PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dat is wat Vattenfall mij vertelde.Glashelder schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:45:
[...]
Waarom mag je er niet van af zien? Dat staat zelfs letterlijk in de regeling dat dat wel kan.
Dus daarop besloten om de installatie van mijn hybride warmtepomp maar minimaal een jaar uit te stellen. Zou dom zijn om nu over te stappen. Beter ook de airco minder gebruiken maar juist weer vol terug op t gas om rond de 1200 te komen. Zo gebruik ik ook niet teveel stroom
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Volgens mij gaat salderen nog steeds gewoon per je periode van eindrekening tot eindrekening.
Het enige is dat wat je opgewekt hebt in 2022 of 2024 niet gebruikt kan worden voor de berekening mbt het prijsplafond
Prima dat dat hun mening is, maar in de regeling staat expliciet dat de eindgebruiker er vanaf kan zien. Als de leverancier vervolgens gewoon ‘nee’ mag zeggen, dan is zo’n heel artikel nutteloos en dat gaat er bij mij niet in. Die discussie durf ik bij de rechtbank of geschillencommissie wel aan, en mijn contract loopt half februari af, dus dat gaat nog leuk wordenDennis1812 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:48:
[...]
Dat is wat Vattenfall mij vertelde.
Dus daarop besloten om de installatie van mijn hybride warmtepomp maar minimaal een jaar uit te stellen. Zou dom zijn om nu over te stappen. Beter ook de airco minder gebruiken maar juist weer vol terug op t gas om rond de 1200 te komen. Zo gebruik ik ook niet teveel stroom
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ondanks dat, is de berekening dan nog steeds niet heel evident.breagor schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:50:
Ik snap al die ophef over salderen niet zo goed...
Volgens mij gaat salderen nog steeds gewoon per je periode van eindrekening tot eindrekening.
Het enige is dat wat je opgewekt hebt in 2022 of 2024 niet gebruikt kan worden voor de berekening mbt het prijsplafond
Zie eerdere post:
https://gathering.tweaker...message/73832404#73832404
Ik ga je eerlijk zeggen dat die fout wellicht ook bij mij ligt.Glashelder schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:59:
[...]
Prima dat dat hun mening is, maar in de regeling staat expliciet dat de eindgebruiker er vanaf kan zien. Als de leverancier vervolgens gewoon ‘nee’ mag zeggen, dan is zo’n heel artikel nutteloos en dat gaat er bij mij niet in. Die discussie durf ik bij de rechtbank of geschillencommissie wel aan, en mijn contract loopt half februari af, dus dat gaat nog leuk worden
Ik was niet op de hoogte van dat artikel en heb het gewoon gevraagd en hoopte op wat goodwill.
Nu jij mij dit hebt verteld ga ik met het artikel erbij er zeker nog een mail aan wagen.
Waarvoor dank.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Het is nooit goed! Wat je ook doet, voor de 1 is het goed en de ander schopt er 2 keer harder tegenaan om het af te keuren.
100 euros is niet zo erg eerder duizendenhenkebek schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:29:
[...]
Ik verwoord het zo sterk omdat er mensen met zonnepanelen en/of warmtepomp zijn, die er - zoals het lijkt of interpreteerbaar is - zeer sterk op achteruit kunnen gaan door het prijsplafond. En dan heb je het over honderden euro's.
als ze een warmtepomp hebben en op jaar basis 100e euros meer moeten betalen zullen ze dat nog wel aankkunnen
wat ? afgzien van het prijs plafond?Glashelder schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:45:
[...]
Waarom mag je er niet van af zien? Dat staat zelfs letterlijk in de regeling dat dat wel kan.
Binnenkort schakelen we nog een versnelling hoger in de transitie.
Hou er rekening mee in de keuzes die je maakt.
Ja, iemand had hier een artikel gepost die letterlijk uit de regeling kwam en daaruit bleek dat je als consument het recht hebt om af te zien van deelname aan deze subsidieregeling.
Lol ik las het net hier:Wozmro schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:01:
https://www.hln.be/geld/e...-auto-en-woning~a5662ce1/
https://www.rtlnieuws.nl/...eikasgassen-benzinpomp-en
We moeten sparen voor een elektrische auto, isolatie, warmtepomp etc maar ondertussen maken we alles onbetaalbaar.
Ik snap wel dat er feestboek inmiddels horden mensen zijn die geloven dat we express de afgrond in geduwd worden...dit is toch allemaal niet meer uit te leggen...
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Met als zéér belangrijk verschil dat het ene door overheidsregels komt en het andere doordat simpelweg de prijzen op de markt afgelopen jaar een paar keer over de kop gegaan zijn.jadjong schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:40:
[...]
Tja, er zijn mensen zonder panelen en/of warmtepomp die zonder prijsplafond er sterk op achteruit gaan. dan heb je het over duizenden euro's.
En dat ik er wellicht wat op achteruit ga ten opzichte van 2022 door het wegvallen van de kortingen die we dit jaar kregen, vind ik niet zo erg. Jammer dat er voordelen wegvallen, maar het zij zo.
Dat de hoeveelheid korting die iemand komend jaar dankzij het prijsplafond kan ontvangen sterk afhangt van het moment waarop je energieleverancier toevallig de jaarrekening opmaakt, dat is gewoon ronduit krom. Ook omdat de meeste leveranciers het verschuiven van de datum voor de jaarrekening niet meer toestaan, waardoor je als klant geen keuze hebt voor een voor jou gunstige datum ten aanzien van de subsidieregeling.
Stel: Jan en Piet hebben beiden een jaarverbruik van precies 1200m³ en 2900 kWh. Op papier profiteren zij dus beide maximaal van het prijsplafond, zo lijkt het in eerste instantie. Maar ze stoken in januari en februari heel veel, en zitten in november en december in het buitenland en stoken dan niet.
Waarom zou Jan die op 1 januari zijn jaarrekening ontvangt wel maximaal van het prijsplafond mogen profiteren en Piet, die de afrekening in maart krijgt, moet voor een aardig deel van zijn verbruik de volle prijs boven het prijsplafond betalen.
[ Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 18-12-2022 08:50 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Eerst ODE samenvoegen met de gewone belasting, om vervolgens ruimte te maken om een nieuwe vorm van ODE te introduceren. Die zagen we ook al mijlen ver aankomen.Wozmro schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:01:
https://www.hln.be/geld/e...-auto-en-woning~a5662ce1/
Waar eindigt dit zeg, ongelooflijk.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Tja we zijn als EU voor onze energiekosten nog teveel afhankelijk van het buitenland daarnaast willen we minder cO2 uitstoten om verdere opwarming van de aarde te voorkomen. Als een van de grootste economieen zitten we aan het stuur hiervan.Cobb schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:46:
[...]
Lol ik las het net hier:
We moeten sparen voor een elektrische auto, isolatie, warmtepomp etc maar ondertussen maken we alles onbetaalbaar.
Ik snap wel dat er feestboek inmiddels horden mensen zijn die geloven dat we express de afgrond in geduwd worden...dit is toch allemaal niet meer uit te leggen...
Een hoop geopolitieke ontwikkelingen maakt dit momenteel allemaal wat duurder en helpt natuurlijk niet mee.
Maar we kunnen natuurlijk ook niks doen en kijken wat er gebeurd...
We kunnen ook een deel van Nederland definitief de armoede in duwen. Terwijl andere grote landen lachend doorgaan met hun uitstoot.Gecko123 schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:01:
[...]
Tja we zijn als EU voor onze energiekosten nog teveel afhankelijk van het buitenland daarnaast willen we minder cO2 uitstoten om verdere opwarming van de aarde te voorkomen. Als een van de grootste economieen zitten we aan het stuur hiervan.
Een hoop geopolitieke ontwikkelingen maakt dit momenteel allemaal wat duurder en helpt natuurlijk niet mee.
Naar mijn idee is het grootste probleem dat investeringen hiermee steeds vaker juist averechts werken voor de consument. Voor veel mensen die al geinvesteerd hebben is het momenteel voordeliger om juist meer gas te gaan stoken ipv minder. Daarmee gaat er dus iets nogal mis met de regelingen.Gecko123 schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:01:
[...]
Tja we zijn als EU voor onze energiekosten nog teveel afhankelijk van het buitenland daarnaast willen we minder cO2 uitstoten om verdere opwarming van de aarde te voorkomen. Als een van de grootste economieen zitten we aan het stuur hiervan.
Ik ben b.v. blij dat ik zowel zonnepanelen/airco/CV/houtkachel heb. Daarmee stook ik nu zeker niet het beste voor het milieu, maar kan ik er wel voor zorgen dat de kosten niet uit de hand lopen. En dat lijkt me nu niet echt de bedoeling van dit soort regelingen.
[removed]
Inmiddels krijgen ze nog bijna gelijk ook. Hier in de straat zit er een die anti overheid is met al die "mooie" stickers op de auto, en dat begin ik zelfs te begrijpen nu.Cobb schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:46:
[...]
--
Ik heb een verbruik van c.a. 6500kWh en 80m3 gas. Ik wek c.a. 5000kWh op met de panelen. Ik verwarm met de L/L warmtepomp en gebruik alleen nog maar gas voor het warm water.
Mijn variabel contract eindigt in oktober. Als ik het goed begrijp zit ik dan redelijk slecht, maar mag ik de Kwh'tjes die ik in oktober, november en december 2022 (niet veel, maar toch) ook niet mee nemen naar volgend jaar jan - okt? En wat ik opwek in jan - okt 2023 mag ik dan niet gebruiken in oktober - november - december 2023? Dat is dan mooi kut.
Of ik begrijp het verkeerd, of we worden gewoon kei en keihard genaaid.
Als je nu al een variabel contract hebt, zou ik ergens in juni overstappen. Dan heb je wel maximaal profijt van je PV.BlazeMuis schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:22:
[...]
Inmiddels krijgen ze nog bijna gelijk ook. Hier in de straat zit er een die anti overheid is met al die "mooie" stickers op de auto, en dat begin ik zelfs te begrijpen nu.
--
Ik heb een verbruik van c.a. 6500kWh en 80m3 gas. Ik wek c.a. 5000kWh op met de panelen. Ik verwarm met de L/L warmtepomp en gebruik alleen nog maar gas voor het warm water.
Mijn variabel contract eindigt in oktober. Als ik het goed begrijp zit ik dan redelijk slecht, maar mag ik de Kwh'tjes die ik in oktober, november en december 2022 (niet veel, maar toch) ook niet mee nemen naar volgend jaar jan - okt? En wat ik opwek in jan - okt 2023 mag ik dan niet gebruiken in oktober - november - december 2023? Dat is dan mooi kut.
Of ik begrijp het verkeerd, of we worden gewoon kei en keihard genaaid.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Maar als je eind van het jaar een nettoverbruik hebt, maakt het toch weinig uit. Ik zou iig zeggen dat met een contract met een eindafrekening na de zomer, je aan het eind van het jaar geen overschot hebt. En zonder dat overschot kan het ook geen impact hebben op het plafond.Jojan265 schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:27:
[...]
Als je nu al een variabel contract hebt, zou ik ergens in juni overstappen. Dan heb je wel maximaal profijt van je PV.
Ik lees iig uit die stukken dat het er vooral om gaat dat je een overschot van 2022 niet mag gebruiken om verbruik in 2023 te compenseren. Maar zonder dat overschot valt er weinig te compenseren. Of heeft een netto verbuik in 2022 ook nog impact op dat plafond? Naar mijn idee trekt dat juist je verbuik omhoog zodat je alleen maar eerder aan het plafond zit.
[removed]
Ben ik blij dat mijn panelen pas in April 2023 komen. Mijn eindafrekening is dan in Oktober 23 dus ik pak iig alle stroom vanaf januari tot Oktober terug via die panelen. Lekker als in Maart de WP aangesloten wordt .redwing schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:34:
[...]
Maar als je eind van het jaar een nettoverbruik hebt, maakt het toch weinig uit. Ik zou iig zeggen dat met een contract met een eindafrekening na de zomer, je aan het eind van het jaar geen overschot hebt. En zonder dat overschot kan het ook geen impact hebben op het plafond.
Ik lees iig uit die stukken dat het er vooral om gaat dat je een overschot van 2022 niet mag gebruiken om verbruik in 2023 te compenseren. Maar zonder dat overschot valt er weinig te compenseren. Of heeft een netto verbuik in 2022 ook nog impact op dat plafond? Naar mijn idee trekt dat juist je verbuik omhoog zodat je alleen maar eerder aan het plafond zit.
Om daarna weer leeggetrokken te worden

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
En dan betaal je dus voor de laatste maanden in 2023 de hoofdprijs. Je mag namelijk maar een x kWh tot het prijsplafond voor € 0.40/kWh afrekenen en alles wat daar boven zit betaal je voor die maanden w.s. meer. In 2024 tot oktober heb je dan weer een overschot, waardoor je daarvoor minder terug krijgt. In mijn geval scheelt het alleen voor de maand december 2023 zo'n € 500,-backupdevice schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:38:
[...]
Ben ik blij dat mijn panelen pas in April 2023 komen. Mijn eindafrekening is dan in Oktober 23 dus ik pak iig alle stroom vanaf januari tot Oktober terug via die panelen. Lekker als in Maart de WP aangesloten wordt .
Ik betaal nu al 3.3 per m3 en 89 cent per kWh . Dus ja , na oktober 23 betaal ik weer net zoveel als nuJojan265 schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:44:
[...]
En dan betaal je dus voor de laatste maanden in 2023 de hoofdprijs. Je mag namelijk maar een x kWh tot het prijsplafond voor € 0.40/kWh afrekenen en alles wat daar boven zit betaal je voor die maanden w.s. meer. In 2024 tot oktober heb je dan weer een overschot, waardoor je daarvoor minder terug krijgt. In mijn geval scheelt het alleen voor de maand december 2023 zo'n € 500,-
[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 18-12-2022 09:52 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Klopt. Of 1 januari.Stoffa schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:48:
Dus even Resumerend zit je met een jaarrekening ergens halverwege het jaar (,juni/juli) het best in die zin dat je PV dan zowel voor als na die rekening voldoende kan opwekken?
En uiteraard telt de CO2 die door kolencentrales wordt geproduceerd voor je electrische auto niet mee.Cobb schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:46:
[...]
Lol ik las het net hier:
Moet nog een halve maand en dan zit je zo op richting de 600 euro. (Variabel contract)
Zit toch wel te denken aan een aardwarmtepomp, majha kan dat zomaar voor mijn huis zo'n gat boren?
Vraag me af wat een beetje een gemiddeld verbruik is deze maand bij anderen?(tot nu) O.a. rijtjes woningen / twee onder 1 kappers.
[ Voor 11% gewijzigd door Immutable op 18-12-2022 10:19 ]
Mijn situatie: jaren 30 hoekhuis met erg veel buitenmuur. Geïsoleerd met 8cm PIR. 50% dubbel, 50% HR++ glas. 100m2 verwarmd. 60m2 boven niet verwarmd. November 140m3 gas verbruikt.Immutable schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:18:
Zit tot nu toe in december nu op 150m2 gas. Een twee onder 1 kap, met 150m2 totale ruimte. Maar iets van 100m2 dat echt verwarmt wordt. Vraag me af of dat veel is.
Vraag me af wat een beetje een gemiddeld verbruik is deze maand bij anderen?(tot nu) O.a. rijtjes woningen / twee onder 1 kappers.
Dat werkt dus niet, want het meetpunt is vanaf januari. Ook voor de pv.Sjamo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:55:
[...]
Ik zal het vast verkeerd snappen, maar je hebt toch je PV-opbrengst van het volledig afgelopen jaar om te verrekenen?
-= Very annoying forum person =-
Tussenwoning (2 personen), matig geïsoleerd, gemiddeld maandverbruik over laatste 3 jaar::Immutable schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:18:
Zit tot nu toe in december nu op 150m2 gas. Een twee onder 1 kap, met 150m2 totale ruimte. Maar iets van 100m2 dat echt verwarmt wordt. Vraag me af of dat veel is.
Moet nog een halve maand en dan zit je zo op richting de 600 euro. (Variabel contract)
Zit toch wel te denken aan een aardwarmtepomp, majha kan dat zomaar voor mijn huis zo'n gat boren?
1 gas (m3) 180,68
2 gas (m3) 155,46
3 gas (m3) 127,99
4 gas (m3) 87,86
5 gas (m3) 39,36
6 gas (m3) 14,12
7 gas (m3) 12,17
8 gas (m3) 12,66
9 gas (m3) 19,88
10 gas (m3) 65,13
11 gas (m3) 122,97
12 gas (m3) 181,71
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Uitgebouwde hoekwoning met veel buitenmuur, half geisoleerde spouw.Immutable schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:18:
December tot nu toe 153 m3.
November 142 m3.
Inschatting jaarverbruik: 1400 m3.
Vorig jaar: 1800 m3 (toen verwarmden we bovenverdieping meer, en nu van 21 naar 20 op benedenverdieping)
[ Voor 7% gewijzigd door Michiel1978 op 18-12-2022 10:28 ]
Ah voor november ik 150m2, jaren 70. Twee onder 1 kap. Spouwmuur isolatie en tripple glas(Veel glas, praktisch de hele achterkant naar de tuin toe is 1 groot glaspaneel. Isoleert natuurlijk minder dan fatsoenlijke muren.). (Geen vloer en dakisolatie. En nog hier en daar wat zwakke punten denk ik door garage bij de woning te trekken.)quazar schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:24:
[...]
Mijn situatie: jaren 30 hoekhuis met erg veel buitenmuur. Geïsoleerd met 8cm PIR. 50% dubbel, 50% HR++ glas. 100m2 verwarmd. 60m2 boven niet verwarmd. November 140m3 gas verbruikt.
November dus 150m2.
Wil even zo'n met zo'n FLIR camera een goede analyse doen als het koud is. Om echt de zwakke punten aan te pakken.
[ Voor 9% gewijzigd door Immutable op 18-12-2022 10:51 ]
Hier redelijk het zelfde, maar dan 180m2. Ook jaren 30 hoekwoning met combinatie van HR +++ tot oud dubbel glas (zolder). spouwmuren nageisoleerd en dak met 12 cm glaswol. November 130 m3 gas, deze maand op 174 m3. We stoken beneden 20 en de rest rond de 18 graden (slaapkamers kinderen). Daarnaast af en toe de haard nog aan.quazar schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:24:
[...]
Mijn situatie: jaren 30 hoekhuis met erg veel buitenmuur. Geïsoleerd met 8cm PIR. 50% dubbel, 50% HR++ glas. 100m2 verwarmd. 60m2 boven niet verwarmd. November 140m3 gas verbruikt.
In de zomer moet ik de aansluiting van de muur op de verdiepingsvloeren eens nalopen (als dat al lukt zonder te slopen). De houten verdiepingsvloeren worden goed koud als de wind verkeerd staat, waardoor het vooral op zolder flink kan afkoelen ondanks de aanwezige (redelijke) isolatie.
Gelukkig zit ik nog op 79 cent met m3 gas, op dagen als afgelopen week als goed koud is gaat er zo 12-13m3 gas door.
YTD staan we op 1013m3 gas, das nog best netjes vind ik aangezien we gewoon nog 20 graden stoken.
[ Voor 4% gewijzigd door koentjuh op 18-12-2022 10:52 ]
Prijzen die in een hele korte tijd over de kop gaan is ook een gevolg van overheidsbeleid.Ivow85 schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:47:
[...]
Met als zéér belangrijk verschil dat het ene door overheidsregels komt en het andere doordat simpelweg de prijzen op de markt afgelopen jaar een paar keer over de kop gegaan zijn.
Ah ja, want de Nederlandse overheid is als wereldheerschappij natuurlijk verantwoordelijk voor de onrust op de gasmarkt. Uiteraard.jadjong schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:23:
[...]
Prijzen die in een hele korte tijd over de kop gaan is ook een gevolg van overheidsbeleid.
De Nederlandse overheid is verantwoordelijk voor de wijze waarop energie belast wordt. Laat dat nou net het punt zijn waarop de overheid al veel maatregelen heeft getroffen. Zodanig dat je met een gemiddeld energiegebruik dit jaar nagenoeg geen energiebelastingen betaalt, 15% BTW én ook nog 390 euro tegoed krijgt. Alleen wie veel energie gebruikt betaalt over het deel wat bovengemiddeld is nog een leuke belasting. Wat mij betreft is dat laatste niet schandalig te noemen, want bovengemiddeld veel energie gebruiken is een luxe.
Idem voor volgend jaar met het prijsplafond. Met een redelijk normaal verbruik krijg je zoveel subsidie dat je ook volgend jaar netto niet of nauwelijks iets aan de staat betaalt voor je energie.
[ Voor 53% gewijzigd door Ivow85 op 18-12-2022 11:52 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
November 70m3
December 108m3 tot nu toe
Beneden verwarmen tot 18.5 overdag, nachts uit
Boven in principe niet verwarmen
We lijken zo'n 40% te besparen tov voorgaande jaren gemotiveerd door de m3 prijs van ~3 euro.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Men heeft energieleveranciers opgedragen om in juni/augustus de gasvoorraad zo snel mogelijk aan te vullen; vervolgens ging iedereen en zijn moeder elkaar internationaal overbieden waardoor gas het nieuwe toiletpapier werd. Hoewel ik die actie begrijp had daar best wat meer spreiding in gekund.Ivow85 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:47:
[...]
Ah ja, want de Nederlandse overheid is als wereldheerschappij natuurlijk verantwoordelijk voor de onrust op de gasmarkt. Uiteraard.

Daarnaast is de keuze om wapens aan Oekraïne te leveren en geen Russisch gas meer af te nemen ook een politieke. Verkoop je ziel aan de duivel en je hebt goedkoop aardgas.
Ergo: energie is nu niet duur, het is altijd veels te goedkoop geweest.
Intentionally left blank
Bij aardolie is dat ook nooit een probleem geweest.Daarnaast is de keuze om wapens aan Oekraïne te leveren en geen Russisch gas meer af te nemen ook een politieke. Verkoop je ziel aan de duivel en je hebt goedkoop aardgas.
Er zit ook nog voor vele miljarden aan aardgas onder de grond. Als we de bewoners zeer ruim compenseren blijft de prijs alsnog veeeel lager dan nu.
Wat dat betreft is het verarmen van de bevolking wel degelijk bewust beleid.
https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uitJojan265 schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:44:
[...]
En dan betaal je dus voor de laatste maanden in 2023 de hoofdprijs. Je mag namelijk maar een x kWh tot het prijsplafond voor € 0.40/kWh afrekenen en alles wat daar boven zit betaal je voor die maanden w.s. meer. In 2024 tot oktober heb je dan weer een overschot, waardoor je daarvoor minder terug krijgt. In mijn geval scheelt het alleen voor de maand december 2023 zo'n € 500,-
Ik kwam dit artikel tegen en viel voornamelijk over de volgende alinea: het prijsplafond geldt dus specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom die hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt mee te kunnen nemen naar 2023, komt bedrogen uit. Een overschot uit 2023 kan dus ook niet meegenomen worden naar 2024, ook al valt de jaarrekening in dit voorbeeld in april 2024.
Ik was in de veronderstelling dat ik het verbruik in januari tot en met juni 2023 (tot dan loopt huidig contract) kon salderen tegen opgewekte stroom van zomer 2022.
Als ik dit zo lees kunnen we dus niet meer volledig salderen?
Hoe interpreteren jullie dit?
Onze panelen wekken circa 7000 kWh op in 1 jaar, wat voor ons in een contractjaar voldoende is. Maar ons contractjaar loopt niet als kalenderjaar van 1 januari tot en met 31 december, maar van juli tot en met eind juni.
Ik kan dan alsnog alles 1 op 1 wegstrepen? Het idee was om met de gedane investeringen vanaf heden de energierekening 0 euro te laten zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door henidde op 18-12-2022 13:40 ]
.
Immers, wat doe je zelf wanneer je in de vrieskou naar buiten gaat? Juist, je trekt een dikke trui en jas aan, je zet een muts op en doet dikke handschoenen aan. Je doet dit allemaal om ervoor te zorgen dat je lichaam niet teveel afkoelt. Hetzelfde kun je ook in/aan je huis doen.
Er zullen ongetwijfeld situaties zijn waar niet alles mogelijk is, maar ik ben er van overtuigd dat er op het gebied van isoleren bij heel veel mensen nog genoeg te halen is. Zelfs met het plaatsen van tochtstrips kan je in een aantal gevallen al veel winnen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Een paar miljard kuub extra zal in de huidige globale energiemarkt weinig doen met de prijs. Internationale afspraken maken dat we eigen gas niet exclusief voor eigen gebruik kunnen reserveren. Verder zou het enkel uitstel zijn van het overmijdelijke feit dat de tijd van goedkope energie voorlopig even voorbij is. Laat maar lekker in de grond zitten, dat is beter voor het milieu en voor de gemoedsrust. In de tussentijd vooral inzetten op besparing (daar valt nog veel te winnen) en versnelling van de transitie naar duurzame energie.quazar schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:39:
[...]
Bij aardolie is dat ook nooit een probleem geweest.
Er zit ook nog voor vele miljarden aan aardgas onder de grond. Als we de bewoners zeer ruim compenseren blijft de prijs alsnog veeeel lager dan nu.
Wat dat betreft is het verarmen van de bevolking wel degelijk bewust beleid.
Intentionally left blank
Die paar miljard kuub daarentegen zou de miljarden euro's die het kabinet nu uitgeeft zonder te weten waar het vandaan moet komen wel kunnen financieren.crisp schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:00:
[...]
Een paar miljard kuub extra zal in de huidige globale energiemarkt weinig doen met de prijs.
De industrie gebruikt natuurlijk ook ontzettend veel gas. De kunstmestfabriek in Zeeland gebruikt evenveel als 1,3 miljoen huishoudens. Bizarre cijfers natuurlijk.crisp schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:00:
[...]
Een paar miljard kuub extra zal in de huidige globale energiemarkt weinig doen met de prijs. Internationale afspraken maken dat we eigen gas niet exclusief voor eigen gebruik kunnen reserveren. Verder zou het enkel uitstel zijn van het overmijdelijke feit dat de tijd van goedkope energie voorlopig even voorbij is. Laat maar lekker in de grond zitten, dat is beter voor het milieu en voor de gemoedsrust. In de tussentijd vooral inzetten op besparing (daar valt nog veel te winnen) en versnelling van de transitie naar duurzame energie.
Voor de gemoedsrust van veel Nederlanders kunnen we beter de gasvelden in Nederland leeg trekken.
Ik vind sowieso een kunstmestfabriek in een land waar we met een gigantisch mestoverschot zitten bizar...Trichoglossus schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:22:
[...]
De industrie gebruikt natuurlijk ook ontzettend veel gas. De kunstmestfabriek in Zeeland gebruikt evenveel als 1,3 miljoen huishoudens. Bizarre cijfers natuurlijk.
Intentionally left blank
Ik ben hier ook benieuwd naar. Ongeveer dezelfde opwekking en incl. Wp verwarming 6000 verbruik. Eind feb loopt het contract jaar af. Als ik het dan goed begrijp kunnen we jan en feb niet salderen? De koudste maanden van het jaar…henidde schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:55:
[...]
Ik kwam dit artikel tegen en viel voornamelijk over de volgende alinea: het prijsplafond geldt dus specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom die hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt mee te kunnen nemen naar 2023, komt bedrogen uit. Een overschot uit 2023 kan dus ook niet meegenomen worden naar 2024, ook al valt de jaarrekening in dit voorbeeld in april 2024.
Ik was in de veronderstelling dat ik het verbruik in januari tot en met juni 2023 (tot dan loopt huidig contract) kon salderen tegen opgewekte stroom van zomer 2022.
Als ik dit zo lees kunnen we dus niet meer volledig salderen?
Hoe interpreteren jullie dit?
Onze panelen wekken circa 7000 kWh op in 1 jaar, wat voor ons in een contractjaar voldoende is. Maar ons contractjaar loopt niet als kalenderjaar van 1 januari tot en met 31 december, maar van juli tot en met eind juni.
Ik kan dan alsnog alles 1 op 1 wegstrepen? Het idee was om met de gedane investeringen vanaf heden de energierekening 0 euro te laten zijn.
Sterker nog vanaf 20 dec EV laadpaal hier. Thuisladen is dan helemaal niet interessant.
Tja ik heb een hoekwoning uit 1973. Spouwmuurisolatie en binnenmuur isolatie. Vloer is ook geïsoleerd en het dak ook. Deels nog ouder dubbelglas en deels hr++ glas uit 2008. in april begonnen met de zoektocht naar betaalbare kozijnen, schuifpui en voordeur maar prijzen zijn omhoog geschoten. 30.000 euro waar dat in 2019 nog rond de 15000 zat. Hoe duurder het gas, om wat voor reden dan ook, schaarste blijft komende jaren ervoor zorgen dat isolatie en nieuwe kozijnen erg duur zijn. Te duur voor veel huishoudens.Yaksa schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:56:
Al die mensen die nu zo hard klagen dat de gasprijzen zo hoog zijn zouden zich eens op hun hoofd moeten krabben en eindelijk eens moeten gaan bedenken wat ze zelf zouden kunnen doen om hun huis echt goed te isoleren.
Immers, wat doe je zelf wanneer je in de vrieskou naar buiten gaat? Juist, je trekt een dikke trui en jas aan, je zet een muts op en doet dikke handschoenen aan. Je doet dit allemaal om ervoor te zorgen dat je lichaam niet teveel afkoelt. Hetzelfde kun je ook in/aan je huis doen.
Er zullen ongetwijfeld situaties zijn waar niet alles mogelijk is, maar ik ben er van overtuigd dat er op het gebied van isoleren bij heel veel mensen nog genoeg te halen is. Zelfs met het plaatsen van tochtstrips kan je in een aantal gevallen al veel winnen.
Cv gaat gemiddeld op 16 en dan nog lijkt het in december op 120kuub uit te komen.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Mest mag niet worden gebruikt voor bemesting...crisp schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:25:
[...]
Ik vind sowieso een kunstmestfabriek in een land waar we met een gigantisch mestoverschot zitten bizar...
Ja lekker in huis gaan zitten met handschoenen aan. Dat tikt ook wel handig achter de computer.Yaksa schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:56:
Al die mensen die nu zo hard klagen dat de gasprijzen zo hoog zijn zouden zich eens op hun hoofd moeten krabben en eindelijk eens moeten gaan bedenken wat ze zelf zouden kunnen doen om hun huis echt goed te isoleren.

Ons contract loopt van 1 juli tot en met 31 juni.synx6 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:29:
[...]
Ik ben hier ook benieuwd naar. Ongeveer dezelfde opwekking en incl. Wp verwarming 6000 verbruik. Eind feb loopt het contract jaar af. Als ik het dan goed begrijp kunnen we jan en feb niet salderen? De koudste maanden van het jaar…
Sterker nog vanaf 20 dec EV laadpaal hier. Thuisladen is dan helemaal niet interessant.
Wij wekken januari tot en met juni +/- 3500 op.
Juli tot en met december +/- 3000 - 3500.
In dat opzicht zou het voor ons goed uitvallen als ik het zo lees want we wekken in het eerste deel van het jaar voldoende op om het verbruik te overbruggen van het eerste deel. Dit geldt ook voor het tweede deel van het jaar.
Maar voor mensen die een contract hebben tot en met bijvoorbeeld maart pakt dit slecht uit aangezien ze in januari, februari en maart te weinig opwekken?
Bij ons maken we het goed met de maanden april, mei en juni. Loopt je contract tot eind januari, februari of maart dan kan het dus anders uitpakken?
Uiteraard ervan uitgaande dat je überhaupt voldoende kunt salderen c.q. overschot hebt.
.
Kunstmest is kwalitatief beter, hoger stikstofgehalte.crisp schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:25:
[...]
Ik vind sowieso een kunstmestfabriek in een land waar we met een gigantisch mestoverschot zitten bizar...
Feit blijft dat huishoudens qua energieverbruik niet veel doen. Staal, kunstmest, plastic en beton zorgen voor een veelvoud.
[ Voor 34% gewijzigd door Riggard op 18-12-2022 13:57 ]
Dat bedoel ik dus met goed nadenken wat je kunt doenTrichoglossus schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:45:
[...]Ja lekker in huis gaan zitten met handschoenen aan. Dat tikt ook wel handig achter de computer.

Overigens, er zijn ook (desnoods verwarmde) handschoenen zonder vingertopjes te koop, kun je prima mee tikken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
"Zo zal een tankbeurt, zegt een woordvoerder, gemiddeld niet meer dan 10 eurocent duurder worden zo wordt verwacht."
Staat in het artikel nergens hoeveel duurder energie gaat worden, wat denken jullie?
Wij hebben trouwens geen slimme meter maar heb het wel vanaf december handmatig bijgehouden,
tot nu toe (van 1-12 t/m 17-12 zitten wij op 228,3 m3 gas, we wonen op een boerderij.
Zijn dit normale getallen of is hier nog veel winst te behalen?
We wonen niet in een of ander ontwikkelingsland toch? Vrij absurd als je zo in je huis moet gaan zitten.Yaksa schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:54:
[...]
Dat bedoel ik dus met goed nadenken wat je kunt doen![]()
Overigens, er zijn ook (desnoods verwarmde) handschoenen zonder vingertopjes te koop, kun je prima mee tikken.
Verwijderd
Werkt prima en doe dat al jaren dit met vingerloze handschoenen. Ik heb ze nu ook aan om te schrijven op een tablet. Lekker warm zo.Trichoglossus schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:45:
[...]
Ja lekker in huis gaan zitten met handschoenen aan. Dat tikt ook wel handig achter de computer.
Verwijderd
Hoezo, onze bevolkingsaanwas komt uit ontwikkelingslanden. Je moet er niet zo op hun neerkijken.Trichoglossus schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:01:
[...]
We wonen niet in een of ander ontwikkelingsland toch? Vrij absurd als je zo in je huis moet gaan zitten.
Enige verduidelijking zou geen kwaad kunnen.henidde schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:52:
[...]
Ons contract loopt van 1 juli tot en met 31 juni.
Wij wekken januari tot en met juni +/- 3500 op.
Juli tot en met december +/- 3000 - 3500.
In dat opzicht zou het voor ons goed uitvallen als ik het zo lees want we wekken in het eerste deel van het jaar voldoende op om het verbruik te overbruggen van het eerste deel. Dit geldt ook voor het tweede deel van het jaar.
Maar voor mensen die een contract hebben tot en met bijvoorbeeld maart pakt dit slecht uit aangezien ze in januari, februari en maart te weinig opwekken?
Bij ons maken we het goed met de maanden april, mei en juni. Loopt je contract tot eind januari, februari of maart dan kan het dus anders uitpakken?
Uiteraard ervan uitgaande dat je überhaupt voldoende kunt salderen c.q. overschot hebt.
Ik ga vanavond het artikel nog eens doornemen.
Edit:
https://www.rijksoverheid...oor-en-na-energierekening
[ Voor 8% gewijzigd door elektriekert op 18-12-2022 14:09 ]
Verwijderd
Hier een eigen stoelverwarming (rug) gemaakt en voetverwarming en die gebruiken een fractie van ruimte verwarmers.Ook goed voor het milieu en goed voor mijn porte...banktegoed.Yaksa schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:54:
[...]
Dat bedoel ik dus met goed nadenken wat je kunt doen![]()
Dat klopt, en er is een maximum aan dierlijke mest wat gebruikt mag worden. Echter doet de biologische tuinbouw het ook zonder kunstmest. Dat is welliswaar iets minder efficiënt, en vergt soms andere keuzes mbt soorten gewassen, maar als je de werkelijke prijs (dus inclusief milieukosten) van kunstmest mee zou rekenen dan zou het zomaar wel eens voordeliger kunnen zijn.Riggard schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:53:
[...]
Kunstmest is kwalitatief beter, hoger stikstofgehalte.
Klopt ook, huishoudens verbruiken ongeveer 14% tegenover 40% door industrie. Maar uiteindelijk moeten beide naar hernieuwbare energie.Feit blijft dat huishoudens qua energieverbruik niet veel doen. Staal, kunstmest, plastic en beton zorgen voor een veelvoud.
Intentionally left blank
Zijn er ergens calculators te vinden, mijn eindafrekening is altijd in september. Dus dat lijkt niet heel gunstig
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
crisp schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:09:
[...]Dat klopt, en er is een maximum aan dierlijke mest wat gebruikt mag worden. Echter doet de biologische tuinbouw het ook zonder kunstmest. Dat is welliswaar iets minder efficiënt, en vergt soms andere keuzes mbt soorten gewassen, maar als je de werkelijke prijs (dus inclusief milieukosten) van kunstmest mee zou rekenen dan zou het zomaar wel eens voordeliger kunnen zijn.
En wat heel veel mensen niet (meer) weten is dat gewassen misschien wel groeien op basis van kunstmest maar dat daardoor de bodem, het allerbelangrijkste wat er is, compleet uitgeput raakt qua organische stoffen en bodemleven. En dat daardoor de bodem ook eerder uitdroogt. En dat daardoor de bodem bij harde regen helemaal dichtslaat. En dat bij het veelvuldig rijden met tractoren over akkers (om te spuiten en kunstmest te strooien) de bodem helemaal verdicht wordt waardoor het bodemleven nog meer in de problemen komt.
Ik zit in mijn T-shirt te tikken.Verwijderd schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:03:
[...]
Werkt prima en doe dat al jaren dit met vingerloze handschoenen. Ik heb ze nu ook aan om te schrijven op een tablet. Lekker warm zo.
Daar was het een stuk warmer dan hier. Niet handig om hier in de kou te gaan zitten dan.Verwijderd schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:05:
[...]
Hoezo, onze bevolkingsaanwas komt uit ontwikkelingslanden. Je moet er niet zo op hun neerkijken.
Verwijderd
Zij weten dat hier goed voor hun gezorgt gaat worden, huis en verwarming, dat is allemaal geregeld.Trichoglossus schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:24:
[...]
Ik zit in mijn T-shirt te tikken.
[...]
Daar was het een stuk warmer dan hier. Niet handig om hier in de kou te gaan zitten dan.
T-shirt tot september-oktober en dan een vest. Is goed voor het milieu zal ik maar zeggen.
De discussie over het salderen snap ik verder wel, maar aan de andere kant: er is een grote energiecrisis... en hoe eerlijk is het dan om hele dure energie die in de winter geleverd wordt, weg te strepen tegen relatief goedkope teruggeleverde energie in de zomer?
Daar komt bovenop dat die personen in 2022 óók hebben geprofiteerd van de compensatieregelingen (BTW, energiebelastingen, 2x190).
Ik snap de frustratie, maar op zich viel het kwartje in 2022 heel erg in het voordeel uit van mensen die eigenlijk niet de doelgroep waren van de compensatieregelingen. Nu komt er een nieuwe compensatieregeling en valt het kwartje de andere kant op.
Beetje makkelijk er zijn mensen die 10 duizenden euro's hebben geïnvesteerd in isolatie, zonnepanelen, warmtepomp en EV. Die worden gepakt met dit wanbeleid. Onacceptabel. Dit kabinet is volledig de weg kwijt.Uniciteit schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:41:
Goede regeling! De mensen in de maatschappij die het zwaarst worden getroffen door de hoge energieprijzen worden beschermd, terwijl de mensen die het al goed hadden niet langer onnodig gratis geld krijgen zoals dat in 2022 wel het geval was (9% BTW, extra vermindering energiebelasting, lagere energiebelastingtarieven, 2x190 euro).
De discussie over het salderen snap ik verder wel, maar aan de andere kant: er is een grote energiecrisis... en hoe eerlijk is het dan om hele dure energie die in de winter geleverd wordt, weg te strepen tegen relatief goedkope teruggeleverde energie in de zomer?
Daar komt bovenop dat die personen in 2022 óók hebben geprofiteerd van de compensatieregelingen (BTW, energiebelastingen, 2x190).
Ik snap de frustratie, maar op zich viel het kwartje in 2022 heel erg in het voordeel uit van mensen die eigenlijk niet de doelgroep waren van de compensatieregelingen. Nu komt er een nieuwe compensatieregeling en valt het kwartje de andere kant op.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
2024 was het laatste jaar van het salderen zoals het nu is. Ik heb dat in de afweging van de aanschaf van een L/L warmtepomp meegenomen.Uniciteit schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:41:
Nu verhangen zij wederom de bordtjes en zie de toekomst er heel anders uit.
Het beste is uiteindelijk op je rug gaan liggen en niet meer vooruit te denken want niets is meer heilig en zeker.
Die isolatie levert in 2023 niets meer op? En die zonnepanelen werken aanstaande zomer niet meer en liggen maar een beetje te verstoffen op het dak?revolution-nl schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:44:
[...]
Beetje makkelijk er zijn mensen die 10 duizenden euro's hebben geïnvesteerd in isolatie, zonnepanelen, warmtepomp en EV. Die worden gepakt met dit wanbeleid. Onacceptabel. Dit kabinet is volledig de weg kwijt.
Ik snap jullie frustratie, hoor. Maar het is niet zo alsof er helemaal niet wordt gesaldeerd - alleen wel net ff op een andere manier in 2023. Het is ook niet zo dat de aangebrachte isolatie in 2023 niet meer werkt. En het is ook niet zo dat de zonnepanelen in 2023 compleet nutteloos zijn.
Eens, ik ben ook helemaal klaar met het zwabberbeleid van deze onbetrouwbare overheid. Je kan er helemaal niets mee.Verwijderd schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:48:
[...]
2024 was het laatste jaar van het salderen zoals het nu is. Ik heb dat in de afweging van de aanschaf van een L/L warmtepomp meegenomen.
Het beste is uiteindelijk op je rug gaan liggen en niet meer vooruit te denken want niets is meer heilig en zeker.
Niet zo gek met alle ontwikkelingen in de wereld wbt energie, economie, oorlog etc. Daar kan geen overheid meer goed op anticiperen. Bedrijven ook niet. Heb niet voor niets ook al een jaar geleden mijn aandelen gedumpt. Het ergste moet nog komen vrees ik. Zonnepanelen leg ik ook niet meer bij naast mijn 10 jaar oude zonnepanelen. Ga niet de energiemaatschappijen sponsoren in het goede/zonnige seizoen met afschaf salderen.Verwijderd schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:48:
[...]
2024 was het laatste jaar van het salderen zoals het nu is. Ik heb dat in de afweging van de aanschaf van een L/L warmtepomp meegenomen.
ben ook geen wappie maar het word wel steeds vervelender!Cobb schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:46:
[...]
Lol ik las het net hier:
hoe zift dat met mensen die nu al alles doen wat ze kunnen maar wat lager inkomen hebben?
ook een lening moet je wel X bedrag per maand afdragen maar je hebt al weinig te besteden
dus daarmee gaan die aanpassingen ook nietlukken
moet je dan maare verplicht je huis verkopen en verplicht worden kleiner te gaan wonen
ow ja geluk met zoeken van een andere woning
en daar tussen in zit ook nog een groep! die biede gevallen er buiten vielUniciteit schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:41:
Goede regeling! De mensen in de maatschappij die het zwaarst worden getroffen door de hoge energieprijzen worden beschermd, terwijl de mensen die het al goed hadden niet langer onnodig gratis geld krijgen zoals dat in 2022 wel het geval was (9% BTW, extra vermindering energiebelasting, lagere energiebelastingtarieven, 2x190 euro).
Je verwacht dus eigenlijk dat de overheid kost wat kost hun bestaande beleid handhaafd door niets te doen tijdens een energiecrisis en wat overbodig geworden subsidieregeltjes blijft handhaven terwijl andere in de problemen komen?revolution-nl schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:57:
[...]
Eens, ik ben ook helemaal klaar met het zwabberbeleid van deze onbetrouwbare overheid. Je kan er helemaal niets mee.
Lekker individualistisch gedacht.
Wel erg kort door de bocht. Zonnepanelen waren met 20 cent/kWh al rendabel, nu is de prijs 40-90 cent/kWh en in de zomer misschien 20 cent. Dus het is nu nog steeds rendabel om ze te hebben. Als je ze voor 2021 heb gelegd dan heb je door de prijs in 2022 de terugverdientijd met jaren verkort.MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:58:
[...]
Niet zo gek met alle ontwikkelingen in de wereld wbt energie, economie, oorlog etc. Daar kan geen overheid meer goed op anticiperen. Bedrijven ook niet. Heb niet voor niets ook al een jaar geleden mijn aandelen gedumpt. Het ergste moet nog komen vrees ik. Zonnepanelen leg ik ook niet meer bij naast mijn 10 jaar oude zonnepanelen. Ga niet de energiemaatschappijen sponsoren in het goede/zonnige seizoen met afschaf salderen.
Warmtepomp investeringen is wel een ding IMHO. Zeker omdat je met gas nu wel voordeel krijgt doe het plafond en met elektrisch verwarmen niet. Dit is onafhankelijk van zonnepanelen en moet denk ik als 2 losse items gezien worden.
Overheid moet juist aan het individu denken. Ik krijg €190 tweemaal terwijl ik het niet echt nodig heb en diegene die het echt nodig hebben hebben er niet genoeg aan en hebben door de verwarming niet te eten omdat het ambtenaren apparaat niet kan beoordelen wie in doortocht woning woont met een laag inkomen.Gecko123 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:04:
[...]
Je verwacht dus eigenlijk dat de overheid kost wat kost hun bestaande beleid handhaafd door niets te doen tijdens een energiecrisis en wat overbodig geworden subsidieregeltjes blijft handhaven terwijl andere in de problemen komen?
Lekker individualistisch gedacht.
Die wijzigingen zijn nu gelukkig wel in de maak. Ook de overheid (en ik werk zelf bij een overheidsinstantie) moet bepaalde zaken eerst ondervinden alvorens er aangepast kan worden en ja; de overheid is langzaam. Ik vind het eigenlijk nog best knap dat onze overheid zo relatief snel heeft kunnen schakelen. Een hoog energieverbruik was tot voor kort geen probleem, de energiebedrijven waren papierschuivers en de energietransitie en "verduurzaaming" van de woningen stond op de kalender met 2030 ~ 2040 als "doel". In principe is dat ook een behoorlijk realistische termijn. Ik heb die 190 euro ook niet nodig, maar heb wel wat zaken (complete woning isolatie) naar voren getrokken terwijl ik dat eerst in een meerjaren plan had gestopt.MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:11:
[...]
Overheid moet juist aan het individu denken. Ik krijg €190 tweemaal terwijl ik het niet echt nodig heb en diegene die het echt nodig hebben hebben er niet genoeg aan en hebben door de verwarming niet te eten omdat het ambtenaren apparaat niet kan beoordelen wie in doortocht woning woont met een laag inkomen.
Even ter vergelijking; mijn projecten voor IenW lopen minimaal 2 a 3 jaar en dat valt dan onder "spoed". Normale projecten lopen ca. 5 tot 10 jaar en MIRT minstens 10 tot 20 jaar.
Ik heb niet het idee dat wij wezenlijk wat gaan bijdragen aan het milieu en het klimaat als we met handschoenen en mutsen in huis gaan zitten.Verwijderd schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:38:
[...]
Zij weten dat hier goed voor hun gezorgt gaat worden, huis en verwarming, dat is allemaal geregeld.
T-shirt tot september-oktober en dan een vest. Is goed voor het milieu zal ik maar zeggen.
Ik zal komende zomer niet meer in de Noordzee pissen. Scheelt ook weer voor de zeespiegelstijging.
Dat bedoel ik met een crisis. Dit zijn typisch crisismaatregelen omdat er geen bestaande knop is waar aan gedraaid kan worden.MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:11:
[...]
Overheid moet juist aan het individu denken. Ik krijg €190 tweemaal terwijl ik het niet echt nodig heb en diegene die het echt nodig hebben hebben er niet genoeg aan en hebben door de verwarming niet te eten omdat het ambtenaren apparaat niet kan beoordelen wie in doortocht woning woont met een laag inkomen.
Ik had liever ook een gerichtere landelijke regeling gehad maar dit lijkt zo goed als het kan op dit korte tijdsbestek. De gemeente kan ook in individuele gevallen nog compenseren in geval van de doortochtwoning en een laag inkomen.
Verwijderd
En waar komt jouw water vandaan om in de Noordzee te kunnen pissen...uit de zee, wolken, neerslag, rivier, filtrage, waterleiding, kraan, beker en mond. De rest weet je zelf het best hoe het verdergaat in jouw lichaam en waar de uitgangen zijn.Trichoglossus schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:31:
[...]
Ik heb niet het idee dat wij wezenlijk wat gaan bijdragen aan het milieu en het klimaat als we met handschoenen en mutsen in huis gaan zitten.
Ik zal komende zomer niet meer in de Noordzee pissen. Scheelt ook weer voor de zeespiegelstijging.
Verwijderd
Ik heb het geld niet nodig. Kan ik het weigeren?
Bron: https://www.rijksoverheid...g-in-november-en-decemberNee, dat kan niet. De energieleveranciers krijgen van de overheid een bedrag voor alle klanten die recht hebben op de korting. Uw energieleverancier is verplicht om de korting aan u door te geven. U mag natuurlijk wel besluiten om het geld niet zelf te houden en er iets mee te doen wat u goed vindt.
Hoe dit dan weer belastingtechnisch gaat is mij onbekend.....
Er is miss een prijsplafond die niet beinvloed wordt door wat ik opgewekt heb in 2022, maar de salderingsregeling blijft toch wel gewoon van begin contract tot eind contract? (In mijn geval dus 6 maart) of is de salderingsregeling soor het prijsplafond veranderd??
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
ze hadden beter gewoon iedereen 190 euro per maand kunnen geven in 2023, makkelijker en goedkoper.revolution-nl schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:57:
[...]
Eens, ik ben ook helemaal klaar met het zwabberbeleid van deze onbetrouwbare overheid. Je kan er helemaal niets mee.
Elect a clown, expect a circus.
Die snap ik ook niet helemaal, maar je hoort ook veel verhalen op het moment.xHEMANx schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:58:
Help me even... Als ik meer opwek, dan dat ik verbruik en mn jaarrekening is 6 maart. Dan hoef ik toch gewoon niets te betalen??
Er is miss een prijsplafond die niet beinvloed wordt door wat ik opgewekt heb in 2022, maar de salderingsregeling blijft toch wel gewoon van begin contract tot eind contract? (In mijn geval dus 6 maart) of is de salderingsregeling soor het prijsplafond veranderd??
Als ik een beetje rondzoek kom ik voornamelijk hele oude artikelen tegen hoe het salderen in de toekomst eruit gaat zien.
Is er verandering door het prijsplafond?
Nee de overheid moet juist aan het collectief denken. Regelingen maken voor individuen is onnodig duur, complex, slecht uitvoerbaar, moeilijke controleerbaar en dus fraude gevoelig.MotorBeast schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:11:
[...]
Vaak hoor je dat mensen zijn voor een kleine overheid. Zelf ben ik niet perse voor een kleinere overheid als in minder taken uitvoeren, maar wel voor een kleinere overheid door de taken die de overheid uitvoert minder complex te maken.
Ik heb wel gezien dat je mag weiger, alleen niet tot wanneer. Ik wil de definitieve salderingsregeling eerst zien.
The best is yet to come
Door het prijsplafond is er salderen voor en na 1 januari. Als jouw afrekening 6 maart is heb je vanaf januari waarschijnlijk niet voldoende opgewekt om je daadwerkelijke verbruik te compenseren. Je zal dus over jan-feb en eerste week maar verbruiken alsof je geen zonnepanelen hebt en afhankelijk van je daadwerkelijke verbruik is dat onder of boven het prijsplafond voor die maanden. Voor januari rekent men met 340KW/h en voor februari met 280KW/h als gemiddelde.xHEMANx schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:58:
Help me even... Als ik meer opwek, dan dat ik verbruik en mn jaarrekening is 6 maart. Dan hoef ik toch gewoon niets te betalen??
Verbruik je in de eerste twee maanden meer dan 620KW/h dan ga je het restant afrekenen voor een bedrag boven het prijsplafond. Alle stroom die je in de zomer op gaat wekken, en voorheen gebruikt werd ter compensatie van jan-feb-maart kan je alleen nog gebruiken voor de wintermaanden van 2023.
Wil je hier geen last van hebben dan is een eindafrekening op 31 december de uitkomst. Dan ligt het salderen van de energiemaatschappij gelijk met het prijsplafond.
Het prijsplafond geldt alleen voor 2023, daarom gaat salderen met energie die je in 2022 opgewekt hebt een beetje moeilijk.FabianGTI schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:05:
[...]
Is er verandering door het prijsplafond?
Dus eigenlijk zeg je dat de salderingsregeling is aangepast?jadjong schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:32:
[...]
Door het prijsplafond is er salderen voor en na 1 januari. Als jouw afrekening 6 maart is heb je vanaf januari waarschijnlijk niet voldoende opgewekt om je daadwerkelijke verbruik te compenseren. Je zal dus over jan-feb en eerste week maar verbruiken alsof je geen zonnepanelen hebt en afhankelijk van je daadwerkelijke verbruik is dat onder of boven het prijsplafond voor die maanden. Voor januari rekent men met 340KW/h en voor februari met 280KW/h als gemiddelde.
Verbruik je in de eerste twee maanden meer dan 620KW/h dan ga je het restant afrekenen voor een bedrag boven het prijsplafond. Alle stroom die je in de zomer op gaat wekken, en voorheen gebruikt werd ter compensatie van jan-feb-maart kan je alleen nog gebruiken voor de wintermaanden van 2023.
Wil je hier geen last van hebben dan is een eindafrekening op 31 december de uitkomst. Dan ligt het salderen van de energiemaatschappij gelijk met het prijsplafond.
En niet enkel het salderen niet meegeteld wordt of je boven het prijsplafond uit komt of niet...
Als ik meer opwek dan dat ik verbuik, dan maakt het mij niet zoveel uit of de gebruikte kwh weggestreept worden tegen het prijsplafond bedrag of het duurdere bedrag?
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Dat geloof ik niet
Er zit een knip in salderen op 1 januari 2023, omdat het prijsplafond alleen voor 2023 mag gelden.xHEMANx schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:41:
[...]
Dus eigenlijk zeg je dat de salderingsregeling is aangepast?
Jouw energieleverancier zet de teller op 0 op 6 maart, dat is jouw contractperiode. De overheid zet de teller op 0 op 1 januari omdat het prijsplafond alleen voor 2023 geldt. Dus jij hebt effectief twee contractperiodes in 2023. Eentje voor de eerste 9 weken en eentje voor de laatste 43.En niet enkel het salderen niet meegeteld wordt of je boven het prijsplafond uit komt of niet...
Als ik meer opwek dan dat ik verbuik, dan maakt het mij niet zoveel uit of de gebruikte kwh weggestreept worden tegen het prijsplafond bedrag of het duurdere bedrag?
Tja, sinterklaas bleek ook niet te bestaan.xHEMANx schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:47:
Als het zou kloppen dat de salderingsregeling aangepast wordt, dan zou ik dus mijn overschot aan kwh tot 31dec 2022 uitbetaald krijgen, van jan tot maart volledig moet betalen voor mijn afgenomen kwh en aan het einde van het jaar kan ik nov en dec salderen met mijn opgewekte energie en dan wordt het overschot weer uitbetaald voor een belachelijke paar centen.
Dat geloof ik niet
Terranca in "Interpretatie prijsplafond met salderen"
Hmm, met een beetje geluk heb ik er dan niet zoveel last van.jadjong schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:34:
[...]
Het prijsplafond geldt alleen voor 2023, daarom gaat salderen met energie die je in 2022 opgewekt hebt een beetje moeilijk.
Bij ons gaat het nieuwe contract halverwege Juli in.
Dus daarvoor en daarna nog mogelijkheid tot extra opwekken
Ik heb overschot van de zonnepanelen, mn contract loopt van 12 december tot 12 december. Is dit nadelig of valt t wel mee?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Best voordelig, hoogstens 19 dagen wat je dus eventueel ongunstig hebt, maar de opbrengst in december is ook nog eens laag.Makrolon schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:54:
Ik snap er ook echt heel weinig van 🙈 terwijl ik t normaal wel aardig snap allemaal... Wat hebben ze t weer ingewikkeld gemaakt...
Ik heb overschot van de zonnepanelen, mn contract loopt van 12 december tot 12 december. Is dit nadelig of valt t wel mee?
Volgens mij geld het alleen voor de berekening.jadjong schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:47:
[...]
Er zit een knip in salderen op 1 januari 2023, omdat het prijsplafond alleen voor 2023 mag gelden.
[...]
Jouw energieleverancier zet de teller op 0 op 6 maart, dat is jouw contractperiode. De overheid zet de teller op 0 op 1 januari omdat het prijsplafond alleen voor 2023 geldt. Dus jij hebt effectief twee contractperiodes in 2023. Eentje voor de eerste 9 weken en eentje voor de laatste 43.
Dus stel je verbruikt 3000kwh in 2022
Je wekt 4000kwh op in 2022
In januari verbruik je1500kwh
En in februari 1000kwh
Van 2022 houd je 1000kwh over = 4000-3000
Deze 1000 kan je niet meenemen in je berekening of je boven of onder het prijsplafond zit in 2023.
Dus je totaal verbruik voor het prijsplafond is 2500kwh = 1500+1000
Je betaald dan voor de eerste 600kwh* het prijsplafond en voor de overige 1900kwh het dure tarief.
Daarna gaat pas de 1000kwh saldering eraf. Dus dan betaal je 1500kwh =2500-1000 het dure tarief.
Had je wel van te voren mogen salderen, dan had je deze berekening gehad voor 2023:
2500 kwh gebruikt - 1000kwh van vorig jaar = 1500 kwh
Dan betaal je 600kwh* prijsplafond en 900kwh het dure tarief
(*600 kwh is ongeveer het plafond voor jan en feb)
Dit is hoe ik denk dat het is....
ik denk dat je gelijk hebt. Massaal contractbreuk plegen lijkt me niet te gaan gebeuren.xHEMANx schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:58:
[...]
Volgens mij geld het alleen voor de berekening.
Dus stel je verbruikt 3000kwh in 2022
Je wekt 4000kwh op in 2022
In januari verbruik je1500kwh
En in februari 1000kwh
K
Van 2022 houd je 1000kwh over = 4000-3000
Deze 1000 kan je niet meenemen in je berekening of je boven of onder het prijsplafond zit in 2023.
Dus je totaal verbruik voor het prijsplafond is 2500kwh = 1500+1000
Je betaald dan voor de eerste 600kwh* het prijsplafond en voor de overige 1900kwh het dure tarief.
Daarna gaat pas de 1000kwh saldering eraf. Dus dan betaal je 1500kwh betaal je de maximale prijs.
Had je wel van te voren mogen salderen, dan had je deze berekening gehad voor 2023:
2500 kwh gebruikt - 1000kwh van vorig jaar = 1500 kwh
Dan betaal je 600kwh* prijsplafond en 900kwh het dure tarief
(*600 kwh is ongeveer het plafond voor jan en feb)
Dit is hoe ik denk dat het is....
[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 18-12-2022 19:13 ]
The best is yet to come
Ze gaan niet door dat plafond er op achteruit, ze gaan er op achteruit vanwege de gigantisch stijgende prijzen. En door het plafond krijgen mensen met een warmtepomp minder subsidie. Want dat plafond is gewoon een verkapte vorm van subsidie.henkebek schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:29:
[...]
Ik verwoord het zo sterk omdat er mensen met zonnepanelen en/of warmtepomp zijn, die er - zoals het lijkt of interpreteerbaar is - zeer sterk op achteruit kunnen gaan door het prijsplafond. En dan heb je het over honderden euro's.
In mijn ogen hebben mensen met een warmtepomp de subsidie al bij aanschaf van dat ding gehad.
Collega heeft laatst een bodemwarmtepomp laten installeren. Kreeg zo’n 5000 euro subsidie. Die verwarmt straks voor een schijntje zijn huis, terwijl ik met mijn gasketel gigantisch omhoog ga. Moet ik dan ook maar gaan zeuren over die 5000 euro? Nee.
Wat als de uitkering 10% omhoog gaat? Of het minimum loon omhoog? Of de kinderbijslag als je die niet krijgt?
Want volgens jouw logica ga JIJ er dan op achteruit, want een ander gaat er (meer) op vooruit.
[ Voor 16% gewijzigd door tilburgs82 op 18-12-2022 19:24 ]
Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady
Nah je betaald beidde 1500kwh.Dean Martin schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:11:
[...]
Dan betaal je dus 1000kWh meer in de nieuwe regeling, volgens bovenstaande.
Alleen betaal je bij jettens plan 1500kw het dure tarief
En eerder zou je van 600 van die 1500kw het goedkope plafond tarief betalen.
Natuurlijk zijn de voorbeelden extreem hoog in mn voorbeeld voor een gemiddeld huishouden...
Ik denk dat je in januari en februari 2500KWh verbruikt, 200KWh opwekt met panelen, vervolgens 600KWh voor het lage tarief mag afrekenen en de overige 1700KWh voor het dure tarief. Die 1000KWh van 2022 krijg je op de rekening gestort a 9 cent per KWh, of misschien mag je die wel mee nemen naar 2024.

Heel misschien dat er eind 2023 nog een correctie komt zodat je energie uit de komende zomer nog kan wegstrepen tegen de eerste maanden, als je een contractperiode hebt die door het prijsplafond niet helemaal lekker loopt. Beetje zoals de belastingdienst die na de definitieve aangifte nog geld terug geeft, maar je moet het wel eerst betalen.
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden