Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-06 22:28
NoSugar schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Klopt. Voor mensen die meer hun winter-en-zomerverbuik tegen elkaar afstrepen en daarna op 0 uitkomen is een duur vastcontract dus voordeliger dan een variabel contract waarbij je goedkoop-zomertarief-teruglevert en duur-wintertarief-afneemt.

Dan heb je in de zomer 2000kwh teruggelevert voor 30ct en in de winter 2000kwh afgenomen voor 60ct.

2000x 30ct = 600 euro terugleveren
2000x 60ct = 1200 euro afrekenen
Eindrekening: 600 euro verbruikt.

Als je een vast contract hebt met 1 euro per kwh dan is het 2000x1 euro - 2000x1 euro = 0 euro betalen.
Ik moet nog even kijken wat ik ga doen.
Heb een 3 jaar duurzaam dalen contract bij Greenchoice, maar wellicht dat ik het gas deel open ga breken.
Betaal nu 2,10€ aan gas ongeveer.
Stroom zal ik bij de eindafrekening geld terug krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-06 20:48
3 jaar lang vast contract. zelfde energie tarieven, meer dan dubbele kosten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjLQ6tn4c6RdoHg0gFup0BeBTjo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YU0iDLY2shgh7ooYvf2Wv2qR.jpg?f=user_large

De hogere transitie kosten en btw heeft dit voor mij gedaan. Kom niet in de buurt van de plafond dus wel beetje jammer. Maar kan er helaas niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-06 22:28
Glashelder schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:18:
[...]

Mijn contract loopt volgende week af, dus ik stel voor dat je dezelfde vraag over twee of drie weken nogmaals stelt ;)

Echter, ik heb ruim voor de invoering van het prijsplafond de volgende vraag voorgelegd aan Innova:

[...]

Ik kreeg daar het volgende antwoord op:

[...]

Ik maak me dus niet zo druk, en als het wel negatief voor me uitpakt dan wordt het een gangetje geschillencommissie of rechtbank ;) Het antwoord lijkt me vrij duidelijk.

[...]

Dan kan je nog steeds de situatie hebben met een variabel contract dat het tarief in de zomer (al dan niet veel) goedkoper wordt waardoor je effectief je kilowattuurtjes van de zomer niet volledig kan gebruiken in de winter.

Daarom is vast gewoon beter, dan kan je niet genaaid worden :)

Sterker nog, je kan je energiemaatschappij naaien want bijv. Innova betaald maar 9 cent per kWh aan overschot. Op jaarbasis wek ik ergens tussen de 1750 en 2000 kWh teveel op. Tegen 9 cent is dat € 157,50 en € 180 waard.

Omdat die vergoeding zo laag is, ga ik die vanaf komend jaar gewoon opstoken door de jacuzzi in de winter regelmatig op te stoken. Ik weet vrij zeker dat dat Innova méér gaat kosten dan gewoon een reële terugleververgoeding te betalen.
Let op, straks krijg je de milieupolitie van tweakers op je dak!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

elektriekert schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:12:
[...]

Let op, straks krijg je de milieupolitie van tweakers op je dak!
d:)b Heb ik wat te doen. Zit zonder werk thuis :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ArcticWolf schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:08:
[...]

Dat ligt helemaal aan je gas verbruik... Je kan aardig wat kilowattuur verstoken met de 800m3 gas die ik verbruik. En die kuubs kan je ook niet salderen :P

Het zal vast "oneerlijk" verdeeld zijn voor een deel maar je kan mij niet vertellen dat je met gas beter uit bent nu.
Als je boven het prijs plafond zit wellicht wel ? dunno to be honest
Als het salderen wordt afgeschaft dan is het wel weer interessant om bij gas te blijven.
Als je dan nog gas-aansluiting hebt, dat is nog maar de vraag.

Tis dat ik geen CV techneut ben maar vraag me serieus af hoeveel moeite het zou zijn om een gas naar petroleum om te bouwen zou zijn. puur voor de koude wintermaanden.
het gebruik 250ml per uur vertaalt zich naar 2,4kw warmte een setting die mijn (hr)cv ook heeft.
Maar goed een brainfart .. zal wel niet realistisch zijn

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:11
Hongy schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:58:
[...]

En wat als je maar 3000 kwh ingevoed wordt en 4000 kwh ontrokken wordt? is het dan 64% van de 3000 of de 4000 kwh? dat is me nog niet duidelijk
In dat geval geldt een percentage van de invoeding
squaddie schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:58:
@HandyLumberjack
Ik denk dat je het zo moet interpreteren:
Stel dat een kleinverbruiker in een jaar 4.000 kWh onttrekt en het percentage is 64%, dan kan hij 64% van ten hoogste 4.000 kWh ingevoede elektriciteit salderen. De hoeveelheid ingevoede elektriciteit dat voor saldering in aanmerking komt mag immers niet meer zijn dan de hoeveelheid onttrokken elektriciteit (in dit voorbeeld 4.000 kWh).

Voor het niet gesaldeerde deel en eventuele overproductie ontvangt de kleingebruiker de terugleververgoeding.
Daar ga ik ook van uit, maar het is dan wel knap onhandig opgeschreven.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:58
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:23:
[...]

In dat geval geldt een percentage van de invoeding
Dat lijkt me sterk. Salderen is normaal gesproken het wegstrepen van de ingevoede energie tegen de onttrokken energie. Nu nog 100%, straks bijv. 65%. Dus je onttrekt 4000 kWh en je voedt 3000 kWh in, dan kun je dus 2600 kWh salderen en voor 400 kWh krijg je de terugleververgoeding.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:17
Jojan265 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:42:
[...]

Dat lijkt me sterk. Salderen is normaal gesproken het wegstrepen van de ingevoede energie tegen de onttrokken energie. Nu nog 100%, straks bijv. 65%. Dus je onttrekt 4000 kWh en je voedt 3000 kWh in, dan kun je dus 2600 kWh salderen en voor 400 kWh krijg je de terugleververgoeding.
Let's hope. Maar logisch redenerend lijkt me ook % van invoeding. Anders kan je door meer verbruik nog steeds meer dan 65% salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Tja, in het wetsvoorstel lees ik een percentage van de invoeding, tenzij er meer ingevoed wordt dan verbruikt, dan is het een percentage van het verbruik.

Maar goed, ik ben geen jurist.

[ Voor 40% gewijzigd door HandyLumberjack op 10-02-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 13:35
Hongy schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:58:
[...]

En wat als je maar 3000 kwh ingevoed wordt en 4000 kwh ontrokken wordt? is het dan 64% van de 3000 of de 4000 kwh? dat is me nog niet duidelijk
Volgens mij is dit gewoon 4000x.65= 2600 salderen. Zou een beetje gek zijn dat hoe meer panelen je op je dak plempt des te meer je mag salderen bij eenzelfde gebruik.

[ Voor 24% gewijzigd door computerjunky op 10-02-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:54:
Tja, in het wetsvoorstel lees ik een percentage van de invoeding, tenzij er meer ingevoed wordt dan verbruikt, dan is het een percentage van het verbruik.

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Je mag dus een percentage van de invoeding salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:40
Jojan265 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:25:
[...]

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Je mag dus een percentage van de invoeding salderen.
Dus als je 10.000 opwekt en maar 6400 verbruikt is het salderen in 2025 en 2026 voor dit specifieke geval eigenlijk hetzelfde als nu... Voor de resterende 3600 krijg je een TLV...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-06 13:34
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:54:

Ik lees hem als:

1) Je saldeert een percentage van je invoeding (dus wat je niet direct al zelf verbruikt ten tijde van opwek
2) Je percentage van de invoeding dat je saldeert mag maar tot je energierekening op 0 staat
3) Wat je overhoudt, krijg je een TLV voor.

Dus:

Stel je verbruikt netto 4.000 en je werkt 9.000 op.
Eerste jaar 65% salderen => Van de 8.000 mag je in theorie 5.850 salderen. Echter, de limiet is 0 op de energierekening dus per saldo saldeer je maar 4.000. Voor de overige 5.000 kWH ontvang je je TLV.

Stel je verbruikt netto 4.000 en wekt 2.500 op.
65% salderen => 1,625 salderen. Afrekenen over 4.000-1.625 = 2.375 en TLV over 875 kWh.

Schrijven ze (denk ik) juridisch zo op om te voorkomen dat je technisch gezien meer saldeert en je vervolgens vast mensen hebt die dan beargumenteren dat negatief salderen weer niet onder het afgesproken teruglevertarief valt en ze het 'normale' tarief graag uitbetaald zien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik lees het toch echt anders, maar ik hoop dat ik ongelijk heb, dan zie ik pas in 2031 een effect op de energierekening i.v.m. forse overproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Randy1800 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:57:
[...]

Ik lees hem als:

1) Je saldeert een percentage van je invoeding (dus wat je niet direct al zelf verbruikt ten tijde van opwek
2) Je percentage van de invoeding dat je saldeert mag maar tot je energierekening op 0 staat
3) Wat je overhoudt, krijg je een TLV voor.

Dus:

Stel je verbruikt netto 4.000 en je werkt 9.000 op.
Eerste jaar 65% salderen => Van de 8.000 mag je in theorie 5.850 salderen. Echter, de limiet is 0 op de energierekening dus per saldo saldeer je maar 4.000. Voor de overige 5.000 kWH ontvang je je TLV.

Stel je verbruikt netto 4.000 en wekt 2.500 op.
65% salderen => 1,625 salderen. Afrekenen over 4.000-1.625 = 2.375 en TLV over 875 kWh.

Schrijven ze (denk ik) juridisch zo op om te voorkomen dat je technisch gezien meer saldeert en je vervolgens vast mensen hebt die dan beargumenteren dat negatief salderen weer niet onder het afgesproken teruglevertarief valt en ze het 'normale' tarief graag uitbetaald zien worden.
Dan is het bij meer opwekken tov netto verbruiken niet gelijk aan minder opwekken tov netto verbruiken.

Denk dan zelf dat in de eerste situatie verbruik netto 4000 kwh en 9000 opwek dat 4000 voorheen100% is die je saldeert en daar dan 65% van mag je salderen en 35% die je niet meer mag salderen + 5000 kwh extra opwek de TLV krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als ik zo rondzoek op internet dan lijkt men overal uit te gaan dat die 64% over de opwek gaat en niet over het verbruik.

Dus als je veel meer opwekt dan je verbruikt dan lijk je ook in 24 en misschien zelfs 25 wel goed te zitten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-06 07:54
Glashelder schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:17:
Als ik zo rondzoek op internet dan lijkt men overal uit te gaan dat die 64% over de opwek gaat en niet over het verbruik.

Dus als je veel meer opwekt dan je verbruikt dan lijk je ook in 24 en misschien zelfs 25 wel goed te zitten.
Het gaat sowieso niet over de opwek maar over wat je teruglevert (nuance).

Verder is het 64% van je consumptie als je meer teruglevert dan consumeert en als je minder teruglevert dan consumeert is het 64% van je teruglevering. Zo klopt het altijd dat je maar 64% saldeert ipv een groep bevoordeelt die meer of minder invoedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

padoempats schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:23:
[...]

Het gaat sowieso niet over de opwek maar over wat je teruglevert (nuance).

Verder is het 64% van je consumptie als je meer teruglevert dan consumeert en als je minder teruglevert dan consumeert is het 64% van je teruglevering. Zo klopt het altijd dat je maar 64% saldeert ipv een groep bevoordeelt die meer of minder invoedt.
Bedoelde teruglevering inderdaad.

Hoe kom jij erbij dat er onderscheid is tussen meer terugleveren t.o.v. meer verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Glashelder schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:32:
[...]

Bedoelde teruglevering inderdaad.

Hoe kom jij erbij dat er onderscheid is tussen meer terugleveren t.o.v. meer verbruiken?
Heb in de wetsnota voorbij zien komen dat op die manier gesaldeerd zal worden. Vrij logisch ook dat het zo zal gaan, anders kunnen bepaalde groepen nog steeds 100% salderen als je of enorm veel teruglevering hebt, of als je veel te weinig teruglevering hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
padoempats schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:38:
[...]

Heb in de wetsnota voorbij zien komen dat op die manier gesaldeerd zal worden. Vrij logisch ook dat het zo zal gaan, anders kunnen bepaalde groepen nog steeds 100% salderen als je of enorm veel teruglevering hebt, of als je veel te weinig teruglevering hebt.
Ik verwacht ook dat het zo zal gaan, maar het probleem is wel dat beide versies voorbij zijn gekomen in verschillende wetsvoorstellen. De grote vraag is dus welke versie het uiteindelijk is geworden, want dat kan ik zo niet vinden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
redwing schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:15:
[...]

Ik verwacht ook dat het zo zal gaan, maar het probleem is wel dat beide versies voorbij zijn gekomen in verschillende wetsvoorstellen. De grote vraag is dus welke versie het uiteindelijk is geworden, want dat kan ik zo niet vinden.
In de laatste van 3 oktober 2202 staat het zo uitgelegd, in eerdere voorstellen leek het erop dat je mocht salderen op basis van percentage teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

padoempats schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:38:
[...]

Compleet logisch inderdaad. Arme energiemaatschappijen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Is er ook iemand die onlangs een (jaar)afrekening van Engie heeft gekregen en:
- netto leverancier is
- minimaal 1 tariefwijziging in die periode heeft gehad
- contract onbepaalde tijd (dus geen jaar contract)

Ik ben benieuwd hoe ze omgaan met hun TLV die gelijk is aan het netto levertarief.
Even als voorbeeld:
Stel afrekening periode 1-1-2022 31-12-2022.
tarief per 1-1 0,70 , netto teruglevering in deze periode 3000 kWh
tarief per 1-7 0,40 , netto teruglevering in deze periode 2000 kWh

Ik las namelijk ergens een keer dat Engie dan afrekent tegen het laatste tarief. Dus in dit geval 5000x0,40.
Dat zou namelijk vervelend zijn als het laatste tarief een stuk lager is.

Daarnaast of ze ook salderen over beide periodes heen (en hoe).

Nu ben ik benieuwd hoe ze dat exact afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 14:04
jobr schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:20:
Is er ook iemand die onlangs een (jaar)afrekening van Engie heeft gekregen en:
- netto leverancier is
- minimaal 1 tariefwijziging in die periode heeft gehad
- contract onbepaalde tijd (dus geen jaar contract)

Ik ben benieuwd hoe ze omgaan met hun TLV die gelijk is aan het netto levertarief.
Even als voorbeeld:
Stel afrekening periode 1-1-2022 31-12-2022.
tarief per 1-1 0,70 , netto teruglevering in deze periode 3000 kWh
tarief per 1-7 0,40 , netto teruglevering in deze periode 2000 kWh

Ik las namelijk ergens een keer dat Engie dan afrekent tegen het laatste tarief. Dus in dit geval 5000x0,40.
Dat zou namelijk vervelend zijn als het laatste tarief een stuk lager is.

Daarnaast of ze ook salderen over beide periodes heen (en hoe).

Nu ben ik benieuwd hoe ze dat exact afrekenen.
Helaas nog niet ontvangen , ze zijn daar niet zo snel .
Ik wacht al 4 weken op mijn jaarafrekeningen.
reageren zeer slecht , en als ze al reageren zijn ze ook niet echt klantvriendelijk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 21:07

Don Quijote

El Magnifico

Per 8 feb overgestapt naar Zonneplan vanaf Eneco. Dit omdat ik niet te veel belastinggeld naar Eneco wil brengen (had nog een tarief van 3,8 EUR per m3). Vandaag de eindafrekening al van Eneco ontvangen, dat vind ik toch wel netjes van ze.

De gas nota is nog wel te volgen. Al vraag ik mij af wat bij een van die tabellen de factor is. Ik snap niet zo goed waarom je het verbruik wat gewoon door de slimme meter wordt doorgestuurd, nog met een bepaalde factor zou verhogen. Het scheelt natuurlijk bijna niks. Maar vind het toch wat vreemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yB1S5XJNKMSwAH6gZxxlnR-leIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsIah0cZqs20F4MOUJeGjo78.jpg?f=fotoalbum_large

Verder is de eindafrekening niet echt makkelijk te lezen. Zo tonen ze bij de gedetailleerde leveringskosten alleen het netto gebruik na Salderen. Dus lijkt het alsof ik 0 heb verbruikt sinds Augustus en 253kWh heb teruggekeerd. Netto klopt dat, maar in zou verwachten dat je hier juist laat zien wat het gedetailleerde verhaal is (dus verbruik - terugleveren = 253.) het is ook lastig om nu te checken of het gehanteerde teruglevertarief van 0,419 nou echt klopt (immers dat tarief is over de periode meerdere malen veranderd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsqBBrcGpsHQjLmd3H5W2rc77Ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdIqBGsFglBXfc7tX2NtB1zt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Don Quijote schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:07:
Al vraag ik mij af wat bij een van die tabellen de factor is. Ik snap niet zo goed waarom je het verbruik wat gewoon door de slimme meter wordt doorgestuurd, nog met een bepaalde factor zou verhogen.
Correctiefactor voor calorische waarde
De traditionele gasmeter meet de hoeveelheid gas in m3, ongeacht de calorische waarde. Maar de gasprijzen zijn gebaseerd op de calorische basiswaarde. Bij afwijking van de calorische basiswaarde, moet het gemeten gasverbruik worden aangepast. Daarom wordt een correctiefactor toegepast. Die correctiefactor wordt vermenigvuldigd met het door de meter gemeten verbruik.

Correctie voor variabele temperatuur
Naast een correctie voor de calorische waarde is een correctie voor de variabele temperatuur nodig. Want warmer gas bevat minder energie dan kouder gas. Gas warmt op tijdens het transport naar de woning. Daardoor neemt het volume van het gas toe. Slimme meters uit 2015 of later corrigeren hier automatisch voor.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik vraag mij af, aangezien dit toch de dure maanden zijn qua energie maar bij dynamische tarieven gewoon onder de prijzen komt van wat de prijzen per 1 april van de grote energieleveranciers gaan worden, wat de inwoners/consument ervan vind…

Even om mij heen gevraagd:

1) het interesseert ze niks want prijsplafond
2) ze hemelen deze bedrijven op dat de prijs weer omlaag gaat

Puntje bij paaltje blijven ze deze “oplichters” zitten. Hele aparte wereld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Het echte aparte is dat het huidige prijsplafond is ingevoerd. Veel dommer kan de regeling niet.

Ik denk dat het vooral onwetendheid is: niet beseffen hoeveel miljard er op deze manier aan belastinggeld verspild wordt. Of het meer kunnen leven met de dag, die miljarden zijn zorgen voor later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:57
mierenfokker schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:28:
Ik vraag mij af, aangezien dit toch de dure maanden zijn qua energie maar bij dynamische tarieven gewoon onder de prijzen komt van wat de prijzen per 1 april van de grote energieleveranciers gaan worden, wat de inwoners/consument ervan vind…

Even om mij heen gevraagd:

1) het interesseert ze niks want prijsplafond
2) ze hemelen deze bedrijven op dat de prijs weer omlaag gaat

Puntje bij paaltje blijven ze deze “oplichters” zitten. Hele aparte wereld
Er lag een plan B in de kast wanneer het prijsplafond niet uitvoerbaar zou zijn, er zou dan net als in november en december maandelijks €190,= aan iedere afnemer worden vergoed. Achteraf met de prijsdalingen had de regering dit beter kunnen doen en dan wanneer de tarieven van leveranciers onder de tarieven van het prijsplafond zouden komen stoppen met deze vergoeding. Of de maandelijkse tegemoetkoming naar rato verminderen met de dalende tarieven, nu is dat prijsplafond er gekomen op basis van de absurd hoge tarieven die er toen waren.
Dan zou er op deze manier veel meer concurrentie tussen leveranciers zijn geweest en zouden de tarieven een stuk sneller dalen dan nu. Het blijven hangen bij de dure leveranciers vanwege het huidige prijsplafond zou dan snel zijn afgelopen, omdat overstappen weer lonend wordt en dit zou bovendien miljarden schelen voor de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Wasrek schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:36:
Het echte aparte is dat het huidige prijsplafond is ingevoerd. Veel dommer kan de regeling niet.

Ik denk dat het vooral onwetendheid is: niet beseffen hoeveel miljard er op deze manier aan belastinggeld verspild wordt. Of het meer kunnen leven met de dag, die miljarden zijn zorgen voor later.
Bijvoorbeeld Eneco, die heeft 2 miljoen klanten, veel daarvan worden 'sleepers' genoemd, die zitten al jarenlang bij Eneco en blijven er zitten, ook al betalen ze veel hogere tarieven dan elders, vaak vanwege het onwetend zijn wat er op de energiemarkt gebeurt.
In mijn familie zitten ook een aantal van dit soort 'sleepers' en mijn 2 oudste kinderen waren dat ook, gelukkig heb ik mijn kinderen ervan overtuigd dat €3,10m3 en €0,85kWh stelen van de staat is door Eneco. Ondanks dat beiden onder het prijsplafond bleven zijn ze toch maar weggegaan bij Eneco, mede door mijn slechte ervaring nadat ik verplicht naar Eneco was overgeheveld na het Welkom Energie faillissement en toen ook absurd hoge tarieven kreeg opgediend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023

Het prijsplafond pakt goed uit voor paupers. Dat zijn 2 miljoen mensen in Nederland maar die zie je niet op Tweakers.
In feite is het een manier om geld van de vermogenden om te sluizen naar de onderkant van de samenleving. Dat is niet nieuw in Nederland de huursubsidie en zorgtoeslag doet hetzelfde en dat is al decennia betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
YangWenli schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:30:
[...]
Het prijsplafond pakt goed uit voor paupers. Dat zijn 2 miljoen mensen in Nederland maar die zie je niet op Tweakers.
Hangt ervan af wat jij onder "paupers" verstaat. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
IvoB2 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:37:
[...]

Hangt ervan af wat jij onder "paupers" verstaat. :-(
Mensen die niet durven over te stappen naar een voor hen en de belastingbetaler goedkopere optie zou een betere verwoording zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Mn pa heeft wel een bijzondere case, die zit 'gevangen' bij zn huidige leverancier. Ergens rond juni wordt zijn warmtepomp geinstalleerd en zal vanaf dan geen gas meer verbruiken en zal over het hele jaar onder de 1200 uitkomen (zonder wp over een jaar ong 2000m3). Maar als hij nu zou vertrekken naar een partij die onder het prijsplafond aanbiedt of iig veel minder dan 2,80 per m3, dan kan die de knip trekken want dan wordt er afgerekend obv ee prijsplafond per dag, waar die ruimschoots overheen zou gaan. Voor het deel wat erboven zit zou hij dan 2,80 moeten afrekenen. Oftewel, vertrekken is niet verstandig. Een uitzondering, maar wel vervelend voor de belastingbetaler die het verschil bijlegt.

[ Voor 4% gewijzigd door padoempats op 11-02-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:23
padoempats schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:20:
Mn pa heeft wel een bijzondere case, die zit 'gevangen' bij zn huidige leverancier. Ergens rond juni wordt zijn warmtepomp geinstalleerd en zal vanaf dan geen gas meer verbruiken en zal over het hele jaar onder de 1200 uitkomen (zonder wp over een jaar ong 2000m3). Maar als hij nu zou vertrekken naar een partij die onder het prijsplafond aanbiedt of iig veel minder dan 2,80 per m3, dan kan die de knip trekken want dan wordt er afgerekend obv ee prijsplafond per dag, waar die ruimschoots overheen zou gaan. Voor het deel wat erboven zit zou hij dan 2,80 moeten afrekenen. Oftewel, vertrekken is niet verstandig. Een uitzondering, maar wel vervelend voor de belastingbetaler die het verschil bijlegt.
Hij kan toch wel zijn overeenkomst voor stroom alvast opzeggen als dat gunstiger uitpakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-06 14:05
YangWenli schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:30:
[...]

In feite is het een manier om geld van de vermogenden om te sluizen naar de onderkant van de samenleving. Dat is niet nieuw in Nederland de huursubsidie en zorgtoeslag doet hetzelfde en dat is al decennia betaalbaar.
en de hra en de subsidie op ev dan?

Ik snap overigens nog steeds niet wat energiemaatschappijen doen. Naar mijn idee blijven het gewoon administratieve bedrijven die niets leveren en bijdragen.

[ Voor 13% gewijzigd door xzaz op 11-02-2023 14:48 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:25

De regering moest toch iets doen? Ingewikkeld doen met directe subsidies of prijs plafond of iets anders. Het had hoe dan ook geld gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Kalentum schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:51:
[...]

De regering moest toch iets doen? Ingewikkeld doen met directe subsidies of prijs plafond of iets anders. Het had hoe dan ook geld gekost.
Een regering moet vooruit plannen, dat hadden ze moeten doen. Nu was het een dag voor Prinsjesdag even flink met geld strooien, zonder dat ze zelf begrepen waar ze mee bezig waren.
Ze hadden bijvoorbeeld ook alleen een prijsplafond kunnen instellen tot maximaal het tarief van de goedkoopste leverancier. Dan hebben klanten nog enige motivatie om weg te gaan bij bedrijven die 3 keer zo veel vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:25
RemcoDelft schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:59:
[...]

Een regering moet vooruit plannen, dat hadden ze moeten doen. Nu was het een dag voor Prinsjesdag even flink met geld strooien, zonder dat ze zelf begrepen waar ze mee bezig waren.
Ze hadden bijvoorbeeld ook alleen een prijsplafond kunnen instellen tot maximaal het tarief van de goedkoopste leverancier. Dan hebben klanten nog enige motivatie om weg te gaan bij bedrijven die 3 keer zo veel vragen.
Ja ok maar het ging erom of het prijsplafond het domste is dat de regering had kunnen doen. Vindt jij dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
xzaz schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:38:
[...]
Ik snap overigens nog steeds niet wat energiemaatschappijen doen. Naar mijn idee blijven het gewoon administratieve bedrijven die niets leveren en bijdragen.
- Elektriciteit produceren en verkopen aan hun klanten,
- Elektricteit elders inkopen die ze zelf niet genoeg kunnen produceren voor hun klanten,
- Elektriciteit inkopen van hun klanten die producent zijn en doorverkopen aan andere klanten met een tekort,
- Het net mee in balans houden,
- Inkopen en verkopen op de spotmarkt voor klanten met een dynamisch contract voor een kleine vergoeding,
....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Weet niet of dit het goede topic is, maar hier mijn vraag.

We zitten op het moment nog bij Eneco, we hebben géén slimme meter.

Op dit moment betalen we:
€ 2,78 per m3 Gas
€ 0,78 per kWh Stroom

Nu heeft Eneco gezegd in Maart nog wat omlaag te gaan, maar ze zouden ons hier 30 dagen van te voren over inlichten en aangezien ik nog steeds geen bericht heb gehad ga ik ervan uit dat het voor ons pas later zal ingaan.

Bij 'Budget Energie" zijn de tarieven op dit moment:
€ 1,39 per m3 Gas
€ 0,39 per kWh Stroom.

Heeft iemand ervaring met deze aanbieder? Goede overstap?
Of zou het beter zijn een slimme meter aan te schaffen en bijv. naar Frank Energie of Tibbers over te stappen?

2de vraagje,
Weet iemand hoe dit precies werkt met het prijsplafond? Wij zitten hier namelijk boven in onze boerderij en volgens Budget Energie kunnen we vanaf 8 Maart bij hun afnemen, hoe wordt dit met prijsplafond verrekend?

alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
denneappel schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:31:
[...]

Hij kan toch wel zijn overeenkomst voor stroom alvast opzeggen als dat gunstiger uitpakt?
Nee want de TLV is daar erg hoog (delta) en levert netto terug. Iets van 43c/kWh. En elektriciteit is weer wat anders dan gas, ik heb het over gas.

[ Voor 10% gewijzigd door padoempats op 11-02-2023 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
IvoB2 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:08:
[...]

- Elektriciteit produceren en verkopen aan hun klanten,
- Elektricteit elders inkopen die ze zelf niet genoeg kunnen produceren voor hun klanten,
- Elektriciteit inkopen van hun klanten die producent zijn en doorverkopen aan andere klanten met een tekort,
- Het net mee in balans houden,
- Inkopen en verkopen op de spotmarkt voor klanten met een dynamisch contract voor een kleine vergoeding,
....
Productie staat er praktisch los van. En zoals je opsomt, een administratieve onderneming inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
padoempats schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:30:
Productie staat er praktisch los van. En zoals je opsomt, een administratieve onderneming inderdaad :)
Hoezo de poductie staat er los van?
Wanneer je zelf kiest voor een leverancier zonder eigen productie wel ja maar dat is dan het gevolg van je eigen keuze.
Voor 0,24 tot 3 cent/kWh zou ik de administratieve molen niet zelf op me willen nemen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
IvoB2 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:32:
[...]

Hoezo de poductie staat er los van?
Wanneer je zelf kiest voor een leverancier zonder eigen productie wel ja maar dat is dan het gevolg van je eigen keuze.
Voor 0,02 cent/kWh zou ik de administratieve molen niet zelf op me willen nemen.
Omdat dat wat geproduceerd wordt via hele andere kanalen worden verhandeld op de markt. Het is niet alsof bijv een Eneco met een windmolenpark dat x MWh dat uur oplevert dat blind doorzet naar haar eigen klanten in het land. Administratief komt het er wel terecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
mierenfokker schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:48:
[...]
Mensen die niet durven over te stappen naar een voor hen en de belastingbetaler goedkopere optie zou een betere verwoording zijn.
Precies, de energieaanbieders noemen dit soort klanten die uit gewoonte blijven zitten waar je zit, sleepers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
padoempats schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:38:
[...]

Omdat dat wat geproduceerd wordt via hele andere kanalen worden verhandeld op de markt. Het is niet alsof bijv een Eneco met een windmolenpark dat x MWh dat uur oplevert dat blind doorzet naar haar eigen klanten in het land. Administratief komt het er wel terecht
Zoals ik schreef is dat een eigen keuze.
Mijn producent/leverancier verkoopt idd in de eerste plaats de eigen productie aan de eigen klanten, wat hij inkoopt van de eigen lokale prosumenten (PV) verkoopt hij binnen het eigen klantenbestand. Pas wanneer eigen productie en inkoop via eigen klanten onvoldoende is koopt hij bij in op de spotmarkt en bij teveel eigen productie verkoopt hij buiten de eigen markt.
Daarom dat er ook af en toe een klantenstop is tot de eigen productie weer op peil is met de vraag.

Aan wie zou je die handel dan wel willen overlaten?
Aan iedere individuele klant? Wanneer je de inertie van een groot deel van het klantenbestand ziet zou dat nogal chaotisch verlopen en voor een groot deel van de klanten geen vooruitgang betekenen maar de kortst mogelijke weg naar hun eigen ondergang.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 11-02-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Gianluigi schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:17:
Weet niet of dit het goede topic is, maar hier mijn vraag.

We zitten op het moment nog bij Eneco, we hebben géén slimme meter.

Op dit moment betalen we:
€ 2,78 per m3 Gas
€ 0,78 per kWh Stroom

Nu heeft Eneco gezegd in Maart nog wat omlaag te gaan, maar ze zouden ons hier 30 dagen van te voren over inlichten en aangezien ik nog steeds geen bericht heb gehad ga ik ervan uit dat het voor ons pas later zal ingaan.

Bij 'Budget Energie" zijn de tarieven op dit moment:
€ 1,39 per m3 Gas
€ 0,39 per kWh Stroom.

Heeft iemand ervaring met deze aanbieder? Goede overstap?
Of zou het beter zijn een slimme meter aan te schaffen en bijv. naar Frank Energie of Tibbers over te stappen?

2de vraagje,
Weet iemand hoe dit precies werkt met het prijsplafond? Wij zitten hier namelijk boven in onze boerderij en volgens Budget Energie kunnen we vanaf 8 Maart bij hun afnemen, hoe wordt dit met prijsplafond verrekend?

alvast bedankt! :)
Ik overweeg naar Budget Energie over te stappen met een vereniging waar ik verantwoordelijk voor ben. Ik ben ook benieuwd of Budget Energie hier okay bevonden wordt. De vereniging doet niets met terugleveren, er wordt vooral heeeeel veel gas verbruikt.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Spykie schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:52:
[...]

Ik overweeg naar Budget Energie over te stappen met een vereniging waar ik verantwoordelijk voor ben. Ik ben ook benieuwd of Budget Energie hier okay bevonden wordt. De vereniging doet niets met terugleveren, er wordt vooral heeeeel veel gas verbruikt.
Ja, hier bij ons op de boerderij precies hetzelfde,
2800m3 gas per jaar (dit was wel met toen nog op 21.5 graden en alle thermostaten open)
we bezuinigen nu al erg veel maar nog steeds boven het prijsplafond,
Met Eneco zitten we boven het prijsplafond meteen op €2.78 (belachelijke prijs) en bij Budget Energie zouden we zelfs onder het prijsplafond zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:58
Spykie schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:52:
[...]
Die prijzen van Budget wijzigen per maand, het zou dus een eenmalige stunt kunnen zijn. Waarom geen ANWB of Zonneplan? Daar wijzigt het nog vaker maar heeft een transparante opbouw.
https://enever.nl/grafieken-gasprijs-gemiddelden-2023/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:23
padoempats schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:26:
[...]

Nee want de TLV is daar erg hoog (delta) en levert netto terug. Iets van 43c/kWh. En elektriciteit is weer wat anders dan gas, ik heb het over gas.
Het een gaat soms niet zonder het ander. Dat blijkt direct uit je toevoeging. Hij krijgt dus een gunstige TLV en heeft met de context die je tot nu toe hebt gegeven een prima overeenkomst.

Waarom zit hij "gevangen"? Of zit de belastingbetaler gevangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gianluigi schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:04:
[...]

Ja, hier bij ons op de boerderij precies hetzelfde,
2800m3 gas per jaar (dit was wel met toen nog op 21.5 graden en alle thermostaten open)
we bezuinigen nu al erg veel maar nog steeds boven het prijsplafond,
Met Eneco zitten we boven het prijsplafond meteen op €2.78 (belachelijke prijs) en bij Budget Energie zouden we zelfs onder het prijsplafond zitten.
Bij eneco zou je net geen 8.000 euro per jaar (650 per maand) inleveren

Hoe groter het verschil met buiten hoe meer je stookt,
- verwarming op 19
- de kamers waar je zelden bent een thermostaat kraan (laten) installeren met bv 15-18 graden ingesteld
- cv tunen of een HR(e) ketel als je die nog niet hebt ?

Isoleren (dak) en gevel zijn 2 snelle relatief simpele handelingen die enorme winst opleveren

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1laExfDMnJwcOrj1Mao5je-dAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xy1wp2hoR5jDCXk7QJ0qlOMq.webp?f=fotoalbum_large

Nog even en het prijsplafond kan worden opgeheven: https://www.nu.nl/economi...d-blijft-goed-gevuld.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Sendak239 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:23:
[...]

Die prijzen van Budget wijzigen per maand, het zou dus een eenmalige stunt kunnen zijn. Waarom geen ANWB of Zonneplan? Daar wijzigt het nog vaker maar heeft een transparante opbouw.
https://enever.nl/grafieken-gasprijs-gemiddelden-2023/
Goeie tips, dank! Ik ga even inzoomen op ANWB.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
vso schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:43:
[...]

Hoe groter het verschil met buiten hoe meer je stookt,
- verwarming op 19
- de kamers waar je zelden bent een thermostaat kraan (laten) installeren met bv 15-18 graden ingesteld
- cv tunen of een HR(e) ketel als je die nog niet hebt ?

Isoleren (dak) en gevel zijn 2 snelle relatief simpele handelingen die enorme winst opleveren
Dit hebben we al gedaan,
Verwarming staat max op 19 graden (en alleen in de ruimtes waar we zitten staat die aan, op het moment staan maar 2 radiatoren aan, rest van het huis alles uit.)
Cv is nu goed ingesteld qua temperatuur en vermogen :)

We zijn ook bezig om te kijken met verhuizen, maar moet je maar net iets leuks vinden.
Had wel al gezien dat je bij Budget Energie 30 dagen opzegtermijn hebt, is wel fijn.
Wat bedoel je hier precies mee? Is dit de prijs van prijsplafond + huidig m3 prijs van Eneco of verschil met Budget Energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gianluigi schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:59:
[...]
Wat bedoel je hier precies mee? Is dit de prijs van prijsplafond + huidig m3 prijs van Eneco of verschil met Budget Energie?
2800 x 2,78 idd
Dit hebben we al gedaan,
Verwarming staat max op 19 graden (en alleen in de ruimtes waar we zitten staat die aan, op het moment staan maar 2 radiatoren aan, rest van het huis alles uit.)
Cv is nu goed ingesteld qua temperatuur en vermogen :)

We zijn ook bezig om te kijken met verhuizen, maar moet je maar net iets leuks vinden.
Had wel al gezien dat je bij Budget Energie 30 dagen opzegtermijn hebt, is wel fijn.
dus je verbruik is flink lager dan 2800m3 wat het is best veel teminste voor 2-4 personen ofzo. ik zit met 4 op 500-800m3 maar ik heb geen groot pand ;)

Overgens alles uitzetten is ook niet handig, want wat afkoelt kost meer energie om weer te verwarmen en trekt ook energie weg van de ruimtes waar je wel stookt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Maar die 21% btw blijft... Terwijl het argument om weer de btw naar 21% te zetten het prijsplafond te dekken voor de overheid in 2023. Aangezien veel aanbieders vanaf Q2 al rond/onder prijsplafond met de tarieven gaan zitten. Lekker voor de overheid als ze in 2023 meer btw inkomsten gaan hebben... Wat als de overheid maar 2 mld hoeft te subsidiëren en 3 mld extra aan btw krijgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
dus je verbruik is flink lager dan 2800m3 wat het is best veel teminste voor 2-4 personen ofzo. ik zit met 4 op 500-800m3 maar ik heb geen groot pand ;)
klopt, maarja, alles stond open en op 21.5 graden..
Nu alles op 19 en toen ik bij oma op bezoek was die het op 21 had staan ging ik kapot van de hitte :>
Overgens alles uitzetten is ook niet handig, want wat afkoelt kost meer energie om weer te verwarmen en trekt ook energie weg van de ruimtes waar je wel stookt ..
dit dachten we ook in eerste instantie, maar zijn toen wel van 13 m3 per dag naar 5 m3 per dag gegaan, dus scheelt wel echt veel. Soms iets meer als we bezoek krijgen, dan ook thermostaten in woonkamer(s) aan.

Heb net even bij de jaarnota van vorig jaar gekeken en toen hadden we van 01-11-2021 tot 01-03-2022, 1768 m3 verbruikt. (ongeveer 442 m3 per maand! :X )

Tot nu toe in Januari = 264,7 m3 (8,54 m3 per dag)
Februari (1 t/m 10) = 64,9 m3 (6,49 m3 per dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
vso schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:17:
[...]
In de leefruimte laat je het dan ook best niet (teveel) afkoelen.
Het is correct dat niet verwarmde ruimten energie wegtrekken van de ruimte welke op een comforttemperatuur gehouden wordt maar finaal verbruikt dat minder energie dan alles op comforttemperatuur te houden en zolang de niet verwarmde ruimten binnen de geïsoleerde schil van de woning liggen gaat er ook niet echt iets verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
xzaz schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:38:
[...]
en de hra en de subsidie op ev dan?

Vattenfall heeft o.a. 6 gascentrales die energie leveren en goed zijn voor een warmtenet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
denneappel schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:31:
[...]

Het een gaat soms niet zonder het ander. Dat blijkt direct uit je toevoeging. Hij krijgt dus een gunstige TLV en heeft met de context die je tot nu toe hebt gegeven een prima overeenkomst.

Waarom zit hij "gevangen"? Of zit de belastingbetaler gevangen?
Het een kan niet zonder het ander? Begrijp je niet.

Maar zoals ik aangaf zit hij gevangen, want overstappen betekent voor groot deel betalen tegen bedrag boven prijsplafond, terwijl overstappen zou betekenen dat de belastingbetaler minder kwijt zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GG1_UTmPbe18ZeSshw-wWGS2mJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2dunLwWbAKean2AQ2SLUmYT7.png?f=fotoalbum_large

Iemand toevallig ervaring met deze maatschappij? De reviews zijn niet al te goed en ze hebben ook geen app.
Zit nu bij Greenchoice, waar ik tevreden over ben, maar het is wel variable.

https://www.energievergelijk.nl/energieleverancier/mega
https://www.independer.nl/energie/energieleveranciers/mega

Wel erg weinig reviews en ervaringen, de reviews zijn niet positief. Maar dat is moeilijk op basis van een handvol reviews.

[ Voor 18% gewijzigd door HollowGamer op 12-02-2023 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-06 14:05
mierenfokker schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:56:
[...]

Vattenfall heeft o.a. 6 gascentrales die energie leveren en goed zijn voor een warmtenet
En wat heeft Vattenfall daarvan zelf gebouwd zonder subsidie? En welke windmolenparken hebben ze daarna niet doorverkocht aan een investeringsmaatschappij?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Laatst online: 30-05 08:59
Don Quijote schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:07:
Per 8 feb overgestapt naar Zonneplan vanaf Eneco. Dit omdat ik niet te veel belastinggeld naar Eneco wil brengen (had nog een tarief van 3,8 EUR per m3). Vandaag de eindafrekening al van Eneco ontvangen, dat vind ik toch wel netjes van ze.

De gas nota is nog wel te volgen. Al vraag ik mij af wat bij een van die tabellen de factor is. Ik snap niet zo goed waarom je het verbruik wat gewoon door de slimme meter wordt doorgestuurd, nog met een bepaalde factor zou verhogen. Het scheelt natuurlijk bijna niks. Maar vind het toch wat vreemd.
[Afbeelding]

Verder is de eindafrekening niet echt makkelijk te lezen. Zo tonen ze bij de gedetailleerde leveringskosten alleen het netto gebruik na Salderen. Dus lijkt het alsof ik 0 heb verbruikt sinds Augustus en 253kWh heb teruggekeerd. Netto klopt dat, maar in zou verwachten dat je hier juist laat zien wat het gedetailleerde verhaal is (dus verbruik - terugleveren = 253.) het is ook lastig om nu te checken of het gehanteerde teruglevertarief van 0,419 nou echt klopt (immers dat tarief is over de periode meerdere malen veranderd).

[Afbeelding]
Bij mij iets soortgelijks. Heb het in het Eneco topic gezet: RikHa in "Eneco snoeit in terugleververgoeding"

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
HollowGamer schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:27:
[Afbeelding]

Iemand toevallig ervaring met deze maatschappij? De reviews zijn niet al te goed en ze hebben ook geen app.

Wel erg weinig reviews en ervaringen, de reviews zijn niet positief. Maar dat is moeilijk op basis van een handvol reviews.
Geen enkele energiemaatschappij heeft goede reviews ;)

Maar check deze site even:
https://www.ondernemersbe...n-geen-financile-buffers/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Laatst online: 09:16
Stel ik verbruik straks 500kwh meer dan het prijsplafond met welke prijs word er dan gerekend?

Moet ik bij de eindnota in November de kWh prijs betalen wat op dat moment de prijs per KWh is bij de energiemaatschappij of kijken ze terug welke maanden ik over het prijsplafond ben gegaan en pakken ze de prijs van een kWh wat het op die maand was (bijv. Januari 0,89)

Ik ga namelijk deze maanden telkens ver over het prijsplafond door mijn elektrische auto en de zonnepanelen die nog niet zo veel doen. Ik verwacht dat ik uiteindelijk een beetje over het prijsplafond ga maar het is nogal een verschil met welke prijs er dan gerekend gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Laatst online: 01-06 16:28

Cordon

Lievelings jankert

schumi1986 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:19:
Stel ik verbruik straks 500kwh meer dan het prijsplafond met welke prijs word er dan gerekend?

Moet ik bij de eindnota in November de kWh prijs betalen wat op dat moment de prijs per KWh is bij de energiemaatschappij of kijken ze terug welke maanden ik over het prijsplafond ben gegaan en pakken ze de prijs van een kWh wat het op die maand was (bijv. Januari 0,89)

Ik ga namelijk deze maanden telkens ver over het prijsplafond door mijn elektrische auto en de zonnepanelen die nog niet zo veel doen. Ik verwacht dat ik uiteindelijk een beetje over het prijsplafond ga maar het is nogal een verschil met welke prijs er dan gerekend gaat worden.
Ze verrekenen het met de prijs van de maand dat je er overheen bent gegaan. Ben je er in januari 100KWh overheen gegaan, en in april 400KWh. Dan berekenen ze die 100KWH met de prijs van januari en de 400KWh met de prijs van april (mocht die anders zijn). :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:35
HollowGamer schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:27:
[Afbeelding]

Wegblijven, hun administratie is een enorme rommel. Het heeft mij ontzettend veel gezeik opgeleverd. Daarnaast zijn hun maandelijkse kosten ontzettend hoog en volgens mij hebben ze geen tot weinig buffers. Ik ben bang dat het een piramidespel is. In het verleden heb ik hier volgens mij al over geschreven.

Ze zijn niet in staat om een factuur te sturen, of een administratie bij te houden wat je betaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Cordon schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:22:
[...]

Ze verrekenen het met de prijs van de maand dat je er overheen bent gegaan. Ben je er in januari 100KWh overheen gegaan, en in april 400KWh. Dan berekenen ze die 100KWH met de prijs van januari en de 400KWh met de prijs van april (mocht die anders zijn). :P
zo’n vermoeden had ik al :p wel een behoorlijk nadeel voor de mensen met een slimme meter dan.

Ik ga mijn auto maar eens opladen aan een publieke laadpaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
schumi1986 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:24:
[...]

zo’n vermoeden had ik al :p wel een behoorlijk nadeel voor de mensen met een slimme meter dan.

Ik ga mijn auto maar eens opladen aan een publieke laadpaal..
Betaal je daar dan? Ik zie ze voornamelijk omhoog gegaan zijn naar 55c. Dan is thuis tegenwoordig aanzienlijk beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
padoempats schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:08:
[...]

Betaal je daar dan? Ik zie ze voornamelijk omhoog gegaan zijn naar 55c. Dan is thuis tegenwoordig aanzienlijk beter
0,3339.

Maar stel dat het 0,55 zou zijn dan zou het dus toch nog voordeliger zijn dan thuis. Omdat het thuis buiten het plafond 0,89 kost.

Lekker aanmodderen zo. Eigen oprit met laadpaal maar ongunstig om thuis te laden |:(

Tijd om weer op brandstof te rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
schumi1986 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:13:
[...]

0,3339.

Maar stel dat het 0,55 zou zijn dan zou het dus toch nog voordeliger zijn dan thuis. Omdat het thuis buiten het plafond 0,89 kost.

Lekker aanmodderen zo. Eigen oprit met laadpaal maar ongunstig om thuis te laden |:(

Waarom verkas je dan niet naar een partij die normale tarieven biedt? 89c is niet normaal op het moment en totaal onnodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 10:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
Dat is de verkeerde conclusie, want een elektrische auto opgeladen door een dieselaggregaat is nog altijd goedkoper dan diesel in de auto opstoken.

Het is tijd om belasting op energie-inhoud + uitstoot te baseren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Proton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:17:
[...]

Dat is de verkeerde conclusie, want een elektrische auto opgeladen door een dieselaggregaat is nog altijd goedkoper dan diesel in de auto opstoken.

Mogen we dan ook met een EV overdag weer 130 km/u rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Jojan265 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:19:
[...]

nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Die maatregel was toch om de stikstof uitstoot te compenseren? Hoeveel stoot een EV dan uit, als ik deze oplaad met mijn zonne-energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Of om uit te kijken naar een energiecontract met minder gekke prijzen.
Of nog beter, een dynamisch contract af te sluiten voor je laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
IvoB2 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:25:
[...]

Of om uit te kijken naar een energiecontract met minder gekke prijzen.
Of nog beter, een dynamisch contract af te sluiten voor je laadpaal.
Misschien een beetje off-topic maar toen ik een nieuwe auto ging kopen had ik voor mijzelf de keuze om te gaan voor een elektrische auto met het voordeel van subsidie, geen MRB en goedkoop laden of een snelle brandstof auto.

Het liefst had ik alles terug gedraaid, ik baal namelijk enorm van het feit dat overal waar ik wil laden het lijkt alsof ik belazerd wordt en weet zeker dat ik veel meer plezier had gehad aan een RS6 ondanks de hogere kosten.

Heb onlangs mijn bestelling van een KIA EV6 GT geannuleerd vanwege deze profiterende energiemarkt BS.

Edit: waar ik trouwens ook enorm slecht op ga zijn nieuwsberichten over het feit dat we zo goed gas besparen terwijl er een hoop mensen al de hele winter in de kou zitten |:(

[ Voor 9% gewijzigd door schumi1986 op 13-02-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
In Oostenrijk mag dat wel op sommige stukken weg waar je met een plofwagen maar 100/110 mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Jojan265 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:21:
[...]

Die maatregel was toch om de stikstof uitstoot te compenseren? Hoeveel stoot een EV dan uit, als ik deze oplaad met mijn zonne-energie?
De gas- of kolencentrale die de stroom voor je EV maakt stoot wel NOx uit. Meestal is er nationaal immers geen overschot aan zon/wind, en moeten die toch harder gaan draaien als je je EV inprikt. Alleen de transportverliezen die je vermijdt door stroom uit je zonnepanelen te halen kun je wel in je zak stoppen als besparing...

[ Voor 12% gewijzigd door RulazZ op 13-02-2023 14:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RulazZ
schumi1986 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:36:
[...]

Misschien een beetje off-topic maar toen ik een nieuwe auto ging kopen had ik voor mijzelf de keuze om te gaan voor een elektrische auto met het voordeel van subsidie, geen MRB en goedkoop laden of een snelle brandstof auto.

Het liefst had ik alles terug gedraaid, ik baal namelijk enorm van het feit dat overal waar ik wil laden het lijkt alsof ik belazerd wordt en weet zeker dat ik veel meer plezier had gehad aan een RS6 ondanks de hogere kosten.

Heb onlangs mijn bestelling van een KIA EV6 GT geannuleerd vanwege deze profiterende energiemarkt BS.

Edit: waar ik trouwens ook enorm slecht op ga zijn nieuwsberichten over het feit dat we zo goed gas besparen terwijl er een hoop mensen al de hele winter in de kou zitten |:(
Als je qua budget kunt kiezen tussen een RS6 of een EV6 GT, zijn die brandstof/elektrakosten dan echt een dealbreaker??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Cordon schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:22:
[...]

En als je een domme meter hebt die niet dagelijks de standen doorseint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
[...]

In welke opzicht belazerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:57
Bij mij worden al sinds halverwege vorige week geen meterstanden meer op afstand uitgelezen uit m'n slimme meter, hebben meer mensen hier last van?
(ik weet niet of dit helemaal het goede topic is, maar het is een kroegtopic dus het kan vast geen kwaad *O* )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Laatst online: 01-06 16:28

Cordon

Lievelings jankert

Wolly schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:06:
[...]

En als je een domme meter hebt die niet dagelijks de standen doorseint?
Volgens mij moet dan je leverancier je vragen om elke maand je meterstand door te geven. Geen idee of dit daadwerkelijk gebeurd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 09:39
Proton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:17:
[...]

Oneens. Stikstof is geen uitstoot, maar toch een bijproduct van (hete) verbranding. Daarnaast, elektrische auto's zijn gewoon zwaarder, er zijn serieuze plannen bij de VAGs en Toyota's om maar gewoon te stoppen met het compacte segment. Veel te duur om te elektrificeren.

Het wordt tijd dat voertuigen beperkt worden tot zeg 1000kg, incl. rijbewijzen etc. Minder kilo's is altijd beter, ongeacht power plant. En dan bevoordeelt het ook niet mensen die grotere en dus duurdere auto's kunnen betalen. Het zou ontzettend jammer zijn deze vergroening te laten neerkomen om het verdwijnen van autootjes voor mensen met kleinere beurzen/kleinere transport behoefte.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Brent schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:31:
[...]

Oneens. Stikstof is geen uitstoot, maar toch een bijproduct van (hete) verbranding. Daarnaast, elektrische auto's zijn gewoon zwaarder, er zijn serieuze plannen bij de VAGs en Toyota's om maar gewoon te stoppen met het compacte segment. Veel te duur om te elektrificeren.
Uiteraard, Toyota die de boot volledig heeft gemist en dreigt het nieuwe Kodak te worden en de VAG groep die dacht dat een elektrische auto hetzelfde is als een brandstofauto met wat eigen software erin. Bleek hun eerder gebruikte sjoemelsoftware voor verbandingsmotoren toch niet de beste oplossing voor hun weg naar elektrificatie. :+

Ik rij al jaren elektrisch en het grootste nadeel dat ik tot nu toe ondervonden heb is dat wanneer je er eenmaal aan begint er geen weg terug meer is. Dan pas besef je hoe achterlijk en inefficiënt brandstofmotoren eigenlijk waren. Maar ik ben dan ook geen petrolhead. :)

Met kostprijs van de energie heeft het ook weinig te maken. Een elektromotor is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor en doet per km het met minder kWh dan een verbrandingsmotor. De energiecomponent, wanneer je alles in acht neemt, van elektriciteit is ook niet duurder dan deze van fossiel.
Het punt is uiteraard dat overheden niet gemakkelijk van hun belastingverslaving op mobiliteit af geraken en net zo min openstaan voor verandering dan Jan Modaal. Niet moeilijk want ze zijn ook ooit als Jan Modaal begonnen en in een pluche zetel gaan zitten wijzigt niet noodzakelijk het bruikbare volume tussen de twee oren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:24

Het wordt tijd dat voertuigen beperkt worden tot zeg 1000kg, incl. rijbewijzen etc. Minder kilo's is altijd beter, ongeacht power plant. En dan bevoordeelt het ook niet mensen die grotere en dus duurdere auto's kunnen betalen. Het zou ontzettend jammer zijn deze vergroening te laten neerkomen om het verdwijnen van autootjes voor mensen met kleinere beurzen/kleinere transport behoefte.
Het probleem is meer de enorme hoeveelheid eisen die er aan een auto gesteld worden. Bijv. waarom moet een auto zelfstandig 112 bellen? Het klinkt allemaal leuk, maar het maar het veel moeilijker om goedkope auto's op de markt te brengen.

Zo zijn er ook veel eisen die het voor kleine, lichte auto's veel moeilijker maken.

Dus hoe houden bedrijven als VAG goedkope chinese auto's buiten de deur: onder andere door gegoeg regelgeving dat het moeilijk wordt om met een kleine, goedkope auto daaraan te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
IvoB2 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:41:
[...]
Het punt is uiteraard dat overheden niet gemakkelijk van hun belastingverslaving op mobiliteit af geraken
Waar moeten ze anders die flinke subsidies die jij opstrijkt van betalen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
mierenfokker schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:16:
[...]

In welke opzicht belazerd wordt?
Omdat net zoals de stroomprijs voor huishoudens de stroomprijs bij oplaadpalen onnodig hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 10:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
Oneens. Stikstof is geen uitstoot, maar toch een bijproduct van (hete) verbranding.
NOx uitstoot is ook uitstoot. Vind ik.
Daarnaast, elektrische auto's zijn gewoon zwaarder, er zijn serieuze plannen bij de VAGs en Toyota's om maar gewoon te stoppen met het compacte segment. Veel te duur om te elektrificeren.
Meh. In het kleinere segment is 20 kWh genoeg, dat is tegenwoordig zwaar noch groot. Met de elektromotor erbij ongeveer vergelijkbaar met gevulde benzinetank (waar je inderdaad verder mee komt), motor, versnellingsbak, uitlaat, katalysator etc. Maar 20 kWh is in de perceptie te weinig.
Dat ben ik met je eens, dat zou een goed idee zijn.
Dan hoeven de parkeervakken ook niet groter (in mijn gemeente is daar nu weer gedoe over...)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CirclDigital schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:50:
[...]
Waar moeten ze anders die flinke subsidies die jij opstrijkt van betalen.....
Over welke subsidies heb je het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
schumi1986 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:08:
[...]
Omdat net zoals de stroomprijs voor huishoudens de stroomprijs bij oplaadpalen onnodig hoog zijn.
Voor publieke oplaadpalen weet ik het niet (gebruik ze nauwelijks) maar de stroomprijs voor huishoudens vind ik niet onnodig hoog. Zeker al lager dan aan de brandstofpomp. Maar je moet dan wel de moeite doen om een dynamisch of goedkoop variabel elektro contract af te sluiten en niet het eerste beste dure energiecontract.
De pompprijs heb je totaal niet aan de hand. De prijs voor je thuislaadpaal wel. En al helemaal wanneer je het grootste deel van het jaar die energie zelf kan opwekken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
[...]

Ik zie hier best veel Dacia Springs rondrijden, dus het kan wel. Kleine auto's zijn natuurlijk sowieso veel duurder geworden door alle veiligheids- en milieueisen. De tijd van een nieuwe basic Aygo voor 10K is wel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-05 00:06
Jojan265 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:19:
[...]

Ja en de linkerstrook alleen voor EV's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 14:44
JackBol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:33:
[...]

Er is geen handig tooltje. Het is op dit moment mega complex om dit uit te rekenen. Sinds deze week zijn de belastingen en opslagen aangepast. Daarnaast moet je een vrij accurate inschatting kunnen maken van je verbruik, zowel in de dal als normaal uren.

En het prijsplafond is ook nog eens “per dag”, je kan er dus op momenten overheen gaan en het volle pond moeten betalen voor die kilowatten.
Nav deze post ben ik wat gaan zoeken over "Het prijsplafond en hoe het word verdeeld in het jaar 2023".
Ik vond zojuist deze website die iets meer duidelijkheid schept.

Echter is de eerste reactie van Nico Strik op 03-02-2023, ook wat ik dacht (Bij verbruik tot 1200m3 en 2900kWh betaal je de prijsplafond tarieven) en die gedachte staat recht tegenover wat het artikel meld.

Ik zit trouwens bij WoonEnergie (Eneco) en betaal 200 euro per maand.
Mijn verbruik op dit moment 12-02-2023 is 344kWh en 23.61m3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ND5vGJlJP6RYGcL6l79Q9u2iaDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OspubeEh3hvpDnxy3cqrWpu0.png?f=fotoalbum_large

Op 14 maart hebben ze het verbruiksplafond op 739kWh gezet. Dat zou betekenen dat ik van 15-03-2023 tot het einde van het jaar binnen het plafond nog 2900-739=2161kWh kan verbruiken. Aangezien ik dit jaar met een beetje geluk rond het stroom plafond kan uitkomen zie ik hier niet echt een probleem maar voor gas is het een ander verhaal.

Ze hebben het plafond op 14 maart gezet op 484m3 gas. Ik heb vanaf 01-01-2023 23.61m3 verbruikt. Laat ik vanaf nu als een gek gaan stroken waardoor ik op 14 maart 284m3 heb verbruikt.
Dan zou dat betekenen dat ik vanaf 15 maart nog 1200-484=716m3 binnen het plafond over heb terwijl ik dan eigenlijk 916m3 over zou moeten hebben.

Ik heb in dit scenario onnodig als een als een gek de verwarming laten werken. Minder verbruikt dan het 484m3 limiet. Daardoor is mijn plafond niet 1200m3 in het maar 1000m3. Het verschil is zelfs nog groter omdat ik maar 50m3 verwacht te verbruiken tot 15 maart.

Ik dacht oprecht dat het plafond 1200m3 en 2900kWh is voor het hele jaar.
Stel ik gebruik in januari en februari 0kWh en 0m3, dan heb ik vanaf maart tot het einde van het jaar nog 1200m3 en 2900m3 over.

De reden van mijn lage gasverbruik is dat ik de ketel praktisch heb uitgezet op de warm water momenten na. Daar valt echt veel winst te behalen blijkt. Daardoor best wel koud gehad de afgelopen periode en ik eigenlijk niet van plan ben dat nog eens een winter te gaan doen.
Het zou hiermee zomaar eens kunnen zijn dat ik dit jaar meer dan 716m3 gas ga verbruiken na de afrekening en daarmee de volle prijs moet gaan betalen ookal zal het totaal onder het plafond uit komen.

De afbeelding hierboven is een gegeven vanuit mijn energie maatschappij en die laat het lijken alsof het gescheiden word tussen voor en na de afrekening.

Op dit moment in deze text begrijp ik dat het plafond in 2en gesplitst word, voor en na de afrekening. En alles wat niet voor de afrekening hebt gebruikt tot het plafond mag je niet meenemen naar de volgende periode.

Laat ik uit deze PDF vanaf pagina 22 de waardes per dag gebruiken.

Als ik de waardes uit die pdf op tel van 1-1 tot en met 14-3 dan komt ik idd uit op het gegeven plafond.
Betekent dit dat ik als ik op een dag meer dan die waarde verbruik de volle prijs moet betalen en als ik minder dan die waarde gebruik het niet mee mag nemen naar de volgende dag?

Morgen neem ik contact op met mijn energie maatschappij want deze is nu gesloten, hoop ik ook duidelijkheid te krijgen waarom ze me nu op 10 euro per maand setten met een geschat verbruik van 800m3 en 3000kWh.

[ Voor 35% gewijzigd door TweakerCarlo op 13-02-2023 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
schumi1986 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:08:
[...]

Ligt eraan welke plaats je woont. Hier nu 0,68 bij openbare laadpalen in deze stad. Zal uiteindelijk wel goedkoper worden maar 0,68 is wel hoog idd. Ik laad thuis gemiddeld met 0,25 in de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Tijd voor een liedje? Het Is Altijd Lente wordt:
't Is altijd winter in de huizen van de energie clienten
**
ik douche niet meer, en de verwarming staat niet aan.
ook mijn vrouw en kindren laat ik rustig in vrieskou staan.
ik lig de hele dag in bed,

De rest ben ik nog niet uit, wie vult hem aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

TweakerCarlo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:35:
[...]

Als ik de waardes uit die pdf op tel van 1-1 tot en met 14-3 dan komt ik idd uit op het gegeven plafond.
Betekent dit dat ik als ik op een dag meer dan die waarde verbruik de volle prijs moet betalen en als ik minder dan die waarde gebruik het niet mee mag nemen naar de volgende dag
Nee, je moet je verbruik over die periode (1-1 - 14-3) nemen en dat afzetten regen het totale verbruiksplafond voor die periode. Je hebt dus 2 plafonds per jaar: 1 tot en 1 vanaf je jaarnota.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:26

crisp

Devver

Pixelated

TweakerCarlo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:35:
[...]

Ze hebben het plafond op 14 maart gezet op 484m3 gas.
Dat is omdat januari en februari de koudste maanden zijn, kouder dan december. Zelfs maart is gemiddeld kouder dan november. De plafondwaardes zijn afgestemt op de gemiddelde temperatuur, dus is het logisch dat een groot deel daarvan al in het begin van het jaar zit.

Intentionally left blank

Pagina: 1 ... 71 ... 149 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden