@
nickbl1991 Misschien kan je het volgende aan de RBV voorleggen:
In antwoord op mijn derde vraag of er oneerlijke handelspraktijken zijn geeft u aan dat dit niet zo is omdat de productvoorwaarden duidelijk zijn, maar u verwijst bij de beantwoording van deze vraag naar de modelcontractvoorwaarden. Ik heb echter géén modelcontract (een modelcontract is een overeenkomst als bedoeld in artikel 95na Elektriciteitswet 1998/artikel 52ca Gaswet die energieleveranciers verplicht zijn aan te bieden
naast eventuele andere vrije contractvormen; LosVast is geen modelcontract maar een andere contractvorm).
U schrijft dat Oxxio-klanten tijdens het eerste jaar LosVast recht hebben op vaste tarieven. Mijn vaste contract is op 1 december 2019 afgelopen en ik ben toen overgegaan op LosVast.
Op
??? oktober 2019 meldde Oxxio de nieuwe LosVast-tarieven per 1 december 2019. Deze tarieven zouden dus 1 jaar vast moeten blijven. In de melding schreef Oxxio:
Per 01-12-2019 krijg je nieuwe tarieven voor stroom en gas. Deze nieuwe tarieven horen bij het product LosVast, ze gaan automatisch in en gelden 1 jaar.
Je tarieven
In de onderstaande tabel zie je je nieuwe LosVast-tarieven per 01-12-2019. Met LosVast heb je een jaar lang de zekerheid van vaste tarieven, maar ook de flexibiliteit die hoort bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd. [...]
Op 20 oktober 2020 meldde Oxxio de tarieven per 1 december 2020. In de melding van 20 oktober 2020 stond
opnieuw dezelfde tekst, namelijk dat de LosVast-tarieven een jaar lang de zekerheid van vaste tarieven geven. Oxxio heeft dus ook het
tweede jaar vaste tarieven geboden.
Op 22 oktober 2021 meldde Oxxio de tarieven per 1 december 2021. De tekst van deze melding was grotendeels gelijkluidend aan de eerste twee meldingen, maar de zinsnedes "gelden 1 jaar" en "heb je een jaar lang de zekerheid van vaste tarieven" zijn vervallen:
Per 01-12-2021 krijg je nieuwe tarieven voor stroom en gas. Deze nieuwe tarieven horen bij het product LosVast en gaan automatisch in.
Je tarieven
In onderstaande tabel zie je je nieuwe LosVast-tarieven per 01-12-2021. Met LosVast heb je de flexibiliteit die hoort bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd. [...]
Onderaan de melding stond in (kleine, grijsgedrukte lettertjes): "Deze leveringstarieven zijn inclusief btw en regiotoeslag gas, en onder voorbehoud van onvoorziene ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas."
Ik wil u vragen om te heroverwegen of er sprake is van een misleidende handelspraktijk. Oxxio heeft de indruk gewekt dat de LosVast-tarieven
steeds 1 jaar geldig zijn. Dat was zo bij de eerste verlenging, maar ook bij de tweede. De naam "LosVast" wekt ook de indruk dat er iets "vasts" is, en Oxxio heeft bij LosVast aan mij steeds de uitleg gegeven dat het ging om 1 jaar vaste tarieven.
In de melding van 22 oktober 2021 spreekt Oxxio nog steeds van "LosVast"-tarieven. Dat wekt bij de gemiddelde consument de indruk dat het opnieuw gaat, net als bij de eerste twee tariefswijzigingen, om (1 jaar) vaste tarieven. Oxxio heeft alleen in kleine, grijsgedrukte lettertjes vermeld dat het nu om variabele tarieven gaat. Oxxio wijkt daarmee van een bestendige gedragslijn/gewoonte af en had (op z'n minst) uitdrukkelijk er op moeten wijzen dat het nu ging om een tariefswijziging onder andere voorwaarden dan bij de eerste twee tariefswijzigingen. Dat is een misleidende ommissie.