Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:50
Zewatanejo schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:54:
Zondag las ik dit
[Twitter]

En op maandag dit.....
[Embed]

Wat een klucht |:(
Zo zijn er dus toch beloften die de Russen wel binnen 3 dagen inlossen.. :+
Ja maar dat weet Prigozhin ook wel. Daarom missen we ook nog puzzelstukjes waarom hij deze deal heeft aangenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 16:53
Marzman schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Is hij al aangekomen in Wit Rusland? Lijkt me eigenlijk dat die liever ergens anders onderduikt.
Uit dit stuk leid ik af dat ook Wit-Rusland niet weet waar Prigo uithangt.
https://edition.cnn.com/2...ainer-intl-hnk/index.html

[ Voor 16% gewijzigd door -Bonalds op 26-06-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 17:46
-Bonalds schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:10:
[...]

Uit dit stuk leid ik af dat ook Wit-Rusland niet weet waar Prigo uithangt.
https://edition.cnn.com/2...ainer-intl-hnk/index.html
Als hij daadwerkelijk Rusland heeft moeten verlaten dan lijkt mij 1 van de Afrikaanse landen waar Wagner actief is de meest logische keuze. Dan is hij tenslotte ver uit beeld van de Russische geheime dienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
R.van.M schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Ja maar dat weet Prigozhin ook wel. Daarom missen we ook nog puzzelstukjes waarom hij deze deal heeft aangenomen.
https://www.ad.nl/buitenl...laats-prigozjin~a2b2b3a0/

Al eerder heeft een user een dergelijke bron geplaatst over het feit dat de familie van Prigozjin bedreigd is..
Maar het zal mij niets verbazen wanneer dit bericht waarheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Auredium schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:45:
[...]

Problemen zitten vaak dieper dan dat en onderhuids. Er zijn signalen dat buiten de grote stadscentra het leven steeds moeilijker wordt. Wagner werd ook op veel plaatsen in Rusland onthaald op een positieve manier wat inhoud dat de steun voor Poetin merkbaar af aan het nemen is.

Belangrijk is het om erbij stil te staan dat veel mensen een 'kop in het zand' mentaliteit hebben. Toen Nederland door Nazi Duitsland werd overheerst was de algemene rethoriek om gewoon het dagelijkse leven door te zetten. De winkels waren vol zolang het kon, de mensen werkte zolang het kon en het gewone leven ging door. Dat wilde niet zeggen dat de mensen het eens waren met het regime. Die situatie is nu ook in Rusland.

Tekenen dat Rusland 'nergens last van heeft' zijn vooral tekenen dat Rusland er last van heeft maar het niet te zien is. Ik ben verder erg voorzichtig met signalen uit Rusland dat ' er niets aan de hand is' omdat deze een progaganda doel kunnen hebben om te laten zien dat ' de sancties niet werken' terwijl de cijfertjes toch wat anders laten zien (minus de cijfertjes aangeleverd door de Russische overheid zelf).
Je moet ook begrijpen dat Putin vrij moeilijk Wagner kan aanvallen omdat ze nog nationalistischer zijn dan Putin zelf. Putin balanceerd verschillende belangen waarbij Prigozhin direct inspeeld op de superieure Russische identiteit. Putin kan dat niet aanvallen omdat hij daarmee zichzelf deels ondergraaft. Daarom heeft Prigozhin ook zoveel steun onder de bevolking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nog een hypothese: die afspraken zijn voor de (Westerse?) bühne (want waarom zouden ze over zoiets niet meer liegen [1]), en dat ze intern of heel andere afspraken hebben, of dat Prigozhin er zelf helemaal niet over is gegaan. Te denken valt dat er twee machtige facties het aan de stok hadden, en dat Prigozhin slechts het gezicht is van. Zo blijft de daadwerkelijke leider buiten schot. Dat kan inderdaad prima een mannetje van de GROe zijn. Je moet dan onderzoeken hoe de interne verhoudingen liggen.

[1] Doet me denken aan die ene mevrouw in de talkshow (niet Margrietje van RT, die andere) die nav Kherson terugtrekking het had over dat ze minder moesten of zouden liegen. Een pathologische leugenaar die zoiets zegt... kom op, geen knip waard. Dat is om vertrouwen te winnen bij een twijfelaar.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Als hij daadwerkelijk Rusland heeft moeten verlaten dan lijkt mij 1 van de Afrikaanse landen waar Wagner actief is de meest logische keuze. Dan is hij tenslotte ver uit beeld van de Russische geheime dienst.
Tja.. zelfs London en Florida zijn niet veilig voor de FSB. Lijkt me niet dat hij in een land in Afrika zijn leven wel veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

R.van.M schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Volgens de nieuwsberichten omdat zijn familie werd bedreigd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
murphydrz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:15:
[...]

https://www.ad.nl/buitenl...laats-prigozjin~a2b2b3a0/

Al eerder heeft een user een dergelijke bron geplaatst over het feit dat de familie van Prigozjin bedreigd is..
Maar het zal mij niets verbazen wanneer dit bericht waarheid is.
Ja zou logisch zijn en waarschijnlijk niet alleen de familie van Prigozhin maar van alle hoge wagner topstukken. Er waren verschillende berichten van invallen in Rusland bij Wagner familieleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, en elders lees ik dit:
Alexander Loekasjenko, de autocratische president van Wit-Rusland, zou een akkoord hebben onderhandeld tussen Prigozjin en Poetin. Al trekt Hummels dat sterk in twijfel. "Ik geloof daar niets van", zegt ze in "De ochtend". "Zowel Poetin als Prigozjin nemen hem helemaal niet serieus."

Het lijkt Hummels waarschijnlijker dat Poetin en Prigozjin onderling een akkoord hebben bereikt. "Een ander verhaal is dat de gouverneur van de regio Toela de onderhandelingen heeft gedaan. Maar we weten niet water achter de schermen is gebeurd, benadrukt ze.
(Hummels is correspondente in Wit-Rusland)

Zoals de titel zegt: "Meer vragen dan antwoorden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:26:
[...]

(Hummels is correspondente in Wit-Rusland)

Zoals de titel zegt: "Meer vragen dan antwoorden"
Hoe gek het ook klinkt dat Loekasjenko het opgelost heeft, waarom zouden ze dat verzinnen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 17:33
Marzman schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Is hij al aangekomen in Wit Rusland? Lijkt me eigenlijk dat die liever ergens anders onderduikt.
Belarus :)

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:19

Dido

heforshe

offtopic:
En Putin woont in Rus?

Wit is gewoon de vertaling van Bela. Of gaan we Duitsland en Frankrijk voortaan ook Deutschland en la France noemen, en gaan we het hebben over Hellas, España en Italia?
(Het Verenigd Koninkrijk mag je noemen hoe je wilt, ik hoor inwoners ervan zelf vaak genoeg "Great Britain" gebruiken als ze United Kingdom bedoelen :X )
*knip* laat die sneer/insinuatie achterwege

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 27-06-2023 08:47 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
R.van.M schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Ja zou logisch zijn en waarschijnlijk niet alleen de familie van Prigozhin maar van alle hoge wagner topstukken. Er waren verschillende berichten van invallen in Rusland bij Wagner familieleden.
Menig maffioso laat hun eigen kleinkinderen nog omleggen, dus dat gaat er bij mij ook niet echt in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wat mij betreft de meest voor de hand liggende verklaring voor hetgeen zich afgelopen weekend heeft afgespeeld:
1️⃣ Prigozhin's rebellion wasn't a bid for power or an attempt to overtake the Kremlin. It arose from a sense of desperation; Prigozhin was forced out of Ukraine and found himself unable to sustain Wagner the way he did before, while the state machinery was turning against him. To top it off, Putin was ignoring him and publicly supporting his most dangerous adversaries.
2️⃣ Prigozhin's objective was to draw Putin's attention and to impose a discussion about conditions to preserve his activities - a defined role, security, and funding. These weren't demands for a governmental overthrow; they were a desperate bid to save the enterprise, hoping that Prigozhin's merits in taking Bakhmut (that's why he needed it!) would be taken into account and the concerns would catch Putin's serious attention. Now it appears that these merits helped Prigozhin to get out of this crisis alive, but without a political future in Russia (at least while Putin is in power).
3️⃣ Prigozhin was caught off-guard by Putin's reaction and found himself unprepared to assume the role of a revolutionary. He also wasn't prepared for the fact that Wagner was about to reach Moscow where his only option remained - to "take the Kremlin" - an action that would inevitably result in him and his fighters being eradicated.
4️⃣ Those in the elites who were able reached out to Prigozhin with offers to surrender. This likely added to his sense of impending doom. However, I don't believe any high-level negotiations took place. Lukashenko presented Prigozhin with a Putin-endorsed offer to retreat on the condition that Prigozhin would leave Russia and Wagner would be dissolved.
Meer in de tweet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Marzman schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:27:
[...]

Hoe gek het ook klinkt dat Loekasjenko het opgelost heeft, waarom zouden ze dat verzinnen?
Dat is de vraag die wij als buitenstanders hebben, want uiteindelijk is hij gewoon een marionet van rusland, het rijmt gewoon niet met hoe het al jaren gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@DevWouter Thanks voor je reactie op mijn post en mooi om te zien dat je op alle punten anders naar de situatie kunt kijken - prima.

Als ik nu reageer op elk punt wordt het een welles-nietus spelletje. Dus ik verwijs naar dit artikel van de Washington Post wat in andere woorden vergelijkbare punten aanbrengt:

https://www.washingtonpos...a-wagner-putin-rebellion/

Een paar citaten:

Putin / Kremlin niet in control: maar in de verdediging om maar te benadrukken dat Putin niet gevlucht was.
Even the whereabouts of Putin, whose accusations of treason have typically signaled for their unlucky targets prison time or worse, became a subject of speculation on Sunday. Some Russians (and Ukrainian President Volodymyr Zelensky) wondered aloud whether he’d fled the capital — prompting the Kremlin to take the unusual step of insisting he hadn’t.
Harde kritiek van binnenuit:
Within Russia, hard-line military bloggers, meanwhile, lampooned the harried “defense” of Moscow. And in Western capitals, intelligence analysts pondered whether Putin had declined to arrest Prigozhin because he feared his officers might refuse his order.
'Gist' van het artikel is dat 'Putin rules by showing strength' en dat Putin nu geen strength liet zien, maar weakness:
The dizzying events left Russians grappling with a new reality on Sunday, one where the powerful authorities who helm the authoritarian state — and run its war in Ukraine — displayed not the omnipotence they have carefully cultivated, but vulnerability. Not inevitability, but insecurity.
Dat Putin 'puppet' Lukashenko nodig had roept vragen op over zijn macht:
The fact that Moscow relied on Lukashenko, seen by some as a pale puppet of Putin, to defuse the crisis raised eyebrows and questions about long-standing assumptions on the extent of Putin’s authority.
Veel belangrijker spelers keken eerst even aan wie er zou overwinnen ipv direct zich achter Putin te scharen:
Among senior Russian officials, there was no sign of obvious disloyalty to Putin. But throughout the 24-hour rebellion, observers noted, the response from some ranged from general calls for Russian unity to silence, as they appeared to wait to see which side would win.

“He had to get help from Lukashenko!” exclaimed Liana Fix, a Europe fellow at the Council on Foreign Relations. “I mean, how embarrassing is that? And the statements of support for Putin [by his own officials] have not been passionate. Many have kept silent or issued pro forma support.
En dan de kernvraag, die eigenlijk samenvat wáárom dit nooit een vooropgezet plan kan zijn geweest:
“It’s a moment to ask: How could Putin let this happen?”
Het roept ook vragen op over Putin's 'verdeel en heers' strategie, waaronder het Wagner idee ook val: anderen de macht geven over privélegers:
Within Russia, the event raised questions about a hallmark of Putin’s presidential rule: His practice of handing out spheres of influence to close allies and then allowing them to operate as they like.

“The fact that he gave a private army to Prigozhin is also part of this strategy,” said Markov, the political consultant. “Perhaps this strategy should be rejected.”
Een andere zwakte die blootgelegd is, is het gebrek aan intel van de RU geheime diensten:
Another vulnerability, Markov said, was the failure of Putin’s security services to adequately inform the president about Prigozhin’s intentions.
Naast de vragen over het militaire leiderschap (Shoigu), is de 'deal' met Prigozhin die naar buiten gekomen is ook niet goed PR-wise:
One influential blogger, Mikhail Zvinchuk, wrote that there were “undoubtedly” questions about Russia’s military leadership because the war had “gone the wrong way.” But he also criticized the deal. “The question hangs in the air: Who will answer for the deaths of Russian servicemen during the ‘march for justice,’ and how?”
Hoe Russische strijders kijken naar wat er gebeurd is:
Alexander Khodakovsky, commander of the Vostok Battalion, a group of pro-Moscow fighters in eastern Ukraine, wrote that he would “never understand those who shouted glory to the Wagnerites, rejoicing that someone challenged the authorities. Our country will never be the same again. The column of Wagnerites did not move along the asphalt — it moved through the hearts of people, cutting society in half.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Requiem19 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:45:
[Jest van het artikel is dat 'Putin rules by showing strength' en dat Putin nu geen strength liet zien, maar weakness:
offtopic:
Ik heb het sterke vermoeden dat je "the gist of it" bedoelt. Jest is een grapje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 17:46
R.van.M schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Tja.. zelfs London en Florida zijn niet veilig voor de FSB. Lijkt me niet dat hij in een land in Afrika zijn leven wel veilig is.
Dat ben ik met je eens, en toch denk ik dat hij daar (in Afrika) minder risico loopt omdat hij dan tussen de mensen loopt die voor hem werken. Dat betekent natuurlijk niet dat hij er 100% veilig is, maar in tegenstelling tot Belarus heeft hij daar wel de complete macht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Dido schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:37:
[...]

offtopic:
En Putin woont in Rus?

Wit is gewoon de vertaling van Bela. Of gaan we Duitsland en Frankrijk voortaan ook Deutschland en la France noemen, en gaan we het hebben over Hellas, España en Italia?
(Het Verenigd Koninkrijk mag je noemen hoe je wilt, ik hoor inwoners ervan zelf vaak genoeg "Great Britain" gebruiken als ze United Kingdom bedoelen :X )

*knip*
offtopic:
Maar Rus is geen Rus. Dan zou het in die talen iets als Belarossia moeten heten en zo heet het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 27-06-2023 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 15:41

Player1S

Probably out in the dark

@DevWouter Thanks voor je reactie op mijn post en mooi om te zien dat je op alle punten anders naar de situatie kunt kijken - prima.

Als ik nu reageer op elk punt wordt het een welles-nietus spelletje. Dus ik verwijs naar dit artikel van de Washington Post wat in andere woorden vergelijkbare punten aanbrengt:

Een paar citaten:

Putin / Kremlin niet in control: maar in de verdediging om maar te benadrukken dat Putin niet gevlucht was.

[...]

[...]

Jest van het artikel is dat 'Putin rules by showing strength' en dat Putin nu geen strength liet zien, maar weakness:

[...]

[...]

Veel belangrijker spelers keken eerst even aan wie er zou overwinnen ipv direct zich achter Putin te scharen:

[...]

En dan de kernvraag, die eigenlijk samenvat wáárom dit nooit een vooropgezet plan kan zijn geweest:

[...]

Het roept ook vragen op over Putin's 'verdeel en heers' strategie, waaronder het Wagner idee ook val: anderen de macht geven over privélegers:

[...]

Een andere zwakte die blootgelegd is, is het gebrek aan intel van de RU geheime diensten:

[...]

Naast de vragen over het militaire leiderschap (Shoigu), is de 'deal' met Prigozhin die naar buiten gekomen is ook niet goed PR-wise:

[...]

[...]
Dit alles maakt het hele gebeuren zo bizar.
Beide heren zijn niet dom. Putin weet dat de huidige actie zijn macht ondermijnt. Prigozhin weet dat hij niet meer veilig is.
Ook het verhaal dat Prigozhin's familie bedreigt wordt vind ik moeilijk te geloven. Je gaat dit niet doen terwijl je geliefden niet veilig zijn. Ook hier acht ik hem slim genoeg voor.
En kan me ook niet voorstellen dat dit een pure opwelling was.

Volgens mij missen we niet een paar puzzelstukjes maar hebben we slechts een handjevol puzzelstukken gekregen van een 10.000 piece puzzel en moeten we het ook nog eens zonder voorbeeld doen.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

offtopic:
En Putin woont in Rus?

*knip*
NOS en Volkskrant kiezen voor Belarus. https://www.volkskrant.nl...nd-maar-belarus~b75c36ef/

Conventie is om de naam aan te houden waar het land zelf voor kiest (met uitzonderingen). Als Duitsland de naam Duitsland acceptabel vindt en ons niet vraagt om Deutschland te gebruiken dan is Duitsland prima.
Ik neem aan dat jij ook over Beijing en niet Peking spreekt, Taiwan en niet Formosa, Oekraine en niet de Oekraine, Myanmar en niet Birma, Sri Lanka en niet Ceylon, Zimbabwe en niet Rhodesië, Jakarta en niet Batavia, Indonesië en niet Indië.

Kiezen voor de Oekraine en Kiev i.p.v. Oekraine en Kyiv is een politieke keuze. Kiezen voor Wit-Rusland i.p.v. Belarus is dat ook.

[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 27-06-2023 08:48 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 17:33
[...]

offtopic:
En Putin woont in Rus?

*knip*
offtopic:
Eerst taal dingetje in veel andere talen wordt de letter "u" als: "oe" uitgesproken in Oekraïens, Russisch of Belarus als "y Y" (Cyrillisch)

Belarus; Bela is inderdaad wit maar "rus" komt niet van Rusland maar van Roes
Wij Nederlanders zouden het eigenlijk moeten schrijven als Belaroes om de uitspraak gelijk te houden.

Беларусь (Б.е.л.а.р.у.сь B.e.l.a.r.oe.s) ь is geen uitgesproken letter maar maakt letter ervoor zachter
Belarus haalt zijn oude naam van het "Rus" volk (Roes) waar ook Kievan-Rus zijn naam vandaan haalt en waarnaar Rusland genoemd is (hiervoor heette het Muscovy / Groothertogdom Moskou).

Rusland is: Россия (Р.о.с.с.и.я, R.o.s.s.i.ya)
Als Belarus vernoemd zou zijn naar Rusland dan zou het Belarussia/Witrusland correct geweest zijn.
Als je het op zijn Nederlands wilt houden noem het dan Witroes...

Witrusland heeft nogal wat imperialistische bagage mee, daarmee geef je (onbedoeld) aan dat het onderdeel van Rusland is.
Wikipedia: Names of Rus', Russia and Ruthenia
Wikipedia: Grand Duchy of Moscow
Wikipedia: Tsardom of Russia

De naam van Rusland is er deels ook omdat je daarmee een groter gebied claimt. Beetje hetzelfde als Rutte morgen Nederland hernoemd naar Germanië en Duitsland begint te claimen of Bourgondië noemt en België en delen van Frankrijk opeist.
Als een mod boos wordt, misschien een idee om dit een eigen topic te geven?
I volunteer as tribute... (vanavond)

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 27-06-2023 08:48 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

hneel schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:58:
offtopic:
Maar Rus is geen Rus. Dan zou het in die talen iets als Belarossia moeten heten en zo heet het niet.
offtopic:
Van Wikipedia: "In Russia, the usage of Belorussia is still very common." Dus dat valt ook wel weer mee. Sowieso is de variatie tussen Rus', Russia, Rossya, en Ruthenia historisch enorm verwarrend, maar dat is allemaal geen enkele reden om voor Wit-Rusland opeens de Engelse benaming te gaan gebruiken. Tenzij je het dus opeens ook over Germany, Belgium, Italy en Greece wilt gaan hebben in een Nederlandstalige context 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Dido schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:49:
[...]

offtopic:
Ik heb het sterke vermoeden dat je "the gist of it" bedoelt. Jest is een grapje ;)
offtopic:
@Requiem19 dan zeg je 'De kern van het verhaal is [...]'

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 21:30

Qwerty-273

Meukposter

Nog een artikeltje over de andere naam van Wit-Rusland en Belarus, waar de punten die @klaw al noemde deels in terug komen.
https://emerging-europe.c...try-starts-with-its-name/
(je kan dezelfde discussie voeren over andere talen waar Nederland aan wordt geduid als Holland of vergelijkbaar)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Player1S schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:58:

Dit alles maakt het hele gebeuren zo bizar.
Beide heren zijn niet dom. Putin weet dat de huidige actie zijn macht ondermijnt. Prigozhin weet dat hij niet meer veilig is.
Ook het verhaal dat Prigozhin's familie bedreigt wordt vind ik moeilijk te geloven. Je gaat dit niet doen terwijl je geliefden niet veilig zijn. Ook hier acht ik hem slim genoeg voor.
En kan me ook niet voorstellen dat dit een pure opwelling was.

Volgens mij missen we niet een paar puzzelstukjes maar hebben we slechts een handjevol puzzelstukken gekregen van een 10.000 piece puzzel en moeten we het ook nog eens zonder voorbeeld doen.
Tenzij hij helemaal niet van plan was om het zo ver te laten escaleren. Als hij had verwacht dat Poetin Shoigu en Gerasimov eruit zou knikkeren op het moment dat hij Rostov al in had genomen (waarmee hij een statement maakt jegens Russische MoD) dan heeft hij het nog verder moeten laten escaleren.

In dat scenario had hij een rode lap voor de ogen. Dan zegt Poetin op een gegeven moment: hier stopt het. En dan stopt het daar ook.

Oom Loeka is gewoon voor het theater, die zag hier een kans om z'n autoriteit te boosten. Wat nog gelukt is ook.

Ik zeg het nogmaals: we moeten denken in scenario's en hypotheses. Zij die het allemaal zo zeker denken te weten, moet je met een korrel zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Jerie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:34:
[...]

Zij die het allemaal zo zeker denken te weten, moet je met een korrel zout nemen.
Dat geldt niet alleen voor de gebeurtenissen van afgelopen weekend, maar voor 99% van de gebeurtenissen sinds 24 februari 2022.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Dit is nu achteraf gezien wel een mooi stukje uit een interview van Wargonzo en Prigozhin

https://www.reddit.com/r/...otage_a_very_interesting/

Wargonzo begint over het niet krijgen van munitie voor de Wagner troepen omdat het tegen Rusland gebruikt kan worden. En Rusland niet wil dat Wagner met de Russische munitie naar Moskou trekt.

Prigozhin zijn antwoord is dat het een interessante gedachte is, maar ze er nog niet aan hadden gedacht.

Wargonzo roept meteen dat ie Prigozhin niet op ideeën wil brengen.

Moest toch wel even gniffelen toen ik het zag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Blijft toch onhandig al die vooraf opgenomen filmpjes die niks mee krijgen van de 'current events': :P
Poetin zwijgt over Wagner-opstand in eerste verklaring na weekend

De Russische president Vladimir Poetin heeft via de website van het Kremlin zijn eerste verklaring afgegeven sinds de Wagner-opstand. Daarin gaat hij met geen woord in op de gebeurtenissen dit weekend, maar feliciteert hij de deelnemers aan een industrieel jeugdforum.
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-70279481

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:28
YakuzA schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:00:
Blijft toch onhandig al die vooraf opgenomen filmpjes die niks mee krijgen van de 'current events': :P

[...]
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-70279481
Denk dat Putin een lang weekend weg is, met weinig tot geen internettoegang. :?

Waar is iedereen? Geen van de hoofdpersonen van de laatste dagen heeft zich laten zien, live tenminste

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Tens schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:08:
[...]

Waar is iedereen? Geen van de hoofdpersonen van de laatste dagen heeft zich laten zien, live tenminste
Jawel, Shoigu had een filmpje naar buiten gebracht. Dat ie weer ergens dingen aan het bekijken was alsof er niks aan de hand is.

Even onderbouwing met bron: https://www.reuters.com/w...wagner-mutiny-2023-06-26/

[ Voor 14% gewijzigd door AndereKoekoek op 26-06-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
AndereKoekoek schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:11:
[...]

Jawel, Shoigu had een filmpje naar buiten gebracht. Dat ie weer ergens dingen aan het bekijken was alsof er niks aan de hand is.
op Twitter wordt heftig getwijfeld aan de time stamp daarvan.

uit jouw link:
There was no sound on the video and it was not immediately clear where or when the visit had taken place.

Putin also appeared in a video posted on the Kremlin's website greeting participants of an industrial forum, although it was also not immediately clear when that had been recorded.

[ Voor 34% gewijzigd door Tens op 26-06-2023 15:15 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
offtopic:
En Putin woont in Rus?

Wit is gewoon de vertaling van Bela. Of gaan we Duitsland en Frankrijk voortaan ook Deutschland en la France noemen, en gaan we het hebben over Hellas Ελλάδα, España en Italia?
*knip*
FTFY ;)

[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 27-06-2023 08:48 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:34

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Bedankt en inderdaad, het doel is niet om een welles-nietus spel van te maken. En zoals je ook heel duidelijk aangeeft we bekijken het beide op een iets andere manier, dat maakt vergelijken sowieso lastig.

Een paar citaten:

[...]
Ik zie het Kremlin en Putin als gescheiden entiteiten, maar als we ze als één beschouwen dat zijn ze inderdaad niet baas over de situatie. Dat gezegd te hebben denk ik niet dat het Kremlin echt ooit de baas is geweest over de situatie. Echter in het optiek weet ik niet hoe betrouwbaar mij waarneming is.
[...]
Die vind ik lastig. Zeker in de blog-sphere vond men al vanaf het begin dat Rusland niet ver genoeg gaat. En dat extreem signaal is uiteindelijk ook in de reguliere media hoorbaar geworden. Wat aan het begin van de oorlog mij toen opviel was dat het de Russische overheid er niks mee leek te doen.
Ik wijs de waarneming dan ook niet af, maar wel betwijfel ik de context waarin we het signaal plaatsen. Het signaal stond al lang op extreem en hoewel het nu intenser is geworden kan dat ook andere factoren liggen. Nogmaals: Lastig.
'Gist' van het artikel is dat 'Putin rules by showing strength' en dat Putin nu geen strength liet zien, maar weakness:
[...]
De quote is gevaarlijk: Het mist onderbouwing. Op de centrale vraag is "hoe heeft Putin dit kunnen laten gebeuren?", iets wat overigens een zeer brede vraag, hebben we op dit moment geen antwoord (en zullen we waarschijnlijk ook nooit krijgen). Tegelijkertijd kunnen we ook niet onderbouwen dat Putin het met opzet heeft laten gebeuren.
[...]
Vragen waar we het antwoord niet op weten. En let ook op de quote daaronder, de retorische vraag bevat een waardeoordeel.
[...]
Puur in een dynamiek van een machtsspel is het leveren van bewijs van loyaliteit een teken van zwakte aan zowel de gever als de ontvanger. Iemand te hulp schieten verzwakt namelijk de positie van de ander.

Echter, de belangrijkere vraag hier is waar de behoefte om bewijs van loyaliteit vandaan komt. Misschien is het Russische volk helemaal niet zo eensgezind?
[...]
Counter argument: Het is verdomd snel opgelost door Putin als dit zonder plan was.
Ik denk ook dat "vooropgezet" ook niet het juiste woord is om dit te beoordelen gezien het dan over intenties gaat. Maar de mate waarin men "voorbereid" was zouden we wel kunnen verdiepen.

Uiteindelijk kan je alleen macht hebben over de situatie. Zelf wanneer iemand onder schot staat is er geen garantie dat die doet wat je hem vraagt. Daarom ben je ook "voorbereid" om te schieten.

[...]

[...]
Eens, hoewel er nog getwist kan worden over de context van de verdeel en heers (zo zou ik de vele geheime diensten niet vergelijken met "het reguliere leger tegen het huurlingleger").

[...]

[...]
Nu absoluut, maar hoe kijkt men er over een week of 2 naar? PR is maakbaar.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:12:
[...]

op Twitter wordt heftig getwijfeld aan de time stamp daarvan.
Ik twijfel geen moment. Shoigu is te slim om naar Oekraine te vertrekken als er in Moskou aan zijn stoelpoten wordt gezaagd. Dat soort mensen blijft altijd in de buurt van de macht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:08:
[...]

Poetin gebruikt zelf geen internet. Poetin kijkt niet naar het nieuws op internet. Alleen de staats TV. Aldus Gleb Karakulov.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Jerie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Poetin gebruikt zelf geen internet. Poetin kijkt niet naar het nieuws op internet. Alleen de staats TV. Aldus Gleb Karakulov.
Was aardig vuurwerk op staats TV de laatste dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:19
Jerie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:34:
[...]

Oom Loeka is gewoon voor het theater, die zag hier een kans om z'n autoriteit te boosten. Wat nog gelukt is ook.
Putin wil juist keer op keer laten zien dat hij de macht over Luka heeft, maar daar past niet bij dat je hem om hulp gaat vragen. Sterker nog, voorheen had Luka een schuld bij putin omdat die hem in het zadel heeft geholpen. Nu heeft Luka dat andersom gedaan en staan ze weer gelijk. Putin zijn macht over Luka is hiermee dus nog verder achteruit gegaan.
Ik zeg het nogmaals: we moeten denken in scenario's en hypotheses. Zij die het allemaal zo zeker denken te weten, moet je met een korrel zout nemen.
We moeten helemaal niet denken, want we kunnen toch niet verzinnen wat er is gebeurd, daarvoor mis je gewoon veel te veel informatie. Met wat we nu weten is er geen enkele logica in het hele gebeuren te maken. Je moet dus alles wat er hier nu over wordt gezegd met een korrel zout nemen, want we weten het gewoon niet. En met hoe het gelopen is denk ik dat zelfs een putin niet het hele verhaal kent/snapt.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
So_Surreal schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:04:
[...]
Helemaal mee eens, deze 'experts' moeten het met dezelfde informatie als wij doen, dus het is vooral gissen en sensatie creëren.
Ja, en niet alleen bij de kanalen waarvan je het van verwacht.

Als ik nu bijvoorbeeld op BBC of NOS kijk, dan krijg ik ook opinies en berichten waarvan helemaal geen bron staat. Even een aantal headlines:
- How bad is this for Putin?
- UK army chief says Russia remains a threat
- Stoltenberg: 'Opstand toont zwakte Russische regime'
- Poetin zwijgt over Wagner-opstand in eerste verklaring na weekend
- EU-buitenlandchef: 'Muiterij Wagner toont barsten in militaire kracht Moskou'

Bij al deze dingen denk ik, ja, en nu? We weten toch dat RU nog altijd een gevaar vormt, we weten toch dat het nog niet is afgelopen, we weten toch dat er iets is misgegaan..

Ik moet echt goed filteren om wel interessante berichten te lezen, en de berichten die ik wel serieus neem, staat overal de disclaimer bij 'we weten niet of het klopt'.

Tuurlijk begrijp ik het, het is oorlog en je kunt niet alles verifiëren, maar misschien die meningen weghalen en alleen proberen te melden wat de hoofdrolspelers/belangrijke mensen te vertellen hebben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Gelet op de grote stilte van de Russische PR-machine weet Rusland / het Kremlin op dit moment volgens mij ook totaal niet hoe ze dit moeten brengen naar het publiek.

Bij elk andere gebeurtenis de afgelopen 1.5 jaar was er vrijwel direct grootse retoriek, maar nu is het oorverdovende stilte...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:49
So_Surreal schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:04:
[...]
Helemaal mee eens, deze 'experts' moeten het met dezelfde informatie als wij doen, dus het is vooral gissen en sensatie creëren.
Een uitzondering voor Hubert Smeets in nieuwsuur gisteravond:
Iedereen die zegt dat hij weet hoe het zit en hoe het nu verder gaat bluft
En zo is het maar net..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

HollowGamer schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:58:
Zijn er andere die, net zoals mij, een beetje 'experts' moe zijn? Bij al die opinies, denk ik hetzelfde: opendeur en geen enkel idee wat nu klopt.
Het probleem is dat er niemand de juiste connecties heeft om daar een juiste onafhankelijke analyse op los te laten. Daarnaast is menig expert meer bezig om vervolgende minuten binnen te harken om wederom als expert aan het woord te komen. De diepere achtergrond artikelen en analyses, dat zal nog wel jaren duren voordat er voldoende openheid is gekomen om de details te weten te kunnen komen (en dat is dan vaak ook pas nadat een periode afgesloten is - dan heeft een conclusie geen impact op de zittende macht).

Een update over Belarus en Wagner PMC:
https://t.me/svobodnieslova/2297
Belarus has started building camps to house Wagner PMC fighters. "Wurstka has confirmed the construction of a camp in Osipovichi, Mogilev Region, for 8,000 fighters, 200 km from the border with Ukraine. There will be several camps.

Construction of a military camp for mercenaries of the Wagner Cheka is already in full swing in the Mogilev region of Belarus, the regional forestry unit informed "Wurstka. According to the interlocutor, there will be several camps, one of which will be located near the town of Osipovichi.

"We are working, we are already working today. Tomorrow before lunch is the task [to build]," said the interlocutor. He added that the camp will be 24 thousand square meters and will have eight thousand beds.

A source of "The Wurstka," close to the leadership of Mahiliou region, confirmed that the authorities have been instructed to build a camp for PMCs in the region.

Information about the fact that the mercenaries will be sent to Belarus is also confirmed by relatives of the Wagner group.

One of the relatives, citing an acquaintance, reported that the remaining units of the Wagner PMC in Rostov-on-Don will be sent to Belarus. Another source told "The Wurst" that her husband, who was in Rostov on Saturday, informed her about the dispatch to Belarus "most likely," but never got in touch again.

Also, three of the relatives chatting reported that they had received similar messages from their relatives, but when talking to the "Wurstka" correspondent they mentioned that they did not know for sure whether the units were heading towards Belarus. One of the interlocutors said that his relative was "near Rostov" by this hour.
Het is afwachten wat daar van klopt natuurlijk.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:12:
Gelet op de grote stilte van de Russische PR-machine weet Rusland / het Kremlin op dit moment volgens mij ook totaal niet hoe ze dit moeten brengen naar het publiek.

Bij elk andere gebeurtenis de afgelopen 1.5 jaar was er vrijwel direct grootse retoriek, maar nu is het oorverdovende stilte...
Ze lijken erop te gokken dat de nieuwscycle wel weer gevangen wordt door iets anders.
Zodat ze geen vragen meer hoeven te beantwoorden.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Geen Belarus topic, dus maar hier:

Het lijkt er toch op dat de Wagnertroepen naar Belarus gaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Requiem19 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:12:

De Russische maatschappij leeft grotendeels in een alternatieve realiteit. Heeft de overheid het niet over de gebeurtenissen van afgelopen weekend, dan is er ook niets gebeurd. Niets wat je hoeft te weten kameraad, doorlopen!

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Spotmatic schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:33:
[...]

De Russische maatschappij leeft grotendeels in een alternatieve realiteit. Heeft de overheid het niet over de gebeurtenissen van afgelopen weekend, dan is er ook niets gebeurd. Niets wat je hoeft te weten kameraad, doorlopen!
De gebeurtenis was denk ik iets te groot om hem succesvol dood te zwijgen. Zie de Russische reacties in bijvoorbeeld de krant:
An opinion column in Russian newspaper Moskovsky Komsomolets said that the “most terrifying scenario” — of fighting in the streets of Moscow and elsewhere and a split in Russia’s military and security forces — had been averted.

“Russia displayed its vulnerability to the whole world and to itself. Russia dashed to the abyss at full speed and with the same speed stepped back from it,” the columnist, Mikhail Rostovsky, wrote under the headline: “Prigozhin Leaves, Problems Remain: Deep Political Consequences of a Failed Coup.”
Another newspaper, Nezavisimaya Gazeta, called for all armed formations not officially part of the security structures to be disarmed given “today’s political reality,” in an article published Sunday.
“The events of June 24 will undoubtedly have long-term consequences for the country. It became clear that a man with a gun, if he is not a state official, is a real threat to the state and statehood,” the newspaper’s editor, Konstantin Remchukov, wrote in an opinion column. “In Russia there should not be armed people who are loyal first to their commanders and only secondarily to someone else.”
Bron = Washington Post

Of de Russische reacties op televisie:
“Armed mutiny in Russia is not supported by the society,” said Dmitry Kiselyov, the anchor and senior Kremlin propagandist whose program — Vesti Nedelu or “News of the Week” — sets the tone for the government monopoly on broadcast news. “Treason in the time of war is a grave crime.”
Bron = NYT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakkuiken
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 17:27
Een teken van leven van Prigozjin:
Wagner-baas Prigozjin: we waren niet uit op val regering
Wagner-baas Prigozjin heeft een teken van leven gegeven met een audioboodschap op Telegram. Het is voor het eerst dat hij van zich laat horen, nadat hij zaterdag uit Rostov aan de Don was vertrokken. Onduidelijk is waar hij nu is; hij zou in Belarus verblijven.

In een reactie op de gebeurtenissen van zaterdag zegt hij dat Wagner er niet op uit was om de regering van Rusland omver te werpen. Zijn troepen zouden naar Moskou zijn getrokken om te voorkomen dat ze "vernietigd" zouden worden. Vermoedelijk doelt hij op het voornemen van de Russische regering om alle Russische privélegers, ook Wagner, onder gezag van de legertop te brengen.

Die bestaat uit minister van Defensie Sjojgoe en generaal Gerasimov. Met beide verkeert Prigozjin op voet van oorlog. Hij valt hen voortdurend keihard aan, omdat zij Wagner zouden dwarsbomen en incompetent zouden zijn.
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-70283942

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:38:
[...]

De gebeurtenis was denk ik iets te groot om hem succesvol dood te zwijgen. Zie de Russische reacties in bijvoorbeeld de krant:

[...]

[...]

[...]

Bron = Washington Post

Of de Russische reacties op televisie:

[...]

Bron = NYT
Deze vond ik heel geestig:
“The events of June 24 will undoubtedly have long-term consequences for the country. It became clear that a man with a gun, if he is not a state official, is a real threat to the state and statehood,” the newspaper’s editor, Konstantin Remchukov, wrote in an opinion column. “In Russia there should not be armed people who are loyal first to their commanders and only secondarily to someone else.”
Ze zijn erachter gekomen dat degene met een pistool de baas is ipv degene die het best kan manipuleren? En dat enkel vader Staat met geweren rond mag lopen?

Dit is puur shapen van mening, en wel die dat Poetin toch de winnaar is. Want dat lijkt Poetin's doel, momenteel is zijn keuze van middel radiostilte. Vooralsnog zijn er ook geen Wagner demonstraties over het hele land.

Nee, dat Poetin ernstig is verzwakt is wishful thinking dat de komende tijd zal moeten blijken. Als hij het goed doet is hij publiekelijk stil, maar achter de schermen bezig de touwtjes stevig in handen te behouden (niet te laten vieren, my bad). Dat kan ook want hij is de absolute baas, de dictator.

[ Voor 1% gewijzigd door Jerie op 26-06-2023 17:16 . Reden: lelijk met [edit] tags zeg ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ondertussen als update uit Belarus over het mogelijke Wagner kamp.

https://t.me/Hajun_BY/7017
At the moment, there is no data that would confirm the information about the construction of a camp for PMC "Wagner" in the Osipovichi district

"Belarusian Gayun" currently does not have data that would confirm the information regarding the construction of a camp for PMC "Wagner" near Osipovichi. We also want to repeat that right now we do not confirm the data on the alleged presence of Prigozhin in Belarus.

Today, the Russian publication Verstka reported that the construction of the Wagner camp for mercenaries allegedly began in the Osipovichi district. The post says that the journalists of the publication received confirming comments in the forestry and from a source "close to the leadership of the Mogilev region." The text says that there will allegedly be several camps for 8,000 mercenaries, the area of ​​the current one is 24,000 sq.m.

In addition, the post says that several relatives of the Wagner PMC mercenaries confirm that they will be sent to Belarus.

🔴What can “Belarusian Gayun” say about this?

Firstly, as of 17:30 on June 26, we can definitely say that no activity was recorded in the Osipovichi district over the past day, not to mention the construction of such a large facility.

It should be noted that the data of a foreign (Russian) publication that they managed to get comments from sources close to the leadership of the Mogilev region raise certain questions. Despite the fact that the Belarusian independent media have not received such comments and the information has not yet been confirmed.

As for the possible transfer of Wagner PMC mercenaries to Belarus, we will be able to confirm or refute these data through direct observation. To date, there are no columns of PMCs moving to Belarus or already in Belarus.

We continue to monitor the situation.

@Hajun_BY

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De hele summary is wel weer hilarisch.
- If actions on 24 Feb 2022 were done by forces as trained as Wagner, the special operation could have ended in 1 day. This shows the level of organisation that the Russian army should be following.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

Jerie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:14:
[...]

Deze vond ik heel geestig:

[...]

Ze zijn erachter gekomen dat degene met een pistool de baas is ipv degene die het best kan manipuleren? En dat enkel vader Staat met geweren rond mag lopen?

Dit is puur shapen van mening, en wel die dat Poetin toch de winnaar is. Want dat lijkt Poetin's doel, momenteel is zijn keuze van middel radiostilte. Vooralsnog zijn er ook geen Wagner demonstraties over het hele land.

Nee, dat Poetin ernstig is verzwakt is wishful thinking dat de komende tijd zal moeten blijken. Als hij het goed doet is hij publiekelijk stil, maar achter de schermen bezig de touwtjes stevig in handen te behouden (niet te laten vieren, my bad). Dat kan ook want hij is de absolute baas, de dictator.
Dat doet elke dictator. Geen enkele dictator wil wapens onder het volk en het leger krijgt maar een paar patronen.

Even terug naar Stalin, die deed precies hetzelfde.

Het is een kenmerk van dictatorschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
Wagner moet natuurlijk nog wel geld kunnen blijven verdienen voor de oprichters en grote bazen. En dat kan niet meer als het onderdeel van het reguliere leger is. Hoe moeten ze dan in Afrika de dictators aldaar in het zadel houden in ruil voor kostbare grondstoffen..... Dus ja, voor Wagner was dit wel levensbedreigend...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

olafmol schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:40:
Wagner moet natuurlijk nog wel geld kunnen blijven verdienen voor de oprichters en grote bazen. En dat kan niet meer als het onderdeel van het reguliere leger is. Hoe moeten ze dan in Afrika de dictators aldaar in het zadel houden in ruil voor kostbare grondstoffen..... Dus ja, voor Wagner was dit wel levensbedreigend...
PMC Patriot stond al in de houding klaar om die goudmijn over te nemen ;)

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Ik ben benieuwd. Het is al best laat in Moskou...

edit: Sky News zegt het live uit te gaan zenden: https://www.youtube.com/live/9Auq9mYxFEE

[ Voor 20% gewijzigd door user109731 op 26-06-2023 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

user109731 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:33:
[Twitter][Twitter]
Ik ben benieuwd. Het is al best laat in Moskou...
Ik zet de popcorn klaar.
Het wordt vast weer een bloedbad of een shitshow 😁

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:46

d0s

sssst

Lukashenko doet ook mee. Dit wordt wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:39
d0s schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:07:
Lukashenko doet ook mee. Dit wordt wat.
Een scheet in een fles allicht met de klassieke nucleaire dreiging

[ Voor 9% gewijzigd door oldgrumpy op 26-06-2023 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:54
Zoals ik al eerder aangaf: de reden was voor Prighozjin eenvoudig: hij werd niet meer betaald. Nou moet ik wel zeggen dat ik dacht dat het alleen om soldij ging, maar blijkbaar ging het zelf over het verdienmodel van ome Pri zelf.

Ik denk dat Putin wel een zet heeft gekregen. Want ik vermoed dat de Wagner wel degelijk tot in Moskou waren gekomen als ze hadden gewild. ik denk dat ome Pri had gehoopt dat er velen zich van Putin zouden afkeren, maar toen dat niet doorging toch bij zijn oude plan is gebleven.

Wat ik zorgelijk vind is dat Belarus NOG sterker onder invloed van de RF komt, nu de Wagner daar hun hoofdkwartier gaan houden. Serieus, dat land is verloren voor een westerse democratie, want ome Luka heeft nu een flinke stok om mee te slaan.

Overigens maakt het voor de russen zelf niets uit, die zitten nog in een oldscool tv-media aangedreven Bubbel. Mijn buurvrouw is russisch, maar beiden buren zien Putin helemaal zitten hoor. Hele lieve mensen mijn buren, maar zijn sterk van mening dat ze het recht aan hun kant hebben met de krim hoor. Dat van de VN en de kinderen horen ze niet eens aan, het eerste wat ze doen is herhalen dat Putin het beste is wat ze hebben meegemaakt.....

Dus alle politiek is aan de gewone rus verloren, ze kijken door hun eigen roze bril ben ik bang. Alle intelligentia loopt daar vanzelf weg.

PS: ik zeg steeds ome, omdat het een echte familie van despoten/mafiosa/dictatoren zijn..... Orban ziet dat met natte oogjes aan en hoopt er ook een slag uit te slaan.

De UA moet gewoon doorgaan, en wat mij betreft mag het steunen van UA door de westerse wereld wel een tandje hoger. Vrijgeven van langere range voor de Storm Shadow, en tempo maken van de luchtmacht met adequate wapens.

En vwb de EU, een stuk strenger worden voor landen welke gevoelig zijn voor ondemocratische tendensen. En niet alleen in Hongarije, Polen dient zich ook te gaan gedragen.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Niet alleen Poetin komt met belangrijke mededelingen ook Loekasjenko heeft aangekondigd om met belangrijke mededelingen te komen.

Ondertussen heeft het Kalinowski Regiment ook een eerste reactie gegeven op de geruchten.
Regarding the information that camps for mercenaries of PMC "Wagner" are being built near Asipovichi, they allegedly come under Lukashenka's jurisdiction. We can say one thing: the Belarusian people and the entire peaceful society must be fully aware of the danger of armed mercenaries on our territory. Everyone thought it couldn't get any worse, but the stakes have risen. We have another problem, and it is a problem for the whole of Europe.

In my opinion, Poland, Lithuania, and Latvia should revise their security system in the center of Europe, there is a threat from people with real combat experience who committed war crimes in Ukraine. Putin gave Prigozhin to Lukashenka. It is not known whether Putin will give nuclear weapons to this unstable cauldron, and whether this is a plan to shift the responsibility for everything to the dictator and criminal. Perhaps it could be some kind of center of terrorism and blackmail created in Belarus.

All the efforts of Europe, the world and us Belarusians should be directed to the creation of a national liberation army that will be able to fight criminals. There is a base for this army - it is the Kalinowski Regiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:46

d0s

sssst

Daar is Vlad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar zie je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:16
Ze (opstandelingen/Wagner) hebben hun land verraden… so much for amnestie lijkt het…

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:13
Recap toespraak

- Organizers of rebellion will be brought to justice
- West wanted Russia to be splintered
- Many soldiers of wagner are also Russian patriots
- Thanks to wagner soldiers who stopped and returned
- Choice to each of Wagner soldiers who acknowledged fault to join russian army or go home
- Thanks to lukashenko for helping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:52
floriz87 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:16:
Recap toespraak

- Choice to each of Wagner soldiers who acknowledged fault to join russian army or go home
Anti-climax dus helaas. De boerenlul ziet nog steeds niet in dat ie de oorlog niet gaat winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TwingyTwingy schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:18:
[...]

Anti-climax dus helaas. De boerenlul ziet nog steeds niet in dat ie de oorlog niet gaat winnen.
En zet Luka nog eens extra in de spotlight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Na alles wat er gebeurd is met deze "toespraak" komen? Heerlijk hoe de informatievoorziening gaat in Rusland.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:13
Moby schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:20:
Na alles wat er gebeurd is met deze "toespraak" komen? Heerlijk hoe de informatievoorziening gaat in Rusland.
Proberen klein te houden, plaatsen in zijn standaard narratief (westen is tegen ons) en het volk weer in slaap sussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:16
En Wagner dus volledig kaalgeplukt… nou ben benieuwd naar de reacties. Hoop dat Wagner de stoute schoenen weer aantrekt (wat uiteraard niet gaat gebeuren).

Vraag me alleen af waarom dit om 22:30 moet komen? Zullen ze al klaar staan om wat personen van hun bed te lichten?

Deze flut toespraak hadden ze net zo goed morgenochtend kunnen doen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:39
floriz87 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:16:
Recap toespraak

Dit krijgt dus nog een staartje want Poetin wil dus Prigozhin nog vervolgen dus gaat ome Luka hem uitleveren?
Gaat Pri dat zomaar laten gebeuren?
Dit is nog niet gedaan , lijkt me
Ook totaal niet duidelijk of Sojgoe en Gerasimov nu nog in dienst zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Nog een recap, met ook een sneer naar Peskov’s aankondiging (al is alles wat Peskov uitkraamt haast net zo betrouwbaar als de woorden van “Baghdad Bob”)

https://t.me/agentstvonews/3580
Only one piece of news appeared in Putin's "historical" address

Vladimir Putin said almost nothing new in the address, which, according to his press secretary Dmitry Peskov, should "without exaggeration, determine the fate of Russia."

Details. The only news in Putin's statement was his statement that the "Wagnerites" who participated in the rebellion would be able to leave for Belarus. In addition, as Putin said, they can sign a contract with the Ministry of Defense or quit.

▪️Putin also confirmed the death of pilots in battles with PMCs.

▪️In addition, Putin said that most of the Wagner group fighters are patriots, adding that they made a mistake and are forgiven.

▪️He also repeated that the organizers of the rebellion "betrayed their people", and said that in the West and in Kyiv they wanted the Russian military to start shooting at each other.

▪️Putin again did not name Prigozhin.

Context. Vladimir Putin has not appeared in public since Saturday, when he issued an emergency address following the outbreak of Prigozhin's rebellion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De opmars van Wagner was dus echt. Het Kremlin heeft altijd iets van 3 dagen nodig voor onverwachte zaken voordat men een verhaal op de rails heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 20-09 09:22

bloody

0.000 KB!!

Qwerty-273 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:36:
Nog een recap, met ook een sneer naar Peskov’s aankondiging (al is alles wat Peskov uitkraamt haast net zo betrouwbaar als de woorden van “Baghdad Bob”)
Peskov krabbelt alweer terug hoor ;)
Zou Putin op het laatste moment zijn toespraak fors genuanceerd hebben, of liep Peskov idd te hard van stapel? De tijd zal het leren.

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Veel negatieve reacties op de russische Telegram kanalen na poetins speech. En deze is ook leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:32
Het lijkt erop dat de mening van Prigozhin (m.b.t. de incompetentie van Sjojgoe en Gerasimov en dat het een zinloze oorlog is), onder een groot deel van het gewone Russische leger (en volk) weerklank vindt en dat hem en zijn Wagner-manschappen daarom weinig in de weg werd gelegd bij hun opmars naar Moskou op wat luchtmacht eenheden na. Dat Poetin hem en z'n manschappen nog niet de nek heeft omgedraaid en dat Prigozhin überhaupt de mogelijkheid krijgt om zo'n audiofragment de wereld in te sturen, lijkt erop te duiden dat Poetin gewoonweg niet van 'm af kan, zelfs al zou hij willen. Ik namelijk denk dat er dan direct weer muiterij gaat plaatsvinden, maar dan in het Russische leger zelf. Poetin heeft teveel hooi op z'n vork genomen met deze inval en het wordt hoe langer het duurt steeds lastiger voor hem om alles in balans en iedereen in toom te houden. Ik hoop dat het weer zo'n shitshow wordt als met de machtsovername door Yeltsin en de val van de Sovjetunie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Joep schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:41:
[...]
Ik hoop dat het weer zo'n shitshow wordt als met de machtsovername door Yeltsin en de val van de Sovjetunie.
Ik zou toch graag een klein verschil zien. Gorbatsjov kon relatief rustig van zijn pensioen gaan genieten en van mij mag Putin zo snel mogelijk naar Den Haag uitgeleverd worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
oldgrumpy schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:22:

Ook totaal niet duidelijk of Sojgoe en Gerasimov nu nog in dienst zijn
Hij noemt hen niet. Dus hij houdt ze (nog steeds) uit de wind. Want als hij verder wilde de-escaleren op hun conto (het doel van Prigozhin), had hij ze wel genoemd. De radiostilte is hopen dat de situatie afkoelt. Ondertussen kunnen we wat Peskov zei vergeten, die (of diens opdrachtgever) heeft gebogen.

Wat hij eigenlijk zegt tussen de regels door: jullie hebben een fout gemaakt, en ik vergeef het jullie. Dat impliceert: maak deze fout nog eens en ik maak jullie af.

We weten nog steeds niet waarom Prigozhin nu 7 kleren in z'n broek poept. Want hij heeft niet gekregen wat hij wil, maar steekt wel hand in eigen boezem. Al denk ik wel te weten wat de leverage is, namelijk iets met z'n gezin. Ik heb hier wat voorbeelden van gegeven in tekst; die zijn weggehaald. In een gelinkt audiofragment zouden ze er wel doorheen zijn gekomen (:+) dus gebruik je verbeelding maar. Andere mogelijk is het n-woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RoD schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:28:
Veel negatieve reacties op de russische Telegram kanalen na poetins speech. En deze is ook leuk
[Embed]
Hij weer, kon je op wachten. Typerend dat deze meneer ook nog leeft. Poetin is de PIN van de novichok kluis vergeten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 16:19
Jerie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:15:
[...]

Hij noemt hen niet. Dus hij houdt ze (nog steeds) uit de wind. Want als hij verder wilde de-escaleren op hun conto (het doel van Prigozhin), had hij ze wel genoemd. De radiostilte is hopen dat de situatie afkoelt. Ondertussen kunnen we wat Peskov zei vergeten, die (of diens opdrachtgever) heeft gebogen.

Wat hij eigenlijk zegt tussen de regels door: jullie hebben een fout gemaakt, en ik vergeef het jullie. Dat impliceert: maak deze fout nog eens en ik maak jullie af.
Normaal gesproken maakt hij mensen die zoiets doen meteen af. Ik lees dus eerder tussen de regels Jullie hebben een fout gemaakt, maar helaas kan ik daar weinig aan doen Dat ie Prigozhin laat gaan zegt er genoeg over dat hij niet van hem af kan.
We weten nog steeds niet waarom Prigozhin nu 7 kleren in z'n broek poept. Want hij heeft niet gekregen wat hij wil, maar steekt wel hand in eigen boezem. Al denk ik wel te weten wat de leverage is, namelijk iets met z'n gezin. Ik heb hier wat voorbeelden van gegeven in tekst; die zijn weggehaald. In een gelinkt audiofragment zouden ze er wel doorheen zijn gekomen (:+) dus gebruik je verbeelding maar. Andere mogelijk is het n-woord.
Je weet niet wat ie verder heeft gekregen. Het klinkt nl. of hij zijn operaties in Afrika gewoon door mag zetten en iig een gedeelte van Wagner terug krijgt. De kans is groot dat het de kern van Wagner is die met hem meegaat. En dan heeft ie zichzelf en zijn mensen uit Oekraine gekregen en kan ie verder door met zijn zaken. Klinkt precies als wat hij vooraf wilde, en daarbij heeft ie ook putin minder macht gegeven en is de kans groot dat er nog iets met Sojgoe en Gerasimov gaat gebeuren. Dit verhaal is nog lang niet voorbij.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:11

inhico

pw

asing schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:25:
Men ruikt bloed...

Bron : Reddit + https:// t.me/legionoffreedom/902, vertaling r/Freedomofrussia

[...]
Interessante gedachtengang in die link, die (ook) in dit topic past.

Van alle speculaties / complot-theorieën die er rond gaan lijkt me de theorie dat de Wagner-rebellie een door Kremlin en/of Poetin georkestreerd toneelstuk is, de minst waarschijnlijke. Maar genoemde link geeft wel weer voeding aan een andere theorie: toch een toneelstuk, maar dan van Prigozhin met als doel nucleaire wapens te bemachtigen. Als dat gelukt is dan heeft hij wel enkele stevige argumenten gehad in de onderhandelingen met Poetin. Het zou het plotselinge einde van de rebellie kunnen verklaren evenals waarom hij er zo makkelijk mee weg komt.
Over verdere consequenties denk ik liever niet teveel na... Het blijft speculeren.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Joep schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:41:
[...] Dat Poetin hem en z'n manschappen nog niet de nek heeft omgedraaid en dat Prigozhin überhaupt de mogelijkheid krijgt om zo'n audiofragment de wereld in te sturen, lijkt erop te duiden dat Poetin gewoonweg niet van 'm af kan, zelfs al zou hij willen.
Ik waarschuw weer dat we hier het risico lopen de uitingen van dezen en genen in de media (en vaak media die slecht beschikbaar zijn voor Russen zelf) veel te waarheidsgetrouwheid toedichten. Let wel, Prigo en zijn Wagner was tot voor kort een essentiële pijler onder Poetins 'buitenlandbeleid': hiermee kon hij claimen ergens niets mee te maken te hebben terwijl hij via vriend Prigo te touwtjes in handen had. De 'opstand' is dan of een geval van een onderling die zijn kans schoon ziet, of toch iets anders dan het nu lijkt. Zonder onafhankelijke media kunnen we deze en andere scenario's niet onderscheiden. Maar we kunnen wel stellen dat we elke uiting van een van deze actoren met flinke schepels zout moeten nemen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• olafmol
Zowel Putin als Prigozhin hebben elkaar heel expliciet nergens direct bij naam genoemd in hun media-uitingen. Dat is een belangrijk teken dat ze nog steeds afhankelijk van elkaar zijn imho.

Uiteindelijk gaat het hier om geld en macht, en beiden zijn bezig met hun positie in stand te houden en te verstevigen.

Daarvoor hebben ze elkaar blijkbaar nog steeds nodig, maar het gaat dan wel ten koste van anderen (dus ik denk dat de topmensen van het Russische leger wat minder sterk zijn komen te staan).

Wat me ook opvalt (en mateloos irriteert) dat de Russische bevolking die z'n mond opentrekt, geen enkele bezwaar tegen de oorlog in Ukraine heeft, maar vooral tegen het, in hun ogen, slappe optreden van het Russische leger. Wagner gaat gewoon mee op de PR machine van het Kremlin, en roept dat er harder gevochten en opgetreden moet worden, en dat het leger dat niet kan, en zij wel. En dat lijkt aan te slaan bij het Russische publiek. Niemand die blijkbaar vindt dat ze gewoon op moeten rotten uit Ukraine en zich met hun eigen zaken moeten bemoeien. Dit land en haar bevolking heeft echt een issue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
tweakkuiken schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:37:
[...]

Deze reactie kun je beter plaatsen in het “Hoe om te gaan met meerdere topics” topic.
UKR: Topic wegwijzer

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
OK, ze mogen dus naar Belarus, maar hun hardware blijft in Rusland:

benieuwd of dit zonder slag of stoot gaat.

Mooie uitspraak van def mon, had zelf ook al een schoonmaak verwacht eigenlijk

Opvallend ook: Shoigu zonder uniform :?

[ Voor 48% gewijzigd door Tens op 27-06-2023 10:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Weer wat citaten uit Rusland over de perceptie van Putin na dit weekend (via Washingtonpost):
“Putin showed the entire world and the elite he is no one and not capable of doing anything,” said one influential Moscow businessman. “It is a total collapse of his reputation.”
“Games are being played that no one understands,” said a Russian official close to top diplomatic circles. “Control of the country has been partly lost.”
“How is it possible for them to drive tanks hundreds of kilometers north toward Moscow and not be stopped?” said an associate of a Moscow billionaire. “There was no resistance.”
“When you have columns of thousands of people marching and no one can stop it, the loss of control is evident,” said one Russian billionaire who, like others, spoke on the condition of anonymity because of fears of retribution.
Ook vanuit Rusland wordt het resultaat van de oorlog gekoppeld aan de existentie van het regime:
But others said the clock was already ticking on his rule. Some in the Kremlin are “looking now for a successor, and if they look for too long, then someone else will find one for them,” said the Russian official, close to top Russian diplomatic circles, noting that the Ukrainian armed forces were already taking advantage of the chaos in Moscow to make progress in their counteroffensive.

“Ukraine has been pressing forward toward Dnipro, Kherson and Bakhmut. In 1917, mutiny happened and Russia lost the First World War and the regime fell. In 1991 Russia lost the Afghan war and the regime fell. If we lose the Ukraine war, the regime will fall and we won’t be able to get it back.”
https://www.washingtonpos...ia-elites-putin-strength/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

beany schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:53:
[...]

Rusland is, qua grondgebied, het grootste land ter wereld. Geen idee wat ik door elkaar haal nu...
Bevolkingsdichtheid, sterkte van het leger en de oppervlakte.

Er woont geen hond in 90% van Rusland. Dus als je met een leger naar Moskou gaat vanaf Rostov ad Don, dan ben je er in principe wel aangezien dat de 2 meest dichtbevolkte gebieden zijn. Rostov ad Don had hij al bezet. De rest van Rusland is (praktisch) leeg.

Dus ja, "het grootste land ter wereld", leuk, maar zegt weinig. Het zijn feitelijk 2 relatief kleine gebieden die je moet veroveren en die Prigozjin was een aardig eind op weg met een leger dat beter getraind is dan het leger van Rusland zelf. Daarbij leek het erop dat er niet echt verdediging was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:35:
Dus ja, "het grootste land ter wereld", leuk, maar zegt weinig. Het zijn feitelijk 2 relatief kleine gebieden die je moet veroveren en die Prigozjin was een aardig eind op weg met een leger dat beter getraind is dan het leger van Rusland zelf. Daarbij leek het erop dat er niet echt verdediging was.
Petrograd/Leningrad/St-Petersburg is de tweede stad van het land, en Tsaritsyn/Stalingrad/Volgograd is niet echt makkelijk in te nemen, zo leert de geschiedenis :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Dido schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:49:
[...]
Petrograd/Leningrad/St-Petersburg is de tweede stad van het land, en Tsaritsyn/Stalingrad/Volgograd is niet echt makkelijk in te nemen, zo leert de geschiedenis :X
En het niet totaal onbelangrijke plaatsje Vladivostok is een beetje ver weg.
offtopic:
Nederland heeft/had drie consulaire afdelingen in Rusland, in Moskou, in St. Petersburg en in Vladivostok. Die laatste is niet voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:49:
[...]

Dat heeft verder weinig van doen met de stelling imo. Er zijn ook kleine landen die moeilijk in te nemen zijn. De poster stelde de grootte van het land gelijk aan de moeilijkheid van innemen. Incorrect wmb om bovengenoemde redenen. Of bepaalde stukjes dan moeilijk in te nemen zijn is irrelevant. Wellicht was Prigozjin op 150km van Moskou in de pan gehakt.. who knows.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Freee!! schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:52:
offtopic:
Enige plaats in Rusland die net iets te ver weg is, is Omsk. Maar, wel een mooie stad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Freee!! schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:52:
[...]

offtopic:
Nederland heeft/had drie consulaire afdelingen in Rusland, in Moskou, in St. Petersburg en in Vladivostok. Die laatste is niet voor niets.
Met name wegens de afstand denk ik ;)

Whelp, spuit 11.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006

_Eend_

🌻🇺🇦

Wagner gaat al haar zware materieel overdoen aan het Russische leger, dus een rol in de oorlog lijkt nu wel uitgesloten?
PMC "Wagner" will transfer its heavy military equipment to the active units of the RF Armed Forces. Preparations are already underway, - Ministry of Defense of the Russian Federation

Losers…
Bron: https://t.me/pilotblog/5044

Ukrainska Pravda en France 24 hebben er ook al een artikel over geschreven:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/06/27/7408730/
https://www.france24.com/...f-wagner-hardware-to-army

[ Voor 11% gewijzigd door _Eend_ op 27-06-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
_Eend_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:51:
Wagner gaat al haar zware materieel overdoen aan het Russische leger, dus een rol in de oorlog lijkt nu wel uitgesloten?

[...]

En gelijk 0 dreiging meer.
Ben benieuwd of daar nog een flinke staart aan komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Requiem19 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:30:
Weer wat citaten uit Rusland over de perceptie van Putin na dit weekend (via Washingtonpost):

[...]

[...]

[...]

[...]

Ook vanuit Rusland wordt het resultaat van de oorlog gekoppeld aan de existentie van het regime:

[...]

https://www.washingtonpos...ia-elites-putin-strength/
Bladieblabla. Niet naar jou hoor @Requiem19 , maar al die "billionaires" en andere Russische olichargen lopen al vanaf dag 1 anoniem te klagen en te zeuren en af te geven op Putin. Maar het blijft blijkbaar bij klagen en zeuren en anoniem zeiken, want er gebeurt verder precies niks vanuit hun kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
olafmol schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:19:
[...]

Bladieblabla. Niet naar jou hoor @Requiem19 , maar al die "billionaires" en andere Russische olichargen lopen al vanaf dag 1 anoniem te klagen en te zeuren en af te geven op Putin. Maar het blijft blijkbaar bij klagen en zeuren en anoniem zeiken, want er gebeurt verder precies niks vanuit hun kant.
Dat is een terechte opmerking. En die zegt vooral wat over de Russische mentaliteit. Ik vond deze aflevering van de Perestrojkast erg verhelderend over dit onderwerp:
https://www.bnr.nl/podcas...log-met-zijn-eigen-mensen

Een documentairemaakster en schrijfster (beiden nl) vertellen over hun uitgebreide ervaringen met het maken van films / boeken over Rusland en hoe zij de Russen zien.

In hun ogen heeft de gemiddelde Rus een flink trauma dat ze zelden zelf doorhebben. Ze zijn bijvoorbeeld na Stalin nooit door een verwerkingsproces heengegaan zoals dat in Duitsland na WO2 (opgelegd door het Westen) het geval was.

Het feit dat de gemiddelde Rus zelden zelf in actie zit komen is na 100 jaar dictatuur in hun DNA geslepen.

Hoe waardevol is het dan wat ze (anoniem) zeggen? Ik denk nog steeds waardevol, omdat het ook de mening reflecteert van enkele personen waar Putin's machtbasis op gebouwd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:19
_Eend_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:51:

Ah, maar dat is wat Ministerie van Defensie zegt.
Denk niet dat Wagner zich daar iets van aantrekt.
Dan zijn ze al hun tanden kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006

_Eend_

🌻🇺🇦

D-dark schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:53:
[...]

Ah, maar dat is wat Ministerie van Defensie zegt.
Denk niet dat Wagner zich daar iets van aantrekt.
Dan zijn ze al hun tanden kwijt.
We gaan het vanzelf zien denk ik. RU MinDef zal het niet lief vragen aan Wagner denk ik zo, als ze die wapensystemen niet overhandigen zullen daar ongetwijfeld consequenties aan hangen. Maar het feit dát ze het vragen geeft al wel aan dat wat betreft het MinDef de rol van Wagner is uitgespeeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:54
Hmm, het zou gunstig zijn, de zware wapens bij een getrainde unit zijn waardevoller dan bij de mobiks van het RF.... Maargoed, het kan ook wishfull thinking zijn van Putin dat ze deze wapen gaan overgeven.

Mooi stuk bij de NOS over de gematigde progressie. Wat ikzelf ook al aangaf, en Zelenski nu zelf ook aangeeft: toen de bondgenoten aan het steggelen waren over de welke wapens wel en niet aan de UA te geven konden de Russen zich mooi ingraven...... Dat kost nu mensenlevens...... Ik hoop dat de duitse kanselier de beelden ook ziet, en bij zichzelf denkt of het politieke gekonkel deze levens waard was.... Dadelijk hebben we echt een stand-off en zitten we nog jaren en jaren vast aan deze oorlog met zijn disruptieve invloed op EU....

Gewoon die F16 overslaan en meteen door naar de eurofighter, viggen en apache

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Zie het nog nergens anders, maar het lijkt dat iedereen die aan het stoppen van de opstand heeft meegewerkt een medaille krijgt.

Pagina: 1 ... 45 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: