Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:19
Ik heb de afgelopen tijd geregeld gelezen over hoe angstig Putin zou zijn wat betreft mensen in zijn omgeving, dat hij in toenemende mate achterdochtig is of hij mensen kan vertrouwen.

Ik zou denken dat een actie als die van vrijdag/zaterdag, informatie kan hebben gegeven aan Putin over de reacties van die mensen op een moment dat het er zeer sterk op lijkt dat de positie van Putin in gevaar komt. Of mensen zich hebben uitgesproken voor hem, tegen hem en wie zich heeft onthouden van mening om mee te gaan met de winnaar zodra die bekend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:43:
Toch wel bijzonder, mogelijk worden de burgers wakker en is het inderdaad echt nog niet over.

[Twitter]

Wagner inruilen voor Putin wordt het dan weer niet beter van natuurlijk.
Dit is een bericht van gisteravond.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
*knip* dit is niet de HK

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 26-06-2023 08:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sjamo schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:23:
Ik heb de afgelopen tijd geregeld gelezen over hoe angstig Putin zou zijn wat betreft mensen in zijn omgeving, dat hij in toenemende mate achterdochtig is of hij mensen kan vertrouwen.

Ik zou denken dat een actie als die van vrijdag/zaterdag, informatie kan hebben gegeven aan Putin over de reacties van die mensen op een moment dat het er zeer sterk op lijkt dat de positie van Putin in gevaar komt. Of mensen zich hebben uitgesproken voor hem, tegen hem en wie zich heeft onthouden van mening om mee te gaan met de winnaar zodra die bekend was.
Dat is al meerdere keren ter sprake gekomen. En ja, een dictator kan de behoefte voelen om de loyaliteit van zijn medewerkers te testen, maar nee, dat wil je nooit openlijk doen, want naar de buitenwereld moet het regime altijd sterk, eensgezind en vooral onaantastbaar lijken. Door zwakheid te tonen, zoals Putin nu heeft gedaan, trek je alleen maar meer problemen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 14:45
downtime schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:31:
[...]

Dat is al meerdere keren ter sprake gekomen. En ja, een dictator kan de behoefte voelen om de loyaliteit van zijn medewerkers te testen, maar nee, dat wil je nooit openlijk doen, want naar de buitenwereld moet het regime altijd sterk, eensgezind en vooral onaantastbaar lijken. Door zwakheid te tonen, zoals Putin nu heeft gedaan, trek je alleen maar meer problemen aan.
Eens, wanneer Poetin loyaliteiten had willen testen, had hij dat kunnen doen met veel minder voor hem negatieve neveneffecten, dus dat is geen verklaring voor het gedoe gisteren.
Desondanks zal Poetim de komende weken allicht gaan handelen naar de informatie die hij nu in zijn schoot geworpen kreeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 08:21

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Firestorm schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:37:
[...]

Optimist in mij: wat nu als dit het begin is van het terugtrekken van rusland uit Oekraïne? Putin die de huidige instabiliteit in de legertop gebruikt om het bericht 'we moeten intern de zaak op orde hebben, nu is niet de tijd om te vechten op twee fronten' te rechtvaardigen zonder al teveel gewichtsverlies?
(Almost) called it!
https://nos.nl/collectie/...UPDATE-container-70266602

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier staat toch niet dat Rusland momenteel troepen terugtrekt :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:53
Spotmatic schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:17:
[...]

Dat snap ik allemaal wel, als je het feitelijk uitlegt. Maar het gaat mij erom dat dit soort kinderachtig speeltuingedoe onbestaanbaar is in een groot deel van de westerse wereld. Spierballentaal, grote bek, hersenloosheid... het is niet onze cultuur zal ik maar zeggen.

Ik ben elke dag weer verbaasd welke beschamende infantiliteit ze nu weer tentoonspreiden.
Ik weet uiteraard niet waar jij woont, maar wanneer ben jij voor het laatst in een grote stad geweest? Of op een voetbalveld?

Spierballentaal, grote bek, hersenloosheid.... Ik zie niet anders in onze cultuur. Dus het idee dat wij hierboven staan ontschiet mij even. Gelukkig hebben we nog een redelijk normale politiek, maar die is de afgelopen 15 jaar ook flink veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
Glashelder schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:55:
[...]

Hier staat toch niet dat Rusland momenteel troepen terugtrekt :?
Het is natuurlijk wel zo dat de verdediging van rusland bij deze aktie overduidelijk niet op orde was. Het laat dus duidelijk zien dat als rusland zo door gaat, ze straks ook met hun hele leger niet meer hun eigen land kunnen verdedigen. En met de verschillende PMCs, maar bovenal de vele vijanden die ze gemaakt hebben, begint dat een steeds groter risico te worden.

Even heel simpel gezegd, deze aktie van Wagner heeft wel laten zien dat als Oekraine echt zou willen, ze zo bij Moskou zouden staan. En nu gaat dat natuurlijk niet gebeuren, maar het is wel apart dat je een ander land binnenvalt, maar je eigen land daarmee niet meer kunt verdedigen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
gebruik een TR als iets niet ok zou zijn en ga niet zelf reageren

[ Voor 85% gewijzigd door polthemol op 26-06-2023 08:23 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23

Grvy

Bot

redwing schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:25:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat de verdediging van rusland bij deze aktie overduidelijk niet op orde was. Het laat dus duidelijk zien dat als rusland zo door gaat, ze straks ook met hun hele leger niet meer hun eigen land kunnen verdedigen. En met de verschillende PMCs, maar bovenal de vele vijanden die ze gemaakt hebben, begint dat een steeds groter risico te worden.

Even heel simpel gezegd, deze aktie van Wagner heeft wel laten zien dat als Oekraine echt zou willen, ze zo bij Moskou zouden staan. En nu gaat dat natuurlijk niet gebeuren, maar het is wel apart dat je een ander land binnenvalt, maar je eigen land daarmee niet meer kunt verdedigen.
Dat betwijfel ik, Wagner is wel wat anders dan het leger van Oekraïne. Sowieso moeten ze dan eerst nog door het leger heen wat nu al in Oekraïne zelf zit.. dus dit is imho een beetje overschatting.

En dan laten we het feit dat ze dan hulp van "het westen" wel op hun buik kunnen schrijven. Dusjah..

[ Voor 5% gewijzigd door Grvy op 25-06-2023 21:29 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Grvy schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:28:
[...]
Dat betwijfel ik, Wagner is wel wat anders dan het leger van Oekraïne. Sowieso moeten ze dan eerst nog door het leger heen wat nu al in Oekraïne zelf zit.. dus dit is imho een beetje overschatting.
Korte bocht door Belarus in het noorden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb tal van analyses voorbij zien komen, van redelijk tot klinkklare onzin. Maar deze man vat het wmb mooi, feitelijk samen.
[Twitter: https://twitter.com/DAlperovitch/status/1673048859025584128?s=20] https://threadreaderapp.com/thread/1673048859025584128.html
1. That a hostile armed column of about 5,000 troops can just drive across Russia for hours to within 200km of Moscow and no one in the MoD, Rosgvardia, MVD or FSB seems capable or willing to stop them.

(Ukraine take note)

2. That another armed column of a few thousand troops (some of them former convicts!) can just drive into a major Russian city of a million people and take it over without firing a shot, including a major military command center and an airbase

3. That the Russian Air Force is incapable of achieving air superiority even over a small part of a highway in Russia against a small group of mercenaries armed with Pantsir air defenses and no air force of their own

4. That Lukashenko is much braver than Putin and is more capable of acting decisively to preserve his hold on power, something that Putin seems to have little ability to do

5. That during an armed mutiny in Russia, its Defense Minister Shoigu and Chief of General Staff Gerasimov can't be expected to show up anywhere and lead (they are still MIA today). Its top generals—Dep Defense Minister Evkurov and Dep GRU Aleskeev would cower before the mutineer

6. That loyalty to Putin does not run deep. In the crucial 13 hours before Putin's speech, few came out in support of him. No governors, no Duma members, not even his national security council. Only 2 generals Surovikin and Alekseev recorded 'hostage videos' urging Wagner to stop
What does all this mean for the future?
I think Putin has demonstrated exceptional weakness and limited control over the levers of power in Russia. He has also so far not shown that he is capable of reasserting that control. He could still do so but the clock is ticking and chaos might erupt if he doesn't
In a brutal authoritarian system, displays of such weakness are dangerous. It's not that someone might decide to make a move on Putin tomorrow but that his propensity to avoid making tough decisions is likely to cause various actors within the Russian system to start ignoring him
Putin is in real danger of becoming irrelevant as various clans across the system (security services, governors, etc) might follow in Prigozhin's footsteps and start to take actions and pursue their interests without coordination or approval from the Kremlin
After all, if Prigozhin can get away with mutiny to keep operating his Wagner PMC company, why shouldn't they do what they like as well?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20
[...]

En dan laten we het feit dat ze dan hulp van "het westen" wel op hun buik kunnen schrijven. Dusjah..
Daarbij zullen troepen mixed feelings bij wagner hebben waardoor ze wellicht eerder neigen naar de kat uit de boom kijken. Wanneer het een colonne Oekraïners waren geweest was dat toch net anders geweest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:41
Spotmatic schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:17:
[...]

Dat snap ik allemaal wel, als je het feitelijk uitlegt. Maar het gaat mij erom dat dit soort kinderachtig speeltuingedoe onbestaanbaar is in een groot deel van de westerse wereld. Spierballentaal, grote bek, hersenloosheid... het is niet onze cultuur zal ik maar zeggen.

Ik ben elke dag weer verbaasd welke beschamende infantiliteit ze nu weer tentoonspreiden.
Eigenlijk denk ik dat Putin allang over intelligence beschikte betreffende de plannen van Prigozhin. In de aanloop naar zijn opmars naar Moskou heeft hij al een aantal waarschuwingen gegeven, uiteraard zonder dit expliciet te benoemen. Dat zou immers een teken van zwakte zijn. Prigozhin heeft niet genoeg fijngevoeligheid om deze signalen op de juiste wijze te interpreteren. Zijn dreiging met een coupe was 10 stappen te ver en hij is inderdaad niet slim genoeg om de juiste keuze te maken in zijn communicatie. Eigenlijk kan hij alleen maar hard schreeuwen en daarmee bereikt hij het tegenovergestelde van wat hij wil. Putin is erbij gebaat dit brandje te blussen, Prigozhin monddood te maken en de (relatieve) rust rond zijn machtspositie weder te laten keren. Belarus, die Prigozhin in toom kan proberen te houden, is een veel aantrekkelijker optie voor Putin dan Afrika waar hij relatief makkelijker zijn grote mond kan opentrekken.

Dit soort "maatschappelijke onrust" waar de strijd met veel geweld, bloedvergieten en machtsvertoon wordt gevoerd kennen wij gelukkig niet maar hersenloosheid en infantiliteit zou ik niet willen uitsluiten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-09 00:24
Putin vs Prigozhin
Prigozhin kon niet anders dan in de aanval, want hij wilde zich niet onderwerpen aan Putin, en dus niet tekenen. Immers het is niet voor niets een huurlingenleger.
Putin wilde niet escaleren, en viel Wagner niet aan om geen 'eigen' mensen te doden. Vreemd genoeg gebruikte Prigozhin exact dat argument voor de terugtrekking. Had Putin wel aangevallen, wat hij makkelijk kon, dan kon de publieke opinie zich tegen hem keren: de Wagner troepen worden blijkens de sympathie uitingen door sommigen gezien als helden in de oorlog tegen Ukraine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]
Er is een aardig grensgebied waar helemaal geen leger voor de grens staat. En je hebt met Wagner gezien hoeveel tegenstand ze daadwerkelijk tegenkwamen voorbij de grens, de Chechenen moesten worden opgeroepen om een blokkade op te werpen.
Daarom zeg ik ook dat dat niet gaat gebeuren. Maar bedenk wel dat rusland beweerd dat deze hele oorlog is begonnen omdat UA/NAVO ze aan wilde vallen. En dan is het wel heel slecht met je land gesteld als een PMC even laat zien dat zo'n aanval zonder problemen bij Moscou in de buurt zou kunnen komen.

En nogmaals, UA gaat dit zeker niet doen, maar er hoeft maar een andere partij op te staan die wel een serieuze poging doet en rusland heeft echt een probleem.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wagner was geen echt gevaar voor putin. Die 5000 man hebben ze gewoon dichterbij laten komen. Misschien om te kijken hoever ze zouden gaan, misschien ook om andere redenen. Ik vermoed ook dat putin de reden is dat we niets van de legerleiding hebben gehoord. Ik verwacht eigenlijk dat die even op de backbench zijn gezet door putin, in ieder geval qua communicatie. Er moest vooral geen olie op het vuur gegooid worden. Putin heeft zijn sterke man speech gehouden en daarmee moest de kous af zijn.

Dat luko "onderhandelingen heeft gedaan is misschien meer omdat putin niet onderhandelt met landverraders maar als dat op verzoek van putin is geweest dan was luko gewoon de boodschapper.

Dat wagner zich kon melden bij het reguliere leger zal ook van putin afkomen. de wagner baas kreeg gewoon een beetje teveel praats en werd dus gestript van al zijn rijkdom en mogelijkheden tot het vergaren van rijkdom.

Ik denk dat de privélegertjes van andere olichargen ook gevaar lopen, zodra ze hun hoofd boven het maaiveld uitsteken.

Zowel FSB als Nationale garde zijn stevig in handen van putin, daar lijkt in ieder geval niets aan veranderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Indoubt als het geen bedreiging was hadden we Putin gisteren niet in een persco gezien.

Vanaf daar rammelt de logica.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 25-06-2023 22:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
redwing schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:42:
Er is een aardig grensgebied waar helemaal geen leger voor de grens staat. En je hebt met Wagner gezien hoeveel tegenstand ze daadwerkelijk tegenkwamen voorbij de grens, de Chechenen moesten worden opgeroepen om een blokkade op te werpen.
Kadyrov zijn "troepen" kwamen vanaf de andere kant van Rostov, en dus niet om een blokkade op te werpen voor de troepen die naar Moskou reden. Ze waren dus meer bedoeld om "iets" te doen rondom Rostov .. maar volgens mij hebben ze dat zelfs niet gehaald ... (Zie ook mijn eerdere post daar over)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

MikeyMan schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:08:
@Indoubt als het geen bedreiging was hadden we Putin gisteren niet in een persco gezien.
Kan.Maar het kan ook een waarschuwing zijn naar ieder ander die muiterij overweegt. Eerst de waarschuwing, daarna de actie en prigozhin is toast zonder ook maar een kogel af te vuren zo ongeveer.

Niemand wil nu Prigozhin achterna.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RoD schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:37:
Ik heb tal van analyses voorbij zien komen, van redelijk tot klinkklare onzin. Maar deze man vat het wmb mooi, feitelijk samen.
Feitelijk zijn er meerdere scenario's denkbaar en zal een analist deze allen moeten onderzoeken en op waarde moeten schatten. Wij proberen dat, maar wij hebben lang niet alle (inside) informatie, en ik denk dat de meesten hier er ook geen expert in zijn (ik trouwens ook niet, maar ik heb wel elders risicoanalyses moeten maken).
1. That a hostile armed column of about 5,000 troops can just drive across Russia for hours to within 200km of Moscow and no one in the MoD, Rosgvardia, MVD or FSB seems capable or willing to stop them.

(Ukraine take note)
Dit wil ik even nuanceren. Ten eerste, Rusland heeft twee hoofdsteden die van belang zijn voor de elite: St. Petersburg en Moskou. De rest is bijzaak. Ja, ze hebben Rostov in kunnen nemen, inclusief militaire basis, maar dat is wel een zuidelijke plaats ver weg van de twee hoofdsteden.

Ten tweede waren het Russische huurlingen. Daarop schieten? Ja, dat kan. Maar dat is wel de groep die eigenlijk aan jou kant staat (of stond?). Dat is heel iets anders dan de vraag of het Russische leger zou hebben geschoten op Oekraïners.

Ten derde, Rusland zag dit niet aankomen. Want van Oekraïne verwachten ze een offensief in Oekraïne; niet in Rusland. Er zal bij de grens van Sumy of Charkiv niet veel activiteit zijn van beide kampen. Noch offensief, noch defensief.
4. That Lukashenko is much braver than Putin and is more capable of acting decisively to preserve his hold on power, something that Putin seems to have little ability to do
Luka is afhankelijk van Poetin. Zonder Poetin's nukes is hij eigenlijk niets.
5. That during an armed mutiny in Russia, its Defense Minister Shoigu and Chief of General Staff Gerasimov can't be expected to show up anywhere and lead (they are still MIA today). Its top generals—Dep Defense Minister Evkurov and Dep GRU Aleskeev would cower before the mutineer
Waarom zou je dat als VIP zijnde doen? Je moet dan de boel goed beveiligen. Onze kroonprinses zit met dezelfde gebakken peren. Als de Oranjes nav Karst Tates hadden gekozen voor geen publieke Koningsdag meer dan hadden ze gebogen; Rutte gaat nog gewoon op de fiets naar z'n werk. Maar Poetin kwam al niet veel buiten (stel je voor: zonlicht, hormonen, ugh). Je moest al dagen in quarantaine als je bij hem in de buurt wilt komen. Dia andere twee figuren wagen het risico niet op zo'n lone wolf of commando die hen uitschakelt. Dat is geen zwakte, dat is tijdens een couppoging een verstandige keuze. Laten we kijken hoe het over een tijdje gaat.
6. That loyalty to Putin does not run deep. In the crucial 13 hours before Putin's speech, few came out in support of him. No governors, no Duma members, not even his national security council. Only 2 generals Surovikin and Alekseev recorded 'hostage videos' urging Wagner to stop
Is dat zo? Ik dacht juist dat de Doema steun had uitgesproken voor Poetin. Dit is een interessant gegeven.
After all, if Prigozhin can get away with mutiny to keep operating his Wagner PMC company, why shouldn't they do what they like as well?
Of Prigozhin er mee weg is gekomen moet nog blijken, maar ik vind wegkomen met muiterij nogal sterk gezegd gegeven hij Rusland moet verlaten, Wagner zich niet meer met de oorlog mag bemoeien, en het nog maar de vraag is of Shoigu en Gerasimov weg zijn of niet.

Volgens mij zijn de conclusies te zeker gesteld. Maar wel leuke discussie met een colaatje (copyright Skybullet).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Indoubt schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:12:
[...]

Kan.Maar het kan ook een waarschuwing zijn naar ieder ander die muiterij overweegt. Eerst de waarschuwing, daarna de actie en prigozhin is toast zonder ook maar een kogel af te vuren zo ongeveer.

Niemand wil nu Prigozhin achterna.
Als ie zeker van zn zaak was geweest, had ie dit nooit gedaan. Dan was prigozhin al lang tegen een defenestratie aan gelopen.

Dan was de waarschuwing daadwerkelijk aan gekomen.

Ik zie dit eerder opgepakt worden als een uitnodiging om iets te proberen. If anything stond Putin aardig met de broek om de enkels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@MikeyMan Ja, ik dacht dat ook toen het gebeurde.

Inmiddels ben ik een beetje bijgedraaid. Prigorzhin is volkomen uitgespeeld en putin heeft zijn nationale garde niet eens een kogel laten afvuren.

Dat is pas powerrrrr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Indoubt schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:21:

Inmiddels ben ik een beetje bijgedraaid. Prigorzhin is volkomen uitgespeeld en putin heeft zijn nationale garde niet eens een kogel laten afvuren.

Dat is pas powerrrrr
Nou, een PMC kan een grote plaats innemen en heel ver oprukken richting Moscou. In de tussentijd vluchten er een hoop bobo's en moet er hulp van buiten het leger worden gevraagd om iets te beginnen. Sorry, maar dat is totaal geen power, dat is gewoon een enorme zwakte. En putin zal heel snel wat moeten doen wil ie zijn aanzien weer terug krijgen, zo niet zal dit verder blijven afbrokkelen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat is pas powerrrrr
Prigozhin heeft er vanuit verloren positie een ogenschijnlijk aardige deal uit gesleept door poweplay.

Putin heeft er voor hem naar omstandigheden ook een aardige deal uit gehaald.

Meer dan damage control kan ik er niet van maken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:25:
[...]

Nou, een PMC kan een grote plaats innemen en heel ver oprukken richting Moscou. In de tussentijd vluchten er een hoop bobo's en moet er hulp van buiten het leger worden gevraagd om iets te beginnen. Sorry, maar dat is totaal geen power, dat is gewoon een enorme zwakte. En putin zal heel snel wat moeten doen wil ie zijn aanzien weer terug krijgen, zo niet zal dit verder blijven afbrokkelen.
Dit bovenop alle eerdere gevallen van gezichtsverlies: inname Kiev mislukt, Charkov verloren, Cherson verloren, economisch verloren, gaswapen verloren, internationaal aanzien grotendeels verloren, brain drain, nucleaire dreiging blijkt losse flodder, EU en NAVO sterker gemaakt,...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Stoney3K schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:51:
[...]

Naar het 'waarom' ben ik ook wel even benieuwd. Ongefundeerd speculeren ben ik het ook mee eens omdat dat qua gefantaseer heen snel uit de hand kan lopen, maar wanneer er daadwerkelijk iets over in het nieuws komt vind ik het zelf wel een andere kwestie.
Daar is al een topic vor: Nucleaire dreiging Rusland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Indoubt schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:04:
Wagner was geen echt gevaar voor putin. Die 5000 man hebben ze gewoon dichterbij laten komen. Misschien om te kijken hoever ze zouden gaan, misschien ook om andere redenen. Ik vermoed ook dat putin de reden is dat we niets van de legerleiding hebben gehoord. Ik verwacht eigenlijk dat die even op de backbench zijn gezet door putin, in ieder geval qua communicatie. Er moest vooral geen olie op het vuur gegooid worden. Putin heeft zijn sterke man speech gehouden en daarmee moest de kous af zijn.
Ik schat eerder dat ze wilden voorkomen dat er een vuurgevecht zou komen waar Wagner even later weer vrolijk verder door zou rijden richting Moscou. Want als dat was gebeurd had putin een nog grotere blamage gehad. En laten we wel wezen, de kans dat Wagner zo'n clash zou winnen is niet ondenkbaar.
Dat luko "onderhandelingen heeft gedaan is misschien meer omdat putin niet onderhandelt met landverraders maar als dat op verzoek van putin is geweest dan was luko gewoon de boodschapper.
Dat is omdat luko een grote vriend is van Prigozhin. Dat was daarbij de beste optie waar hij naar zou kunnen luisteren. maar dat er onderhandelt moest worden is al een enorme zwakte.
Dat wagner zich kon melden bij het reguliere leger zal ook van putin afkomen. de wagner baas kreeg gewoon een beetje teveel praats en werd dus gestript van al zijn rijkdom en mogelijkheden tot het vergaren van rijkdom.
Dat zal vast wel het geval zijn inderdaad, ik acht alleen de kans groot dat er niet op zo'n reaktie was gerekend.
Ik denk dat de privélegertjes van andere olichargen ook gevaar lopen, zodra ze hun hoofd boven het maaiveld uitsteken.

Zowel FSB als Nationale garde zijn stevig in handen van putin, daar lijkt in ieder geval niets aan veranderd.
Dat klopt, alleen is het wel duidelijk dat die FSB en Nationale garde rusland niet kunnen beschermen. Misschien kunnen ze rondom Moscou wat doen, maar ze kunnen niet eens 5k man aan die rechtstreeks richting Moscou rijden. En dat zonder luchtsupport, maar wel met zulke AA dat rusland ook geen luchtssupport kon inbrengen.

Putin heeft het er gezien de sitiuatie redelijk afgebracht, maar de hele situatie laat wel zien dat zijn macht hard omlaag is gegaan. Een half jaar geleden had nog iedereen je uitgelachen als je zou zeggen dat een PMC zo'n opstand zou kunnen starten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:03

DinX

Motormuis

Wagner-sympathisanten insinueren dat Prigozjin nog iets van plan is

https://www.hln.be/buiten...ets-van-plan-is~ad8624d5/

Lijkt me heel erg vergezocht?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:14:
[...]

Als ie zeker van zn zaak was geweest, had ie dit nooit gedaan. Dan was prigozhin al lang tegen een defenestratie aan gelopen.

Dan was de waarschuwing daadwerkelijk aan gekomen.

Ik zie dit eerder opgepakt worden als een uitnodiging om iets te proberen. If anything stond Putin aardig met de broek om de enkels.
Vandaar ook deze middenweg. Prigozhin blijft leven, maar in Belarus, niet in Rusland. Beide hebben gezichtsverlies. Maar wie blijft er op z'n troon zitten, en wie niet? Juist. Het zou trouwens kunnen dat Poetin ook geen zin had in 5000 of 25000 rondlopende Rambo's in Rusland. Er zitten goedgetrainde elite eenheden tussen en schorriemorrie uit de gevangenis. Ook een goede reden om Prigozhin niet (nu) om te leggen: ze kunnen dan nog wel eens emotioneel worden.

Volgens mij is de grootste schade aan Rusland dit weekend -13 piloten. Russische piloten moeten gevangen worden genomen of worden gedood, die lui zijn gevaarlijk en ze terroriseren ook nog eens burgers met hun 'hypersonische' kruisraketten. Een nieuw vliegtuig is makkelijker te regelen dan een nieuwe piloot.
DinX schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:08:
Wagner-sympathisanten insinueren dat Prigozjin nog iets van plan is

https://www.hln.be/buiten...ets-van-plan-is~ad8624d5/

Lijkt me heel erg vergezocht?
Lijkt me propaganda.

Voor zover ik heb begrepen zijn Wagner-sympathisanten niet blij dat Prigozhin z'n keutel in heeft getrokken. Misschien voelen sommigen zich verraden, de vraag is in hoeverre dat leeft; dat weet ik niet.

Je ziet het ook terug in de Nederlandse politiek. Er zijn een paar schreeuwlelijkerds met een heel grote mond, die veel in het nieuws komen. Onevenredig veel; niet proportioneel. Slechts een kleine minderheid steunt hun uitspraken.

Bovendien zou het kunnen dat men probeert te suggereren dat Wagner vanuit het noorden aan gaat vallen, om zo Oekraïne zand in de ogen te strooien. Dat zou dan een win-win voor Poetin zijn.

Wat Poetin kan doen is Prigozhin naar Belarus sturen. Laat hem daar met Wagner iets opbouwen om Oekraïne aan te vallen, of wek die suggestie. Zodra hij weer vervelend doet, valt-ie uit een raam of drinkt-ie een kopje thee. Tegen die tijd is Wagner weg uit Rusland, en zijn ze bedaard.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05

Dat is pas powerrrrr
De meningen zijn verdeeld. Vlad Vexler heeft er iets over gezegd :

Prigozhin had blijkbaar een reden om het hazenpad te kiezen, hij had niet genoeg support. Deze coup is afgewend maar iemand met een leger weet nu de weg. Maar goed, kijk zelf maar. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:24:
[...]

Bovendien zou het kunnen dat men probeert te suggereren dat Wagner vanuit het noorden aan gaat vallen, om zo Oekraïne zand in de ogen te strooien. Dat zou dan een win-win voor Poetin zijn.

Wat Poetin kan doen is Prigozhin naar Belarus sturen. Laat hem daar met Wagner iets opbouwen om Oekraïne aan te vallen, of wek die suggestie.
Elk succes voor Prigozhin maakt hem gevaarlijker voor Putin. Een inname van Kyiv door Wagner, onder leiding van Prigozhin, maakt Prigozhin een serieus alternatief voor Putin. Hij heeft dan successen geboekt in deze oorlog waar Putin keer op keer faalde. Dat gaat Putin nooit toelaten. Prigozhin mag zich weer met Afrika bezig houden maar Oekraine is taboe vanaf nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

asing schreef op maandag 26 juni 2023 @ 00:11:
[...]

De meningen zijn verdeeld. Vlad Vexler heeft er iets over gezegd :

[YouTube: Failed Coup Irreversibly Damages Putin]

Prigozhin had blijkbaar een reden om het hazenpad te kiezen, hij had niet genoeg support. Deze coup is afgewend maar iemand met een leger weet nu de weg. Maar goed, kijk zelf maar. :)
Ja, het zal. Er zijn 1000 youtube filmpjes en achteraf zijn er 3 op de 1000 die gelijk hadden. Alleen welke?

Ik ben het er mee eens overigens dat putin in Ukraine een flaterfiguur slaat ondanks dat de strijd daar nog lang niet gestreden is.

Ook op het thuisfront is er van alles mis.

Maar je moet het niet zien als een staat die staatkundig wordt geleid. Het is een maffia structuur.
Prigozhin is gestript van alles wat hem een speler maakte. Dat is het enige wat telt.

Het verbaast sommigen nog steeds maar in rusland werkt het dus zo.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het kan best eens iets relatief simpels zoals dit zijn natuurlijk.

Bron is inderdaad www.telegraph.co.uk.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Leuke discussie. De argumenten van Putins zwakte of sterkte hebben allemaal waarde. Inderdaad, de enige perceptie die er echt toe doet is die van de bevolking zelf.

- De Russen weten dat het niet lekker gaat. De nationalisten gaan al meer dan een jaar tekeer op de social media. Wagner voedt/is de stem van de kritiek op het leger. Geen middelen, geen training, geen kogels. Geen bericht van onze jongens. Och, als de tsaar het maar wist!

- Zetten we de camera nog eens op het voetvolk. De beelden die we hebben zijn natuurlijk beperkt, maar dat in die spaarzame momentopnamen nu uitgerekend een bevolking is te zien die spontaan de straat opgaat om ergens voor te zijn (Wagner, harde, duidelijke en ultra-nationalistische taal), wat een overgehaald toeval. En wij al die tijd maar denken dat de gewone Rus geen agency heeft :+

- Nu heeft Putin een troefkaart minder. Hij heeft persoonlijk de kant van Gerasimov et al gekozen en zelfs Wagner verbannen. Ok Putin, en nu?

- Spoelen we een stukje vooruit. In dit scenario zit Rusland nog steeds in UA. Wat is de kans op plotselinge successen? Ik sla het stukje economie en andere ellende maar even over. Stel, er is geen sprake van overdreven succes voor Putin. Hoe erg is dat voor hem? Hij kan veel negeren, maar als de want-to-believe wegvalt, werkt de propaganda niet meer. En dan zijn er toch tastbare, reële resultaten nodig. Tijd is geen vriend van Putin.

Iedereen hier wist al lang dat in Rusland niemand meer thuis is. Moskou veroveren is een simpelere zaak dan een offensief in UA. Dat heeft heel Rusland nu zelf ook gezien.

UA heeft geïnvesteerd in contact met Prigozhin, logisch dat men teleurgesteld reageert. Als men niemand anders met militaire achtergrond weet te vinden met ambities, dan moet UA overwegen om het zelf te doen.

Ik weet dat het een wild en gedurfd plan is, maar zodra er voldoende chaos is en men weet een hefboom te creeren op het Putin/relevante personen Kremlin zelf, dan mag UA van mij op pad. Gaat dat gebeuren? Waarschijnlijk niet, maar het zou een passend vervolg zijn op het script.
Het kan misschien wel by-proxy. Budanov zal nu via dat Russische legioen ongetwijfeld proberen de groeiende anti-putinenergie aan te trekken. Maar voor snelle groei moet dat leger anders in de markt gezet worden, en ja, dat kan een kwestie van te walgelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 26 juni 2023 @ 01:25:
[Embed]

Men wist als beroepscriminelen dat dat zou gebeuren. Kan heel goed, maar dan mist men het meest interessante: wat is er dan niet goed gegaan?
Het regelen van wisselgeld van dezelfde valuta is niet gelukt, of de familie is niet op tijd ondergedoken. Zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00
Moest weer terug denk aan het filmpje van CGP Grey The rules for Rulers.
Prigozhin dacht waarschijnlijk dat hij meer keys to power in handen had dan feitelijk het geval was. Daar valt dan waarschijnlijk ook de club onder die de families van zijn manschappen heeft bedreigt.

Het interessante is dat hij kennelijk wel nog voldoende sleutels in handen had om er levend vanaf te komen (vooralsnog althans). Dus heel zwak stond hij ook niet, maar het was niet voldoende om de macht te kunnen grijpen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[Embed]

Makes sense. Maar het zegt ook wel iets over de naïviteit van Prigozhin als hij dat niet zag aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:28
MikeyMan schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:23:
[...]

Dit is een bericht van gisteravond.
eh, ja.

ze roepen 'wagner'' en niet 'putin' dat was een beetje het punt. Zo gauw het lijkt dat het kremlin zwak is, is in een grote stad dus animo voor anti kremlin demonstraties.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:27
downtime schreef op maandag 26 juni 2023 @ 00:18:
[...]

Elk succes voor Prigozhin maakt hem gevaarlijker voor Putin. Een inname van Kyiv door Wagner, onder leiding van Prigozhin, maakt Prigozhin een serieus alternatief voor Putin. Hij heeft dan successen geboekt in deze oorlog waar Putin keer op keer faalde. Dat gaat Putin nooit toelaten. Prigozhin mag zich weer met Afrika bezig houden maar Oekraine is taboe vanaf nu.
Afrika? dat verwacht ik niet. Hij heeft zijn mensen laf achter gelaten, en nemen hem dat niet in dank af.
Wat deden zij ook al weer met verraders? hamertje-tik?

En zijn vermogen kan poetin goed gebruiken...

De knikkers liggen nog niet stil

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Nog even een ander inzicht in de rol van Lukashenko:

en vanuit de DUMA: de Wagner militairen deden niks verkeerd

Op zich een begrijpelijk standpunt, want de Russen hebben ze veel te hard nodig
Russian MP says “no reason” to ban Wagner Group in Russia
Russian MP says “no reason” to ban Wagner Group in Russia
26.06.2023 04:15
Andriy Kartapolov, head of the State Duma Committee on Defense, believes that there is no reason to blacklist Wagner Group, which participated in the mutiny effort launched by their leader, Yevgeny Prigozhin.

That’s according to Meduza, Ukrinform reports.

MP claims members of Wagner Group who were in Rostov-on-Don "didn't do anything wrong" because they "carried out the orders of their command". In his opinion, they "did not offend anyone, did not smash anything" and no one has any complaints against them - "neither the residents of Rostov, nor the servicemen of the Southern Military District, nor the law enforcement agencies."

Kartapolov noted that the fate of Wagner Group as such has not yet been determined. At the same time, he believes it is not necessary to ban the organization.

"Why should it be banned? After all, here all the questions are to be addressed to this group’s leader... The one who started the mutiny must answer. Traditionally, we just cut everything at the root," said the Russian deputy, adding that the Wagner is the most combat-capable unit in Russia, and "dispersing" it would be "the best gift for NATO and Ukraine."

As reported, on June 23, Yevgeny Prigozhin, head of the "Wagner" PMC, went for a démarche against the Russian military leadership, in particular against Defense Minister Sergei Shoigu. Prigozhin’s private army took control of Rostov-on-Don and part of Voronezh region on June 24, after which the Wagner leader ordered his mercenaries to advance on Moscow.
Read also: Wagner Group’s rebellion to substantially damage Russian war effort in Ukraine – ISW

Russian President Vladimir Putin condemned the insurrection attempt, calling it a blow to the country’s back and vowing “harsh punishment” for those involved.

Later the same day, Alexander Lukashenko, in coordination with Putin, held talks with Prigozhin. Following these negotiations, Lukashenko’s office reported a de-escalation deal involving Prigozhin being exiled to Belarus and no legal action being taken against Wagner forces.

The military convoy heading for Moscow made a U-turn just over a 100 miles away from the Russian capital. The mercenaries also withdrew from the captured Russian military headquarters in Rostov-on-Don.
Read also: Wagner Group could lead attack on Kyiv from Belarus – British general

Secretary of the National Security and Defense Council of Ukraine, Oleksiy Danilov, called the mutiny attempt the first stage in dismantling the system built up by Russian President Vladimir Putin.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Wat me niet helemaal duidelijk is, ik lees dat Prigozhin ook afstand moest doen van de Wagner Group? Waarom zou hij dat doen? Dat is de enige reden waarom hij dit heeft uit kunnen voeren en mogelijk de enige reden waarom hij er mee weg zou kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:40:
[...]

eh, ja.

ze roepen 'wagner'' en niet 'putin' dat was een beetje het punt. Zo gauw het lijkt dat het kremlin zwak is, is in een grote stad dus animo voor anti kremlin demonstraties.
Jawel, maar intussen roepen ze waarschijnlijk alweer Putin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
3raser schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:00:
Wat me niet helemaal duidelijk is, ik lees dat Prigozhin ook afstand moest doen van de Wagner Group? Waarom zou hij dat doen? Dat is de enige reden waarom hij dit heeft uit kunnen voeren en mogelijk de enige reden waarom hij er mee weg zou kunnen komen.
Er is nog veel niet duidelijk, de Wagner militairen moesten zich (per 1 juli dacht ik) aansluiten bij het Russische leger. Wat effectief betekend dat Prigo in Rusland tenminste met een lege Wagner group achter zou blijven. Wat er allemaal onderhandeld is, is afgezien van één statement uit Moskou eigenlijk niks bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
MikeyMan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:05:
[...]

Jawel, maar intussen roepen ze waarschijnlijk alweer Putin.
Kan, heb nog geen demonstraties gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Tens schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:05:
[...]

Er is nog veel niet duidelijk, de Wagner militairen moesten zich (per 1 juli dacht ik) aansluiten bij het Russische leger. Wat effectief betekend dat Prigo in Rusland tenminste met een lege Wagner group achter zou blijven. Wat er allemaal onderhandeld is, is afgezien van één statement uit Moskou eigenlijk niks bekend.
Maar als Prigozhin naar Belarus vertrekt dan heeft hij niets meer te maken met dat 1 juli contract. En kan hij dus gewoon op huidige voet verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

pingkiller schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:06:
Moest weer terug denk aan het filmpje van CGP Grey The rules for Rulers.
Prigozhin dacht waarschijnlijk dat hij meer keys to power in handen had dan feitelijk het geval was. Daar valt dan waarschijnlijk ook de club onder die de families van zijn manschappen heeft bedreigt.

Het interessante is dat hij kennelijk wel nog voldoende sleutels in handen had om er levend vanaf te komen (vooralsnog althans). Dus heel zwak stond hij ook niet, maar het was niet voldoende om de macht te kunnen grijpen.
er zijn vele opties, sprookjes en verhaaltjes te vinden. Een welke ik vrij aannemelijk vond klinken is dat Wagner/Prigozhin support en hulp van 'bepaalde kringen' uit het kremlin zou rekenen. Die hebben het laten afweten. (een coupe of welk labeltje dan ook voor het kremlin, heb je hulp van binnenuit nodig. Die beloofde hulp is niet doorgezet, afspraak gehonoreerd of wat dan ook)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
3raser schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:06:
[...]

Maar als Prigozhin naar Belarus vertrekt dan heeft hij niets meer te maken met dat 1 juli contract. En kan hij dus gewoon op huidige voet verder.
Qua activiteiten buiten Rusland idd. Maar wat moet hij met 25k pax met bijbehorend materieel in Belarus vooropgesteld dat die inderdaad meekomen?

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 26-06-2023 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Qua activiteiten buiten Rusland idd. Maar wat moet hij met 25k pax in Belarus vooropgesteld dat die inderdaad meekomen?
Wat ie voor 2022 ook al deed.

Verhuren aan de hoogste bieder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Tens schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:50:
Nog even een ander inzicht in de rol van Lukashenko:

[Twitter]
en vanuit de DUMA: de Wagner militairen deden niks verkeerd

Op zich een begrijpelijk standpunt, want de Russen hebben ze veel te hard nodig

[...]
De onfortuinlijke realiteit (voor Rusland) is dat ze in een situatie zitten waarin ze niet de coupplegers kunnen vervolgen. Ze zitten zo krap qua manschappen en materiaal dat ze simpelweg niet echt actie kunnen nemen.

De link met Belarus moet ik nog zien. Er wordt momenteel veel gespeculeerd met relatief weinig concrete informatie. Ik weet wel zeker dat de circusattractie die wij zaterdag zagen nog vergaande gevolgen zal hebben in Rusland en waarschijnlijk nog dit jaar. Hoe die gevolgen uitpakken? Dat is koffiedik kijken maar het zal niet ten gunste zijn van de stabiliteit van Rusland intern.

Ongeacht de situatie aan het front is duidelijk dat Rusland intern aan het destabiliseren is op grote schaal. in 1916 en in 1991 stortte Rusland/USSR vrij rap in elkaar. Dat wilt overigens niet zeggen dat wij daarna plotseling een democratie daar krijgen. Er komt wss gewoon een nieuwe despot aan de macht maar het breekt wel de weg open voor een snellere uitweg uit het conflict in Oekraine.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

himlims_ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:09:
[...]

er zijn vele opties, sprookjes en verhaaltjes te vinden. Een welke ik vrij aannemelijk vond klinken is dat Wagner/Prigozhin support en hulp van 'bepaalde kringen' uit het kremlin zou rekenen. Die hebben het laten afweten. (een coupe of welk labeltje dan ook voor het kremlin, heb je hulp van binnenuit nodig. Die beloofde hulp is niet doorgezet, afspraak gehonoreerd of wat dan ook)
Ze zullen ergens op gerekend hebben, misschien steun van de bevolking of het Russische leger. Het was ook een vrij gemoedelijke invasie gezien de reputatie van wagner.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:43:
[...]

Op zich allemaal eens, maar een ding heb ik wel moeite mee.
Nadat Prigozhin en Wagner, Poetin vernederd hebben en de weg misschien wel geopend hebben voor meer van dit soort acties, lopen ze nu weg? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Prigozhin hier zo makkelijk mee weg mag komen door effectieve verbanning naar de vazalstaat.
Ik zie wellicht teveel samenzweringen, maar ik ben er nog niet van overtuigd dat Prigozhin en Poetin nu zo'n falling out hebben gehad. Poetin en de legertop, ging dat niet al sinds het begin stroef? Is Prigo niet gewoon een handig pionnetje geweest (zoals hij dat altijd al was), met die top af te rekenen (want dat lijkt deels te zijn gebeurd)?

Ja, de imagoschade die zo'n rebellie hem aandeed is een grote tegen voor deze theorie. En ik ken natuurlijk de onderlinge relaties ook niet goed genoeg om in te schatten of zo'n dramatische actie nu echt nodig was de top op te schudden. Aan de andere kant: is het nieuws daarover binnenlangs niet eigenlijk redelijk te onderdrukken? Wat is de (langdurige) imagoschade in het binnenland precies? Volgens mij zou dat best wel eens heel beperkt kunnen zijn.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MikeyMan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:14:
[...]

Wat ie voor 2022 ook al deed.

Verhuren aan de hoogste bieder.
Van wat ik begrepen heb is Wagner wel speciaal opgericht voor de actie in Oekraine (in 2014), zodat Rusland geen sancties zou krijgen omdat ze niet direct betrokken zijn. Die noodzaak is voor Rusland weg, dus misschien dat ze daarom het veld moesten ruimen.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 26-06-2023 09:25 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:59
[Embed]

Als criminelen als Willem Holleeder bereid is zijn zussen te laten omleggen, en genoeg voorbeelden van anderen (en dan doel ik op het georganiseerde circuit) die ook hun eigen kinderen laten verdwijnen, dan ga je mij niet wijsmaken dat zoiets indruk zou maken op een psychopate rus, je weet wel, die mensen die er weinig probleem mee lijken te hebben hun zonen in te ruilen voor een maand aan boodschappen of een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Moskou is Loekasjenko heel dankbaar:

Sluwe vos Loekasjenko is de lachende derde
Aleksander Loekasjenko was in de rol van Poetins vazal geduwd. Voor de Wit-Russische president bleek de opstand de ideale gelegenheid om zijn relatie met het Kremlin te resetten: hij speelt weer mee.

En plots verscheen zaterdag Aleksander Loekasjenko (68) op het toneel. De man, van wie de kranten na speculatie eind mei over zijn gezondheid al een overlijdens­bericht hadden klaargezet, bleek volgens een woordvoerder van het Kremlin cruciaal om Jevgeni Prigozjin weer tot zinnen te brengen. ‘De twee kennen elkaar al meer dan twintig jaar’, verklaarde Dmitri Peskov. Hij zei ook dat Moskou het heel erg heeft geapprecieerd dat Loekasjenko onmiddellijk wilde bemiddelen.

Op die manier staat de president van Wit-Rusland weer quitte met Poetin. De Russische leider heeft hem drie jaar geleden geholpen, toen de bevolking van Wit-Rusland na vervalste verkiezingen tegen Loekasjenko in opstand was gekomen. Het Kremlin heeft toen adviseurs en militaire steun naar Minsk gestuurd om hem in het ­zadel te houden. Sindsdien was duidelijk wie de baas in de relatie was.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
  • Laatst online: 19:43
Brent schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:23:
[...]

Ik zie wellicht teveel samenzweringen, maar ik ben er nog niet van overtuigd dat Prigozhin en Poetin nu zo'n falling out hebben gehad. Poetin en de legertop, ging dat niet al sinds het begin stroef? Is Prigo niet gewoon een handig pionnetje geweest (zoals hij dat altijd al was), met die top af te rekenen (want dat lijkt deels te zijn gebeurd)?

Ja, de imagoschade die zo'n rebellie hem aandeed is een grote tegen voor deze theorie. En ik ken natuurlijk de onderlinge relaties ook niet goed genoeg om in te schatten of zo'n dramatische actie nu echt nodig was de top op te schudden. Aan de andere kant: is het nieuws daarover binnenlangs niet eigenlijk redelijk te onderdrukken? Wat is de (langdurige) imagoschade in het binnenland precies? Volgens mij zou dat best wel eens heel beperkt kunnen zijn.
Waarom zou Putin daarvoor dit hele toneelspel nodig hebben? Hij heeft al vaak genoeg hoog geplaatste legerfuncties vervangen. Hij is een dictator. Als hij zegt.. Shoigu is verantwoordelijk voor het falen van xyz en wordt vervangen door Dyumin komt dat veel sterker over dan dat er openlijke rebellie is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
R.van.M schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:38:
[...]

Waarom zou Putin daarvoor dit hele toneelspel nodig hebben?
Daar kan ik geen sluitend antwoord op geven, maar Poetin komt uit de geheime dienstenfactie, niet de legerfactie. O.a. reden voor zijn persoonlijke garde: die beheerst hij wel, itt legertop. Het Game of Thrones.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:52

Zewatanejo

Fine Thanks!

Zondag las ik dit

En op maandag dit.....

Wat een klucht |:(
Zo zijn er dus toch beloften die de Russen wel binnen 3 dagen inlossen.. :+

[ Voor 32% gewijzigd door Zewatanejo op 26-06-2023 10:05 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Brent schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:41:
[...]

Daar kan ik geen sluitend antwoord op geven, maar Poetin komt uit de geheime dienstenfactie, niet de legerfactie. O.a. reden voor zijn persoonlijke garde: die beheerst hij wel, itt legertop. Het Game of Thrones.
Hiervoor had ie de eerdere invallen vanuit Oekraine al kunnen gebruiken en dan had ie geen imagoschade gehad. En hij heeft al heel wat mensen vervangen, daar heeft ie niet echt een goede reden voor nodig, maar als ie die wel wil hebben kan ie daar een willekeurig verlies in UA voor gebruiken.

We missen gewoon nog heel veel info, want met wat wij weten is er gewoon geen logica in te vinden.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
redwing schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:56:
[...]

We missen gewoon nog heel veel info, want met wat wij weten is er gewoon geen logica in te vinden.
Absoluut. Kremlin-watching is weer helemaal terug, maar zeker weten we het pas wanneer de archieven opengaan in een nieuwe glasnost over 30 jaar ofzo.

Maar onlogisch vind ik het niet, slechts on-Westers :P Gezien de geschiedenis tussen Prigo en Poetin, en hoe hij al jaren als pion fungeert: waarom zou dat opeens over zijn? Ik weet het, dat antwoord zullen we niet krijgen, maar ik heb het idee dat het best eens helemaal niet over zou kunnen zijn en dit ook weer slechts toneel was.

[ Voor 24% gewijzigd door Brent op 26-06-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zewatanejo schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:54:
Zondag las ik dit
[Twitter]

En op maandag dit.....
[Embed]

Wat een klucht |:(
Heerlijk :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Brent schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:58:
[...]
Absoluut. Kremlin-watching is weer helemaal terug, maar zeker weten we het pas wanneer de archieven opengaan in een nieuwe glasnost over 30 jaar ofzo.

Maar onlogisch vind ik het niet, slechts on-Westers :P Gezien de geschiedenis tussen Prigo en Poetin, en hoe hij al jaren als pion fungeert: waarom zou dat opeens over zijn? Ik weet het, dat antwoord zullen we niet krijgen, maar ik heb het idee dat het best eens helemaal niet over zou kunnen zijn en dit ook weer slechts toneel was.
Niet eens alleen on-Westers, ook voor rusland klopt het verhaal gewoon niet. Want als toneel geeft het teveel imago-schade voor putin, maar als het echt is, is het einde wel heel apart.

Wat je nl. meestal ziet bij rusland is dat de manier waarop iets gebeurd weliswaar heel apart/doorzichtig/on-Westers is, maar dat het wel duidelijk is wat ze ermee wilden bereiken. Maar in dit geval is er helemaal niets bereikt en zijn alle partijen er slechter uitgekomen. En vooral dat iedereen er op achteruit is gegaan is raar.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Shoigu is ook weer in beeld, hij heeft naar dingen gekeken. Jammer genoeg heeft niemand de krant van vandaag in beeld gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
redwing schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:06:
[...]

Want als toneel geeft het teveel imago-schade voor putin
Dat betwijfel ik dus eigenlijk.
Wat je nl. meestal ziet bij rusland is dat de manier waarop iets gebeurd weliswaar heel apart/doorzichtig/on-Westers is, maar dat het wel duidelijk is wat ze ermee wilden bereiken.
Een militaire shake-up, want de oorlog vordert voor geen meter. Lijkt mij duidelijk. Of die shake-up zal werken is een tweede.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Brent schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:27:
[...]

Wat valt daar aan te betwijfelen? Luka heeft in moeten grijpen en heeft daarmee meer macht gekregen. Putin heeft van alle kanten hulp moeten vragen en heeft daardoor macht in moeten leveren. Zo werkt dat nu eenmaal bij zulke regimes. Dat wat er gebeurd is niet goed is voor putin is gewoon duidelijk. Of de gevolgen voor het leger positief uitpakken kan alsnog omdat het nu de vraag is wat er met Wagner gebeurd. Maar ongeacht dat leger, is de man putin er op achteruit gegaan.
[...]
Een militaire shake-up, want de oorlog vordert voor geen meter. Lijkt mij duidelijk. Of die shake-up zal werken is een tweede.
Je krijgt meer onduidelijkheid en Wagner raak je iig voor gedeelte kwijt. Dat is inderdaad een shake-up, maar er moet nog wel iets heel bverrassends gebeuren wil dat een positieve invloed op het geheel hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:54
Dit gewoon elite gekonkel. En die Russen zijn zo achterlijk dat ze hier aan meedoen....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
redwing schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:31:
[...]

Wat valt daar aan te betwijfelen? Luka heeft in moeten grijpen en heeft daarmee meer macht gekregen.
Alles is toneel :) Waarom zouden we de presentatie van de mensen in kwestie voorrang geven wetende dat misinfo de grootste legertak van ze is?

Niets van deze hele show is door onafhankelijke journalisten verslagen, het kwam allemaal via eigen, grotendeels Westerse (!) social media naar buiten. By default zou ik dus zeggen dat hun voorstelling van zaken in elk geval niet juist is.

[ Voor 25% gewijzigd door Brent op 26-06-2023 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
Brent schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:27:
[...]

[...]

Shoigu en Gerasimov het raam uitknikkeren, had een makkelijkere shake-up opgeleverd en het tegenovergestelde bereikt van imago schade...

edit: verkeerde persoon gequote

[ Voor 52% gewijzigd door dakka op 26-06-2023 10:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Brent schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:33:
[...]

Alles is toneel :) Waarom zouden we de presentatie van de mensen in kwestie voorrang geven wetende dat misinfo de grootste legertak van ze is?
Punt is dat in dit stukje toneel iedereen er op achteruit gegaan is. En dat maakt het juist zo onlogisch dat het echt toneel is. Tot nu toe zag je in alles wat er gebeurde wel iemand bij zitten die er op vooruit ging. Dat is hier niet het geval en dat maakt het geheel zo raar en dat is ook waarom ik zeg dat er hier heel wat meer speelt dat we nog niet weten. Ik ben dus erg benieuwd wat er nu verder heeft gespeeld.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
dakka schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Shoigu en Gerasimov het raam uitknikkeren, had een makkelijkere shake-up opgeleverd en het tegenovergestelde bereikt van imago schade...
Precies dit dus.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Na een heel weekend nieuws bingen is mijn voorlopige conclusie dat Prigozhin nooit een staatsgreep heeft willen plegen. Zijn eindeloze Telegram tirades tegen de legerleiding hadden niet het gewenste effect, terwijl de situatie in Ukraine steeds nijpender wordt. Gedreven door woede en frustratie wilde hij Putin dwingen om Shoigu en Gerasimov te vervangen. Toen Putin achter zijn legerleiding bleef staan en Prigozhin beschuldigde van verraad heeft hij nog even blufpoker gespeeld, maar zijn plan was 's-morgens al mislukt.

Volgens mij is Prigozhin in zijn beleving altijd trouw gebleven aan Putin en was zijn voornaamste doel een door de legerleiding veroorzaakte grote Russische afgang in Ukraine te voorkomen, niet om Putin af te zetten. Prigozhin heeft gegokt en verloren.

Als de geruchten waar zijn dat Shoigu vervangen gaat worden, heeft Prigozhin in ieder geval iets bereikt. Als mijn vermoeden klopt, zullen we heel weinig tot niets meer horen van Prighozin. Zal hij proberen zijn hachje te redden door op de achtergrond veel geld voor Putin te verdienen in Africa en in ruil daarvoor niet uit een raam vallen.

Als we wel veel van Prigozhin gaan horen en hij onrust blijft stoken vanuit het buitenland, zit ik er helemaal naast :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
redwing schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Punt is dat in dit stukje toneel iedereen er op achteruit gegaan is. En dat maakt het juist zo onlogisch dat het echt toneel is.
Ik heb mijn bericht aangepast. Wat onlogisch is, is dat wij hun lezing van gebeurtenissen zomaar overnemen. En dat we denken dat Russen (grosso modo) over dezelfde info beschikken. We hebben hun nieuwsfeeds gelezen, verder niets. Ze hebben dus het nieuws volledige in beheer gehad. Wat niet wil zeggen dat alles wat men doet vlekkeloos verloopt, maar toch. Ik betwijfel of Russen langdurig naar de barstjes in Poetins imago zullen kijken, niet via hun TV iig. En wat wij zagen, was speciaal voor ons ontworpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Brent schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:38:
[...]

Ik heb mijn bericht aangepast. Wat onlogisch is, is dat wij hun lezing van gebeurtenissen zomaar overnemen. En dat we denken dat Russen (grosso modo) over dezelfde info beschikken. We hebben hun nieuwsfeeds gelezen, verder niets. Ze hebben dus het nieuws volledige in beheer gehad. Wat niet wil zeggen dat alles wat men doet vlekkeloos verloopt, maar toch. Ik betwijfel of Russen langdurig naar de barstjes in Poetins imago zullen kijken, niet via hun TV iig. En wat wij zagen, was speciaal voor ons ontworpen.
We weten wel precies wat ze in rusland hebben laten zien. En gaten graven in snelwegen, de noodtoestand uit moeten roepen en Moscou op slot zetten is geen teken van iemand die alles onder controle heeft. Ik ben het er dus wel mee eens dat wat wij te zien krijgen niet het hele verhaal is, maar ook in het verhaal richting de russen komt putin er niet als sterke leider uit. Dat ze er momenteel in rusland grotendeels over zwijgen geeft dat ook wel aan.

Het enige waarvoor dit logisch zou zijn, is als er een plan is om putin te vervangen. Maar ik geloof niet dat putin daar ooit aan mee zou werken.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
Brent schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:38:
[...]

Je denkt teveel binnen de doos, veel russen, voornamelijk jongere generaties, halen hun nieuws online en van telegram, ja daar is ook een mate van sturing, maar daar hebben ze veel minder grip op, zie milbloggers enzo die al maanden openlijk kritiek hebben op de hele operatie.
Je hebt ook nog de stad van Rostov, waar mensen blijkbaar erg blij waren met Wagner, en dat is echt geen klein dorpje.

Dan is er nog het buitenland zoals de BRICS landen en de CTSO, die hebben hier ook naar lopen kijken en hebben gezien dat Putin bijna de controle heeft verloren en een compromis heeft moeten sluiten omdat hij de opstand niet kon stoppen met een ijzeren vuist, hij komt dus op landen zoals Kazachstan en Georgie als zwak over.

Kijkend naar ruslands MO, gewoon Hanlons en Ochams scheermes toepassen op deze hele situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door dakka op 26-06-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
wian schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:36:

Als de geruchten waar zijn dat Shoigu vervangen gaat worden, heeft Prigozhin in ieder geval iets bereikt.
Hij heeft er alleen niets meer aan aangezien Prigozhin en Wagner uit Oekraïne vertrekken.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
XWB schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:45:
[...]

Hij heeft er alleen niets meer aan aangezien Prigozhin en Wagner uit Oekraïne vertrekken.
Denk je dat ze zonder Wagner kunnen? Eerst zien, dan geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
dakka schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:44:
[...]

Je denkt teveel binnen de doos, veel russen, voornamelijk jongere generaties, halen hun nieuws online en van telegram, ja daar is ook een mate van sturing, maar daar hebben ze veel minder grip op, zie milbloggers enzo die al maanden openlijk kritiek hebben op de hele operatie.
Euh, en dat is nu juist de groep die van geen enkele relevantie is gebleken? Die is al tegen de oorlog, en is gevlucht cq heeft het hoofd gebogen omdat het er niets aan kon doen.

Poetin heeft via baboeshka macht, dacht dat we dat wel wisten.
Je hebt ook nog de stad van Rostov, waar mensen blijkbaar erg blij waren met Wagner, en dat is echt geen klein dorpje.
En ook geen Petersburg of Moskou.
Kijkend naar ruslands MO, gewoon Hanlons en Ochams scheermes toepassen op deze hele situatie.
En all I'm saying is: we nemen wel heel graag de a-journalistieke berichtgeving over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
redwing schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:43:
[...]

We weten wel precies wat ze in rusland hebben laten zien.
Op TV niet zoveel, toch?
Dat ze er momenteel in rusland grotendeels over zwijgen geeft dat ook wel aan.
Of dat geeft aan dat het nauwelijks in het nieuws was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 00:08

Herman

FP ProMod
XWB schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:45:
[...]

Waarom denk je dat, als ik vragen mag? :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 11:11
Ik hoorde gister op het yt kanaal van Inside Russia een interessante uitleg. In het kort wat hij aangeeft:
  • Loekasjenko heeft precies niks met de deal tussen Prigo en Putin te maken. Ze hebben zijn naam alleen gebruikt om het voor de buhne logisch / acceptabel te maken
  • De Tula oblast waar Prigo is omgekeerd, wordt bestuurd door Wikipedia: Aleksey Dyumin, een oud bodyguard van Putin.
  • Hij zegt dat het waarschijnlijker is dat Dyumin zelf heeft bemiddeld / onderhandeld met Putin en Prigo, in ruil voor in de toekomst een hoge positie bij de overheid.
  • Hij vermoed dat Prigo waarschijnlijk de leiding is belooft over een aantal regio's in het zuiden van Rusland, in ruil voor het stoppen van de opmars. In de video wordt carrot / stick gebruikt, waarbij wordt opgemerkt dat er voor Prigo eigenlijk geen stokken zijn, aangezien hij al niet zo'n fijne reputatie heeft.
Ik vind dit zelf wel een interessante uitleg. Hoewel ik niet weet hoe betrouwbaar deze meneer is, is hij er wel open over dat dit zijn aannames / vermoedens zijn en dat het dus niet de waarheid is.

De betreffende video vanaf het moment dat hij met zijn uitleg komt:

Het eerste half uur is een samenvatting van de gebeurtenissen van de 48 uur daarvoor. Na de uitleg gaat hij in op vragen vanuit de chat dat is wat minder interessant.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Herman schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:54:
[...]

Waarom denk je dat, als ik vragen mag? :)
Omdat Wagner naar Afrika gaat, zo is meegedeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 26-06-2023 11:02 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 00:08

Herman

FP ProMod
XWB schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:00:
[...]

Omdat Wagner naar Afrika gaat, zo is meegedeeld.
Maar denk je dat dit ook echt gaat gebeuren? Is het niet logischer dat ze een vervanger voor Prigozhin aanstellen en dat Wagner in Oekraïne blijft? Ik denk niet dat RU op dit moment Wagner in Oekraïne kan missen :)

edit:
Volgens de woordvoerder van het Kremlin zou de aanklacht tegen Prigozhin worden ingetrokken, maar vandaag komt dus naar buiten dat die in stand blijft. Waarom zou de overige punten van de 'deal' wel worden nageleefd?

[ Voor 22% gewijzigd door Herman op 26-06-2023 11:10 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Herman schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Maar denk je dat dit ook echt gaat gebeuren? Is het niet logischer dat ze een vervanger voor Prigozhin aanstellen en dat Wagner in Oekraïne blijft?
Dat kan, maar weten we niet. Voor nu is de boodschap dat Wagner weg gaat. Er circuleren inmiddels berichten dat Wagner troepen de basis in Luhansk verlaten zou hebben.
Ik denk niet dat RU op dit moment Wagner in Oekraïne kan missen :)
Volgens mij valt dat wel mee, Wagner zit al tijden niet meer aan de frontlinies en het Russische leger lijkt de Oekraïense troepen prima tegen te kunnen houden.

Het zijn ook maar 25.000 troepen, de Russen zelf hebben enkele honderdduizenden troepen in Oekraïne zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 26-06-2023 11:18 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 14:29
Is er al wat vernomen van Prigozhin? Gisteren kwam het nieuws dat hij geen fatsoenlijke internet verbinding had. Vandaag het nieuws dat er toch onderzoek naar hem plaatsvind. Denk dat hij vast zit...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Er is overigens ook een andere opmerking gemaakt die wel meme waardig is.

Toen er een leger naar Kiev trok bleef Zelenski zitten en vroeg voor wapens en steun.
Toen er een leger naar Moskou trok was Putin's eerste reactie vluchten.

Zelenski: "I need ammunition, not a ride.”
Putin: "I need a ride, not ammunition."

Zegt veel over de mentaliteit van beide leiders.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Herman schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Maar denk je dat dit ook echt gaat gebeuren? Is het niet logischer dat ze een vervanger voor Prigozhin aanstellen en dat Wagner in Oekraïne blijft? Ik denk niet dat RU op dit moment Wagner in Oekraïne kan missen :)
Wagner wordt opgesplitst. Wie actief bij de coup betrokken was gaat naar Afrika. De rest mag tekenen voor een baan bij het MOD. Wie dat niet wil gaat ook naar Afrika.
Feitelijk is dat ballingschap voor de coupplegers en een kans om het goed te maken voor de rest. Op die manier hopen ze geit en kool te sparen. Een groot deel van Wagner blijft zo beschikbaar voor Oekraine en de rest blijft geld opleveren in Afrika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
De situatie binnen Rusland: vanmorgen was er op 3fm een telefoongesprek met een Nederlander die in het noorden van Rusland woont een reisbureau heeft. Een interessant kijkje op het leven daar: alles gaat door of er `niets` aan de hand, nieuwe infrastructuur wordt aangelegd etc.
Terugluisteren vanaf 1 uur 42 in de uitzending. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6XKzR1Y7skjE8nzcMChUMNdXP8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FCUTEji03RREFA8bxrWd4abY.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Arie- schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:40:
De situatie binnen Rusland: vanmorgen was er op 3fm een telefoongesprek met een Nederlander die in het noorden van Rusland woont een reisbureau heeft. Een interessant kijkje op het leven daar: alles gaat door of er `niets` aan de hand, nieuwe infrastructuur wordt aangelegd etc.
Terugluisteren vanaf 1 uur 42 in de uitzending. [Afbeelding]
Problemen zitten vaak dieper dan dat en onderhuids. Er zijn signalen dat buiten de grote stadscentra het leven steeds moeilijker wordt. Wagner werd ook op veel plaatsen in Rusland onthaald op een positieve manier wat inhoud dat de steun voor Poetin merkbaar af aan het nemen is.

Belangrijk is het om erbij stil te staan dat veel mensen een 'kop in het zand' mentaliteit hebben. Toen Nederland door Nazi Duitsland werd overheerst was de algemene rethoriek om gewoon het dagelijkse leven door te zetten. De winkels waren vol zolang het kon, de mensen werkte zolang het kon en het gewone leven ging door. Dat wilde niet zeggen dat de mensen het eens waren met het regime. Die situatie is nu ook in Rusland.

Tekenen dat Rusland 'nergens last van heeft' zijn vooral tekenen dat Rusland er last van heeft maar het niet te zien is. Ik ben verder erg voorzichtig met signalen uit Rusland dat ' er niets aan de hand is' omdat deze een progaganda doel kunnen hebben om te laten zien dat ' de sancties niet werken' terwijl de cijfertjes toch wat anders laten zien (minus de cijfertjes aangeleverd door de Russische overheid zelf).

[ Voor 0% gewijzigd door Auredium op 26-06-2023 11:51 . Reden: supermarktern naar winkels veranderd, is wel wat correcter. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

loves wheat smoothies

Arie- schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:40:
Een interessant kijkje op het leven daar: alles gaat door of er `niets` aan de hand, nieuwe infrastructuur wordt aangelegd etc.
Ook niet echt een bijzonder gesprek, die man woont vrijwel net zo ver van Moskou af dan dan iemand in Berlijn en dan ook nog eens aan de noord-westerse kant ver van enig conflict af.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:45

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

downtime schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:37:
[...]

Wagner wordt opgesplitst. Wie actief bij de coup betrokken was gaat naar Afrika. De rest mag tekenen voor een baan bij het MOD. Wie dat niet wil gaat ook naar Afrika.
Feitelijk is dat ballingschap voor de coupplegers en een kans om het goed te maken voor de rest. Op die manier hopen ze geit en kool te sparen. Een groot deel van Wagner blijft zo beschikbaar voor Oekraine en de rest blijft geld opleveren in Afrika.
nuja, van de convicts die vooral als kanonnevoer gebruikt werden, hebben de officiele troepen ook weinig..

juist de belangrijkste meerwaarde van Wagner was een hechte groep aan zeer ervaren koudbloedige leidersfiguren en een systeem waarin deze vanuit het slagveld en direkt zicht op de situatie bevelen konden geven en hun troepen sturen..

juist een probleem in de bevelstructuur waar het russische leger vaak faalde en wat vermoedelijk een heel belangrijke basis was voor het mislukken en compleet vastlopen van de inval in 2022.
de opzet van de indelingen in BTG's, waar dan een theoretische ondervedeling tussen vaste getrainde soldaten en officieren zou moeten bestaan die nooit klopte zoals op papier uitgedacht en men al veel langer gekozen had het mislukken van die strategie domweg door boekvervalsing goed te maken..

dat resulteerde weer vaak in teveel materieel en te weinig personeel om het goed te bedienen (een aantal battailons hadden tot 60% conscripts, praktisch ongetrainde soldaten)

De Wagners (juist de ervaren huurlingen) zullen goed door hebben gehad wat hun (hoge) waarde was en ik vermoed dat ze bovenal zich heel duur hebben willen verkopen, waarbij het verder voor hen vermoedelijk ook economisch interssanter is zich aan bepaalde taken die Wagner in CAR of Mali heeft en waar ze een fikse controle over goudmijnen, olie en ivoorhandel en diamanthandel, en al vorig jaar er gewaarschuwd werd dat hiermee rusland de oorlog in oekraine deels financierde: https://www.reuters.com/w...d-ukraine-war-2022-10-06/

Rusland verliest meer aan deze ervaren soldaten (juist de leiders binnen wagner, dus niet de convicts) en tevens hebben die veelal genoeg alternatieve keuzes en veelal geen zin om onderaan i de bevelsketen te staan zoals zou gebeuren als ze tekenen bij het MoD

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:12

_Eend_

🌻🇺🇦

Prigozjin Grey Zone heeft dit plaatje gepost van Prigozjin: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ARUArSXLDeMRbtmhggY3eLtp30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvSci7uE2FzEIDwYdvb0SGNa.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is ook het enige wat hij heeft gepost sinds Circus Wagner weer terug naar de mand is. Dus 'we' zijn nog niet van hem af. ?

[ Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 26-06-2023 12:25 . Reden: Is niet van Yevgeni P. maar van Grey Zone. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:14

Qwerty-273

Meukposter

Erkel schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:55:
Ik hoorde gister op het yt kanaal van Inside Russia een interessante uitleg. In het kort wat hij aangeeft:
  • De Tula oblast waar Prigo is omgekeerd, wordt bestuurd door Wikipedia: Aleksey Dyumin, een oud bodyguard van Putin.
  • Hij zegt dat het waarschijnlijker is dat Dyumin zelf heeft bemiddeld / onderhandeld met Putin en Prigo, in ruil voor in de toekomst een hoge positie bij de overheid.
Ik heb de video niet gekeken / geluisterd. Maar volgens verschillende Russische onderzoeksjournalisten is Aleksey Dyumin ook direct betrokken bij Wagner PMC. De hele nieuwe lichting mensen uit de gevangenissen die vielen onder Prigozhin, maar de verwevenheid met de GRU in de rest van Wagner zit er eigenlijk wel heel dik op.

Wikipedia: Wagner Group
According to a Russia investigative media "Russkiy Kriminal", the military command of "Wagner" is held directly by GRU, including its current head Igor Kostyukov and former head of Russian SSO Aleksey Dyumin, with Prigozhin being responsible for its business administration. "Wagner" is mostly populated by current and former GRU operatives, and used for operations where direct GRU participation is undesirable.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:05
_Eend_ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:07:
Prigozjin heeft een teken van leven gegeven: [Afbeelding]

Dat is ook het enige wat hij heeft gepost sinds Circus Wagner weer terug naar de mand is. Dus 'we' zijn nog niet van hem af.
Dit heeft hij zelf niet gepost. Dit komt van de telegram groep Grey Zone af. Waarom is dat afgedekt in je foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TKmMkbGklEiberr1WaNn2YuK5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXYf9fSYSKvO21Cs0Azr8XvW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-09 14:52
.

[ Voor 99% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:41
En tot zover Poetin zijn belofte: Onderzoek naar Prigozhin gaat gewoon door

[ Voor 87% gewijzigd door jan390 op 26-06-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Is hij al aangekomen in Wit Rusland? Lijkt me eigenlijk dat die liever ergens anders onderduikt.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Auredium schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:20:
Er is overigens ook een andere opmerking gemaakt die wel meme waardig is.

Toen er een leger naar Kiev trok bleef Zelenski zitten en vroeg voor wapens en steun.
Toen er een leger naar Moskou trok was Putin's eerste reactie vluchten.

Zelenski: "I need ammunition, not a ride.”
Putin: "I need a ride, not ammunition."

Zegt veel over de mentaliteit van beide leiders.
Poetin reist intern in RU met de trein, niet vliegtuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jerie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:57:
[...]

Poetin reist intern in RU met de trein, niet vliegtuig.
Omdat hij bang is uit de lucht geschoten te worden. Maar als Wagner met tanks komt dan denk ik dat hij veiliger zit in een vliegtuig dan in een trein dus kan best dat hij er toch in zat.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 26-06-2023 13:00 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:59:
[...]

Omdat hij bang is uit de lucht geschoten te worden. Maar als Wagner met tanks komt dan denk ik dat hij veiliger zit in een vliegtuig dan in een trein dus kan best dat hij er toch in zat.
Ik vergat er bij te vermelden dat hij ookk diverse decoy treinen heeft, en body doubles.

Pagina: 1 ... 44 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: