Oxxio heeft bij een groot aantal klanten (in ieder geval 50.000) ten onrechte de tarieven verhoogd. Het gaat om klanten die een vast contract hadden en bij het aflopen daarvan zijn overgezet op "LosVast". Die tarieven hadden (opnieuw) 1 jaar vast moeten blijven, maar Oxxio heeft (naar eigen zeggen door een fout - velen hier denken dat het bewust was) toch de tarieven verhoogd.
Belangrijk om te weten is dat Oxxio alleen klanten in het eerste jaar LosVast compenseert. Er zijn, anders dan Oxxio stelt, goede redenen om aan te nemen dat de compensatie voor alle klanten met LosVast zou moeten gelden. Het zou zeer de moeite waard zijn als iemand daar een proefprocedure over zou voeren, en daarbij wil ik eventueel graag helpen. Neem dan contact op. Men name als je langer dan twee jaar LosVast hebt gehad zijn er sterke argumenten.
Oxxio lijkt klanten alleen te compenseren voor wat ze aan te hoge tarieven aan Oxxio hebben betaald, maar ook als je tussentijds bent overgestapt heb je mogelijk recht op compensatie (voor wat je bij je nieuwe leverancier hebt betaalt versus wat je bij Oxxio eigenlijk zou moeten hebben betalen). Ook hier geldt: neem contact op als je zin hebt in een proefprocedure.
Ze hebben nog niet iedereen persoonlijk geïnformeerd (in ieder geval mijzelf nog niet) maar dat komt denk/hoop/verwacht ik nog wel.
Had je een vast contract bij Oxxio dat in 2021 of 2022 is afgelopen? Dan krijg je daarna automatisch een "LosVast"-contract. Het tarief dat je daarbij hebt gekregen, is een jaar vast en dat tarief had Oxxio niet mogen veranderen. Is je vaste contract bijvoorbeeld in Februari 2022 afgelopen? Dan hou je dat tarief tot Februari 2023. Heb je bijvoorbeeld in Oktober 2022 een tariefsverhoging gekregen? Dat mocht niet, en dat gaat Oxxio nu corrigeren zodat je tot Februari 2023 hetzelfde tarief houdt. Afhankelijk van je energieverbruik en het moment dat je vaste contract afliep kan dit meer dan duizend euro schelen.
Als je tarief tussentijds "ten onrechte" verlaagd is hoef je daarvoor niet bij te betalen.
Ook als je bent overgestapt na de (onterechte) verhoging heb je mogelijk nog recht op schadevergoeding (als je bij je nieuwe leverancier meer bent gaan betalen dan je oorspronkelijke tarieven). Zie o.a. deze post. Het kan beter zijn om eventjes af te wachten wat Oxxio precies gaat doen qua compensatie, de klantenservice zal het op dit moment ook niet weten, ben ik bang.
Ik lees op klachtenwebsites dat ik niet de enige ben met dit probleem, maar de reactie van de energieleverancierdie ik daar lees overtuigt me bepaald niet van hun gelijk. Ze verwijzen naar een kennelijk tegenstrijdig artikel uit een ander document met voorwaarden, maar sowieso vind ik dat de naam "LosVast" bepaalde verwachtingen schept en in combinatie met andere mededelingen die de energieleverancier gedaan heeft, ik toch wel gerechtvaardigd mocht vertrouwen dat ik vaste tarieven had.
Voor de precieze details van het verhaal verwijs ik naar de concept-dagvaarding die ik heb opgesteld (producties met persoonlijke details zijn weggelaten). Als de energieleverancier voet bij stuk houdt overweeg ik na de eindafrekening begin volgend jaar te gaan procederen.
(Update n.a.v. feedback: versie 2)
Versie 9-11-2022, veel aan zitten schaven, ben bang dat 'ie inmiddels te lang aan het worden is, maar heb wel heel erg opgelet dat ik niets herhaal.
Ik ben benieuwd naar wat jullie denken van mijn juridische positie en naar eventuele feedback op de concept-dagvaarding.
Update 27-01-2023
Oxxio heeft de compensatie bekend gemaakt, meer is te lezen op oxxio.nl/losvast.Belangrijk om te weten is dat Oxxio alleen klanten in het eerste jaar LosVast compenseert. Er zijn, anders dan Oxxio stelt, goede redenen om aan te nemen dat de compensatie voor alle klanten met LosVast zou moeten gelden. Het zou zeer de moeite waard zijn als iemand daar een proefprocedure over zou voeren, en daarbij wil ik eventueel graag helpen. Neem dan contact op. Men name als je langer dan twee jaar LosVast hebt gehad zijn er sterke argumenten.
Oxxio lijkt klanten alleen te compenseren voor wat ze aan te hoge tarieven aan Oxxio hebben betaald, maar ook als je tussentijds bent overgestapt heb je mogelijk recht op compensatie (voor wat je bij je nieuwe leverancier hebt betaalt versus wat je bij Oxxio eigenlijk zou moeten hebben betalen). Ook hier geldt: neem contact op als je zin hebt in een proefprocedure.
Update 12-12-2022
Oxxio heeft inmiddels in de media en aan een groot deel van de klanten laten weten alsnog de oorspronkelijke LosVast-tarieven te hanteren.Ze hebben nog niet iedereen persoonlijk geïnformeerd (in ieder geval mijzelf nog niet) maar dat komt denk/hoop/verwacht ik nog wel.
Wat betekent dit voor mij?
Oxxio laat nog veel onduidelijk. Ze zijn het nu aan het uitzoeken. Volgens mij zit het zo:Had je een vast contract bij Oxxio dat in 2021 of 2022 is afgelopen? Dan krijg je daarna automatisch een "LosVast"-contract. Het tarief dat je daarbij hebt gekregen, is een jaar vast en dat tarief had Oxxio niet mogen veranderen. Is je vaste contract bijvoorbeeld in Februari 2022 afgelopen? Dan hou je dat tarief tot Februari 2023. Heb je bijvoorbeeld in Oktober 2022 een tariefsverhoging gekregen? Dat mocht niet, en dat gaat Oxxio nu corrigeren zodat je tot Februari 2023 hetzelfde tarief houdt. Afhankelijk van je energieverbruik en het moment dat je vaste contract afliep kan dit meer dan duizend euro schelen.
Als je tarief tussentijds "ten onrechte" verlaagd is hoef je daarvoor niet bij te betalen.
Ook als je bent overgestapt na de (onterechte) verhoging heb je mogelijk nog recht op schadevergoeding (als je bij je nieuwe leverancier meer bent gaan betalen dan je oorspronkelijke tarieven). Zie o.a. deze post. Het kan beter zijn om eventjes af te wachten wat Oxxio precies gaat doen qua compensatie, de klantenservice zal het op dit moment ook niet weten, ben ik bang.
Originele post
Bij mijn energieleverancier had ik tot en met 31 december 2021 een contract voor bepaalde duur. Op 1 januari 2022 heb ik nieuwe tarieven gekregen. In de voorwaarden (die golden tot 2 januari 2022), stond:De tarieven die je na afloop van de overeenkomst met bepaalde duur krijgt zijn dus voor 1 jaar vast, maar je bent wel vrij om op te zeggen. De energieleverancier noemt deze tarieven "LosVast", en omschreef dat met:Een overeenkomst waarbij we vooraf afspreken hoe lang de overeenkomst duurt, bijvoorbeeld 3 jaar. In de overeenkomst staat hoe lang deze duurt. In deze tijd veranderen de tarieven van stroom en/of gas voor jou niet. Tot 30 dagen voordat de overeenkomst afloopt, kun je ons laten weten dat je de overeenkomst beëindigt. Doe je dat niet? Dan krijg je ook daarna gewoon stroom en/of gas van ons geleverd. Je krijgt dan een nieuw tarief, dit tarief blijft 1 jaar gelijk. Ook gelden op dat moment onze nieuwe voorwaarden. Vanaf deze tijd mag je de overeenkomst ieder moment kosteloos beëindigen. Als je ons laat weten dat je de overeenkomst wilt beëindigen, doen we dat na 30 dagen.
Maar je raad het al, ik krijg nu tóch een tariefsverhoging voorgeschoteld. Op 2 januari zijn de voorwaarden gewijzigd, en in de nieuwe versie staat:Met LosVast heb je een jaar lang de zekerheid van vaste tarieven, maar ook de flexibiliteit die hoort bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd.
Volgens mij maakt die wijziging voor mij niets uit, want op 1 januari toen ik mijn nieuwe tarieven kreeg golden de oude voorwaarden nog, en dus is mijn tarief weer een jaar vastgezet. (Saillant detail: in het mailtje met de aankondiging van de wijziging stond dat de belangrijkste inhoudelijke wijziging de verkorting van de opzegtermijn was, geen woord over dat het gedeelte van "1 jaar vast" was geschrapt.)Na de einddatum vaste looptijd van dit contract wordt je contract verlengd voor onbepaalde tijd. Je krijgt dan gas en groene stroom voor het variabele leveringstarief dat op dat moment geldt. Je opzegtermijn vanaf deze verlenging is 9 dagen.
Ik lees op klachtenwebsites dat ik niet de enige ben met dit probleem, maar de reactie van de energieleverancierdie ik daar lees overtuigt me bepaald niet van hun gelijk. Ze verwijzen naar een kennelijk tegenstrijdig artikel uit een ander document met voorwaarden, maar sowieso vind ik dat de naam "LosVast" bepaalde verwachtingen schept en in combinatie met andere mededelingen die de energieleverancier gedaan heeft, ik toch wel gerechtvaardigd mocht vertrouwen dat ik vaste tarieven had.
Voor de precieze details van het verhaal verwijs ik naar de concept-dagvaarding die ik heb opgesteld (producties met persoonlijke details zijn weggelaten). Als de energieleverancier voet bij stuk houdt overweeg ik na de eindafrekening begin volgend jaar te gaan procederen.
(Update n.a.v. feedback: versie 2)
Versie 9-11-2022, veel aan zitten schaven, ben bang dat 'ie inmiddels te lang aan het worden is, maar heb wel heel erg opgelet dat ik niets herhaal.
Ik ben benieuwd naar wat jullie denken van mijn juridische positie en naar eventuele feedback op de concept-dagvaarding.
[Voor 31% gewijzigd door Tom-Z op 27-01-2023 17:22]