Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Een statement van Defence Intelligence of Ukraine:
Message.

The exchange of prisoners was supposed to take place today, but it did not take place.

24 January 2024

According to the Russian side, this happened as a result of the downing of a Russian Il-76 aircraft, which was allegedly carrying our prisoners.

Currently, Ukraine does not have reliable and comprehensive information about who was on board the aircraft and in what number.

For its part, Ukraine has fulfilled all the arrangements for the proper preparation of the exchange. The Russian captured servicemen were delivered on time to the agreed place for the exchange, where they were kept safe.
According to the agreements, the security of our defenders was to be ensured by the Russian side. At the same time, the Ukrainian side was not informed of the need to ensure the security of the airspace in the area of the city of Belgorod within a certain period of time, as had been done repeatedly in the past.

Ukraine was not informed about the number of vehicles, routes and forms of delivery of prisoners. It is known that prisoners are delivered by air, rail and road.

This may indicate deliberate actions by Russia aimed at endangering the lives and safety of prisoners.

The landing of a transport aircraft within a 30-kilometre combat zone cannot be safe and should in any case be discussed by both sides, as otherwise it puts the entire exchange process at risk.

Therefore, this may be a planned and deliberate action by Russia to destabilise the situation in Ukraine and weaken international support for our country.
bron: https://gur.gov.ua/conten...y-iakyi-ne-vidbuvsia.html

Lastig om tussen de regels te lezen. Het zou oprecht kunnen dat ze er niets mee te maken hebben, het zou ook kunnen dat ze het wel hebben neergeschoten. Wat zou de normale procedure zijn? Worden die routes en transportmethodes normaal wel goed aangegeven?

[edit: spuit 11 zie ik nu]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
jgj82 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:53:
[...]

Want? Jij hebt een idee hoe een SAM-vluchtpatroon is? En als dat filmpje inderdaad van dit incident was kan ik je vertellen dat die missile verticaal van boven kwam. En AA bestaat niet. Het is AAA als in kanonnen of SAM als in geleide wapens.
Je kunt zien hoe hoog de plof zit en er zijn al posts te vinden waarbij ze de plof vergelijken met ontploffingen die gezien zijn bij andere vliegtuigen. Dat gecombineerd geeft dat het AA is dat relatief dichtbij moet staan. Gezien de plek waar het is gebeurd kom je dan of op AA van UA dichtbij de grens of friendly fire (mede gezien er een luchtwaarschuwing was even voor de crash)
En AA wordt gebruikt voor alle Anti-Air dus dat bestaat wel degelijk, alleen is het wat minder specifiek.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:40
Fiber schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Op zich helemaal mee eens, maar ik zie die Russen er voor op aan dat ze expres 65 POW's in een vliegtuig hebben gezet en dat expres hebben laten neerschieten, gewoon omdat het kan en omdat Oekraïne nu iets meer moet nadenken voordat ze zomaar een vrachtvliegtuig vol met Shahed's neerhalen... O-)
Daar geloof ik eerlijk gezegd niets van; het kost de russen een vliegtuig en het kost ze een aantal piloten. En laatst genoemde worden steeds schaarser.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:31:
Gezien de richting van het vliegtuig toen ie geraakt werd is het idd twaddle:
[YouTube: Update on IL-76 Shot Down: Geolocation Shows it Heading AWAY From Belgorod, Faked Passenger List]
Steeg dus net op van Belgorod richting Moskou. En was daarvoor net uit Iran aangekomen schijnbaar.
Dat laatste (Steeg dus net op van Belgorod richting Moskou) zie ik niet perse terug in de video, alleen dat het vliegtuig op het moment van het incident naar het Noordoosten vloog, niet per se opstijgend.
Nu is het, afhankelijk van de windrichting, niet heel vreemd om eerst een stad/vliegveld voorbij te vliegen (in de verkeerde richting dus), om daarna om te keren richting het vliegveld.

Nu heb ik niet de mogelijkheid om het hele videotje te beluisteren, dus misschien heb ik wat cruciaals gemist hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 21:51
als ik kijk naar die video lijkt het me dat de Ilyushin op is gestegen vanaf baan 11 op Belgorod en snel na opstijgen een linker bocht heeft gemaakt. Ook dat is wel logisch gezien de de Oekraïense grens richting het zuiden. Daarbij zul je zo snel als mogelijk richting het noorden/noord oosten willen gaan om buiten AA van ukraine te blijven.

vliegpad en hoogte van de AA resten op video lijken ook wel te kloppen met een redelijk typisch klimpad van een IL-76.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Fly-guy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:04:
[...]

Dat laatste (Steeg dus net op van Belgorod richting Moskou) zie ik niet perse terug in de video, alleen dat het vliegtuig op het moment van het incident naar het Noordoosten vloog, niet per se opstijgend.
Nu is het, afhankelijk van de windrichting, niet heel vreemd om eerst een stad/vliegveld voorbij te vliegen (in de verkeerde richting dus), om daarna om te keren richting het vliegveld.

Nu heb ik niet de mogelijkheid om het hele videotje te beluisteren, dus misschien heb ik wat cruciaals gemist hierover.
Volgens Noel is het geolocated dat het toestel vloog vanaf Belgorod;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
mir4dor schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:26:
[...]

Volgens Noel is het geolocated dat het toestel vloog vanaf Belgorod;
[Twitter]
Dat zeg ik, het vloog van het vliegveld weg, maar dat zegt niet dat het daar ook opgestegen is.

Als je op flightradar oid kijkt, zie je dat op veel vliegvelden het normaal is om eerst voorbij het vliegveld te vliegen om daarna om te keren.
In het geval van bv Schiphol is het eerst langs de kust naar het noorden om dan bij Castricum om te draaien en naar het zuiden te landen.

Ik zie nergens dat het vliegtuig ook daadwerkelijk hoger ging vliegen, m.a.w. echt opsteeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Fly-guy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:32:
[...]

Dat zeg ik, het vloog van het vliegveld weg, maar dat zegt niet dat het daar ook opgestegen is.

Als je op flightradar oid kijkt, zie je dat op veel vliegvelden het normaal is om eerst voorbij het vliegveld te vliegen om daarna om te keren.
In het geval van bv Schiphol is het eerst langs de kust naar het noorden om dan bij Castricum om te draaien en naar het zuiden te landen.

Ik zie nergens dat het vliegtuig ook daadwerkelijk hoger ging vliegen, m.a.w. echt opsteeg.
Vloog weg van - stijgt op van. Daar zit inderdaad een verschil. Ik heb je bericht niet aandachtig genoeg gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Van Julian Röpcke. Nog even wachten op de waarheid dus.

Geen naamsverbasteringen, ongeacht je mening over die persoon

[ Voor 28% gewijzigd door polthemol op 25-01-2024 07:10 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:30

_Eend_

🌻🇺🇦

Brent schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:52:
[...]

In het spelen van 5D chess zou ik deze zeker toepassen: steunen van de separatisten daar. Die mensen zouden veel winnen als staatje in de EU. En wij als verwijderen van een strategische zwakke plek, maar ook het binnenboord halen van Russisch-taligen. We hebben er al een paar in Letland, maar omdat daar ook Letten wonen (:P) ligt het gevoelig. Als eigen staatje zouden er geen problemen met de taal zijn, of overname. Althans, we zouden het omgekeerd moeten gebruiken: als baken dat 'Russen' niet in Rusland hoeven wonen, waarmee de Russkiy Mir wordt ondermijnt. Tweedens als native-speakers die nieuwszenders zouden kunnen onderhouden die in Rusland woonachtige Russen van een onafhankelijk(ere) bron zouden voorzien.

Als we ze helemaal nijdig willen maken, herkennen we het als successor state en maken we er de EU hoofdstad van :+

Tot zover mijn alt.hist :P
Zoiets als de Peoples Republic of China en de Republic of China? (Taiwan dus :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:35

Crp

Als er daadwerkelijk een ruil zou plaatsvinden, waar ging het vliegtuig met POW’s dan naartoe?
Want ik begreep dat het juist net was opgestegen?

https://x.com/julianroepc...&t=36wMl5qLRgEDc_Q8lJOmyA

[ Voor 43% gewijzigd door Crp op 24-01-2024 22:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
Crp schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:04:
Als er daadwerkelijk een ruil zou plaatsvinden, waar ging het vliegtuig met POW’s dan naartoe?
Want ik begreep dat het juist net was opgestegen?
De woorden van een dwangmatige leugenaar fileren is sisyfusarbeid: de steen rolt altijd weer net onder de top terug naar beneden. The only winning move is not to play. Ruisige bronnen moet je schrappen en imputeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 24-01-2024 22:20 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mir4dor
En de volgende raffinaderij/opslag geraakt. Altijd prettig om zo de nacht te beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:37

ManiacsHouse

Scheisse!

Yakolev schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:38:
[Twitter]
Van Julian Röpcke. Nog even wachten op de waarheid dus.
Ach heden nu is het Rode Kruis wel ineens van harte welkom natuurlijk ;w

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 25-01-2024 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

mir4dor schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:37:
En de volgende raffinaderij/opslag geraakt. Altijd prettig om zo de nacht te beginnen :)
[Twitter]
Jammer dat het daar niet vriest. Anders is enkele dagen aan bluswater spuiten goed voor een dikke ijsplaat dat uitzet en de buizen, apparatuur, infrastructuur,... kapot maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11
ManiacsHouse schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:29:
[...]

Ach heden nu is het Rode Kruis wel ineens van harte welkom natuurlijk ;w
Ik zat CVR te bekijken, die had er een filmpje over. Niet nodig te linken want hij had zichzelf niet goed geïnformeerd. Anyway : hij meldde dat het in gevaar brengen van POWs een oorlogsmisdaad is. Zoals de bron hierboven vermeldde werd Oekraïne steeds netjes ingelicht over de verplaatsing van de POWs maar deze keer dus niet.

Met andere woorden, de Russen nodigen dan het rode kruis uit op een plaats delict.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Nog niemand die de naam Boris Nadezjdin had genoemd? Blijkbaar is er iemand die presidentskandidaat wil worden en tevens openlijk de oorlog in Oekraine tegen spreekt. Duizenden mensen staan in de rij om hem die kans te geven want hij heeft 100.000 handtekeningen nodig.

https://nos.nl/artikel/25...n-tegenstander-van-poetin

Voor mij is die man nu al een held. Je moet maar durven. Hij zal binnenkort wel ergens uit een raam vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
3raser schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:59:
Nog niemand die de naam Boris Nadezjdin had genoemd? Blijkbaar is er iemand die presidentskandidaat wil worden en tevens openlijk de oorlog in Oekraine tegen spreekt. Duizenden mensen staan in de rij om hem die kans te geven want hij heeft 100.000 handtekeningen nodig.

Voor mij is die man nu al een held. Je moet maar durven. Hij zal binnenkort wel ergens uit een raam vallen.
Hij krijgt waarschijnlijk een whopping 1% van de stemmen zodat Putin kan zeggen 99% staat achter mij. :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:51

Fantastisch zeg dat Poetin de russen de kans geeft hun stem te laten horen.

/s

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Tens schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:03:
[...]

Hij krijgt waarschijnlijk een whopping 1% van de stemmen zodat Putin kan zeggen 99% staat achter mij. :?
En daarna zit hij in de cel naast Navalny.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Spykie schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:09:
[...]

/s
Dat niet alleen. Hij geeft de mensen de kans te laten zien dat ze niet achter de oorlog staan. Natuurlijk wordt deze man nooit president maar hij zorgt er wel voor dat de mensen hun standpunt kunnen laten zien waar ze dat op straat niet mogen.

Dus je kan wel sarcastisch doen maar dit is volgens mij alleen maar goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Spykie schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:09:
[...]

/s
Ze claimen een democratie te zijn. Anders had je ook geen verkiezingen nodig. Het is in zoverre een democratie dat de regels je in staat stellen om je kandidaat te stellen.

Dat was stap 1 van denk ik heel veel stappen. Uiteindelijk zal er ergens een touwtje gespannen zijn om de kandidaat uit de strijd te halen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

asing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:00:
[...]

Ze claimen een democratie te zijn. Anders had je ook geen verkiezingen nodig. Het is in zoverre een democratie dat de regels je in staat stellen om je kandidaat te stellen.

Dat was stap 1 van denk ik heel veel stappen. Uiteindelijk zal er ergens een touwtje gespannen zijn om de kandidaat uit de strijd te halen.
Zelfs de Russen zelf geloven daar in idd:
Vrees
Ondanks de lange rijen vrezen sommige aanhangers dat hun kandidaat nog uitgesloten zou kunnen worden van deelname aan de presidentsverkiezingen, zelfs na het verzamelen van voldoende handtekeningen.

“Om eerlijk te zijn geloof ik niet dat we onze kandidaat op de stembiljetten zullen zien”, vertelde een dame die eveneens in de rij stond.
Tens schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:03:
[...]

Voor dat doel heeft hij al een andere ‘oppositie’ gemaakt die hem steunt.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2024 11:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

:z
Rusland gaat de VNSC weer bij elkaar roepen ivm hun neergehaalde vliegtuig...

Om weer te klagen dat het niet toegestaan is voor een land waar ze zelf oorlog tegen voeren en dagelijks burgers terroriseren om iets terug te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2024 11:21 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:03:
[...]

Zelfs de Russen zelf geloven daar in idd:

[...]

[...]

Voor dat doel heeft hij al een andere ‘oppositie’ gemaakt die hem steunt.
Er is een deal gemaakt voor gevangenen uit te wisselen en Rusland gaat claimen dat zij alsnog recht hebben om hun soldaten terug te krijgen omdat zij er niets aan kunnen doen dat Oekraïne hun vliegtuig heeft neergeschoten met de Oekraïense soldaten.

De Russische bedoelingen hiervan zijn meervoudig:
- Pogen hun soldaten terug te krijgen terwijl Oekraïne niets krijgt want dood.
- Pogen Oekraïne in een slecht daglicht te stellen want rechten van de mens worden geschonden (of oorlogsrecht iets in die richting)
- Oekraïne publiekelijk in te wrijven dat ze een vliegtuig hebben neergeschoten met hun eigen soldaten
- Internationale verontwaardiging veroorzaken richting Oekraïne.

De beste verdediging hierop is gewoon constant hameren dat Rusland niet gecommuniceerd heeft dat er een vliegtuig onderweg was met Oekraïense soldaten. Als dit stellig en constant wordt gedaan door Oekraïne en de media (en dat laatste is bijna onmogelijk want clickbait levert geld op) zal Rusland draaien naar 'er moet een communicatieprobleem zijn opgetreden' met wat vals bewijs en dan was het 'een tragisch ongeluk als gevolg van omstandigheden'.

Dit hele 'stap naar de VN' van Rusland is gewoon om te verhinderen dat de media het volgende week is vergeten en een zwakke poging er mss nog een extra slaatje uit te slaan.
De beste reactie voor ons is helaas met onze ogen te rollen en de zaak verder te negeren. De pers zal dat helaas niet doen.

Ruslands MO is zo doorzichtig dan het weerbericht van afgelopen week nog meer onverwachte wendingen voor mij maakt dan dat land. Gewoon uitgaan van het meest doortrapte en je hebt gelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Auredium op 25-01-2024 11:29 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Igor Girkin is veroordeeld tot 4 jaar gevangenisstraf.

Volgens mij was hij opgepakt om kritiek op Putin/regime doordat de SMO niet voorspoedig verliep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gise schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:27:

Volgens mij was hij opgepakt om kritiek op Putin/regime doordat de SMO niet voorspoedig verliep.
Jupz:
Igor Girkin, a prominent Russian pro-war blogger who criticized President Vladimir Putin’s handling of the war on Ukraine, has been found guilty on extremism charges and sentenced to four years in prison by a Moscow court.
https://edition.cnn.com/2...l-verdict-intl/index.html
His detention came weeks after the failed rebellion by Wagner mercenaries in Russia, a period in which Putin’s grasp on power appeared to be more fragile than ever.

Girkin is among the best-known of Russia’s “milbloggers,” a group of war correspondents who support the invasion but have grown increasingly critical of the military’s faltering operations in Ukraine, and pushed for a harsher approach.

He co-founded an ultra-nationalist political group called the Angry Patriots Club last spring, and told Reuters that Russia was “on the cusp of very grave internal political changes of a catastrophic character.”

[ Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2024 12:34 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
gise schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:27:

Raadt eens wie er niet meedoet met de 2024 presidentsverkiezingen :+ ....

Ligt het aan mij of is deze straf mild voor Russische begrippen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

De beste man zit al sinds het begin van de oorlog in de televisiestudio's van het propaganda-apparaat om de rol te spelen van tegengeluid, tussen de idioten die roepen om kernwapens en totale genocide. Kijk op nitter de feeds door van Julia Davies.

Spoel maar even door. Nadezjdin haalt 4% bij de verkiezingen of welk percentage het Kremlin nu ook maar vaststelt. De mensen hebben even hun uitlaatklep gehad, en zijn meteen gedemoraliseerd. Om dat laatste is het te doen, wat ik je brom.

Echte oppositie wordt namelijk niet toegestaan. Angry patriot Girkin is bijvoorbeeld iemand die het wel serieus meent, en die gaat daarom de gulag in.

Wat ik veel wonderlijker vind is dat ik niet zie dat de pers deze mechaniek herkent. Propaganda heeft leugens nodig maar draait daar niet om. Het gaat om verwarren, demoraliseren en initiatief doden door het opvoeren van een spel waarbij het lijkt alsof er sprake is van debat/uitingsvrijheid.

Als Nadezjdin mee mag doen met de verkiezingen, dan kan je ervan uitgaan dat hij geen werkelijke aspiraties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

asing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Vier jaar is lang genoeg om hem te rekruteren voor de SMO en bij Adiivka in de eerst golf van een human wave aanval mee te sturen. Enigszins Russische ironie waarbij iemand met kritiek op Poetin zijn leven moet geven voor diezelfde man.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

Verlengen van de straf is een kwestie van een kort telefoontje vanuit het Kremlin. Zie Navalny.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:44

Uit het artikel: "Volgens Poetins campagneteam zijn inmiddels 2,5 miljoen handtekeningen verzameld voor de zittende president. Maar dat heeft nergens geleid tot lange rijen. Poetins woordvoerder Dmitri Peskov liet vandaag weten dat het Kremlin in Nadezjin geen rivaal ziet." :+

Alles is fake / georkestreerd. Dit is dan inderdaad de partij/man van het tegengeluid, en met 4% of een ander laag aantal kan het Kremlin dan laten zien dat er inderdaad af en toe een tegengeluid is, maar dat veruit de meerderheid achter Putin staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Is een Kremlin operatie. Om te laten zien hoe veel keus er wel niet is. Niks dappers aan. Maar ja, als hij te veel stemmen krijgt dan is dat weer wel een probleem en wordt je alsnog als een hond afgemaakt. Eens even zien wanneer hij aan de beurt is.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:01:
[...]
Is een Kremlin operatie. Om te laten zien hoe veel keus er wel niet is. Niks dappers aan. Maar ja, als hij te veel stemmen krijgt dan is dat weer wel een probleem en wordt je alsnog als een hond afgemaakt. Eens even zien wanneer hij aan de beurt is.
Hoeveel stemmen die krijgt maakt gelukkig voor de uitslag niet uit O-)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ukraine says it has intelligence suggesting only five bodies were delivered from the crash site of a Russian military transport plane to a nearby morgue, a Ukraine military intelligence official told CNN, casting doubt on Moscow’s claim that dozens of Ukrainian prisoners of war were killed in the explosion.

Andriy Yusov, a spokesperson for Ukraine’s Defense Intelligence (DI), told CNN the number of bodies brought to the morgue matched the number of crew members on the plane.
https://edition.cnn.com/2...d-ukraine-intl/index.html

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 26-01-2024 10:30 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Precies dat, na 48 uur hebben ze nog geen 60+ lijken kunnen vinden/bergen. De kans dat die er ook niet zijn wordt steeds groter.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tens schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Precies dat, na 48 uur hebben ze nog geen 60+ lijken kunnen vinden/bergen. De kans dat die er ook niet zijn wordt steeds groter.
Een ander scenario die ik open laat is dat er daadwerkelijk PoWs zijn omgekomen door mishandeling/ondervoeding en andere veel voorkomende redenen in rusland, het neerschieten zou dan aangegrepen kunnen zijn als manier om schuld te verschuiven.

Maar nog waarschijnlijker is dat dit verhaal gewoon een willekeurig strooisel is zonder complex motief. Constant liegen, niet zodat je de leugen gelooft maar zodat je de waarheid vergeet.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

nst6ldr schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Een ander scenario die ik open laat is dat er daadwerkelijk PoWs zijn omgekomen door mishandeling/ondervoeding en andere veel voorkomende redenen in rusland, het neerschieten zou dan aangegrepen kunnen zijn als manier om schuld te verschuiven.
Blijft idd 1 van de opties, voornamelijk ook omdat RU nog steeds alle toegang van het Rode Kruis tot de POW’s blokkeert.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
tegen de finse grens, weer onvoorzichtigheid met vuur?:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:30

_Eend_

🌻🇺🇦

YakuzA schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Blijft idd 1 van de opties, voornamelijk ook omdat RU nog steeds alle toegang van het Rode Kruis tot de POW’s blokkeert.
Alleen al daarom denk ik dat het hele PoW's aan boord verhaal een broodje aap is en de de lezing van UA de juiste is. Als er echt 65 PoWs in hadden gezeten dan had er een kudde Russen krokodillentranen staan huilen terwijl ze het Rode Kruis rondleiden.

Wel raar dat die kist zo dichtbij de grens vloog. Dat doe je niet per ongeluk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:43:
[...]
Alleen al daarom denk ik dat het hele PoW's aan boord verhaal een broodje aap is en de de lezing van UA de juiste is. Als er echt 65 PoWs in hadden gezeten dan had er een kudde Russen krokodillentranen staan huilen terwijl ze het Rode Kruis rondleiden.

Wel raar dat die kist zo dichtbij de grens vloog. Dat doe je niet per ongeluk..
Die kist kwam net uit Iran met ongetwijfeld raketten en shaheds en dat soort lading om op Kharkiv af te schieten.
Maar is idd bijzonder dat ze daarmee nog zo dicht bij de grens durven te komen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Zou mooi zijn, een raffinaderij start je (ook na reparaties) niet zomaar weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:29:
Zou mooi zijn, een raffinaderij start je (ook na reparaties) niet zomaar weer op.

[Twitter]
Het kan zijn dat een deel van de raffinaderijen op Westerse tech draait. Als die Westerse tech de aanval en blusacties niet overleeft dan kan deze eigenlijk niet vervangen worden.

Hetzelfde gebeurde met een raffinaderij die 2 apparaten heeft om benzine te maken. Die 2 zijn nu stuk dus ze staan stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Het kan zijn dat een deel van de raffinaderijen op Westerse tech draait. Als die Westerse tech de aanval en blusacties niet overleeft dan kan deze eigenlijk niet vervangen worden.
Dat zou het nog beter maken idd. Sowieso heeft het ongecontroleerd stilleggen van dit soort chemische processen nogal wat bijverschijnselen qua verstoppingen bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:05

Snow_King

Konijn is stoer!

asing schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Hetzelfde gebeurde met een raffinaderij die 2 apparaten heeft om benzine te maken. Die 2 zijn nu stuk dus ze staan stil.
Dat is juist 1 van de problemen die Peter Zeihan al vaker benoemd.

Veel draait op westerse tech (pompen, compressoren, elektronica, etc) en daar is nu geen vervanger voor. Wellicht wel, maar duurt lang en is knijterduur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:08

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Goedemiddag allemaal.

Zojuist even wat reacties gekanaliseerd ;) .

Er was in dit topic een discussie ontstaan over hoe een channel (ik noem het maar even zo) informatie doorgeeft uit bijvoorbeeld Rusland. Deze discussie is verplaatst naar Hoe weren wij ons tegen misinformatie? omdat ze meer te maken heeft met hoe berichtgeving wordt doorgegeven dan over de inhoudelijkheid van de berichtgeving zelf. Deze discussie werd voor dit topic offtopic.

Belangrijk vond ik wel om reacties die inhoudelijk ingingen op het bericht hier te laten staan, want op de inhoud van het bericht is wel wat af te dingen. Een goede duiding van signalen uit Rusland is daarom van groot belang voor de beeldvorming van minder ingevoerde lezers. Het delen van dit soort informatie kan daarom niet zonder die duiding.

Voor nieuwschannels kunnen we niet verantwoordelijk zijn. Als forum kunnen we inzicht toevoegen door dit soort signalen hier te delen maar dan wel met de noodzakelijke duiding om lezers de hele context te laten zien. Misschien maakt dit het delen van berichten in dit topic een beetje op eieren lopen (zie ik als poster wel de hele context?). Laten we elkaar niet affakkelen mocht een poster een stuk context laten liggen, maar laten we elkaar aanvullen om het beeld beter te krijgen. Met al onze tekortkomingen doen we het dan met elkaar al best goed.

Dit maar blijven uitleggen is taai want stopt niet, ik merk wel eens wat frustratie bij vaste bezoekers van dit forum. Desondanks moet het wel blijven gebeuren. Deze berichtgeving blijft komen, dit maakt constante duiding steeds noodzakelijk. Ook dit is een soort van strijd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:53:
[...]

Dat zou het nog beter maken idd. Sowieso heeft het ongecontroleerd stilleggen van dit soort chemische processen nogal wat bijverschijnselen qua verstoppingen bv.
Als ik de bronnen (oa Peter Zeihan) moet geloven dan is verstopping alleen een probleem met aardolie en de verwerking daarvan. Het idee is dat je de bron stil moet leggen, waarna Permafrost haar werk kan doen en de bron voor jaren onbruikbaar maken. Aardgas heeft dat probleem volgens mij niet.

Ik zit me nu af te vragen wat de "life span" zou zijn van die Westerse onderdelen. Ze draaien nu bijna 2 jaar zonder vervanging en langzaam zie je de scheurtjes ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Als ik de bronnen (oa Peter Zeihan) moet geloven dan is verstopping alleen een probleem met aardolie en de verwerking daarvan. Het idee is dat je de bron stil moet leggen, waarna Permafrost haar werk kan doen en de bron voor jaren onbruikbaar maken. Aardgas heeft dat probleem volgens mij niet.
eh,
According to Reuters the oil refinery and terminal of Tuapse, Russia.

Het is niet alleen de vorst, gestopte chemische processen leveren genoeg problemen op. Permafrost betekent zowat einde installatie. Maar daar zal aan de Zwarte zee geen sprake van zijn.
Ik zit me nu af te vragen wat de "life span" zou zijn van die Westerse onderdelen. Ze draaien nu bijna 2 jaar zonder vervanging en langzaam zie je de scheurtjes ontstaan.
Anyways, verder weinig info gekomen. Als het alleen de terminal betreft zal de schade meevallen, maar elke dag vertraging is winst.

[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 27-01-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Het was meer in algemene zin :) . Zowel aardolie als aardgas wordt in processen gebruikt om iets te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Zal ongetwijfeld ook zijn omdat het geen echte dissident is. Uiteindelijk zit hij op de lijn van Poetin, maar hij riep te luid dat het niet snel genoeg ging etc.

Poetin heeft al eerder geprobeerd om nationalistische facties voor zijn kar te spannen, maar dat zijn vaak ongeleide projectielen. Een te zware straf voor deze kerel zou ervoor kunnen zorgen dat diezelfde nationalisten Poetin afvallen. Net wanneer het Kremlin zoveel moeite gedaan heeft om nationalisme deel van zijn discours te maken.

Categorie 'useful idiot'.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Op Reddit/Xitter circuleert een blurred foto van een Rus die zelfmoord heeft gepleegd en zijn afscheidsbrief, de afscheidsbrief leest het volgende:

Note says:

I, Anton Igorevich Gorobets, worked as an engineer at the Main System Design Bureau of the Air Defense Concern ‘Almaz-Antey’. A few days ago, a missile that I had a hand in creating struck a house in Kharkiv where my maternal grandmother lived; she died. I couldn’t live with that. What is happening now is a horror and a nightmare. I refuse to take part in it any longer, but that won’t bring my grandmother back. Please forgive me, but I can’t do this anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Zo jammer dat ie dat niet bedacht voordat hij in een wapenfabriek ging werken voor een regime met expansiedrift... Nu denk ik gewoon '-1 sukkel, arme grootmoeder'.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Laatst online: 12:10
consolefreak schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:19:
Het is maandagochtend, en Oekraïne zorgt voor een wakeup call. De volgende olieraffinaderij is aan de beurt om uitgeschakeld te worden, in dit geval Yaroslavl. Specifiek is de hydrocracker geraakt, deze maakt benzine en diesel. Er staat ook een filmpje online zonder dat je echt wat ziet branden, niet echt spannend.

[Embed]
Als die Crackes een beetje werken zoals het gebruikelijke systeem dan moet er een behoorlijke hoeveelheid HF (waterstof Fluoride) ten onder zijn gegaan; dit goedje is bijzonder slecht voor de gezondheid (op korte termijn ook). Ik ben geen strateeg maar als ik een olie complext mocht targetten dan zou de cracker met de HF opslag behoorlijk bovenaan mijn lijstje staan - want de opruim werkzaamheden zullen gigantisch moeilijk worden.
Heeft iemand paraat hoeveel productie capaciteit Rusland eigenlijk nog heeft voor brandstof?

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

The_Butler schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:27:
[...]

Als die Crackes een beetje werken zoals het gebruikelijke systeem dan moet er een behoorlijke hoeveelheid HF (waterstof Fluoride) ten onder zijn gegaan; dit goedje is bijzonder slecht voor de gezondheid (op korte termijn ook). Ik ben geen strateeg maar als ik een olie complext mocht targetten dan zou de cracker met de HF opslag behoorlijk bovenaan mijn lijstje staan - want de opruim werkzaamheden zullen gigantisch moeilijk worden.
dank voor deze informatie parel
Heeft iemand paraat hoeveel productie capaciteit Rusland eigenlijk nog heeft voor brandstof?
Denk dat je die vraag beter in De situatie binnen Rusland kan stellen maar er waren geluiden dat sinds midden 2023 ofzo al uitdagend is om bevoorrading te doen. of dat komt omdat de tankwagens naar het front worden gehaald of productie .. tja wie zal het zeggen.

onkl's uitleg klinkt ook logisch

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28

Seraphin

Meep?

Recent stond een artikel op het FD (Wat weer een overgenomen stuk van de WSJ was) met een interessante take op de huidige economische situatie van Rusland.

Kort samengevat; RU heeft de impact van sancties op de economie én het gemoed van de Russen kunnen opvangen door een huizenbubbel te creëren.
Direct na de inval kelderde het aantal aangevraagde hypotheken eerst nog, maar dat veranderde toen banken minder eisen gingen stellen, de subsidies voor burgers werden verhoogd en de rijkere Russen vanwege de sancties minder bestedingsmogelijkheden hadden voor hun geld.

Volgens de cijfers van de centrale bank is het Russische hypotheekvolume tot oktober 2023 met 72% gegroeid tot bijna $70 mrd, wat al een nieuw jaarrecord is. Dankzij de overheidssteun is het merendeel van die hypotheken verstrekt tegen een rente die ver onder het marktpercentage ligt. De bijbehorende nieuwbouw heeft de economie een impuls gegeven.
Dat is nu natuurlijk lekker voor RU, maar op termijn geen stabiele situatie. De basisrente van de Russische Centrale Bank ligt op 16% en je zou verwachten dat het een kwestie van tijd is voordat zoiets consequenties gaat hebben op de huizenmarkt.

De eerste "haarscheurtjes", of op zijn minst zwaktepunten zijn al aantoonbaar:
Een nieuwbouwappartement is in Rusland nu gemiddeld 40% duurder dan een bestaand appartement. Vóór de komst van het hypotheekprogramma bedroeg dat verschil maar 10%. En die grote kloof betekent dat mensen er geld op kunnen verliezen als ze hun woning proberen te verkopen.

Met de betalingsachterstanden valt het mee, daarvan is volgens cijfers van de centrale bank slechts sprake bij 0,4% van de hypotheken. Maar economen vrezen dat er onder de oppervlakte toch financiële stress broeit. Volgens Bychkova besteedt pakweg de helft van de nieuwe hypotheeknemers 80% of meer van het inkomen aan schuldaflossing, bijna tweemaal zoveel als twee jaar eerder.
Ik ben benieuwd hoe en of dit dit jaar (uiteraard pas ná de verkiezing van Putin als democratisch verkozen held van het volk) dit nog tot escalatie gaat komen. De situatie met China / Evergrande laat zien dat het leeglopen van een (huizen)bubbel lange tijd gerekt / vooruitgeschoven kan worden, tegelijkertijd ben ik overtuigd van de waarheid van het volgende gezegde onder de Amerikanen: "it goes slow, until it goes fast".

Geopolitiek bekeken zou het voor ons natuurlijk "goed" zijn als RU er komende zomer (als de inkomsnten uit fossiele energie hopelijk weer lager liggen) een huizencrisis bij heeft om mee te dealen.

Link naar het artikel op FD (paywall): https://fd.nl/economie/15...bleem-een-vastgoedzeepbel
Link naar het origineel op WSJ (ook paywall): https://www.wsj.com/world...-property-bubble-975d7d80

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
Weer meerdere haperingen in het energienetwerk van Rusland:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik hoorde op de radio dat de situatie voor burgers ook steeds verslechterd. Kan er niet zo snel een stuk over vinden maar het kwam erop neer dat het drankgebruik was toegenomen evenals de criminaliteit en de afname van de psychische gezondheid.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46

Onbekend

...

pjot1 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:11:
Ik hoorde op de radio dat de situatie voor burgers ook steeds verslechterd. Kan er niet zo snel een stuk over vinden maar het kwam erop neer dat het drankgebruik was toegenomen evenals de criminaliteit en de afname van de psychische gezondheid.
Ik heb het inderdaad hier gelezen:
https://www.telegraaf.nl/...anwege-oorlog-in-oekraine

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
en dit:

Hundreds of websites on the Russian-speaking internet were inaccessible Tuesday evening as a DNSSEC failure took .ru and .рф domains offline.

Users both inside and outside Russia complained of outages of major web-based platforms like Tinkoff Bank, online marketplaces Avito and Wildberries, search engine Yandex and telecoms provider MTS.

The Moscow Times' Russian service is among the websites impacted by the blackout.

The administrator for the national-level .ru and .рф domains said it was working to resolve the problem.

“A technical problem has arisen affecting the .ru zone associated with the global DNSSEC infrastructure,” the .RU/.Рф Domain Coordination Center said in a statement to St. Petersburg-based news outlet Fontanka.

“Specialists from the Internet Technical Center and MSK-IX are working to eliminate it. The problem has now been resolved for National Domain Name System subscribers. Restoration work is underway.”

Russia's Digital Development Ministry said in a statement that access to .ru websites would be restored “in the near future.”

[ Voor 86% gewijzigd door Tens op 30-01-2024 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DNSsec van *.ru heeft minstens een uur plat gelegen:

https://dnsviz.net/d/cctld.ru/dnssec/

De impact is dat iedere resolver die DNSsec gebruikt geen *.ru domeinen kon resolven.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:20

Nox

Noxiuz

FreezeXJ schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:46:
Zo jammer dat ie dat niet bedacht voordat hij in een wapenfabriek ging werken voor een regime met expansiedrift... Nu denk ik gewoon '-1 sukkel, arme grootmoeder'.
Ik denk dat die vent ooit het systeem ontworpen heeft met als doel zijn land te beschermen, niet tot een paar dagen terug werkte om die dingen te maken. Denk wel een aardig verschil tussen ooit jaren terug iets ontwerpen nog voor de invasie 2 jaar terug begon tussen tot vorige week in een fabriek werken waar ze die dingen maken.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik denk dat het in Rusland zelf niet meer plat ligt. Het is immers opgelost maar er zit nog rotzooi in de cache, en die hebben ze in Rusland waarschijnlijk handmatig geleegd. Er zijn immers in Rusland "veel meer" afnemers van het ccTLD.

Het zou ook een test kunnen betreffen. Herinner je nog dat Rusland tests deed om het Russische internet van het algehele internet te ontkoppelen? Even wachten wat Rusland zegt wat er aan de hand was; dan weten we dat het tegenovergestelde waar is :+ al hou ik het zelf op PEBKAC.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Jerie schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:58:
[...]

Ik denk dat het in Rusland zelf niet meer plat ligt. Het is immers opgelost maar er zit nog rotzooi in de cache, en die hebben ze in Rusland waarschijnlijk handmatig geleegd. Er zijn immers in Rusland "veel meer" afnemers van het ccTLD.

Het zou ook een test kunnen betreffen. Herinner je nog dat Rusland tests deed om het Russische internet van het algehele internet te ontkoppelen? Even wachten wat Rusland zegt wat er aan de hand was; dan weten we dat het tegenovergestelde waar is :+ al hou ik het zelf op PEBKAC.
Zie dit nog langskomen, wellicht heeft dit er mee te maken, nieuw filtertje ingepast?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyESE8LgTEswdUUhqQyegekU7PQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byZiODSR6ATojKJkRjBFAoMX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:08

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Volkskrant Liveblog

Kremlin-criticus Kara-Moerza overgebracht naar andere gevangenis in Siberië
De Russische journalist en politicus Vladimir Kara-Moerza is overgebracht naar een andere gevangenis in Siberië. Gisteren melde zijn vrouw op sociale media dat de bekende Kremlin-criticus zich niet meer in de Siberische strafkolonie bevond waar hij een gevangenisstraf van 25 jaar uitzat. Vandaag melden zijn advocaten dat hij is verplaatst en opnieuw in een isoleercel zit opgesloten.
Het gemanipuleer van de diverse tegenstanders van het Russische bewind krijgt een steeds panischer karakter naarmate de onvermijdelijke verkiezing van Poetin dichterbij komt.
Kara-Moerza zit al bijna twee jaar vast wegens het verspreiden van ‘valse informatie’ over de oorlog in Oekraïne. De straf die hij in april vorig jaar opgelegd kreeg, is een van de hoogste voor een oppositiepoliticus sinds de val van de Sovjet-Unie in de jaren negentig. Sinds Kara-Moerza in 2015 en 2017 werd vergiftigd, lijdt de Kremlin-criticus aan een zenuwaandoening. Zijn vrouw vreest dat hij in de gevangenis zal sterven.
Bovendien worden die manipulaties steeds grimmiger. Het smoren van tegenstand wordt wel heel letterlijk ten uitvoer gebracht.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
NRC vandaag podcast:
In Rusland worden vrouwen tot zondebok gemaakt
Abortus en anticonceptie wordt langzaam afgeschaft en emancipatie - waar Rusland blijkbaar behoorlijk mee voorop liep - wordt teruggedraaid; vrouwen die min of meer de schuld krijgen van de huidige problemen in Rusland, die hadden afgelopen jaren meer kinderen moeten baren.

--

Nou vermoed ik dat er hier niemand is die een verrassende verkiezingsuitslag in Rusland verwacht - dit wordt gewoon Putin met overweldigende meerderheid herkozen. Verandering daar gaat, verwacht ik, niet meer via het democratische proces. ALS er daar iets gaat veranderen, dan gaat dat via een burgeroorlog, lijkt mij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer iets raak in St. Petersburg:

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 31-01-2024 10:52 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:54
vanaalten schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:29:
NRC vandaag podcast:
Abortus en anticonceptie wordt langzaam afgeschaft en emancipatie - waar Rusland blijkbaar behoorlijk mee voorop liep - wordt teruggedraaid; vrouwen die min of meer de schuld krijgen van de huidige problemen in Rusland, die hadden afgelopen jaren meer kinderen moeten baren.

--

Nou vermoed ik dat er hier niemand is die een verrassende verkiezingsuitslag in Rusland verwacht - dit wordt gewoon Putin met overweldigende meerderheid herkozen. Verandering daar gaat, verwacht ik, niet meer via het democratische proces. ALS er daar iets gaat veranderen, dan gaat dat via een burgeroorlog, lijkt mij.
emancipatie teruggedrongen?

Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
vrouwen mogen niet meer werken? maar moeten kinderen baren?
verkrachting binnen huwelijk niet strafbaar? dat geeft een hoger rendement?
???????????????

of nog veel ergere regels?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

NRC vandaag podcast:

--

Putin's playbook is gewoon zo stereotypisch dat het komisch zou zijn als er niet zoveel leed door zou ontstaan....

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

NRC vandaag podcast:

--

Het eerste stukje is het gevolg van het feit dat Rusland veel meer mannen kwijt aan het raken is in Oekraïne dan ze hadden verwacht. Het is iets waar ik al een jaar op hamer - De mythe dat Rusland oneindig lang mensen kan sturen is precies dat; een mythe. Rusland heeft net zoals veel landen moeite met bevolkingsgroei en deze oorlog verergert dat probleem. Poetin is zich aan het realiseren dat de mensen die hij nu verliest over tien jaar nodig heeft voor de economie draaiende te houden.
Om dat tekort aan mensen tegen te gaan gaat hij dus min of meer vrouwen dwingen om broedmachines te worden. Dan heeft hij over een jaartje of 20 (of iig zijn opvolger want hij is er dan niet meer) dat probleem 'opgelost' en kan er wellicht een nieuw oorlogje worden gevoerd omdat er toch weer genoeg mensen zijn. Het is natuurlijk een vrij grote gok maar als anticonceptie uit de handel wordt gehaald dan lukt dat vaak wel. (en ja, ik vind dat barbaars en inhumaan)

Wat betreft de verkiezingen....ik weet niet zeker of een winst van Poetin niets veranderd. Er zullen nog steeds mensen in Rusland zijn die de illusie hebben dat ze een keuze hebben. De komende winst van Poetin (die er gaat komen want het is geen echte verkiezing) zal nog meer interne druk veroorzaken in Rusland. We zien die druk al oplopen. Aan 1 kant begint de Russische bevolking nu echt te lijden als gevolg van de uit elkaar vallende infrastructuur en stijgende prijzen. Aan de andere kant zijn er demonstraties en kleinere insurrecties en aanslagen. Deze verkiezingen zullen daar ook weer een beetje extra druk op zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het meest illustratief vind ik nog wel het eieren verhaal.

Staatssubsidies en geen import fees op eieren omdat de prijs met 60% oid was gestegen.
https://www.poultryworld....t-authorities-to-step-in/
Egg prices have become a widely discussed topic in the country in the past several weeks. During a press conference on 14 December, Russian President Vladimir Putin apologised for the price hike on the egg market, attributing it to a “failure in the government work”. He added that demand exceeds supply on the market, and imports have not been opened in a timely manner.
https://www.poultryworld....rocery-shelves-in-russia/

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 31-01-2024 12:54 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Auredium schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Wat betreft de verkiezingen....ik weet niet zeker of een winst van Poetin niets veranderd. Er zullen nog steeds mensen in Rusland zijn die de illusie hebben dat ze een keuze hebben. De komende winst van Poetin (die er gaat komen want het is geen echte verkiezing) zal nog meer interne druk veroorzaken in Rusland. We zien die druk al oplopen. Aan 1 kant begint de Russische bevolking nu echt te lijden als gevolg van de uit elkaar vallende infrastructuur en stijgende prijzen. Aan de andere kant zijn er demonstraties en kleinere insurrecties en aanslagen. Deze verkiezingen zullen daar ook weer een beetje extra druk op zetten.
Gisteren zag ik een interview bij de BCC met Boris Nadezhdin, tegenstander van Putin. Hij zal niet gaan winnen naar alle verwachtingen, maar ik vind het tegengeluid wat hij geeft wel mooi. De onvrede in Rusland zou aan het groeien zijn

* Snow_King kan alleen maar dromen dat deze man wint en het lukt om Rusland weer een normaal land te maken O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:31:
[...]
Gisteren zag ik een interview bij de BCC met Boris Nadezhdin, tegenstander van Putin. Hij zal niet gaan winnen naar alle verwachtingen, maar ik vind het tegengeluid wat hij geeft wel mooi. De onvrede in Rusland zou aan het groeien zijn

[YouTube: 'President Putin has made mistakes', Russia anti-war candidate says I BBC News]

* Snow_King kan alleen maar dromen dat deze man wint en het lukt om Rusland weer een normaal land te maken O+
105.000 is akelig dichtbij de minimale 100.000:
https://nos.nl/l/2506966
5001 handtekeningen afkeuren en het is klaar ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:19:
[...]

Maar, lees:
De kiescommissie gaat de komende weken de handtekeningen verifiëren
Daar zal het vast spaak op lopen... Of hij mag wel mee doen, puur voor de show.

Hij blijft het ook netjes een 'SMO' noemen en geen oorlog om zo wel binnen de kaders van de 'wet' te functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

[...]

Gewoon alles afkeuren is makkelijker. 'we vermoeden fraude, we keuren deze batch af'. Begin maar opnieuw....

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:05
[...]

Het is zelfs nog krapper:
Per regio mochten er niet meer dan 2500 handtekeningen ingeleverd worden, waardoor Nadezjdin in ten minste veertig regio's genoeg steun moest verwerven.
Hij heeft dus slechts 5.000 handtekening speelruimte over 40 regio's, ofwel gemiddeld 125 per regio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:56
[...]

See this article:
https://www.theguardian.c...candidate-boris-nadezhdin
Nadezhdin’s campaign said on Monday that they had collected more than 200,000 signatures – twice as many as he needs to officially join the race. But the authorities could still refuse to put him on the ballot by deeming tens of thousands of signatures as invalid, a tactic previously used with other opposition candidates.
Dus hij heeft zelf ook al goed eea nagekeken om te zorgen dat de handtekeningen die hij inlevert zo kwalitatief goed zijn als kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
duvekot schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:55:
[...]

See this article:
https://www.theguardian.c...candidate-boris-nadezhdin

[...]

Dus hij heeft zelf ook al goed eea nagekeken om te zorgen dat de handtekeningen die hij inlevert zo kwalitatief goed zijn als kan.
En denk je dat hij het tot aan de verkiezingen zal redden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

bij dergelijke claims verwachten we gedegen bronnen. RT wordt niet als een nieuwsbron gezien

[ Voor 77% gewijzigd door polthemol op 01-02-2024 09:52 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Wolfp4ck schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:08:
[...]

Ik vermoed van wel, hij heeft aandacht dus laten verdwijnen is niet makkelijk. Maar gewoon die handtekeningen afkeuren, een inschrijfformuliertje kwijt raken, dat soort dingen is ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Ik zou iig proberen niet teveel in gebouwen te komen met meer dan 2 verdiepingen ivm het gevaar van defenestratie.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
YakuzA schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:37:
[...]

Ik zou iig proberen niet teveel in gebouwen te komen met meer dan 2 verdiepingen ivm het gevaar van defenestratie.
Daarnet op Radio 1 (BE) een verslag gehoord hoe er gedacht wordt dat hij een stroman voor het kremlin zou zijn om legitimiteit te geven aan zijn valse verkiezingen.
ik weet niet wat ik ervan moet denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolfp4ck schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:28:
[...]
Daarnet op Radio 1 (BE) een verslag gehoord hoe er gedacht wordt dat hij een stroman voor het kremlin zou zijn om legitimiteit te geven aan zijn valse verkiezingen.
Zou best kunnen, als hij toegestaan wordt door de kieskommisariaat, heeft hij handjeklap gedaan met het Kremlin ergens in de achtergrond.
Anders hadden ze wel ergens bogus handtekeningen of een bogus fraude zaak met veroordeling voor hem klaar liggen.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:48
Wolfp4ck schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Lijkt me het meest logische, op die manier de schijn van democratie een beetje hoog houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:13
YakuzA schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:31:
[...]

Zou best kunnen, als hij toegestaan wordt door de kieskommisariaat, heeft hij handjeklap gedaan met het Kremlin ergens in de achtergrond.
Anders hadden ze wel ergens bogus handtekeningen of een bogus fraude zaak met veroordeling voor hem klaar liggen.
Gister in Nieuwsuur hoorde ik hem praten, hij zei letterlijk dat hij de 'so-called special military operation' afkeurde en moet stoppen, en dat Russen en Oekraïners onnodig lijden. En dat Poetin een fout heeft gemaakt om deze oorlog te starten.

Ik kan me niet voorstellen dat het Kremlin handjeklap doet met iemand die deze boodschap uitdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

zjeeraar84 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Gister in Nieuwsuur hoorde ik hem praten, hij zei letterlijk dat hij de 'so-called special military operation' afkeurde en moet stoppen, en dat Russen en Oekraïners onnodig lijden. En dat Poetin een fout heeft gemaakt om deze oorlog te starten.

Ik kan me niet voorstellen dat het Kremlin handjeklap doet met iemand die deze boodschap uitdraagt.
Putin en het Kremlin zijn ook niet altijd almachtig. Dat zag we al toen met die vreemde gebeurtenissen van Prigozjin toen die onderweg naar Moscou was en pas heel laat zelf stopte. Het is voor ons redelijk onbegrijpbaar hoe het daar werkt en wie er de baas is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
Gelukkig weet ru MOD zelf ook wel dat ze geen 100% AA dekking hebben nabij st.Petersburg :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:30
[...]

Juist wel. Hoe minder talking points hij over neemt, hoe neutraler hij overkomt. Ik vertrouw het allemaal voor geen meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
[...]

Vast wel. De reden is dat ook Putin het idee van democratie in het oog houdt. "Het idee", dus ja er zijn verkiezingen en je kan je kandidaat stellen. De kandidaat moet zoveel steunbetuigingen hebben en die moeten over het land verspreid zijn. Daarna is er een kiescommissie die beoordeeld of alles netjes is gegaan.

Er is tijd zat om dat idee vast te houden. Pas bij het tellen van de stemmen moet je als Putin zijnde winnen. Putin heeft er meer baat bij om "unaniem gekozen te worden" tegenover een tegenstander, dan dat die tegenstander halverwege de rit uit een raam valt of verkeerde thee krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]
De FSB/KGB heeft een voorgeschiedenis van het sponsoren/optuigen van tegenkandidaten of -stromingen sinds het ontstaan van de Sovjet-Unie. Misschien gebeurt dit niet met de goedkeuring van het Kremlin zelf, maar echte dissidenten krijgen vaak de kans niet om 'nationaal te gaan'.

Dus ja, tegen het licht van de verknipte Russische politieke cultuur is dat perfect mogelijk.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tens
Dat mag je est een succes noemen!

voor de twixxerlozen:
"Russia cuts gasoline, diesel exports to offset refinery outages", — Reuters

🔥 Successful SBU drone attacks on major oil refineries reduced Russian exports of oil products by almost a third. In January, gasoline exports fell by 37%, diesel exports by 23%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:35:
Dat mag je est een succes noemen!

[Twitter]
Het zou erg prettig zijn als die installaties ook niet meer online komen wegens gebrek aan Westerse onderdelen. Ik bedenk me nu ook dat iedere ijsvrije haven van de Russen bnnen bereik van de drones is en dat ze St Petersburg al niet kunnen verdedigen met AA,

Hopelijk binnenkort meer doelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Achtergrond corruptie info geanalyseerd door de UK:
The British intelligence has assessed the situation with corruption in the Russian army, which significantly undermines its effectiveness on the battlefield.
The UK's Defense Ministry said this in an intelligence update on Ukraine published on the social media platform X, Ukrinform reports.
https://www.ukrinform.net...tion-in-russian-army.html

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 02-02-2024 12:30 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:56
Nox schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:14:
Ik vermoed van wel, hij heeft aandacht dus laten verdwijnen is niet makkelijk. Maar gewoon die handtekeningen afkeuren, een inschrijfformuliertje kwijt raken, dat soort dingen is ook mogelijk.
@Nox gaat door voor de koelkast

https://www.theguardian.c...e-boris-nadezhdin-backers
Russia finds ‘errors’ in paperwork of candidate hoping to stand against Putin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik begreep dat hij er nog 95k had als extra? :9

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Hier de filmpjes van de aanval op de raffinaderij in Volgograd. Lijkt er flinke brand te zijn. Hopelijk is deze een tijdje uitgeschakeld.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

RoD schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:35:
Hier de filmpjes van de aanval op de raffinaderij in Volgograd. Lijkt er flinke brand te zijn. Hopelijk is deze een tijdje uitgeschakeld.
[Embed]
Het gaat voornamelijk om de toren waarmee gekraakt wordt, deze is weggevaagd. Die torens zijn niet makkelijk vervangbaar en de gehele raffinaderij is daarvan afhankelijk. Verwachte vertraging is ongeveer 2 jaar.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
nst6ldr schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:05:
[...]

Het gaat voornamelijk om de toren waarmee gekraakt wordt, deze is weggevaagd.
Dacht ik ook te zien (of er moeten meerdere zijn).

Meanwhile in Russia:
2 hours ago - 48°29′N 44°37′E
Lukoil-Volgogradneftepereraobtka refinery in Volgograd will partially halt operations after drones attack overnight

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The commander of the Tu-95 strategic bomber crew, Major Oleg Stegachyov, 40, has been shot in the Russian city of Engels.
https://www.ukrinform.net...shot-in-russia-intel.html

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:37
Schijnbaar toch nog demonstraties binnen Rusland/Moskou van vrouwen die hun mannen terug willen.
https://www.nu.nl/media/6...monstratie-in-moskou.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

TheBrut3 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:27:
Schijnbaar toch nog demonstraties binnen Rusland/Moskou van vrouwen die hun mannen terug willen.
https://www.nu.nl/media/6...monstratie-in-moskou.html
Een observatie waarom die demonstraties niet zoveel zullen betekenen:
Observing today's performance of a few dozen mobilized soldier's relatives in Moscow, poses a question - why were soldier's wives and mothers a lot more loud during the Chechen wars compared to the low level of publicly expressed dissent among their current counterparts?

For one, Russia was a lot freer in the 90s then it is today. By no means a stable democracy, freedom of the press and free expression of thought undoubtedly existed. The public could actually exert pressure on the state and the state felt this pressure.

The second reason is more interesting - money. Mobilized young Russians in the 90s were not handsomely rewarded for their efforts. There was no monetary incentive for them to fight and for their families to keep quiet.

In this war, mobilized impoverished Russians from the provinces receive pay that is on par to an average paycheck of a middle class Muscovite. They have never seen that kind of money in their lives and likely never will again.
https://threadreaderapp.com/thread/1753807216753152157.html

Voor de middenklasse in de grote steden is de soldij van hun zonen niet zo belangrijk als in de enorme arme regio's van de RF en ook is de aard van de oorlog zodanig dat 'veilige' posities in de legerstaf, marine of luchtmacht risico's lopen die ze bij een 1994 conflict veel minder deden. Een aantal ouders gaat nu de straat op maar zolang de families hun geld ontvangen is er geen reden voor de grote massa. Putin kan niet helemaal zonder de technisch goed opgeleide grote stedelingen maar qua omvang geen probleem.

In de thread wordt geschat dat 40% van de opgepotte financiele reserves van Rusland gebruikt zijn en ze nog twee jaar kunnen blijven betalen voor effectief oneindig veel voetvolk.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Pagina: 1 ... 62 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: