✚ Zaporizhzhia Front - Orikhiv Axis ✚
— Astraia Intel (@astraiaintel) 11 september 2023
The Armed Forces of Ukraine made additional territorial gains in the direction of the settlement of Novoprokopivka.
One step forward! pic.twitter.com/K0t2KT0LxU
Het was al even duidelijk door de raids op de Krim, maar nu toch officieel:
Enorm veel schepen btw daar net in de Roemeense wateren.
/1. The Main Directorate of Intelligence reported the liberation of the so called "Boyko towers", gas platforms in Black Sea.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 11 september 2023
Russia occupied the so-called Boyko towers during the annexation of Crimea in 2014.https://t.co/tLpotl76Vm pic.twitter.com/fYIBkbZ3Kc
/2. Boykin towers locations on map. https://t.co/1Di8ePb7nD pic.twitter.com/QRSJVpZgl5
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 11 september 2023
Enorm veel schepen btw daar net in de Roemeense wateren.
[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 11-09-2023 11:26 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit is een gerucht, maar omdat het van een betrouwbaar account komt met normaliter conservatieve berichtgeving plaats ik het toch vanwege een detail:
[Twitter: https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1701506168869228628?t=yNJxrngAdaLObKgEE7M9yw&s=19]
Sensationeel als het klopt, maar het gaat me om dit stukje: geen mijnen. Dat kan enorme implicaties hebben.
[Twitter: https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1701506168869228628?t=yNJxrngAdaLObKgEE7M9yw&s=19]
Sensationeel als het klopt, maar het gaat me om dit stukje: geen mijnen. Dat kan enorme implicaties hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Shabbaman op 12-09-2023 10:15 . Reden: Embed is weer eens kapot ]
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Je link is inmiddels weg, ik neem aan dat dit ging over Sevastopol.Shabbaman schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:13:
Dit is een gerucht, maar omdat het van een betrouwbaar account komt met normaliter conservatieve berichtgeving plaats ik het toch vanwege een detail:
[Twitter]
The Guardian meld iets soortgelijks.
There are unconfirmed reports and video clips circulating on social media which appear to show an explosion has occurred near the Black Sea port city of Sevastopol in Russian-occupied Crimea.
More details soon …
[ Voor 3% gewijzigd door vlaaing peerd op 12-09-2023 10:16 ]
Nee, Novoprokopivka:vlaaing peerd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:15:
[...]
Je link is inmiddels weg, ik neem aan dat dit ging over Sevastopol.
[...]
Bij mij werkt de link nog gewoon, maar als hij 'm ondertussen heeft verwijderd zal hij er zelf ook niet helemaal achter staan.Robotyne UPD ‼️
In the eastern outskirts of Novoprokopivka, the tanks of the Armed Forces of Ukraine are like on a training ground. The operational space is without mines. The Russian 1430 regiment equipped with T-55 according to sources, is no longer on the planet. The Armed Forces are advancing
Daar zijn Leopard 2 en Challenger II tanks actief...Shabbaman schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:19:
[...]
Nee, Novoprokopivka:
[...]
Bij mij werkt de link nog gewoon, maar als hij 'm ondertussen heeft verwijderd zal hij er zelf ook niet helemaal achter staan.
Ga me niet vertellen dat die tegenover T-55 tanks kwamen te staan. Dergelijke oude tanks worden letterlijk gebruikt als doelen op trainingsgebieden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zonder mijnenveld om die arme T-55's te beschermen...DaniëlWW2 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:27:
[...]
Daar zijn Leopard 2 en Challenger II tanks actief...
Ga me niet vertellen dat die tegenover T-55 tanks kwamen te staan. Dergelijke oude tanks worden letterlijk gebruikt als doelen op trainingsgebieden.
Kan best kloppen hoor, The Russian 1430 zit rond Robotyne en was laatst aan het pronken met hun T-55 tanks. Zie deze video:DaniëlWW2 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:27:
[...]
I would like to congratulate the RU 1430th mobilized regiment on their new T-55 tanks.
— Def Mon (@DefMon3) 10 september 2023
I know these are deadly even if they are old, but I could not help laughing. 2nd Army of the world my ass. pic.twitter.com/RO1fRyV34L
Dit is echt lachwekkend. Leo2's en Challengers tegenover T55's. Dat is een oorlogsmisdaad plegen op je eigen troepen.
Link werkt ook hier gewoon hoor!Shabbaman schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:19:
[...]
Nee, Novoprokopivka:
[...]
Bij mij werkt de link nog gewoon, maar als hij 'm ondertussen heeft verwijderd zal hij er zelf ook niet helemaal achter staan.
/f/image/BHPfKabloG3l8nJdTLmrYBOq.png?f=fotoalbum_large)
(bron)
[ Voor 41% gewijzigd door Spykie op 12-09-2023 11:04 ]
Das wel mooi, voor T55 kunnen ze gewoon een HE round gebruiken ipv een speciale anti-tank/anti-armor roundDaniëlWW2 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:27:
[...]
Die T80 kon laatst met zijn ERA nog zo'n HE round stoppen tenminste.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 12-09-2023 11:08 ]
PSN
Apart. Ik heb geen Twitter account, maar kan doorgaans alle linkjes wel bekijken. Krijg hier een " Hmm...this page doesn’t exist" bericht.
Verder lijken de explosies in Sevastopol helaas wat tegen te vallen.
Enige recente filmpje is deze van Reddit (niet betrouwbaar) en lijkt meer op een brand dan werkelijk een zware explosie.vlaaing peerd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:15:
[...]
[...]
Edit: het brandstoftekort lijkt in elk geval voort te duren op Sevastopol en de Krim in het algeheel, ook Russische steden als Astrakhan, Adygea, Rostov, Stavropol, Krasnodar en Novosibirsk, Ryazan, and Samara regio lijken eronder te lijden.
Dit is een tekort voor burgers, uiteraard zullen de Russen prioritiseren op brandstof voor militaire doeleinden, maar benzine en diesel hoort tegelijkertijd wel tot de 'brood en spelen' die ze nodig hebben voor de publieke opinie.
Het is in elk geval een teken dat het een logistiek probleem is om genoeg richting de Krim te krijgen.
[ Voor 28% gewijzigd door vlaaing peerd op 12-09-2023 11:34 ]
Of het is in deze fase iets te gevoelige info ..Shabbaman schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:19:
[...]
Nee, Novoprokopivka:
[...]
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Die tanks staan er bij alsof zij smeken om uit hun lijden verlost te worden...XWB schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:40:
[...]
Kan best kloppen hoor, The Russian 1430 zit rond Robotyne en was laatst aan het pronken met hun T-55 tanks. Zie deze video:
[Twitter]

Het belangrijkste stuk vind ik 'the operational space is without mines' uit deze post.Spykie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:02:
[...]
Link werkt ook hier gewoon hoor!
[Afbeelding]
(bron)
PSN
https://nitter.net/PStyle0ne1/status/1701506168869228628 zegt ook 'Tweet nog found'.Spykie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:02:
[...]
Link werkt ook hier gewoon hoor!
[Afbeelding]
(bron)
Je kunt normaal gesproken Twitter posts bekijken door twitter.com te vervangen met nitter.net er zijn zelfs browser addons die dat rewriten (zelfde met bepaalde andere populaire websites).
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
YakuzA schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:07:
[...]
Das wel mooi, voor T55 kunnen ze gewoon een HE round gebruiken ipv een speciale anti-tank/anti-armor round
Die T80 kon laatst met zijn ERA nog zo'n HE round stoppen tenminste.
offtopic:
Dat denk ik niet.
T-55 heeft vrij dikke bepantsering en na WO2 hebben de Sovjets zeer zeker niet hun staalformules veel meer aangepast naar wat de Duitsers deden. Resultaat was beter presterende platen en minder brokken die aan de binnenkant los schoten en de bemanning het leven koste.
Verder wil je juist een beetje afstand bewaren als het kan. Waarom zou je tegenvuur willen als je letterlijk kilometers voordeel in bereik en zicht hebt? Op afstand is een KE projectiel ook veel preciezer. En met hoe beperkt de munitielading in een moderne tank is, kan je maar beter die paar KE projectielen gebruiken voor tanks en de rest voor andere doelen.
Dat denk ik niet.
T-55 heeft vrij dikke bepantsering en na WO2 hebben de Sovjets zeer zeker niet hun staalformules veel meer aangepast naar wat de Duitsers deden. Resultaat was beter presterende platen en minder brokken die aan de binnenkant los schoten en de bemanning het leven koste.

Verder wil je juist een beetje afstand bewaren als het kan. Waarom zou je tegenvuur willen als je letterlijk kilometers voordeel in bereik en zicht hebt? Op afstand is een KE projectiel ook veel preciezer. En met hoe beperkt de munitielading in een moderne tank is, kan je maar beter die paar KE projectielen gebruiken voor tanks en de rest voor andere doelen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Inmiddels bevestigd op The Guardian dat een scheepswerf op Sevastopol is geraakt.vlaaing peerd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:10:
[...]
Verder lijken de explosies in Sevastopol helaas wat tegen te vallen.
[...]
Enige recente filmpje is deze van Reddit (niet betrouwbaar) en lijkt meer op een brand dan werkelijk een zware explosie.
En dat in combinatie met dat RU blijkbaar aangaf dat er 2 schepen in het drydock beschadigd waren lijkt toch wel definitief zo.vlaaing peerd schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:12:
[...]
Inmiddels bevestigd op The Guardian dat een scheepswerf op Sevastopol is geraakt.
Tens in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9"
1 onderzeeër en 1 landingschip lagen daar.
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 13-09-2023 10:19 ]
PSN
Is dit het landingsschip dat laatst al beschadigd was met een UAV zeedrone?
[ Voor 10% gewijzigd door Ossi op 13-09-2023 11:06 ]
Het landingsschip dat beschadigd was door een zee drone ligt in Novorussisk in een droogdok.Ossi schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:54:
Is dit het landingsschip dat laatst al beschadigd was met een UAV?
Dat is dus een ander schip
Lijkt ook bevestigd?
Russian media report that during the attack on Sevastopol bay, two vessels were damaged: The Rostov-on-Don (B-237) submarine and Ropucha-class landing ship "Minsk".
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 13 september 2023
Furthermore two people died and 26 were wounded. pic.twitter.com/1uhcJgreOk
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 13-09-2023 11:00 ]
PSN
Ook GUR heeft er iets over gezegd
Wat een stunt weer zeg, geweldig.A Ukrainian military intelligence source (GUR) has told the Ukrainian press that a Russian landing ship, a submarine used to launch Kalibr cruise missiles against Ukraine, and shipyard facilities were hit as a result of the attack on Sevastopol.
— Ukraine Reporter (@StateOfUkraine) 13 september 2023
Beter hier
⚡️Photo of the 🇷🇺Russian Landing Ship "Minsk" after the attack in the temporarily occupied Sevastopol pic.twitter.com/9MokDpJny0
— 🪖Military news (@front_ukrainian) 13 september 2023
Daily driver; MB R171 SLK280
licht beschadigd
PSN
Het is natuurlijk de vraag wat de staat van het schip vooraf was. Die Mig29 die laatst onder die nieuwe afdakjes stond zag er niet veel beter uit
[ Voor 17% gewijzigd door redwing op 13-09-2023 13:23 ]
[removed]
Hoop dat die onderzeeër ook afgeschreven is. Zo een moderne Kilo class kost 300 miljoen USD. Tevens een launch platform voor kruisraketten minder
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ook niet geheel onbelangrijk; vier russen omgekomen tijdens de raketregen op Sevastopol. Friendly fire.
