Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Gianluigi schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:55:
Iedereen in Europa gaat betalen voor CO2-uitstoot
"Zo zal een tankbeurt, zegt een woordvoerder, gemiddeld niet meer dan 10 eurocent duurder worden zo wordt verwacht."

Staat in het artikel nergens hoeveel duurder energie gaat worden, wat denken jullie?

Wij hebben trouwens geen slimme meter maar heb het wel vanaf december handmatig bijgehouden,

tot nu toe (van 1-12 t/m 17-12 zitten wij op 228,3 m3 gas, we wonen op een boerderij.
Zijn dit normale getallen of is hier nog veel winst te behalen?
Blijft mooi de politiek. De politiek veroorzaakt het probleem en wij mogen betalen. Ze hadden al jaren geleden alle gas en kolen centrales moeten vervangen door kerncentrales en daarmee oa waterstof mee produceren waar we onze huizen mee verwarmen en auto’s op kunnen laten rijden. Hadden we een stuk minder co2 uitstoot en waren we niet afhankelijk van landen buiten de EU voor onze energie.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
jadjong schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:25:
[...]

Ik denk dat je in januari en februari 2500KWh verbruikt, 200KWh opwekt met panelen, vervolgens 600KWh voor het lage tarief mag afrekenen en de overige 1700KWh voor het dure tarief. Die 1000KWh van 2022 krijg je op de rekening gestort a 9 cent per KWh, of misschien mag je die wel mee nemen naar 2024. 8)7
Heel misschien dat er eind 2023 nog een correctie komt zodat je energie uit de komende zomer nog kan wegstrepen tegen de eerste maanden, als je een contractperiode hebt die door het prijsplafond niet helemaal lekker loopt. Beetje zoals de belastingdienst die na de definitieve aangifte nog geld terug geeft, maar je moet het wel eerst betalen.
Ik lees nergens dat ze de salderingsregeling gaan veranderen en dat ze 31 dec dus gaan uitkeren. Alleen dat saldering niet in alle gevallen mee wordt meegerekend voor het prijsplafond.

Correct me if im wrong...

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbt
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

xHEMANx schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:38:
[...]

Ik lees nergens dat ze de salderingsregeling gaan VERANDEREN en dat ze 31 dec dus gaan uitkeren. Alleen dat saldering niet in alle gevallen mee wordt MEEGEREKEND voor het prijsplafond.

Correct me if im wrong...
Laten we vooral rustig blijven en niet gaan schreeuwen oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
hbt schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:55:
[...]

Laten we vooral rustig blijven en niet gaan schreeuwen oOo
Dat is verduidelijking. Ik hoorde niemand schreeuwen. Jij wel? Ik had de vetgedrukte letters nog niet gevonden. Zal het volgende keer vet maken als men daar beter tegen kan...

Edit: aangepast. Weer blij?😉

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 18-12-2022 20:01 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 23:01
Geen idee of dit de juiste plek is voor mijn vragen. Als dat niet zo is dan alvast mijn excuus.

Wij hebben afgelopen zomer ons eerste huis samen gekocht en het gebruik van onze CV in combinatie met de radiatoren is mij wat onduidelijk. Heb niet eerder een woning gehad met zo’n systeem. Misschien dat iemand hier mij kan helpen? Op de meeste van onze radiatoren zitten thermostaat kranen, met een antivries stand en standen 1 t/m 5. Als ik de thermostaat in de woonkamer op auto stand zet en de gewenste temperatuur op 15/16 graden instel (want gas is verdomde duur), wat zou dan de ‘juiste’ stand zijn voor de thermostaatkranen zelf die op de verwarming zijn gemonteerd? Wordt er meer gas verbruikt als je de kraan op de radiator op 5 zet ipv 1? Of heeft dat überhaupt geen zin omdat de thermostaat zelf maar op 15/16 staat? De radiator in de woonkamer heeft een draaiknop zonder nummer aanduiding. Hoe kan ik er achter komen wat bij die knop de juiste stand is? Als iemand me kan helpen het te begrijpen zou dat top zijn O+

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbt
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

WinterBase schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:38:
Geen idee of dit de juiste plek is voor mijn vragen. Als dat niet zo is dan alvast mijn excuus.

Wij hebben afgelopen zomer ons eerste huis samen gekocht en het gebruik van onze CV in combinatie met de radiatoren is mij wat onduidelijk. Heb niet eerder een woning gehad met zo’n systeem. Misschien dat iemand hier mij kan helpen? Op de meeste van onze radiatoren zitten thermostaat kranen, met een antivries stand en standen 1 t/m 5. Als ik de thermostaat in de woonkamer op auto stand zet en de gewenste temperatuur op 15/16 graden instel (want gas is verdomde duur), wat zou dan de ‘juiste’ stand zijn voor de thermostaatkranen zelf die op de verwarming zijn gemonteerd? Wordt er meer gas verbruikt als je de kraan op de radiator op 5 zet ipv 1? Of heeft dat überhaupt geen zin omdat de thermostaat zelf maar op 15/16 staat? De radiator in de woonkamer heeft een draaiknop zonder nummer aanduiding. Hoe kan ik er achter komen wat bij die knop de juiste stand is? Als iemand me kan helpen het te begrijpen zou dat top zijn O+
https://www.energids.be/n...en-thermostaatkraan/1524/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Die kraantjes aan de radiator zijn geen exacte wiskunde, hbt heeft een mooi linkje maar dat werkt alleen als de installateur ze ook enigszins gekalibreerd heeft in combinatie met de gebruikte radiator, CV en topologie van het leidingnetwerk in huis. Als die installateur dat gedaan heeft dan zou je met alle radiatorkranen op dezelfde stand in heel het huis +/- dezelfde temperatuur moeten hebben.

Maakt op zich niet uit voor jouw woonkamer, want die radiatorkranen moeten in theorie helemaal open staan. Je hebt namelijk al de temperatuurmeter van de CV ketel daar hangen en het is een beetje onhandig als die de ruimte op wilt warmen terwijl de radiatorkranen dicht staan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:04
Ben op zoek naar wat advies aangezien ik zelf door veel onduidelijke variabelen eigenlijk een beetje lost ben.

Begin januari krijgen wij de sleutel van een jaren '50 huis.
Alles is gas gestookt, slecht geisoleerd en draait op een CV van 2004 (vervangen?).

Nu moet ik per 5/1 een energieleverancier kiezen.
Ik neigde naar eentje met dynamische prijzen, maar heb vooral geen referentie, en dat lijkt met name fijn voor electra.
Ook de huidige bewoner was weinig thuis, gebruikte het huis eigenlijk als een office.

Wat ons plan is
  • Vloerverwarming erin
  • Isolatie: Spouwmuur, vloer, HR++ glas (±10M2) + uitbouw met nieuwe achtergevel met HR+++
  • Keuken met inductiekoken
Later in 2023, afhankelijk van budget + levertijden
  • Warmptepomp
  • Zonnepanelen
In ons huidige huurhuis hebben we energie van PureEnergie (Gas+licht), variabel contract. Dus ik zou overal heen kunnen gaan volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
jassie256 schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:12:Ben op zoek naar wat advies aangezien ik zelf door veel onduidelijke variabelen eigenlijk een beetje lost ben.
Begin januari krijgen wij de sleutel van een jaren '50 huis.
Alles is gas gestookt, slecht geisoleerd en draait op een CV van 2004 (vervangen?).
Nu moet ik per 5/1 een energieleverancier kiezen.
Ik neigde naar eentje met dynamische prijzen, maar heb vooral geen referentie, en dat lijkt met name fijn voor electra.
Ook de huidige bewoner was weinig thuis, gebruikte het huis eigenlijk als een office.

Wat ons plan is
  • Vloerverwarming erin
  • Isolatie: Spouwmuur, vloer, HR++ glas (±10M2) + uitbouw met nieuwe achtergevel met HR+++
  • Keuken met inductiekoken
Later in 2023, afhankelijk van budget + levertijden
  • Warmptepomp
  • Zonnepanelen
In ons huidige huurhuis hebben we energie van PureEnergie (Gas+licht), variabel contract. Dus ik zou overal heen kunnen gaan volgens mij.
Ik mis eigenlijk het isoleren van het dak/bovenverdieping.
Warme lucht stijgt altijd namelijk, en koude lucht daalt.
Iets met een muts opzetten wanneer het koud is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareltje71
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:17
Okay, alles even doorgelezen en ik kom uit op de volgende conclusie:
Mijn variabel contract heeft de start & stop datum op 20-11.
Dus de jaarrekening heb ik net mogen ontvangen en staan de tellers dus weer op nul.
Opwek is er in deze periode amper bij en ik verwarm veel met het L/L systeem.
De cijfers zien er vermoedelijk voor mij als volgt uit:

Totaal verbruik elektriciteit in november en december: 2000kwh, opwek nihil
Totaal verbruik gas in november en december: 150m3

Verbruik elektriciteit in januari tot en met 20-11-2023: 8000kwh
Opwek elektriciteit in januari tot en met 20-11-2023: 9000kwh
Verbruik gas in januari tot en met 20-11-2023: 800m3

Totaal elektriciteit verbruik tot en met 20-11-2023: 2000+8000 = 10000
Opwek totaal gerekend vanaf 01-01-2023 = 9000
Na saldering is dat 10000-9000=1000 verbruik tegen plafondtarief van 0,40.
Gas blijft hoe dan ook onder het gestelde plafond met 950m3

Na 20-11-2023 gaan we het volle pond betalen voor de resterende periode van 2023.

Correcte aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
Yaksa schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:18:
[...]

Ik mis eigenlijk het isoleren van het dak/bovenverdieping.
Warme lucht stijgt altijd namelijk, en koude lucht daalt.
Iets met een muts opzetten wanneer het koud is.
Scherp. Ja de huidige bewoner zei dat hij een jaar of 8 geleden het dak van buiten heeft laten isoleren. Had verder geen papieren hiervan. Eventueel willen we inderdaad van binnenuit dit nog beter doen.
Maar voor het kiezen voor nu ben ik op zoek naar wat meer pointers dan een muts :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:46
Kareltje71 schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:21:
Okay, alles even doorgelezen en ik kom uit op de volgende conclusie:
Mijn variabel contract heeft de start & stop datum op 20-11.
Dus de jaarrekening heb ik net mogen ontvangen en staan de tellers dus weer op nul.
Opwek is er in deze periode amper bij en ik verwarm veel met het L/L systeem.
De cijfers zien er vermoedelijk voor mij als volgt uit:

Totaal verbruik elektriciteit in november en december: 2000kwh, opwek nihil
Totaal verbruik gas in november en december: 150m3

Verbruik elektriciteit in januari tot en met 20-11-2023: 8000kwh
Opwek elektriciteit in januari tot en met 20-11-2023: 9000kwh
Verbruik gas in januari tot en met 20-11-2023: 800m3

Totaal elektriciteit verbruik tot en met 20-11-2023: 2000+8000 = 10000
Opwek totaal gerekend vanaf 01-01-2023 = 9000
Na saldering is dat 10000-9000=1000 verbruik tegen plafondtarief van 0,40.
Gas blijft hoe dan ook onder het gestelde plafond met 950m3

Na 20-11-2023 gaan we het volle pond betalen voor de resterende periode van 2023.

Correcte aanname?
Ik denk niet helemaal. Vanaf 20-11-2023 heb je ook nog recht op ongeveer 269 kWh voor het prijsplafond prijs. Wat daarboven zit, betaal je tegen je hogere tarief (indien dit dan ook nog steeds hoger is dan het prijsplafond).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareltje71
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:17
Da's waar ook, alle kleine beetjes helpen in deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je mag kiezen om het prijsplafond niet te gebruiken dan kies ik daarvoor denk ik, dat is mogelijk toch?

Ik ben een van de weinige mazzelaars die nog een oud contract van 3 jaar heeft wat pas in aug 2024 afloopt en mijn elektra tarief ligt ver onder het prijsplafond dus dat hoeft voor mij niet. Maar salderen doe ik wel graag met net iets meer opwek dan verbruik per jaar, en een jaarrekening die op 24 oktober 2023 valt dus een “saldering knip” op 1 januari heb ik liever niet want dat is flink verbruik in de winter natuurlijk.

Gezien mijn tarieven onder het prijsplafond denk ik dat GC het prijsplafond gewoon automatisch niet toepast toch?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 12:08
Hi allen, ik heb iets geks ontdekt aan mijn energie nota:

In juli verhuisd, met behoud van leverancier en contract. Wel een nieuwe aansluiting voor gas, en ik zit helaas op variabel tarief, bij Vandebron.

Nu viel het me op dat ik sinds medio augustus geen afschrijving meer gehad heb. Dat ging altijd automatisch van gezamenlijke rekening en alle bedragen worden van tevoren klaar gezet dus ik let daar niet zo op.
De website laat netjes een lopend contract en mijn verbruik en ook de kosten van afgelopen maanden zien, maar er is dus niks afgeschreven. Typisch dat ook op de website geen nota staan, ik heb ook geen openstaande betalingen.

Hoera, gratis energie! Maar ik verwacht dat ze binnenkort wel gaan aankloppen, en ik ben eigenlijk niet van plan om door een fout in een of ander systeem ineens alle bedragen in 1 keer over te harken naar hen. Wie gaat er mee speculeren hoe dit afloopt? :P

Edit: ik heb ze nu maar wel ff een bericht gestuurd, ben erg benieuwd wat het antwoord gaat zijn

[ Voor 5% gewijzigd door Struikrover op 19-12-2022 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:32

Dennis1812

Amateur prutser

Ik denk dat je gewoon een betalingsregeling kan treffen. In x termijnen

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wij deden met die thermostaatkranen is de woonkamer (waar de thermostaat hangt) gewoon de thermostaatkranen vol open. Daar wordt de temperatuur tenslotte bepaald door de thermostaat, dus heeft totaal geen zin om daar de aanvoer te knijpen.

Bijkeuken, bovenverdieping en badkamer knepen wij wel met de thermostaatkranen, sommige helemaal dicht omdat er niet verwarmd hoefde te worden maar andere op stand 2/3 (badkamer).

Het enige wat die dingen doen is de aanvoer naar je radiator dichtknijpen wanneer de ruimte op temperatuur is, dit gebeurd analoog met een bimetaal (geloof ik) dus is ook niet altijd even accuraat.

Maar het kan voorkomen dat bijvoorbeeld je badkamer naar 23 graden gaat wanneer er alleen een thermostaat in de woonkamer hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 23:23
Gerco-M schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:40:
Als je mag kiezen om het prijsplafond niet te gebruiken dan kies ik daarvoor denk ik, dat is mogelijk toch?

Ik ben een van de weinige mazzelaars die nog een oud contract van 3 jaar heeft wat pas in aug 2024 afloopt en mijn elektra tarief ligt ver onder het prijsplafond dus dat hoeft voor mij niet. Maar salderen doe ik wel graag met net iets meer opwek dan verbruik per jaar, en een jaarrekening die op 24 oktober 2023 valt dus een “saldering knip” op 1 januari heb ik liever niet want dat is flink verbruik in de winter natuurlijk.

Gezien mijn tarieven onder het prijsplafond denk ik dat GC het prijsplafond gewoon automatisch niet toepast toch?
Geen keuze, het geldt voor iedereen.
Ook al zijn je tarieven lager.

Maar 24 oktober is toch goed?
Kans dat je van 24 oktober tot einde jaar meer opwekt dan verbruikt is niet heel erg groot.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Hvdbnl schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:31:
[...]

Kans dat je van 24 oktober tot einde jaar meer opwekt dan verbruikt is niet heel erg groot.
Je mag er zeker vanaf zien, dat staat in het communiqué. Is al een paar keer aangegeven in dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 19-12-2022 07:32 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:36

OMD

Struikrover schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:06:
Hi allen, ik heb iets geks ontdekt aan mijn energie nota:

In juli verhuisd, met behoud van leverancier en contract. Wel een nieuwe aansluiting voor gas, en ik zit helaas op variabel tarief, bij Vandebron.

Nu viel het me op dat ik sinds medio augustus geen afschrijving meer gehad heb. Dat ging altijd automatisch van gezamenlijke rekening en alle bedragen worden van tevoren klaar gezet dus ik let daar niet zo op.
De website laat netjes een lopend contract en mijn verbruik en ook de kosten van afgelopen maanden zien, maar er is dus niks afgeschreven. Typisch dat ook op de website geen nota staan, ik heb ook geen openstaande betalingen.

Hoera, gratis energie! Maar ik verwacht dat ze binnenkort wel gaan aankloppen, en ik ben eigenlijk niet van plan om door een fout in een of ander systeem ineens alle bedragen in 1 keer over te harken naar hen. Wie gaat er mee speculeren hoe dit afloopt? :P

Edit: ik heb ze nu maar wel ff een bericht gestuurd, ben erg benieuwd wat het antwoord gaat zijn
Het zijn voorschotten op je factuur. Je betaald je energie niet per maand. De factuur komt 1x per jaar dus als je geen voorschotten betaald is het bedrag wat je in 1x moet betalen gewoon heel erg hoog.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
Hvdbnl schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:31:
[...]

Als je een vast contract tot in 2024 hebt met tarieven die lager liggen dan het prijsplafond dan is volumeplafond ook niet op je verbruik van toepassing. Ook al is je verbruik voor gas en electriciteit hoger dan maand/jaarplafond aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Modbreak:Vriendelijk verzoek om een eigen topic voor de CO2 betaalmuur van de EU te maken in AWM. :)
.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NprSHeHVL_jRO0SfyLE5dRN4yDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkB7LsPHM8eRt7QvsWzqWFCB.jpg?f=fotoalbum_large

Saldering is gewoon bij je jaarafrekening... Denken ze bij energie direct.

Je krijgt dus geen uitbetaling 31 dec van het overschot van je zonnepanelen, zoals velen hier denken.

Vraag het voor de zekerheid ook even in de chat van jullie energieleveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 23:11
xHEMANx schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:53:
[Afbeelding]

Je krijgt dus geen uitbetaling 31 dec van het overschot van je zonnepanelen, zoals velen hier denken.

Bedankt voor het delen.
Aangezien die persoon zegt "ik zie niks hierover in ons systeem", lijkt het me wel te kloppen.

We weten het helemaal zeker als straks de eerste mensen hun jaarafrekening krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
xHEMANx schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:53:
[Afbeelding]

Lijkt me ook de logische oplossing. Als dat niet zo was, moet de overheid betalen, terwijl de rekening voor saldering nu bij de energie maatschappijen ligt (en dus bij de mensen zonder zonnepanelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(ook i.v.m de discussie hierboven)

Prijsplafond pakt voor consumenten met zonnepanelen mogelijk tóch nadelig uit

Ik vertrouw niet direct op wat een klantenservicemedewerker zegt over deze regeling. En dat is logisch ook nog wel ergens omdat veel mensen het inmiddels ook niet meer weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 19-12-2022 10:06 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:24
Dit is wellicht een rare rant post, maar wilde het toch van me afschrijven. Ik ben vier maanden in de US geweest en afgelopen zaterdag teruggekomen en het was echt een rare cultuurshock hoe ingewikkeld het allemaal is geworden in Nederland sinds ik weg was. Bijna dagelijks keek ik wel naar het nieuws, brak regelmatig in op m'n pap zijn NLE om de maandelijks wijzigende tarieven in de gaten te houden en bij te werken op m'n P1 monitor. Vervolgens kwam ik afgelopen zaterdag thuis en toen kwam het harde besef binnen hoe gek dingen zijn geworden hier. Even gestopt bij de Burger King waar de verwarming praktisch was uitgezet, daarna de verhalen gehoord van mensen die zijn verwarming gewoon praktisch niet aanzetten met alle gezondheidsrisico's van dien zoals schimmelvorming. Ik moet mijn mindset echt totaal omdraaien ineens gezien je in Utah slechts $0.09 / kWh betaalde (inmiddels opgekrikt naar $0.18 / kWh overigens), mensen keken daar totaal niet om naar hun verbruik omdat het letterlijk geen drol kostte, het was totaal de omgekeerde wereld.

We zitten er hier nog goed bij omdat we twee L/L warmtepompen hebben hangen die het huis warm houden, wat resulteerde in ongeveer 20-21 euro per dag aan totaal verbruik (0,59 / 0,56 EUR / kWh) met de ketel totaal wegbezuinigd. Als die wel draaide voor cv waren we ongeveer 24 euro per dag kwijt aan ongeveer 10m3 gas met 2.39 EUR / m3. We hebben hier het geluk dat die investering financieel mogelijk was maar het doet me echt ziek veel pijn om te weten in wat voor omstandigheden andere mensen zich nu bevinden. :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xHEMANx
Gunner schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:05:
(ook i.v.m de discussie hierboven)

Prijsplafond pakt voor consumenten met zonnepanelen mogelijk tóch nadelig uit

Ik vertrouw niet direct op wat een klantenservicemedewerker zegt over deze regeling. En dat is logisch ook nog wel ergens omdat veel mensen het inmiddels ook niet meer weten.
Dat is echt het enige artikel waar je uit zou kunnen halen dat je overschot 31dec uitbetaald zou worden..

Om eerlijk te zijn vind ik het een super slecht geschreven artikel, dat alleen maar verwarring brengt. Er staat niet in wat er dan wel met je overschot van 2022 gaat gebeuren. Misschien is je overschot wel gewoon weg, hoppa nieuw jaar jammer dan voor je overschot. Zou kunnen, het staat echter niet in het artikel. Dus ruimte voor speculatie en paniek!
Als ik zelf cek23 lees zie ik niets over dit alles staan. Zie link hieronder.

https://www.rvo.nl/subsid...ek23-gas-en-elektriciteit

Maar ik ben geen expert. Ik ben gewoon een consument die artikelen leest... Dus als ik het fout heb zou ik het ook graag willen weten, maar dan wel met een bewijs tekst.

[ Voor 6% gewijzigd door xHEMANx op 19-12-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik heb een vraagje,

In dit artikel kun je zien dat het gebruiksplafond (prijsplafond) niet per jaar berekend gaat worden, maar meer per maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HavAFUKaNUcNKwVSkttO7WhfVEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/197j41IpYPkJiwyDp759EyhX.png?f=fotoalbum_large

Nu hebben wij géén slimme meter en een variabel contract bij Eneco,

Wil dit zeggen dat wij nu iedere maand zelf ons gebruik moeten gaan opgeven of moeten wij gewoon net als altijd het einde van het jaar (of eind van contractjaar (november voor ons)) ons verbruik doorgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Gianluigi schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:52:
Ik heb een vraagje,

In dit artikel kun je zien dat het gebruiksplafond (prijsplafond) niet per jaar berekend gaat worden, maar meer per maand.

[Afbeelding]

Nu hebben wij géén slimme meter en een variabel contract bij Eneco,

Wil dit zeggen dat wij nu iedere maand zelf ons gebruik moeten gaan opgeven of moeten wij gewoon net als altijd het einde van het jaar (of eind van contractjaar (november voor ons)) ons verbruik doorgeven?
Zonder het artikel te lezen zeg ik dat dit niet waar is. Er is weliswaar een verdeling per maand, maar dat komt omdat bij je afrekening met die verdeling bepaald wordt welk deel van het plafond je kunt gebruiken bij die afrekening.

Jij zult mijn inziens op drie momenten je stand moeten doorgeven aankomend jaar:
- op 1 januari 2023 (31 december 2022)
- op moment van je jaarafrekening
- op 31 december 2023 (of 1 januari 2024)

[ Voor 10% gewijzigd door Michiel1978 op 19-12-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
VikeeVeekie schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:21:
Dit is wellicht een rare rant post, maar wilde het toch van me afschrijven. Ik ben vier maanden in de US geweest en afgelopen zaterdag teruggekomen en het was echt een rare cultuurshock hoe ingewikkeld het allemaal is geworden in Nederland sinds ik weg was. Bijna dagelijks keek ik wel naar het nieuws, brak regelmatig in op m'n pap zijn NLE om de maandelijks wijzigende tarieven in de gaten te houden en bij te werken op m'n P1 monitor. Vervolgens kwam ik afgelopen zaterdag thuis en toen kwam het harde besef binnen hoe gek dingen zijn geworden hier. Even gestopt bij de Burger King waar de verwarming praktisch was uitgezet, daarna de verhalen gehoord van mensen die zijn verwarming gewoon praktisch niet aanzetten met alle gezondheidsrisico's van dien zoals schimmelvorming. Ik moet mijn mindset echt totaal omdraaien ineens gezien je in Utah slechts $0.09 / kWh betaalde (inmiddels opgekrikt naar $0.18 / kWh overigens), mensen keken daar totaal niet om naar hun verbruik omdat het letterlijk geen drol kostte, het was totaal de omgekeerde wereld.

We zitten er hier nog goed bij omdat we twee L/L warmtepompen hebben hangen die het huis warm houden, wat resulteerde in ongeveer 20-21 euro per dag aan totaal verbruik (0,59 / 0,56 EUR / kWh) met de ketel totaal wegbezuinigd. Als die wel draaide voor cv waren we ongeveer 24 euro per dag kwijt aan ongeveer 10m3 gas met 2.39 EUR / m3. We hebben hier het geluk dat die investering financieel mogelijk was maar het doet me echt ziek veel pijn om te weten in wat voor omstandigheden andere mensen zich nu bevinden. :(
Het is oorlog. Eigenlijk zou brandstof op de bon moeten en de economie ingezet worden voor de Eindoverwinning aan het Oostfront. Dat is wat Oekraïne en Rusland doen.

Volgend jaar kunnen de gas reserves waarschijnlijk niet gevuld worden met gas van Gazprom dus dan zijn we echt de lul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De virtuele assistent van Engie geeft aan dat het moment van salderen gelijk is met de eindafrekening en dat over het verschil dan het prijsplafond berekend gaat worden.
Zoals ik het zie gaat er niets veranderen dan dat, je een lager bedrag gaat betalen voor stroom tot het genoemde plafond bedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyuTaSIFnXjZ7qhUfSU23jWK_7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V2F8IjZJcjcvSrIqJZhUraJZ.jpg?f=user_large

Ik lever meer terug dan ik verbruik alleen zit er een verschil in wanneer je dat bekijkt. Nu verbruik ik meer dan ik teruglever en als de zon schijnt lever ik meer terug dan ik verbruik.
Nu maakt Engie eens in de zoveel tijd een tussenstand voor het prijsplafond. Dat kan allemaal zo de prullenbak in bij de eindafrekening want dan is mijn verbruik 1 kWh i.v.m. het verkrijgen van de heffingskorting energiebelasting. 1 x 40ct of 66ct is dan het bedrag en welke het wordt, daar zal ik niet van wakker gaan liggen.

Goh, wat hebben ze het allemaal toch ingewikkeld gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YangWenli schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:35:
[...]
Het is oorlog. Eigenlijk zou brandstof op de bon moeten en de economie ingezet worden voor de Eindoverwinning aan het Oostfront. Dat is wat Oekraïne en Rusland doen.

Volgend jaar kunnen de gas reserves waarschijnlijk niet gevuld worden met gas van Gazprom dus dan zijn we echt de lul.
Er zijn eenmaal geen overwinnaars in een oorlog, alleen maar verliezers.

Brandstop, olie, komt voor ons niet hoofdzakelijk uit Rusland dus op de bon hoeft niet. Gas is kostbaar en leveren wij nog steeds gas aan Duitsland en daarnaast importeren wij dan weer gas voor onszelf.

Wij zijn de gebieden in Nederland waar gas zit eeuwig dankbaar alleen laat de overheid en de bedrijven die daar gas weghaalden daar niets van blijken.

De bevolking is niet de regering en de regering is niet de bevolking, dit zou anders kunnen zijn maar die verandering zie ik niet snel werkelijkheid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:39:
De virtuele assistent van Engie geeft aan dat het moment van salderen gelijk is met de eindafrekening en dat over het verschil dan het prijsplafond berekend gaat worden.
Zoals ik het zie gaat er niets veranderen dan dat, je een lager bedrag gaat betalen voor stroom tot het genoemde plafond bedrag.

[Afbeelding]

Ik lever meer terug dan ik verbruik alleen zit er een verschil in wanneer je dat bekijkt. Nu verbruik ik meer dan ik teruglever en als de zon schijnt lever ik meer terug dan ik verbruik.
Nu maakt Engie eens in de zoveel tijd een tussenstand voor het prijsplafond. Dat kan allemaal zo de prullenbak in bij de eindafrekening want dan is mijn verbruik 1 kWh i.v.m. het verkrijgen van de heffingskorting energiebelasting. 1 x 40ct of 66ct is dan het bedrag en welke het wordt, daar zal ik niet van wakker gaan liggen.

Goh, wat hebben ze het allemaal toch ingewikkeld gemaakt.
Ik had de dame op de chat van angie ook gevraagd, maar die wilde geen antwoord geven, omdat ik geen klant ben. 😑

Volgens mij heb je gewoon niets met het prijsplafond te maken als je meer opleverd dan verbruikt.

Alleen voor het beetje gas dat ik nog verbruik is het fijn dat ik niet meer dan het plafond betaal.

Ik heb de gasten van gaslicht.com ook een whatsapp bericht gestuurd met verduidelijking, want daar komt het oorspronkelijke bericht vandaan, waarin staat dat je overschot niet mee kan nemen naar 2023. Even hun reactie afwachten... Voordat we (zonnepaneel bezitters) allemaal ons contract gaan veranderen naar 1 jan 2023. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Michiel1978 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:08:
[...]

Zonder het artikel te lezen zeg ik dat dit niet waar is. Er is weliswaar een verdeling per maand, maar dat komt omdat bij je afrekening met die verdeling bepaald wordt welk deel van het plafond je kunt gebruiken bij die afrekening.

Jij zult mijn inziens op drie momenten je stand moeten doorgeven aankomend jaar:
- op 1 januari 2023 (31 december 2022)
- op moment van je jaarafrekening
- op 31 december 2023 (of 1 januari 2024)
ah, en is het voor ons dus:
januari tot november: 846m3 gas
november tot januari: 354m3 gas

dus wordt dat prijsplafond zo doorgerekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Gianluigi schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:59:
[...]

ah, en is het voor ons dus:
januari tot november: 846m3 gas
november tot januari: 354m3 gas

dus wordt dat prijsplafond zo doorgerekend?
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Waar ik nog niet helemaal uitkom: mijn contract start op 1 januari 2023. Als nu over een jaar blijkt dat ik boven het plafond zit, wordt er dan gekeken naar het prijsplafond per maand om te bepalen hoeveel ik extra moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Goedemiddag, mijn naam is ****.
Er is inderdaad nog veel onduidelijkheid over hoe hier mee omgegaan wordt. Ik heb de vraag ook voorgelegd bij de schrijver van het stuk en zal er dan ook nog even op terugkomen.

Het zou zeer waarschijnlijk zijn dat het gedeelte uit 2022 tegen het afgesproken tarief wordt gesaldeerd. Vanaf 1 januari tot uw afrekening op 6 maart wordt er dan gekeken naar het verbruik van die periode en afgerekend volgens plafondverbruik.
Van 7 maart tot 31 december wordt dan de rest van het plafondverbruik toegepast.
Maar, zoals gezegd, er wordt naar het artikel gekeken om het verder te verduidelijken.

Oeps... 😳

Even de rest van haar reactie afwachten... En ik heb ook om bewijs gevraagd.... Voordat ik mn contract ga wijzigen in 1 jan 2023 wil ik het wel zeker weten. Anders verpest ik zelf mijn overschot uit 2022, want dan betalen ze me 31dec uit en gaat het nieuwe contract in, door mn eigen toedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 07:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

GeorgeMichael schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:24:
Waar ik nog niet helemaal uitkom: mijn contract start op 1 januari 2023. Als nu over een jaar blijkt dat ik boven het plafond zit, wordt er dan gekeken naar het prijsplafond per maand om te bepalen hoeveel ik extra moet betalen?
zoals ik het lees is die 1200 kuub slechts een richtlijn. en gaat het meer om de maandelijkse "limieten"
als je die overschrijd zal daarvoor dus niet het prijsplafond gelden.

als je een maand teveel stookt en de maand daarop probeert te compenseren om onder die 1200 te blijven zal dat geen zin hebben.
je hoeft niet de jaarrekening af dt wachten om te weten of je binnen het prijsplavond viel.

Edit, My bad.

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 19-12-2022 14:51 ]

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 08:42
mrc4nl schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:35:
[...]

zoals ik het lees is die 1200 kuub slechts een richtlijn. en gaat het meer om de maandelijkse "limieten"

als je een maand teveel stookt en de maand daarop probeert te compenseren om onder die 1200 te blijven zal dat geen zin hebben.
je hoeft niet de jaarrekening af dt wachten om te weten of je binnen het prijsplavond viel.
@GeorgeMichael
Wanneer je de jaarnota op 31 december krijgt maakt het juist niet uit wat je per maand hebt verbruikt. Pas wanneer de knip ergens midden in het jaar ligt krijg je te maken met de maandlimieten. Wees dus blij dat je contract precies op 1 januari begint! Die 1200 kuub en 2.900 kWh zijn zeker geen richtlijnen, maar alle maandlimieten bij elkaar opgeteld.

Zie ook https://www.rijksoverheid...voor-gas-en-elektriciteit

[ Voor 7% gewijzigd door Lassy op 19-12-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-09 06:49
mrc4nl schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:35:
[...]

Nee volgens mij klopt dit juist niet. Die maandelijkse limieten zijn voor de dynamische tarieven en voor mensen die tussentijds overstappen. Voor de rest van de mensen geldt gewoon het totale plafond over het hele jaar. Als je in januari te veel gebruikt en in februari compenseert is dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
Lassy schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:40:
[...]

@GeorgeMichael
Wanneer je de jaarnota op 31 december krijgt maakt het juist niet uit wat je per maand hebt verbruikt. Pas wanneer de knip ergens midden in het jaar ligt krijg je te maken met de maandlimieten. Wees dus blij dat je contract precies op 1 januari begint! Die 1200 kuub en 2.900 kWh zijn zeker geen richtlijnen, maar alle maandlimieten bij elkaar opgeteld.

Zie ook https://www.rijksoverheid...voor-gas-en-elektriciteit
Ja, daarom ben ik overgestapt per 1 januari. Maar ik bedoel, stel dat ik 1300 m3 verbruik, hoe wordt dan berekent wat die extra 100 m3 gaat kosten? Ik zou verwachten dat er dan alsnog gekeken wordt in welke maanden ik over het plafond ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
verwijderd.

[ Voor 96% gewijzigd door Michiel1978 op 19-12-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
joriannn schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:46:
[...]

Nee volgens mij klopt dit juist niet. Die maandelijkse limieten zijn voor de dynamische tarieven en voor mensen die tussentijds overstappen. Voor de rest van de mensen geldt gewoon het totale plafond over het hele jaar. Als je in januari te veel gebruikt en in februari compenseert is dat prima.
...en wanneer je de jaarnota krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
GeorgeMichael schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:48:
[...]

Ja, daarom ben ik overgestapt per 1 januari. Maar ik bedoel, stel dat ik 1300 m3 verbruik, hoe wordt dan berekent wat die extra 100 m3 gaat kosten? Ik zou verwachten dat er dan alsnog gekeken wordt in welke maanden ik over het plafond ben gegaan.
In geval het tarief tussentijds wordt aangepast bedoel je? Goeie vraag. Wanneer je geen slimme meter hebt zullen ze wel een gebruikersgemiddelde gaan gebruiken denk ik. Dat speelde ook met de belastingverlaging in 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Lassy schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:40:
[...]

@GeorgeMichael
Wanneer je de jaarnota op 31 december krijgt maakt het juist niet uit wat je per maand hebt verbruikt. Pas wanneer de knip ergens midden in het jaar ligt krijg je te maken met de maandlimieten. Wees dus blij dat je contract precies op 1 januari begint! Die 1200 kuub is zeker geen richtlijn maar alle maandlimieten bij elkaar.
Mijn contract datum is 3 december en opgeteld mag ik iets van 1006m3 t/m 3 december 2023 verbruiken, de overige 194m3 t/m 31 december.

Volgens mij is het wel degelijk een richtlijn, het maakt niet uit hoeveel je verbruikt in welke maand maar het cumulatieve verbruik mag niet hoger zijn dan het cumulatieve verbruik wat als richtlijn is opgesteld tot de contract datum.

Volgens de tabel mag je 221m3 gas verbruiken in januari en 188m3 in februari (409m3 totaal), stel je verbruikt 180m3 in januari en 220m3 in februari (400m3) en je contract datum ligt op 1 maart dan heb je 9m3 onder het limiet verbruikt.
Die 9m3 mag je niet meenemen in de 2e periode. Dan mag je t/m 31 december nog 791m3 gas verbruiken.

Verbruik je 200m3 in januari en 220m3 in februari (420m3) dan heb je 11m3 boven het limiet verbruikt, dan reken je dus 11m3 gas af volgens het markt tarief. De rest van het jaar mag je dan 780m3 verbruiken t/m 31 dec.

Het enige grote nadeel zit hem in het feit dat als je de eerste maanden relatief weinig verbruikt en dat november en december wel koude maanden worden, die kan je dan niet meer compenseren met het te weinig verbruik (als je contractknip ergens halverwege ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
Lassy schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:51:
[...]

In geval het tarief tussentijds wordt aangepast bedoel je? Goeie vraag. Wanneer je geen slimme meter hebt zullen ze wel een gebruikersgemiddelde gaan gebruiken denk ik. Dat speelde ook met de belastingverlaging in 2022.
Ah ja, ik bedoel inderdaad met een variabel contract en met een slimme meter. Ik ben bezig met de tabel waarin ik ons energieverbuik/kosten e.d. per maand bijhoudt maar toen liep ik dus tegen deze vraag aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 07:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

als die 1200 per jaar blijkbaar dus wel de norm is, en de gasprijzen voor 2024 hoger liggen dan het prijsplavond, dan zou ik volgend jaar in december nog eventjes thuis de kraan kunnen opendraaien en goedkoop gas inslaan.

Theoretish dan, want gas uit de kraan stop je niet ff veilig in een flesje.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 19-12-2022 14:56 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
xHEMANx schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:34:
Goedemiddag, mijn naam is ****.
Er is inderdaad nog veel onduidelijkheid over hoe hier mee omgegaan wordt. Ik heb de vraag ook voorgelegd bij de schrijver van het stuk en zal er dan ook nog even op terugkomen.

Het zou zeer waarschijnlijk zijn dat het gedeelte uit 2022 tegen het afgesproken tarief wordt gesaldeerd. Vanaf 1 januari tot uw afrekening op 6 maart wordt er dan gekeken naar het verbruik van die periode en afgerekend volgens plafondverbruik.
Van 7 maart tot 31 december wordt dan de rest van het plafondverbruik toegepast.
Maar, zoals gezegd, er wordt naar het artikel gekeken om het verder te verduidelijken.

Oeps... 😳

Even de rest van haar reactie afwachten... En ik heb ook om bewijs gevraagd.... Voordat ik mn contract ga wijzigen in 1 jan 2023 wil ik het wel zeker weten. Anders verpest ik zelf mijn overschot uit 2022, want dan betalen ze me 31dec uit en gaat het nieuwe contract in, door mn eigen toedoen.
Is dit de reactie van gaslicht.com :X ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
GeorgeMichael schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:54:
[...]

Ah ja, ik bedoel inderdaad met een variabel contract en met een slimme meter. Ik ben bezig met de tabel waarin ik ons energieverbuik/kosten e.d. per maand bijhoudt maar toen liep ik dus tegen deze vraag aan.
met een slimme meter is dat niet zo moeilijk te bepalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
GeorgeMichael schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:24:
aangezien je contract start op 1 jan heb je dus de volledige 1.200 kubieke meter gas en 2.900 kilowattuur stroom. Dus alles wat je daar boven uitkomt moet je het hoge tarief betalen.

De berekening over de maanden is voor mensen die hun afrekening niet op 1 jan hebben maar ergens anders tijdens het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Wolly schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:56:
[...]

Is dit de reactie van gaslicht.com :X ?
Yup. Maar er komt dus nog een vervolg....

Ik hoop dat het zo ingewikkeld is dat ze het bij gaslicht.com verkeerd gelezen/geinterpreteerd hebben.

Ik geloof nog steeds niet dat ze zomaar de salderingsregeling kunnen aanpassen, door het overschot 31 dec uit te betalen ipv het overschot bij de jaarrekening weg te strepen tegen het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Dit is het vervolg van gaslicht:
Als u meer energie opwekt dan u verbruikt, is het prijsplafond voor u qua tarief niet van toepassing. U zult namelijk in dat geval een terugleververgoeding ontvangen.

Salderings regeling is dus niet aangepast. Maar wordt per contractjaar verrekend. Lijk ik hieruit te begrijpen.

Dus cancel je contractwijziging maar weer. 😁

Voor de zekerheid nog maar om bevestiging gevraagd, aangezien ik nog steeds niet snap wat ze nou wel bedoelen... 🤔

[ Voor 13% gewijzigd door xHEMANx op 19-12-2022 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xHEMANx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9xxkSOuzkjfnNBiHYLKWJdGzOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcXtddkHKFzb2TfdnmAYr4yA.jpg?f=fotoalbum_large
😘

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Raar bericht.

"Het is A. Dat klopt."

"We gaan het artikel wijzigen als het allemaal helder is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 23:11
Wolly schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:37:
[...]

Raar bericht.

"Het is A. Dat klopt."

"We gaan het artikel wijzigen als het allemaal helder is."
Dat staat er niet.
"of desnoods weg te halen tot het wel allemaal helder is"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:59:
[...]

Dat staat er niet.
"of desnoods weg te halen tot het wel allemaal helder is"
Daarmee geven ze dus aan dat het nog niet helemaal helder/duidelijk is, hoe kan je dan in de zin ervoor zeggen dat het klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel1978
Wolly schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:17:
[...]

Daarmee geven ze dus aan dat het nog niet helemaal helder/duidelijk is, hoe kan je dan in de zin ervoor zeggen dat het klopt?
De conclusie die getrokken wordt is kloppend, echter is ook geconstateerd dat (aangezien het vragen opwekt) het artikel niet volledig duidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 23:46
Ben net terug van drie weken vakantie praktisch zonder internet, dus niet helemaal up to date.

Mijn verbruik was afgelopen jaar 5200kwh stroom (thuiswerken) en 1300m3 gas. Geen zonnepanelen of slimme meter.

Ik zit momenteel bij Vattenfall (€3,21 gas en €0,83 stroom) dus ik wil hier sowieso weg. Voor zover ik begrijp is het het beste (gezien het maandelijkse plafond) om vanaf 1 januari een nieuw variabel contract in te laten gaan en die het hele jaar bij dezelfde aanbieder te houden?

Wat is momenteel de 'goedkoopste' aanbieder, houdt er iemand nog een excel bij hier oid? Ik vind bij Budget energie € 0,6950 /kWh en € 2,3448 /m3 als goedkoopste.

[ Voor 6% gewijzigd door lvanhoe op 19-12-2022 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
lvanhoe schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:43:
Ben net terug van drie weken vakantie praktisch zonder internet, dus niet helemaal up to date.

Mijn verbruik was afgelopen jaar 5200kwh stroom (thuiswerken) en 1300m3 gas. Geen zonnepanelen of slimme meter.

Ik zit momenteel bij Vattenfall (€3,21 gas en €0,83 stroom) dus ik wil hier sowieso weg. Voor zover ik begrijp is het het beste (gezien het maandelijkse plafond) om vanaf 1 januari een nieuw variabel contract in te laten gaan en die het hele jaar bij dezelfde aanbieder te houden?

Wat is momenteel de 'goedkoopste' aanbieder, houdt er iemand nog een excel bij hier oid? Ik vind bij Budget energie € 0,6950 /kWh en € 2,3448 /m3 als goedkoopste.
1 januari kan al niet meer toch? er zit 14 dagen bedenktijd op een energiecontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
Michiel1978 schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:46:
[...]

1 januari kan al niet meer toch? er zit 14 dagen bedenktijd op een energiecontract.
True, goede vakantie-timing wel (voor vertrek was er nog niks duidelijk over prijsplafond en tarieven). Dan maar per 2/3 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:40
lvanhoe schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:43:

Shell Energy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wie heeft er trouwens bedacht dat je in de zomer minder stroom mag verbruiken?

Ik gebruik in de winter niet specifiek meer stroom
L/L verbruikt in de zomer ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:44:
Degene die vindt dat koelen minder belangrijk is dan verwarmen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:57

Ik gebruik in de winter niet specifiek meer stroom
L/L verbruikt in de zomer ook.
Waarom zou de maatschappij de stroom voor jouw airco moeten betalen? O-)

Ik denk dat de meeste mensen liever meer plafond-kWh's in de winter willen om mee te verwarmen dan in de zomer, simpelweg omdat verwarmen essentieel is en verkoelen vaak niet.

Daar komt bij dat de dagen in de winter korter zijn dus 's avonds meer lampen aan en dus een hoger stroomverbruik.

Dat het plafond voor gaslozen te laag is ben ik het mee eens.. maar dit ging over de verdeling. :P

Het was imo beter geweest om het totale bedrag gelijk te houden:
2900kWh x €0,40 + 1200 m3 x €1,45 = €2900
Maar dan te verdelen naar keuze.
Dus een gasloze mag dan €2900 / €0,40 = 7250 kWh gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door SmiGueL op 19-12-2022 22:14 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jassie256
Hier wel fijne voorbeelden met verhelderende visualisatie erbij.
Afbeeldingslocatie: https://pure-energie.nl/assets/Prijsplafond-Situatie-2-Pure-Energie__ResizedImageWzUwMCwzNzVd.jpg
https://pure-energie.nl/s...zen/prijsplafond-energie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

SmiGueL schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:03:

Zou wel de motivatie zijn geweest om nog iets 'tegen' het gasverbruik te doen, is de stap zonnepanelen dan nog niet mogelijk, dan heb je wel al mensen naar stap 1.2 gezet om van gas af te gaan. Ik laat eerste week januari zelfs 1 gaskachel terugplaatsen, buiten mijn airco installatie ga ik gewoon 4 jaar terug in de tijd qua 'verbeteringen'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

SmiGueL schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:03:
[...]

Waarom zou de maatschappij de stroom voor jouw airco moeten betalen? O-)

Ik denk dat de meeste mensen liever meer plafond-kWh's in de winter willen om mee te verwarmen dan in de zomer, simpelweg omdat verwarmen essentieel is en verkoelen vaak niet.

Daar komt bij dat de dagen in de winter korter zijn dus 's avonds meer lampen aan en dus een hoger stroomverbruik.

Dat het plafond voor gaslozen te laag is ben ik het mee eens.. maar dit ging over de verdeling. :P

Dat grote verschil zit echt in die paar LEDjes?

Verwarmen is het niet, het plafond gaat uit van verwarmen op CV.
Ik vroeg mij vooral af waar dat verschil in zit.

En nee hoor, maatschappij hoeft mijn airco niet te betalen. Maar dan betaal ik ook niet meer de maatschap. Immers wil de maatschappij dat ik niet meer mee doe omdat ik gezondheidsredenen heb. Dat geld up veel vlakken. Dat scheelt
Koelen tot 25 of lager is ook medische noodzaak en zal ik gewoon doen

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis1812 op 19-12-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
Naar gekeken, Oxxio heeft op dit moment een 'aanbieding' voor 3 maanden vast met nog iets lagere tarieven dan Shell Energy en daar heb ik dan nu maar voor gekozen..

[ Voor 7% gewijzigd door lvanhoe op 19-12-2022 23:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:12
lvanhoe schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:12:
[...]

Naar gekeken, Oxxio heeft op dit moment een 'aanbieding' voor 3 maanden vast met nog iets lagere tarieven dan Shell Energy en daar heb ik dan nu maar voor gekozen..
Ik keek net naar Shell, en naar aanleiding van jou bericht ook even naar Oxxio.

Oxxio rekend nog met de teruggave energie belasting van 2022, Shell met die van 2023
Ook is het gat in het netbeheertarief zo groot dat ik vermoed dat Shell die van 2023 gebruikt en Oxxio ook weer de oude tarieven.

Oxxio lijkt zich goedkoop voor te doen met deze te lage bedragen voor de teruggave energiebelasting en netbeheertarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:55:
[...]

Dat grote verschil zit echt in die paar LEDjes?

Verwarmen is het niet, het plafond gaat uit van verwarmen op CV.
Ik vroeg mij vooral af waar dat verschil in zit.

En nee hoor, maatschappij hoeft mijn airco niet te betalen. Maar dan betaal ik ook niet meer de maatschap. Immers wil de maatschappij dat ik niet meer mee doe omdat ik gezondheidsredenen heb. Dat geld up veel vlakken. Dat scheelt
Koelen tot 25 of lager is ook medische noodzaak en zal ik gewoon doen
De CV ketel verbruikt veel energie in de winter.

Ik vind zelf het schema doorgeschoten. Maar bij ons is het gemiddelde verbruik per dag in juni zo rond de 6,5 kWh en in december zo rond de 8,7 kWh per dag.

/edit: en als ze naar het gemiddelde gebruik van iedereen kijken zonder rekening te houden met zonnepanelen. Dan kijken ze naar mijn import inplaats van gebruik. dan nemen ze voor mij in de zomer ongeveer 2-3kWh per dag als gemiddelde tegen 8 in de winter. Dus dan maken al die zonnepaneleneigenaren dat deze verhouding zo scheef is.

/edit2: afgelopen januari: 265 kWh verbruik, 230 kWh import in juli 211 kWh verbruik 81 kWh import.

[ Voor 21% gewijzigd door ArthurMorgan op 20-12-2022 07:49 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Ik ben van Oxxio overgestapt naar Engie, gaat per 15-01 in.
Scheelt enorm vergeleken met mijn huidige tarieven. Ook qua TLV.

Ik zit op 1 januari nog ruimschoots in de opzegtermijn van 2 weken dus ik kan nog ff vinger aan de pols houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SinergyX schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:40:
[...]

Zou wel de motivatie zijn geweest om nog iets 'tegen' het gasverbruik te doen, is de stap zonnepanelen dan nog niet mogelijk, dan heb je wel al mensen naar stap 1.2 gezet om van gas af te gaan. Ik laat eerste week januari zelfs 1 gaskachel terugplaatsen, buiten mijn airco installatie ga ik gewoon 4 jaar terug in de tijd qua 'verbeteringen'.
Deze regeling is niet bedoeld als (directe) stimulans om iets tegen het gasverbruik te doen, die regelingen moeten nog opgesteld worden. Deze regeling is enkel bedoeld zodat niet half Nederland in de schulden terecht komt.
En er is gas genoeg de aankomende jaren, wat men ook zegt (en ja het blijft wel van belang dat het verbruik om laag gaat).
Ik verwacht dat de "echte" stimulans regelingen pas vanaf 2024 ~ 2026 komen. Grootste bottleneck blijft nog steeds de opslag van overproductie van energie. Iedereen aan de zonnepanelen gaat het probleem niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
lvanhoe schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:12:
[...]

Maar dan zit je toch sowieso al met het prijsplafond waardoor de tarieven gelijk zijn?

Shell Energy lijkt hier ook een stuk goedkoper dan de huidige Eneco tarieven. Voor gas niet zo boeiend gezien het plafond bijna in gaat, maar voor elektriciteit voor ons wel aangezien we na zonnepanelen salderen nog meer dan 10.000KwH gebruiken en dus ver boven het plafond uitkomen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Energierapport van november is binnen

Vorig jaar 63 kuub voor € 51,95
Dit jaar 28 kuub voor € 56,58

En stroomverbruik is van 130kwh (€ 27,90) naar 101kwh (35,65) gegaan :)

Nu was het dit jaar wel erg warm voor een november maand. Wat heb ik verder gedaan: verwarming van 20 graden niet hoger zetten dan 18 en 's nachts 14 of 15. Verwarming alleen aan als het echt nodig is, drink eerst een kop thee of iets anders warms bijvoorbeeld. En ik heb de CV temperatuur van 85 naar 70 gezet (60 ook geprobeerd, maar dan was ik de hele avond aan het stoken om 18 graden te bereiken).

Situatie: vrijgezel, geen kids, energielabel D in een appartement bouwjaar 1994 van 84m2. Ik heb een 2e verdieping met pannendak, dat is het enige dat ik zelf mag doen aan isoleren mits dat van binnenuit kan. Verdere verduurzaming is de woningbouw mee bezig. Ik zit gekocht samen met 3 anderen (totaal 20 appartementen) maar wij kunnen op die verduurzaming meeliften.

P1 metertje is onderweg om te kijken waar ik nog meer kan verbeteren.

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 20-12-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023
Het is niet 'bedacht', maar het is een gemiddeld verbruik van de afgelopen paar jaar. Waarschijnlijk verbruiken we gewoon gemiddeld genomen meer stroom in de winter. Denk aan warmtepompen, elektrische verwarming, elektrische auto minder efficiënt, meer verlichting, vaker thuis, vaker de droger aan, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-09 20:20
moshimoshi schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:30:
[...]

Het is niet 'bedacht', maar het is een gemiddeld verbruik van de afgelopen paar jaar. Waarschijnlijk verbruiken we gewoon gemiddeld genomen meer stroom in de winter. Denk aan warmtepompen, elektrische verwarming, elektrische auto minder efficiënt, meer verlichting, vaker thuis, vaker de droger aan, etc.
Als ik kijk naar wat ik de laatste jaren aan kWh energie verbruik (intern direct + import net) is dat over het hele jaar gelijk, geen verschil tussen zomer en winter. Ik heb een CV en geen warmtepomp. Het terugleveren van de panelen maskeert het stroomverbruik, dus ja wat @Dennis1812 zegt, het is apart waarom dit zo is opgezet. Voor mensen zonder zonnepanelen zal het lastig (onmogelijk?) om onder het plafond te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
il-Principe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:56:
[...]

Als ik kijk naar wat ik de laatste jaren aan kWh energie verbruik (intern direct + import net) is dat over het hele jaar gelijk, geen verschil tussen zomer en winter. Ik heb een CV en geen warmtepomp. Het terugleveren van de panelen maskeert het stroomverbruik, dus ja wat @Dennis1812 zegt, het is apart waarom dit zo is opgezet. Voor mensen zonder zonnepanelen zal het lastig (onmogelijk?) om onder het plafond te blijven.
Gemiddeld verbruik....dus niet jouw situatie. Mijn situatie is ook gelijk in zomer/winter.
Voor diegenen met een warmtepomp is de verdeling juist in de wintermaanden nog steeds te weinig tov de zomermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-09 08:26
Ik vind het hele prijsplafond in combinatie met saldering nog maar moeilijk te begrijpen. Om mijn situatie nog lastiger te maken heb ik bij Shell Energy ook nog te maken met salderen over 2 meters, piek en dal los. Dit geldt dan weer ENKEL voor de netto energieprijzen, de belastingen worden wel totaal gesaldeerd...

Mijn 3 jarige overeenkomst met SE is gestart op 1 juni dit jaar. Ik zit nu dus met een situatie dat ik pak en beet 1000kwh over heb PIEK echter 300kwh in de min sta op DAL.

Op 1 juni wordt mijn jaarrekening opgemaakt. Hoe moet ik die berekening dan zien? Ik verwacht wat betreft PIEK wel in de plus te staan, maar voor DAL sta ik dan denk ik in de min. Worden dan enkel die Kwh uren vergeleken met het prijsplafond 1 jan - 1 juni? En betaal ik dan max de 40cent/kwh MIN de belastingen, aangezien die wel gesaldeerd worden?

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat er echt per DAG gekeken werd wat wel en niet binnen het plafond viel, aangezien er per dag een aantal Kwh en M3 is begroot binnen het plafond, en dat je niks kon doorschuiven door weinig te verbruiken op dag 1 en veel op dag 2 bijvoorbeeld...

Veel tegenstrijdige of moeilijk te doorgronden regels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Martijn schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:24:
Ik vind het hele prijsplafond in combinatie met saldering nog maar moeilijk te begrijpen. Om mijn situatie nog lastiger te maken heb ik bij Shell Energy ook nog te maken met salderen over 2 meters, piek en dal los. Dit geldt dan weer ENKEL voor de netto energieprijzen, de belastingen worden wel totaal gesaldeerd...

Mijn 3 jarige overeenkomst met SE is gestart op 1 juni dit jaar. Ik zit nu dus met een situatie dat ik pak en beet 1000kwh over heb PIEK echter 300kwh in de min sta op DAL.

Op 1 juni wordt mijn jaarrekening opgemaakt. Hoe moet ik die berekening dan zien? Ik verwacht wat betreft PIEK wel in de plus te staan, maar voor DAL sta ik dan denk ik in de min. Worden dan enkel die Kwh uren vergeleken met het prijsplafond 1 jan - 1 juni? En betaal ik dan max de 40cent/kwh MIN de belastingen, aangezien die wel gesaldeerd worden?

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat er echt per DAG gekeken werd wat wel en niet binnen het plafond viel, aangezien er per dag een aantal Kwh en M3 is begroot binnen het plafond, en dat je niks kon doorschuiven door weinig te verbruiken op dag 1 en veel op dag 2 bijvoorbeeld...

Veel tegenstrijdige of moeilijk te doorgronden regels...
Voor en na je jaarrekening kan je volgens mij gewoon "doorschuiven".

Je kan niet iets van voor doorschuiven naar na.

De rest weet ik niet. Zal wel op de shell site staan hoe je dal en piek uren saldeert. Evt even met klantenservice chatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
grassmoon schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 01:31:
[...]

Ik keek net naar Shell, en naar aanleiding van jou bericht ook even naar Oxxio.

Oxxio rekend nog met de teruggave energie belasting van 2022, Shell met die van 2023
Ook is het gat in het netbeheertarief zo groot dat ik vermoed dat Shell die van 2023 gebruikt en Oxxio ook weer de oude tarieven.

Oxxio lijkt zich goedkoop voor te doen met deze te lage bedragen voor de teruggave energiebelasting en netbeheertarieven.
De ervaringen die ik heb met Oxxio zijn bedroevend om het mild uit te drukken.
Maar dat ze graag met cijfers stoeien en belangrijke dingen niet noemen of op pagina 44 in het allerkleinste font te plaatsen klopt wel.
Gewoon bij die toko wegblijven.
het is apart waarom dit zo is opgezet. Voor mensen zonder zonnepanelen zal het lastig (onmogelijk?) om onder het plafond te blijven.
Zelfs met. Want mijn afrekening komt namelijk in februari. Mijn plafond geldt dus voor 1 maand 8)7
Iemand enig idee of er al wat bekend is over juridische houdbaarheid dat je plafond niet doorschuift. Want dit word voor mij wel een redelijk finacieel debacle zo.

[ Voor 20% gewijzigd door arbraxas op 20-12-2022 12:33 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
arbraxas schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:30:

Zelfs met. Want mijn afrekening komt namelijk in februari. Mijn plafond geldt dus voor 1 maand 8)7
Iemand enig idee of er al wat bekend is over juridische houdbaarheid dat je plafond niet doorschuift. Want dit word voor mij wel een redelijk finacieel debacle zo.
Ik snap eerlijk gezegd je specifieke probleem nog niet helemaal. Zou je wat concreter kunnen zijn?
Iedereen krijgt gewoon 12 maanden een plafond toegekend.

Misschien kun je je verbruik en opbrengst van januari vermelden, van zowel gas als energie.
En de overproductie aan stroom die je in 2022 hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Michiel1978 op 20-12-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-09 08:26
arbraxas schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:30:
[...]

Bedoel je dat je bijna niks opbrengt met je zonnepanelen in januari en dus die paar honderd kwh afrekent tegen plafond tarief en eventueel erboven?

Heb je geen opbrengst over van 2022, want die saldeer je toch eerst weg bij je jaarrekening?

Het plafond geldt voor de rest van het kalenderjaar ook gewoon bij jou, echter ga je dat pas zien bij je afrekening in feb. 2024...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
Mijn stroomcrontract loopt van 6 dec tot 6 dec. Wat prijsplafond betreft saldeer ik tot 6 dec alles weg en lever zelfs nog terug. Door de maandverdeling van het prijsplafond mag ik na mijn jaarnota, van 6 dec 23 t/m 31 dec 23 nog maar iets van rond 297kwh verbruiken om onder het plafond te vallen, aangezien je tegoed dat overblijft niet mag meenemen naar je tegoed na je jaarnota. Dit red ik niet. Daarboven zal ik moeten betalen.
Ben nu van plan om zodra ik op de 0 zit, dus de winter gesaldeerd heb, over te stappen naar een andere leverancier met hoge tlv. Dit zal uiterlijk 1 juli zijn. Dan lever ik ruim voldoende terug om t/m dec 23 alles weg te salderen en geen extra kosten heb door het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hmm, het knippen in twee delen lijkt voor mij nadelig (maar zeer beperkt) uit te vallen...

Onder aan de streep kom ik onder de 2.900 kWh stroom uit (en ruimschoots onder de 37 GJ stadswarmte). Echter, mijn jaarafrekening valt medio maart (periodes de afgelopen 10 jaar zijn altijd een jaar + 1 tot 3 weken geweest :?).

Deel 1 loopt (om het even makkelijk te houden) tot 1 april.
In 2022 zat ik tot 1 april op 720 kWh (prijsplafond voor deze periode is 886).
Ik verlies in drie maanden tijd dus 166 kWh van het prijsplafond (ruim 5%) :X.

Deel 2 loopt vanaf 1 april.
In 2022 om ik (waarbij ik deze maand het gemiddelde van 2020/2021 neem) op 2.022 kWh uit (prijsplafond voor deze periode is 2.011 kWh). Ik ga er dus een whopping 11 kWh over het prijsplafond heen (terwijl ik in de eerste drie maanden 166 kWh "over heb gehouden...).

Maargoed, het is wat het is... 11 kWh kan ik nog wel overzien... Omgerekend een tientje bijbetalen boven op de 190 euro.

Wat mij wel verbaasd, is dat ik met name in de zomer een "grote (voor mij negatieve) delta" heb met het prijsplafond. In mei/juni zit ik >40 kWh boven het plafond en in juli >60 kWh.
Ook in september zit ik ruim (>30 kWh) boven het energieplafond. Terwijl ik in november en december bijna 100 kWh onder het prijsplafond per maand zit...

Voor een gezin met 5 (2 volwassen en 3 kids) vind ik dat we het nog zeer netjes doen! Maar ik kan me voorstellen dat mensen die niet in dezelfde luxe positie zitten, het misschien nog wel eens zwaar kunnen krijgen en dat 2023 een pittig jaar gaat worden.

Nee, ik heb geen zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
BastaRhymez schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:27:
Hmm, het knippen in twee delen lijkt voor mij nadelig (maar zeer beperkt) uit te vallen...

Onder aan de streep kom ik onder de 2.900 kWh stroom uit (en ruimschoots onder de 37 GJ stadswarmte). Echter, mijn jaarafrekening valt medio maart (periodes de afgelopen 10 jaar zijn altijd een jaar + 1 tot 3 weken geweest :?).

In 2022 om ik (waarbij ik deze maand het gemiddelde van 2020/2021 neem) op 2.022 kWh uit (prijsplafond voor deze periode is 2.011 kWh). Ik ga er dus een whopping 11 kWh over het prijsplafond heen (terwijl ik in de eerste drie maanden 166 kWh "over heb gehouden...).

Maargoed, het is wat het is... 11 kWh kan ik nog wel overzien... Omgerekend een tientje bijbetalen boven op de 190 euro.

Wat mij wel verbaasd, is dat ik met name in de zomer een "grote (voor mij negatieve) delta" heb met het prijsplafond. In mei/juni zit ik >40 kWh boven het plafond en in juli >60 kWh.
Ook in september zit ik ruim (>30 kWh) boven het energieplafond. Terwijl ik in november en december bijna 100 kWh onder het prijsplafond per maand zit...

Voor een gezin met 5 (2 volwassen en 3 kids) vind ik dat we het nog zeer netjes doen! Maar ik kan me voorstellen dat mensen die niet in dezelfde luxe positie zitten, het misschien nog wel eens zwaar kunnen krijgen en dat 2023 een pittig jaar gaat worden.

Sorry, ik las je bericht eerst verkeerd. Als ik het goed begrijp loop je 11 kWh van het plafond mis door een "ongunstig" moment van jaarrekening. Dat is dus een verschil tussen €0,40 en €0,90 of zo. Ofwel, scheelt je €5. Niet druk om maken!

[ Voor 13% gewijzigd door Michiel1978 op 20-12-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Laatst online: 20:57
Angelique1974 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:12:
Mijn stroomcrontract loopt van 6 dec tot 6 dec. Wat prijsplafond betreft saldeer ik tot 6 dec alles weg en lever zelfs nog terug.

Door de maandverdeling van het prijsplafond mag ik na mijn jaarnota, van 6 dec 23 t/m 31 dec 23 nog maar iets van rond 297kwh verbruiken om onder het plafond te vallen, aangezien je tegoed dat overblijft niet mag meenemen naar je tegoed na je jaarnota. Dit red ik niet. Daarboven zal ik moeten betalen.
Als je met je overschot uit 2023 het verbruik uit december 2022 kunt salderen, kun je dit toch volgend jaar precies hetzelfde doen?
Dus met het overschot uit 2024 saldeer je dan december 2023 weg. Dan heb je verder weinig met het prijsplafond te maken.

Maargoed, om eventueel gezeur te voorkomen kun je idd ook in de zomer overstappen. :)

[ Voor 33% gewijzigd door SmiGueL op 20-12-2022 14:51 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Angelique1974 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:12:
Mijn stroomcrontract loopt van 6 dec tot 6 dec. Wat prijsplafond betreft saldeer ik tot 6 dec alles weg en lever zelfs nog terug. Door de maandverdeling van het prijsplafond mag ik na mijn jaarnota, van 6 dec 23 t/m 31 dec 23 nog maar iets van rond 297kwh verbruiken om onder het plafond te vallen, aangezien je tegoed dat overblijft niet mag meenemen naar je tegoed na je jaarnota. Dit red ik niet. Daarboven zal ik moeten betalen.
Ben nu van plan om zodra ik op de 0 zit, dus de winter gesaldeerd heb, over te stappen naar een andere leverancier met hoge tlv. Dit zal uiterlijk 1 juli zijn. Dan lever ik ruim voldoende terug om t/m dec 23 alles weg te salderen en geen extra kosten heb door het prijsplafond.
Saldering gebeurt waarschijnlijk gewoon tijdens je jaarrekening. Als je in 2022 genoeg hebt opgebracht om al je verbuik weg te salderen, zal dit wrs ook in 2023 zo zijn, en dan is het prijsplafond voor jou helemaal niet van toepassing. (Miss alleen voor gas)

Ik zal dus nog niet gelijk contracten over gaan zetten en je druk maken, maar even afwachten tot de eerste jaarnota uitkomen in 2023. En daar heb jij nog voldoende tijd voor.

EDIT: Ow oeps... Er was al met hetzelfde antwoord op gereageerd. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
BastaRhymez schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:27:

Dat hele verloop in kWh verbruik slaat dan ook nergens op. Ze hebben gewoon alle aansluitingen op een hoop gegooid en vervolgens gekeken wat er aan gemiddelde uitkomt. Maar in de praktijk gebruik je het hele jaar door ongeveer evenveel stroom. Die paar LED lampen die in de winter aan gaan hebben geen significant verbruik.

De verdeling ontstaat door zonnepanelen waardoor het "verbruik" omlaag gaat, wat eigenlijk productie is die omhoog gaat. Het hogere verbruik in de winter komt door warmtepompen, maar dat zal nog niet zo'n significant aandeel hebben dat dit hard doorwerkt in het overal gemiddelde.

Zonnepaneel eigenaren salderen sowieso al een groot deel van hun verbruik weg, dus die krijgen al subsidie in die vorm, dus hoef je IMHO geen rekening mee te houden bij het maken van het prijsplafond regeling. (ja ik heb zelf ook zonnepanelen)

Warmtepomp, blokverwarming en stadsverwarming daar had wel rekening mee gehouden moeten worden IMHO. Dus zag liever dat die 1200 m2 gas omgezet kon worden in GJ, kWh of blokverwarming GJ. Maar goed we moeten het ermee doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:57:
[...]

Dat hele verloop in kWh verbruik slaat dan ook nergens op. Ze hebben gewoon alle aansluitingen op een hoop gegooid en vervolgens gekeken wat er aan gemiddelde uitkomt. Maar in de praktijk gebruik je het hele jaar door ongeveer evenveel stroom. Die paar LED lampen die in de winter aan gaan hebben geen significant verbruik.
In de winter gebruik je natuurlijk meer elektrictieit. Je CV alleen is al goed voor een paar honderd kWh.
Daarnaast worden de dagen korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wolly schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:05:
[...]

In de winter gebruik je natuurlijk meer elektrictieit. Je CV alleen is al goed voor een paar honderd kWh.
Dat een dag korter word maakt toch weinig uit?
Dat led lampje gebruikt echt nagenoeg niks.

Zo kan ik ook een verhaal verzinnen over een klein aandeel elektrische bbqs en elektrische zwembadpompen en ander specifiek zomers spul.

Het zal hem puur erin zitten dat ze een algeheel lager verbruik zien doordat er een hogere opwek is.
En omdat ze het lekker complex willen maken. Dus stroom gewoon /12 is veel te simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-09 20:20
Wolly schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:05:
[...]

Dat verschil tussen zomer- en winterverbruik kan ik dus niet uit mijn data halen, ondanks dat ik een CV heb. Als het er al is, zit het bij mij in de ruis. Ik zie dus niet bij een hoger gasverbruik een stijging in het kWh verbruik (langer lopende pomp). Wat ik wel zie is de verlaging als ik meerdere dagen niet aanwezig ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
il-Principe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:03:
[...]

Dat verschil tussen zomer- en winterverbruik kan ik dus niet uit mijn data halen, ondanks dat ik een CV heb. Als het er al is, zit het bij mij in de ruis. Ik zie dus niet bij een hoger gasverbruik een stijging in het kWh verbruik (langer lopende pomp). Wat ik wel zie is de verlaging als ik meerdere dagen niet aanwezig ben.
Hier mijn elektraverbruik van de laatste jaren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Upw52Yi0EKN7PwT7jyu4ctHuZKU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ksTxfXySNE8tgDFdiNcxc3Qj.jpg?f=user_large
Dit is voor een huis met een cv-ketel (gas), zonder andere elektrische verwarming en zonder zonnepanelen. Er is duidelijk een seizoenseffect (preciezer, mijn model geeft 14-2.7 in de zomer en 14+2.7 in de winter). Deze getallen zijn overigens gecompenseerd voor vakanties, dus dat is niet de reden dat ik in de zomer minder gebruik.

Het extra winterverbruik is in mijn geval met name de pompen van de cv en vloerverwarming.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
KabouterSuper schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:10:
[...]

Hier mijn elektraverbruik van de laatste jaren.[Afbeelding]
Dit is voor een huis met een cv-ketel (gas), zonder andere elektrische verwarming en zonder zonnepanelen. Er is duidelijk een seizoenseffect (preciezer, mijn model geeft 14-2.7 in de zomer en 14+2.7 in de winter). Deze getallen zijn overigens gecompenseerd voor vakanties, dus dat is niet de reden dat ik in de zomer minder gebruik.

Het extra winterverbruik is in mijn geval met name de pompen van de cv en vloerverwarming.
Interessant. Hoe heb je dat zo mooi bijgehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Je zal inderdaad ook een vakantie effect hebben, in de zomer gaan meer mensen op vakantie dan in de winter.

En de vakanties zijn ook korter in de winter, mensen zijn dan geen 3 weken weg.

En wat mij nog te binnen schiet, het verbruiksprofiel is gebaseerd op de kleinverbruiksaansluiting. Dat is 3x80A of minder, daar valt dus bijna elk midden en kleinbedrijf ook onder. En bij bijvoorbeeld winkels praat je dan over wel wat meer dan een led lampje wat extra aan staat op de korte dagen.

[ Voor 44% gewijzigd door Wolly op 20-12-2022 18:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
darkdesign schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:21:
[...]

Interessant. Hoe heb je dat zo mooi bijgehouden?
Korte antwoord: youless om data uit de slimme meter uit te lezen & excel voor het plaatje.

Lange antwoord:
ik werk in de financiele wereld en heb veel ervaring met wiskundige modellen. Ik houd al jaren op dagbasis mijn gas en elektra verbruik bij met een youless. Die verrijk ik met temperaturen en weersvoorspellingen. Ik heb een temperatuurmodel, elektramodel en gasmodel gemaakt waarmee ik mijn verbruik een maand vooruit kan voorspellen. Dit doe ik trouwens allemaal in Excel (het is geen rocketscience [voor mij]).

De wiskundige methode om te kijken of er een golfvorm in je elektraverbruik zit, wordt onder andere hier beschreven: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3663600/

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
KabouterSuper schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:41:
[...]

Korte antwoord: youless om data uit de slimme meter uit te lezen & excel voor het plaatje.

Lange antwoord:
ik werk in de financiele wereld en heb veel ervaring met wiskundige modellen. Ik houd al jaren op dagbasis mijn gas en elektra verbruik bij met een youless. Die verrijk ik met temperaturen en weersvoorspellingen. Ik heb een temperatuurmodel, elektramodel en gasmodel gemaakt waarmee ik mijn verbruik een maand vooruit kan voorspellen. Dit doe ik trouwens allemaal in Excel (het is geen rocketscience [voor mij]).

De wiskundige methode om te kijken of er een golfvorm in je elektraverbruik zit, wordt onder andere hier beschreven: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3663600/
Erg interessant, bedankt voor je uitleg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hier staat ook zo'n "laadpaal" voor de deur.
Benieuwd hoeveel Ampere er uit te halen is haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51
ach dat deden ze 40 jaar geleden al als ze van het stroom werden afgesloten :P
Pagina: 1 ... 51 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden