Even los van Prigozhin zelf, ik kan me niet voorstellen dat de manschappen van Wagner hier heel blij mee zijn. Het leger en Wagner kunnen elkaar niet luchten, dat is al jaren zo. Nu worden ze ineens verplicht om deel te nemen aan diezelfde organisatie. Misschien dat het russische vrijheidslegioen straks 25k nieuwe leden heeft?barrymossel schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:12:
[Afbeelding]
Ik heb zeer veel moeite om dit te geloven. Kan er niks aan doen. Een man die zo stellig is heeft zich of heel makkelijk laten ombuigen (al dan niet door directe dreiging op zichzelf of naasten), of het was toch echt een hele rare poppenkast. Maar ook daar zie ik geen winst voor Rusland.
Achteraf was dit dus geen gekke gedachtegang.Cheezborger schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:25:
Zegt de expert bij BBC daadwerkelijk dat hij denkt dat Prigozhin Rostov heeft ingenomen om dat uiteindelijk als ruilmiddel te gebruiken in zijn overgave aan Putin? Lijkt me sterk.
Edit: Prof Mark Galeotti
Die zullen ook niet hartelijk worden ontvangen in het Russisch leger. Dat schijnt ontzettend hard te zijn, en mishandeling en zelf moorden, is daar (helaas) de norm.nst6ldr schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:19:
[...]
Even los van Prigozhin zelf, ik kan me niet voorstellen dat de manschappen van Wagner hier heel blij mee zijn. Het leger en Wagner kunnen elkaar niet luchten, dat is al jaren zo. Nu worden ze ineens verplicht om deel te nemen aan diezelfde organisatie. Misschien dat het russische vrijheidslegioen straks 25k nieuwe leden heeft?
Ik verwacht van niet, maar eigenlijk er binnen Wagner een tweede man moeten opstaan en toch gewoon doorgaan. Het wordt namelijk gewoon je dood, het leger wilt je niet (landverrader) en je gaat als je blijft leven, het erg zwaar krijgen.
Één ding weten er zeker. We staan pas aan het begin van deze klucht. Hier moer bijna iets van een UA-exit strategie achter zitten. Per saldo laten ze de leider van de organisatie die wel een succesje wist te boeken verbannen naar Belarus. Heel vreemd allemaal.
Wat had je anders verwacht van een man die "zijn" mannen maandenlang de dood in jaagt om politieke punten te scoren in Moskou en daarna krokodillentranen staat te huilen bij de lijken van "zijn" mannen. Qua acteerwerk kan ie zich prima meten met Steven Segal. En dat is bepaald geen complimentHollowGamer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:17:
[...]
Ik lees hier toch echt dat ze zich 'kunnen' aansluiten bij het Russisch leger. Hun baas lijkt het voor gezien te houden.
Er zijn mensen teruggekeerd uit Afrika voor hem, die zullen denk ik spijt hebben van hun vlucht.
Wat een naaistreek zeg, wow.
Zou die nog leven? Vind het zo vreemd dat we niets van hem horen en zien, behalve die audio dan schijnt.TwingyTwingy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:23:
Één ding weten er zeker. We staan pas aan het begin van deze klucht. Hier moer bijna iets van een UA-exit strategie achter zitten. Per saldo laten ze de leider van de organisatie die wel een succesje wist te boeken verbannen naar Belarus. Heel vreemd allemaal.
Of vreest hij voor zijn leven? Vind het ook vreemd.
Luka zit toch niet te wachten op een Wagner baas die hem weleens af kan gaan zetten ?
Nee, hij heeft daar helemaal niks te zoeken.CornermanNL schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:25:
Luka zit toch niet te wachten op een Wagner baas die hem weleens af kan gaan zetten ?
Het beeld dringt zich aan mij op van twee vechtersbazen die elkaar invalide hebben geslagen en de strijd staken. Het valt me op dat de Rus nergens voor de straat op gaat, maar de beelden die ik heb gezien van spontaan enthousiasme vanuit de bevolking voor Wagner zijn tekenend. Wagner had duidelijk enorm momentum. Nog vreemder, deze vrolijkheid zou inmiddels uitgezonden worden door de officiele staatskanalen. Wellicht met een framende duiding, we zullen zien.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:18:
Ik snap er helemaal niks meer van.
Maar ik wil wel zeggen dat op deze manier. Rusland haar claim het "Derde Rome" te zijn, eer aandoet. Want wat is dit een Romeins/Byzantijnse niveau van onderlinge strijd, de klassieke mars op de hoofdstad en politieke waanzin alom.
Die schijnen dan weer 20 jaar "vrienden" te zijn. Vast van de hot-dog tentCornermanNL schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:25:
Als Prigozhin nog leeft zal die morgen wel achter z'n oren krabben. Als die was doorgereden zag de wereld er toch heel anders uit.
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Wagner hoort niet bij Rusland, dus die zou vanuit Belarus Oekraïne kunnen afleiden met aanvallen. Misschien heeft hij een nieuwe opdracht gekregen? Een verbanning naar Afrika zou logischer zijn dan Belarus als het een verbanning is.
Wagner head says group standing down after claims of deal
Het staat op de CNN liveblog, maar ik zie er nog geen bericht bij staan.. korrel zout dus.
Het staat op de CNN liveblog, maar ik zie er nog geen bericht bij staan.. korrel zout dus.
Zo werkt het niet. Daarvoor moet hij eerst echt in de problemen komen. Maar dat kan nog, als Oekraïne succesvol weet te zijn op het slagveld. Ik gun Putin ook van harte een Saddametje, een ghadaffitje, zelfs een Hitlertje vind ik helemaal prima.Agent47 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:38:
Ik denk dat met mij en vele anderen, dit een soort adrenaline kick was. Poetin die of zou opstappen of zwaar in de problemen zou komen, hopende dat de oorlog terug getrokken werd en we terug konden naar “ normaal”
Helaas.
een treffende spreuk
Dat is creatief, en niet vergezocht.nst6ldr schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:19:
[...]
Even los van Prigozhin zelf, ik kan me niet voorstellen dat de manschappen van Wagner hier heel blij mee zijn. Het leger en Wagner kunnen elkaar niet luchten, dat is al jaren zo. Nu worden ze ineens verplicht om deel te nemen aan diezelfde organisatie. Misschien dat het russische vrijheidslegioen straks 25k nieuwe leden heeft?
Wat ik niet kan geloven is dat Prigozhin dit toezegt terwijl zijn hele veiligheid afhangt van zijn "menselijk schild". Die lijkt me een stuk sterker dan die van Luka. Daarom ben ik heel benieuwd wat volgens Wagner de deal inhoudt. Ultieme plottwist zou zijn dat Prigozhin dit straks gaat weerspreken, een nieuw voorwendsel verzint en plots alsnog de opgebroken barricades passeert.
De teleurgestelde reactie van Mykhailo Podolyak geeft me echter weinig hoop.
Als Prigozhin het Kremlin niet snel tegenspreekt dan is zijn machtsbasis verdwenen en is hij in principe de gevangene van Luka geworden.
De gedachtegang is nog steeds gek, maar hij heeft wel gelijk gehad naar het zich nu laat aanzien.Cheezborger schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:20:
[...]
Achteraf was dit dus geen gekke gedachtegang.
Of hij leeft al niet meer, en RU doet alsof om ervoor te zorgen dat iedereen rustig blijft. Over een aantal maanden kondigen ze aan dat hij is omgekomen bij een ongeluk.bulle bas schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:33:
[...]
Dat is creatief, en niet vergezocht.
Wat ik niet kan geloven is dat Prigozhin dit toezegt terwijl zijn hele veiligheid afhangt van zijn menselijke schild. Die lijkt me een stuk sterker dan die van Luka. Daarom ben ik heel benieuwd wat volgens Wagner de deal inhoudt. Ultieme plottwist zou zijn dat Prigozhin dit straks gaat weerspreken, een nieuw voorwendsel verzint en plots alsnog de opgebroken barricades passeert.
De teleurgestelde reactie van Mykhailo Podolyak geeft me echter weinig hoop.
Als Prigozhin het Kremlin niet snel tegenspreekt dan is zijn machtsbasis verdwenen en is hij in principe de gevangene van Luka geworden.
Weet dat dit fantasie wellicht is, maar ik blijf volhouden dat we maar niets van hem horen en het allemaal zo geruisloos ging.
Rostov is wel de enige plaats waar echt ka-52 brokstukken lagen en waar is geschoten op een olie opslag. Dat was het enige stukje van vandaag dat geen goedkoop toneel was.Cheezborger schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:20:
[...]
Achteraf was dit dus geen gekke gedachtegang.
een treffende spreuk
Hij mag Belarus hebben als Loeka binnenkort overlijd.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Kennelijk zijn er wel meerdere helikopters neergeschoten. https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html . De wagner mensen schoten op alles wat in de lucht vloog.pro_6or schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:36:
[...]
Rostov is wel de enige plaats waar echt ka-52 brokstukken lagen en waar is geschoten op een olie opslag. Dat was het enige stukje van vandaag dat geen goedkoop toneel was.
Dit stond op HLN, kweet het, het is geen CNN maar vond het opvallendHollowGamer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:17:
[...]
Ik lees hier toch echt dat ze zich 'kunnen' aansluiten bij het Russisch leger. Hun baas lijkt het voor gezien te houden.
Er zijn mensen teruggekeerd uit Afrika voor hem, die zullen denk ik spijt hebben van hun vlucht.
Wat een naaistreek zeg, wow.
:strip_exif()/f/image/l0PIWBcmq6pTWD2CqVOW7vn3.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk toch dat de wagner troepen van grote betekenis zijn geweest (voor Rusland) destemeer dat ik dit opvallend vind
Zou het nog kunnen dat:
- Prigozhin naar Belarus
- Wagner gaat opereren vanuit Belarus (met toestemming van Putin/Luka)
- Wagner soldaten die niet naar Belarus willen en niet hebben meegedaan aan de rebellie mogen een contract tekenen met het leger (lijkt me erg sterk dat ze dit ook daadwerkelijk doen, de lonen zijn 10x lager dan bij Wagner)
- Wagner soldaten die niet naar Belarus willen maar wel hebben meegedaan aan de rebellie zijn nu werkloos (en worden ongetwijfeld uiteindelijk alsnog aangepakt)
Met bovenstaande is de grootste verliezer Lukashenko, die opeens Wagner in z'n maag gesplitst krijgt..
Als Progozhin deze truc herhaald in Belarus is bij president van Belarus.
Vind het nog steeds allemaal maar vaag, en kan me echt niet voorstellen dat dit het einde is...
- Prigozhin naar Belarus
- Wagner soldaten die niet naar Belarus willen en niet hebben meegedaan aan de rebellie mogen een contract tekenen met het leger (lijkt me erg sterk dat ze dit ook daadwerkelijk doen, de lonen zijn 10x lager dan bij Wagner)
- Wagner soldaten die niet naar Belarus willen maar wel hebben meegedaan aan de rebellie zijn nu werkloos (en worden ongetwijfeld uiteindelijk alsnog aangepakt)
Met bovenstaande is de grootste verliezer Lukashenko, die opeens Wagner in z'n maag gesplitst krijgt..
Vind het nog steeds allemaal maar vaag, en kan me echt niet voorstellen dat dit het einde is...
Beiden waren NIET in Rostov ... Maar in de Voronezh region.pro_6or schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:36:
[...]
Rostov is wel de enige plaats waar echt ka-52 brokstukken lagen en waar is geschoten op een olie opslag. Dat was het enige stukje van vandaag dat geen goedkoop toneel was.
Zijn de lonen echt zo hoog bij wganer? Een russische soldaat krijgt nu toch zo 3000 per maand wat geen slecht soldij is voor rusland. Lijkt me sterk dat wagner mensen 30k per maand krijgen.Providentia schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:38:
Zou het nog kunnen dat:
- Prigozhin naar Belarus
Een draadje dat nog eens aangeeft waarom dit geen toneelstukje is. Ook voor Poetin was dit allesbehalve een goede dag.
People suggesting this was all theatre to allow Putin to [insert reasons] should think about how it's made him look. I have no idea what's going on but I really doubt Putin engineered the domestic security equivalent of the story about him falling down stairs and soiling himself.
— Ruth Deyermond (@ruth_deyermond) 24 juni 2023
"I want to give everyone the impression that I'm not in control, that the army won't defend me, and that I'm clinging on to power thanks to the diplomatic acumen of Alyaksandr Lukashenka" is not, I suspect, what Putin would think is a cunning plan.
— Ruth Deyermond (@ruth_deyermond) 24 juni 2023
Maar dan moet hij wel al die mensen meekrijgen om met hem mee te gaan, en ik lees het bericht van Kremlin niet als 'ze kunnen tekenen ', maar 'als ik jou was, zou ik tekenen'. In RU is niets vrijwillig, of niet zonder gevolgen.Providentia schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:38:
Zou het nog kunnen dat:
- Prigozhin naar Belarus
Ergens is het op zich wel wat komisch:
- Strafrechtelijk onderzoek tegen zich voor het aansporen van een gewapende opstand;
- Organiseert daadwerkelijk een gewapende opstand;
- Strafrechtelijk onderzoek voor "het aansporen van een gewapende opstand" wordt geseponeerd.
Ik blijf het allemaal maar een vaag verhaal en blijf eigenlijk met een naar gevoel achter.
Was dit vandaag echt een manier van Prigozhin om zijn huid te redden? Of zat er meer achter?
Ik bedoel het kan als een soort 'test' hebben gediend om te zien hoe de internationale gemeenschap zou reageren op een interne crisis in Rusland.
Of wellicht was alles vandaag een rookgordijn zodat er bepaalde troepen of militair materieel verplaatst kon worden of wellicht bepaalde personen uitgeschakeld konden worden zonder al te veel internationale aandacht?
Als we het hebben over een exit strategie dan kan vandaag natuurlijk ook dienen als een excuus om militaire middelen van het Oekraïense front naar binnenlandse doelen te verplaatsen. Dit zou kunnen dienen als een dekmantel om de militaire betrokkenheid van Rusland in Oekraïne te verminderen zonder gezichtsverlies.
Feit is wel dat als we de berichtgeving moeten geloven dat het als een verrassing kwam voor de inlichtingsdiensten, terwijl die gedurende de hele oorloog bijzonder goed op de hoogte lijken te zijn.
Natuurlijk kan het ook gewoon zijn dat ze schoon schip wouden maken en van Prigozhin af wouden en hij heeft daar lucht van gekregen en was dit vandaag zijn poging om zijn leven te redden, voor hoe lang dat ook gaat zijn.
Was dit vandaag echt een manier van Prigozhin om zijn huid te redden? Of zat er meer achter?
Ik bedoel het kan als een soort 'test' hebben gediend om te zien hoe de internationale gemeenschap zou reageren op een interne crisis in Rusland.
Of wellicht was alles vandaag een rookgordijn zodat er bepaalde troepen of militair materieel verplaatst kon worden of wellicht bepaalde personen uitgeschakeld konden worden zonder al te veel internationale aandacht?
Als we het hebben over een exit strategie dan kan vandaag natuurlijk ook dienen als een excuus om militaire middelen van het Oekraïense front naar binnenlandse doelen te verplaatsen. Dit zou kunnen dienen als een dekmantel om de militaire betrokkenheid van Rusland in Oekraïne te verminderen zonder gezichtsverlies.
Feit is wel dat als we de berichtgeving moeten geloven dat het als een verrassing kwam voor de inlichtingsdiensten, terwijl die gedurende de hele oorloog bijzonder goed op de hoogte lijken te zijn.
Natuurlijk kan het ook gewoon zijn dat ze schoon schip wouden maken en van Prigozhin af wouden en hij heeft daar lucht van gekregen en was dit vandaag zijn poging om zijn leven te redden, voor hoe lang dat ook gaat zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door eltweako op 24-06-2023 22:48 ]
Wauw, heeft iemand anders ook last van whiplash? Bedreigd het heerschap, schiet wat materiaal kapot, loopt een half leger op te fokken dat hem volgt, een staat voor de poort, en dan opeens "ok zand erover, als je maar naar het buurland verhuist waar we ook de baas zijn met een poppenregering" 
Er zullen nu vast wel wat mensen zich verraden voelen, onder prigo ook, zo'n veiligheidsgarantie is natuurlijk niks waard.

Er zullen nu vast wel wat mensen zich verraden voelen, onder prigo ook, zo'n veiligheidsgarantie is natuurlijk niks waard.
[ Voor 17% gewijzigd door dakka op 24-06-2023 23:02 ]
Luka mag van z'n pensioen gaan genieten, stond er toch al niet al te stevig voor in eigen land en Prigozhin mag er onverschrokken de knoet overheen gaan gooien in Belarus met een deel van z'n Wagner club ?Providentia schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:38:
Zou het nog kunnen dat:
- Prigozhin naar Belarus
Nopeeltweako schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:46:
Ik blijf het allemaal maar een vaag verhaal en blijf eigenlijk met een naar gevoel achter.
Prigozhin was in de hoek gedreven en moest wel actie ondernemen om zijn lijf te redden.
Alternatief was Wagner onder controle van Ministerie van Defensie en in tweeën spiltsen en deel voor volgende gegadigde.
Probleem was alleen dat hij wel de middelen had om moskou misschien intenemen maar niet genoeg om het te behouden. Je kent het gezegde waar 2 honden vechten om een been gaat de derde ermee heen.
Compromis is dat Wagner in zelfverbanning naar Wit-Rusland en Afrika gaat.
Lees pretoriaanse garde van Lukaschenko en beoogd opvolger.
Daar kan je prima voor tekenen.
Legertop wordt gedecimeerd om een voorbeeld te stellen en wat overblijft mag het waarmaken qua operatie in Oekraïne. Dat kunnen ze niet dus is Kadyrov met zijn Chechen het nieuwe Wagner voor de lastige operaties.
Maar Putin kan niet anders als verzwakt hieruit komen.
Het is de grote leider die de beslissingen neemt en niet een paard.
Misschien is niet te veronderstellen wat een goed onderhandelaar kan bereiken. Hij zal wel slecht hebben kunnen slapen afgelopen nacht.
Hij heeft 2 kids, een vrouw. Misschien een dikke raket op hem gericht (je komt er nooit meer levend vandaan). Op dat moment worden al je troepen opgepakt en weggezet in een strafkamp. En dan praat je tegen iemand die je goed kent.
Over tijd zullen er meer details naar boven komen. Voor nu heeft Putin het weer een ronde overleefd.
Overigens vraag ik me af of er wel Wagner troepen meekomen. In Balarus zullen ze toch ook niet zomaar honderden oud-gevangenen willen ontvangen?
Leven, dat doet die in ieder geval nog: https://www.reddit.com/r/...g_celebrity_treatment_as/
Hij heeft 2 kids, een vrouw. Misschien een dikke raket op hem gericht (je komt er nooit meer levend vandaan). Op dat moment worden al je troepen opgepakt en weggezet in een strafkamp. En dan praat je tegen iemand die je goed kent.
Over tijd zullen er meer details naar boven komen. Voor nu heeft Putin het weer een ronde overleefd.
Overigens vraag ik me af of er wel Wagner troepen meekomen. In Balarus zullen ze toch ook niet zomaar honderden oud-gevangenen willen ontvangen?
Leven, dat doet die in ieder geval nog: https://www.reddit.com/r/...g_celebrity_treatment_as/
[ Voor 24% gewijzigd door Coldcat op 24-06-2023 23:00 ]
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Tenzij je je zwakte (ook al is het nep) wilt laten zien in de hoop dat het een reactie uitlokt bij tegenstanders ofzo? Hoe niet-Poetin het ook is, een mogelijk gevaar voor jouw macht laten lopen, inclusief een flink leger aan huurlingen, naar een bevriend land, is eveneens ook niet bepaald iets wat je Poetin zou zien doen. We hebben het hier over iemand die iemand van de oppositie op meerdere manieren monddood probeerde te maken, vermoedelijk heeft laten vergiftigen en jarenlang opsluit in een strafkamp om diverse idiote redenen. Iemand die letterlijk honderden burgers op laat pakken en achter slot en grendel zet puur omdat ze mee deden aan protesten. Zo iemand laat een daadwerkelijk gevaar voor z'n eigen leven niet lopen, lijkt me. En weet je wat, je huurlingen mag je meenemen. Hun veiligheid is gegarandeerduser109731 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:42:
Een draadje dat nog eens aangeeft waarom dit geen toneelstukje is. Ook voor Poetin was dit allesbehalve een goede dag.
[Twitter][Twitter]

1 ding is zeker: er gebeurt rare shit daar in Rusland
Zoals velen een hele vreemde gang van zaken.
'k Vraag me af of Prigozhin al met een pistool op z'n hoofd heeft 'onderhandeld' en vraag me zelfs af of hij nog wel leeft.
Hij is nooit te beroerd gebleken zijn mening ongezouten wereldkundig te maken en nu zie ik geen berichten vanuit zijn kant.
Putin is er naar mijn mening wel gehavend door deze gebeurtenissen, maar als de deal niet meer inhoudt dat wat het Kremlin gecommuniceerd heeft, dan is Prigozhin de grote verliezer.
Of er komt nog weer totaal andere wending.....
'k Vraag me af of Prigozhin al met een pistool op z'n hoofd heeft 'onderhandeld' en vraag me zelfs af of hij nog wel leeft.
Hij is nooit te beroerd gebleken zijn mening ongezouten wereldkundig te maken en nu zie ik geen berichten vanuit zijn kant.
Putin is er naar mijn mening wel gehavend door deze gebeurtenissen, maar als de deal niet meer inhoudt dat wat het Kremlin gecommuniceerd heeft, dan is Prigozhin de grote verliezer.
Of er komt nog weer totaal andere wending.....
Goed, ik gooi er nog een theorie tegen aan nu we lekker aan het speculeren zijn.
Zou het ook een manier kunnen zijn geweest om te kijken hoe met de loyaliteit zat van de verschillende delen van de regering en defensie?
Het is duidelijk dat Prigozhin iets moest, maar het was uiteindelijk wel de regering die hem in deze hoek gedreven heeft. Het lijkt me sterk dat ze daar niet doorhadden hoe Prigozhin zou gaan reageren.
Zou het ook een manier kunnen zijn geweest om te kijken hoe met de loyaliteit zat van de verschillende delen van de regering en defensie?
Het is duidelijk dat Prigozhin iets moest, maar het was uiteindelijk wel de regering die hem in deze hoek gedreven heeft. Het lijkt me sterk dat ze daar niet doorhadden hoe Prigozhin zou gaan reageren.
Dit is het enige dat ik echt visueel bevestigd heb gezien. Fighterbomber zal wel te vertrouwen zijn, dat blijkt wel uit hun historie, maar het liefst verifieer ik iets zelf voor ik het als waar aanneem.superrock schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:37:
[...]
Kennelijk zijn er wel meerdere helikopters neergeschoten. https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html . De wagner mensen schoten op alles wat in de lucht vloog.
een treffende spreuk
Verwijderd
Het is iig een seintje voor "niet-democratie/schijn-democratie/schurkenstaten/dictator-states/corruptie-staten/etc " Dat zoiets zomaar kan gebeuren, ok dit zet nu niet door, maar Rusland...dat is geen kleintje ntrl.simon schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:39:
Ik ben heel benieuwd hoe er vanuit de andere BRICS landen gekeken wordt naar dit gekonkel, want ik kan mij goed voorstellen dat als je nu China of India leidt, en je dit ziet, je duidelijk beseft dat Rusland een grote bende is, die er intern enorm zwak voor staan. Het maakt je wel extreem chantabel zo. Putin zal dit met deze vage move wel een soort van 'winnen', maar ik kan mij niet voorstellen dat hij hier niet ongehavend uit komt, zowel intern als internationaal.
Ik denk dat het bij sommigen wel dun door de broek loopt...
Ben zeer benieuwd hoe alles er op maandag er uit zal zien. Zaterdag een mogelijke coup die afgewend is en geruchten dat er binnen de RU MoD toch echt wat gaande is, zondag bijltjesdag? En maandag met een fris dossier weer aan het werk?
Onderstaand kanaal uit Rusland heeft vaak wel de oren en ogen dichtbij gebeurtenissen, maar er fietst toch ook wel een berg geruchten doorheen.
https://t.me/vchkogpu/39478
Onderstaand kanaal uit Rusland heeft vaak wel de oren en ogen dichtbij gebeurtenissen, maar er fietst toch ook wel een berg geruchten doorheen.
https://t.me/vchkogpu/39478
Volgens geruchten is Vladimir Potanin, de rijkste Rus volgens onder andere Bloomberg, aan het eind van de middag vertrokken naar Turkije.Source: The siloviki raised all the documents on Shoigu and the most moneyed representative of the Ministry of Defense, Tsalikov, that had previously been hindered. Right now there are events in the Ministry of Defense.
The country was left by one of the richest Russian oligarchs, the owner of Norilsk Nickel, Vladimir Potanin. A few hours ago, his Gulfstream G650 aircraft took off from Vnukovo airport near Moscow to Istanbul (Turkey). Estimated time of arrival 21:27.
Given the circumstances, Potanin may not be expected in Norilsk. The question is whether he will ever return to Russia.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Kan natuurlijk zo zijn dat ie had verwacht dat bijv de fsb of de nationale garde met 'm mee zou doen, en toen hij door had dat er niet in zat maar eieren voor zijn geld koos.eltweako schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:07:
Goed, ik gooi er nog een theorie tegen aan nu we lekker aan het speculeren zijn.
In Moskou maandag vrijQwerty-273 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:13:
En maandag met een fris dossier weer aan het werk?
quote:
The mayor of Moscow has declared Monday to be a non-work day and advised residents to stay home as Wagner mercenaries near the capital city as part of a revolt against the Russian military.
Dat betwijfel ik. Volgens mij - en dit is puur onderbuikgevoel dus ik kan het niet onderbouwen - is het feit dat Shoigu, Gerasimov en Poetin zijn gaan vluchten een onvoorzien probleem geweest in het plan. Zonder in ieder geval één van de kopstukken zou Prigozhin moeilijk de macht kunnen grijpen, dat was tenslotte gestoeld op het idee dat hij ze ging 'berechten'. Hij had volgens mij verwacht dat ze koppig zouden blijven zitten om niet zwak over te komen.eltweako schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:07:
Er is wel beeld dat hij het militaire hoofdkwartier in Rostov verlaat.Cranberry schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:04:
https://t.me/astrapress/30960
https://t.me/astrapress/30956
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Kan dit niet een verschuiving van het front zijn
Dat er dus nu vanuit Belarus de aanval wordt ingezet samen met het leger daar?
Hij had het Kremlin kunnen innemen. Dan was hij de facto de nieuwe baas van Rusland.nst6ldr schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:20:
[...]
Dat betwijfel ik. Volgens mij - en dit is puur onderbuikgevoel dus ik kan het niet onderbouwen - is het feit dat Shoigu, Gerasimov en Poetin zijn gaan vluchten een onvoorzien probleem geweest in het plan. Zonder in ieder geval één van de kopstukken zou Prigozhin moeilijk de macht kunnen grijpen, dat was tenslotte gestoeld op het idee dat hij ze ging 'berechten'. Hij had volgens mij verwacht dat ze koppig zouden blijven zitten om niet zwak over te komen.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Zoals eerder al gezegd, dit is waarschijnlijk meer levensbehoud van Prigozhin dan dat het 4d chess van Putin is.cable-one schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:29:
Zie ik niet gebeuren, daar hebben ze niet de slagkracht voor én er ligt daar buiten een voormalige kerncentrale ook een heel vervelend moerasgebied tussen de 2 landen in.cable-one schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:29:
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
En nog steeds niet duidelijk wat er nu met Shoigu en Gerasimov gaat gebeuren ...
Als ik zo links en rechts lees ...kan het best wel zo zijn dat er niet iets veranderd in de top van de MoD.
(Maar dat is dus mijn eigen interpretatie)
En wat heeft Pregoshin dan eigenlijk bereikt anders dan een enkeltje Belarus?
Als ik zo links en rechts lees ...kan het best wel zo zijn dat er niet iets veranderd in de top van de MoD.
(Maar dat is dus mijn eigen interpretatie)
En wat heeft Pregoshin dan eigenlijk bereikt anders dan een enkeltje Belarus?
Iedereen roept hier 'onbegrijpelijk' en velen komen met de meest creatieve complottheorieën. Ik denk dat het simpeler is en dat men Putin onderschat.
Situatie was en is voor hem slecht, maar de acties zijn niet zo gek:
- gooi een bot richting Wagner dat genoeg is om het voetvolk te overtuigen dat ze resultaat bereikt hebben en stoppen met hun opmars. Dit was kritieke onderdeel.
- geef Prigozhin onomwonden te kennen dat hij en zijn familie dood zijn als hij doorzet
- bied de Wagner-top (niet alleen Prigozhin maar ook Utkin) een persoonlijke uitweg.
- gebruik voltallige staatsapparat dat wel nog betrouwbaar is (FSB) om stuk voor stuk familie van betrokkenen onder druk (cq richting Gulag) te zetten.
Morgen is de opstand voorbij. Schade aan RU, zowel intern als tov UA is fors, maar Putin heeft teugels nog in handen. Wagner is uitgespeeld maar leiders hebben kans zich buiten directe bereik Putin terug te trekken. Voor Prigozhin beter uitkomst dan situatie vanochtend. Voor rest van zijn club... Had ze liever in Den Haag gezien maar kan er geen medelijden mee hebben.
- gooi een bot richting Wagner dat genoeg is om het voetvolk te overtuigen dat ze resultaat bereikt hebben en stoppen met hun opmars. Dit was kritieke onderdeel.
- geef Prigozhin onomwonden te kennen dat hij en zijn familie dood zijn als hij doorzet
- bied de Wagner-top (niet alleen Prigozhin maar ook Utkin) een persoonlijke uitweg.
- gebruik voltallige staatsapparat dat wel nog betrouwbaar is (FSB) om stuk voor stuk familie van betrokkenen onder druk (cq richting Gulag) te zetten.
Morgen is de opstand voorbij. Schade aan RU, zowel intern als tov UA is fors, maar Putin heeft teugels nog in handen. Wagner is uitgespeeld maar leiders hebben kans zich buiten directe bereik Putin terug te trekken. Voor Prigozhin beter uitkomst dan situatie vanochtend. Voor rest van zijn club... Had ze liever in Den Haag gezien maar kan er geen medelijden mee hebben.
Oslik blyat! Oslik!
En weg is ie, inmiddels zou ook de National Guard in Rostov zijn.
⚡️#BREAKING Close up video confirming that Prigozhin is leaving Rostov pic.twitter.com/YAlsRK6PnD
— War Monitor (@WarMonitors) 24 juni 2023
Hier zat ik serieus zelf ook al over te twijfelen.... Ik kan echt niets maken van vandaagcable-one schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:29:
Op zich allemaal eens, maar een ding heb ik wel moeite mee.dion_b schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:35:
Iedereen roept hier 'onbegrijpelijk' en velen komen met de meest creatieve complottheorieën. Ik denk dat het simpeler is en dat men Putin onderschat.
Nadat Prigozhin en Wagner, Poetin vernederd hebben en de weg misschien wel geopend hebben voor meer van dit soort acties, lopen ze nu weg? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Prigozhin hier zo makkelijk mee weg mag komen door effectieve verbanning naar de vazalstaat.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat had veel stiller zonder bombarie gekund lijkt me.Sinny schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:41:
[...]
Hier zat ik serieus zelf ook al over te twijfelen.... Ik kan echt niets maken van vandaag
Prigozhin komt een dezer dagen in het nieuws dat ie op de een of andere manier noodlottig om het leven is gekomen.
Ik geloof niet dat Putin het vandaag gebeurde over zijn kant laat gaan.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Dit is de enige theorie die voor mij wat aannemelijk is. Doen alsof Belarus dan een "schurkenstaat" is vanuit Rusland, maar onder de tafel lekker doorhandelen met elkaar.Zewatanejo schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:37:
[...]
Er is of:
1) Een heel gecompliceerd spel gespeeld met vele manieren en afspraken hier en daar
2) Een heel simpel spel gespeeld en toevallig ermee weggekomen
[ Voor 18% gewijzigd door Kecin op 24-06-2023 23:56 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ik denk dat hij serieus naar Afrika moet en wil.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:43:
[...]
Op zich allemaal eens, maar een ding heb ik wel moeite mee.
Nadat Prigozhin en Wagner, Poetin vernederd hebben en de weg misschien wel geopend hebben voor meer van dit soort acties, lopen ze nu weg? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Prigozhin hier zo makkelijk mee weg mag komen door effectieve verbanning naar de vazalstaat.
Omringd door klein groepje die hij vertrouwt, ver van FSB. Maar goed, kans op Polonium in zijn thee is reëel, alleen kleiner dan bij alternatieven die hij vanochtend had.
Oslik blyat! Oslik!
Goed machtspel. Hier even de verkorte regels.
1. Kijk naar het gedrag en handelingen. Kijk niet naar de inhoud van uitspraken en beloftes.
2. Als je niet wint, ben je een verliezer.
Welke gedrag en handelingen hebben we gezien?
1. Prigozjin heeft steeds meer kritiek, eerst op de legertop, later op Poetin
2. Prigozjin claimt aangevallen te zijn en verwerft zich daarmee casus belli (een reden tot oorlogsvoering), maar latere bronnen spreken dit tegen.
3. Een gedeelte van Wagner reist naar Moskou
3. FSB doet openlijk(!!) onderzoek naar Prigozjin
4. Poetin doet waarschuwing
5. Loekasjenko (welke een pop is) doet succesvolle(!) onderhandelingen.
6. Poetin maakt een belofte aan Prigozjin als die nu(!) zijn gedrag verandert zodat die later(!) geen gevolgen heeft.
7. Prigozjin bindt in
De grote winnaar in deze is duidelijk: Poetin. Dingen kunnen beloven is een duidelijk teken van macht, immers zij die machtig zijn kunnen van alles beloven. De grote verliezer is hier Prigozjin, maar niet 1 keer, maar 2 keer. Hij draaide zich letterlijk twee keer om.
Als we Poetin beschouwen als zakenman dan zal hij Prigozjin volledig uitschakelen (defeat your opponent fully and do not let them recover). En de FSB vermoord ook mensen in het buitenland en Prigozjin lijkt me niet iemand die stilletjes met pensioen gaat.
Dus Prigozjin is verschrikkelijk naïef of hij moet in een dusdanige situatie zitten dat er geen andere keuze was dan luisteren.
De fout die we hier allemaal begaan is dat we denken dat Poetin pas gaat handelen toen Prigozjin zich de eerste keer omdraaide. Maar een Poetin is/was een specialist contraspionage dus waarschijnlijk was die voorbereid.
Dit brengt ons dus een andere scenario. Binnen militair Rusland waren er twee facties: Het reguliere leger en de Wagner groep. De Wagner groep was populair en maakt veel progressie, maar hanteerde een scorched earth policy, wat niet effectief is als je de harten van de mensen wilt winnen. Maar is desondanks populair onder het gewone volk. Vervolgens heb je nog het probleem dat de twee facties gaan bekvechten. En tweestrijd in een oorlog wil je niet. Dus een van de twee moet verdwijnen.
Vanuit een positie van macht is dat niet uitzonderlijk ingewikkeld, een bom of een injectie, en je bent klaar. Maar als je de hoofd van een organisatie uitschakelt dan ben je er niet vanaf. Je wilt namelijk dat de twee facties zich verenigen. En omdat je niet je eigen factie kan vernietigen zonder gevolgen blijft er maar één oplossing over.
Wat is het resultaat?
1. De huurlingen komen onder het bevel te staan van de andere factie.
2. Een van de hoofden gaat verdwijnen
3. Je hebt inzicht in welke partijen bereid waren om over te lopen
Het feit dat Prigozjin zonder(!) geweld "twee steden" innam is ook een afwijking van gedrag. Het zijn eerder de types die schieten en dan pas vragen of de ander zich overgeeft.
En dan rest me eigenlijk de enige grote vraag: Waarom draaide Prigozjin zich in de eerste instantie om en waarom is hij bereid om te "vluchten" naar een land waar Poetin zo kan ingrijpen? Maar misschien een betere vraag is wat motiveerde het gedrag van Loekasjenko? Waarom wilt hij een bekend crimineel en vijand van zijn grote baas in zijn land opnemen? Wat wint Poetin daarmee?
(speculatie) De grootste winst voor Poetin is dat Prigozjin zich daar bezig houdt met de militaire, dan heeft hij twee ministers van oorlog.
1. Kijk naar het gedrag en handelingen. Kijk niet naar de inhoud van uitspraken en beloftes.
2. Als je niet wint, ben je een verliezer.
Welke gedrag en handelingen hebben we gezien?
1. Prigozjin heeft steeds meer kritiek, eerst op de legertop, later op Poetin
2. Prigozjin claimt aangevallen te zijn en verwerft zich daarmee casus belli (een reden tot oorlogsvoering), maar latere bronnen spreken dit tegen.
3. Een gedeelte van Wagner reist naar Moskou
3. FSB doet openlijk(!!) onderzoek naar Prigozjin
4. Poetin doet waarschuwing
5. Loekasjenko (welke een pop is) doet succesvolle(!) onderhandelingen.
6. Poetin maakt een belofte aan Prigozjin als die nu(!) zijn gedrag verandert zodat die later(!) geen gevolgen heeft.
7. Prigozjin bindt in
De grote winnaar in deze is duidelijk: Poetin. Dingen kunnen beloven is een duidelijk teken van macht, immers zij die machtig zijn kunnen van alles beloven. De grote verliezer is hier Prigozjin, maar niet 1 keer, maar 2 keer. Hij draaide zich letterlijk twee keer om.
Als we Poetin beschouwen als zakenman dan zal hij Prigozjin volledig uitschakelen (defeat your opponent fully and do not let them recover). En de FSB vermoord ook mensen in het buitenland en Prigozjin lijkt me niet iemand die stilletjes met pensioen gaat.
Dus Prigozjin is verschrikkelijk naïef of hij moet in een dusdanige situatie zitten dat er geen andere keuze was dan luisteren.
De fout die we hier allemaal begaan is dat we denken dat Poetin pas gaat handelen toen Prigozjin zich de eerste keer omdraaide. Maar een Poetin is/was een specialist contraspionage dus waarschijnlijk was die voorbereid.
Dit brengt ons dus een andere scenario. Binnen militair Rusland waren er twee facties: Het reguliere leger en de Wagner groep. De Wagner groep was populair en maakt veel progressie, maar hanteerde een scorched earth policy, wat niet effectief is als je de harten van de mensen wilt winnen. Maar is desondanks populair onder het gewone volk. Vervolgens heb je nog het probleem dat de twee facties gaan bekvechten. En tweestrijd in een oorlog wil je niet. Dus een van de twee moet verdwijnen.
Vanuit een positie van macht is dat niet uitzonderlijk ingewikkeld, een bom of een injectie, en je bent klaar. Maar als je de hoofd van een organisatie uitschakelt dan ben je er niet vanaf. Je wilt namelijk dat de twee facties zich verenigen. En omdat je niet je eigen factie kan vernietigen zonder gevolgen blijft er maar één oplossing over.
Wat is het resultaat?
1. De huurlingen komen onder het bevel te staan van de andere factie.
2. Een van de hoofden gaat verdwijnen
3. Je hebt inzicht in welke partijen bereid waren om over te lopen
Het feit dat Prigozjin zonder(!) geweld "twee steden" innam is ook een afwijking van gedrag. Het zijn eerder de types die schieten en dan pas vragen of de ander zich overgeeft.
En dan rest me eigenlijk de enige grote vraag: Waarom draaide Prigozjin zich in de eerste instantie om en waarom is hij bereid om te "vluchten" naar een land waar Poetin zo kan ingrijpen? Maar misschien een betere vraag is wat motiveerde het gedrag van Loekasjenko? Waarom wilt hij een bekend crimineel en vijand van zijn grote baas in zijn land opnemen? Wat wint Poetin daarmee?
(speculatie) De grootste winst voor Poetin is dat Prigozjin zich daar bezig houdt met de militaire, dan heeft hij twee ministers van oorlog.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Als er geen vooropgezet plan achter zit is er een grote kans dat hij de komende dagen een noodlottig ongeval staat te wachten.Franko P. schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:54:
Prigozhin komt een dezer dagen in het nieuws dat ie op de een of andere manier noodlottig om het leven is gekomen.
Dat heeft poetin helemaal niet bereikt? Wagner moet alsnog tekenen bij het russische leger of anders het land verlaten, hier zitten ze helemaal niet op te wachten.dion_b schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:35:
Als er geen colonne Wagner+ aanhangers meer naar Moskva doorstoot heeft hij dat wel degelijk bereikt en dat lijkt het geval te zijn. Effectief is Wagner nu stuurloos en iedereen die alsnog twijfelt gaat morgen telefoontje krijgen van familie dat hen een ellendig lot te wachten staat als ze muiten tegen stoppen van muiterij.nst6ldr schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:58:
[...]
Dat heeft poetin helemaal niet bereikt? Wagner moet alsnog tekenen bij het russische leger of anders het land verlaten, hier zitten ze helemaal niet op te wachten.
Oslik blyat! Oslik!
Zou het ook nog een afleidingsmanouvre kunnen zijn en dat Wagner nu vanuit Belarus Oekraïne wil aanvallen? Ik weet nog steeds niet wat ik moet geloven.

Ik blijf sowieso het idee hebben dat we zo'n 24 uur naar een geheel geregiseerde afleidingsmanoeuvre hebben zitten kijken.
Mijn idee is dat ze Oekraïne hebben proberen te verleiden tot een gehaast groot offensief waarbij wel bijna alle reserves ingezet werden.
Nu dat mislukt is, snel doorschakelen met voor iedereen zo min mogelijk gezichtsverlies.
En maandag in Oekraïne weer business as usual.
Mijn idee is dat ze Oekraïne hebben proberen te verleiden tot een gehaast groot offensief waarbij wel bijna alle reserves ingezet werden.
Nu dat mislukt is, snel doorschakelen met voor iedereen zo min mogelijk gezichtsverlies.
Er mist gewoon iets in het hele verhaal. Voor zowel putin als Prigozhin is deze uitkomst niet logisch. In de situatie zoals hij was, had Prigozhin veel meer kunnen eisen. En voor putin is de huidige uitkomst ook niet optimaal, want als Prigozhin hiermee instemt moet putin meer leverage gehad hebben en had ie er met minder gezichtsverlies uit moeten kunnen komen.dion_b schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:56:
[...]
Ik denk dat hij serieus naar Afrika moet en wil.
Omringd door klein groepje die hij vertrouwt, ver van FSB. Maar goed, kans op Polonium in zijn thee is reëel, alleen kleiner dan bij alternatieven die hij vanochtend had.
Ik verwacht dat we de komende dagen/weken nog wel meer zien gebeuren wat meer verklaart waarom dit zo is afgelopen. Het huidige verhaal klopt voor beide partijen gewoon niet.
[removed]
Waar hebben we in hemelsnaam naar zitten kijken...
Schiet tussen de palen en je scoort!
Over het algemeen zijn huurlingen geen familiemensen, dat verwacht ik bij Wagner nog minder. Die lui hebben elkaar, de PMC, en meer niet. Deze mensen gaan gegarandeerd dwalen met de RVC.dion_b schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:01:
[...]
Als er geen colonne Wagner+ aanhangers meer naar Moskva doorstoot heeft hij dat wel degelijk bereikt en dat lijkt het geval te zijn. Effectief is Wagner nu stuurloos en iedereen die alsnog twijfelt gaat morgen telefoontje krijgen van familie dat hen een ellendig lot te wachten staat als ze muiten tegen stoppen van muiterij.
PS, de reacties in zijn groep zeggen genoeg denk ik: veel ongenoegen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mHZwcSzuV3KiG7tvUvwFOBff.jpg?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door nst6ldr op 25-06-2023 00:30 ]
En waarom had ik al popcorn in huis gehaald voor het hele weekend, en was het toen opeens afgelopen ?xzaz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:23:
Tja, dankzij de diplomatieke acties van Loekasjenko... Is die diplomatiek ? Volgens mij is dat meer de trekpop van Putin ?
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
een film die in het begin reden was voor popcorn te snacken .. of de afloop intressant is tja .. we will seexzaz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:23:
Tja vanalles
--- verkeerde plaats---
[ Voor 91% gewijzigd door Ingelogd op 25-06-2023 00:32 ]
Is dat zo?redwing schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:16:
[...]
Er mist gewoon iets in het hele verhaal. Voor zowel putin als Prigozjin is deze uitkomst niet logisch. In de situatie zoals hij was, had Prigozjin veel meer kunnen eisen.
Ja, hij had Moskva kunnen bereiken, maar dan? FSB was daarbuiten al volop bezig om familie van z'n strijders aan te pakken. Geheid niet allemaal in zo'n korte tijd, geheid wel de meest kritieke. Hoeveel van hen zouden nog voor Wagner betrouwbaar blijven als hun ouders en kinderen onder schot waren?
Ik vermoed dat hem zeer duidelijk gemaakt is dat hij geen kans maakte op overname van staatsmacht buiten het leger en dat het leger hem weliswaar tolereerde maar niet zou steunen bij een totale overname.
Tegelijkertijd is blijkbaar een off-ramp gegeven, een manier waarop hij persoonlijk zichzelf en familie zou kunnen redden. Geen idee exact hoe dat geloofwaardig gemaakt kon worden, maar blijkbaar geloofwaardig genoeg dat dat de aantrekkelijkste optie werd.
Voor Putin is snel en daadkrachtig de situatie oplossen van grootste belang. Misschien had hij meer leverage gehad of zelfs een totale overwinning als beide kanten doorgezet had, maar dat had tijd gekost, wat zowel zijn binnenlandse situatie als de situatie aan het front in UA nog veel erger geschaad had. Binnen 24u hiermee afrekenen - als dat daadwerkelijk gelukt is - is beter dan een totale overwinning later tegen grotere prijs.En voor putin is de huidige uitkomst ook niet optimaal, want als Prigozjin hiermee instemt moet putin meer leverage gehad hebben en had ie er met minder gezichtsverlies uit moeten kunnen komen.
Neemt niet weg dat de schade zowel intern als in UA als tov rest wereld immens is/zal zijn, maar linksom of rechtsom kunnen we constateren dat hij (en Prigozhin) hier genoegen mee konden nemen.
Dit wordt over een aantal jaar een erg interessante documentaire idd.Ik verwacht dat we de komende dagen/weken nog wel meer zien gebeuren wat meer verklaart waarom dit zo is afgelopen. Het huidige verhaal klopt voor beide partijen gewoon niet.
Oslik blyat! Oslik!
Waarom zouden ze daar een afleidingsmanoeuvre voor nodig hebben. Het is niet alsof Rusland zich aan enige wetten hoeft te houden.Joel22 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:03:
Zou het ook nog een afleidingsmanouvre kunnen zijn en dat Wagner nu vanuit Belarus Oekraïne wil aanvallen? Ik weet nog steeds niet wat ik moet geloven.
Precies.. de optelsom klopt gewoon niet. Er missen nog een aantal variabelen. Hopelijk komt er de komende dagen wat meer naar bovenredwing schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:16:
[...]
Er mist gewoon iets in het hele verhaal. Voor zowel putin als Prigozhin is deze uitkomst niet logisch. In de situatie zoals hij was, had Prigozhin veel meer kunnen eisen. En voor putin is de huidige uitkomst ook niet optimaal, want als Prigozhin hiermee instemt moet putin meer leverage gehad hebben en had ie er met minder gezichtsverlies uit moeten kunnen komen.
Ik verwacht dat we de komende dagen/weken nog wel meer zien gebeuren wat meer verklaart waarom dit zo is afgelopen. Het huidige verhaal klopt voor beide partijen gewoon niet.
Als ze waren doorgegaan hadden ze misschien niet de macht over kunnen nemen, maar wel putin heel hard onder druk kunnen zetten. En zelfs zonder Moscou, met waar ze al zaten, hadden ze een enorme macht omdat ze de bevoorrading richtin Oekraine grotendeels stil konden zetten/in konden nemen. Daarmee had ie zeker meer kunnen eisen dan wat ie nu heeft gekregen (wat feitelijk helemaal niets is.)dion_b schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:35:
[...]
Is dat zo?
Ja, hij had Moskva kunnen bereiken, maar dan? FSB was daarbuiten al volop bezig om familie van z'n strijders aan te pakken. Geheid niet allemaal in zo'n korte tijd, geheid wel de meest kritieke. Hoeveel van hen zouden nog voor Wagner betrouwbaar blijven als hun ouders en kinderen onder schot waren?
Ik vermoed dat hem zeer duidelijk gemaakt is dat hij geen kans maakte op overname van staatsmacht buiten het leger en dat het leger hem weliswaar tolereerde maar niet zou steunen bij een totale overname.
Tegelijkertijd is blijkbaar een off-ramp gegeven, een manier waarop hij persoonlijk zichzelf en familie zou kunnen redden. Geen idee exact hoe dat geloofwaardig gemaakt kon worden, maar blijkbaar geloofwaardig genoeg dat dat de aantrekkelijkste optie werd.
Tegen 25k goed gewapende troepen, had putin heel wat verliezen geleden, verliezen die ie niet kan hebben omdat de oorlog in Oekraine al niet lekker verloopt. De kans was dan ook groot dat als er doorgezet was, de oorlog in Oekraine op meerdere fronten was ingestort. En aangezien dat pas echt een probleem voor putin was geweest, had Prigozhin er echt wel meer uit kunnen halen dan naar Belarus te gaan (waarbij er geen enkele garantie is voor zijn leven of het leven van zijn familie)[...]
Voor Putin is snel en daadkrachtig de situatie oplossen van grootste belang. Misschien had hij meer leverage gehad of zelfs een totale overwinning als beide kanten doorgezet had, maar dat had tijd gekost, wat zowel zijn binnenlandse situatie als de situatie aan het front in UA nog veel erger geschaad had. Binnen 24u hiermee afrekenen - als dat daadwerkelijk gelukt is - is beter dan een totale overwinning later tegen grotere prijs.
Dat kunnen we inderdaad constateren, maar zoals ik hierboven ook zeg klopt de optelsom gewoon niet. Prigozhin zat op precies de goede plek en had weliswaar waarschijnlijk weinig kunnen doen in Moscow, maar wel waar ze nu al zaten. Er moet dus heel wat meer spelen dan wat we nu weten.Neemt niet weg dat de schade zowel intern als in UA als tov rest wereld immens is/zal zijn, maar linksom of rechtsom kunnen we constateren dat hij (en Prigozhin) hier genoegen mee konden nemen.
Ik hoop dat we wel eerder te horen krijgen wat er nu precies gespeeld heeft.[...]
Dit wordt over een aantal jaar een erg interessante documentaire idd.
[removed]
Enige wat ik kan bedenken is dat Prigo het stokje van Luka mag overnemen tzt, gefeliciteerd, je hebt wit-rusland als je eigen [i]thiefdom[/[, al weet ik niet hoe gezond dat is voor zijn gezondheid, want hij is ook alsnog heel makkelijk te pakken door de FSB dan.
Ben wel benieuwd naar de middel- en langetermijnschade met dit, dit moet hoe dan ook niet goed zijn voor het al brakke moraal van de Russische troepen, plus dat, wat overblijft van, Wagner nu waarschijnlijk ook wat tanden kwijt is.
Ik denk dat voor nu het wel even rustig blijft, maar de komende maanden kunnen alsnog best interessant worden. Dit is niet zomaar voorbij.
Of misschien ook wel, het is Rusland, logica heeft dat land nooit bereikt.
Ben wel benieuwd naar de middel- en langetermijnschade met dit, dit moet hoe dan ook niet goed zijn voor het al brakke moraal van de Russische troepen, plus dat, wat overblijft van, Wagner nu waarschijnlijk ook wat tanden kwijt is.
Ik denk dat voor nu het wel even rustig blijft, maar de komende maanden kunnen alsnog best interessant worden. Dit is niet zomaar voorbij.
People as things, that’s where it starts.
Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat Prigo 2024 nog gaat meemakenRobinHood schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:49:
Enige wat ik kan bedenken is dat Prigo het stokje van Luka mag overnemen tzt, gefeliciteerd, je hebt wit-rusland als je eigen [i]thiefdom[/[, al weet ik niet hoe gezond dat is voor zijn gezondheid, want hij is ook alsnog heel makkelijk te pakken door de FSB dan.
Het was in elk geval een interessante dag. 24 uur geleden kwam ik thuis en gebeurde er al het een en ander, vanochtend wakker worden met Wagner in Rostov & de speech van Putin om dan na een intensieve dag zo te eindigen.
Maar Ik denk niet dat het al over is, Prigozhin naar Belarus? En dan? Voor Putin is dit ook niet zo handig, en ook op het moreel van het RU leger zal dit wel wat negatieve impact hebben.
Waar hebben we in godsnaam naar zitten kijken zeg... Ik ben heel benieuwd naar wat er mogelijk nog gaat gebeuren in de komende dagen. Shoigu die alsnog vervangen wordt? Andere haviken die uit het raam vallen omdat ze niet loyaal blijken te zijn?
Maar Ik denk niet dat het al over is, Prigozhin naar Belarus? En dan? Voor Putin is dit ook niet zo handig, en ook op het moreel van het RU leger zal dit wel wat negatieve impact hebben.
Waar hebben we in godsnaam naar zitten kijken zeg... Ik ben heel benieuwd naar wat er mogelijk nog gaat gebeuren in de komende dagen. Shoigu die alsnog vervangen wordt? Andere haviken die uit het raam vallen omdat ze niet loyaal blijken te zijn?
AaAaAaaAaaa! Dit was geen Russische coup, maar een belarussische coup!! Ik schat dat we binnen enkele maanden dat prighosjin ome luka gaat vervangen….. zijn die witrussen blij mee…….
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Ik moet zeggen, ik dacht dat ik ondertussen een vrij goed idee had over de manier van werken in Rusland.. Echter na deze rollercoaster vandaag te hebben beleefd, heb ik het idee dat ze nog veel verder ontspoort zijn dat ik mogelijks kon inbeelden.
Heel deze actie heeft zeker een rimpel gecreëerd. Benieuwd of we binnenkort nog een tsunami te zien krijgen.
Heel deze actie heeft zeker een rimpel gecreëerd. Benieuwd of we binnenkort nog een tsunami te zien krijgen.
Verwijderd
Wauw, het blijkt zo noodzakelijk een logisch verhaal te maken dat er halve religies ontstaan over complexe planningen en scenario's - moet ook wel, want ze zijn zó goed in complexe dingen dat de 3 daagse operatie al succesvol meer dan 400 dagen duurt...
Maak het niet moeilijker dan het is;
- Rusland is hier intern en extern niet beter van geworden, Poetin is aangeschoten wild dat dit überhaupt ooit begon
- Prigozhin woog af dat zijn kansen beter waren om deze aanval te starten
- Prigozhin woog later af dat zijn kansen niet (meer) beter waren - niveaus van steun wellicht
Poetin kan niets bieden wat beter is dan Tsaar spelen. Dus de afweging van kansen en de te betalen prijs veranderde. Zo simpel is het meestal. Er zijn zo veel variabelen dat je vooraf niet minuut tot minuut zekerheid hebt dat je initiële doel haalbaar lijkt.
Maak het niet moeilijker dan het is;
- Rusland is hier intern en extern niet beter van geworden, Poetin is aangeschoten wild dat dit überhaupt ooit begon
- Prigozhin woog af dat zijn kansen beter waren om deze aanval te starten
- Prigozhin woog later af dat zijn kansen niet (meer) beter waren - niveaus van steun wellicht
Poetin kan niets bieden wat beter is dan Tsaar spelen. Dus de afweging van kansen en de te betalen prijs veranderde. Zo simpel is het meestal. Er zijn zo veel variabelen dat je vooraf niet minuut tot minuut zekerheid hebt dat je initiële doel haalbaar lijkt.
Misschien. We hebben alleen foto's gezien dat burgers helemaal niet bang waren en dat ze in de rij in een winkel stonden. Kinderen met Wagner op de foto, bejaarden die zich er niks van aantrekken.sambalbaj schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:14:
Ik blijf sowieso het idee hebben dat we zo'n 24 uur naar een geheel geregiseerde afleidingsmanoeuvre hebben zitten kijken.
Misschien wil Wagner nu vanuit wit Rusland aanvallen als plan b?
En waren ze wel echt met 25000?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het kan ook gewoon heel simpel zijn. Prigozin hoopte dat grote delen van het leger zich bij hem zouden aansluiten.Toen dat niet gebeurde heeft hij eieren voor zijn geld gekozen.
Zo gaat dat al sinds de oudheid, denk maar aan de Romeinse burgeroorlog. Elke generaal zijn eigen loyale privé legioen(en) waar andere legioenen direct bij aansloten of eerst ff de kat uit de boom keken om later aan te haken bij de degene waarvan ze dachten die ging winnen.
Zo gaat dat al sinds de oudheid, denk maar aan de Romeinse burgeroorlog. Elke generaal zijn eigen loyale privé legioen(en) waar andere legioenen direct bij aansloten of eerst ff de kat uit de boom keken om later aan te haken bij de degene waarvan ze dachten die ging winnen.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Zo, die heeft aardige wallen onder zijn ogen...XWB schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:37:
En weg is ie, inmiddels zou ook de National Guard in Rostov zijn.
[Twitter]
[Afbeelding]
Hij heeft nog een kleurtje, dus het lijkt geen lijk te zijn dat in positie wordt gehouden.
Analyse van ISW: https://www.understanding...n-assessment-june-24-2023
Uit het lijstje Key Takeaways:
Als je het zo leest is eigenlijk de enige winnaar Lukashenko. Voor het Kremlin is dit een afgang en een onstabiele situatie.The Kremlin struggled to cohere an effective rapid response to Wagner’s advances, highlighting internal security weaknesses likely due to surprise and the impact of heavy losses in Ukraine.
Putin unsurprisingly elected to back the Russian Ministry of Defense (MoD) and its ongoing efforts to centralize control of Russian irregular forces (including Wagner) over Prigozhin.
The Lukashenko-brokered agreement will very likely eliminate Wagner Group as a Prigozhin-led independent actor in its current form, although elements of the organization may endure under existing and new capacities.
Prigozhin likely gambled that his only avenue to retain Wagner Group as an independent force was to march against the Russian MoD, likely intending to secure defections in the Russian military but overestimating his own prospects.
The optics of Belarusian President Lukashenko playing a direct role in halting a military advance on Moscow are humiliating to Putin and may have secured Lukashenko other benefits.
The Kremlin now faces a deeply unstable equilibrium. The Lukashenko-negotiated deal is a short-term fix, not a long-term solution, and Prigozhin’s rebellion exposed severe weaknesses in the Kremlin and Russian MoD.
[ Voor 4% gewijzigd door user109731 op 25-06-2023 07:22 ]
Dues alles wat Oekraïne hoeft te doen is door te breken over de Russische grens en met volgas over de snelweg naar Moskou rijden?user109731 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 07:05:
Analyse van ISW: https://www.understanding...n-assessment-june-24-2023
[...]
Enkel zorgen dat er voldoende luchtafweer meerijdt.
Moskou in 3 dagen, klinkt goed.
Bron: https://nos.nl/collectie/...-defensietop-voorbereidde
Klinkt bijna als "achteraf is het makkelijk praten" met als doel de Russen te vertellen "we weten álles wat er gebeurt, beter dan jijzelf." Ik merk dat ik door alle propaganda eigenlijk alles met een dikke korrel zout neem.'VS wist dat Prigozjin militaire actie tegen Russische defensietop voorbereidde'
Amerikaanse veiligheidsdiensten wisten van de plannen van Wagnerbaas Prigozjin om militaire actie tegen de Russische defensietop te ondernemen, melden Amerikaanse media.
Spionnen wisten half juni al van Prigozjins plannen voor gewapende actie, zeggen anonieme bronnen tegen The Washington Post. Wanneer hij in actie zou gaan komen en wat hij precies zou gaan doen, was volgens tot kort vantevoren onduidelijk.
Een aantal congresleden zouden eerder deze week al ingelicht zijn dus het zal wel kloppen:sjroorda schreef op zondag 25 juni 2023 @ 07:25:
Klinkt bijna als "achteraf is het makkelijk praten" met als doel de Russen te vertellen "we weten álles wat er gebeurt, beter dan jijzelf." Ik merk dat ik door alle propaganda eigenlijk alles met een dikke korrel zout neem.
De Amerikanen hebben al langer prima intel over dit conflict. Het verbaast me niets dat ze zulke dingen eerder zien dan de Russen zelf.Intelligence officials briefed congressional leaders known as the Gang of Eight earlier this week concerning Wagner group movements and equipment buildups near Russia, two of the people said.
US and Western intelligence officials saw signs that Prigozhin was making preparations for such a move, including by massing weapons and ammunition, one Western intelligence official and another person familiar with the intelligence said.
Ach, wat is "half juni" eigenlijk precies?user109731 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 07:38:
[...]
Een aantal congresleden zouden eerder deze week al ingelicht zijn dus het zal wel kloppen:
[...]
De Amerikanen hebben al langer prima intel over dit conflict. Het verbaast me niets dat ze zulke dingen eerder zien dan de Russen zelf.
Waar ik vandaan kom ís 23 juni half juni.
We gaan het ontdekken, ik zou als Oekraine er niet gerust op zijn dat Wagner nu in Wit Rusland zit.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
In Oekraïne verdienden ze ook wel geld, maar het risico was veel hoger en het nut veel lager.Zorg schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:14:
Of is het bewust gedaan? Wanner troepen weer terug naar Afrika. Daar verdienen ze geld, niet om tegen Oekraïne te vechten....
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
ik wel, die man zit overigens alleen in Wit-Rusland en niet zijn troepen en hij wil helemaal niet verder vechten in deze oorlog omdat hij veel meer geld kan verdienen met zijn werk in Afrika met minder risico op verlies van nog meer goed getrainde soldaten.Marzman schreef op zondag 25 juni 2023 @ 07:59:
We gaan het ontdekken, ik zou als Oekraine er niet gerust op zijn dat Wagner nu in Wit Rusland zit.
deze man heeft zijn 'gouden brug' gekregen, hij kan netjes van het toneel verdwijnen zonder echt gezichtsverlies.
en Poetin is van gerassimov en sjoigu af. nu kan hij 'de neuzen weer dezelfde kant op krijgen' en all-in gaan in Oekraïne. de noodzaak hiervan is nu bij iedereen wel duidelijk en makkelijk te verkopen.
het is er niet beter op geworden voor Oekraïne, eerder slechter
[ Voor 18% gewijzigd door Zwelgje op 25-06-2023 08:10 ]
A wise man's life is based around fuck you
Ik doelde meer op de top van Wagner. Afrika leegplunderen lijkt mij veel lucratiever dan je kapitaal (het voetvolk) te zien laten afknallen in Oekraïne....YakuzA schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:05:
[...]
In Oekraïne verdienden ze ook wel geld, maar het risico was veel hoger en het nut veel lager.
Er was 4 miljard roebel cash (1 miljard euro) gevonden bij een inval in een wagner kantoor...dat is al een serieuze omzet voor een multinational met zeg 4000 werknemers. Dus nog niets een cashflow. Dit "ligt" cash in een kantoor? Dat zal dan echt niet het enige plekje zijn. Ergo, dit gaat om zoveel ontiegelijk veel geld. Zonder mannen straks ook geen inkomsten meer uit Africa
Dit was Prigozhin's doel maar of dat nu nog speelt? Ik moet nog zien of er wat gaat veranderen binnen het MoD. Poetin heeft duidelijk hun kant gekozen.Zwelgje schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:08:
en Poetin is van gerassimov en sjoigu af
Als dat bericht al klopt, de roebel is wel wat minder waard.Zorg schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:20:
[...]
Er was 4 miljard roebel cash (1 miljard euro) gevonden bij een inval in een wagner kantoor.
Toch was het best wel een inkopper hoor, op 11 juni werd Wagner gedwongen om geassimileerd te worden in het reguliere leger.sjroorda schreef op zondag 25 juni 2023 @ 07:25:
Bron: https://nos.nl/collectie/...-defensietop-voorbereidde
[...]
Klinkt bijna als "achteraf is het makkelijk praten" met als doel de Russen te vertellen "we weten álles wat er gebeurt, beter dan jijzelf." Ik merk dat ik door alle propaganda eigenlijk alles met een dikke korrel zout neem.
Je berekening zit er een paar factoren naast:Zorg schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:20:
[...]
Ik doelde meer op de top van Wagner. Afrika leegplunderen lijkt mij veel lucratiever dan je kapitaal (het voetvolk) te zien laten afknallen in Oekraïne....
Er was 4 miljard roebel cash (1 miljard euro) gevonden bij een inval in een wagner kantoor...dat is al een serieuze omzet voor een multinational met zeg 4000 werknemers. Dus nog niets een cashflow. Dit "ligt" cash in een kantoor? Dat zal dan echt niet het enige plekje zijn. Ergo, dit gaat om zoveel ontiegelijk veel geld. Zonder mannen straks ook geen inkomsten meer uit Africa
https://www.bbc.com/news/...cf&pinned_post_type=shareHe provided no details about the exact amount - but earlier Russian media outlets said 4bn rubles (£38m; $48m) had been discovered during a raid by the FSB on Prigozhin's office in the city of St Petersburg.
En hij geeft zelf aan waarom dat cash daar lag:
Audio message from Prigozhin, 13:23PM BST - on reports of cash found in Wagner office:
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 24 juni 2023
"The information spread by some media: “during searches in Prigozhin’s offices, a Gazel truck with cash was found”. I don’t have one Gazel. I have a Gazel and two mini-buses with cash intended…
Meduza citeert een bron met een interessant aspect:nst6ldr schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:04:
[...]
Toch was het best wel een inkopper hoor, op 11 juni werd Wagner gedwongen om geassimileerd te worden in het reguliere leger.
Another reason Prigozhin resisted the idea of giving the regular military control over Wagner Group personnel was that it would jeopardize his business interests in Africa, explained a veteran of Russia’s Federal Security Service (FSB) who is familiar with the catering tycoon’s enterprises there. “When Shoigu wanted to put [Wagner Group fighters] in uniform, he was trying to take over all the lucrative African ventures, meaning all the mines, all the stuff that would fall under the Defense Ministry. That was the final straw,” said the source.
F #%@&...honey schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:27:
Wagner hoort niet bij Rusland, dus die zou vanuit Belarus Oekraïne kunnen afleiden met aanvallen. Misschien heeft hij een nieuwe opdracht gekregen? Een verbanning naar Afrika zou logischer zijn dan Belarus als het een verbanning is.

Hopen dat Polen extra bij de grens gaat plaatsen, om wat wagners naar boven te trekken..
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Als loeka idd niet deed wat poetin wilde... kan dat best een optie zijn..Zewatanejo schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:37:
[...]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Is die Prigozhin voorlopig niet in z'n eentje daar?Hansieo schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:35:
[...]
F #%@&...dat zou best een strategie kunnen zijn, en Ukraine moet dat grensgebied nu extra zwaar gaan bewaken.
Hopen dat Polen extra bij de grens gaat plaatsen, om wat wagners naar boven te trekken..
Dat doet helemaal niks. Polen gaat niet zelf aanvallen. Dat weet prigozhin ook.Hansieo schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:35:
[...]
F #%@&...dat zou best een strategie kunnen zijn, en Ukraine moet dat grensgebied nu extra zwaar gaan bewaken.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 25-06-2023 09:42 ]
Dus dan ga je iemand die een openlijke rebellie gepleegd heeft tegen je belonen door hem een heel land kado te doen, inclusief leger en geheime dienstHansieo schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:38:
[...]
Als loeka idd niet deed wat poetin wilde... kan dat best een optie zijn..
Nee want er veranderd niets. Dat grensgebied werd al bewaakt. Als Rusland of Wagner de manschappen had gehad om vanuit Belarus druk te zetten hadden ze dat al lang gedaan. Het is niet alsof ze zich aan enige spelregels houden. Ze hoeven daar geen hele poppenkast voor op te tuigenHansieo schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:35:
[...]
Dat is dus iets wat ik niet begrijp. Zo hoe ik het leest, wordt Wagner in feite gemerged met het Russische leger, en houdt zijn groep dus op met bestaan. Mensen die niet tekenen worden werkloos (+ afgeknald later) en hijzelf is verbannen naar Balerus.Marzman schreef op zondag 25 juni 2023 @ 07:59:
Ik las ook ergens dat hij mag reizen naar Afrika, maar of dat klopt geen idee.
Putin, tenzij opgezet spel, gaat hem niet een lang leven beschoren, aangezien hij niet aan gezichtsverlies wilt doen.
Mijn gedachten:
- De Wagner baas gelooft echt in de garanties van Putin en vind Wit Rusland een geweldig land
- Hij wilde uit de oorlog stappen, en gaat daarbij over lijken, door zijn mannen gewoon in de steek te laten
- Zijn gezin is bedreigd of er is iets gebeurt bij de onderhandelingen
- Het was een voorop gesteld plan, om verraders en ongehoorzaamheid te tackelen
Mijn gevoel zegt dat de Wagner baas het puur voor zichzelf heeft gedaan. Hij geeft niets om zijn mannen, heeft een grote zak met geld, en denkt onschendbaar te zijn.
Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:
Wat we vooral willen zien:
Wat willen we beslist niet zien:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
AWM / themaforum beleidstopic:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:
Wat we vooral willen zien:
- Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
- Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
- Respect voor elkaars mening.
Wat willen we beslist niet zien:
- Inzet van kernwapens erbij halen.
- Rants.
- Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
- Wegzetten van bevolkingsgroepen.
- Ongefundeerde oneliners.
- Linkdrops zonder duiding.
- Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
- Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
- Geen ongefundeerde speculaties over WW3
- Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
- Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
- Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
- Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
AWM / themaforum beleidstopic: