Toon posts:

Energietarieven LosVast - feitelijk variabel? - Dagvaarding

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:07
dragonhaertt schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Uiteindelijk zou het dus maar om een heel klein beetje geld gaan al had ik ook wel interesse in de 'overstappen naar een duurder contract onder valse voorwendselen' waar we het hier eerder over hebben gehad.
Hoeveel ongeveer? Als het heel weinig is dan is procederen betrekkelijk goedkoop (bij een vordering van maximaal €250 kunnen de proceskosten indien je verliest €290 bedragen, tot €500 proceskosten €366).

Je hebt dus van 15-08-2022 tot 09-09-2022 de onterecht verhoogde tarieven betaald. Dat is minder dan één maand, dus dat zal wel onder de €250 blijven dus als we alleen daarover zouden procederen is het risico beperkt (maximale kosten €290).
Het lijkt me best interessant om hierover te procederen en ook nuttig voor alle andere getroffen klanten om hier duidelijkheid over te hebben dus ik zou best €150 in de pot willen gooien.

Als je ook de kosten van het overstappen erbij betrekt dan gaat het om 15-08-2022 tot 15-02-2023, in feite het hele stookseizoen, dus dan zal het wel om een behoorlijke smak geld gaan. Misschien zelfs meer dan €500, en dan kom je op €548 proceskosten (tot een vordering van €1250) of €704 (bij een vordering tot €2500). Dat is wel een best groot risico. Boven de €1750 kan je ook nog te maken krijgen met hoger beroep, en dat is héél duur.

Misschien is het een optie om eerst over de onterechte tariefsverhoging en de directe meerkosten te procederen en dan later (als die procedure gewonnen wordt en het vonnis gezag van gewijsde gekregen heeft) alsnog over de extra kosten die je hebt door het overstappen als gevolg van een OHP. Ik weet alleen niet of dat kan/mag (@Real @fopjurist). In principe mag/kan dat maar het zou (heel misschien?) misbruik van procesrecht kunnen zijn omdat je de twee vorderingen ook in één dezelfde procedure had kunnen behandelen.

Een andere optie is de Geschillencommissie, daar maak je misschien minder kans dan bij de rechter, maar als het alternatief is dat het blijft liggen, is het de gok van die €50 wel waard.

Het is jammer dat je in het tweede jaar zit, want dat is juist de minst kansrijke positie. Voor een proefprocedure zou je het liefst iemand willen die langer dan twee jaar LosVast heeft gehad. Heeft @Sprout misschien nog interesse?

Ik heb nog even de email van oktober 2021 nagelezen:
Na afloop van je vaste contract ben je automatisch overgegaan op het product LosVast. De tarieven die hierbij horen gelden 1 jaar lang. Ze kunnen dus niet tussentijds veranderen.
Ik lees hier dat de tarieven die bij het product LosVast horen 1 jaar gelden. Als je dus (vervolgens) een e-mail met "nieuwe LosVast-tarieven" zal de gemiddelde consument daaruit begrijpen dat die (weer) 1 jaar gelden (en dus niet tussentijds veranderen) want het zijn tarieven die bij LosVast horen. Ik denk dat je een redelijke kans maakt.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Tom-Z schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Als je ook de kosten van het overstappen erbij betrekt dan gaat het om 15-08-2022 tot 15-02-2023, in feite het hele stookseizoen, dus dan zal het wel om een behoorlijke smak geld gaan. Misschien zelfs meer dan €500, en dan kom je op €548 proceskosten (tot een vordering van €1250) of €704 (bij een vordering tot €2500). Dat is wel een best groot risico. Boven de €1750 kan je ook nog te maken krijgen met hoger beroep, en dat is héél duur.
(...)
Ik weet alleen niet of dat kan/mag (@Real @fopjurist). In principe mag/kan dat maar het zou (heel misschien?) misbruik van procesrecht kunnen zijn omdat je de twee vorderingen ook in één dezelfde procedure had kunnen behandelen.
Misbruik van procesrecht wordt niet zo snel aangenomen. Ik denk niet dat daarvan sprake is. Het zijn verschillende vorderingen.
Ik vind dit wel een gewiekste strategie: eerst procederen om een kleine vordering, wachten tot de uitspraak gezag van gewijsde krijgt, en dan de grote vordering indienen. In dit geval betekent winst in de eerste zaak niet automatisch winst in de tweede zaak.

beschermheer van het consumentenrecht

• Tom-Z
fopjurist schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:08:
[...]

Ik vind dit wel een gewiekste strategie: eerst procederen om een kleine vordering, wachten tot de uitspraak gezag van gewijsde krijgt, en dan de grote vordering indienen.
Het is zo gewiekst dat ik dus twijfel of er niet een of andere regel tegen is. Met name als je eerste vordering onder de appelgrens is en de tweede erboven. Dan kan je dus wel in beroep, maar kan je vervolgens in beroep de vaststellingen uit dat eerdere vonnis niet aanvechten. Zou leuk zijn, eerst procederen over een lakschade van een paar honderd euro, en vervolgens met een megaclaim aankomen over je whiplash en gezag van gewijsde inroepen.

@dragonhaertt Wat je nog kan overwegen is die email van 11 oktober 2021 aan de Reclame Code Commissie voorleggen met de vraag of het misleidend is om te adverteren met "de tarieven die hierbij horen gelden 1 jaar lang" zonder daarbij duidelijk te maken dat het alleen om het eerste jaar gaat. Dat forceert in ieder geval dat er iemand met juridische kennis naar je case gaat kijken, en dan krijg je een inhoudelijke reactie. Ik neem aan dat ik ze wakker heb geschud bij Oxxio en dat ze nu wel twee keer nadenken voordat ze een lulverhaal naar de RCC sturen. Het is gratis en de uitspraak is niet bindend (maar wel gezaghebbend). Je zou je klacht zo kunnen formuleren:
De klacht is gericht tegen een e-mailbericht van Oxxio van 11 oktober 2021. De klacht is vergelijkbaar met dossier 2022/00494 dat eerder door de Reclame Code Commissie (RCC) is behandeld, maar er zijn enkele verschillen in de tekst van de reclame en de onderliggende feiten.
In de reclame worden de diensten van Oxxio aangeprezen. Bovenaan de e-mail staat "Oxxio Superslim. Supervoordelig." en in grote letters "Bij Oxxio zit je goed". De e-mail gaat over onrust op de energiemarkt. Oxxio deelt mee dat klager het product LosVast heeft, en dat bij LosVast tarieven horen die 1 jaar lang gelden en niet tussentijds veranderen. Daardoor zou klager voorlopig niet met stijgende energietarieven te maken krijgen. Klager begrijpt dat hij om die reden bij Oxxio goed zit en de reclame spoort hem aan klant bij Oxxio te blijven (vanwege de voordelen van LosVast). Verder geeft de e-mail uitleg over een "interessant verlengaanbod" en wordt klager aangespoord om (te zijner tijd) de website van Oxxio te raadplegen om dat aanbod te kunnen overwegen.
Op 15 februari 2022 is de geldigheid van de LosVast-tarieven van klager afgelopen. Klager heeft toen (volgens een e-mail van Oxxio) "nieuwe LosVast-tarieven" gekregen. Oxxio heeft echter in de loop van 2022 de tarieven van klager tussentijds verhoogd.
Oxxio heeft recent erkend een fout te hebben gemaakt met de verhoging van de LosVast-tarieven, maar (volgens Oxxio) was de verhoging die klager heeft gekregen, terecht. Volgens Oxxio zijn de LosVast-tarieven alleen het **eerste** jaar vast en zijn ze vervolgens variabel. Dat blijkt echter niet uit de advertentie, omdat daarin staat dat de tarieven die bij LosVast **horen** 1 jaar geldig zijn en niet tussentijds veranderen. Daaruit zal de gemiddelde consument begrijpen dat dat ook geldt voor diens "nieuwe LosVast-tarieven". Bovendien blijkt uit de aankondiging van de nieuwe tarieven ook niet duidelijk dat ze niet vast zouden zijn. Klager vraagt de Commissie om te oordelen dat de reclame op dit punt misleidend is.
(NB: klager behoudt zich het recht voor om zich buiten de procedure bij de RCC op het standpunt te stellen dat de LosVast-tarieven ook het tweede jaar niet mogen veranderen.)

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:30
Sinds vanmorgen is het weer mogelijk om bij mij de jaarcheck te doen, terwijl die lange tijd offline was. Mijn contract loopt tot en met april. Er staat dat ik moet bijbetalen, terwijl ik zelf vele maanden flink teveel heb betaald. Ik vraag me af of dit nou allemaal klopt, ik denk en verwacht het niet.

1 ding weet ik zeker, zodra dit klaar is ga ik direct elders afsluiten.

• GijsHk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:11
Bij mij zijn sinds vandaag de bedragen vanaf september 2022 verdwenen in de app: het moment dat er voor het eerst een onterechte verhoging werd doorgevoerd.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Tom-Z schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:04:
[...]
Het is zo gewiekst dat ik dus twijfel of er niet een of andere regel tegen is.
De vraag of er sprake is van gezag van het gewijsde waarop een beroep kan worden gedaan in een andere procedure volgt niet slechts uit het feit dat er tegen het oorspronkelijke vonnis geen rechtsmiddelen meer open staan (kracht van het gewijsde), maar hangt ook af van de vordering in een latere procedure. Je moet dus goed nagaan wat er in het eerste vonnis is beslist en welke grondslag een vordering of verweer heeft.

Art. 236 lid 1 Rv staat er in ieder geval niet per se aan in de weg om over een andere vordering in een latere procedure te procederen. Zie dit recente arrest en voetnoten:

https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:HR:2020:2099

De rechter past gezag van het gewijsde niet ambtshalve toe (art. 236 lid 3 Rv).

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:24
Geen idee of dit het juiste topic is of dat er een ander topic voor is.

Maar ook ik zit bij de groep klanten die een e-mail van Oxxio heeft gehad (d.d. 12-12-2022). Prompt 22-12-2022 krijg de eindnota van Oxxio. Deze is uiteraard berekend met de veel te hoge tarieven en dus een gepeperde rekening van bijna 1k euro.

Direct contact gezocht (22-12-2022) met Oxxio uiteraard dat ik hier niet mee akkoord ga (want onjuist berekend) en dat als er wel een incasso plaatsvindt ik deze ga storneren.

Toen was het gelukkig even kerstvakantie. Op 18-01-2023 in de app van Oxxio een 'tussentijdse update' melding ontvangen. Hierin wordt gesteld dat er nog geen uitsluitsel is over de compensatieregeling, maar dat dit in de week van 30 januari bekend zou moeten worden:

En tadaa, het is vandaag 27-01-2023 en de incasso van de - incorrecte - eindnota is een feit.

Ik twijfel nu heel sterk of ik deze ga storneren of niet. Wat voor risico loop ik bij stornering?

Ik ben overigens sinds medio december geen klant meer bij Oxxio na het bekendworden van dit debacle.

[Voor 15% gewijzigd door WiseGuy! op 27-01-2023 14:22]

we only make way for the man who boldly pushes past us

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:39
WiseGuy! schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:53:

Ik twijfel nu heel sterk of ik deze ga storneren of niet. Wat voor risico loop ik bij stornering?
Je zit hier in het goede topic. Welkom. Ik storneer ook alles van Oxxio, want ik voel er niet zoveel voor om 2K bij Oxxio te parkeren met alle risico's van dien.

Je loopt het risico (of eigenlijk is het een zekerheid) dat ze je een aanmaning gaan sturen met incassokosten en dat je daar weer met support moeilijk over moet doen. Dit is niet te voorkomen heb ik gemerkt. Zoek anders even op mijn naam in dit topic dan zie je de stappen die ik heb doorlopen. Een mailtje naar financieelbeheer (zie exacte adres hieronder) zal denk ik beter zijn dan wat ik heb gedaan.

Aan de andere kant neem je het risico dat je je teveel betaalde geld nooit terug krijgt (bij faillisement oid, worst case scenario) weg.

edit:
@WiseGuy! key is in elk geval om aan Oxxio te communiceren wat en waarom je gaat storneren.
Mail dit aan financieelbeheer@oxxio.nl ( met dank aan @RemiR ) en dan komt het wel goed.

[Voor 9% gewijzigd door HenkEisjedies op 27-01-2023 14:19]

• WiseGuy!
HenkEisjedies schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:14:
[...]

Je zit hier in het goede topic. Welkom. Ik storneer ook alles van Oxxio, want ik voel er niet zoveel voor om 2K bij Oxxio te parkeren met alle risico's van dien.

Je loopt het risico (of eigenlijk is het een zekerheid) dat ze je een aanmaning gaan sturen met incassokosten en dat je daar weer met support moeilijk over moet doen. Dit is niet te voorkomen heb ik gemerkt. Zoek anders even op mijn naam in dit topic dan zie je de stappen die ik heb doorlopen. Een mailtje naar financieelbeheer (zie exacte adres hieronder) zal denk ik beter zijn dan wat ik heb gedaan.

Aan de andere kant neem je het risico dat je je teveel betaalde geld nooit terug krijgt (bij faillisement oid, worst case scenario) weg.
Thanks voor je reactie. Welk adres van financieel beheer moet ik hebben? Nevermind, gevonden: financieelbeheer@oxxio.nl

• Tom-Z
HenkEisjedies schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:14:
[...]

@WiseGuy! kan die onterechte incasso van z'n eindnota nog 8 weken storneren (en via een MOI kan je zelfs nog 13 maanden terug).
Aangezien Oxxio volgende week de compensatieregeling gaat aankondigen (en hopelijk uitvoeren?) lijkt het me niet de moeite om er nu tijd in te stoppen. Storneren kan ook volgende week nog als de compensatieregeling ondermaats blijkt. Formeel kan/mag het natuurlijk prima, maar je gaat wel moeten reageren op de onterechte aanmaningen die je automatisch krijgt.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• JacktheRipper
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:24
Ik heb zojuist bericht van oxxio:

Het is niet zoveel, omdat ik mijn overschot aan kwh met een elektrische kachel heb opgestookt. Voor niets die moeite dus

[Voor 7% gewijzigd door JacktheRipper op 27-01-2023 16:34]

• Tom-Z
JacktheRipper schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:32:
Het is niet zoveel, omdat ik mijn overschot aan kwh met een elektrische kachel heb opgestookt. Voor niets die moeite dus
Had je er ook voor gekozen om je overschot op te stoken als Oxxio de juiste tarieven had gehanteerd?

• m-tuning
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-03 11:41
GijsHk schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:29:
Bij mij zijn sinds vandaag de bedragen vanaf september 2022 verdwenen in de app: het moment dat er voor het eerst een onterechte verhoging werd doorgevoerd.

[Afbeelding]
Heb ik ook inderdaad

• JacktheRipper
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:24
Tom-Z schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Had je er ook voor gekozen om je overschot op te stoken als Oxxio de juiste tarieven had gehanteerd?
Nee dan was het qua kosten om het even geweest, maar had me de tijd en moeite kunnen besparen. Ook was de warmte van mijn vloerverwarming comfortabeler geweest.
Wel een elektrische kachel voor niets gekocht.

• m-tuning

• RemiR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 17:01

RemiR

To geek or not to geek...

Daarin zeggen ze
Heb je al langer dan een jaar een LosVast product of heb je een vast contract na 2 januari 2022 afgesloten? Dan kunnen je tarieven wel door het jaar heen veranderen.
Ik ben benieuwd. Ik val onder de regeling (bewijs zat, plus eerder die communicatie ontvangen) maar heb een contract dat vanaf 8 januari loopt. Dus ze blijven foutieve informatie verspreiden.

Ik wacht af. :F

• Tom-Z
RemiR schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Ik ben benieuwd. Ik val onder de regeling (bewijs zat, plus eerder die communicatie ontvangen) maar heb een contract dat vanaf 8 januari loopt. Dus ze blijven foutieve informatie verspreiden.
Goed lezen. Het gaat om een vast contract dat na 2 januari 2022 is afgesloten. Als je op 8 januari 2022 een vast contract hebt afgesloten ben je op 8 januari 2023 voor het eerst overgegaan op LosVast en dan lijkt het me sterk dat je in de afgelopen 19 dagen direct al een (onterechte) verhoging zou hebben gehad.
(Nog los van het feit dat Oxxio sinds 2 januari 2022 de AV een stuk beter heeft dichtgetimmerd...)

• RemiR

RemiR

Tom-Z schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:48:
[...]

Goed lezen. Het gaat om een vast contract dat na 2 januari 2022 is afgesloten.
Dat stelt gerust, 8e was inderdaad verlenging naar losvast. We wachten nog steeds af dan maar haha 😆

• Barendv
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:20

Jaarcontract afgesloten in december 2020.
Dus in december 2021 overgegaan op los-vast.

[Voor 11% gewijzigd door Barendv op 28-01-2023 09:33]

• WiseGuy!
RemiR schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Daarin zeggen ze

[...]

Ze blijven (denk bewust) natuurlijk zo vaag mogelijk. Want wat is “afgesloten”? Is dat de datum waarop je de overeenkomst bent aangegaan of de datum waarop de levering start? Dat is nogal een verschil. Als ik januari een huis koop en ik spreek af dat de overdracht in juni is, dan is de datum waarop de koop gesloten is natuurlijk wel gewoon januari…

In mijn geval kreeg ik op 31-12-2021 het mailtje met de overgang naar LosVast, waarbij de levering op 31-01-2022 start. Dus zelfde geval als jij.

Heb ook mail gehad, etc. de hele shabam. Dus mij zijn ook die hoge tarieven gerekend. Ben ik dus ook benieuwd… nog niks gehoord.

• Tom-Z
WiseGuy! schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:02:
[...]

In mijn geval kreeg ik op 31-12-2021 het mailtje met de overgang naar LosVast, waarbij de levering op 31-01-2022 start. Dus zelfde geval als jij.
Lees het goed. Het gaat om mensen die voor 2 januari 2022 een vast contract hebben afgesloten. Als je op 31-01-2022 bent overgegaan op LosVast dan heb je dus op (of voor) 31-01-2021 een vast contract afgesloten en val je dus (ruimschoots) binnen de regeling.

De reden dat ze die datum van 2 januari 2022 noemen is dat ze per die datum de bepaling dat het tarief 1 jaar vast blijft uit de tekst van het contract/voorwaardenoverzicht hebben weggehaald. Zie voorwaardenoverzicht 2022 (artikel 4.2 jo. artikel 8.1) in vergelijking met voorwaardenoverzicht 2021 (punt 1 onder het kopje "Hoe lang duurt je overeenkomst?").

[Voor 17% gewijzigd door Tom-Z op 28-01-2023 10:10]

• WiseGuy!
@Tom-Z thanks. Wat natuurlijk beroerd voor de consument is, zijn die online linkjes in overeenkomsten. In dit geval kan Oxxio natuurlijk eenvoudig het document achter de link even aanpassen en moet ik maar bewijzen dat ik toch echt de 2021 voorwaarden heb gezien? Zou me niet eens verbazen als ze bij Oxxio ipv aan het berekenen van compensatie de uitgaande e-mails en inhoud aan het nalopen zijn. Lees: waar kunnen we er nog onderuit. Want ook in de e-mails zit onderling veel verschil. Wat een geflater daar.

• HenkEisjedies
WiseGuy! schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:28:
@Tom-Z thanks. Wat natuurlijk beroerd voor de consument is, zijn die online linkjes in overeenkomsten. In dit geval kan Oxxio natuurlijk eenvoudig het document achter de link even aanpassen en moet ik maar bewijzen dat ik toch echt de 2021 voorwaarden heb gezien? Zou me niet eens verbazen als ze bij Oxxio ipv aan het berekenen van compensatie de uitgaande e-mails en inhoud aan het nalopen zijn. Lees: waar kunnen we er nog onderuit. Want ook in de e-mails zit onderling veel verschil. Wat een geflater daar.
Dat zou fraude zijn. Als Oxxio daar mee gepakt zou worden dan hebben ze een heel groot probleem. En reken maar dat er voldoende mensen zijn die wel overal netjes een archief van maken.

• RemiR

RemiR

Inmiddels is bij mij de correctie ook berekend. Komt overeen met de +/- 500 euro die ik verwachtte.
Ik moest 1023 betalen en daar wordt onderstaande vanaf getrokken.

• Mac-Mar
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-03 21:34
Ook bericht gekregen. Echter correctie tot jaarnota van afgelopen september. Correctie vanaf september op komende jaarnota (pas in september) Dit was ook wel op te maken uit de pagina losvast op oxxio.nl. Echter vind ik het eigenlijk niet kunnen om het te bedrag tot september te parkeren aangezien ik verwacht 300/400 terug te ontvangen. Uiteraard wil ik niet klagen, echter zou het netjes zijn om 1 volledige correctienota te ontvangen. Aangezien ik nog steeds klant ben op los/vast ga ik toch overwegen over te stappen. Maar ik kijk even aan wat er gaan gebeuren in dit forum...

• m-tuning
Eind Januari kregen we bericht hoe Oxxio het recht gaat zetten.
Heeft hier iemand al bericht gekregen?

• Dionysiou
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:17
m-tuning schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:30:
Ik wacht nog steeds op bericht.

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:03
Oxxio heeft later aangegeven dat dit in de week van 30 januari zou gebeuren, dus we zouden deze week bericht moeten krijgen.

• DVDL
RemiR schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:51:
Inmiddels is bij mij de correctie ook berekend. Komt overeen met de +/- 500 euro die ik verwachtte.
Ik moest 1023 betalen en daar wordt onderstaande vanaf getrokken.
Is bij jou het verbruik per maand in euro wel weer toegevoegd? Hier nog niet, alles staat sinds de foutieve berekeningen nog op 0.

• m-tuning
milo526 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Oxxio heeft later aangegeven dat dit in de week van 30 januari zou gebeuren, dus we zouden deze week bericht moeten krijgen.
Klopt, heb ik inderdaad ook ontvangen.
Was benieuwd of er al iemand wat info had ontvangen.
Mijn jaarafrekening is 6 Februari

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:40

joker1977

Tweakert

Ik heb bericht gekregen. Helaas is het zo dat hun correctie m.i. ook niet (helemaal) correct is weergegeven. Zie hier de 2 pagina's PDF:

Je ziet duidelijk in de tekst dat ze stellen: Daarom gaan we dit voor je corrigeren van 30 oktober 2022 tot
30 januari 2023. Vervolgens in het diagram lijken ze enkel te corrigeren tot 31 december 2022 en "vergeten" ze weer even de periode van 1 - 30 januari 2023. Daar zou ik echter een tarief moeten hebben wat nog steeds onder het prijsplafond zou vallen en ik dus minder zou moeten betalen.

Je vraagt je echt af waarom ze fout op fout stapelen in hun correspondentie...

• gerjanwol
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03 09:47
Ik heb inmiddels bericht:

Waar ik van baal is dat de jaarnota pas in april komt. We hebben ook veel te veel voorschot betaald ook mede door verduurzaming van de woning. Tot nu toe hebben we ruim 2300 euro teveel betaald en ik baal er erg van dat we gewoon bank hebben zitten spelen voor Oxxio, maar zit ook met angst dat ze omvallen en ik mijn geld kwijt ben.

Ik twijfel of nu overstappen voor een snellere eindafrekening een goed idee is of wachten en dan voorgoed weg gaan.

• HenkEisjedies
Ik heb inmiddels ook bericht ontvangen. Alleen omdat ik nog in mijn contractjaar zit hebben ze geen totaalbedrag / correctienota toegevoegd. Opzich vind ik dat niet zo heel erg want eind Februari loopt mijn contract af, dus ik krijg hem in Maart.

Ik zal vanavond eens goed lezen wat ze schrijven. :)
gerjanwol schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:48:

Waar ik van baal is dat de jaarnota pas in april komt. We hebben ook veel te veel voorschot betaald ook mede door verduurzaming van de woning. Tot nu toe hebben we ruim 2300 euro teveel betaald en ik baal er erg van dat we gewoon bank hebben zitten spelen voor Oxxio, maar zit ook met angst dat ze omvallen en ik mijn geld kwijt ben.
Wat let je om de betalingen gewoon te storneren? Check even mijn vorige posts in dit topic. Mocht dat niet genoeg zijn dan kun je via een omweg verder terug storneren van 60 (of 90) dagen. Daar moet je even de faillisemententopics doorspitten:
Afhandeling faillissement FENOR Energie
Afhandeling faillissement Naked Energy
Afhandeling faillissement Anode Energie
Afhandeling faillissement Welkom Energie
Afhandeling faillissement EnergieFlex

[Voor 47% gewijzigd door HenkEisjedies op 31-01-2023 15:53]

• gerjanwol
joker1977 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:47:
[...]

Ik heb bericht gekregen. Helaas is het zo dat hun correctie m.i. ook niet (helemaal) correct is weergegeven. Zie hier de 2 pagina's PDF:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je ziet duidelijk in de tekst dat ze stellen: Daarom gaan we dit voor je corrigeren van 30 oktober 2022 tot
30 januari 2023. Vervolgens in het diagram lijken ze enkel te corrigeren tot 31 december 2022 en "vergeten" ze weer even de periode van 1 - 30 januari 2023. Daar zou ik echter een tarief moeten hebben wat nog steeds onder het prijsplafond zou vallen en ik dus minder zou moeten betalen.

Je vraagt je echt af waarom ze fout op fout stapelen in hun correspondentie...
Dat heb ik ook, ze doen of januari correct is omdat ik vanaf 30e nieuwe tarieven heb. Maar dat stukje daarvoor is wel fout. Wat een bende daar 8)7

• DVDL
Maar in Januari is het prijsplafond gekomen, dit wordt verwerkt op je jaarnota, staat elders. Dan maakt het toch niet uit dat ze nu Jan 2023 niet meenemen?

• gerjanwol
DVDL schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:55:
Maar in Januari is het prijsplafond gekomen, dit wordt verwerkt op je jaarnota, staat elders. Dan maakt het toch niet uit dat ze nu Jan 2023 niet meenemen?
Zeker wel, omdat mijn tarieven onder die van het prijsplafond zitten.

• Tom-Z
HenkEisjedies schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:48:
Wat let je om de betalingen gewoon te storneren?
Juridisch gezien mag dat niet. @gerjanwol is gewoon verplicht de voorschotbedragen te betalen. Dat hij te veel voorschot heeft betaald en bij de afrekening verwacht veel terug te krijgen is op zich geen reden om de voorschotten te mogen storneren.

• HenkEisjedies
Waarom zou dat juridisch niet mogen? De informatie waarop de voorschotnota is gebaseert is incorrect, dus dan zou het voor mij heel oneerlijk voelen dat je die voorschotnota's toch moet betalen. Nu snap ik dat 'oneerlijk voelen' geen goed argument is. :P Maar ik kan me met mijn beperkte kennis van het recht slecht voorstellen dat foutieve voorschotnotas niet betalen niet mag.

Om hem even in het extreme te trekken: Oxxio heeft per abuis een komma in mijn tarief vergeten en incasseert niet 600 euro, maar 6000 euro. Zou ik die incasso's dan niet mogen storneren?

• RemiR

RemiR

DVDL schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:47:
[...]
Is bij jou het verbruik per maand in euro wel weer toegevoegd? Hier nog niet, alles staat sinds de foutieve berekeningen nog op 0.
Er ontbreken weken, dus dat wordt een verrassing :)

• Tom-Z
Ik heb in middels een (in mijn ogen onbegrijpelijk) afwijzend oordeel van de Reclame Code Commissie ontvangen. Het is nog niet definitief, dus in MO-tags:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De gemachtigde van Oxxio had ter zitting gevraagd of hij de Algemene voorwaarden nog als productie in mocht brengen, maar dat verzoek wees de voorzitter af: "Daar kan ik niks meer mee" was het antwoord. En vervolgens krijg je een oordeel op basis van diezelfde voorwaarden die dus niet eens aan de commissie zijn overgelegd. Als je advocaat bent is het dus voldoende om te stellen "uh, volgens mij staat daar iets over in de AV, artikel 19.3 gok ik".

En het klopt dus op twee punten niet:
1) Artikel 19.3 is helemaal niet van toepassing en gaat voor het grootste gedeelte niet over "uitzonderingsgevallen".
2) De commissie rept met geen woord over of het misleidend is om een tarief dat in "uitzonderingsgevallen" kan stijgen te beschrijven als "kan in principe niet tussentijds stijgen" terwijl dat het hele punt van de procedure was... Ze vinden het genoeg dat de tarieven feitelijk niet gestegen zijn (althans dat de wijziging ongedaan is gemaakt).

Beroep kost slechts €30 dus ik overweeg dat serieus. Een afwijzend oordeel had ik mee kunnen leven, maar dit oordeel doet wel erg weinig recht aan de feiten.
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:26
HenkEisjedies schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:48:
Ik heb inmiddels ook bericht ontvangen. Alleen omdat ik nog in mijn contractjaar zit hebben ze geen totaalbedrag / correctienota toegevoegd. Opzich vind ik dat niet zo heel erg want eind Februari loopt mijn contract af, dus ik krijg hem in Maart.

[Afbeelding]

Ik zal vanavond eens goed lezen wat ze schrijven. :)

[...]
Hier exact dezelfde tarieven :)

Ik krijg op 8 februari mijn eindafrekening. Ik ben benieuwd....
Blijkbaar is mijn tarief vanaf januari € 0.59 normaal en € 0.43 dal, (voor het deel boven het plafond, en dat zit ik ruim in deze maanden) nu zijn deze gegevens ook niet zichtbaar in de app, daar stond de laatste keer dat ik keek ruim €1,- per kWh 8)7 Valt mij op dat ik daar ook niet over wordt geinformeerd.

In het overzicht zijn net als bij andere hier de gegevens ineens weg, deze zullen wel opnieuw berekend worden voordat ze weer getoond worden.

• Poggy86
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-03 23:21
Ik heb ook mijn overzicht ontvangen. Wat interessant is dat ze mijn tarieven voor enkele maanden afgelopen jaar juist verhogen. Ik kreeg mijn losvast tarieven op een vervelend moment toen de prijzen net hoog waren. In de maanden daarna zakte het iets en vanaf oktober kreeg ik erg hoge tarieven. Zoals het in het overzicht staat beschreven gaan ze echt het hele jaar rekenen met de start tarieven, zelfs als er in de tussentijd een prijsverlaging heeft plaatsgevonden.

• RemiR

RemiR

Poggy86 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:06:
Wat interessant is dat ze mijn tarieven voor enkele maanden afgelopen jaar juist verhogen.
Herkenbaar, maar... tarieven zouden voor 12 maanden gelden, dus dat werkt twee kanten op.

• Dionysiou
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:17
Ze zijn er maar druk mee. Heb zojuist om 22:20 per e-mail mijn overzicht ontvangen. Het gaat bij mij ongeveer om € 400 compensatie over de periode van 1 oktober 2022 t/m 25 januari 2023.
Ik krijg mijn jaarnota op 1 juni. Ik heb er persoonlijk geen problemen mee om tot die tijd te wachten. Zo lang ze maar niet ineens failliet gaan. Dan kan iedereen fluiten naar z'n geld. Maar die kans lijkt me klein, gezien het onderdeel is van Eneco.

• Poggy86
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-03 23:21
RemiR schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:10:
[...]

Herkenbaar, maar... tarieven zouden voor 12 maanden gelden, dus dat werkt twee kanten op.
Toch vraag ik me ergens af of ze een prijsverlaging mogen terug draaien. Is dat bij andere dingen die je koopt ook het geval? Ik neem een product af, en maanden later blijkt het duurder te zijn. Mag de producent mij dan achteraf kosten rekenen?

Ik ga er niet mee aan de slag. Ik heb slechte ervaringen met de klantenservice van Oxxio en het zal ik mijn geval om een paar tientjes gaan. Ik heb al besloten dat het me niet waard is. Wellicht vinden anderen het wel de moeite waard. Ik vind het in ieder geval niet zo logisch dat het twee kanten opwerkt.

• Tom-Z
RemiR schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:10:
[...]

Dat is nog maar de vraag.
Ik heb ergens in oktober 2022 een onterechte verhoging gekregen.
Mijn LosVast-periode liep op 1 januari 2023 af.
Ik heb een aankondiging gehad van nieuwe tarieven per 19 januari 2023.

Oxxio is in mijn geval vanaf 1 januari 2023 vrolijk verder gaan rekenen met de tarieven die eigenlijk per 19 januari 2023 in zouden gaan.
Oxxio heeft me laten weten dat de verhoging van oktober 2022 "niet voor [mij] bestemd [was]". Dat betekent dus dat we doen alsof die verhoging nooit heeft bestaan, en dan moet tot 19 januari 2023 gerekend worden met de oude LosVast-tarieven. Ze mogen natuurlijk niet omdat zij een fout hebben gemaakt een tariefwijziging eventjes achteraf naar voren halen.

Klantenservice levert desgevraagd natuurlijk een warrig niet-antwoord.

Het gaat om €2,66 dus niet echt de moeite waard om er wat mee te doen, maar het is niet helemaal zuiver.

• Mac-Mar
Zeer interessant. In de oxxio app staat bij nota's de correctie nota in z'n geheel.

• spaansie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-03 17:54
EIndelijk een bericht van OXXIO gehad.
Had een vast contract dat afliep op 05-03-2022. Daarna overnaar LosVast gegaan.
De tarieven zijn meermaal met en ZONDER aankondiging omhoog gegaan.
De laatste verhoging naar 0,92 Kw/h per Jan 2023 is on aangekondigd. Maar goed omdat alle tarieven geldend op 06-03-2022 vast zouden moeten staan tot 05-03-2023 maakt dat allemaal niet uit.Overigens ook tussendoor nog verhuisd en dus in APRIL 2022 jaarafrekening gehad. 1 maand zou dus ook nog gas compensatie moeten volgen. Maar dat zal minimaal zijn...

Wat me wel bevreemd en misschien hebben anderen dit ook: Daarnet een email ontvangen:

Vanaf 05-03-2023 krijg ik de tarievendie ik op 05-03-2022 had moeten krijgen....
Daar zit ik niet op te wachten rennend bij deze club vandaan als ze dit niet snel netjes oplossen.

Nog meer mensen met hetzelfde?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:25
Poggy86 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:06:
Ik heb ook mijn overzicht ontvangen. Wat interessant is dat ze mijn tarieven voor enkele maanden afgelopen jaar juist verhogen.
Mijn zusje heeft inderdaad hetzelfde. Vor de maanden mei tm september moet ze bijbetalen en oktober tot december geld terug.
spaansie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 00:14:
Wat me wel bevreemd en misschien hebben anderen dit ook: Daarnet een email ontvangen:
[Afbeelding]

Vanaf 05-03-2023 krijg ik de tarievendie ik op 05-03-2022 had moeten krijgen....
Daar zit ik niet op te wachten rennend bij deze club vandaan als ze dit niet snel netjes oplossen.

Nog meer mensen met hetzelfde?
Dit zijn toch just erg lage tarieven voor dit moment? Of lees ik ergens overheen?

• spaansie
Klopt, die tarieven zijn laag voor nu, mee eens. Als ze mij die tarieven geven voor 1 jaar vast dan ben ik bereid die te behouden, maar de voorwaarden zijn iets anders omschreven:
''Dit is een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven''

Het dat doet dan ook niets af aan het feit dat de tarieven vanaf 5-3-2022 vast hadden moeten staan op het genoemde tarief, tot 5-3-2023.
Het lijkt voor mij op een blunder van Oxxio met het jaartal.

Bedenk me daarnet; Dit kunnen ook de tarieven zijn voor een nieuw contract, welke ingaat als mijn huidige LosVast contract afloopt op 5-3-2023. Oftewel, dit zijn de ''nieuwe tarieven'' per 5-3-2023. Keurig 30 dagen voordat het contract in gaat.

[Voor 21% gewijzigd door spaansie op 01-02-2023 09:06]

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:27

3raser

⚜️ Premium member

JvdW schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:39:
Blijkbaar is mijn tarief vanaf januari € 0.59 normaal en € 0.43 dal, (voor het deel boven het plafond, en dat zit ik ruim in deze maanden) nu zijn deze gegevens ook niet zichtbaar in de app, daar stond de laatste keer dat ik keek ruim €1,- per kWh 8)7 Valt mij op dat ik daar ook niet over wordt geinformeerd.
Je bedoelt dit belachelijk hoge tarief?

Ik had er toevallig een screenshot van gemaakt.

Ik heb zelf nog steeds geen mail over de vergoeding die ik zou moeten krijgen. Ik snap ook niet wat er zo lastig is aan het vergoeden van nog lopende contracten. Hou gewoon de tarieven aan die je bij ingang van dat nieuwe jaar had en maak daar een jaarnota van. Dan hoef je toch niet allemaal van die tussendoor verrekeningen te maken waarbij je gaat berekenen wat het verschil tussen de tarieven is?

• spaansie
. Ik snap ook niet wat er zo lastig is aan het vergoeden van nog lopende contracten. Hou gewoon de tarieven aan die je bij ingang van dat nieuwe jaar had en maak daar een jaarnota van. Dan hoef je toch niet allemaal van die tussendoor verrekeningen te maken waarbij je gaat berekenen wat het verschil tussen de tarieven is?
Dat dus. Allemaal moeilijk gedoe. Gewoon alles terug rekenen met het geldende tarief op de dag dat je losvast in is gegaan.
Nu wordt het 1 grote ondoorzichtige boel (en dat is misschien wel de bedoeling in de hoop dat mensen afhaken)

• JvdW
3raser schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:16:
[...]

Je bedoelt dit belachelijk hoge tarief? [Afbeelding]

Ik had er toevallig een screenshot van gemaakt.

Ik heb zelf nog steeds geen mail over de vergoeding die ik zou moeten krijgen. Ik snap ook niet wat er zo lastig is aan het vergoeden van nog lopende contracten. Hou gewoon de tarieven aan die je bij ingang van dat nieuwe jaar had en maak daar een jaarnota van. Dan hoef je toch niet allemaal van die tussendoor verrekeningen te maken waarbij je gaat berekenen wat het verschil tussen de tarieven is?
Ja precies die!
Die zie ik nu niet meer staan, alle gegevens zijn nog een puinhoop.
Als dat echt het nieuwe tarief is ben ik gauw weg.

Maar volgens de bijlage in de mail is het nieuwe tarief van feb. '23 tot en met april '23 €0.59214 normaal en €0.43009 dal. Het verschil tussen normaal en dal is volgens mij ook serieus hoger dan in de 'normale' jaren. Hier gaat dus de wasmachine/droger/vaatwasser weer in het dal tarief aan. Ik weet niet hoe het bij andere aanbieders is maar een normaal en daltarief kan dus wel weer lonen ipv een enkel tarief.

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-03 11:47
Ik verwacht ook bericht maar niks gehad… wel het excuses bericht van dec 2022. Maar geen het berekening. Fingers crossed? Of had ik al iets moeten ontvangen?

En dan kan het uitpluizen beginnen ..

• Daggast
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Ruvetuve schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:20:
Ik verwacht ook bericht maar niks gehad… wel het excuses bericht van dec 2022. Maar geen het berekening. Fingers crossed? Of had ik al iets moeten ontvangen?

En dan kan het uitpluizen beginnen ..
Eind januari is na de week van 30 januari inmiddels uiterlijk 4 februari.

• Ruvetuve
Daggast schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:03:
[...]

Eind januari is na de week van 30 januari inmiddels uiterlijk 4 februari.
Ah thanks dat wist ik niet! Stuk geruster nu. Man man wat een zooitje en merk dat het wel wat met ons doet…

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:46
Nou, de jaarnota is vannacht binnengekomen. 8 pagina's uitpluizen.

4800Wp - 225° ZW - 12°

• RemiR

RemiR

RemiR schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:51:

Ah ik zat er niet ver naast 😊 en normaal was mijn voorschot 315,-

• ragnaroks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:10
Zit naar mijn gevoel in een vreemde situatie, kan iemand mij wellicht helpen?

Op 24 september 2020 een jaar vast contract bij oxxio
Op 24 september 2021 overgestapt jaar losvast
Op 24 september 2022 nog steeds losvast maar wel met prijsverhoging
In de maanden oktober en december 2022 waren mijn tarieven (fors) verhoogd.

Nu zit mijn losvast tarief een absurd €0,95 per kwh terwijl als ik bij oxxio of andere leverancier aanvraag dat die rondneuzen €0,40 zit...

Tot op heden betaal ik nog steeds €0,95 wel gelukkig met een prijsplafond. Klantenservice oxxio is waardeloos , ik neig over te stappen.

• RemiR

RemiR

[b]ragnaroks in "Energietarieven LosVast - feitelijk variabel? - Dagvaarding"
Op 24 september 2020 een jaar vast contract bij oxxio
Op 24 september 2021 overgestapt jaar losvast
Op 24 september 2022 nog steeds losvast maar wel met prijsverhoging
In de maanden oktober en december 2022 waren mijn tarieven (fors) verhoogd.
OXXIO moest mensen compenseren omdat in het originele contract stond dat na het verlopen van het eerste vaste contract er een "losvast" contract zou worden aangeboden waarbij de tarieven 1 jaar vast zouden staan.
Jij ging je 2e losvast in, dus daarmee gaat OXXIO jou niet zomaar compenseren. Je zal dit zelf moeten aanvechten als jij van mening bent dat je er wel recht op hebt.

Overstappen is sowieso geen slecht plan, de tarieven bij OXXIO zijn zeker niet heel interessant (Ook al is er een prijsplafond)

• Tom-Z
@ragnaroks €0,95/kWh is wel heel extreem.
Het is de afgelopen tijd nog wel eens voorgekomen dat de Oxxio-app foute tarieven aangaf (mijn gas-tarief heeft een tijdje op meer dan €7/m3 gestaan); weet je zeker dat het niet weer zo'n foutje is? D.w.z.: heb je daadwerkelijk een mail gehad waarin ze dat tarief van €0,95 aankondigden?

@RemiR Ik vermoed dat de LosVast-tarieven van 24 september 2022 ook niet heel aantrekkelijk zijn om dat "2e jaar LosVast" voor te gaan aanvechten.

Verder is overstappen waarschijnlijk een goede keuze. Op dit moment ben je met een dynamisch tarief verruit het goedkoopst uit, en dankzij het prijsplafond loop je daarmee ook geen grote risico's. Waar je het best naartoe kan is hier verder off-topic, maar zie bijvoorbeeld Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

• RemiR

RemiR

Mijn tarieven werden per 26 jan:
€ 0.8493 (kwh normaal),
€ 0.64796 (Kwh dal)
€ 2.96356 per m³ gas

Om die reden is de overstap bij mij ook ingezet. Bizarre tarieven.

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heeft iedereen hier die in aanmerking kwam (en een eerdere mail van Oxxio daarover gehad heeft) inmiddels al de mail over de compensatie gehad?

P8

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:53
@Montalbano nope ook nog steeds niet.

• Tom-Z
@Ren-z @Montalbano Kan het zo zijn dat jullie nog geen jaarrekening hebben gehad waarop met de verkeerde tarieven is gerekend en dat jullie om die reden geen bericht krijgen? Er valt immers (nog) niets te compenseren dan.

• Ren-z
@Tom-Z Gaat in mijn geval om 2 aansluitingen. Ik heb beide jaarafrekeningen al gehad in december doordat ik eerder ben weggegaan naar Zonneplan. Heb wel 'de voorbeeldbrief' gestuurd waarin ik een extra compensatie/schadevergoeding vraag. Misschien dat het daarom langer duurt?

• Daggast
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Ik wacht als ex-klant op een correctienota over de periode 23 aug - 7 nov. Het zal niet meer zijn dan zeven tientjes.

En ik lees dit op twitter van Oxxio webcare

De uitzonderingen vanuit het Losvast Issue worden volgende week opgepakt. Dinsdag worden deze correcties verwerkt, dit betekent dat je op 8-2-2023 geïnformeerd worden.

Omdat je je het contract hebt stopgezet is is dit een uitzondering en met de verwerking hiervan anders is is er een vertraging opgelopen

• Montalbano
  • Niet online
Tom-Z schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:54:
@Ren-z @Montalbano Kan het zo zijn dat jullie nog geen jaarrekening hebben gehad waarop met de verkeerde tarieven is gerekend en dat jullie om die reden geen bericht krijgen? Er valt immers (nog) niets te compenseren dan.
Zeker wel, ik ben in december overgestapt omdat ik niet tot half januari (einddatum contract) met die absurde tarieven wilde zitten. Dus ook eindrekening al gehad in december.

Blijkbaar vallen we onder de uitzonderingen en is het al weekend bij Oxxio, volgende week meer. Daar moet je dan wel zelf naar gaan zoeken op twitter, want communiceren doen ze niet bij Oxxio. Ik ben nog nooit zó klaar geweest met een bedrijf.

P8

• Montalbano
  • Niet online
Daggast schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:15:
Ik wacht als ex-klant op een correctienota over de periode 23 aug - 7 nov. Het zal niet meer zijn dan zeven tientjes.

De uitzonderingen vanuit het Losvast Issue worden volgende week opgepakt. Dinsdag worden deze correcties verwerkt, dit betekent dat je op 8-2-2023 geïnformeerd worden.

Omdat je je het contract hebt stopgezet is is dit een uitzondering en met de verwerking hiervan anders is is er een vertraging opgelopen
Ook ex-klant, maar bij mij gaat het om meer dan 500 euro... dus ik wil het onderhand wel eens weten.

P8

• spaansie
Montalbano schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:37:
Heeft iedereen hier die in aanmerking kwam (en een eerdere mail van Oxxio daarover gehad heeft) inmiddels al de mail over de compensatie gehad?
Nope nog niks gehoord over compensatie.
Alleen mijn tarief voor 3 maart 2023 als mijn nieuwe Losvast (2e jaar in zou gaan)

• Doedelzak
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:32
Al een tijdje lees ik in dit topic mee en ook wij zijn het zat met Oxxio inmiddels.

Afgelopen augustus zijn we verhuisd naar een nieuwe "energieneutrale" woning met warmtepomp en zonnepanelen. We hebben op ons nieuwe adres één maand genoten van ons oude contract met €0,14 p/kWh (dal) & een gunstige teruglevering.

23 september gingen we over op een LosVast contract. De tarieven zijn destijds telkens gewijzigd, van €0,64 tot momenteel €0,98.

Tussentijds hebben we eigenlijk geen één keer gehad dat de app klopte met het verbruik èn de tarieven. Heb wel eens €2,- p/kWh zien staan en verbruiken die van de een op de andere dag dubbel zo hoog waren.

Omdat het onze eerste keer is met warmtepomp (geen gas), hadden we niet echt precies een idee wat ons stond te wachten qua verbruik. Nu we twee relatief koude maanden hebben gehad zitten we in december en januari op +/- 700 kWh p/m. Dit komt neer op zo'n €15,- per dag(!). Ook twijfel ik of die 700 kWh wel klopt, of dat dit in realiteit misschien wel lager is, die app vertrouw ik namelijk niet eens meer.

Omdat de app niet te vertrouwen is en de tarieven sinds september dus niet lijken te kloppen hebben we geen idee waar we aan toe zijn. Nu weet ik wel dat er in de zomer door de zonnepanelen veel rechtgetrokken wordt.

De klantenservice is ronduit slecht. Mij werdt verteld in de chat dat ik sowieso vóór 2 februari de mail m.b.t. de compensatie krijg. Tot op heden heb ik mogen ontvangen.

Wij willen graag overstappen, maar zien door de bomen het bos niet meer. Voordat we bij Oxxio zaten zijn we ook al bij de poot genomen door het faillissement van Welkom energie. De 'kleinere' energieaanbieders durven we om deze rede ook niet echt meer aan.

Wat is wijsheid? Hier blijven en nog tot september het gerectificeerde LosVast contract aanhouden, of toch kijken naar een andere aanbieder?

[Voor 6% gewijzigd door Doedelzak op 03-02-2023 18:57]

• Tom-Z
Doedelzak schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:46:
Wat is wijsheid? Hier blijven en nog tot september het gerectificeerde LosVast contract aanhouden, of toch kijken naar een andere aanbieder?
Het lijkt me wel dat dat wijsheid is. €0.14/kWh ga je nu nergens krijgen. Je kan het beste je voorschotbedrag laag zetten zodat je geen risico loopt. Stel dat Oxxio alsnog weigert je te compenseren (en dat kan helemaal niet meer, want het is al toegezegd) dan kan je in september gewoon vrolijk weigeren te betalen.

• Doedelzak
Tom-Z schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:50:
[...]

Het lijkt me wel dat dat wijsheid is. €0.14/kWh ga je nu nergens krijgen. Je kan het beste je voorschotbedrag laag zetten zodat je geen risico loopt. Stel dat Oxxio alsnog weigert je te compenseren (en dat kan helemaal niet meer, want het is al toegezegd) dan kan je in september gewoon vrolijk weigeren te betalen.
Omdat we bij Welkom Energie ook al geld zijn misgelopen & de niet kloppende app, hebben we het maandbedrag sinds dien altijd al op €65,- staan. We gaan er al wel vanuit dat dit te laag is. Momenteel zit ons verbruik op >€400,- . Dat wordt iig flink bij betalen als we nu overstappen 8)7

• JvdW
JvdW schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:39:
[...]

Hier exact dezelfde tarieven :)

[Afbeelding]

Ik krijg op 8 februari mijn eindafrekening. Ik ben benieuwd....

In het overzicht zijn net als bij andere hier de gegevens ineens weg, deze zullen wel opnieuw berekend worden voordat ze weer getoond worden.

[Afbeelding]
Ik quote mijzelf even.
In mijn Oxxio worden (weer) tarieven getoond. Niet meer de tarieven die @3raser hier liet zien van boven de 1 euro per kWh. Die heb ik namelijk ook gezien.

Er staat nog een opmerking dat de tarieven mogelijk nog getoond worden met 9%BTW ipv 21% en dat ze hier nog aan werken. Maar de tarieven die er nu weer staan komen niet overeen met de bijlage die ik deze week heb ontvangen. Als ik van de bijlage (hierboven) uit mag gaan dan zou het tarief € 0.59 normaal en € 0.43 dal moeten worden vanaf februari. Volgens het overzicht in mijn Oxxio is dat alweer anders:

Ook nog een keer gevraagd bij de chatbot:

Ook al zijn deze tarieven mogelijk nog met 9% dan komen ze ook niet overeen met de mail de eerder gestuurd is :F Of is er weer een prijswijziging geweest waar ik niet over geïnformeerd ben?

Wellicht kunnen de mensen hier met tarieven boven of rond de €1,- ook eens vragen. Misschien krijg je wel verassende antwoorden :P

[Voor 9% gewijzigd door JvdW op 03-02-2023 19:50]

• JvdW
Al een tijdje lees ik in dit topic mee en ook wij zijn het zat met Oxxio inmiddels.

Afgelopen augustus zijn we verhuisd naar een nieuwe "energieneutrale" woning met warmtepomp en zonnepanelen. We hebben op ons nieuwe adres één maand genoten van ons oude contract met €0,14 p/kWh (dal) & een gunstige teruglevering.

23 september gingen we over op een LosVast contract. De tarieven zijn destijds telkens gewijzigd, van €0,64 tot momenteel €0,98.

Tussentijds hebben we eigenlijk geen één keer gehad dat de app klopte met het verbruik èn de tarieven. Heb wel eens €2,- p/kWh zien staan en verbruiken die van de een op de andere dag dubbel zo hoog waren.

Omdat het onze eerste keer is met warmtepomp (geen gas), hadden we niet echt precies een idee wat ons stond te wachten qua verbruik. Nu we twee relatief koude maanden hebben gehad zitten we in december en januari op +/- 700 kWh p/m. Dit komt neer op zo'n €15,- per dag(!). Ook twijfel ik of die 700 kWh wel klopt, of dat dit in realiteit misschien wel lager is, die app vertrouw ik namelijk niet eens meer.

Omdat de app niet te vertrouwen is en de tarieven sinds september dus niet lijken te kloppen hebben we geen idee waar we aan toe zijn. Nu weet ik wel dat er in de zomer door de zonnepanelen veel rechtgetrokken wordt.

De klantenservice is ronduit slecht. Mij werdt verteld in de chat dat ik sowieso vóór 2 februari de mail m.b.t. de compensatie krijg. Tot op heden heb ik mogen ontvangen.

Wij willen graag overstappen, maar zien door de bomen het bos niet meer. Voordat we bij Oxxio zaten zijn we ook al bij de poot genomen door het faillissement van Welkom energie. De 'kleinere' energieaanbieders durven we om deze rede ook niet echt meer aan.

Zeker weten dat de tarieven kloppen? Ze wijzigen zo vaak :+ Vraag ook die chatbot eens.
Ik denk dat het verbruik best wel kan kloppen, hangt even van de woning, isolatie, inhoud etc. af.
Ik heb voor januari een verbruik van 859 kWh en 20 kWh teruggeleverd = 839 kWh (heb ook geen gas)
Kwestie van zelf de meterstanden even bijhouden als je de app niet vertrouwd.

• Doedelzak
JvdW schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:55:
[...]

Zeker weten dat de tarieven kloppen? Ze wijzigen zo vaak :+ Vraag ook die chatbot eens.
Ik denk dat het verbruik best wel kan kloppen, hangt even van de woning, isolatie, inhoud etc. af.
Ik heb voor januari een verbruik van 859 kWh en 20 kWh teruggeleverd = 839 kWh (heb ook geen gas)
Kwestie van zelf de meterstanden even bijhouden als je de app niet vertrouwd.
Momenteel is niks meer zeker bij Oxxio..

• JvdW
Doedelzak schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:03:
[...]

Momenteel is niks meer zeker bij Oxxio..
Nee dat is wel zeker :*)
Zolang ik geen tarieven van rond de €1,- zie dan blijf ik nog even hangen.
Anders moet ik net als jou ook ineens flink bijbetalen voor deze maanden.

• spaansie

Zelfde hier... Nieuwbouw woning, gasloos. Wij (6pers huishouden) zitten op >1000Kw/h in Dec en Jan, beetje gokken of dat normaal is.... En we zijn nog niet overgestapt omdat we tot 3-5-23 voor naar ik dacht 0,36 Kw/h tarief hebben met LosVast,.
VOlgens de app is het tarief op dit moment (onaangekondigd verhoogd) €0,92 Kw/h en dan >1000Kw/h dan hoop ik dat e.e.a. snel gecorrigeerd gaat worden.

WOrdt echt niet goed van deze club

• Doedelzak
Wanneer ik via de Oxxio site de gegevens invoer om een nieuw contract af te sluiten kom ik op de volgende tarieven. Letterlijk de helft van wat ik nu betaal..

• Ruvetuve
Nog steeds geen bericht.. ik zie het Twitter bericht maar ik ben nog gewoon klant. Dan had ik toch al bericht moeten hebben? Maandag maar is bellen..

• JvdW
Het moet niet gekker worden.
Als ik nu inlog bij Oxxio staat er ineens dat ik geen klant meer ben, jammer dat ik heb opgezegd 8)7
Jammer dat je gaat.
Je contract bij Oxxio is beëindigd.

Tot 6 maanden na je opzegging kun je in Mijn Oxxio nog je nota's en gegevens inzien. Je gegevens kun je niet meer wijzigen. Daarna verwijderen we je account en verbruikshistorie.
Je hebt geen actieve producten bij Oxxio
Opnieuw klant worden? Selecteer hier jouw Oxxio product.
En wanneer je daar op klikt wordt je doorgestuurd naar Eneco....

[Voor 73% gewijzigd door JvdW op 05-02-2023 12:55]

• joker1977

joker1977

Tweakert

Doedelzak schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:45:
Wanneer ik via de Oxxio site de gegevens invoer om een nieuw contract af te sluiten kom ik op de volgende tarieven. Letterlijk de helft van wat ik nu betaal..
Idem, dan neem je weliswaar een ander product bij hun af (iets van 6 maanden) maar het "voelt" niet eerlijk.

Ik ben ook weggegaan bij Oxxio na de jaarafrekening (met correctie). Ondanks alle fouten (en fouten die ze daarop stapelen) lijkt het te ontbreken aan zelf-reflectie en de arrogantie van de helpdesk, chat e.d. is stuitend.

Combineer dat met absurde tarieven (bijna 3 EUR / m3 gas) en de wetenschap dat een variabel contract bij iedere aanbieder altijd goedkoper is (óf je raakt het plafond, óf je blijft onder het plafond en betaalt minder) en het was een no-brainer voor mij.

Het zou Oxxio gesierd hebben iets fatsoenlijker om te springen met hun melkkoeien (wij), ik ben er wel klaar mee.

• spaansie
Net even Oxxio gebeld omdat ik nog niets gehoord had.
Het blijkt dat mensen die tussentijds bijvoorbeeld verhuisd zijn (zoalsd ik) onder een aparte groep vallen. Eind deze week zouden volgens de vriendelijke en goed geinformeerde Oxxio medewerker alle ''exoten'' bericht ontvangen moeten hebben.

Ik ben via de telefoon goed geholpen. De medewerker wist me duidelijk te vertellen hoe het in elkaar stak en wat ik kan verwachten. Gezien alle berichten op dit forum wil ik dat toch even melden. Je kunt het dus treffen met een medewerker die alles goed weet..

Conclusie voor mij is:
- Nieuwe jaarafrekening tot Dec 2022 met tarieven van 05-03-2022 (€0,32 hoog, €0,29 laag)
- Vanaf Dec tot einde contract Maart-23 tarieven €0,32 hoog, 0,29 laag

Per maart 2023 worden de tarieven (incl belasting) voor mij met LosVast-variabel:
€0,52 Hoog
€0,44 Laag

• F_Lenn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-03 09:12
Zijn er nog meer mensen die wel al hun (foutieve) eindafrekening hebben gehad maar nog niets hebben gehoord, eind januari, over de correctie?

Ik zit nog steeds te wachten tot ik hoor hoe, wat, wanneer Oxxio mij gaat compenseren over de fout gehanteerde tarieven.

• OTitan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:57
spaansie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:35:
Net even Oxxio gebeld omdat ik nog niets gehoord had.
Het blijkt dat mensen die tussentijds bijvoorbeeld verhuisd zijn (zoalsd ik) onder een aparte groep vallen. Eind deze week zouden volgens de vriendelijke en goed geinformeerde Oxxio medewerker alle ''exoten'' bericht ontvangen moeten hebben.
Bedankt voor deze berichtgeving! Ik had ook nog geen bericht ontvangen en had in eerste instantie via de chat de vraag gesteld. Ik ben in juli verhuisd en (eerste) LosVast contract was ingegaan op 6 april, dus val ook onder deze "exoten"-groep.

Ik kwam er echter achter dat ik tussen 6 april en mijn verhuisdatum tussentijds nog lagere tarieven had gekregen dan bij aanvang van het contract. Ik verwacht dat deze dus ook aangepast gaan worden en ik voor de vorige woning (eindnota juli) nog wat moet terugbetalen. Gelukkig zal het verschil met de nieuwe woning wel groot genoeg zijn om dat later weer dubbel en dwars terug te krijgen (eindnota april?/juli?).

[Voor 24% gewijzigd door OTitan op 06-02-2023 10:42]

• Ren-z
Alle laatste correcties worden uiterlijk woensdag 8 februari verstuurd zoals in de Twitter post werd vermeld. Heb dat ook telefonisch bevestigd gekregen.

Ben benieuwd of ze mijn klacht daarbij nog in behandeling gaan nemen. Verwacht van niet maar ik geef ze nog 1 laatste kans. Daarna ga ik de rechtsbijstand inschakelen.

• secretfool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-03 16:30
Ren-z schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:38:
Alle laatste correcties worden uiterlijk woensdag 8 februari verstuurd zoals in de Twitter post werd vermeld. Heb dat ook telefonisch bevestigd gekregen.

Ben benieuwd of ze mijn klacht daarbij nog in behandeling gaan nemen. Verwacht van niet maar ik geef ze nog 1 laatste kans. Daarna ga ik de rechtsbijstand inschakelen.
Welke twitterpost gaat dit over?

• Ren-z
secretfool schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:43:
[...]

Welke twitterpost gaat dit over?
Deze post van @Daggast :
Daggast schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:15:

• spaansie
OTitan schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:38:
[...]

Ik kwam er echter achter dat ik tussen 6 april en mijn verhuisdatum tussentijds nog lagere tarieven had gekregen dan bij aanvang van het contract. Ik verwacht dat deze dus ook aangepast gaan worden en ik voor de vorige woning (eindnota juli) nog wat moet terugbetalen. Gelukkig zal het verschil met de nieuwe woning wel groot genoeg zijn om dat later weer dubbel en dwars terug te krijgen (eindnota april?/juli?).
De medewerken meldde mij ook, dat wanneer je tarief tussentijds omlaag is gegaan (was een hele kleine groep zei hij) dat die mensen GEEN naheffing krijgen. Oftewel, ik denk dat je voor dat verschil niet hoeft bij te betalen.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:29
F_Lenn schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:35:
Zijn er nog meer mensen die wel al hun (foutieve) eindafrekening hebben gehad maar nog niets hebben gehoord, eind januari, over de correctie?

Ik zit nog steeds te wachten tot ik hoor hoe, wat, wanneer Oxxio mij gaat compenseren over de fout gehanteerde tarieven.
Ik heb ook nog niets vernomen van Oxxio.
Inmiddels geen klant meer, maar destijds wel de e-mail gehad dat ze losvast foutief foutief hadden toegepast en dat ik eind januari hier bericht over zou krijgen.
Bericht achtergelaten via de app/chat maar ook daar blijft het stil.

• Ruvetuve
vandaag gebeld, in gebrekkig Nederlands de melding dat het inderdaad nog even kan duren...

• Bushie
kijk Erik snapt t, lekker duidelijk antwoord pffffffffff tenenkrommend

• joker1977

joker1977

Tweakert

If you pay peanuts, you get monkeys...

Overigens heb ik niet de illusie dat de concurrent het (veel) beter zal doen. Slechter is echter bijna onmogelijk, dus ja..

• RemiR

RemiR

Het probleem is dat het bij OXXIO er op lijkt alsof er kwade opzet in het spel was. Hoeveel bewijs we ook deden aanleveren (en dat was nogal wat) per post, aangetekende post en digitaal, alles werd afgewimpeld. Dát steekt het meest.

• Mac-Mar
Het gekke is dat mijn termijnbedrag is gewijzigd in de app naar 0,== is ook niet aan te passen. Misschien een vorm van directe correctie via het maandbedrag.

• WiseGuy!
Bushie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:29:
kijk Erik snapt t, lekker duidelijk antwoord pffffffffff tenenkrommend
[Afbeelding]
Hee, die heb ik ook gehad!

• Bushie
Beetje tendentieuze kop, maar de ACM komt eindelijk eens van z'n luie stoel.
https://www.telegraaf.nl/...neco-essent-en-vattenfall

[Voor 27% gewijzigd door Bushie op 07-02-2023 12:01]

• Blazer1234
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-03 22:11
Bushie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Ik heb ook nog niets vernomen van Oxxio.
Inmiddels geen klant meer, maar destijds wel de e-mail gehad dat ze losvast foutief foutief hadden toegepast en dat ik eind januari hier bericht over zou krijgen.
Bericht achtergelaten via de app/chat maar ook daar blijft het stil.
Zelfde situatie en omstandigheden hier.
Laatste update op dit forum gelezen ( tweet Oxxio) dat nu de datum 08 feb a.s. gaat zijn.
ben benieuwd wat de dag van morgen voor de zogenaamde aparte gevallen gaat brengen :)

• Bushie
nog een bericht van Oxxio, nu is t 9 februari

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:07
Bushie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:35:
nog een bericht van Oxxio, nu is t 9 februari
[Afbeelding]
Wel netjes dat ze dan even een mailtje sturen met de mededeling 8)7 . Nu gaat iedereen zelf contact opnemen met de vraag waar de reactie blijft.
Zelfs deze poging om hun zooitje op te lossen is een zooitje. Ik ben heel blij dat ik daar weg ben. :w

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee