Hoeveel ongeveer? Als het heel weinig is dan is procederen betrekkelijk goedkoop (bij een vordering van maximaal €250 kunnen de proceskosten indien je verliest €290 bedragen, tot €500 proceskosten €366).dragonhaertt schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:41:
[...]
Uiteindelijk zou het dus maar om een heel klein beetje geld gaan al had ik ook wel interesse in de 'overstappen naar een duurder contract onder valse voorwendselen' waar we het hier eerder over hebben gehad.
Je hebt dus van 15-08-2022 tot 09-09-2022 de onterecht verhoogde tarieven betaald. Dat is minder dan één maand, dus dat zal wel onder de €250 blijven dus als we alleen daarover zouden procederen is het risico beperkt (maximale kosten €290).
Het lijkt me best interessant om hierover te procederen en ook nuttig voor alle andere getroffen klanten om hier duidelijkheid over te hebben dus ik zou best €150 in de pot willen gooien.
Als je ook de kosten van het overstappen erbij betrekt dan gaat het om 15-08-2022 tot 15-02-2023, in feite het hele stookseizoen, dus dan zal het wel om een behoorlijke smak geld gaan. Misschien zelfs meer dan €500, en dan kom je op €548 proceskosten (tot een vordering van €1250) of €704 (bij een vordering tot €2500). Dat is wel een best groot risico. Boven de €1750 kan je ook nog te maken krijgen met hoger beroep, en dat is héél duur.
Misschien is het een optie om eerst over de onterechte tariefsverhoging en de directe meerkosten te procederen en dan later (als die procedure gewonnen wordt en het vonnis gezag van gewijsde gekregen heeft) alsnog over de extra kosten die je hebt door het overstappen als gevolg van een OHP. Ik weet alleen niet of dat kan/mag (@Real @fopjurist). In principe mag/kan dat maar het zou (heel misschien?) misbruik van procesrecht kunnen zijn omdat je de twee vorderingen ook in één dezelfde procedure had kunnen behandelen.
Een andere optie is de Geschillencommissie, daar maak je misschien minder kans dan bij de rechter, maar als het alternatief is dat het blijft liggen, is het de gok van die €50 wel waard.
Het is jammer dat je in het tweede jaar zit, want dat is juist de minst kansrijke positie. Voor een proefprocedure zou je het liefst iemand willen die langer dan twee jaar LosVast heeft gehad. Heeft @Sprout misschien nog interesse?
Ik heb nog even de email van oktober 2021 nagelezen:
Ik lees hier dat de tarieven die bij het product LosVast horen 1 jaar gelden. Als je dus (vervolgens) een e-mail met "nieuwe LosVast-tarieven" zal de gemiddelde consument daaruit begrijpen dat die (weer) 1 jaar gelden (en dus niet tussentijds veranderen) want het zijn tarieven die bij LosVast horen. Ik denk dat je een redelijke kans maakt.Na afloop van je vaste contract ben je automatisch overgegaan op het product LosVast. De tarieven die hierbij horen gelden 1 jaar lang. Ze kunnen dus niet tussentijds veranderen.