Toon posts:

Energietarieven LosVast - feitelijk variabel? - Dagvaarding

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• RemiR
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

RemiR

To geek or not to geek...

Saffie_time schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:50:
Geen idee waarom ik dit nu pas zie. Al vele telefoongesprekken verder met deze partij en men wil van geen buigen weten en alles is 'volgends de regels' gegaan.
Ik heb notabene een mail met daarin; de tarieven voor het komende jaar zijn....
En nog geven ze aan dat ik niet juist zit.
Morgen maar weer eens gaan bellen met de info hier gelezen
Even goed kijken naar de momenten waarop contracten bij ons verliepen.
Mijne verliep 08-01-2022
08-12-2022 kreeg ik mijn nieuwe tarieven in een mailtje
19-10-2022 kreeg ik het mailtje "Stijgende energietarieven, wat betekent dat voor jou?"

Als dat beetje overeenkomt met jouw data, dan zeker "energie :o " in steken om dit aan te vechten!

• RemiR
  • Nu online

RemiR

Kudo's voor jou @sander m , dit heeft zeker geholpen de boel te versnellen

[Voor 5% gewijzigd door RemiR op 12-12-2022 16:58]

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Saffie_time schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:50:
Geen idee waarom ik dit nu pas zie. Al vele telefoongesprekken verder met deze partij en men wil van geen buigen weten en alles is 'volgends de regels' gegaan.
[...]
En nog geven ze aan dat ik niet juist zit.
Ik vraag me af wat het nu is:
1) Zijn ze écht zo dom en geloofden ze oprecht dat LosVast variabel was? De tekst van de overeenkomst was best wel duidelijk...
2) Was het opzettelijk en zijn ze overstag gegaan na druk van de media (en/of ACM)?

Er was geen enkele discussie met de klanten/klachten-service te voeren; het script was "volgens de AV mag het" en op redelijke argumenten (en ik heb echt wel mijn best gedaan) werd niet ingegaan. Zelfs die jurist die het verweerschrift voor de RCC heeft opgesteld beweerde ten stelligste dat het tarief variabel was en dat dat in de overeenkomst stond. Heeft hij de overeenkomst daar zelf wel op nagelezen? Hoe kan het in hemelsnaam zijn dat er twee/drie maanden aan klachten voor nodig is voordat ze er achter komen dat er een foutje is gemaakt?

Als het opzet was: dat is heel ernstig (en ongeloofelijk naïef dat ze dachten ermee weg te kunnen komen)

Als het geen opzet was: 8)7

(Nog steeds geen mail trouwens.)

[Voor 3% gewijzigd door Tom-Z op 12-12-2022 17:03]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:55
RemiR schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:33:
Ze zeggen nu zelf hard dat ze de tarieven niet hadden mogen wijzigen het eerste jaar.
Mij hebben ze eind 2021 een tarievenoverzicht gestuurd, dus ik wil gewoon dat ze die aanhouden, of lager.

[Afbeelding]
Deze uitspraak geeft Oxxio wel de gelegenheid om alles tegen het normaaltarief te verrekenen (want achteraf gezien nog steeds geen straf is)

Wel mis ik nog of je zonnepanelen hebt of niet. Zowel, dan ben je dubbel aan de beurt (helaas) -- Zie het Eneco TVL topic daarvoor.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Tom-Z
  • Nu online
D_Jeff schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:30:
[...]

Deze uitspraak geeft Oxxio wel de gelegenheid om alles tegen het normaaltarief te verrekenen (want achteraf gezien nog steeds geen straf is)

Wel mis ik nog of je zonnepanelen hebt of niet. Zowel, dan ben je dubbel aan de beurt (helaas) -- Zie het Eneco TVL topic daarvoor.
Welke uitspraak? Wat heeft terugleveren te maken met de vraag of Oxxio de LosVast-tarieven mocht veranderen?

• D_Jeff
Tom-Z schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:39:
[...]

Welke uitspraak? Wat heeft terugleveren te maken met de vraag of Oxxio de LosVast-tarieven mocht veranderen?
Teruglever tarieven zijn namelijk in 2022 door de Eneco groep ook een paar keer veranderd (zowel in positieve als negatieve zin voor de klant)

Als je dan toch de Eneco Groep/Oxxio gaat aanspreken op het feit dat de tarieven niet mochten veranderen, dan geld hetzelfde voor teruglevertarieven.

• RemiR
  • Nu online

RemiR

D_Jeff schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:30:
[...]

Ik blijf vechten tot ze me de afgesproken tarieven leveren of beter, dat is uiteindelijk de afspraak waarvan zij nu toegeven dat deze een jaar moet duren. Die tarieven zijn 1 maand voor ingang gecommuniceerd dus dat komt wel goed.

Wij hebben geen zonnepanelen, dus daar heb ik gelukkig niets mee van doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• RemiR
  • Nu online

RemiR

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-02 23:44
Hier ook los vast, sinds januari maar heb nog geen mail ontvangen

• sander m
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-01 14:04

• sander m
Gaat om 55.000 klanten die hun geld terugkrijgen. Bij onze relatie al teruggegeven met excuses, wel voorschot verhoogd zo dat ze niets hoeven over te maken. Inmiddels ah overstappen naar abonnement-leverancier.

• Tom-Z
  • Nu online
Ik ben benieuwd of het nog een staartje krijgt. Oxxio heeft het op 24 november doorgegeven aan de ACM, maar op 18 22 november ben ik al door de ACM gehoord.
In het artikel wordt niet gesproken over hoe de klantenservice maandenlang glashard heeft volgehouden dat ze het tarief wél mochten veranderen.
Dat het een "fout" is is heel ongeloofwaardig. In december 2021 hadden ze al die disclaimer "onder voorbehoud van onvoorziene ontwikkeling" in hun tarieven-mail erbij gefrommeld (en dát wist de klantenservice-medewerker heel goed te benoemen), en in de loop van 2022 hebben ze hier en daar de teksten over LosVast op hun website aangepast.
De claim over "tussentijds niet kunnen stijgen" stond er op 3 november 2021 nog wel en op 5 december 2021 niet meer. Dat lijkt me een vrij bewuste actie.
Royytje schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:35:
Hier ook los vast, sinds januari maar heb nog geen mail ontvangen
Ik heb ook (nog steeds) geen mail. Het zal vast vanzelf wel komen. Mijn vaste contract liep op 31 december af, en op 1 januari heb ik LosVast gekregen, dus misschien valt dat binnen een andere "batch" ofzo.

[Voor 0% gewijzigd door Tom-Z op 14-12-2022 13:18. Reden: datum gecorrigeerd]

• sander m
Gaat nu viral. Mn collega staat op nos / nieuwsuur

Het betreft zijn moeder van 87. Zeer kwalijk dat ze maandenlang anders hebben beweerd en nu met zo'n excuus komen. Door snel ons tegemoet te komen konden we zonder belang de dagvaarding niet uitbrengen, maar het heeft nu wel geleid dat hopelijk iedereen wordt terugbetaald. Gaat zeker om € 15 miljoen

https://nos.nl/nieuwsuur/...len-onjuist-energietarief

[Voor 49% gewijzigd door sander m op 12-12-2022 19:00]

• D_Jeff
@sander m Inmiddels ook onderdeel van het radio journaal op meerdere radio zenders

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 23:59

Zenix

BOE!

Ik zie dit topic net voorbij komen. Ik was er niet van op de hoogte, maar goed nieuws. Mijn ouders hadden sinds februari LosVast. Mooi dat ze geld terugkrijgen! Ze hebben de mail al gehad van Oxxio.

[Voor 10% gewijzigd door Zenix op 12-12-2022 19:04]

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Dit is dus waarom de ACM veel actiever moet handhaven.

@Tom-Z: ik zou met dit nieuws in je achterzak richting politici duidelijk maken dat de ACM een handhavingsverzoek heeft afgehouden met een flutverhaal over het afhandelen daarvan. Als ze zelf in actie waren gekomen, dan was er veel eerder een oplossing bereikt.

De consumentenmarkt is stuk mede doordat de toezichthouder consequent niks doet. Dat moet stoppen.

[Voor 3% gewijzigd door Real op 12-12-2022 19:07]

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-02 23:44
In die link van de nos staat :

Het gaat om huishoudens die een contract hebben bij Oxxio, een energieleverancier die valt onder Eneco. Contracten die tussen mei en september afliepen

Klopt dat of is het sinds januari?

• Real
  • Niet online
@Tom-Z

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• MauT86
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-12-2022
Toevallig dit topic tegengekomen nav email Oxxio. Even voor de duidelijkheid: ons jaarcontract liep 30 september af en hebben nu los-vast, tegen uiteraard hogere tarieven. Klopt het dat tarieven het komende jaar vast blijven staan (tarieven per 30-9) en niet tussentijds verhoogd (hebben namelijk al nieuwe tarieven per 31 december 2022) mogen worden?

• Real
  • Niet online
Tom-Z schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:41:
Ik heb zonet het gesprek met de ACM gehad.
(...)
Ze gaven er echter de voorkeur aan om het niet verder via de formele weg van het handhavingsverzoek te behandelen, maar dat ik het verzoek zou intrekken. Mijn verzoek zou dan als "melding" in het dossier gevoegd worden. Dan zouden ze sneller kunnen handelen; er zou eventueel een boete kunnen worden opgelegd.
Bovenstaande dus, voor wie het niet had meegekregen eerder.

Dat verzoek van @Tom-Z was dus 11 oktober al verzonden.

Om het daarna 'sneller' te kunnen handelen. Ja ja.

• Tom-Z
  • Nu online
@Real Ik heb de volgende tip (met begeleidende stukken) ingediend bij de NOS:
Op 12 december 2022 heeft de NOS bericht over de onterechte tariefsverhoging bij klanten van Oxxio. Ik was ook al geruime tijd bezig een procedure tegen Oxxio voor te bereiden.
Ik heb ter zake op 11 oktober 2022 een handhavingsverzoek bij de ACM ingediend. Dit verzoek stuur ik u als bijlage mee.
De ACM heeft mij op 22 november gehoord over dit verzoek. De ACM deelde mijn zorgen dat wat Oxxio deed niet mocht.
De ACM heeft mij gevraagd het verzoek in te trekken. De ACM was bang dat een formeel handhavingsverzoek de procedure zou kunnen vertragen; het was beter als ik het verzoek zou intrekken zodat de ACM intern (via het detectieteam) sneller zou kunnen handhaven.
Het lijkt erop dat de ACM uiteindelijk niet heeft gehandhaafd. Het is zorgwekkend dat de ACM in dit soort gevallen niet ingrijpt en dat het op een individu moet aankomen die dreigt met een rechtszaak.
Edit: en RTL nieuws.

Edit: en @PieterOmtzigt. Arme man heeft het al druk genoeg, maar wie weet.

[Voor 4% gewijzigd door Tom-Z op 12-12-2022 19:41]

• Dennisddj
  • Laatst online: 12-12-2022
Het staat er zelfs al op: https://nos.nl/nieuwsuur/...len-onjuist-energietarief

Enige wat me op valt is: Contracten die tussen mei en september afliepen en die voor de eerste keer verlengd werden, zouden geen tariefswijziging krijgen. Maar door een fout is dat toch gebeurd.

Maar het gaat toch ook om contracten voor die periode lijkt mij?

• RemiR
  • Nu online

RemiR

Nu.nl spreekt van
In oktober en november zijn geen onjuiste tariefswijzigingen doorgevoerd.
Wat incorrect is. Per 8-10 zou ik verhoogd worden, daarop kwam van oxxio een (niet inhoudelijke reactie op mijn aangetekende brieven;
… Heb je nieuwe tarieven die in oktober ingaan?
Dan heb je inmiddels een mail of brief van ons ontvangen waarin bevestigd wordt dat je tarieven 30 dagen na ontvangst van de communicatie ingaan. Heb je bijvoorbeeld op 25 september bericht van ons ontvangen? Dan gaan die nieuwe tarieven vanaf 25 oktober in. Tot deze datum gelden je huidige tarieven...
En ik val wel onder de regeling, gezien ik in 2021 al mijn tarieven ontving voor 08-01-2022 tot 08-01-2023.

Dus media moet hun berichten nog wat bijschaven.

• Dennisddj
  • Laatst online: 12-12-2022
We wachten rustig af. Ik denk dat al het verlof bij Oxxio is ingetrokken voor de feestdagen :)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik snap nog steeds niet zo goed hoe ze van 'een jaar' naar 'één jaar' komen.

Dat hele verhaal op NOS over die ene oplettende persoon die het gelukkig heeft ontdekt is ook wel bijzonder. Alsof we hier collectief niet tientallen uren over aan de telefoon hebben gehangen. O-)

Het blijft zorgelijk hoe zo'n bedrijf totaal onbereikbaar is voor een inhoudelijk gesprek. De helpdesk herkauwt elke keer hetzelfde verhaaltje en je moet maar naar de rechter als je eindelijk iets terug wil horen. Daarna is het makkelijk beweren dat er 'door een fout' toch tariefwijzigingen gedaan zijn. |:(

Als we nou alle emails van alle chats en klantenservicecontact op één stapel gooien en aan de NOS geven, dan kunnen ze toch niet met droge ogen beweren dat dit een oepsje was?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• RemiR
  • Nu online

RemiR

Wat mij betreft mag NOS mij benaderen voor de stukken die ik heb aangeleverd aan OXXIO en waar niets mee werd gedaan. Lijkt me raadzaam dat iemand van de NOS zich dan mengt op dit forum en informatie opvraagt, zodat wij het direct naar de juiste persoon kunnen sturen.

• EsEsDee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Vandaag ook de mail gekregen, een snelle rekensom leert dat dit mij zomaar 1000€ scheelt. Als dit voor alle 55.000 klanten zo ongeveer op gaat dan hebben ze bij Oxxio/Eneco ineens een gat van 55 miljoen.

Er zijn de afgelopen jaren al veel spelers op de energiemarkten omgevallen, met een gat van miljoenen -in deze tijden- kijk ik er niet raar van op als Oxxio hierdoor omvalt en wordt geslachtofferd. En misschien nog vervelender, wat betekent dit voor de tarieven die ze gaan vragen in de toekomst om dit gat anders op te vullen?

Werkt goed zeg die vrije energiemarkt, het is een loting geworden wie op welk moment een goede/andere/ongelukkige keuze maakt en wie niet. Even afgezien van oorlog en andere onvoorspelbaarheden, ik vind het een zooitje.

• RemiR
  • Nu online

RemiR

EsEsDee schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:28:
een snelle rekensom leert dat dit mij zomaar 1000€ scheelt.
idem hier, ik had mijn voorschot opzettelijk erg hoog gezet, maar in de koudere maanden verbruikte ik soms 200+ minder per maand, stroom ook veel minder. Mijn inschatting is dat ik ook tussen de 800 tot 1000 terug moet krijgen, waar ik eerder zou moeten gaan bijbetalen. Als mij verbruik deze maand door ging, zou mijn december rekening op >1500,- uitkomen, terwijl wij onder gemiddeld verbruiken.

• Tom-Z
  • Nu online
EsEsDee schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:28:
Vandaag ook de mail gekregen, een snelle rekensom leert dat dit mij zomaar 1000€ scheelt. Als dit voor alle 55.000 klanten zo ongeveer op gaat dan hebben ze bij Oxxio/Eneco ineens een gat van 55 miljoen.

Er zijn de afgelopen jaren al veel spelers op de energiemarkten omgevallen, met een gat van miljoenen -in deze tijden- kijk ik er niet raar van op als Oxxio hierdoor omvalt en wordt geslachtofferd. En misschien nog vervelender, wat betekent dit voor de tarieven die ze gaan vragen in de toekomst om dit gat anders op te vullen?
€55 miljoen is een aardige smak geld (en redelijk in lijn met mijn eerdere schatting) en een aardig deel van de gemiddelde jaarwinst van de hele Eneco groep.

Brainfart: ze gaan pas eind januari compenseren omdat ze dan van alle andere klanten de jaarafrekening binnen hebben (die waarschijnlijk flink moeten bijbetalen).

Het blijft frappant dat het zogenaamd een fout zonder opzet is en dat Oxxio het zelf over "de systemen" heeft, terwijl hun jurist (mét meestertitel) dus nog op 28 november (nadat het aan de ACM was gemeld) het volgende schreef in een verweerschrift:
quote: Eneco (in verweerschrift)
Oxxio heeft hierbij het uitgangspunt gehad om deze variabele tarieven bij het product LosVast in principe voor een jaar lang te hanteren.
Met de toevoeging “in principe” geeft Oxxio aan dat hier geen sprake is van een garantie, maar enkel een uitgangspunt die gehanteerd wordt bij een gebruikelijke gang van zaken, dus onder normale omstandigheden. Een uitgangspunt waar Oxxio mogelijk vanaf kan wijken indien zich omstandigheden voordoen die niet als normaal’ beschouwd behoeven te worden.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

joker1977

Tweakert

Tom-Z schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:07:
...
Het blijft frappant dat het zogenaamd een fout zonder opzet is en dat Oxxio het zelf over "de systemen" heeft, terwijl hun jurist (mét meestertitel) dus nog op 28 november (nadat het aan de ACM was gemeld) het volgende schreef....
Ik kan het niet bewijzen, maar naar aanleiding van de e-mail van vr. 30-09-2022 van Oxxio waarin ze communiceren over hun nieuwe tarieven per 30-10-2022 heb ik (al) gebeld met de vraag dat ik op 19-10-2021 (!) een e-mail had gehad waarin werd gezegd dat toen mijn contract afliep (op 30-01-2022) ik een nieuw LosVast product kreeg waar de tarieven "in principe" een jaar vast stonden.

Ofwel, ik zou m.i. de tarieven die ik per 28-01-2022 zou betalen een jaar gelden (dus tot 28-01-2023). Maar de helpdesk had meteeen een antwoord klaar : "Uitzonderlijke markt, onvoorzien bla bla algemene voorwaardes, u mag opzeggen hoor".

Ofwel, ze wisten al (veel) eerder dat hun e-mail niet strookte met hun acties...

Maar Oxxio maakt er sowieso een potje van.

* In de app hadden ze bv. een tijdlang dat je 'historisch verbruik' in kosten gerelateerd was aan de huidige energieprijzen.. Nou, daarmee zaai je best paniek bij mensen die daar naar kijken..

* Onduidelijke communicatie over wat nou Variabel, LosVast en "in principe" is.

* Nu wederom onduidelijke communicatie: Als ze een mea culpa doen, prima. Maar zeg dan ook meteen wat de gevolgen zijn. Zijn mijn tarieven nu tot 1 jaar na het ingaan van het LosVast-product gelijk? Dat lijkt mij logisch (en in lijn met hun e-mails en beloftes) - maar waarom melden ze dat nu nog niet en pas "later" ?

Sowieso begin volgend jaar eens kritisch kijken waar je naar toe overstapt. De urgentie is er dan vanaf door het plafond - en hopelijk zijn de tarieven dan (weer) wat lager waardoor je weer een gunstiger vast contract ergens kan afsluiten.

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:32
Ik heb in augustus al mijn onvrede in de app uitgesproken (met screenshots) en meerdere keren gebeld dat het onnacceptabel was dat mijn tarieven verhoogd werden ivm losvast vanaf februari.

Ik ben toen genoodzaakt om over te stappen (9 dec de overstap gemaakt) en nu krijg ik doodleuk een mailtje dat ik voor de oude prijzen had kunnen blijven.

Lekker laat als ze in november al wisten dat dit eraan kwam en ik toen nog in mijn bedenktijd zat !@#!@.

Ik heb oxxio nu om coulance gevraagd om mijn contract tot februari uit te zitten bij hun maar ik ben er bang voor.

• dragonhaertt
  • Nu online
mxmemx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:56:
Ik heb in augustus al mijn onvrede in de app uitgesproken (met screenshots) en meerdere keren gebeld dat het onnacceptabel was dat mijn tarieven verhoogd werden ivm losvast vanaf februari.

Ik ben toen genoodzaakt om over te stappen (9 dec de overstap gemaakt) en nu krijg ik doodleuk een mailtje dat ik voor de oude prijzen had kunnen blijven.

Lekker laat als ze in november al wisten dat dit eraan kwam en ik toen nog in mijn bedenktijd zat !@#!@.

Ik heb oxxio nu om coulance gevraagd om mijn contract tot februari uit te zitten bij hun maar ik ben er bang voor.
Ik heb ook een chatlog van 4 augustus:

"Hallo, goede vraag.

De regels van losvast is zonder extreme markt ontwikkelingen blijven de tarieven ongewijzigd, echter zoals de situatie nu is het niet meer vast te houden en moeten deze omhoog. Losvast is dus geen vast contract bij extreme marktontwikkelingen. Echter proberen we de tarieven zo lang mogelijk hetzelfde te laten.

Ik snap de verwarring, maar in de algemenen voorwaarden artikel 19 staat dit ook vermeld.

Het is ook nog niet eerder voorgekomen dat we tussentijds moeten ophogen zonder dat dit op 1 juli is.

We hopen dat we snel de tarieven weer kunnen verlagen en langer vast kunnen zetten."

• Tom-Z
  • Nu online
mxmemx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:56:
Om coulance hoef je niet te vragen.

Je hebt gewoon recht op schadevergoeding: Oxxio moet het verschil tussen je nieuwe tarief en wat je op grond van LosVast zou moeten hebben betalen vergoeden. Laat je met niks anders afschepen.
Een klant laten weten dat zijn tarieven verhoogd worden terwijl dat niet mag is een oneerlijke handelspraktijk. Dat is een onrechtmatige daad, en daarom is Oxxio schadeplichtig.

Als ze je niet tegemoet komen heb ik nog een dagvaarding klaar liggen.

• mxmemx
dragonhaertt schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:05:
[...]

Ik heb ook een chatlog van 4 augustus:

"Hallo, goede vraag.

De regels van losvast is zonder extreme markt ontwikkelingen blijven de tarieven ongewijzigd, echter zoals de situatie nu is het niet meer vast te houden en moeten deze omhoog. Losvast is dus geen vast contract bij extreme marktontwikkelingen. Echter proberen we de tarieven zo lang mogelijk hetzelfde te laten.

Ik snap de verwarring, maar in de algemenen voorwaarden artikel 19 staat dit ook vermeld.

Het is ook nog niet eerder voorgekomen dat we tussentijds moeten ophogen zonder dat dit op 1 juli is.

We hopen dat we snel de tarieven weer kunnen verlagen en langer vast kunnen zetten."
Dit heb ik ook meermaals per telefoon/chat gekregen.
Zo dom dat ik wist dat ik gelijk had en toch rechtsbijstand niet heb ingeschakeld.
Nu neem ik alsnog voor de hoofdprijs elektra af bij tibber en gas bij mijn domein

• mxmemx
Tom-Z schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:07:
[...]

Om coulance hoef je niet te vragen.

Je hebt gewoon recht op schadevergoeding: Oxxio moet het verschil tussen je nieuwe tarief en wat je op grond van LosVast zou moeten hebben betalen vergoeden. Laat je met niks anders afschepen.
Een klant laten weten dat zijn tarieven verhoogd worden terwijl dat niet mag is een oneerlijke handelspraktijk. Dat is een onrechtmatige daad, en daarom is Oxxio schadeplichtig.

Als ze je niet tegemoet komen heb ik nog een dagvaarding klaar liggen.
Ook wanneer ik door die valse voorwaarden ben overgestapt? (omdat ik het simpelweg niet meer kon betalen) Ik vermoed dat ik het van de periode agustus -november wel terug zal krijgen maar ik denk dat ik de maanden december-februari weinig kans heb om nog enig vergoeding te verkrijgen?

[Voor 11% gewijzigd door mxmemx op 13-12-2022 09:08]

• Tom-Z
  • Nu online
mxmemx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:08:
[...]

Ook wanneer ik door die valse voorwaarden ben overgestapt? (omdat ik het simpelweg niet meer kon betalen)
  1. Had je recht op een (lager) LosVast-tarief?
  2. Heeft Oxxio je daar verkeerd over geinformeerd?
Als het antwoord op beide vragen ja is, dan heb je recht op schadevergoeding. Daaronder valt m.i. ook als je bent overgestapt en daardoor een hoger tarief bent gaan betalen dan dat je (uiteindelijk) zou hebben betaald als je was gebleven.

Als je daarbij hulp nodig hebt, laat het weten.

[Voor 14% gewijzigd door Tom-Z op 13-12-2022 09:11]

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:47
Tom-Z schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:07:
Brainfart: ze gaan pas eind januari compenseren omdat ze dan van alle andere klanten de jaarafrekening binnen hebben (die waarschijnlijk flink moeten bijbetalen).
Ik dacht al dat ze wachtten tot na 31 december om te voorkomen dat klanten, nu hun energie een 60% goedkoper blijkt te zijn, tot en met het einde van het jaar minder zuinig met energie omspringen.

Wat betekent dit nu allemaal eigenlijk? Ik heb van juli t/m september een tariefverlaging gekregen, terugdraaien daarvan kost mij 13 euro. Van oktober t/m nu een forse tariefverhoging gehad, terugdraaien daarvan levert mij ruim 400 euro op. Lijkt mij toch dat nu het originele tarief (jan-jun) voor het gehele jaar moet gaan gelden?

• mxmemx
Tom-Z schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:10:
[...]
  1. Had je recht op een (lager) LosVast-tarief?
  2. Heeft Oxxio je daar verkeerd over geinformeerd?
Als het antwoord op beide vragen ja is, dan heb je recht op schadevergoeding.

Als je daarbij hulp nodig hebt, laat het weten.
Antwoord op beide vragen: Ja
Gister bevestigd door een mail verstuurd door OXXIO.
Ik heb gister aangegeven in de chat dat ik genoodzaak was om over te stappen door de prijsverhoging en nu doodleuk bekend wordt dat dat niet mocht en ik dus de overstap ongedaan wil maken omdat ik onder valse voorwaarde gedwongen was weg te gaan.
Nog geen reactie vanuit OXXIO, maar als ik meer weet zou ik graag van je hulp gebruik willen maken!

• Tom-Z
  • Nu online
mxmemx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:13:
[...]

Ik heb gister aangegeven in de chat dat ik genoodzaak was om over te stappen door de prijsverhoging en nu doodleuk bekend wordt dat dat niet mocht en ik dus de overstap ongedaan wil maken omdat ik onder valse voorwaarde gedwongen was weg te gaan.
Nog geen reactie vanuit OXXIO, maar als ik meer weet zou ik graag van je hulp gebruik willen maken!
Ik denk dat de overstap ongedaan maken niet kan. Jouw nieuwe energieleverancier heeft er niets mee te maken dat Oxxio dit geintje heeft uitgehaald en je kan dus niet zomaar weg daar. De juiste weg is Oxxio om schadevergoeding vragen omdat je door hún onjuiste voorlichting bent overgestapt en vast zit aan een hoger tarief.

Misschien wel verstandig om eventjes af te wachten wat er precies aan nieuws komt over de compensatie, de klantenservice zal het héél druk hebben nu en misschien komt het allemaal vanzelf goed.

• dragonhaertt
  • Nu online
mxmemx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:13:
[...]

Hier is hetzelfde gebeurd. Op 3-8 heb ik te horen gekregen van de nieuwe tarieven. Een paar dagen aan het bellen en mailen geweest, en op 09-09 had ik een ander contract.
Uiteindelijk maar 4m^2 gebruikt op de nieuwe tarieven, dus veel geld gaat het bij mij niet over, maar ik heb nu wel een duurder contract dan dat mijn m^3 kosten waren vóór de tariefswijziging.

Ik denk niet dat oxxio hier iets aan gaat doen, maar ik ben wel benieuwd wat er voor ons mogelijk is.

• Tom-Z
  • Nu online
Nieknikey schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:12:
[...]

Wat betekent dit nu allemaal eigenlijk? Ik heb van juli t/m september een tariefverlaging gekregen, terugdraaien daarvan kost mij 13 euro. Van oktober t/m nu een forse tariefverhoging gehad, terugdraaien daarvan levert mij ruim 400 euro op. Lijkt mij toch dat nu het originele tarief (jan-jun) voor het gehele jaar moet gaan gelden?
Ja, het originele tarief moet voor het hele jaar gaan gelden. Ik denk niet dat je aanspraak kan maken op het lagere tarief dat je tussentijds hebt gehad.

Edit: Als het, zoals @peter13579 vraagt, de BTW-verlaging is, ja, daar profiteer je wel nog van mee.

[Voor 7% gewijzigd door Tom-Z op 13-12-2022 09:23]

• mxmemx
Tom-Z schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:16:
[...]

Ik denk dat de overstap ongedaan maken niet kan. Jouw nieuwe energieleverancier heeft er niets mee te maken dat Oxxio dit geintje heeft uitgehaald en je kan dus niet zomaar weg daar. De juiste weg is Oxxio om schadevergoeding vragen omdat je door hún onjuiste voorlichting bent overgestapt en vast zit aan een hoger tarief.

Misschien wel verstandig om eventjes af te wachten wat er precies aan nieuws komt over de compensatie, de klantenservice zal het héél druk hebben nu en misschien komt het allemaal vanzelf goed.
Ik heb gelukkig een dynamisch contract nu dus mocht het moeten kan ik binnen korte periode weer overstappen, maar goed ik kijk het voor nu even aan zoals je zegt en bereken wat de schade is over deze periode en bereken die door naar oxxio

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:23
Nieknikey schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:12:
[...]

Ik dacht al dat ze wachtten tot na 31 december om te voorkomen dat klanten, nu hun energie een 60% goedkoper blijkt te zijn, tot en met het einde van het jaar minder zuinig met energie omspringen.

Was de tariefverlaging van Juli-Sept niet de BTW verlaging op deze producten?

Het lage BTW tarief geldt voor de hele 2e helft van het jaar, dus het lagere tarief moet gehanteert worden voor de hele rest periode. Dit is als het goed is op iedereen van toepassing!

• Tom-Z
  • Nu online
@dragonhaertt @mxmemx Hier is een voorbeeldbrief die je op eigen risico kan gebruiken (en aanpassen!) als basis voor je eigen schadevordering als je door de onterechte tariefsverhoging bij Oxxio bent weggegaan en meer bent gaan betalen bij een andere energieleverancier:
Geachte heer/mevrouw,

Ik was klant bij Oxxio; mijn klantnummer was [nummer]. Op [datum] is mijn vaste contract afgelopen en omgezet in een LosVast-contract met tarieven die 1 jaar gelijk zouden blijven.
Op [datum] heeft Oxxio de tarieven van mijn LosVast-contract ten onrechte verhoogd. Omdat ik die hogere tarieven niet wilde betalen, ben ik op [datum] overgestapt naar [energieleverancier].
Oxxio heeft op 12 december 2022 bekend gemaakt een fout te hebben gemaakt met de LosVast-tarieven en de betrokken klanten te compenseren. De tarieven hadden niet tussentijds verhoogd mogen worden.

Oxxio heeft in de email van [datum] geschreven dat ik “een energiecontract […] met variabele leveringstarieven” had en dat dit betekende dat mijn “leveringstarieven voor stroom en gas kunnen wijzigen”. Deze informatie was onjuist; ik had een contract met tarieven die 1 jaar vast stonden. Hierdoor heb ik besloten om mijn contract op te zeggen, terwijl ik anders (als ik juist was geïnformeerd en had geweten dat Oxxio de oorspronkelijke tarieven moest honoreren) bij Oxxio klant was gebleven. Dit is een misleidende handelspraktijk als bedoeld in Artikel 6:193c lid 1 BW.
Dit is een onrechtmatige daad van Oxxio jegens mij (Artikel 6:193b lid 1 BW) en Oxxio dient de schade die ik hierdoor heb geleden te vergoeden (Artikel 6:162 lid 1 BW).

In de periode van [datum] tot [datum], de periode nadat ik ben weggegaan bij Oxxio en tot het moment dat mijn LosVast-tarieven vast zouden moeten hebben staan, heb ik [X] kWh stroom en [Y] m3 gas gebruikt.
Als Oxxio mijn oorspronkelijke LosVast-tarieven had gehonoreerd, had ik daarvoor [berekening] = [bedrag] euro betaald.
Bij [nieuwe energieleverancier] heb ik [bedrag] euro betaald.

Mijn schade bedraagt hierdoor [verschil bedragen] euro. Ik vorder dat Oxxio dit bedrag binnen 14 dagen op mijn rekeningnummer [rekeningnummer] vergoedt.

Hoogachtend,
[NAAM]
Iets wat je ook nog in de brief kan/moet opnemen is dat je ook voor de periode dat je na de verhoging nog klant was bij Oxxio, ook een vergoeding wil.
Let er trouwens bij de berekening op dat je de 2x€190 compensatie van de regering in je eigen zak steekt en niet van de schade aftrekt. Let sowieso heel goed op met rekenen, want het is met inclusief/exclusief 9% of 21% BTW en inclusief/exclusief overheidsheffingen nogal moeilijk om het goed te doen.

[Voor 8% gewijzigd door Tom-Z op 13-12-2022 15:49]

• mxmemx
Tom-Z schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:38:
@dragonhaertt @mxmemx Hier is een voorbeeldbrief die je op eigen risico kan gebruiken (en aanpassen!) als basis voor je eigen schadevordering als je door de onterechte tariefsverhoging bij Oxxio bent weggegaan en meer bent gaan betalen bij een andere energieleverancier:

[...]
Thanks,

Dit is het bericht dat ik vanochtend kreeg:

Het is helaas niet mogelijk om nu de overstap terug te draaien en dan over te stappen naar het contract wat je hiervoor had. Wij bieden op dit moment alleen het tijdelijke online 3 maanden contract of het los vast contract aan.

Heb nu gevraagd wat ze bedoelde met deze contracten (welke tarieven) en als dat niet de prijzen van februari zijn ga ik je voorbeeld bericht zeker in zetten.

@Rossi46 in dit forum staat wat we eventueel kunnen doen!

[Voor 3% gewijzigd door mxmemx op 13-12-2022 09:50]

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:47
peter13579 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:22:
[...]

Was de tariefverlaging van Juli-Sept niet de BTW verlaging op deze producten?

Het lage BTW tarief geldt voor de hele 2e helft van het jaar, dus het lagere tarief moet gehanteert worden voor de hele rest periode. Dit is als het goed is op iedereen van toepassing!
Dat klopt! Ik heb nooit een bericht gehad over nieuwe tarieven voor juli t/m september, dat ondersteunt deze beredenering. Dus dat betekent dat ik alleen met een tariefverhoging te maken heb gehad vanaf okt, en niet met een verlaging van jul-sept.

Thanks voor dit inzicht!

• sander m
@dragonhaertt dit klopt helemaal. Wij hebben goede contactem met de media. Moet wel zeggen dat een aantal journalisten nog niet overtuigd was dat het nieuwswaarde was. Telegraaf, FD bijvoorbeeld lieten het allemaal liggen en hebben het nu als nog overgenomen.

Nog iets, het gaat om zeker € 15 miljoen eurio. Bij de correctienota die bij ons (lees: die mevrouw uit het NOS-artikel) al is doorgevoerd, is gelijk het voorschotbedrag omhooggegooid zodat er niet iets overgemaakt hoeft te worden. Meld even als dit bij jullie ook gebeurt!! Zo financieren ze namelijk het bedrag wat ze terug moeten betalen.

• Real
  • Niet online
sander m schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:02:
is gelijk het voorschotbedrag omhooggegooid
Ik vraag me al langer af of het eenzijdige wijzigingsbeding dat ziet op het termijnbedrag niet oneerlijk is op grond van EU richtlijn 93/13.

Aan de ene kant is het logisch dat een energiebedrijf het termijnbedrag mag vaststellen, om betalingsproblemen te voorkomen, aan de andere kant is het zeer waarschijnlijk dat veel huishoudens nu meer per maand betalen dan ze werkelijk verbruiken.

Daar komt nog bij dat er doorgaans geen tussentijdse financiële afrekening mogelijk is lopende het jaar, bijvoorbeeld bij gebleken minder verbruik.

• Tom-Z
  • Nu online
@Real Afhankelijk van de omstandigheden denk ik dat veel van de Oxxio-klanten een opschortingsrecht hebben, op grond van 6:80 BW. Ik heb namelijk op mijn klacht te horen gekregen "we zetten de tariefswijziging door". Oxxio inmiddels heeft aangekondigd (nog steeds niet aan mij, trouwens) eind januari met een correctie te komen, maar dat is te laat, want ik krijg begin januari al mijn jaarafrekening (die dus, zo moet ik afleiden uit de mededelingen van Oxxio, incorrect gaat zijn).
Ik twijfel of ik wat incasso's zal gaan storneren (just in case, stel dat ze falliet gaan) maar ik denk dat dat meer gezeik oplevert dan het waard is.

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hier ook dezelfde situatie:
  • Vast contract liep op 16-1 af. In leveringsvoorwaarden staat dat het daarna omgezet wordt in LosVast waarbij de tarieven 1 jaar lang niet zullen wijzigen (artikel 7)
  • bij de aankondiging van verhoging per 30-10 geprotesteerd incl screenshots over vast tarief tm 16-1-23, maar afgescheept en dom genoeg niet door gepakt
  • omdat nieuwe tarieven onbetaalbaar zijn, beslissing gemaakt om over te gaan op Zonneplan. Dit is per 9-12-22 overgegaan.
  • op 12-12-22 eindafrekening gehad (wel heel erg snel…). Daar ook geconstateerd dat er niet per jaar maar per tarief type gesaldeerd wordt door Oxxio. Daarmee wordt je dubbel genaaid.
  • ik heb als ex-klant nog geen mail gehad van Oxxio dat ze dit gaan corrigeren
  • ik heb direct bezwaar aangetekend tegen de eindafrekening. Indien binnen 7 dagen geen antwoord dan leg ik het bij rechtsbijstand neer
  • het gaat bij mij over 550 euro aan verkeerd tarief van 30-10 tot 9-12. Daarnaast had ik als ik niet had opgezegd tot 16-1 het oude tarief gehad ipv de hogere dynamische tarieven doe ik nu heb. Ik schat dat dat minstens nog eens 500 euro zal schelen.

P8

• mxmemx
Bericht *knip* Naam medewerker oxxio:

Ik zie inderdaad nu dat helaas ook bij jou de fout is gemaakt met het losvast contract. Wat nu de verdere tarieven gaan zijn en hoe het precies verrekend gaat worden weten wij nog niet. Hier wordt onderzoek over gedaan, maar ook bij klanten die bij ons weggaan wordt er een verekening gemaakt.

Mijn reactie:
Dus ook voor de gemiste maanden? Aangezien we door de bizarre prijsverhogingen moesten overstappen om het hoofd bovenwater te houden?

Wordt vervolgd..

[Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 13-12-2022 11:12. Reden: Naam medewerker verwijderd, gezien deze niets toeveogt]

• mxmemx
Kan mijn vorige post niet wijzigen maar:

Oxxio:
Het spijt ons dat u benadeeld bent, momenteel weten we niet hoe of wat er gaat gebeuren, maar er wordt aan gewerkt en u wordt hierover geinformeerd.

Even afwachten dus voor nu.

• Sophia
  • Laatst online: 23-12-2022
Voor een familielid vraag ik dit.

Dat losvast welke tarieven moeten gehandhaafd blijven, de tarieven van het vaste contract of van het variable contract wat dus een vast contract blijkt te zijn?

Achten jullie de kans groot dat Oxxio failliet zal gaan door dit? De voorschotten zijn we dan kwijt dus goed oppassen dan.
En stel ze gaan failliet zullen ze dan direct failliet verklaard worden in januari zodat ze geen compensatie hoeven uit te betalen en alle voorschotten kwijt zijn.

• Tom-Z
  • Nu online
Sophia schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:08:
Dat losvast welke tarieven moeten gehandhaafd blijven, de tarieven van het vaste contract of van het variable contract wat dus een vast contract blijkt te zijn?
De tarieven die je na afloop van je contract hebt gekregen, die van het "LosVast"-contract dus.
Achten jullie de kans groot dat Oxxio failliet zal gaan door dit? De voorschotten zijn we dan kwijt dus goed oppassen dan.
En stel ze gaan failliet zullen ze dan direct failliet verklaard worden in januari zodat ze geen compensatie hoeven uit te betalen en alle voorschotten kwijt zijn.
Over de kans durf ik niets te zeggen, maar je kan dan waarschijnlijk via een Melding Onterechte Incasso (MOI) je geld via de bank terugkrijgen. Zo ging dat in ieder geval bij eerdere falissementen. Ik geloof niet dat Oxxio technisch gezien een geldige machtiging heeft. Het risico lijkt dus beperkt.

• Flipsen
  • Laatst online: 10:07
Vandaag ook 'de mail' gekregen.

Was ook klant bij oxxio, losvast per januari 2022 en ongeveer 3 weken geleden overgestapt omdat de ''''nieuwe'''' tarieven mij te hoog werden. Was toen inderdaad ook al verbaasd dat dat zo verhoogd mocht worden..

Graag blijf ik dit topic volgen.

.

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:05

Saffie_time

Why use this? 42!

Blijkbaar vallen Los vast contracten die in december 2021 zijn ingegaan niet onder deze regeling, aldus oxxio.
Ik overweeg om toch maar eens een belletje naar rbv te gaan doen om te zien of die deze bal willen oppakken.
Oxxio blijft draaien om onder verplichtingen uit te komen en wijst met vinger naar de klant ipv naar eigen organisatie en functioneren te kijken.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• Tom-Z
  • Nu online
Saffie_time schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:53:
Blijkbaar vallen Los vast contracten die in december 2021 zijn ingegaan niet onder deze regeling, aldus oxxio.
Waarom niet? Waar hebben ze dat dan gezegd?

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:05

Saffie_time

Why use this? 42!

Letterlijke reactie:
Jij hebt al langer een LosVast contract, geldt alleen het eerste jaar.
Los vast is eind december 2021 ingegaan dus ik zie niet wat er anders is.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-02 17:59
Flipsen schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:47:
Vandaag ook 'de mail' gekregen.

Was ook klant bij oxxio, losvast per januari 2022 en ongeveer 3 weken geleden overgestapt omdat de ''''nieuwe'''' tarieven mij te hoog werden. Was toen inderdaad ook al verbaasd dat dat zo verhoogd mocht worden..

Graag blijf ik dit topic volgen.
Ik zit in precies dezelfde situatie, ook sinds januari 2022. Half november overgestapt naar een dynamisch contract bij Zonneplan.

mail die ik net ontvangen heb:
In januari eindigde de looptijd van je vaste contract en ben je overgegaan op ons LosVast product. Dat is een contract voor onbepaalde tijd met variabele leveringstarieven. Volgens jouw contract hadden deze LosVast tarieven het eerste jaar gelijk moeten blijven, maar door een vergissing zijn er voor jou al eerder nieuwe tarieven ingegaan. Sorry, dit had niet mogen gebeuren. Ondertussen ben je geen klant meer bij ons. We gaan dit natuurlijk nog wel voor je corrigeren.

Hoe gaan we dit rechtzetten?

We zijn nu alles aan het uitzoeken zodat we je precies kunnen vertellen wat het voor jouw persoonlijke situatie betekent. Eind januari 2023 krijg je hier van ons bericht over. Dan leggen we concreet uit:

• Wanneer we het voor jou gaan oplossen
• En hoe we dit precies gaan rechtzetten voor je
Voorschotten zijn verrekend met de eindafrekening en verschil is al terugbetaald door Oxxio.

Ik heb naar schatting hooguit €30 te veel betaald tussen verhoging van de tarieven en beëindiging contract (tijdspanne van minder dan 2 weken). Ik ga er van uit dat Oxxio dit in elk geval zal vergoeden.

De periode van nu tussen beëindiging contract en (naar nu blijkt) einde looptijd van de LosVast tarieven, half november 2022 tot half januari 2023, gaat mijn schade echter veel hoger zijn, mogelijk €500. Ben benieuwd wat de beste manier gaat zijn om die schade op Oxxio te verhalen.

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02 21:04
Sophia schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:08:
Voor een familielid vraag ik dit.

Ik vind je gedachte niet vreemd, sterker nog, ik denk dat dat de reden is waarom ze alles zo zitten te rekken. Anders hadden ze nu wel gecommuniceerd dat iedereen volledig gecompenseerd zal worden en per direct de juiste tarieven weer zouden gelden. Dat doen ze expliciet niet, inclusief de boodschap dat we pas eind januari verdere communicatie kunnen verwachten.

Ik denk dat de kans groot is dat alle gedupeerden maar gedeeltelijk gecompenseerd zullen worden. Met als reden dat volledige compensatie Oxxio onverantwoord veel schade zal berokkenen en dat dan uiteindelijk de compensatie per gedupeerde een stuk lager uit zal pakken (of geen compensatie want de tent gaat inderdaad failliet).

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• dragonhaertt
  • Nu online
Ik overweeg om toch maar eens een belletje naar rbv te gaan doen om te zien of die deze bal willen oppakken.
Oxxio blijft draaien om onder verplichtingen uit te komen en wijst met vinger naar de klant ipv naar eigen organisatie en functioneren te kijken.
Dit zou ik heel gek vinden, aangezien vóór die tijd de communicatie nog slechter was. In de mails die die klanten ontvingen stond er nog helemaal geen disclaimer en ook geen 'in principe' in de text.

Het lijkt me daarmee dat juist die klanten het recht achter zich hebben. 8)7

• Montalbano
  • Niet online
Ik heb zojuist ook de mail ontvangen. Te veel betaalde kosten zullen wel gecompenseerd worden, maar net als sommige anderen ben ik ook benieuwd of we de schade door het opzeggen en daardoor nu te hoge tarieven ook kunnen verhalen.

P8

• Tom-Z
  • Nu online
@Saffie_time @dragonhaertt Probeert Oxxio nou serieus "1 jaar" uit te leggen als "1 kalenderjaar"?
Als je eind december 2021 van Vast bent overgegaan naar LosVast dan zouden je tarieven, 1 jaar, dus tot eind december 2022 vast moeten staan, lijkt me.

Mijn contract is op 31 december afgelopen en ik heb op 1 januari 2022 LosVast gekregen, maar ook nog steeds geen mail gehad. Terwijl de wijziging van de voorwaarden - waarbij ze LosVast hebben (proberen) te schrappen - op 2 januari 2022 is ingegaan. Juist de mensen van voor of op 1 januari 2021 hebben nog recht op vaste tarieven.

• F_Lenn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:43
Mijn LosVast contract is op 23-12-2021 ingegaan. Hopelijk krijg ik ook de compensatie. Voorlopig nog geen reactie gehad vanuit Oxxio. :'( :'(

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:09
Ik heb vorige week de eindafrekening van Oxxio gehad (ben begin deze maand geswitched naar Budget).
Nu moet ik op de eindafrekening van Oxxio nog €314 betalen. Maar ook ik heb vanmorgen de bewuste e-mail gehad en zou volgens mijn berekeningen zo'n €679 terug moeten ontvangen door hun fout.
Is het handig om eind van deze maand die €314 te storneren? (dit bedrag gaat Oxxio automatisch incasseren).

• Tom-Z
  • Nu online
Bushie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:42:
Is het handig om eind van deze maand die €314 te storneren? (dit bedrag gaat Oxxio automatisch incasseren).
Voor:
- Je zet Oxxio een hak
- Je hebt gelijk je geld en hoeft niet te wachten
- Je positie bij een eventueel falissement is beter
- Juridisch gezien is het oké

Tegen:
- Je gaat automatisch de incasso-molen in en moet het opnemen tegen een klantenservice die zo flexibel is als een TL-buis
- De afhandeling gaat waarschijnlijk langer duren

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:59
Helaas (te laat) kennis genomen van dit topic.

Door de enorm oplopende tarieven overgestapt naar Zonneplan. Indien ze de prijzen van maart hanteren had ik hier niet zondermeer weggegaan.

Net even met Oxxio gebeld, of ze dan mijn recent opgezegde contract kunnen terugzetten, echter krijg de mededeling dat ze dit niet kunnen doen.
De persoon aan de telefoon gaf aan dat via het contact formulier dit naar een hogere afdeling zal gaan, dit ook maar eens proberen (immers toch dan tot maart aankomend jaar de 'betere' tariefen.

Iemand anders hier al meer succes mee?

3960wp SE

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

joker1977

Tweakert

Ik heb/had het geluk dat ik mijn voorschot al geminimaliseerd had voordat deze shit-show begon. Dat is sowieso wat ik iedereen kan aanraden om te doen.

Niet alleen minimaliseer je dan je verlies bij een eventueel faillissement - ik weiger ook voor 'bankje te spelen' voor energie-maatschappijen die in gunstige tijden met kinderlijk gemak miljoenen winst maken door 'handig en strategisch in te kopen' en dan bij de eerste de beste tegenvaller al omvallen omdat hun strategie helemaal niet zo bijzonder of slim is.

Ook worden deze energiemaatschappijen simpelweg gesteund straks: Ze mogen voor de buhne geen exorbitant hoge winsten maken tijdens het prijs-plafond, maar wie gaat precies controleren of hun investeringen en salarissen niet ineens (riant) zijn gestegen. Vrijwel risicoloos ondernemen, en dat enkel omdat de politiek destijds de energie-markt wilde privatiseren.

• Tom-Z
  • Nu online
Xrypta schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:06:
Net even met Oxxio gebeld, of ze dan mijn recent opgezegde contract kunnen terugzetten, echter krijg de mededeling dat ze dit niet kunnen doen.
Je hebt in principe recht op schadevergoeding. Oxxio heeft je misleid over de voorwaarden van je contract, en door die verkeerde voorstelling van zaken heb je besloten over te stappen. Zie deze voorbeeldbrief.

Maar misschien verstandig om eventjes af te wachten. Oxxio zal het de komende tijd druk hebben met uitzoeken wie er precies op welke manier moet worden gecompenseerd.

• Rossi46
  • Laatst online: 02-02 21:04
Xrypta schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:06:
Helaas (te laat) kennis genomen van dit topic.

Door de enorm oplopende tarieven overgestapt naar Zonneplan. Indien ze de prijzen van maart hanteren had ik hier niet zondermeer weggegaan.

De persoon aan de telefoon gaf aan dat via het contact formulier dit naar een hogere afdeling zal gaan, dit ook maar eens proberen (immers toch dan tot maart aankomend jaar de 'betere' tariefen.

Iemand anders hier al meer succes mee?
Dank voor het melden van je ervaring. Ik - en vele anderen hier - zit in hetzelfde schuitje.

Wellicht goed om hiervoor een apart topic aan te maken? Dan kunnen we (oud Oxxio klanten die door de onterecht verhoogde tarieven hun contract recent op hebben gezegd) onze krachten bundelen.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• Vlassie1980
  • Laatst online: 15:50
Begin 2020 ben ik overgestapt naar Oxxio met een jaarcontract. Vervolgens niet geswitched naar een andere leverancier dus begin 2021 is het contract automatisch omgezet naar LosVast. 11 oktober 2021 de bewuste mail gehad:

Je hoeft niets te doen
Na afloop van je vaste contract ben je automatisch overgegaan op het product LosVast. De tarieven die hierbij horen gelden 1 jaar lang. Ze kunnen dus niet tussentijds veranderen. Hierdoor krijg je voorlopig niet met stijgende energietarieven te maken.
Lijkt erop dat ik toch buiten de boot val voor die compensatie omdat ik al langer een LosVast contract had?

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:09
Rossi46 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:10:
[...]

Dank voor het melden van je ervaring. Ik - en vele anderen hier - zit in hetzelfde schuitje.

Wellicht goed om hiervoor een apart topic aan te maken? Dan kunnen we (oud Oxxio klanten die door de onterecht verhoogde tarieven hun contract recent op hebben gezegd) onze krachten bundelen.
Bushie in "Ex-klanten Oxxio met voormalig losvast contract"

• Tom-Z
  • Nu online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:10:
Begin 2020 ben ik overgestapt naar Oxxio met een jaarcontract. Vervolgens niet geswitched naar een andere leverancier dus begin 2021 is het contract automatisch omgezet naar LosVast. 11 oktober 2021 de bewuste mail gehad:
[...]
Lijkt erop dat ik toch buiten de boot val voor die compensatie omdat ik al langer een LosVast contract had?
Ja, voorlopig val je buiten de boot. Je zou het gevecht met Oxxio aan kunnen gaan en ik geef je een redelijke kans dat je wint, maar dat is geen zekerheid.

Uit de contracten van Oxxio blijkt heel duidelijk dat je met LosVast het eerste jaar na het aflopen van je vaste contract geen tariefswijziging krijgt. De contracten zijn minder duidelijk over wat er gebeurt als je langer dan een jaar LosVast houdt. Er zijn misschien aanknopingspunten voor te vinden dat het nieuwe tarief dan ook wéér een jaar vast is, maar dat is een lastigere discussie. Daarvoor zul je al je communicatie met Oxxio moeten doorspitten en misschien ook met Web Archive kijken naar wat er in het verleden op hun website heeft gestaan.

• Xrypta
Tom-Z schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:09:
[...]

Je hebt in principe recht op schadevergoeding. Oxxio heeft je misleid over de voorwaarden van je contract, en door die verkeerde voorstelling van zaken heb je besloten over te stappen. Zie deze voorbeeldbrief.

Maar misschien verstandig om eventjes af te wachten. Oxxio zal het de komende tijd druk hebben met uitzoeken wie er precies op welke manier moet worden gecompenseerd.
Maar even in dit topic verder met de reactie;
https://gathering.tweaker...message/73789418#73789418

3960wp SE

• Real
  • Niet online
Xrypta schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:25:
[...]
Maar even in dit topic verder met de reactie;
Waarom een nieuw topic?

• Xrypta
Kan ook hier hoor, als het niet wenselijk is haal ik hem weg;

Ik denk dat ik de volgende maar eens bij Oxxio naar binnen schiet;

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het stukje vorderen nog maar even weggelaten, geen idee of dat wijs is echter...

3960wp SE

• Tom-Z
  • Nu online
Xrypta schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:33:
[...]

Het stukje vorderen nog maar even weggelaten, geen idee of dat wijs is echter...
Je hebt volgens mij geen recht op herstel van de overeenkomst (ik kan me in ieder geval niet bedenken op grond waarvan). Recht op schadevergoeding heb je wel. Onder de streep betekent dat voor jou hetzelfde en het is eenvoudiger te regelen. Denk je dat Oxxio het in minder dan een half jaar voor elkaar krijgt om jouw overeenkomst te herstellen? Alleen al voor het afhandelen van de claims van mensen die nog wel klant zijn denken ze al twee maanden nodig te hebben...

Als je "vorderen" te agressief vindt kan je ook "ik vraag u om te betalen" ofzo gebruiken. Maar ja, dan moet je dus wel weten hoeveel schade je hebt (of dat schatten als het om een toekomstige periode gaat, maar dat is ook weer lastig, zeker met dynamische tarieven).

[Voor 16% gewijzigd door Tom-Z op 13-12-2022 15:40]

• secretfool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:35
Is het verstandig om nu al Oxxio te berichten of is het handiger om gewoon even te wachten tot ze met hun eigen beslissing over de afhandeling komen?

• Xrypta
Tom-Z schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:37:
[...]

Je hebt volgens mij geen recht op herstel van de overeenkomst (ik kan me in ieder geval niet bedenken op grond waarvan). Recht op schadevergoeding heb je wel. Onder de streep betekent dat voor jou hetzelfde en het is eenvoudiger te regelen. Denk je dat Oxxio het in minder dan een half jaar voor elkaar krijgt om jouw overeenkomst te herstellen? Alleen al voor het afhandelen van de claims van mensen die nog wel klant zijn denken ze al twee maanden nodig te hebben...

Als je "vorderen" te agressief vindt kan je ook "ik vraag u om te betalen" ofzo gebruiken. Maar ja, dan moet je dus wel weten hoeveel schade je hebt (of dat schatten als het om een toekomstige periode gaat, maar dat is ook weer lastig, zeker met dynamische tarieven).
Geen idee op welke grond, geen juridische achtergrond hier, maar vindt t op zijn minst netjes als ze het wel zouden doen.

Herstellen lijkt me niet zo moeilijk, een vordering lijkt me voor hun meer werk?

Edit; Heb via het contact formulier hem ingeschoten. Actie omtrent vorderen kan eventueel altijd nog, zeker als er meer info op tafel komt :) Nog bedankt voor je voorzet/template! _/-\o_

[Voor 8% gewijzigd door Xrypta op 13-12-2022 16:01]

3960wp SE

• Tom-Z
  • Nu online
Xrypta schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:50:
[...]

Geen idee op welke grond, geen juridische achtergrond hier, maar vindt t op zijn minst netjes als ze het wel zouden doen.
We zijn hier in dit topic al drie maanden bezig om dit geregeld te krijgen en talloze emails later is Oxxio eindelijk door een journalist die dreigde met publicatie overstag gegaan om "gewoon" hun overeenkomsten na te komen. Ik verwacht niet dat ze iets gaan doen dat ze strikt genomen niet hoeven. Maar je kan het altijd proberen.
Herstellen lijkt me niet zo moeilijk, een vordering lijkt me voor hun meer werk?
Ik gok dat hun IT-system er niet op zijn ingericht dat een klantenservice-medewerker "eventjes" een contract kan herstellen tegen oude tarieven. Dan moet er een change request worden aangemaakt, dat moet een hoge pief goedkeuren, dan moet een programmeur dat implementeren, die implementatie moet getest worden, en dan pas kan de servicemedewerker er wat mee doen.
Een vordering betekent gewoon dat ze jou een bedrag overmaken. Dat lijkt me eenvoudiger (alhoewel dat ook niet zonder slag of stoot zal gaan...).

• Tom-Z
  • Nu online
@Real Volgens Rijnmond was de ACM al bezig met een onderzoek:
Op 24 november heeft Oxxio/Eneco de Autoriteit Consument & Markt (ACM) geïnformeerd. Dat is de waakhond van de overheid die onder meer toeziet of energiebedrijven nakomen wat ze beloven. Een zegsman van de ACM bevestigt dat. Wel was de ACM ook al met een onderzoek begonnen. "Wij wilden Oxxio/Eneco gaan bellen toen we hun telefoontje kregen."
En de medewerkers van het callcentrum hadden allemaal geen flauw idee:
Maar De Haan was niet de enige klager. Al sinds augustus kreeg het bedrijf belletjes van klanten, vertelt de woordvoerder van moederbedrijf Eneco. "De mensen in het callcenter dachten allemaal dat het om een variabel contract ging. Daarom kregen de mensen te horen dat alles wat ons betreft klopte."
En de medewerkers van juridische zaken ook niet.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tom-Z schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:27:
@Real Volgens Rijnmond was de ACM al bezig met een onderzoek:

[...]

En de medewerkers van het callcentrum hadden allemaal geen flauw idee:

[...]

En de medewerkers van juridische zaken ook niet.
Die twee quotes ruiken naar mest in de gierput. Totaal ongeloofwaardig wat mij betreft.

Blijkbaar bewegen deze bedrijven alleen maar als de media vragen gaan stellen.

• Real
  • Niet online
Tom-Z schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:27:
de ACM al bezig met een onderzoek
Oh, maar ik betwist ook niet dat ze 'bezig' zijn.

Druk, druk, druk.

Maar in de woorden van Theo Maassen: als je het echt druk hebt, heb je geen tijd om het drie keer te zeggen :+

• Real
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:45:
[...]
Blijkbaar bewegen deze bedrijven alleen maar als de media vragen gaan stellen.
Ja, want de toezichthouder wilde ze 'net' gaan bellen. Ook toevallig!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-01 20:28
Ik heb vandaag ook de mail ontvangen:
Beste heer..,

In september (2022) eindigde de looptijd van je vaste contract en ben je overgegaan op ons LosVast product. Dat is een contract voor onbepaalde tijd met variabele leveringstarieven. Volgens jouw contract hadden deze LosVast tarieven het eerste jaar gelijk moeten blijven, maar door een vergissing zijn er voor jou al eerder nieuwe tarieven ingegaan. Sorry, dit had niet mogen gebeuren. We gaan dit dan ook corrigeren.
Ik begrijp het alleen niet helemaal. Mijn vast contract liep af 02-09-2022.
3 maanden later (03-12-2022) zijn deze tarieven veranderd (lagere gasprijs, hogere elektra).
Gaan ze deze maanden dus terugdraaien naar de tarieven van 02-09-2022?

Dat zou waarschijnlijk betekenen dat ik bij moet gaan betalen, maar de mail komt over alsof ik iets terug zou moeten krijgen.

Mischien begrijp ik het gewoon verkeerd?

• Tom-Z
  • Nu online
Daikirai schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:58:

[...]

3 maanden later (03-12-2022) zijn deze tarieven veranderd (lagere gasprijs, hogere elektra).

Dat zou waarschijnlijk betekenen dat ik bij moet gaan betalen, maar de mail komt over alsof ik iets terug zou moeten krijgen.

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken dat je moet gaan bijbetalen. Strikt genomen is dat wel wat er in die mail staat, maar ze kunnen niet zomaar terugkomen op een onterechte tariefverlaging.
Het is op moment eventjes chaos bij Oxxio, daarom dat ze ook tot eind januari nodig hebben om alles uit te zoeken.

Het grootste deel van de mensen gaat er op vooruit als ze teruggaan naar de tarieven van het begin van hun LosVast-contract. Daar is die mail op geschreven. Ik denk dat dat haastig gegaan is en dat ze niet de tijd hadden om uit te zoeken wie er nadeel van zou hebben, en dat daarom iedereen dezelfde mail heeft gekregen. Ik zou er van uit gaan dat er voor jou niets verandert.

• Tom-Z
  • Nu online
Real schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:48:
[...]

Oh, maar ik betwist ook niet dat ze 'bezig' zijn.
Tja, zoiets kost tijd. Die dossiers van consumenten zijn altijd zo'n ongeordend zooitje. Je moet de stukken bij elkaar zoeken, ze op chronologische volgorde leggen, ze uitpluizen om te zien wat er relevant is, bepalen welke gronden er zijn om op te handhaven, jurisprudentieonderzoek doen, dan van dat alles een netjes stuk van maken, de overfull \hboxes wegwerken, en pas dán kan je aan de telefoon met Eneco gaan hangen. O-)

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-02 17:59
Daikirai schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:58:

[...]

In de situatie dat de tarieven niet een jaar vast zouden staan, kan Oxxio deze de komende tijd nog weer flink verhogen als ze zouden willen. Dus of het voor jou een voor- of nadeel is, kan je pas bij de jaarafrekening bepalen.

• sander m
Mn collega zojuist om 18:00 uur bij RTL Nieuws en om 19:30 weer met z/n moeder.

Wij hebben aanvullende vragen gesteld, o.a. brief ACM. Ik verwacht daar nog wel antwoord op.

*knip* Dit valt onder acquisitie / spam en is dus niet de bedoeling.

[Voor 18% gewijzigd door Yorinn op 13-12-2022 18:29]

• Real
  • Niet online
Het is denk ik nuttig om de dagvaarding geanonimiseerd beschikbaar te maken.

Ik raak zelf de draad met alle mediaberichten, maar zijn het niet twee verschillende problemen @Tom-Z?

- Jouw situatie mbt tweede jaar LosVast
- Situatie waar contractanten lopende het eerste jaar LosVast een variabel tarief kregen

• Tom-Z
  • Nu online
Real schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:23:
[...]

Ik raak zelf de draad met alle mediaberichten, maar zijn het niet twee verschillende problemen @Tom-Z?

- Jouw situatie met tweede jaar LosVast
- Situatie waar contractanten lopende het eerste jaar LosVast een variabel tarief kregen
Mijn situatie is ook het "eerste jaar", precies zoals in het filmpje van RTL.

Je kan/kon bij Oxxio "LosVast" niet los afsluiten. Je kon LosVast alleen krijgen als je eerst een vast contract nam (voor 1 of 3 jaar). Laten we dat even VastVast noemen. Tijdens dat vaste contract kon je niet opzeggen (althans, niet zonder opzegboete). Na dat vaste contract werd je overgezet op LosVast, wat je wel kon opzeggen maar dus met 1 jaar vaste tarieven.

Dus als je ergens in 2021 een Vast contract had genomen dan is dat in de loop van 2022 omgegaan naar LosVast (mijn vaste contract liep op 31 december 2021 af en op 1 januari 2022 heb ik LosVast gekregen). Dat is dus het tweede (of vierde) jaar van je overeenkomst, maar het eerste jaar LosVast.

De enige andere situatie (maar die is volgens mij vrij zeldzaam) is dat iemand in zijn tweede jaar LosVast zit: dus in 2020 een vast contract, dan in 2021 LosVast, en dan is het de vraag of in 2022 nog steeds geldt dat de tarieven weer een jaar vast zijn. Het was namelijk het gebruik dat je, als je LosVast had en klant bleef, je ieder jaar nieuwe tarieven kreeg, en in dat mailtje stond ook dat die tarieven weer 1 jaar vast zouden zijn. Maar die tekst heeft Oxxio eind 2021 uit die mailtemplate gesloopt, geloof ik. Toen hebben ze ook de disclaimer "onder voorbehoud van onvoorziene ontwikkelingen" toegevoegd, maar de al gesloten overeenkomsten (waarin ook was opgenomen dat het 1 jaar gelijk zou blijven) hebben ze natuurlijk niet kunnen aanpassen.
Het is denk ik nuttig om de dagvaarding geanonimiseerd beschikbaar te maken.
@sander m dat zou ik inderdaad ook op prijs stellen.

[Voor 20% gewijzigd door Tom-Z op 13-12-2022 18:47]

• Sprout
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-02 23:06
Tom-Z schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:35:
[...]

De enige andere situatie (maar die is volgens mij vrij zeldzaam) is dat iemand in zijn tweede jaar LosVast zit: dus in 2020 een vast contract, dan in 2021 LosVast, en dan is het de vraag of in 2022 nog steeds geldt dat de tarieven weer een jaar vast zijn. Het was namelijk het gebruik dat je, als je LosVast had en klant bleef, je ieder jaar nieuwe tarieven kreeg, en in dat mailtje stond ook dat die tarieven weer 1 jaar vast zouden zijn.
[...]
Ik ben zo’n geval, sterker dit gaat terug 2018. Ik zit nu dus in mijn 4de jaar losvast.

Mail uit april 2021, die uit 2020, 2019 en 2018 is gelijk, altijd wordt gezegd dat bij losvast de tarieven 1 jaar vaststaan.

Beste heer xxx
Per 17-05-2021 krijg je nieuwe tarieven voor stroom en gas. Deze nieuwe tarieven horen bij het product LosVast, ze gaan automatisch in en gelden 1 jaar.
Je tarieven
In onderstaande tabel zie je je nieuwe LosVast-tarieven per 17-05-2021. Met LosVast heb je een jaar lang de zekerheid van vaste tarieven, maar ook de flexibiliteit die hoort bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Je mag namelijk gewoon tussentijds kosteloos opzeggen. Houd dan wel rekening met een opzegtermijn van 30 dagen. Je actuele tarieven vind je trouwens altijd in de Oxxio App.

In oktober, nogmaals de bevestiging dat het losvast product met tarieven werkt die 1 jaar vast staan. Het woordje product is hier interessant.

Na afloop van je vaste contract ben je automatisch overgegaan op het product LosVast. De tarieven die hierbij horen gelden 1 jaar lang. Ze kunnen dus niet tussentijds veranderen.

In mei 2022 de mail gekregen voor het nieuwe contract, 1 jaar komt niet meer terug:

Per 17-05-2022 krijg je nieuwe tarieven voor stroom en gas. Ze horen bij het product LosVast en gaan automatisch in.

De energieprijzen zijn de afgelopen maanden wereldwijd gestegen. Dit zie je ook terug in jouw nieuwe tarieven. We willen deze hoge tarieven niet langer dan nodig aan je doorberekenen. Daarom bieden we je over een maand nieuwe tarieven aan, die hopelijk lager uitkomen. We zijn hierbij afhankelijk van de marktomstandigheden.

Ik heb sindsdien elke maand nieuwe tarieven gehad, echter stonden ze vanaf november weer voor 3 maanden vast

• Tom-Z
  • Nu online
Sprout schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:50:
[...]

Ik ben zo’n geval, sterker dit gaat terug 2018. Ik zit nu dus in mijn 4de jaar losvast.

Mail uit april 2021, die uit 2020, 2019 en 2018 is gelijk, altijd wordt gezegd dat bij losvast de tarieven 1 jaar vaststaan.
Ah, dus het zit inderdaad zoals ik dacht. Als je die mails hier (geanonimiseerd, als screenshot of PDF) kan delen, dan kan dat mensen in een vergelijkbare situatie misschien helpen.
Artikel 6:248 lid 1 BW bepaalt dat een overeenkomst niet alleen door de letterlijke tekst wordt beheerst, maar ook door "de gewoonte". Als het dus X jaar op rij de gewoonte is geweest dat die tarieven steeds vast werden gezet, kan daar in jaar X+1 niet opeens (zonder uitdrukkelijke kennisgeving) vanaf worden geweken.

Handelen op basis van deze inschatting van een amateur-jurist is voor eigen risico.

• Sprout
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-02 23:06
Hierbij…

• Dionysiou
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:37
Ik ben heel blij dat Oxxio dit gaat rechtzetten en dat ik bij Oxxio ben gebleven ipv overstappen. Is makkelijker dan een schadevergoeding vorderen. Ik wil iedereen heel erg bedanken voor het onder druk zetten van Oxxio en het maken van meldingen bij de diverse instanties. Ik ging afgelopen mei over naar LosVast en mijn tarieven waren in juli, augustus en oktober veranderd. Dat gaat een meevaller worden voor deze winter qua stoken.

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:37
Hier nog geen email. Van een 1 jarig contract in juli automatisch overgegaan naar LosVast met tariefwijziging in november.

Nog 2-3 dagen afwachten of zelf initiatief nemen?

De excuus email van tariefwijziging binnen een maand kwam bij mij ook 1 of 2 dagen later binnen dan reacties erop te lezen op dit forum/internet.

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:26
Hier toevallig afgelopen maandag de mail ontvangen. Ondanks dat ik dit topic een aantal keren voorbij heb zien komen, helemaal niet de realisatie gehad dat ik ook zo'n contract heb. Ik heb de indruk dat ik jullie mag bedanken voor jullie werkzaamheden, dus bij deze: Dank!.

Ik was in eerste instatie vooral teleurgesteld in mijzelf omdat ik niet had doorgepakt met het oversluiten. Namelijk op 21 januari, 15 februari en 2 maart diverse berekeningen gemaakt met het doel over te stappen per april. Dat was kort na 2 maart helaas niet meer mogelijk.

Voor de 'grap' even de tarieven naast elkaar gezet tussen 12 maart (ingang LosVast) en de laatste update. Ik kan schijnbaar de verwarming gewoon weer aanzetten tijdens het thuiswerken. Ik durfde nu de verwarming niet aan te zetten, haha.

Nogmaals Dank!

[Voor 61% gewijzigd door G33st op 14-12-2022 12:26]

• dragonhaertt
  • Nu online
Zojuist ook een antwoord vanuit Oxxio ontvangen over ex-klanten (en blijkbaar dus ook klanten die al langer een los-vast contract hebben)

"Het gaat hier om klanten die vóór 2 januari 2022 een vast contract hebben afgesloten en die in 2022 voor het eerst zijn overgegaan naar het maandelijks opzegbare LosVast contract. Bij deze contracten zijn de LosVast tarieven binnen het jaar gewijzigd, wat niet had gemoeten. Had je voorheen ook al een LosVast contract? Dan zal er niet worden gecorrigeerd, omdat de algemene voorwaarden voor deze contracten tussentijds zijn gewijzigd. "

Ze gaan dus inderdaad uit van alleen het eerste jaar vaste tarieven. En dus ook alleen compenseren voor mensen die in 2022 pas automatisch over zijn gestapt op losvast.

Lijkt me niet echt correct...

• tweakersnv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-12-2022
In 2017 was dit ook al zo. Er stond toen: "ze gaan automatisch in en zijn 1 jaar geldig. Dat is dus een jaar lang de zekerheid van vaste tarieven, maar ook de flexibiliteit die hoort bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd"

• Tom-Z
  • Nu online
dragonhaertt schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:51:
Zojuist ook een antwoord vanuit Oxxio ontvangen over ex-klanten (en blijkbaar dus ook klanten die al langer een los-vast contract hebben)

"Het gaat hier om klanten die vóór 2 januari 2022 een vast contract hebben afgesloten en die in 2022 voor het eerst zijn overgegaan naar het maandelijks opzegbare LosVast contract. Bij deze contracten zijn de LosVast tarieven binnen het jaar gewijzigd, wat niet had gemoeten. Had je voorheen ook al een LosVast contract? Dan zal er niet worden gecorrigeerd, omdat de algemene voorwaarden voor deze contracten tussentijds zijn gewijzigd. "

Ze gaan dus inderdaad uit van alleen het eerste jaar vaste tarieven. En dus ook alleen compenseren voor mensen die in 2022 pas automatisch over zijn gestapt op losvast.

Lijkt me niet echt correct...
Nou, ik zou zeggen, zoek eens na wat er gewijzigd is aan de algemene voorwaarden en of Oxxio je correct heeft geinformeerd over de strekking van die wijziging (ik heb zo'n vermoeden...).

Verder geldt nog het argument van "de gewoonte" dat ik een paar posts eerder heb aangehaald.

Ik zou overwegen het aan de Geschillencommissie voor te leggen. Voor €52,50 klachtgeld lijkt me dat geen slechte gok (afhankelijk van hoe veel je te goed zou hebben van Oxxio).

Ik heb zelf Oxxio ook maar eens gemaild. Het lijkt als ik hun reactie op jouw verhaal lees denk ik dat ze het over een "kalenderjaar" hebben. Waarom zou iemand die in oktober 2021 is overgegaan op LosVast niet tot en met oktober 2022 vaste tarieven moeten houden? Lijkt me onlogisch dat het alleen gaat om klanten die in 2022 LosVast hebben gekregen. (Ikzelf heb dus op 1 januari 2022 LosVast gekregen, en zou er dus zeker onder moeten vallen, maar nog steeds geen mail... Oxxio heeft misschien geselecteerd op een afloopdatum van het vaste contract in 2022?)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee