Feitelijk zijn er meerdere scenario's denkbaar en zal een analist deze allen moeten onderzoeken en op waarde moeten schatten. Wij proberen dat, maar wij hebben lang niet alle (inside) informatie, en ik denk dat de meesten hier er ook geen expert in zijn (ik trouwens ook niet, maar ik heb wel elders risicoanalyses moeten maken).
1. That a hostile armed column of about 5,000 troops can just drive across Russia for hours to within 200km of Moscow and no one in the MoD, Rosgvardia, MVD or FSB seems capable or willing to stop them.
(Ukraine take note)
Dit wil ik even nuanceren. Ten eerste, Rusland heeft twee hoofdsteden die van belang zijn voor de elite: St. Petersburg en Moskou. De rest is bijzaak. Ja, ze hebben Rostov in kunnen nemen, inclusief militaire basis, maar dat is wel een zuidelijke plaats ver weg van de twee hoofdsteden.
Ten tweede waren het Russische huurlingen. Daarop schieten? Ja, dat kan. Maar dat is wel de groep die eigenlijk aan jou kant staat (of stond?). Dat is heel iets anders dan de vraag of het Russische leger zou hebben geschoten op Oekraïners.
Ten derde, Rusland zag dit niet aankomen. Want van Oekraïne verwachten ze een offensief in Oekraïne; niet in Rusland. Er zal bij de grens van Sumy of Charkiv niet veel activiteit zijn van beide kampen. Noch offensief, noch defensief.
4. That Lukashenko is much braver than Putin and is more capable of acting decisively to preserve his hold on power, something that Putin seems to have little ability to do
Luka is afhankelijk van Poetin. Zonder Poetin's nukes is hij eigenlijk niets.
5. That during an armed mutiny in Russia, its Defense Minister Shoigu and Chief of General Staff Gerasimov can't be expected to show up anywhere and lead (they are still MIA today). Its top generals—Dep Defense Minister Evkurov and Dep GRU Aleskeev would cower before the mutineer
Waarom zou je dat als VIP zijnde doen? Je moet dan de boel goed beveiligen. Onze kroonprinses zit met dezelfde gebakken peren. Als de Oranjes nav Karst Tates hadden gekozen voor geen publieke Koningsdag meer dan hadden ze gebogen; Rutte gaat nog gewoon op de fiets naar z'n werk. Maar Poetin
kwam al niet veel buiten (stel je voor: zonlicht, hormonen, ugh). Je moest al dagen in quarantaine als je bij hem in de buurt wilt komen. Dia andere twee figuren wagen het risico niet op zo'n lone wolf of commando die hen uitschakelt. Dat is geen zwakte, dat is tijdens een couppoging een verstandige keuze. Laten we kijken hoe het over een tijdje gaat.
6. That loyalty to Putin does not run deep. In the crucial 13 hours before Putin's speech, few came out in support of him. No governors, no Duma members, not even his national security council. Only 2 generals Surovikin and Alekseev recorded 'hostage videos' urging Wagner to stop
Is dat zo? Ik dacht juist dat de Doema steun had uitgesproken voor Poetin. Dit is een interessant gegeven.
After all, if Prigozhin can get away with mutiny to keep operating his Wagner PMC company, why shouldn't they do what they like as well?
Of Prigozhin er mee weg is gekomen moet nog blijken, maar ik vind wegkomen met muiterij nogal sterk gezegd gegeven hij Rusland moet verlaten, Wagner zich niet meer met de oorlog mag bemoeien, en het nog maar de vraag is of Shoigu en Gerasimov weg zijn of niet.
Volgens mij zijn de conclusies te zeker gesteld. Maar wel leuke discussie met een colaatje (copyright Skybullet).