor ik toch tenminste één inslag?Tens schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:36:
[...]
veel luchtafweer in elk geval:
[Twitter]
[Twitter]
gefeliciteerd trouwens
[Edit] schijnt een Russisch bootje geraakt te zijnmir4dor schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:41:
[...]
Ja als ik goed luister dan hoor ik toch tenminste één inslag?
offtopic:
gefeliciteerd trouwens
Russian sources report that a Russian Karakurt-class ship Project 22800 was hit in a Ukrainian 🇺🇦 strike today at the shipbuilding yard in Kerch, Crimea
— Ukraine Battle Map (@ukraine_map) 4 november 2023
Air defenses were active close to the shipyard and several explosions were heard in the area, which is near the Crimean Bridge pic.twitter.com/PopM9nCO4Z
Rusland probeert Oekraïne af te leiden van de doorbraak, die proberen ze namelijk nu te verbreden.RoD schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:19:
[Embed] De eerste keer dat er exclusief drones en trucks meer ru verliezen zijn aan dit front. Combineer dat met Avdivka en Vuhledar, en dan zie je dat er behoorlijk wat attritie optreedt. Helaas heeft ru zoveel.
Even op Wikipedia gekeken wat voor soort boot dat is, maar dat is geen kleintje:mir4dor schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:52:
[...]
[Edit] schijnt een Russisch bootje geraakt te zijn![]()
[Twitter]
Ik neem aan dat dit om Robotyne gaat?nst6ldr schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:53:
[...]
Rusland probeert Oekraïne af te leiden van de doorbraak, die proberen ze namelijk nu te verbreden.
Als er een echte doorbraak is, dan zou je daar niet van afgeleid mogen worden. Zeker niet omdat in een doorbraak, de eenheden die daarbij betrokken zijn, gecommitteerd zijn en niet gaan of kunnen verplaatsen. Idem voor reserves die gecommitteerd worden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ja, en daar zouden ze inderdaad zich op moeten richten, maar de inzet van rusland is nu volgens mij om daar juist van af te leiden. Oekraïne heeft tijd nodig om de boel te stabiliseren (nu ook meer inzet op EW en het vinden van artillerie), voor rusland is dit een moment waarop ze (relatief) meer gedaan kunnen krijgen dan wanneer Oekraïne van de breuk een brug heeft gemaak.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:04:
[...]
Ik neem aan dat dit om Robotyne gaat?
Als er een echte doorbraak is, dan zou je daar niet van afgeleid mogen worden. Zeker niet omdat in een doorbraak, de eenheden die daarbij betrokken zijn, gecommitteerd zijn en niet gaan of kunnen verplaatsen. Idem voor reserves die gecommitteerd worden.
Het zou in ieder geval niet de eerste keer zijn van het Rode/Sovjet/Russische leger. Nee, ik ga niet eens de moeite doen een echt onderscheid te maken.nst6ldr schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:08:
[...]
Ja, en daar zouden ze inderdaad zich op moeten richten, maar de inzet van rusland is nu volgens mij om daar juist van af te leiden. Oekraïne heeft tijd nodig om de boel te stabiliseren (nu ook meer inzet op EW en het vinden van artillerie), voor rusland is dit een moment waarop ze (relatief) meer gedaan kunnen krijgen dan wanneer Oekraïne van de breuk een brug heeft gemaak.
Gewoon beuken tegen een flank ongeacht de verliezen, totdat de tegenstander het opvalt en er wat aan gaat doen. Even heel cynisch, maar er is een reden waarom ik Zhukov graag met Zapp Brannigan vergelijk...
Maar is het niet een complete modderpoel op het moment? En die verhalen dat Sovjet voertuigen daar magisch opeens wel doorheen kunnen rijden, laat staan gevechtsacties goed kunnen uitvoeren, geloof ik ook niks van. Onderhoud van gemechaniseerde voertuigen moet ook een feest zijn als de boel in de modder wegzakt.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Recent (als in afgelopen 48 uur) is zo'n kamikaze afleidingsmaneuvre nog zwaar afgeslagen als ik de plotselinge opwelling in sentiment sturing zo bekijk, dus de video's zullen niet lang op zich laten wachten denk ik zo.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:21:
[...]
Het zou in ieder geval niet de eerste keer zijn van het Rode/Sovjet/Russische leger. Nee, ik ga niet eens de moeite doen een echt onderscheid te maken.
Gewoon beuken tegen een flank ongeacht de verliezen, totdat de tegenstander het opvalt en er wat aan gaat doen. Even heel cynisch, maar er is een reden waarom ik Zhukov graag met Zapp Brannigan vergelijk...
Maar is het niet een complete modderpoel op het moment? En die verhalen dat Sovjet voertuigen daar magisch opeens wel doorheen kunnen rijden, laat staan gevechtsacties goed kunnen uitvoeren, geloof ik ook niks van. Onderhoud van gemechaniseerde voertuigen moet ook een feest zijn als de boel in de modder wegzakt.
EDIT
Ik heb 'm al: Oekraïne heeft een dok gebombardeerd in de Krim. Dat moet - zoals IRA traditie voorschrijft - koste wat kost begraven worden onder allerlei tegenstrijdige en negatieve berichten.
[ Voor 8% gewijzigd door nst6ldr op 04-11-2023 17:40 ]
Maar ze zijn dus weer aan het beuken met de gebruikelijke nul coördinatie tussen wapenen of lagere eenheden, op een manier die alleen op een kaart (zonder reliëf) logisch lijkt, maar vanuit het perspectief van het front, bizar is?
Want dat is zo kenmerkend aan Deep Battle en Deep Operations. Strategisch zit het op zich wel aardig in elkaar. Op dat niveau zitten vaak ook wel wat officieren die niet volstrekt hopeloos zijn. Maar operationeel en zeker tactisch is het meestal hopeloos. En dan vaak een schuldige vinden, ideaal gezien iemand die al gesneuveld is, want de doden kunnen niet meer tegenspreken.
Het is dan ook een systeem dat aansluit bij de samenleving. Dat is ook een vrij universeel gegeven dat de de legerstructuur een afspiegeling van die samenleving is. Dat zie je eigenlijk ook wel bij Oekraine. Ze lijken wel te willen veranderen, maar dat lukt ze ook niet zo goed als ze willen. En zelfs de snelkookpan die oorlog voor een samenleving is, breekt daar nog niet snel genoeg doorheen.
Ik spreek ook graag met WO2 vergelijkingen omdat er op fundamenteel niveau, zo weinig is veranderd. Dat komt eigenlijk omdat er gelukkig, te weinig en te kleinschalig oorlog word gevoerd. Maar ik denk dat ik wat te offtopic ga. Misschien maar verdergaan in een ander topic als ik tijd heb.
Heb alleen geen idee hoe die ooit bij Kerch komen?
Kerch, "Storm Shadow" 🚀🔥
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 4 november 2023
👀 About two hours ago, at least 3 arrivals were recorded at the small missile ship "Askold", which was stationed south of Kerch pic.twitter.com/Rz4HEd6xqt
[ Voor 36% gewijzigd door YakuzA op 04-11-2023 19:20 ]
PSN
In theorie kan je daar natuurlijk gewoon heen vliegen, zeker met alle aanvallen op de luchtverdediging in de Krim, is die mogelijkheid iets groter geworden.YakuzA schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:56:
Mogelijk storm shadow?
Heb alleen geen idee hoe die ooit bij Kerch komen?
[Twitter]
🇷🇺🇺🇦 Missile attack on the 128th Mountain Assault Brigade in Dimitrove
— Rybar Force (@rybar_force) 5 november 2023
Yesterday there appeared a number of photos of the aftermath of a missile attack on the facilities of the AFU 128th Mountain Assault Brigade during an award ceremony in the rear on the Zaporizhzhia direction.… pic.twitter.com/jjTj2mY8er
Op Telegram kanalen lees ik dat deze ceremonies zwaar verboden zijn zo vlakbij het front.
Maar aangezien Rybar wel een Russische mil blogger is, is het wel de vraag of dit ook echt gebeurd is.mir4dor schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:19:
Een slachting onder het UA 128ste Mountain Assault Brigade in de plaats Dimitrove tijdens een award uitreiking.
[Twitter]
Op Telegram kanalen lees ik dat deze ceremonies zwaar verboden zijn zo vlakbij het front.
PSN
Ik kan (nog) geen UA X berichten vinden inderdaad. Maar aangezien bijvoorbeeld Denys Davydov en Nexta hierover berichten op Telegram zal er ergens iets aan de hand zijn. Met name die laatste heb ik nog niet kunnen betrappen op valse berichten.YakuzA schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:30:
[...]
Maar aangezien Rybar wel een Russische mil blogger is, is het wel de vraag of dit ook echt gebeurd is.
Het zal dan idd wel kloppen of een kern van waarheid hebben.mir4dor schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:38:
[...]
Ik kan (nog) geen UA X berichten vinden inderdaad. Maar aangezien bijvoorbeeld Denys Davydov en Nexta hierover berichten op Telegram zal er ergens iets aan de hand zijn. Met name die laatste heb ik nog niet kunnen betrappen op valse berichten.
Wel een domme manier om mensen te verliezen.
Then tonight, Ukraine officially recognized the losses of the 128th. https://t.co/AxJ13v1xI6 pic.twitter.com/U9LIYRPmNp
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 5 november 2023
18 km achter het front.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 05-11-2023 15:58 ]
PSN
Dzhankoy, Crimea 👀 pic.twitter.com/MPEGOPB4MZ
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 5 november 2023
PSN
Deze locatie zou een mooi doel zijn.YakuzA schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:57:
Er staat in Dzhankoi ook weer wat in brand:
[Twitter]
3 days ago - 45°41′N 34°25′E
Iskander missile was launched from Dzhankoi area towards Mykolaiv region
It is reported that a large Russian ammunition warehouse and reportedly some helicopters are on fire in Sedove village near Mariupol.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 5 november 2023
Waiting for official confirmation. pic.twitter.com/GNX1LsFB36