4 Russian soldiers were killed last night in friendly fire incident in Sevastopol, Crimea
— Visegrád 24 (@visegrad24) 13 september 2023
As Ukrainian missiles were raining down on the city's dry-docks, the Russians were told a Ukrainian sabotage team had entered the city
By mistake, the Russians started firing on their own pic.twitter.com/QniA2RGnoA
Toch een mooi teken dat de paniek onder de soldaten er goed in zit door die landing de vorige keer.mir4dor schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:58:
Ook niet geheel onbelangrijk; vier russen omgekomen tijdens de raketregen op Sevastopol. Friendly fire.
[Twitter]
En nog een bootje? Ik zeg, lekker bezig vandaag
⚡️In the northwestern part of the Black Sea, the Defense Forces of the 🇺🇦South destroyed another 🇷🇺Russian boat of the KS-701 "Tunets" type. pic.twitter.com/doyWyD0Z22
— 🪖Military news (@front_ukrainian) 13 september 2023
@mir4dor hehe altijd goed nieuws. Ik kwam nog een recent filmpje tegen waarbij friendly fire RU-RU door Ukraine mooi werd uitgespeeld. Men stoorde de RU communicatie dus die konden de arty niet vertellen te stoppen....
Geen idee uit welke regio het filmpje is. staat nu in beschrijving
Kijken op eigen risico, geblurde gewonde soldaten.
YoutubeT - Daily Mail:
Russia accidentally shell its own troops for two hours mistaking them for Ukranian soldiers
Kijken op eigen risico, geblurde gewonde soldaten.
YoutubeT - Daily Mail:
Russia accidentally shell its own troops for two hours mistaking them for Ukranian soldiers
[ Voor 3% gewijzigd door sh4d0wman op 13-09-2023 16:28 ]
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Weer een aanval op de Krim
Geolocatie hier
Gezien de beelden is daar wel iets geraakt, wellicht de vliegbasis.Crimea is on fire again. Yevpatoria it has multiple military bases, including an airfield. pic.twitter.com/Xad8ZRYb4s
— ✙ Constantine ✙ (@Teoyaomiquu) 14 september 2023
Geolocatie hier
Geolocated 3 videos already, Ukrainian forces hit something in Russian-occupied Uiutne pic.twitter.com/fJcqEc4sd5
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 14 september 2023
[ Voor 21% gewijzigd door RoD op 14-09-2023 06:36 ]
Blijkbaar een speciale AD daar geraakt:RoD schreef op donderdag 14 september 2023 @ 06:32:
Weer een aanval op de Krim
[Embed] Gezien de beelden is daar wel iets geraakt, wellicht de vliegbasis.
Geolocatie hier
[Embed]
(Triumf ken ik verder niet?)
https://www.ukrinform.net...n-yevpatoria-sources.htmlMilitary counterintelligence of the Security Service of Ukraine (SBU) and the Ukrainian Navy destroyed a Triumf air defense system in Yevpatoria, temporarily occupied Crimea, overnight into Thursday, SBU sources have told Ukrinform.
Tis iig geen goedkoop systeem:
/edit:they destroyed Russia's Triumf air defense system worth $1.2 billion
... Google verteld met dat Triumf gewoon een S400 systeem is
Wikipedia: S-400 Triumf – Wikipedia
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 14-09-2023 10:30 ]
PSN
Oekraïne is blijkbaar begonnen om de Krim te ontdoen van Russisch militair wapentuig.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Mooi doelwit vernietigd inderdaad. Zoals Noel schrijft:
Dit lijkt me weer een flinke klap voor de Russen.
The SBU and the Ukrainian Navy conducted an operation near Yevpatoria last night. SBU drones hit the "eyes" of the complex (radars and antennas). After disabling the radar, Navy units hit S300 and S400 launchers with two Neptune cruise missiles. https://t.co/yndeJ7uH1P
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 14 september 2023
Dit lijkt me weer een flinke klap voor de Russen.
ik moet altijd gniffelen als een "air defense system" wederom wordt uitgeschakeld door luchtprojectielen
Air defense system, one time use onlybarry86 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:53:
ik moet altijd gniffelen als een "air defense system" wederom wordt uitgeschakeld door luchtprojectielen
Ze kunnen in ieder geval claimen dat de luchtafweer succesvol alle kruisraketten heeft vernietigd.barry86 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:53:
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Hmm, beelden van het beschadigde schip de "Krim"
Ik heb er geen verstand van maar lijkt me aardig stuk.
⚡️🇷🇺Russian Landing ship "Minsk" after a missile attack up close pic.twitter.com/ed9eSGzv2g
— 🪖Military news (@front_ukrainian) 14 september 2023
Zoals de radiologe ooit zei na het bekijken van de foto van mijn been: “Ja, das ist kaput”mir4dor schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:06:
[Twitter]
Valt me op dat er veel roest ook te zien is, dat schip was waarschijnlijk dus al niet in al te beste conditiemir4dor schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:06:
[Twitter]
Komt dat niet gewoon door het vuur?saikol schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:19:
[...]
Valt me op dat er veel roest ook te zien is, dat schip was waarschijnlijk dus al niet in al te beste conditie
Het zal het vast veroorzaken, maar na enkele uren lijkt me nogal snel (heb daar verder geen expertise ofzo in dus als iemand het weet )schumi2004 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:25:
[...]
Komt dat niet gewoon door het vuur?
Komt door oxidatiesaikol schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:27:
[...]
Het zal het vast veroorzaken, maar na enkele uren lijkt me nogal snel (heb daar verder geen expertise ofzo in dus als iemand het weet )
bronWhen a tank is hit, often it burns fiercely; the paint is burned off; the metal gets red hot; red hot steel starts to rust ( oxidise) immediately; particularly when the air is damp or it is raining; steel from a burned tank will start to rust literally within a few minutes. After a few hours it will have a bright red coating of rust
Ben er ook geen expert in maar onbehandeld metaal roest vrij snel wanneer het in aanraking komt met zuurstof, en onbehandeld is het na een brand want alle verf zal weggebrand zijn.saikol schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:27:
[...]
Het zal het vast veroorzaken, maar na enkele uren lijkt me nogal snel (heb daar verder geen expertise ofzo in dus als iemand het weet )
Tel hierbij op de combinatie met water en het zal vast nog sneller gaan.
Satellietbeelden na de aanval op Yevpatoria:
Preliminary BDA assessment thread on successful Yevpatoria attack: tonight, videos surfaced, showing explosions in close vicinity to Yevpatoria. Satellite imagery confirms S-400 battery engagement, destroying at least one S-400 TEL near Zaozerne.
— Tatarigami_UA (@Tatarigami_UA) 14 september 2023
🧵Thread: pic.twitter.com/6Np5Ffpo7P
2/ Based on scorch marks and debris, it appears that at least one S-400 Transporter Erector Launcher (TEL) was destroyed. Typically, the S-400 complex includes a command and control center (a truck), two radar units for engagement and acquisition, and multiple TEL's pic.twitter.com/L9NHVKdkon
— Tatarigami_UA (@Tatarigami_UA) 14 september 2023
“Ukrainian marine drone allegedly hit Russian missile carrier “Samum” near Sevastopol”
https://euromaidanpress.c...er-samum-near-sevastopol/
Hopelijk snel meer info en bevestiging
https://euromaidanpress.c...er-samum-near-sevastopol/
Hopelijk snel meer info en bevestiging
Dit lijkt wel geraakt. Wordt naar de haven gesleept.
Volgens Noelreports
Volgens Noelreports
The Ukrainian drone was so 'destroyed', the Samum had to be towed back to the port.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 16 september 2023
🫠 https://t.co/aSFd42sGgD pic.twitter.com/COpNeGHpZN
[ Voor 22% gewijzigd door jjust op 16-09-2023 10:39 ]
Het blijft langzaam schaken:
RU 1429th TDF shelling AFU positions west of Robotyne. First visually confirmed sign of improving positions westward.
— imi (m) (@moklasen) 16 september 2023
Shelling Locations: 47.4461382022, 35.8159212416
47.4456481911, 35.818687341@UAControlMap @GeoConfirmed pic.twitter.com/o3pFC9hgVX
PSN
Als je de verslaglegging van de herovering van Andriivka nabij Bakhmut leest, dan lijkt het erop dat de Russen daar minder manschappen hebben gestationeerd tbv het front in Zaporozhye.
Bakhmut verliezen zou vrij catastrofaal zijn in de informatieruimte, want de verheerlijking van de Wagner groep is nog niet voorbij. Terwijl Zaporozhye meer van strategisch belang is. Er worden dus keuzes gemaakt.
Zodra er regelmatiger terreinwinsten plaatsvinden in meerdere regios zal dan een teken van algehele verzwakking van het Russische leger zijn.
Verder probeer ik wat meer te vinden over de brandstoftekorten (voor burgers). Ook dat duidt op keuzes mbt beperkte aanvoer en hopelijk zo erg dat dit uiteindelijk ook het leger treft.
Bakhmut verliezen zou vrij catastrofaal zijn in de informatieruimte, want de verheerlijking van de Wagner groep is nog niet voorbij. Terwijl Zaporozhye meer van strategisch belang is. Er worden dus keuzes gemaakt.
Zodra er regelmatiger terreinwinsten plaatsvinden in meerdere regios zal dan een teken van algehele verzwakking van het Russische leger zijn.
Verder probeer ik wat meer te vinden over de brandstoftekorten (voor burgers). Ook dat duidt op keuzes mbt beperkte aanvoer en hopelijk zo erg dat dit uiteindelijk ook het leger treft.
Explosies gemeld nabij Savastopol. We wachten weer af.
Explosions are reported near Cape Fiolent, Sevastopol. pic.twitter.com/r7RMWL25q2
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 17 september 2023
Veel meldingen daarover, met foto. Maar de foto blijkt oud te zijn. Vooralsnog alleen meldingen van locals. Meestal is het dan gewoon air defense, maar we mogen hopen dat het meer is dan dat.mir4dor schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:36:
Explosies gemeld nabij Savastopol. We wachten weer af.
[Twitter]
Het was later dan de 2 berichten hierboven, maar ook Russische bloggers van ChP Sevastopol meldden zondagavond laat explosies in het gebied van Kaap Fiolent.
Terwijl officiele RU kanalen het nog steeds houden bij rookmachines en dat alle drones zijn neergehaald. Mja.
Te vinden op Yahoo news, Reuters. Pravda heeft een (vermeende) foto van de explosie.
Vertaald uiteen lokale krant in Suspilne
Terwijl officiele RU kanalen het nog steeds houden bij rookmachines en dat alle drones zijn neergehaald. Mja.
Te vinden op Yahoo news, Reuters. Pravda heeft een (vermeende) foto van de explosie.
Vertaald uiteen lokale krant in Suspilne
Let op, ik kan niet verifieren of dit klopt in de quote, maarhet lijkt overeen te komen met andere meldingen.Ook vertelden lokale bewoners Suspilny Crimea dat de explosies om ongeveer 20.15 uur begonnen.
"De explosies begonnen omstreeks 20.15 uur. Er waren drie luide explosies en een aantal stille. Een kennis schreef dat de explosies zich in het zuiden van de stad afspeelden, richting Kaap Fiolent", aldus een buurtbewoner.
De 26th Marine Radio Engineering Unit is gestationeerd op Kaap Fiolent, waar de explosies waarschijnlijk hebben plaatsgevonden. Daarnaast is er een radiotechniekstation met 12 radarantennes.
Vanaf 19.26 uur was het verkeer op de Krimbrug tijdelijk afgesloten, zo berichtte het Telegram-kanaal met operationele informatie over de brug.
UPD: Om 21:25 uur waren er opnieuw explosies te horen.
[ Voor 54% gewijzigd door vlaaing peerd op 18-09-2023 10:04 ]
Via RU drones toch weer een bomenrij vooruitgang bevestigd:
+kaartje:
Russian infantry units attacking Ukrainian positions just outside Verbove. This confirms a further advance of Ukrainian units towards the settlement. pic.twitter.com/MGGItNPzYO
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 18 september 2023
+kaartje:
On the map for reference. pic.twitter.com/SpzSdTEj5n
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 18 september 2023
[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 18-09-2023 10:58 ]
PSN
damn je zult maar in zo'n bomenrij / loopgraaf zitten zo onder vuur genomen.YakuzA schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:10:
Via RU drones toch weer een bomenrij vooruitgang bevestigd:
[Twitter]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Kleine quote uit een artikel van de rechtse krant van Nederland die ik niet bij naam noem. Het artikel baseert zich op ISW, dus daar mag je denk ik wel enige waarde aan hechten...?
De rest van het artikel verhaalt over het belang van de inname van Klischiivka bij Bachmut, het verval van het Russische leger en hoe UA dat voor elkaar heeft gekregen.
Meer quote ik niet, aangezien het een premium artikel is. Maar ik denk dat deze quote al een opsteker is in dit topicDinsdag verschenen beelden van Oekraïense militairen die Russische loopgraven innamen voorbij Robotyne. ... In Tokmak worden in allerijl antitank-obstakels uit de Tweede Wereldoorlog geplaatst en nieuwe loopgraven aangelegd. „Het toont dat Rusland geen vertrouwen meer heeft in de eerste, noordelijke gordel en er een tweede probeert te op te trekken. Tokmak wordt de spil van verdediging.”
De rest van het artikel verhaalt over het belang van de inname van Klischiivka bij Bachmut, het verval van het Russische leger en hoe UA dat voor elkaar heeft gekregen.
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Misschien geen nieuwe informatie, maar ik vond dit een mooi kaartje van ISW van vanmiddag met een nieuw stukje donkerblauw:
Midday #Ukraine Map Update:
— Institute for the Study of War (@TheStudyofWar) 19 september 2023
Ukraine continues to advance in western #Zaporizhia Oblast.
Geolocated footage published on September 18 indicates that #Ukrainian forces have made further advances eastward into the #Russian defenses southwest of #Verbove. https://t.co/hwgxTnU2Tr https://t.co/kbABuvos9i pic.twitter.com/jk9q6Qql8j
Hier een artikel wat mogelijk wel gewoon te lezen is.Freakertje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:17:
Kleine quote uit een artikel van de rechtse krant van Nederland die ik niet bij naam noem. Het artikel baseert zich op ISW, dus daar mag je denk ik wel enige waarde aan hechten...?
[...]
Meer quote ik niet, aangezien het een premium artikel is. Maar ik denk dat deze quote al een opsteker is in dit topic
Russen versterken verdediging bij Tokmak, zeggen de Britten
Arrivals op de Krim:
(serie van 3 tweets inclusief vliegende Storm Shadow)
https://nitter.net/NOELreports/status/1704440176817152398#m
(serie van 3 tweets inclusief vliegende Storm Shadow)
https://nitter.net/NOELreports/status/1704440176817152398#m
Northeast of occupied Sevastopol near the village of Verkhnesadovoe there is an explosion. Reportedly at a military unit. pic.twitter.com/L9NrhDyXhm
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 20 september 2023
A Storm Shadow cruise missile was reportedly spotted prior to the arrival. Lovely to see this happening just like Russia terrorized Ukraine with their cruise missiles. pic.twitter.com/zS1bRHjWp6
It is reported that a military command post and a radio-/EW center of the Russian Black Sea Fleet are located at the location where the Ukrainian cruise missile arrived.
[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 20-09-2023 13:29 ]
PSN
/6. Reportedly, fire on targeted area in Verkhnesadove, near Sevastopol is still ongoing.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 20 september 2023
Plus FIRMS map shows fire signs on the territory of the Russian military base. pic.twitter.com/lMtb5YXqrd
Maar hopen dat er weer iets moois is geraakt.
De Russische reactie maakte idd wel duidelijk dat er iets moois geraakt was:user109731 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:57:
[Twitter]
Maar hopen dat er weer iets moois is geraakt.
Russian response:
"Air defense forces repelled a missile attack on Sevastopol. Now everything is calm in the city. Information on possible damage from fallen parts of downed missiles is being clarified. All operational services are working," Governor Mikhail Razvozhaev said. pic.twitter.com/Y6YfhWpMB0
PSN
De Oekraïense reactie is ook heel tevredenYakuzA schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:19:
[...]
De Russische reactie maakte idd wel duidelijk dat er iets moois geraakt was:
[Twitter]
Ukrainian StratCom confirmed it launched a successful attack on a command post of the Black Sea Fleet near Verkhnesadovoe https://t.co/vhufXFJSzc pic.twitter.com/EyhRZcWEtA
Ukrainian StratCom confirmed it launched a successful attack on a command post of the Black Sea Fleet near Verkhnesadovoe
Weer een succesvolle uitschakeling van een Ukrainse raketaanval door strategisch opgestelde russische command centers en radar installaties.YakuzA schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:19:
[...]
De Russische reactie maakte idd wel duidelijk dat er iets moois geraakt was:
[Twitter]
Ten westen van Verbove zijn nu Strykers en Marders ingezet.
Ukrainian forces have brought heavy equipment (Strykers and Marders) beyond the anti-vehicle ditch and the dragons teeth for the first time.
— George Barros (@georgewbarros) 20 september 2023
Ukrainian forces have been widening their breach of the lines for the past several weeks and may be preparing for a new push. https://t.co/k4mFWGUMAk pic.twitter.com/K0995dHYQc
A bit of a late map update today, but Ukrainian vehicles are assaulting in interesting places. https://t.co/cfFcoIiPlf pic.twitter.com/hFvXP0zjPI
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 20 september 2023
Ziet eruit alsof ze zwaar onder vuur worden genomen. Hopelijk vallen de verliezen mee.user109731 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 02:46:
[Twitter][Twitter]
/f/image/UWwKbF5dkN84rumpG8f4MrxK.png?f=fotoalbum_large)
Ik kijk niet regelmatig naar de firms data, maar worden die plaatsen rechtsboven Verbove vaker onder vuur genomen? Of was dit allemaal om dekking te geven aan de opmars van voertuigen? Ik zou bijna denken (of hopen) dat UA het gebied wat meer in de breedte wil gaan veroveren om zo ook Verbove van meerdere kanten aan te kunnen vallen.
Geen tanks... is dit dan een "recon in force"?
Nog even ter vergelijking, dit zijn de geregistreerde branden van 1 t/m 19 september:
:fill(white):strip_exif()/f/image/g5oXluanoPq2Jtw9by3dhszL.png?f=user_large)
En dit zijn de branden op 20 september:
:fill(white):strip_exif()/f/image/zxlq3k9WGJtVxKuXOtsPYKv3.png?f=user_large)
Dat is dus wel van een andere orde.
[edit] Dit betreft overigens de plaatsen Luhivs'ke en Novofedorivka.
:fill(white):strip_exif()/f/image/g5oXluanoPq2Jtw9by3dhszL.png?f=user_large)
En dit zijn de branden op 20 september:
:fill(white):strip_exif()/f/image/zxlq3k9WGJtVxKuXOtsPYKv3.png?f=user_large)
Dat is dus wel van een andere orde.
[edit] Dit betreft overigens de plaatsen Luhivs'ke en Novofedorivka.
[ Voor 6% gewijzigd door 3raser op 21-09-2023 09:06 . Reden: Plaatsnamen toegevoegd ter verduidelijking. ]
Dit fimpje staat onder het bericht wat je deelt.user109731 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 02:46:
[Twitter]
🇺🇦 Robotyne … they’re still stuck in that “kill zone”
— Lord Bebo (@MyLordBebo) 20 september 2023
https://t.co/g2u7Y3Kibf
het lijkt alsof er aardig wat dingen in brand staan.
Alleen in Russian fashion kan je weer niks zien wat er in de brand staat.
Maar als dit hetzelfde gebied is waar de Strykers/Marders reden, is het ook geen goed teken
Aan de bebossing (hier meer) en de locatie Robotyne vs Verbove zal dit een andere locatie zijn idd.TrekDr0p schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:25:
[...]
Dit fimpje staat onder het bericht wat je deelt.
[Twitter]
het lijkt alsof er aardig wat dingen in brand staan.
Alleen in Russian fashion kan je weer niks zien wat er in de brand staat.
Maar als dit hetzelfde gebied is waar de Strykers/Marders reden, is het ook geen goed teken
PSN
Klinkt als een geslaagde aanval al is het nog niet helemaal duidelijk wat er zoal geraakt is.
🌟 Last night, there was an attack on the Saki military airbase in Crimea. Drones overwhelmed Russian air defense and subsequently, Neptune missiles were launched against the aircraft there. Russian channels report substantial material damage and over 30 military casualties. ⚔️ pic.twitter.com/vRBvWCqpKw
— Astraia Intel (@astraiaintel) 21 september 2023
Ben idd benieuwd, stonden daar nog aardig wat vliegtuigen geparkeerd volgens cnn:
YakuzA in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9"
YakuzA in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9"
PSN
Progressie van de afgelopen week:

AFU have continued to advance east and west of Robotyne the last week. The main focus is still to widen the penetration of the Surovikin line. pic.twitter.com/tAztlfeS3o
— Def Mon (@DefMon3) 21 september 2023
Better view of the Verbove section. I think AFU will continue to clear follow the trenches in to the east and south slowly expanding their salient. pic.twitter.com/TTrQ5zhNqL
I forgot to mention AFU took control of about 20km2 during the last week in the Robotyne area.
Dat laatste bericht geeft goed aan dat ondanks dat het lijkt alsof er weinig gebeurt, er toch wel de nodige uitbreiding is. 20km2 is gezien de tegenstand niet niks.
Deze was in ieder geval raak
Beelden in tweet.Aftermath of the Ukrainian strike at the Black Sea fleet command post near Sevastopol. Comparison of the @planet satellite imagery captured on Aug. 22 and Sep. 21. Russia claimed that all the rockets were intercepted, and the smoke seen on the video was caused by a burning grass. pic.twitter.com/p7jTlFv8U6
— Mark Krutov (@kromark) 21 september 2023
Ik heb al een hele tijd niks meer gehoord over het front bij Urozhaine waar ze een maand geleden nog voortgang aan het maken waren. Is UA volledig gestopt met proberen daar door te breken?
RU morgen: "hal is niet geraakt, we zijn bezig met renovatie van de basis"RoD schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:09:
Deze was in ieder geval raak
[Embed] Beelden in tweet.
Nog een explosie bij Sevastopol
Groot aantal aanvallen de laatste dagen.Seems like a big explosion. pic.twitter.com/PyaXAWJroq
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 21 september 2023
BELBEK STRIKE /PRELIMINARY/ Overhead imagery reveals blast and fire effected multiple aircraft at the Russian Naval Air Station at Belbek in occupied Crimea. Damage to Su-30 and Su-24 strike fighters is evident, as well as damage to at least two other aircraft, type… pic.twitter.com/Mp7uq8fB9I
— Chuck Pfarrer | Indications & Warnings | (@ChuckPfarrer) 21 september 2023
Flinke damage

Helaas opnieuwe uitgekouwde beelden van vorig jaar.
[ Voor 14% gewijzigd door TrekDr0p op 22-09-2023 15:21 ]
Nog niets officieel bevestigd denk ik want er staan gaan nieuwe vernietigde vliegtuigen op de dagelijkse lijst.
Thombias in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9"
Alleen was de aanval gisteren op Saki en niet op Belbek...
Belbek was de 20steShabbaman schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:30:
[...]
Alleen was de aanval gisteren op Saki en niet op Belbek...
Saki de 21ste.
Het toont aan hoe hoog het tempo ligt en hoe veel Rusland momenteel verliest.
Oekraïne heeft dezelfde techniek als Rusland maar past die door grotere precisie te hebben veel beter toe. Eerst drones om de AA bezig te houden en dan de precisie raketten. Je kan als Rusland dan wel die drones negeren maar ook die hebben payloads.
Rusland kan dit niet zo goed nadoen omdat hun raketten niet precies genoeg zijn. Ik weet eigenlijk niet hoe Rusland dit kan counteren. Ik vermoed dat Oekraïne dit truukje blijft toepassen iedere nacht zolang er doelen zijn die zich lonen en ze voorraad hebben. En ik vermoed dat Rusland waarschijnlijk niet meer keuze heeft dan 'slikken'.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Scherp. Excuus.
The Enforcer heeft beeld van Oekraïne waarbij ze een noodbrug over een anti-tank gracht hebben gelegd en vervolgens met zwaar geschut richting Verbove rijden.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Zo te zien toont hij dit filmpje:asing schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:51:
[YouTube: Ukraine SWARMS Russian Lines, Defenses Crumble? Breaking News With The Enforcer]
The Enforcer heeft beeld van Oekraïne waarbij ze een noodbrug over een anti-tank gracht hebben gelegd en vervolgens met zwaar geschut richting Verbove rijden.
user109731 in "Zaporizhzhia front + de Krim"
PSN
Zolang Oekraine voorraden heeft kan rusland hier weinig aan doen. Ze hebben te weinig (goede) AA om alles te bewaken tegen drones en raketten. Daarbij blijkt ook dat de AA niet tegen alles werkt wat weer betekent dat Oekraine nu eerst wat drones stuurt om de AA te vinden, dan de AA uitschakelt om dan met drones/raketten de rest aan te vallen. Ik verwacht dat dit gaat betekenen dat de russen hun vliegtuigen nog verder het land in zullen gaan zetten wat zorgt voor een flink minder effectief gebruik. Zeker deze aanvallen van de laatste paar dagen laten wel zien dat rusland echt problemen begint te krijgen met hun eigen verdediging.Auredium schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:41:
[...]
Belbek was de 20ste
Saki de 21ste.
Het toont aan hoe hoog het tempo ligt en hoe veel Rusland momenteel verliest.
Oekraïne heeft dezelfde techniek als Rusland maar past die door grotere precisie te hebben veel beter toe. Eerst drones om de AA bezig te houden en dan de precisie raketten. Je kan als Rusland dan wel die drones negeren maar ook die hebben payloads.
Rusland kan dit niet zo goed nadoen omdat hun raketten niet precies genoeg zijn. Ik weet eigenlijk niet hoe Rusland dit kan counteren. Ik vermoed dat Oekraïne dit truukje blijft toepassen iedere nacht zolang er doelen zijn die zich lonen en ze voorraad hebben. En ik vermoed dat Rusland waarschijnlijk niet meer keuze heeft dan 'slikken'.
En rusland kan dit inderdaad niet terug doen, al was het maar omdat het hun informatievoorziening overduidelijk veel slechter is, hun raketten zijn niet precies genoeg en daarnaast krijgt Oekraine steeds betere AA waar rusland geen antwoord op heeft.
[removed]
Normaal is The Enforcer heel erg actueel. Ik had dus gecheckt of het bericht ergens sinds donderdagmiddag was gepost. Het was echter in de nacht al gepost, dus het filmpje is ergens van woensdag of ervoor.YakuzA schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:05:
[...]
Zo te zien toont hij dit filmpje:
user109731 in "Zaporizhzhia front + de Krim"
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik vind het iig wel een goed youtube filmpje wat context geeft bij de beeldenasing schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:22:
[...]
Normaal is The Enforcer heel erg actueel. Ik had dus gecheckt of het bericht ergens sinds donderdagmiddag was gepost. Het was echter in de nacht al gepost, dus het filmpje is ergens van woensdag of ervoor.
PSN
Ik denk dat dit gewoon verdere voorbereiding is. Door het aanvallen van de Russische luchtmacht krijgen de Leopards meer vrij spel. Dit zet dan weer extra druk aan het front voor de Russen. Bedankt ook dat iedere straaljager verkocht wordt door Rusland voor 18 Miljoen dus er gaat nogal wat Dollars in rook op bij zo'n aanval. Dollars die moeilijk zijn te vervangen want straaljagers zijn aardige high-tech speeltjes.redwing schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:15:
[...]
Zolang Oekraine voorraden heeft kan rusland hier weinig aan doen. Ze hebben te weinig (goede) AA om alles te bewaken tegen drones en raketten. Daarbij blijkt ook dat de AA niet tegen alles werkt wat weer betekent dat Oekraine nu eerst wat drones stuurt om de AA te vinden, dan de AA uitschakelt om dan met drones/raketten de rest aan te vallen. Ik verwacht dat dit gaat betekenen dat de russen hun vliegtuigen nog verder het land in zullen gaan zetten wat zorgt voor een flink minder effectief gebruik. Zeker deze aanvallen van de laatste paar dagen laten wel zien dat rusland echt problemen begint te krijgen met hun eigen verdediging.
En rusland kan dit inderdaad niet terug doen, al was het maar omdat het hun informatievoorziening overduidelijk veel slechter is, hun raketten zijn niet precies genoeg en daarnaast krijgt Oekraine steeds betere AA waar rusland geen antwoord op heeft.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Het grootste issue is dat dit gepost is door Chuck
Ladies and gentlemen, allow me to introduce Chuck, the individual who can examine the same satellite image twice and portray it as two distinct occurrences. And, don’t forget, the previous instance involved ATACMS!
— Benjamin Pittet (@COUPSURE) 22 september 2023
A Navy SEAL explains. https://t.co/otNrXpGoZj pic.twitter.com/uTAKfTzc78
Het plaatje dat hij gebruikt is van 14-08-22!
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 22-09-2023 11:24 ]
PSN
Zojuist is er weer een flinke aanval geweest op de Krim / Sevastopol met oa kruisraketten. Volgens verschillende bronnen op twitter was het hoofdkwartier van de Zwarte Zee vloot het doel:
Ukraine is in the process of conducting another missile attack on the port in Sevastopol, temporarily occupied Crimea.🇺🇦
— Jimmy Rushton (@JimmySecUK) 22 september 2023
Multiple explosions and incoming cruise missiles have been reported by locals. pic.twitter.com/SEbqjgzr3n
Dat betekent, stam + t .
Deze was ook goed raak
Edit, hier wat bewegend beeld⚡️This is what the headquarters of the Black Sea Fleet of the 🇷🇺Russian Federation looks like after the meeting with the 🇺🇦Ukrainian Storm Shadow cruise missile pic.twitter.com/r8kvIWfjvW
— 🪖Military news (@front_ukrainian) 22 september 2023
Heavy explosion inside Russian-occupied Sevastopol. It appears that the Black Sea Headquarters has been hit.
— (((Tendar))) (@Tendar) 22 september 2023
Source: https://t.co/kMv24OXyK3#Ukraine #Crimea #Sevastopol pic.twitter.com/hzMk1yfaom
[ Voor 32% gewijzigd door RoD op 22-09-2023 12:56 ]
Komt inderdaad wel overeen met wat ik wat eerder al aangaf. Zolang Oekraïne voorraad heeft zal Rusland een hoop van hun betere en duurdere spul in de krim gaan verliezen. Moet je ook even erbij stil staan dat de Krim nog niet is afgesloten door het landoffensief. Dit toont eigenlijk ook wel aan waarom dat schiereiland niet goed te houden valt als het is afgesloten.Apache4u schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:39:
Zojuist is er weer een flinke aanval geweest op de Krim / Sevastopol met oa kruisraketten. Volgens verschillende bronnen op twitter was het hoofdkwartier van de Zwarte Zee vloot het doel:
[Embed]
Daarom kan ik de twijfel bij de VS om ATACMS te leveren echt niet goed duiden. Een f16 lijkt me een grotere escalatie en Storm Shadow is ook al geleverd. Met het oog op de komende verkiezingen lijkt het me juist in het voordeel van de huidige Amerikaanse regering als deze oorlog zo snel mogelijk afgelopen is. Daarnaast zal, als blijkt dat ATACMS een succes is, de Amerikaanse wapenindustrie er garen bij spinnen.Auredium schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:55:
[...]
Komt inderdaad wel overeen met wat ik wat eerder al aangaf. Zolang Oekraïne voorraad heeft zal Rusland een hoop van hun betere en duurdere spul in de krim gaan verliezen. Moet je ook even erbij stil staan dat de Krim nog niet is afgesloten door het landoffensief. Dit toont eigenlijk ook wel aan waarom dat schiereiland niet goed te houden valt als het is afgesloten.
Dat betekent, stam + t .
Voor de wapenindustrie weet ik niet zo, er rollen maar 500 atacms per jaar van de productielijn, terwijl ze voor de reguliere GMLRS een veel hogere productie hebben tussen de 6k en 14k (momenteel waren ze in gesprek over een nieuwe productielijn in Polen) en die zullen ze dan ook liever exporteren.Apache4u schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:45:
[...]
Daarom kan ik de twijfel bij de VS om ATACMS te leveren echt niet goed duiden. Een f16 lijkt me een grotere escalatie en Storm Shadow is ook al geleverd. Met het oog op de komende verkiezingen lijkt het me juist in het voordeel van de huidige Amerikaanse regering als deze oorlog zo snel mogelijk afgelopen is. Daarnaast zal, als blijkt dat ATACMS een succes is, de Amerikaanse wapenindustrie er garen bij spinnen.
PSN
Waarom is dat in het voordeel van de huidige Amerikaanse regering?Apache4u schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:45:
[...]
Daarom kan ik de twijfel bij de VS om ATACMS te leveren echt niet goed duiden. Een f16 lijkt me een grotere escalatie en Storm Shadow is ook al geleverd. Met het oog op de komende verkiezingen lijkt het me juist in het voordeel van de huidige Amerikaanse regering als deze oorlog zo snel mogelijk afgelopen is. Daarnaast zal, als blijkt dat ATACMS een succes is, de Amerikaanse wapenindustrie er garen bij spinnen.
[edit]RoD schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:54:
Deze was ook goed raak
[Embed] Edit, hier wat bewegend beeld
[Embed]
Zelfde foto

[ Voor 18% gewijzigd door XWB op 22-09-2023 14:55 ]
I stand corrected. Bizar ik weet ook gewoon niet meer wie ik nu moet geloven op X.YakuzA schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:22:
[...]
Het grootste issue is dat dit gepost is door Chuck
[Twitter]
Het plaatje dat hij gebruikt is van 14-08-22!
Nou misschien krijgen we nog echte satelliet beelden van de laatste 2 aanvallen op de vliegvelden.
Onbetrouwbare bronnen (Oekraïners op fora) melden ook explosies in Simferopol, Rozdolne en Sakas. Dat ligt zo ver uit elkaar dat het dan niet om dezelfde explosies zou moeten gaan.
Ben nu naarstig op zoek naar wat betrouwbare links.
Edit: Een tweet gevonden, maar nog geen nieuwsartikelen. Kan niks bevestigen over de betrouwbaarheid van deze gast:
https://twitter.com/AndyS...tatus/1705191282123915726
Rozdolne lijkt me te ver van Sevastopol als het gaat om dezefde explosies, maar tot zover geen meldingen over schade daar.
Ben nu naarstig op zoek naar wat betrouwbare links.
Edit: Een tweet gevonden, maar nog geen nieuwsartikelen. Kan niks bevestigen over de betrouwbaarheid van deze gast:
https://twitter.com/AndyS...tatus/1705191282123915726
Rozdolne lijkt me te ver van Sevastopol als het gaat om dezefde explosies, maar tot zover geen meldingen over schade daar.
[ Voor 39% gewijzigd door vlaaing peerd op 22-09-2023 17:01 ]
je zou bijvoorbeeld op liveuamap oid kunnen kijken, en de kaartjes per dag vergelijken.Avalaxy schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:34:
Ik heb al een hele tijd niks meer gehoord over het front bij Urozhaine waar ze een maand geleden nog voortgang aan het maken waren. Is UA volledig gestopt met proberen daar door te breken?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor