Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:55:
[...]

Eentje die niet bij het minste of geringste omvalt en je voorschot laat verdampen bijvoorbeeld :P
Prima joh wat jij wilt.
Ga jij maar lekker naar die logge geldwolven zonder service.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud888 op 14-12-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ruud888 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:01:
[...]

Prima joh wat jij wilt.
Ga jij maar lekker naar die logge geldwolven zonder service.
Doe nou niet alsof er niks is omgevallen de laatste tijd. Met alle gevolgen van dien.

En er staan er weer een paar flink in het rood. Als je wilt gokken, prima, maar verklaar een ander vervolgens niet voor gek.

Overigens... Service? Het is geen restaurant he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:13:
[...]

Doe nou niet alsof er niks is omgevallen de laatste tijd. Met alle gevolgen van dien.

En er staan er weer een paar flink in het rood. Als je wilt gokken, prima, maar verklaar een ander vervolgens niet voor gek.

Overigens... Service? Het is geen restaurant he...
Ook prima joh.
Succes met je geldwolven. Houd ze maar in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ruud888 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:17:
[...]

Ook prima joh.
Succes met je geldwolven. Houd ze maar in stand.
Er zit je wat dwars blijkbaar?
Genoeg om met je voorschotten te gokken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

Cobb schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:05:
Hmmm iedereen lijkt er van uit te gaan dat het prijsplafond het hele jaar nodig is. Is het ook niet goed mogelijk dat de prijzen onder dit niveau gaan zakken in de loop van het jaar ? Of zullen de maatschappijen het plafond gebruiken om de prijs het hele jaar hoog te houden, en wat heeft dat voor gevolgen voor 2024... Dramatische regeling dit zo...
Het grote issue is dat de prijzen ná het plafond extreem gaan stijgen. Dit is een cascade van een aantal regels:
- de btw gaat van 9 naar 21 procent
- de extra korting van 2022 op de energiebelasting gaat weg PLUS:
- de energiebelasting zou verlaagd worden, dit gaat ook niet door

Kortom de basisprijzen zullen zo hard stijgen dat je na het plafond duurder uit bent dan met de prijzen nu (bij gelijke inkoop). Hierdoor zijn alle warmtepomp of EV bezitters of mensen die het op een of andere manier niet redden met het plafond meer kwijt aan extra verbruik. Dit geld gaat vooral naar de overheid waardoor je soort van je eigen energieplafond betaalt als je er overheen gaat (daarom lever ik deze maand m’n EV weer in, beter op benzine rijden dus)

Tel daarbij op de incentive voor bedrijven om de prijzen hoog te houden (want plafond) en het moeilijke overstappen met 1) nog hogere tarieven bij andere aanbieder en 2) onmogelijke verrekening van plafond bij overstappen en het cirkeltje is helemaal rond.

Vanaf 2024 verdwijnt het plafond (alles is tijdelijk) en dan gaan de echte klappen vallen. Voor die tijd ben ik het land uit geëmigreerd (is ook al in werking gezet). Iedereen arm hier is het devies met de hoogste prijzen van Europa.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud888
Mfpower schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:23:
[...]

Het grote issue is dat de prijzen ná het plafond extreem gaan stijgen. Dit is een cascade van een aantal regels:
- de btw gaat van 9 naar 21 procent
- de extra korting van 2022 op de energiebelasting gaat weg PLUS:
- de energiebelasting zou verlaagd worden, dit gaat ook niet door

Kortom de basisprijzen zullen zo hard stijgen dat je na het plafond duurder uit bent dan met de prijzen nu (bij gelijke inkoop). Hierdoor zijn alle warmtepomp of EV bezitters of mensen die het op een of andere manier niet redden met het plafond meer kwijt aan extra verbruik. Dit geld gaat vooral naar de overheid waardoor je soort van je eigen energieplafond betaalt als je er overheen gaat (daarom lever ik deze maand m’n EV weer in, beter op benzine rijden dus)

Tel daarbij op de incentive voor bedrijven om de prijzen hoog te houden (want plafond) en het moeilijke overstappen met 1) nog hogere tarieven bij andere aanbieder en 2) onmogelijke verrekening van plafond bij overstappen en het cirkeltje is helemaal rond.

Vanaf 2024 verdwijnt het plafond (alles is tijdelijk) en dan gaan de echte klappen vallen. Voor die tijd ben ik het land uit geëmigreerd (is ook al in werking gezet). Iedereen arm hier is het devies met de hoogste prijzen van Europa.
Portugal is een goed land om te leven.
Aardige bevolking, het klimaat en goedkoop leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
Ruud888 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:16:
[...]

Samenon.
0,67cent 0,61cent vanaf januari.
1 op 1 salderen.
Iets zegt mij dat die tarieven een factor 100 te laag zijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:22
Ruud888 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:03:
Hoe ver van tevoren moeten leveranciers de prijs wijziging doorgeven bij een Flex contract?
Deze kunnen dus per mnd wijzigen.
uiteindelijk ben ik gisteren geswitched naar united consumers. daar staat dat de prijzen tot in ieder geval 1 juli zo blijven..

volgend jaar kijken we wel weer verder waar we dan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 08:42
Cobb schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:18:
Misschien nog een tip voor iedereen met een minder geïsoleerde woning en een thermostaat met een programma mogelijkheid.

Ipv de cv op 15 te zetten vlak voor je naar bed gaat, zet hem helemaal uit en zorg dat hij een kwartier voor je uit bed gaat stookt naar 15,5/16 graden.

Nu in de koude dagen daalt bij mij de temp onder de 15 na 02.00 en slaat dus de CV aan als ik in bed ligt. Gemiddeld verbruik ik dan tot 07.30 een kuub (net iets meer) om het dan op 15 te houden. Door hem lager te zetten gebruik ik die kuub liever vlak voor ik uit bed kom om de woonkamer naar 16 te stoken , met een beetje stralingswarmte voelt dat vele malen fijner aan als 15. Bijkomend voordeel is dat het ook 16 graden is gedurende de ochtend (tot 12) ipv van 16. (Het op temp blijven is ongeveer hetzelfde verbruik) vervolgens gebruik ik de zon om mijn woonkamer naar 17 te krijgen etc...

In mijn woonkamer daalt het met de cv uit naar 13 nu het buiten vriest.
Goed punt. Zover ik weet wordt het nooit kouder dan 15 graden in de woonkamer, maar ik ga dat voor de zekerheid toch maar even checken. Wanneer het toch kouder wordt zal ik ook gelijk de vakantiestand bijstellen. Uitzetten vind ik dan te riskant ivm kans op bevriezing, maar 10 graden zou afdoende moeten zijn denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Lassy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:41:
[...]

Goed punt. Zover ik weet wordt het nooit kouder dan 15 graden in de woonkamer, maar ik ga dat voor de zekerheid toch maar even checken. Wanneer het toch kouder wordt zal ik ook gelijk de vakantiestand bijstellen. Uitzetten vind ik dan te riskant ivm kans op bevriezing, maar 10 graden zou afdoende moeten zijn denk ik.
Aanvullend wil ik nog opmerken dat ondanks een koudere nacht de temp net boven de 13 graden is gebleven gedurende de nacht omdat ik vanaf 17.00 tot 21.00 uur de cv op 17 heb gehad.

Eergisteren en gisteren:

5.3 kuub verbruikt door de thermostaat op 15 te zetten na 21.00 en in de ochtend na het opstaan weer rustig op te stoken naar 15 tot 16 graden na de middag zon die dag.

4,8 kuub verbruikt door de thermostaat op 13 te zetten na 21.00 en in de ochtend 15 minuten voor het opstaan naar 15,5 te stoken. En gedurende de dag rustig naar 17 gebracht na de middag zon.

Het zijn kleine verschillen maar het was de tweede nacht kouder buiten en het 'comfort' gevoel was iets hoger. En gisteren heb ik weer eens thuis gedouched ipv op de sportschool. Maar douchebeurten van ons gezin waren ongeveer gelijk die dagen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Cobb
[...]

Naast de de overheidsverhogingen maak ik mij eigenlijk hier het meeste zorgen over. Die partijen kunnen in december 2023 ook niet ineens de prijzen weer terugbrengen naar een betaalbaar niveau (onder het plafond). Dat zou publicitair niet goed uitpakken vermoed ik..

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:57
Cobb schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:22:
Naast de de overheidsverhogingen maak ik mij eigenlijk hier het meeste zorgen over. Die partijen kunnen in december 2023 ook niet ineens de prijzen weer terugbrengen naar een betaalbaar niveau (onder het plafond). Dat zou publicitair niet goed uitpakken vermoed ik..
Als je een geschikte meter hebt kan je altijd nog overstappen op dynamische tarieven.

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-09 16:27
Mijn situatie en verbruik;

Contractdatum bij Essent 01 februari
Klant bij essent sinds mei 2014

5500kWh per jaar
1100M3 gas

Totaal 7500kWh panelen op Noord-West liggen
Opbrengst is na simulering op sunny desgin ca. 6200kWh
Ik heb een Daikin hybride warmtepomp van 11-2021

Wat is in mijn situatie aan te raden om te doen ook ivm het prijsplafond?
Blijven zitten?
Naar andere energie leverancier?
Dynamisch of variabel contract?
Leverancier met gunstig terugleveren?

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Cobb schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:18:
[...]

Aanvullend wil ik nog opmerken dat ondanks een koudere nacht de temp net boven de 13 graden is gebleven gedurende de nacht omdat ik vanaf 17.00 tot 21.00 uur de cv op 17 heb gehad.

Eergisteren en gisteren:

5.3 kuub verbruikt door de thermostaat op 15 te zetten na 21.00 en in de ochtend na het opstaan weer rustig op te stoken naar 15 tot 16 graden na de middag zon die dag.

4,8 kuub verbruikt door de thermostaat op 13 te zetten na 21.00 en in de ochtend 15 minuten voor het opstaan naar 15,5 te stoken. En gedurende de dag rustig naar 17 gebracht na de middag zon.

Het zijn kleine verschillen maar het was de tweede nacht kouder buiten en het 'comfort' gevoel was iets hoger. En gisteren heb ik weer eens thuis gedouched ipv op de sportschool. Maar douchebeurten van ons gezin waren ongeveer gelijk die dagen.
Eergisteren even op 20,5C gestookt in de avond, die hele dag kostte 8m3 gas maar had veel vocht in huis op zolder etc dus heb daar extra gestookt (isolatie werkt soms ook nadelig :p).
Daarna op 16C gezet met slapen en 's nachts niks verbruikt. Gisteren hele dag op 17,5C gehad, alleen 's avonds op 19C en ben rond 19:30 weggegaan en toen al op 16C gezet, 5m3 gas over de hele dag.

Echter afgelopen nacht heeft de CV 2m3 moeten bijstoken om het op 16C te houden... dus de besparing die ik overdag heb gehad is afgelopen nacht weer teniet gedaan... linksom of rechtsom zal het gemiddelde op 6m3 liggen bij mij (bij deze temperaturen).

Ik ben overigens echt een koukleum en vind 19C koud en wen er nog steeds niet aan. Echt knap dat jij / jullie kunnen functioneren bij 15C :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Om die reden ben ik naar dynamische tarieven gegaan. Op de lange termijn zal dit altijd voordeliger zijn helemaal als je wat kunt schuiven met verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Om concurrentie te laten bestaan was het beter geweest als de overheid slechts 80% van de prijs tussen plafond en leveringstarief zou vergoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:40
Cobb schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:18:
Misschien nog een tip voor iedereen met een minder geïsoleerde woning en een thermostaat met een programma mogelijkheid.

Ipv de cv op 15 te zetten vlak voor je naar bed gaat, zet hem helemaal uit en zorg dat hij een kwartier voor je uit bed gaat stookt naar 15,5/16 graden.

Nu in de koude dagen daalt bij mij de temp onder de 15 na 02.00 en slaat dus de CV aan als ik in bed ligt. Gemiddeld verbruik ik dan tot 07.30 een kuub (net iets meer) om het dan op 15 te houden. Door hem lager te zetten gebruik ik die kuub liever vlak voor ik uit bed kom om de woonkamer naar 16 te stoken , met een beetje stralingswarmte voelt dat vele malen fijner aan als 15. Bijkomend voordeel is dat het ook 16 graden is gedurende de ochtend (tot 12) ipv van 16. (Het op temp blijven is ongeveer hetzelfde verbruik) vervolgens gebruik ik de zon om mijn woonkamer naar 17 te krijgen etc...

In mijn woonkamer daalt het met de cv uit naar 13 nu het buiten vriest.
Ik moet me er toch ook weer wat meer in verdiepen want wij hebben écht een koud huis...
Welke idioot dit ooit zo bedacht heeft snapt het zelf ook niet.

Huidige temperaturen:
Buiten : - 5,4
Woonkamer : 15,1 (llwp staat aan op 15 graden).
Slaapkamer : 10,6 graden, geen verwarming aan.
Keuken : 6,0 graden, geen verwarming aan.

De CV en isolatie zijn gewoon kut geregeld, ook al staat de CV de hele nacht op 15 zoals afgelopen dagen is bijvoorbeeld de keuken amper opgewarmd en is het ook zo weer koud.

Het grootste nadeel is dat dezelfde idioot die het huis heeft bedacht het ook zo moeilijk mogelijk gemaakt heeft dat isoleren vrijwel niet kan.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
ArcticWolf schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:44:
[...]

Ik ben overigens echt een koukleum en vind 19C koud en wen er nog steeds niet aan. Echt knap dat jij / jullie kunnen functioneren bij 15C :o
Is de ene thermostaat niet anders dan de andere. Als in van: De mijne geeft 18 graden aan, maar het is eigenlijk 20 graden. En ook de locatie waar dat ding hangt is natuurlijk van belang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 13:19
Jcrs7 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:39:
Mijn situatie en verbruik;

Contractdatum bij Essent 01 februari
Klant bij essent sinds mei 2014

5500kWh per jaar
1100M3 gas

Totaal 7500kWh panelen op Noord-West liggen
Opbrengst is na simulering op sunny desgin ca. 6200kWh
Ik heb een Daikin hybride warmtepomp van 11-2021

Wat is in mijn situatie aan te raden om te doen ook ivm het prijsplafond?
Blijven zitten?
Naar andere energie leverancier?
Dynamisch of variabel contract?
Leverancier met gunstig terugleveren?
Van wanneer zijn die verbruikscijfers? Zit het verbruik van de warmtepomp hier al bij in? 1100m3 gas met een hybride warmtepomp lijkt mij aan de hoge kant. Wanneer dit de daadwerkelijke gegevens zijn zou ik met elektriciteit bij een traditionele leverancier met de hoogste terugleververgoeding gaan zitten zodat je maximaal kunt profiteren van de salderingsregeling.

Voor gas zou je dynamisch kunnen gaan. Volgend jaar profiteer je dan sowieso van het prijsplafond waar door je (als het goed is) niet meer € 1,45 per kuub gaat betalen en wanneer de prijs gemiddeld lager is dan € 1,45 betaal je dat tarief.

• Cobb
@mierenfokker @ArcticWolf

Temp went wel is mijn ervaring. Wij stoken al jaren naar max 19 en heel af en toe op een filmavond naar 20.

En ja waar de thermostaat hangt maakt veel uit, ik heb nog zo'n los dingetje van ThermPro staan en die geeft gedurende de ochtend een graad lagere temp aan.
CV geeft 15,5 aan nu en ThermPro 14,5. Gedurende de middag zijn ze meestal gelijk.

Ook werk ik en mijn vrouw thuis en staat onze werktafel voor de radiator. Ook al is ie lauw geeft dat met een radiator ventilator iets van warmte af. Op het enorme glazen kantoor in Den Haag wat ik eens per week ben voelt het kouder..

[ Voor 23% gewijzigd door Cobb op 15-12-2022 10:12 ]

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik zit naar de rekentool van RTL te kijken, maar is hier geen tabel van? voor stroom is het limiet 2900 kwh, als ik dit deel door 365 krijg je 7,945 kwh per dag. Maar dat komt niet overeen met de RTL tool, die lijkt te rekenen met 11,1 kwh per dag? ik ben het een beetje zoek..

Even wat anders, ik zag een paar dagen geleden hier op t.net een Tibber tabel langskomen van de dynamische tarieven, dat is geen vast dag limiet maar een variabel quota?

• Cobb
@FabianGTI check zeker in je keuken hoe de afzuigkap naar buiten gaat. Sommige hebben geen drukklepje buiten en dan verlies je veel. Ook zit er soms door beunhazerij geen net gat in de binnenmuur en komt er nog meer kou naar binnen.

Daarnaast is mijn ervaring dat vooral hr++ glas en een goed kozijn voor de meeste woningen de hoogste besparing oplevert, meer nog dan isolatie.

• TheFlag82
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-09 13:58
Dacuuu schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:15:
Ik zit naar de rekentool van RTL te kijken, maar is hier geen tabel van? voor stroom is het limiet 2900 kwh, als ik dit deel door 365 krijg je 7,945 kwh per dag. Maar dat komt niet overeen met de RTL tool, die lijkt te rekenen met 11,1 kwh per dag? ik ben het een beetje zoek..

Even wat anders, ik zag een paar dagen geleden hier op t.net een Tibber tabel langskomen van de dynamische tarieven, dat is geen vast dag limiet maar een variabel quota?
Het is niet lineair maar aan elke dag wordt een weging toegekend. Er wordt zelfs rekening gehouden met weekdag / weekenddag.....

• Dacuuu
  • Nu online
TheFlag82 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:22:
[...]

Het is niet lineair maar aan elke dag wordt een weging toegekend. Er wordt zelfs rekening gehouden met weekdag / weekenddag.....
Oke, maar staat nu nog niks vast dan? Als ik de RTL rekentool pak lijkt dat toch aardig lineair.
https://www.rtlnieuws.nl/...s-1200-kuub-krijg-je-niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Subsidieregeling bekostiging plafond energietarieven kleinverbruikers 2023

Bijlage II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dacuuu schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:23:
[...]

Oke, maar staat nu nog niks vast dan? Als ik de RTL rekentool pak lijkt dat toch aardig lineair.
https://www.rtlnieuws.nl/...s-1200-kuub-krijg-je-niet
Om @Wolly te 'quoten'

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SWU1akk.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xhxtZNi.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Ruud888 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:59:
[...]

Portugal is een goed land om te leven.
Aardige bevolking, het klimaat en goedkoop leven.
En een minimumloon van 740 euro per maand, het enige lagelonenland in West-Europa.

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 16:12

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Gezien het plafond, en het feit dat mijn jaarafrekening altijd in April komt betaal ik minstens € 300,- extra ondanks dat ik op jaarbasis onder het gestelde plafond zit. Gebruik alleen stroom, en in de eerste 2/3 maanden van het jaar staat de WP nog vol aan. Geen / nagenoeg geen opwek van de PV, dus flink vervelend.

Kan natuurlijk nog snel overstappen, om te zorgen dat ik per 31-12 ergens anders zit. Wat is wijsheid ?

-= Very annoying forum person =-

• Dacuuu
  • Nu online
Bedankt, dus als ik de Wolly quote plaatjes pak, en ik kijk naar bijlage2, en ik zou alles van januari bij elkaar optellen dan moet je uitkomen op 339 kwh stroom voor januari. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jQf5hEV.png
Dit is dan voor "normale energie contracten". Is dit ook geldig voor dynamische contracten, of gelden daar weer andere plafonds voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moshimoshi

Dan ben ik toch heel nieuwsgierig welk land het dan zou moeten worden, want ik ben op veel plekken geweest en er zijn weinig plekken beter dan Nederland. Ik kan maar een paar plekken noemen die beter zijn onder de voorwaarde dat je echt een hoog inkomen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:40
Cobb schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:20:
@FabianGTI check zeker in je keuken hoe de afzuigkap naar buiten gaat. Sommige hebben geen drukklepje buiten en dan verlies je veel. Ook zit er soms door beunhazerij geen net gat in de binnenmuur en komt er nog meer kou naar binnen.

Daarnaast is mijn ervaring dat vooral hr++ glas en een goed kozijn voor de meeste woningen de hoogste besparing oplevert, meer nog dan isolatie.
Bij ons gaat de pijp door het dak, ik vermoedt dat er geen klepje in zit dan.
De keuken zou sowieso nog aangepakt mogen worden, alleen twijfel ik daar nog over. :P

De kozijnen zijn k*t, het zijn van die kozijnen die doorlopen naar beneden waar dan geen raam zit.
Als ik het kozijn bekijk kan daar misschien net aan 15/20mm isolatie tussen de panelen zitten, maar kozijnen aanpakken is niet zomaar gedaan en een enorme kostenpost.
Glas is inderdaad 'normaal' dubbelglas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
Ik ben er trouwens achter dat mijn appartement toch wel goed geïsoleerd is, beter dan ik dacht. Met -5 buiten daalt het 's nachts minder dan een graad dus prima. Maar toen kwam de buurman in de GC met een vraag over de verwarming. Blijkt dat hij de verwarming sinds de lente niet aan gehad heeft en met 15,4 graden werd het toch wat fris :o

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
FabianGTI schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:39:
[...]

Bij ons gaat de pijp door het dak, ik vermoedt dat er geen klepje in zit dan.
De keuken zou sowieso nog aangepakt mogen worden, alleen twijfel ik daar nog over. :P

De kozijnen zijn k*t, het zijn van die kozijnen die doorlopen naar beneden waar dan geen raam zit.
Als ik het kozijn bekijk kan daar misschien net aan 15/20mm isolatie tussen de panelen zitten, maar kozijnen aanpakken is niet zomaar gedaan en een enorme kostenpost.
Glas is inderdaad 'normaal' dubbelglas.
Ik heb een doorzonwoning en heb de ruit aan de voorzijde (4,5m2, dubbelglas uit 1982) laten vervangen door HR++ glas, verschil is echt enorm... helaas merk ik nu dat de meeste tocht uit de achterpui komt :F maar die ruiten kan ik los vervangen, het hout is nog goed.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:14
master_viper schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:30:
Gezien het plafond, en het feit dat mijn jaarafrekening altijd in April komt betaal ik minstens € 300,- extra ondanks dat ik op jaarbasis onder het gestelde plafond zit. Gebruik alleen stroom, en in de eerste 2/3 maanden van het jaar staat de WP nog vol aan. Geen / nagenoeg geen opwek van de PV, dus flink vervelend.

Kan natuurlijk nog snel overstappen, om te zorgen dat ik per 31-12 ergens anders zit. Wat is wijsheid ?
Ik zal het vast verkeerd snappen, maar je hebt toch je PV-opbrengst van het volledig afgelopen jaar om te verrekenen?

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:22

Overstappen kost meestal 30 dagen door opzegtermijn huidige leverancier dus 15 jan op zn vroegst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dacuuu schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:33:
[...]

Bedankt, dus als ik de Wolly quote plaatjes pak, en ik kijk naar bijlage2, en ik zou alles van januari bij elkaar optellen dan moet je uitkomen op 339 kwh stroom voor januari. [Afbeelding]
Dit is dan voor "normale energie contracten". Is dit ook geldig voor dynamische contracten, of gelden daar weer andere plafonds voor?
Dit geldt voor alle contracttypes.
Ook contracten met
dynamische tarieven vallen onder het prijsplafond. Hiervoor gelden dezelfde
regels als voor andere contracten
https://www.rijksoverheid...prijzen-kleine-gebruikers

[ Voor 20% gewijzigd door Wolly op 15-12-2022 11:18 ]

• Mfpower

Mfpower

In dubio

moshimoshi schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:35:
[...]

Dan ben ik toch heel nieuwsgierig welk land het dan zou moeten worden, want ik ben op veel plekken geweest en er zijn weinig plekken beter dan Nederland. Ik kan maar een paar plekken noemen die beter zijn onder de voorwaarde dat je echt een hoog inkomen hebt.
Het hangt er erg vanaf wat je prioriteiten zijn m.b.t "beter". Dus wat vind je belangrijk.

• Bianca
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mxmemx schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:45:
Zijn er mensen die net als ik gister mail hebben gekregen van oxxio en per vandaag (per toeval) overgestapt zijn omdat we de rekening niet meer konden betalen (14 dagen terug in gang gezet).

Ik wil kijken of het mogelijk is om collectief met reden "we moesten wel weg want contractbreuk van oxxio forceerde ons met 2x prijsverhoging" of we alsnog voor die tarieven kunnen afnemen voor de rest van ons toen geldende contract (in mijn geval tot en met februari).

In mn eentje gok ik dat ik nergens ga komen maar wellicht met meerdere mensen dat we wat teweeg kunnen brengen?

@Ren-z @Montalbano @Bianca
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dat tot iets gaat leiden.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
Crysania schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:06:
[...]

Overstappen kost meestal 30 dagen door opzegtermijn huidige leverancier dus 15 jan op zn vroegst
Heb vandaag de vraag gesteld of ik mijn jaarrekening vattenfall op 31/12/2022 kan krijgen ipv 04/10/2023. Ze gaven aan dat ik wel een eindafrekening kan krijgen en dat ze me opnieuw aanmelden.
mijn oude 1 januari 2023 tarieven met variabel onbepaalde tijd zijn;

normaal eur 0.948265 per kwh
dal eur 0.714614 per kwh
Gas eur 3.219447 per m3

Nog geen antwoord op welke tarieven ik dan vanaf 01-01 aanmelding maar de vattenfall website aanbieding is;

normaal eur 0.822062 per kwh
dal eur 0669614 per kwh
Gas eur 2.865038 per m3

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Lassy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:41:
[...]

Luchtvochtigheid heeft een groot effect op de gevoelstemperatuur volgens mij want deze week voelt 15 een stuk kouder aan dan vorige twee weken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
henkebek schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:20:
[...]

Dat staat er niet. Lees deze zinnen nog maar eens.

[...]

Als je contract niet gelijk loopt met het kalenderjaar dan zul je om je hele opwek tegen verbruik te kunnen salderen invoeding op het net (netto teruglevering) uit 2022 of 2024 moeten gebruiken. En dat kan dus niet.
Er staat duidelijk NA saldering.
In mijn geval maakt het ook niet uit want de jaarafrekening valt in Januari en is mijn opbrengst al op.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Lassy
Hongy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:20:
[...]

Heb vandaag de vraag gesteld of ik mijn jaarrekening vattenfall op 31/12/2022 kan krijgen ipv 04/10/2023. Ze gaven aan dat ik wel een eindafrekening kan krijgen en dat ze me opnieuw aanmelden.
mijn oude 1 januari 2023 tarieven met variabel onbepaalde tijd zijn;

normaal eur 0.948265 per kwh
dal eur 0.714614 per kwh
Gas eur 3.219447 per m3

Nog geen antwoord op welke tarieven ik dan vanaf 01-01 aanmelding maar de vattenfall website aanbieding is;

normaal eur 0.822062 per kwh
dal eur 0669614 per kwh
Gas eur 2.865038 per m3
Een nieuw contract kan sowieso niet meer ingaan per 1 januari ivm opzegtermijn van 30 dagen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 17:37
Lassy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:56:
[...]

Een nieuw contract kan sowieso niet meer ingaan per 1 januari ivm opzegtermijn van 30 dagen...
Als je bij Vattenfall zit, kan je nu zonder opzegtermijn weg. Dat stond in de mail met de nieuwe tarieven. Misschien kan dat ook bij andere leveranciers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgP2KszrA7UnbJZGnuZpmg72_lA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eRr9F9O31FC6rfw0ZcFfRwsn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door menzo op 15-12-2022 13:04 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

menzo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:02:
[...]

Als je bij Vattenfall zit, kan je nu zonder opzegtermijn weg. Dat stond in de mail met de nieuwe tarieven. Misschien kan dat ook bij andere leveranciers.

[Afbeelding]
Moet je wel een leverancier vinden die je voor 1 januari aan wil sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:58
€190 december ontvangen via Budget Energie. Ik hoor nu dat het prijsplafond helemaal rond is.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:15:
[...]

Ik ben gister naar Shell gegaan, ik kon daar mijn startdatum op 1 jan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

TFHfony

Professional Weirdo

[...]

SamenOm doet dat. En die hebben prima tarieven:
Flexibel: https://www.samenom.nl/Ta...101%20Tarieven%20Flex.pdf
Variabel: https://www.samenom.nl/Ta...20Tarieven%20Variabel.pdf

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Hongy
[...]

Ik wil dan bij vattenfall blijven. Alleen zorgen dat ik op 1/01 met het volumeplafond begin met de meters op 0.

• Lassy
Hongy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:36:
[...]

Ik wil dan bij vattenfall blijven. Alleen zorgen dat ik op 1/01 met het volumeplafond begin met de meters op 0.
Hoe gaat dat precies in zijn werk? Moet er dan geen nieuw contract afgesloten worden? Ik zit met Vattenfall op de "chat", dus alle info is welkom ;)

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:25

BTS

En dat is exact wat ik vanochtend gedaan heb. Overgestapt naar Samen Om, die hanteert 14 dagen. Wel eerst voor de zekerheid gebeld. Ingangsdatum gezet op 01-01-2023.

Wel 50,- boete bij UC wegens voortijdig openbreken jaarcontract maar dat is mij de rust wel waard.

@TFHfony
Exact, ik was eerder bij hun, sinds april zat ik bij UC wegens hogere TLV. Nu dus weer naar Samen Om met Flex contract.

www.highflow.nl

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voor mij geen optie in de huidige volatiele markt met alle faillissementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
Lassy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:39:
[...]

Hoe gaat dat precies in zijn werk? Moet er dan geen nieuw contract afgesloten worden? Ik zit met Vattenfall op de "chat", dus alle info is welkom ;)
ben nog bezig met antwoord hierop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BinAJZZQy6MUkhIn8wXhFu_Gwlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fJJ6smQhBhs3UbVSg9Dyu7Cj.png?f=fotoalbum_large

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hongy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:36:
[...]

Waarom wil je blijven met deze ridicule tarieven? Zelfs met plafond moet je dit m.i. niet stimuleren.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:25

BTS

MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:40:
[...]

Zij betalen een realistisch maandbedrag. Ja je leest het goed, als je netto terug levert dan betalen ze jou maandelijks. :) daar kan je dus in mijn geval weinig aan mislopen.

www.highflow.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:40:
[...]

SamenOm is onderdeel van de Nieuwe Energie Groep. Deze stond in het onderzoek van de vastlastenbond in 2021 als een van de weinige met een solvabiliteit van boven de 60%: https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:39
Moet zeggen dat dat gedoe met het prijsplafond, maandelijkse limieten in combinatie met zonnepanelen en jaarlijks salderen de boel flink compliceert zeg.

Heb het gevoel dat ik echt een soort studie moet doen naar wat voor mijn situatie het beste is. Irritant wel.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Stoffa schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:52:
Moet zeggen dat dat gedoe met het prijsplafond, maandelijkse limieten in combinatie met zonnepanelen en jaarlijks salderen de boel flink compliceert zeg.

Heb het gevoel dat ik echt een soort studie moet doen naar wat voor mijn situatie het beste is. Irritant wel.
Hoe compliceert het precies met solar? Het prijsplafond is na saldering, dan kom je toch sowieso nooit aan die 'maandelijkse limieten' ?

Ik was eigenlijk niet van plan om over te stappen, nu vattenfall met maximale korting.

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 15-12-2022 13:55 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Stoffa schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:52:

Hier sluit ik mij bij aan en er is niet genoeg fatsoenlijke informatie beschikbaar. Ik moet voor 1 januari een besluit maken maar het lukt mij niet om alle factoren goed inzichtelijk te krijgen.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Gunner schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:55:
[...]

Hoe compliceert het precies met solar? Het prijsplafond is na saldering, dan kom je toch sowieso nooit aan die 'maandelijkse limieten' ?

Ik was eigenlijk niet van plan om over te stappen, nu vattenfall met maximale korting.
Als je bijvoorbeeld een dynamisch contract afsluit heb je te maken met maandelijkse limieten en kan je die niet mee over nemen naar volgende maand. Dat kan zeer nadelig zijn in zomer maanden met overproductie van zonnepanelen. Als ik het goed begrijp. Dus je moet gaan afwegen welk contract je neemt, wanneer je contract datum stopt, wat je verbruik is tegen over het plafond etc.

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 12:35
Heeft iemand al de nieuwe 2023 tarieven van Shell Energy?

• R0181
Bij de berekening van SamenOm is alleen een Flex contract mogelijk, geen variabel meer.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

R0181 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:04:
Bij de berekening van SamenOm is alleen een Flex contract mogelijk, geen variabel meer.
Variabel moet je inderdaad contact voor opnemen. Via de telefoon of mail.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Mirved schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:00:
[...]

Als je bijvoorbeeld een dynamisch contract afsluit heb je te maken met maandelijkse limieten en kan je die niet mee over nemen naar volgende maand. Dat kan zeer nadelig zijn in zomer maanden met overproductie van zonnepanelen. Als ik het goed begrijp. Dus je moet gaan afwegen welk contract je neemt, wanneer je contract datum stopt, wat je verbruik is tegen over het plafond etc.
Ik denk dat ik het begrijp, maar een Vattenfall kent niet echt een dynamisch tarief immers. (er vanuitgaande dat een dynamisch tarief per dag/maand kan verschillen wat een paar aanbieders doen)

In mijn situatie zo'n 300-400m3 gasverbruik in een factureringsperiode en dit jaar denk ik een licht negatief energieverbruik (dus beide ver onder het prijsplafond) zie ik niet direct een reden om er een studie van te maken.

Maar zoals ik eerder zei; waarom hadden we niet gewoon kunnen kiezen voor die 190 elke maand. Nu worden er hele moeilijke rekensommen op los gelaten en alles is situatieafhankelijk. Lijkt me echt onnodig complex.

Wel vreemd dat vattenfall niet rept over die maandelijkse waardes op hun prijsplafond-pagina

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 15-12-2022 14:09 ]

• R0181
TFHfony schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:07:
[...]
Variabel moet je inderdaad contact voor opnemen. Via de telefoon of mail.
Een paar dagen geleden kreeg je wel een berekening van Flex en Variabel, blijkbaar sluiten ze liever Flex contracten af.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Uiterlijk vandaag zou dus goedkeuring moeten komen van de EC hierover trouwens
Geen ongeoorloofde staatssteun

Het kabinet heeft bij de uitwerking van het prijsplafond nauw contact onderhouden met de Europese Commissie om ervoor te zorgen dat het prijsplafond voldoet aan de eisen van het Europese staatssteunkader. Op basis van dit informele contact is de goede hoop dat de formele goedkeuring van de regeling uiterlijk 15 december zal worden ontvangen, waardoor de eerste voorschotten nog voor het einde van het jaar kunnen worden uitbetaald. 
of heb ik iets gemist?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29
R0181 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:04:
Scheelt qua tarief nauwelijks, Flex iets goedkoper. Staat alleen minder lang vast dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cg0KJpLIjGu1lFKCEouTQ8ZE8_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Iu0e3PNMamYwy0xKbTmfaqGE.png?f=user_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Cobb
Ik zit van okt tot okt met de jaarafrekening. 9 zonnepanelen dekken ons elektra verbruik af en mogelijk lever ik iets terug. Maar volgens mij nu niet de moeite om nog overhaast over te stappen. Wel zit eigenlijk met deze regeling in 2023 een beetje vast bij je huidige maatschappij....

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
[...]

Saldering per kalenderjaar ipv contractjaar. Uit de officiële stukken:
Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

henkebek schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:24:
[...]

Saldering per kalenderjaar ipv contractjaar. Uit de officiële stukken:

[...]
Ik vind de leveranciers daar niet echt heel transparant over. Ik weet nu alleen dat Vattenfall adviseert om per 1-1-23 m'n meterstanden te gaan doorgeven anders gaan ze schatten.

Nogmaals; ik vind dit echt onnodig complex allemaal.

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Gunner schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:28:
[...]

Ik vind de leveranciers daar niet echt heel transparant over. Ik weet nu alleen dat Vattenfall adviseert om per 1-1-23 m'n meterstanden te gaan doorgeven anders gaan ze schatten.

Nogmaals; ik vind dit echt onnodig complex allemaal.
Het vreemde is dat er zowel vanuit pers als politiek niemand op dit stukje tekst aanslaat. Ja er wordt eerst gesaldeerd, maar vervolgens staat er dat er gesaldeerd wordt per kalenderjaar. Dan is het dus eigenlijk geen salderen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

henkebek schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:32:
[...]

Het vreemde is dat er zowel vanuit pers als politiek niemand op dit stukje tekst aanslaat. Ja er wordt eerst gesaldeerd, maar vervolgens staat er dat er gesaldeerd wordt per kalenderjaar. Dan is het dus eigenlijk geen salderen meer.
Als ik jouw bold stukje lees en vergelijk met wat een Vattenfall zegt is het misschien hoe je het bekijkt. Ja. de plafond, tarieven en verbruik wordt logischerwijs alleen gerekend op wat je in 2023 doet qua energie. Daarom zegt Vattenfall dus ook dat je (als je geen slimme meter hebt) je standen moet doorgeven van 1 januari anders schatten ze het.

In mijn ogen is er dan nog steeds saldering alleen door je verbruik al door te geven kunnen ze nauwkeuriger berekeningen maken.

zie bijvoorbeeld zoeken bij google naar 'prijsplafond na saldering' "Jetten: prijsplafond na saldering" als een van de resultaten.

Kan me echt niet voorstellen dat het prijsplafond ineens negatief is voor solar-eigenaren.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 15-12-2022 14:45 ]

• Ruud888

Tibber morgen en afgelopen mnd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uxpo8Dqdj7w1RQYTxn6IZN7qDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8yYSvt07usMb0fU9WcRqJ25l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB7JvKs2RbeoJhruRxP-qfsZFRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NZdIxl2bpCYYzA89dWy9zONC.png?f=fotoalbum_large

• Ruud888
TFHfony schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:50:
[...]

SamenOm is onderdeel van de Nieuwe Energie Groep. Deze stond in het onderzoek van de vastlastenbond in 2021 als een van de weinige met een solvabiliteit van boven de 60%: https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/
Ook in 2022.

• Lassy
De knip zou bij iedereen gewoon op 1 januari moeten zijn en niet ergens midden in 2023. Zou technisch niet zo moeilijk moeten zijn lijkt mij...

• Wolly
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:36:
[...]

Als ik jouw bold stukje lees en vergelijk met wat een Vattenfall zegt is het misschien hoe je het bekijkt.
Als het inderdaad is hoe je het bekijkt dan kan ik je al op een briefje geven hoe de leveranciers het bekijken.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:58:
[...]

Als het inderdaad is hoe je het bekijkt dan kan ik je al op een briefje geven hoe de leveranciers het bekijken.
Ik vind het jammer dat je de rest wegknipt, want ik was wel degelijk serieus en ik vind mijn redenatie meer dan logisch. Een prijsplafond kan toch niet nadelig zijn omdat je saldeert? Het is namelijk niet zo dat ze eerst naar je verbruik kijken, dat afrekenen en dan pas naar je teruglevering kijken.

Als je er heel negatief tegen kijkt zou je kunnen denken dat er geen saldering is.

Zie in m'n links naar wat solarclubs en Jetten zeggen. En waarom vattenfall blijkbaar adviseert om handmatig je standen door te geven per 1-1 om zodoende een nauwkeuriger afrekening te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 15-12-2022 15:01 ]

• Wolly
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:01:
[...]

Ik vind het jammer dat je de rest wegknipt, want ik was wel degelijk serieus en ik vind mijn redenatie meer dan logisch. Een prijsplafond kan toch niet nadelig zijn omdat je saldeert? Het is namelijk niet zo dat ze eerst naar je verbruik kijken, dat afrekenen en dan pas naar je teruglevering kijken.

Als je er heel negatief tegen kijkt zou je kunnen denken dat er geen saldering is.

Zie in m'n links naar wat solarclubs en Jetten zeggen. En waarom vattenfall blijkbaar adviseert om handmatig je standen door te geven per 1-1 om zodoende een nauwkeuriger afrekening te krijgen.
Ik heb gelezen wat Jetten zegt over saldering, dat is ook exact hetzelfde als wat in de voorgestelde regeling staat. Nergens heeft hij het gehad over saldering en meenemen van kWh uit 2022, altijd heeft hij het over salderen in 2023 icm prijsplafond.

Ik lees nergens dat de reden dat Vattenfall je meterstand wilt weten is omdat ze iets met je saldering willen doen, heb je daar een bron voor?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:05:
Ik lees nergens dat de reden dat Vattenfall je meterstand wilt weten is omdat ze iets met je saldering willen doen, heb je daar een bron voor?
Ik zeg nergens dat het vanwege saldering is maar om een nauwkeuriger afrekening te kunnen doen, of je nu saldeert of niet. Anders schatten ze de hele bende.

• Wolly
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:08:
[...]

Ik zeg nergens dat het vanwege saldering is maar om een nauwkeuriger afrekening te kunnen doen, of je nu saldeert of niet. Anders schatten ze de hele bende.
Dus de enige argumenten die overblijven waarom het niet zo zou zijn:
- Uitspraken van Jetten
- Het kan toch niet nadelig zijn?

De eerste heb ik al uitgelegd, ik daag je uit om met een uitspraak van Jetten te komen waarbij hij deze casus bespreekt waarbij je opwek uit 2022 kan meenemen.

De 2e is een verwachting die je hebt.

• Wolly
  • Niet online
henkebek schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:32:
[...]

Te complex schijnbaar of men heeft er geen zin in omdat het prijsplafond nu 'af' is. Er is al door de coalitiepartijen gezegd dat er 'gaten' in de regeling zitten dus dat argument kan mooi gebruikt worden als mensen straks boos zijn om de hogere rekening.

En de pers is nou ook niet het toonbeeld van kritisch verslag doen tegenwoordig.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:10:
De eerste heb ik al uitgelegd, ik daag je uit om met een uitspraak van Jetten te komen waarbij hij deze casus bespreekt waarbij je opwek uit 2022 kan meenemen.
Ik zeg niet dat je het kan meenemen, maar het is maar net hoe je meenemen wil interpreteren. Vattenfall wil een nauwkeurige facturatie doen zonder veel te willen schatten want dat is ook in het nadeel van de klant.

Vattenfall weet in dit geval wat ik heb verbruikt in 2022 , in mijn geval tussen 1 april en 31 december dat geef ik door. Dat zal een negatief getal zijn want solar , dus krijg ik geld terug. Laten we zeggen 100 euro. zal wss meer zijn maar a-la.

Tussen 1 januari en 31 maart heb ik misschien een licht positief gebruik. 300 kwh. Dat kost me 120 euro.

Per saldo ben ik dus maar 20 euro kwijt. Puur theoretisch.

Ik zie jullie probleem dan ook niet echt of hebben ergens een hele negatieve insteek. misschien maar ik ergens een hele basale fout gemaakt?

Ik ben ook geen voorstander van dit geheel hoor maar misschien ben ik naief en denk dat ze er daar verstand van hebben ;)
Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:12:
En de pers is nou ook niet het toonbeeld van kritisch verslag doen tegenwoordig.
Dat hebben we vooral tijdens de Corona-pandemie wel gezien inderdaad.

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 15-12-2022 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:20:
[...]
Ik zeg niet dat je het kan meenemen, maar het is maar net hoe je meenemen wil interpreteren. Vattenfall wil een nauwkeurige facturatie doen zonder veel te willen schatten want dat is ook in het nadeel van de klant.

Vattenfall weet in dit geval wat ik heb verbruikt in 2022 , in mijn geval tussen 1 april en 31 december dat geef ik door. Dat zal een negatief getal zijn want solar , dus krijg ik geld terug. Laten we zeggen 100 euro. zal wss meer zijn maar a-la.

Tussen 1 januari en 31 maart heb ik misschien een licht positief gebruik. 300 kwh. Dat kost me 120 euro.

Per saldo ben ik dus maar 20 euro kwijt. Puur theoretisch.

Ik zie jullie probleem dan ook niet echt of hebben ergens een hele negatieve insteek. misschien maar ik ergens een hele basale fout gemaakt?

Ik ben ook geen voorstander van dit geheel hoor maar misschien ben ik naief en denk dat ze er daar verstand van hebben ;)

[...]

Dat hebben we vooral tijdens de Corona-pandemie wel gezien inderdaad.
In jouw geval gaat het blijkbaar om kleine getallen.

Bij de mensen met een electrische auto of warmtepomp gaat het al snel om 2000-2500kWh in de eerste 3 maanden van 2023.

Als dan de jaarrekening op 1 april komt moeten die mensen dus iets van 1500 kWh betalen tegen de boven-plafondprijs.

Dit terwijl ze, met voldoende zonnepanelen, bij normale saldering met neenemen uit 2022 op 0 kWh zouden staan (of in ieder geval flink minder).

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:27:
[...]

Bij de mensen met een electrische auto of warmtepomp gaat het al snel om 2000-2500kWh in de eerste 3 maanden van 2023.

Als dan de jaarrekening op 1 april komt moeten die mensen dus iets van 1500 kWh betalen tegen de boven-plafondprijs.

Dit terwijl ze, met voldoende zonnepanelen, bij normale saldering met neenemen uit 2022 op 0 kWh zouden staan (of in ieder geval flink minder).
Ik begreep dat je je saldering wel meeneemt, echter niet tegen plafond tarief zeg maar.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:27:
[...]

Ja, in dat geval snap ik dat wel. Denk ik :P
Denk dat we wel op één lijn zitten/zaten maar elke situatie is anders met zulke (te) complexe rekensommen.

Nogmaals; ik had liever gezien (voor iedereen) dat ze gewoon die 190 euro bleven uitkeren. Iedereen wint dan. De een wat meer dan de ander dat wel.

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:39
[...]

Nog iets anders is dat ik mijn huis verwarm met L/L momenteel. Maar dat wordt ook weer rekenen omdat dat erin kan resulteren dat ik mn kwh-budget overschrijdt, maar mn gasbudget nauwelijks aanraak. En gezien ik geen slimme meter heb wordt het nog wat meer nattevingerwerk.

Ik bedoel, ik kom er wel uit hoor, maar het is echt een flink gepuzzel en ik spendeer mn tijd liever op een andere manier.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:23
Stoffa schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:43:
[...]

Nog iets anders is dat ik mijn huis verwarm met L/L momenteel. Maar dat wordt ook weer rekenen omdat dat erin kan resulteren dat ik mn kwh-budget overschrijdt, maar mn gasbudget nauwelijks aanraak. En gezien ik geen slimme meter heb wordt het nog wat meer nattevingerwerk.

Ik bedoel, ik kom er wel uit hoor, maar het is echt een flink gepuzzel en ik spendeer mn tijd liever op een andere manier.
Hier ook met stadsverwarming. Het ergste is dat mijn afrekening in september is. Dus ik moet maar afwachten of ik genoeg ga opwekken komende zomer.

• Aristos
  • Laatst online: 20-09 14:50
Ik heb gisteren een nieuw contract afgesloten bij Greenchoice. Nu heb ik vandaag contact gehad met de klantenservice, en nu is er een issue met het salderen.

Het blijkt dat je het overschot dat je hebt op de piekuren, niet wordt verrekend met de daluren, maar dat je die krijgt verrekend met het teruglevertarief! Dat is natuurlijk supernadelig. Op de website is het niet te vinden.

Zie onderstaande tabelAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ol2YSV4cNMhYJbydhJIibcv7MfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwWb73LCu2HnnLiiyk5ULGPm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Aristos op 15-12-2022 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Aristos schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:45:
Ik heb gisteren een nieuw contract afgesloten bij Greenchoice. Nu heb ik vandaag contact gehad met de klantenservice, en nu is er een issue met het salderen.

Het blijkt dat je het overschot dat je hebt op de piekuren, niet wordt verrekend met de daluren, maar dat je die krijgt verrekend met het teruglevertarief! Dat is natuurlijk supernadelig. Op de website is het niet te vinden.

Zie onderstaande tabel[Afbeelding]
https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juli-2022.pdf

Zo staat het hier niet, in hun eigen voorwaarden.

The best is yet to come

Verwijderd

Aristos schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:45:

Zie onderstaande tabel[Afbeelding]
Anders nog even via hun Whatsapp klantenservice bevestigen? Kun je makkelijker linkje sturen naar hun pagina en wat ze dan reageren heb je ook meteen zwart op wit ook

• Stefmeister
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:54
Je link betreft de voorwaarden van 2017 (van Qurrent), zijn deze ook (nog) van toepassing bij Greenchoice?

• Dean Martin
  • Niet online
Stefmeister schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:13:
[...]

Je link betreft de voorwaarden van 2017 (van Qurrent), zijn deze ook (nog) van toepassing bij Greenchoice?
Fair enough. In hun eigen algemene voorwaarden staat het ook: https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juli-2022.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door Dean Martin op 15-12-2022 16:21 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aristos
  • Laatst online: 20-09 14:50
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:12:
[...]

Anders nog even via hun Whatsapp klantenservice bevestigen? Kun je makkelijker linkje sturen naar hun pagina en wat ze dan reageren heb je ook meteen zwart op wit ook
Ik heb nu gevraagd of het mogelijk is dat ik enkeltarief krijg. Dan gaat het natuurlijk wel goed. Maar het bizarre is dat ik het volgende antwoord kreeg op mijn vraag of ik mijn contract kon veranderen in enkeltarief:

"Goedemiddag. Dit is zeker mogelijk naar welk tarief zal ik het wijzigen?"

Ik heb maar gezegd dat ze het naar het daltarief moet veranderen. >:)

• Dacuuu
  • Nu online
Kan ik als non lid ook ergens de dynamische prijzen inzien?

• Stefmeister
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:54
Ja ik had ook begrepen dat ze (nog) geen onderscheid maakte tussen dal/piek tarrief, ik volg deze discussie ook met intresse aangezien ik nu (nog) bij Greenchoice zit en medio maart mn panelen verwacht.

Als Greenchoice dit nu wel gaat doen zou voor mij een reden zijn om naar het goedkopere Shell Energie over te stappen.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Lassy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:52:
De knip zou bij iedereen gewoon op 1 januari moeten zijn en niet ergens midden in 2023. Zou technisch niet zo moeilijk moeten zijn lijkt mij...
Als je je jaarrekening halverwege het jaar krijgt, dan is het wel moeilijk. De energie leverancier weet dan namelijk bij het maken van je jaarfactuur niet was je tarief is. Dit hangt namelijk af van wat je de rest van het jaar gaat gebruiken.

Je kunt de regeling ook anders zien. Het plafond geldt per maand. Maar zolang je geen afrekening krijgt, mag je ongebruikt budget meenemen naar de volgende maand. Dat is redelijk uitlegbaar en ook nog implementeerbaar bij de energieleveranciers.

Ik had het persoonlijk liever geimplementeerd als een hypotheekrente aftrek.... Aan het einde van het jaar je verbruik en prijs insturen en daarmee teruggave krijgen. Maar ook daar hangen nadelen aan (mensen die failliet zijn voordat ze de teruggave krijgen, fraude, veel werk om te controleren, etc).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Aristos schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:23:
[...]

Ik heb nu gevraagd of het mogelijk is dat ik enkeltarief krijg. Dan gaat het natuurlijk wel goed. Maar het bizarre is dat ik het volgende antwoord kreeg op mijn vraag of ik mijn contract kon veranderen in enkeltarief:

"Goedemiddag. Dit is zeker mogelijk naar welk tarief zal ik het wijzigen?"

Ik heb maar gezegd dat ze het naar het daltarief moet veranderen. >:)
Maar je hoeft dus niet naar enkeltarief, de post boven je staan de huidige voorwaarden, waar ook een heel duidelijk voorbeeld bij zit. Daarin gebruiken ze de door jouw bestempelde "correcte berekening".

Je komt bij de voorwaarden via hun website:
https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/

Bij de tekst: "De voorwaarden van je terugleververgoeding vind je hier".
Als die voorwaarden niet zouden gelden, neem ik aan dat die ook niet daar mogen staan.

<EDIT> ik zie nu dat er nog een derde voorbeeld is, waarbij duidelijk is dat er ook een alternatieve overeenkomst kan zijn, die wel de ongunstige berekening doet die jij aangeeft.

[ Voor 23% gewijzigd door Michiel1978 op 15-12-2022 16:50 ]

• Wolly
  • Niet online
Hey, ze hebben die pagina weer eens aangepast :Y)

Een heuse tabel met voorbeeld per periode en ze geven (weer) toe dat ze niet op kWh basis salderen wat ze recent weer verkondigden.
Als je een variabel tarief hebt, beweegt je salderingsvergoeding mee
Ook weer frappant dat er geen voorbeeld staat wat er gebeurt als je >=1 kWh netto teruglevert.

• Dean Martin
  • Niet online
Michiel1978 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:31:
[...]

Maar je hoeft dus niet naar enkeltarief, de post boven je staan de huidige voorwaarden, waar ook een heel duidelijk voorbeeld bij zit. Daarin gebruiken ze de door jouw bestempelde "correcte berekening".

Je komt bij de voorwaarden via hun website:
https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/

Bij de tekst: "De voorwaarden van je terugleververgoeding vind je hier".
Als die voorwaarden niet zouden gelden, neem ik aan dat die ook niet daar mogen staan.

<EDIT> ik zie nu dat er nog een derde voorbeeld is, waarbij duidelijk is dat er ook een alternatieve overeenkomst kan zijn, die wel de ongunstige berekening doet die jij aangeeft.
Ik ging ervan uit dat de user het wel zou hebben geweten wanneer hij specifiek per meter salderen zou hebben afgesproken ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
Dacuuu schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:25:
[...]

Kan ik als non lid ook ergens de dynamische prijzen inzien?
https://www.frankenergie.nl/goedkoop

Wel even de prijs op all-in zetten, en frank heeft wel meer opslag dan tibber.

• Lassy
KabouterSuper schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:28:
[...]

Als je je jaarrekening halverwege het jaar krijgt, dan is het wel moeilijk. De energie leverancier weet dan namelijk bij het maken van je jaarfactuur niet was je tarief is. Dit hangt namelijk af van wat je de rest van het jaar gaat gebruiken.

Je kunt de regeling ook anders zien. Het plafond geldt per maand. Maar zolang je geen afrekening krijgt, mag je ongebruikt budget meenemen naar de volgende maand. Dat is redelijk uitlegbaar en ook nog implementeerbaar bij de energieleveranciers.

Ik had het persoonlijk liever geimplementeerd als een hypotheekrente aftrek.... Aan het einde van het jaar je verbruik en prijs insturen en daarmee teruggave krijgen. Maar ook daar hangen nadelen aan (mensen die failliet zijn voordat ze de teruggave krijgen, fraude, veel werk om te controleren, etc).
Ik bedoel dus ook dat het huidige contract opnieuw zou starten op 1 januari en je de jaarafrekening pas op 31 december krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Lassy op 15-12-2022 20:42 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden