Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 19:57
RemcoDelft schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:28:
Subsidie heeft meestal een plafond, en een feed-in tarief kan afgebouwd worden. Het huidige salderen wordt jaarlijks duurder, en door de recente prijsstijgingen is het nog veel duurder geworden. Terwijl PV juist veel rendabeler is geworden.
Er valt heel veel aan te merken als het gaat om salderen. Maar wat belangrijk is dat het effectief is.

Dus de taak van de overheid is om eerst een nieuwe regeling te verzinnen die bewezen effectief is, en dan pas het salderen af te schaffen.

Bij de overheid is het nog steeds na ons de zondvloed. Dus ja, dan maakt de effectieviteit van maatregelen niet echt uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:09
Bijna verplichte kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die 1984 op de achtergrond :') -1

Verder.. dik een uur dit filmpje, -2. Waarom moeten we volgens jou dit filmpje bekijken :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
Glashelder schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:16:
[...]

Die 1984 op de achtergrond :') -1

Verder.. dik een uur dit filmpje, -2. Waarom moeten we volgens jou dit filmpje bekijken :?
Het geeft mijn inziens een mooi beeld voor welke problemen we staan met de energietransitie.
Ik vond het boeiend en het staat iedereen natuurlijk vrij om te kijken of niet. Jij kijkt niet. Prima toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
ytr81 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:20:
[...]

Het geeft mijn inziens een mooi beeld voor welke problemen we staan met de energietransitie.
Ik vond het boeiend en het staat iedereen natuurlijk vrij om te kijken of niet. Jij kijkt niet. Prima toch :)
Heb je een korte mgmt summary?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ytr81 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:20:
[...]

Wat @Lightning89 zegt. Wat voor problemen benoemen ze daar die niet al uitgebreid besproken zijn? ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Even doorheen gescrold, maar de energietransitie heeft toch maar één echt probleem? Namelijk het gebrek aan energieopslagmogelijkheden. Als het waait hebben we teveel energie, als de zon schijnt in de zomer hebben we teveel energie en op andere moment te weinig. Dus zodra we iets bedacht hebben dat overschot op tijdelijk op te slaan dan is de energietransitie voltooid.

We doen echt veel te paniekerig over de energietransitie. In de jaren 60 hebben we heel Nederland (ok 75%) op aardgas gekregen en dat was ook een enorme operatie met ongetwijfeld, ik was er niet bij, veel weerstand, want kolen zijn toch ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

moshimoshi schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:59:

We doen echt veel te paniekerig over de energietransitie. In de jaren 60 hebben we heel Nederland (ok 75%) op aardgas gekregen en dat was ook een enorme operatie met ongetwijfeld, ik was er niet bij, veel weerstand, want kolen zijn toch ook prima.
Kan je nog leuker vertellen, ik ga per januari weer volledig aan het aardgas :D

Net opgehangen met Eneco, omdat die 'lieve mensen daar' nog steeds rekenen met een model dat blijkbaar gemiddeld 1200m3 per jaar zou verbruiken (de meter nu staat op 210m3 voor dit jaar, maar dus die ~1000m3 zit nu aan de kwh kant voor vewarming), met de huidige 2 berekeningen kom ik op een maandtermijn van 260 euro versus 580 euro - huidige prijs boven die 0,40 plafond is 0.93 dit moment.

580 als ik doorga met huidige kwh verbruik (want geen gas), 260 euro als ik per 1 januari alles electrisch weer omgooi naar gasverwarming. Zelfs als ik sober de verhouding kijk (1m3 is 10kwh, maar niet in opwarming), bespaart mij dit dus per m3 bijna 4 euro, 3600 euro per jaar. Heb hier een offerte liggen van 780 euro voor het doortrekken van de gasleiding van beneden naar de slaapkamer inclusief gaskacheltje en afvoer (duurste is gat boren voor afvoer), deze kosten heb ik binnen 3 maanden terugverdiend.

Zonnepanelen zijn afgewezen door huisbaas, plafond lijkt geen tegemoetkoming voor laag-gasverbruikers te geven, is voor mij de keuze nu simpel :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
moshimoshi schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:59:
[...]
De uitrol van aardgas ging juist zo enorm snel omdat het zo enorm veel voordelen had. Ik heb nooit gehoord van weerstand hiertegen (wel van energiemeters waar je zelf muntjes in moest werpen: Wikipedia: Gaspenning).

Energieopslag is niet iets wat je even makkelijk oplost, en wat mij betreft wordt er juist te weinig over gesproken. Politici doen net alsof je met nul op de meter klaar bent, maar ze hebben geen idee hoe het werkelijk moet. Als iedereen nul op de meter heeft, en als iedereen netto geld verdient aan het salderen, zit je 's winters nog steeds in de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 15:25
Ik zit hier op een maandbedrag van €300 met een hoekwoning uit de jaren '30 en drie woonlagen. Deze koude maanden gaan we over de €300 met zo'n 5m3 gas per dag als het vriest en tussen de 5 en 10 kWh per dag. Ik gebruik naast de CV af en toe een elektrische kachel (1500 watt) om bij te verwarmen op mijn studeerkamer wanneer de woonkamer op temperatuur is. Ik verwacht dit jaar onder de 1000m3 te blijven, wellicht zelfs onder de 700m3 en qua stroomverbruik dat we zo rond de 1800 kWh per jaar zitten.

Het huis is van binnen geïsoleerd met een voorzetwand en heeft HR++ glas, maar de besparing zit 'm vooral in die thermostaat gewoon lager te zetten. Het is 17 graden binnen overdag, 's nachts op 12 graden. We werken veel thuis, dus dat verhoogt het verbruik fors. Schimmelvorming heb ik nog niet opgemerkt en ik ventileer de woning goed.

Ik heb het idee al het laaghangend fruit wel gepakt te hebben; glas vervangen, spouwmuur gevuld, vloer en dak geïsoleerd, radiatoren aardig ingeregeld.

Hebben jullie nog tips om het verbruik verder te doen slinken of wat ik aan het huis zou kunnen doen? Ik wil liever niet te grote ingrijpende zaken doen, zoals vloerverwarming aanleggen, omdat we wat financiële tegenvallers gehad hebben. Zonnepanelen liggen in de pijpleiding, alleen dat hangt even af van de prijzen volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Belecthor schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:36:
Ik zit hier op een maandbedrag van €300 met een hoekwoning uit de jaren '30 en drie woonlagen. Deze koude maanden gaan we over de €300 met zo'n 5m3 gas per dag als het vriest en tussen de 5 en 10 kWh per dag. Ik gebruik naast de CV af en toe een elektrische kachel (1500 watt) om bij te verwarmen op mijn studeerkamer wanneer de woonkamer op temperatuur is. Ik verwacht dit jaar onder de 1000m3 te blijven, wellicht zelfs onder de 700m3 en qua stroomverbruik dat we zo rond de 1800 kWh per jaar zitten.

Het huis is van binnen geïsoleerd met een voorzetwand en heeft HR++ glas, maar de besparing zit 'm vooral in die thermostaat gewoon lager te zetten. Het is 17 graden binnen overdag, 's nachts op 12 graden. We werken veel thuis, dus dat verhoogt het verbruik fors. Schimmelvorming heb ik nog niet opgemerkt en ik ventileer de woning goed.

Ik heb het idee al het laaghangend fruit wel gepakt te hebben; glas vervangen, spouwmuur gevuld, vloer en dak geïsoleerd, radiatoren aardig ingeregeld.

Hebben jullie nog tips om het verbruik verder te doen slinken of wat ik aan het huis zou kunnen doen? Ik wil liever niet te grote ingrijpende zaken doen, zoals vloerverwarming aanleggen, omdat we wat financiële tegenvallers gehad hebben. Zonnepanelen liggen in de pijpleiding, alleen dat hangt even af van de prijzen volgend jaar.
I.p.v. elektrisch bijverwarmen zou ik een radiator in de woonkamer dichtdraaien als je studeerkamer meer warmte nodig heeft. Ik gebruik een torenventilator op de studeerkamer om de radiator 's ochtends 2 uurtjes wat beter z'n best te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Belecthor schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:36:

Moet alles verwarmd worden? Ik verwarm alleen de ruimtes waar ik of mijn vrouw zijn (de huiskamer en mijn werkkamer).
RemcoDelft schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:46:
[...]

I.p.v. elektrisch bijverwarmen zou ik een radiator in de woonkamer dichtdraaien als je studeerkamer meer warmte nodig heeft. Ik gebruik een torenventilator op de studeerkamer om de radiator 's ochtends 2 uurtjes wat beter z'n best te laten doen.
Slim, want die speedcomfortdingen zijn best duur, torenventilator die je al hebt er onder leggen zal inderdaad ook wel werken :p

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 12-12-2022 16:06 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Marzman schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:04:
[...]

Slim, want die speedcomfortdingen zijn best duur, torenventilator die je al hebt er onder leggen zal inderdaad ook wel werken :p
Hij staat er naast, eronder is niet nodig. Het is een enkele radiator, en alle slaapkamers hebben te kleine radiatoren om echt warm te worden. Zeker als alle kamers er omheen ook koud zijn.
Het volgende project wordt toch echt toetsenbordverwarming, warme muis bevalt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:04
Hvdbnl schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:55:
[...]

Klopt, aan de hand van een gebruikersprofiel.
Gas weet ik zo niet, stroom is hier te vinden:
https://support.tibber.co...het-prijsplafond-van-2023

Dat gaat nog een (leuke) verrassing worden voor een hoop mensen. En alle berekeningen van de websites kloppen dus niet want die gaan uit van het feit dat je het gewoon kan gebruiken.maar dat verschilt behoorlijk per maand.

[...]
Ik vind dit een hele goede uitleg. Hoe zit het als je je meter niet op afstand laat uitlezen? (okee bij Tibber moet dat, maar wat als je bij een NIET day ahead aanbieder zit) Dan kan je wel zelf een beetje salderen per maand toch?

[ Voor 6% gewijzigd door meermarco op 12-12-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:12
RemcoDelft schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:09:
[...]

Hij staat er naast, eronder is niet nodig. Het is een enkele radiator, en alle slaapkamers hebben te kleine radiatoren om echt warm te worden. Zeker als alle kamers er omheen ook koud zijn.
Het volgende project wordt toch echt toetsenbordverwarming, warme muis bevalt erg goed.
Misschien een debiel idee (en medisch ook geen goed advies), maar ik doe altijd een warme kruik onder de voeten tijdens computerwerk. Op een of andere manier heb ik dan automatisch minder last van koude handen.

Nu is dat computerwerk in mijn geval alleen maar gamen, dus geen 8/9 uur per dag. Maar een kruik op schoot om de handen op te leggen is ook wel lekker hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
RemcoDelft schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:46:
[...]

Oh, ik wist niet dat dit zo'n groot verschil uitmaakt. Is het dan gewoon sneller op temperatuur in de ruimte? Ik heb nu een losse convectorkachel gekocht (specifiek zonder ventilator ivm geluid en stof), maar als dat in de prijs veel verschil maakt..
Marzman schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:04:
[...]

Moet alles verwarmd worden? Ik verwarm alleen de ruimtes waar ik of mijn vrouw zijn (de huiskamer en mijn werkkamer).
Ik doe alleen de ruimten waar ik ben en de badkamer (anders is het de snelweg naar schimmelvorming)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Belecthor schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:30:
[...]

Oh, ik wist niet dat dit zo'n groot verschil uitmaakt. Is het dan gewoon sneller op temperatuur in de ruimte? Ik heb nu een losse convectorkachel gekocht (specifiek zonder ventilator ivm geluid en stof), maar als dat in de prijs veel verschil maakt..
Dan gaat hij beneden langer langer door (omdat het trager opwarmt) en boven ook omdat de thermostaat beneden hangt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Marzman schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:48:
[...]

Dan gaat hij beneden langer langer door (omdat het trager opwarmt) en boven ook omdat de thermostaat beneden hangt.
Ik doel eerder op de ventilator! Maakt dat zo'n groot verschil als er een ventilator in de ruimte blaast?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hD9E_SwTTJRMiSLSU8r7CIQHfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pv2W9KO2DTBG6Yp6zaZ7zIn.jpg?f=fotoalbum_large

Meer Oxxio klanten dit mailtje gehad? Zou natuurlijk een bak geld schelen, vooral met gas. Nu is dat bij mij €3,37m3.

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik luister in de auto vaak naar BNR radio. Daar komt de energietransitie ook vaak aan bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFlag82
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-09 13:58
Padje87 schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:31:
[Afbeelding]

Meer Oxxio klanten dit mailtje gehad? Zou natuurlijk een bak geld schelen, vooral met gas. Nu is dat bij mij €3,37m3.
Yes, hier ook een Oxxio klant en ik heb dezelfde mail gehad. Geen idee wat ik hier van moet verwachten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
TheFlag82 schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:55:
[...]

Yes, hier ook een Oxxio klant en ik heb dezelfde mail gehad. Geen idee wat ik hier van moet verwachten….
Ik heb de vraag gesteld wat dan nu de tarieven zijn.

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hvdbnl schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:55:
[...]

Klopt, aan de hand van een gebruikersprofiel.
Gas weet ik zo niet, stroom is hier te vinden:
https://support.tibber.co...het-prijsplafond-van-2023

Dat gaat nog een (leuke) verrassing worden voor een hoop mensen. En alle berekeningen van de websites kloppen dus niet want die gaan uit van het feit dat je het gewoon kan gebruiken.maar dat verschilt behoorlijk per maand.

[...]

De energiebelasting gaat ook weer terug omhoog.
Iets van 10cent per kWh (ex BTW)
Bij Tibber kan je maximaal het maandsaldo gebruiken als plafond omdat zij per maand afrekenen. Bij "normale" energieleverancier kan je het plafond gebruiken tot je overstapt of je een jaar verder bent van je vorige afrekening. Dan wordt het plafond saldo tot die datum gebruikt om te bepalen hoeveel onder het plafond valt. Dus dat kan ook 6 maanden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:56
[Afbeelding]

Mijn zusje ook inderdaad, was verlopen in april. Ik niet, maar mijn contract was in oktober afgelopen dus misschien was de regeling toen al anders.
Zou wel balen zijn voor mij. Omdat het super duur zou worden ben ik overgestapt, maar misschien had ik achteraf goedkoop kunnen blijven hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:13

Dennis1812

Amateur prutser

Belecthor schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:30:
[...]

[...]

Ik doe alleen de ruimten waar ik ben en de badkamer (anders is het de snelweg naar schimmelvorming)!
Hier 0 schimmel en de badkamer nog nooit verwarmd.
Wel altijd een raam open en vaak de deur open.
Goede ventilatie doet meer als opstoken denk ik

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik verwarm nu met airco's. Gaat prima, maar wat is de kans op bevroren leidingen van de CV installatie? Bijvoorbeeld de WC beneden doe ik niet verwarmen (want nog 2 andere WC's), en sommige leidingen lopen door de buitenmuren...

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:23
Dean Martin schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:35:
Ik verwarm nu met airco's. Gaat prima, maar wat is de kans op bevroren leidingen van de CV installatie? Bijvoorbeeld de WC beneden doe ik niet verwarmen (want nog 2 andere WC's), en sommige leidingen lopen door de buitenmuren...
Oei... Buitenmuren.

Kruipruimte vriezen lijkt me sterk, maar de buitenmuren zijn denk ik wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
banaliteit schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:38:
[...]

Oei... Buitenmuren.

Kruipruimte vriezen lijkt me sterk, maar de buitenmuren zijn denk ik wel een probleem.
1 buitenmuur om compleet te zijn. Van de zolder richting kelder. Flexbuis is het. De meeste radiatoren hebben overigens wel een sneeuwvlokje stand overigens. Maar de thermostaat voor die radiatoren hangt in de woonkamer waar het dus warm is door de airco.

In de ruimtes waar die leidingen door de buitenmuur lopen is het overigens altijd 18-21 graden (nachtverlaging).

[ Voor 33% gewijzigd door Dean Martin op 12-12-2022 18:48 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 10:31
Het enige juiste wat Oxxio kan doen is de facturen achteraf corrigeren. Ze zijn er een beetje vaag over (ik vermoed omdat ze niet willen dat iedereen en zijn moeder de thermostaat weer naar 20 knalt voor de rest van de contractduur) maar het kan bijna niet anders dan dat ze dit moeten herstellen voor de correcte tarieven.

Ik heb in juli en in oktober een tariefwijziging gekregen, deze zouden dus niet geldig zijn en gecorrigeerd moeten worden. Als ik een prognose maak van december op basis van het verbruik van de afgelopen 12 dagen, dan levert mij dit een voordeel van zo'n 440 euro op. Da's best een leuke meevaller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GzT6amum9lzV9NI3rmuWbpx0gc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/amkSZYplEQ0d3V6ERtAPVAJ2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Dean Martin schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:40:
[...]

1 buitenmuur om compleet te zijn. Van de zolder richting kelder. Flexbuis is het. De meeste radiatoren hebben overigens wel een sneeuwvlokje stand overigens. Maar de thermostaat voor die radiatoren hangt in de woonkamer waar het dus warm is door de airco.

In de ruimtes waar die leidingen door de buitenmuur lopen is het overigens altijd 18-21 graden (nachtverlaging).
Is het mogelijk om alleen die radiator een heel kleine beetje te laten verwarmen? Het is misschien zonde van het gasverbruik maar een bevroren leiding moet je ook niet willen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En dan alleen de dagen dat het zo enorm koud is dat dat een reëel risico vormt.

Wat niet zo vaak zal zijn in Nederland. Zeker omdat de muur langs binnen ook nog eens verwarmd is. (Door de airco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Cobb schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:54:
[...]

Is het mogelijk om alleen die radiator een heel kleine beetje te laten verwarmen? Het is misschien zonde van het gasverbruik maar een bevroren leiding moet je ook niet willen.
Dan moet ik of de airco uitlaten of de thermostaat hoger zetten dan de airco verwarmt denk ik?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:56:
En dan alleen de dagen dat het zo enorm koud is dat dat een reëel risico vormt.

Wat niet zo vaak zal zijn in Nederland. Zeker omdat de muur langs binnen ook nog eens verwarmd is. (Door de airco)
Aan welke temperatuur moet ik dan denken?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwarm je wel buiten die WC op die verdieping? Ik denk dat er weinig Tweakers zulke grote huizen hebben dat ze een binnenunit in de WC ruimte hebben hangen. Tot op heden heb ik geen berichten gelezen van geknapte leidingen daar.

Ik denk overigens dat dit pas een echt risico vormt als je gedurende langere tijd niet verwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dean Martin schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:59:
[...]

Aan welke temperatuur moet ik dan denken?
Ik ben er vrij makkelijk in. Maar zolang je niet onder de -10 komt zou ik niks doen.

Mijn airco monteur had aangeraden de anti vorst voor de leidingen op het dak van de airco ook pas te gebruiken bij langere tijd -10.

Tja. Hij heeft er verstand van denk ik dan
En die leidingen liggen enkel in een buis op t dak. Die van jou liggen in steen welke 1zijdig verwarmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:00:
[...]

Verwarm je wel buiten die WC op die verdieping? Ik denk dat er weinig Tweakers zulke grote huizen hebben dat ze een binnenunit in de WC ruimte hebben hangen. Tot op heden heb ik geen berichten gelezen van geknapte leidingen daar.

Ik denk overigens dat dit pas een echt risico vormt als je gedurende langere tijd niet verwarmd.
En als dat zo zou zijn (vakantie) dan springt de CV toch aan bij x graden binnen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Nieknikey schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:45:
Het enige juiste wat Oxxio kan doen is de facturen achteraf corrigeren. Ze zijn er een beetje vaag over (ik vermoed omdat ze niet willen dat iedereen en zijn moeder de thermostaat weer naar 20 knalt voor de rest van de contractduur) maar het kan bijna niet anders dan dat ze dit moeten herstellen voor de correcte tarieven.

Ik heb in juli en in oktober een tariefwijziging gekregen, deze zouden dus niet geldig zijn en gecorrigeerd moeten worden. Als ik een prognose maak van december op basis van het verbruik van de afgelopen 12 dagen, dan levert mij dit een voordeel van zo'n 440 euro op. Da's best een leuke meevaller.

[Afbeelding]
Ik heb de mail ook gehad.
Mijn voorschot in februari was €400 en was in september verhoogd naar €700. Uitgaande dat hun inschatting klopt gaat me dat dan volgens mij 6x€300=€1800 schelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Nu.nl heeft er nu ook een stukje over.
https://www.nu.nl/economi...nden-klanten-na-fout.html
Padje87 schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:59:
Ik heb de vraag gesteld wat dan nu de tarieven zijn.
Volgens mij hadden ze de prijsverhoging van juli en/of september voor deze groep niet door mogen voeren. Dus afhankelijk van wanneer je contract over ging had je het tarief van toen voor een jaar moeten houden.

Degene die in september over zijn gegaan moeten dus opletten dat ze de huidige mega tarieven niet voor een jaar houden. Ik weet niet precies wat de voorwaarden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:03
Ik durf het niet aan en het 's nachts de CV aan, wel zo laag mogelijk.
Bepaalde leidingen heb ik geen idee hoe die lopen.

Een geknapte CV leiding is waarschijnlijk heel wat duurder dan een paar kuub gas, en dan heb ik het vooral over de schade door het water wat hoe dan ook een keer ontdooit. :+
Een goede nachtrust is me wel wat meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
FabianGTI schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:56:
[...]

Ik durf het niet aan en het 's nachts de CV aan, wel zo laag mogelijk.
Bepaalde leidingen heb ik geen idee hoe die lopen.

Een geknapte CV leiding is waarschijnlijk heel wat duurder dan een paar kuub gas, en dan heb ik het vooral over de schade door het water wat hoe dan ook een keer ontdooit. :+
Een goede nachtrust is me wel wat meer waard.
Eens, maar in de kamer waar de thermostaat hangt komt het niet onder de 18 graden. Zet ik dan de thermostaat op 19? Dat lijkt me dan weer wat veel van het goede...

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2506
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 11:43
[Afbeelding]

Hier ook ontvangen. Mijn contract verliep in Juli dus ik vermoed dat dit voor mij inhoudt dat de op dat moment geldende tarieven voor mij vast staan tot juli volgend jaar en dat de verhoging van begin november (hier ook rond de 3,30 per M3) voor mij komt te vervallen. Dat scheelt toch een flinke slok op de borrel in deze wintermaanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Padje87
TheBrut3 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:41:
Nu.nl heeft er nu ook een stukje over.
https://www.nu.nl/economi...nden-klanten-na-fout.html

[...]

Volgens mij hadden ze de prijsverhoging van juli en/of september voor deze groep niet door mogen voeren. Dus afhankelijk van wanneer je contract over ging had je het tarief van toen voor een jaar moeten houden.

Degene die in september over zijn gegaan moeten dus opletten dat ze de huidige mega tarieven niet voor een jaar houden. Ik weet niet precies wat de voorwaarden zijn.
In januari liep mijn contract dus af, in september bericht gehad dat per 30-10 de tarieven omhooggaan.

Ze hebben het over een jaar dat de tarieven bevriezen, dus zou ik pas in januari 2023 een tariefwijziging krijgen (iemand een idee waar dit staat in je contract)? Dus de maanden november en december zou ik toch nog goed wegkomen?

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 09:36

DIY

Dean Martin schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:00:
Eens, maar in de kamer waar de thermostaat hangt komt het niet onder de 18 graden. Zet ik dan de thermostaat op 19? Dat lijkt me dan weer wat veel van het goede...
2 kogelkraantjes plaatsen (1 onder de cv en 1 na het expansievat) en de rest van de leidingen laten leeglopen. Bevriest er niets en kun je nog gewoon warm water maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 21:04
[Afbeelding]

Hier ook! Ik ga er denk ik morgen een nieuw topic over beginnen hier om eea beter te bespreken met elkaar. Ik vind eind januari veel te laat voor meer info.. Het scheelt bij mij 2/3e van de huidige prijs.. dat tikt wel aan.. Ik zat aan overstappen te denken in Januari maar wil eerst meer duidelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
DIY schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:17:
[...]

2 kogelkraantjes plaatsen (1 onder de cv en 1 na het expansievat) en de rest van de leidingen laten leeglopen. Bevriest er niets en kun je nog gewoon warm water maken.
Ik noemde buitenmuur, wat ik bedoel is natuurlijk de binnenmuur voor de spouw maar wel een 'buitenmuur'.....zou dat echt bevriezen?

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Er bestaat al een topic over dit onderwerp.

Hier van Vast naar LosVast op 23 februari.
Tariefsverhoging per 23 augustus.
Vertrokken per 8 november.

Geen e-mail gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 09:36

DIY

Dean Martin schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:23:
Ik noemde buitenmuur, wat ik bedoel is natuurlijk de binnenmuur voor de spouw maar wel een 'buitenmuur'.....zou dat echt bevriezen?
Dat hangt af van de isolatie in de spouw en hoe warm het binnen blijft.

Mijn offtopic reactie ging er alleen over hoe je zonder de cvketel aan te zwengelen (en zo kostbaar gas verspillen), toch kapotvriezen van leidingen kan voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:03
Dean Martin schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:40:
[...]

Die muur is gewoon ongeveer net zo warm als de binnentemperatuur, want hij zit in je thermische schil. Als de ruimte aangrenzend aan de leiding boven de 10 graden blijft hoef je je echt niet druk te maken dat zon leiding bevriest...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacktheRipper
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-09 22:37
PHPResource schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:20:
[...]

Hier ook! Ik ga er denk ik morgen een nieuw topic over beginnen hier om eea beter te bespreken met elkaar. Ik vind eind januari veel te laat voor meer info.. Het scheelt bij mij 2/3e van de huidige prijs.. dat tikt wel aan.. Ik zat aan overstappen te denken in Januari maar wil eerst meer duidelijkheid
Ik heb deze mail ook gehad. Losvast contract ingegaan December 2021, tariefsverhoging gekregen in September 2022 + een verlaging van de teruglevering naar 9 cent.

Wat me nog het meest stoort is, dat de firma Oxxio, onbetrouwbaar is op deze manier. Hoe kan ik nou eerlijk prijzen vergelijken als mijn eigen tarieven die ik betaal niet eens kloppen?

Ben in eind September gaan stoken met een elektrische kachel aangezien ik een overschot had van 800 kwh die maar 17 en 9 cent waard bleken te zijn, terwijl ze de gasprijs naar 2,70 opvoerde (dus niet). Desondanks toch nog 50 kuub gas opgestookt tot nu toe. Zal wel wat geld terugkrijgen, maar vergoeden ze me die kachel en het gekloot daarmee ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
JacktheRipper schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:11:
[...]

Ik heb deze mail ook gehad. Losvast contract ingegaan December 2021, tariefsverhoging gekregen in September 2022 + een verlaging van de teruglevering naar 9 cent.

Wat me nog het meest stoort is, dat de firma Oxxio, onbetrouwbaar is op deze manier. Hoe kan ik nou eerlijk prijzen vergelijken als mijn eigen tarieven die ik betaal niet eens kloppen?

Ben in eind September gaan stoken met een elektrische kachel aangezien ik een overschot had van 800 kwh die maar 17 en 9 cent waard bleken te zijn, terwijl ze de gasprijs naar 2,70 opvoerde (dus niet). Desondanks toch nog 50 kuub gas opgestookt tot nu toe. Zal wel wat geld terugkrijgen, maar vergoeden ze me die kachel en het gekloot daarmee ook?
Zoals elders al genoemd, er zijn 50.000 klanten betrokken, zelf zou ik theoretisch 1800 minder betalen over dat half jaar. Dit zou Oxxio tientallen miljoenen gaan kosten en ik heb geen idee of ze dat kunnen. Dus ik reken nog maar ff niet op die 1800.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:24
Dean Martin schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:23:
Als je het binnen op 18 of meer houdt denk ik niet dat je in NL buitentemperaturen hebt waarbij dit mis gaat. Misschien met een steensmuur of totaal geen isolatie in de spouw, maar zelfs die laatste denk ik niet.

Al een stuk voor dat punt zou je dan trouwens ook condens op die muur hebben staan want die zou dan gegarandeerd flink onder het dauwpunt zitten. Kortom, denk dat het meevalt. Maar ja, ik betaal niet als ik er naast zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 12:35
Engie was snel met de €190,= uitbetalen voor december, stond vandaag al op mijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
R0181 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:43:
Engie was snel met de €190,= uitbetalen voor december, stond vandaag al op mijn rekening.
Traag! 😜 Van Greenchoice heb ik het verrekende bedrag 6 Dec al gestort gekregen (ipv 6 Dec de afschrijving) 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
dragon2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:03:
[...]
Traag! 😜 Van Greenchoice heb ik het verrekende bedrag 6 Dec al gestort gekregen (ipv 6 Dec de afschrijving) 😊
Vergeleken met de uitbetaling van november was die van december vlot, die van november kreeg ik op 1 december en nu die van december ook ruim voor de december afschrijving. Volgens de app zou Engie pas de 27e uitbetalen, daarom vond ik het vlug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
R0181 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:43:
Bij ons ook al, het is alleen maar 180 euro? Termijnbedrag is wel 10 euro, dus vermoed dat ze het nu opeens wel hebben verrekend ipv losse factuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Zijn er mensen die net als ik gister mail hebben gekregen van oxxio en per vandaag (per toeval) overgestapt zijn omdat we de rekening niet meer konden betalen (14 dagen terug in gang gezet).

Ik wil kijken of het mogelijk is om collectief met reden "we moesten wel weg want contractbreuk van oxxio forceerde ons met 2x prijsverhoging" of we alsnog voor die tarieven kunnen afnemen voor de rest van ons toen geldende contract (in mijn geval tot en met februari).

In mn eentje gok ik dat ik nergens ga komen maar wellicht met meerdere mensen dat we wat teweeg kunnen brengen?

@Ren-z @Montalbano @Bianca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
mxmemx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:45:
Zijn er mensen die net als ik gister mail hebben gekregen van oxxio en per vandaag (per toeval) overgestapt zijn omdat we de rekening niet meer konden betalen (14 dagen terug in gang gezet).

Ik wil kijken of het mogelijk is om collectief met reden "we moesten wel weg want contractbreuk van oxxio forceerde ons met 2x prijsverhoging" of we alsnog voor die tarieven kunnen afnemen voor de rest van ons toen geldende contract (in mijn geval tot en met februari).

In mn eentje gok ik dat ik nergens ga komen maar wellicht met meerdere mensen dat we wat teweeg kunnen brengen?

Ik had het geluk dat ik in de 13e dag zat van mijn overstap en dus nog kon annuleren.
Sowieso kun je beter naar de thread gaan die enkele posts hierboven is benoemd, daar gaat het speciaal over die Oxxio-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:30
mxmemx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:45:

Hear hear, ik ben (helaas) ook zo'n geval. Gisteren is ons nieuwe energiecontract ingegaan bij een andere partij, omdat ik de (naar nu blijkt onterecht) hoge tarieven van Oxxio helemaal zat was. En precies gisteren dropte die email van Oxxio binnen. Je verzint het bijna niet -O-

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Dean Martin schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:00:
[...]

Bij de huidige temperaturen hoef je je echt nog geen zorgen te maken. Ik was water in de schuur vergeten af te sluiten, en dat is ook nog lang niet bevroren. En dat is gewoon een simpel muurtje met aan de binnenkant de waterleiding zonder enige isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-09 12:43

kgl

Michiel1978 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:20:
[...]

Zoals elders al genoemd, er zijn 50.000 klanten betrokken, zelf zou ik theoretisch 1800 minder betalen over dat half jaar. Dit zou Oxxio tientallen miljoenen gaan kosten en ik heb geen idee of ze dat kunnen. Dus ik reken nog maar ff niet op die 1800.
Oxxio is onderdeel van Eneco. Eneco heeft circa 2 miljoen klanten. Die gaan dus niet klappen...

Omzet 2021: 5,2 miljard euro, EBITDA winst 572 miljoen, zie https://nieuws.eneco.nl/s...ongekende-omstandigheden/

[ Voor 12% gewijzigd door kgl op 13-12-2022 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel1978
kgl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:07:
[...]

Oxxio is onderdeel van Eneco. Eneco heeft circa 2 miljoen klanten. Die gaan dus niet klappen...

Omzet 2021: 5,2 miljard euro, EBITDA winst 572 miljoen, zie https://nieuws.eneco.nl/s...ongekende-omstandigheden/
Ik weet echt niet hoe dit werkt hoor, maar ze kunnen onderdelen laten klappen toch? Oxxio kan failliet gaan zonder dat Eneco failliet gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
Michiel1978 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:22:
[...]

Ik weet echt niet hoe dit werkt hoor, maar ze kunnen onderdelen laten klappen toch? Oxxio kan failliet gaan zonder dat Eneco failliet gaat.
Als Oxxio met tarieven heeft gerekend die niet juist zijn hadden ze overwinst. Die moeten ze netjes terugstorten. Zou nog genoeg winst in de lagere tarieven moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
RulazZ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:13:
[...]
Bij ons ook al, het is alleen maar 180 euro? Termijnbedrag is wel 10 euro, dus vermoed dat ze het nu opeens wel hebben verrekend ipv losse factuur?
Dat is vreemd, ik betaal €150,= p/m, maar kreeg gewoon de €190,= op mijn rekening. Misschien dat het moment van incasseren uitmaakt, bij mij incasseert Engie altijd rond de 28e van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Wat een clusterfuck is het bij die energiebedrijven. Hoe kan het dat Oxxio hier pas maaaaaaaaaaanden later over gaat communiceren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:48
Hongy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:28:
[...]

Als Oxxio met tarieven heeft gerekend die niet juist zijn hadden ze overwinst. Die moeten ze netjes terugstorten. Zou nog genoeg winst in de lagere tarieven moeten zitten.
Het is volgens mij niet zozeer dat ze met "onjuiste" tarieven hebben getekend, maar eerder dat ze tarieven hebben aangepast terwijl ze dat contractueel gezien niet hadden mogen doen. Het lijkt me sterk dat ze voor alle klanten waarvoor dit gold voor een jaar lang energie vooruit hebben ingekocht, terwijl die klanten wel met een opzegtermijn van 9 dagen zonder boete konden vertrekken.

Ik snap ook oprecht niet waarom deze clausule in de vaste contracten was opgenomen. Ik kan me best voorstellen dat dit door iemand onhandig is opgeschreven en door de review is geglipt. En dat dit überhaupt pas tot de juristen is doorgedrongen (lees: de klantenservice barrière heeft doorbroken) toen er gedreigd werd met een dagvaarding. Dat is dan nog de interpretatie met de meeste goodwill, het kan natuurlijk ook goed dat ze dit al maanden dondersgoed weten en gewoon hoopten dat ze ermee weg zouden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
Hoe zit het nu met het prijsplafond? Ik lees dat het definitief rond is. Krijgen we weer nieuwe maandbedrag? Het gaat dus om enkel €0,40 per kWh en voor gas €1,45 m3 per kuub. Wat gaan ze doen met bijvoorbeeld lage tarief? Ik heb een dubbele meter.

Ingangsdatum per 1 januari 2023

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 13-12-2022 19:07 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Mijn jaarnota is in September 2023 dus 1 Januari tot 2 September 2023. Hoeveel mag ik dan van het Plafond gebruiken. Ik lees niet dat het beperkt is. Zie hier: https://www.nu.nl/economi...ere-tarieven-betalen.html

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:31
Van der Berg schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:00:
Mijn jaarnota is in September 2023 dus 1 Januari tot 2 September 2023. Hoeveel mag ik dan van het Plafond gebruiken. Ik lees niet dat het beperkt is. Zie hier: https://www.nu.nl/economi...ere-tarieven-betalen.html
Ze maken gebruik van profielen. Waarmee je in de winter meer kan gebruiken dan in de zomer.
Wat meer.informatie:

https://www.vattenfall.nl/nieuws/prijsplafond/

https://www.eneco.nl/klan...nergiemarkt/prijsplafond/
(Hoe werkt de verdeling)

Precies wat ik al die tijd al dacht, lekker moeilijk maken voor de meeste winst.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:34
ok word nu wel een beetje moe van dit alles

is dit nu paniek creëren waar geen paniek is journalistic of is het weer iets om je zorgen over te maken

https://www.nu.nl/economi...ere-tarieven-betalen.html

ik snap er niks meer van
stel je hebt een variabele contract tot 1 juli 2023 en deze loopt daarna weer tot 1 juli 2024

ga je dan in 2023 toch nog boven je plafond betalen omdat je halverwege het jaar je contact afloopt en opnieuw begint

ik lees dit bij eneco

Op je jaarnota verrekenen we je energieverbruik van het hele jaar met de termijnbedragen die je hebt betaald. Daarnaast berekenen we het verbruiksplafond tot het moment van je jaarnota. Tot dit verbruik betaal je de lagere prijs. Heb je meer verbruikt? Dan betaal je voor het verbruik boven het verbruiksplafond je actuele tarieven. Na je jaarnota begin je weer vanaf 0. Als je nog verbruiksplafond over hebt, dan neem je dat niet mee.

dus als je jaar nota halverwege 2023 stopt mag je voor de rest van 2023 gewoon de volle mep betalen?

[ Voor 35% gewijzigd door Maxwp op 13-12-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
DIY schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:17:
[...]

Leidingen van verwarming laten leeglopen is een slecht idee, dat geeft roestvorming.
Beter kun je wanneer je bang bent voor bevroren leidingen van de verwarming, die gedeeltelijk aftappen,
bijvullen met antivries en de ketel tijd laten rondpompen met alle radiators open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:13
Hvdbnl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:36:
[...]
Precies wat ik al die tijd al dacht, lekker moeilijk maken voor de meeste winst.
Kun je die uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Maxwp schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:47:
ok word nu wel een beetje moe van dit alles

is dit nu paniek creëren waar geen paniek is journalistic of is het weer iets om je zorgen over te maken

https://www.nu.nl/economi...ere-tarieven-betalen.html

ik snap er niks meer van
stel je hebt een variabele contract tot 1 juli 2023 en deze loopt daarna weer tot 1 juli 2024

ga je dan in 2023 toch nog boven je plafond betalen omdat je halverwege het jaar je contact afloopt en opnieuw begint

ik lees dit bij eneco

Op je jaarnota verrekenen we je energieverbruik van het hele jaar met de termijnbedragen die je hebt betaald. Daarnaast berekenen we het verbruiksplafond tot het moment van je jaarnota. Tot dit verbruik betaal je de lagere prijs. Heb je meer verbruikt? Dan betaal je voor het verbruik boven het verbruiksplafond je actuele tarieven. Na je jaarnota begin je weer vanaf 0. Als je nog verbruiksplafond over hebt, dan neem je dat niet mee.

dus als je jaar nota halverwege 2023 stopt mag je voor de rest van 2023 gewoon de volle mep betalen?
Het maximale verbruik van het plafond wordt met een bepaalde ratio over 12 maanden verdeeld. Bij de jaarafrekening neem je geen tegoed mee van maanden die al voorbij zijn dus alleen het tegoed van de komende maanden geldt dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 15-09 15:43
Dit vind ik ook bijzonder ja. Iemand enig idee of het mogelijk is om je energieleverancier te "dwingen" een jaarnota op te maken per 1 januari? Wanneer je een variabel contract hebt natuurlijk. Anders denk ik erover om maar gewoon over te stappen. Wij zullen waarschijnlijk wel net onder het plafond blijven, maar door een jaar afrekening per 1 april kan het nog maar zo spannend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:41
https://www.rtlnieuws.nl/...s-1200-kuub-krijg-je-niet

Uiteraard, het is weer graaien waar ze graaien kunnen ipv ons echt tegemoet te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
ManzokuSan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:45:
Dit vind ik ook bijzonder ja. Iemand enig idee of het mogelijk is om je energieleverancier te "dwingen" een jaarnota op te maken per 1 januari? Wanneer je een variabel contract hebt natuurlijk. Anders denk ik erover om maar gewoon over te stappen. Wij zullen waarschijnlijk wel net onder het plafond blijven, maar door een jaar afrekening per 1 april kan het nog maar zo spannend worden.
Op 1 januari krijg ik andere tarieven en zeg overmorgen gewoon op per 31 december dan krijg ik sowieso afrekening. Op 1 januari bedenk ik me dan weer of neem dynamisch, daar kijk ik dan even 2 weken naar

Ik verwacht een flinke chaos want ik zal vast niet de enige zijn die dit verzint naar aanleiding van de regeling zoals die nu blijkbaar wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door PP_Sound op 13-12-2022 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 15-09 15:43
PP_Sound schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:54:
[...]

Op 1 januari krijg ik andere tarieven en zeg overmorgen gewoon op per 31 december dan krijg ik sowieso afrekening.
Dat ga ik ook maar doen. Driewerf hoera voor bureaucratische middenwegen _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 07:34
NeutraleTeun schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:53:
[...]

Uiteraard, het is weer graaien waar ze graaien kunnen ipv ons echt tegemoet te komen.
qoutemet uitleg

--

Onder het plafond, maar wel volle mep betalen

Een voorbeeld kan dat duidelijker maken. Stel: je krijgt je jaarafrekening op 28 april. In de periode van 1 januari tot en met 27 april mag je onder het prijsplafond maximaal 647 kuub gas afnemen en 1074 kWh stroom.

Een huishouden dat in die periode 800 kuub gas heeft verbruikt en 1300 kilowattuur stroom zal dan al 153 kuub en 226 kWh tegen de peperdure martkttarieven moeten afrekenen. Dus hoewel ze op dat moment nog onder de verbruiksgrenzen zitten voor een heel jaar, moeten ze toch al een deel van hun verbruik afrekenen voor prijzen boven het plafond.

Voor de rest van het jaar resteert dan nog 1826 kilowattuur onder het prijsplafond en 553 kuub gas. Als datzelfde huishouden besluit om het vanaf dat moment zuiniger aan te doen en uiteindelijk uitkomt op een jaarverbruik van precies 1200 kuub en 2900 kilowattuur, dan hebben ze alsnog een deel (153 kuub en 226 kilowattuur) tegen het hoge tarief afgetikt. Over het hele jaar krijgen zij geen 1200m3 gesubsidieerd aan gas , maar slechts 1047. En maar 2674 kilowattuur stroom valt onder het plafond in plaats van de beloofde 2900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
PP_Sound schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:54:
[...]

Op 1 januari krijg ik andere tarieven en zeg overmorgen gewoon op per 31 december dan krijg ik sowieso afrekening. Op 1 januari bedenk ik me dan weer of neem dynamisch, daar kijk ik dan even 2 weken naar

Ik verwacht een flinke chaos want ik zal vast niet de enige zijn die dit verzint naar aanleiding van de regeling zoals die nu blijkbaar wordt.
Ik heb per 1jan een nieuw flex contract bij Samenon. Is dat het slimste om te doen invb het prijsplafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Ruud888 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:20:
[...]

Ik heb per 1jan een nieuw flex contract bij Samenon. Is dat het slimste om te doen invb het prijsplafond?
Zoals de regeling nu is dan is het inderdaad het handigst om de jaarafrekening op de jaarwisseling te krijgen dan heb je maximaal profijt van het plafond

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:31
NeutraleTeun schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:53:
[...]

Het idee van het prijsplafond kwam van de Energiemaatschappijen.
Die doen dat echt niet uit liefdadigheid.
De plannen waren ineens 'uitgelekt' waarmee ze de politiek onder mega druk hebben gezet.

Want wie wil er nu geen betaalbare energie rekening!
(zeker eind augustus was de gasprijs ongekend hoog)

Alleen het moet natuurlijk niet te lastig worden en de winsten moeten wel hoog blijven.
Dus aan de hand van gebruikersprofielen (want dat hebben ze nu al om vergelijking te doen, relatief kleine moeite om te gebruiken.) vs een centraal systeem dat alles moet bijhouden (de administratie van het plafond verbruik moet ergens zijn)

Door het prijsplafond kunnen ze de prijs gewoon lekker opdrijven, er is toch geen concurrentie want meeste mensen denk toch dat ze gebakken zitten en slechts het plafond betalen.
Wat dus innovatief belemmert (dynamische prijzen werken ook met het profiel, maar dan heb je dus elke maand een afrekening... en kan je niks meenemen van maand X)

Er is geen enkele reden voor een energie maatschappij om de onder grens op te zoeken wat betreft de kosten.
De politiek betaald toch alles boven het plafond, dus waarom extra risico lopen?

En ja ze gaan idd kijken of de bedrijven geen overwinsten maken, maar dat is dus op bedrijfs nivo.
Daar zijn genoeg trucs voor om extra investeringen te doen die de winst nu drukken maar later meer opleveren. En die betalen wij dus :)

Of gewoon failliet laten gaan nadat je hebt gecashed en/of op laten kopen door ander bedrijf etc.

Er zijn veel te veel fraude mogelijkheden mijninziens.
En dan is er ook nog het gigantische kosten plaatje, welke niet vaststaat (ik verwacht niet dat europe dat goed vind).
Ook de politiek doet niet aan liefdadigheid, we betalen het allemaal zelf.
Is het niet nu dan is het over x aantal jaar en we zadelen de volgende generatie ermee op.

Vergeet ook niet de kosten van de controle hiervan, dat gaat ook in de tientallen miljoenen lopen.
En dat moeten mensen doen die dan niet iets anders kunnen doen, aangezien er overal persoons tekort is.

Veel eenvoudiger en beter was geweest om de 190 euro door te trekken.
Belasting laag te houden (waarom 21%?!) en via regelgeving ervoor te zorgen dat er weer langdurige contracten aangeboden moeten worden.

Dan is er gezonde marktwerking en dat zorgt voor stabiele en dalende prijzen/betere service.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:46
@Hvdbnl
Ik weet niet of die 190 euro minder fraudegevoelig is.
Dat betekent dat de consumenten “190 extra kan betalen”, daar kunnen ze ook op anticiperen met tarieven.
Wel is het denk ik totaal een goedkopere oplossing. Prijsplafond klinkt zo complex, voordat t geld bij de burger is zal capg wel weer zn zakken gevuld hebben voor het maken van een systeem

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Ik snap er niets meer van. Ik zit variabel bij BE maar ik vermoed dat ik mijn jaarrekening eind februari krijg. Is het dan niet heel verstandiger om toch over te stappen zsm in 2023?

Man man man

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
mrVroom schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:37:
Ik snap er niets meer van. Ik zit variabel bij BE maar ik vermoed dat ik mijn jaarrekening eind februari krijg. Is het dan niet heel verstandiger om toch over te stappen zsm in 2023?

Man man man
Ja gedoe, mijn gasverbruik vorig jaar kan ik niet vergelijken omdat ik toen mijn woning grotendeels met videokaarten verwarmde. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Wij zitten ruim onder de grens van het prijsplafond qua verbruik. Ik verwacht dat we nog iets lager uitkomen dan wat er verwachting wordt vanuit de netbeheerder.

Ik verwacht daarom dat wij per 1 januari 2023 nog minder kwijt zullen zijn aan stroomkosten en gas als het plafond in gaat. 1 januari tot 2 september 2023.

Dit is de verwachting van ons verbruik. 03 september 2022 tot 02 september 2023

Op basis van tweepersoonshuishouden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjj8l6idelIIRmrF6F8K7ShqA1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mt3kI9SCQsq8Y4AkeQyh2aFf.jpg?f=fotoalbum_large
Bij het prijsplafond wordt Dal en Normaaltarief bij elkaar opgeteld? Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.

September:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQ0E1Rw96U50rU5Hhb_vSVYlDaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOtGh8RjQElq9VJ2b1E9oH47.jpg?f=fotoalbum_large
September €32,64 stroomkosten en gas (wij waren half september met vakantie 3 weken)

Oktober 2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QorUPA_xAgeI3BWSuhZDBvWxvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1tgXq5mNBwUTfQ85yGZtdNM.jpg?f=fotoalbum_large
Oktober €88,47,- stroomkosten en gas

November 2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjKnvRj3D_Hu27Zl4ddpVhYJcF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWXnsV3D6fyoZOWxofroADwD.jpg?f=fotoalbum_large
November €66,81,- stroomkosten en gas

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 14-12-2022 01:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:00
mrVroom schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:37:

Man man man
Uiteindelijk is het toch een beetje een storm in een glas water hoor. De situatie 'voor eindafrekening boven prijsplafond, na eindafrekening onder resterende deel prijsplafond' is inderdaad mogelijk, maar zal vast niet heel veel voorkomen.

Als je boven het plafond uit komt, zal dat in beide delen waarschijnlijk zo zijn. Enkel wie precies rond de grens zit, gecombineerd met een strenge winter in het voorjaar en een zachte winter in het najaar, dan komt het vervelend uit.

RTL heeft wel wat clicks :)

Of het 'verstandig' is, is echt geheel afhankelijk van
- je verwachte jaarverbruik
- je huidige tarieven
- jouw persoonlijke verwachting van de marktontwikkelingen

Kortom, geen eenduidig antwoord op te geven. Het nieuws mbt jaarrekening van RTL maakt het weinig anders imho.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Van der Berg schreef op woensdag 14 december 2022 @ 01:18:
Wij zitten ruim onder de grens van het prijsplafond qua verbruik. Ik verwacht dat we nog iets lager uitkomen dan wat er verwachting wordt vanuit de netbeheerder.

Ik verwacht daarom dat wij per 1 januari 2023 nog minder kwijt zullen zijn aan stroomkosten en gas als het plafond in gaat. 1 januari tot 2 september 2023.

Dit is de verwachting van ons verbruik. 03 september 2022 tot 02 september 2023

Op basis van tweepersoonshuishouden

[Afbeelding]
Bij het prijsplafond wordt Dal en Normaaltarief bij elkaar opgeteld? Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.

September:
[Afbeelding]
September €32,64 stroomkosten en gas (wij waren half september met vakantie 3 weken)

Oktober 2022:
[Afbeelding]
Oktober €88,47,- stroomkosten en gas

November 2022:
[Afbeelding]
November €66,81,- stroomkosten en gas
Niet vervelend bedoeld, maar wat hebben we aan deze info?

The best is yet to come

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:14
Richh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 02:52:
[...]

Uiteindelijk is het toch een beetje een storm in een glas water hoor. De situatie 'voor eindafrekening boven prijsplafond, na eindafrekening onder resterende deel prijsplafond' is inderdaad mogelijk, maar zal vast niet heel veel voorkomen.

Als je boven het plafond uit komt, zal dat in beide delen waarschijnlijk zo zijn. Enkel wie precies rond de grens zit, gecombineerd met een strenge winter in het voorjaar en een zachte winter in het najaar, dan komt het vervelend uit.

RTL heeft wel wat clicks :)

Of het 'verstandig' is, is echt geheel afhankelijk van
- je verwachte jaarverbruik
- je huidige tarieven
- jouw persoonlijke verwachting van de marktontwikkelingen

Kortom, geen eenduidig antwoord op te geven. Het nieuws mbt jaarrekening van RTL maakt het weinig anders imho.
dit is dus volgens mij totaal niet waar....
Wij hebben een warmte pomp en panelen, de enige maanden waarin wij verbruiken zijn nov t/m maart, en dan verbruiken we flink!
Dus als de eindafrekening in april of oktober valt dan ben je de sjaak.

In ons geval krijgen we de jaar afrekening 1 april. (wat geldt voor de hele wijk, want toen zijn de huizen opgeleverd)
Wij verbruiken in de maanden jan,feb en maart circa 2200Kwh en wekken nagenoeg niets op. Het plafond over deze periode is maar circa 800Kwh.
Dus omdat onze jaar afrekening ongunstig valt moeten we straks over 1400Kwh het exorbitante tarief van 90cent/kwh afrekenen.
Dus wij hebben alleen voor het verbruik in de maanden nov en december iets aan het plafond.

Echt weer niet over nagedacht en belachelijk dat dit nu nog zo even uit de hoge hoed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:13
Hvdbnl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:33:
[...]
Het idee van het prijsplafond kwam van de Energiemaatschappijen.
Die doen dat echt niet uit liefdadigheid.
De plannen waren ineens 'uitgelekt' waarmee ze de politiek onder mega druk hebben gezet.
[...]
Bron?
Hele mooie complottheorie, maar dit is echt complete fantasie :w

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
breagor schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:17:
[...]

Wij hebben een warmte pomp en panelen, de enige maanden waarin wij verbruiken zijn nov t/m maart, en dan verbruiken we flink!

In ons geval krijgen we de jaar afrekening 1 april. (wat geld voor de hele wijk, want toen zijn de huizen opgeleverd)
Wij verbruiken in de maanden jan,feb en maart circa 2200Kwh en wekken nagenoeg niets op. Het plafond over deze periode is maar circa 800Kwh.
Dus omdat onze jaar afrekening ongunstig valt moeten we straks over 1400Kwh het exorbitante tarief van 90cent/kwh afrekenen.
Dus wij hebben alleen voor het verbruik in de maanden nov en december iets aan het plafond.

Echt weer niet over nagedacht en belachelijk dat dit nu nog zo even uit de hoge hoed komt.
De standaard reactie die je dan krijgt is “‘mensen met panelen en een warmtepomp hebben in het algemeen genoeg geld en daar is de compensatie niet voor bedoeld”.

Dan weet je dat alvast >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tja. Hier de afrekening 1 mei. Daarna gaat mijn PV pas goed opleveren.
En ik gebruik nu veel door opwarmen met airco's.

Per 1-1 moet dus de CV maar weer aan en de airco uit.
Van t gas af gaat niet door.
De offerte voor hybride pomp kan ik ook wel afzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.bndestem.nl/b...en-aangesproken~adcbe3a8/

Ik voel nog even een prijsverhoging aankomen voor de laatste 2 weken van het jaar. Of om extra geld bij de overheid te halen.

Al denk ik.. ze moesten van t dure gas af. Nu snel vullen met goedkoper gas en de prijs heel snel ruim door de helft doen zodat er weer aanbieders onder de prijs van t plafond komen. Die krijgen dan heel wat nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:14

_Arthur

blub

Jaarrekening van Engie; 500 piek terug en maandtermijn van 145 naar 355. Gaan we niet doen natuurlijk (ook niet omdat er binnenkort 10k Wp aan zonnepanelen op mn dak liggen). :+

Edit: via de Engie chat door de medewerker zonder morren aangepast.

[ Voor 16% gewijzigd door _Arthur op 14-12-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Dennis1812 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:51:
https://www.bndestem.nl/b...en-aangesproken~adcbe3a8/

Ik voel nog even een prijsverhoging aankomen voor de laatste 2 weken van het jaar. Of om extra geld bij de overheid te halen.
Ze moeten het 30 dagen vooraf aankondigen, dus nu verhogen kan niet. De meeste leveranciers hebben al nieuwe tarieven per 1-1-23 bekend gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
breagor schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:17:
[...]

In ons geval krijgen we de jaar afrekening 1 april. (wat geld voor de hele wijk, want toen zijn de huizen opgeleverd)

Maar het verbruik uit die eerste maanden van het jaar wordt toch netjes gesaldeerd tegen je overschot in het lopende jaar? Althans, dat lijkt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:08:
[...]

Ze moeten het 30 dagen vooraf aankondigen, dus nu verhogen kan niet. De meeste leveranciers hebben al nieuwe tarieven per 1-1-23 bekend gemaakt.
Voor nieuwe contracten kunnen ze natuurlijk wel gewoon de prijzen direct verhogen 8)

Dus ook voor alle overstappers die het plafondjaar gelijk willen laten lopen met het kalenderjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Melkunie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:21:
[...]

Bron?
Ik meen me juist iets te herinneren dat in het voorjaar de linkse partijen (PvdA, GL) voor het eerst met het idee voor een prijsplafond kwamen, maar correct me if I'm wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:38

greatgonzo

schit-te-rend!

heeft iemand een app om de slimme meter mee uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:14
henkebek schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:12:
[...]

Maar het verbruik uit die eerste maanden van het jaar wordt toch netjes gesaldeerd tegen je overschot in het lopende jaar? Althans, dat lijkt me wel.
ja dat klopt..de saldering over het hele jaar zal de schade iets beperken.
Het neemt niet weg dat het prijsplafond voor dit soort situaties nauwelijks nut heeft. het moment van de jaar afrekening is ineens erg belangrijk geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
greatgonzo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:44:
heeft iemand een app om de slimme meter mee uit te lezen?
HomeWizard is je vriend, voor 30 euro heb je een WiFi P1 meter die je via een app live kan uitlezen, abbokosten (1E per maand) zijn optioneel voor extra's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Melkunie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:21:
[...]

Bron?
Een prijsplafond kon écht niet - totdat het wel kon
Pagina: 1 ... 46 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden