Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
Hp68 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:20:
[...]

Maar dan strepen ze dus ook niet tegen elkaar weg want als je verbruik even groot is al opbrengst kost dat je nog geld zonder mindering energiebelasting
of zie ik dat verkeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:36
Ze strepen wel weg maar over het overschot krijg je de btw niet mee.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:44

TAA

Liever IRC

Aanbieding voor 1 jaar vast contract bij Essent is binnen; overzicht:

Tarieven:
+ vaste leveringskosten: €0,21323 per dag
+ normaal tarief: €0,52525 per kWh (excl. 10% korting over var. leveringskosten; €0,48797 netto)
+ dal tarief €0,44249 per kWh (excl. 10% kortering over var. leveringskosten; €0,414386 netto)

Geschat Verbruik:
+ verbruik normaaltarief: 3.750 kWh
+ verbruik daltarief: 5.750 kWh
+ opbrengst zonnepanelen: 6.000 kWh

Berekening:
+ var. leveringskosten normaal: 0 kWh x €0,37280
+ var. leveringskosten dal: 3.500 kWh x €0,29004
+ vaste leveringskosten: 365 x €0,21323
+ net beheer: €325,89
+ energiebelasting: 3.500 kWh x €0,15245
+ vermindering energiebelasting: -€596,86

In totaal zou ik dus €1.355,58 betalen voor netto afname van 3.500kWh. Energieplafond doet hier bijna niets; al verbruikt (WP+EV) tot nu en verschil met daltarief is maar €0,014 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:44
@TAA En heb je ook iets van gas gekregen, daar was ik even benieuwd naar.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:39
Ik heb in november 22 een 3 jarig gascontract afgesloten bij Greenchoice (3 jaar dalen), kan ik deze na 1-4-23 ook nog “boete vrij” opzeggen of dient dit te gebeuren als ik dit zou willen voor 1-4-23?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:15
BaBoK schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:32:
Ik heb in november 22 een 3 jarig gascontract afgesloten bij Greenchoice (3 jaar dalen), kan ik deze na 1-4-23 ook nog “boete vrij” opzeggen of dient dit te gebeuren als ik dit zou willen voor 1-4-23?
Dat contract heb ik ook, voor gas en stroom. Nu overstappen kost € 125 per product (stroom of gas), dat is opgenomen in het contract en gelijk aan de maximaal toegestane opzegvergoeding. Na 1 april blijven dezelfde opzegvergoedingen van toepassing, deze worden lager hoe langer je in het contract zit.

De gasprijzen voor een jaarcontract volg ik wel, maar de verschillen vind ik nog te klein t.o.v. Greenchoice (vanaf december voor mij 1,59) en het prijsplafond. Voor stroom heb ik nog minder haast om over te stappen: het verbruik saldeer ik weg en met de hoge terugleververgoedingen lijkt het te zijn afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:44

TAA

Liever IRC

JJmac schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:33:
@TAA En heb je ook iets van gas gekregen, daar was ik even benieuwd naar.
Alleen elektra gehad; al ruim 15 jaar van het gas af hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Even een paar weken andere dingen aan mijn hoofd gehad. Zit bij Engie met een vast tarief tot juli net boven het prijsplafond. Nu zie ik dat de tarieven enorm gedaald zijn. Onderzoek waard of ik weer ga overstappen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:38
mrVroom schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:16:
Even een paar weken andere dingen aan mijn hoofd gehad. Zit bij Engie met een vast tarief tot juli net boven het prijsplafond. Nu zie ik dat de tarieven enorm gedaald zijn. Onderzoek waard of ik weer ga overstappen
Ik zit ook bij Engie met tot 1 juli veel hogere tarieven dan wanneer je nu een nieuw flexibel contract afsluit, als je nu afsluit is het voor enkeltarief €0,41936 per kWh en €1,58292 per m3. Mijn huidige tarieven zijn tot 1-7: €0,66398 kWh voor enkeltarief en €2,57841 m3.
Ik blijf ruimschoots onder het prijsplafond en stap daardoor niet over, mede omdat Engie vorig jaar als 1 van de weinigen zich keurig hield aan de afgesproken (lage) tarieven en de tarieven slechts 2 keer heeft aangepast, op 1-1 en 1-7. Anderen verhoogden om de haverklap de tarieven met als excuus de 'buitengewone omstandigheden', Engie deed dit niet en daarom blijf ik na het Welkom Energie drama en de verplichte maand daarna bij uitknijpers Eneco toch maar bij Engie, want de tarieven zullen per 1-7 ook voor mij wel drastisch naar beneden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-09 22:39
mrVroom schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:16:
Ja hoor, altijd verstandig om zelf een en ander te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Hallo,

Wij zijn sinds vandaag (11 maart) overgestapt van Eneco naar Budget Energie.

5min geleden van Budget Energie een mailtje gekregen om de huidige meterstanden door te geven,
Kunnen wij ook nog zo'n mail van Eneco verwachten of stuurt Budget Energie dit naar Eneco door?

Hoe werkt verder de afhandeling aangezien het nu halverwege de maand is & in combinatie met het prijsplafond?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
@Gianluigi Budget energie gaat vrijwel zeker niets doorgeven aan Eneco, als je een slimme meter kan Eneco zelf de eindstand bepalen. Je ook alvast de meterstand doorgeven aan Eneco, je hoeft niet perse te wachten op een vraag van Eneco.

Het stukje energieplafond voor de maand Maart wordt in 31 stukjes opgehakt en Eneco "neemt" de eerste 10 dagen en de rest van de maand is voor Budget. Er is geen overdracht van (ongebruikt) energieplafond tussen energieleveranciers.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
squaddie schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:21:
@Gianluigi Budget energie gaat vrijwel zeker niets doorgeven aan Eneco, als je een slimme meter kan Eneco zelf de eindstand bepalen. Je ook alvast de meterstand doorgeven aan Eneco, je hoeft niet perse te wachten op een vraag van Eneco.
Een nieuwe leverancier stuurt de stand op begindatum naar de oude leverancier. Je hoeft dus niet je meterstand ook nog eens aan je oude leverancier te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Het stukje energieplafond voor de maand Maart wordt in 31 stukjes opgehakt en Eneco "neemt" de eerste 10 dagen en de rest van de maand is voor Budget. Er is geen overdracht van (ongebruikt) energieplafond tussen energieleveranciers.
Waar baseer je dit op? het is altijd al geweest dat de nieuwe leverancier de standen opvraagt en via dez weg krijgt de oude leverancier ook de standen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi

Wolly schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:25:
[...]

Een nieuwe leverancier stuurt de stand op begindatum naar de oude leverancier. Je hoeft dus niet je meterstand ook nog eens aan je oude leverancier te sturen.
klump4u schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:50:
[...]

Waar baseer je dit op? het is altijd al geweest dat de nieuwe leverancier de standen opvraagt en via dez weg krijgt de oude leverancier ook de standen.
2 verschillende antwoorden :D

Maar heb even ingelogd bij Eneco en daar staat dat het contract beëindigt is en kan ook geen meterstanden meer doorgeven (als ik daarop klik krijg ik error) dus ga ervan uit dat Budget Energie het nu verder regelt.

Bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
R0181 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:04:
[...]

Ik zit ook bij Engie met tot 1 juli veel hogere tarieven dan wanneer je nu een nieuw flexibel contract afsluit, als je nu afsluit is het voor enkeltarief €0,41936 per kWh en €1,58292 per m3. Mijn huidige tarieven zijn tot 1-7: €0,66398 kWh voor enkeltarief en €2,57841 m3.
Ik blijf ruimschoots onder het prijsplafond en stap daardoor niet over, mede omdat Engie vorig jaar als 1 van de weinigen zich keurig hield aan de afgesproken (lage) tarieven en de tarieven slechts 2 keer heeft aangepast, op 1-1 en 1-7. Anderen verhoogden om de haverklap de tarieven met als excuus de 'buitengewone omstandigheden', Engie deed dit niet en daarom blijf ik na het Welkom Energie drama en de verplichte maand daarna bij uitknijpers Eneco toch maar bij Engie, want de tarieven zullen per 1-7 ook voor mij wel drastisch naar beneden gaan.
Idd, zat ook te twijfelen om over te stappen... maar als ik alle voorwaardes en andere drama langs zie komen zie ik helemaal geen reden om over te stappen.
Enige reden waarom ik nu zou willen overstappen is dat ik niet wil dat ze de overheid (en uiteindelijk ons) een poot uitdraaien met het prijsplafond.

Maar goed, linksom of rechtsom gebeurd dat toch wel en dan lijkt Engie mij tot nu toe de meest betrouwbare. Eneco ga ik echt nooit meer bij terug sinds dat WE debacle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrVroom
Ik blijf ook lekker bij Engie met het vermoeden dat de tarieven sterk dalen in juli én dat het een betrouwbare partij lijkt.

Budget Energie zal vermoedelijk na de zomer twee keer zo hard stijgen als de aantrekkelijke daling nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Reclame net op de radio....bij Eneco is het nu weer mogelijk om een vast contract af te sluiten...
Voor 6 maanden...lekker vast...

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Wii4all schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:20:
Reclame net op de radio....bij Eneco is het nu weer mogelijk om een vast contract af te sluiten...
Ik heb de 'vaste' tarieven van Eneco bekeken, ze liggen iets onder het prijsplafond. Een vast contract voor de aankomende voorjaars/zomermaanden wanneer er amper amper energie verbruikt wordt.
Al die aanbieders die nu zulke kortlopende vaste contracten aanbieden, hopen dat diegenen die deze contracten nemen blijven plakken bij deze aanbieders, ook wanneer de tarieven na die 6 maanden niet meer concurrerend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 13:39
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Begin april krijgen wij een zooi aan zonnepanelen op ons dak, we gaan flink meer opwekken dan we verbruiken (met oog op de toekomst waarbij we van het gas afwillen en alles elektrisch willen gaan doen). Op dit moment zitten we bij Shell Energie, echter is de terug lever vergoeding niet denderend en zit ik ook met het probleem dat ze salderen per telwerk (verschil tussen dal tarief en normaal tarief). Ik wil gewoon per jaar salderen zonder fratsen, dus als ik 3500 kWh heb verbruikt en ik wek 7000 op dan wil ik die 3500 kWh gewoon weg salderen inplaats van dat ze ik nog 1000 kWh moet betalen omdat dat tijdens de daluren was en ik dan niks op wek.

Is er ergens een vergelijkingssite die daar rekening mee houdt? Normaal regel ik alles via gaslicht, maar ik kan daar lastig de saldering voorwaarden bij terug vinden. Zo komt Pure Energie bijvoorbeeld als één van de goedkoopste uit de bus, maar ik kan nergens vinden of hun van die gekke saldeer regels hanteren.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
Soepstengel schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:57:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Begin april krijgen wij een zooi aan zonnepanelen op ons dak, we gaan flink meer opwekken dan we verbruiken (met oog op de toekomst waarbij we van het gas afwillen en alles elektrisch willen gaan doen). Op dit moment zitten we bij Shell Energie, echter is de terug lever vergoeding niet denderend en zit ik ook met het probleem dat ze salderen per telwerk (verschil tussen dal tarief en normaal tarief). Ik wil gewoon per jaar salderen zonder fratsen, dus als ik 3500 kWh heb verbruikt en ik wek 7000 op dan wil ik die 3500 kWh gewoon weg salderen inplaats van dat ze ik nog 1000 kWh moet betalen omdat dat tijdens de daluren was en ik dan niks op wek.

Is er ergens een vergelijkingssite die daar rekening mee houdt? Normaal regel ik alles via gaslicht, maar ik kan daar lastig de saldering voorwaarden bij terug vinden. Zo komt Pure Energie bijvoorbeeld als één van de goedkoopste uit de bus, maar ik kan nergens vinden of hun van die gekke saldeer regels hanteren.
op gaslicht staat dat vermeldt. Pure energie saldeert normaal en daltarief maar met slimme meter kun je daar ook enkel tarief nemem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Hp68 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:00:
[...]
op gaslicht staat dat vermeldt. Pure energie saldeert normaal en daltarief maar met slimme meter kun je daar ook enkel tarief nemem
Is dat zo? Van Greenchoice weet ik dat ze rare praktijken hebben met salderen per maand in plaats van per jaar, maar ik zie dat nergens op Gaslicht terug komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
Soepstengel schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:11:
[...]

Is dat zo? Van Greenchoice weet ik dat ze rare praktijken hebben met salderen per maand in plaats van per jaar, maar ik zie dat nergens op Gaslicht terug komen?
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

Als je in dat onderwerp naar beneden scrollt krijg je een opsomming

[ Voor 9% gewijzigd door Hp68 op 13-03-2023 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hp68 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:17:
[...]

https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

Als je in dat onderwerp naar beneden scrollt krijg je een opsomming
Een overzicht wat dus niet ingaat op de vraag die hier gesteld is.

Kijk maar eens wat ze bij Greenchoice schrijven:
greenchoice Vaste vergoeding die per contract verschilt.
Bij de prijsdetails vindt u de actuele terugleververgoeding.
Er staat niet over hun manier van salderen die inderdaad erg dubieus is afhankelijk van type contract (vast of variabel) en of je netto teruglevert of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
Wolly schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:33:
[...]

Een overzicht wat dus niet ingaat op de vraag die hier gesteld is.

Kijk maar eens wat ze bij Greenchoice schrijven:

[...]

Er staat niet over hun manier van salderen die inderdaad erg dubieus is afhankelijk van type contract (vast of variabel) en of je netto teruglevert of niet.
Dan heb je niet goed gekeken die tabel kun je naar rechts verschuiven en bestaat uit 3 kolommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hp68 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:42:
[...]

Dan heb je niet goed gekeken die tabel kun je naar rechts verschuiven en bestaat uit 3 kolommen
Die derde kolom had ik niet gezien op mijn mobiel, maar zelfs die is dus incorrect!
Resterend aantal kWh in normaaluren gesaldeerd tegen dalverbruiIk.
Zoals ik al zei, de wijze van saldering bij GC is afhankelijk van het type contract en of je wel of niet netto teruglevert. Als je bijvoorbeeld niet netto teruglevert en een variabel contract hebt dan wordt er niet op kWh gesaldeerd terwijl die site waar wij het nu over hebben dat dus wel zegt.

Voor meer info mbt Greenchoice:
Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Wolly schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:38:
[...]

Die derde kolom had ik niet gezien op mijn mobiel, maar zelfs die is dus incorrect!

[...]

Zoals ik al zei, de wijze van saldering bij GC is afhankelijk van het type contract en of je wel of niet netto teruglevert. Als je bijvoorbeeld niet netto teruglevert en een variabel contract hebt dan wordt er niet op kWh gesaldeerd terwijl die site waar wij het nu over hebben dat dus wel zegt.

Voor meer info mbt Greenchoice:
Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?
Ja dat dus. Zeker met GC heb ik echt geen idee waar je uiteindelijk aan toe bent, zijn ze inmiddels weer normaal gaan doen met salderen? Ik kan daar geen eenduidig antwoord op vinden behalve dat het ligt "aan het contract", maar hoe weet ik dan om welke contract dat gaat en of dit eventueel bij mij van toepassing is? En uiteindelijk kom ik weer bij mijn originele vraag uit; hoe kom ik er makkelijk achter welke andere partijen dit soort schimmige praktijken hanteren zonder enorm lange pagina's door te moeten spitten? Bij GC moet je ook al langs 3 pagina's om het uiteindelijk antwoord misschien te vinden. Het wordt op deze manier wel heel erg moeilijk om de beste aanbieder te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
Soepstengel schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Ja dat dus. Zeker met GC heb ik echt geen idee waar je uiteindelijk aan toe bent, zijn ze inmiddels weer normaal gaan doen met salderen? Ik kan daar geen eenduidig antwoord op vinden behalve dat het ligt "aan het contract", maar hoe weet ik dan om welke contract dat gaat en of dit eventueel bij mij van toepassing is? En uiteindelijk kom ik weer bij mijn originele vraag uit; hoe kom ik er makkelijk achter welke andere partijen dit soort schimmige praktijken hanteren zonder enorm lange pagina's door te moeten spitten? Bij GC moet je ook al langs 3 pagina's om het uiteindelijk antwoord misschien te vinden. Het wordt op deze manier wel heel erg moeilijk om de beste aanbieder te vinden.
Ik begrijp dan ook niet dat de energiebedrijven niet verplicht wordt op dezelfde manier te salderen en al het verbruik tegen opwek te salderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hp68 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Ik begrijp dan ook niet dat de energiebedrijven niet verplicht wordt op dezelfde manier te salderen en al het verbruik tegen opwek te salderen
Nou volgens mij is dat wel zo, daar was juist laatst een gerechtelijk uitspraak over. Het is nu aan iedereen om met die uitspraak in de hand om het gelijk te halen ipv om te rollen en pootjes in de lucht te houden :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Soepstengel schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Op zich ben jij met jouw overproductie een netto terugleveraar dus zal je bij GC het teruglevertarief ontvangen en wordt er (in jouw geval) wel op kWh basis gesaldeerd.

Wil je echter geen klant zijn van een maatschappij die de regels buigt en compleet tegenstrijdig is met de info op de website dan kan je beter een bedrijf zoeken wat gewoon transparant is en rekenvoorbeelden geeft. Samenom bijvoorbeeld.

Als je wijs bent kies je voor enkeltarief omdat dat de rekening simpeler maakt en in jouw geval, waarbij je dus netto teruglevert, geen verschil maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 14-03-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
Glashelder schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Nou volgens mij is dat wel zo, daar was juist laatst een gerechtelijk uitspraak over. Het is nu aan iedereen om met die uitspraak in de hand om het gelijk te halen ipv om te rollen en pootjes in de lucht te houden :+
kunnen we die uitspraak ergens vinden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hp68 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:12:
[...]
kunnen we die uitspraak ergens vinden ?
squaddie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:42:
[...]

De rechter heeft op 1 maart hierover uitspraak en daarmee is het een veel minder theoretische exercitie geworden. Samenvattend ligt de uitspraak in lijn met wat ik zei, dat kWhs tegen elkaar weggestreept moeten worden.

De vraagsteller kan zijn energieleverancier deze uitspraak toesturen en kijken hoe ze reageren en al dan niet besluiten om een andere leverancier te nemen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:27

delorean7

Let's take the Aston toni

Wii4all schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:20:
Belde mij gisteren ook op (ben er weg, nu al maandje bij Engie)
Kwamen niet verder dan hetzelfde tarief als wat ik nu (variabel) heb bij Engie ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
desp schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:07:
Ik kijk erg uit naar de publicatie van deze uitspraak:

https://lc.nl/economie/Fr...giecontract-28269296.html

Hoop dat ie leesbaar is zonder inlog. Bij mij [soms] wel.
Uitstel beantwoording Kamervragen over het vonnis.

https://www.rijksoverheid...gelijk-jarenlang-onwettig

Nog even wachten wat de minister hiervan vindt. Uitstel is ondertussen vrij standaard, maar er staat ook vrij standaard in de uitstelbrief dat de antwoorden niet binnen de 'gebruikelijke termijn' konden worden beantwoord.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
En een commentaar van Marco Loos dat ik zelf nog niet had gezien:

https://www.bnnvara.nl/ka...gelijk-jarenlang-onwettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Energiedirect.nl biedt weer jaarcontracten aan met tarieven voor stroom en gas onder het prijsplafond. De contracten zijn vanaf nu beschikbaar bij het bedrijf, dat net als Essent een dochter is van het Duitse E.ON.

En dan te bedenken dat Essent mij deze maand nog 2,92 voor gas rekent. Ik moet toch maar eens rond gaan kijken.

[ Voor 21% gewijzigd door JJmac op 14-03-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

JJmac schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:52:
Energiedirect.nl biedt weer jaarcontracten aan met tarieven voor stroom en gas onder het prijsplafond. De contracten zijn vanaf nu beschikbaar bij het bedrijf, dat net als Essent een dochter is van het Duitse E.ON.

En dan te bedenken dat Essent mij deze maand nog 2,92 voor gas rekent. Ik moet toch maar eens rond gaan kijken.
Essent gaat er in mee ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
JJmac schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:52:

Dat men nu jaar contracten aanbied onder het prijsplafond maakt me aan het twijfelen of de prijzen niet nog lager gaan worden komende 12 maanden.

2x genaaid houdt beter. Ze doen het voor hunzelf en niet voor ons als consument

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Nu zijn de tarieven nog te hoog voor een jaarcontract, traditioneel is begin juli het beste moment voor een vast tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
@hardware-lover @bgrr het goedkoopste wat ik kan zien van Essent op gas 1,63, ben dan wel benieuwd waar het staat dat ze goedkoper gaan worden.
De terugleveren van de zonnepanelen is ook niet echt hoog bij Essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

JJmac schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:26:
@hardware-lover @bgrr het goedkoopste wat ik kan zien van Essent op gas 1,63, ben dan wel benieuwd waar het staat dat ze goedkoper gaan worden.
De terugleveren van de zonnepanelen is ook niet echt hoog bij Essent.
Vreemd? Als ik de website open staat er direct een tekst in beeld met een link naar het aangaan van een jaarcontract? Dan komen toch echt de gedeelde tarieven tevoorschijn.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:36
Inderdaad. Dit krijg ik aangeboden voor een heel jaar (en ik begin nu toch we een beetje te twijfelen):

Stroom normaaltarief: € 0,39808 Per kWh
Stroom daltarief: € 0,39808 Per kWh
Vaste leveringskosten: € 0,22995 Per dag
Gas: € 1,44498 Per m3
Vaste leveringskosten: € 0,22995 Per dag

Goed om te weten.

Je betaalt een termijnbedrag van € 99,- per maand. Op basis van jouw verbruik verwachten we dat je zo niet voor verrassingen komt te staan. In dit termijnbedrag houden we geen rekening met evt. cashbacks en/of teruglevering. Je kunt dit termijnbedrag later zelf nog aanpassen via Mijn Essent.

Totaal verwachte kosten per jaar.

Op basis van 482 kWh (normaaltarief) en 618 kWh (daltarief) stroom en 761 m3 gas per maand, met 1001 kWh teruglevering. Prijzen zijn inclusief btw.

\Gelukkig is dit een foutje: per maand,

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Heb even op de site ingelogd en inderdaad het staat er zoals jullie zeggen, dit vind ik wel interessant krijg ook nog 10% extra korting op de elektra, via de site mag ik 201 euro per maand betalen en via de App 444 euro per maand, vandaar de verwarring.

Bij mij staat ook afname per maand.
Goed om te weten.
Je betaalt een termijnbedrag van € 201,- per maand. Op basis van jouw verbruik verwachten we dat je zo niet voor verrassingen komt te staan. In dit termijnbedrag houden we geen rekening met evt. cashbacks en/of teruglevering. Je kunt dit termijnbedrag later zelf nog aanpassen via Mijn Essent.
Totaal verwachte kosten per jaar.
Op basis van 1097 kWh (normaaltarief) en 1841 kWh (daltarief) stroom en 1415 m3 gas per maand, met 1789 kWh teruglevering.

[ Voor 50% gewijzigd door JJmac op 15-03-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:42
Ik heb ook de ED aanbieding gekregen. Misschien ga ik er wel op in. Als ik van variabel naar vast ga, dan blijft de jaarrekening gewoon op het “oude” moment komen toch? In mijn geval eind september. Wil ik graag zo houden ivm saldering.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Inspired schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:21:
Ik heb ook de ED aanbieding gekregen. Misschien ga ik er wel op in. Als ik van variabel naar vast ga, dan blijft de jaarrekening gewoon op het “oude” moment komen toch? In mijn geval eind september. Wil ik graag zo houden ivm saldering.
De jaarrekening komt ja een jaar. Dus als je nu overstapt krijg je de eindafrekening van je oude leverancier, en in maart 2024 de jaar rekening van je nieuwe. Op beide rekeningen wordt de opwek van de voorbije periode gesaldeerd.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:42
FaceDown schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:13:
[...]

De jaarrekening komt ja een jaar. Dus als je nu overstapt krijg je de eindafrekening van je oude leverancier, en in maart 2024 de jaar rekening van je nieuwe. Op beide rekeningen wordt de opwek van de voorbije periode gesaldeerd.
Nou, ik bedoel maar als ik nu van ED variable overstap naar ED jaarcontract. Ik zal dit anders ook ff met ED opnemen maar heb altijd niet zoveel vertrouwen in die chat miepjes. :)

Bij het wijzigingen van leverancier is het inderdaad logisch dat er een afrekening komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 15-03-2023 15:16 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
FaceDown schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:13:
[...]

Nee je krijgt nu een afrekening en start met een schone lei. Want je kan niet in september een jaarnota krijgen en dan aan het einde van je contract maart 2024 geen jaarnota krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

tokjah schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:18:
[...]

Nee je krijgt nu een afrekening en start met een schone lei. Want je kan niet in september een jaarnota krijgen en dan aan het einde van je contract maart 2024 geen jaarnota krijgen.
Dus precies wat ik zeg.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
Nee hoor volgens mij niet als je bij dezelfde maatschappij blijft krijg je gewoon afrekening na jaar
Die bestaat dan deels uit variabel en deels uit vast pas als je overstapt naar ander bedrijf krijg je afrekening
Dit zelf xo ervaren bij greenchoice en mijn dochter bij sepagreen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrVroom
Ik heb nog geen jaarcontract vinden bij Engie. Iemand een jaarcontract daar?

En welke energieleverancier is nu precies èn goedkoop voor stroom only èn fair met salderen?

Het duizelt me een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 11:31
Mensen, ik lees onderhand al even mee maar zit toch met wat vragen m.b.t. het salderen. Ik lees hier en daar tegenstrijdige berichten maar wil geen verkeerde keus maken. De situatie is als volgt.

Middel tot laag jaarverbruik stroom, ongeveer 1750 hoog en 500 dal. (geschat want wonen hier nog geen volledig jaar in de huidige gezinssamenstelling)
Sinds oktober '22 PV gelegd, 2275 WP op zuid. Netto zou ik bijna op 0 uitkomen.

Nu zit ik dynamisch maar met terugleveren krijg ik een habbekrats voor wat de stroom zou kosten op dat moment. Ik wil dus naar een passend contract met salderen op jaarbasis.

Nu zijn de tarieven aan het dalen, zowel vast als variabel, maar als ik wil salderen per jaar, wat voor contract moet ik kiezen? Zie variabel, vast voor 6 maanden en vast voor 1 jaar staan bij diverse vergelijkingssites.

Is het waar dat: omdat ik bijna op 0 uitkom ik elk contract kan kiezen? Bijvoorbeeld een Budget Energie variabel per maand?

Zie door de bomen 't bos niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:22
Ik zit ook even te kijken, aangezien mijn vaste 1jr contract bij Coolblue Energie per 31 maart afloopt en ik dan weer variabele tarieven krijg boven het plafondverbruik. Ik focus me vooral op gas omdat ik normaliter rond de 1600m3 per jaar verbruik, daar zit bij mij de grote klap.

Mijn huidige redenatie is dat met de tarieven die nu worden aangeboden, die allemaal een paar cent rond het plafond bedrag zitten, het eigenlijk alleen maar loont om voor een 1 jaar contract te gaan, omdat je dan nog de winter periode meepakt op het einde van dit jaar. Q4 kan ik (bij mij/CB?) dan nog max 433 m3 gas verbruiken voordat ik boven het plafond uitkom, en historisch gezien kom ik ws in Q4 er net een beetje boven die 433 uit, dus dat scheelt niet zo heel veel.

Alleen we weten natuurlijk niet of 2024 ook een prijsplafond krijgt, ik vermoed eigenlijk van wel, je kunt dit niet zomaar ineens weer loslaten, tenzij de energieaanbieders weer op "normalere" tarieven gaan zitten, anders krijg je dezelfde problemen waarvoor het prijsplafond precies was ingesteld. Dat is niet zomaar verdwenen.

Hmmm, dilemmas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:08:
Ik zit ook even te kijken, aangezien mijn vaste 1jr contract bij Coolblue Energie per 31 maart afloopt en ik dan weer variabele tarieven krijg boven het plafondverbruik. Ik focus me vooral op gas omdat ik normaliter rond de 1600m3 per jaar verbruik, daar zit bij mij de grote klap.

Mijn huidige redenatie is dat met de tarieven die nu worden aangeboden, die allemaal een paar cent rond het plafond bedrag zitten, het eigenlijk alleen maar loont om voor een 1 jaar contract te gaan, omdat je dan nog de winter periode meepakt op het einde van dit jaar. Q4 kan ik (bij mij/CB?) dan nog max 433 m3 gas verbruiken voordat ik boven het plafond uitkom, en historisch gezien kom ik ws in Q4 er net een beetje boven die 433 uit, dus dat scheelt niet zo heel veel.

Alleen we weten natuurlijk niet of 2024 ook een prijsplafond krijgt, ik vermoed eigenlijk van wel, je kunt dit niet zomaar ineens weer loslaten, tenzij de energieaanbieders weer op "normalere" tarieven gaan zitten, anders krijg je dezelfde problemen waarvoor het prijsplafond precies was ingesteld. Dat is niet zomaar verdwenen.

Hmmm, dilemmas ;)
Ik denk dat er geen prijsplafond komt als er blijkt dat er voldoende gas geleverd kan worden. Als ik nu naar de TTF van Winter 23 kijk dan liggen die rond de 50 euro per MWh (ca. 1,10 euro/m3 incl btw/ode), dat duidt erop dat er genoeg gas beschikbaar (lijkt) waardoor de kans op enorme stijgingen klein(er) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:22
ArcticWolf schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Ik denk dat er geen prijsplafond komt als er blijkt dat er voldoende gas geleverd kan worden. Als ik nu naar de TTF van Winter 23 kijk dan liggen die rond de 50 euro per MWh (ca. 1,10 euro/m3 incl btw/ode), dat duidt erop dat er genoeg gas beschikbaar (lijkt) waardoor de kans op enorme stijgingen klein(er) is.
Zou kunnen, maar de winter kan natuurlijk ook ineens wel heel koud worden, en/of de Chinezen oid gaan los op de gas-markt..... idd lastig, glazen bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
olafmol schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:27:
[...]
Zou kunnen, maar de winter kan natuurlijk ook ineens wel heel koud worden, en/of de Chinezen oid gaan los op de gas-markt..... idd lastig, glazen bol.
Blijkbaar gaan de Chinezen inderdaad de gasprijzen voor ons negatief beïnvloeden, nu de lock-downs zijn opgeheven.
https://persportaal.anp.n...0daardoor%20omhoog%20gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Laatst online: 09:57
Budgetenergie heeft ook een 1-jaar aanbieding, gelijk maar afgesloten, aangezien dit zo'n 17 cent per kuub scheelt. De aanbieding van Budgetenergie met variabele tarieven is ook maar iets goedkoper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Z7AU8cWhAGUrkDm1twJckTQZl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wirkDQ6AijkDTSEZkB599xtd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
TwiSteD1 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:30:
Budgetenergie heeft ook een 1-jaar aanbieding, gelijk maar afgesloten, aangezien dit zo'n 17 cent per kuub scheelt. De aanbieding van Budgetenergie met variabele tarieven is ook maar iets goedkoper.

[Afbeelding]
Energie Direct biedt me ook aan 1 jaar te verlengen voor €0.39 en €1.44. Gas is voor mij niet zo relevant.

Twijfel wat ik moet doen....

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsky
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 10:41
Dean Martin schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:17:
[...]

Energie Direct biedt me ook aan 1 jaar te verlengen voor €0.39 en €1.44. Gas is voor mij niet zo relevant.

Twijfel wat ik moet doen....
Binnen enkele weken knallen de KW weer van de zonnepanelen af, dus de vraag gaat omlaag... Ik ga daar zelf op wachten en dan wat uitkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
RADRIGUZ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:06:
Mensen, ik lees onderhand al even mee maar zit toch met wat vragen m.b.t. het salderen. Ik lees hier en daar tegenstrijdige berichten maar wil geen verkeerde keus maken. De situatie is als volgt.

Middel tot laag jaarverbruik stroom, ongeveer 1750 hoog en 500 dal. (geschat want wonen hier nog geen volledig jaar in de huidige gezinssamenstelling)
Sinds oktober '22 PV gelegd, 2275 WP op zuid. Netto zou ik bijna op 0 uitkomen.

Nu zit ik dynamisch maar met terugleveren krijg ik een habbekrats voor wat de stroom zou kosten op dat moment. Ik wil dus naar een passend contract met salderen op jaarbasis.

Nu zijn de tarieven aan het dalen, zowel vast als variabel, maar als ik wil salderen per jaar, wat voor contract moet ik kiezen? Zie variabel, vast voor 6 maanden en vast voor 1 jaar staan bij diverse vergelijkingssites.

Is het waar dat: omdat ik bijna op 0 uitkom ik elk contract kan kiezen? Bijvoorbeeld een Budget Energie variabel per maand?

Zie door de bomen 't bos niet meer :)
Nee niet echt... Het nadeel van overstappen naar een variabel contract met zonnepanelen is dat ze elk moment het tarief omhoog kunnen gooien maar dat jij bedacht hebt dat je over een jaar wil salderen. Dan moet je dus blijven zitten om weer op nul uit te komen terwijl zij ongelimiteerd de prijzen kunnen verhogen ondertussen.

Vast 6 maanden is daarom ook tricky.

Het beste is dus even aan kijken wat de beste 1jaar aanbieding is. Mogelijk in april; tijdens de 2 weken bedenktijd opzeggen als je nog een betere aanbieding voorbij ziet komen. Als je niets beters voorbij ziet komen dan daar een jaar bij blijven zitten.

-edit- wel relevant om te weten of je wel of geen gas erbij hebt ;) Indien van niet dan moet je wel heel zeker weten dat je op nul uit komt. Je kan ook een slechter zon jaar hebben of meer apparatuur kopen. Daarom is het een gok als je nog geen heel jaar hebt gedraaid en dan nog kan het variëren.

[ Voor 7% gewijzigd door tokjah op 17-03-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ik zie niks van zonnepanelen bij Budget Energie, weet iemand hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
JJmac schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:13:
Ik zie niks van zonnepanelen bij Budget Energie, weet iemand hoe dat gaat.
Op de site staan voorbeelden en berekeningen van zonnepanelen . Wordt in ieder geval niet meteen tegen elkaar weggestreept maat rekening gehouden met dal en normaal tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Vraag over tarieven van Budget Energie,

Zitten sinds 11 Maart met variabel contract bij Budget Energie met volgende tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMFif4MkmiSNOHedDH-co-rYsd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VHqA5OuFqLMpVL9ipsuLFlL1.png?f=fotoalbum_large

Nu zag ik toen ik inlogde bij Budget Energie dat ik het contract kon "verlengen",
Kon kiezen uit vast of gewoon variabel doorgaan.
Ik zag toen echter dat de prijzen voor variabel omhoog gaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXouOie7g-8vfJrrZcSfoG-5iO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cj7qJ0uf23JbhRiHndH4Gf5c.png?f=fotoalbum_large

Terwijl als ik op de site kijk wat de tarieven zijn voor nieuwe klanten de tarieven wel lager liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7wxE4u60tbP201kkpByBWlaVVE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fx8pY0yMCZspdISI1AqcxgWx.png?f=fotoalbum_large

Ik ging ervan uit dat de tarieven nu richting zomerperiode meer gingen zakken,
Bij afsluiten van contract stond het op €1,39 per m3 voor gas en zag later bij Budget Energie dat het al gezakt was naar €1,26.

Ik ging er toen dus vanuit dat we nu voor 11 Maart tot 11 April 1,39 per m3 zouden betalen en dan volgende maand €1,26.

Nu ik eenmaal lid ben lijkt het erop dat het juist omhoog? zal gaan naar €1,428.
Zijn die €1,39 en nu €1,26 gewoon lokkertjes om nieuwe klanten te krijgen? Of is het iets anders?

Het is maandelijks opzegbaar dus zitten er niet lang aan vast, zou bijv. over kunnen stappen naar een Frank Energie of hebben zij ook zulke "lokkertjes"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Bij Budget Energie in mijn profiel kan ik verlengen met 1 jaar vast contract en zo slecht is het niet. Ik ben pas van plan om per 3 september dit te doen. Mijn huidige jaarnota is pas op 2 september 2023.

Ik ben bang, als ik nu verleng dan verandert mijn datum van jaarnota? En krijg ik al mijn extra inleg terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5ZaA6QjuYPvVDij-Ikaagf8iQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hys3fjDtfGxVXchS5dEhI2WF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxiVEpgkR220qJc44qZKv8P0MT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8f3ss7j8GvOcSf0NQX6Ei8p.jpg?f=fotoalbum_large

Geen verschil meer tussen normaaltarief en daltarief?

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Klopt heb het nu gezien bij BudgetThuis, jammer is dat je niet kan invullen van je opbrengst van je zonnepanelen, op een andere site is de maandlast ca 75 euro minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:52
Hier nog steeds een variabel tarief. Ik krijg hier en daar een aanbod via Vereniging Eigen huis (collectief kortingen) maar ik kijk voorlopig nog even de kat uit de boom. Als ik nu een jaar contract kies en het wordt de komende maanden nog lager baal ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Als ik nu 1 jaar kies. Vervalt mijn jaarnota van 2 september? Dan begint er een nieuwe jaar? Krijg ik al mijn inleg terug van de afgelopen maanden dat ik extra heb bij betaald aan Budget Energie.

[ Voor 56% gewijzigd door Van der Berg op 17-03-2023 14:26 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
Van der Berg schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:24:
Als ik nu 1 jaar kies. Vervalt mijn jaarnota van 2 september? Dan begint er een nieuwe jaar? Krijg ik al mijn inleg terug van de afgelopen maanden dat ik extra heb bij betaald aan Budget Energie.
Niet als je bij Budget blijft
Dan afrekening gewoon na 1 jaar ook al neem je vast contract van 1 jaar
Bij greenchoice is dat tenminste wel zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:37
Ik krijg zojuist deze nieuwe bedragen gemailed.
WoonEnergie -> Eneco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXEoqya-jgLTooTkAoBx7YgW6ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fQdZ31WoNtbOQt55o7vyrBjR.png?f=fotoalbum_large

Mijn contract heeft een piek en dal tarief.
Betekent dit dat ik nu in de dal onder het plafond zit en dat die kWh niet mee tellen?
Misschien een domme vraag maar als het zo is zou dat wel mooi zijn eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 12:36
Korte simpele vraag: Ik heb nog een contract tot 1 april, en vanaf 1 april vandaag net een nieuw contract afgesloten bij een andere aanbieder. Vanaf wanneer gaan mijn 14 dagen bedenktijd in, vanaf vandaag, of vanaf 1 april?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:06
lvanhoe schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:58:
Korte simpele vraag: Ik heb nog een contract tot 1 april, en vanaf 1 april vandaag net een nieuw contract afgesloten bij een andere aanbieder. Vanaf wanneer gaan mijn 14 dagen bedenktijd in, vanaf vandaag, of vanaf 1 april?
Vanaf vandaag, je gaat vandaag een contract aan. De startdatum van de levering is slechts een invulling van het contract dat je vandaag bent aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 12:36
VERNederlander schreef op zondag 19 maart 2023 @ 00:03:
[...]

Vanaf vandaag, je gaat vandaag een contract aan. De startdatum van de levering is slechts een invulling van het contract dat je vandaag bent aangegaan.
Helder, thanks.

Ergens wel apart, bij het kopen van een fysiek product gaat je garantie pas gelden vanaf het moment dat je het product ontvangt en niet vanaf het moment van aankoop. Waarom zou het in de wet ooit zo ontstaan zijn dat het bij een contract anders zit? Als in..hoe moet je nu weten of je van je contract af wilt als de levering van de dienst nog niet eens gestart is. Sorry, thinking out loud >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:06
lvanhoe schreef op zondag 19 maart 2023 @ 00:10:
[...]

Helder, thanks.

Ergens wel apart, bij het kopen van een fysiek product gaat je garantie pas gelden vanaf het moment dat je het product ontvangt en niet vanaf het moment van aankoop. Waarom zou het in de wet ooit zo ontstaan zijn dat het bij een contract anders zit? Als in..hoe moet je nu weten of je van je contract af wilt als de levering van de dienst nog niet eens gestart is. Sorry, thinking out loud >:)
Omdat het anders nog onmogelijk is om afspraken te maken waarbij de leverende partij enige zekerheid heeft dat zijn product ook wordt afgenomen? In bedrijfsleven is een contract direct bindend, zonder bedenktermijn, de bedenktermijn is puur ter bescherming van consumenten tegen bijv. te handige verkopers (en eventuele eigen onhandigheid).

Een contract is gewoon wat anders dan (consumenten)garantie, die kunnen gewoon naast elkaar bestaan. Een contract betekent dat je een product krijgt, met garantie geeft de leverancier zekerheid dat het product een bepaalde tijd goed functioneert.

[ Voor 8% gewijzigd door VERNederlander op 19-03-2023 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
Ik gooi hier een paar algemeenheden om de hoek, na vlug wat doorgekeken te hebben.. Als e.e.a. dubbelop is, dan mijn excuses..

Variabele contracten of vast.. Ik heb momenteel een modelcontract, dus variabel, bij Vattenfall. Ik heb zonnepanelen en blijf makkelijk binnen het plafond met alles.

Volgens een eenvoudige test van Vattenfall zou een vast contract voor mij momenteel niet interessant (genoeg) zijn.

Ik ben op dit moment ook zeker niet geïnteresseerd in een vast contract, omdat ik niet boven het plafond uitkom. Wie goed kijkt, ziet ook, dat de meeste 'vaste' contracten tot 1 september lopen of voor 6 maanden tot eventueel eind van het jaar zijn. Dus allemaal nog gekoppeld aan plafondprijzen.

Wat er NA dat vaste contract gebeurt weet niemand. Wordt je contract automatisch verlengd met een variabel tarief of een vast tarief? Voor 'grootgebruikers' zal een vast tarief voor gebruik boven het plafond aantrekkelijk kunnen zijn, omdat dit meer zekerheid biedt.

Maar we gaan natuurlijk ook de zomer in.. Dan kan een termijnbedrag aantrekkelijk lijken, maar er is een goede kans, dat dit bedrag dan gericht is op zomerverbruik, als je gasverbruik lager is. Bij de oude jaarcontracten werd een maandgemiddelde gebaseerd op jaarverbruik getoond..
Je zult dus echt voor jezelf moeten gaan rekenen, hoeveel je per maand kwijt gaat zijn bij het huidige prijsplafond en bij eventueel hogere gasprijzen na 31 december 2023 (Ik ben geen toekomstkijker, maar ik verwacht niet dat die gasprijs volgend jaar veel lager gaat zijn, noch dat de overheid nog een keer gaat compenseren)

En voor wie het nog niet zeker weet..
Ook Vattenfall heeft een voorbeeldberekening gemaakt voor hoe ze omgaan met saldering en prijsplafond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53DJpZtKpfOEgNAztmhitQZ2TeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nlJq0WJoV3qFjLwgO74AfQi.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals de tabel laat zien en de tekst ook zegt.. Je hebt weliswaar 500 netto verbruik, maar je betaalt over 887 Kwh de plafondprijs en over 113 Kwh de contractprijs, omdat dit verbruik niet verrekend is saldering.
Het wordt hier niet expliciet benoemd, maar de 500 teruglevering van 2022 wordt NIET gebruikt in de saldering van het verbruik in 2023. Je krijgt hiervoor het teruglever-tarief.

En na de jaarrekening begint de nieuwe periode die duurt t/m 31 december, omdat dan het prijslafond eindigt.

Indirect zou dit dus ook kunnen betekenen, dat je met 3 contracten en 3 periodes komt te zitten.. Je huidige (model)contract, een nieuw (vast) contract van 6 maanden en welk contract je daarna ook maar krijgt voor de laatste maanden. En als je dat doortrekt, zou je dus ook met 3 periodes kunnen komen te zitten, waarin je prijsplafond- budget wordt opgeknipt.

Misschien zie ik spoken, maar een vast contract van bijvoorbeeld 1 april tot 1 oktober (6 maanden) is een contract met einddatum.. En zou derhalve een eindafrekening moeten hebben. Het zou interessant zijn om van leveranciers op papier te krijgen, hoe ze omgaan met het vaststellen van budget, eindafrekening en vervolg van deze 6-maanden contracten, of dat er een addertje onder het gras zit.
Immers.. met zonnepanelen zou het dan ook kunnen betekenen, dat je opbrengst van die 6 (zomer) maanden gesaldeerd wordt over de periode van die 6 maanden van dat contract en dat je vervolgens op 1 oktober gewoon meer met saldo 0 begint voor het opwekken.

[ Voor 3% gewijzigd door lotje1 op 19-03-2023 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Laatst online: 12:38
lotje1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 07:29:

Immers.. met zonnepanelen zou het dan ook kunnen betekenen, dat je opbrengst van die 6 (zomer) maanden gesaldeerd wordt over de periode van die 6 maanden van dat contract en dat je vervolgens op 1 oktober gewoon meer met saldo 0 begint voor het opwekken.
Ik vermoed dat je hier helemaal gelijk in gaat krijgen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:55
Wat er NA dat vaste contract gebeurt weet niemand.
Waarom zou niemand dat weten? Ik denk dat de meeste mensen dat wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
Ik gooi hier een paar algemeenheden om de hoek, na vlug wat doorgekeken te hebben.. Als e.e.a. dubbelop is, dan mijn excuses..

Variabele contracten of vast.. Ik heb momenteel een modelcontract, dus variabel, bij Vattenfall. Ik heb zonnepanelen en blijf makkelijk binnen het plafond met alles.

Volgens een eenvoudige test van Vattenfall zou een vast contract voor mij momenteel niet interessant (genoeg) zijn.

Ik ben op dit moment ook zeker niet geïnteresseerd in een vast contract, omdat ik niet boven het plafond uitkom. Wie goed kijkt, ziet ook, dat de meeste 'vaste' contracten tot 1 september lopen of voor 6 maanden tot eventueel eind van het jaar zijn. Dus allemaal nog gekoppeld aan plafondprijzen.

Wat er NA dat vaste contract gebeurt weet niemand. Wordt je contract automatisch verlengd met een variabel tarief of een vast tarief? Voor 'grootgebruikers' zal een vast tarief voor gebruik boven het plafond aantrekkelijk kunnen zijn, omdat dit meer zekerheid biedt.

Maar we gaan natuurlijk ook de zomer in.. Dan kan een termijnbedrag aantrekkelijk lijken, maar er is een goede kans, dat dit bedrag dan gericht is op zomerverbruik, als je gasverbruik lager is. Bij de oude jaarcontracten werd een maandgemiddelde gebaseerd op jaarverbruik getoond..
Je zult dus echt voor jezelf moeten gaan rekenen, hoeveel je per maand kwijt gaat zijn bij het huidige prijsplafond en bij eventueel hogere gasprijzen na 31 december 2023 (Ik ben geen toekomstkijker, maar ik verwacht niet dat die gasprijs volgend jaar veel lager gaat zijn, noch dat de overheid nog een keer gaat compenseren)

En voor wie het nog niet zeker weet..
Ook Vattenfall heeft een voorbeeldberekening gemaakt voor hoe ze omgaan met saldering en prijsplafond

[Afbeelding]

Zoals de tabel laat zien en de tekst ook zegt.. Je hebt weliswaar 500 netto verbruik, maar je betaalt over 887 Kwh de plafondprijs en over 113 Kwh de contractprijs, omdat dit verbruik niet verrekend is saldering.
Het wordt hier niet expliciet benoemd, maar de 500 teruglevering van 2022 wordt NIET gebruikt in de saldering van het verbruik in 2023. Je krijgt hiervoor het teruglever-tarief.

En na de jaarrekening begint de nieuwe periode die duurt t/m 31 december, omdat dan het prijslafond eindigt.

Indirect zou dit dus ook kunnen betekenen, dat je met 3 contracten en 3 periodes komt te zitten.. Je huidige (model)contract, een nieuw (vast) contract van 6 maanden en welk contract je daarna ook maar krijgt voor de laatste maanden. En als je dat doortrekt, zou je dus ook met 3 periodes kunnen komen te zitten, waarin je prijsplafond- budget wordt opgeknipt.

Misschien zie ik spoken, maar een vast contract van bijvoorbeeld 1 april tot 1 oktober (6 maanden) is een contract met einddatum.. En zou derhalve een eindafrekening moeten hebben. Het zou interessant zijn om van leveranciers op papier te krijgen, hoe ze omgaan met het vaststellen van budget, eindafrekening en vervolg van deze 6-maanden contracten, of dat er een addertje onder het gras zit.
Heel raar want alles zou binnen de jaarrekening moeten vallen qua saldering je zou dus voor 500 moeten betalen en dat dan afhankelijk van het prijsplafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
Hp68 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:42:
[...]

Heel raar want alles zou binnen de jaarrekening moeten vallen qua saldering je zou dus voor 500 moeten betalen en dat dan afhankelijk van het prijsplafond
Niet zo raar als je denkt.. Dit is hoe het destijds was opgesteld : Het was vanaf het begin al duidelijk, dat de afbakening van het kalenderjaar 2023 voor het prijsplafond nadelig kon uitpakken voor zonnepaneel-houders. Minister Jetten was hier destijds van op de hoogte
https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

Overschot
Er wordt meer duidelijk over dit addertje onder het gras uit de conceptversie van de subsidieregeling bekostiging plafond energietarieven kleinverbruikers 2023 (CEK23). Daarin heeft minister Jetten de volgende passage opgenomen over de salderingsregeling voor kleinverbruikers:

‘Het volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder het prijsplafond vallen. De jaarrekening en de bijbehorende factuur beslaan niet altijd de periode van 1 januari tot en met 31 december, maar kunnen bijvoorbeeld ook een andere periode zoals van 1 april in het voorafgaande jaar tot 31 maart in het volgende jaar beslaan.

Dat is afhankelijk van de datum waarop het contract met de leverancier in werking is getreden. Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.’

Het prijsplafond geldt dus specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom dat hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt voor het prijsplafond mee te kunnen nemen naar 2023, lijkt bedrogen uit te komen. Een overschot uit 2023 kan dus voor het prijsplafond ook niet meegenomen worden naar 2024, ook al valt de jaarrekening in dit voorbeeld in april 2024.

_____________________________________________________________________________________

toevoeging : Als je de jaarrekening (zeg t/m 30 sept) in oktober krijgt, loop je hier dus ook tegenaan : Je begint na die jaarrekening met je restant budget van het plafond EN met stand 0 voor opwekken.. Dit budget + opwekking geldt dan voor de periode t/m 31 december. Dan krijg je gewoon je jaarrekening in oktober 2024 , maar voor de periode okt -dec 2023 geldt dan de opwekking van okt-dec 2023 tegenover het verbruik/restant prijsplafond van okt-dec 2023. En die verrekening zal dan pas op de jaarrekening van 2024 te zien zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door lotje1 op 19-03-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
TheBrut3 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Waarom zou niemand dat weten? Ik denk dat de meeste mensen dat wel weten.
In welke glazen bol kijk jij, die zegt wat er precies gebeurt met de energieprijzen, gaswinning in Groningen, aanbod van vaste contracten, variabele contracten en flexibele contracten?

Ik wil best wel aannames maken, maar aannames zijn voor mij geen feiten maar verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:55
lotje1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:12:
In welke glazen bol kijk jij, die zegt wat er precies gebeurt met de energieprijzen, gaswinning in Groningen, aanbod van vaste contracten, variabele contracten en flexibele contracten?

Ik wil best wel aannames maken, maar aannames zijn voor mij geen feiten maar verwachtingen.
Ik heb geen glazen bol. Na een vast contract ga je automatisch over op flexibel, daar is geen glazen bol voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
lotje1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:46:
[...]

Niet zo raar als je denkt.. Dit is hoe het destijds was opgesteld : Het was vanaf het begin al duidelijk, dat de afbakening van het kalenderjaar 2023 voor het prijsplafond nadelig kon uitpakken voor zonnepaneel-houders. Minister Jetten was hier destijds van op de hoogte

Overschot
Er wordt meer duidelijk over dit addertje onder het gras uit de conceptversie van de subsidieregeling bekostiging plafond energietarieven kleinverbruikers 2023 (CEK23). Daarin heeft minister Jetten de volgende passage opgenomen over de salderingsregeling voor kleinverbruikers:

‘Het volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder het prijsplafond vallen. De jaarrekening en de bijbehorende factuur beslaan niet altijd de periode van 1 januari tot en met 31 december, maar kunnen bijvoorbeeld ook een andere periode zoals van 1 april in het voorafgaande jaar tot 31 maart in het volgende jaar beslaan.

Dat is afhankelijk van de datum waarop het contract met de leverancier in werking is getreden. Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.’

Het prijsplafond geldt dus specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom dat hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt voor het prijsplafond mee te kunnen nemen naar 2023, lijkt bedrogen uit te komen. Een overschot uit 2023 kan dus voor het prijsplafond ook niet meegenomen worden naar 2024, ook al valt de jaarrekening in dit voorbeeld in april 2024.

_____________________________________________________________________________________

toevoeging : Als je de jaarrekening (zeg t/m 30 sept) in oktober krijgt, loop je hier dus ook tegenaan : Je begint na die jaarrekening met je restant budget van het plafond EN met stand 0 voor opwekken.. Dit budget + opwekking geldt dan voor de periode t/m 31 december. Dan krijg je gewoon je jaarrekening in oktober 2024 , maar voor de periode okt -dec 2023 geldt dan de opwekking van okt-dec 2023 tegenover het verbruik/restant prijsplafond van okt-dec 2023. En die verrekening zal dan pas op de jaarrekening van 2024 te zien zijn.
Dit snap ik en daarom ben ik van plan om mijn contract van nov-22 .. nov-23 per 1 juli te beëindigen (middels overstappen naar een vast jaarcontract). Ik kan dan volledig mijn verbruik in de eerste helft van 2023 salderen en heb dan dus geen nadeel van het prijsplafond. Ook voor de tweede helft van 2023 wek ik dan genoeg op, om onder het maximum van het prijsplafond volume te blijven.

Ik weet echter nog niet wat er met het overschot aan teruggeleverde energie van de eerste helft van 2023 gebeurd. Wordt dat dan nog weggestreept met het verbruik van 2022? Ik voldoe namelijk wel aan de eisen van het prijsplafond (alleen salderen met hetgeen in 2023 is ingevoerd). Dus met betrekking tot het prijsplafond kunnen ze niet stellen, dat het overschot van 2023 niet weggestreept mag worden met het verbruik van 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
Jojan265 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:29:
[...]

Ik weet echter nog niet wat er met het overschot aan teruggeleverde energie van de eerste helft van 2023 gebeurd. Wordt dat dan nog weggestreept met het verbruik van 2022? Ik voldoe namelijk wel aan de eisen van het prijsplafond (alleen salderen met hetgeen in 2023 is ingevoerd). Dus met betrekking tot het prijsplafond kunnen ze niet stellen, dat het overschot van 2023 niet weggestreept mag worden met het verbruik van 2022.
Als jij per 1 juli overstapt naar een vast contract, dan krijg je in principe een eindafrekening t/m juni. Let wel op, als je bij dezelfde leverancier blijft, of dit dan ook het geval is.

Je geeft aan, dat je in de eerste helft van 2023 een hogere teruglevering hebt dan afname. Dat overschot wordt dan verrekend middels de teruglever-vergoeding.

Het wordt NIET verrekend met enig verbruik van 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007

Ik krijg volgende week zonnepanelen en ben wat aan het inlezen over wat handig is voor het komende jaar maar eerlijk gezegd snap ik hier weinig van.

Waarom zou een variabel contract beter zijn dan een vast contract? De opbrengst van m'n zonnepanelen zal ongeveer gelijk zijn aan mijn verbruik dus ik ben eigenlijk wel op zoek naar een aanbieder met een vast contract voor 1 jaar (deze contracten zijn inmiddels weer beschikbaar) zodat ik over het hele jaar kan salderen.

Ook heb ik in de afgelopen weken de eerste contracten met gasprijzen van minder dan 1,30 euro per m3 langs zien komen wat ik wel een redelijke prijs vind. Zit nu meestal rond de 1,20 á 1,30 met een dynamische leverancier. Aangezien ik niet verwacht dat de gasprijzen die leveranciers betalen voor 1MW stroom nog veel gaat dalen lijkt me dit prima om een jaar vast te zetten.

Voor de duidelijkheid, na vaste contracten komt meestal een periode met een variabel tarief maar dat verteld je energieleverancier je natuurlijk, of bedoel je wat anders?

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 19-03-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
lotje1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:53:
[...]

Als jij per 1 juli overstapt naar een vast contract, dan krijg je in principe een eindafrekening t/m juni. Let wel op, als je bij dezelfde leverancier blijft, of dit dan ook het geval is.

Je geeft aan, dat je in de eerste helft van 2023 een hogere teruglevering hebt dan afname. Dat overschot wordt dan verrekend middels de teruglever-vergoeding.

Poeh het wordt steeds lastiger
Eerst was salderen toch gewoon over je hele jaarafrekening?
En er wordt ook al verschil gemaakt tussen dal en normaal bij salderen
Je ziet dadelijk door de bomen het bos niet meer, wat een gedoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
[...]

Je klinkt heel stellig (alsof je in-site informatie hebt).

Maar het klinkt niet onlogisch en dan kan ik misschien nog beter overstappen op het moment dat ik op netto 0 uitkom in 2023 (dus ca. halverwege juni). Dan heb ik ook tot 31 december waarschijnlijk netto 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
Nopheros schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:06:
[...]

Ik krijg volgende week zonnepanelen en ben wat aan het inlezen over wat handig is voor het komende jaar maar eerlijk gezegd snap ik hier weinig van.

Waarom zou een variabel contract beter zijn dan een vast contract? De opbrengst van m'n zonnepanelen zal ongeveer gelijk zijn aan mijn verbruik dus ik ben eigenlijk wel op zoek naar een aanbieder met een vast contract voor 1 jaar (deze contracten zijn inmiddels weer beschikbaar) zodat ik over het hele jaar kan salderen.

Ook heb ik in de afgelopen weken de eerste contracten met gasprijzen van minder dan 1,30 euro per m3 langs zien komen wat ik wel een redelijke prijs vind. Zit nu meestal rond de 1,20 á 1,30 met een dynamische leverancier. Aangezien ik niet verwacht dat de gasprijzen die leveranciers betalen voor 1MW stroom nog veel gaat dalen lijkt me dit prima om een jaar vast te zetten.

Voor de duidelijkheid, na vaste contracten komt meestal een periode met een variabel tarief maar dat verteld je energieleverancier je natuurlijk, of bedoel je wat anders?
Of voor jou een variabel of vast contract beter is hangt af van het contract en jouw omstandigheden.

Een variabel contract is opzegbaar zonder extra kosten, mits je 1 maand opzegtermijn hanteert.
Een vast contract is niet meer boetevrij opzegbaar. De boetebedragen zijn veranderd en nu gebaseerd op de inkomsten, die je (ex) leverancier misloopt. Gesteld wordt, dat deze op basis van contracten vooraf energie moet inkopen, die hij verwacht aan jou te leveren voor die prijs en dat de leverancier gecompenseerd moet worden als hij deze energie niet meer aan jou kan leveren.
Het boete systeem is nu vergelijkbaar met hoe overstappen van hypotheek + boete werkt.

Houdt er bij een nieuw contract rekening mee, dat er nog altijd een knip wordt gemaakt per 31 december. Alles wat in 2023 wordt opgewekt, wordt in 2023 gesaldeerd met het verbruik van dat jaar. Je neemt dus geen overproductie mee naar 2024.

Als je per 1 april 2023 overstapt / een 6 MAANDEN contract afsluit, dan loop je op 1 oktober tegen het einde van je contract aan en begin je in principe op 1 oktober met een stand 0 van opwekken en het budget voor het prijsplafond voor die 3 maanden, zoals dat wettelijk is vastgelegd..

Als je per 1 april 2023 overstapt/een nieuw JAARcontract afsluit, dan kan dat betekenen, dat je voor de maanden januari, februari en maart in 2024 niet genoeg hebt opgewekt om je verbruik te compenseren voor die drie maanden. Dan geldt het contracttarief voor dat verbruik.

Het voordeel van een vast contract is de zekerheid van tarieven voor de periode van je contract. Het nadeel is de opzeg/overstap boete.
Het voordeel van een variabel contract is de mogelijkheid tot kosteloos overstappen. Een variabel tarief betekent, dat het tarief hoger kan worden (wat een reden kan zijn om gebruik te maken van die makkelijke manier van overstappen) maar ook dat het tarief lager kan worden. het is dan afhankelijk van de prijsontwikkelingen, of dit voor iemand positief of negatief uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
lotje1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:21:
[...]

Of voor jou een variabel of vast contract beter is hangt af van het contract en jouw omstandigheden.

Een variabel contract is opzegbaar zonder extra kosten, mits je 1 maand opzegtermijn hanteert.
Een vast contract is niet meer boetevrij opzegbaar. De boetebedragen zijn veranderd en nu gebaseerd op de inkomsten, die je (ex) leverancier misloopt. Gesteld wordt, dat deze op basis van contracten vooraf energie moet inkopen, die hij verwacht aan jou te leveren voor die prijs en dat de leverancier gecompenseerd moet worden als hij deze energie niet meer aan jou kan leveren.
Het boete systeem is nu vergelijkbaar met hoe overstappen van hypotheek + boete werkt.

Houdt er bij een nieuw contract rekening mee, dat er nog altijd een knip wordt gemaakt per 31 december. Alles wat in 2023 wordt opgewekt, wordt in 2023 gesaldeerd met het verbruik van dat jaar. Je neemt dus geen overproductie mee naar 2024.

Als je per 1 april 2023 overstapt / een 6 MAANDEN contract afsluit, dan loop je op 1 oktober tegen het einde van je contract aan en begin je in principe op 1 oktober met een stand 0 van opwekken en het budget voor het prijsplafond voor die 3 maanden, zoals dat wettelijk is vastgelegd..

Als je per 1 april 2023 overstapt/een nieuw JAARcontract afsluit, dan kan dat betekenen, dat je voor de maanden januari, februari en maart in 2024 niet genoeg hebt opgewekt om je verbruik te compenseren voor die drie maanden. Dan geldt het contracttarief voor dat verbruik.

Het voordeel van een vast contract is de zekerheid van tarieven voor de periode van je contract. Het nadeel is de opzeg/overstap boete.
Het voordeel van een variabel contract is de mogelijkheid tot kosteloos overstappen. Een variabel tarief betekent, dat het tarief hoger kan worden (wat een reden kan zijn om gebruik te maken van die makkelijke manier van overstappen) maar ook dat het tarief lager kan worden. het is dan afhankelijk van de prijsontwikkelingen, of dit voor iemand positief of negatief uitpakt.
Je begon je post met "een paar algemeenheden", vandaar mijn vraag.

Het enige in je verhaal wat voor mij nieuwe informatie is is het deel over het niet kunnen meenemen van de opgewekte energie naar 2024. Als ik op 1 mei 2023 een 1 jarig contract afsluit dat kan ik mijn opgewekte stroom van aankomende zomer dus niet verrekenen met januari/februari 2024?

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 19-03-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

lotje1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:46:
[...]

Overschot

Daarom gas en elektra gescheiden houden en voor elektra afstand doen van het prijsplafond ;)

Probleem opgelost.

Edit: moet er wel bij zeggen dat je daar mogelijk alleen wat aan hebt als je meer opwekt dan verbruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
[...]

Als je op de site van Vattenfall kijkt, staat daar het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZsmDh1gqdMQqLkLYQQd4IGzFlw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0wegnKK06qRMEBnlMCIhACxV.png?f=user_large

Als ik dat letterlijk neem, dan pak ik het totale verbruik - totale teruglevering. In 2023 op 1 juli heb ik meer teruggeleverd dan verbruikt en blijft datgene wat er overblijft dus geheel voor rekening van 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
Nopheros schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Je begon je post met "een paar algemeenheden", vandaar mijn vraag.

Het enige in je verhaal wat voor mij nieuwe informatie is is het deel over het niet kunnen meenemen van de opgewekte energie naar 2024. Als ik op 1 mei 2023 een 1 jarig contract afsluit dat kan ik mijn opgewekte stroom van aankomende zomer dus niet verrekenen met januari/februari 2024?
Dat klopt.

Leveranciers moeten de opbrengsten verrekenen via de jaarrekening, maar hoe ze die opbrengst verdelen over die jaarrekening is niet expliciet opgenomen in de wet. Ze mogen dus een knip hanteren en opbrengsten van 2023 verrekenen met verbruik in 2023. (En dus een teruglever-vergoeding betalen over wat je dat jaar meer hebt teruggeleverd.)

Saldering is opgesplitst naar jaar met een saldeergrens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
Bizar dat een prijsplafond voordelig uitpakt voor de energieleverancier en negatief voor de overheid en consument... Hier in april de afrekening, dus dat betekent dure stroom die ik niet mag salderen en een paar cent terug voor elke m3 gas. Ik ben achteraf blij dat ik geen warmtepomp heb aangeschaft, want dan wordt je extra gestraft voor je duurzaamheid. Eigenlijk zou je de mogelijkheid moeten hebben om af te zien van het prijsplafond, maar dat is natuurlijk te moeilijk.

Nu zit ik voor het dilemma of ik nog even variabel moet gaan zitten, zodat ik volgend jaar niet in hetzelfde schuitje zit, want ik kan mijn goedkope zonnestroom toch niet meenemen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TwiSteD1 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:32:
Bizar dat een prijsplafond voordelig uitpakt voor de energieleverancier en negatief voor de overheid en consument... Hier in april de afrekening, dus dat betekent dure stroom die ik niet mag salderen en een paar cent terug voor elke m3 gas. Ik ben achteraf blij dat ik geen warmtepomp heb aangeschaft, want dan wordt je extra gestraft voor je duurzaamheid. Eigenlijk zou je de mogelijkheid moeten hebben om af te zien van het prijsplafond, maar dat is natuurlijk te moeilijk.

Nu zit ik voor het dilemma of ik nog even variabel moet gaan zitten, zodat ik volgend jaar niet in hetzelfde schuitje zit, want ik kan mijn goedkope zonnestroom toch niet meenemen ;(
Gewoon ervoor zorgen dat je contract gelijk loopt met het kalenderjaar, dan zit je niet meer in hetzelfde schuitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43

Een warmtepomp in combinatie met een dynamisch contract is juist erg gunstig. De warmtepomp is al veel zuiniger dan gas. En met dynamisch heb je prijzen lager zijn dan het prijsplafond, dus alle rare limieten vallen dan weg.

Dynamisch is in de winter gunstig als je per jaar minder PV opbrengst hebt dan verbruik. Heb je meer PV opbrengst dan is voorlopig de salderingsregeling nog ontzettend gunstig.

Maar goed, de installateurs kunnen het werk toch al niet aan. Dus het maakt niet veel uit als sommigen nog willen betalen voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Eigenlijk zou je de mogelijkheid moeten hebben om af te zien van het prijsplafond, maar dat is natuurlijk te moeilijk.
Dat had ik ook wel gewild ja. Ik moet ook in april de meterstanden doorgeven (gelukkig ook al gedaan begin januari) maar hoe het eruit komt te zien, ook i.c.m solar...geen idee. Ik zie het wel. Vattenfall heeft wel 75 procent van mijn (al lage) voorschotbedrag afgehaald per april.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
phicoh schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Een warmtepomp in combinatie met een dynamisch contract is juist erg gunstig. De warmtepomp is al veel zuiniger dan gas. En met dynamisch heb je prijzen lager zijn dan het prijsplafond, dus alle rare limieten vallen dan weg.

Dynamisch is in de winter gunstig als je per jaar minder PV opbrengst hebt dan verbruik. Heb je meer PV opbrengst dan is voorlopig de salderingsregeling nog ontzettend gunstig.

Maar goed, de installateurs kunnen het werk toch al niet aan. Dus het maakt niet veel uit als sommigen nog willen betalen voor gas.
Ik heb het hier voornamelijk over het feit dat je je ROI van je zonnepanelen niet haalt, omdat de overheid plotseling de regels verandert m.b.t. salderen.

Ik bel net mijn energieleverancier (Vandebron) en die zeggen dat eerst alle stroom gesaldeert wordt (ook het overschot van 2022) en dat daarna pas het prijsplafond in werking treed. Betekent dit dus dat ik voor stroom in feite geen prijsplafond heb, omdat ik netto teruglever? Het klinkt wat tegenstrijdig met de berichten die ik lees over het niet kunnen meenemen van het overschot uit 2022, heeft iemand al een eindafschrift gekregen waar dit op gespecificeerd staat? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
TwiSteD1 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:37:
Het klinkt wat tegenstrijdig met de berichten die ik lees over het niet kunnen meenemen van het overschot uit 2022,
Dat is inderdaad heel vervelend. Het is niet duidelijk waarom die rare tekst in het prijsplafond staat. Voorlopig is er geen reden om aan te nemen dat, waar het de consument aangaat, het per jaar salderen gewijzigd is. Maar zeker weten doen we dat pas als er uitspraken zijn van de geschillencommissie of van de rechter.

Uiteindelijk heeft dat weining met PV of met een warmtepomp te maken: het prijsplafond geldt maar voor 1 jaar. Dus zelfs als 2023 ungunstig zou zijn voor PV, dan verdient PV zich nog prima terug. Met dynamisch is een warmtepomp hoe dan ook gunstig (als de woning verder geschikt is natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1

Kanttekening bij de hele regeling rond het prijsplafond is wel, dat Jetten e.e.a. mogelijk/blijkbaar nog niet definitief uitgewerkt heeft.

Er zou nog een Algemene Maatregel van bestuur komen, maar die lijkt nog in de ijskast te staan. Mogelijk worden hierin dingen wel duidelijk(er). Alles, wat we nu hier bespreken is nog altijd met de kennis van dit moment.
Nu BBB met de verkiezingen zoveel terrein gewonnen heeft, kan dit ook van invloed zijn op besluitvorming. Zo ligt de salderings-afbouw ook nog bij de 1e Kamer.. En BBB zou geen voorstander zijn van die afbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:35
lotje1 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:20:
Nu BBB met de verkiezingen zoveel terrein gewonnen heeft, kan dit ook van invloed zijn op besluitvorming. Zo ligt de salderings-afbouw ook nog bij de 1e Kamer.. En BBB zou geen voorstander zijn van die afbouw.
Snelle rekensom geeft mijn BBB (17) PVDA+ GL (15) + PVDD (4) = 36 = niet genoeg voor een meerderheid want daar heb je er 38 voor nodig. Die afbouw gaat dus gewoon door tenzij er technisch iets niet in orde is. De rest is namelijk allemaal voor afbouw/afschaffing naar mijn weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:18
computerjunky schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:44:
[...]

Snelle rekensom geeft mijn BBB (17) PVDA+ GL (15) + PVDD (4) = 36 = niet genoeg voor een meerderheid want daar heb je er 38 voor nodig. Die afbouw gaat dus gewoon door tenzij er technisch iets niet in orde is. De rest is namelijk allemaal voor afbouw/afschaffing naar mijn weten.
Aangezien er ook in de 2e Kamer al wat tegengas was gekomen kan het goed dat dit er niet doorheen komt en teruggestuurd wordt naar de 2e Kamer. Ik verwacht dat trouwens niet, maar deze uitslag maakt het risico dat dat gebeurd wel wat groter.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
De gasprijs is gezakt tot onder de 40 euro per megawattuur (MWh). Dat is de laagste prijs sinds augustus 2021.
Door de zachte winter zijn de gasvoorraden van de Europese landen nog voor meer dan de helft gevuld, en dat is een stuk voller dan normaal. Daardoor hoeft er minder gas te worden ingekocht om de gasopslagen weer op te vullen voor de volgende winter.

Pagina: 1 ... 75 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden