Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Tens schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:14:
-1 mi-8, en een hoogspanningsleiding kapot.

[Twitter]

[Afbeelding]
Is nabij Bryansk, heli heeft een noodlanding gemaakt. Meerdere districten zonder stroom

meer beeld (video): https://t.me/liveukraine_media/17300

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Het is ernstig zo te zien. Er wordt niks gerepareerd want alles is/wordt gejat en er zijn geen monteurs.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:31
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:25:
[YouTube: Russia IS FREEZING: Heating Fails at -30 Degrees]

Het is ernstig zo te zien. Er wordt niks gerepareerd want alles is/wordt gejat en er zijn geen monteurs.
Ja bizar. Er komt echt veel voorbij op X

Zoveel dat je het geen incidenten meer kunt noemen. En toch lijkt het er weer op dat bewoners zich in hun lot berusten.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
mir4dor schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:37:
[...]

Ja bizar. Er komt echt veel voorbij op X
[Twitter]
Zoveel dat je het geen incidenten meer kunt noemen. En toch lijkt het er weer op dat bewoners zich in hun lot berusten.
Ze merken nu echt aan den lijve wat Putin ze aandoet. Al dat wegsluizen van geld en goederen en het mobiliseren van personeel ging goed tot het gebrek aan onderhoud van de laatste jaren zich ook nog eens gaat wreken.

Geen idee hoe lang de koude periode daar nog blijft aanhouden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mir4dor
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:46:
[...]
Geen idee hoe lang de koude periode daar nog blijft aanhouden.
Ik denk dat velen hopen op nog heel lang. Maargoed, dan wordt het zomer en dan gebeurt er aan onderhoud nog weinig stel ik me zo voor. En dan wordt het weer winter etc.

We krijgen hier nu natuurlijk veel van mee omdat elke failure erg wordt uitgelicht. Ik zou niet weten hoe deze zaken ervoor stonden twee jaar geleden, voor de SMO.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Het is zielig voor die burgers, maar ik kan me nog de filmpjes van de Russen voor me halen waarin ze ons (Europa) in de kou wilde zetten en teksten als: “hell will freeze over” als dreigement op het stoppen van Europe met afnemen van Russisch gas.

Daarnaast de streamer die online een gaspit aan het streamen was vanuit Rusland omdat het voor hun geen drol kost terwijl hier de gasprijzen door het dak schoten.

Dan is het nu wel een contrast met de Russen die nu in de kou zitten, zonder verwarming, bij -28 graden, waarbij wij gelukkig een relatief zachte winter hadden dat jaar

[YouTube: Europe Winter Freeze Russian Propaganda 2022]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

De barstjes beginnen te komen in Rusland. Moeder Rusland moet wellicht wat aan huwelijkscounseling gaan doen.
Een oproep voor de strijders van Bashkortostan in Rusland om terug te komen naar huis voor een opstand te starten. Zoals de beelden laten zien is het geen klein groepje wat aan het protesteren was.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

Electric substation in Belgorod in brand, daarna valt de stroom uit (video in tweet)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mir4dor
gise schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:07:
[Twitter]

Electric substation in Belgorod in brand, daarna valt de stroom uit (video in tweet)
Als je de "ellende" in rusland een beetje wilt volgen dan kan ik LXSummer1 aanraden. Normaal gesproken heb ik het niet op ellende van de medemens maar in dit geval vind ik het gerechtvaardigd (?)
Hopende op onrust in de russische gemeenschap.
Dit kanaal is echt de hele dag bezig om grote en kleine Bovovna's en andere zaken op te sporen en te posten;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Vorig jaar hadden separatisten vanuit Oekraïne Rusland binnen getrokken.
Rusland had hier geen antwoord op.

Als de chaos nog toeneemt in Rusland zou dit misshien wel eens voor een catalysator kunnen zorgen.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:30

hneel

denkt er het zijne van

Dat waren toch geen separatisten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:55
hneel schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:08:
Dat waren toch geen separatisten?
Niet per definitie seperatisten of pro Oekraïne, wel anti-Putin/Moskou.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 14:30

hneel

denkt er het zijne van

Het waren russen die het Putin bewind over wilden werpen. Juist zeker geen separatisten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit is weer een van die Russen die niks van de propaganda moet hebben en het land inmiddels ook al ontvlucht is. Hij werkte in de nutsvoorziening, specifiek elektriciteitsnetwerken. En tja, alles werd geïmporteerd uit het westen.

Maar wat er nu gebeurd is het volgende:
Er zijn blijkbaar veel werknemers in de nutsvoorzieningen gemobiliseerd. Ook moesten Russische steden een deel van hun onderhoudsbudget spenderen om infrastructuur te herstellen in een bezette Oekraine stad. Daarnaast kunnen ze veelal niet meer aan onderdelen komen, want sancties en die bedrijven zijn vertrokken. Het resultaat is dat die warmtenetten het aan het begeven zijn door gebrek aan onderhoud. En dat zou alleen maar erger gaan worden over de komende jaren. Een probleem is bijvoorbeeld al dat het veelal warmtenetten zijn die werken met de restwarmte van veelal gas en kolencentrales. Veel van de turbines komen van GE of Siemens en die zijn ook vertrokken. Dus als die turbines het begeven, tja.

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-01-2024 11:46 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:05

Snow_King

Konijn is stoer!

C00P schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:31:
Vorig jaar hadden separatisten vanuit Oekraïne Rusland binnen getrokken.
Rusland had hier geen antwoord op.

Als de chaos nog toeneemt in Rusland zou dit misshien wel eens voor een catalysator kunnen zorgen.
The Russian Volunteer Corps, a paramilitary unit of Russian citizens fighting on the side of Ukraine, have reportedly conducted a raid in the Suzemsky District of the Bryansk region, killing and wounding Russian servicemen.
Dit bedoel je? Zou nu weer gebeurd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:44:
Maar wat er nu gebeurd is het volgende:
Er zijn blijkbaar veel werknemers in de nutsvoorzieningen gemobiliseerd.
Wat ik begreep uit recente fimpjes van Artur Rehi is dat het Russische bedrijfsleven werd verplicht om een deel van hun personeel te laten mobiliseren. Nu kunnen we niet zien of dat geldt voor bijvoorbeeld fabrieken (denk aan consumables, dingen die in een winkel liggen) maar de publieke sector heeft zeker moeten inleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
asing schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:11:
[...]

Wat ik begreep uit recente fimpjes van Artur Rehi is dat het Russische bedrijfsleven werd verplicht om een deel van hun personeel te laten mobiliseren. Nu kunnen we niet zien of dat geldt voor bijvoorbeeld fabrieken (denk aan consumables, dingen die in een winkel liggen) maar de publieke sector heeft zeker moeten inleveren.
uiteindelijk, met de aantallen manschappen die men naar het front stuurt (en sneuvelen/gewond raken) is het niet zo heel relevant via welk bevel ze dat doen: elke soldaat is (heel cru gesteld) per definitie -1 fte voor een bepaalde periode en definitief -1fte zodra die arbeidsongeschikt is door overlijden of anders.

Ze gaan dus altijd een tekort aan mensen hebben, maar lijken het hiervooral ook totaal niet te managen door bv. sectoren vrij te stellen of net mensen heel gericht op posities toe te wijzen.

'for the sake' van Oekraïne is het in ieder geval te hopen dat het heel hard doorzet en er meer systemen in gaat storten. Kou is in ieder geval al een niet te negeren iets, hoeveel propaganda je er tegen aan gooit, je gaat het nog altijd koud hebben. Hetzelfde gaat op voor honger en medische ondersteuning en iets zegt me dat er op dat vlak ook nog klappen gaan komen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:49
polthemol schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:19:
[...]

'for the sake' van Oekraïne is het in ieder geval te hopen dat het heel hard doorzet en er meer systemen in gaat storten. Kou is in ieder geval al een niet te negeren iets, hoeveel propaganda je er tegen aan gooit, je gaat het nog altijd koud hebben. Hetzelfde gaat op voor honger en medische ondersteuning en iets zegt me dat er op dat vlak ook nog klappen gaan komen.
En het mooie is dat dit ook gewoon direct de 'belangrijke' regio's treft, met steden als Moskou en St. Petersburg al in het nieuws geweest als probleemgevallen. Voor mobilisatie kan de regering die regio's/steden nog ontzien om de rust te bewaren en de pijn vooral op de deelrepublieken in het Oosten af te wentelen, maar hiervoor lukt dat minder tot niet. Kou is in die zin wel echt een equalizer, inderdaad: opeens worden ook de rijkere Russen geconfronteerd met de fall-out van de SMO. En hoe meer systemen falen (technisch én logistiek), hoe harder de rest moet werken en dus ook slijt, dus ik hoop op nog wat fraaie kettingreacties, komende maanden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:14
Nou, de Russen hebben het nu even niet koud. Naja, even dan:

https://twitter.com/Geras...tatus/1748284477925667012

Kyiv says attack on Russian oil depot in Klinsty part of 'fair' retaliation for Moscow strikes on Ukraine infrastructure
Ukraine said it was behind a drone strike that sparked a huge inferno at an oil depot in western Russia on Friday, the latest in a series of escalating cross-border attacks.

The strike is the second on a Russian oil depot in as many days, part of what Kyiv has called “fair” retaliation for Moscow’s strikes on Ukrainian energy infrastructure.

Friday’s strike targeted a Rosneft oil storage facility about 50 kilometres (30 miles) from the Ukrainian border, in the Russian town of Klintsy, officials said. It was carried out by the Main Intelligence Directorate of the Ukrainian Ministry of Defence, a Ukrainian security source confirmed to AFP, without elaborating.

Videos showed a huge fireball tearing through the oil depot’s storage tanks, while a cloud of black smoke billowed over the town of some 60,000 inhabitants.

Regional governor Alexander Bogomaz said:

Four oil tanks are burning in Klintsy. For safety reasons 32 residents of the private sector were temporarily evacuated to relatives. A temporary accommodation centre has been prepared.

There were no casualties, but 13 fire trucks were deployed to battle the blaze, Bogomaz announced earlier. The fire started after a drone dropped “munitions” on the depot, he said but claimed the drone had been intercepted. Two other drones targeting the region were shot down by air defences.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
Wordt het protest in rusland toch groter? In Ufa lijkt het te groeien en proberen ze zelfs een bus tegen te houden met opgepakte protestors;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mir4dor schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:04:
Wordt het protest in rusland toch groter? In Ufa lijkt het te groeien en proberen ze zelfs een bus tegen te houden met opgepakte protestors;
[Twitter]
Ja, daar in Baskortistan was gisteren iemand tot 4 jaar cel veroordeeld ivm kritiek op de SMO oid dacht ik?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
YakuzA schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:12:
[...]

Ja, daar in Baskortistan was gisteren iemand tot 4 jaar cel veroordeeld ivm kritiek op de SMO oid dacht ik?
Hmm, niet meegekregen maar het verbaast me niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mir4dor schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:14:
[...]

Zat hier ergens in:

Met uiteraard mandatory boze Putin als plaatje :p

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 19-01-2024 17:38 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

mir4dor schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:14:
Het gaat daar dan ook om een groep Basjkieren (een Turkse volksstam) die strijden voor het behoud van hun eigen taal en cultuur. Die hebben dus eigenlijk niets met de Russen (als Oost-Slavische etnische groep) van doen. De man die veroordeeld is (wat weer de reden is voor deze protesten) richt zich op zijn eigen regio (Basjkirostan) en ziet niets in de plunderingen door Russen, geëiste assimilatie en het moeten leveren van zoveel mensen uit hun regio voor het Russische leger om oorlog te voeren in Oekraïne.

BBC: Bashkortostan protests against jail term reach regional capital Ufa
Guardian: Hundreds of protesters clash with police in Russian republic of Bashkortostan

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:52:
[...]

Het gaat daar dan ook om een groep Basjkieren (een Turkse volksstam) die strijden voor het behoud van hun eigen taal en cultuur. Die hebben dus eigenlijk niets met de Russen (als Oost-Slavische etnische groep) van doen. De man die veroordeeld is (wat weer de reden is voor deze protesten) richt zich op zijn eigen regio (Basjkirostan) en ziet niets in de plunderingen door Russen, geëiste assimilatie en het moeten leveren van zoveel mensen uit hun regio voor het Russische leger om oorlog te voeren in Oekraïne.

Guardian: Hundreds of protesters clash with police in Russian republic of Bashkortostan
Ja, mijn schatting is dat dit de mensen in Moskou en Sint-Petersburg, en dus ook zeker Poetin en consorten, dus volkomen koud laat.

Nieuws erover zal intern ook flink onderdrukt worden.

Echter, dit is natuurlijk wel de hele mobilisatie-strategie: iedereen uit de periferie die er toch niet echt toe doet, huppakee kanonnenvoer. Als daar dan toch weerstand tegen begint te komen, is de vraag of dat dan inderdaad lokaal blijft. Maar, met wat we tot nu toe gezien hebben, kan het daar maar zo op uitdraaien.

De problemen met warmte eerder hierboven genoemd, het is de vraag hoe grootschalig dat nou werkelijk is, maar daarvan kan ik me nog eerder voorstellen dat als het ook grote steden treft, het eerder tot serieuze problemen gaat leiden.

Maar goed, elk speldenprikje is er weer een extra, en als het in Rusland voor velen echt voelbaar begint te worden dat het allemaal niet zo denderend gaat, mooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:40
Wilke schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:05:
[...]

De problemen met warmte eerder hierboven genoemd, het is de vraag hoe grootschalig dat nou werkelijk is, maar daarvan kan ik me nog eerder voorstellen dat als het ook grote steden treft, het eerder tot serieuze problemen gaat leiden.
Het treft schijnbaar ook Moskou, maar denk niet dat dit iets gaat veranderen. Ten tijde van de USSR had men dit regelmatig. Ik denk dat de Russen het gewoon (klagend) uitzitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 12:51
YakuzA schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:12:
[...]

NOS had het ook al gemeld ja. Protest inderdaad ivm de veroordeling van activist Fail Alsynov.

https://nos.nl/l/2505497

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:28
Qwerty-273 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:52:
[...]

Plunderingen door Russen van de regio van de Basjkieren. Ze waren al financieel onafhankelijk totdat Moskou even ingreep om dat ongedaan te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:32

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Hierbij een Washington Post artikel over Russische zwerfhonden die zo'n onbeheersbaar probleem zijn geworden dat ze na 30 tot 60 dagen worden geëuthanaseerd. Dit gebeurt tenminste in de Oost-Siberische republiek Buryatia.

Breaking protection pledge, Russian regions reinstate animal kill shelters
https://wapo.st/4b0mGc5 (deelartikel)

Wat vertelt ons dit artikel?
  • er zijn nog Russen die empathie voor deze zwerfhonden kunnen opbrengen
  • de corruptie heeft in ieder geval in bepaalde republieken zelfs activiteiten als hondenopvang om zeep geholpen
  • om door te kunnen tot 2036 heeft Poetin moeten marchanderen met een grote liefhebberij....honden
Om jullie snel door dat bericht heen te voeren:
In het Oost-Siberische Buryatia zijn mensen zwerfhonden maar gaan evacueren om zo te voorkomen dat ze worden geëuthanaseerd.

Voor de beeldvorming: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWo6XC1tcXP5v5Tp6b6oWbRUA18=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dqantxu3eiTum7NO29REmXfU.png?f=user_large
Nearly every day, volunteers in Buryatia, a Russian republic in east Siberia, carry terrified and malnourished dogs in their hands to the Ulan-Ude train station. For more than 3,000 canines held in the region’s shelters, the mass evacuation to cities thousands of miles away may be their last chance to avoid being killed.
Dit nadat een wetswijziging van Poetin dit mogelijk maakte:
In November, Buryatia became the first region to adopt laws reinstating a “kill-shelter” approach to controlling the population of stray dogs after President Vladimir Putin signed a law giving regional heads authority to deal with the issue independently.
Hoe kwam Buryatia in de situatie dat een dergelijke aanpak van zwerfhonden nodig was?

Poetin had als hondenliefhebber in 2020 enige aanpassingen in de Russische grondwet uitgevoerd:
The revisions paved the way for Putin to stay in power until 2036 and also introduced various other changes, including a provision about the need to shape “a sense of responsibility when treating animals” in Russian society.
Hij wist de revisies gedurende een campagne mooi te beargumenteren:
Putin said that the new constitutional requirement “allows us to feel like civilized people.”
Met massale euthanasie was het in ieder geval even afgelopen. Dit zorgde er echter voor dat de situatie na enkele jaren in een aantal republieken, waaronder Buryatia, uit de klauwen liep doordat een aantal Russische burgers door roedels zwerfhonden werden verwond of gedood. Dat dit veroorzaakt werd door corruptie in deze republieken blijft hierbij onderbelicht:
“There were scandals one after another, dog packs grew because money allocated to tackle that [was] stolen,” Koretskikh said. The governor, he added, “decided to simply shed any responsibility and thus blame everything on the fact that authorities cannot kill dogs, hence they are roaming the streets and are dangerous.”
Zo kwam het dat Poetin bakzeil moest halen en de gouverneurs meer autonomie gaf om met het zwerfhondenprobleem te kunnen dealen:
President Vladimir Putin signed a law giving regional heads authority to deal with the issue independently.
[...]
Koretskikh said the speed with which the law sailed through the Duma was likely the result of lobbying from several governors who squandered or misappropriated state funds allocated to a trap-neuter-return program, sabotaging the initiative for years even as other regions demonstrated successful declines in their stray dog populations.
En zo komt Buryatia aan zijn Kill-shelter benadering. ook bij deze benadering ligt corruptie om de hoek:
The animals are supposed to be subject to “humane euthanasia,” via two injections: an anesthetic that puts the animal to sleep, and then a chemical that stops their heart or lungs. Rights activists, however, say that state clinics and subcontractors, trying to save money, often use only muscle relaxants, which suffocates a conscious animal.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Bijzonder om te zien hoe koud het nu eigenlijk daar is, hele centrale is "bevroren" door het bluswater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

TrekDr0p schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:12:
[Twitter]

Bijzonder om te zien hoe koud het nu eigenlijk daar is, hele centrale is "bevroren" door het bluswater.
Het lijkt erop alsof er bovenop ventilatoren voor de koeling staan. Nu heb je met deze koude wat minder koeling nodig als in de zomer maar het betekend ook dat je de temperatuur niet meer kunt reguleren als die stil staan. Enfin, ontdooien is waarschijnlijk vrij eenvoudig met grote gasheaters. Het maakt in ieder geval duidelijk dat ze in St Petersburg ook niet immuun zijn.

Edit: dit zou wel eens een chemische fabriek kunnen zijn en niet een energiecentrale in St Petersburg.

[ Voor 7% gewijzigd door Indoubt op 22-01-2024 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:42:
[...]

Het lijkt erop alsof er bovenop ventilatoren voor de koeling staan. Nu heb je met deze koude wat minder koeling nodig als in de zomer maar het betekend ook dat je de temperatuur niet meer kunt reguleren als die stil staan. Enfin, ontdooien is waarschijnlijk vrij eenvoudig met grote gasheaters. Het maakt in ieder geval duidelijk dat ze in St Petersburg ook niet immuun zijn.

Edit: dit zou wel eens een chemische fabriek kunnen zijn en niet een energiecentrale in St Petersburg.
Het is idd gewoon de gas/olie overslag die gister geraakt was.
Geen energie centrale oid :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 23:05
TrekDr0p schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:12:
[Twitter]

Dan brandt het niet hard genoeg :)
en een filmpje van zoiets maar dan 100 jaar terug: YouTube: (74) BRAND STADHUIS LEIDEN 1929

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 18-09 17:35
Helaas achter een paywall:
https://fd.nl/economie/15...n-de-klem-van-de-sancties

Strekking van het artikel:
Rusland claimt dat het nog net zoveel olie en gas exporteert als voor de inval, maar niet tegen welke prijzen en in welke munteenheid dat tegenwoordig gebeurt,

India bijvoorbeeld, koopt zeer veel Russische olie (1,75m vaten per dag, tegenover 20k voor de inval) en heeft bedongen dat ze in Indiasche Roepie kunnen afrekenen. In principe geen probleem zou je zeggen, waren het niet dat je die Ropies niet zomaar India uit krijgt en eigenlijk alleen maar in kan zetten om investeringen in India te doen, waar je op termijn winst uit zou kunnen halen dat je mogelijk wel het land uit kan krijgen.
Dus dit zijn allemaal uitgestelde betalingen die niet gebruikt kunnen worden om goederen op de wereldmarkt te kopen, of uitgaven van de overheid binnen Rusland mee te dekken.

Het is ook duidelijk geworden dat er over 2023 een kwart minder belasting is afgedragen over olie en gaswinsten dan over 2022, toch een teken aan de wand dat er veel minder geld beschikbaar is voor Rusland.

Als laatste zien andere landen hun kans schoon om tarieven voor de doorvoer van gas/olie sterk te verhogen, nu de Russische macht aan het teruglopen is.
Kazachstan heeft bijvoorbeeld die tarieven met een factor 14!! omhoog gegooit.

Is er dus wel degelijk het een en ander aan het veranderen voor Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:29
gustaveau schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:41:
Helaas achter een paywall:
https://fd.nl/economie/15...n-de-klem-van-de-sancties

Strekking van het artikel:
Rusland claimt dat het nog net zoveel olie en gas exporteert als voor de inval, maar niet tegen welke prijzen en in welke munteenheid dat tegenwoordig gebeurt,

India bijvoorbeeld, koopt zeer veel Russische olie (1,75m vaten per dag, tegenover 20k voor de inval) en heeft bedongen dat ze in Indiasche Roepie kunnen afrekenen. In principe geen probleem zou je zeggen, waren het niet dat je die Ropies niet zomaar India uit krijgt en eigenlijk alleen maar in kan zetten om investeringen in India te doen, waar je op termijn winst uit zou kunnen halen dat je mogelijk wel het land uit kan krijgen.
Dus dit zijn allemaal uitgestelde betalingen die niet gebruikt kunnen worden om goederen op de wereldmarkt te kopen, of uitgaven van de overheid binnen Rusland mee te dekken.

Het is ook duidelijk geworden dat er over 2023 een kwart minder belasting is afgedragen over olie en gaswinsten dan over 2022, toch een teken aan de wand dat er veel minder geld beschikbaar is voor Rusland.

Als laatste zien andere landen hun kans schoon om tarieven voor de doorvoer van gas/olie sterk te verhogen, nu de Russische macht aan het teruglopen is.
Kazachstan heeft bijvoorbeeld die tarieven met een factor 14!! omhoog gegooit.

Is er dus wel degelijk het een en ander aan het veranderen voor Rusland.
sancties? me reet....

Kijk even va 2:19... VLISSINGEN!!!

https://www.youtube.com/w...A&ab_channel=DenysDavydov

en nu moeten wij geloven dat het alleen Nederland is met pakhuis boter op de koppen??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 18-09 17:35
Het is een illusie om te bedenken dat we de russische economie helemaal eronder kunnen krijgen.
Maar wat vooralsnog wel is gelukt is dat de inkomsten een stuk lager liggen dan voorheen, en dat voelen ze wel.

En de extra winsten op olie en gas verschuiven meer naar de landen die het van Rusland kopen, en daarna weer doorverkopen op de wereldmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:34
Hansieo schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:51:
[...]

sancties? me reet....

en nu moeten wij geloven dat het alleen Nederland is met pakhuis boter op de koppen??
Er is geen verbod op schepen vanuit Rusland (en niet onder de vlag van Rusland) om af te meren.
Nu is er wel olie overslag mogelijk in Vlissingen dus dat ie laad/lost is goed mogelijk. Meen dat als dat voor onder de 60 dollar per vat gaat dit wel mag volgens de huidige sancties.

Neemt niet weg dat dit best krom loopt zo en dat ze de sancties dan ook verder willen aanpassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hansieo schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:51:
[...]

sancties? me reet....

Helaas zijn er altijd veel trucjes te bedenken om de sancties to omzeilen. Vandaar ook dat je naar het geheel moet kijken en dan zie je dat de sancties toch een aardige deuk in rusland slaan. Ze mogen wel ongeveer net zoveel verkopen, maar de winsten zijn een stuk lager. Als je als economie vooral op die winsten draait heb je daar toch last van.

Je moet niet de fout maken om te denken dat de sancties snel en feilloos werken. Een heel deel van de handel zal blijven bestaan. Je ziet alleen dus wel dat de inkomsten hard omlaag gegaan zijn, maar ook dat er steeds meer kapot aan het gaan is in rusland. En zeker als Oekraine de aanvallen op die installaties door kan blijven zetten gaat dat nog veel problemen opleveren.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:59
Sancties werken vertraagt en aan Rusland is natuurlijk alles gelegen om te doen alsof er niks aan de hand is.
Kijk, we exporteren nog steeds gewoon olie, kijk, er liggen nog steeds gewoon eieren in de supermarkt. Kijk, Starbucks en McDonalds zijn dan wel weg, maar die heten nu gewoon Buckstar en Donaldskimac.
Wel van mindere kwaliteit maar goed.

Je ziet veel YouTubers vanuit Rusland nu nog veelal leuke video’s plaatsen over dat de supermarkten nog steeds vol liggen en de prijzen vergeleken met andere landen laag.
Wat ze vervolgens vaak vergeten is de prijsstijgingen, de inflatie en hoe hoog het gemiddelde inkomen is in Rusland.
Leuk een volle plank pindakaas, maar als die ineens niet 3, maar 7 euro voor het kleinste potje moet kosten omdat die via Turkije en Kirgizie ingevoerd moet worden terwijl je inkomen 250 euro per maand is..

Dat liet Nikki Proshin wel goed zien, dat de meeste producten wel voorradig bleven, maar steeds duurder of beduidend minder in een verpakking voor hetzelfde geld. Inmiddels is hij gevlucht, dus zien we daar niks meer van.
En ja, daar hebben wij ook last van, die prijsstijgingen, maar ons inkomen is niet zo slecht als daar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De drones op St. Petersburg hebben een direct effect:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
Wat een beetje over het hoofd gezien wordt volgens mij is het feit dat Rusland in een douane-unie zit. Niet met veel landen, maar toch een paar: Wikipedia: Douane-unie

De sancties zijn vziw tegen Rusland gericht. Nou is handel met Wit-Rusland ook aan banden gelegd, maar Kazachstan en Kirgizië niet. In Statline kun je bijv voor machines her en der wel een verplaatsing ontwaren (al is het zeker niet 1:1). Ze schreven iets over Turkije.

En dan zijn er zulke artikelen, over missende aantallen: EU goods worth at least $1bn vanish in Russia ‘ghost trade’. Ook weer niet enorm, maar we zien waarschijnlijk veel over het hoofd.

In elk geval zou je moeten zeggen dat elk goed de Euraziatische Unie-grens over in principe in Russische handen is, en daar lijken sancties nog onvoldoende reden mee te houden. En handel met tussen-landen zoals Turkije, die geen sancties aan Rusland opleggen en vrij-ish verkeer van goederen met de EU hebben.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dan is ook de vraag of volledig afsluiten wenselijk is. rusland op kosten jagen door omwegen, langer onderweg, meer vervoerskosten, meer tussenhandelaren die hun marges willen,...

We willen de grondstoffen wel op de wereldmarkt zien, maar rusland verdient daar zo weinig mogelijk eraan, minder handelsvolume, heeft last van roepies die in India moeten blijven,... Er is een machtstransfer vanuit rusland (en China) naar India.

Hetzelfde met onze exports, rusland kan nog aan Westerse spullen geraken, maar op een omslachtige en dure manier, minder handelsvolume,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verkeerde podium :P

[ Voor 94% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2024 13:09 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:48
Dit is het "situatie binnen rusland" topic, niet het "sancties tegen rusland" topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
YakuzA schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:11:
De drones op St. Petersburg hebben een direct effect:
[Twitter]
Nu is het de vraag hoe lang het duurt voordat zo'n S300 systeem wordt opgeblazen ;) Sowieso altijd goed dit omdat dat betekent dat er op andere plekken gaten zullen vallen.

En wat ik me dan ook afvraag, de aanvallen waren gedaan met relatief goedkope drones. Is zo'n S300 systeem dan niet nogal overkill, maar bovenal erg duur (voor zover ze al de kleinere drones goed kunnen raken).

[ Voor 20% gewijzigd door redwing op 23-01-2024 14:15 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:51

servies

Veni Vidi Servici

redwing schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:13:
[...]

Nu is het de vraag hoe lang het duurt voordat zo'n S300 systeem wordt opgeblazen ;) Sowieso altijd goed dit omdat dat betekent dat er op andere plekken gaten zullen vallen.

En wat ik me dan ook afvraag, de aanvallen waren gedaan met relatief goedkope drones. Is zo'n S300 systeem dan niet nogal overkill, maar bovenal erg duur (voor zover ze al de kleinere drones goed kunnen raken).
Is puur voor de bühne: "Kijk, wij doen er alles aan om jullie te beschermen"
Het zou me ook niets verbazen als er geen raketten in zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door servies op 23-01-2024 15:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:14
Interessant filmpje over Kaliningrad. Kan je zien wat een macht verschuiving heeft plaats gevonden doordat Finland lid is geworden van NATO. Ook bespreekt hij dat Rusland langzaam zijn invloed lijkt te verliezen over Kaliningrad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:30
wauskoek schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:42:
Interessant filmpje over Kaliningrad. Kan je zien wat een macht verschuiving heeft plaats gevonden doordat Finland lid is geworden van NATO. Ook bespreekt hij dat Rusland langzaam zijn invloed lijkt te verliezen over Kaliningrad.

[YouTube: How Russia is Losing Kaliningrad (and why it matters)]
Ik heb tammy.ai een summary laten maken. Ik ga morgen kijken, ben benieuwd!
0:00: 🌍 Russia's strategic outpost Kaliningrad is losing its importance, posing a potential liability.
3:30: 🌍 Russia's struggle to maintain control of Kaliningrad is impacting its recent past and could become the most impactful front in the War in Ukraine.
6:36: 🚫 Influence of nuclear saber rattling on political decisions and crisis management.
10:08: 🌍 Significance of Kaliningrad and Suwalki Gap in Western military strategy.
13:23: ⚔️ Russian strategy to prevent NATO involvement in Baltic states and potential consequences of their actions.
16:41: 🌍 Diminished threat to Russia's influence in the west due to Finland and potentially Sweden joining NATO, altering the strategic position of Kaliningrad.
20:12: 💣 Russia's potential loss of Kaliningrad poses significant challenges, impacting its influence on NATO and financial burden.
Recap for https://youtu.be/undefined by Tammy AI
Volledige summary per timestamp: https://tammy.ai/e/1RyEba5YTcXyL?type=basic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Als er dan toch eens iemand het lef had om erheen te gaan met stembiljetten. Of ze willen afsplitsen en onderdeel van de EU worden of bij Rusland blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
wauskoek schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:42:

[YouTube: How Russia is Losing Kaliningrad (and why it matters)]
In het spelen van 5D chess zou ik deze zeker toepassen: steunen van de separatisten daar. Die mensen zouden veel winnen als staatje in de EU. En wij als verwijderen van een strategische zwakke plek, maar ook het binnenboord halen van Russisch-taligen. We hebben er al een paar in Letland, maar omdat daar ook Letten wonen (:P) ligt het gevoelig. Als eigen staatje zouden er geen problemen met de taal zijn, of overname. Althans, we zouden het omgekeerd moeten gebruiken: als baken dat 'Russen' niet in Rusland hoeven wonen, waarmee de Russkiy Mir wordt ondermijnt. Tweedens als native-speakers die nieuwszenders zouden kunnen onderhouden die in Rusland woonachtige Russen van een onafhankelijk(ere) bron zouden voorzien.

Als we ze helemaal nijdig willen maken, herkennen we het als successor state en maken we er de EU hoofdstad van :+

Tot zover mijn alt.hist :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik hoop dat dit ook werk is van UA ...
An Il-76 military aircraft crashed in the Korochansky district of the Belgorod region.

verplaatst naar 'de situatie binnen Rusland', twitterlink embedded

anyway ..goed nieuws

[ Voor 75% gewijzigd door polthemol op 24-01-2024 10:53 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vso schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:07:
ik hoop dat dit ook werk is van UA ...
[...]

verplaatst naar 'de situatie binnen Rusland', twitterlink embedded

anyway ..goed nieuws
Russische media liegt zodra ze iets publiceren over het algemeen:

[ Voor 33% gewijzigd door polthemol op 24-01-2024 10:53 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@YakuzA ja als russen geluid produceren of iets schrijven dan keer ik het 180 graden..

Dus ik twijfel al of russen "mobinik" vervoeren per vliegtuig, waarom zouden ze gevangenen vervoeren. .. denk dat ze waardevollen spullen ermee vervoeren maar ja who am I ?

*knip* rest tekst hoorde hier niet thuis door verplaatsing post naar dit topic

[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 24-01-2024 10:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:29
redwing schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:13:
[...]

Die nieuwe gaten zet ik vraagtekens bij. Het lijkt logisch, maar wat nu als dat spul "uit het buitenland komt".

bv vroeger aan N-korea gegeven en nu zelf nodig, of Iran?
Of dichterbij, Belarus? die hoen alleen maar schijn verdediging te hebben omdat NAVO e/o Ukraine ze niet zélf zullen aanvallen, dus overbodig.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vso schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:41:
@YakuzA ja als russen geluid produceren of iets schrijven dan keer ik het 180 graden..

Dus ik twijfel al of russen "mobinik" vervoeren per vliegtuig, waarom zouden ze gevangenen vervoeren. .. denk dat ze waardevollen spullen ermee vervoeren maar ja who am I ?
Het blijft gissen voor nu:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 11:16
YakuzA schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Het blijft gissen voor nu:
[Embed]
Als het vliegtuig rakketjes vervoerde zal het een beste ontploffing geweest zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
vso schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:41:

[mbr]*knip* rest tekst hoorde hier niet thuis door verplaatsing post naar dit topic[/mbr]
Tsja
The plane was carrying 65 Ukrainian prisoners of war, six crew and three escorts.
65 pow's en drie beveiligers?

Het kan natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 24-01-2024 11:34 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 11:16

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Tens schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Tsja

[...]

65 pow's en drie beveiligers?

Het kan natuurlijk.

[Twitter]
Als het gaat om ze uit te wisselen, heb je als POW geen enkele rede om die vlucht proberen te overmeesteren. Sterker nog: daarmee breng je toekomstige uitruilingen zelfs mee in gevaar, je wint er zelf niets mee want je gaat toch al in de ruiling en je loopt een hoog risico om te sneuvelen.

Ik betwijfel voor de rest of er gevangen in die vlucht zaten, Rusland heeft hun logistiek op heel andere vlakken nodig.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Hansieo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Die nieuwe gaten zet ik vraagtekens bij. Het lijkt logisch, maar wat nu als dat spul "uit het buitenland komt".

bv vroeger aan N-korea gegeven en nu zelf nodig, of Iran?
Of dichterbij, Belarus? die hoen alleen maar schijn verdediging te hebben omdat NAVO e/o Ukraine ze niet zélf zullen aanvallen, dus overbodig.
Als ze die uit het buitenland hadden kunnen halen zouden ze er al lang staan. Oekraine is al langer dit soort doelen aan het aanvallen en het is ook bekend dat ze drones hebben die 1000km+ ver kunnen vliegen. Had rusland de grens waterdicht af kunnen sluiten met AA was dat wel al gebeurd. Nu is het puur een reaktie op een aanval wat zeer waarschijnlijk betekent dat dit spul ergens anders vandaan komt of uit een reserve komt. In beide gevallen zorgt het voor verzwakking van de verdediging (of er vallen direct gaten, of gaten die er komen kunnen niet meer gedicht worden)

Je ziet het ook wel met de IL-76 hierboven, zoiets zou niet mogen gebeuren als je voldoende AA hebt. Maar je ziet gewoon meer en meer dat UA door de luchtverdediging heen komt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
polthemol schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Als het gaat om ze uit te wisselen, heb je als POW geen enkele rede om die vlucht proberen te overmeesteren.
Als je zou weten dat je uitgewisseld gaat worden natuurlijk.

POW's per vliegtuig als je ze ook achter op een tochtige vrachtwagen kan vervoeren?

Benieuwd of er al satelliet vluchtgegevens te vinden zijn.

er gaan trouwens verschillende scenario's rond:
It is reported that 63 people were on board of the plane during the crash. According to sources within Ukrainska Pravda, this is the work of the Ukrainian Armed Forces.

The plane was reportedly carrying missiles for S-300 complexes.

Russian state media outlet RIA reports that the Il-76 was allegedly carrying 65 Ukrainian POW's on their way to an prisoner exchange.

NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦
@NOELreports
Russian Deputy Andrey Kartapolov claims another IL-76 with 80 captured Ukrainian POWs had to turn around after the crash 'to save their lives'.

[ Voor 42% gewijzigd door Tens op 24-01-2024 11:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Ik snap wel dat de Russen dat zeggen. Alles om te voorkomen dat hun transportvliegtuigen uit de lucht worden geschoten, dus dan maar een human shield verzinnen.

Als ze 65 POWs moeten verplaatsen kunnen ze ook 2 bussen inzetten. Dat is vele malen goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
asing schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:43:
Ik snap wel dat de Russen dat zeggen. Alles om te voorkomen dat hun transportvliegtuigen uit de lucht worden geschoten, dus dan maar een human shield verzinnen.

Als ze 65 POWs moeten verplaatsen kunnen ze ook 2 bussen inzetten. Dat is vele malen goedkoper.
Aan de andere kant is wat Oekraine zegt natuurlijk weer het andere uiterste. Het is een transportvliegtuig, maar volgeladen met S300-raketten is natuurlijk wel het ultieme doel. In dit geval vind ik beide opties niet heel erg realistisch want waarom zouden ze op 50km van de grens vliegen met een vrachtvliegtuig vol met S300s? Nu heeft UA goede vaak wel intel natuurlijk, maar ik zou dan graag eerst een langer stukje film zien van de crash, met S300s zouden er na de crash nog meer ontploffingen moeten volgen.

[removed]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Avalaxy
Zucht... NRC neemt weer kritiekloos de Russische propaganda over:
Russisch vliegtuig met Oekraïense krijgsgevangenen aan boord neergestort
Een Russisch transportvliegtuig met aan boord 65 Oekraïense krijgsgevangenen is woensdag neergestort in de buurt van de Russische regio Belgorod, nabij de grens met Oekraïne. Alle inzittenden zouden om het leven zijn gekomen. Dat heeft het Russische ministerie voor Defensie bekendgemaakt, melden Russische media. Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak van de crash is.

Volgens het ministerie werden de Oekraïners in het vliegtuig van het type Iljoesjin II-76 vervoerd voor een gevangenenruil. Daarnaast zouden ook negen anderen aan boord zijn geweest: zes bemanningsleden en drie bewakers.
Link naar het artikel verdienen ze niet.

Dit moet echt stoppen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 20:04
Interessant om te zien hoe de talking points hier èn in de media direct weer door Rusland gedicteerd worden.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Avalaxy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Dit moet echt stoppen.
Toch wel knap, als zelfs de NOS het genuanceerde verhaal post:
https://nos.nl/l/2506040

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
redwing schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:50:
maar ik zou dan graag eerst een langer stukje film zien van de crash, met S300s zouden er na de crash nog meer ontploffingen moeten volgen.
kan ook (vrijwel) in één keer natuurlijk, maar inderdaad, waarom zo dichtbij het front?

Is dit een beeld van een exploderend vliegtuig wat bijna op de plaats van bestemming is, en dus niet veel brandstof meer heeft? blijft speculeren nartuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 24-01-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Tens schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:56:
[...]

Is dit een beeld van een exploderend vliegtuig wat bijna op de plaats van bestemming is, en dus niet veel brandstof meer heeft? blijft speculeren nartuurlijk
Dat kun je niet echt concluderen. In elke normale omstandigheid zal een vliegtuig extra brandstof aan boord hebben om uit te kunnen wijken naar een alternatief vliegveld, of om meerdere landingspogingen te kunnen doen. Vliegtuig bijna bij bestemming == tank leeg is dus bijna nooit zo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

[...]

Dit moet echt stoppen.
Klote NRC. Kwaliteit my arse. Zelfs nu.nl zegt er bij, volgens de Russsen.

De A-50 werd ook gevlogen door Oekraïense krijgsgevangen die helemaal overtuigd waren geraakt van Russische goede/juiste SMO en na een korte opleiding in staat waren de electronica te opereren.

Putin, waar blijft mijn cheque.

Echt, wat een giga inkijk in propaganda krijgen we.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Spykie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:52:
Interessant om te zien hoe de talking points hier èn in de media direct weer door Rusland gedicteerd worden.
Precies. Maar wat kunnnen we anders. Smeerlapperij.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Dit moet echt stoppen.
Al een bericht naar de redactie gestuurd neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
pro_6or schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:11:
[...]

Precies. Maar wat kunnnen we anders. Smeerlapperij.
We moeten stoppen met berichten van de tegenpartij als nieuwswaardig te zien.
Onze nieuws outlets moeten stoppen met überhaupt wederhoor toe te passen vanuit Russische zeide.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spykie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:25:
[...]

Onze nieuws outlets moeten stoppen met überhaupt wederhoor toe te passen vanuit Russische zeide.
Ok, maar linksom of rechtsom is er waarschijnlijk (?) Wel een vliegtuig neergegaan. Moet dat genegeerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Spykie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:25:
[...]

Zover ga zelfs ik niet, maar per wel principieel altijd even 180 graden draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
MikeyMan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:26:
[...]

Ok, maar linksom of rechtsom is er waarschijnlijk (?) Wel een vliegtuig neergegaan. Moet dat genegeerd worden?
Absoluut niet. Maar dat is dan ook geen nieuws uit Russische bron. De door Rusland vermelde reden - voor wat dan ook - moet door onze nieuws outlets genegeerd gaan worden. Altijd.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Brent schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:27:
[...]

Zover ga zelfs ik niet, maar per wel principieel altijd even 180 graden draaien.
Dat je heel goed. Ik ook.

Maar zojuist is op alle Nederlandse radio zenders verteld dat er een vliegtuig neergestort is met een X aantal Oekraïense krijgsgevangen. Daar - de reden die Rusland meegeeft - moeten we mee stoppen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Avalaxy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:07:
[...]
Vliegtuig bijna bij bestemming == tank leeg is dus bijna nooit zo :)
tsja, dat zeg ik dus ook niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Spykie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Absoluut niet. Maar dat is dan ook geen nieuws uit Russische bron. De door Rusland vermelde reden - voor wat dan ook - moet door onze nieuws outlets genegeerd gaan worden. Altijd.
Het is gewoon ook een Russische proefballon. Als dit succesvol wordt overgenomen met mogelijk tweedracht dan is dat al winst voor Rusland. Het liefst willen de Russen dat wij in opstand komen hiertegen omdat er onschuldige mensen worden gedood als we een Russische transportvliegtuig neerschieten.

Het echte bericht is 'Rusland verliest een transportvliegtuig - Lading niet te verifiëren.'

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Het is wel irritant hoe veel tractie die Russische desinformatie steeds krijgt.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Mogelijk vluchtpad van het neergestorte vliegtuig: Ik mis nog een beetje de logica Iran via Egypte, om Oekraïne heen, dan landen op Belgorod (lossen?) en dan verder.
NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦
@NOELreports
The crash site and flight direction of the Il-76 that crashed was geolocated. It flew away from Bilhorod towards the northeast.

The board number of the crashed IL-76 is RA-78830 which flew through Egypt, before that through Saudi Arabia, before that through the Red Sea and Iran. It disappeared from the radar near Syria, and then flew to Bilhorod. After that it departed in the northeastern direction after which it crashed near Yablonovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Tens schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:59:
Mogelijk vluchtpad van het neergestorte vliegtuig: Ik mis nog een beetje de logica Iran via Egypte, om Oekraïne heen, dan landen op Belgorod (lossen?) en dan verder.

[...]

[Twitter]
Nou, de Oekraïense pows waren op vakantie in Iran. Waar ik zeg vakantie bedoel, ik shahed in elkaar schroeven, en moesten terug voor de uitruil, maar eerst nog even een nijlcruise met zijn 65en. Omdat ze zo’n goed werk hadden geleverd.

Ik sta er echt op dat Vlad. p. Mij onderhand eens een cheque stuurt. Ik ben toch geen useful idiot.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:59
Neem aan dat er straks beelden worden vrijgegeven van dat neergestorte vliegtuig (inclusief de lijken). Heb mijn bedenkingen eerlijk gezegd dat er krijgsgevangenen in zaten. Erg onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 11:34
Wel opvallend dat sommigen hier erg van overtuigd lijken te zijn dat er geen krijgsgevangen aan boord zouden hebben gezeten. Dat kunnen wij, zeker op dit moment, helemaal niet eens weten.

Het klinkt niet logisch om krijgsgevangen te vervoeren in een vliegtuig, maar onmogelijk is het absoluut niet. Als het wel echt waar is, is het een ferme tegenvaller voor Oekraine, maar....

...gezien de rariteiten van de Russen zou het mij ook weer niks verbazen als er helemaal geen krijgsgevangen ingezeten hebben.

Dat de media hier bovenop duikt is logisch, maar ze mogen wel voorzichtiger zijn in de berichtgeving. Moskou kan wel meer roepen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens oekraine zou er vandaag inderdaad een wisseling plaatsvinden....
https://nitter.net/NOELreports/status/1750143281663521194#m
Andriy Yusov, representative of the Main Directorate of Intelligence confirmed that an exchange of prisoners between Russia and Ukraine was being prepared for today. Information about POWs on the Il-76 is currently being checked, he added.
Het zal toch wat zijn als Oekraine idd een vliegtuig met eigen POW's uit de lucht heeft gehaald... (immers oekraine claimde eerst dat zij verantwoordelijk waren).

Maar om toch weer twijfel te zaaien hebben we gelukkig de russen nog: Ze hebben een lijst met namen gepuliceerd van de POW's die in dat vliegtuig zouden zitten.
It turns out that not one, but 17 of the list of alleged Ukrainian POWs in the Il-76 have been identified as prisoners of war that were already exchanged early January this year. The list therefore looks to be unreliable.
https://nitter.net/NOELreports/status/1750147796953440306#m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
Rusland schijnt een lijst te hebben vrijgegeven met de namen van de POW's. Saillant detail; er zijn namen bij die al eerder werden uitgeruild. Verder is het nog niet duidelijk of het toestel is neergeschoten of een failure had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:55

Zewatanejo

Fine Thanks!

PASware schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:29:
Wel opvallend dat sommigen hier erg van overtuigd lijken te zijn dat er geen krijgsgevangen aan boord zouden hebben gezeten. Dat kunnen wij, zeker op dit moment, helemaal niet eens weten.

Het klinkt niet logisch om krijgsgevangen te vervoeren in een vliegtuig, maar onmogelijk is het absoluut niet. Als het wel echt waar is, is het een ferme tegenvaller voor Oekraine, maar....

...gezien de rariteiten van de Russen zou het mij ook weer niks verbazen als er helemaal geen krijgsgevangen ingezeten hebben.

Dat de media hier bovenop duikt is logisch, maar ze mogen wel voorzichtiger zijn in de berichtgeving. Moskou kan wel meer roepen.
Ja inderdaad, moskou kan veel roepen..... en Kyiv ook.
Kans is groot dat het allemaal propoganda is.
  • We weten alleen dat er een vliegtuig is neergestort en de locatie van de crash
  • We weten niet waardoor het vliegtuig is neergestort. Ongeluk of AA? --> speculatie
  • En in het geval van AA, wat voor AA (bv patriot) --> speculatie
  • Verder weten wie niet wat wie er in het vliegtuig zat... --> speculatie
Ben benieuwd naar meer feitelijke info en of die ooit komt.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 11:34
Zewatanejo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:56:
[...]

• We weten alleen dat er een vliegtuig is neergestort en de locatie van de crash
  • We weten niet waardoor het vliegtuig is neergestort. Ongeluk of AA? --> speculatie
Allemaal speculatie ja, al heb ik Kyiv hoger zitten dan Rusland voor wat betreft berichtgeving.

Indien er krijgsgevangen ingezeten hebben is dat natuurlijk ontzettend ongelukkig en triest (voor de nabestaanden), maar aan de andere kant: weer een vliegtuig minder!

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Zewatanejo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:56:
[...]

Aangezien er een plof in de lucht is te zien die overeenkomt met AA kun je wel zeggen dat ie neergeschoten is. Gezien de hoogte dat het vliegtuig op dat moment vloog moet het haast wel friendly-fire of anders UA-AA heel dicht bij de grens zijn.

[removed]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Bij elke recente gebeurtenis is de informatie die vanuit Rusland kwam steevast een leugen gebleken. Ik heb er weinig vertrouwen in dat dat nu ineens anders zou zijn. Weinig reden om er anders mee om te gaan.

Jaren geleden bij MH17 heeft ru ook gelogen, bedrogen, belachelijk gemaakt, verdraaid, omgedraaid, 200 varianten de wereld ingeslingerd. Het heeft enorm wat voeten in de aarde gehad, maar daar is tot in miniem detail uitgezocht wat er gebeurt is.

Ik vertrouw niets van de Russen onder dit regime meer en heb daar ook alle reden toe.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Several more videos from the crash site of the IL-76, with only one body visible on the video.
@UkraineNewsLive

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:55

Zewatanejo

Fine Thanks!

redwing schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:01:
[...]

Aangezien er een plof in de lucht is te zien die overeenkomt met AA kun je wel zeggen dat ie neergeschoten is. Gezien de hoogte dat het vliegtuig op dat moment vloog moet het haast wel friendly-fire of anders UA-AA heel dicht bij de grens zijn.
Deze video lijkt in elk geval te bevestigen dat het gaat om AA gaat, gezien de gaten in de romp.

Er zijn nog meer video's (met daarop een lichaam) en daarin lijkt verder geen ontploffingen kenmerken te zien. Mogelijk gaat het afgebroken neusstuk dat op de video te zien waarbij het vliegtuig crashed.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

De Oekraïense pow zijn zo eensgezind dat ze physiek nog maar 1 lichaam innemen. Beetje zoals de Russen met hun kubus. Maar dan anders.

een treffende spreuk

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Spykie
PASware schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:29:

Ik ben er inderdaad van overtuigd dat je niet moet afgaan op wat Rusland zegt en dat daarmee de kans dat er krijgsgevangenen aan boord zaten extreem klein is.

Het is 'simpelweg' absurd dat we ons nog steeds zo laten meeslepen in de verzinsels van Rusland. En on dit geval al helemaal tergend ivm MH17.

Dus ja: Rusland zegt wat? Negeer het!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-09 23:12

jgj82

Ja, maar = nee

redwing schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:01:
[...]

Want? Jij hebt een idee hoe een SAM-vluchtpatroon is? En als dat filmpje inderdaad van dit incident was kan ik je vertellen dat die missile verticaal van boven kwam. En AA bestaat niet. Het is AAA als in kanonnen of SAM als in geleide wapens.

[ Voor 6% gewijzigd door jgj82 op 24-01-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gezien de richting van het vliegtuig toen ie geraakt werd is het idd twaddle:

Steeg dus net op van Belgorod richting Moskou. En was daarvoor net uit Iran aangekomen schijnbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2024 19:32 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 16:50
Het kan ook anders geïnterpreteerd worden; "Jullie schieten een waardevol transportvliegtuig van ons uit de lucht? Wij vermoorden 65 pow's van jullie in de Gulag."...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:57

Fiber

Beaches are for storming.

pro_6or schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:54:
Bij elke recente gebeurtenis is de informatie die vanuit Rusland kwam steevast een leugen gebleken. Ik heb er weinig vertrouwen in dat dat nu ineens anders zou zijn. Weinig reden om er anders mee om te gaan.

Jaren geleden bij MH17 heeft ru ook gelogen, bedrogen, belachelijk gemaakt, verdraaid, omgedraaid, 200 varianten de wereld ingeslingerd. Het heeft enorm wat voeten in de aarde gehad, maar daar is tot in miniem detail uitgezocht wat er gebeurt is.

Ik vertrouw niets van de Russen onder dit regime meer en heb daar ook alle reden toe.
Op zich helemaal mee eens, maar ik zie die Russen er voor op aan dat ze expres 65 POW's in een vliegtuig hebben gezet en dat expres hebben laten neerschieten, gewoon omdat het kan en omdat Oekraïne nu iets meer moet nadenken voordat ze zomaar een vrachtvliegtuig vol met Shahed's neerhalen... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Fiber schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Op zich helemaal mee eens, maar ik zie die Russen er voor op aan dat ze expres 65 POW's in een vliegtuig hebben gezet en dat expres hebben laten neerschieten, gewoon omdat het kan en omdat Oekraïne nu iets meer moet nadenken voordat ze zomaar een vrachtvliegtuig vol met Shahed's neerhalen... O-)
Dit verhaal dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDbN0rMjrp_uIaekMJ8HBGxzSyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DE9hkFWnkzBaQVlAUyOeuKw.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://nitter.net/wartra...tus/1750194752576729372#m
Pagina: 1 ... 61 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: