• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:46
SkiFan schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:44:
Ach ja, Poetin wil de USSR terug, dan krijgt hij ook de economie die daarbij hoort.
je bedoelt, hij krijgt alleen een "stukje" terug waarvan we vinden dat hij dát wél mag hebben.

Maar niet het landje pikken.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:38
Wat mij betreft krijgt Oekraïne een bufferzone van 50 of 100 km om de oorspronkelijke grenzen waar Rusland voor mag dokken, maar waar ze feitelijk niks meer te zeggen hebben.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ook Koningsberg heeft nu last van brandstof tekorten:

There are fuel troubles in Russia's Kaliningrad too. The usual story - Russians are freaking out, utterly clueless about what's happening.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 30 juni 2026

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:55
Ik vraag me wel een beetje af of die filmpjes van lange rijen bij de pomp nou echt representatief zijn voor de situatie in de regio's. Is het echt zo wijdverbreid nu, of zijn er relatief beperkte lokale tekorten, maar worden die filmpjes gewoon direct breed gedeeld door Oekraiense propagandakanalen? Is er al iemand diep genoeg ingedoken om daar wat over te kunnen zeggen?

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:24
GreatDictator schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:35:
Ik vraag me wel een beetje af of die filmpjes van lange rijen bij de pomp nou echt representatief zijn voor de situatie in de regio's. Is het echt zo wijdverbreid nu, of zijn er relatief beperkte lokale tekorten, maar worden die filmpjes gewoon direct breed gedeeld door Oekraiense propagandakanalen? Is er al iemand diep genoeg ingedoken om daar wat over te kunnen zeggen?
Putin heeft intussen zelf al aangegeven dat er brandstoftekorten zijn en dat dit ook impact op de landbouw gaat hebben. De export van benzine/kerosine is gestopt, zo goed als overal in Rusland zijn er limieten op de hoeveelheid benzine die je mag kopen en er is sprake van dat ze weer verouderde benzine willen gaan gebruiken. Het is wel duidelijk dat er een probleem is.

Daarbij zullen de lange rijen ook weer niet echt representatief zijn, anders zag je wel veel meer van die filmpjes, maar het is wel duidelijk dat er echt overal tekorten zijn.

[removed]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:00

Onbekend

...

Mensen die geen last van brandstoftekorten hebben, zullen ook geen foto's tonen van tankstations waar ze meteen kunnen tanken. ;) Dus je kunt niet concluderen dat op basis van de foto's en filmpjes die we gezien hebben, dat grote gebieden zonder brandstof zitten. Maar je kunt er zeker vanuit gaan dat mensen niet vrijwillig bij 1 tankstation in de rij gaan staan terwijl bij het tankstation een kilometer verderop nog wel voldoende brandstof te verkrijgen zou zijn.
Dus ja, er zijn op verschillende plaatsen brandstoftekorten. Maar hoe groot die plaatsen zijn is onbekend.

Op deze pagina heb je op het tweede kaartje een bijgewerkt overzicht (nu tot 29 juni 2026) waar brandstoftekorten zijn ontstaan. En je ziet dat er afgelopen week grote gebieden zijn bijgekomen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Onbekend schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:04:
[...]

Op deze pagina heb je op het tweede kaartje een bijgewerkt overzicht (nu tot 29 juni 2026) waar brandstoftekorten zijn ontstaan. En je ziet dat er afgelopen week grote gebieden zijn bijgekomen.
Maar ook hier is weer onduidelijk hoe groot de brandstof problemen zijn. Het is aan het artikel niet duidelijk wanneer een gebied op de kaart zal worden ingekleurd.
Is het een enkele tankstation die leeg staat, of zijn het er 100?

Met de beschrijving kan heel weinig gedaan worden.
A map composed by X user Yak Yakovich based on open sources shows the extent of the crisis
Ook zou een niet-Oekraiense bron wellicht fijner zijn om een beter beeld te krijgen voor de poster die het vraagt.

Maar als jullie mijn N=1 onderzoek willen over brandstof tekorten in Voronezh, het antwoord is Ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enDfFlslvOw2F2f3d9namvu8QHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBsvWrcuoQBzvWWzj34FjNNL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Yakolev op 01-07-2026 11:20 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yakolev schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:11:
[...]
Maar ook hier is weer onduidelijk hoe groot de brandstof problemen zijn. Het is aan het artikel niet duidelijk wanneer een gebied op de kaart zal worden ingekleurd.

[...]
Ook zou een niet-Oekraiense bron wellicht fijner zijn om een beter beeld te krijgen voor de poster die het vraagt.
In principe zijn alle filmpjes die opduiken juist van Russische bronnen die het op het internet zetten?

Als er bij 1 tankstation een rij van 12 uur wachten is zoals de Russen zelf melden, lijkt het me ook niet logisch dat er 200 meter verderop ineens een tankstation is zonder rij en volle voorraad tanks.

PSN

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De megalange rijen ontstaan niet zomaar. 36 uren aanschuiven om bijna het tankstation te kunnen zien. Want je hebt bij 5+ andere tankstations zonder rijen gekeken, ze hebben geen brandstof en zijn gesloten. De mensen proberen ook 's nachts om 3h, 4h,... op brandstof te "jagen" in de hoop dat de rest aan het slapen is.

Naast video's van vechtpartijen in de wachtrijen, worden banden leeggemaakt of doorgestoken als iemand van mening is dat je voorsteekt.

• T-MOB
  • Laatst online: 15:53
[...]

Er wordt wel een schatting genoemd in het artikel:

Russia now faces a shortfall of about 20% of monthly gasoline demand—roughly 400,000 tons out of 2 million consumed. Production has dropped approximately 10% nationwide, forcing the energy-rich nation to import refined products for the first time in years.

Als je daar de kaart bij pakt dan kun je in elk geval afleiden dat het geen regionaal probleem is. Overal in Rusland worden de tekorten gevoeld.

Regeren is vooruitschuiven

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:55
[...]
Nou, deze dame heeft geluk: Filmpje in tweet. Je zou denken dat ze de jackpot heeft, maar ze heeft 30 liter benzine gescoord. :P

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

T-MOB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:30:
[...]

Er wordt wel een schatting genoemd in het artikel:

Russia now faces a shortfall of about 20% of monthly gasoline demand—roughly 400,000 tons out of 2 million consumed. Production has dropped approximately 10% nationwide, forcing the energy-rich nation to import refined products for the first time in years.

Als je daar de kaart bij pakt dan kun je in elk geval afleiden dat het geen regionaal probleem is. Overal in Rusland worden de tekorten gevoeld.
Ik heb het niet over het nieuws, maar over de validiteit van de kaart. Wat zijn de voorwaarden om een regio in te kleuren. 1 of 100 tankstations. De kaart maakt niks duidelijk.

Dat er brandstof tekorten zijn, dat lijkt me duidelijk. Veel betere bronnen bevestigen dat al tijden. Mijn eigen persoonlijke onderzoekje bevestigd dat ook. Hij praat later over een hele rits aan tankstations die of limieten hebben ingesteld, dicht zijn, of de prijzen hebben verhoogd. (voor de stad Voronezh). Maar ik kan de post van @GreatDictator wel snappen. Wat filmpjes posten is anecdotisch op zijn best.

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 01-07-2026 11:37 ]

• SkiFan
We mogen er vanuit gaan dat de brandstofgebreken zeer zeer substantieel zijn. In St. Petersburg rijden de nooddiensten zelfs al niet meer. Als je je been breekt mag je zelf naar het ziekenhuis strompelen.

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:37
Hoeveel % minder produceert Rusland nu dan? Ik lees op veel plekken 10% of 20%. Maar dan zou je zeggen dat met alle export stops (naar andere landen) Rusland haar eigen fuelstations makkelijk kan bevoorraden?
Dan moet die 10 of 20% eerder 50% zijn?

• asing
technoaddict schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:48:
Hoeveel % minder produceert Rusland nu dan? Ik lees op veel plekken 10% of 20%. Maar dan zou je zeggen dat met alle export stops (naar andere landen) Rusland haar eigen fuelstations makkelijk kan bevoorraden?
Er zwerft een oil refinery bingo card. Een paar hele grote zijn geraakt dus ik vermoed dat 20% een redelijk conservatieve schatting is. Daar komt bij dat er voorraden waren, welke ook zijn aangevallen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

SkiFan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:44:
We mogen er vanuit gaan dat de brandstofgebreken zeer zeer substantieel zijn. In St. Petersburg rijden de nooddiensten zelfs al niet meer. Als je je been breekt mag je zelf naar het ziekenhuis strompelen.
Geen enkele bron komt ook maar in de buurt van jouw statement.

• T-MOB
  • Laatst online: 15:53
Yakolev schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:34:
[...]
Ik heb het niet over het nieuws, maar over de validiteit van de kaart. Wat zijn de voorwaarden om een regio in te kleuren. 1 of 100 tankstations. De kaart maakt niks duidelijk.
De kleurtjes op de kaart geven aan wanneer er in een gebied (voor het eerst) meldingen van tekorten opduiken. Het geeft inzicht in hoe de problemen zich door de tijd over het land verspreiden. De diepte van het issue kun je er inderdaad niet uit afleiden.

Regeren is vooruitschuiven

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:00

Onbekend

...

technoaddict schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:48:
Er is een verschil tussen de productie van ruwe olie, en de capaciteit van het raffineren van olie naar bruikbare brandstoffen. Rusland exporteerde voor de oorlog meer ruwe olie dan geraffineerde producten.

Huidige productie is nu 9 tot 10 miljoen vaten per dag t.o. 10,5 tot 11 voor de oorlog. Dus ongeveer 8 tot 15% minder. bron
De raffineercapaciteit is nu ongeveer 4,7 tot 5,3 miljoen vaten per dag t.o. 6,7 tot 7 miljoen voor de oorlog. Dus zo'n 30% lager. Bij de recente aanvallen komt die capaciteit soms onder de 4 miljoen per dag uit. bron

In 2024 gebruikte Rusland naar schatting 3,9 miljoen vaten geraffineerde producten. bron
Hoewel Rusland nog steeds voldoende lijkt te kunnen produceren, kan het zeer waarschijnlijk niet snel genoeg naar de juiste plaats transporteren. Daarnaast weten we niet wat de exacte productieverhouding van de raffinaderijen zijn (lpg, diesel, benzine, kerosine), en dat kan ten opzichte van de vraag flink verschillen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:58

Standeman

Prutser 1e klasse

Onbekend schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:17:
[...]

Er is een verschil tussen de productie van ruwe olie, en de capaciteit van het raffineren van olie naar bruikbare brandstoffen. Rusland exporteerde voor de oorlog meer ruwe olie dan geraffineerde producten.

Huidige productie is nu 9 tot 10 miljoen vaten per dag t.o. 10,5 tot 11 voor de oorlog. Dus ongeveer 8 tot 15% minder. bron
De raffineercapaciteit is nu ongeveer 4,7 tot 5,3 miljoen vaten per dag t.o. 6,7 tot 7 miljoen voor de oorlog. Dus zo'n 30% lager. Bij de recente aanvallen komt die capaciteit soms onder de 4 miljoen per dag uit. bron

In 2024 gebruikte Rusland naar schatting 3,9 miljoen vaten geraffineerde producten. bron
Hoewel Rusland nog steeds voldoende lijkt te kunnen produceren, kan het zeer waarschijnlijk niet snel genoeg naar de juiste plaats transporteren. Daarnaast weten we niet wat de exacte productieverhouding van de raffinaderijen zijn (lpg, diesel, benzine, kerosine), en dat kan ten opzichte van de vraag flink verschillen.
Daarbij komt ook nog dat bufferopslag ook steeds minder wordt door de geraakte tanks die vlammen opgaan. Dat maakt de logistiek een stuk lastiger.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zoveel tekorten dat ze nu ook in India in gaan kopen:
Russia buys gasoline from India to tackle shortages
https://www.reuters.com/b...s-sources-say-2026-07-01/
July 1 (Reuters) - Russia has started seaborne imports of gasoline from India, two industry ​sources said on Wednesday, in an effort to mitigate fuel shortages triggered by ‌Ukrainian attacks on its energy infrastructure.
Fuel shortages are being felt across Russia's 11 time zones with rationing, long queues at filling stations and a record gasoline price increase.
The Kremlin said on Tuesday that Russia was in contact with ​other countries and discussing imports of fuel at acceptable prices.
Duidelijk een landelijk tekort en probleem.

[ Voor 59% gewijzigd door YakuzA op 01-07-2026 14:37 ]

PSN

• SkiFan
Laten we hopen dat binnenlopende brandstoftankers tijdens het leegpompen een drone koppen. Ik kan me niet voorstellen dat Oekraïne daar niets aan gaat doen.

• SkiFan
Yakolev schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:57:
[...]

Geen enkele bron komt ook maar in de buurt van jouw statement.
Ik kan m helaas even niet terugvinden. Toch zag ik dat statement vanochtend voorbij komen.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

SkiFan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:30:
[...]

Ik kan m helaas even niet terugvinden. Toch zag ik dat statement vanochtend voorbij komen.
Deze vermoedelijk Maar 1 blik op het daadwerkelijke artikel laat zien dat niks er van klopt.

• asing
YakuzA schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:35:
Zoveel tekorten dat ze nu ook in India in gaan kopen:
Nu nog ergens lossen in een haven met een pijpleiding structuur... oh wacht :)

• SkiFan
Yakolev schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:35:
[...]

Maar 1 blik op het daadwerkelijke artikel laat zien dat niks er van klopt.
Kwestie van lang genoeg wachten. Ook kapotte klokken staan 2 keer per dag gelijk. :)

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:30
Het is duidelijk dat Rusland niet meer voldoende olie kan rafinneren om zowel hun oorlog als de interne consumptie te kunnen voldoen. Alleen dat al is een overwinning:
  • Minder olie betekend dat er minder opties zijn om aan te vullen en het dus kan zijn dat bepaalde regimenten niet kunnen bewegen omdat ze niet bevoorraad zijn. Het zal ook moeilijker zijn om alternatieve bevoorrading te vinden.
  • Minder olie dat naar de industrie gaar ten voordele van de oorlogseffort. Ook hier ga je problemen krijgen, olie zal duurder worden voor de industrie die niet te maken heeft met de oorlog. Je zorgt voor een grotere inflatie.
  • Geen/minder export, brengt hen minder buitenlandse deviezen op en je moet mogelijks olie importeren om het momentum te blijven hebben. Dit is kostbaar.
  • Beschermen van hun eigen olie industrie neemt resources weg van het oorlogsveld. Met de afstanden die Ukraine kan bereiken, moet er binnen Rusland ineens gewerkt worden aan verdediging en afschut capaciteit. Iets dat ze liever houden aan het front om hun mensen te beschermen, maar nu moeten ze deze over heel rusland gaan verdelen om ervoor te zorgen dat niet alles opgeblazen wordt.
  • Mentaal een zware klap voor de Russen, propaganda zegt dat het vooruit gaat daar in de speciale operatie, maar de realiteit geeft een ander beeld. Onderschat niet hoezeer dit pijn doet aan het narratief van de winnende Russen die stand houden tegen de westerste krachten.
Al bij al een gedurfde strategie met volgens mij één van de meest effectieve effect op de Russen. Wat een veerkrachtig en innovatieve visie dat de Ukrainers hebben. Europa mag beide handjes kussen, als Ukraine was gevallen in het begin van de oorlog hadden we ons kunnen opmaken voor een oorlog in heel Oost-Europa.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02
van Raam https://platformraam.nl/a...-moet-benzine-importeren:
(Het hele document is lezenswaardig btw)
Op zondag 28 juni ontbood de president de topmanagers van alle grote statelijke én private olie- en gasconcerns om de benzinecrisis ‘gezamenlijk’ het hoofd te bieden. In zijn inleidende woorden erkende hij meteen de problemen voor de burgers en bedrijven, zij het dat hij wel probeerde om de omvang ervan te bagatelliseren. Zo hebben de Oekraïense aanvallen volgens Poetin de benzineproductie met slechts 4 procent doen verminderen en is er dus geen sprake van een ‘kritieke situatie’. Of de Russische consument hem gelooft, is de vraag. Die 4 procent is hoe dan ook een ongeloofwaardig cijfer gelet op het feit dat benzine overal in Rusland beperkt beschikbaar is of soms, zoals op de Krim, helemaal niet. Het Carnegie Russia Eurasia Center concludeerde na de aanval op Kapotnja dat de Oekraïense aanvallen mogelijk tot wel 28 procent van de Russische productiecapaciteit (tijdelijk) hadden uitgeschakeld.
Ergens tussen 4 en 28% minder productie, strategische reserves worden aangesproken en brandstof gaat geïmporteerd worden.
Zo openbaarde de president dat de regering de strategische oliereserves van 1,7 miljoen ton is gaan aanspreken om de markt van benzine te voorzien. Tevens kondigde hij een volledig verbod aan op de export van benzine, diesel en kerosine en maakte hij bekend dat het onderhoud van de nog functionerende raffinaderijen en olie-installaties op de lange baan wordt geschoven. Poetin liet bovendien weten dat al deze noodmaatregelen niet meer kunnen worden toevertrouwd aan de reguliere regeringsinstanties. De uitvoering ervan wordt daarom gecentraliseerd en in handen gelegd van een ‘speciale staf’ onder leiding van vicepremier Aleksandr Novak.
Geen onderhoud meer aan werkende installaties, omdat iedereen nodig is om alle schade te herstellen voor zover dat gaat?
En een speciale staf onder leiding van vice premier?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Tens schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:58:
van Raam https://platformraam.nl/a...-moet-benzine-importeren:
(Het hele document is lezenswaardig btw)

[...]

Ergens tussen 4 en 28% minder productie, strategische reserves worden aangesproken en brandstof gaat geïmporteerd worden.

[...]
Geen onderhoud meer aan werkende installaties, omdat iedereen nodig is om alle schade te herstellen voor zover dat gaat?
En een speciale staf onder leiding van vice premier?
Heerlijk ook weer die overduidelijke tegenstrijdigheid in deze berichtgeving.

'Jongens Oekraïne heeft ons weten te raken maar maak je geen zorgen gaat slechts om 4% onze totale capacititeit.'

'Owja we breken ook de strategische reserve aan, gaan importeren uit India en al het onderhoud aan de nog werkende installaties gaat op de schop.'

Nothing to see here, move along please.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02
do the math:
https://oilprice.com/Late...-Gasoline-From-India.html
The Kremlin plans to import 400,000 metric tons of gasoline monthly from India and various other countries.
als ze nu 400.000 ton per maand willen importeren, wat ongeveer 13% van de vraag zou zijn. En ze exporteerden 480.000 ton dan is het tekort dus 880.000 ton wat dus 28% van de interne vraag is.
Met een goede kans dat de productiecapaciteit morgen weer wat kleiner is en de overslagcapaciteit in de havens een volgend doelwit zal zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• asing
Als je een beetje op X/Twitter rondhangt om te zien wat "russia fuel crisis" oplevert dan is de oorlog nu aangekomen bij Ivan en Tatiana. De rijen bij de tankstations weten we al. Daarbovenop komt :

- diefstal van benzine uit geparkeerde auto's
- geweld onder automobilisten
- sabotage van auto's die in de rij staan te wachten
- auto's die in de rij geduwd moeten worden omdat er geen druppel meer in zit
- Euro 3 benzine*

* Als je al aan peut kan komen is het vaak Euro 3. Hele lage kwaliteit benzine waar de moderne motor niet tegen kan. Dus die gaan stuk.

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: