JackBol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:33:
[...]
Er is geen handig tooltje. Het is op dit moment mega complex om dit uit te rekenen. Sinds deze week zijn de belastingen en opslagen aangepast. Daarnaast moet je een vrij accurate inschatting kunnen maken van je verbruik, zowel in de dal als normaal uren.
En het prijsplafond is ook nog eens “per dag”, je kan er dus op momenten overheen gaan en het volle pond moeten betalen voor die kilowatten.
Nav deze post ben ik wat gaan zoeken over "Het prijsplafond en hoe het word verdeeld in het jaar 2023".
Ik vond zojuist
deze website die iets meer duidelijkheid schept.
Echter is de eerste reactie van Nico Strik op 03-02-2023, ook wat ik dacht (Bij verbruik tot 1200m3 en 2900kWh betaal je de prijsplafond tarieven) en die gedachte staat recht tegenover wat het artikel meld.
Ik zit trouwens bij WoonEnergie (Eneco) en betaal 200 euro per maand.
Mijn verbruik op dit moment 12-02-2023 is 344kWh en 23.61m3.
Op 14 maart hebben ze het verbruiksplafond op 739kWh gezet. Dat zou betekenen dat ik van 15-03-2023 tot het einde van het jaar binnen het plafond nog 2900-739=
2161kWh kan verbruiken. Aangezien ik dit jaar met een beetje geluk rond het stroom plafond kan uitkomen zie ik hier niet echt een probleem maar voor gas is het een ander verhaal.
Ze hebben het plafond op 14 maart gezet op
484m3 gas. Ik heb vanaf 01-01-2023
23.61m3 verbruikt. Laat ik vanaf nu als een gek gaan stroken waardoor ik op 14 maart
284m3 heb verbruikt.
Dan zou dat betekenen dat ik vanaf 15 maart nog 1200-484=
716m3 binnen het plafond over heb terwijl ik dan eigenlijk 916m3 over zou moeten hebben.
Ik heb in dit scenario onnodig als een als een gek de verwarming laten werken. Minder verbruikt dan het 484m3 limiet. Daardoor is mijn plafond niet 1200m3 in het maar 1000m3. Het verschil is zelfs nog groter omdat ik maar 50m3 verwacht te verbruiken tot 15 maart.
Ik dacht oprecht dat het plafond 1200m3 en 2900kWh is voor het hele jaar.
Stel ik gebruik in januari en februari 0kWh en 0m3, dan heb ik vanaf maart tot het einde van het jaar nog 1200m3 en 2900m3 over.
De reden van mijn lage gasverbruik is dat ik de ketel praktisch heb uitgezet op de warm water momenten na. Daar valt echt veel winst te behalen blijkt. Daardoor best wel koud gehad de afgelopen periode en ik eigenlijk niet van plan ben dat nog eens een winter te gaan doen.
Het zou hiermee zomaar eens kunnen zijn dat ik dit jaar meer dan 716m3 gas ga verbruiken na de afrekening en daarmee de volle prijs moet gaan betalen ookal zal het totaal onder het plafond uit komen.
De afbeelding hierboven is een gegeven vanuit mijn energie maatschappij en die laat het lijken alsof het gescheiden word tussen voor en na de afrekening.
Op dit moment in deze text begrijp ik dat het plafond in 2en gesplitst word, voor en na de afrekening. En alles wat niet voor de afrekening hebt gebruikt tot het plafond mag je niet meenemen naar de volgende periode.
Laat ik uit deze
PDF vanaf pagina 22 de waardes per dag gebruiken.
Als ik de waardes uit die pdf op tel van 1-1 tot en met 14-3 dan komt ik idd uit op het gegeven plafond.
Betekent dit dat ik als ik op een dag meer dan die waarde verbruik de volle prijs moet betalen en als ik minder dan die waarde gebruik het niet mee mag nemen naar de volgende dag?
Morgen neem ik contact op met mijn energie maatschappij want deze is nu gesloten, hoop ik ook duidelijkheid te krijgen waarom ze me nu op 10 euro per maand setten met een geschat verbruik van 800m3 en 3000kWh.
[
Voor 35% gewijzigd door
TweakerCarlo op 13-02-2023 23:35
]