offtopic:
@
Requiem19 Oké, dit is niet persoonlijk, maar ik ga elk argument uit elkaar trekken. Gezien je nogal veel plusje hebt gehad zullen veel mensen het waarschijnlijk met je eens zijn. Een van de doelen van deze post is vooral om in kaart te krijgen waarom en op welke argument.
Complexe plannen gaan makkelijk fout, dus inderdaad, we moeten niet te complex denken. Maar dat men "zomaar iets doet" lijkt me ook niet juist.
- Putin zou nooit een plan goedkeuren waarin hij zelf met z’n broek omlaag staat voor de wereld en Rusland
1. Welke plan?
2. Putin is juist zeer machtig in eigen land. Goedkeuring verlenen is juist een teken van zwakte omdat je dan op andere moet wachten. Een machthebber zal opdracht geven tot het bedenken van een plan
3. In welke mate is aanzien belangrijk? Aanzien is namelijk relatief makkelijk te herstellen als je macht hebt.
(Een counter-counter-argument zou zijn dat we hierbij uitgaan dat Poetin macht heeft om mee te beginnen, maar ik zie niet in hoe je gebrek van macht kan onderbouwen).
- Putin is volkomen vernederd
Hoe? Door op magische wijze een militaire coupe te bezweren?
- Het is dubbel vernederend dat Putin Loekashenko nodig had om hem te redden
Hij heeft juist veel macht vertoont door zelf niet naar de onderhandel tafel te gaan.
- Putin kan Prigozjin nooit meer vertrouwen en zal hem nooit zelf in een (nieuwe) machtige positie brengen
In een machtspel bestaat zoiets als vertrouwen niet. Daarom is een belofte in een machtspel ook niks waard.
- Putin’s machtsbasis is echt heel hard beschadigd - iedereen weet dat hij nu te pakken is
Persoonlijk? Nee, want hij kon vrij bewegen.
Politiek? Nee, want hij heeft geen concessies hoeven te doen
Militair? Nee, want hij krijgt juist complete eenheden erbij doormiddel van een vijandige overname.
- Putin weet niet wie hij wel/niet kan vertrouwen -> paranoia zal nog meer toenemen
Juist wel, in de afgelopen 24 uur hebben heleboel groepen kleur bekend. Minder twijfel => Meer zekerheid.
- Rusland kan zichzelf niet meer verdedigen -> teveel troepen zijn in UA gestationeerd
Alleen relevant als een andere buitenlandse land hun wilt binnenvallen. En Rusland is een nucleaire macht en dat zou afschrikking genoeg moeten zijn.
Ik heb het gisteren gezegd en zeg het nu nog een keer: dit is het begin van het einde voor Putin.
Dat roepen veel mensen al veel langer.
En ik wou dat ze gelijk kregenHet gaat er niet om wat Prigozjin nu gaat doen. Het gaat erom wat hij gisteren gedaan heeft en hoe dat liet zien hoe zwak Rusland en Putin écht zijn.
Eens met het eerste gedeelte, mijn speculatie was ook bedoeld om mensen te laten denken in hoe Putin zijn macht nog verder kan uitbouwen. En daarom ben ik oneens met het tweede gedeelte: De eventuele zwakte die er zou zijn is binnen 24 uur ongedaan gemaakt.
Dat betekent ook dat het niet per se Wagner / Prigo zal zijn die een Coup gaat plegen. Vanaf gisteren kan het iedereen zijn.
Dat is ook nooit veranderd. Achter de schermen probeert men dit continue, maar de openheid van dit intern conflict en vooral de nativiteit van één van de hoofdrolspelers is verwonderlijk.
In een machtspel gaat het vooral omdat de ene het gedrag van een ander kan veranderen. De relevante vragen zijn dan ook:
1. Welke macht dacht Prigozjin dat hij had om Poetin te laten bewegen?
2. Welke macht heeft Putin toegepast om Prigozjin te laten inkeren?
3. Welke verplaatsingen van macht heeft plaats gevonden? Op militair/politiek/persoonlijk/relationeel/etc niveau?
En misschien één die onderbelicht blijft:
4. Welke andere hoofdrolspelers hebben we niet gezien?
Zoals @
Requiem19 aangaf en waar ik het volledig mee eens ben: Het is geen 8 dimensionaal schaak.
Die ~24 uur was alleen heel erg afwijkend van wat we als de norm beschouwen, maar een zeer complex vooropgezet plan is makkelijk te ontregelen. En toeval op dat niveau wijst op een hoeveelheid onkunde dat machtsbehoud nooit mogelijk kan zijn.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel