Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:07
Dank @Kareem en @crisp.

At crisp.
Je stelling begrijp ik denk ik.
Ik wil niet gaan huilen want na het lezen van dit topic gaat mijn situatie over kleine bedragen, hiermee respect voor iedereen die voor andere verassingen komt te staan. Zeker als je leest wat voor investeringen er aan vooraf gegaan zijn.

Ik doel op dat ik dacht dat het plafond voor een jaar gold. Dat is blijkbaar niet.

Opgetelt de dag waardes van 01-01-2023 tot 14-03-2023 = 73 dagen. Dat is in in kWh 739. Alles eronder mag ik dan niet meenemen.
Stel dat ik op 30-01-2023 -> 15 kWh stroom heb verbruikt. Moet ik dan 4,30 kWh buiten het prijsplafond betalen omdat het concept document stelt dat ik die dag maar 10,70221800kWh mag verbruiken binnen het plafond [PDF - pag 22]?

2 dagen later: Mirror: https://drive.google.com/..._N0zjq9IEvJIsZZBOjnsozTgE
Energie maatschappijen hebben cijfers uit dit document gebruikt.
Daar is personeel voor aangenomen maar nu dwaal ik af.

Ik begrijp nu dus dat de waardes gebaseerd zijn op de dag van je afrekening gedeeld door het aantal dagen waar je bent in het jaar. Niet dat ik nu voor 30-01-2023 4.3kWh moet betalen met de actuele stroomprijs op dat moment.

Mijn energiemaatschappij rond in de grafieken de dagwaarde niet op 8 maar 0 decimalen naar boven af. Als je waardes naar boven afrond, maal 365 dagen maal het aantal betaalde aansluitingen, is dat ook free currency.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ND5vGJlJP6RYGcL6l79Q9u2iaDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OspubeEh3hvpDnxy3cqrWpu0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 108% gewijzigd door TweakerCarlo op 15-02-2023 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:36

Dennis1812

Amateur prutser

phicoh schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:43:
[...]
Bijv. waarom moet een auto zelfstandig 112 bellen? Het klinkt allemaal leuk
Vreselijk!
Komen zelden fatsoenlijke ritten uit. 9 van de 10x geen contact te krijgen omdat de mensen niet weten dat de auto 112 belt en de mensen buiten de auto lopen.

Of de auto belt een of andere vage centrale in India die vervolgens mij bellen met XY coördinaten (die ons systeem weer maar half snapt. Zeker in het gare indase/Engelse taaltje waar je niks van kan maken). En ze vervolgens ook niks weten behalve 50x herhalen dat het een dure Mercedes is en we daarom extra hard erheen moeten.

Dat hele systeem moeten ze er echt direct uitslopen met al die alarmcentrales erbij.
En ook van de smartwatch alsjeblieft. Zelfde drama.

"De drager van deze Apple watch is hard ten val gekomen in de buurt van coördinaat superspeed" herhaal keer 500.
Geef gewoon een telefoonnummer idiote kuthorloge.

Zo off topic meldkamer frustratie is er weer uit.

Maaruhm.. die stroomprijs.. die mag best wel een keer omlaag :P

Meer mensen last van de termijnbedrag berekening van Vattenfall?
Enerzijds zegt hij: je moet 50-150 bijbetalen.
Regel eronder: adviseer termijnbedrag €50 lager dan huidige bedrag.
Dat is best raar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
Dennis1812 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 00:12:
[...]

Vreselijk!
Komen zelden fatsoenlijke ritten uit. 9 van de 10x geen contact te krijgen omdat de mensen niet weten dat de auto 112 belt en de mensen buiten de auto lopen.
Als ie in de fik staat en ik nog kan lopen zou ik dat ook doen hoor! Waarschijnlijk vergeten men telefoon mee te nemen, oke. Ik loop weer terug. BOEM!!

Mijn oma heeft ook vattenval, hoekhuis. Normaal 250 per maand. Maandbedrag verlaagd naar 150, teruggebeld en nu is het weer 250. Ik denk dat de berekeningen zo reset zijn dat het nog ff duurt voordat het weer gaat kloppen. Ga niet mee met die lagere prijzen maar ga ook niet te hoog zitten. Lekker zelf sparen en inleveren waar nodig.

Statement:
Wie per jaar niet meer verbruikt dan dat plafond, is dan maximaal zo'n 241 euro per maand kwijt.
Note dat, dat is niet gedefineerd.
Mark heeft dat in een persconferentie gemeld maar ik kan zo de bron/persco niet vinden. Excuus voor dit statement om die reden. Alhoewel ik zeker weet dat het in een persco op RTL4 met comments door Fonds is uitgezonden. Dit zit net zo vast in men geheugen als dat ik weet waar ik was bij 9-11 alleen weet ik in dit geval niet meer welke dag het was.

[ Voor 49% gewijzigd door TweakerCarlo op 14-02-2023 04:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 03:29
Voor wie de energiemaatschappijen de schuld wil geven van de verschillende maxima, die per maand binnen het prijsplafond vallen :

https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

In dit artikel wordt e.e.a. uitgelegd over die maandbudgetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

lotje1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 05:55:
Voor wie de energiemaatschappijen de schuld wil geven van de verschillende maxima, die per maand binnen het prijsplafond vallen :

"Prijsplafond pakt voor consumenten met zonnepanelen mogelijk tóch nadelig uit"

De titel is misleidend... en zou beter kloppen als ze zeggen:

"Prijsplafond pakt voor consumenten die gedurende het jaar verhuizen of overstappen mogelijk tóch nadelig uit"

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:19
lotje1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 05:55:

Wat een onduidelijk artikel, ik weet nog steeds niet of dit nou invloed heeft op mijn jaar afrekening in september

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
@JackBol Klopt helemaal.

@President Ik weet niet wat jouw (geschatte) verbruik is en voor de berekening van plafond+budget+ rekening hangt het ervan af, hoeveel je verbruikt voor en na je jaarrekening. ik begrijp, dat jij jouw jaarrekening in september krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:06:
[...]

"Prijsplafond pakt voor consumenten die gedurende het jaar verhuizen of overstappen mogelijk tóch nadelig uit"
"De energiecrisis pakt voor consumenten sowieso slecht uit 8)7 "

Linksom of rechtsom betalen we allemaal de rekening, die miljarden voor het prijsplafond worden ook niet uit lucht betaald O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
[...]

Vreselijk!

Of de auto belt een of andere vage centrale in India die vervolgens mij bellen met XY coördinaten (die ons systeem weer maar half snapt. Zeker in het gare indase/Engelse taaltje waar je niks van kan maken). En ze vervolgens ook niks weten behalve 50x herhalen dat het een dure Mercedes is en we daarom extra hard erheen moeten.

Dat hele systeem moeten ze er echt direct uitslopen met al die alarmcentrales erbij.
En ook van de smartwatch alsjeblieft. Zelfde drama.

"De drager van deze Apple watch is hard ten val gekomen in de buurt van coördinaat superspeed" herhaal keer 500.
Geef gewoon een telefoonnummer idiote kuthorloge.

Zo off topic meldkamer frustratie is er weer uit.
Na Android 13 update vond mijn telefoon ook opeens een keer dat hij uit mn broekzak 112 moest gaan bellen 8)7 , strontirritant en vreselijk onnodig, wie bedenkt er nu zoiets, alsof jullie op de meldkamer niks beters te doen hebben. Gelukkig heb ik die onzin wel uit kunnen zetten, dus gebeurt niet nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1

Meer mensen last van de termijnbedrag berekening van Vattenfall?
Enerzijds zegt hij: je moet 50-150 bijbetalen.
Regel eronder: adviseer termijnbedrag €50 lager dan huidige bedrag.
Dat is best raar.
Ze hadden mijn termijnbedrag ook verlaagd. Het oude termijnbedrag was nog gebaseerd op levertarieven zonder het prijsplafond mee te rekenen.

Ik heb voor mijzelf een ruwe berekening gemaakt.. Bij verbruik van datum verlaging tot datum jaarrekening kwam het totaalbedrag van die lagere termijnen aardig overeen met wat ik volgens normaal verbruik bij die jaarrekening nog zou moeten betalen.

Mogelijk is bij jou eenzelfde berekening gemaakt? En ja, ik heb mijn termijn zelf weer hoger gezet, er zijn in 2023 nog wat maanden over na mijn jaarrekening

Het zou kunnen, dat het termijn-advies met een andere termijn rekent dan het voorschotbedrag.

[ Voor 5% gewijzigd door lotje1 op 14-02-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 10:33
Vandaag ook de energierekening ontvangen van Eneco. Een flinke PDF met getallen die zo weinig zeggen dat het een gevoel geeft dat je sowieso wordt belazerd. Uiteindelijk mag ik niet klagen over mijn energiekosten, maar er klopt volgens mij toch iets niet.

Volgens de Eneco app heb ik in de periode van 1 januari tot 8 februari 510kWh stroom verbruikt, met een prijsplafond vastgesteld op 467kWh. Net er overheen dus.

Als ik echter in de PDF kijk, dan staat daar het volgende:
Het prijsplafond op energie
Van 1 januari tot en met 31 december 2023 is er een prijsplafond voor stroom en gas. Deze overheidsmaatregel wordt verrekend als korting. Uw korting voor stroom is EUR 0. Dat komt omdat er geen verbruik is om de korting mee te verrekenen. Bijvoorbeeld omdat uw zonnepanelen meer hebben teruggeleverd dan dat u heeft verbruikt, of omdat u niets heeft verbruikt.
Ik heb inderdaad zonnepanelen, maar in deze periode niet meer dan 170kWh teruggeleverd. Dan verwacht ik dat over het netto verbruik het plafond wordt toegepast. Dit lijkt echter niet het geval.

Of verrekend Eneco mijn teruglevering over het gehele jaar (9 februari 2022 - 8 februari 2023), voordat men kijkt naar het prijsplafond? Over het gehele jaar heb ik namelijk meer teruggeleverd dan verbruikt (-2323kWh).

Na wat zoeken op Google las ik juist dat teruggeleverde kWh uit 2022 juist niet verrekend worden met het prijsplafond, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-05 17:50
Amras schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:11:
Vandaag ook de energierekening ontvangen van Eneco. Een flinke PDF met getallen die zo weinig zeggen dat het een gevoel geeft dat je sowieso wordt belazerd. Uiteindelijk mag ik niet klagen over mijn energiekosten, maar er klopt volgens mij toch iets niet.

Volgens de Eneco app heb ik in de periode van 1 januari tot 8 februari 510kWh stroom verbruikt, met een prijsplafond vastgesteld op 467kWh. Net er overheen dus.

Als ik echter in de PDF kijk, dan staat daar het volgende:

[...]

Ik heb inderdaad zonnepanelen, maar in deze periode niet meer dan 170kWh teruggeleverd. Dan verwacht ik dat over het netto verbruik het plafond wordt toegepast. Dit lijkt echter niet het geval.

Of verrekend Eneco mijn teruglevering over het gehele jaar (9 februari 2022 - 8 februari 2023), voordat men kijkt naar het prijsplafond? Over het gehele jaar heb ik namelijk meer teruggeleverd dan verbruikt (-2323kWh).

Na wat zoeken op Google las ik juist dat teruggeleverde kWh uit 2022 juist niet verrekend worden met het prijsplafond, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
Dat is dacht ik precies hoe de sladeringsregeling precies werkt. Je hebt totaliteit meer terruggeleverd dan gebruikt. Dat wordt verrekend.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:18
Amras schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:11:

Wettelijk gezien is er een conflict. De energiewet zegt dat salderen over een contractjaar gaat, wat bij jou niet gelijk ligt met kalanderjaar 2023. De tijdelijke wet voor het prijsplafond zegt dat ingevoerde en onttrokken energie buiten 2023 niet meegeteld mag worden. Vervolgens zijn er energiemaatschappijen en consumenten die dat ieder in hun eigen voordeel uitleggen.
Daar de tijdelijke wet voor het prijsplafond een Europees tintje heeft ben ik geneigd te zeggen dat die een hogere prioriteit heeft, echter weet je het nooit in dit land en kan het vriezen of dooien. Misschien is jouw rekening juist en mag je het overschot uit 2022 gebruiken om winter 2023 te dekken, misschien is de rekening niet juist en komt er na 13 jaar en 27 rechtszaken een correctie op iedere energierekening uit 2023. 8)7 :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lotje1
Er is een knip gemaakt in de verrekening van zonnepanelen. Alle opbrengst van 2022 wordt verrekend in 2022. Je begint in 2023 met stand 0

Als jouw opgewekte stroom van 170 Kw is opgesplitst in 50Kw in januari 2023 en 120Kw in 2022, dan wordt die 120 Kw in 2022 verrekend/gesaldeerd en die 50Kw van januari met de periode van 2023, waarover je factuur (jaar/eindafrekening) gaat.

Saldering vindt plaats voordat gekeken wordt, of je verbruik binnen het budget valt, dat voor die periode is bepaald

voorbeeld met makkelijke cijfers.. het budget voor stroom in januari is 339 KW. Is je verbruik in januari 500 en je opgewekte stroom 100, Dan blijft netto 400 verbruik over. Het budget is 339, dat wordt gefactureerd voor (maximaal) 40 eurocent. De resterende 61 KW wordt gefactureerd volgens de contractprijzen, die dan voor jou gelden.

Is je contractprijs in januari lager dan die 40 eurocent van de plafondprijzen, dan wordt het totaal voor die lagere contractprijs gefactureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Daniel. schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:20:
[...]

Dat is dacht ik precies hoe de sladeringsregeling precies werkt. Je hebt totaliteit meer terruggeleverd dan gebruikt. Dat wordt verrekend.
Klinkt ergens logisch. Toch is het vreemd dat het prijsplafond nota bene per dag wordt bepaald en dat dit dan ineens weer op jaarbasis wordt verrekend, terwijl het prijsplafond in het grootste deel niet van toepassing is.
jadjong schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:24:
[...]

Wettelijk gezien is er een conflict. De energiewet zegt dat salderen over een contractjaar gaat, wat bij jou niet gelijk ligt met kalanderjaar 2023. De tijdelijke wet voor het prijsplafond zegt dat ingevoerde en onttrokken energie buiten 2023 niet meegeteld mag worden. Vervolgens zijn er energiemaatschappijen en consumenten die dat ieder in hun eigen voordeel uitleggen.
Daar de tijdelijke wet voor het prijsplafond een Europees tintje heeft ben ik geneigd te zeggen dat die een hogere prioriteit heeft, echter weet je het nooit in dit land en kan het vriezen of dooien. Misschien is jouw rekening juist en mag je het overschot uit 2022 gebruiken om winter 2023 te dekken, misschien is de rekening niet juist en komt er na 13 jaar en 27 rechtszaken een correctie op iedere energierekening uit 2023. 8)7 :X
Eneco zal het waarschijnlijk zo gunstig mogelijk uitleggen voor zichzelf. Het is mij geen rechtzaak waard, aangezien ik netto heb verdiend op energie in het afgelopen jaar. Toch zou het Eneco sieren om het netjes te doen, zeker voor mensen die een minder gunstig netto resultaat hebben.

Wat mij dan ook nog steekt:
Heeft u een vraag?
Op eneco.nl/jaarnota vindt u meer informatie en de veel gestelde vragen. In de Eneco app en via
eneco.nl/mijn-eneco kunt u direct de belangrijkste zaken regelen voor uw nota's, zoals het bedrag van uw nota betalen, of uw termijnbedrag aanpassen. Ook kunt u er uw verbruik bekijken.
Zo'n wazige PDF sturen die voor een hoogopgeleid persoon al nauwelijks te begrijpen is en dan zo'n tekst neerzetten voor eventuele vragen. Je zou toch op z'n minst een verwijzing naar de klantenservice verwachten.
lotje1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:30:
Er is een knip gemaakt in de verrekening van zonnepanelen. Alle opbrengst van 2022 wordt verrekend in 2022. Je begint in 2023 met stand 0

Als jouw opgewekte stroom van 170 Kw is opgesplitst in 50Kw in januari 2023 en 120Kw in 2022, dan wordt die 120 Kw in 2022 verrekend/gesaldeerd en die 50Kw van januari met de periode van 2023, waarover je factuur (jaar/eindafrekening) gaat.

Saldering vindt plaats voordat gekeken wordt, of je verbruik binnen het budget valt, dat voor die periode is bepaald

voorbeeld met makkelijke cijfers.. het budget voor stroom in januari is 339 KW. Is je verbruik in januari 500 en je opgewekte stroom 100, Dan blijft netto 400 verbruik over. Het budget is 339, dat wordt gefactureerd voor (maximaal) 40 eurocent. De resterende 61 KW wordt gefactureerd volgens de contractprijzen, die dan voor jou gelden.

Is je contractprijs in januari lager dan die 40 eurocent van de plafondprijzen, dan wordt het totaal voor die lagere contractprijs gefactureerd.
Als dit waar is, dan klopt het dus niet. Die 170kWh is voor de periode 1 januari tot 8 februari, in 2022 had ik veel meer. Mijn netto verbruik is dus 510-170 = 340kWh in 2023. Dit zou allemaal binnen het prijsplafond moeten vallen. Dit lijkt dus niet verrekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lotje1
@Amras Staan al die getallen zo in de rekening of heb je e.e.a. ook uit je monitor van de panelen gehaald icm de website van je provider?

En dit is niet iets vanuit Eneco. alle providers werken met deze knip/berekening

[ Voor 27% gewijzigd door lotje1 op 14-02-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
lotje1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:41:
Staan al die getallen zo in de rekening of heb je e.e.a. ook uit je monitor van de panelen gehaald icm de website van je provider?
Eerdergenoemde getallen heb ik uit de Eneco app geplukt. Hieronder een screenshot van de rekening, die misschien meer duidelijk geeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlg_ql_Wgmwhl-k7x2Y1iSo3mJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ylB4ljaxB119VnnjVStd7Jar.png?f=fotoalbum_large

Getallen wijken iets af, maar het resultaat is hetzelfde. Er is meer verbruikt dan teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

TweakerCarlo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 03:37:
[...]

Als ie in de fik staat en ik nog kan lopen zou ik dat ook doen hoor! Waarschijnlijk vergeten men telefoon mee te nemen, oke. Ik loop weer terug. BOEM
Zeker doen! Maar dan sta je buiten. Als we er dan al uitkomen met meneer India waar je bent komt er vanzelf politie kijken

Ik zou een omstander laten bellen met de brandweer. Is veel sneller.

En met mijn post waar ik schrijf zijn al buiten is dat meestal omdat er gewoon niks is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lotje1
@Amras neem ik de getallen uit jouw overzicht, dan zie ik het volgende :

verbruik = 263 + 192 = 455
teruglevering = 43 + 106 = 149

het budget van januari is 339
het budget van 1 t/m 8 februari is gem 80 (totaal budget feb = 280 /28 = gem 10Kw per dag)
Dat zou een totaal van 419 Kw geven (een kleine afwijking voor die 80 van februari daargelaten)

Dan kan het zijn, dat 455 hier het netto verbruik is (dus na saldering van die 149)
en dan zou er ong. 36 KW overblijven boven dat budget.

De rekening voor die getallen zou dan 455 x 40ct* zijn = 182 euro +36x de prijs in je contract.

*.. als je contractprijs lager ligt dan de plafondprijs, wordt die prijs gebruikt voor de factuur.

Het gaat er hier niet om, of je meer gebruikt dan teruglevert, de kosten zitten in het netto meer gebruiken, dan het budget aangeeft voor die periode

[ Voor 10% gewijzigd door lotje1 op 14-02-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
lotje1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:04:
neem ik de getallen uit jouw overzicht, dan zie ik het volgende :

verbruik = 263 + 192 = 455
teruglevering = 43 + 106 = 149

het budget van januari is 339
het budget van 1 t/m 8 februari is gem 80 totaal budget feb = 280 /28 = gem 10Kw per dag)
Dat zou een totaal van 419 Kw geven (een kleine afwijking voor die 80 van februari daargelaten)

Dan kan het zijn, dat 455 hier het netto verbruik is (dus na saldering van die 149)
en dan zou er ong. 36 KW overblijven boven dat budget.

De rekening voor die getallen zou dan 455 x 40ct* zijn = 182 euro +36x de prijs in je contract.

*.. als je contractprijs lager ligt dan de plafondprijs, wordt die prijs gebruikt voor de factuur.
Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoedens. Ik ga contact opnemen met Eneco. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:35
In verband met overstappen zit ik ons gas m3 verbruik volgens Shell Energy te vergelijken met het prijsplafond. Nu valt het me op dat Shell met twee verschillende waardes lijkt te werken:

3.522 per 1/2 -/- 3.349 per 6/1 = 173m3 verbruikt volgens de meterstanden in de Shell portal.

Als ik echter naar hun energie rapportage kijk geven ze aan dat we 177m3 verbruikt hebben in januari. Een delta van 4m3 dus.

Mis ik iets of zal er gewoon iets van timing verschil tussenzitten? De 3.349m3 sluit in ieder geval aan met de eindnota van vorige leverancier.

We zitten erg dicht op het plafond verbruik, dus elke m3 telt :+

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
@Amras Kijk sowieso je hele rekening goed na. Ik kreeg mijn afrekening van Eneco vorig jaar en een paar weken geleden een correctie op die afrekening. Mogelijk geldt dit ook voor jou en loopt de software bij Eneco niet altijd zuiver in de berekeningen.
Dit soort tools heeft over het algemeen iets meer tijd nodig voor ontwikkelen/bouwen/ testen/implementeren dan ze nu hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
@VidaR-9 volgens mij hadden meer mensen een soort ver-rekeningsfactor in de rekening staan. Maar dit kan ook puur een kwestie zijn van correctie/afronding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Die eneco app heb je ook bar weinig aan, geeft alles nog in bruto prijzen aan.

Geluk dat mijn meter nog 'iets' in december heeft doorgegeven (die lijkt echt alleen maar 1x per 3-4 maanden gasstanden door te geven), anders zag ik de bui al hangen en ging eneco mijn 2023 gasverbruik fijn verspreiden over 2022 (a 4 euro / m3).

Gelukkig vorig jaar al hele sheet gemaakt om alles na te rekenen, nu nog 2 weekjes wachten voor de afrekening (elke dag staat er wel nu iets anders bij melding bijbetalen/terugkrijgen, sta nu op 900 euro bijbetalen)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
@SinergyX

Als je de meterstanden bekijkt bij verbruik, dan zou je bij mijn weten per maand/week/dag het verbruik van gas moeten kunnen zien. Maak voor jezelf een schatting, De termijnen van de laatste maanden hebben mogelijk allemaal geen rekening gehouden met plafondprijzen, maar het kan nooit kwaad om van te voren te weten, wat je kunt verwachten. Als er dan een fout in de berekening zit, dan zie je die in elk geval zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
lotje1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:13:
@Amras Kijk sowieso je hele rekening goed na. Ik kreeg mijn afrekening van Eneco vorig jaar en een paar weken geleden een correctie op die afrekening. Mogelijk geldt dit ook voor jou en loopt de software bij Eneco niet altijd zuiver in de berekeningen.
Dit soort tools heeft over het algemeen iets meer tijd nodig voor ontwikkelen/bouwen/ testen/implementeren dan ze nu hebben gekregen.
Gelijk even contact gezocht met Eneco. Mayke van de klantenservice geeft aan dat saldering over het hele jaar eerst wordt toegepast en vervolgens wordt er gekeken of er nog korting moet worden gegeven.
Mayke
Ik moet even een berekening maken hiervoor, het kan te maken hebben met het salderen. De saldering vind op de jaarnota plaats, dit gebeurd voor de berekening van de korting. Dus het kan zijn dat het totaal geleverde over het gehele verbruiksjaar meer is geweest dan het verbruik van het net. En dat hierdoor er geen korting is verrekend

dinsdag 14 februari 2023 10:16
Heb je een momentje voor mij dat ik dit even kan berekenen op basis van deze foto?

dinsdag 14 februari 2023 10:16
Klant
Ja prima, geen probleem. Wat ik echter heb begrepen is dat de teruglevering van 2022 niet zou moeten meetellen voor het prijsplafond.
dinsdag 14 februari 2023 10:17
Mayke
Nou dat is niet het geval hoor! :) De teruglevering in hetzelfde verbruiksjaar word hier in meegenomen!

dinsdag 14 februari 2023 10:18
Klant
Heb je hier een bron van? Zoals ik het begrepen heb, wordt de periode in 2023 apart berekend. Teruglevering in 2022 zou niet verrekend moeten worden met het prijsplafond.

dinsdag 14 februari 2023 10:20
Mayke
Enkel de korting word apart gegeven betreft januari tot in dit geval 08-02. De saldering word als eerst uitgevoerd net zoals voorheen. Dus eerst word het teruggeleverde weggestreept en over het overige word dan de korting verrekend vanaf 01-01
Dit lijkt dus niet overeen te komen met jouw eerdere uitspraak dat het terugleveren van 2022 niet mee zou moeten tellen. Of heb ik jou verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34
Proton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:12:
[...]
NOx uitstoot is ook uitstoot. Vind ik.
Uiteraard, maar volgens sommige definities is uitstoot wat er uit de uitlaat komt.
[...]
Meh. In het kleinere segment is 20 kWh genoeg, dat is tegenwoordig zwaar noch groot. Met de elektromotor erbij ongeveer vergelijkbaar met gevulde benzinetank (waar je inderdaad verder mee komt), motor, versnellingsbak, uitlaat, katalysator etc. Maar 20 kWh is in de perceptie te weinig.
[...]
De realiteit is dat per kg auto, en die tellen bij de kleintjes het zwaarst, je minder ver komt met een elektrische. Bovendien is er de prijs: batterijen zijn duurder dan een lege tank, en een elektromotor niet goedkoper dan een benzinemotor. Het is met name op punt van dat laatste dat die geruchten de ronde doen: op een auto van 10-15k zit er geen marge om die batterijen van te betalen.

Eea kan natuurlijk nog veranderen door verdere prijsdaling van batterijen. Vooralsnog is een e-auto automatisch buiten budget voor een groot deel van de kopers, en daarmee een problematisch segment.
Dat ben ik met je eens, dat zou een goed idee zijn.
Dan hoeven de parkeervakken ook niet groter (in mijn gemeente is daar nu weer gedoe over...)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
Amras schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:30:
[...]

Gelijk even contact gezocht met Eneco. Mayke van de klantenservice geeft aan dat saldering over het hele jaar eerst wordt toegepast en vervolgens wordt er gekeken of er nog korting moet worden gegeven.

[...]

Dit lijkt dus niet overeen te komen met jouw eerdere uitspraak dat het terugleveren van 2022 niet mee zou moeten tellen. Of heb ik jou verkeerd begrepen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itHW9-2UXgZqiCzr32X1kokn2KA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UzdP33gOCnf29D2OO1SI0FOy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:28
Eind maart krijgen we onze nieuwbouwwoning opgeleverd.
Installatie bestaat uit 9x 320 (2880 Wp) ZuidWest + 10x 395 (3950 Wp) ZuidOost. Hoeveel zal dat op jaarbasis opwekken? Ruwe schatting 5800 kWh ?

We krijgen een bodemwarmtepomp, geen idee wat het verbruik daarvan zal zijn. Ruwe schatting 3000 kWh ?
Eigen verbruik zal iets van 2500 kWh schat ik in. Bij elkaar is dat 5500 kWh, tegenover een opwek van 5800 kWh. Voor die 300 kWh maakt het vrij weinig uit welke leverancier ik neem denk ik? Of maak ik ergens een denk/reken fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Wat is het toch een zooitje met alle regels en wetten en geldwolven. Kan niet wachten tot ons drinkwater geprivatiseerd wordt... |:( 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ArcticWolf schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:07:
[...]

Linksom of rechtsom betalen we allemaal de rekening, die miljarden voor het prijsplafond worden ook niet uit lucht betaald O-)
Ik heb zelfs het idee dat het duurder gaat zijn. Want als de prijzen boven het prijsplafond zitten hoef je toch niet te vergelijken en de goedkoopste te nemen als consument en als bedrijf hoef je minder te concurreren op prijs.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amras
Ja dat zou je verwachten. Duidelijke berekening die aansluit bij je eerdere berichten. Hoe kan het dan dat Eneco een andere strategie hanteert?

De eerste vraag is natuurlijk wat de wettelijke uitleg van dit verhaal is. Is de aanpak die Eneco kiest conform de regelgeving? Of is deze dermate vaag dat Eneco de voor hen meest gunstige uitleg kiest? Hier zal ik eens verder naar kijken.

De vervolgvraag is wat ik er mee ga doen, mocht Eneco inderdaad buiten de lijntjes kleuren. De klantenservice lijkt overtuigd van het gelijk van Eneco, dus daar schiet ik weinig mee op. Een klacht indienen is misschien een eerste stap.

Dank nogmaals voor je input, wordt gewaardeerd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47
c-nan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:35:
Installatie bestaat uit 9x 320 (2880 Wp) ZuidWest + 10x 395 (3950 Wp) ZuidOost. Hoeveel zal dat op jaarbasis opwekken? Ruwe schatting 5800 kWh ?

We krijgen een bodemwarmtepomp, geen idee wat het verbruik daarvan zal zijn. Ruwe schatting 3000 kWh ?
Eigen verbruik zal iets van 2500 kWh schat ik in. Bij elkaar is dat 5500 kWh, tegenover een opwek van 5800 kWh. Voor die 300 kWh maakt het vrij weinig uit welke leverancier ik neem denk ik? Of maak ik ergens een denk/reken fout?
Dit is hier off-topic eigenlijk. Ik vind jouw getallen redelijke schattingen. Is lastig te zeggen op afstand zonder verdere informatie. Na een jaar weet je het ongeveer wel. Kijk, als je toch ineens een 1000 kWh overschot hebt, dan kun je daar op zich een paar honderd euro aan verdienen. Voor 300 kWh in de plus of in de min, dan maakt het allemaal weinig uit inderdaad. Je kan in ieder geval denk ik altijd beter kiezen voor de leverancier met de beste TLV. Ter beloning van de goede tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

lotje1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:21:
@SinergyX

Als je de meterstanden bekijkt bij verbruik, dan zou je bij mijn weten per maand/week/dag het verbruik van gas moeten kunnen zien. Maak voor jezelf een schatting, De termijnen van de laatste maanden hebben mogelijk allemaal geen rekening gehouden met plafondprijzen, maar het kan nooit kwaad om van te voren te weten, wat je kunt verwachten. Als er dan een fout in de berekening zit, dan zie je die in elk geval zelf ook.
Daar zit beetje het probleem, je kan het verbruik downloaden via mijn eneco (website), maar onder kopje 'Geschat?' staat bij gas vrijwel het hele jaar Y, op slechts paar dagen niet. Ik was in de veronderstelling dat zo'n apparaat ondanks geen doorzending, wel zelf dit zou bijhouden, of ze hebben het bij eneco niet helemaal op orde.

Gaat mij ook niet om plafond, daar heb ik al op berekend, maar om hoe ze dus die 'geschatte' verbruiken gaan wegzetten. Ik draai per jaar ~300m3 max, maar draai nu zo'n 250m3 per maand, eind van de maand zou ik (mits het koud blijft) dus op zo'n 500m3 extra komen voor 2023 (dus plafond). Maar als alles geschat is en ze gooien deze 500m3 'gemiddeld' over de contractsperiode, komt dus gros van de 500m3 in 2022 te liggen (gemiddeld seizoensverbruik).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 11:25
c-nan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:35:

Nou vooruit, voor 1 keer dan. Bij Thomas Berger kan je je opbrengst berekenen

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 11:25
Dit staat nu op mijn Vattenfall:
We hebben je termijnbedrag verlaagd
De overheid heeft ons gevraagd je termijnbedrag te verlagen. Dit komt door het prijsplafond en onze lagere tarieven. Je ontvangt hier in februari persoonlijk bericht over. Vanaf 1 maart kun je weer een termijnbedragadvies aanvragen.
Mijn termijnbedrag is nog steeds hetzelfde, maar ik had het zelf al in januari laten verlagen.

Is het bij anderen wel (automatisch) verlaagd? Wel opmerkelijk dat ze de nieuwe tarieven nog niet kenbaar hebben gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
En prompt ontvang ik een mail van Vattenfall met de nieuwe tarieven :+

Daarin staat dat ik alsnog mijn termijnbedrag moet verhogen...terwijl de tarieven per 1 april gaan dalen... :O

Enkel van € 0,765676 naar € 0,480721 per kWh
Gas van € 2,865038 naar € 1,830730 per m3

Ze zitten nog steeds boven het plafond, dus verandert er in mijn geval niet veel...

[ Voor 43% gewijzigd door Lassy op 14-02-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:20

_Apache_

For life.

Bij Vandebron lijkt de daling van vooral de kWh prijs goed ingezet te zijn.

Dit zijn tarieven van een bestaande klant.

Nieuwe tarieven per 1 apr

Totaalprijs kWh : 41,2c/kWh
Opgebouwd door :
enkel tarief : 28,8c
normaal tarief : 33,0c / kWh
dal tarief : 26,2c
vaste levering per dag : 20,5c
energiebelasting per kWh : 15,2c
vermindering energiebelasting per dag -1,635eu / dag

Voorgaande tarieven

Totaalprijs kWh : 67,7c/kWh
Opgebouwd door :
enkel tarief : 60,5c
normaal tarief : 68,2c / kWh
dal tarief : 52,2c
vaste levering per dag : 20,5c
energiebelasting per kWh : 15,2c
vermindering energiebelasting per dag -1,635eu / dag

Praktisch een halvering van de kale tarieven voor de elektra. :)

Gas gaat van 2,77eu/kuub naar 1,77eu/kuub.
Jammer dat 90% van m'n verbruik in dat hoge tarief zat, weinig aan te doen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
Ik zit nu ook even te kijken naar de berekeningen in de prijsopbouw van Vattenfall, maar volgens mij doen ze iets verkeerd:
Totaal variabele leveringskosten enkeltarief (0 - 10.000 kWh)
2.668 kWh * € 0,765676 per kWh = € 2.042,82

Vergoeding prijsplafond Stroom (0 - 2.900 kWh)
2.220 kWh * € -0,365676 per kWh (€ 0,765676 - € 0,400000) = € -811,80
Waar komt die 2.200 kWh vandaan? Dat zou toch ook 2668 kWh moeten zijn?

Bij Gas staat eenzelfde soort fout:
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m³)
1.130 m³ * € 2,865038 per m³ = € 3.237,49

Vergoeding prijsplafond Gas (0 - 1.200 m³)
830 m³ * € -1,415038 per m³ (€ 2,865038 - € 1,450000) = € -1.174,48
Die 830 m³ zou toch 1.130 m³ moeten zijn?

EDIT:

Het lijkt erop dat de verbruiken voor het plafond de totalen van gebruiken zijn van de maanden totdat mijn contract eindigt (november)...

[ Voor 10% gewijzigd door Lassy op 14-02-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
VandeBron biedt nu ook jaarcontracten aan.

Vast:
De leverprijs per kWh voor normaaltarief is € 0,58603 en voor daltarief € 0,47209.
Variabel:
De leverprijs per kWh voor normaaltarief is € 0,48841 en voor daltarief € 0,41389.

Het lijkt erop dat er flink misbruik van gemaakt wordt door klanten die voor zekerheid willen gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-03 07:17
Lassy schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:56:
Ik zit nu ook even te kijken naar de berekeningen in de prijsopbouw van Vattenfall, maar volgens mij doen ze iets verkeerd:

[...]

Waar komt die 2.200 kWh vandaan? Dat zou toch ook 2668 kWh moeten zijn?

Bij Gas staat eenzelfde soort fout:

[...]

Die 830 m³ zou toch 1.130 m³ moeten zijn?
EDIT: laat maar, niet goed gelezen :)

[ Voor 5% gewijzigd door joriannn op 14-02-2023 14:22 . Reden: Verkeerd gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:22
@Lassy denk dat de berekende m3 en kWh deelverbruik zijn, per 1 april dalen je prijzen, dus je getoonde berekening is niet voor heel je verbruiksperiode, maar af 1e april. En hebben ze je jaarverbruik in nieuwe tarief periode geschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
dinandus schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:37:
@Lassy denk dat de berekende m3 en kWh deelverbruik zijn, per 1 april dalen je prijzen, dus je getoonde berekening is niet voor heel je verbruiksperiode, maar af 1e april. En hebben ze je jaarverbruik in nieuwe tarief periode geschat.
Nee, de berekening waar ik het over heb is die nog van januari. Het verbruik voor het plafond is gebaseerd op de maanden tot einde contract (november), dus niet het hele jaar, wat ook logisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahikoo
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:37
Mijn vriendin en ik krijgen op 12 april de sleutel van ons nieuwe huis. Gezien de daling in de tarieven van zo goed als alle leveranciers lijkt het ons verstandig om de aanvraag voor gas/elektriciteit nog even uit te stellen. Hoe lang kunnen wij hiermee wachten, is tot 6 weken voor de overdracht nog voldoende tijd? Momenteel overwegen wij Engie door de hoge TLV en de overproductie die we verwachten (verwachte opbrengst van 2900 kWh, verbruik van 2400 kWh).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 06:48
Ahikoo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:55:
Mijn vriendin en ik krijgen op 12 april de sleutel van ons nieuwe huis. Gezien de daling in de tarieven van zo goed als alle leveranciers lijkt het ons verstandig om de aanvraag voor gas/elektriciteit nog even uit te stellen. Hoe lang kunnen wij hiermee wachten, is tot 6 weken voor de overdracht nog voldoende tijd? Momenteel overwegen wij Engie door de hoge TLV en de overproductie die we verwachten (verwachte opbrengst van 2900 kWh, verbruik van 2400 kWh).
Als het je om een TLV te doen is, wil je dus geen lage maar hoge tarieven en volgens jouw theorie moet je dus zsm wat afsluiten ipv wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:16
Vereniging Eigen Huis heeft er vertrouwen in en organiseert weer een collectieve inkoopactie:
https://www.eigenhuis.nl/diensten/collectieve-inkoop-energie
Vandaag ook een email ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
JackBol schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:06:

En nog voor een veel grotere groep: consumenten die in het loop van het jaar hun jaarafrekening krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Volgens mij is niemand slechter af dan zonder prijsplafond (afgezien van de lastenverzwaring om het te betalen, al kun je aanvoeren dat die planbaarheid ook een voordeel is)(en het vreemde inkoopgedrag van de grote energieclubs).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahikoo
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:37
padoempats schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:28:
[...]

Als het je om een TLV te doen is, wil je dus geen lage maar hoge tarieven en volgens jouw theorie moet je dus zsm wat afsluiten ipv wachten.
Goed punt! Nu hopen dat ze de TLV niet flink verlagen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camillus
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-05 08:01
In maart gaat ons Shell contract aflopen. Ik heb zojuist het nieuwe aanbod gekregen waar ik binnen 14 dagen nog op kan reageren. Ligt het nou aan mij of is dit een ontzettend slecht (duur) aanbod? Op basis van Normaal 2000 kwh, dal 1000 en 1350 m3 gas. €227 inclusief prijsplafond per maand.

Enkeltarief € 0,67959 per kWh
Normaaltarief € 0,72439 per kWh
Daltarief € 0,63829 per kWh
Gastarief € 2,40490 per m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-12-2024
camillus schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:16:
In maart gaat ons Shell contract aflopen. Ik heb zojuist het nieuwe aanbod gekregen waar ik binnen 14 dagen nog op kan reageren. Ligt het nou aan mij of is dit een ontzettend slecht (duur) aanbod? Op basis van Normaal 2000 kwh, dal 1000 en 1350 m3 gas. €227 inclusief prijsplafond per maand.

Ligt niet aan jou. Is hartstikke duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
camillus schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:16:

Oversluiten. Er zijn inmiddels wel wat partijen die rond het prijsplafond zitten. Volgend jaar januari is het prijsplafond voorbij en betaal je de volle mep. Oversluiten op het moment dat het contract overgaat en merk je er ook niets van wat betreft prijsplafond quota op die dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camillus
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-05 08:01
padoempats schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:48:
[...]

Oversluiten. Er zijn inmiddels wel wat partijen die rond het prijsplafond zitten. Volgend jaar januari is het prijsplafond voorbij en betaal je de volle mep. Oversluiten op het moment dat het contract overgaat en merk je er ook niets van wat betreft prijsplafond quota op die dag
Dankjewel! Nog bepaalde aanraders? BudgetEnergie of ANWB zien er op het moment wel oké uit qua prijzen. In maart afgelopen jaar voor het eerst huiseigenaar geworden dus het is allemaal nogal nieuw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
padoempats schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:48:
[...]
Die "volle mep" zou zonder prijsplafond dan evengoed lager kunnen zijn dan de prijzen welke energieleveranciers nu vragen bovenop het prijsplafond. Er is voor een energieleverancier welke van het prijsplafond kan genieten nu geen enkele incentive om daar onder te gaan. Klanten moeten er toch niet bij stilstaan. Je ziet ook dat in landen zonder prijsplafond de prijs van variabele contracten (en zelfs voor een vast contract met een looptijd van 2 jaar) onder deze van het NL prijsplafond zitten.
En waarom zou de prijs van de energiecomponent in NL hoger moeten liggen dan in de omringende landen?

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 15-02-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
IvoB2 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:23:
[...]

Die "volle mep" zou zonder prijsplafond dan evengoed lager kunnen zijn dan de prijzen welke energieleveranciers nu vragen bovenop het prijsplafond. Er is voor een energieleverancier welke van het prijsplafond kan genieten nu geen enkele incentive om daar onder te gaan. Klanten moeten er toch niet bij stilstaan. Je ziet ook dat in landen zonder prijsplafond de prijs van variabele contracten onder deze van het NL prijsplafond zitten.
"Geen enkele incentive" is zwaar overdreven. 50% van de huishoudens gaan over het plafond heen dus hebben direct last van de hogere prijzen. Zelf voor diegene die eronder zitten is er een incentive omdat er aanbieders zijn die onder het prijsplafond zijn en het ook voor hen goedkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
padoempats schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:26:
[...]

"Geen enkele incentive" is zwaar overdreven. 50% van de huishoudens gaan over het plafond heen dus hebben direct last van de hogere prijzen. Zelf voor diegene die eronder zitten is er een incentive omdat er aanbieders zijn die onder het prijsplafond zijn en het ook voor hen goedkoper kan.
Wat houdt die huishoudens dan tegen om een energiecontract af te sluiten onder het prijsplafond?
Als het prijsplafond er niet toe doet zal, voor wie over een glazen bol beschikt, de volle mep dan toch niet anders zijn dan nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
IvoB2 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:42:
[...]

Wat houdt die huishoudens dan tegen om een energiecontract af te sluiten onder het prijsplafond?
Als het prijsplafond er niet toe doet zal, voor wie over een glazen bol beschikt, de volle mep dan toch niet anders zijn dan nu?
De markt werkt gewoon niet goed. Dat deed hij ook al niet voordat het prijsplafond bestond. Zo'n 40% van de huishoudens stapt nooit of vrijwel nooit over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCdWcqiJgAhkS59iFy2Ja00wOPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9jUTXkwjpObnNhZOsl4gJ32X.png?f=fotoalbum_large

En met zo weinig mensen die overwegen over te stappen gaat het ook nooit wat worden met echte prijsconcurrentie. (Bron: ACM Energiemonitor 2022)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

henkebek schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:01:
[...]

De markt werkt gewoon niet goed. Dat deed hij ook al niet voordat het prijsplafond bestond. Zo'n 40% van de huishoudens stapt nooit of vrijwel nooit over.

[Afbeelding]

En met zo weinig mensen die overwegen over te stappen gaat het ook nooit wat worden met echte prijsconcurrentie. (Bron: ACM Energiemonitor 2022)
Dat hele overstapcircus is toch ook gewoon een verschrikking? Ik ben er 1 keer ingetuind, en toen kwamen er toch allerlei addertjes onder het gras vandaan en ben ik maar weer snel teruggegaan naar mijn vorige vertrouwde leverancier. Een eerste levensbehoefte zou eigenlijk sowieso niet aan de markt overgelaten moeten worden.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-05 12:02
crisp schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:06:
Dat hele overstapcircus is toch ook gewoon een verschrikking? Ik ben er 1 keer ingetuind, en toen kwamen er toch allerlei addertjes onder het gras vandaan en ben ik maar weer snel teruggegaan naar mijn vorige vertrouwde leverancier. Een eerste levensbehoefte zou eigenlijk sowieso niet aan de markt overgelaten moeten worden.
Hoewel de marktwerking van energie verre van ideaal is, lijkt me dit geen goed argument. Dan zouden alle makelaars, aannemers, etc. genationaliseerd moeten worden.

Ik sluit toch liever een nieuw energiecontract af dan dat ik een keuken laat installeren. Om maar niet te spreken over het kopen van een huis, of een forse verbouwing.

Mijn vorige leverancier wilde vanaf januari 80 cent/kWh. En met een all-electric huis loopt dat al snel in de papieren. Bij mijn huidige leverancier heb ik voor januari gemiddeld 32 cent/kWh betaald.

Voor dat soort verschillen ben in wel bereid om me te verdiepen in de huidige energiemarkt. Of het nu leuk is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
henkebek schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:01:
[...]

Dat ligt dan niet aan de markt maar aan, om wat voor reden dan ook, onwetende, luie of angstige consumenten.
Wanneer je voor hetzelfde product altijd gaat shoppen bij de duurste detailhandelaar en niet bij de supermarkt moet je ook niet gaan klagen dat de markt te duur is en de prijs van de pot gerukt is.
De markt volgt gewoon vraag en aanbod. Als er geen actieve vraag is naar lagere prijzen zal de markt die ook niet gaan aanbieden.
Prijsvergelijkingen vraagt inderdaad ook wat inspanningen van de consument. Wanneer je de markt wil uitschakelen en alles op een presenteerbaaldje wenst aangeboden te krijgen ga je in dd meeste gevallen eerder duurdere dan goedkopere prijzen betalen.
Stroom is gewoon stroom hoor. Of je die nu betrekt bij leverancier A aan prijs x of bij leverancier B aan prijs y hangt van de consument af. Het is doorgaans hetzelfde product tegen een andere prijs.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 15-02-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34
[...]

Helemaal eens met het laatste, we hebben gemiddeld een van de hoogste tarieven in Europa. Cui bono? Wij niet iig. Het zou geen hobby hoeven zijn het allemaal bij te houden zo, ik en de meesten met mij hebben het druk zat.

Maar dat neemt niet weg dat overstappen wel loont (loonde?): doorgaans kreeg je als nieuwe klant voordeeltjes en tarieven die je als bestaande klant niet kreeg. Weinig aanbieders deden aan blijf-bonussen, en dat waren altijd de toko's die toch al duur waren.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
IvoB2 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:42:
[...]

Tal van redenen, zoals onwetendheid, geen zin om te doen, teveel gedoe, overal is het toch duur.

Maar je had het over 'incentive', die is er wel degelijk zoals ik aangaf. Ook voor de periode van prijsplafond of hoge prijzen bleven grote groepen mensen zitten bij de aanbieder ook al waren ze elders beter af (prijstechnisch gezien dan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
[...]

Laten we voedsel weer op de bon doen en laten verzorgen door de overheid. Gaat helemaal goed komen.

Maar waarom is het een verschrikking? Een webformulier is in 30 seconden ingevuld en de rest gaat vanzelf. Ik stap al sinds ik mij kan herinneren elk jaar over en het is altijd goed gegaan

[ Voor 15% gewijzigd door padoempats op 15-02-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Amras schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:38:
[...]

Ja dat zou je verwachten. Duidelijke berekening die aansluit bij je eerdere berichten. Hoe kan het dan dat Eneco een andere strategie hanteert?

De eerste vraag is natuurlijk wat de wettelijke uitleg van dit verhaal is. Is de aanpak die Eneco kiest conform de regelgeving? Of is deze dermate vaag dat Eneco de voor hen meest gunstige uitleg kiest? Hier zal ik eens verder naar kijken.

De vervolgvraag is wat ik er mee ga doen, mocht Eneco inderdaad buiten de lijntjes kleuren. De klantenservice lijkt overtuigd van het gelijk van Eneco, dus daar schiet ik weinig mee op. Een klacht indienen is misschien een eerste stap.

Dank nogmaals voor je input, wordt gewaardeerd. :)
Het is toch juist voor jou voordelig? Je saldeert volledig over de 365 dagen binnen je contractjaar, zoals het hoort, en niet over een kalender jaar. Dit jaar ga je ook weer opwekken en dek je volledig alles af voor de laaste 10/11 maanden.

Greenchoice is juist degene die je bepiepelt als je eind maart je afrekening krijgt en dus niks aan je zonuren van zomer 2023 hebt, terwijl dat wel zo zou moeten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

padoempats schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:17:
[...]

Laten we voedsel weer op de bon doen en laten verzorgen door de overheid. Gaat helemaal goed komen.
Dat is natuurlijk een gigantische stropop...
Maar waarom is het een verschrikking? Een webformulier is in 30 seconden ingevuld en de rest gaat vanzelf. Ik stap al sinds ik mij kan herinneren elk jaar over en het is altijd goed gegaan
Ik heb zoals gezegd een slechte ervaring nav colportatie (Nederlandse Energie Maatschappij als ik het me goed herinner) waarbij we valselijk voorgelicht waren en uiteindelijk duurder uit waren.

Dat is namelijk ook een kenmerk van 'de markt'; cowboys die het niet zo nauw nemen met de regels, ondoorzichtige beprijzing (zie je nu bijvoorbeeld ook mbt terugleveringsvergoedingen en saldering), risico van omvallen, slechte klantenservice etc. Bij een race naar de bodem sneuvelen bepaalde waarden en normen.

En dan nog de keuze tussen vast, variabel of dynamisch. Het verwordt zo ook steeds meer tot een loterij waarbij je een glazen bol nodig hebt om de juiste keuze te maken. Ik heb daar geen tijd voor, geen zin in en krijg er stress van. Dan betaal ik maar wat meer...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

TweakerCarlo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:43:
Stel dat ik op 30-01-2023 -> 15 kWh stroom heb verbruikt. Moet ik dan 4,30 kWh buiten het prijsplafond betalen omdat het concept document stelt dat ik die dag maar 10,70221800kWh mag verbruiken binnen het plafond ?
Dit vraag je je nog af of was dit nu wel duidelijk?

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
Kareem schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:33:
[...]

Dit vraag je je nog af of was dit nu wel duidelijk?
Het is duidelijk. Het gaat over het afreken moment blijkt.
Leuker vind ik dat in die PDF de laatste 2 decimalen altijd 0 zijn. Gebruik ze dan niet!
Sterkte gewenst aan iedereen (met lage getallen) die dacht te bezuinigen, daardoor afgelopen winter in de kou zat en nu een lager plafond toegewezen krijgen.

2023 -> Do you remember ♪ This freaking cold December, van Januarie tot Maart, remember:
https://www.youtube.com/w...nnel=EarthWindandFireVEVO

[ Voor 28% gewijzigd door TweakerCarlo op 15-02-2023 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@TweakerCarlo

Kijk bijvoorbeeld eens op deze site naar de quota welke er pér maand gesteld zijn (door de NL overheid). Salderen van kWh's moet overigens sowieso gebeuren binnen het contractjaar en niet volgens een kalenderjaar.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
Will_M schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:51:
@TweakerCarlo

Kijk bijvoorbeeld eens op deze site naar de quota welke er pér maand gesteld zijn (door de NL overheid). Salderen van kWh's moet overigens sowieso binnen het contractjaar en niet volgens een kalenderjaar.
Dank! Is die grafiek niet gebaseerd op data uit een concept PDF die eerder ik deelde?
TweakerCarlo in "Help! De energierekening - kroegtopic"

Dit is meteen de reden dat ik niet mag klagen omdat mijn situatie gaat over kleingeld.

Als iemand in maximaal 25 woorden kan uitleggen hoe het nu echt zit en die uitleg (waarheid-op-dat-moment) in welke search-result dan ook bovenaan krijgt is mijn vraag beantwoord.

Als je er 40 woorden voor nodig hebt begrijp ik dat ook wel hoor. |:( O-)

[ Voor 22% gewijzigd door TweakerCarlo op 15-02-2023 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

crisp schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:21:
[...]

[...]

Ik heb zoals gezegd een slechte ervaring nav colportatie (Nederlandse Energie Maatschappij als ik het me goed herinner) waarbij we valselijk voorgelicht waren en uiteindelijk duurder uit waren.

Dat is namelijk ook een kenmerk van 'de markt'; cowboys die het niet zo nauw nemen met de regels, ondoorzichtige beprijzing (zie je nu bijvoorbeeld ook mbt terugleveringsvergoedingen en saldering), risico van omvallen, slechte klantenservice etc. Bij een race naar de bodem sneuvelen bepaalde waarden en normen.

En dan nog de keuze tussen vast, variabel of dynamisch. Het verwordt zo ook steeds meer tot een loterij waarbij je een glazen bol nodig hebt om de juiste keuze te maken. Ik heb daar geen tijd voor, geen zin in en krijg er stress van. Dan betaal ik maar wat meer...
Meestal geld de regel:
Zodra ze jou bellen hebben ze er zelf voordeel aan. En kost het jou geld.

Voorheen loonde het behoorlijk om jaarlijks over te stappen en de welkomstbonussen/korting te krijgen. Leverde prima honderden euro's per jaar op.
Maar dat is natuurlijk in 1x geklapt helaas.
Zie ze voorlopig ook niet snel met welkomstkorting strooien.
Budgetenergie gaf altijd mooie kortingsbonnen van de mediamarkt. Toen nog eens de helft van mijn koelkast mee betaald. Ideaal.
Gingen samen wonen, hadden toch een contract nodig. En ook een koelkast. 2 vliegen in 1 klap.

• lotje1
Ahikoo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:55:
Ik ben afgelopen jaar 2x overgestapt en beide keren hebben ze een ingangsdatum van 2 weken na aanvraag aangehouden.

Het is mogelijk, om binnen 24/48 uur een aanvraag/aansluiting geregeld te hebben, maar ik zou als ik jou was die 2 weken en mogelijk een weekje extra aanhouden, om problemen te voorkomen. Pet 1 april gaan bij een aantal maatschappijen de prijzen omlaag, let dus wel goed op, welke prijs je gaat betalen (dat je dus niet oude prijzen van de ene maatschappij met nieuwe van de andere vergelijkt).

Let ook heel goed op,wat voor contract je krijgt (model/variabel/dynamisch/vast) en welke overstapboete daarbij hoort. Voor vaste contracten is het plan, om die boetes te baseren op te verwachten
verlies van de maatschappij waar je bij vertrekt. M.a.w. het prijsverschil dat jij denkt als voordeel te hebben gaat grotendeels als overstapboete naar je oude leverancier

https://www.easyswitch.nl/opzegboete/

[ Voor 16% gewijzigd door lotje1 op 16-02-2023 05:13 ]

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:30
Nvm..

[ Voor 98% gewijzigd door t14wo op 16-02-2023 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
crisp schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:21:
[...]

[...]

Natuurlijk is dat een stropop redenatie, bewust gekscherend leek mij wel duidelijk toch? Maar jij geeft minstens net zo'n drogredenatie, namelijk een N=1 ervaring. Notabene een colportage-ervaring, wat verwacht je, dan weet je dat je niet de beste deal neemt maar uitgaan van 'gemak', 'Oh ze bellen mij, nou doe maar dan klinkt goed'. Er zijn zat vergelijkingssites waar netjes naast elkaar wordt gelegd wat de tarieven zijn. Dat er een paar cowboys waren die de salderingregels anders interpreteerde is jammer, maar ook dat is rechtgezet.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

padoempats schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:03:
[...]

Natuurlijk is dat een stropop redenatie, bewust gekscherend leek mij wel duidelijk toch? Maar jij geeft minstens net zo'n drogredenatie, namelijk een N=1 ervaring. Notabene een colportage-ervaring, wat verwacht je, dan weet je dat je niet de beste deal neemt maar uitgaan van 'gemak', 'Oh ze bellen mij, nou doe maar dan klinkt goed'. Er zijn zat vergelijkingssites waar netjes naast elkaar wordt gelegd wat de tarieven zijn. Dat er een paar cowboys waren die de salderingregels anders interpreteerde is jammer, maar ook dat is rechtgezet.
Ik geef meerdere argumenten ;) En volgens mij zijn er nog steeds partijen, zoals GreenChoice, die hun eigen interpretatie aan saldering geven.

Maar goed, bottomline is dat ik sowieso niet blij ben met 'marktwerking' in deze sector, omdat de consument daarvan uiteindelijk toch de dupe is. Ik wil daar dus ook gewoon niet in meegaan. Mijn keuze, minder stress, en dan betaal ik maar wat meer. Ondertussen stem ik op een partij die niet meegaat in de neoliberale visie :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:14
Dennis1812 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:44:
[...]

Meestal geld de regel:
Zodra ze jou bellen hebben ze er zelf voordeel aan. En kost het jou geld.

Voorheen loonde het behoorlijk om jaarlijks over te stappen en de welkomstbonussen/korting te krijgen. Leverde prima honderden euro's per jaar op.
Maar dat is natuurlijk in 1x geklapt helaas.
Zie ze voorlopig ook niet snel met welkomstkorting strooien.
Budgetenergie gaf altijd mooie kortingsbonnen van de mediamarkt. Toen nog eens de helft van mijn koelkast mee betaald. Ideaal.
Gingen samen wonen, hadden toch een contract nodig. En ook een koelkast. 2 vliegen in 1 klap.
Die bonussen komen waarschijnlijk vrijwel direct terug zodra de nieuwe opzegvergoedingregels in gaan.
Grote kans ook dat we dan vaker de term loyaliteitsbonus zien in plaats van welkomstbonus, want in de plannen wordt vastgesteld dat je een welkomstbonus snel na het ingaan van je contract volledig moet ontvangen. Leveranciers betalen je natuurlijk liever pas uit als je ook daadwerkelijk je contract uit zit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PPjotter
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-01-2024
Vraagje, in de hoop dat iemand van jullie me de juiste richting kan wijzen...

Er is op 14 dec een 3 fase aansluiting geinstalleerd door Stedin. Nu blijkt er een probleem te zijn met de meter die zij hebben geinstalleerd, de meter kan de meterstanden niet kan doorgeven over de p4 meter aan mijn energie leverancier (NextEnergy).

Stedin geeft aan een nieuwe meter te moeten installeren, maar deze zijn niet op voorraad en komen (waarschijnlijk) rond April / Mei weer binnen. Ik kwam er pas na twee weken achter dat NextEnergy geen standen meer ontving (ik lees zelf de P1 meter uit, en deze gaf wel standen door). NextEnergy gaf aan dat ik hierdoor in hun model contract val, waardoor ik 5.2 eur per m3 gas betaal, en 1.1 eur per kwh electra. Doordat ik er pas na twee weken achter kwam, en er een wacht tijd van een maand op de overstap zat (wettelijke bedenkt tijd + administratieve tijd van de nieuwe leverancier), wordt dit toch wel een heel dure grap (zeker aangezien het precies in de duurste stookmaanden van het jaar viel)

Naar mijn idee is Stedin hiervoor verantwoordelijk, maar het model contract van NextEnergie helpt natuurlijk ook niet echt mee.. al zouden ze de duurste inkoopprijs hanteren over het verbruik die periode zouden de kosten nog steeds 2x goedkoper uitvallen.

Heeft iemand anders hier welleens in een soortgelijke situatie gezeten? Of tips op stappen die ik kan ondernemen? Mijn rechtsbijstand geeft aan dat ik Stedin in gebreke moet stellen, maar ik kan niet eens een adres vinden waar ik deze aangetekende brief naar toe moet sturen :D

Ik heb deze vraag ook al 2x aan het ACM gesteld, maar tot op heden nooit antwoord ontvangen :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:50
PPjotter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:31:
Vraagje, in de hoop dat iemand van jullie me de juiste richting kan wijzen...

Er is op 14 dec een 3 fase aansluiting geinstalleerd door Stedin. Nu blijkt er een probleem te zijn met de meter die zij hebben geinstalleerd, de meter kan de meterstanden niet kan doorgeven over de p4 meter aan mijn energie leverancier (NextEnergy).

Stedin geeft aan een nieuwe meter te moeten installeren, maar deze zijn niet op voorraad en komen (waarschijnlijk) rond April / Mei weer binnen. Ik kwam er pas na twee weken achter dat NextEnergy geen standen meer ontving (ik lees zelf de P1 meter uit, en deze gaf wel standen door). NextEnergy gaf aan dat ik hierdoor in hun model contract val, waardoor ik 5.2 eur per m3 gas betaal, en 1.1 eur per kwh electra. Doordat ik er pas na twee weken achter kwam, en er een wacht tijd van een maand op de overstap zat (wettelijke bedenkt tijd + administratieve tijd van de nieuwe leverancier), wordt dit toch wel een heel dure grap (zeker aangezien het precies in de duurste stookmaanden van het jaar viel)

Naar mijn idee is Stedin hiervoor verantwoordelijk, maar het model contract van NextEnergie helpt natuurlijk ook niet echt mee.. al zouden ze de duurste inkoopprijs hanteren over het verbruik die periode zouden de kosten nog steeds 2x goedkoper uitvallen.

Heeft iemand anders hier welleens in een soortgelijke situatie gezeten? Of tips op stappen die ik kan ondernemen? Mijn rechtsbijstand geeft aan dat ik Stedin in gebreke moet stellen, maar ik kan niet eens een adres vinden waar ik deze aangetekende brief naar toe moet sturen :D

Ik heb deze vraag ook al 2x aan het ACM gesteld, maar tot op heden nooit antwoord ontvangen :S
Kom je boven de volumes van het prijsplafond? Zo nee, is er volgens mij niets aan de hand, zo ja, dan is het een dure grap en zou ik inderdaad Stedin aansprakelijk stellen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lotje1
In gebreke stelling sowieso. Een andere meter plaatsen, die wel goed werkt, kost ook geld.

Kijk even na, wat je in je afspraken van installatie hebt staan bij leverancier, dat ofwel duidelijk is aangegeven, dat iets wel moet werken of dat iets niet zal werken voor het uitlezen.
Beter goed voorbereid en alle scenario's bedenken, waarmee de tegenpartij kan gooien.

Vraag bij je rechtsbijstand/advocaat ook, of dit anders onder consumentenrecht/zoveel bedenktijd valt voor retour. Er kunnen meer wegen te bewandelen zijn, om een goede meter in huis te krijgen zonder (al te veel) extra kosten.

En misschien heb je iets aan deze web pagina? Stedin is onderdeel van Stedin Groep. En hoofdkantoor is ook adres.

https://www.stedingroep.nl/contact

https://klantenservicecontact.nl/stedin-telefoonnummer/

[ Voor 14% gewijzigd door lotje1 op 16-02-2023 14:41 ]

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:14
Sta je t/m januari €1003,60 in de plus bij ZonderGas, sturen ze dit bericht:

'Echter vallen jouw tarieven hier niet boven, dus kom je niet in aanmerking voor het prijsplafond.
Wij hebben jouw maandbedrag opnieuw berekend op basis van deze tariefswijzigingen.
Je huidig maandbedrag is: € 254,96
Je nieuw berekende maandbedrag is: € 340,31'.

Grap-jassen en- jurken zijn het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
PKHS schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:21:

'Echter vallen jouw tarieven hier niet boven, dus kom je niet in aanmerking voor het prijsplafond.
Wij hebben jouw maandbedrag opnieuw berekend op basis van deze tariefswijzigingen.

Die 1003 euro in de plus is van opgewekte KW van zonnepanelen in 2022 of minder verbruikt dan in je voorschotten tot eind januari is verrekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonjouri
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 11:42
PKHS schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:21:

Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de energiebelasting op stroom en gas flink is gestegen in 2023 t.o.v. 2022. Daarnaast werkt het niet mee dat het Btw percentage van 9% weer is teruggegaan naar 21%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAZPkwnD6H7iHi-6_B5J6qhocsA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xr4yef5PX4w5fVYE3MKTVabh.webp?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PKHS
lotje1 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 00:22:
[...]
Die 1003 euro in de plus is van opgewekte KW van zonnepanelen in 2022 of minder verbruikt dan in je voorschotten tot eind januari is verrekend?
Geen zonnepanelen.
In 2022 43% minder gas verbruikt dan in 2021 dankzij nieuwe CV en wat aanpassingen in de warmwatertoevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
PKHS schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:24:
[...]

Geen zonnepanelen.
In 2022 43% minder gas verbruikt dan in 2021 dankzij nieuwe CV en wat aanpassingen in de warmwatertoevoer.
En wat hebben ze gezegd toen je vroeg om het te verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKHS
padoempats schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:03:
[...]
En wat hebben ze gezegd toen je vroeg om het te verlagen?
Via de site van ZonderGas verzocht om het maandbedrag te verlagen naar het oude maandbedrag.
Binnen 5 werkdagen antwoord, ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:10
PKHS schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:16:
[...]
Via de site van ZonderGas verzocht om het maandbedrag te verlagen naar het oude maandbedrag.
Binnen 5 werkdagen antwoord, ben benieuwd.
Mijn vriendin kreeg ook bericht van ZG dat haar maandbedrag verdubbeld zou worden van €26,= naar €52,= p/m, terwijl ze bijna €700,= in de plus staat qua verbruik. Gisteravond online een nieuwe berekening gemaakt met uitleg en vanmorgen was haar nieuwe maandtermijn aangepast naar €35,= p/m, aanpassen gaat wel snel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Binnenkort zullen er wel meerdere aanbiedingen komen die onder het prijsplafond gaan zitten, het gas is nu net zo duur als anderhalf jaar geleden, toen er nog vaste contracten konden worden afgesloten met tarieven rond de €1,= per m3.
https://www.ad.nl/binnenl...reen-profiteert~ad91a465/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 10:53
R0181 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:41:
Binnenkort zullen er wel meerdere aanbiedingen komen die onder het prijsplafond gaan zitten, het gas is nu net zo duur als anderhalf jaar geleden, toen er nog vaste contracten konden worden afgesloten met tarieven rond de €1,= per m3.
https://www.ad.nl/binnenl...reen-profiteert~ad91a465/
* net zo goedkoop

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• info33
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-05 20:25
PKHS schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:24:
[...]

Geen zonnepanelen.
Welke CV heb je ,als ik vragen mag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKHS
info33 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:40:
[...]
Welke CV heb je ,als ik vragen mag :)
Na veel ellende en reparaties aan/met een Remeha Calenta 40L (n=1) een jaar geleden overgestapt naar een Intergas 36 Extreme.
Bevalt goed.

Tevens de cv zo zuinig als veilig en toch comfortabel mogelijk getuned en afgesteld dankzij dit topic: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[ Voor 23% gewijzigd door PKHS op 19-02-2023 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
PKHS schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:20:
[...]

Na veel ellende en reparaties aan/met een Remeha Calenta 40L (n=1) een jaar geleden overgestapt naar een Intergas 36 Extreme.
Bevalt goed.

Tevens de cv zo zuinig als veilig en toch comfortabel mogelijk getuned en afgesteld dankzij dit topic: Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Hier ook al geen goede ervaring met Remeha. Ik had een Tzerra Plus 28kW. Binnen 5 jaar aan kosten 2 x beurt en een pomp 500 euro. 5 maanden later 720 euro aan een gescheurd hydroblok welke ik maar niet heb laten maken. Een nieuwe ketel kost 1100 euro. Geen verhouding dus met de reparatie.

Inmiddels de CV van de muur af getrokken en een boiler geplaatst en de woonkamer met een petroleumkachel gestookt tijdelijk om te kijken of die het warm kreeg met 3000W. Vorige week een airco geplaatst en die geeft echt een super warmte. Momenteel staat de gaskraan dicht en dat voor een huis uit 1890.
Mijn voorschot zou tussen de 750 en 950 worden bij Greenchoice. Ik betaal nu dynamisch onder de 200 euro per maand. Straks komen er nog zonnepanelen en nog een 2de airco voor boven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nieuwe tarieven voor Vattenfall per 1 april gekregen.

Mijn daltarief wordt €0,3921/KwH voor electriciteit. Jaja, bijna één cent ónder het prijsplafond *O* :P

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 20-02-2023 11:30 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
"Laat dalende gasprijzen ons niet in slaap sussen." Aldus de ACM, goedkoop gas komt nooit meer terug.
https://www.bnnvara.nl/ka...n=Kassa&utm_content=Kassa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
anandus schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:29:

Mijn daltarief wordt €0,3921/KwH voor electriciteit. Jaja, bijna één cent ónder het prijsplafond *O* :P
Volgens mij proberen ze inmiddels allemaal onder het plafond te duiken. Dat scheelt ze tenslotte een administratieve nachtmerrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
R0181 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:58:
"Laat dalende gasprijzen ons niet in slaap sussen." Aldus de ACM, goedkoop gas komt nooit meer terug.
https://www.bnnvara.nl/ka...n=Kassa&utm_content=Kassa
Grappig, want eigenlijk heeft vooral het prijsplafond 'ons in slaap gesust'. Toen het prijsplafond in werd gesteld daalde de vraag naar isolatie, warmtepompen en zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-05 21:04
moshimoshi schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:24:
[...]

Grappig, want eigenlijk heeft vooral het prijsplafond 'ons in slaap gesust'. Toen het prijsplafond in werd gesteld daalde de vraag naar isolatie, warmtepompen en zonnepanelen.
Is dat zo? Heb je daar een bron voor? Vooralsnog zijn de wachttijden voor in ieder geval zonnepanelen nog steeds hoog (of laag en je betaald de hoofdprijs).

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:15
Dit was natuurlijk eerder in gang gezet, maar toch:
Bijna een kwart (24,6 procent) van alle huizen in onze provincie heeft zonnepanelen. Dat is bijna 30 procent meer dan in 2021. Nergens in Nederland groeide het aantal zonnepanelen zo hard als in Brabant. Dat concludeert vergelijkingswebsite Independer uit cijfers van het statistiekbureau CBS en Klimaatmonitor.

https://www.omroepbrabant...n-zo-sterk-als-in-brabant

1 op 3 in ons dorp moet ik toch nog eens natellen.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
anandus schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:29:

Schandalig dat dat pas per 1 april is, je zou bijna zeggen dat dat een grap is. Nog even 1,5 maand flink cashen voor die boeven

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

mierenfokker schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:54:
Schandalig dat dat pas per 1 april is, je zou bijna zeggen dat dat een grap is. Nog even 1,5 maand flink cashen voor die boeven
Eerst zowat iedereen moord en brand schreeuwen dat een prijsaanpassing minder dan een maand vooraf werd aangekondigd. Nu houdt men zich daaraan en nu is het weer niet goed :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
mierenfokker schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:54:
[...]

Ze zijn verplicht een tariefswijziging minstens 30 dagen van te voren te melden. Het kan dus praktisch niet eerder. Toen in oktober een paar partijen in minder dan 30 dagen de tariefswijzigingen communiceerde schreeuwde iedereen moord en brand.

Oh 'repost'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jullie denken dat de ACM handhavend gaat optreden als een energieleverancier de tarieven verlaagd en dit per direct doet? _O-

Afwijken van de wet waar dit in het voordeel van consumenten is en niet in het nadeel van de staat (belastingontduiking bijv.) wordt eigenlijk altijd toegelaten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1 ... 72 ... 149 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden