IvoB2 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:16:
[...]
Het gaat in dit topic ook helemaal niet over het beheer van welke staat dan ook maar over de energierekening. Dus kan ik er toch vanuit gaan dat dit vooral over huishoudelijk niveau gaat?
En dan is mijn uitgangspunt: jong geleerd is oud gedaan. En dat geldt ook voor de ouders. Op lange termijn doe je er jezelf ook niet veel plezier mee om kinderen hun zin in alles te geven. En al zeker niet op niveau van energiebeheer en de financiën die daarmee gepaard gaan. Het kan geen kwaad ze van jongsaf aan te leren dat voor niets de zon opgaat en dat ieder verantwoordelijkheid mag leren dragen voor eigen gedrag.
Maar het staat je uiteraard vrij er een andere opvoedingsmethodiek op na te houden en het beheer van de energierekening deels aan de kinderen over te laten.
Plezier maken heeft ook weinig te maken met je af en toe onverantwoordelijk mogen gedragen.
Volgens mij is dat precies wat wij doen.
Als ze hun steentje bijdragen mag er wat meer.
En ze krijgen niet hun zin in alles. Beslist niet zelfs.
Met autisme en add zijn we al aardig strak wat regels betreft. Duidelijkheid is rust hier.
Het is een vorm van belonen voor verrichten van arbeid.
Als ze dan wat langer in een bad met warm water mogen klooien is dat een vorm van betaling voor verichte arbeid.
Dat ze zich verder gewoon aan bepaalde regels moeten houden valt onder opvoeding.
Maar als ze helpen met hout sjouwen of een tuinmuur afbreken grasmaaien dan verdienen ze wat extra krediet.
Zo ziet dat eruit als ze mij extra helpen ipv zich alleen aan de regels te houden.
Verder is deze discussie geheel en al off topic dus we houden er ook over op.
Maar volgens onze visie brengen we ze wel de juiste zaken bij, en wat jij daar dan verder van vind...
Wat je vind mag je houden zal ik maar zeggen
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.