• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:09
En daar gaat er weer 1...

[ Voor 32% gewijzigd door danslo op 06-07-2026 13:10 ]

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:31
Volgens mij was dat de laatste grote van de bingokaart die nog niet flink geraakt was.

[ Voor 3% gewijzigd door SkiFan op 06-07-2026 13:32 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-07 23:46
SkiFan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:24:
Volgens mij was dat de laatste grote van de bingokaart die nog niet flink geraakt was.
Deze was voor het laatst in 2024 geraakt. Al is geraakt een relatief begrip. Tot midden vorig jaar werden vooral de destillatietorens aangevallen. Recenter zijn de aanvallen massaler geworden en zijn ze zich ook gaan richten op de opslag van de ruwe olie en de geproduceerde brandstoffen. Dan is de reparatie logischerwijs ook een stuk moeilijker uit te voeren.

Die faciliteiten zijn gigantisch, dus je hebt ook een behoorlijke productie aan raketten en drones nodig om dit goed uit te kunnen voeren.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wordt wel hoog ingezet daar, zelfs een Su57 die schijnbaar op pad is gestuurd om drones te jagen:

✈️ Su-57 in the sky of Omsk hunts Ukrainian drones. Only one shot down. All the others hit the target.

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 6 juli 2026
En iig processing units die roken:

🔥 Two primary processing units are burning. Approximately 10% of all oil refining in Russia falls on the Omsk Refinery.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 06-07-2026 14:39 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het hamsteren net zoals met corona wc papier slaat direct toe in Omsk:

🚗🚙 In Omsk, the city where the largest oil refinery is located, kilometer-long queues are forming for refueling.

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Olie/benzine overslag punt/kleine raffinaderij oid ten zuidwesten van moskou:

💥 Tovarkovo, Kaluga Region. Strike on Perviy Zavod Oil Refinery overnight!

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 06-07-2026 15:59 ]

PSN

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:50
Interessant rapport van Reuters over de systemische risico's in de Russische bankensector: https://www.reuters.com/b...e-report-says-2026-07-06/

Nu even doorpakken Europa / Westen....

Hier de non-paywall samenvatting: https://www.nu.nl/economi...ingen-te-verstrekken.html

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:27
wat bewegend beeld van een drone die nog een target zoekt terwijl er al meerdere brandhaarden zijn in Omsk

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:49

arie_papa

Running on Ubuntu

Tens schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:13:
wat bewegend beeld van een drone die nog een target zoekt terwijl er al meerdere brandhaarden zijn in Omsk

[X]
3 browser geprobeerd (Firefox, Edge, Chrome). Alledrie verplichten een account.
Helaas lopen zijn X en Bsky accounts niet synchroon. Ik wacht maar even af.

Om mijn post toch maar iets van toegevoegde waarde te geven

Het brand goed, maar nog geen inferno zo te zien.

Another footage of the Omsk oil refinery on fire, queues at gas stations will grow

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 6 juli 2026
Denk dat het om dit filmpje gaat?

🔥🛢️A moment of one of the drone strikes on the Omsk oil refinery.

[ Voor 26% gewijzigd door arie_papa op 06-07-2026 18:04 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
arie_papa schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:58:
[...]

Om mijn post toch maar iets van toegevoegde waarde te geven

Het brand goed, maar nog geen inferno zo te zien.
[Bluesky]
Vervang x voor xcancel aan het begin van de link en je kunt iedere post gewoon zien.

https://xcancel.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2074117621729923420

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:49

arie_papa

Running on Ubuntu

FrambozenTaart schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:05:
[...]

Vervang x voor xcancel aan het begin van de link en je kunt iedere post gewoon zien.

https://xcancel.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2074117621729923420
Mwah, ook een hoop gedoe. X sloopt zichzelf als nieuwsbron, en dat is helemaal prima imho. Ik persoonlijk vermijd het liever.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9dGvuvLat7HaRP92fvOq2tG1Cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q5OStXQmMYnvjx4hnNDM1VFR.png?f=fotoalbum_large

Maar hetzelfde filmpje is gewoon op bsky terug te vinden.

🔥🛢️A moment of one of the drone strikes on the Omsk oil refinery.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

arie_papa schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:58:
[...]
In het reguliere topic had ik die al als bluest link geplaatst.
YakuzA in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2026-Q3"

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 06-07-2026 18:52 ]

PSN

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:12
YakuzA schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:38:
[...]

Wordt wel hoog ingezet daar, zelfs een Su57 die schijnbaar op pad is gestuurd om drones te jagen:
[Bluesky]

En iig processing units die roken:
[Bluesky]
Nou, om die Su57 iets te kunnen laten doen moest er ook een AWACS de lucht in om de drones aan te wijzen: Het restultaat : ze hebben welgeteld 1 drone neergehaald.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:04
asing schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:45:
[...]

Nou, om die Su57 iets te kunnen laten doen moest er ook een AWACS de lucht in om de drones aan te wijzen:

[X]

Het restultaat : ze hebben welgeteld 1 drone neergehaald.
Wat zal meer kerosine hebben verstookt? Die awacs+su of de drones die doel hebben geraakt? O-)

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:12
anboni schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 00:16:
[...]

Wat zal meer kerosine hebben verstookt? Die awacs+su of de drones die doel hebben geraakt? O-)
Die AWACS + SU. De drones vliegen waarschijnlijk op benzine. Als ze het echt simpel willen houden zijn het 2-takt motoren.

Het nieuws is meer dat er nog minstens één luchtwaardige AWACS A-50 over is, en dat die nieuwste SU geen radar heeft of die drones niet kan vinden. In ieder geval zijn het 2 juicy targets. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:04
asing schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 00:28:
[...]

Die AWACS + SU. De drones vliegen waarschijnlijk op benzine. Als ze het echt simpel willen houden zijn het 2-takt motoren.
Ik doelde dan ook op brandstof tanks op de grond ;)

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
asing schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 00:28:
[...]

Het nieuws is meer dat er nog minstens één luchtwaardige AWACS A-50 over is, en dat die nieuwste SU geen radar heeft of die drones niet kan vinden. In ieder geval zijn het 2 juicy targets. :)
Ik vind het vooral veelzeggend dat hun top gevechtstoestel, net als veel andere russische topproducten, in het echt eigenlijk gewoon ondermaats presteert. Zelfs een oud trainertje kan drones uitschakelen in de lucht.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:33
Bvanham schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:15:
[...]

Ik vind het vooral veelzeggend dat hun top gevechtstoestel, net als veel andere russische topproducten, in het echt eigenlijk gewoon ondermaats presteert. Zelfs een oud trainertje kan drones uitschakelen in de lucht.
Ik weet niet hoe veelzeggend dat is. De Su-57 is de opvolger van oa. de MiG-29, die in Oekraïense handen regelmatig wordt gebruikt in een luchtverdediging rol. Ik zou er dus -totdat het tegendeel bewezen wordt- vanuit gaan dat dat toestel op zich prima in staat is een paar Flamingo's uit de lucht te schieten en eerder kijken naar factoren als botte pech (vanuit Russische optiek), geklungel in de hele commando keten, waardoor die Su-57 geen goede informatie kreeg, te laat opsteeg etc., of heel misschien nog wat geheime trucjes in die Flamingo's.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Gaat het te ver om te erkennen dat de Russen vooral goed in propaganda zijn ipv echte kwaliteit ?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Bvanham schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:21:
Gaat het te ver om te erkennen dat de Russen vooral goed in propaganda zijn ipv echte kwaliteit ?
Gezien de absolute woordenbrij Peskov en Lavrov iedere keer weer uitkotsen zijn ze ook niet heel goed in propaganda imho. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:17
En bij het lezen van dit soort artikelen vraag ik me steeds meer af, "hoe lang voor het klapt"

https://www.nu.nl/economie/6402102/russische-banken-onder-druk-gezet-om-riskante-leningen-te-verstrekken.html

Als ik er, als leek, zo naar kijk dan wordt de Russische economie steeds meer uitgehold. Dat moet toch een keer als een kaartenhuis in elkaar storten....

Eric, Signing off !!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:28
Eric H schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:42:
En bij het lezen van dit soort artikelen vraag ik me steeds meer af, "hoe lang voor het klapt"

https://www.nu.nl/economie/6402102/russische-banken-onder-druk-gezet-om-riskante-leningen-te-verstrekken.html

Als ik er, als leek, zo naar kijk dan wordt de Russische economie steeds meer uitgehold. Dat moet toch een keer als een kaartenhuis in elkaar storten....
Ja, een keer. Wanneer is 'een keer'? Ik vermoed dat de russische overheid goed is in geitenpaadjes vinden om de boel overeind te houden. Dus wanneer jij denkt 'nu MOET het wel klappen', komt er toch weer een vage oplossing om het wat langer te rekken. Dus de vraag is vooral "wanneer weet men geen nieuwe oplossingen meer te vinden' - wanneer je die vraag beantwoord, is 'een keer' ook makkelijker te bepalen.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:25

3raser

⚜️ Premium member

Je kunt het artikel misschien niet lezen, maar de titel zegt al veel: Sancties of niet, de Russische oligarchen zijn rijker dan ooit
Toch lijkt het leven van de Russische oligarchen ruim vier jaar later een stuk minder zwaar dan menigeen destijds verwachtte. Sterker, op de jaarlijkse rijke-mensen-ranglijst van zakenblad Forbes staat dit jaar een recordaantal van 155 Russische miljardairs. Ook hun gezamenlijke vermogen is hoger dan ooit: een slordige 695,5 miljard dollar (603,4 miljard euro). Ter vergelijking: in pre-oorlogsjaar 2021 konden ‘slechts’ 117 Russen zich miljardair noemen en beschikten zij over een gezamenlijk vermogen van 584 miljard dollar.
Blijkbaar wordt er nog genoeg geld verdient. En als zij geld verdienen dan is er waarschijnlijk ook nog genoeg om de oorlogskas mee te spekken. Vooral als blijkt dat ze ook daar weer geld mee verdienen. Dit alles staat natuurlijk in schril contrast met de gemiddelde Rus die niet eens benzine kan kopen. Maar ach, wie maalt daar om in Rusland.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

Ik vrees dat Rusland dit nog heel lang vol kan houden. Financieel gezien kan Rusland natuurlijk putten uit grote natuurlijke rijkdommen die ze aan welwillende naties kunnen verkopen of die als onderpand kunnen dienen. En China zou best een stuk van Siberië willen ontvangen in ruil voor (militaire) goederen.
Maatschappelijk gezien, een maatschappij stort pas in elkaar als er geen burgers meer zijn die de lasten kunnen opbrengen. En als je de burgers maar hard genoeg onderdrukt dan ben ik bang dat Rusland door kan gaan totdat er geen Russische burger meer is die op zijn benen kan staan. Dus zolang de oligarchen, FSB en het leger nog voldoende te eten hebben verwacht ik niet dat Rusland ergens in de komende jaren instort.
Pagina: 1 ... 107 108 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: