Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BertVK schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:49:
[...]

De eerste kleine vermelde ik er juist bij in verband met dat verwachte verbruik. Ik heb geen idee wat een baby met je energierekening doet namelijk >:)
We hebben deze winter de verwarming regelmatig uitgehad, dan koelde het af tot 16 graden. Ik kan daar prima tegen, maar een baby niet gok ik.
Veelgemaakte fout, mensen stoken de babykamer veel te hoog op.
De temperatuur van de babykamer kan het beste tussen de 16ºC en 18ºC liggen. Meestal heeft je baby dan geen kruik nodig. Het is geen enkel probleem als je baby koude handjes heeft. Je baby moet de eerste 2 dagen wennen aan de nieuwe omgeving thuis.
https://www.antoniuszieke...-baby-tips-voor-je-kindje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Baby kan dat wel hebben

Droger ook onnodig. Gewoon uithangen.
Baby wordt meestal niet zo vies
Peuters en kleuters geven meer was.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:35:
Baby kan dat wel hebben

Droger ook onnodig. Gewoon uithangen.
Baby wordt meestal niet zo vies
Peuters en kleuters geven meer was.
Een baby op borstvoeding kan je leuk bruin kleuren als je op het verkeerde moment de luier af hebt en ze wat optilt om de nieuwe eronder te schuiven... don't ask :X

Maar voor de rest eens een lekker warm nestje met een slaapzakje en eventueel een kruikje, kachel hoeft niet zo warm op hun kamer.
Meeste onkosten zijn luiers en niet zo zeer de was.

Als ze wat ouder worden en zelf de kraan van het bad beheren worden de kosten hoger net als de hoeveelheid was.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 01-03-2023 18:47 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ronald.42 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:45:
[...]
Als ze wat ouder worden en zelf de kraan van het bad beheren worden de kosten hoger net als de hoeveelheid was.
Tja, hangt af van het soort opvoeding zeker?
Zolang je ergens inwoont pas je je aan de regels van het huis aan en niet omgekeerd.
Om zelf de kraan en de temperatuur te bekeren en te financieren naar eigen inkomen is er later nog tijd genoeg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:00:
[...]

Tja, hangt af van het soort opvoeding zeker?
Zolang je ergens inwoont pas je je aan de regels van het huis aan en niet omgekeerd.
Om zelf de kraan en de temperatuur te bekeren en te financieren naar eigen inkomen is er later nog tijd genoeg.
Gelukkig beheren wij geen dictoriale staat maar gewoon een woning met een gezin waar soms ook best wel even wat plezier gemaakt mag worden.

Bovendien is de rust voor jezelf als ze in bad aan het plezieren zijn ook wel een paar euro waard.

Inmiddels zijn ze 7 en bijna 10 en zijn in staat om deuren te sluiten lampen uit te doen op hun zooi op te ruimen en ook gewoon eens even snel te douchen.
Maar de boog hoeft niet altijd gespannen te staan.
Vooral als ze goed mee helpen in de dagelijkse dingetjes kan er wat meer.

Soort van financieren naar eigen inkomen alleen dan zonder geld.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ronald.42 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:06:
[...]
Gelukkig beheren wij geen dictoriale staat maar gewoon een woning met een gezin waar soms ook best wel even wat plezier gemaakt mag worden.
Het gaat in dit topic ook helemaal niet over het beheer van welke staat dan ook maar over de energierekening. Dus kan ik er toch vanuit gaan dat dit vooral over huishoudelijk niveau gaat?
En dan is mijn uitgangspunt: jong geleerd is oud gedaan. En dat geldt ook voor de ouders. Op lange termijn doe je er jezelf ook niet veel plezier mee om kinderen hun zin in alles te geven. En al zeker niet op niveau van energiebeheer en de financiën die daarmee gepaard gaan. Het kan geen kwaad ze van jongsaf aan te leren dat voor niets de zon opgaat en dat ieder verantwoordelijkheid mag leren dragen voor eigen gedrag.

Maar het staat je uiteraard vrij er een andere opvoedingsmethodiek op na te houden en het beheer van de energierekening deels aan de kinderen over te laten.
Plezier maken heeft ook weinig te maken met je af en toe onverantwoordelijk mogen gedragen.
En opvoeden en persoonlijke rust koop je best niet af met een "paar" euro. Mijn gedacht.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 01-03-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 11:08
Tja… wat kost een baby volgens Nibud : https://www.nibud.nl/onde...n/wat-kost-een-kind/#Baby

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:50

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Bij ons zorgde een kind (2x keer) voor een stijging in de gasrekening, niet voor stoken maar vooral door het warme water:
- veel vaker handen wassen
- flesjes uitkoken
- meer wasmachine gebruik
- baby vaak in badje

Na ongeveer een jaar normaliseerde dat weer naar voor-baby verbruik.

Sys Specs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:16:
[...]

Het gaat in dit topic ook helemaal niet over het beheer van welke staat dan ook maar over de energierekening. Dus kan ik er toch vanuit gaan dat dit vooral over huishoudelijk niveau gaat?
En dan is mijn uitgangspunt: jong geleerd is oud gedaan. En dat geldt ook voor de ouders. Op lange termijn doe je er jezelf ook niet veel plezier mee om kinderen hun zin in alles te geven. En al zeker niet op niveau van energiebeheer en de financiën die daarmee gepaard gaan. Het kan geen kwaad ze van jongsaf aan te leren dat voor niets de zon opgaat en dat ieder verantwoordelijkheid mag leren dragen voor eigen gedrag.

Maar het staat je uiteraard vrij er een andere opvoedingsmethodiek op na te houden en het beheer van de energierekening deels aan de kinderen over te laten.
Plezier maken heeft ook weinig te maken met je af en toe onverantwoordelijk mogen gedragen.
Volgens mij is dat precies wat wij doen.
Als ze hun steentje bijdragen mag er wat meer.
En ze krijgen niet hun zin in alles. Beslist niet zelfs.
Met autisme en add zijn we al aardig strak wat regels betreft. Duidelijkheid is rust hier.

Het is een vorm van belonen voor verrichten van arbeid.
Als ze dan wat langer in een bad met warm water mogen klooien is dat een vorm van betaling voor verichte arbeid.

Dat ze zich verder gewoon aan bepaalde regels moeten houden valt onder opvoeding.

Maar als ze helpen met hout sjouwen of een tuinmuur afbreken grasmaaien dan verdienen ze wat extra krediet.

Zo ziet dat eruit als ze mij extra helpen ipv zich alleen aan de regels te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRRN4Uhx5AuD6-YlLjWl9WgZeR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UT8zTDmpCGxGZfeh2D9JC6fb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTT9XMiwOfQxpr2MdZQSR2Uij2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5uJ54FJwe6kSKkVMvdmbguM.jpg?f=fotoalbum_large

Verder is deze discussie geheel en al off topic dus we houden er ook over op.
Maar volgens onze visie brengen we ze wel de juiste zaken bij, en wat jij daar dan verder van vind...
Wat je vind mag je houden zal ik maar zeggen d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:01
Danfoss schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:24:
Bij ons zorgde een kind (2x keer) voor een stijging in de gasrekening, niet voor stoken maar vooral door het warme water:
- veel vaker handen wassen
- flesjes uitkoken
- meer wasmachine gebruik
- baby vaak in badje

Na ongeveer een jaar normaliseerde dat weer naar voor-baby verbruik.
Maar dat extra warme water valt toch volstrekt in het niet bij de stookkosten als je op cv stookt? Wij hebben nu ook een kleine van 6 maanden, ik kan echt geen enkel verschil in het verbruik ontdekken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:54
4 jaar geleden: vooral in de avond en nacht de wasmachine aanzetten dat is lekker goedkoop
nu: de zon schijnt wasmachine aan!

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Na 2 kinderen:
Wasmachine.. kan die ook uit eigenlijk?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:25
Mania-92 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:46:
[...]

Maar dat extra warme water valt toch volstrekt in het niet bij de stookkosten als je op cv stookt? Wij hebben nu ook een kleine van 6 maanden, ik kan echt geen enkel verschil in het verbruik ontdekken.
Water is goedkoop.

Koud leidingwater verwarmen voor het uitkoken van flesjes, babybadje en draaien van wasjes is duur.

In een goed geïsoleerd huis met een gezin van 4 personen kan het makkelijk zo zijn dat het gasverbruik ten behoeve van het opwarmen van water en koken net zo hoog of nog hoger is als het gasverbruik voor verwarmen.

Met koken, dagelijks kort douchen, schoonmaaksopjes en dergelijke zit je zo rond de 100m³ gas per persoon per jaar voor het warme water+koken. Met een regendouche of regelmatig gebruik van een ligbad kan dat nog hoger zijn.
Terwijl je een goed geïsoleerd huis uit 2018 wat ook nog voorzien is van ventilatie-WTW met een paar honderd kuub aardig op temperatuur kan houen.

Als je jaarverbruik voor stoken al 1000+ kuub is, ja dan merk je die 8 kuub extra per maand voor warm water in de wintermaanden niet zo.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:08:
[...]

Water is goedkoop.

Koud leidingwater verwarmen voor het uitkoken van flesjes, babybadje en draaien van wasjes is duur.

In een goed geïsoleerd huis met een gezin van 4 personen kan het makkelijk zo zijn dat het gasverbruik ten behoeve van het opwarmen van water en koken net zo hoog of nog hoger is als het gasverbruik voor verwarmen.

Met koken, dagelijks kort douchen, schoonmaaksopjes en dergelijke zit je zo rond de 100m³ gas per persoon per jaar voor het warme water+koken. Met een regendouche of regelmatig gebruik van een ligbad kan dat nog hoger zijn.
Terwijl je een goed geïsoleerd huis uit 2018 wat ook nog voorzien is van ventilatie-WTW met een paar honderd kuub aardig op temperatuur kan houen.

Als je jaarverbruik voor stoken al 1000+ kuub is, ja dan merk je die 8 kuub extra per maand voor warm water in de wintermaanden niet zo.
Ik denk dat 100 kuub per persoon per jaar voor alleen warm water erg veel is.

Wij zijn met 3 personen. Gemiddeld 4 baden, 6 regendouches per week en verbruiken gemiddeld 11 kuub per maand in totaal.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dean Martin schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:07:
[...]

Ik denk dat 100 kuub per persoon per jaar voor alleen warm water erg veel is.

Wij zijn met 3 personen. Gemiddeld 4 baden, 6 regendouches per week en verbruiken gemiddeld 11 kuub per maand in totaal.
Dagelijks een douche van een minuut of acht betekent hier 10m3 per persoon per maand. Die 100m3 is best realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Wolly schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:15:
[...]

Dagelijks een douche van een minuut of acht betekent hier 10m3 per persoon per maand. Die 100m3 is best realistisch.
Een normale douchebeurt, niet te lang, niet te kort, zit bij mij op een 0,2m3, dus dan zit ik toch wat lager dan 10m3 per maand bij dagelijks douchen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:15:
[...]

>40ltr/min?? :o :o :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
8 liter per minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Metalfreak schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:39:
[...]

Een normale douchebeurt, niet te lang, niet te kort, zit bij mij op een 0,2m3, dus dan zit ik toch wat lager dan 10m3 per maand bij dagelijks douchen.
Inderdaad minder, geen idee waar dat aan ligt.

Edit) Hmm wacht, ik heb wel de handwasjes en ander warmwater verbruik in die 10m3 per maand meegenomen.

[ Voor 25% gewijzigd door Wolly op 03-03-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:55
Aanbod gekregen van Greenchoice (ons contract uit 2020 verliep 1 maart... helaas, maar wel net lang genoeg om de ergste klappen te missen). Het aanbod is om het tot 1-09-2023 vast te zetten voor €0,41/Kwh, terugleveren ook op €0,41/Kwh en gas op €1,26/M3

Wij zijn bezig een oude boerderij te renoveren uit 1930. Verbruik van de bewoners voordat wij er in mei vorig jaar kwamen wonen was ~2000Kwh/jaar en 4100M3/jaar (echt waar). Het gasverbruik is inmiddels terug naar <2000M3/jaar (prognose is 1700M3) door isolatie, voorzetramen en houtstook. Elektra is echter naar 6500Kwh door boilers en elektrische auto die de vorige bewoners niet hadden.

We hebben nu 15 zonnepanelen van ~10 jaar oud. We krijgen volgende week 16 extra panelen op zuid goed voor ~6000Kwh/jaar. Daardoor komt ons eigen 'zonneparkje' op ~9000Kwh/jaar

We hebben bij Greenchoice ook nog onze winddelen lopen, die goed zijn voor ongeveer 1500Kwh (met de huidige energieprijzen een 'korting' van ongeveer €500/jaar) en Windvangers goed voor ongeveer 500Kwh. De winddelen moeten nog van ons verbruik afgetrokken worden. We komen dan waarschijnlijk dit jaar op 0Kwh uit of zelfs negatief.

Volgens mij is hun aanbod wel prima, gezien ook nog de andere voordelen. Heeft iemand daar een oogje op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:47:
[...]

Inderdaad minder, geen idee waar dat aan ligt.
Het was per persoon waar ik op reageerde ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Dean Martin op 03-03-2023 08:49 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dean Martin schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:48:
[...]

Het was per persoon waar ik op reageerde ;)
Zag het, heb mijn post ge-edit. Waar ik zei 10m3 per persoon voor douche moest ik eigenlijk zeggen 10m3 per persoon voor warmwater verbruik. Dus handwasjes, handen wassen, schoonmaak etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:50:
[...]

Zag het, heb mijn post ge-edit. Waar ik zei 10m3 per persoon voor douche moest ik eigenlijk zeggen 10m3 per persoon voor warmwater verbruik. Dus handwasjes, handen wassen, schoonmaak etc.
Alsnog komen wij daar niet aan eerlijk gezegd. Ons totale gasverbruik (stook niet met gas) zit rond de 11 kuub per maand gemiddeld. En dat is dus voor 3 personen met bovengenoemd gebruik qua bad/douche.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:54
Dennis1812 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 00:15:
Na 2 kinderen:
Wasmachine.. kan die ook uit eigenlijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxIRwVIruCWqEaW-GHF2Id-CaX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DI34zZ2b178966bBVAsB8QRd.png?f=fotoalbum_large

Herkenbaar. Maar goed, als ik zie dat het praktisch gratis (qua energie) is nu om te wassen heb ik er geen moeite mee. We hebben onze vaatwasser afgelopen jaar vervangen en het energieverbruik is echt veel minder.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:50
Dean Martin schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:54:
[...]

Alsnog komen wij daar niet aan eerlijk gezegd. Ons totale gasverbruik (stook niet met gas) zit rond de 11 kuub per maand gemiddeld. En dat is dus voor 3 personen met bovengenoemd gebruik qua bad/douche.
Gebruiken jullie dan wel warmwater voor in het bad en douche? Als ik 11 m3 verdeel per dag, kom ik uit op 103L warmwater verbruik per dag (38 graden). Dat is dus 12 minuten douchen voor 3 personen totaal. Of heb je een douche WTW? Dan kun je dit verdubbelen en is het realistischer.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Metalfreak schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:39:
[...]

Maar ik had het over 8,4m³ per maand voor al het warm water.
Ook in de keuken gaan er redelijk ongemerkt vaak nog de nodige liters doorheen aan sopjes, een keertje handen wassen met warm water en dergelijke.

Er zijn natuurlijk mensen met een elektrische keukenboiler of kokendwaterkraan. Die gebruiken voor het warme water in de keuken natuurlijk geen gas. Maar wél energie. En ook de wasmachine die met kleine kinderen in huis vaak draait, verwarmt zijn water elektrisch (tenzij je gebruik maakt van een hot fill)

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Jojan265 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Gebruiken jullie dan wel warmwater voor in het bad en douche? Als ik 11 m3 verdeel per dag, kom ik uit op 103L warmwater verbruik per dag (38 graden). Dat is dus 12 minuten douchen voor 3 personen totaal. Of heb je een douche WTW? Dan kun je dit verdubbelen en is het realistischer.
Douche op 38, bad op 44 graden voor mezelf en op 35 graden voor kind.
Geen WTW. Ik kan je de extracten van HomeWizard laten zien ;) ....

[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 03-03-2023 10:38 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-08 08:05
desp schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:37:
[...]

Nou zo concreet staat het er niet, maar bottom line is dat de bedingen niet transparant zijn en daarom vernietigbaar. Dus Vattenfall moet alles sinds eerste verhoging (verschil aldus) terugbetalen. Daarbij gaat het om vernietigbaarheid van het wijzigingsbeding in het modelcontract, waardoor het dus opgaat bij nagenoeg alle particuliere contracten in NL.
Zeer interessante uitspraak en goed nieuws.
Ik zou het momenteel zelf echter niet meer gaan aanvechten, immers, als de tariefswijziging per 1 april 2022 vernietigd wordt op basis van het vernietigde wijzigingsbeding, dan geldt dit ook voor de tariefswijziging van 1 april aanstaande. En laten de prijzen dan nu net flink dalen. Hoewel je natuurlijk ook nog he prijsplafond hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Dean Martin schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Douche op 38, bad op 44 graden voor mezelf en op 35 graden voor kind.
Geen WTW. Ik kan je de extracten van HomeWizard laten zien ;) ....
Ik ben wel benieuwd. 11m3 gas per maand voor SWW is erg weinig voor 3 personen. We gebruikten tot dit jaar 6 m3 per week voor 3 personen. Dat is dus het dubbele.

Dus als je bijv. Een plaatje kunt laten zien van 1 week en 1 dag zou dat heel leerzaam zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Jojan265 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Ik ben wel benieuwd. 11m3 gas per maand voor SWW is erg weinig voor 3 personen. We gebruikten tot dit jaar 6 m3 per week voor 3 personen. Dat is dus het dubbele.

Dus als je bijv. Een plaatje kunt laten zien van 1 week en 1 dag zou dat heel leerzaam zijn.
Wij zaten op ongeveer 30m3 per maand voor sww met 2 kinderen en 2 volwassenen.
Maar dat was ook inclusief alle warm water dus niet alleen douchen en badderen.

Nu zitten we op ongeveer 40Kwh per maand voor dezelfde sww met een warmtepomp boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Jojan265 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Hier een voorbeeld van februari (meer dan die 11, maar 11 is gemiddeld. Ik heb in de zomer maanden van 8 kuub:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n41f3Pfs4BrJugaGmLHx9sloLxM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T1ZR9WvXlNt4cQq6cJBuXuTs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItvGN2zHkQyBm35WSYnlMEvyfuI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t4HbJCq6MpP3RPugtWSDk9MU.png?f=fotoalbum_large

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Dean Martin schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:13:
[...]

Hier een voorbeeld van februari (meer dan die 11, maar 11 is gemiddeld. Ik heb in de zomer maanden van 8 kuub:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is goed zuinig. De meesten verbruiken veel meer. Niet toevallig een zonneboiler? Of andere besparingsmogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Jojan265 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:44:
[...]

Dat is goed zuinig. De meesten verbruiken veel meer. Niet toevallig een zonneboiler? Of andere besparingsmogelijkheden?
Nee. Warm water loopt volledig via de ketel (een Nefit Trendline HRC30, die op eco staat ingesteld).

Voor het verwarmen op elektra ben ik door salderen 0 verbruiker.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
Ik krijg binnenkort zonnepanelen
Maar zie dat mijn leverancier saldeert per telwerk. Ik verbruik meer in dal. Kan ik hier dan niet beter weggaan. Is er een overzicht waarbij ik zie wie alles saldeert tegen elkaar bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 09:14
Ik heb vandaag de eindafrekening van Essent ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoW4VV14hm30X0IHE4_W5IFpMSg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5IfZIMzEaxsuARQnQRaQbqsg.jpg?f=user_large

Het bereken van het prijsplafond bedrag is nog wel een leuke oefening. Blijkbaar is het dus het totaal nemen van je variabele leveringskosten + energiebelasting. Hier moet dan 21% BTW vanaf. En vervolgens deel je dit bedrag door je totale verbruik in die periode. Daar komt dan een gemiddelde prijs uit en als je daar 40 cent vanaf haalt, dan weet je hoeveel overheidskorting je ontvangt.

Dit lijkt te kloppen, maar het voelt zo tegenstrijdig. Want nu lijkt het alsof ik meer terug krijg dan waar ik recht op heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:36
[...]

Ik vind het wel redelijk normaal, zit zelf (alleen) op 3,2-4,4m3 p/m voor alle SWW en douchen onder m'n regendouche kost zo'n 0,1m3 per 7 minuten, verder geen besparingsmiddelen als WTW o.i.d. Het uitschakelen van de comfort stand op mijn cv ketel heeft wel aardig gescheeld, daarvoor zat ik op 4,9-7,8m3 p/m.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
eborn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:24:
Ik heb vandaag de eindafrekening van Essent ontvangen:

[Afbeelding]

Het bereken van het prijsplafond bedrag is nog wel een leuke oefening. Blijkbaar is het dus het totaal nemen van je variabele leveringskosten + energiebelasting. Hier moet dan 21% BTW vanaf. En vervolgens deel je dit bedrag door je totale verbruik in die periode. Daar komt dan een gemiddelde prijs uit en als je daar 40 cent vanaf haalt, dan weet je hoeveel overheidskorting je ontvangt.

Dit lijkt te kloppen, maar het voelt zo tegenstrijdig. Want nu lijkt het alsof ik meer terug krijg dan waar ik recht op heb?
Het wordt inderdaad over het gemiddelde tarief berekend. Als ze nu tarieven lager dan 40 cent aanbieden en de klant veel meer gaat verbruiken dan in de periode ervoor met het hogere tarief snijden ze zichzelf dus in de vingers, geen subsidie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:57
Hier een Nefit Trendline2 HRC30/CW50 in gebruik sinds 2 jaar en in het begin had ik comfort stand aanstaan en dan was SWW verbruik 25-30m3 per maand. Nu in de ECO stand is dat 15-20 m3.
Enige warmwater wat nu niet via de ketel gaat is de keukenkraan dat is een Quooker geworden. Stroomverbruik in de plus merken we niet ook niet nadat het gasfornuis inductie is geworden. Gasverbruik is wel minder tov de oude Nefit ketel van 20+ jaar, dus die vervanging was precies op tijd :P

Edit: huishouden met 2 volwassenen en 2 kinderen van 8 en 12 met een normale douche geen bad. we letten wel op douchetijd maar niet overdreven.

[ Voor 13% gewijzigd door xray79 op 03-03-2023 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
xray79 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:18:
Stroomverbruik in de plus merken we niet ook niet nadat het gasfornuis inductie is geworden. Gasverbruik is wel minder tov de oude Nefit ketel van 20+ jaar, dus die vervanging was precies op tijd :P
Het is niet omdat je iets niet opmerkt dat het er niet is.
Ik kan me echt niet voorstellen dat een Quooker en inductieplaat in een gezin van 4 niet voor een hoger elektriciteitsverbruik zorgt.
Het kan ook zijn dat het verbruik niet omhoog ging omdat je op andere zaken bespaard hebt. Maar dan leg je de verkeerde banden om tot deze conclusie te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:11
Nielsvr schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:47:
Aanbod gekregen van Greenchoice (ons contract uit 2020 verliep 1 maart... helaas, maar wel net lang genoeg om de ergste klappen te missen). Het aanbod is om het tot 1-09-2023 vast te zetten voor €0,41/Kwh, terugleveren ook op €0,41/Kwh en gas op €1,26/M3

Wij zijn bezig een oude boerderij te renoveren uit 1930. Verbruik van de bewoners voordat wij er in mei vorig jaar kwamen wonen was ~2000Kwh/jaar en 4100M3/jaar (echt waar). Het gasverbruik is inmiddels terug naar <2000M3/jaar (prognose is 1700M3) door isolatie, voorzetramen en houtstook. Elektra is echter naar 6500Kwh door boilers en elektrische auto die de vorige bewoners niet hadden.

We hebben nu 15 zonnepanelen van ~10 jaar oud. We krijgen volgende week 16 extra panelen op zuid goed voor ~6000Kwh/jaar. Daardoor komt ons eigen 'zonneparkje' op ~9000Kwh/jaar

We hebben bij Greenchoice ook nog onze winddelen lopen, die goed zijn voor ongeveer 1500Kwh (met de huidige energieprijzen een 'korting' van ongeveer €500/jaar) en Windvangers goed voor ongeveer 500Kwh. De winddelen moeten nog van ons verbruik afgetrokken worden. We komen dan waarschijnlijk dit jaar op 0Kwh uit of zelfs negatief.

Volgens mij is hun aanbod wel prima, gezien ook nog de andere voordelen. Heeft iemand daar een oogje op?
De nieuwe panelen leveren in de komende maanden een overschot op, met dit contract wordt dat wellicht in september uitbetaald tegen de terugleververgoeding van 11,5 cent, waarna je in de donkere maanden stroom moet kopen voor de volle prijs per kWh. Daarnaast is het de vraag wat een kuub gas gaat kosten in september.
Daarom zou ik nog even afwachten; er is sprake van dat vanaf april weer jaarcontracten aangeboden gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

antidote schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:18:
[...]

De nieuwe panelen leveren in de komende maanden een overschot op, met dit contract wordt dat wellicht in september uitbetaald tegen de terugleververgoeding van 11,5 cent, waarna je in de donkere maanden stroom moet kopen voor de volle prijs per kWh. Daarnaast is het de vraag wat een kuub gas gaat kosten in september.
Daarom zou ik nog even afwachten; er is sprake van dat vanaf april weer jaarcontracten aangeboden gaan worden.
Waarom zou dit terug geleverd worden tegen 11.5 cent? In zijn contract staat toch meer dan 40 cent?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
IvoB2 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:34:
[...]

Het is niet omdat je iets niet opmerkt dat het er niet is.
Ik kan me echt niet voorstellen dat een Quooker en inductieplaat in een gezin van 4 niet voor een hoger elektriciteitsverbruik zorgt.
Het kan ook zijn dat het verbruik niet omhoog ging omdat je op andere zaken bespaard hebt. Maar dan leg je de verkeerde banden om tot deze conclusie te komen.
klopt is lastig om het heel duidelijk te krijgen, maar normaal zaten we op de 3000kWh/jaar en het jaar na de verbouwing van keuken en nieuwe ketel (die ook zuiniger is dan de oude que stromverbruik) zaten we op 2700 kWh/jaar had een soortgelijk verbruik verwacht omdat de quooker en inductie het verschil van ketel zou kunnen opheffen wat dus niet zo was. Gas was van 1500 tot 1800 m3 per jaar naar 1260 m3 in het jaar met de nieuwe ketel. Dus ook daar wel wat winst behaald. Maar ook hier moeilijk te meten enige aanpassing was naar een warmwater eco stand die had de vorige ketel niet die had een boiler dus altijd warm water :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:35
Atlas schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:36:
[...]

Waarom zou dit terug geleverd worden tegen 11.5 cent? In zijn contract staat toch meer dan 40 cent?
Het is echt 11.5 cent; het andere bedrag is bij saldering (erg misleidend vind ik).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
@xray79 een nieuwe cv-ketel met moderne pomp kan zomaar 200-300 kWh minder elektriciteit verbruiken.
Een nieuwe koelvries combi en vaatwasser scheelt ook veel. En had je voorheen toevallig een close-in boilertje?

Dat maskeert dan het extra verbruik van je quooker en Inductiekookplaat behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:11
Atlas schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:36:
[...]

Meer dan 40 cent terugleververgoeding krijg je op het ogenblik nergens. De 11,5 cent staat o.m. hier op de site van Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-12-2024
Hp68 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:04:
Maar zie dat mijn leverancier saldeert per telwerk. Ik verbruik meer in dal. Kan ik hier dan niet beter weggaan. Is er een overzicht waarbij ik zie wie alles saldeert tegen elkaar bedankt
Zit je bij Shell Energy? Die doen dat ook.. Ben om die reden eergisteren zelf overgestapt.
Ook kiezen voor één tarief ipv piek en dal is onmogelijk bij sommige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een enorme complicerende factor is de overstap naar een nieuwe aanbieder. Dat zullen heel wat huishoudens geheid doen vanwege de dalende stroomprijzen, misschien wel 2 keer dit jaar. Daarbij moeten gegevens worden overgedragen, die dus wel eens niet kunnen kloppen, en correct worden verwerkt.
Er worden toch juist helemaal geen gegevens uitgewisseld, daarom is het prijsplafond per dag, en verlies je een eventueel ongebruik prijsplafond tegoed uit de periode voor je overstap. Of heb ik iets gemist?

Wordt een beetje moe van ‘experts’ die vooral nog meer verwarring zaaien.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
Ivow85 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:43:
@xray79 een nieuwe cv-ketel met moderne pomp kan zomaar 200-300 kWh minder elektriciteit verbruiken.
Een nieuwe koelvries combi en vaatwasser scheelt ook veel. En had je voorheen toevallig een close-in boilertje?

Dat maskeert dan het extra verbruik van je quooker en Inductiekookplaat behoorlijk.
Klopt idd dat vertelde de ketel installateur ook. Zeker de boiler in de oude ketel scheelt veel gas, verder hadden we geen close-in boiler. Stroom is idd ook te verklaren door de nieuwere witgoed in de keuken. Denk dus dat daarom stroomverbruik wat extra is mee valt. Gas is de belangrijkste winst. Stroom komt goed over 2 maanden komen er 8 panelen op het dak die een kleine 3000 kW per jaar zullen opleveren dus dan komen we op 0 of leveren iets terug. Nu nog een goede energie leverancier vinden die gewoon saldeert zonder truukjes dus gewoon gebruikt minus opgewekt aan het einde van het contract, maar volgens mij doen de meeste dat nu wel….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
Hp68 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:04:
De electriciteitswet zegt dat terug geleverde en afgenomen kWh tegen elkaar moeten worden weggestreept, dus als je afgenomen hebt 1000 kWh piek, 1000 kWh dal en terug geleverd 1500 kWh dan is de jaarafrekening 500 kWh afgenomen. Niet 1000 kWh afgenomen + 500 kWh terugleververgoeding.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Zit hier zelf ook op rond de 14 kuub gas per maand voor warm water. Gezin van 4.

Geen zonneboilers, kokend water-kranen of wat dan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

squaddie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:31:
[...]

De electriciteitswet zegt dat terug geleverde en afgenomen kWh tegen elkaar moeten worden weggestreept, dus als je afgenomen hebt 1000 kWh piek, 1000 kWh dal en terug geleverd 1500 kWh dan is de jaarafrekening 500 kWh afgenomen. Niet 1000 kWh afgenomen + 500 kWh terugleververgoeding.
Nee.

Er zijn gewoon leveranciers die de wet anders interpreteren en het niet zo doen. Dan kunnen we hier wel heel theoretisch gaan doen, maar dan moet je er ook bij zeggen dat de vraagsteller maar naar de geschillencommissie of rechtbank moet gaan om het gelijk te halen. En dan is er ook nog het risico loopt op verlies.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
Pino_Helmond schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:17:
[...]

Zit je bij Shell Energy? Die doen dat ook.. Ben om die reden eergisteren zelf overgestapt.
Ook kiezen voor één tarief ipv piek en dal is onmogelijk bij sommige.
Nee bij sepagreen maar soms kan je switchen naar enkel tarief maar nog geen reactie op gehad.
Waar ben je naartoe gegaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
squaddie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:31:
[...]

Helaas is dat bij bijv shell energie , budget energie en sepagreen niet zo maar per telwerk en er zijn er nog meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:43
In 2022 van juli tot en met december hebben mijn zonnepanelen (3,72) 1,68 MWh gedraaid, volgens Essent heb ik 1100 kWh over gehouden, kan ik dit dan verdubbelen met het verbruik van een jaar op de energie vergelijking?

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
JJmac schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:10:
In 2022 van juli tot en met december hebben mijn zonnepanelen (3,72) 1,68 MWh gedraaid, volgens Essent heb ik 1100 kWh over gehouden, kan ik dit dan verdubbelen met het verbruik van een jaar op de energie vergelijking?
1 juli tot/met 31 december is ongeveer 46% van de totale opbrengst. Uiteraard afhankelijk van de natuur, maar dit kun je gemiddeld zo aanhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squaddie
Glashelder schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Nee.

Er zijn gewoon leveranciers die de wet anders interpreteren en het niet zo doen. Dan kunnen we hier wel heel theoretisch gaan doen, maar dan moet je er ook bij zeggen dat de vraagsteller maar naar de geschillencommissie of rechtbank moet gaan om het gelijk te halen. En dan is er ook nog het risico loopt op verlies.
De rechter heeft op 1 maart hierover uitspraak en daarmee is het een veel minder theoretische exercitie geworden. Samenvattend ligt de uitspraak in lijn met wat ik zei, dat kWhs tegen elkaar weggestreept moeten worden.

De vraagsteller kan zijn energieleverancier deze uitspraak toesturen en kijken hoe ze reageren en al dan niet besluiten om een andere leverancier te nemen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

squaddie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:42:
[...]

De rechter heeft op 1 maart hierover uitspraak en daarmee is het een veel minder theoretische exercitie geworden. Samenvattend ligt de uitspraak in lijn met wat ik zei, dat kWhs tegen elkaar weggestreept moeten worden.

De vraagsteller kan zijn energieleverancier deze uitspraak toesturen en kijken hoe ze reageren en al dan niet besluiten om een andere leverancier te nemen.
Dat is een mooie waar ik niet van op de hoogte was, dank. Hiermee is ook de praktijk van Shell bijv. om zeep geholpen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
squaddie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Ik lees daarin niets dat zegt dat salderen niet per telwerk mag er staat wel wegstrepen tegen elkaar maar blijft onduidelijk of dat per telwerk mag

[ Voor 6% gewijzigd door Hp68 op 05-03-2023 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Hp68 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:32:
[...]

Ik lees daarin niets dat zegt dat salderen niet per telwerk mag er staat wel wegstrepen tegen elkaar maar blijft onduidelijk of dat per telwerk mag
Er is duidelijk aangegeven, dat de kWh afgenomen energie vermindert moeten worden op jaarbasis met de hoeveelheid ingevoerde energie. Ongeacht het tarief. Dan lees ik dus ook, dat het dal- en normaaltarief, geen punt van discussie is. Dus eerst salderen, dan kijken wat er nog afgerekend moet worden, tegen welke prijs.

Het is één contract met één factuur. Dat er twee telwerken zijn, maakt daarvoor niet uit volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door Jojan265 op 05-03-2023 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squaddie
Hp68 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:32:
[...]

Er wordt inderdaad niet gesproken over telwerken, maar paragraven 4.11 en 4.13 zijn relevant.

De minister heeft het voorgaande bij de beantwoording van de Kamervragen op 23 september 2022 bevestigd. De minister schrijft dat salderen neerkomt op het wegstrepen van de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde elektriciteit, zonder het tarief daarbij te betrekken. Dit komt op hetzelfde neer als het hanteren van dezelfde tarieven bij de afgenomen en teruggeleverde elektriciteit.

De kantonrechter gaat aan dit verweer van NHE voorbij. Uit de beantwoording van de Kamervragen (onder 5) volgt dat het de bedoeling van de wetgever is geweest dat ook wanneer er sprake is van een energiecontract op basis van variabele tarieven, op jaarbasis eerst de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde energie tegen elkaar weggestreept moeten worden.

De wet, de minister en nu de rechter zeggen alle drie dat bij saldering het tarief geen rol speelt met andere woorden het maakt voor saldering dus ook niet uit op op welk telwerk een kWh geregistreerd is het gaat op de grote hoop. Pas als saldering voltooid is mag op het eventuele resterende deel naar tarief gekeken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pudding94
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-04-2023
Heeft iemand hier al gebruik moeten maken van het Noodfonds en hier al ervaring mee opgedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 12:36
Mijn korte contract bij Oxxio loopt per 11 april af. Mijn nieuwe variabele tarieven zouden €0,40 enkeltarief stroom en 1,50 per m3 gas worden. Mensen die op dit moment ook in deze positie zitten - kiezen jullie op dit moment voor een jaarcontract/half jaar contract rond het prijsplafond die ik aangeboden zie worden, of voor variabele tarieven in de hoop dat het nog een stuk lager zakt?

[ Voor 15% gewijzigd door lvanhoe op 08-03-2023 00:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
@lvanhoe De gasprijs blijft gestaag dalen en we naderen het einde van het stookseizoen en ik verwacht dat er ruimte ontstaat voor vaste contracten met lagere tarieven dan de nu circa 40 per kWh. Mijn verwachting is dat halverwege de zomer er voldoende helderheid is met betrekking tot gasprijzen en gasvoorraden voor komende stookseizoen en dat dan het gunstigste moment voor een vast contract is. Al verwacht ik niet dat bij vaste contracten stroom onder de 30 cent gaat.

Ik zit momenteel dynamisch en wacht rustig af hoe de markt zich gaat ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pudding94 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:09:
Heeft iemand hier al gebruik moeten maken van het Noodfonds en hier al ervaring mee opgedaan?
Alleen de check (voor moeders) ingevuld, maandelijkse voorschot is in verhouding tot ons inkomen te laag. Nou hebben we hier ondanks het enkel glas goddank niet zo'n nachtmerrieveroorzakend hoog voorschot waar de media wel eens over hebben bericht.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:12
Raven schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Alleen de check (voor moeders) ingevuld, maandelijkse voorschot is in verhouding tot ons inkomen te laag. Nou hebben we hier ondanks het enkel glas goddank niet zo'n nachtmerrieveroorzakend hoog voorschot waar de media wel eens over hebben bericht.
Dat ligt natuurlijk ook aan je verbruik.
Als je een half jaar geleden van vast naar variabel ging kon je bij sommige partijen 4€ per kuub gas betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
squaddie schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:00:
@lvanhoe De gasprijs blijft gestaag dalen en we naderen het einde van het stookseizoen en ik verwacht dat er ruimte ontstaat voor vaste contracten met lagere tarieven dan de nu circa 40 per kWh. Mijn verwachting is dat halverwege de zomer er voldoende helderheid is met betrekking tot gasprijzen en gasvoorraden voor komende stookseizoen en dat dan het gunstigste moment voor een vast contract is. Al verwacht ik niet dat bij vaste contracten stroom onder de 30 cent gaat.

Ik zit momenteel dynamisch en wacht rustig af hoe de markt zich gaat ontwikkelen.
Dat is toch koffiedik kijken. Het kan ook zomaar zijn dat halverwege de zomer blijkt dat de gasprijzen voor komend seizoen weerstijgen. Uiteraard niet 1 op 1 vergelijkbaar, maar ook afgelopen zomer gingen de gasprijzen juist ook omhoog toen ik net rustig zat af te wachten :P

Zelf heb ik mijn prijzen nu vastgezet voor 3 maanden tot half juni en hoop ik ook dat er dan wat "gunstige" jaarcontracten beschikbaar zijn.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

elektriekert schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:12:
[...]

Als je een half jaar geleden van vast naar variabel ging kon je bij sommige partijen 4€ per kuub gas betalen.
We zitten al decennia in variabel met rond de 1700-1800kWh en 800m3.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
elektriekert schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:12:
[...]
En naast je verbruik, m.i. nog belangrijker, de wijze van afhankelijkheid voor je energievoorziening van derden. :)
Lijkt me, zeker de laatste jaren, steeds meer een juistere beslissing (zoniet dan toch vooral heel geruststellend) na leren zuinig om te gaan met energie blijvend geïnvesteerd te hebben in eigen energieproductie. Moet je ook helemaal niet meer afwachten wat derden beslissen over de prijs. :+

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 08-03-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeFFeR1208
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:48
1 april a.s. loopt ons jaarcontract bij Coolblue Energie af en ik ben een beetje in dubio wat ik moet doen en hoop dat er hier mensen zijn die met me mee kunnen denken.

Jaarverbruik van afgelopen jaar, waarbij ik op moet merken dat we zuinig aan hebben gedaan:

Gezin van 3, vrijstaande woning uit 2017.
1600 kWh normaal tarief
1500 kWh daltarief
700m2 gas

Er zijn wat ontwikkelingen waardoor ik niet goed in kan schatten wat ik komend jaar kan gaan verwachten qua verbruik, opwekking en saldering. 5 maanden geleden hebben we 20 panelen laten plaatsen met een verwachte jaaropbrengst van 5200 kWh normaal en 2200 kWh dal. Er staat een warmtepomp (all electric) in bestelling, ik vermoed dat die ergens eind zomer geïnstalleerd zal zijn en dan gaat de gasaansluiting eruit. Verwacht jaarverbruik van de warmtepomp is 3500 kWh

Is het verstandig om nu een nieuw jaarcontract aan te gaan om de saldering veilig te stellen (pak ik de lente en zomer nog mee binnen dezelfde jaarafrekening), of kan ik beter nog een paar maanden wachten in de hoop dat de tarieven en dus jaarcontracten scherper worden? Als ik midden in mijn contractperiode de gasaansluiting laat verwijderen, betaal ik dan evengoed nog de resterende periode vaste kosten m.b.t. het gas aan de leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
VidaR-9 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Dat is toch koffiedik kijken. Het kan ook zomaar zijn dat halverwege de zomer blijkt dat de gasprijzen voor komend seizoen weerstijgen. Uiteraard niet 1 op 1 vergelijkbaar, maar ook afgelopen zomer gingen de gasprijzen juist ook omhoog toen ik net rustig zat af te wachten :P

Zelf heb ik mijn prijzen nu vastgezet voor 3 maanden tot half juni en hoop ik ook dat er dan wat "gunstige" jaarcontracten beschikbaar zijn.
Tuurlijk blijft het koffiedik kijken, immers ik kan de toekomst niet voorspellen, je kan proberen de koffiedik factor te verminderen met een trendanalyse. Achteraf kan je bepalen of je keuze wel of niet gunstig is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Raven schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:24:
[...]

We zitten al decennia in variabel met rond de 1700-1800kWh en 800m3.
Dan heeft u het probleem dus niet ervaren, mooizo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
IvoB2 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:33:
[...]

En naast je verbruik, m.i. nog belangrijker, de wijze van afhankelijkheid voor je energievoorziening van derden. :)
Lijkt me, zeker de laatste jaren, steeds meer een juistere beslissing (zoniet dan toch vooral heel geruststellend) na leren zuinig om te gaan met energie blijvend geïnvesteerd te hebben in eigen energieproductie. Moet je ook helemaal niet meer afwachten wat derden beslissen over de prijs. :+
Dat hebben wij hier ook gedaan (met zonnepanelen) echter, als hier de stroom van het net uitvalt zal de omvormer ook afschakelen uit veiligheid, dus in dat opzicht blijven we afhankelijk van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
Even een random vraagje.

Vinden jullie 11m3 verbruik per dag (gisteren tot vandaag) voor een 2 onder 1 kap (2016 energielabel A) van ongeveer 170-180m2 met vloerverwarming veel?
Ik kom van een tussenwoning met energielabel D en verbruikte daar maar ietjes meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:56

The Executer

Lekker belangrijk!

kx22 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:56:
Even een random vraagje.

Vinden jullie 11m3 verbruik per dag (gisteren tot vandaag) voor een 2 onder 1 kap (2016 energielabel A) van ongeveer 170-180m2 met vloerverwarming veel?
Ik kom van een tussenwoning met energielabel D en verbruikte daar maar ietjes meer....
Hier gisteren (van 00:00 t/m 23:59) 6,3m3. Ook 2 onder 1 kap, bj 2007, label A, 130m2, radiatoren. Dus, puur op basis van die cijfers zeg ik ja, dat vind ik hoog...

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
elektriekert schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:36:
[...]
Dat hebben wij hier ook gedaan (met zonnepanelen) echter, als hier de stroom van het net uitvalt zal de omvormer ook afschakelen uit veiligheid, dus in dat opzicht blijven we afhankelijk van het net.
Dat euvel kan je gewoon voorkomen, zoals wij gedaan hebben, door ze in een eilandmodus te integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Even een random vraagje.

Indien het over 24 uur gaat en alleen voor CV: ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@kx22 Hier bj 2019, ventilatie C, 130m² en 113 kWh warmte over de afgelopen 48h dus ca 6 m³-equivalent. Jouw verbruik rechtvaardigt meer onderzoek :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Goed om te weten.
Heb zelfs alles op 18 staan (hoewel boven warmer is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
IvoB2 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:05:
[...]

Dat euvel kan je gewoon voorkomen, zoals wij gedaan hebben, door ze in een eilandmodus te integreren.
Ik zie dat er off-grid inverters zijn.
Nooit bij stil gestaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 15:34
Even een random vraagje.

Valt niets over te zeggen. Als je tot 25 graden verwarmd en iedere ruimte verwarmd is dat zeer efficiënt is dat alleen de woonkamer op 19 graden is dat om te huilen.
Verbruik is afhankelijk van het aantal verwarmde ruimtes, hoogte van de ruimte en temperatuur. Zelfs de stook temp van de buren maakt uit. Als die daar zoals bij mij op 15 graden of lager staat temp van de tussenmuur) kan je stoken tot je een ons weegt voor 18 graden. Begin met een goedkope IR temp gun. Daar word al een hoop mee duidelijk. Daarna kan je gaan tunen aan de cv.

[ Voor 6% gewijzigd door computerjunky op 08-03-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
computerjunky schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:58:
[...]
Valt niets over te zeggen. Als je tot 25 graden verwarmd en iedere ruimte verwarmd is dat zeer efficiënt is dat alleen de woonkamer op 19 graden is dat om te huilen.
Wanneer ik goed gevolgd heb was de binnentemperatuur 18°C.
Voor mij nog een reden erbij om "ja" te antwoorden op de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:41

mwa

Iemand al een jaarrekening ontvangen die bij ZonderGas zit? Hoelang duurde dat?
Mijn eerste jaar zit er al een aantal weken op, en ik zit te wachten op de jaarafrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
IvoB2 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:27:
[...]

Wanneer ik goed gevolgd heb was de binnentemperatuur 18°C.
Voor mij nog een reden erbij om "ja" te antwoorden op de vraag.
Ja voor 18 graden is dat zeer fors idd zelfs voor een grote woning. Ik heb een gewone tussenwoning en verwarm alleen de slaapkamer ( 4.5x3.2) en woonkamer met open keuken (8x5.1 meter) tot 18.5 gradenen ik gebruik tussen de 1.5 en 3 m# per dag afhankelijk van 10 a 15 graden tot -5 voor de hele dag.

Helaas wel meer info nodig. Een open draaitrap naar boven is bijvoorbeeld al snel heel duur en vaak lastig op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Even een random vraagje.

Top dat je bezig bent met het onderzoeken van je gasverbruik!

Je verbruik schommelt altijd een beetje...heb je gisteren veel minder verbruikt? Dan zal je vandaag misschien iets meer gebruiken. En morgen misschien weer iets minder. Het is belangrijk je verbruik over iets langere tijd te bekijken.

Ik zit op afgelopen dag op 13m³, voor een monument van 300m² van 1891 met gedeeltelijk enkel glas (wel bijverwarmd met houtkachel). Dit is mijn verbruik als functie van de dagtemperatuur. Je ziet duidelijk het patroon, maar ook dat er best wat variatie in zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcsYqQFwOpUJpvqIlNdfP25cx3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzZIEY2gnnjljqOChYfsMaGo.jpg?f=fotoalbum_large

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
KabouterSuper schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:21:
[...]

(wel bijverwarmd met houtkachel). Dit is mijn verbruik als functie van de dagtemperatuur. Je ziet duidelijk het patroon, maar ook dat er best wat variatie in zit.
Maar dan moet je je energieverbruik voor verwarming ook niet alleen baseren op gasverbruik (m.a.w. vergelijken heeft weinig zin). Je moet dan het aantal kg hout dat je per etmaal verbruikt vermenigvuldigen met een factor 5,1 tot 5,3 (afhankelijk van het soort hout en de droogtegraad) om het aantal kWh te bekomen en dat bij het aantal kWh van je gasverbruik tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Laatst online: 18:01
Even een sanity check.

Ik zit nu bij Tibber en heb net 30 zonnepanelen gekregen.
Ik produceer nu 10000kwh per jaar en zal ongeveer 12000kwh verbruiken. (Ik verwarm met airco)

(Helaas) wil ik overstappen naar aanbieder die keurig jaarlijks saldeerd om daarvan te profiteren.
Mijn plan is omdan mijn saldeerpotje leeg te trekken in de winter, en bij omslagpunt weer over te stappen naar een dynamisch aanbieder.

Sommige zie ik salderen per telwerk. Daarom wil ik afnemen op basis van 1 telwerk. Ook wil ik zeker weten dat het jaarlijks salderen goed gaat.

Is Engie hier een goede partij mee? Nog andere aanbieders als tip?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:32:
[...]

Maar dan moet je je energieverbruik voor verwarming ook niet alleen baseren op gasverbruik (m.a.w. vergelijken heeft weinig zin). Je moet dan het aantal kg hout dat je per etmaal verbruikt vermenigvuldigen met een factor 5,1 tot 5,3 (afhankelijk van het soort hout en de droogtegraad) om het aantal kWh te bekomen en dat bij het aantal kWh van je gasverbruik tellen.
Klopt helemaal. Twee blokken hout is grofweg vergelijkbaar met 1m³ gas.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
refused81 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:53:
Even een sanity check.

Ik zit nu bij Tibber en heb net 30 zonnepanelen gekregen.
Ik produceer nu 10000kwh per jaar en zal ongeveer 12000kwh verbruiken. (Ik verwarm met airco)

(Helaas) wil ik overstappen naar aanbieder die keurig jaarlijks saldeerd om daarvan te profiteren.
Mijn plan is omdan mijn saldeerpotje leeg te trekken in de winter, en bij omslagpunt weer over te stappen naar een dynamisch aanbieder.

Sommige zie ik salderen per telwerk. Daarom wil ik afnemen op basis van 1 telwerk. Ook wil ik zeker weten dat het jaarlijks salderen goed gaat.

Is Engie hier een goede partij mee? Nog andere aanbieders als tip?
Volgens mij saldeert engie ook per telwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Laatst online: 18:01
Hp68 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:51:
[...]

Volgens mij saldeert engie ook per telwerk
Dit kan je toch kiezen? Of mag je met slimme meter alleen voor dubbel telwerk (dal/normaal)?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
refused81 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:48:
[...]

Dit kan je toch kiezen? Of mag je met slimme meter alleen voor dubbel telwerk (dal/normaal)?
Afgelopen 3 jaar kon ik bij engie naar wens wisselen tussen dubbel en enkel tarief als je het zou willen wekelijks en dat koste niks.
Gewoon een optie in de engie app.

Oeps ik ben abuis, niet in de app maar wel op de site ingelogd op mijn engie daar kun je hem naar believen aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MagsCfXeZLTZpFkVGTW9nDjJhVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PGEOt6h7CrFrqNTsiYdUQ4s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Ronald.42 op 08-03-2023 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:10
In mijn verlengings aanbod van Essent valt me ook op dat ze "spelen" met enkel en dubbeltarief.
Wij hebben al heel lang enkel tarief.

Als ik kies voor enkeltarief en na aanmelding blijkt dat ik wel een dubbel telwerk heb (ja dus, slimme meter hier) dan krijg ik automatisch dubbel tarief. Na starten van de levering kan ik dat dan weer aanpassen naar enkel.
Maar waarom kiest Essent kennelijk bij voorkeur voor dubbeltarief? Omdat het voor hen beter uitpakt? We hebben normaliter een klein overschot van de zonnepanelen. Moet ik me weer suf gaan rekenen wat de beste keuze is voor ons?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
KabouterSuper schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:21:
[...]

Top dat je bezig bent met het onderzoeken van je gasverbruik!

Je verbruik schommelt altijd een beetje...heb je gisteren veel minder verbruikt? Dan zal je vandaag misschien iets meer gebruiken. En morgen misschien weer iets minder. Het is belangrijk je verbruik over iets langere tijd te bekijken.
Ik had het gemeten over 24 uur. Van 12:00 tot 12:00 smiddags.
Maar het schommelt idd.
Sterker nog.
Gisteren van 12:00 tot nu (10:30) is er maar 4kWh verbruikt!
Dus sommige dagen 11 en andere dagen 5. Terwijl we vannacht toch redelijk koud was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
refused81 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:48:
[...]

Niet bij elke maatschappij mag je kiezen met dubbele meter
Bij sepagreen bijv niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hp68
henkzelf schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:20:
In mijn verlengings aanbod van Essent valt me ook op dat ze "spelen" met enkel en dubbeltarief.

Als ik kies voor enkeltarief en na aanmelding blijkt dat ik wel een dubbel telwerk heb (ja dus, slimme meter hier) dan krijg ik automatisch dubbel tarief. Na starten van de levering kan ik dat dan weer aanpassen naar enkel.
Maar waarom kiest Essent kennelijk bij voorkeur voor dubbeltarief? Omdat het voor hen beter uitpakt? We hebben normaliter een klein overschot van de zonnepanelen. Moet ik me weer suf gaan rekenen wat de beste keuze is voor ons?
Dat ligt aan je verbruik als je veel in dal verbruikt maar weinig opwekt dan in normaal dan kan dat afhankelijk van je verbruik per jaar wel 100 tot 150 euro schelen in je nadeel. Want dan saldeert men per telwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hp68
henkzelf schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:20:

Geldt natuurlijk alleen als ze per telwerk salderen anders maakt het niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik had een poosje terug al mijn gascontract opgezegd per einde contract, dus als huidig is afgelopen dan alleen nog stroom.
Ik bleef alleen in de app en online op de site van Engie een aanbod houden met gas....

Dus net maar even gebeld wat nu de bedoeling was.
Naar wat mitsen en maren over de nog aanwezige gasmeter is het gelukt om een aanbod te krijgen voor alleen stroom.

Variabel en maandelijks opzegbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8SdVPycIpgGcygyW9k-XowAQgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7ZBTBCGvJ6pQfPEEw72f7xE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ronald.42 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:09:
Ik had een poosje terug al mijn gascontract opgezegd per einde contract, dus als huidig is afgelopen dan alleen nog stroom.
Ik bleef alleen in de app en online op de site van Engie een aanbod houden met gas....

Naar wat mitsen en maren over de nog aanwezige gasmeter is het gelukt om een aanbod te krijgen voor alleen stroom.

[Afbeelding]
En lekker vage rekening/voorbeeld. Waarom rekenen ze de 2500 excess teruglevering niet apart af tegen teruglever tarief maar maken ze er een vaag gemiddelde tarief van 21 cent van?

Onder de streep heb je dus 12.5044 cent per excess teruglevering gehad. Ze hadden gewoon 2500x 0.125044 moeten doen. Veel duidelijker.

Ik snap nog steeds niet dat dit soort rekeningen/voorbeelden bestaan. Misschien wel feitelijk correct maar wel ontzettend omslachtig en onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
Ronald.42 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:09:

[Afbeelding]
Maar dan strepen ze dus ook niet tegen elkaar weg want als je verbruik even groot is al opbrengst kost dat je nog geld zonder mindering energiebelasting
Pagina: 1 ... 74 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden