Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:22
Ik ben nog even aan het kijken om over te stappen richting volgend jaar.. nu vulde ik bij Engie de calculator in en kwam hij met deze prijzen.. Dat lijkt me wel heel erg laag? :? Mis ik iets of zie ik iets over het hoofd?

[edit] ah gevonden. ik wek meer op dan ik verbruik afgelopen jaar dus daarom ging hij naar 45 cent. zodra je 1kwh meer verbruikt staan de kosten op 0,70 cent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEgfMnsDlK5qrp_79M3BwCCrM3o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1C7J3iAdqMnBhv7M0mm1i4S2.png?f=fotoalbum_large

zat daarvoor bij united consumers te kijken die via Engie afsluiten. daar kon ik als startdatum 14-01 kiezen.. het moet toch mogelijk zijn om sneller te switchen dan 30 dagen? ik weet dat er 2 weken bedenktijd zijn ofzo maar waarom 30 dagen?

[ Voor 9% gewijzigd door Crysania op 14-12-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:39:
[...]

De standaard reactie die je dan krijgt is “‘mensen met panelen en een warmtepomp hebben in het algemeen genoeg geld en daar is de compensatie niet voor bedoeld”.

Dan weet je dat alvast >:)
Wat een dom gelul zeg.
Dus als je een lening hebt lopen voor een warmtepomp, vloerverwarming, zonnepanelen en muurisolatie dan is dat je eigen schuld? Terwijl de overheid dit promoot.!
Mensen met warmtepompen verbruiken veel stroom dus die worden soms nog harder getroffen.

Wat zijn er toch kortzichtige mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:33
breagor schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:17:
[...]
exorbitante tarief van 90cent/kwh afrekenen.
Dus wij hebben alleen voor het verbruik in de maanden nov en december iets aan het plafond.

Echt weer niet over nagedacht en belachelijk dat dit nu nog zo even uit de hoge hoed komt.
Welkom bij de rest van de mensen die dit dankzij variabele tarieven al maanden lang betalen.

En ja ik heb ook liever de 190 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Crysania schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:51:
Ik ben nog even aan het kijken om over te stappen richting volgend jaar.. nu vulde ik bij Engie de calculator in en kwam hij met deze prijzen.. Dat lijkt me wel heel erg laag? :? Mis ik iets of zie ik iets over het hoofd?

[edit] ah gevonden. ik wek meer op dan ik verbruik afgelopen jaar dus daarom ging hij naar 45 cent. zodra je 1kwh meer verbruikt staan de kosten op 0,70 cent.

zat daarvoor bij united consumers te kijken die via Engie afsluiten. daar kon ik als startdatum 14-01 kiezen.. het moet toch mogelijk zijn om sneller te switchen dan 30 dagen? ik weet dat er 2 weken bedenktijd zijn ofzo maar waarom 30 dagen?
Ik overwoog ook Engie totdat ik de reviews bij Trustpilot zag. Dus toch maar niet.
Nu bij Samenon vanaf 1jan.
Staar je niet teveel blind op de tarieven aangezien die iedere mnd kunnen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Hoe ver van tevoren moeten leveranciers de prijs wijziging doorgeven bij een Flex contract?
Deze kunnen dus per mnd wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
TFHfony schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:47:
[...]

Weet je het zeker? Er staat zowel 9% BTW in dit plaatje, als dat het de tarieven zijn geldig in December.
In mijn contract staat 1jan.

Ik overwoog eerst Engie totdat ik de reviews op Trustpilot zag. Dat was ff schrikken.

We moeten ons niet teveel blindstaren op de prijzen aangezien die iedere mnd kunnen wijzigen.

Ik vind het uitgekomen nieuws van RTL over het prijsplafond ff belangrijker. We worden weer genaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 07:34
Richh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 02:52:
[...]

Uiteindelijk is het toch een beetje een storm in een glas water hoor. De situatie 'voor eindafrekening boven prijsplafond, na eindafrekening onder resterende deel prijsplafond' is inderdaad mogelijk, maar zal vast niet heel veel voorkomen.

Als je boven het plafond uit komt, zal dat in beide delen waarschijnlijk zo zijn. Enkel wie precies rond de grens zit, gecombineerd met een strenge winter in het voorjaar en een zachte winter in het najaar, dan komt het vervelend uit.

RTL heeft wel wat clicks :)

Of het 'verstandig' is, is echt geheel afhankelijk van
- je verwachte jaarverbruik
- je huidige tarieven
- jouw persoonlijke verwachting van de marktontwikkelingen

Kortom, geen eenduidig antwoord op te geven. Het nieuws mbt jaarrekening van RTL maakt het weinig anders imho.
nee want veel mensen inmiddels meer dan 40% hebben een variabel contract vaak ergens halverwege het jaar ingaande
de duurste periode is jan feb het duurste deel van de winter.
dan kom je erg ongunstig uit als je dan een plafond van maar 1450 en 600 kub mag hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
breagor schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:44:
[...]

ja dat klopt..de saldering over het hele jaar zal de schade iets beperken.
Het neemt niet weg dat het prijsplafond voor dit soort situaties nauwelijks nut heeft. het moment van de jaar afrekening is ineens erg belangrijk geworden.
Even een praktische vraag: dit is toch helemaal niet mogelijk?
Stel je jaarrekening komt in februari. Dan betaal je volle mep omdat de zonnestroom van de zomermaanden nog niet telt. En je eindafrekening in februari 2024 met de zonnestroom van 2023 gaat dat echt niet herstellen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Melkunie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:21:
[...]

Bron?
Hele mooie complottheorie, maar dit is echt complete fantasie :w
niet geheel natuurlijk
dat er parianode voorbij komt in deze gevallen is niet meer dan logisch
en ja de markt heeft jetten 2 weken voor prinsjes dag zelf benaderd dat heeft hij gezegd in nieuwsuur heb ik eerder link naar gepost hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:39:
[...]

De standaard reactie die je dan krijgt is “‘mensen met panelen en een warmtepomp hebben in het algemeen genoeg geld en daar is de compensatie niet voor bedoeld”.

Dan weet je dat alvast >:)
nou moet het toch zelf installeren en zoeken op marktplaats wil dat lukken
en dan is het gelukt word je zo afgeschilderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miliomiliano
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:14
mrVroom schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:16:
[...]

Stel je jaarrekening komt in februari. Dan betaal je volle mep omdat de zonnestroom van de zomermaanden nog niet telt. En je eindafrekening in februari 2024 met de zonnestroom van 2023 gaat dat echt niet herstellen toch?
Klopt. Zie ook het volgende artikel. Er mag alleen rekening gehouden worden met teruglevering in 2023 zelf. Onderstreepte gedeelte is van mijn hand.

Artikel 2.4 (salderen)

Indien aan een kleinverbruikaansluiting in 2023 elektriciteit wordt ingevoed op het elektriciteitsnet, vindt voor de toepassing van het volumeplafond bij het verstrekken van de eindfactuur de berekening van de hoeveelheid elektriciteit die in 2023 aan de kleinverbruikaansluiting is geleverd plaats met overeenkomstige toepassing van de wijze van berekening van het verbruik, bedoeld in artikel 31c, eerste of tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998.

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miliomiliano
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:14
En aanvullend uit de memorie van toelichting:

Het volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder het prijsplafond vallen. De jaarrekening en de bijbehorende factuur beslaan niet altijd de periode van 1 januari tot en met 31 december, maar kunnen bijvoorbeeld ook een andere periode zoals van 1 april in het voorafgaande jaar tot 31 maart in het volgende jaar beslaan. Dat is afhankelijk van de datum waarop het contract met de leverancier in werking is getreden. Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ruud888 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:00:
[...]

Ik overwoog ook Engie totdat ik de reviews bij Trustpilot zag. Dus toch maar niet.
Nu bij Samenon vanaf 1jan.
Staar je niet teveel blind op de tarieven aangezien die iedere mnd kunnen wijzigen.
Reviews van energiemaatschappijen zegt helaas helemaal niks. Ik heb Eneco ook al tig keer een 1 gegeven na die woekertarieven in 2021, Engie heeft mij destijds wel "gered" na dat WE debacle en ja zij zijn de enige die zich hard aan de ACM regelgeving houd (30 dagen). Maar ik heb het hele jaar geen tariefwijziging gehad behalve op de aangegeven moment 1 januari en 1 juli en die waren ook nog behapbaar.

Zit nu nog steeds op 1,61 euro/m3 ook al was de contractverlenging op 3 december.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Laatst online: 07:14
mrVroom schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:16:
[...]

Ik vraag me idd af hoe dit dan gaat werken. Salderen gaat ook per jaarafrekening en niet per kalenderjaar.
Voor de komende jaarafrekening (1 april 2023) geldt voor mij bijv:

verbruik:
1 april 2022-31 dec 2022:
3600Kwh
1 jan 2023-1 april 2023
2200Kwh

opbrengst zonnepanelen:
1 april 2022-1 april 2023
3000Kwh

welk deel van mijn te salderen stroom wordt dan verrekend voor het stukje 2023 (hele dure stroom)
- Naar ratio? (dus 1/4 in 2023=750Kwh)
- of zo ongunstig mogelijk (niets)
- of zo gunstig mogelijk (in mijn geval dus circa 1400Kwh zodat ik voor het stuk in 2023 onder het plafond blijf) .....

I have no clue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:54
breagor schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:17:
[...]

dit is dus volgens mij totaal niet waar....
Wij hebben een warmte pomp en panelen, de enige maanden waarin wij verbruiken zijn nov t/m maart, en dan verbruiken we flink!
Dus als de eindafrekening in april of oktober valt dan ben je de sjaak.

In ons geval krijgen we de jaar afrekening 1 april. (wat geldt voor de hele wijk, want toen zijn de huizen opgeleverd)
Wij verbruiken in de maanden jan,feb en maart circa 2200Kwh en wekken nagenoeg niets op. Het plafond over deze periode is maar circa 800Kwh.
Dus omdat onze jaar afrekening ongunstig valt moeten we straks over 1400Kwh het exorbitante tarief van 90cent/kwh afrekenen.
Dus wij hebben alleen voor het verbruik in de maanden nov en december iets aan het plafond.

Echt weer niet over nagedacht en belachelijk dat dit nu nog zo even uit de hoge hoed komt.
Toegegeven, daar had ik in mijn reactie niet goed overna gedacht.

Maar, salderen gebeurd ook per jaarrekening, toch? Je zonneoverschot van de zomer wordt nog gewoon in aftrek gebracht op het cijfer op de jaarrekening. Althans, dat is waar ik mijn vorige post op baseerde.

In november/decemer zal je ook al flink moeten verwarmen, zij het misschien minder dan januari/februari, maar ook dan heb je een aanzienlijk energieverbruik. Ik weet namelijk niet of jij in jan/feb/maart 2200kwh verbruikt en in de rest van het jaar (we hadden nu een zachte november, maar de huidige temperaturen zijn niet ongewoon voor december) onder de 2100kwh blijft zolang er nog sprake is van salderen.

Het hoofdprobleem blijft volgens mij dat het prijsplafond totaal geen rekening houdt met all-electric woningen / gasloze woningen. Dat is gewoon heel raar en onjuist.
Want uiteindelijk was je áltijd over het prijsplafond gegaan en had je die 1400kwh altijd tegen de hoofdprijs moeten betalen.

Daar heeft deze (inderdaad op het laatste moment uit de hoge hoed getoverde) rekenregel volgens mij niet bijster veel invloed op.

edit:
breagor schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:36:
welk deel van mijn te salderen stroom wordt dan verrekend voor het stukje 2023 (hele dure stroom)
- Naar ratio? (dus 1/4 in 2023=750Kwh)
- of zo ongunstig mogelijk (niets)
- of zo gunstig mogelijk (in mijn geval dus circa 1400Kwh zodat ik voor het stuk in 2023 onder het plafond blijf) .....
Kortom dit dus eigenlijk, ik weet het ook niet :P

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 14-12-2022 11:04 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Maxwp schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:14:
[...]

nee want veel mensen inmiddels meer dan 40% hebben een variabel contract vaak ergens halverwege het jaar ingaande
dan kom je erg ongunstig uit als je dan een plafond van maar 1450 en 600 kub mag hebben
Je beschrijft dat op 50% van het jaar, ook 50% van je prijsplafond zit.

Maar is het al volledig zeker dat energieleveranciers geen gebruik maken van graaddagen/gebruiksprofielen dan?

Bij day-ahead energiecontracten wordt dat namelijk wél gedaan. ANWB beschrijft dat op deze pagina: https://www.anwb.nl/huis/...prijsplafond-voor-energie en ik geloof dat ik in het day-ahead topic eens een tabelletje heb gezien. Maar die kan ik zo snel niet terug vinden :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Laatst online: 07:14
Richh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:56:
[...]

Toegegeven, daar had ik in mijn reactie niet goed overna gedacht.

Maar, salderen gebeurd ook per jaarrekening, toch? Je zonneoverschot van de zomer wordt nog gewoon in aftrek gebracht op het cijfer op de jaarrekening. Althans, dat is waar ik mijn vorige post op baseerde.

In november/decemer zal je ook al flink moeten verwarmen, zij het misschien minder dan januari/februari, maar ook dan heb je een aanzienlijk energieverbruik. Ik weet namelijk niet of jij in jan/feb/maart 2200kwh verbruikt en in de rest van het jaar (we hadden nu een zachte november, maar de huidige temperaturen zijn niet ongewoon voor december) onder de 2100kwh blijft zolang er nog sprake is van salderen.

Het hoofdprobleem blijft volgens mij dat het prijsplafond totaal geen rekening houdt met all-electric woningen / gasloze woningen. Dat is gewoon heel raar en onjuist.
Want uiteindelijk was je áltijd over het prijsplafond gegaan en had je die 1400kwh altijd tegen de hoofdprijs moeten betalen. Daar maakt deze (inderdaad op het laatste moment uit de hoge hoed getoverde) rekenregel volgens mij niet bijster veel invloed op.
jawel...want mijn netto jaar verbruik (verbruik-saldering) is circa 3000Kwh, dus dan zou ik bijna geheel onder het prijsplafond blijven. Met de huidige verrekening dus ineens met circa 1400Kwh niet, dat is nogal een verschil

Zeker als ik dit stuk uit de post van @miliomiliano mag geloven, dan valt het qua salderen dus ook het meest ongunstig uit:

Het volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder het prijsplafond vallen. De jaarrekening en de bijbehorende factuur beslaan niet altijd de periode van 1 januari tot en met 31 december, maar kunnen bijvoorbeeld ook een andere periode zoals van 1 april in het voorafgaande jaar tot 31 maart in het volgende jaar beslaan. Dat is afhankelijk van de datum waarop het contract met de leverancier in werking is getreden. Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
miliomiliano schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:26:
En aanvullend uit de memorie van toelichting:

Dat is toch ook logisch? Aangezien de salderingsregeling niet is afgeschaft zal die eerst worden toegepast op de jaarrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
henkebek schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:06:
[...]

Dat is toch ook logisch? Aangezien de salderingsregeling niet is afgeschaft zal die eerst worden toegepast op de jaarrekening.
Dat is idd logisch, maar als het zo werkt dan snap ik de verontwaardiging van @breagor wel heel goed.

Ik snap er heel erg weinig van dat het kabinet totale oogkleppen voor gasloze woningen lijkt te hebben met alle maatregelen die men heeft verzonnen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Richh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:08:
[...]

Dat is idd logisch, maar als het zo werkt dan snap ik de verontwaardiging van @breagor wel heel goed.

Ik snap er heel erg weinig van dat het kabinet totale oogkleppen voor gasloze woningen lijkt te hebben met alle maatregelen die men heeft verzonnen 8)7
Dat zijn geen oogkleppen hoor, dat is doelbewust. Mijn gok is dat ze weten dat 95% van de gasloze woningen, maar weinig energie verbruiken dus dat daar de energierekening met of zonder plafond sowieso beperkt blijft. Die laatste 5% aan hobbyisten die hun jaren 60 woning hebben verduurzaamd zijn wel de sjaak, maar electoraal niet belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ruud888 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:09:
[...]

Ik overwoog eerst Engie totdat ik de reviews op Trustpilot zag. Dat was ff schrikken.

We moeten ons niet teveel blindstaren op de prijzen aangezien die iedere mnd kunnen wijzigen.

Ik vind het uitgekomen nieuws van RTL over het prijsplafond ff belangrijker. We worden weer genaaid.
Ja en als het tegenzit nog Extra door je energieleverancier. Ik zit nu bij Vattenfall, maar de tarieven per januari zijn absurd te noemen. Moet dus sowieso wegwezen daar.

Solvabiliteit van budget energie is niet heel best ook. Maar datzelfde geldt voor engie. En de rest van de tarieven lastig terug te vinden.

Die reviews gaan overigens hoofdzakelijk over het te laat overmaken van die 190e.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 14-12-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:26:
[...]

Ja en als het tegenzit nog Extra door je energieleverancier. Ik zit nu bij Vattenfall, maar de tarieven per januari zijn absurd te noemen. Moet dus sowieso wegwezen daar.

Solvabiliteit van budget energie is niet heel best ook. En de rest van de tarieven lastig terug te vinden.
Er zijn maar enkele energieleveranciers die niet zomaar verhogen. Maar welke zijn dat!?
Samenon, Engie, Unitedconsumers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sx02A9Ni7k__Oj8NmWauI6Ap_tQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xSxaak2IdxxRcfr8HbyLyGFz.png?f=fotoalbum_large

Wellicht minder een issue met overstap per januari. Maar wil je met dat prijsplafond het risico lopen dat er nog meer administratieve rompslomp ontstaat...

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 14-12-2022 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbt
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

Van der Berg schreef op woensdag 14 december 2022 @ 01:18:
Wij zitten ruim onder de grens van het prijsplafond qua verbruik. Ik verwacht dat we nog iets lager uitkomen dan wat er verwachting wordt vanuit de netbeheerder.

Ik verwacht daarom dat wij per 1 januari 2023 nog minder kwijt zullen zijn aan stroomkosten en gas als het plafond in gaat. 1 januari tot 2 september 2023.

Dit is de verwachting van ons verbruik. 03 september 2022 tot 02 september 2023

Op basis van tweepersoonshuishouden

[Afbeelding]
Bij het prijsplafond wordt Dal en Normaaltarief bij elkaar opgeteld? Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.

September:
[Afbeelding]
September €32,64 stroomkosten en gas (wij waren half september met vakantie 3 weken)

Oktober 2022:
[Afbeelding]
Oktober €88,47,- stroomkosten en gas

November 2022:
[Afbeelding]
November €66,81,- stroomkosten en gas
Jeetje klopt dat wel 500 euro termijnbedrag voor dat hele lage jaarverbruik?

Zoja zou ik hem snel bijstellen, of denk je dat je geld veiliger staat bij de energiemaatschappij dan bij de bank? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 15:29
Zolang ik al mijn stroom kan salderen heeft het prijsplafond 0 invloed voor mij zover ik het begrijp toch? Zelfs niet met bovenstaande vage verhalen over tariefperiode en wettelijke periode van 1 jan-31dec 2023.

Zit nu bij Vattenfall (variabel). Heb sinds vorige week zonnepanelen en mijn tariefperiode loopt tot aug 2023. Omdat ik redelijke overcapaciteit heb op mijn zonnepanelen denk ik tot 3 aug 2023 makkelijk mijn verbruik van de hele periode aug22-aug23 te kunnen salderen met de stroom die ik van nu tot aug opwek. Vervolgens wil ik voldoende opwekken om de periode tot ~maart 2024 te kunnen salderen en tegen die tijd eens kijken hoe de terugleververgoedingen eruit zien en overstappen. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 19:10
Maxwp schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:16:
[...]

qoutemet uitleg

--

Onder het plafond, maar wel volle mep betalen

Een voorbeeld kan dat duidelijker maken. Stel: je krijgt je jaarafrekening op 28 april. In de periode van 1 januari tot en met 27 april mag je onder het prijsplafond maximaal 647 kuub gas afnemen en 1074 kWh stroom.

Een huishouden dat in die periode 800 kuub gas heeft verbruikt en 1300 kilowattuur stroom zal dan al 153 kuub en 226 kWh tegen de peperdure martkttarieven moeten afrekenen. Dus hoewel ze op dat moment nog onder de verbruiksgrenzen zitten voor een heel jaar, moeten ze toch al een deel van hun verbruik afrekenen voor prijzen boven het plafond.

Voor de rest van het jaar resteert dan nog 1826 kilowattuur onder het prijsplafond en 553 kuub gas. Als datzelfde huishouden besluit om het vanaf dat moment zuiniger aan te doen en uiteindelijk uitkomt op een jaarverbruik van precies 1200 kuub en 2900 kilowattuur, dan hebben ze alsnog een deel (153 kuub en 226 kilowattuur) tegen het hoge tarief afgetikt. Over het hele jaar krijgen zij geen 1200m3 gesubsidieerd aan gas , maar slechts 1047. En maar 2674 kilowattuur stroom valt onder het plafond in plaats van de beloofde 2900.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe dat dan werkt, hoe gaat de energieleverancier weten wat je in de periodes voor en na de jaarafrekening hebt verbruikt, komt de energieleverancier dan voortaan minimaal 2 keer per jaar zelf aan huis om de meterstanden op te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

TFHfony

Professional Weirdo

Ruud888 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:09:
[...]

Hier zijn de tarieven van SamenOm per 01-01-2023:
Flexibel (deze wisselen maandelijks): https://www.samenom.nl/Ta...101%20Tarieven%20Flex.pdf
Variabel (deze wisselen per 6 maanden): https://www.samenom.nl/Ta...20Tarieven%20Variabel.pdf

Dan zie je iets andere tarieven dan die jij noemt. Overigens nog wel zo'n beetje de laagste in de markt.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:01:
Zolang ik al mijn stroom kan salderen heeft het prijsplafond 0 invloed voor mij zover ik het begrijp toch? Zelfs niet met bovenstaande vage verhalen over tariefperiode en wettelijke periode van 1 jan-31dec 2023.

Zit nu bij Vattenfall (variabel). Heb sinds vorige week zonnepanelen en mijn tariefperiode loopt tot aug 2023. Omdat ik redelijke overcapaciteit heb op mijn zonnepanelen denk ik tot 3 aug 2023 makkelijk mijn verbruik van de hele periode aug22-aug23 te kunnen salderen met de stroom die ik van nu tot aug opwek. Vervolgens wil ik voldoende opwekken om de periode tot ~maart 2024 te kunnen salderen en tegen die tijd eens kijken hoe de terugleververgoedingen eruit zien en overstappen. Zie ik iets over het hoofd?
Zie 11 reacties boven jouw post, je ziet inderdaad wat over het hoofd.

De periode augustus tm december kan je nl niet overbruggen met je zonnepanelen.

miliomiliano in "Help! De energierekening - kroegtopic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

hbt schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:51:
Jeetje klopt dat wel 500 euro termijnbedrag voor dat hele lage jaarverbruik?

Zoja zou ik hem snel bijstellen, of denk je dat je geld veiliger staat bij de energiemaatschappij dan bij de bank? :)
Dat is vrijwillig en bewust, heeft ie eerder al eens gecommuniceerd, zijn wijze van "sparen", en daar is ie vrij in vanzelfsprekend ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
TFHfony schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:07:
[...]

Flexibel (deze wisselen maandelijks): https://www.samenom.nl/Ta...101%20Tarieven%20Flex.pdf
Variabel (deze wisselen per 6 maanden): https://www.samenom.nl/Ta...20Tarieven%20Variabel.pdf

Dan zie je iets andere tarieven dan die jij noemt. Overigens nog wel zo'n beetje de laagste in de markt.
Ik heb ze ff gebeld en ben keurig geholpen.
Het bevestigingssysteem kan nog niet de 2023 prijzen koppelen.

Jou aangegeven tarieven voor 2023 kloppen. Die ga ik ook betalen.

De prijswijzigingen geven ze circa 35dagen van tevoren door. Dit staat nu nog fout bij de bevestiging op 7dagen.

Als ik toch een 6mnd contract wil dan kan ik ze in januari bellen als ik officieel ben aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:42:
[...]

Zie 11 reacties boven jouw post, je ziet inderdaad wat over het hoofd.

De periode augustus tm december kan je nl niet overbruggen met je zonnepanelen.

miliomiliano in "Help! De energierekening - kroegtopic"
Wat je quote heeft enkel toepassing op evt. verbruik dat na salderen nog over blijft, oftewel netto-verbruik. Als ik alles kan salderen binnen mijn tariefperiode is er geen netto-verbruik en hoef ik dus ook sowieso niet te betalen (welk tarief dan ook).

Zoals ik het begrijp (tariefperiode aug2022-aug2023, vanaf dec zonnepanelen):
Ik wek in dec2022-aug-2023 3000kwh op
Ik verbruik in aug-dec 2022 1000kwh
Ik verbruik Jan 2023-aug 2023 2000 kwh

aug2023 wordt mijn verbruik gesaldeerd voor de gehele tariefperiode. Er blijft 0 kwh over dus ik betaal niets.

Stel dat ik maar 2000kwh zou opwekken:
1000kwh verbruik aug-dec 2022
2000kwh verbruik jan-aug 2023.

Na saldering blijft er 1000kwh over, dit moet ik netto betalen, het prijsplafond mag niet toegepast worden op deze hele 1000kwh, want een gedeelte is netto-verbruikt vóór 1jan 2023. Energiemaatschappij bepaald welk % netto verbruikt is in deze periode aug-dec 2022, en rekent daar het dan geldende tarief voor. Wat over blijft wordt tegen het prijsplafond afgerekend.

Zo begrijp ik het toch goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:58:
[...]

Wat je quote heeft enkel toepassing op evt. verbruik dat na salderen nog over blijft, oftewel netto-verbruik. Als ik alles kan salderen binnen mijn tariefperiode is er geen netto-verbruik en hoef ik dus ook sowieso niet te betalen (welk tarief dan ook).

Zoals ik het begrijp (tariefperiode aug2022-aug2023, vanaf dec zonnepanelen):
Ik wek in dec2022-aug-2023 3000kwh op
Ik verbruik in aug-dec 2022 1000kwh
Ik verbruik Jan 2023-aug 2023 2000 kwh

aug2023 wordt mijn verbruik gesaldeerd voor de gehele tariefperiode. Er blijft 0 kwh over dus ik betaal niets.

Stel dat ik maar 2000kwh zou opwekken:
1000kwh aug-dec 2022
2000kwh jan-aug 2023.

Na saldering blijft er 1000kwh over, dit moet ik netto betalen, het prijsplafond mag niet toegepast worden op deze hele 1000kwh, want een gedeelte is netto-verbruikt vóór 1jan 2023. Energiemaatschappij bepaald welk % netto verbruikt is in deze periode aug-dec 2022, en rekent daar het dan geldende tarief voor. Wat over blijft wordt tegen het prijsplafond afgerekend.

Zo begrijp ik het toch goed?
Je bent nogal stellig maar ik raad je aan om dit nog 5x na te lezen:
Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:03:
[...]

Je bent nogal stellig maar ik raad je aan om dit nog 5x na te lezen:

[...]
Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023
Dit is toch precies wat ik hierboven beschrijf? Het lijkt erop dat we allebei iets anders lezen. Als ik alles saldeer (dus niet netto afneem) komt er geen elektriciteit in aanmerking voor het toepassen van het prijsplafond. Oftewel de gehele text daarna is niet van toepassing.

Wat de overheid wil voorkomen is situatie 2 die ik beschrijf waarbij de gehele netto afname van een tariefperiode die deels in 2022 ligt tegen prijsplafond tarief afgerekend wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Janpietertje89 op 14-12-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:09:
[...]

[...]

Dit is toch precies wat ik hierboven beschrijf? Het lijkt erop dat we allebei iets anders lezen. Als ik alles saldeer (dus niet netto afneem) komt er geen elektriciteit in aanmerking voor het toepassen van het prijsplafond. Oftewel de gehele text daarna is niet van toepassing.

Wat de overheid wil voorkomen is situatie 2 die ik beschrijf waarbij de gehele netto afname van een tariefperiode die deels in 2022 ligt tegen prijsplafond tarief afgerekend wordt.
Wat de overheid niet wilt is dat opwek uit 2022 of 2024 wordt gebruikt bij de bepaling van het gebruikte prijsplafond.

En dat is exact wat jij wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:21:
[...]

Wat de overheid niet wilt is dat opwek uit 2022 of 2024 wordt gebruikt bij de bepaling van het gebruikte prijsplafond.

En dat is exact wat jij wel doet.
Nee hoor, ik gebruik opwek om te salderen zodat ik netto niets afneem.

Hoe zie jij mijn situatie voor je dan?

Tariefperiode aug22-aug23
Opwek 3000kwh dec22-aug23
Verbruik 3000kwh aug22-aug23

Ik zie geen manier waarop dit niet netto op 0 uit zou moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:33:
[...]

Nee hoor, ik gebruik opwek om te salderen zodat ik netto niets afneem.

Hoe zie jij mijn situatie voor je dan?

Tariefperiode aug22-aug23
Opwek 3000kwh dec22-aug23
Verbruik 3000kwh aug22-aug23

Ik zie geen manier waarop dit niet netto op 0 uit zou moeten komen.
Ik zie het zo dat alleen de opwek uit 2023 meetelt, precies zoals het benoemd is.
Je teveel aan opwek van aug 22 tm dec 22 zal dus afgerekend worden tegen teruglevertarief.
Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 14-12-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:38:
[...]

Ik zie het zo dat alleen de opwek uit 2023 meetelt, precies zoals het benoemd is.
Je teveel aan opwek van aug 22 tm dec 22 zal dus afgerekend worden tegen teruglevertarief.

[...]
Nee ik heb pas vanaf dec zonnepanelen en gebruik juist een teveel aan opwek in 2023 om verbruik in 2022 te salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:43:
[...]

Nee ik heb pas vanaf dec zonnepanelen en gebruik juist een teveel aan opwek in 2023 om verbruik in 2022 te salderen.
En hoe denk je dat je dat dat uitpakt voor de periode na aug 23 wanneer je nieuwe notajaar start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:51:
[...]

En hoe denk je dat je dat dat uitpakt voor de periode na aug 23 wanneer je nieuwe notajaar start?
Omdat ik geen netto-verbruiker ben (ik kan tenslotte alles salderen) zal ik in aug 2024 een x bedrag aan terugleververgoeding ontvangen. Met het prijsplafond heb ik niets van doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:51:
[...]

Ik zie ook wat jij ziet, maar kan me haast niet voorstellen dat dit is wat ze gaan doen. Dan bestaat de salderingsregeling namelijk effectief niet meer voor mensen van wie de contractperiode niet gelijk loopt met het kalenderjaar. Het rijmt ook niet met antwoorden op kamervragen.

Het wachten is op de beloofde rekenvoorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Maxwp schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:14:
[...]

Om even hier op terug te komen: het is dus niet zo dat je in het midden van het jaar, het midden van het prijsplafond hebt zitten.

https://www.rijksoverheid...zen-kleine-gebruikers.pdf
Ctrl + F -> "Bijlage II bij artikel 2.5"
Of: vanaf pagina 22

In januari en februari is ~7 m3 gas per dag onder het prijsplafond; over die 2 maanden mag je even snel uitgerekend al 400m3 verbruiken. Dus grofweg 1/3e van het prijsplafond-gas komt zo al toe aan 1/6e van de periode.

Dat terwijl je in juli met 15m3 gas al tegen het plafond aan loopt.

Met deze gegevens kan je icm je contractdatum precies uitrekenen waar jouw prijsplafond-grens ligt :P wel even werk... :P

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 14-12-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Het wordt hoe dan ook een flinke puzzel, de jaarnota van aankomend jaar voor velen, die deels met een contract zitten uit 2022 tot halverwege of ergens in 2023, zoals ik van juli 2022 tot juli 2023. Zo is iedere situatie uniek, maar merk ik wel dat velen rekenen in hun uiterst mogelijke voordeel, en die konden nog wel eens van een koude kermis thuiskomen ben ik bang.

In mijn geval rekent het iets makkelijker. Als ik de boel in 2en hak, met als middeldatum 1 januari, hou ik na salderen aan beide kanten een stukje afname van stroom over, en reken ik het stuk van 2022 met lage BTW, hogere energiebelastingkorting en exclusief prijsplafond, en voor het deel 2023 inclusief de nieuwe bedragen, BTW en prijsplafond.

Als ik het dan op zijn "bierviltjes" methode uitreken (het is hier immers een kroegtopic), zou ik onder aan de streep op nagenoeg € 0 uit moeten komen, na verrekening van voorschotten en energiebelastingkorting en welkomstbonus. Mij hoor je dus nog steeds niet klagen, met een voorschot van enkel €15 en 2x €175 gestort op de rekening tijdens de duurste maanden van het jaar.

Ik gok wel dat het na juli 2023 een ander verhaal wordt, het wordt hopen dat de energiemarkt dan weer wat gunstiger gestemd is. Zo niet, hebben we nog een dak vol te leggen met zonnepanelen. Zeker met het oog op einde saldering, gaat dat dak vol gelegd worden. Dan maar in de zomer flink over produceren om de winter te kunnen betalen met die opbrengsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 08:42
https://www.rtlnieuws.nl/...-zoveel-mag-je-verbruiken
Het prijsplafond voor energie gaat op 1 januari in. Vanaf die datum betaal je 1,45 euro per m3 gas en 40 eurocent per kilowattuur elektriciteit, tot je het prijsplafond hebt bereikt. Dat prijsplafond zou moeten gelden tot een verbruik van 1200m3 gas en 2900 kWh stroom per jaar, maar dat blijkt in de praktijk vaak niet het geval.

Voor we uitleggen hoe dat komt, kun je eerst hieronder opzoeken met welk verbruik je wél onder het prijsplafond blijft. Daarvoor heb je de datum nodig waarop je energiecontract is afgesloten (dat is namelijk meestal ook de dag dat je de eindafrekening krijgt en die is belangrijk voor de berekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Dakillerbean schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:16:
. Zeker met het oog op einde saldering, gaat dat dak vol gelegd worden. Dan maar in de zomer flink over produceren om de winter te kunnen betalen met die opbrengsten.
Is dat niet tegengesteld aan elkaar?

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023
De pers is ook wakker. Dit wordt echt een PR-nachtmerrie en dus genot de komende weken.

*Pakt de popcorn erbij*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Dean Martin schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:33:
[...]

Is dat niet tegengesteld aan elkaar?
Nee, hij wekt veel te veel op wat die goedkoop weg moet zetten en daarmee hoopt die genoeg te verdienen om de winter weer in te kopen om zo in de portemonnee op 0 uit te komen, niet in kWh.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:30
TFHfony schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:07:
[...]

Hoe saldeert Samenom? Gewoon volledig o.b.v. het verbruik (dus piek+dal opwek wegstrepen tegen piek+dal verbruik) of per telwerk? Dat verschilt tegenwoordig nog wel een beetje per energiemaatschappij.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
moshimoshi schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:37:
[...]

De pers is ook wakker. Dit wordt echt een PR-nachtmerrie en dus genot de komende weken.

*Pakt de popcorn erbij*
Ik snap de tweedeling van het jaar, maar er wordt ook verwezen naar een maximum dag verbruik... dat wordt een paar keer genoemd en dat er een dagplafond is, maar verder wordt er niet op ingegaan.
Moet ik nu dagelijks gaan bijhouden wat ik mag verbruiken of moet ik gewoon letten op die 647 en 553m3? 8)7

*pakt chips erbij*

[ Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 14-12-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:31
laurens0619 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:38:
@Hvdbnl
Ik weet niet of die 190 euro minder fraudegevoelig is.
Dat betekent dat de consumenten “190 extra kan betalen”, daar kunnen ze ook op anticiperen met tarieven.
Wel is het denk ik totaal een goedkopere oplossing. Prijsplafond klinkt zo complex, voordat t geld bij de burger is zal capg wel weer zn zakken gevuld hebben voor het maken van een systeem
Het is wel minder fraudegevoelig, er is immers een register met alle (elektra) aansluitingen dus ze kunnen makkelijker verifiëren of het klopt wat de energiemaatschappij zegt.
Helemaal 0 wordt het nooit.

En ja het is ook een vorm van markt verstoring, alleen geef je de eindgebruiker iets meer mogelijkheden.
(Besparen/andere aanbieder) De energiemaatschappijen kunnen erop anticiperen, maar extra klantjes willen ze allemaal wel dus iets van concurrentie zal er wel zijn

En dankzij dat register weet je ook welke gebruikers er hangen achter een blokaansluiting (de belastingdienst ging hiermee aan de slag volgens mij om het voor deze mensen te regelen)
Melkunie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:21:
[...]

Bron?
Hele mooie complottheorie, maar dit is echt complete fantasie :w
Ja mee eens, het neigt wel ernstig naar een complottheorie.
Geen bron, maar het is wel sus.

Wat iig zeker is is dat ze er niet slechter van worden want ze hebben betalingszekerheid gekregen.
Ze weten dat de overheid iig een deel betaald en mochten mensen de rest niet kunnen betalen dan heeft de overheid (en energiemaatschappijen) een potje gemaakt daarvoor.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

TFHfony

Professional Weirdo

Rossi46 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:41:
[...]

Hoe saldeert Samenom? Gewoon volledig o.b.v. het verbruik (dus piek+dal opwek wegstrepen tegen piek+dal verbruik) of per telwerk? Dat verschilt tegenwoordig nog wel een beetje per energiemaatschappij.
Ik heb ze die vraag al gesteld en wat je aan overschot hebt teruggeleverd op het ene telwerk, wordt eerst nog op de andere verrekend. Daarna volgt pas eventueel het teruglevertarief.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:37:
[...]

Nee, hij wekt veel te veel op wat die goedkoop weg moet zetten en daarmee hoopt die genoeg te verdienen om de winter weer in te kopen om zo in de portemonnee op 0 uit te komen, niet in kWh.
Ik dacht dat je met het volledig afschaffen van het salderen op een gegeven moment überhaupt niet meer terug kan leveren.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
ArcticWolf schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:41:
[...]

Ik snap de tweedeling van het jaar, maar er wordt ook verwezen naar een maximum dag verbruik... dat wordt een paar keer genoemd en dat er een dagplafond is, maar verder wordt er niet op ingegaan.
Moet ik nu dagelijks gaan bijhouden wat ik mag verbruiken of moet ik gewoon letten op die 647 en 553m3? 8)7

*pakt chips erbij*
Dat 'berekende' verbruik per dag wordt opgeteld tot de datum van de eindafrekening. Het totaal op die datum is leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
TFHfony schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:45:
[...]

Ik heb ze die vraag al gesteld en wat je aan overschot hebt teruggeleverd op het ene telwerk, wordt eerst nog op de andere verrekend. Daarna volgt pas eventueel het teruglevertarief.
Oh dat is keurig, volledige saldering dus :)

Tnx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Dean Martin schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:45:
[...]

Ik dacht dat je met het volledig afschaffen van het salderen op een gegeven moment überhaupt niet meer terug kan leveren.
Salderen is een boekhoudkundige term. Je mag je verbruik compenseren met je opgewekte energie van een ander moment dat boekjaar.

Terugleveren blijft gewoon bestaan, daar krijg je dan bijvoorbeeld 10ct per kWh uur voor. Terwijl als je een kWh afneemt je er 80ct per kWh voor betaald.
Dan moet je dus 8 kWh uur terugleveren om 1 kWh afname te compenseren. Met salderen had je maar 1 kWh hoeven terugleveren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Rossi46 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:41:
[...]

Eerst het normaal en daarna het dal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:48:
[...]

Salderen is een boekhoudkundige term. Je mag je verbruik compenseren met je opgewekte energie van een ander moment dat boekjaar.

Terugleveren blijft gewoon bestaan, daar krijg je dan bijvoorbeeld 10ct per kWh uur voor. Terwijl als je een kWh afneemt je er 80ct per kWh voor betaald.
Dan moet je dus 8 kWh uur terugleveren om 1 kWh afname te compenseren. Met salderen had je maar 1 kWh hoeven terugleveren.
Dan snap ik zijn standpunt ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 13:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

LordSinclair schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:48:
[...]

Tot er het moment komt dat je geen 10ct meer krijgt, maar moet betalen voor het terugleveren.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 19:03
Wij zitten nu in een nieuw huis, althans een tussenwoning uit 2002 (140m2) met een op zijn zachts gezegd twijfelachtige uitbouw, ook kwa isolatie.

Dit is voor het eerst dat ik gewoon gas heb, hiervoor stadsverwarming. Toen klaagde ik over die tarieven maar ondertussen zou ik niks liever willen dan weer stadsverwarming.

Gisteren van 4 tot 11 gestookt, in huiskamer en nog een andere kamer, temp 19 graden. Gebruik: 4,5 m3.

Ik heb dus echt geen enkel idee of dit een redelijk gebruik is? En waar ik dan uiteindelijk uit ga komen. Met die ridicule berekeningsmethode van het prijsplafond wordt het nog ingewikkelder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
[...]

[...]
Gaan ze hiermee niet de fout in zoals eerder budget energie ? Het moet per jaar en niet anders.

review: Communitylid versus Budget Energie - Rechtszaak over maandelijks sald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:06
FrankoNL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:53:
Gisteren van 4 tot 11 gestookt, in huiskamer en nog een andere kamer, temp 19 graden. Gebruik: 4,5 m3.
Dat is niet veel. Onder gemiddeld.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:24:
[...]

Gaan ze hiermee niet de fout in zoals eerder budget energie ? Het moet per jaar en niet anders.

review: Communitylid versus Budget Energie - Rechtszaak over maandelijks sald...
Zal wel een uitzondering op de regel worden vanuit den haag.

In een klap salderen voor 2023 en 2024 naar de k..... geholpen voor veel zonnepaneel bezitters.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
henkebek schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:04:
[...]

Ik zie ook wat jij ziet, maar kan me haast niet voorstellen dat dit is wat ze gaan doen. Dan bestaat de salderingsregeling namelijk effectief niet meer voor mensen van wie de contractperiode niet gelijk loopt met het kalenderjaar. Het rijmt ook niet met antwoorden op kamervragen.

Het wachten is op de beloofde rekenvoorbeelden.
Het staat gewoon op rijksoverheid.nl

Ik heb zonnepanelen. Geldt het prijsplafond voor of na salderen?
Als u zonnepanelen heeft, geldt het prijsplafond na salderen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dus naarstig op zoek naar een alternatief voor Vattenfall vanaf januari...

En wat kom je dan tegen? Bedrijven die alleen:
- tijdens openingstijden een prijs willen geven
- telefonisch een prijs willen geven
- gas en licht willen leveren
- willen reageren op een verzoek per email
- prijzen tegen 9% btw geven

Wat een gedonder allemaal zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 19:03
Spykie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:28:
[...]

Dat is niet veel. Onder gemiddeld.
Het is naruurlijk ook maar een halve dag :) hele dag ( dus vanaf 9 uur tot uurtje of 11 )zou denk ik richting de 6/7 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mr_evil08 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:33:
[...]

Is dat dezelfde site die het had over een plafond van 2900 kWh per jaar wat naar nu blijkt ook niet geheel waar is doordat het over een gebroken jaar anders wordt berekend?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Leuk dat maandtarief en maandsalderen en maandplafond.
Spijt dat ik een slimme meter heb.

Een oude meter kunnen ze deze fuckups helemaal niet mee uithalen. 1x per jaar geef je de stand door en klaar.
Maar helaas kunnen ze per minuut zien wat er verbruikt wordt met de slimme meter.

Dus de les is geleerd, als je een oude hebt. Laat hem vooral hangen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:44:
[...]

Is dat dezelfde site die het had over een plafond van 2900 kWh per jaar wat naar nu blijkt ook niet geheel waar is doordat het over een gebroken jaar anders wordt berekend?
Ik zie het daar wel correct op staan maar je moet wel begrijpend lezen kunnen want als je er vlug overheen leest lijkt er iets heel anders te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:34:
Dus naarstig op zoek naar een alternatief voor Vattenfall vanaf januari...

En wat kom je dan tegen? Bedrijven die alleen:
- tijdens openingstijden een prijs willen geven
- telefonisch een prijs willen geven
- gas en licht willen leveren
- willen reageren op een verzoek per email
- prijzen tegen 9% btw geven

Wat een gedonder allemaal zeg.
Ze hebben de buit al binnen denk ik, de regering heeft hun plannen tot op de centimeter overgenomen en waar de regering nog tegensputterde werd gezegd Computer says no.
Maar volgens een woordvoerder van het ministerie van EZK hebben energiemaatschappijen aangegeven dat het zo niet werkt. Want de systemen zijn helemaal ingericht op de jaarafrekening en die kan bij iedereen op een andere dag in het jaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:51:
Leuk dat maandtarief en maandsalderen en maandplafond.
Spijt dat ik een slimme meter heb.

Een oude meter kunnen ze deze fuckups helemaal niet mee uithalen. 1x per jaar geef je de stand door en klaar.
Maar helaas kunnen ze per minuut zien wat er verbruikt wordt met de slimme meter.

Dus de les is geleerd, als je een oude hebt. Laat hem vooral hangen.
Met een oude meter speelt deze grap bij overstap halverwege het jaar net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:52:
[...]

Met een oude meter speelt deze grap bij overstap halverwege het jaar net zo goed.
Eens. Maar niet de grap dat ze cappen hoeveel je in januari of februari mag gebruiken.
Immers weten ze dat helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vanavond het debat over de subsidieregeling prijsplafond.
14 december 2022
19:25 - 22:30 uur
https://www.tweedekamer.n.../activiteit?id=2022A09872

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dennis1812 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:52:
[...]

Eens. Maar niet de grap dat ze cappen hoeveel je in januari of februari mag gebruiken.
Afgaand op de reactie van Essent in een van de nieuwsartikelen gaan ze naar het verbruik van andere (slimme) meters kijken om de berekeningen te kunnen doen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:52:
[...]

Ook dat speelt alleen bij overstap ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

[...]
Ik zou ook geneigd zijn het zo te lezen, alleen worstel ik ermee waarom de overheid in hemelsnaam op die manier salderen om zeep zou willen helpen. Onder de streep zorgen ze er namelijk voor dat veel meer mensen het prijsplafond aan zullen gaan spreken, of zie ik dat verkeerd?

Als ik mijn situatie schets: ik heb nu nog een overschot van 3000 kWh. Mijn contract eindigt half februari. Volgens jouw redenatie moet ik in januari en februari dik gaan betalen. En niet alleen ik, ook de overheid moet de knip gaan trekken :). Als ik mag salderen dan kost ik de overheid niets. Of zullen ze hopen op wat extra belastinginkomsten?

Ik denk eigenlijk dat het ongelukkig verwoord is en dat het uitsluitend gaat over het teveel aan verbruik. Men wil voorkomen dat je nog even je teveel aan verbruik van vorig jaar in 2023 afrekent tegen het prijsplafond.

En anders is dit kabinet echt helemaal knetter geworden. Of dit prijsplafond is echt helemaal ontworpen door energiebedrijven en die zagen hun kans schoon salderen te saboteren. Geeft direct de incompetentie van Jetten weer, want hij blijft wel hameren op ‘salderen gaat voor het prijsplafond’.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:01:
[...]

Ook dat speelt alleen bij overstap ;)
Of eindafrekening zoals ik het nu begrijp.

En met PV moet je dus salderen per half jaar o.i.d
Immers, stap ik nu snel over om op 1-1-23 een eindafrekening te krijgen ben ik de vaste klantenkorting kwijt. Maar dat is wel de enige manier om gebruik te maken van het volledige plafond.

Anders kan je het maar deels gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:05:
[...]

Of eindafrekening zoals ik het nu begrijp.
Excuus, inderdaad...
En met PV moet je dus salderen per half jaar o.i.d
Immers, stap ik nu snel over om op 1-1-23 een eindafrekening te krijgen ben ik de vaste klantenkorting kwijt. Maar dat is wel de enige manier om gebruik te maken van het volledige plafond.

Anders kan je het maar deels gebruiken
Ik ga naar Pure per 1 januari denk ik... Om dit gezeur te voorkomen.

Of niet... Tarieven wijzigen nog per 1 januari, terwijl ze wel alvast 21% BTW Hebben meegenomen... |:(

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 14-12-2022 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:46
Niet te geloven dit. Ooit, een jaar of 5 geleden, op 1 januari een keer naar Vattenfall overgestapt en zit daar nog steeds. . Maar nooit kunnen vermoeden dat zo'n nietszeggende datum opeens een serieus dingetje zou worden...

Een Vandaag net gezien. Het prijsplafond wat Nederland uit de hoge hoed heeft getoverd, is by far de slechtste regeling van heel Europa.....

[ Voor 25% gewijzigd door DutchOwnage op 14-12-2022 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:03:
[...]

Ik zou ook geneigd zijn het zo te lezen, alleen worstel ik ermee waarom de overheid in hemelsnaam op die manier salderen om zeep zou willen helpen. Onder de streep zorgen ze er namelijk voor dat veel meer mensen het prijsplafond aan zullen gaan spreken, of zie ik dat verkeerd?
Dat is dan de consequentie, echter slechts tot een maximum van aantal maanden x maandplafond.
Als ik mijn situatie schets: ik heb nu nog een overschot van 3000 kWh. Mijn contract eindigt half februari. Volgens jouw redenatie moet ik in januari en februari dik gaan betalen. En niet alleen ik, ook de overheid moet de knip gaan trekken :). Als ik mag salderen dan kost ik de overheid niets. Of zullen ze hopen op wat extra belastinginkomsten?
Zoals ik al eerder opperde denk ik dat de energiebedrijven hun eisen hebben neergelegd en met een take it or leave it houding zijn gaan zitten. Elke logische variant is om technische reden afgeschoten.
Ik denk eigenlijk dat het ongelukkig verwoord is en dat het uitsluitend gaat over het teveel aan verbruik. Men wil voorkomen dat je nog even je teveel aan verbruik van vorig jaar in 2023 afrekent tegen het prijsplafond.

En anders is dit kabinet echt helemaal knetter geworden. Of dit prijsplafond is echt helemaal ontworpen door energiebedrijven en die zagen hun kans schoon salderen te saboteren. Geeft direct de incompetentie van Jetten weer, want hij blijft wel hameren op ‘salderen gaat voor het prijsplafond’.
Ik zie niet in hoe het ongelukkig verwoord kan zijn, vooral de expliciete verduidelijking (in bold hieronder) geeft voor mij aan dat hier wel degelijk over is nagedacht.
Voor het bepalen van de netto-afname
van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in
2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en
invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023,
en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024.
De leveranciers willen sinds de prijzen stijgen allemaal van de salderingsregeling af, dat hebben we gezien aan hun creatieve interpretatie van de wet die ze ineens doorvoerden waardoor de saldering bij veel leveranciers ineens anders (nadeliger voor de consument) uitpakte. Dan is dit toch een goede kans om het even de nek om te draaien en jouw 3000kWh af te rekenen tegen een fooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:06:
[...]

Excuus, inderdaad...

[...]

Ik ga naar Pure per 1 januari denk ik... Om dit gezeur te voorkomen.
Samenon.
0,67cent 0,61cent vanaf januari.
1 op 1 salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ruud888 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:16:
[...]

Samenon.
0,67cent 0,61cent vanaf januari.
1 op 1 salderen.
Wat is de solvabiliteit van die club?

Liever een beetje fatsoenlijke partij in plaats van het stimuleren van al die cowboys eerlijk gezegd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Misschien nog een tip voor iedereen met een minder geïsoleerde woning en een thermostaat met een programma mogelijkheid.

Ipv de cv op 15 te zetten vlak voor je naar bed gaat, zet hem helemaal uit en zorg dat hij een kwartier voor je uit bed gaat stookt naar 15,5/16 graden.

Nu in de koude dagen daalt bij mij de temp onder de 15 na 02.00 en slaat dus de CV aan als ik in bed ligt. Gemiddeld verbruik ik dan tot 07.30 een kuub (net iets meer) om het dan op 15 te houden. Door hem lager te zetten gebruik ik die kuub liever vlak voor ik uit bed kom om de woonkamer naar 16 te stoken , met een beetje stralingswarmte voelt dat vele malen fijner aan als 15. Bijkomend voordeel is dat het ook 16 graden is gedurende de ochtend (tot 12) ipv van 16. (Het op temp blijven is ongeveer hetzelfde verbruik) vervolgens gebruik ik de zon om mijn woonkamer naar 17 te krijgen etc...

In mijn woonkamer daalt het met de cv uit naar 13 nu het buiten vriest.

[ Voor 4% gewijzigd door Cobb op 14-12-2022 19:19 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:09:
Ik zie niet in hoe het ongelukkig verwoord kan zijn, vooral de expliciete verduidelijking (in bold hieronder) geeft voor mij aan dat hier wel degelijk over is nagedacht.
Het gebeurt regelmatig dat de overheid iets ongelukkig verwoord. Dit wordt dan later duidelijker en/of compleet anders verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
miliomiliano schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:23:
[...]

Klopt. Zie ook het volgende artikel. Er mag alleen rekening gehouden worden met teruglevering in 2023 zelf. Onderstreepte gedeelte is van mijn hand.
Heel duidelijk, hartelijk dank.
Het is dus één grote rommel geworden waarbij het salderen tussen feb 22 en feb 23 dus extra wordt belemmerd door dit prijsplafond. D66 heeft één prioriteit en dat is klimaat. Dit is wat ze leveren.
Hopelijk zien meer mensen in dat deze partij dus waardeloze bewindspersonen heeft
Hopelijk kan de TK hier nog wat aan schaven, maar gelet op de tijd ben ik bang van niet.
Ik heb in elk geval Omtzigt op de hoogte gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Wat zouden we daar van kunnen verwachten? Gaat het dan over de slechte prijsprafondregeling? Heb even gezocht in die stukken maar kon niets vinden zo snel.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Slasher schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:44:
[...]

Wat zouden we daar van kunnen verwachten? Gaat het dan over de slechte prijsprafondregeling? Heb even gezocht in die stukken maar kon niets vinden zo snel.
Ja, dit gaat mede over de subsidieregeling prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09 16:35
Ben je dan eigenlijk het beste uit als je overstapt op 1 Januari 2023? Dan profiteer je dus optimaal van het prijs plafond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

ajvk schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:08:
Ben je dan eigenlijk het beste uit als je overstapt op 1 Januari 2023? Dan profiteer je dus optimaal van het prijs plafond?
Daar lijkt het wel op ja.

En wellicht toestemming intrekken voor uitlezen door je leverancier. Dan gaat heel dat maand gezeur niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:17:
[...]

Wat is de solvabiliteit van die club?

Liever een beetje fatsoenlijke partij in plaats van het stimuleren van al die cowboys eerlijk gezegd.
Tja wat zijn fatsoenlijke partijen?

Van Samenon heeft een zeer goede klantenservice, goedkoop, 100% duurzaam, geen winstoogmerk en meerdere partijen die samenwerken.

Dit soort bedrijven zijn de toekomst. De klant en het klimaat voorop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ruud888 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:38:
[...]

Tja wat zijn fatsoenlijke partijen?
Eentje die niet bij het minste of geringste omvalt en je voorschot laat verdampen bijvoorbeeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Hmmm iedereen lijkt er van uit te gaan dat het prijsplafond het hele jaar nodig is. Is het ook niet goed mogelijk dat de prijzen onder dit niveau gaan zakken in de loop van het jaar ? Of zullen de maatschappijen het plafond gebruiken om de prijs het hele jaar hoog te houden, en wat heeft dat voor gevolgen voor 2024... Dramatische regeling dit zo...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
mrVroom schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:44:
[...]

Ik heb in elk geval Omtzigt op de hoogte gebracht
En wat gaat hij uithalen.. Een paar kamervragen indienen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Het debat van vanavond laat zien dat het al beklonken is, de coalitie en pvda/gl stellen geen enkele serieuze kritische vraag.

Toen Omtzigt wees op een fout in een formule was het CDA er als de kippen bij om dit te ontkrachten wat niet lukte en toen noemde de cda-er het maar een semantische discussie.

Dit terwijl het bedrag van deze regeling de begroting van Defensie overtreft volgens een kamerlid.

Morgen even tekenen bij het kruisje, dan zijn de stemmingen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:07
Waar ik me zo aan stoor, is de fouten die in de online rekentools van de energiemaatschappijen zitten. Zie hier die van Greenchoice. Ik heb het volgende ingevuld bij stroom:

- Piek: verbruik 4500 kwh, opwek 8900 kwh
- Dal: verbruik 4500 kwh, opwek 100 kwh

Netto dus 0 verbruik. Dit geeft vervolgens de online tool:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuaFfg6GDWsLGukndL-i_FePy4Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/br6zi0Y9ca7Jsolx8bibXiUS.jpg?f=user_large

De tool saldeert dus niet eerst piek & dal, maar gaat het onafhankelijk berekenen. En dus krijg je een erg hoge piekvergoeding voor mijn hoge piek-opwek. Terwijl dit eerst weggestreept moet worden tegen het dalverbruik. Dit klopt toch niet, of ben ik juist abuis?

[ Voor 9% gewijzigd door Aristos op 14-12-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
mr_evil08 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:33:
[...]

Salderen over het kalenderjaar 2023. Dus loopt je contract niet gelijk met het kalenderjaar dan ben je de sjaak. Of het echt zo gaat zijn? Geen idee, maar dit is wat er in de stukken staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
henkebek schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:14:
[...]

Salderen over het kalenderjaar 2023. Dus loopt je contract niet gelijk met het kalenderjaar dan ben je de sjaak. Of het echt zo gaat zijn? Geen idee, maar dit is wat er in de stukken staat.
Nee saldering staat er los van, eerst wordt je opgewekte verbruik afgetrokken en dan pas wordt die verdeelsleutel gemaakt van voor en erna de jaarafrekening.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 14-12-2022 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
mr_evil08 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:16:
[...]

Nee saldering staat er los van, eerst wordt je opgewekte verbruik afgetrokken en dan pas wordt die verdeelsleutel gemaakt van voor en erna de jaarafrekening.
Dat staat er niet. Lees deze zinnen nog maar eens.
Voor het bepalen van de netto-afname
van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in
2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en
invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023,
en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024.
Als je contract niet gelijk loopt met het kalenderjaar dan zul je om je hele opwek tegen verbruik te kunnen salderen invoeding op het net (netto teruglevering) uit 2022 of 2024 moeten gebruiken. En dat kan dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Oohw.... 't Komt allemaal goed (hoop ik) :?
Datum: 25 maart

Tot je contract afloopt, mag je in 2023 538 m3 gas en 833 kWh elektriciteit hebben verbruikt om onder het prijsplafond te blijven.

Tot 31 december heb je dan nog 662 m3 gas en 2067 kWh elektriciteit over om onder het plafond te blijven.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Richh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:06:
[...]

Om even hier op terug te komen: het is dus niet zo dat je in het midden van het jaar, het midden van het prijsplafond hebt zitten.

https://www.rijksoverheid...zen-kleine-gebruikers.pdf
Ctrl + F -> "Bijlage II bij artikel 2.5"
Of: vanaf pagina 22

In januari en februari is ~7 m3 gas per dag onder het prijsplafond; over die 2 maanden mag je even snel uitgerekend al 400m3 verbruiken. Dus grofweg 1/3e van het prijsplafond-gas komt zo al toe aan 1/6e van de periode.

Dat terwijl je in juli met 15m3 gas al tegen het plafond aan loopt.

Met deze gegevens kan je icm je contractdatum precies uitrekenen waar jouw prijsplafond-grens ligt :P wel even werk... :P
het rekenvoorbeeld van rtl nieuws staat wat anders
daar word niet per maand gekeken maar per datum ingang contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Maxwp schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:42:
[...]

het rekenvoorbeeld van rtl nieuws staat wat anders
daar word niet per maand gekeken maar per datum ingang contract
De rekentool van RTL gebruikt uiteindelijk precies die tabel onderwater.

Pagina: 1 ... 47 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden