Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Alweer een tijdje geleden dat we zoiets gezien hebben. Ik dacht dat UA alle grote depots al wel geraakt had en rusland de boel meer verspreid had, maar blijkbaar hebben ze er toch nog eentje gevonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:58
RoD schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:16:
[...]

Alweer een tijdje geleden dat we zoiets gezien hebben. Ik dacht dat UA alle grote depots al wel geraakt had en rusland de boel meer verspreid had, maar blijkbaar hebben ze er toch nog eentje gevonden.
Ja en dit lijkt wel een grote kaboom te zijn. Ik begrijp dat het ook een helikopter repair base betreft. Dubbel winst dus :)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
Hier een scherper satelliet beeld van de shipyard die geraakt zou zijn twee dagen geleden;

Hier een plaatje volgens een Telegram kanaal. Ik ga ervan uit dat dit het schip is maar kan nog even geen andere bronnen vinden. Als waar dan vaart ie morgen niet uit >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mir4dor schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:38:
Hier een scherper satelliet beeld van de shipyard die geraakt zou zijn twee dagen geleden;
[Twitter]
Hier een plaatje volgens een Telegram kanaal. Ik ga ervan uit dat dit het schip is maar kan nog even geen andere bronnen vinden. Als waar dan vaart ie morgen niet uit >:)
Op die satelliet is niks te zien, maar hier nog een ander plaatje.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
YakuzA schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:47:
[...]

Op die satelliet is niks te zien, maar hier nog een ander plaatje.
[Twitter]
Zie mijn Telegram link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Op die telegram link zie ik alleen rook achter een schip :p

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Blijkbaar waren het 3 raketjes raak op de boot;

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/dpy8craWCR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
Ze doen het gewoon. RU gooit een raket op een burger schip varend onder de Liberiaanse vlag. Kapitein Pilot gedood drie bemanningsleden gewond, terwijl het schip naar één van de havens in Odesa voer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:40
mir4dor schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:03:
Ze doen het gewoon. RU gooit een raket op een burger schip varend onder de Liberiaanse vlag. Kapitein Pilot gedood drie bemanningsleden gewond, terwijl het schip naar één van de havens in Odesa voer.
[Twitter]
Never mind, je had het al aangepast. 'the pilot' is denk ik de loods

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 08-11-2023 19:09 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 09:25

TrekDr0p

QR niet scannen

mir4dor schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:03:
[Twitter]
Kh-31p, maar bijzonder weer van Rusland.
Wel bewust aangezien hij afgevuurd is met een vliegtuig. Ben benieuwd hoe Liberia hierop gaat reageren, mij lijkt toch ook dat RU hierdoor alleen maar minder bondgenoten krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 22:16
Liberia? Die gaan niet reageren. Het is een flag of convience. Liberia heeft er niks mee, krijgt er alleen voor betaald, de vlag wordt gewoon door een commerciële partij uitgevoerd.
https://www.liscr.com/search-category/about-us

[ Voor 13% gewijzigd door CrazyOne op 09-11-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-10 15:26
CrazyOne schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:27:
Liberia? Die gaan niet reageren. Het is een flag of convience. Liberia heeft er niks mee, krijgt er alleen voor betaald, de vlag wordt gewoon door een commerciële partij uitgevoerd.
https://www.liscr.com/search-category/about-us
Als je in de haven kijkt welke schepen onder welke vlag varen valt je op dat dit landen zijn waarbij geen of bijna geen belasting is.

Die schepen komen vaak niet eens ooit in de buurt van het land onder de vlag ze varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
UA brengt mogelijk nog meer equipment de rivier over.

Dat is wel het voordeel van deze dingen (BMP/BTR?) dat je geen ponton nodig hebt om ze naar de overkant te brengen.

Video:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/MJQnrUgETV

[ Voor 17% gewijzigd door gise op 10-11-2023 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gise schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:12:
UA brengt mogelijk nog meer equipment de rivier over.

Dat is wel het voordeel van deze dingen (BMP/BTR?) dat je geen ponton nodig hebt om ze naar de overkant te brengen.

Video:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/MJQnrUgETV
Zag hetzelfde filmpje op Twitter.

Op Twitter stond in de comments dat dit pre-war training footage was, ook ivm de mensen aan de overkant zonder wapens en vesten die ze staan op te wachten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:45

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:23:
[...]

Zag hetzelfde filmpje op Twitter.

Op Twitter stond in de comments dat dit pre-war training footage was, ook ivm de mensen aan de overkant zonder wapens en vesten die ze staan op te wachten.
Dat commentaar staat er op Reddit nu ook bij.

Ik vind het lastig om te beoordelen, maar ik ben het wel eens dat de mensen aan de overkant er te relaxed bij staan zo zonder wapens en vesten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAIxENnF1eYNjIIdR3H6qPZIHnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0h1hX960Any8f6PcTAdbZyM9.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even een overzichtje van de naval drone aanvallen tot nu toe.

Edit:

Ik was wel benieuwd wat er nou nog over was verder aan schepen, en kwam zojuist dit overzicht tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGBFMK6e4RIHtqPbg8l-DkOyXyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqKHPP1tpgjQxGR3KYrF0R2X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door gise op 13-11-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-10 15:20
gise schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:19:

Ik was wel benieuwd wat er nou nog over was verder aan schepen, en kwam zojuist dit overzicht tegen:
En nu zijn het allemaal onderzeeers geworden d:)b

Ik probeer wat meer info te vinden over het bericht wat Rusland over de situatie bij de Dnipr heeft teruggetrokken:
the command of the Russian “Dnepr” Grouping of Forces (currently active in east bank Kherson Oblast) decided to transfer troops to unspecified “more advantageous positions” east
Uiteraard is dat een eufemisme voor dat ze aan flarden worden geschoten. We weten dat Oekraine Krynky nu binnen is, maar hoop stiekem op meer.

Maar eigenlijk is de hele informatievoorziening ook eigenlijk van de zotte. Je hoort propaganda, je weet wat ze ermee bedoelen, maar het duurt dan 2 dagen voordat het bevestigd word. Op een bepaald moment haal je meer actuele info uit propaganda en desinformatie dan daadwerkelijke berichtgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

vlaaing peerd schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:58:
Uiteraard is dat een eufemisme voor dat ze aan flarden worden geschoten. We weten dat Oekraine Krynky nu binnen is, maar hoop stiekem op meer.

Maar eigenlijk is de hele informatievoorziening ook eigenlijk van de zotte. Je hoort propaganda, je weet wat ze ermee bedoelen, maar het duurt dan 2 dagen voordat het bevestigd word. Op een bepaald moment haal je meer actuele info uit propaganda en desinformatie dan daadwerkelijke berichtgeving.
En naast de probability yardstick, kan je van hoe hard de russen aan het liegen zijn afleiden hoe zwaar dat de verliezen zijn of hoe dood/gezonken iets is. Bij de Moskva was het snel duidelijk dat alles op de zeebodem ligt.

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 14-11-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
rapture schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:29:
[...]

En naast de probability yardstick, kan je van hoe hard de russen aan het liegen zijn afleiden hoe zwaar dat de verliezen zijn of hoe dood/gezonken iets is.
Vandaar dat ik juist bij dit teruggetrokken bericht veel hoop heb op meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gise schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:19:
Edit:
[Afbeelding]
Bij dit overzichtje weet ik nooit zeker of hier ook de schepen van de Baltische vloot die momenteel in de Zwarte zee dobberen worden meegenomen in het plaatje :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
YakuzA schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:07:
[...]

Bij dit overzichtje weet ik nooit zeker of hier ook de schepen van de Baltische vloot die momenteel in de Zwarte zee dobberen worden meegenomen in het plaatje :)
onduidelijk, maar het lijkt specifiek om de zwarte zee vloot te gaan. Dit leid ik af van dat er 2 Admiral Grigorovich class schepen op het plaatje staan, waarvan 1 was gepromoveerd tot onderzeeer. Deze heeft de Baltische vloot niet.

Maargoed, de halve vloot is bij de Krim vandaan verhuist, dus mogelijk is dat allemaal overhoop gegooid inmiddels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
vlaaing peerd schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:58:
[...]

Ik probeer wat meer info te vinden over het bericht wat Rusland over de situatie bij de Dnipr heeft teruggetrokken:
Het duurt dan even, maar de Russen hebben zich naar betere tactische posities begeven.

Ook zuidelijker is er zowel in de richting van Robotyne als Verbove terreinwinst geboekt. Conpleet rapport op ISW en RFU gaat wat dieper op de situatie bij Verbove/Robotyne. RFU werkt wel met bevestigde feiten, maar overbelicht vnl de successen.

Het leek lang op een patstelling in Zaporizhzhia, en RFU hint er al op dat de troepenverplaatsingen een grote rol spelen bij de successen aan elk front. Met een beetje wensdenken kan je voorstellen dat Avdiivka en klein Waterlootje voor de Russen aan het worden is.

Maargoed, het gaat voorlopig nog om enkele honderden meters terreinwinst, en het bruggenhoofd bij de Dnipr is nog erg kwetsbaar. laten we vooral niet te snel conclusies trekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Verder weinig info, maar er lijken meerdere vuurhaarden te zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
Tuurlijk joh, we gaan een tunnel bouwen naar de Krim. Althans, daar wordt over gesproken als ik het goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mir4dor schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:04:
Tuurlijk joh, we gaan een tunnel bouwen naar de Krim. Althans, daar wordt over gesproken als ik het goed begrijp.
[Twitter]
Een truck met c4 in een tunnel klinkt ook niet heel veilig ;)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:25
mir4dor schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:04:
[Twitter]
De ingang van een tunnel kan ook gebombardeerd worden.. >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:44

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Wat meer info van de Washington Post over het Chinees-Russische overleg over de bouw van een tunnel om de Kerch Strait mee te overbruggen.

Russian and Chinese executives discuss Russia-Crimea tunnel project
Deelartikel: https://wapo.st/47rKxzk

Even de feiten eruit, en wat context:
11 mijl (bijna 18 km) te overspannen.
The talks, which included meetings in late October, were triggered by mounting Russian concerns over the security of an 11-mile bridge across the Kerch Strait that has served as a key logistics line for the Russian military but has been bombed twice by Ukraine and remains a vulnerable war target.
Kosten van een dergelijke tunnel, twee bedragen worden genoemd. Als eerste de kosten van een vergelijkbaar project tussen Denemarken en Duitsland:
Still, they said, it would be a huge undertaking, comparable in scale to a tunnel between Denmark and Germany that has been under construction for eight years, is projected to cost more than $8.7 billion, and would be the longest tunnel in Europe when it is completed near the end of the decade.
Het tweede bedrag is een inschatting van een tunnel engineer:
Building a tunnel across the Kerch Strait would likely cost at least $5 billion and require Russia’s military to protect “not only the strait but the production sites you need” on shore, he said. “It is a high-risk operation.”
De constructie kan alleen maar een geboorde tunnel worden:
Because of the threat of attack, experts said, Russia and China would probably not be able to use newer construction methods involving giant dredging vessels on the water’s surface. Instead, they would have little choice but to use traditional tunnel-boring technology.
Ondanks het boren blijft de bouw in oorlogsgebeid een ding:
Subterranean work could proceed at minimal risk, engineering experts said, but the project would still put thousands of employees, costly pieces of equipment and sprawling construction sites within reach of Ukrainian missiles.
Het Chinese bedrijf in gesprek:
CRCC, a state-owned company, built many of the largest road and rail networks in China and has established substantial ties to Russia in recent years through projects including an extension of the Moscow subway system that was completed in 2021. The company did not respond to requests for comment.
En het bedrijf lijkt bereid:
One dated Oct. 4 describes the Chinese Railway Construction Corporation, CRCC, as “ready to ensure the construction of railway and road construction projects of any complexity in the Crimean region.”
Een senior executive van een (makeshift) opgericht Russisch-Chinees consortium deed het af als onzin en wilde over die onzin geen verdere informatie delen:
Vladimir Kalyuzhny, a Russian businessman who is identified in documents as the general director of the consortium, dismissed the matter as “a lot of hot air” before declaring that he would not provide any information to the “enemy media” and abruptly ending the call.
Samenvattend
lijken er in ieder geval in dit stadium voornemens te zijn, en zijn verkennende gesprekken geweest en intentie verklaringen uitgewisseld. Het stadium waarin dit zich dus bevindt lijkt nog vroeg. Het gegeven dat de WP dit nu deelt helpt het project niet mee. Omdat een Oekraïens antwoord al kan worden gepland. Interessant zijn de kosten die Rusland zou moeten gaan betalen voor een dergelijke oplossing. Er is Rusland blijkbaar veel aan gelegen de Krim naar zich toe te trekken dat het een dergelijk project overweegt in de financiële situatie waarin het zich bevindt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:50

Onbekend

...

Ik heb met dit soort berichtgevingen het idee dat Rusland er vanuit gaat dat de Krim definitief bij Rusland hoort. Althans, dat denken de directe mensen rond Putin. Net zoals dat de Russen zelf spoor aanleggen op Oekraïens grondgebied. Spoor leg je doorgaans voor vele jaren aan en je hoopt er zelf profijt van te hebben, en dat doe je niet om alleen je vijand te helpen.

De huidige brug naar de Krim ligt niet veilig daar aan de rand van het oorlogsgebied, en is gewoon een single point of failure. Er hoeft maar 1 geslaagde aanval te zijn, en de brug is weer weken of maanden buiten gebruik.
De gedachtegang om een extra tunnel te graven is helemaal niet zo vreemd. Je bent daarmee niet meer compleet afhankelijk van die ene brug, en het is slechter aan te vallen omdat een groot deel onder water ligt.

De prijs van die brug lijkt mij het minst erge, want Rusland heeft voldoende geld hiervoor. De beveiliging tijdens de bouw en gebruik van de tunnel is denk ik het lastigste voor ze.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Onbekend schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:43:
De prijs van die brug lijkt mij het minst erge, want Rusland heeft voldoende geld hiervoor. De beveiliging tijdens de bouw en gebruik van de tunnel is denk ik het lastigste voor ze.
Ik ben benieuwd hoe ze aan een TBM willen komen met de huidige sancties.

Of ze moeten 1 miljoen noord Koreanen met een pikhouweel in gaan zetten ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:04
Dat is intentie. Niet meer. Ik heb ook veel intenties 😀

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:47
YakuzA schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:47:
[...]

China? Als een Chinees staatsbedrijf het project uit voert misschien ook Chinees luchtafweergeschut om hun eigendom te beschermen?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:37
Ik zeg: prima idee, begin er zo snel mogelijk aan! Mooie verspilling van resources die de russische economie nog zwaarder zal belasten. Elk manuur & kg materiaal die hier naartoe gaat kunnen ze niet aan de oorlog besteden. Krijgen ze toch nooit af voordat de Krim terug in Oekraïense handen is.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:47:
[...]

Zonder Herrenknecht gaat het niet lukken.

Afbeeldingslocatie: https://images.ctfassets.net/o7xu9whrs0u9/1NG1UWTmTCjHebYsjdv51j/97ddd248180623bd75441f09a3174167/Tunnel-boring-machines.jpg

Met een voldoende grote diameter kan je een dubbeldekstunnel boren ipv 2 tunnels naast elkaar.

Niet voor iets kan je op hun website kiezen tussen Duits, Engels, Chinees en russisch.
Capt Waffles schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:45:
Ik zeg: prima idee, begin er zo snel mogelijk aan! Mooie verspilling van resources die de russische economie nog zwaarder zal belasten. Elk manuur & kg materiaal die hier naartoe gaat kunnen ze niet aan de oorlog besteden. Krijgen ze toch nooit af voordat de Krim terug in Oekraïense handen is.
Storm Shadow kruisraketten kunnen een voorganger door hetzelfde gat volgen. Een tunnel is een grote gat dat niets van de penetratieve capaciteit van een kruisraket vraagt.

Ik zie de Oekraïners al uitzoeken hoe je kruisraketten instelt om in de tunnel te vliegen en omhoog, penetratie door het plafond en ergens tussen het plafond en zeewater ontploffen.
MewBie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:50:
[...]

China? Als een Chinees staatsbedrijf het project uit voert misschien ook Chinees luchtafweergeschut om hun eigendom te beschermen?
China doet het voor de debt trap. De andere landen met schulden opzadelen dat ze nooit kunnen afbetalen. Ze rekenen 4x de rente dat het Westen aanrekent. Dan komt China met de 99 year lease naar Britse voorbeeld. China doet het om een lapje grond van een ander land te mogen koloniseren en een militaire basis neer te poten.

Ook lekker 19de eeuws Brits, is dat de Chinezen geen locals binnenlaten en er is dan een lapje grond waar de lokale politie de locals buiten moeten houden zodat de Chinezen daar ongestoord hun ding kunnen doen.

Als rusland zo'n deal tekent, dan kan je verwachten dat de russische politie de russen moeten buitenhouden zodat op het nieuwe Chinese territorium alleen maar Chinezen rondlopen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De hit op Dzhankoi was blijkbaar raak:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Titel van onderstaande post is fout. Zijn voor mij in ieder geval nieuwe beelden van de laatste aanval op de Kerch brug met de seababy drones

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/noNyQLJas2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
gise schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:40:
Titel van onderstaande post is fout. Zijn voor mij in ieder geval nieuwe beelden van de laatste aanval op de Kerch brug met de seababy drones

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/noNyQLJas2
Deze beelden zijn al ouder, dit schept misschien verwarring over de vermeende raketaanval op de Krim van gisteren. Uiteraard word enige schade ontkent door RU, en zal het even duren voor we meer weten erover.
Russische bronnen beweerden dat Oekraïense strijdkrachten op 26 november een mislukte raketaanval uitvoerden op de bezette Krim. Het Russische Ministerie van Defensie beweerde dat Russische luchtverdediging twee Oekraïense S-200-raketten had neergeschoten boven de Zee van Azov, waarvan sommige Russische bronnen beweerden dat ze gericht waren op de brug over de Straat van Kerch.
Bron: vertaling van ISW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:07:
[...]

Deze beelden zijn al ouder, dit schept misschien verwarring over de vermeende raketaanval op de Krim van gisteren. Uiteraard word enige schade ontkent door RU, en zal het even duren voor we meer weten erover.

[...]

Bron: vertaling van ISW
Als ze echt gericht waren op de brug zal er binnenkort wel een echte aanval komen. De voorgaande keren werden er ook eerst een tijdje probes gedaan om de luchtafweer te localiseren, daarna werden er wat uitgeschakeld, om pas dan met een echte aanval te komen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:32
Ik lees dat er heel wat Krimse loopgraven zijn weggespoeld: https://www.demorgen.be/o...r-storm-bettina~b38bed0a/

Hopen dat ze hier gebruik van kunnen maken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Brent schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:40:
Ik lees dat er heel wat Krimse loopgraven zijn weggespoeld: https://www.demorgen.be/o...r-storm-bettina~b38bed0a/

Hopen dat ze hier gebruik van kunnen maken.
Maar zijn dat niet de loopgraven aan de kust? Waar een amfibische landing eigenlijk nooit een serieuze optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Nouja, de Russische marine ligt onderwater en de loopgraven zijn weg, op zich kans lijkt me.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Even heel bot, maar als Oekraine een succesvolle amfibische operatie weet uit te voeren waarmee ze de Krim heroveren, dan ga ik waarschijnlijk omkomen door vochtgebrek omdat ik me dood heb gelachen en alles uit mijn ogen is weggestroomd. :P

Amfibische operaties zijn zo ongeveer het moeilijkste dat je kan doen. En eentje succesvol voltooien zonder vloot of luchtoverwicht, zou zelfs voor deze oorlog, een ronduit bizarre militaire vernedering voor Rusland zijn die zijn gelijke niet kent. Daar is niks overdreven aan.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Als dat zo is (zo heb je het al eens eerder beschreven hier geloof ik ;)), waarom dan die loopgraven aanleggen? Dat is dan toch pure verspilling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Brent schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:31:
Als dat zo is (zo heb je het al eens eerder beschreven hier geloof ik ;)), waarom dan die loopgraven aanleggen? Dat is dan toch pure verspilling?
Dat is het ook. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
B-b-b-but... why

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
De Tsaar heeft een decreet uitgevaardigd dat er verdedigd moet worden.
De volgelingen bereiden overal verdedigingen voor.

Het is letterlijk zo dom. Je wordt geen gouverneur van een regio in Rusland voor je competentie. Je wordt een gouverneur voor je loyaliteit. Een zekere mate van abjecte incompetente is juist wenselijk omdat je zo geen bedreiging vormt voor Putin. Ook speelt er mee dat er parallelle machtsstructuren zijn die vooral niet met elkaar samenwerken. De Tsaar is daar om problemen op te lossen via arbitrage (of verwijdering), zodat de machtspositie van de Tsaar bevestigd blijft. Probleem is dat zo ongeveer iedereen rond Putin, incompetent is en Putin zelf ook geen meester strateeg bleek te zijn. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Brent schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:31:
moskou geeft geld uit zodat de ondergeschikten daarvan kunnen jatten of naar bevriende aannemers wegsluizen. De leken kunnen toch niet het verschil tussen goed of slecht gebouwde loopgraven zien.

Als de loopgraven toch weggespoeld worden, dan hoef je slechts een kleine stukje bouwen voor de fotorapportage en TV-beelden. Na een storm zal niemand het verschil kunnen zien of je nu 1, 10 of 100 % van de loopgraven gebouwd hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
DaniëlWW2 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:58:
[...]
De Tsaar heeft een decreet uitgevaardigd dat er verdedigd moet worden.
Mooi beschreven, en het klopt ook wel wat je over de hierarchie binnen de russische oorlogsmachine zegt, maar het bagatelliseert wel wat overdreven de kwaliteit van hun verdedigingslinies (en de loopgraven), want in de praktijk blijken die vooralsnog nauwelijks inneembaar.

De voortgang bij de Dniepr is gestaag, het gaat om honderden meters rond Robotyne en Verbove, de acties op de Krim en de Zwarte zee zijn soms wel succesvol en op het spectaculaire af, maar ik ben verre van positief over het heroveren van de bezette gebieden, laat staan de Krim.

Ik snap ook wel dat we veel posten over alles wat faalt aan RU zijde en succesvol is aan UA zijde, maar ik wil wel het vertekende beeld vermijden dat je zomaar even deze strijd gaat winnen. Er moet echt iets rigoreus gebeuren wil Oekraine uitzicht houden op dat er op z'n minst een substantieel deel van hun land weer terug kunnen claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
De vraag ging specifiek over die loopgraven op de stranden, want die zijn grotendeels weggespoeld door de storm. Die hebben dus, volgens deze verklaring, helemaal nergens tegen beschermd, omdat Oekraïne totaal de capaciteit van een amfibische landing niet heeft. Wat ook ondersteund wordt door het feit dat ze in een jaar tijd bijna niets de Dnepr over hebben kunnen zetten: het water is het primaire probleem.

De loopgraven in het binnenland liggen wel op een positie die zin heeft, en doet ook daar zijn werk, en is helaas niet weggespoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Brent schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:38:
De vraag ging specifiek over die loopgraven op de stranden, want die zijn grotendeels weggespoeld door de storm. Die hebben dus, volgens deze verklaring, helemaal nergens tegen beschermd, omdat Oekraïne totaal de capaciteit van een amfibische landing niet heeft. Wat ook ondersteund wordt door het feit dat ze in een jaar tijd bijna niets de Dnepr over hebben kunnen zetten: het water is het primaire probleem.

De loopgraven in het binnenland liggen wel op een positie die zin heeft, en doet ook daar zijn werk, en is helaas niet weggespoeld.
Grote nutteloze bouwwerken zijn ideaal om geld naar (bevriende) aannemers weg te sluizen zonder enige nut.

Wikipedia: Grands travaux inutiles — Wikipédia
Wikipedia: Grote nutteloze werken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
vlaaing peerd schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:57:
[...]

Mooi beschreven, en het klopt ook wel wat je over de hierarchie binnen de russische oorlogsmachine zegt, maar het bagatelliseert wel wat overdreven de kwaliteit van hun verdedigingslinies (en de loopgraven), want in de praktijk blijken die vooralsnog nauwelijks inneembaar.

De voortgang bij de Dniepr is gestaag, het gaat om honderden meters rond Robotyne en Verbove, de acties op de Krim en de Zwarte zee zijn soms wel succesvol en op het spectaculaire af, maar ik ben verre van positief over het heroveren van de bezette gebieden, laat staan de Krim.

Ik snap ook wel dat we veel posten over alles wat faalt aan RU zijde en succesvol is aan UA zijde, maar ik wil wel het vertekende beeld vermijden dat je zomaar even deze strijd gaat winnen. Er moet echt iets rigoreus gebeuren wil Oekraine uitzicht houden op dat er op z'n minst een substantieel deel van hun land weer terug kunnen claimen.
Maar die stellingen in Zaporizhzia zijn niet aangelegd door een of andere gouverneur. Die zijn aangelegd door de soldaten aan het front die begrijpelijkerwijs "erg gemotiveerd" zijn om hun best te doen. Want die weten dat als ze het verprutsen, het hun graf zal worden. Ook speelt mee dat uit je stelling laten verdrijven, met alle artillerie en drones, ook je einde is. Je krijgt zo een situatie waar je alleen maar door kan vechten.

Ook moet ik wel twee dingen zeggen over de Oekrainers.
Nee, ik ben helaas niet onder de indruk van hun tactische kunde. Ze hebben vrij nieuwe eenheden ingezet die gedeeltelijk westers getraind en bewapend waren, maar er overduidelijk niet klaar voor waren. Ik heb genoeg gehoord en gelezen over gebrekkige tactische kunde, gebrekkige leiding, onnodige fouten etc. Het strategisch plan, tenminste van wat ik ervan kan reconstrueren, lijkt weinig binding met de operationele realiteiten en tactische kunde te hebben gehad. Kort vertaald: Plan was niet realistisch en maanden doorgaan ook niet zo best...

Na de eerste dagen zijn ze ook al gewisseld naar een systematische uitputtingsoorlog. Tactisch minder complex, maar waarschijnlijk ook een stuk dodelijker over het verloop van maanden. Wat er alleen ook speelde is dat ze botweg niet genoeg spul hebben gekregen voor dit offensief. Niet genoeg tanks, niet genoeg transportvoertuigen, niet genoeg mobiele luchtafweer, zeker niet genoeg genie voertuigen voor die mijnenvelden en ook zeker niet genoeg munitie. Uiteindelijk zijn ze maar Russische batterijen gaan opblazen en dat is de grote winst. Een aardig deel van de moderne artilleriestukken van de Russen zal inmiddels versleten of vernietigd zijn. Aangezien de Russen eigenlijk vrij systematisch, slecht uitgeruste en getrainde infanterie naar het front sturen en verliezen, gaat het verlies van zoveel artillerie, pijn doen. Zeker omdat menig NAVO 155mm houwitser een fors voordeel in bereik heeft over wat Rusland nog over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:58:
[...]
Maar die stellingen in Zaporizhzia zijn niet aangelegd door een of andere gouverneur. Die zijn aangelegd door de soldaten aan het front die begrijpelijkerwijs "erg gemotiveerd" zijn om hun best te doen. Want die weten dat als ze het verprutsen, het hun graf zal worden. Ook speelt mee dat uit je stelling laten verdrijven, met alle artillerie en drones, ook je einde is. Je krijgt zo een situatie waar je alleen maar door kan vechten.

Ook moet ik wel twee dingen zeggen over de Oekrainers.
Nee, ik ben helaas niet onder de indruk van hun tactische kunde. Ze hebben vrij nieuwe eenheden ingezet die gedeeltelijk westers getraind en bewapend waren, maar er overduidelijk niet klaar voor waren. Ik heb genoeg gehoord en gelezen over gebrekkige tactische kunde, gebrekkige leiding, onnodige fouten etc. Het strategisch plan, tenminste van wat ik ervan kan reconstrueren, lijkt weinig binding met de operationele realiteiten en tactische kunde te hebben gehad. Kort vertaald: Plan was niet realistisch en maanden doorgaan ook niet zo best...

Na de eerste dagen zijn ze ook al gewisseld naar een systematische uitputtingsoorlog. Tactisch minder complex, maar waarschijnlijk ook een stuk dodelijker over het verloop van maanden. Wat er alleen ook speelde is dat ze botweg niet genoeg spul hebben gekregen voor dit offensief. Niet genoeg tanks, niet genoeg transportvoertuigen, niet genoeg mobiele luchtafweer, zeker niet genoeg genie voertuigen voor die mijnenvelden en ook zeker niet genoeg munitie. Uiteindelijk zijn ze maar Russische batterijen gaan opblazen en dat is de grote winst. Een aardig deel van de moderne artilleriestukken van de Russen zal inmiddels versleten of vernietigd zijn. Aangezien de Russen eigenlijk vrij systematisch, slecht uitgeruste en getrainde infanterie naar het front sturen en verliezen, gaat het verlies van zoveel artillerie, pijn doen. Zeker omdat menig NAVO 155mm houwitser een fors voordeel in bereik heeft over wat Rusland nog over heeft.
Tja, maar was het ook realistisch om te denken dat met de spullen die ze hadden ze wel echt tactisch konden vechten? In het westen gaan we al uit van luchtoverwicht die UA daar overduidelijk niet heeft. Daarmee zijn alle bewegingen snel zichtbaar en gecombineerd met alle mijnenvelden wordt je dan al snel een sitting duck. Je ziet het wel hoe ze de eerste dagen begonnen, ze liepen simpelweg in een ambush. Ik vraag me daarbij ook af of dat plan vanuit UA kwam of dat er vanuit het westen gepushed is om op de westerse manier te vechten zonder dat de middelen ervoor zijn gegeven?

Ik krijg dan ook het idee dat wat ze nu doen uiteindelijk het beste is dat mogelijk is om te doen en de minste slachtoffers oplevert. Om echt op de westerse manier te kunnen vechten hebben ze gewoon veel meer nodig, waarbij het gebrek aan veel kruisraketten om alle AA uit te schakelen alleen nog maar het begin is.

Ik krijg dan ook meer het idee dat ze tactisch best ok zijn, maar er gewoon de middelen niet voor hebben en daarom veel meer oppertunistisch zijn gaan vechten. En daarbij zoals je al zegt dus gebruik maken van de betere wapens, maar tegelijkertijd ook veel minder gebruik maken van de westerse doctrine.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Misschien zijn beide waar: het Westen geeft niet genoeg en niet de juiste middelen, en Oekraine is niet plotsklaps in staat totaal anders oorlog te voeren, laat staan meteen supergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Brent schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:13:
Misschien zijn beide waar: het Westen geeft niet genoeg en niet de juiste middelen, en Oekraine is niet plotsklaps in staat totaal anders oorlog te voeren, laat staan meteen supergoed.
Dat verwacht ik ook, maar ik verwacht ook dat zonder luchtoverwicht en met de vele drones, de Westerse doctrine het sowieso lastig zal hebben. Oftewel dat die in de situatie van Oekraine sowieso niet optimaal kan werken, zelfs als er voldoende materieel zou zijn.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

;)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:37
redwing schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:23:
[...]

Dat verwacht ik ook, maar ik verwacht ook dat zonder luchtoverwicht en met de vele drones, de Westerse doctrine het sowieso lastig zal hebben. Oftewel dat die in de situatie van Oekraine sowieso niet optimaal kan werken, zelfs als er voldoende materieel zou zijn.
En vreemd genoeg lijkt de westerse doctrine maar beperkt bereid om bij te leren van een echt near-peer conflict. Oekrainse soldaten die in de UK getraind werden klaagden erover dat de trainingen de constante aanwezigheid van drones helemaal niet meenamen, en dat ze (ik neem aan het Britse leger) niet bereid waren om hun trainingsmethodes daaraan aan te passen. Dat was wel bijna een jaar geleden dat ik dat las, kan verandert zijn, maar ook recent zie je nog berichtgeving die aangeeft dat NATO statisch is: 'I repeatedly told them NATO manuals didn't apply'

Ook interessant op die lijn, in de laatste War on the Rocks podcast is Mike Kofman net terug van Oekraine en verteld hij dat de Oekrainers hem vragen waarom de VS niet lijkt te willen leren van deze oorlog, specifieker zeggen ze 'de Britten zijn hier, waarom zijn jullie niet hier?'. Als ik tussen de regels doorlees hebben de Britten dus minstens observers daar om ervaringen door te geven naar het thuisfront. Daar hoor je weinig tot niets van in de berichtgeving.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Er was vannacht blijkbaar weer een BBQ op Saki in de Krim:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Geruchten over explosies op de Krim, en de Kerch brug gesloten. Nu maar afwachten op wat er geraakt zou kunnen zijn en confirms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
gise schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:31:
Geruchten over explosies op de Krim, en de Kerch brug gesloten. Nu maar afwachten op wat er geraakt zou kunnen zijn en confirms
Russian sources:
Russian Ministry of Defense says 22 drones were shot down and 13 intercepted over Azov Sea and occupied Crimea
Dit lijkt het doelwit te zijn:
Drones reportedly attacked oil base in Feodosiya overnight
weinig te vinden verder

[ Voor 15% gewijzigd door Tens op 05-12-2023 10:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Volgens (niet geverifieerd/niet betrouwbaar) Ukranian Ministry of Accidental Russian Fires :+ gaat het om een scheepswerf

Feodosiya heeft zowel raffinaderijen als een scheepswerf, dus hopelijk beide.

De Oezbeekse krant Daryo bevestigt ook de geruchten van @gise
At the same time, residents of annexed Crimea reported a series of explosions in Kerch, Feodosia and Old Crimea regions.

Traffic on the Crimean bridge was suspended for more than four hours, and was restored in the morning.
Het is veel los zand, maar we kunnen al voorzichtig een beeld schetsen.

Het lijkt om de Butoma scheepswerf te gaan, en wat betreft het olieplatform volgens de Russen:
only debris fell on the territory of the oil depot, the second fell 70 meters from one of the tanks. No one was injured
In hetzelfde bericht een stuk over burgerverzet op de Krim:
Meanwhile, Ukrainian partisans continue their activities in Crimea. Representatives of the Atesh resistance movement stated that they had infiltrated Russian marines in Sevastopol and also recorded the location of the invaders’ military equipment in Feodosia.
Military equipment kan de scheepswerf zijn, maar verder in het artikel hebben ze het over voertuigen. Zou dus zo kunnen zijn dat er nog meer aan de hand is.

Bron: https://www.ukrainianworl...time-due-to-drone-attack/

[ Voor 67% gewijzigd door vlaaing peerd op 05-12-2023 14:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mir4dor
Schijnbaar een Su-24M bomber minder. Neergehaald nabij Snake island.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
de niet meer zo geheime Russische heli base:

https://defence-blog.com/...crimean-beach-relocation/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Treintje kapot:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Ik was aanvankelijk nogal benieuwd, maar kon weinig vinden over het burgerverzet. Als we RFU mogen geloven hebben partizanen ook de verkennende voorbereidingen gedaan voor de raket- en droneaanval op Dzhankoi gisteren.

Verder heeft Rusland ook raketten tegengehouden op bases in Chornomorske en Sevastopol.

hoewel RFU doorgaans wel met bevestigde feiten werkt, kon ik hier niet snel wat over vinden.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/12/15/7433289/ lijkt het te bevestigen, maar kan weinig zeggen over de betrouwbaarheid ervan.

Tot dusver vanaf Rusland alleen hoeveel raketten en drones de Russen hebben tegengehouden, maar dat riedeltje is inmiddels wel bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vlaaing peerd schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:19:
[...]
Ik was aanvankelijk nogal benieuwd, maar kon weinig vinden over het burgerverzet. Als we RFU mogen geloven hebben partizanen ook de verkennende voorbereidingen gedaan voor de raket- en droneaanval op Dzhankoi gisteren.

Verder heeft Rusland ook raketten tegengehouden op bases in Chornomorske en Sevastopol.

hoewel RFU doorgaans wel met bevestigde feiten werkt, kon ik hier niet snel wat over vinden.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/12/15/7433289/ lijkt het te bevestigen, maar kan weinig zeggen over de betrouwbaarheid ervan.

Tot dusver vanaf Rusland alleen hoeveel raketten en drones de Russen hebben tegengehouden, maar dat riedeltje is inmiddels wel bekend.
Het blijft idd altijd moeilijk te verifiëren.

PSN

• Tens
luchtafweer actief in de regio, zie nog geen details verder.
45°17′N 36°30′E
Air defense was active near Kerch bridge, the bridge is closed for traffic
2 hours ago - 47°13′N 35°42′E
Explosions were reported near Tokmak
an hour ago - 47°8′N 37°31′E
Explosions were reported in Mariupol
van: https://liveuamap.com/

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Tens schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:01:
luchtafweer actief in de regio, zie nog geen details verder.

[...]

[...]

[...]

van: https://liveuamap.com/
Nu het al een tijdje stil is vermoed ik, helaas, dat het niet de Kerchbrug is die eindelijk echt helemaal kapot is...

Dat moment wacht ik nu al een hele tijd op, maar ik vermoed velen met mij.

• Tens
Snow_King schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:05:
[...]

Nu het al een tijdje stil is vermoed ik, helaas, dat het niet de Kerchbrug is die eindelijk echt helemaal kapot is...

Dat moment wacht ik nu al een hele tijd op, maar ik vermoed velen met mij.
De enige melding die ik verder tegenkom:
Er waren 4 explosies te horen in Kertsj, de Krimbrug werd geblokkeerd en er steeg rook op in het gebied van de Industriële Snelweg
Ukrinform/Crimean Wind.

Geen succesvolle actie blijkbaar. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Probeer even te zoeken waar dit is gebeurd, op chats lijkt het bij de Dnipro plaats te hebben gevonden. 3 Su-34's schijnen Patriots te hebben onderschept.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/12/22/7434200/

Ik kan weinig zeggen over de betrouwbaarheid van Pravda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:21

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ik moest echt heel goed lezen om te begrijpen wat je wilde zeggen, dacht dat je post een reactie was op de eerdere posts, maar ik denk nu dat ik hem losstaand moet lezen waarin je meldt dat er 3 straaljagers van Rusland zijn neergehaald vandaag.
Ik denk ook dat je de Dnjepr rivier bedoeld en niet de stad Dnipro?
edit:
Mijn vertaalfout

LiveMapUA maakt er nu ook melding van en plaatst het net ten oosten van Nova Kakhovka (van die opgeblazen dam).

edit:
Oh.. oeps... excuus @Tens , mijn Oekraïns dat ik in Nederland op de basisschool heb gehad is niet meer wat het geweest is :X

[ Voor 24% gewijzigd door Freakertje op 23-12-2023 10:39 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Freakertje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:04:

Ik denk ook dat je de Dnjepr rivier bedoeld en niet de stad Dnipro?
kuch
De Dnjepr (Oekraïens: Дніпро, Dnipro; Russisch: Днепр, Dnepr; Wit-Russisch: Дняпро, Dnjapro) is een 2201 km lange rivier, die in noord-zuidelijke richting dwars door Oost-Europa stroomt.
:9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
vlaaing peerd schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:32:
Probeer even te zoeken waar dit is gebeurd, op chats lijkt het bij de Dnipro plaats te hebben gevonden. 3 Su-34's schijnen Patriots te hebben onderschept.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/12/22/7434200/

Ik kan weinig zeggen over de betrouwbaarheid van Pravda.
Uitgebreider verslag van de straaljagers die gisteren de Patriots hebben hebben tegengehouden.

De Russen lijken op de grond zich voornamelijk op het noordoosten te richten en zullen nu voorzichtiger moeten zijn met hun vliegtuigjes in het zuiden, hopelijk biedt dat mogelijkheden bij de Dnipro.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mir4dor
Feodosia, haven gebied, Crimea, grote boem;

Meer nieuws, er zou een landingsschip geraakt zijn;

[ Voor 34% gewijzigd door mir4dor op 26-12-2023 03:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:44

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant bericht ook over de Oekraiense aanval, met wat er ook vanuit Russische zijde wordt gedeeld. Die berichtgeving volgt het inmiddels bekende idioom van geëvacueerde bewoners (de aanval leverde gevaar op..) maar dat inmiddels alles onder controle is (Rusland zit er bovenop). Het havengebied is desondanks afgezet, misschien voor veiligheid, maar een afzetting remt ook verspreiding van informatie af.

Het wachten is dus op wat beelden van de aanval die ongetwijfeld zullen bestaan.

Volkskrant Liveblog

Oekraïne valt havenstad op de Krim aan, verkeer ontregeld
06:35
Oekraïne heeft vannacht een aanval uitgevoerd op de havenstad Feodosia aan de kust van de Zwarte Zee. Dat heeft de door Rusland op de Krim geïnstalleerde gouverneur Sergej Aksjonov laten weten. Eerder berichtten Russische nieuwsmedia al op Telegram dat er luide explosies te horen waren rond de stad op de Krim.

Als gevolg van de aanval brak er brand uit in het havengebied van de stad, zei Aksjonov dinsdagochtend. 'Het havengebied is afgezet. Momenteel zijn de ontploffingen gestopt en is het vuur onder controle. Alle relevante hulpdiensten zijn ter plaatse. Bewoners van verschillende huizen worden geëvacueerd.' Ook is het verkeer ontregeld en wordt het treinverkeer omgelegd.
Merk op dat de Russische berichtgeving minder specifiek is dan wat Oekraine stelt. Geen glasharde ontkenning dat een schip is getroffen. De informatie mist simpelweg. De Russische info leest als procedureel gegenereerd.
De commandant van de Oekraïense luchtmacht zei op Telegram dat bij de aanval een groot Russisch marineschip is vernietigd. Bewijs toonde hij daarbij niet en de informatie kon niet onafhankelijk worden geverifieerd. Rusland heeft daar nog niet op gereageerd.

Aksjonov kwam aan de macht op de Krim nadat het schiereiland in 2014 werd geannexeerd door Rusland.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:43
VRT NWS geeft de Russische bevestiging van een aanval en schade maar geen totale vernietiging van het schip
Het Russische ministerie van Defensie bevestigt wel dat er schade is aan het schip, maar spreekt niet over een totale vernietiging. Oekraïne en Rusland spreken elkaar wel vaker over de schade die de ander is toegebracht bij een bepaalde aanval.

De Russische gouverneur van de Krim bevestigde eerder ook al dat er een aanval was geweest, en een brand woedde in de haven. Daarbij vielen een dode en twee gewonden. De brand was na een paar uur onder controle, een aantal mensen is geëvacueerd.
https://www.vrt.be/vrtnws...-zegt-maryinka-ingenomen/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

Arator schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:58:
VRT NWS geeft de Russische bevestiging van een aanval en schade maar geen totale vernietiging van het schip

[...]

Nou gezien de grote biem en de betrouwbaarheid van Rusland omtrent melden van schades.... Ga er maar van uit dat het schip de komende jaren niet meer gaat varen.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Arator schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:58:

[...]

Ze hebben ook al een nieuwe commandant aan de Moskva toegekend en de duikboot zou ook nog te repareren zijn. Ik zou dus niet uit gaan van wat rusland zegt en even de beelden van na de aanval afwachten, want die zullen vast wel binnen een paar dagen opduiken.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tens
redwing schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:50:
[...]

Ze hebben ook al een nieuwe commandant aan de Moskva toegekend en de duikboot zou ook nog te repareren zijn. Ik zou dus niet uit gaan van wat rusland zegt en even de beelden van na de aanval afwachten, want die zullen vast wel binnen een paar dagen opduiken.
Dit zou een foto van de crime scene zijn, ietwat geblakerde gebouwen en wat puntjes die uit het water steken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOjBPCrAoWkAzYrnYNLCSDQLpBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFLCdF7b62eWrrm1K2LgnSMp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GT2Yg-fWXiKMLcLGGZNsrz7ZpVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leWyJQZs1APbbeEfg84z7ApH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4t6oJf9kye-jczfQCg3PAaw2t8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzK8VdsH8y2mfnkn2lElQVQd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Tens op 26-12-2023 12:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ik durf voorzichtig wel te stellen dat die schade, wat lastig te repareren zal zijn. :P

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-12-2023 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:36:
Ik durf voorzichtig wel te stellen dat die schade, wat lastig te repareren zal zijn. :P
Is de speciale onderzee modus, die komt zo weer bovendrijven en dan een likje verf. B-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wat filmpjes op The Guardian, gezien de knal lijkt me niet dat er veel van over is gebleven

https://www.theguardian.c...k-sea-navay-ship-feodosia

Er wordt losjes gesuggereerd dat gebruik van F16's achter deze actie èn het neerhalen van de straaljagers zit. Iemand daar wat over gevonden?

[ Voor 25% gewijzigd door vlaaing peerd op 26-12-2023 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
vlaaing peerd schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:01:
Wat filmpjes op The Guardian, gezien de knal lijkt me niet dat er veel van over is gebleven

https://www.theguardian.c...k-sea-navay-ship-feodosia

Er wordt losjes gesuggereerd dat gebruik van F16's achter deze actie èn het neerhalen van de straaljagers zit. Iemand daar wat over gevonden?
'Russian sources say' berichten. :+

Niet onmogelijk natuurlijk, maar behalve bij Russische bronnen nergens iets over te vinden.

Neerhalen van de Russische jets lijkt ook meer ander inzetten AA, of nieuwe AA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Bizar deze view van de explosie. Ook de "glitter" wat naar beneden komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tc982
Just a scratch... some russian leader. Ze zijn weer sterk bezig de Ukrainers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
Zou het kunnen of te veel wishful thinking;

Hmm, wellicht een tweede schip partial sunken;

[ Voor 33% gewijzigd door mir4dor op 26-12-2023 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:20
De film begint volgens mij na de eerste echte inslagen. De grote boem is volgens mij wat er op het schip opgeslagen lag en ineens verdween. Aan de glitters te zien nog wat fosfor, hoop brandstof en misschien wat andere springstofjes voor een TOS of zo. Beste klapper in ieder geval. Benieuwd wat er voor oudjaar gepland staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:14
Er zijn nogal wat subfora's betreffende de oorlog in Oekraïne, maar ik vraag me toch het volgende af:

Oekraïne heeft een tijdje terug (in het geheim) ATACMS gekregen van de VS (een stuk of 12), en daarmee een paar vliegvelden met geparkeerde helikopters vernietigd. Deze ATACMS zijn vergelijkbaar met clusterbommen. Wat ik me nu al een poosje afvraag, waarom stuurt de VS niet een dozijn reguliere ATACMS zodat de Oekraïners de Krim Brug definitief kunnen opblazen? De VS heeft minstens duizend van deze raketten liggen, allemaal gemaakt in de jaren 90, lopen tegen hun 'houdbaarheids' datum aan, ik zou zeggen, stuur die dingen naar Oekraïne en maak een eind aan de illegale verbinding tussen Rusland en de Krim.

Maar waarom is dit nog steeds niet gebeurt? Je hoort er ook zelden iets over.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Snowwie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:12:

Maar waarom is dit nog steeds niet gebeurt?
lang verhaal, kort antwoord: Politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Er zijn nogal wat subfora's betreffende de oorlog in Oekraïne, maar ik vraag me toch het volgende af:

Oekraïne heeft een tijdje terug (in het geheim) ATACMS gekregen van de VS (een stuk of 12), en daarmee een paar vliegvelden met geparkeerde helikopters vernietigd. Deze ATACMS zijn vergelijkbaar met clusterbommen. Wat ik me nu al een poosje afvraag, waarom stuurt de VS niet een dozijn reguliere ATACMS zodat de Oekraïners de Krim Brug definitief kunnen opblazen? De VS heeft minstens duizend van deze raketten liggen, allemaal gemaakt in de jaren 90, lopen tegen hun 'houdbaarheids' datum aan, ik zou zeggen, stuur die dingen naar Oekraïne en maak een eind aan de illegale verbinding tussen Rusland en de Krim.

Dat is iets wat de meesten zich hier afvragen denk ik.
Officieel zijn er 20 stuks ATACMS met cluster munitie geleverd (als het goed is) maar ik weet zeker dat ik meer dan 20 verschillende filmpjes heb gezien waar dit wordt gebruikt.
Tussen de officiële statements en wat er werkelijk gebeurt zit een hoop ruimte natuurlijk. Zand in de ogen strooierij hoort daar zeker bij.
ATACMS met één explosieve warhead leveren (die de brug zou kunnen vernietigen) zal weer een rood lijntje zijn?

Maargoed, gezien de enorme klap van gisteren in Feodosia zie ik de destructie van de brug wel dichterbij komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Er zal wel wargames gehouden zijn hieromtrent. De kans is groot dat ze liever zien wat er over de brug gaat dan deze kapot te schieten en een veel groter oog moeten houden over de volledige grens. Ach, we weten zo weinig aan deze kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:50

Hoewel ik me ook afvraag waarom de VS zo terughoudend is bij deze uitgelezen kans om hun afgeschreven wapens gratis te laten vernietigen, is de ATACMS niet erg geschikt voor zware betonnen constructies, zoals bruggen.
Daarvoor zijn wapens als de Duitse Taurus veel geschikter. (waarbij overigens een deel van deze vragen even valide is)

Nu even geen tijd om terug te zoeken, maar kwam paar maanden geleden in het wapens-topic een uitgebreide analyse van de capaciteiten van de ATACMS langs. Mocht iemand geïnteresseerd zijn, maar het niet kunnen vinden, roep maar, dan zoek ik het later even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:14
Ze moeten de Block 1A variant hebben, die heeft een springlading van 247 kilogram. Dat lijkt me inderdaad wat aan de krappe kant gezien de massieve betonnen pilaren van de Krim Brug. De 1e explosie die de brug beschadigde kwam van een vrachtwagen, die beladen was met een onbekende hoeveelheid springstof en bij de 2e aanval was een drone boot betrokken. Weet iemand hoeveel lading TNT die had? Was dat niet 450kg?

Ik denk dat Oekraïne zich wel al aan het voorbereiden is om een massale aanval uit te voeren op de brug, maar dat ze zoveel mogelijk raketten willen verzamelen en alles goed willen voorbereiden (zie ook dit recentelijk artikel).

Een MOAB was beter geweest, maar daar heb je dan weer een C-130 Hercules vliegtuig voor nodig. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:09

Falcon10

Hit it i would !

Snowwie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:06:

Een MOAB was beter geweest, maar daar heb je dan weer een C-130 Hercules vliegtuig voor nodig. :)
Mmmm .... Belgie heeft ne't ze'n C-130's afgeschreven en vervangen door A400's .... Misschien stril rond doen en naar Oekraine sturen ? :D
En ergens in de Amerikaanse woestijn staan er ook wel een aantal onder te stoffen om als reserveonderdelen te dienen. Kunnen ze wel minstens 1'tje nieuw mee oplappen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Falcon10 op 27-12-2023 18:10 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
De Krim lijkt wat meer aandacht te krijgen sinds kerst.

Gisteren weer 2 explosies voorkomen door de Russen, op Telegram kanalen wordt er gerept over een aanslag op het Belbek vliegveld.

Bron is RBC Ukraine, geen info over op de betrouwbarheidsindex.

Uiteraard duurt het een paar dagen voor we weten wat de Russen precies hebben tegengehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
En weer onrustig in het westen van de Krim. Afwachten maar weer.Kerch brug ook afgesloten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Lijkt wel iets geraakt te zijn.

While writing regarding the attack he also attached photo of a Russian base near Uiutne, Yevpatoriya area. The base is a known location where one of the S-400 divisions is deployed.
(45.2190684, 33.2600335)

[ Voor 60% gewijzigd door user109731 op 04-01-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
user109731 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:56:
Lijkt wel iets geraakt tegengehouden te zijn.
O-)

het is weer nieuws schrapen, ben benieuwd wat de 2e target was en of die geraakt tegengehouden is. Op Reddit en Telegram wordt er wat gerept over een radarsysteem, maar niks op nieuwsoutlets.

Ook zelfs geruchten dat Gerasimov is omgekomen, maar ook hier niet meer dan wat Reddit en Twitter posts

Vanochtend weer sirenes in Sevastopol en de brug dicht, alarm is inmiddels uit de lucht.

Maargoed, het is best een taak om alle geruchten te bevestigen. Maar even verder met schrapen dan :7

[ Voor 22% gewijzigd door vlaaing peerd op 05-01-2024 11:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Voordat er mensen de roddels gaan geloven: :P

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
YakuzA schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:56:
Voordat er mensen de roddels gaan geloven: :P
Dank je! Het blijft in elk geval onverminderd druk op de Krim, 3e keer luchtalarm in Sevastopol vandaag
vlaaing peerd schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:31:
[...]
het is weer nieuws schrapen, ben benieuwd wat de 2e target was en of die geraakt tegengehouden is. Op Reddit en Telegram wordt er wat gerept over een radarsysteem, maar niks op nieuwsoutlets.
Volgens de KyivPost: "Bratchuk also confirmed the strike on the air defense communication site in Uyutne in south west Crimea"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Blijft rommelen op de Krim.
Die storm shadows krijgen goede mileage :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
YakuzA schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:14:
Blijft rommelen op de Krim.
Die storm shadows krijgen goede mileage :)
[Twitter]
Mochten mensen wat matig onder de indruk zijn van de foto's, het commandopost bevindt zich ondergronds. Dit is echter geen probleem voor een Storm Shadow })

Volgens Defence-UA is veel van de recente bezoekjes aan de Krim te danken aan het voorbereidende werk van de partizanen.

Op de frontlinies lijkt er weinig meer te gebeuren dan verdedigende activiteiten, waar Rusland de laatste maand enkele honderden meters terrein hebben gewonnen in ruil voor zo'n 700 soldaten per dag.

Dit is vooral bij het oost- en noordoostfront het geval. Zaporizhzhia en de Dnipro lijkt het wat makkelijker te hebben sinds Rusland wat zuiniger aan doet met het verkwanselen van straaljagers.

Bron defence-ua rapporteert feiten, maar is erg gekleurd in taalgebruik.
Pagina: 1 ... 16 ... 22 Laatste