Real schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:23:
[...]
Ik raak zelf de draad met alle mediaberichten, maar zijn het niet twee verschillende problemen @
Tom-Z?
- Jouw situatie met tweede jaar LosVast
- Situatie waar contractanten lopende het eerste jaar LosVast een variabel tarief kregen
Mijn situatie is ook het "eerste jaar", precies zoals in het filmpje van RTL.
Je kan/kon bij Oxxio "LosVast" niet los afsluiten. Je kon LosVast alleen krijgen als je eerst een vast contract nam (voor 1 of 3 jaar). Laten we dat even VastVast noemen. Tijdens dat vaste contract kon je niet opzeggen (althans, niet zonder opzegboete). Na dat vaste contract werd je overgezet op LosVast, wat je wel kon opzeggen maar dus met 1 jaar vaste tarieven.
Dus als je ergens in 2021 een Vast contract had genomen dan is dat in de loop van 2022 omgegaan naar LosVast (mijn vaste contract liep op 31 december 2021 af en op 1 januari 2022 heb ik LosVast gekregen). Dat is dus het tweede (of vierde) jaar van je overeenkomst, maar het eerste jaar LosVast.
De enige andere situatie (maar die is volgens mij vrij zeldzaam) is dat iemand in zijn tweede jaar LosVast zit: dus in 2020 een vast contract, dan in 2021 LosVast, en dan is het de vraag of in 2022 nog steeds geldt dat de tarieven weer een jaar vast zijn. Het was namelijk het gebruik dat je, als je LosVast had en klant bleef, je ieder jaar nieuwe tarieven kreeg, en
in dat mailtje stond ook dat die tarieven weer 1 jaar vast zouden zijn. Maar die tekst heeft Oxxio eind 2021 uit die mailtemplate gesloopt, geloof ik. Toen hebben ze ook de disclaimer "onder voorbehoud van onvoorziene ontwikkelingen" toegevoegd, maar de al gesloten overeenkomsten (waarin ook was opgenomen dat het 1 jaar gelijk zou blijven) hebben ze natuurlijk niet kunnen aanpassen.
Het is denk ik nuttig om de dagvaarding geanonimiseerd beschikbaar te maken.
@
sander m dat zou ik inderdaad ook op prijs stellen.
[Voor 20% gewijzigd door Tom-Z op 13-12-2022 18:47]