Toon posts:

Energietarieven LosVast - feitelijk variabel? - Dagvaarding

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• RemiR
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

RemiR

To geek or not to geek...

Tom-Z schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:15:
[...]
Oxxio heeft misschien geselecteerd op een afloopdatum van het vaste contract in 2022?)
Mijn contract is op 8 januari afgelopen, dus niet veel later.
Maar ik zou zeggen; vrees niet. Die jaarrekening voorschieten zal toch wel moeten maar ik ben er redelijk zeker van dat jij ook onder de regeling valt (als dat jouw eerst los-vast contract was, wat volgens mij het geval was). klinkt onnodig maar dubbelcheck uiteraard je spamfolder.

Ik had het overigens ook aangevochten bij OXXIO via rechtsbijstand, dus mogelijk dat ze me daardoor sneller antwoord gaven.

[Voor 0% gewijzigd door RemiR op 14-12-2022 15:39. Reden: Lol, jij bent topicstarter]

• AaiGht
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-01 22:24
Ik mis een beetje de cliffs als handvaten in de OT die misschien voor iedereen gelden over wat er precies heeft plaats gevonden op verschillende momenten, en wat er eigenlijk had moeten gebeuren zodat iedereen ook voor zichzelf een controle kan uitoefenen als ze in januari met een financiële oplossing komen.

Is het zo dat die variabele (niet geldige) tarieven niet voor iedereen golden met een LosVast contract? Zo kan ik mij herinneren dat op 1-9-2022 en 1-12-2022 de tarieven om hoog zijn gegaan bij OXXIO bij LosVast.

Als ik het goed begrijp had dit dus vanaf het begin van je nieuwe LosVast contract voor onbepaalde tijd een vast tarief moeten zijn voor de duur van jaar waarop dit inging. Kunnen ze daarvan niet nu gewoon een eigen tarief verzinnen die hun uitkomt? Of moet dit het tarief zijn dat in eerste instantie bepaald was toen jij overging naar dit LosVast contract?

• RemiR
  • Nu online

RemiR

AaiGht schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:17:
Als ik het goed begrijp had dit dus vanaf het begin van je nieuwe LosVast contract voor onbepaalde tijd een vast tarief moeten zijn voor de duur van jaar waarop dit inging. Kunnen ze daarvan niet nu gewoon een eigen tarief verzinnen die hun uitkomt? Of moet dit het tarief zijn dat in eerste instantie bepaald was toen jij overging naar dit LosVast contract?
Vooraf had je als het goed is een vast contract dat ging aflopen. Wanneer je vaste contact afloopt, zetten ze die om in een LosVast contract. Daarbij horen tarieven die 1 jaar vast staan en die "in principe" dus niet kunnen wijzigen. Die tarieven kreeg ikzelf één maand voor de ingang van mijn contract toegestuurd. Dus dat zijn de tarieven waar ze bij mij mee moeten rekenen.

Qua elektra ging mijn tarief 3.5x omhoog, qua gas 3.1x

• Monkeysee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-01 15:39
Ik ben in april dit jaar van vast naar LosVast gegaan. Denk je dat het in mijn voordeel kan uitpakken want vond die tariefswijziging op dat moment heel duur.

48 cent voor stroom
2,55 voor gas.

Vaste kosten waren beiden 7,50

• AaiGht
Hoi RemiR,

Duidelijk. Dit zou dus onderstaande tabel moeten zijn voor mij, die per 01-12-2021 voor mij inging.

Ik zal vanavond het topic maar eens van start tot eind doorlezen. Ik ben vooral benieuwd of het, als ik de mail van OXXIO lees, definitief is dat ze het op deze manier gaan compenseren (dus verbruik van dat eerste jaar herberekenen op basis van de tarieven die hadden moeten gelden). Want dan kan ik volgens mij alvast gaan rekenen.

• AaiGht
Monkeysee schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:39:
Ik ben in april dit jaar van vast naar LosVast gegaan. Denk je dat het in mijn voordeel kan uitpakken want vond die tariefswijziging op dat moment heel duur.

48 cent voor stroom
2,55 voor gas.

Vaste kosten waren beiden 7,50
Is het te stellen; hoe vroeger je overging (en dus een gunstiger tarief) hoe meer voordeel je er uit zal halen als ze met dat tarief gaan corrigeren? Ik heb ondertussen namelijk onze eindrekening al gekregen dus zou al kunnen gaan rekenen.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Monkeysee schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:39:
Helaas niet. Het tarief dat je bij de wijziging naar LosVast hebt gekregen, is het tarief dat 1 jaar vast staat. Als er daarna nog een keer een wijziging komt, dan mag die wijziging niet. Als je tarieven dus gelijk bij de overgang vast->LosVast erg hoog zijn geworden, heb je geen voordeel.

• Tom-Z
  • Nu online
AaiGht schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:41:
Ik zal vanavond het topic maar eens van start tot eind doorlezen. Ik ben vooral benieuwd of het, als ik de mail van OXXIO lees, definitief is dat ze het op deze manier gaan compenseren (dus verbruik van dat eerste jaar herberekenen op basis van de tarieven die hadden moeten gelden). Want dan kan ik volgens mij alvast gaan rekenen.
Daar heeft Oxxio nog niets over bekend gemaakt, maar op een andere manier compenseren kan eigenlijk niet. Op die manier herberekenen is het minimale waar je juridisch recht op hebt, dus ik zou verwachten dat je dat ook krijgt. Anders krijgt Oxxio alsnog rechtszaken over zich heen.

Let trouwens bij de berekening goed op: in het midden van het jaar is de BTW van 21% naar 9% gegaan.

[Voor 6% gewijzigd door Tom-Z op 14-12-2022 16:51]

• Monkeysee
  • Laatst online: 19-01 15:39
Tom-Z schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:46:
[...]

Helaas niet. Het tarief dat je bij de wijziging naar LosVast hebt gekregen, is het tarief dat 1 jaar vast staat. Als er daarna nog een keer een wijziging komt, dan mag die wijziging niet. Als je tarieven dus gelijk bij de overgang vast->LosVast erg hoog zijn geworden, heb je geen voordeel.
Ja dat dacht ik al. Alleen in vergelijking met een paar maanden zoals augustus(stroom) november en december is het iets goedkoper. Hoop dat het gemiddelde break even is.

• RemiR
  • Nu online

RemiR

AaiGht schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:41:
Duidelijk. Dit zou dus onderstaande tabel moeten zijn voor mij, die per 01-12-2021 voor mij inging.
Als dat jouw eerste losvast contract was, dan zou jij er ook onder vallen. Alleen je nieuwe tarief na 1 dec 2022 kan je niet onderuit, toen was je losvast “voorbij” en hadden ze hun voorwaarde en uitingen al aangepast.

Ik vraag mijn rechtsbijstand het te blijven monitoren tot het opgelost is zoals gewenst, met de beloofde tarieven of beter

• skyhigh
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Als eerste dank voor het openen dit topic en het delen van alle ervaringen en voorbeeldbrieven. Mijn situatie: Mail over fout ontvangen van Oxxio maar ik heb in november (door de hoge tarieven van Oxxio) een overstap gemaakt naar een andere leverancier.

Ik heb een verdere uitwerking gemaakt van de voorbeeldbrief zoals door Tom-Z is gemaakt. Ik deel deze hieronder. Mocht iemand tips of advies hebben dan lees is dat graag. Misschien is het voor anderen een voorbeeld om zelf te gebruiken.

Mijn visie:
Ik denk dat het verstandig is om Oxxio nu al te wijzen op het feit dat er naast correctie ook een schade moet worden vergoed. Maar dat het wel goed is ze de ruimte te geven om dit mee te nemen in de afhandeling waarmee ze al bezig zijn.
Geachte heer/mevrouw,

Ik was klant bij Oxxio; mijn klantnummer was [klantnummer]. Op [datum] is mijn vaste contract afgelopen en omgezet in een LosVast-contract met tarieven die 1 jaar gelijk zouden blijven.
Op [datum] heeft Oxxio de tarieven van mijn LosVast-contract ten onrechte verhoogd. Op [datum] heeft Oxxio wederom mijn tarieven van mijn LosVast contract ten onrechte verhoogd. Omdat ik die hogere tarieven niet wilde betalen, ben ik op [datum] overgestapt naar [nieuwe leverancier].
Oxxio heeft op [datum] bekend gemaakt een fout te hebben gemaakt met de LosVast-tarieven en dit voor mij te gaan corrigeren. De tarieven hadden niet tussentijds verhoogd mogen worden.

Uw geeft in uw schrijven van [datum] aan mij nader te gaan informeren over hoe en wanneer Oxxio dit gaat corrigeren. Ik wil u hierbij mededelen dat er door uw fout niet alleen een correctie nodig is over de periode [datum] tot en met [datum] maar ook een vergoeding van de schade die ik heb in de periode [datum van opzegging] en met [datum van 1 jaar na ingaan LosVast] waarvoor ik Oxxio aansprakelijk stel.

Door de onjuiste informatie die Oxxio aan mij heeft verstrekt, heb ik besloten om mijn contract op te zeggen, terwijl ik anders (als ik juist was geïnformeerd en had geweten dat Oxxio de oorspronkelijke tarieven moest honoreren) bij Oxxio klant was gebleven. Dit is een misleidende handelspraktijk als bedoeld in Artikel 6:193c lid 1 BW.
Dit is een onrechtmatige daad van Oxxio jegens mij (Artikel 6:193b lid 1 BW) en Oxxio dient de schade die ik hierdoor leid te vergoeden (Artikel 6:162 lid 1 BW).

Het vaststellen van de definitieve schade kan pas na (datum van 1 jaar na ingaan LosVast] op basis van de dan beschikbare meterstanden over de periode [datum van opzegging] en met [datum van 1 jaar na ingaan LosVast]. Op basis van mijn historisch verbruik geef ik in onderstaande tabel een realistische schatting van de schade door de fout van Oxxio.

Ik verwacht van Oxxio dat vergoeding van de schade wordt meegenomen bij de afhandeling van de fout. Mocht dit niet of onvoldoende gebeuren zal ik daarna alsnog vorderen dat Oxxio het schadebedrag op mijn rekeningnummer vergoedt.

Uiteraard ben ik bereid tot het aanleveren van het werkelijk verbruik over de genoemde periode.

Met vriendelijke groet,
[naam]
[Klantnummer]

• Tom-Z
  • Nu online
@skyhigh Ik denk dat het niet veel kwaad kan het zo op te sturen. Het enige is dat als ze uiteindelijk met een gunstiger regeling komen, dat jij je dan al hebt vastgelegd op een mogelijk lager bedrag.
Ik denk dat die paragraaf die je heb toegevoegd over nader informeren en het aansprakelijk stellen een mooie toevoeging is.

Ik kan me voorstellen dat als Oxxio massaal gaat compenseren dat ze dan kijken naar het verschil tussen het oude LosVast-tarief en het tarief van de onterechte verhoging, en dat dan keer je historische verbruik doen. Dat is een regeling die Oxxio massaal kan uitvoeren, want ze beschikken over de relevante gegevens; zowel de tarieven als het historisch gebruik. Dat lijkt me een redelijke manier om de schade te schatten; het zou immers niet redelijk zijn als je naar aanleiding van te tariefsverhoging naar een duurdere leverancier zou zijn overgestapt, terwijl die nieuwe tarieven marktconform zouden moeten zijn geweest en dus vergelijkbaar met wat je elders zou zijn gaan betalen.

[Voor 6% gewijzigd door Tom-Z op 14-12-2022 22:40]

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

skyhigh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:16:
Als eerste dank voor het openen dit topic en het delen van alle ervaringen en voorbeeldbrieven. Mijn situatie: Mail over fout ontvangen van Oxxio maar ik heb in november (door de hoge tarieven van Oxxio) een overstap gemaakt naar een andere leverancier.

Ik heb een verdere uitwerking gemaakt van de voorbeeldbrief zoals door Tom-Z is gemaakt. Ik deel deze hieronder. Mocht iemand tips of advies hebben dan lees is dat graag. Misschien is het voor anderen een voorbeeld om zelf te gebruiken.

Mijn visie:
Ik denk dat het verstandig is om Oxxio nu al te wijzen op het feit dat er naast correctie ook een schade moet worden vergoed. Maar dat het wel goed is ze de ruimte te geven om dit mee te nemen in de afhandeling waarmee ze al bezig zijn.

[...]
Ik ben met het Tom-Z eens dat je op dit moment beter even kunt afwachten. Ik zou je brief ook iets anders verwoorden:
Geachte heer/mevrouw,

Ik was klant bij Oxxio; mijn klantnummer was [klantnummer]. Op [datum] is mijn vaste contract afgelopen en omgezet in een LosVast-contract met tarieven die 1 jaar gelijk zouden blijven. Op [datum] en [datum] heeft u de tarieven van mijn LosVast-contract toch verhoogd omdat er volgens u buitengewone marktomstandigheden waren. Vervolgens heeft u op [datum] contact met mij gezocht en erkend dat u een fout hebt gemaakt. U had de tarieven toch niet mogen verhogen. Uw geeft aan mij nader te zullen informeren over hoe en wanneer u dit gaat corrigeren. Ik wil u hierbij mededelen dat er door uw fout niet alleen een correctie nodig is over de periode [datum] tot en met [datum] maar ook een vergoeding van de schade die ik heb geleden in de periode van [datum van opzegging] tot en met [datum van 1 jaar na ingaan LosVast].

Het verstrekken van feitelijk onjuiste informatie over de prijs is een misleidende handelspraktijk als bedoeld in art. 6:193c lid 1 onder d BW. Hierdoor hebt u jegens mij een onrechtmatige daad gepleegd (art. 6:193b lid 1 BW). Deze daad is aan u toe te rekenen omdat u de onjuiste informatie zelf hebt verstrekt. Als gevolg hiervan heb ik schade geleden. Een consument heeft correcte prijsinformatie nodig om zorgvuldige besluiten over een overeenkomst te nemen. Omdat ik ben uitgegaan van de juistheid van uw mededelingen over de verhoogde tarieven en ik die hogere tarieven niet wilde betalen, ben ik op [datum] overgestapt naar [nieuwe leverancier]. De nieuwe leverancier is goedkoper dan wat u mij wilde laten betalen maar nog altijd fors duurder dan wat ik eigenlijk bij LosVast had moeten betalen. In de periode van [datum van opzegging] en met [datum van 1 jaar na ingaan LosVast] betaal ik meer voor mijn energie dan wanneer ik niet was overgestapt. Wanneer u altijd de juiste tarieven aan mij had gecommuniceerd was ik daarom nooit overgestapt. U bent wettelijk verplicht om deze schade te vergoeden (art. 6:162 lid 1 BW).

Het vaststellen van de definitieve schade kan pas na [datum van 1 jaar na ingaan LosVast] op basis van de dan beschikbare meterstanden over de periode [datum van opzegging] en met [datum van 1 jaar na ingaan LosVast]. Op basis van mijn historisch verbruik geef ik in onderstaande tabel een realistische schatting van de schade door de fout van Oxxio.

Ik verwacht van u dat u deze schade meeneemt bij de afhandeling van de fout. Uiteraard ben ik bereid tot het aanleveren van het werkelijk verbruik over de genoemde periode.

Met vriendelijke groet,
[naam]
Tom-Z schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:39:
Ik kan me voorstellen dat als Oxxio massaal gaat compenseren dat ze dan kijken naar het verschil tussen het oude LosVast-tarief en het tarief van de onterechte verhoging, en dat dan keer je historische verbruik doen.
Dat lijkt mij niet want dan betalen ze teveel. Je vraagt je af wat er zou gebeuren als je naar aanleiding van de tariefsverhoging naar een duurdere leverancier zou zijn overgestapt. In dat geval is het moeilijk hard te maken dat je schade leidt door de onjuiste tariefsinformatie. Prijs lijkt dan immers geen leidende factor te zijn bij je besluit. Schade die onvoldoende verband houdt met een onrechtmatige daad komt niet voor vergoeding in aanmerking.

beschermheer van het consumentenrecht

• Tom-Z
  • Nu online
fopjurist schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:26:
[...]

Ik ben met het Tom-Z eens dat je op dit moment beter even kunt afwachten.
Nog even over nagedacht: als je er heel precies naar gaat kijken, op welk moment is de schade opeisbaar?
Volgens Tekst & Commentaar is dat "op het moment dat de benadeelde de kosten opeisbaar verschuldigd wordt". Volgens mij is dat in dit geval pas bij de jaarafrekening van de nieuwe energieleverancier.

Lekkere strikvraag.

Edit: er zit een typo in de brief van @fopjurist; het moet 193c lid 1 onder d zijn, niet onder c.

[Voor 9% gewijzigd door Tom-Z op 15-12-2022 09:41]

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Tom-Z schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:58:
[...]

Nog even over nagedacht: als je er heel precies naar gaat kijken, op welk moment is de schade opeisbaar?
Volgens Tekst & Commentaar is dat "op het moment dat de benadeelde de kosten opeisbaar verschuldigd wordt". Volgens mij is dat in dit geval pas bij de jaarafrekening van de nieuwe energieleverancier.

Lekkere strikvraag.
Ik denk dat je de schade al lijdt op [datum 1 jaar na ingaan LosVast] vanwege het hogere termijnbedrag gecombineerd met het verbruik: het termijnbedrag is maandelijks door de energieleverancier opeisbaar en door het verbruik ontstaat er geen toekomstige vordering tot terugbetaling bij de jaarafrekening.

De foute verwijzing heb ik aangepast.

• F_Lenn
  • Laatst online: 16:43
Zojuist onderstaande reactie van Oxxio gehad. Mijn LosVast contract is op 23-12-2021 ingegaan en binnen het jaar zijn ook mijn tarieven gewijzigd.

"Goedemiddag Shysatis hier! 😃 Goed dat je ons een berichtje stuurt. Ik kan goed begrijpen dat je meer wilt weten over je verhoogde tarieven en compensatie. Ik zoek het voor je uit!

Dit issue raakt klanten die aan de volgende 3 punten ‘voldoen’:
-Klant heeft vóór 2 januari 2022 een vast contract afgesloten
-Klant is in 2022 voor het eerst overgegaan op LosVast tarieven
-De LosVast tarieven zijn binnen het eerste jaar gewijzigd.

Ik heb het even gecheckt en je komt helaas niet in aanmerking voor de correctie/compensatie. Kan ik je nog ergens mee helpen of ben je zo naar tevredenheid geholpen?"

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
F_Lenn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:10:
"Kan ik je nog ergens mee helpen of ben je zo naar tevredenheid geholpen?"
Ja, je kan me in contact brengen met iemand die rechtsgeldig uit kan leggen waarom die grens op 1 januari 2022 getrokken is...... |:( |:(

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• F_Lenn
  • Laatst online: 16:43
dragonhaertt schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:12:
[...]

Ja, je kan me in contact brengen met iemand die rechtsgeldig uit kan leggen waarom die grens op 1 januari 2022 getrokken is...... |:( |:(
Ik heb deze vraag aan Oxxio gesteld en ook gelijk een melding gedaan bij de ACM. Nu maar weer afwachten.

• Tom-Z
  • Nu online
dragonhaertt schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:12:
[...]

Ik verwacht dat dat ongeveer zo zal gaan:
Oxxio klantenservice: Ja meneer, dat staat in artikel 24 van de voorwaarden.

Klant: Maar de algemene voorwaarden bevatten maar 23 artikelen, artikel 24 bestaat niet eens.

Oxxio klantenservice: Nee, wij hebben gelijk, u krijgt geen compensatie. Doei!
Maar goed, Oxxio interpreteert "1 jaar" dus als "1 kalenderjaar". Dat standpunt is op geen enkele manier vol te houden (iets met "contra proferentem" enzo). Ze maken het alleen maar erger voor zichzelf.
Ik zou maar vast op zoek gaan naar een aardige journalist.

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Hoe groot achten jullie de kans dat je een schadevergoeding krijgt over de teveel betaalde kosten bij een andere leverancier, nadat je uit noodzaak bent overgestapt wegens het verkeerd inlichten van nieuwe tarieven?

Vraag me af of ik nu al door moet pakken met de rechtsbijstand of het gewoon even op z'n beloop moet laten.

Heb mijn situatie net weer aan de klantenservice voorgelegd maar deze situatie was nieuw voor de beste man. Hij bleef maar herhalen dat het allemaal goed komt en gecorrigeerd wordt tot 25-11-2022. De dag dat ik ben overgegaan... De resterende maanden had hij geen antwoord op.

Vraagje aan de mensen die de voorbeeldbrief hebben gestuurd naar Oxxio. Heb je dat via het contactformulier of per post gedaan?

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02 21:04
Ren-z schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:03:
Hoe groot achten jullie de kans dat je een schadevergoeding krijgt over de teveel betaalde kosten bij een andere leverancier, nadat je uit noodzaak bent overgestapt wegens het verkeerd inlichten van nieuwe tarieven?

Vraag me af of ik nu al door moet pakken met de rechtsbijstand of het gewoon even op z'n beloop moet laten.

Heb mijn situatie net weer aan de klantenservice voorgelegd maar deze situatie was nieuw voor de beste man. Hij bleef maar herhalen dat het allemaal goed komt en gecorrigeerd wordt tot 25-11-2022. De dag dat ik ben overgegaan... De resterende maanden had hij geen antwoord op.

Vraagje aan de mensen die de voorbeeldbrief hebben gestuurd naar Oxxio. Heb je dat via het contactformulier of per post gedaan?
De klantenservice gaat je hierin niet helpen natuurlijk, die kunnen daar niets over zeggen (helaas). Ik schat in dat het wel zin heeft om nu alvast bij Oxxio duidelijk te maken hoe de vork in de steel zit, maar ik denk dat je tot het gaatje zal moeten gaan om over te teveel gemaakte kosten bij een andere leverancier een schadevergoeding vanuit Oxxio te krijgen. Dat wil niet zeggen dat je niet in je recht staat, want dat sta je naar mij mening, maar recht hebben en recht krijgen kan nog weleens van elkaar verschillen.

Overigens zit ik in hetzelfde schuitje. Ik moet nog even nadenken of welke stappen ik zal ondernemen.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• skyhigh
  • Nu online
Ik heb via het webformulier de door fopjurist bijgewerkte brief gestuurd naar Oxxio maar dan wel zonder de een na laatste alinea en de tabel.
Hiermee zijn ze geïnformeerd en gewezen op hun verantwoordelijkheid.

Mocht het nodig zijn kan ik het bedrag later nog vorderen en eventueel daarna aanhangig maken bij de Geschillencommissie.

• Tom-Z
  • Nu online
Ren-z schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:03:
Juridisch is die schadeclaim ongeveer zo waterdicht als je kan krijgen. Niemand kan garanderen dat je wint maar er zijn niet veel obstakels op de weg. Behalve misschien als Oxxio falliet gaat...
Het lastigste wordt Oxxio overtuigen van je gelijk. Ik denk dat dat pas gebeurt als er iemand doorpakt (rechtsbijstand, dagvaarden, Geschillencommissie, ACM of Nieuwsuur).

@fopjurist heeft eerder in dit topic een nog wat verbeterde versie van de brief geplaatst.
Als je het via het contactformulier krijg je automatisch een ontvangstbevestiging, wat juridisch prima is. Een brief heeft weer als voordeel dat het misschien door iemand hogerop gelezen wordt. De klantenservicemedewerkers kunnen niet zo veel behalve wat in hun script staat.

Tenzij je er echt zelf een zaak van wil maken, kan je ook gewoon afwachten tot iemand anders dat doet. Een brief gaat op dit moment denk ik weinig veranderen (en ze zullen een soortgelijke brief nu wel vaak genoeg hebben gehad).

[Voor 8% gewijzigd door Tom-Z op 15-12-2022 16:52]

• RemiR
  • Nu online

RemiR

F_Lenn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:10:
Ik heb het even gecheckt en je komt helaas niet in aanmerking voor de correctie/compensatie. Kan ik je nog ergens mee helpen of ben je zo naar tevredenheid geholpen?"
Wil je écht verschil maken en bijdragen in de oplossing voor ons allemaal, stuur eens een bericht of bel eens met zo'n programma zoals KASSA. Daarin kan je de nieuwsberichten als voorbeelden geven en dan jouw case vertellen.

Wanneer zij zien hoe stroef dat gaat en hoe tegenstrijdig dat is, zien zij er waarschijnlijk wel amusementswaarde in om er een item over te maken. Ik wil OXXIO / Eneco daar weleens over zien praten in het programma.

• MauT86
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-12-2022
Tom-Z schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:03:
[...]

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken dat je moet gaan bijbetalen. Strikt genomen is dat wel wat er in die mail staat, maar ze kunnen niet zomaar terugkomen op een onterechte tariefverlaging.
Het is op moment eventjes chaos bij Oxxio, daarom dat ze ook tot eind januari nodig hebben om alles uit te zoeken.

Het grootste deel van de mensen gaat er op vooruit als ze teruggaan naar de tarieven van het begin van hun LosVast-contract. Daar is die mail op geschreven. Ik denk dat dat haastig gegaan is en dat ze niet de tijd hadden om uit te zoeken wie er nadeel van zou hebben, en dat daarom iedereen dezelfde mail heeft gekregen. Ik zou er van uit gaan dat er voor jou niets verandert.
Dus bij afloop jaarcontract en overgang naar losvast moeten de tarieven gehanteerd worden die je toen een paar dagen voor het ingaan van losvast contract hebt gekregen en deze gelden dan voor 1 jaar?

• Tom-Z
  • Nu online
MauT86 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:07:
[...]

Dus bij afloop jaarcontract en overgang naar losvast moeten de tarieven gehanteerd worden die je toen een paar dagen voor het ingaan van losvast contract hebt gekregen en deze gelden dan voor 1 jaar?
Ja. Bij het aflopen van je vaste contract heb je nieuwe "LosVast"-tarieven gekregen. Die tarieven gelden 1 jaar.

• MauT86
Tom-Z schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:26:
[...]

Ja. Bij het aflopen van je vaste contract heb je nieuwe "LosVast"-tarieven gekregen. Die tarieven gelden 1 jaar.
Dankjewel. Bij mij dan kat in de zak, want eerste tariefsverhoging gaat dan niet door, waardoor huidige voorschot hetzelfde blijft. Helaas te vroeg gejuicht….

• RemiR
  • Nu online

RemiR

MauT86 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:07:
[...]
Lees de communicatie goed door die je destijds hebt ontvangen, nadat jouw vaste contract was verlopen.
Je hebt toen waarschijnlijk 2 berichten ontvangen:

- één mail waarin staat dat je contract bijna verloopt en dat je om wordt gezet naar een LosVast contract, waarbij je tarieven 1 jaar vast staan.
- één mail waarin de nieuwe tarieven staan die gaan gelden vanaf het moment dat jouw LosVast contact ingaat.

Bewaar die goed, dat is jouw bewijsmateriaal waarmee jij kan aantonen dat jou een aanbod is gedaan die jij hebt geaccepteerd door het LosVast contract in te laten gaan. Heb jij geen enkele communicatie ontvangen waarin staat dat jouw tarieven één jaar vast staan, dan wordt het lastiger.

[Voor 6% gewijzigd door RemiR op 15-12-2022 21:59]

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:43
Welk teruglevertarief hebben/hadden jullie bij het ingaan van je LosVast contract? Dit staat bij mij nergens vermeld en Oxxio chat zegt zelf 6 cent wat kul is.

4800Wp - 225° ZW - 12°

• RemiR
  • Nu online

RemiR

Dat is een andere kwestie, dat is eerder in de media besproken en ENECO heeft destijds dat teruggedraaid. Dit topic gaat over LosVast contracten waar de tarieven niet worden gehanteerd.

Tenzij jij een LosVast contact had waar ook een teruglevertarief in benoemd werd, welke zij nu niet hanteren,
dan kan je je bij deze kwestie scharen. Alles valt en staat bij wat er eerder naar je gecommuniceerd en beloofd is. Als zij zich daar niet aan houden binnen de termijn die ze beloofd hebben, dan heb je een zaak.

• Tom-Z
  • Nu online
RemiR schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:58:
[...]

- één mail waarin staat dat je contract bijna verloopt en dat je om wordt gezet naar een LosVast contract, waarbij je tarieven 1 jaar vast staan.
- één mail waarin de nieuwe tarieven staan die gaan gelden vanaf het moment dat jouw LosVast contact ingaat.

Bewaar die goed, dat is jouw bewijsmateriaal waarmee jij kan aantonen dat jou een aanbod is gedaan die jij hebt geaccepteerd door het LosVast contract in te laten gaan. Heb jij geen enkele communicatie ontvangen waarin staat dat jouw tarieven één jaar vast staan, dan wordt het lastiger.
Die terminologie is niet juist. Het is geen aanbod, en ook geen aanvaarding. Er komt geen nieuwe overeenkomst tot stand; de bestaande overeenkomst wordt voortgezet.

Die eerste mail is niet eens zo belangrijk, want het staat namelijk (als het goed is) ook in de oorspronkelijke overeenkomst dat het nieuwe tarief 1 jaar vast zal zijn. Die overeenkomst is eigenlijk nog belangrijker, want daarin ontbreken de woorden "in principe".
Padje87 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:08:
Welk teruglevertarief hebben/hadden jullie bij het ingaan van je LosVast contract? Dit staat bij mij nergens vermeld en Oxxio chat zegt zelf 6 cent wat kul is.
Dat zal je écht zelf terug moeten zoeken (misschien kan je het in de app nog zien als je kijkt naar je verbruik-/opwekhistorie?). De LosVast-tarieven zijn namelijk voor iedereen verschillend.

• RemiR
  • Nu online

RemiR

Akkoord, terminologie aanbod is niet op zijn plek, maar ze geven de klant wel duidelijk aan wat er gaat gebeuren. En wat je zegt, ze bevestigen de originele afspraken uit het originele contract.

• MauT86
RemiR schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:58:
[...]

Lees de communicatie goed door die je destijds hebt ontvangen, nadat jouw vaste contract was verlopen.
Je hebt toen waarschijnlijk 2 berichten ontvangen:

Ik heb alleen een mail gehad over nieuwe tarieven en startdatum losvast contract:

In de tabel hieronder zie je je nieuwe LosVast-tarieven per 30-09-2022. Met LosVast kun je op elk moment en zonder opzegboete opzeggen. Houd wel rekening met een opzegtermijn van 9 dagen. Je actuele tarieven vind je trouwens altijd in de Oxxio App bij 'Menu > Producten' of in Mijn Oxxio bij 'Mijn producten'.

Vervolgens laatst email over nieuwe tarieven per 31-12-22 en als laatste de mail die de meeste mensen hebben gehad dat er iets verkeerd is gegaan etc etc.

Tarieven per 31-12-22 zijn hoger dan die van 30-9-22, dit betekent dat ik beste af ben met tarieven van 30-9-22 en dus afgaande op de email van deze week een jaar lang recht heb op tarieven van 30-9-22.

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 19:13
MauT86 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:40:
[...]

Ik heb alleen een mail gehad over nieuwe tarieven en startdatum losvast contract:

In de tabel hieronder zie je je nieuwe LosVast-tarieven per 30-09-2022. Met LosVast kun je op elk moment en zonder opzegboete opzeggen. Houd wel rekening met een opzegtermijn van 9 dagen. Je actuele tarieven vind je trouwens altijd in de Oxxio App bij 'Menu > Producten' of in Mijn Oxxio bij 'Mijn producten'.

Vervolgens laatst email over nieuwe tarieven per 31-12-22 en als laatste de mail die de meeste mensen hebben gehad dat er iets verkeerd is gegaan etc etc.

Tarieven per 31-12-22 zijn hoger dan die van 30-9-22, dit betekent dat ik beste af ben met tarieven van 30-9-22 en dus afgaande op de email van deze week een jaar lang recht heb op tarieven van 30-9-22.
Aangezien je de mail hebt gehad dat er iets mis is gegaan, waarin duidelijk is dat je tarieven van 30-9-2022 blijven gelden, weet ik even niet wat je vraag/kwestie is.

• Tom-Z
  • Nu online
Ik heb een klein wonder te melden.

Er is een Oxxio-medewerker voor mij aan het uitzoeken waarom ik geen mail heb gehad terwijl ik wel bij de getroffen klanten hoor.

Slechts drie keer de vraag moeten herhalen tot ik geen standaard-antwoord kreeg.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Tom-Z schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:35:
Er is een Oxxio-medewerker voor mij aan het uitzoeken waarom ik geen mail heb gehad terwijl ik wel bij de getroffen klanten hoor.
Sterker nog: je bent een RCC procedure tegen ze begonnen.

Heeft het daar niet op een of andere manier mee te maken? Ik kan me voorstellen dat klanten die een dagvaarding hebben laten betekenen, tegen wie een dagvaarding is betekent of bijvoorbeeld bij de RCC aan de bel hebben getrokken uit het routineproces worden gehaald om te voorkomen dat je bij wijze van spreke op de dag van een zitting 's ochtends als onderdeel van een grote groep klanten een e-mail krijgt waarin de pleitnota van hun jurist wordt tegengesproken.

• Tom-Z
  • Nu online
Real schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:42:
[...]

Sterker nog: je bent een RCC procedure tegen ze begonnen.

Heeft het daar niet op een of andere manier mee te maken? Ik kan me voorstellen dat klanten die een dagvaarding hebben laten betekenen, tegen wie een dagvaarding is betekent of bijvoorbeeld bij de RCC aan de bel hebben getrokken uit het routineproces worden gehaald om te voorkomen dat je bij wijze van spreke op de dag van een zitting 's ochtends als onderdeel van een grote groep klanten een e-mail krijgt waarin de pleitnota van hun jurist wordt tegengesproken.
Daar heb ik over nagedacht. Ik had eigenlijk inmiddels wel een telefoontje van een jurist verwacht of we dat niet zouden kunnen schikken.
Oxxio staat straks natuurlijk in hun hemd bij de RCC omdat ze een lulverhaal als verweerschrift hebben ingediend. Dat verweerschrift is nota bene op 28 november ingediend terwijl ze op 24 november de fout al bij de ACM hadden gemeld.

Eigenlijk verwacht ik niet dat ze zo handig zouden zijn om mensen met lopende procedures van de massamail uit te sluiten. Ik zie ook niet echt in wat ze daar mee opschieten, want het is breed in de media geweest en het is niet veel beter als de klant bij de rechtbank zwaait met een nieuwsbericht van de NOS.

Ik ben me wel al heerlijk aan het uitleven met een bijgewerkte pleitnota alhoewel het de vraag is of het verstandig is om door te procederen (en of de standpunten die ik in zou gaan nemen, niet ook tegen mij gebruikt zouden kunnen worden).

• Real
  • Niet online
Tom-Z schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:48:
[...]
Dat verweerschrift is nota bene op 28 november ingediend terwijl ze op 24 november de fout al bij de ACM hadden gemeld.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Vlassie1980
  • Laatst online: 15:50
Mijn situatie met Oxxio:

Ingang contract vast bij Oxxio ( ik stapte vroeger elk jaar over): 30-1 aangemeld via Gaslicht.com, jaarcontract ingegaan op 23-02-2020.

Omgezet naar LosVast:23-02-2021 vanwege niet onverstappen

Mail met prijsverhoging gehad op:
13 feb 2022
11 aug 2022
23 okt 2022

Mail met aankondiging dat de prijzen voor een jaar vast staan: Ontvangen op 11 oktober 2021.

Ik val dus buiten de boot voor de regeling omdat mijn contract op 23-2-2022 was verlopen, lekker balen.
Wens iedereen verder veel succes met de financiële afwikkeling.

• Tom-Z
  • Nu online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Tom-Z
  • Nu online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:46:
[...]

Ik val dus buiten de boot voor de regeling omdat mijn contract op 23-2-2022 was verlopen, lekker balen.
Wens iedereen verder veel succes met de financiële afwikkeling.
Klopt het dat je op 13 februari een prijsverhoging hebt gehad? Ik zou verwachten dat die pas op 23 februari is ingegaan. Anders heb je sowieso een punt(je), want je tarief was in ieder geval tot 23-2-2022 LosVast.

Het is nog niet zeker dat je buiten de regeling valt. Dat zegt Oxxio wel, maar het zou de moeite waard kunnen zijn daar een proefprocedure over te voeren (bij de Geschillencommissie kost dat €52,50). Als je tarief inderdaad per 23-2-2022 gewijzigd is, dan kan je beargumenteren dat dat weer een jaar LosVast moest zijn.
Het was namelijk zo dat bij LosVast Oxxio het tarief ieder jaar opnieuw vast zette als je klant bleef. Dat is jarenlang zo geweest, maar eind 2021/begin 2022 hebben ze dat veranderd.
Je kan beargumenteren dat Oxxio je over die verandering niet (voldoende) heeft geïnformeerd. Het is heel gek dat ze de benaming "LosVast" zijn blijven gebruiken, want wat is er nou LosVast aan dat tarief als het niet een bepaalde periode vast staat? Je kan beargumenteren dat Oxxio misleidend heeft gehandeld en alsnog het tarief dat je op 23-2-2022 hebt gekregen tot en met 23-2-2023 moet hanteren.

In de LosVast-tariefmailtjes stond ieder jaar dat het tarief 1 jaar gold, en volgens jurisprudentie moet het feit dat een tarief variabel is en tussentijds kan veranderen "uitdrukkelijk en op niet mis te verstane wijze" worden vermeld. Als Oxxio dan opeens dat "steeds 1 jaar vast"-principe loslaat, dan moeten ze dat ook uitdrukkelijk mededelen. Ze hebben dat in dit geval alleen gedaan door stilletjes de tekst aan te passen en wat piepkleine lettertjes toe te voegen. Dat is onvoldoende.

Het is absoluut geen zekerheid dat je met deze argumenten zou winnen, maar het is denk ik wel de moeite waard als iemand het zou proberen.

• Vlassie1980
Tom-Z schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:19:
[...]

Klopt het dat je op 13 februari een prijsverhoging hebt gehad? Ik zou verwachten dat die pas op 23 februari is ingegaan. Anders heb je sowieso een punt(je), want je tarief was in ieder geval tot 23-2-2022 LosVast.

Het is nog niet zeker dat je buiten de regeling valt. Dat zegt Oxxio wel, maar het zou de moeite waard kunnen zijn daar een proefprocedure over te voeren (bij de Geschillencommissie kost dat €52,50). Als je tarief inderdaad per 23-2-2022 gewijzigd is, dan kan je beargumenteren dat dat weer een jaar LosVast moest zijn.
Het was namelijk zo dat bij LosVast Oxxio het tarief ieder jaar opnieuw vast zette als je klant bleef. Dat is jarenlang zo geweest, maar eind 2021/begin 2022 hebben ze dat veranderd.
Je kan beargumenteren dat Oxxio je over die verandering niet (voldoende) heeft geïnformeerd. Het is heel gek dat ze de benaming "LosVast" zijn blijven gebruiken, want wat is er nou LosVast aan dat tarief als het niet een bepaalde periode vast staat? Je kan beargumenteren dat Oxxio misleidend heeft gehandeld en alsnog het tarief dat je op 23-2-2022 hebt gekregen tot en met 23-2-2023 moet hanteren.

In de LosVast-tariefmailtjes stond ieder jaar dat het tarief 1 jaar gold, en volgens jurisprudentie moet het feit dat een tarief variabel is en tussentijds kan veranderen "uitdrukkelijk en op niet mis te verstane wijze" worden vermeld. Als Oxxio dan opeens dat "steeds 1 jaar vast"-principe loslaat, dan moeten ze dat ook uitdrukkelijk mededelen. Ze hebben dat in dit geval alleen gedaan door stilletjes de tekst aan te passen en wat piepkleine lettertjes toe te voegen. Dat is onvoldoende.

Het is absoluut geen zekerheid dat je met deze argumenten zou winnen, maar het is denk ik wel de moeite waard als iemand het zou proberen.
Prijzen zijn inderdaad op 23-2 ingegaan, de mail kreeg ik 13-2.

Laat ik zeggen dat ik op basis van de mail van oktober 2011 met de melding dat mijn prijzen een jaar vast stonden geen reden heb gevonden om over te stappen. En die mail werd ook verstuurd op het moment dat ik al ruim bijna 8 maanden een LosVast contract had. De vaste prijzen zouden dan dus nog maar voor 4 maanden vast staan. Zo kwam het in ieder geval niet over in die mail van ze.

• JacktheRipper
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-02 22:41
Bij mij is losvast voor het eerst ingegaan begin December 2021. Ik begrijp hier uit het topic als ik goed gelezen heb, dat ik dan buiten de boot val, maar ook ik heb een mail gehad van Oxxio dat ik bij de groep getroffenen hoor.

• Vlassie1980
Denk je eindelijk een mail van Oxxio te krijgen hierover, komen ze met uitleg over het prijsplafond :+

• Tom-Z
  • Nu online
JacktheRipper schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:39:
Bij mij is losvast voor het eerst ingegaan begin December 2021. Ik begrijp hier uit het topic als ik goed gelezen heb, dat ik dan buiten de boot val, maar ook ik heb een mail gehad van Oxxio dat ik bij de groep getroffenen hoor.
Juridisch gezien val je volledig binnen de boot. Het tarief dat je in begin december 2021 hebt gekregen is tot begin december 2022 vast.

De klantenservice-medewerkers hebben kennelijk een script gekregen dat het alleen geldt voor mensen die in 2022 zijn overgegaan op LosVast. Het is onduidelijk waarom. Het lijkt erop dat het op dit moment chaos bij Oxxio is. Uiteindelijk zal het vast wel goed komen en hou je (ten minste) tot begin december 2022 je tarief van begin december 2021.

• RemiR
  • Nu online

RemiR

@Tom-Z wat heb je toch een mooie beerput opengetrokken he ;-) maar fijn dat iedereen zijn/haar ervaringen en communicatie met OXXIO deelt.

Helaas zal het veel afwachten zijn. Mijn rechtsbijstand heeft aangegeven de case ook gewoon aan te houden totdat door OXXIO bekend is gemaakt hoe ze het voor mij gaan oplossen. Tot die tijd zullen we wachten.

Ik dub nog over het storneren van de jaarrekening die ik op 08-01 ga krijgen, maar ik denk dat ik even aankijk hoe extreem die uitpakt en op basis daarvan beslis. Ik wil de afwikkeling ook niet teveel in de weg staan, maar wil ook voorkomen dat ik nog een jaar moet procederen om alles geregeld te krijgen.

• ijgenweis
  • Laatst online: 26-01 19:11
RemiR schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:59:
@Tom-Z wat heb je toch een mooie beerput opengetrokken he ;-) maar fijn dat iedereen zijn/haar ervaringen en communicatie met OXXIO deelt.
Helemaal mee eens.
Ik dub nog over het storneren van de jaarrekening die ik op 08-01 ga krijgen, maar ik denk dat ik even aankijk hoe extreem die uitpakt en op basis daarvan beslis. Ik wil de afwikkeling ook niet teveel in de weg staan, maar wil ook voorkomen dat ik nog een jaar moet procederen om alles geregeld te krijgen.
Storneren zou ik niet doen; vooraf de auto-incasso blokkeren bij de bank lijkt me beter.
Als je eindafrekening goed is kan je gewoon betalen (of de-blokkeren), anders dat betalen wat het volgens jou moet zijn. En natuurlijk bezwaar maken en verklaren waarom je minder betaalt.
Dan is het aan OXXIO om jou te dagvaarden. ( geschillencommissie zou ik mijden.)

• skyhigh
  • Nu online
ijgenweis schreef. ( geschillencommissie zou ik mijden.)
Waarom als ik vragen mag?

• Tom-Z
  • Nu online
De Geschillencommissie Energie (GE) oordeelt nog wel eens anders dan de rechter, en dan vaak in het nadeel van de consument:

- GE oordeelde dat bij gasloze huizen moet worden betaald voor het weghalen van de gasleiding van de rechter moest de netbeheerder dat gratis doen
- GE oordeelde dat klanten van gefailleerde energieleveranciers die door de ACM waren "verkocht" aan een nieuwe energieleverancier daar een hoger tarief moesten gaan betalen, terwijl de rechter oordeelde dat de nieuwe leverancier het oorspronkelijke tarief moest honoreren
- De GE laat de verplichte ambtshalve toetsing wel eens na, rechter oordeelt dat dat advies onaanvaardbaar is

Met een eenvoudige zaak kan je denk ik wel goed terecht bij de GE, maar als je iets principieels hebt dan maak je weinig kans. De GE lijkt daar wat terughoudender in te zijn. De commissie die je zaak behandelt bestaat uit 3 leden, waarvan één lid dat is voorgedragen door de energiebedrijven. Dat lid is verder wel onafhankelijk, maar de energiebedrijven kunnen wel invloed op uitoefenen wie het wordt.

Ik denk dat als de zaak met die LosVast-tarieven aan de GE was voorgelegd, dat de kans op een oordeel in de trant van "buitengewone omstandigheden, dan mag een "in principe" vast tarief veranderen" véél groter was geweest dan bij de rechter.

[Voor 6% gewijzigd door Tom-Z op 17-12-2022 00:02]

• ijgenweis
  • Laatst online: 26-01 19:11
Beter dan Tom-Z kan ik het niet vertellen.

Net als de ACM teveel voor de bedrijven en ten koste van de consument.

Daarom dus.

• Real
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 00:01:
[...]
De GE laat de verplichte ambtshalve toetsing wel eens na
Hoewel ik een voorstander ben van ambtshalve toetsing bij consumentenovereenkomsten, vind ik de overweging van deze rechter om de uitspraak van de GE te vernietigen niet erg sterk (r.o. 12). De GE is voor zover ik weet namelijk helemaal niet gehouden aan ambtshalve toetsing. Hieronder een directe link naar het vonnis van de kantonrechter:

https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:RBAMS:2022:605

Zoals de rechter opmerkt moest de overeenkomst in dit geval schriftelijk worden bevestigd op grond van art. 6:230v lid 6 BW:
(...) Een overeenkomst op afstand tot het geregeld verrichten van diensten of tot het geregeld leveren van gas, elektriciteit, water of van stadsverwarming, die het gevolg is van dit gesprek, wordt schriftelijk aangegaan. Van deze eis van schriftelijkheid is uitgezonderd de overeenkomst waarin een tussen partijen bestaande overeenkomst wordt verlengd of vernieuwd.
Art. 6:230v BW staat in afdeling 2B van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek en krachtens art. 6:230i lid 1 BW kan van het bepaalde bij of krachtens die afdeling niet ten nadele van consumenten worden afgeweken. Afdeling 2B in Boek 6 is dus van semi-dwingend recht en daarmee een vorm van dwingend recht.

De uitspraak van de geschillencommissie is in de regel een vaststellingsovereenkomst (vso) zoals staat bepaald in art. 7:900 BW. Een vso is bedoeld om bijvoorbeeld een geschil definitief te beëindigen om onzekerheid in de toekomst te voorkomen. In een vso mag daarom op grond van art. 7:902 BW worden afgeweken van dwingend recht. Een vso kan alleen onder voorwaarden door een rechter worden vernietigd, maar het is volgens mij de vraag of het criterium van de rechter (ambtshalve toetsing) daaraan voldoet. Er mag immers op grond van art. 7:902 BW worden afgeweken van dwingend recht en is dus de geschillencommissie wel gehouden aan ambtshalve toetsing?

Waar de geschillencommissie in ieder geval wél aan is gehouden sinds 2015 (!) is art. 10 Implementatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten. Daarin staat nadrukkelijk bepaald dat art. 7:902 BW niet van toepassing is op een vso als uitspraak van de geschillencommissie. De implementatie is een verplichting die voor Nederland volgt uit art. 11 van richtlijn 2013/11/EU, waarin kort samengevat staat bepaald dat lidstaten een geschillencommissie die is aangewezen voor de alternatieve beslechting van consumentengeschillen (alternative dispute resolution of ADR) moet verplichten de rechten die consumenten in de EU toekomen ook bij die geschillencommissie toekomen.

Met andere woorden: een uitspraak van de geschillencommissie mag niet in strijd zijn met dwingend recht en dus ook niet met semi-dwingend recht. Dat was voor de rechter denk ik een betere grond om bovenstaande uitspraak te vernietigen aangezien er blijkbaar sprake was van strijdigheid met art. 6:230 lid 6 BW.

Mochten mensen dus naar de geschillencommissie willen stappen, dan lijkt het mij verstandig om bij het indienen van een klacht tenminste ook te verwijzen naar art. 10 van de Implementatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten en de geschillencommissie erop te wijzen dat art. 10 van de Implementatiewet richtlijnconform moet worden geïnterpreteerd en de geschillencommissie in de uitspraak mede daarom dus gehouden is aan dwingend recht waaronder semi-dwingend recht. En daaraan toe te voegen dat de kantonrechter van de Rechtbank Amsterdam in bovenstaande vonnis ook de conclusie verbond dat de geschillencommissie ambtshalve moet toetsen.

Bovenstaande gebruiken op eigen risico. Het lijkt mij bij grote bedragen verstandig om eerst goed advies in te winnen, zodat de kans op een teleurstelling waarschijnlijk kleiner wordt. Wel vooraf een tarief afspreken.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:29
Jammwe, heb op 24 september 2021 een 'Je hebt gekozen voor Oxxio Europese Windstroom en gas 1 jaar vast' afgesloten...

Ik kreeg op 3 september 2022 dan ook:
Je hebt een energiecontract voor onbepaalde tijd met variabele leveringstarieven. Dit betekent dat je leveringstarieven voor stroom en gas kunnen wijzigen. Per 15-09-2022 is dat het geval.
Dus toen maar over gegaan naar Greenchoice...
Aangezien mijn jaarcontract verliep neem ik aan dat ik niet te maken heb met dit topic, ik heb immers ook geen mail ontvangen en had dus gewoon een jaarcontract in plaats van losvast

• skyhigh
  • Nu online
@Tom-Z @Real @ijgenweis
Dank voor de duidelijke uiteenzetting. Helder wat de verschillen zijn maar ook waar de GE aan gebonden is.
Eerst maar even afwachten waar Oxxio mee gaat komen.

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heb hier ook een mail gehad, LosVast hier ingegaan per 5 april 2022. ik heb sindsdien voor mijn eigen administratie een excel bijgehouden met de tarieven die mij kenbaar werden gemaakt.

als ik dat zo beoordeel en als ze het tarief van 5 april doortrekken dan ga ik daar dus op achteruit.

de bedragen heb ik 1 op 1 overgenomen van de mailtjes die ik het afgelopen jaar van Oxxio heb gekregen, in de Oxxio app stonden overigens wéér andere bedragen bijv. voor Normaaltarief stroom staat in de app 0,92 per KWh terwijl in de mail 0,85 ct. staat... is meer mensen dit opgevallen?

• Tom-Z
  • Nu online
President schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:33:
Jammwe, heb op 24 september 2021 een 'Je hebt gekozen voor Oxxio Europese Windstroom en gas 1 jaar vast' afgesloten...

Ik kreeg op 3 september 2022 dan ook:

[...]

Dus toen maar over gegaan naar Greenchoice...
Aangezien mijn jaarcontract verliep neem ik aan dat ik niet te maken heb met dit topic, ik heb immers ook geen mail ontvangen en had dus gewoon een jaarcontract in plaats van losvast
Je hebt voor een heel klein deel wel te maken met dit topic. Bij het aflopen van een vast Oxxio-contract krijg je automatisch een LosVast-contract. Dus vanaf 24 september 2022 zou je LosVast hebben gehad/gekregen. Da's alleen niet zo spannend, want ik vermoed dat op die datum de tarieven die je bij LosVast kreeg niet zo aantrekkelijk zullen zijn geweest.

Maar als je op 24 september 2021 een vast contract hebt afgesloten lijkt het me sowieso niet juist dat ze per 15 september 2022 je tarieven wijzigen? Je kan dus nog voor 9 dagen compensatie krijgen.
Shanquish schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:29:
als ik dat zo beoordeel en als ze het tarief van 5 april doortrekken dan ga ik daar dus op achteruit.
Je hoeft sowieso niet bij te betalen. Maar je hebt er niet veel voordeel van als je pas later in 2022 LosVast hebt gekregen. De fout van Oxxio is vooral in je voordeel als je eind 2021/begin 2022 een aflopend contract had.
de bedragen heb ik 1 op 1 overgenomen van de mailtjes die ik het afgelopen jaar van Oxxio heb gekregen, in de Oxxio app stonden overigens wéér andere bedragen bijv. voor Normaaltarief stroom staat in de app 0,92 per KWh terwijl in de mail 0,85 ct. staat... is meer mensen dit opgevallen?
Dit komt doordat het wel of niet inclusief belastingen is. Niet aan de hand dus.

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:30
Vandaag een mail binnengekregen dat ik terug ga naar de originele tarieven bij de start van mijn LosVast periode. Grappige is wel als ik al die mails teruglees heb ik na het ingaan van LosVast veel goedkopere tarieven gehad dan waar ik nu naar wordt omgezet.

You and I have memories longer than the road ahead

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:36
Ik krijg zojuist een mail met de nieuwe tarieven (gecorrigeerd naar de tarieven die al die tijd hadden moeten gelden inclusief een sorry erbij). Maar nu staat er, dat deze nieuwe tarieven pas 30 januari 2023 in gaan. Wtf.. En in de tussentijd hanteren ze dan nog de foute tarieven ofzo??

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:30
PHPResource schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:14:
Ik krijg zojuist een mail met de nieuwe tarieven (gecorrigeerd naar de tarieven die al die tijd hadden moeten gelden inclusief een sorry erbij). Maar nu staat er, dat deze nieuwe tarieven pas 30 januari 2023 in gaan. Wtf.. En in de tussentijd hanteren ze dan nog de foute tarieven ofzo??
Bij mij wordt er gesproken over tot 19-1

You and I have memories longer than the road ahead

• Tom-Z
  • Nu online
Captain Planet schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:14:
Vandaag een mail binnengekregen dat ik terug ga naar de originele tarieven bij de start van mijn LosVast periode. Grappige is wel als ik al die mails teruglees heb ik na het ingaan van LosVast veel goedkopere tarieven gehad dan waar ik nu naar wordt omgezet.
Check even of het verschil niet wordt verklaard door of het kale tarieven zijn of inclusief belastingen. In die oorspronkelijke tarieven-mailtjes is het exclusief energiebelasting, dus misschien dat de tarieven die ze nu doorgegeven hebben, inclusief zijn?

• Patrickk
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-01 11:23
PHPResource schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:14:
Hier precies hetzelfde. De tarieven van de eerste keer losvast liggen lager dan wat ik nu krijg vanaf 30 januari. Misschien dat de btw van 9 naar 21% er iets mee te maken heeft?

• Michiel1978
Hebben meer mensen dan een tweede mail gekregen al?
Want in mijn eerste mail stond dat we pas eind januari uitsluitsel kregen over hoe dit afgehandeld werd. Waarom wordt er bij sommige dan toch nu al gecommuniceerd? Ik heb nog geen tweede mail gehad.

Wanneer lopen jullie contracten af? De mijne 14 februari.

En aangezien die eind januari overeenkomt met bv 30 januari, kan het zijn dat er bedoeld wordt dat op 30 januari die tarieven met terugwerkende kracht in gaan?

[Voor 20% gewijzigd door Michiel1978 op 23-12-2022 09:33]

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

joker1977

Tweakert

Geen 2e brief nog ontvangen, mijn jaar LosVast loopt af per 28-01-2023

Ik denk dat ze het in batches afhandelen - maar het lijkt me wel duidelijk hoe de afhandeling gaat gebeuren, dus ik wacht geduldig af.

Ik neem aan dat ze het corrigeren voor de jaaropgaaf, ik voel er weinig voor om het verschil 'voor te schieten' voordat ze het later crediteren - maar we gaan het zien...

• RemiR
  • Nu online

RemiR

Michiel1978 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:30:
Wanneer lopen jullie contracten af? De mijne 14 februari.
Op 12 dec heb ik (net als vele) het bericht van OXXIO ontvangen dat ze het een en ander fout hadden gedaan. In dat bericht stond:
code:
1
In december ontvang je al wel van ons tariefcommunicatie met het tarief dat voor jou gaat gelden.

Op 15 dec hebben ze daarna een bericht gecommuniceerd naar mijn rechtsbijstand;
code:
1
2
3
4
5
We vinden de situatie die is ontstaan erg vervelend. Sorry! Dit had niet mogen gebeuren. 
Helaas kunnen we je op dit moment nog niet vertellen wat dit precies voor jou betekent. 
We zijn alles aan het uitzoeken en hopen je zo snel mogelijk meer duidelijkheid te geven. 
Uiterlijk eind januari 2023 ontvang je bericht van ons hierover. 
Hierin vertellen we je concreet wat het voor jouw specifieke situatie betekent en hoe we het gaan corrigeren.

Dus wij wachten dat verder nog af. Ik verwacht eind deze maand dus te weten hoe ze het gaan oplossen.
Één ding weet ik wel zeker, ik laat mij niet nog een jaar aan OXXIO binden, zonder dat zij mijn foutieve maanden hebben gecorrigeerd (de duurste maanden van het jaar)

[Voor 5% gewijzigd door RemiR op 23-12-2022 09:55]

• RemiR
  • Nu online

RemiR

joker1977 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:34:
ik voel er weinig voor om het verschil 'voor te schieten' voordat ze het later crediteren - maar we gaan het zien...
Ik voel er ook weinig voor om volle bak die jaarrekening te gaan betalen en dan te wachten op mijn centjes. Mogelijk een idee om een betalingsregeling aan te vragen zodat het grote bedrag gestorneerd kan worden...

Eerst maar afwachten wat ze communiceren en van plan zijn...

• Tom-Z
  • Nu online
RemiR schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:12:
[...]

Ik voel er ook weinig voor om volle bak die jaarrekening te gaan betalen en dan te wachten op mijn centjes. Mogelijk een idee om een betalingsregeling aan te vragen zodat het grote bedrag gestorneerd kan worden...
Je kan ook gewoon storneren. Waarom zou je een betalingsregeling gaan vragen voor een bedrag dat je überhaupt niet hoeft te betalen?

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:24
JacktheRipper schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:39:
Ik ben per 1-12-2021 over gegaan op LosVast. Ik heb per 1-9-'22 een forse verhoging van de tarieven gehad. Net zoals jou heb geen mail gehad dat dit onterecht was (wat het mijn inziens wel is). Ik heb nog geen eindafrekening gehad, omdat ik per april ben verhuisd en het contract is meeverhuisd. In maart volgt mijn afrekening, na één jaar op het nieuwe adres.

Via de chat van Oxxio:
Goedenavond, excuses voor de late reactie. Het is momenteel erg druk en doen ons uiterste best om iedereen van dienst te zijn. Ik heb even in mijn systeem gekeken. Ik moet je helaas meegeven dat je niet in aanmerking komt met de vergoeding van de LosVast tarieven. Ik leg je graag uit waarom.
De vergoeding van de LosVast tarieven gelden voor de volgende klanten:
een klant heeft vóór 2 januari 2022 een vast contract afgesloten en is hij/zij dit jaar voor het eerst uit zijn vaste contract gelopen? Dan horen de LosVast/variabele tarieven die hij/zij op dat moment gecommuniceerd hebben gekregen in het 1e LosVast jaar gelijk te blijven. Daarna mogen de tarieven wel vaker dan eens per jaar wijzigen.
Ik zag dat je al eerder een LosVast contract hebt gehad
Lijkt mij niet terecht, ook al ben ik verhuisd, want de overeenkomst is gewoon meeverhuisd.

• RemiR
  • Nu online

RemiR

User88 schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:23:
[...]Lijkt mij niet terecht, ook al ben ik verhuisd, want de overeenkomst is gewoon meeverhuisd.
De medewerkers op de helpdesk kijken niet verder dan wat het systeem aangeeft. Ook bellen helpt niet want dan “ligt het aan de backoffice” en moet je een klacht indienen (zoals je al hebt gedaan).

Je zal het echt moeten aanvechten via de rechtgang als je verder wil komen is de ervaring hier in het topic.

• RemiR
  • Nu online

RemiR

Patrickk schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:38:
[...]Hier precies hetzelfde. De tarieven van de eerste keer losvast liggen lager dan wat ik nu krijg vanaf 30 januari. Misschien dat de btw van 9 naar 21% er iets mee te maken heeft?
Hier ook mail gehad “je nieuwe energietarieven”. Dat betreft puur de aankondiging van de nieuwe tarieven die gaan gelden, die moeten ze tijdig aankondigen.

Dus we wachten nog op het bericht hoe ze het probleem gaan oplossen (eind januari).

Mijn contract verloopt 8jan, nieuwe tarievrn per 26jan, dus als ze mijn tarieven juist corrigeren, heb ik paar dagen extra mijn oude tarieven 🤭

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-01 13:36
Ik heb mijn eindafrekening gekregen en daar staat het nog fout in. Ik heb sinds 26-12-2021 los/vast en ben een chat gestart om dit te corrigeren...

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

• RemiR
  • Nu online

RemiR

Thanks voor de update @bobberg !
Zou heel fijn zijn als je de voortgang met ons deelt, dan kunnen wij onze werkwijze hier op aanpassen.

Ik had overigens niet anders verwacht van OXXIO, daar zij aangaven pas eind januari met een oplossing te komen. Maar toch lijkt me dat geen excuus, gezien ze net zo makkelijk de tarieven konden verhogen, lijkt me ook dat ze dit andersom moeten kunnen doen.

• User88
RemiR schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:56:
[...]

De medewerkers op de helpdesk kijken niet verder dan wat het systeem aangeeft. Ook bellen helpt niet want dan “ligt het aan de backoffice” en moet je een klacht indienen (zoals je al hebt gedaan).

Je zal het echt moeten aanvechten via de rechtgang als je verder wil komen is de ervaring hier in het topic.
Ik had alleen contact gezocht via de chat. Ik had nog geen officiële klacht ingediend. Als reactie op het bovenstaande bericht via de chat had ik nogmaals aangegeven dat ik binnen een jaar LosVast een onterechte verhoging gekregen heb. Daarop kreeg ik de volgende reactie.
Goede dag , E**** hier! Goed dat je ons een berichtje stuurt. Ik snap dat je dit graag wilt weten .
Ik begrijp goed dat je er een vraag over hebt.
Mijn collega heeft zijn werk juist gedaan .
Zie niet in waarom je wilt een klacht indienen voor zaken die in orde zijn .
Je kunt wel altijd een mail sturen naar klantenservice@oxxio.nl en zet er dan mijn naam maar ook bij.
Kan ik verder nog met iets van dienst zijn?
Hopend u hiermee van dienst te zijn geweest.
Groetjes.
Inmiddels dus maar een klacht ingediend via de site. We wachten af. Overigens zal het in mijn geval gaan om zo'n 180 euro.

• Tom-Z
  • Nu online
@User88 Het kan misschien helpen als je heel duidelijk uitlegt waarom je tarieven nog vast moeten zijn: "Ik heb op 1 december 2021 voor het eerst LosVast gekregen. Dat betekent dat mijn tarieven vanaf dan 1 jaar vast zijn, dus tot 1 december 2022. Oxxio heeft per [datum] mijn tarieven verhoogd, wat dus niet mocht."
quote: Oxxio
Zie niet in waarom je wilt een klacht indienen voor zaken die in orde zijn
Wat een arrogantie...

• User88
Inderdaad arrogant en onbeschoft. De medewerker had de chat dichtgezet, dus ik heb een nieuwe chat gestart en jouw suggestie gestuurd.

Ik ben wel voornemens Oxxio voorgoed te verlaten zodra ik de eindafrekening krijg (niet eerder i.v.m. salderen). Ook zal ik nooit klant worden bij moedermaatschappij Eneco. Overigens staan GreenChoice & Budget Energie ook op mijn zwarte lijst na aanleiding van andere topics hier op GoT.

• bobberg

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

• joker1977

joker1977

Tweakert

*knip* Reageer inhoudelijk of reageer niet. Aan gefrustreerde rants heeft niemand iets.

[Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 30-12-2022 06:19]

• Ren-z
  • Nu online
Zojuist een reactie ontvangen op mijn klacht waarin ik heb aangegeven dat ik ook de schade vergoed wil hebben die ik leidt doordat ik ben overgestapt naar een andere energieleverancier (Zonneplan, dynamische tarieven). Ben benieuwd naar de vervolgstappen.
Beste heer X,

Bedankt voor het stellen van uw vraag via ons contactformulier. We kunnen goed begrijpen dat u vragen hebt over de situatie met betrekking tot de LosVast tarieven die te vroeg zijn opgevoerd bij een deel van onze klanten. Het is zo dat sommige van onze klanten waar het LosVast contract actief was en eigenlijk voor een jaar dezelfde tarieven zouden moeten hebben, al eerder een prijswijziging hebben gehad. Dit had natuurlijk niet gemoeten en we zijn daarom hard bezig met het corrigeren hiervan.

Op dit moment kunnen we helaas nog niets zeggen over het verdere verloop van de correctie. In januari hopen we u over de vervolgstappen te kunnen informeren. We zullen dus echt nog even moeten afwachten, we komen er op terug!

Ik hoop u hiermee voldoende ingelicht te hebben en wens u alvast een schitterend 2023!

Met vriendelijke groet,

Oxxio klachtenafhandeling

• Real
  • Niet online
Ren-z schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:13:
Zojuist een reactie ontvangen op mijn klacht waarin ik heb aangegeven dat ik ook de schade vergoed wil hebben die ik leidt doordat ik ben overgestapt naar een andere energieleverancier (Zonneplan, dynamische tarieven). Ben benieuwd naar de vervolgstappen.
Wat bedoelen ze toch steeds met 'te vroeg'?

Was er een moment waarop er wel een prijswijziging kon plaatsvinden?

• Ren-z
  • Nu online
@Real Ja, na 1 jaar LosVast zijn ze toch weer vrij om opnieuw de tarieven vast te stellen die dan weer 1 jaar gelden? Denk dat ze dat bedoelen.

• RemiR
  • Nu online

RemiR

Real schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:33:
[...]Wat bedoelen ze toch steeds met 'te vroeg'?
In mijn geval was het "3 maanden te vroeg". Dus ze doelen waarschijnlijk gewoon op 12 maanden, echter wrappen ze die smoes in een stukje pakpapier om het af te doen als een "whoopsie".

Jammer dat er in gevallen als dit weinig vervolg onderzoek wordt gedaan naar opzet, daar meerdere partijen OXXIO destijds op deze "fout" hebben gewezen. Aan de andere kant, liever dat ze nog even niet omvallen en de teveel geïncasseerde kosten crediteren.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:09
Voor mezelf de getallen even op een rij aan het zetten v.w.b. mijn verlies doordat ik "te vroeg" ben over gestapt naar BudgetEnergie, terwijl ik feitelijk nog recht had op de Oxxio LosVast tarieven van 3 januari 2022.
Op 5 december j.l. ben ik noodgedwongen geswitcht naar BudgetEnergie om aan die wurgtarieven van Oxxio te ontkomen. Nu lijkt de periode 5 december 2022 tot 3 januari 2023 best kort, maar aangezien je best veel verbruikt in deze periode (heb ook een EV), en je tarieven van begin 2022 met die van eind 2022 gaat verdisconteren loopt dit hard op. Mijn berekening tot nu toe (als ik de standen heb van 2-3 januari 2023 zal ik het hele verhaal bij Oxxio deponeren).

Oxxio LosVast 3-1-2022BudgetEnergie 5-12-2022meterstanden 5-12-2022meterstanden 30-12-2022per 30-12-2022
stroom normaal€0,21837€0,664467331309€256,94
stroom dal€0,16804€0,6300913581627€124,29
gas€0,82226€ 2,2416896220€176,01
totaal€557,24

edit: Oxxio tarief aangepast van 21% naar 9% BTW

[Voor 55% gewijzigd door Bushie op 31-12-2022 08:33]

• sander822
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-01 23:06
Kan iemand mij vertellen of de terugleververgoeding die in september ‘22 naar 9ct is gegaan weer terug zal gaan naar wat het was ten tijde van start LosVast contract?

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:23
Bushie schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:48:
Voor mezelf de getallen even op een rij aan het zetten v.w.b. mijn verlies doordat ik "te vroeg" ben over gestapt naar BudgetEnergie, terwijl ik feitelijk nog recht had op de Oxxio LosVast tarieven van 3 januari 2022.
Op 5 december j.l. ben ik noodgedwongen geswitcht naar BudgetEnergie om aan die wurgtarieven van Oxxio te ontkomen. Nu lijkt de periode 5 december 2022 tot 3 januari 2023 best kort, maar aangezien je best veel verbruikt in deze periode (heb ook een EV), en je tarieven van begin 2022 met die van eind 2022 gaat verdisconteren loopt dit hard op. Mijn berekening tot nu toe (als ik de standen heb van 2-3 januari 2023 zal ik het hele verhaal bij Oxxio deponeren).

Oxxio LosVast 3-1-2022BudgetEnergie 5-12-2022meterstanden 5-12-2022meterstanden 30-12-2022per 30-12-2022
stroom normaal€0,24242€0,664467331309€243,10
stroom dal€0,18655€0,6300913581627€119,31
gas€0,91279€ 2,2416896220€164,78
totaal€527,19
Vergeet niet dat per juli 2022 een lager btw tarief geldt op energie. Je moet dus de 3-1-2022 tarieven/1,21*1,09 nemen als basis.

• bobberg
Ik heb de jaarnota maar betaald in de hoop dat ze achteraf het restant van de correcte jaarnota terugbetalen. Het zou natuurlijk omgekeerd moeten zijn, maar kan me voorstellen dat dat lastig is met IT-systemen. Ik geef ze de voordeel van de twijfel. Ik kom terug als ik de correcte jaarnota heb ontvangen.

Eindejaars stand tool van Oxxio lijkt ook niet te werken...

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:26
Ik zit af en toe in dit topic te spieken sinds het nieuwsitem op TV en ben ook eens door m'n mail gaan bladeren:

- 20-10-2021 Een "Stijgende energietarieven, wat betekent dat voor jou?" mail gehad waarin stond dat de LostVast tarieven 1 jaar zouden gelden.
- 22-10-2021 De nieuwe LostVast tarieven per mail gekregen, deze zouden vanaf 01-12-2021 ingaan.
- 20-08-2022 Een mail gehad met de nieuwe tarieven per 01-09-2022

Feitelijk gezien heb ik dus ook gewoon 3 maanden teveel betaald lijkt mij? Ik heb verder ook niets van Oxxio gehoord en de jaarnota heb ik al een tijd geleden gehad.

Is er eigenlijk überhaupt al iemand die met zekerheid kan zeggen dat hij/zij geld gaat terugkrijgen?

MTB Trail Traffic

• RemiR
  • Nu online

RemiR

-LA- schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:59:
Is er eigenlijk überhaupt al iemand die met zekerheid kan zeggen dat hij/zij geld gaat terugkrijgen?
Neen, dat zal echt pas eind Januari zijn. Enige wat iemand mogelijk heeft gehad zijn de nieuwe tarieven voor na verloop van het contract.

Gezien jouw data en de verzonden mails lijkt het me dat jij ook onder deze groep valt die compensatie zou moeten krijgen. Beste kan je een brief versturen per reguliere post + aangetekend. Daarnaast ook je beklag digitaal indienen.

Duidelijk de datums aangeven en inderdaad ook die mail benoemen waarin stond dat jouw tarieven een jaar vast zouden staan. Mocht je rechtsbijstand hebben dan zou ik die ook alvast inlichten.

Zelf heb ik vandaag mijn rechtsbijstand update gegeven dat ik de betaling storneer tenzij de jaarrekening op orde is. Gevraagd of zij daar bezwaar tegen hebben. Ik zal de reactie delen.

[Voor 10% gewijzigd door RemiR op 02-01-2023 14:06]

• Tom-Z
  • Nu online
RemiR schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Beste kan je een brief versturen per reguliere post + aangetekend. Daarnaast ook je beklag digitaal indienen.
Dat is nogal overdreven. Als je het contactformulier van Oxxio invult krijg je netjes een bevestiging in PDF, dat is net zo goed bewijs dat je boodschap Oxxio heeft bereikt als een aangetekende brief.

Ze zijn trouwens lekker bezig, de website werkt niet goed en de app geeft op moment aan dat m'n gastarief €7/m3 is 8)7
Zelf heb ik vandaag mijn rechtsbijstand update gegeven dat ik de betaling storneer tenzij de jaarrekening op orde is. Gevraagd of zij daar bezwaar tegen hebben. Ik zal de reactie delen.
Dan moet je Oxxio laten weten dat je de betalingsverplichting opschort (en moet aan de voorwaarden voor opschorting zijn voldaan, zoals verzuim van Oxxio of de onzekerheidsexceptie).

[Voor 25% gewijzigd door Tom-Z op 02-01-2023 14:09]

• RemiR
  • Nu online

RemiR

Tom-Z schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:07:
Dan moet je Oxxio laten weten dat je de betalingsverplichting opschort (en moet aan de voorwaarden voor opschorting zijn voldaan, zoals verzuim van Oxxio of de onzekerheidsexceptie).
Uiteraard zal ik dit dan in een bericht laten weten aan OXXIO, gezien er naar mijn idee genoeg gronden zijn om de betaling op te schorten omdat zij de benodigde informatie (over de correctie) niet (tijdig) hebben aangeleverd. Ik heb aangegeven dat ik alle situaties (waaronder faillissement van OXXIO na mijn betaling) wil uitsluiten. Om die reden laat ik dit even beoordelen door de rechtsbijstand.

Mogelijk oogt het een-en-ander overdreven, maar inmiddels weet ik hoe OXXIO is met haar antwoorden op klachten, heb ik liever dat twee verschillende personen mijn berichten zien en een antwoord samenstellen waarmee ik mogelijk iets kan. Het gaat bij mij ook om 3 maanden (de koudste van het jaar) dus wil het graag gecorrigeerd zien ;-)

• Tom-Z
  • Nu online
@Real @fopjurist Ik heb inmiddels ook mijn jaarnota ontvangen (met postdatering 5 januari 2023) en die klopt uiteraard niet. Ik wil uit principe incassokosten en rente op Oxxio verhalen, maar ik twijfel een beetje over over welk bedrag dat kan en wanneer het precies opeisbaar is.

Volgens de AV moet Oxxio "minimaal één keer per jaar" een jaarnota opmaken. Mijn laatste jaarnota was van 10 januari 2022, dus de nieuwe jaarnota is opeisbaar vanaf 10 januari 2023. Oxxio is reeds sinds midden oktober in verzuim want toen hebben ze me duidelijk gemaakt dat ze niet aan m'n bezwaren tegemoet zouden komen.

M'n vraag is nu of ik ook een opeisbare vordering heb tot terugbetaling van de termijnbedragen en zo ja, hoe hoog die dan is. Bij het opmaken van de jaarnota moet Oxxio ook berekenen hoeveel ik nog terugkrijg (en dat terugbetalen). Het lijkt me dus dat ik ook een vanaf 10 januari opeisbare vordering heb tot betaling van het bedrag dat ik terug zou krijgen als Oxxio een correcte jaarnota had opgemaakt.

Oxxio heeft op m'n jaarnota gerekend met de meterstanden van midden december. Daardoor zou ik meer terug moeten krijgen dan als ze met de meterstanden van 10 januari hadden gerekend. Heel strikt genomen lijkt hetgeen dat opeisbaar is het bedrag dat ze terug zouden moeten betalen bij de berekening van 10 januari, maar dat wordt wel krankzinnig ingewikkeld om uit te rekenen.

Het meest pragmatisch lijkt me om uit te gaan van de huidige jaarnota en te berekenen wat ze zouden moeten betalen als ze daarop met de juiste tarieven hadden gerekend. Dan gaat de wettelijke rente lopen vanaf 10 januari 2023 (want reeds in verzuim) en de rente over de incassokosten vanaf midden oktober tenzij ze terstond betalen. Incassokosten mogen conform BIK (want de termijnbedragen zijn op zich niet onverschuldigd betaald, en de verplichting tot terugbetaling vloeit voort uit de overeenkomst op grond waarvan Oxxio eenmaal per jaar moet vereffenen).

• Michiel1978
Ik volg je verhaal ff niet helemaal, maar wat is exact het probleem van eind januari afwachten? En welk bedrag in rente denk je op te kunnen eisen? Hoeveel rente krijg jij op je spaarrekening? 1000 euro, 0,25% rente, een half jaar, dat is dan... anderhalve euro of zo?

[Voor 16% gewijzigd door Michiel1978 op 03-01-2023 11:49]

• Tom-Z
  • Nu online
Michiel1978 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:48:
Ik volg je verhaal ff niet helemaal, maar wat is exact het probleem van eind januari afwachten?
Ik heb de afgelopen maanden (zie dit topic) aardig wat werk verzet om Oxxio te bewegen na te komen. Dat gaat met name om werkzaamheden die ik heb gedaan voordat Oxxio aankondigde met compensatie te komen. Ik denk dat ik daarvoor incassokosten in rekening mag brengen. Die mogen in principe 15% van de hoofdsom bedragen, een slordige honderd euro dus.

Ik ben hier al sinds 24 september over met Oxxio aan het communiceren. Ze hebben dus inmiddels al ruim drie maanden gehad om het in orde te maken. Oxxio zelf schrijft:
Wij zetten ons nu in om klanten in januari meer duidelijkheid te geven [...]
Dus niet eens dat ze het in januari in orde gaan maken, alleen dat ze proberen om dan duidelijkheid te bieden. Drie maanden moet ruim voldoende tijd zijn om een probleem als dit op te lossen. Als ze dat niet lukt, dan mogen ze daarvan de consequenties voelen. Als ik drie maanden mijn energierekening niet betaal krijg ik ook incassokosten en rente aan m'n broek.
En welk bedrag in rente denk je op te kunnen eisen? Hoeveel rente krijg jij op je spaarrekening? 1000 euro, 0,25% rente, een half jaar, dat is dan... anderhalve euro of zo?
De wettelijke rente bedraagt 4%. Dan nog is dat niet zo interessant, maar het gaat meer om het principe en de theoretische juridische vraag. Het meest interessant zijn de incassokosten, maar het is me nog niet helemaal duidelijk over welk bedrag die precies berekend mogen worden.

[Voor 3% gewijzigd door Tom-Z op 03-01-2023 12:11]

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:40
Even mijn gedachten op een rijtje zetten en een dubbelcheck aub. :) Hieronder mijn tijdlijn. Als ik het goed heb begrepen hadden mijn tarieven een jaar lang vanaf 27-02-2022 gelijk moeten blijven, maar zoals je ziet is dat niet gebeurt. Aangezien mijn termijnbedrag bizar hoog is geworden en hier na correctie volgens mij maar 1/3 van over blijft is Oxxio mij volgens mij flink wat centjes schuldig. Ik heb de afgelopen twee betalingen gestorneerd, Oxxio hiervan op de hoogte gesteld en ga de komende incassos ook storneren totdat Oxxio met de correcte cijfers komt.

Ik heb goed begrepen dat ik Oxxio straks kan houden aan de tarieven van 27-02-2022 toch? Denken jullie dat Oxxio moeilijk gaat doen over de storneringen?

27-02-2021 - Oxxio Groene Stroom en Gas 1 jaar afgesloten. Termijnbedrag 124 EUR
Daltarief : € 0,20888
Normaaltarief: € 0,22573
Gastarief (inclusiefregiotoeslaggas): € 0,80495

27-02-2022 - Nieuwe LosVast-tarieven:
Leveringstarief stroom per kWh - normaal € 0,28395
Leveringstarief stroom per kWh - dal € 0,23920
Leveringstarief gas per m³ € 1,05101

03-03-2022 Termijnbedrag van 125 naar 337

27-08-2022 - Nieuwe LosVast-tarieven
Leveringstarief per kWh stroom - normaal € 0,44329
Leveringstarief per kWh stroom - dal € 0,36599
Leveringstarief per m³ gas € 1,74603

08-09-2022 Termijnbedrag 337 naar 611 EUR

27-11-2022 - Nieuwe LosVast-tarieven
Leveringstarief stroom per kWh - normaal € 0,78842
Leveringstarief stroom per kWh - dal € 0,61792
Leveringstarief gas per m³ € 2,66708

edit: Thanks @3raser. Termijnbedrag significant verlagen is niet mogelijk. Ik kan hem minimaal naar 589 EUR zetten ipv 611 EUR, dat zet dus geen zoden aan de dijk. Contact met Oxxio hierover leverde niets op behalve een generiek berichtje. Vandaar dat ik maar tot storneren ben overgegaan.

[Voor 8% gewijzigd door HenkEisjedies op 03-01-2023 14:24]

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:42

3raser

⚜️ Premium member

HenkEisjedies schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:20:
Ik heb goed begrepen dat ik Oxxio straks kan houden aan de tarieven van 27-02-2022 toch?
Zo heb ik het wel begrepen. Maar dat wordt pas definitief als Oxxio gaat corrigeren.
Denken jullie dat Oxxio moeilijk gaat doen over de storneringen?
Het lijkt me voor hen lastig qua administratie maar of ze er moeilijk over gaan doen dat lijkt me sterk. Het is tenslotte meer een aanbetaling dan een daadwerkelijke factuur. Je kan het bedrag ook eenzijdig aanpassen dus heel veel "waarde" hangt er niet aan. Zolang de jaarnota maar betaald wordt.

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik krijg mijn jaarnota ergens komende week en zoals ik het nu begrijp komt daar op een later moment pas een correctie op? Het zou Oxxio dan sieren als ze de jaarnota's achterwege laten totdat het duidelijk is wat het daarwerkelijke jaarbedrag is en niet hun klanten gebruiken als bankier voor wat aan hun kant fout gegaan is..

• joker1977

joker1977

Tweakert

forzav schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:22:
Ik krijg mijn jaarnota ergens komende week en zoals ik het nu begrijp komt daar op een later moment pas een correctie op? Het zou Oxxio dan sieren als ze de jaarnota's achterwege laten totdat het duidelijk is wat het daarwerkelijke jaarbedrag is en niet hun klanten gebruiken als bankier voor wat aan hun kant fout gegaan is..
Het is eigenlijk van de zotte dat ze niet "gewoon" bij mensen die LosVast hebben niet bij het opmaken van de jaar-rekening de boel "even" corrigeren. Waarom stapelen ze fout-op-fout ?

Ik vind dat soort zaken altijd zo'n brevet van onvermogen. Het is vrij eenvoudig om bij de jaar-afrekening te kijken of dit mensen hun 1e jaar LosVast is.

Zo ja --> Maak de jaar-rekening op op basis van de gemaakte afgesproken prijzen voor kuub gas en kWh stroom en klaar.

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:36
*knip* Offtopic. Reageer inhoudelijk of reageer niet. Dit soort rants voegen niets toe aan de discussie.

[Voor 87% gewijzigd door Yorinn op 03-01-2023 14:39]

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Tom-Z schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:30:
@Real @fopjurist Ik heb inmiddels ook mijn jaarnota ontvangen (met postdatering 5 januari 2023) en die klopt uiteraard niet. Ik wil uit principe incassokosten en rente op Oxxio verhalen, maar ik twijfel een beetje over over welk bedrag dat kan en wanneer het precies opeisbaar is.

Het meest pragmatisch lijkt me om uit te gaan van de huidige jaarnota en te berekenen wat ze zouden moeten betalen als ze daarop met de juiste tarieven hadden gerekend. Dan gaat de wettelijke rente lopen vanaf 10 januari 2023 (want reeds in verzuim) en de rente over de incassokosten vanaf midden oktober tenzij ze terstond betalen. Incassokosten mogen conform BIK (want de termijnbedragen zijn op zich niet onverschuldigd betaald, en de verplichting tot terugbetaling vloeit voort uit de overeenkomst op grond waarvan Oxxio eenmaal per jaar moet vereffenen).
In de voorwaarden kan ik niets terugvinden over het moment van opeisbaarheid dus bepaalt art. 6:38 BW dat je terstond kunt vorderen dat een verbintenis wordt nagekomen. De vordering is dus opeisbaar zodra hij ontstaat. De voorwaarden zeggen niets over het ontstaansmoment. Jouw contract liep tot 31 december 2022. Op 1/1 kon je definitief bepalen hoeveel je teveel hebt betaald dus zou ik dat moment aanhouden.
Oxxio heeft op m'n jaarnota gerekend met de meterstanden van midden december. Daardoor zou ik meer terug moeten krijgen dan als ze met de meterstanden van 10 januari hadden gerekend. Heel strikt genomen lijkt hetgeen dat opeisbaar is het bedrag dat ze terug zouden moeten betalen bij de berekening van 10 januari, maar dat wordt wel krankzinnig ingewikkeld om uit te rekenen.
Er is niets berekend voor de tweede helft van december, ook niet via een schatting? Wordt dat verbruik dan straks in rekening gebracht bij je nieuwe leverancier tegen een hoger tarief? Ik zou het zo correct mogelijk doen, dus met de meterstanden op het einde van de contractdatum (en als je die stand niet hebt, een schatting daarvan op basis van interpolatie tussen midden december en vandaag).
Incassokosten mogen conform BIK
Vergeet de btw niet.

• Tom-Z
  • Nu online
fopjurist schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Jouw contract liep tot 31 december 2022.
Nee, mijn contract loopt nog steeds. Als ik zou opzeggen zou het afrekenmoment duidelijk zijn, inderdaad.
In de voorwaarden staat dat minimaal 1x per jaar een jaarnota wordt opgemaakt waarop de betaalde voorschotten worden verrekend met je verbruik (en je dus eventueel geld terug krijgt). Voor mij betekent dat dat ik uiterlijk 10 januari een nieuwe jaarnota zou moeten krijgen, en dus ook op dat moment recht heb op terugbetaling van de voorschotten. Maar Oxxio komt dus nu iets eerder dan ze eigenlijk moeten (wat op zich prima is) met een incorrecte jaarnota. Ik vraag me dus af of ik de incassokosten mag rekenen over het bedrag dat ze zouden terugbetalen als ze diezelfde jaarnota wél correct hadden opgesteld, of over het bedrag dat ze zouden moeten terugbetalen als de jaarnota met de standen van 10 januari 2023 zou worden opgemaakt.
Vergeet de btw niet.
Nee, want ik heb alles zelf gedaan.

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Tom-Z schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:00:
[...]

Nee, mijn contract loopt nog steeds. Als ik zou opzeggen zou het afrekenmoment duidelijk zijn, inderdaad.
In de voorwaarden staat dat minimaal 1x per jaar een jaarnota wordt opgemaakt waarop de betaalde voorschotten worden verrekend met je verbruik (en je dus eventueel geld terug krijgt). Voor mij betekent dat dat ik uiterlijk 10 januari een nieuwe jaarnota zou moeten krijgen, en dus ook op dat moment recht heb op terugbetaling van de voorschotten. Maar Oxxio komt dus nu iets eerder dan ze eigenlijk moeten (wat op zich prima is) met een incorrecte jaarnota. Ik vraag me dus af of ik de incassokosten mag rekenen over het bedrag dat ze zouden terugbetalen als ze diezelfde jaarnota wél correct hadden opgesteld, of over het bedrag dat ze zouden moeten terugbetalen als de jaarnota met de standen van 10 januari 2023 zou worden opgemaakt.
Ah zo. In de voorwaarden staat niet op welke periode de jaarnota betrekking moet hebben. Het is kennelijk gebruikelijk dat de jaarlijkse afrekening niet exact per jaar plaatsvindt en ook dat er enkele weken mag zitten tussen de factuurdatum en de periode waarover wordt afgerekend. Zulke gewoontes vullen de overeenkomst aan. Oxxio heeft daar uitvoering aan gegeven door op 5 januari een factuur te sturen voor de periode tot midden december. Ik zou daarom uitgaan van dezelfde datum en periode.
Nee, want ik heb alles zelf gedaan.
In dat geval zijn de meningen verdeeld of je wel incassokosten in rekening mag brengen. Maar als dat wel mag dan maakt niet uit hoeveel incassokosten of BTW je eigenlijk hebt betaald, dat is het hele punt van BIK. Je mag dus BTW doorberekenen wanneer de schuldeiser de BTW niet zou mogen terugvragen.

• Tom-Z
  • Nu online
fopjurist schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:38:
[...]

In dat geval zijn de meningen verdeeld of je wel incassokosten in rekening mag brengen.
Dat weet ik. Ik ben wel eens toewijzende vonnissen tegengekomen, misschien ook wel eens afwijzende. In de toelichting staat:
Ook doet het er niet toe door wie de vordering wordt geïncasseerd; door de schuldeiser zelf of door bijvoorbeeld een incassobureau [...]
Het hele punt van dat forfaitaire stelsel is de onzekerheid over de hoogte van de incassokosten wegnemen. De consument-schuldeiser kan ook kosten hebben voor aangetekende brieven, telefoongesprekken, etc... Met die toelichting erbij vind ik dat er voldoende aanknopingspunten zijn dat het mag. Ook nog Rapport BGK-integraal:
Voor de toepassing van deze regels maakt het niet uit of de schuldeiser zelf al dan niet een consument is.
Maar als dat wel mag dan maakt niet uit hoeveel incassokosten of BTW je eigenlijk hebt betaald, dat is het hele punt van BIK. Je mag dus BTW doorberekenen wanneer de schuldeiser de BTW niet zou mogen terugvragen.
Nee, het maakt dan uit of je al dan niet gebruikt hebt gemaakt de diensten van een (BTW-plichtige) derde:
quote: Artikel 2 lid 3 besluit BIK
De vergoeding wordt verhoogd met een percentage dat overeenkomt met het percentage, bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet op de omzetbelasting 1968, indien de schuldeiser voor de verkrijging van voldoening buiten rechte gebruik maakt van een dienst als bedoeld in de Wet op de omzetbelasting 1968 ter zake waarvan op grond van die wet omzetbelasting is verschuldigd en de schuldeiser de hem in rekening gebrachte omzetbelasting niet op grond van genoemde wet kan verrekenen en zulks nadrukkelijk verklaart en verklaart dat de kosten in verband daarmee zijn verhoogd.

[Voor 8% gewijzigd door Tom-Z op 03-01-2023 23:16]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Tom-Z schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:02:

Nee, het maakt dan uit of je al dan niet gebruikt hebt gemaakt de diensten van een (BTW-plichtige) derde:

[...]
Als je ondernemer bent voor de omzetbelasting (zonnepanelen? regelmatig tegen vergoeding anderen helpen met juridische problemen?) kun/moet je het aanmerken als een dienst die je voor jezelf verricht (art. 4 lid 2 OB68).

[Voor 3% gewijzigd door GlowMouse op 04-01-2023 00:07]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee