Dat het zo natuurlijk is dat het dan wel goed gaat, is helaas niet het geval. Bijvoorbeeld Pure Energie saldeert met enkeltarief alsnog per telwerk. Dan ben je met een netto afname in de daluren dus duurder uit met het enkeltariefAristos schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:23:
[...]
Ik heb nu gevraagd of het mogelijk is dat ik enkeltarief krijg. Dan gaat het natuurlijk wel goed. Maar het bizarre is dat ik het volgende antwoord kreeg op mijn vraag of ik mijn contract kon veranderen in enkeltarief:
"Goedemiddag. Dit is zeker mogelijk naar welk tarief zal ik het wijzigen?"
Ik heb maar gezegd dat ze het naar het daltarief moet veranderen.
Als ik nu zou overstappen naar Engie krijg ik lagere tarieven en een stuk hogere TLV dan ik nu bij Oxxio heb.
Kan dit nog nadelig uitpakken omdat er mogelijk per 1 januari nieuwe tarieven worden bekend gemaakt?
Aan de andere kant denk ik niet dat het veel hoger kan dan wat ik nu heb...
Ook ga ik mogelijk onder de compensatieregeling vallen omdat mijn contract afgelopen jaar is omgezet naar LosVast en ik meerdere verhogingen doorberekend heb gekregen:
https://www.rtlnieuws.nl/...n-klanten-geld-teruggeven
Kan dit nog nadelig uitpakken omdat er mogelijk per 1 januari nieuwe tarieven worden bekend gemaakt?
Aan de andere kant denk ik niet dat het veel hoger kan dan wat ik nu heb...
Ook ga ik mogelijk onder de compensatieregeling vallen omdat mijn contract afgelopen jaar is omgezet naar LosVast en ik meerdere verhogingen doorberekend heb gekregen:
https://www.rtlnieuws.nl/...n-klanten-geld-teruggeven
Ik zit voor de grap zojuist even bij Engie te kijken voor een nieuw contract. Wanneer ik mijn huidige verbruik door geef krijg ik een persoonlijk aanbod Normaal / Dal tarief van 0,77 / 0,62
Echter als ik mijn geschate toekomstige zonnenpanelen opbrengst op geef krijg ik een veel lager tarief voorgeschoteld van Normaal / Dal van 0,51 / 0,47.
Als ik dan ook nog eens kies voor een enkeltarief wordt de kWh prijs zelfs 0,45. Dit lijkt me ivm alle andere prijzen toch wel super intressant.
Echter als ik mijn geschate toekomstige zonnenpanelen opbrengst op geef krijg ik een veel lager tarief voorgeschoteld van Normaal / Dal van 0,51 / 0,47.
Als ik dan ook nog eens kies voor een enkeltarief wordt de kWh prijs zelfs 0,45. Dit lijkt me ivm alle andere prijzen toch wel super intressant.
[ Voor 17% gewijzigd door Stefmeister op 16-12-2022 11:56 ]
Dit klopt wel.Stefmeister schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:46:
Ik zit voor de grap zojuist even bij Engie te kijken voor een nieuw contract. Wanneer ik mijn huidige verbruik door geef krijg ik een persoonlijk aanbod Normaal / Dal tarief van 0,77 / 0,62
Als je alleen stroom verbruikt dan krijg je het tarief te zien incl. belastingen & BTW.
Als je netto op jaarbasis teruglevert dan krijg je het zelfde tarief te zien, maar dan zónder belastingen en BTW.
Dit is omdat dan het tarief (de terugleververgoeding) wordt uitbetaald zonder deze extra belastingen.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Ah je hebt gelijk dat verklaard het verschil!
Wij hebben begin deze maand ook de nieuwe tarieven gekregen, van Mega.
Stroom rond de 80 cent per kWh, gas rond de 2,80 euro per M3.
Door het moment van de jaarrekening lijkt dat domme prijsplafond voor ons een wassen neus. Welke droeftoeter dat heeft bedacht is me een raadsel, maar goed.
Wat ik wel begrijp is dat “men” verwacht dat het volgende winter helemaal moeilijk gaat worden. Ben heel benieuwd wat die prijzen dan gaan doen maar ik houd mijn hart vast.
Stroom rond de 80 cent per kWh, gas rond de 2,80 euro per M3.
Door het moment van de jaarrekening lijkt dat domme prijsplafond voor ons een wassen neus. Welke droeftoeter dat heeft bedacht is me een raadsel, maar goed.
Wat ik wel begrijp is dat “men” verwacht dat het volgende winter helemaal moeilijk gaat worden. Ben heel benieuwd wat die prijzen dan gaan doen maar ik houd mijn hart vast.
helaas mijn truc werkt nietLassy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:39:
[...]
Hoe gaat dat precies in zijn werk? Moet er dan geen nieuw contract afgesloten worden? Ik zit met Vattenfall op de "chat", dus alle info is welkom
Reactie van Vattenfall
15-12
Goedemorgen ..., bedankt voor je bericht. Ik kan de datum van je jaarnota niet aanpassen. Ik kan wel je contract beëindigen per 31 december dan ontvang je binnen 4 weken een eindafrekening.
Ik dien je weer opnieuw aan te melden.
16-12
Hallo ..., ik moet je mededelen dat bovenstaande reactie niet juist is. We kunnen je niet afmelden en aanmelden op hetzelfde adres.
Ze kregen waarschijnlijk teveel dezelfde vraagHongy schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:38:
[...]
helaas mijn truc werkt niet
Reactie van Vattenfall
15-12
Goedemorgen ..., bedankt voor je bericht. Ik kan de datum van je jaarnota niet aanpassen. Ik kan wel je contract beëindigen per 31 december dan ontvang je binnen 4 weken een eindafrekening.
Ik dien je weer opnieuw aan te melden.
16-12
Hallo ..., ik moet je mededelen dat bovenstaande reactie niet juist is. We kunnen je niet afmelden en aanmelden op hetzelfde adres.
Ik kreeg bij Essent het ook niet voor elkaar de datum van de jaarrekenIng te verzetten.
Ik ben toen maar overgestapt om de jaar rekening op 1 januari te krijgen...toch van de zotte dat je door zo'n stomme regel welhaast verplicht wordt over te stappen
Ik ben toen maar overgestapt om de jaar rekening op 1 januari te krijgen...toch van de zotte dat je door zo'n stomme regel welhaast verplicht wordt over te stappen
[ Voor 23% gewijzigd door breagor op 16-12-2022 17:57 ]
Ik vind het persoonlijk nogal overdreven lijken dat mensen zo op 1 januari hun jaarrekening willen. Enkel als je echt rond de grens van bv 1200 m3 gas zit heeft dat zin volgens mij. Als je op 1000m3 of 1400 m3 zit heeft dat sowieso geen meerwaarde en ik vermoed eigenlijk dat het bij 1100- en 1300+ ook totaal geen zin heeft.
Ligt aan je situatie, voor mij bijv.:Michiel1978 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:01:
Ik vind het persoonlijk nogal overdreven lijken dat mensen zo op 1 januari hun jaarrekening willen. Enkel als je echt rond de grens van bv 1200 m3 gas zit heeft dat zin volgens mij. Als je op 1000m3 of 1400 m3 zit heeft dat sowieso geen meerwaarde en ik vermoed eigenlijk dat het bij 1100- en 1300+ ook totaal geen zin heeft.
Oorspronkelijke jaar afrekening was 23 maart, verbruik van warmtepomp jan/23 maart is 2200kwh, plafond ruimte over die periode is circa 850 kwh....dus had 1350kwh tegen normaaltarief (90 cent) moeten afrekenen is dus 90-40=50cent/kwh extra, waarmee me dat dus circa 675 euro extra zou kosten.
Dus zeker de moeite waard.
En het heeft met name zin voor elektra als je PV hebt zonder enorme overproductie.Michiel1978 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:01:
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Als je PV hebt, dan heb je toch juist sowieso geen last van de grens. Immers als je 3000 verbruikt en 3000 opwekt kom je op nul. Het lijkt me sterk dat je dan over de grens heen gaat in een van de twee periodes.Dennis1812 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:07:
[...]
En het heeft met name zin voor elektra als je PV hebt zonder enorme overproductie.
Daar heb je geen overproductie voor nodig.
Warmtepomp had ik even geen rekening mee gehouden. Dan is het wel nuttig ja.breagor schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:07:
[...]
Ligt aan je situatie, voor mij bijv.:
Oorspronkelijke jaar afrekening was 23 maart, verbruik van warmtepomp jan/23 maart is 2200kwh, plafond ruimte over die periode is circa 850 kwh....dus had 1350kwh tegen normaaltarief (90 cent) moeten afrekenen is dus 90-40=50cent/kwh extra, waarmee me dat dus circa 675 euro extra zou kosten.
Dus zeker de moeite waard.
Als je een 0 op de meter huis hebt is het zeer verstandig. Het lijkt er immers op dat het salderen alleen mogelijk is met opwek uit 2023.Michiel1978 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:01:
Deze snap ik even niet. Verandert er iets in de saldering plotseling?Wolly schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:28:
[...]
Als je een 0 op de meter huis hebt is het zeer verstandig. Het lijkt er immers op dat het salderen alleen mogelijk is met opwek uit 2023.
Ja. Alles uit 2022 vervalt per 1-1.Michiel1978 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:30:
[...]
Deze snap ik even niet. Verandert er iets in de saldering plotseling?
Mijn afrekening is van mei. En ik heb dus productie nog om de eerste maanden te dekken.
Maar ik krijg nu overproductie betaald tegen een aalmoes en mag voor de hoofdprijs mijn eigen geleverde stroom terugkopen. Omdat iemand verzonnen heeft dat alleen alles per 1-1 telt voor Dat plafond.
Daar lijkt het wel op.Michiel1978 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:30:
[...]
Deze snap ik even niet. Verandert er iets in de saldering plotseling?
Zie miliomiliano in "Help! De energierekening - kroegtopic"
Ok, maar begrijp ik het dan goed als ik zeg.Wolly schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:45:
[...]
Daar lijkt het wel op.
Zie miliomiliano in "Help! De energierekening - kroegtopic"
Je produceert 6000 en verbruikt 6000.
Geen rekening houdend met een warmtepomp verbruik je in januari dus ca 500 kWh. Je plafond is die maand 233 kWh (2800/12?). Echter produceer je in januari toch nog 3% van je jaarlijkse opbrengst, dus 180 kWh.
Dan kom je inderdaad niet uit.
Echter als je t/m Maart pakt. Verbruik 1500 kWh, grens 700 kWh, productie 17% van 6000 is 1000 kWh. Dan zit je wel al weer ruimschoots binnen de marge.
Als ik van die 6000 kWh bv 3000 kWh maak, en toch weer alleen januari bekijk, dan krijg je.
250 kWh verbruik, grens 233 kwh en 90 kWh opbrengst, dus zit je ook al ruimschoots binnen de grens.
Het lijkt dus met 0 op de meter dus over het algemeen wel goed te komen, tenzij je dus ergens heel vroeg in het jaar (of juist heel laat), zeg alleen januari en een heel groot stroomverbruik hebt. Of dus een warmtepomp.
Of begrijp ik het weer niet goed?
[ Voor 4% gewijzigd door Michiel1978 op 16-12-2022 19:00 ]
Met een NOM huis is je verbruik in de eerste 3 maanden eerder iets van 2500kWh.Michiel1978 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:53:
[...]
Ok, maar begrijp ik het dan goed als ik zeg.
Je produceert 6000 en verbruikt 6000.
Geen rekening houdend met een warmtepomp verbruik je in januari dus ca 500 kWh. Je plafond is die maand 233 kWh (2800/12?). Echter produceer je in januari toch nog 3% van je jaarlijkse opbrengst, dus 180 kWh.
Dan kom je inderdaad niet uit.
Echter als je t/m Maart pakt. Verbruik 1500 kWh, grens 700 kWh, productie 17% van 6000 is 1000 kWh. Dan zit je wel al weer ruimschoots binnen de marge.
Als ik van die 6000 kWh bv 3000 kWh maak, en toch weer alleen januari bekijk, dan krijg je.
250 kWh verbruik, grens 233 kwh en 90 kWh opbrengst, dus zit je ook al ruimschoots binnen de grens.
Het lijkt dus met 0 op de meter dus over het algemeen wel goed te komen, tenzij je dus alleen januari of alleen december hebt en een heel groot stroomverbruik hebt.
Of begrijp ik het weer niet goed?
Valt je eindrekening dan toevallig in april dan heb je lang niet genoeg opgewekt vanaf 1 januari om dat weg te salderen.
Dat terwijl je voorheen met salderen gewoon netto 0kWh zou hoeven af te rekenen.
Deze discussie maakt mij wakker. Ik heb mijn eindafrekening begin december gekregen. Mijn jaar loopt dus in 2023 tot december. In december 2023 mag ik nog 356 kWh genieten van het prijsplafond, maar mijn verbruik zal rond de 1100 kWh liggen (electrische auto en warmtepomp). Over het hele jaar gezien heb ik NOM, maar daar heb ik dus in december 2023 niets aan.Wolly schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:00:
[...]
Met een NOM huis is je verbruik in de eerste 3 maanden eerder iets van 2500kWh.
Valt je eindrekening dan toevallig in april dan heb je lang niet genoeg opgewekt vanaf 1 januari om dat weg te salderen.
Dat terwijl je voorheen met salderen gewoon netto 0kWh zou hoeven af te rekenen.
Ik ga het in de gaten houden wanneer bij mij de omslag is. Dus wanneer mijn zonnepanelen het verbruik hebben goed gemaakt in de maanden vanaf december 2022. Dat ligt waarschijnlijk rond begin juli. Dan ga ik denk ik maar overstappen naar een andere maatschappij om zodoende toch maximaal van het prijsplafond te kunnen profiteren.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
En toch zegt iets me dat dit niet is hoe het gaat werken. Zou raar zijn toch? dat je plots niet meer 0 op de meter hebt.
Ik mag toch hopen dat mij contract jaar gesaldeerd wordt en niet het kalender jaar...Michiel1978 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:35:
En toch zegt iets me dat dit niet is hoe het gaat werken. Zou raar zijn toch? dat je plots niet meer 0 op de meter hebt.
Sta nu nog 2800kwh in de plus contract loopt april af..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Jammer, gaat per kalenderjaar nuRonald.42 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:40:
[...]
Ik mag toch hopen dat mij contract jaar gesaldeerd wordt en niet het kalender jaar...
Sta nu nog 2800kwh in de plus contract loopt april af..
Bedank meneer Jetten en de energiebedrijven maar.
Ervan afzien mag ook niet. (Wat raar is, normaliter is een subsidie vrijwillige deelname)
Nu blijkt ineens dat zo'n slimme meter in plaats van terugdraaimeter weigeren erg nuttig is gewordenDennis1812 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:37:
[...]
Ja. Alles uit 2022 vervalt per 1-1.
Mijn afrekening is van mei. En ik heb dus productie nog om de eerste maanden te dekken.
Maar ik krijg nu overproductie betaald tegen een aalmoes en mag voor de hoofdprijs mijn eigen geleverde stroom terugkopen. Omdat iemand verzonnen heeft dat alleen alles per 1-1 telt voor Dat plafond.
[ Voor 3% gewijzigd door PP_Sound op 16-12-2022 19:45 ]
Dan wordt er geschat. Dus het is de vraag of je dan beter bent.PP_Sound schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:43:
[...]
Nu blijkt ineens dat zo'n slimme meter in plaats van terugdraaimeter weigeren erg nuttig is geworden
Dan de wp maar uit en de houtkachel weer aan.Dennis1812 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:41:
[...]
Jammer, gaat per kalenderjaar nu
Ervan afzien mag ook niet. (Wat raar is, normaliter is een subsidie vrijwillige deelname)
Stuk beter voor het milieu ook..
Absolute waanzin maar goed het zij zo.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Hoop is uitgestelde teleurstellingMichiel1978 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:35:

Ik vind het ook raar maar als ik de tekst lees dan begrijp ik dat het wel zo is.
Ik denk dat ze voor het verbruik in 2023 ook alleen de productie in 2023 willen. Dat hoeft niet te betekenen dat er niet meer per jaar gesaldeerd wordt.Wolly schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:55:
[...]
Hoop is uitgestelde teleurstelling![]()
Ik vind het ook raar maar als ik de tekst lees dan begrijp ik dat het wel zo is.
En als ik het stuk nog eens nalees, is dat ook precies wat ze willen. Nergens staat er dat er niet per jaar gesaldeerd wordt.
[ Voor 13% gewijzigd door Michiel1978 op 16-12-2022 20:09 ]
Ik vind het maar een achterlijke beslissing.Michiel1978 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:00:
[...]
Ik denk dat ze voor het verbruik in 2023 ook alleen de productie in 2023 willen. Dat hoeft niet te betekenen dat er niet meer per jaar gesaldeerd wordt.
Ik mag nu dus een overschot verkopen voor een aalmoes.
En dan van januari tot april duur inkopen om vervolgens december weer met een overschot te zitten.
Ik zal er eens even aan rekenen wat ik aan overschot moet verbranden volgend jaar.
Ik niks dan hun ook niks.
Kan je dat toelichten aan de hand van deze getallen?Michiel1978 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:00:
[...]
Ik denk dat ze voor het verbruik in 2023 ook alleen de productie in 2023 willen. Dat hoeft niet te betekenen dat er niet meer per jaar gesaldeerd wordt.
En als ik het stuk nog eens nalees, is dat ook precies wat ze willen. Nergens staat er dat er niet per jaar gesaldeerd wordt.
Op 1-1-23 staat iemand 2300 kWh in de plus.
Hij verbruikt 3000 kWh van 1 januari tot 1 april.
Opwek (teruggeleverd het net op) 1-1-23 tot 1 april: 700kWh
Eindafrekening 1 april.
Prijsplafonds:
Januari 2023: 339 kWh
Februari 2023: 280 kWh
Maart 2023: 267 kWh
Totaal beschikbaar prijsplafond tot 1 april: 886 kWh
Het salderen doet de meter zelf realtime dus valt er weinig te schatten.Dennis1812 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:47:
[...]
Dan wordt er geschat. Dus het is de vraag of je dan beter bent.
Ik ben van mening dat dit toch echt anders uit te leggen is als mensen tot nu toe hier suggereren. Nergens wordt in de tekst afbreuk gedaan aan de huidige regels rondom salderen, namelijk per 12 maanden waarop het tijdstip afhankelijk is van de contractdatum. Wat wél aangegeven wordt zijn spelregels rondom het berekenen van het volume dat in aanmerking komt voor het prijsplafond.Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.
En dat zou je zelfs positief uit kunnen leggen op deze manier:
Stel (voorbeeld met gegevens zoals hierboven voorgesteld):
2.300 kWh overschot per 01.01.2023
Verbruik t/m 01.04.2023 3.000 kWh
Invoeding t/m 01.04.2023 700 kWh
Het volume dat in aanmerking komt voor het plafond is 3.000 - 700 = 2.300. In totaal zijn jan/mrt goed voor 888 kWh prijsplafond dus *zonder overschot uit 2022* zou er afgerekend worden: 888 kWh à plafondprijs en 2.300-888=1.412 kWh à contractprijs. Echter; er is nog 2.300 kWh overschot dus uiteindelijk is er 0 kWh om af te rekenen.
Ik ben benieuwd naar andere inzichten; liefst met vergelijkbare rekenvoorbeelden

Aangezien je geen stroom hoeft af te rekenen in april, valt er weinig te rekenen toch?Wolly schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:35:
[...]
Kan je dat toelichten aan de hand van deze getallen?
Op 1-1-23 staat iemand 2300 kWh in de plus.
Hij verbruikt 3000 kWh van 1 januari tot 1 april.
Opwek (teruggeleverd het net op) 1-1-23 tot 1 april: 700kWh
Eindafrekening 1 april.
Prijsplafonds:
Januari 2023: 339 kWh
Februari 2023: 280 kWh
Maart 2023: 267 kWh
Totaal beschikbaar prijsplafond tot 1 april: 886 kWh
Ander voorbeeld
Misschien een voorbeeld met andere getallen? bv je stond maar 1300 kWh in de plus?
In dat geval moet je 1000 kWh afrekenen in april.
Je verbruik is 3000 in die maanden, maar je opbrengst is 700, dus effectief 2300 kWh.
Je plafond is totaal 886 kWh in die maanden.
Nu komt dan inderdaad de vraag, en nu? De berekening die mogelijk logisch lijkt (en ook door TAA wordt gebruikt) is als volgt.
Je moet 1000 kWh afrekenen, daarvan is 868 kWh het plafond, en zal je 132 kWh buiten het plafond betalen. Echter dan profiteer je volledig van de opbrengst uit 2022, er is specifiek benoemd dat dat niet gebeurt, dus dit is niet de juiste rekenmethode.
Ze zien het dus anders, je hebt 2300 kWh verbruikt, dus zit je 1414 kWh boven plafond, en de gehele 1000 kWh wordt dan ook buiten plafond gezien. Je plafond is dan zeg maar al "opgemaakt" door de opbrengst uit 2022.
Nog een ander voorbeeld
Zou je maar 500 kWh opbrengst gehad hebben in 2022, dan moet je 1800 kWh betalen, waarvan (886-500) 386 kWh met prijsplafond, en 1414 kWh zonder prijsplafond.
Hmmm, heel evident is deze methode misschien ook weer niet, maar nog altijd logischer als dat mensen die nul op de rekening hadden dat plots niet meer hebben.
[ Voor 44% gewijzigd door Michiel1978 op 16-12-2022 22:01 ]
Nee hoor. Wanneer je een Ferrarismeter hebt, kun je elke 1e van maand (of wanneer het je uitkomt) je standen doorgeven.Dennis1812 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:47:
[...]
Dan wordt er geschat. Dus het is de vraag of je dan beter bent.
prompt $p $g
Ik heb zelf een digitale, maar geen Ferraris (analoge) meter. Ik neem aan dat dat verder geen verschil maakt?slb schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:20:
[...]
Nee hoor. Wanneer je een Ferrarismeter hebt, kun je elke 1e van maand (of wanneer het je uitkomt) je standen doorgeven.
Je digitale meter kan niet terugdraaienStoffa schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:23:
[...]
Ik heb zelf een digitale, maar geen Ferraris (analoge) meter. Ik neem aan dat dat verder geen verschil maakt?
Ok, maar slim is hij ook niet (Liander wilde mn gang slopen om een slimme te installeren, maar dat heb ik geweigerd). Ik neem aan dat hij, omdat hij niet slim is, dus wel domweg terugtelt?
Op een digitale meter zit als het goed is een teruglever teller.Stoffa schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:34:
[...]
Ok, maar slim is hij ook niet (Liander wilde mn gang slopen om een slimme te installeren, maar dat heb ik geweigerd). Ik neem aan dat hij, omdat hij niet slim is, dus wel domweg terugtelt?
Nee die heeft gewoon meerdere telwerken, zal vast een knop op zitten waarmee je ze kunt zien. Hij stuurt de meterstanden alleen niet zelf door, dat is alles.Stoffa schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:34:
[...]
Thanks!Wilke schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:37:
[...]
Nee die heeft gewoon meerdere telwerken, zal vast een knop op zitten waarmee je ze kunt zien. Hij stuurt de meterstanden alleen niet zelf door, dat is alles.
Ook @PP_Sound
Interessante kijk.TAA schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:08:
[...]
Ik ben van mening dat dit toch echt anders uit te leggen is als mensen tot nu toe hier suggereren. Nergens wordt in de tekst afbreuk gedaan aan de huidige regels rondom salderen, namelijk per 12 maanden waarop het tijdstip afhankelijk is van de contractdatum. Wat wél aangegeven wordt zijn spelregels rondom het berekenen van het volume dat in aanmerking komt voor het prijsplafond.
Het volume dat in aanmerking komt voor het plafond is 3.000 - 700 = 2.300. In totaal zijn jan/mrt goed voor 888 kWh prijsplafond dus *zonder overschot uit 2022* zou er afgerekend worden: 888 kWh à plafondprijs en 2.300-888=1.412 kWh à contractprijs. Echter; er is nog 2.300 kWh overschot dus uiteindelijk is er 0 kWh om af te rekenen.
Ik ben benieuwd naar andere inzichten; liefst met vergelijkbare rekenvoorbeelden
Maar je hebt nu voor het bepalen van de netto-afname (uitkomst 0kWh) het overschot uit 2022 gebruikt. En dat is nu net wat dat artikel uitsluit toch?
Of is de netto-afname de berekende 888 kWh?Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.
Dat is niet waar. Wat het artikel zegt is:Wolly schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:02:
[...]
Interessante kijk.
Maar je hebt nu voor het bepalen van de netto-afname (uitkomst 0kWh) het overschot uit 2022 gebruikt. En dat is nu net wat dat artikel uitsluit toch?
"Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024."
De netto-afname in 2023 (in jouw voorbeeld dus 2300 kWh) komt in aanmerking voor het prijsplafond. Dat heeft niks te maken met wat er nou daadwerkelijk afgerekend moet worden (namelijk die 0 kWh).
Dit afschaffen van het jaarlijks salderen over 2022/2023 en 2024 is natuurlijk bloed voor de bloedhonden...... Want feitelijk doen ze dat zoals ik het lees.
Je voelt aan alles dat dit het begin is van het einde.
Waardeloos.
Waardeloos.
GroenLinks heeft Jetten bevraagd en die zei het is niet anders. https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uitMichiel1978 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:12:
[...]
Dat is niet waar. Wat het artikel zegt is:
"Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024."
De netto-afname in 2023 (in jouw voorbeeld dus 2300 kWh) komt in aanmerking voor het prijsplafond. Dat heeft niks te maken met wat er nou daadwerkelijk afgerekend moet worden (namelijk die 0 kWh).
Die Jetten weerspreekt iig niet wat hier wordt beweerd.
Zoals hij het zegt lijkt het een wens cq. dealbreaker te zijn geweest van de Energiemaatschappijen.mrVroom schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 00:20:
[...]
GroenLinks heeft Jetten bevraagd en die zei het is niet anders. https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit
Die Jetten weerspreekt iig niet wat hier wordt beweerd.
Maw er is ook geen weg terug meer.
[ Voor 3% gewijzigd door Cobb op 17-12-2022 06:47 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Maar dat gaat toch wel alleen over het prijsplafond?
Ik heb een vast contract (GC Unive) van 2 oktober tot 2 oktober. En ik wek altijd meer op dan ik verbruik. Het verbruik dat ik komend jaar heb tussen 2 oktober en 31 december wordt dan toch gewoon afgedekt door de opwek in 2024? De prijs is voor mij dan verder niet interessant.
Of is er echt een raar geitenpad gevonden om de saldering komend jaar een deel de kop in te drukken?
Ik heb een vast contract (GC Unive) van 2 oktober tot 2 oktober. En ik wek altijd meer op dan ik verbruik. Het verbruik dat ik komend jaar heb tussen 2 oktober en 31 december wordt dan toch gewoon afgedekt door de opwek in 2024? De prijs is voor mij dan verder niet interessant.
Of is er echt een raar geitenpad gevonden om de saldering komend jaar een deel de kop in te drukken?
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ik denk dat als je jaarrekening aan het einde van het jaar valt je de meeste 'mazzel' hebt.ArthurMorgan schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 06:59:
Je wekt, waarschijnlijk, niet meer op in de maanden oktober/november/december dan je verbruikt.
Dus of die opwek wel of niet meetelt in het volgende jaar (2023 of 2024) maakt niet zoveel uit.
Je bent de sjaak als je je jaarafrekening hebt begin van het jaar.
Dan kan je overschot niet gebruikt van 2022, en niet meenemen naar 2024?
Althans zo lees ik de regeling.
De regeling wordt met de dag droeviger iig, hoe ga je dit uitleggen aan Henk en Anita?
Die denken goed te zitten want ze hebben prijsplafond en zonnepanelen genomen en warmtepomp in de zomer van 2022.
Bam dikke rekening.
Uiteindelijk is er maar een de winnaar, de energiemaatschappijen.
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Eerst werd met het prijsplafond de groep gepakt die wel een warmtepomp heeft maar niet volledig kan salderen. Nu wordt ook de groep gepakt die wel volledig kan salderen.mrVroom schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 00:17:
Dit afschaffen van het jaarlijks salderen over 2022/2023 en 2024 is natuurlijk bloed voor de bloedhonden...... Want feitelijk doen ze dat zoals ik het lees.
Het zou me niets verbazen als de komende tijd de energietransitie een flinke klap gaat krijgen. Veel mensen zijn al niet positief over een warmtepomp. Als de berekeningen over 2023 verschijnen dan zullen de meeste mensen nog minder gemotiveerd zijn.
Nou inderdaad zeg, hoe makkelijk was het om de BTW op 9% te laten staan en eventueel ergens in de winter 2x 190€ over te maken..Hvdbnl schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 07:43:
[...]
Ik denk dat als je jaarrekening aan het einde van het jaar valt je de meeste 'mazzel' hebt.
Je wekt, waarschijnlijk, niet meer op in de maanden oktober/november/december dan je verbruikt.
Dus of die opwek wel of niet meetelt in het volgende jaar (2023 of 2024) maakt niet zoveel uit.
Je bent de sjaak als je je jaarafrekening hebt begin van het jaar.
Dan kan je overschot niet gebruikt van 2022, en niet meenemen naar 2024?
Althans zo lees ik de regeling.
De regeling wordt met de dag droeviger iig, hoe ga je dit uitleggen aan Henk en Anita?
Die denken goed te zitten want ze hebben prijsplafond en zonnepanelen genomen en warmtepomp in de zomer van 2022.
Bam dikke rekening.
Uiteindelijk is er maar een de winnaar, de energiemaatschappijen.

KISS
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Huh? Dit betekent dus dat zo wat iedereen met zonnepanelen in 2023 ergens een jaarrekening krijgt die uit 2 delen bestaat? Saldering t/m 31 dec 2022 en daarna plafondgedoe van 2023?
Daar lijkt het wel op.Treveo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 07:54:
Huh? Dit betekent dus dat zo wat iedereen met zonnepanelen in 2023 ergens een jaarrekening krijgt die uit 2 delen bestaat? Saldering t/m 31 dec 2022 en daarna plafondgedoe van 2023?
Als ik het goed begrijp, volgt dus eerst een afrekening voor de contractmaanden in 2022 en start 2023 met een schone lei?
Dus heb je in 2022 een overschot aan teruglevering opgebouwd, krijg je dat uitbetaald tegen de terugleververgoeding en kun je in 2023 alleen salderen met het overschot wat je vanaf 1 januari opbouwt. Heb je in 2022 geen overschot aan teruglevering opgebouwd, dan betaal je het restant tegen de in 2022 geldende tarieven en kun je in 2023 alleen salderen met het overschot wat je vanaf 1 januari opbouwt.
Hetzelfde geldt dan voor het tweede deel van 2023 (bij ingang nieuwe jaarcontract), zodat je dubbel genaaid wordt.
Dus heb je in 2022 een overschot aan teruglevering opgebouwd, krijg je dat uitbetaald tegen de terugleververgoeding en kun je in 2023 alleen salderen met het overschot wat je vanaf 1 januari opbouwt. Heb je in 2022 geen overschot aan teruglevering opgebouwd, dan betaal je het restant tegen de in 2022 geldende tarieven en kun je in 2023 alleen salderen met het overschot wat je vanaf 1 januari opbouwt.
Hetzelfde geldt dan voor het tweede deel van 2023 (bij ingang nieuwe jaarcontract), zodat je dubbel genaaid wordt.
Leuk en aardig dat ze nu op kalenderjaar zouden gaan salderen. In mijn en vele andere contracten staat iets anders. Hoe gaan ze dat oplossen dan?
The best is yet to come
Ik vraag me sowieso ook af wat de rechter hiervan vindt. Want als dat echt zo is dan worden veel mensen dus gediscrimineerd tov andere mensen. Mensen die op of omstreeks 1 januari, of 30 juni zitten met hun contract hebben dan een enorm voordeel tov mensen die ergens in maart of oktober hun eindafrekening krijgen.Dean Martin schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:40:
Leuk en aardig dat ze nu op kalenderjaar zouden gaan salderen. In mijn en vele andere contracten staat iets anders. Hoe gaan ze dat oplossen dan?
Op dit moment ga ik er nog steeds vanuit dat dit echt alleen gaat over de plafondprijzen en niet over het salderen in het algemeen. Anders voorzie ik echt veel rechtszaken. Het zou in mijn geval voor 2022 en 2023 neerkomen op een extra kostenpost van plusminus 400 euro. Daar ga ik niet zomaar mee akkoord.
Maar is (mij) ook niet zoveel dat ik er een goede advocaat mee kan betalen die enige kans maakt tegen de staat.ArthurMorgan schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:46:
[...]
Ik vraag me sowieso ook af wat de rechter hiervan vindt. Want als dat echt zo is dan worden veel mensen dus gediscrimineerd tov andere mensen. Mensen die op of omstreeks 1 januari, of 30 juni zitten met hun contract hebben dan een enorm voordeel tov mensen die ergens in maart of oktober hun eindafrekening krijgen.
Op dit moment ga ik er nog steeds vanuit dat dit echt alleen gaat over de plafondprijzen en niet over het salderen in het algemeen. Anders voorzie ik echt veel rechtszaken. Het zou in mijn geval voor 2022 en 2023 neerkomen op een extra kostenpost van plusminus 400 euro. Daar ga ik niet zomaar mee akkoord.
Dat valt wel mee. Kijk ook maar naar de zaken tegen budgetenergie en ik geloof nog een over het maandelijks salderen afgelopen maanden hier op Tweakers besproken.Dennis1812 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:53:
[...]
Maar is (mij) ook niet zoveel dat ik er een goede advocaat mee kan betalen die enige kans maakt tegen de staat.
Ja, maar eigenlijk zit de crux gewoon op het moment waar de knip in je contract zit. Het meest gunstige zou zijn om óf op 1 januari of een (qua datum of opwekking) gelijke verdeling van je jaar te zitten. Dan heb je er eigenlijk het minste last van.LA-384 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:33:
Als ik het goed begrijp, volgt dus eerst een afrekening voor de contractmaanden in 2022 en start 2023 met een schone lei?
Ik heb even gekeken naar de situatie bij ons thuis op basis van historisch verbruik en dan komen we na saldering zo'n 400 kwh te kort na de rekening in 2022-2023, dus in die zin worden we wel geraakt maar aan de andere kant compenseert de rekening van 2023-2024 een deel van dat verlies weer, via een hogere kwh opbrengst (die dan niet gesaldeerd mag worden) tegen een lagere TLV .
Maar ik snap inderdaad niet zo goed dat het ministerie hierin zijn oren heeft laten hangen naar de leveranciers, want waar je dus aan de ene kant de winst maximaliseert en daar toezicht op gaat houden geef je de leveranciers wel de ruimte om voor minimale vergoeding stroom in te kopen bij de consument middels een lage TLV en die voor een maximaal tarief te verkopen.
[ Voor 7% gewijzigd door TIGER1125 op 17-12-2022 09:01 ]
Jij hoeft je echt geen zorgen te maken. Dit gaat echt alleen voor de mensen waar de tarieven boven het prijsplafond uitkomen.ArthurMorgan schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 06:59:
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Verwijderd
Wat beter is warmte pomp uit een verwarmen op het goedkope gesubsidieerde gas. Eigenlijk ben je een dief van je portemonnee als je geen gebruik maakt van 1200m3 goedkope gas waar we uiteindelijk allemaal voor betalen via de belasting stelsel.Ronald.42 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:52:
[...]
Dan de wp maar uit en de houtkachel weer aan.
Stuk beter voor het milieu ook..
Absolute waanzin maar goed het zij zo.
Nou goedkoop is ook wat overdreven. 2x zo hoog als de oude prijzen.Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:04:
[...]
Wat beter is warmte pomp uit een verwarmen op het goedkope gesubsidieerde gas. Eigenlijk ben je een dief van je portemonnee als je geen gebruik maakt van 1200m3 goedkope gas waar we uiteindelijk allemaal voor betalen via de belasting stelsel.
En als je het meerjarige vattenfall contract heb, betaal je nog steeds een stuk minder dan het prijsplafond (1,18/m3)
Jawel hoor. Driedubbel genaaid:Cobb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:59:
[...]
Jij hoeft je echt geen zorgen te maken. Dit gaat echt alleen voor de mensen waar de tarieven boven het prijsplafond uitkomen.
- eerst verbruik oktober - dec 2022 afrekenen ipv meenemen naar 2023 om te salderen in dat jaar.
- dan overschot van januari - okt 2023 uitbetaald krijgen tegen waardeloze TLV.
- nogmaals betalen voor oktober - dec 2023
In theorie word je zelfs nog een vierde keer genaaid in 2024.
Eigenlijk zouden ze het plafond op electra moeten verhogen voor huishoudens die geen gasaansluiting hebben.Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:04:
[...]
Wat beter is warmte pomp uit een verwarmen op het goedkope gesubsidieerde gas. Eigenlijk ben je een dief van je portemonnee als je geen gebruik maakt van 1200m3 goedkope gas waar we uiteindelijk allemaal voor betalen via de belasting stelsel.
Dus de beste oplossing is per 1jan overstappen naar een andere leverancier voor een jaar?!
Verwijderd
Ik bedenk mij net dat ik een terug leververgoeding krijg van 46 cent per kwh. Of wel klopt het dat ik er juist baat bij heb dat het salderen per jaar gaat?
Ik krijg dan 46 cent per te veel geproduceerd kwh en betaal slechts 40 cent per kwh die ik dan na 1jan afneem door het plafond.
Klopt dit?
Ik krijg dan 46 cent per te veel geproduceerd kwh en betaal slechts 40 cent per kwh die ik dan na 1jan afneem door het plafond.
Klopt dit?
Verwijderd
Het beste zou zijn als ze niet het zouden subsidere om energie te gebruiken.TimDJ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:53:
[...]
Eigenlijk zouden ze het plafond op electra moeten verhogen voor huishoudens die geen gasaansluiting hebben.
Het klink leuk dat prijs plafond maar uiteindelijk betalen we met ze allen hier aan mee via de belastingdienst.
Mensen die 1200m3 en xx kwh verbruiken of meer hebben op deze manier een voordeel en Mensen die minder of dit niet verbruiken worden eigenlijk gestraft voor hun zuinigheid doordat ze via de belastingen wel mee moeten betalen aan dit verbruik van de andere mensen.
Het zou mij niet verbazen als op deze manier in 2023 straks meer gas en stroom wordt verbruikt dankzij deze regeling.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2022 11:15 ]
Ik reageerde op iemand die nog een vast contract had met nog gedurende heel 2023 een (oud) laag tarief. Die hoeft zich nergens druk over te maken.henkebek schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:11:
[...]
Jawel hoor. Driedubbel genaaid:
- eerst verbruik oktober - dec 2022 afrekenen ipv meenemen naar 2023 om te salderen in dat jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Cobb op 17-12-2022 11:22 ]
Wanneer heb je de laatste jaarafrekening gehad? Dat is de datum voor het salderen+1 jaar. Dus voor zonnepaneelbezitters en salderen is het best om per 1 januari een jaarafrekening te hebben. Mijn jaarafrekening is per 4 december en ik ben overgestapt per 1 januari om problemen te voorkomen. Dus heb minder pijn met salderen en prijsplafond. Maar het kan helemaal niet handig zijn om per 1 januari over te stappen, afhankelijk of je wel/geen overschot hebt.Ruud888 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:33:
Dus de beste oplossing is per 1jan overstappen naar een andere leverancier voor een jaar?!
Solar Magazine: Prijsplafond pakt voor consumenten met zonnepanelen mogelijk tóch nadelig uit
Waar baseer je dat dan op? Als je vaste contract niet gelijk loopt met het kalenderjaar heb je alsnog te maken met wat ik aangeef.Cobb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:20:
[...]
Ik reageerde op iemand die nog een vast contract had met nog gedurende heel 2023 een (oud) laag tarief. Die hoeft zich nergens druk over te maken.
Nee datum voor salderen wordt 1-1 door het plafond.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:28:
[...]
Wanneer heb je de laatste jaarafrekening gehad? Dat is de datum voor het salderen+1 jaar. Dus voor zonnepaneelbezitters en salderen is het best om per 1 januari een jaarafrekening te hebben. Mijn jaarafrekening is per 4 december en ik ben overgestapt per 1 januari om problemen te voorkomen. Dus heb minder pijn met salderen en prijsplafond. Maar het kan helemaal niet handig zijn om per 1 januari over te stappen, afhankelijk of je wel/geen overschot hebt.
Solar Magazine: Prijsplafond pakt voor consumenten met zonnepanelen mogelijk tóch nadelig uit
Wat jij schrijft is de oude gunstige situatie.
Hmm ik lees meer en meer dat prijsplafond ook voor vaste contracten geldt en dan niet specifiek verwoord voor de goedkopere of de duurdere maar alle...dat zou echt te bizar voor worden zijn..henkebek schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:38:
[...]
Waar baseer je dat dan op? Als je vaste contract niet gelijk loopt met het kalenderjaar heb je alsnog te maken met wat ik aangeef.
Zullen die dan ook mogelijk een onvoordelige knip krijgen in hun te salderen PV oogst? Ik ging er vanuit van niet, omdat je ook overal leest dat bij lagere tarieven het prijsplafond geen invloed..maar nu weet ik het niet zo zeker meer.
Deze regeling wordt waziger naarmate je meer antwoorden krijgt...

.
20nov de jaar afrekening gehad van Oxxio en toen overgestapt naar Tibber.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:28:
[...]
Wanneer heb je de laatste jaarafrekening gehad? Dat is de datum voor het salderen+1 jaar. Dus voor zonnepaneelbezitters en salderen is het best om per 1 januari een jaarafrekening te hebben. Mijn jaarafrekening is per 4 december en ik ben overgestapt per 1 januari om problemen te voorkomen. Dus heb minder pijn met salderen en prijsplafond. Maar het kan helemaal niet handig zijn om per 1 januari over te stappen, afhankelijk of je wel/geen overschot hebt.
Vanaf 1jan zit ik bij Samenon.
Dus maar ff bij Tibber gezeten.
Bedoelde volgens mij hetzelfde, van 1 januari 2023 - 1 januari 2024 is het gunstigste m.b.t. salderen in combinatie met prijsplafond en om geen saldering problemen te krijgen.Dennis1812 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:59:
[...]
Nee datum voor salderen wordt 1-1 door het plafond.
Wat jij schrijft is de oude gunstige situatie.
Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.’
Het prijsplafond geldt dus specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom die hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt mee te kunnen nemen naar 2023, komt bedrogen uit. Een overschot uit 2023 kan dus ook niet meegenomen worden naar 2024, ook al valt de jaarrekening in dit voorbeeld in april 2024.
Eens met de strekking van bovenstaande. Er staat in de tekst uit de regeling niets over de wijze van salderen, enkel op welk deel van het (netto-)verbruik het prijsplafond van toepassing is. En dat is logischerwijs niet het deel uit 2022 en/of 2024.TAA schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:08:
[...]
Ik ben van mening dat dit toch echt anders uit te leggen is als mensen tot nu toe hier suggereren. Nergens wordt in de tekst afbreuk gedaan aan de huidige regels rondom salderen, namelijk per 12 maanden waarop het tijdstip afhankelijk is van de contractdatum. Wat wél aangegeven wordt zijn spelregels rondom het berekenen van het volume dat in aanmerking komt voor het prijsplafond.
Er staat dus niet hoe netto-verbruik in het algemeen wordt vastgesteld (relevant voor salderen), maar hoe het netto-verbruik wordt vastgesteld waarover het prijsplafond van toepassing is. Dat kunnen heel goed twee verschillende zaken zijn.
https://www.ad.nl/geld/hu...ice-energiereus~adc2b60e/
Een artikel voor AD-abonnees of voor mensen die de weg weten.
Het is toch wel treurig hoor wat die mensen bij de helpdesk over zich heen krijgen. Dag in dag uit emotionele chantage gaat toch niet in je kouwe kleren zitten denk ik. Alsof zij ook maar iets aan de prijzen kunnen doen.
Een artikel voor AD-abonnees of voor mensen die de weg weten.
Het is toch wel treurig hoor wat die mensen bij de helpdesk over zich heen krijgen. Dag in dag uit emotionele chantage gaat toch niet in je kouwe kleren zitten denk ik. Alsof zij ook maar iets aan de prijzen kunnen doen.
[ Voor 6% gewijzigd door moshimoshi op 17-12-2022 14:08 ]
dat klopt toch niet het word per contract periode van 12 maanden gedaan. je eindafrekening daar word op gesaldeerdDennis1812 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:41:
[...]
Jammer, gaat per kalenderjaar nu
Ik blijf me verbazen over dit soort uitspraken. 4x genaaid? De overheid had ook niks kunnen doen en dan kreeg je helemaal niks.henkebek schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:11:
[...]
Jawel hoor. Driedubbel genaaid:
Btw over die panelen heb je ook al niet hoeven betalen.
Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady
Voorheen wel. Maar dat veranderd dus nu.Maxwp schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:31:
[...]
dat klopt toch niet het word per contract periode van 12 maanden gedaan. je eindafrekening daar word op gesaldeerd
Wat je in 2022 opgewekt hebt telt in 2023 niet meer ivm prijsplafond.
Gaat t al pagina's lang over.
Het valt me sowieso op dat het glas hier vaak half leeg is als het om het prijsplafond gaat..tilburgs82 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:51:
[...]
Ik blijf me verbazen over dit soort uitspraken. 4x genaaid? De overheid had ook niks kunnen doen en dan kreeg je helemaal niks.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ik woon klein en best prima geïsoleerd, maar ik heb even naar mijn elektra en gebruik en teruglevering gekeken.
op jaar basis
Contract loopt van maart tot en met februari.
Prijsplafond met de salderingsregels besproken hier in dit topic zou het volgende betekenen:
Overschot van 176 kWh dit jaar voor 11.5 cent = € 20,24
Betalen onder prijsplafond voor die 176 kWh = € 70,40
50 euro extra hierdoor, verbruik van januari en februari dat ik anders deels kon salderen. En voor het jaar daarop weer natuurlijk.
Het is geen strop van honderden euro's, maar gecombineerd met dat Greenchoice niet helemaal duidelijk is over of teruglevering word verrekend in kWh of euro's, ga ik denk ik toch maar overstappen asap.
"niet klagen, je hebt toch zonnepanelen"
Ik zit in een sociale huurwoning. Met een stevige huurprijs in vergelijking voor wat je krijgt. Wat te doen was omdat de energie kosten behoorlijk laag zijn.
op jaar basis
normaal | verbruik: | 835 | teruglevering: | 895 |
dal | verbruik: | 656 | teruglevering: | 426 |
Contract loopt van maart tot en met februari.
Prijsplafond met de salderingsregels besproken hier in dit topic zou het volgende betekenen:
Overschot van 176 kWh dit jaar voor 11.5 cent = € 20,24
Betalen onder prijsplafond voor die 176 kWh = € 70,40
50 euro extra hierdoor, verbruik van januari en februari dat ik anders deels kon salderen. En voor het jaar daarop weer natuurlijk.
Het is geen strop van honderden euro's, maar gecombineerd met dat Greenchoice niet helemaal duidelijk is over of teruglevering word verrekend in kWh of euro's, ga ik denk ik toch maar overstappen asap.
Ik zit in een sociale huurwoning. Met een stevige huurprijs in vergelijking voor wat je krijgt. Wat te doen was omdat de energie kosten behoorlijk laag zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door grassmoon op 17-12-2022 17:29 ]
Je zou een opt-out optie moeten hebben voor dat prijsplafond. Als ik alles zo op een rijtje zet kost het een hoop mensen (gasloos, zonnepanelen, WP) afhankelijk wanneer je contract in is gegaan alleen maar geld.
En toch blijf je het positiever hebben dan mensen die hun energie-rekening van €200 naar €800 hebben zien stijgen. Dan is eenmalig (of tweemalig) €50 natuurlijk peanuts, en mijn voorbeeld kunnen natuurlijk ook gewoon sociale huurwoningen zijn.grassmoon schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:23:
Dat je energiekosten laag waren bleef natuurlijk een voordeel, sterker nog, dat voordeel werd alleen maar groter toen de energiekosten stegen.
Daarnaast (en dit geld dus vooral voor mensen die echt nul op de meter hadden, incl gas), je hebt bv twee keer €190 ontvangen, terwijl de energiecrisis je niet eens geraakt heeft. Dat er dan nu mogelijk bij het energieplafond iets ongunstig valt, is dan misschien ook nog wel te behappen toch?
[ Voor 28% gewijzigd door Michiel1978 op 17-12-2022 17:43 ]
Misschien dat het al in dit topic is genoemd, maar ik heb eindelijk een duidelijke uitleg en berekening gevonden voor het prijsplafond
: https://www.gaslicht.com/energienota/prijsplafond-energie
Het plafondverbruik is dus gedefinieerd per maand, en op basis van die ratio wordt het plafond toegepast. In de maand waarin het contract afloopt wordt een lineaire berekening gemaakt.
Je kunt je verbruik wel verschuiven naar andere maanden, zolang het maar onder het zelfde (jaar)contract valt. Daarna begint het contract weer bij 0 dagen voor de rest van het energieplafond. Maar als jouw verbruikpatroon vergelijkbaar is met het gemiddelde, dan is er weinig aan de hand.
Het plafondverbruik is dus gedefinieerd per maand, en op basis van die ratio wordt het plafond toegepast. In de maand waarin het contract afloopt wordt een lineaire berekening gemaakt.
Je kunt je verbruik wel verschuiven naar andere maanden, zolang het maar onder het zelfde (jaar)contract valt. Daarna begint het contract weer bij 0 dagen voor de rest van het energieplafond. Maar als jouw verbruikpatroon vergelijkbaar is met het gemiddelde, dan is er weinig aan de hand.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Tenzij je dus zonnepanelen hebt, waarbij het nog onduidelijk is op welke manier dat ongunstig uitpakt. Ook al heb je het "normale" verbruikspatroon.Onbekend schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:36:
Maar als jouw verbruikpatroon vergelijkbaar is met het gemiddelde, dan is er weinig aan de hand.
En tenzij je dus een warmtepomp hebt en gas de deur uit is.Michiel1978 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:39:
[...]
Tenzij je dus zonnepanelen hebt, waarbij het nog onduidelijk is op welke manier dat ongunstig uitpakt. Ook al heb je het "normale" verbruikspatroon.
Diegene met zonnepanelen en/of warmtepomp worden idd minder geraakt door de energie prijzen.Michiel1978 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:36:
[...]
En toch blijf je het positiever hebben dan mensen die hun energie-rekening van €200 naar €800 hebben zien stijgen. Dan is eenmalig (of tweemalig) €50 natuurlijk peanuts, en mijn voorbeeld kunnen natuurlijk ook gewoon sociale huurwoningen zijn.
Dat je energiekosten laag waren bleef natuurlijk een voordeel, sterker nog, dat voordeel werd alleen maar groter toen de energiekosten stegen.
Daarnaast (en dit geld dus vooral voor mensen die echt nul op de meter hadden, incl gas), je hebt bv twee keer €190 ontvangen, terwijl de energiecrisis je niet eens geraakt heeft. Dat er dan nu mogelijk bij het energieplafond iets ongunstig valt, is dan misschien ook nog wel te behappen toch?
Vergeet echter niet dat deze mensen flinke uitgaves hebben gedaan in deze spullen.
Je krijgt ze helaas niet gratis tegen inlevering van een paar Jumbo zegels.
Ik snap wat je zegt en ik zeg ook niet dat het onterecht is dat die mensen "nul op de rekening" zouden hebben, die hebben een goede beslissing gemaakt. Maar het blijft natuurlijk onterecht dat die mensen €190 kregen ter compensatie van de hoge energie-rekening. Tenzij je vind dat het dan maar ter compensatie is van de gemaakte kosten, maar dat is dus helemaal niet waar dat geld voor was.bgrr schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:31:
[...]
Diegene met zonnepanelen en/of warmtepomp worden idd minder geraakt door de energie prijzen.
Vergeet echter niet dat deze mensen flinke uitgaves hebben gedaan in deze spullen.
Je krijgt ze helaas niet gratis tegen inlevering van een paar Jumbo zegels.
[ Voor 5% gewijzigd door Michiel1978 op 17-12-2022 18:42 ]
Alles wordt in 2023 nog steeds voor de volle 100% gesaldeerd, en de einddatum van jouw contract blijft ook nog steeds het zelfde.Michiel1978 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:39:
[...]
Tenzij je dus zonnepanelen hebt, waarbij het nog onduidelijk is op welke manier dat ongunstig uitpakt. Ook al heb je het "normale" verbruikspatroon.
Dus als je na het salderen nog steeds boven die 2900 kWh (op jaarbasis zit), betaal je over dat extra stuk gewoon meer. En anders zit je gewoon op het tarief van 40 cent per kWh.
Lever je meer terug dan dan je verbruik, dan heb je helemaal niets te maken met het plafond en ontvang je gewoon de afgesproken prijs van de energieleverancier.
(Let op: De afrekening van het plafond vindt plaats aan het eind van het contract, dus geen subtotalen per maand o.i.d.)
Speel ook Balls Connect en Repeat
Je moet misschien even de laatste 2/3 pagina's van deze thread nalezen.Onbekend schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:43:
[...]
Alles wordt in 2023 nog steeds voor de volle 100% gesaldeerd, en de einddatum van jouw contract blijft ook nog steeds het zelfde.
Dus als je na het salderen nog steeds boven die 2900 kWh (op jaarbasis zit), betaal je over dat extra stuk gewoon meer. En anders zit je gewoon op het tarief van 40 cent per kWh.
Lever je meer terug dan dan je verbruik, dan heb je helemaal niets te maken met het plafond en ontvang je gewoon de afgesproken prijs van de energieleverancier.
(Let op: De afrekening van het plafond vindt plaats aan het eind van het contract, dus geen subtotalen per maand o.i.d.)
Het schuingedrukte is dus niet zeker gezien de discussie.Onbekend schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:43:
[...]
Alles wordt in 2023 nog steeds voor de volle 100% gesaldeerd, en de einddatum van jouw contract blijft ook nog steeds het zelfde.
Ook het dikgedrukte lijkt niet te kloppen. Er hebben zich al twee mensen gemeld waarbij de einddatum van het contract ineens op 1 januari 2023 is gezet.
1
2
Moet je eens indenken als je een "water-water" warmte pomp hebt met een giga SCOP van heb ik jou daar(meer dan 7...). En dan zonnepanelen. En dan ook nog eens een geïsoleerd huis.Wolly schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:23:
[...]
En tenzij je dus een warmtepomp hebt en gas de deur uit is.
Betaal je bijna niks aan verwarmingskosten. Terwijl ik nu 10m2 kuub per dag doe, op variabel essent contract. Ouch ouch ouchhhh.
Moet wel eerlijk toegeven, mijn werkgever geeft iedereen in december een leuk extra bedrag om juist deze koude maand door te komen. Dat is wel fijn van mijn werkgever.
Precies. Denk dat het mens eigen is.VidaR-9 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:19:
[...]
Het valt me sowieso op dat het glas hier vaak half leeg is als het om het prijsplafond gaat..
Kan me nog herinneren dat in mijn eerst koopappartement het enkel glas vervangen werd door HR++ incl. nieuwe kozijnen. Kregen we gratis van de woningbouw (was oud huur, zaten toen in de fase dat als een huurder eruit ging, het verkocht werd).
Ook de reeds verkochte appartementen kregen dat dus gratis.
Tijdens de vergadering waren mensen alleen maar aan het klagen dat ze net de muren hadden gedaan, of geschilderd hadden, of dat ze overlast kregen.
Dus ik sta op, roep door die zaal:
Wat een gezeur. Je krijgt voor 15k gratis nieuwe kozijnen en het enige wat jullie kunnen doen is zeuren… en ik loop de vergadering uit.
Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady
In het aardbevings gebied krijgen mensen compleet nieuwe A++++ woningen. En die lopen net zo te zeuren. hahahahatilburgs82 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:54:
[...]
Precies. Denk dat het mens eigen is.
Kan me nog herinneren dat in mijn eerst koopappartement het enkel glas vervangen werd door HR++ incl. nieuwe kozijnen. Kregen we gratis van de woningbouw (was oud huur, zaten toen in de fase dat als een huurder eruit ging, het verkocht werd).
Ook de reeds verkochte appartementen kregen dat dus gratis.
Tijdens de vergadering waren mensen alleen maar aan het klagen dat ze met de muren hadden gedaan, of geschilderd hadden, of dat ze overlast kregen.
Dus ik sta op, roep door die zaal:
Wat een gezeur. Je krijgt voor 15k gratis nieuwe kozijnen en het enige wat jullie kunnen doen is zeuren… en ik loop de vergadering uit.
als het er paginas lang over gaat zal iedereen een eigen mening en uitleg van de regels hebben?Dennis1812 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:11:
[...]
Voorheen wel. Maar dat veranderd dus nu.
Wat je in 2022 opgewekt hebt telt in 2023 niet meer ivm prijsplafond.
Gaat t al pagina's lang over.
dan gaan we dus een aparte rekening krijgen over 2022 en 1 van 2023 maar wel nog maar 1 jaar rekening
snap niet hoe z e dat gaan doen
Mijn rekening moet toch al onderverdeeld worden in immiddels een tarief van april-juli juli-oktober oktober-januari en januari-mei.Maxwp schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:15:
[...]
als het er paginas lang over gaat zal iedereen een eigen mening en uitleg van de regels hebben?
dan gaan we dus een aparte rekening krijgen over 2022 en 1 van 2023 maar wel nog maar 1 jaar rekening
Dus het wordt toch al 1 grote bende op die rekening. Kan deze puinhoop er vast ook bij.
Ze kunnen toch gewoon op de eindrekening per periode de kosten en de baten specificeren?Maxwp schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:15:
[...]
als het er paginas lang over gaat zal iedereen een eigen mening en uitleg van de regels hebben?
Lijkt mij niet heel anders als dat ze al doen bij variabele contracten met verschillende tariefperiodes.
dat bedoel ik ookWolly schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:19:
[...]
Ze kunnen toch gewoon op de eindrekening per periode de kosten en de baten specificeren?
Lijkt mij niet heel anders als dat ze al doen bij variabele contracten met verschillende tariefperiodes.
dat werd eerste ook al gedaan dus er veranderd niks en het komt gewoon op de jaarafrekening en niet per kalender jaar
Ik verwoord het zo sterk omdat er mensen met zonnepanelen en/of warmtepomp zijn, die er - zoals het lijkt of interpreteerbaar is - zeer sterk op achteruit kunnen gaan door het prijsplafond. En dan heb je het over honderden euro's.tilburgs82 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:51:
[...]
Ik blijf me verbazen over dit soort uitspraken. 4x genaaid? De overheid had ook niks kunnen doen en dan kreeg je helemaal niks.
Ik kan me niet voorstellen dat de maatschappijen en de overheid door gestelde regels massaal contractbreuk gaan plegen. Immers staan in de meeste energiecontracten duidelijke afspraken over salderen. En dat is in de meeste gevallen niet per kalenderjaar.
The best is yet to come
Tja, er zijn mensen zonder panelen en/of warmtepomp die zonder prijsplafond er sterk op achteruit gaan. dan heb je het over duizenden euro's.henkebek schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:29:
[...]
Ik verwoord het zo sterk omdat er mensen met zonnepanelen en/of warmtepomp zijn, die er - zoals het lijkt of interpreteerbaar is - zeer sterk op achteruit kunnen gaan door het prijsplafond. En dan heb je het over honderden euro's.
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden