PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Wie dat niet willen weten we natuurlijk al.
Zo werken wietkwekers al even
Gevaarlijk ook nog zo te zien, niet de gehele haspel is afgerold.
Besloten om dan maar weer handmatig 1x per jaar (of bij een nieuwe leverancier) de meterstanden door te geven. Op die manier houden ze zich in ieder geval aan de saldering. Ik lever nl. bijna 2500 kWh terug, maar verbruik in de wintermaanden veel extra stroom door electrische kachels etc.
Heb je ook zwart op wit de bevestiging dat ze dan ook niet gaan schatten?WeirCo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:01:
Ik heb sinds begin deze week Liander opdracht gegeven om het automatisch doorsturen van de meterstanden naar de energieleverancier uit te schakelen. Door de maandverdeling in het prijsplafond zou ik vooral op stroomgebied niet meer weten waar ik aan toe ben.
Besloten om dan maar weer handmatig 1x per jaar (of bij een nieuwe leverancier) de meterstanden door te geven. Op die manier houden ze zich in ieder geval aan de saldering. Ik lever nl. bijna 2500 kWh terug, maar verbruik in de wintermaanden veel extra stroom door electrische kachels etc.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Alleen zijn ze er achter wie het is en die persoon is nog niet jarig. Energie diefstal in Nederland kan leiden tot een zware geldboete en zelfs werkstraf of zitten.
Zal uiteraard wel een beetje loslopen met dit verhaal maar echt slim is het niet.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Nee maar met een jaaroverschot van 2500kWh zouden ze in ieder geval het maandverbruik negatief moeten schatten is mijn aanname. Of het daadwerkelijk zo werkt weet ik nu nog niet.henkzelf schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:20:
[...]
Heb je ook zwart op wit de bevestiging dat ze dan ook niet gaan schatten?
Ik vind het ook wel iets principieels, de energieleverancier kan met de gegevens zijn dienstverlening, inkoop of wat je ook bedenkt beter inschatten, maar nu lijkt deze info ook gebruikt te worden om het prijsplafond te handhaven en daar ben ik het niet mee eens.
Je hebt vier telwerken, als je al een tijdje bij dezelfde maatschappij zit hebben ze een behoorlijk beeld van wat al deze telwerken per jaar doen (dus je afname en teruglevering per maand). Weiger je bij de jaarafrekening je standen door te geven dan zal de schatting waarschijnlijk in het voordeel vallen van de energiemaatschappij.WeirCo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:36:
[...]
Nee maar met een jaaroverschot van 2500kWh zouden ze in ieder geval het maandverbruik negatief moeten schatten is mijn aanname. Of het daadwerkelijk zo werkt weet ik nu nog niet.
Ik vind het ook wel iets principieels, de energieleverancier kan met de gegevens zijn dienstverlening, inkoop of wat je ook bedenkt beter inschatten, maar nu lijkt deze info ook gebruikt te worden om het prijsplafond te handhaven en daar ben ik het niet mee eens.
Dit is toch flauwekul. Het prijsplafond wordt niet gehandhaafd, maar uitgevoerd. Dat is heel wat anders.WeirCo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:36:
[...]
Nee maar met een jaaroverschot van 2500kWh zouden ze in ieder geval het maandverbruik negatief moeten schatten is mijn aanname. Of het daadwerkelijk zo werkt weet ik nu nog niet.
Om het te kunnen uitvoeren zul je rekening moeten houden met het moment van jaarafrekening en de mogelijkheid om de switchen van energiemaatschappij.
Maar je mag nog steeds in 1 maand meer gebruiken en de andere maand minder. En als je jaarafrekening komt maar ze kunnen je meter niet uitlezen, zul je zelf de gegevens moeten geven, dus het resultaat blijft hetzelfde.
Dus is er een berekening gemaakt wat dat per maand betekent, maar als jij op 31 Dec je afrekening hebt, is het gewoon de totale som die relevant is.
In jouw geval kun je een nadeel hebben als je jaarafrekening in april is, afgaande op jouw woorden: Zonnepanelen leveren in Jan-Maart niet veel op en je gebruikt electrische kacheltjes. Dan kom je boven het maximale verbruik onder het prijsplafond uit voor een deel. Dan gaat vanaf April het weer verder en wek je veel op, maar eind volgend jaar komt dat weer goed als je verbruik om hoog gaat.
Ik denk dat je weinig op schiet met je aanvraag, maar als je er beter van slaapt: Veel geluk
—————-
Eneco heeft zijn stadsverwarmingsprijzen even met meer dan 100% verhoogt, want de overheid betaalt toch mee. Ik kan uiteraard nergens heen dus zit vast aan Eneco. Ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat het prijsplafond een heerlijke methode is geworden voor maatschappijen om lekker de prijs op te laten drijven en gratis geld van de overheid (dus: ons) te krijgen.
[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 21-12-2022 12:02 ]
Of je maakt een gratis account aan bij umeter en geeft ze toestemming om je gevens op te mogen vragen (ja ze zullen best wat commercieels kunnen doen met mijn gegevens; maakt me in dit geval (verbruikscijfers) niets uit)darkdesign schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:50:
[...]
Erg interessant, bedankt voor je uitleg.
:strip_exif()/f/image/nGavSepOrRsWSixUCRgg2m2D.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een maand nota gekregen voor januari waarbij ze mijn maandbedrag fors verlagen, van 275 naar 175. Los van het gegeven dat dit met de huidige prijzen erg weinig is lijken ze het prijsplafond maandelijks te verrekenen. Daarom krijg ik als het ware zo’n 80 euro aan “prijsplafondtarieven” terug en kom dan uit op een bedrag van 97 euro.
Het lijkt er dus op dat ze hun eigen tarieven verrekenen met de prijsplafondtarieven. Beetje vreemd?
Daarin staat over het termijnbedragadvies: "Het is belangrijk dat je dit voorstel overneemt".
Advies is vanaf 10 Januari beschikbaar. Ben zeer benieuwd. Als het zeer hoog is qua advies ga ik daar niet helemaal in.
Als hij gewoon de hele nacht geparkeerd staat maakt dat niet zoveel uit, gewoon voldoende voor een dagelijkse commute van 30km.
In het artikel op het AD stond ook nog het volgende:
Ik weet niet welke student ze hier als woordvoerder hebben gesproken maar dit raakt natuurlijk kant nog wal.Een woordvoerder van Stedin laat weten dat het illegaal aftappen van stroom van een lantaarnpaal niet had gewerkt. ,,Die levert slechts 16 ampère, terwijl je voor een elektrische auto een 25 ampère-aansluiting nodig hebt.”
[ Voor 49% gewijzigd door assje op 21-12-2022 13:08 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik zal bij de jaarafrekening netjes mijn meterstanden doorgeven, zit bij een nieuwe energieleverancier en ben net verhuisd dus veel historie is er niet op deze manier.henkebek schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:51:
[...]
Je hebt vier telwerken, als je al een tijdje bij dezelfde maatschappij zit hebben ze een behoorlijk beeld van wat al deze telwerken per jaar doen (dus je afname en teruglevering per maand). Weiger je bij de jaarafrekening je standen door te geven dan zal de schatting waarschijnlijk in het voordeel vallen van de energiemaatschappij.
Prima als je het flauwekul vindt, ik redeneer misschien achterdochtig. Het feit dat vanuit mijn energieleverancier een mail komt met daarin het prijsplafond per maand uitgesplitst in plaats van de totalen per jaar te noemen vind ik apart. In de oude situatie kon mijn energieleverancier de telwerken per maand uitlezen waardoor er dus goed gekeken kan worden naar prijsplafond / verbruik per maand. Als ik nu éénmaal per jaar mijn meterstanden moet doorgeven dan kennen ze de gegevens per maand niet.Hann1BaL schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:58:
[...]
Dit is toch flauwekul. Het prijsplafond wordt niet gehandhaafd, maar uitgevoerd. Dat is heel wat anders.
Om het te kunnen uitvoeren zul je rekening moeten houden met het moment van jaarafrekening en de mogelijkheid om de switchen van energiemaatschappij.
Maar je mag nog steeds in 1 maand meer gebruiken en de andere maand minder. En als je jaarafrekening komt maar ze kunnen je meter niet uitlezen, zul je zelf de gegevens moeten geven, dus het resultaat blijft hetzelfde.
Dus is er een berekening gemaakt wat dat per maand betekent, maar als jij op 31 Dec je afrekening hebt, is het gewoon de totale som die relevant is.
In jouw geval kun je een nadeel hebben als je jaarafrekening in april is, afgaande op jouw woorden: Zonnepanelen leveren in Jan-Maart niet veel op en je gebruikt electrische kacheltjes. Dan kom je boven het maximale verbruik onder het prijsplafond uit voor een deel. Dan gaat vanaf April het weer verder en wek je veel op, maar eind volgend jaar komt dat weer goed als je verbruik om hoog gaat.
Ik denk dat je weinig op schiet met je aanvraag, maar als je er beter van slaapt: Veel geluk
—————-
Eneco heeft zijn stadsverwarmingsprijzen even met meer dan 100% verhoogt, want de overheid betaalt toch mee. Ik kan uiteraard nergens heen dus zit vast aan Eneco. Ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat het prijsplafond een heerlijke methode is geworden voor maatschappijen om lekker de prijs op te laten drijven en gratis geld van de overheid (dus: ons) te krijgen.
Ik hoop dat je inderdaad gelijk hebt dat de afrekening de som van het totaal is. We zullen het zien.
Goed om te weten dat die palen op 16A afgezekerd zijn.assje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:06:
[...]
Als hij gewoon de hele nacht geparkeerd staat maakt dat niet zoveel uit, gewoon voldoende voor een dagelijkse commute van 30km.
In het artikel op het AD stond ook nog het volgende:
[...]
Ik weet niet welke student ze hier als woordvoerder hebben gesproken maar dit raakt natuurlijk kant nog wal.

Uit hetzelfde artikeljadjong schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:25:
[...]
Goed om te weten dat die palen op 16A afgezekerd zijn.
Het illegaal aftappen van stroom kan de man een zware straf opleveren. Op elektriciteitsfraude staat een gevangenisstraf van maximaal vier jaar, of een geldboete die kan oplopen tot bijna 100.000 euro.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Het is handig als je ook leest waarom ik het flauwekul noem. Ik leg namelijk uit waarom het per maand is uitgesplitst: Dat gaat dus over je jaarafrekening.WeirCo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:21:
[...]
Ik zal bij de jaarafrekening netjes mijn meterstanden doorgeven, zit bij een nieuwe energieleverancier en ben net verhuisd dus veel historie is er niet op deze manier.
[...]
Prima als je het flauwekul vindt, ik redeneer misschien achterdochtig. Het feit dat vanuit mijn energieleverancier een mail komt met daarin het prijsplafond per maand uitgesplitst in plaats van de totalen per jaar te noemen vind ik apart. In de oude situatie kon mijn energieleverancier de telwerken per maand uitlezen waardoor er dus goed gekeken kan worden naar prijsplafond / verbruik per maand. Als ik nu éénmaal per jaar mijn meterstanden moet doorgeven dan kennen ze de gegevens per maand niet.
Ik hoop dat je inderdaad gelijk hebt dat de afrekening de som van het totaal is. We zullen het zien.
Dus per maand hoef je je er niet aan te houden, maar er wordt wel gekeken naar alleen de maanden die in je jaarafrekening zitten. Daartussen kun je er de ene maand prima boven zitten als de andere maand er maar onder zit. Soort van salderen dus.
En daar doe je nu niets aan
Elektra €0,78175 per kWh normaal tarief
Terugleververgoeding €-0,09
Gas €3,15728 per m³
8 oktober 2022 heb ik de nieuwe tarieven gekregen. Variabel:
Inmiddels is het dus al aardig opgelopen. Da's uiteraard het nadeel van de variabele tarieven.Stroom Tarieven per
08-11-2022
Leveringstarief stroom per kWh - enkel € 0,70840
Vaste leveringskosten stroom per maand € 6,98
Energiebelasting stroom per kWh € 0,04010
Opslag duurzame energie stroom per kWh € 0,03325
Gas Tarieven per
08-11-2022
Leveringstarief gas per m³ € 2,66708
Vaste leveringskosten gas per maand € 6,98
Energiebelasting gas per m³ € 0,39591
Opslag duurzame energie gas per m³ € 0,09429
Wat zou een goed alternatief zijn? Ik moet bekennen dat het in 2023 een beetje een jungle lijkt, met het prijsplafond etc.
Ik heb zonnepanelen, 13 stuks. Ongeveer 3100 wp.
Gas verbruik per jaar zal om en nabij 1100 m³ zijn. Elektra verbruik om en nabij 2700 kWh. Misschien wat meer, nu ik ook airco units heb.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Je blijft met je electra onder het prijsplafond dus maakt switchen voor jou niets uit. Voor gas kun je inderdaad wel gaan kijken en vergelijken en dan electriciteit buiten beschouwing laten (in de vergelijking.)Tanuki schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:49:
Ik heb inmiddels de volgende tarieven bij Oxxio:
Gas €3,15728 per m³
[...]
Inmiddels is het dus al aardig opgelopen. Da's uiteraard het nadeel van de variabele tarieven.
Wat zou een goed alternatief zijn? Ik moet bekennen dat het in 2023 een beetje een jungle lijkt, met het prijsplafond etc.
Gas verbruik per jaar zal om en nabij 1100 m³ zijn. Elektra verbruik om en nabij 2700 kWh. Misschien wat meer, nu ik ook airco units heb.
Shell Energy is een goede optie. Of dynamisch.Tanuki schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:49:
Van Greenchoice heb ik het nu ontvangen en zoals verwacht, veel en veel te hoog ingeschat. Daar ga je dan met je besparingen in 2022 doorgevoerd en waar nu helemaal geen rekening mee is gehouden. Telefonisch eigenlijk niet te doen, daarom maar via WA mijn verzoek gedaan om te gaan rekenen met mijn 2022 verbruik, en niet dat nvt zijnde historische verbruik.Willem30 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:50:
Net een mailtje gekregen van Energiedirect over het prijsplafond vanaf 1 Januari.
Daarin staat over het termijnbedragadvies: "Het is belangrijk dat je dit voorstel overneemt".
Advies is vanaf 10 Januari beschikbaar. Ben zeer benieuwd. Als het zeer hoog is qua advies ga ik daar niet helemaal in.
Testing, one, two ...
De jaar afrekening hebben we pas gehad (7 oktober)
Nu kregen we een aanbieding voor een vast contract van 1 januari 2023 tot 31 december 2023
We blijven qua verbruik van stroom ruim onder het prijsplafond, dmv zonnepanelen. (afgelopen jaar totaal maar 73 kwH verbruikt)
Gas zal zo rond de 1200m3 uitkomen.
Echter is mij niet helder wat nu verstandig is.
Aangezien de zonnepanelen in Oktober, November en december zo goed als niks opwekken, zal de (jaar)afrekening van deze laatste 3 maanden van dit jaar gigantisch zijn als we over zouden stappen naar een vast contract per 1 januari 2023
Als we het variabele contract laten doorlopen, dan worden deze maanden gesaldeerd met de opwekking van de zonnepanelen tot de jaarafrekening in oktober 2023.
We betalen deze maanden oktober, november en december 2022 dan niet de toren hoge stroom bedragen die er nu zijn.
Stroom in Oktober, November en december 2023 worden dan weer verrekend met opwekking tot oktober 2024..
Als dit niet zo is, dan zouden we in Oktober, November en December 2023 de prijzen betalen tot het prijsplafond. Zonder opwekking van de zonnepanelen blijven we die maanden wel onder het aangegeven hoeveelheden voor die maanden
Oftewel 40 cent in 2023, ipv 89 cent (normaaltarief) per kwH in 2022
Klopt dit met mijn boerenverstand, dus bij het variabel contract blijven om de jaar afrekening in oktober 2023 te krijgen en zo de afgelopen 3 maand niet de hoofdprijs hoeven te betalen (voor stroom)
Die hoofdprijs ga je mogelijk sowieso moeten betalen als er gesaldeerd gaat worden per kalenderjaar 2023. Mijn maatschappij (Pure Energie) geeft aan dat ze juridisch gezien nog niet helemaal weten hoe de regels uit gaan pakken.Flipmo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:06:
Klopt dit met mijn boerenverstand, dus bij het variabel contract blijven om de jaar afrekening in oktober 2023 te krijgen en zo de afgelopen 3 maand niet de hoofdprijs hoeven te betalen (voor stroom)
Maar in de tool die de jaarkosten berekent op basis van tarieven, belastingen en het prijsplafond rolt nu een voorstel om het termijnbedrag voor mijn vaste contract met 55% te verhogen. We blijven makkelijk binnen het plafond (en de contracttarieven schelen ook niet zoveel met de plafondtarieven), dus deze verhoging is eigenlijk alleen te verklaren doordat ze het salderen per contractjaar loslaten.
Ik vrees het ergste wat dat betreft.
De informatie is niet compleet. Maar laat ik een inschatting maken:Flipmo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:06:
We hebben nu een variabel contract van 7 okt 2022 tot 1 januari 2023
De jaar afrekening hebben we pas gehad (7 oktober)
Nu kregen we een aanbieding voor een vast contract van 1 januari 2023 tot 31 december 2023
We blijven qua verbruik van stroom ruim onder het prijsplafond, dmv zonnepanelen. (afgelopen jaar totaal maar 73 kwH verbruikt)
Gas zal zo rond de 1200m3 uitkomen.
Echter is mij niet helder wat nu verstandig is.
Aangezien de zonnepanelen in Oktober, November en december zo goed als niks opwekken, zal de (jaar)afrekening van deze laatste 3 maanden van dit jaar gigantisch zijn als we over zouden stappen naar een vast contract per 1 januari 2023
Als we het variabele contract laten doorlopen, dan worden deze maanden gesaldeerd met de opwekking van de zonnepanelen tot de jaarafrekening in oktober 2023.
We betalen deze maanden oktober, november en december 2022 dan niet de toren hoge stroom bedragen die er nu zijn.
Stroom in Oktober, November en december 2023 worden dan weer verrekend met opwekking tot oktober 2024..
Als dit niet zo is, dan zouden we in Oktober, November en December 2023 de prijzen betalen tot het prijsplafond. Zonder opwekking van de zonnepanelen blijven we die maanden wel onder het aangegeven hoeveelheden voor die maanden
Oftewel 40 cent in 2023, ipv 89 cent (normaaltarief) per kwH in 2022
Je verbruikt 3073 kWh en wekt 3000 kWh per jaar op.
Dit betekent dat je in in oktober/november/december ongeveer 300 kWh opwekt, en 800 kWh verbruikt. Dit betekent dat je 500 kWh moet afrekenen inderdaad, terwijl dat door saldering grotendeels niet nodig was.
Als door het plafond er toch al afgeweken wordt van de saldering per contractjaar, dan zou het geen verschil maken. Zelf ga ik er vanuit dat er gewoon nog per contractjaar gesaldeerd wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Michiel1978 op 21-12-2022 14:28 ]
Hier net van Mega ontvangen, ook een veelste hoog bedrag. Bijzonder ook zonder specificatie dus geen inzicht welke inschatting qua verbruik (en of ze de tarieven juist toepassen) men heeft gedaan. Natuurlijk is de klanten service niet bereikbaar, dan maar een contact formulier gebruikenhardware-lover schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:58:
[...]
Van Greenchoice heb ik het nu ontvangen en zoals verwacht, veel en veel te hoog ingeschat. Daar ga je dan met je besparingen in 2022 doorgevoerd en waar nu helemaal geen rekening mee is gehouden. Telefonisch eigenlijk niet te doen, daarom maar via WA mijn verzoek gedaan om te gaan rekenen met mijn 2022 verbruik, en niet dat nvt zijnde historische verbruik.

Benieuwd of iemand anders die bij Mega zit ook iets belachelijks heeft ontvangen en of er contact met hen is geweest.
je schatting is aardig goed, verbruik van oktober tot vandaag is 370 kWh, (jaarlijks +/- 2500 kWh verbruik, 24xx kWh opwek)Michiel1978 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:25:
[...]
De informatie is niet compleet. Maar laat ik een inschatting maken:
Je verbruikt 3073 kWh en wekt 3000 kWh per jaar op.
Dit betekent dat je in in oktober/november/december ongeveer 300 kWh opwekt, en 800 kWh verbruikt. Dit betekent dat je 500 kWh moet afrekenen inderdaad, terwijl dat door saldering grotendeels niet nodig was.
Als door het plafond er toch al afgeweken wordt van de saldering per contractjaar, dan zou het geen verschil maken. Zelf ga ik er vanuit dat er gewoon nog per contractjaar gesaldeerd wordt.
Als het salderen per contractjaar blijft, dan lijkt het me het beste om bij het huidige variabele contract te blijven.
Gaat het salderen alleen over kalenderjaar 2023, dan maakt het in mijn geval niet meer zoveel uit of we nu een variabel of vast contract hebben.
Alleen met de aanbieding van het vaste contract loopt het contract dan wel precies gelijk met een kalenderjaar..
Hier dezelfde situatie, ze rekenen met een situatie waarin we nog geen zonnepanelen hadden en nog 1200 m3 gebruikte, nu veel te veel betalen en dan einde van de periode 1500 euro terug. Ook de WA route geprobeerd.hardware-lover schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:58:
[...]
Van Greenchoice heb ik het nu ontvangen en zoals verwacht, veel en veel te hoog ingeschat. Daar ga je dan met je besparingen in 2022 doorgevoerd en waar nu helemaal geen rekening mee is gehouden. Telefonisch eigenlijk niet te doen, daarom maar via WA mijn verzoek gedaan om te gaan rekenen met mijn 2022 verbruik, en niet dat nvt zijnde historische verbruik.
Zijn de nieuwe prijzen niet per 1-1-2023 en dan dus met 21% belast t.o.v. nov-2022 met 9% belast?Tanuki schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:49:
Ik heb inmiddels de volgende tarieven bij Oxxio:
Gas €3,15728 per m³
[...]
Inmiddels is het dus al aardig opgelopen. Da's uiteraard het nadeel van de variabele tarieven.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik vind de prijsplafonds persoonlijk erg laag. Zelfs met mijn vrij moderne woning welke behoorlijk energiezuinig is kom ik kwa gas een klein beetje boven de grens uit. Stroomverbruik gaat er zwaar overheen. Ik vraag mij serieus af hoe mensen die wat minder verdienen en vaak ook in hele onzuinige woningen zitten dit gaan doen volgend jaar?
Dit is het bericht wat ik van vattenfall klanetnservice heb gehad over het prijsplafond
Wat wij voor nu weten is dat per 1 januari de plafondprijs wordt gehanteerd,
t/m 2,900 kwh betaal je maximaal 0,40 cent per kwh, kom je boven de 2,900 kwh uit betaal je de marktprijs.
Voor gas is dit t/m 1200 m3 - daar betaal je dan 1,45 per m3 voor, kom je boven dit verbruik uit dan betaal je de marktprijs.
[ Voor 18% gewijzigd door ro8in op 21-12-2022 15:18 ]
Wat raar.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:15:
Ik heb zelf net ook de nieuwe schatting binnen gehad van Vattenfall, maar liefst 800 euro p/m. Op een verbruik van 6442kwh en 1535m3 gas. Maar dat is natuurlijk op basis van zonder het prijsplafond van de overheid en heb sinds November ook zonnepanelen liggen. Ik mocht het via de website niet lager dan 600 euro zetten. Maar via de klantenservice teruggekregen naar 350 euro, met de waarschuwing dat ik er wel goed op moet letten. We hebben een vrij zuinige woning en kwa gasverbruik zitten we onder gemiddeld. Kwa stroomverbruik zitten we boven gemiddeld, maar dat is mijn eigen schuld gezien alle gadgets in huis haha.
Ik vind de prijsplafonds persoonlijk erg laag. Zelfs met mijn vrij moderne woning welke behoorlijk energiezuinig is kom ik kwa gas een klein beetje boven de grens uit. Stroomverbruik gaat er zwaar overheen. Ik vraag mij serieus af hoe mensen die wat minder verdienen en vaak ook in hele onzuinige woningen zitten dit gaan doen volgend jaar?
Dit is het bericht wat ik van vattenfall klanetnservice heb gehad over het prijsplafond
t/m 2,900 kwh betaal je maximaal 0,40 cent per kwh, kom je boven de 2,900 kwh uit betaal je de marktprijs.
Voor gas is dit t/m 1200 m3 - daar betaal je dan 1,45 per m3 voor, kom je boven dit verbruik uit dan betaal je de marktprijs.
Mijn laatste schatting van Vattenfall heeft wel prijsplafond er al in verwerkt.
En 1535m³? Heb je zoon groot huis? Of verwarm je onnodig alle ruimtes o.i.d? Dat is echt fors namelijk zeker omdat je aangeeft een zuinige woning te hebben.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Je vraagt je alleen dat af en niet waarom je zelf zo'n hoog verbruik hebt? De meeste mensen hebben lang niet zoveel stroomverbruik, tenzij ze een EV hebben ofzo.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:15:
Je zit een factor 2,6x hoger voor het elektragebruik dan het gemiddeld en voor gas een factor 1,3. Volgens mij moet je vooral in de spiegel kijken, want mensen met minder inkomen hebben echt niet dit soort verbruik.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:15:
Op een verbruik van 6442kwh en 1535m3 gas.
November netto 832 kWh
1 t/m 19 December netto 937 kWh (wordt dus waarschijnlijk wel meer dan1300 kWh voor deze ene maand

Variabel contract gewijzigd per 31-12-2022, van Eneco naar Engie. Kijkend naar de wet tekst dat alleen in en uitvoer op het net alleen voor 2023 gaat gelden.
Nu maar hopen dat Engie bijvoorbeeld niet 20-12-2023 de jaarrekening gaat op maken, misschien deze zomer na salderen alles op 0 toch nog maar een keer overstappen en desnoods per 1-1-2024 nog een keer om maximaal zonder zorgen gebruik temaken van het plafond.
[ Voor 27% gewijzigd door vanderv op 21-12-2022 15:30 . Reden: Aanvulling ]
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Wat maakt 1-1-24 dan interessant? Er is nog niks bekend over een plafond in 24?vanderv schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:26:
Even een tussenstand hier voor all electric inclusief EV.
November netto 832 kWh
1 t/m 19 December netto 937 kWh (wordt dus waarschijnlijk wel meer dan1300 kWh voor deze ene maand)
Variabel contract gewijzigd per 31-12-2022, van Eneco naar Engie. Kijkend naar de wet tekst dat alleen in en uitvoer op het net alleen voor 2023 gaat gelden.
Nu maar hopen dat Engie bijvoorbeeld niet 20-12-2023 de jaarrekening gaat op maken, misschien deze zomer na salderen alles op 0 toch nog maar een keer overstappen en desnoods per 1-1-2024 nog een keer om maximaal zonder zorgen gebruik temaken van het plafond.
Ik weet niet wat jij ziet als minder verdienen..ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:15:
Ik heb zelf net ook de nieuwe schatting binnen gehad van Vattenfall, maar liefst 800 euro p/m. Op een verbruik van 6442kwh en 1535m3 gas. Maar dat is natuurlijk op basis van zonder het prijsplafond van de overheid en heb sinds November ook zonnepanelen liggen. Ik mocht het via de website niet lager dan 600 euro zetten. Maar via de klantenservice teruggekregen naar 350 euro, met de waarschuwing dat ik er wel goed op moet letten. We hebben een vrij zuinige woning en kwa gasverbruik zitten we onder gemiddeld. Kwa stroomverbruik zitten we boven gemiddeld, maar dat is mijn eigen schuld gezien alle gadgets in huis haha.
Wij zitten dit jaar op 231,5m3 en -1706kwh van 1 januari tot nu.
Huis uit 1930 en altijd 21 graden plus in de winter en in de zomer staat boven de airco te brullen.
Vooralsnog een negatieve energie rekening dus dan maakt het minder verdienen niet veel uit...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Volgens hun site zit ik voor gas lager dan het gemiddelde verbruik van een tussenwoning. Heb zelf een 3 verdiepingen tussenwoning.Dennis1812 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:20:
[...]
Wat raar.
Mijn laatste schatting van Vattenfall heeft wel prijsplafond er al in verwerkt.
En 1535m³? Heb je zoon groot huis? Of verwarm je onnodig alle ruimtes o.i.d? Dat is echt fors namelijk zeker omdat je aangeeft een zuinige woning te hebben.
Voor electra zit ik inderdaad wel een stuk boven het gemiddelde. Dat weet ik en ben ik al flink mee bezig geweest aan de hand van apparaten uitschakelen en zonnepanelen plaatsen.
Screenshot is over de maand November dit jaar, dan zit ik volgens Vattenfall redelijk goed?
:fill(white):strip_exif()/f/image/mIjprO6TYs40oEsZ7wfa4QfW.png?f=user_large)
[ Voor 17% gewijzigd door ro8in op 21-12-2022 15:52 ]
Dat gaat natuurlijk alleen maar op indien ze het verbruik over dit jaar niet in kunnen zien. Via de "slimme" meter en met toestemming van de klant is dit wel het geval. Ze geven bij Greenchoice zelfs iedere maand een overzicht hoe jij het doet tov de rest van hun klanten. Ik verwacht dat ze het aan gaan passen indien duidelijk is dat je verbruik over dit jaar aanzienlijk afwijkt tov dat van de voorgaande jaren. In positieve zin bedoel ik dan 😉moshimoshi schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:17:
Het is toch logisch dat de energiemaatschappijen schatten op het gebruik van vorig jaar. Zij mogen niet achter de voordeur kijken en moeten het dus doen met de enige data die ze hebben en dat is het verbruik van vorig jaar. Verlagen gaat al snel tegen de zorgplicht in dus natuurlijk kun je niet zo makkelijk je maandbedrag aanpassen.
Testing, one, two ...
Zit bij Greenchoice.
Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6
Vorig jaar woonde ik nog niet in mijn huidige woning. Hoeveel de vorige bewoners hebben gestookt en energie verbruikt geen idee.moshimoshi schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:17:
Het is toch logisch dat de energiemaatschappijen schatten op het gebruik van vorig jaar. Zij mogen niet achter de voordeur kijken en moeten het dus doen met de enige data die ze hebben en dat is het verbruik van vorig jaar. Verlagen gaat al snel tegen de zorgplicht in dus natuurlijk kun je niet zo makkelijk je maandbedrag aanpassen.
Ik vind dat je echt enorm veel verbruikt. Zeker de combi stroom en gas. En denk dat je makkelijk omlaag kan met beiden.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:47:
[...]
Volgens hun site zit ik voor gas lager dan het gemiddelde verbruik van een tussenwoning. Heb zelf een 3 verdiepingen tussenwoning.
Voor electra zit ik inderdaad wel een stuk boven het gemiddelde. Dat weet ik en ben ik al flink mee bezig geweest aan de hand van apparaten uitschakelen en zonnepanelen plaatsen.
Screenshot is over de maand November dit jaar, dan zit ik volgens Vattenfall redelijk goed?
[Afbeelding]
Neem aan dat deze cijfers van Vattenfall een beetje kloppen gewoon? Ik zou niet weten hoe mijn gas verbruik nog verder omlaag kan wil ik een beetje een aangename temperatuur in mijn huis houden? Ik verwarn wel elke verdieping gewoon, maar elke verdieping wordt ook gewoon gebruik van gemaakt. De thermostaat gaat snachts omlaag naar 14, via de Nest. Als je nog tips hebt? huis is al helemaal geisoleerd.Dennis1812 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:58:
[...]
Ik vind dat je echt enorm veel verbruikt. Zeker de combi stroom en gas. En denk dat je makkelijk omlaag kan met beiden.
Als ik andere bronnen bekijk ligt het gemiddelde zelfs nog hoger
/f/image/lmLDd5pkTPlJVRUHAjFi0BdQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door ro8in op 21-12-2022 16:09 ]
Ja voor de maand november maar dit mag je niet x 12 doen om te zeggen dat 1600m3 heel gemiddeld is.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:47:
[...]
Volgens hun site zit ik voor gas lager dan het gemiddelde verbruik van een tussenwoning. Heb zelf een 3 verdiepingen tussenwoning.
[Afbeelding]
Ik heb een niet superzuinige jaren 70 tussenwoning met 3 etages, vorig jaar 1050m3 verbruikt toen we nergens op letten en nu met een beetje isolatie en zuiniger leven terug naar 500m3. 1500m3 voor een tussenwoning vind ik echt heel veel.
Tja, elke verdieping verwarmen heb je al een probleem te pakken.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:06:
[...]
Neem aan dat deze cijfers van Vattenfall een beetje kloppen gewoon? Ik zou niet weten hoe mijn gas verbruik nog verder omlaag kan wil ik een beetje een aangename temperatuur in mijn huis houden? Ik verwarn wel elke verdieping gewoon, maar elke verdieping wordt ook gewoon gebruik van gemaakt. De thermostaat gaat snachts omlaag naar 14, via de Nest. Als je nog tips hebt? huis is al helemaal geisoleerd.
Als ik andere bronnen bekijk ligt het gemiddelde zelfs nog hoger
[Afbeelding]
Wordt echt elke ruimte zo intensief gebruikt?
Kan je dat niet meer centreren? Hier verwarmen we enkel woonkamer en keuken. Heel soms boven even via de airco. Maar dat is uitzonderlijk.
Het kan dat je alle kamers intensief gebruikt. Maar het is best bijzonder.
Een werkkamer kan je ook een infrarood kacheltje onder je bureau plakken
Verwarm de mens ipv de ruimte.
Dit was mijn vebruik afgelopen jaar, vooral januari was erg hoog. Werken jullie bijvoorbeeld ook vanuit huis etc? Dat maakt ook een enorm verschil natuurlijk. Ook hebben wij een kookplaat op gas nog enzo.tokjah schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:09:
[...]
Ja voor de maand november maar dit mag je niet x 12 doen om te zeggen dat 1600m3 heel gemiddeld is.
Ik heb een niet superzuinige jaren 70 tussenwoning met 3 etages, vorig jaar 1050m3 verbruikt toen we nergens op letten en nu met een beetje isolatie en zuiniger leven terug naar 500m3. 1500m3 voor een tussenwoning vind ik echt heel veel.
:fill(white):strip_exif()/f/image/6Qw0AkrhzHbwHx8Hrp6ubrnp.png?f=user_large)
Om te voorkomen dat er bijvoorbeeld per 20-12-2023 een jaarrekening wordt op gemaakt, dan blijven er 11 dagen verbruik zonder salderen over...(tenminste dat zullen we de komende tijd ontdekkken)Dennis1812 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:31:
[...]
Wat maakt 1-1-24 dan interessant? Er is nog niks bekend over een plafond in 24?
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Maar is dat dan een kwestie van gewoon de radiatoren dicht draaien? Of denk ik dan te simpel? En ik neem aan dat de Nest blijft aan slaan enkel op de kamer waar hij zit?Dennis1812 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:12:
[...]
Tja, elke verdieping verwarmen heb je al een probleem te pakken.
Kan je dat niet meer centreren? Hier verwarmen we enkel woonkamer en keuken. Heel soms boven even via de airco. Maar dat is uitzonderlijk.
Dat is wel wat wij hebben gedaan.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:14:
[...]
Maar is dat dan een kwestie van gewoon de radiatoren dicht draaien? Of denk ik dan te simpel? En ik neem aan dat de Nest blijft aan slaan enkel op de kamer waar hij zit?
Geen idee over de Nest eerlijk gezegd. Wij hebben een domme.
Een andere Tweaker weet daar vast meer over te vertellen.
3 slaapkamers, badkamer, bijkeuken en hal dicht gedraaid hier.
Het is ook wel belangrijk om te weten met hoeveel jullie zijn, wordt er elke dag (lang) gedoucht door iedereen etc..ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:14:
[...]
Maar is dat dan een kwestie van gewoon de radiatoren dicht draaien? Of denk ik dan te simpel? En ik neem aan dat de Nest blijft aan slaan enkel op de kamer waar hij zit?
Koken op gas is ongeveer max 3 kuub per maand.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:13:
[...]
Dit was mijn vebruik afgelopen jaar, vooral januari was erg hoog. Werken jullie bijvoorbeeld ook vanuit huis etc? Dat maakt ook een enorm verschil natuurlijk. Ook hebben wij een kookplaat op gas nog enzo.
[Afbeelding]
Douchen met een gezin van 4 zou met 35 kuub per maand klaar moeten zijn.
Hoeveel zonnepanelen heb je?
Vind je verbruik ook erg hoog wij zitten in een vrijstaande jaren 30 woning matig geïsoleerd.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
4 personen, 2 thuiswerkers, dus doordeweeks wel 24/7 bewoond.iketot schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:21:
[...]
Het is ook wel belangrijk om te weten met hoeveel jullie zijn, wordt er elke dag (lang) gedoucht door iedereen etc..
Panelen zitten hierbij dus niet in, want die zijn pas afgelopen November gelegd. Heb ze bij een vol zon dagje ongeveeer 3500kwh zien leveren. Maar dat kwam helaas sinds November niet meer zoveel voor.Ronald.42 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:24:
[...]
Koken op gas is ongeveer max 3 kuub per maand.
Douchen met een gezin van 4 zou met 35 kuub per maand klaar moeten zijn.
Hoeveel zonnepanelen heb je?
Vind je verbruik ook erg hoog wij zitten in een vrijstaande jaren 30 woning matig geïsoleerd.
Ik zal ze eens dichtdraaien voor een paar dagen, kijken wat dat doet. Vraag me alleen af of die warmte van de woonkamer etc dan niet alsnog naar boven vertrekt en hij uiteindelijk net zoveel staat op te warmen.Dennis1812 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:16:
[...]
Dat is wel wat wij hebben gedaan.
Geen idee over de Nest eerlijk gezegd. Wij hebben een domme.
Een andere Tweaker weet daar vast meer over te vertellen.
3 slaapkamers, badkamer, bijkeuken en hal dicht gedraaid hier.
[ Voor 14% gewijzigd door ro8in op 21-12-2022 16:29 ]
Voorlopig zullen de panelen je stroomverbruik voor een groot stuk maskeren/corrigeren. Tot het salderen wegvalt. Mooi nog een paar jaar de tijd om je verbruik waar mogelijk terug te dringen.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:25:
[...]
Panelen zitten hierbij dus niet in, want die zijn pas afgelopen November gelegd. Heb ze bij een vol zon dagje ongeveeer 3500kwh zien leveren. Maar dat kwam helaas sinds November niet meer zoveel voor.
Ja mijn plan is ook wel om iets van een batterij te gaan laten plaatsen in de toekomst voor als het salderen vervalt.Sjamo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:28:
[...]
Voorlopig zullen de panelen je stroomverbruik voor een groot stuk maskeren/corrigeren. Tot het salderen wegvalt. Mooi nog een paar jaar de tijd om je verbruik terug te dringen.
3500 kWh lijkt me niet toch...dat je je jaarverbruik er in 2 dagen uit hebt...ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:25:
[...]
Panelen zitten hierbij dus niet in, want die zijn pas afgelopen November gelegd. Heb ze bij een vol zon dagje ongeveeer 3500kwh zien leveren. Maar dat kwam helaas sinds November niet meer zoveel voor.
[ Voor 6% gewijzigd door Michiel1978 op 21-12-2022 16:31 ]
Voor een tussenwoning is het misschien inderdaad een beetje meer dan gemiddeld. Ook als ik rekening hou met het feit dat je veel thuis werkt.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:27:
[...]
Ik zal ze eens dichtdraaien voor een paar dagen, kijken wat dat doet.
Wat je zou kunnen controleren is, of je HR ketel (ik neem dat het een HR is), niet op een te hoge temperatuur is ingesteld. Het rendement is stukken beter als de temperatuur lager is. Daarnaast is waterzijdig inregelen aan te bevelen (misschien zijn er nu kamers welke warmer worden dan noodzakelijk).
Dat zegt niet zoveel.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:25:
[...]
Hoeveel watt piek heb je op je dak en liggen ze een beetje op een goede plek qua schaduw en zo.
Ik denk trouwens dat je 3500 watt bedoeld want 3500kwh op 1 dag zou ik ook wel willen, in 2 dagen mijn jaarverbruik opwekken
Infrarood paneel onder het bureau vind ik wel een interessante. Ik heb een heel klein kacheltje op mijn bureau staan, maar die is al 350watt en moet toch wel de hele dag draaien wil ik de werkkamer warm houden. Dus had een beetje mijn twijfels of dat nou goedkoper is dan gewoon de verwarming aan hebben.Dennis1812 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:12:
[...]
Tja, elke verdieping verwarmen heb je al een probleem te pakken.
Haha excuus ik bedoelde idd 3.5kwh 3500watt. Ze liggen echt perfect en er valt geen schaduw op. Wat dat betreft had ik met mijn dak geluk en kan het eigenlijk niet optimaler. De zonnepanelen specialist had berekend dat ik er ongeveer 4000 kwh per jaar mee zou kunnen produceren. In theorie kunnen ze 4kwh halen. Of dat ook echt zo is moet ik natuurlijk gaan mee maken.Ronald.42 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:31:
[...]
Dat zegt niet zoveel.
Hoeveel watt piek heb je op je dak en liggen ze een beetje op een goede plek qua schaduw en zo.
Ik denk trouwens dat je 3500 watt bedoeld want 3500kwh op 1 dag zou ik ook wel willen, in 2 dagen mijn jaarverbruik opwekken
Verwarming op electrisch is duurder dan op gas (behalve met een warmtepomp/airco). Als ik ervan uitga, dat je het kacheltje ca. 9 uur per dag aan hebt, dan geeft dit een verbruik van 31.5 kWh. Met een radiator open, zou je dat ongeveer 4 m3 gas hebben gekost.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:32:
[...]
Infrarood paneel onder het bureau vind ik wel een interessante. Ik heb een heel klein kacheltje op mijn bureau staan, maar die is al 3500 watt en moet toch wel de hele dag draaien wil ik de werkkamer warm houden. Dus had een beetje mijn twijfels of dat nou goedkoper is dan gewoon de verwarming aan hebben.
Maar als ik dit zo bekijk, dat is dit wel heel veel. Als de kachel echt 9 uur volop staat te branden, dan zou ik eerst de ramen eens dicht doen.
[ Voor 9% gewijzigd door Jojan265 op 21-12-2022 16:39 ]
Bij mij hebben ze via WA al aangepast naar mijn huidige verbruik 👍ImLegenJerry schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:52:
Net ook gezien dat mijn voorschot van €100 naar €195 euro is gezet. Ik kan hem zelf helaas maar terugbrengen tot €150. Via WhatsApp maar een verzoek gedaan om dit terug te zetten naar €100.
Zit bij Greenchoice.
Testing, one, two ...
350W vind ik best veel. Dat gebruiken wij gemiddeld om onze woning (kleine tussenwoning '57, gemiddeld geïsoleerd) op zo'n 19 (boven) a 20 graden (woonkamer) te houden met airco, zolang de buitentemperatuur boven de 5 graden is.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:32:
[...]
Infrarood paneel onder het bureau vind ik wel een interessante. Ik heb een heel klein kacheltje op mijn bureau staan, maar die is al 350watt en moet toch wel de hele dag draaien wil ik de werkkamer warm houden. Dus had een beetje mijn twijfels of dat nou goedkoper is dan gewoon de verwarming aan hebben.
Idem hier, vaste tarieven, zit dit jaar op 129 euro per maand maar zit qua verbruik en terug levering waarschijnlijk op er. effectief jaar verbruik van totaal 500-600 euro dus krijg flink terug. Toch denken ze naar 195 euro te moeten gaan. Hebben ze cash tekort bij greenchoice? :-)ImLegenJerry schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:52:
Net ook gezien dat mijn voorschot van €100 naar €195 euro is gezet. Ik kan hem zelf helaas maar terugbrengen tot €150. Via WhatsApp maar een verzoek gedaan om dit terug te zetten naar €100.
Zit bij Greenchoice.
Volgens mij klopt het niet helemaal, want 350watt is dan toch 0,35kwh? x9 is dat toch 3,15kwh en geen 31.5?Jojan265 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:37:
[...]
Verwarming op electrisch is duurder dan op gas (behalve met een warmtepomp/airco). Als ik ervan uitga, dat je het kacheltje ca. 9 uur per dag aan hebt, dan geeft dit een verbruik van 31.5 kWh. Met een radiator open, zou je dat ongeveer 4 m3 gas hebben gekost.
Maar als ik dit zo bekijk, dat is dit wel heel veel. Als de kachel echt 9 uur volop staat te branden, dan zou ik eerst de ramen eens dicht doen.
Dan zou dat kacheltje voor een dagje 2,07 kosten. Terwijl 4m3 aan gas 12 euro kost. Zou het in theorie dus goedkoper moeten zijn?
Alleen 1 kamertje verwarmen kost volgens mij ook geen 4 m3 gas? Dat is dan eerder voor mijn hele huis. Ik vraag mij af hoeveel gas ik bespaar als ik de radiator in mijn werkkamer dicht draai.
[ Voor 11% gewijzigd door ro8in op 21-12-2022 17:07 ]
Denk aan oude koelkast, vriezer, wasmachine, wasdroger, vaatwasser, tv, radio, lampen, maar ook Dominica, access points, routers, NAS, servers etc. Die dingen verbruiken stiekem samen toch een hoop stroom.
Je hebt gelijk. Ik reageerde even te snel. Je moet alles even door 10 delen.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:06:
[...]
Volgens mij klopt het niet helemaal, want 350watt is dan toch 0,35kwh? x9 is dat toch 3,15kwh en geen 31.5?
Dan zou dat kacheltje voor een dagje 2,07 kosten. Terwijl 4m3 aan gas 12 euro kost. Zou het in theorie dus goedkoper moeten zijn?
Alleen 1 kamertje verwarmen kost volgens mij ook geen 4 m3 gas? Dat is dan eerder voor mijn hele huis. Ik vraag mij af hoeveel gas ik bespaar als ik de radiator in mijn werkkamer dicht draai.
Ik zou even gaan checken of het termijnbedrag bij Greenchoice bij jou is veranderd, ze gaan in ieder geval voor 2023 nog een mail uitsturen.
350 Watt is gelijk aan 0.35kW. Dat is zonder een h.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:06:
[...]
Volgens mij klopt het niet helemaal, want 350watt is dan toch 0,35kwh? x9 is dat toch 3,15kwh en geen 31.5?
1.0 kWh is gelijk aan een constant verbruik van 1.0 kW gedurende 1 uur. (Of een half uur lang 2.0 kW).
350 W(att) is dus geen 0.35 kWh
Van klussen krijg je grijze haren
Als je de kachel van 350 W een uur aanzet (ervan uitgaande dat er geen thermostaat op zit), dan verbruikt deze elk uur 0.35 kWh.fenrir schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:28:
[...]
350 Watt is gelijk aan 0.35kW. Dat is zonder een h.
1.0 kWh is gelijk aan een constant verbruik van 1.0 kW gedurende 1 uur. (Of een half uur lang 2.0 kW).
350 W(att) is dus geen 0.35 kWh
Klopt, maar zo langs er geen tijdsduur bij staat kan je ook zeggen dat 350W gelijk is aan 8.4 kWh. Of 3066 kWh.Jojan265 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:31:
[...]
Als je de kachel van 350 W een uur aanzet (ervan uitgaande dat er geen thermostaat op zit), dan verbruikt deze elk uur 0.35 kWh.
Bij mij is het van € 50 verhoogd naar € 130. Begin vorig jaar stond het op € 100, maar heb het geleidelijk verlaagd naar € 70 en € 50 gezien de verlaging van de energiebelasting, btw en verhoging korting op energiebelasting. Jaarnota volgt pas begin januari, maar ze zijn uitgegaan van historisch verbruik op dit adres (1140m³ gas op jaarbasis ipv ~550m³ - ik zit nu op 483m³).handoff schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:19:
Greenchoice heeft zijn systemen aangepast voor het prijsplafond. Ik heb mijn termijnbedrag redelijk laag liggen, ik had hem eerst op 10 euro gezet. Vanaf 2023 hebben ze mijn termijnbedrag op 47 euro gezet, het minimale termijnbedrag is 27 euro. Ik heb sinds half juli een jaarcontractverlenging gekregen met (relatief) redelijke tarieven.
Ik zou even gaan checken of het termijnbedrag bij Greenchoice bij jou is veranderd, ze gaan in ieder geval voor 2023 nog een mail uitsturen.
Wanneer ik ga rekenen met m'n verbruik en tarieven volgend jaar (hogere energiebelasting, hogere netbeheerkosten, vermindering korting op energiebelasting etc) kom ik uit op een termijnbedrag van € 100 per maand. Dus ik heb 'm zonet op € 100 gezet.
€ 50 per maand aan energiekosten, dat was een prachtig halfjaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Mawlana op 21-12-2022 17:36 ]
Dat klopt volgens mij helemaal niet. Een 300 watt apparaat gebruikt gewoon 300 watt per uur. Watt is altijd per uur uitgedrukt. Dus 300 watt is gewoon 0.3kwh. Hoe jij op die 8.4kwh komt?fenrir schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:34:
[...]
Klopt, maar zo langs er geen tijdsduur bij staat kan je ook zeggen dat 350W gelijk is aan 8.4 kWh. Of 3066 kWh.
En dat 8.4kwh gelijk staat aan 3066kwh?
[ Voor 4% gewijzigd door ro8in op 21-12-2022 17:46 ]
Je moet je goed beseffen dat er op welk forum dan ook een hoop mensen zijn die single zijn en in een flat wonen of in een tussenwoning van 80m2 met oudere buren die de hele dag hun huis warm stoken via de muren. Die verbruiken misschien 500m3 en 1000kwh per jaar en gaan dan heel fijn iedereen die in een vrijstaand huis woont met een gezin de maat nemen dat ze zoveel verbruiken. In essentie is het 'prijsplafond' een door een linkse overheid bedachte klimaat-nivelleringsmaatregel en dat zie je ook terug in veel comments. Lekker iedereen die met een traditionele gezins-samenstelling enigszins comfortabel wil leven een schuldgevoel aanpraten.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:24:
[...]
4 personen, 2 thuiswerkers, dus doordeweeks wel 24/7 bewoond.
Als je allebei thuiswerkt en kids hebt die graag op hun kamer zitten, dan heb je nu eenmaal een veel hoger gas- en/of stroomverbruik als je niet wil dat jij tijdens je werk, of je kids in de avond, met ijspegels aan hun neus zitten. Zolang overheden oorlogje blijven spelen duizenden kilometers van het eigen land, en die situatie gebruiken om hun agenda door te drukken, wordt het er in dit land niet leuker op qua polarisering.
1000 Watt is 1.0 kW.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:45:
[...]
Dat klopt volgens mij helemaal niet. Een 300 watt apparaat gebruikt gewoon 300 watt per uur. Watt is altijd per uur uitgedrukt. Dus 300 watt is gewoon 0.3kwh. Hoe jij op die 8.4kwh komt?
En dat 8.4kwh gelijk staat aan 3066kwh?
3066 kWh is gelijk aan een jaar lang 350 Watt continue.
350 watt is niet hetzelfde als 0.35 kWh zolang je niet ook zegt dat je dit voor een enkel uur bekijkt.
Hoe ik op 8.4 kWh gekomen ben bij een verbruik van 350 Watt mag je zelf uitrekenen, dan snap je het nl zelf ook.
Edit:
De eenheid Watt is hetzelfde als Joule per seconde. KWh is dus 1000 Joule per seconde gedurende 1 uur.
[ Voor 8% gewijzigd door fenrir op 21-12-2022 17:55 ]
Dat ben ik wel met je eens hoor. Want als ik gewoon mijn gemiddelde verbruik vergelijk loop ik helemaal niet zo uit de pas. Alleen mijn stroomverbruik ligt hoger, omdat ik nou eenmaal veel apparaten in huis heb staan. Ik blijf wel een Tweaker he. Maar het is inderdaad makkelijk als je op jezelf woont en 80% van de dag buiten de deur zit. Maar ik heb gewoon een gezin, waar iedereen in een warme kamer wil zitten en gewoon elke dag willen douchen of in bad zitten. Zonder prijs plafond kan je dat nu gewoon vergeten. Als normaal gezin met kinderen ben je gewoon extra de sigaar op het moment. Ik vind dat het prijsplafond gewoon wel erg laag zit, zeker als het verbruik van gemiddelde huishoudens erbij pakt. Dan zie je gewoon dat het echt aan de onderkant zit. Ik zou echt niet weten hoe je het hele jaar lekker op 20 graden kan zitten en gewoon elke dag douchen met een heel gezin voor 300m3 gas. Ik heb verschillende huizen gewoond en nog nooit zo een laag verbruik gehad. Weet echt niet hoe mensen dat doen.lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:47:
[...]
Je moet je goed beseffen dat er op welk forum dan ook een hoop mensen zijn die single zijn en in een flat wonen of in een tussenwoning van 80m2 met oudere buren die de hele dag hun huis warm stoken via de muren. Die verbruiken misschien 500m3 en 1000kwh per jaar en gaan dan heel fijn iedereen die in een vrijstaand huis woont met een gezin de maat nemen dat ze zoveel verbruiken. In essentie is het 'prijsplafond' een door een linkse overheid bedachte klimaat-nivelleringsmaatregel en dat zie je ook terug in veel comments. Lekker iedereen die met een traditionele gezins-samenstelling enigszins comfortabel wil leven een schuldgevoel aanpraten.
Als je allebei thuiswerkt en kids hebt die graag op hun kamer zitten, dan heb je nu eenmaal een veel hoger gas- en/of stroomverbruik als je niet wil dat jij tijdens je werk, of je kids in de avond, met ijspegels aan hun neus zitten. Zolang overheden oorlogje blijven spelen duizenden kilometers van het eigen land, en die situatie gebruiken om hun agenda door te drukken, wordt het er in dit land niet leuker op qua polarisering.
Zie een aantal reacties hier dat mensen hun huis het hele jaar op 20 graden hebben voor 500m3, dat kan volgens mij simpelweg gewoon niet, tenzij je gewoon nooit douched ofzo.
[ Voor 3% gewijzigd door ro8in op 21-12-2022 18:05 ]
Ja oke, maar als er op een apparaat staat aangegeven dat deze 350 watt is is dat altijd per uur uitgedrukt. Is geen 350 watt per seconde.fenrir schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:52:
[...]
1000 Watt is 1.0 kW.
350 watt is niet hetzelfde als 0.35 kWh zolang je niet ook zegt dat je dit voor een enkel uur bekijkt.
Hoe ik op 8.4 kWh gekomen ben bij een verbruik van 350 Watt mag je zelf uitrekenen, dan snap je het nl zelf ook.
Edit:
De eenheid Watt is hetzelfde als Joule per seconde. KWh is dus 1000 Joule per seconde gedurende 1 uur.
Hier staat een infographic met het verschil tussen Watt en Kilowattuurfenrir schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:52:
[...]
1000 Watt is 1.0 kW.
Edit:
Dat gaat hier toch echt prima hoor.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:01:
[...]
Dat ben ik wel met je eens hoor. Want als ik gewoon mijn gemiddelde verbruik vergelijk loop ik helemaal niet zo uit de pas. Alleen mijn stroomverbruik ligt hoger, omdat ik nou eenmaal veel apparaten in huis heb staan. Ik blijf wel een Tweaker he. Maar het is inderdaad makkelijk als je op jezelf woont en 80% van de dag buiten de deur zit. Maar ik heb gewoon een gezin, waar iedereen in een warme kamer wil zitten en gewoon elke dag willen douchen of in bad zitten. Zonder prijs plafond kan je dat nu gewoon vergeten. Als normaal gezin met kinderen ben je gewoon extra de sigaar op het moment. Ik vind dat het prijsplafond gewoon wel erg laag zit, zeker als het verbruik van gemiddelde huishoudens erbij pakt. Dan zie je gewoon dat het echt aan de onderkant zit. Ik zou echt niet weten hoe je het hele jaar lekker op 20 graden kan zitten en gewoon elke dag douchen met een heel gezin voor 300m3 gas. Ik heb verschillende huizen gewoond en nog nooit zo een laag verbruik gehad. Weet echt niet hoe mensen dat doen.
Zie een aantal reacties hier dat mensen hun huis het hele jaar op 20 graden hebben voor 500m3, dat kan volgens mij simpelweg gewoon niet, tenzij je gewoon nooit douched ofzo.
Zonnepanelen, warmtepomp en warmtepomp boiler.
Het vergt wat investering maar als ik de maandbedragen hier voorbij zie komen is het voorlopig een goede keus geweest.
Wij hebben ook gewoon een gezin met 2 kinderen.
Werken allebeide wisselende diensten dus altijd wel iemand thuis.
Er wordt hier ook gewoon gebaddert en gedouched.
En ook boven op de kamers van de jeugd is het warm.
Er valt hier overigens nog een hoop te verbeteren qua isolatie en lage temperatuur verwarming.
Om zo wat efficiënter gebruikt te maken van de warmtepomp dat ding zuipt me nu eigenlijk nog wat te veel kwh's.
Lees dit maar eens: https://www.energievergelijk.nl/onderwerpen/wattro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:03:
[...]
Ja oke, maar als er op een apparaat staat aangegeven dat deze 350 watt is is dat altijd per uur uitgedrukt. Is geen 350 watt per seconde.
Dit is precies het soort post waar ik me dus zo aan stoor. Je hebt blijkbaar de ideale situatie waarin je een hoop cash achter de hand hebt gehad om dure zonnepanelen en een een dure warmtepomp te installeren, PLUS je huis is er blijkbaar ook nog eens geschikt voor qua isolatie en bouwstijl/jaar en komt op een comfortabele temperatuur.Ronald.42 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:15:
[...]
Dat gaat hier toch echt prima hoor.
Zonnepanelen, warmtepomp en warmtepomp boiler.
Het vergt wat investering maar als ik de maandbedragen hier voorbij zie komen is het voorlopig een goede keus geweest.
Wij hebben ook gewoon een gezin met 2 kinderen.
Werken allebeide wisselende diensten dus altijd wel iemand thuis.
Er wordt hier ook gewoon gebaddert en gedouched.
En ook boven op de kamers van de jeugd is het warm.
Er valt hier overigens nog een hoop te verbeteren qua isolatie en lage temperatuur verwarming.
Om zo wat efficiënter gebruikt te maken van de warmtepomp dat ding zuipt me nu eigenlijk nog wat te veel kwh's.
Dat is echt heel fijn voor je en ik gun het je volledig, maar besef je je er ook dat er een hoop mensen in een vrijstaand- of hoekhuis wonen uit de jaren 50/60/70 wonen wat een warmtepomp als het tegen de 0 graden buiten is, nooit warm gaat krijgen met de huidige techniek, of mensen die daar gewoon het geld niet voor achter de hand hebben?
Posts als de jouwe klinken, al dan niet zo bedoeld, als "ja ik heb nu eenmaal de ideale setup dus het is allemaal heerlijk nul op de meter hier wat klagen jullie nou over energieprijzen fuck jullie maar met jullie oude huizen of lege spaarrekeingen".
[ Voor 8% gewijzigd door lvanhoe op 21-12-2022 18:32 ]
Ons huis is uit 1930 vrijstaand en de isolatie is matig...lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:27:
[...]
Dit is precies het soort post waar ik me dus zo aan stoor. Je hebt blijkbaar de ideale situatie waarin je een hoop cash achter de hand hebt gehad om dure zonnepanelen en een een dure warmtepomp te installeren, PLUS je huis is er blijkbaar ook nog eens geschikt voor qua isolatie en bouwstijl/jaar en komt op een comfortabele temperatuur.
Dat is echt heel fijn voor je en ik gun het je volledig, maar besef je je er ook dat er een hoop mensen in een vrijstaand- of hoekhuis wonen uit de jaren 50/60/70 wonen wat een warmtepomp als het tegen de 0 graden buiten is, nooit warm gaat krijgen met de huidige techniek, of mensen die daar gewoon het geld niet voor achter de hand hebben?
Als je nu in staat bent om 600 of 700 euro uit te geven aan energie was je ook in staat om te sparen en je woning te verduurzamen.
Al met al heeft het me ergens rond de 8k gekost door alles zelf te doen, dat is met die maandbedragen snel terug verdiend.
Let wel dat er een hele grote groep is waar dit niet voor op gaat die kunnen die bedragen simpelweg niet betalen.
Maar als je nu in staat bent om laconiek 700 euro in de maand af te tikken voor een hoop stroom verbruik van gadgets mag je ook niet klagen.
Hoe werkt dat dan? Als een CV van 30kW het warm krijgt, krijgt een warmtepomp van 30kW dat toch ook?lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:27:
[...]
Dit is precies het soort post waar ik me dus zo aan stoor. Je hebt blijkbaar de ideale situatie waarin je een hoop cash achter de hand hebt gehad om dure zonnepanelen en een een dure warmtepomp te installeren, PLUS je huis is er blijkbaar ook nog eens geschikt voor qua isolatie en bouwstijl/jaar en komt op een comfortabele temperatuur.
Zolang je maar een warmtepomp hebt die 30kW levert bij -10.
https://warmtepompboilers...monobloc-30kw-warmtepomp/
Zoiets
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Watt is een eenheid van vermogen. Dat heeft niets met tijd te maken dus wat je zegt is onjuist. Een apparaat met een vermogen van 350 Watt, dat een uur aanstaat, gebruikt 350Wh aan energie. Oftewel 0,35kWh.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:03:
[...]
Ja oke, maar als er op een apparaat staat aangegeven dat deze 350 watt is is dat altijd per uur uitgedrukt. Is geen 350 watt per seconde.
Pre warmtepomp zaten we hier op 3000m3 per jaar en nu een wp die nog 8kw doet bij -20_eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:33:
[...]
Hoe werkt dat dan? Als een CV van 30kW het warm krijgt, krijgt een warmtepomp van 30kW dat toch ook?
Zolang je maar een warmtepomp hebt die 30kW levert bij -10.
https://warmtepompboilers...monobloc-30kw-warmtepomp/
Zoiets
Jullie praten langs elkaar heen. Je redenering is onjuist, maar je conclusie is juist.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:03:
[...]
Als er 350 watt op staat en het apparaat gebruikt dat stabiel continu, dan verbruikt het apparaat dus 350Wh per uur. En 700Wh per twee uur.
8kW bij -20 is echt geen probleem. Mogelijk gebeurd dat wel grotendeels resistief, maar dat maakt voor die 2 dagen per 20 jaar niet uit. De grote bulk gaat met een efficiente COP.Ronald.42 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:34:
[...]
Pre warmtepomp zaten we hier op 3000m3 per jaar en nu een wp die nog 8kw doet bij -20
Wij hebben hier een €2300 kostende (volledig geinstalleerd) 5kW airco van mitsubishi die ons C label huis van 120m2 gewoon warm hield afgelopen week.
Viel de temperatuur ‘s nachts bij -8 terug van 21 naar 19,5. Boeit dat? Nee.
[ Voor 23% gewijzigd door _eLMo_ op 21-12-2022 18:37 ]
Mijn moeder met een AOW in een twee-onder-een-kap woning kan dat niet 'allemaal zelf doen' dus die zou met de huidige tekorten aan personeel en kennis makkelijk 30/40/50k kwijt zijn aan jouw setup. Dat geld heeft ze niet. En hoe kom je erbij dat de mensen in de situatie die ik omschrijf 'laconiek 700 euro af kunnen tikken'? Het is allemaal zo makkelijk praten vanuit je eigen gelukkige comfortabele situatie waarin je toevallig net de juiste beslissingen hebt genomen een tijdje geleden.Ronald.42 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:32:
[...]
Ons huis is uit 1930 vrijstaand en de isolatie is matig...
Als je nu in staat bent om 600 of 700 euro uit te geven aan energie was je ook in staat om te sparen en je woning te verduurzamen.
Al met al heeft het me ergens rond de 8k gekost door alles zelf te doen, dat is met die maandbedragen snel terug verdiend.
Let wel dat er een hele grote groep is waar dit niet voor op gaat die kunnen die bedragen simpelweg niet betalen.
Maar als je nu in staat bent om laconiek 700 euro in de maand af te tikken voor een hoop stroom verbruik van gadgets mag je ook niet klagen.
Dit is ongelukkig in deze tijd van woningschaarste. Voor je moeder zou er natuurlijk gewoon een A label sociale huurwoning beschikbaar moeten zijn.lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:36:
[...]
Mijn moeder met een AOW in een twee-onder-een-kap woning kan dat niet 'allemaal zelf doen' dus die zou met de huidige tekorten aan personeel en kennis makkelijk 30/40/50k kwijt zijn aan jouw setup. Dat geld heeft ze niet. En hoe kom je erbij dat de mensen in de situatie die ik omschrijf 'laconiek 700 euro af kunnen tikken'? Het is allemaal zo makkelijk praten vanuit je eigen gelukkige comfortabele situatie waarin je toevallig net de juiste beslissingen hebt genomen een tijdje geleden.
Een warmtepomp hoeft overigens niet zoveel te kosten. Het zijn nu helaas tijden van schaarste, ook daar.
Een warmtepomp die haar woning warm houd zou geinstalleerd en wel niet meer dan €6-7000 hoeven te kosten.
Maar laten we wel wezen, je moeder heeft verzuimd haar woning te isoleren toen ze nog wel werkte. Als huisEIGENAAR heb je natuurlijk wel de taak je keet bij te houden.
Het zou mooi zijn als ze terecht kon in een efficientier huis.
Je wil dus daadwerkelijk de 'schuld' van de huidige situatie leggen bij iemand van 70 met een huishoud-school opleiding, die sinds haar 40e single is omdat haar man overleed en alles alleen moest doen, voor wie dit hele energie-verhaal op plek 73 stond van alles waar ze zich druk om moet maken en die er ook nog eens weinig van begrijpt behalve 'oh Vattenfall zegt dat het duurder wordt wat vervelend hoe red ik dit met mijn AOW'?_eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:40:
[...]
Dit is ongelukkig in deze tijd van woningschaarste. Voor je moeder zou er natuurlijk gewoon een A label sociale huurwoning beschikbaar moeten zijn.
Een warmtepomp hoeft overigens niet zoveel te kosten. Het zijn nu helaas tijden van schaarste, ook daar.
Een warmtepomp die haar woning warm houd zou geinstalleerd en wel niet meer dan €6-7000 hoeven te kosten.
Maar laten we wel wezen, je moeder heeft verzuimd haar woning te isoleren toen ze nog wel werkte. Als huisEIGENAAR heb je natuurlijk wel de taak je keet bij te houden.
Het zou mooi zijn als ze terecht kon in een efficientier huis.
En dan is je 'oplossing' dat ze dan maar haar huis, waar ze al 40 jaar woont met leuke buren en een leuke buurt, zou moeten verkopen en ergens ver weg in een niet-beschikbare sociale huurwoning zou moeten gaan zitten?
Ik vraag me soms af of mensen zichzelf wel eens horen praten en zich niet schamen voor wat ze uitkramen.
Hij leverd dan nog 8Kw thermisch hij neemt iets van tegen de 3Kw op rond de 2700watt dacht ik._eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:36:
[...]
8kW bij -20 is echt geen probleem. Mogelijk gebeurd dat wel grotendeels resistief, maar dat maakt voor die 2 dagen per 20 jaar niet uit. De grote bulk gaat met een efficiente COP.
Wij hebben hier een €2300 kostende (volledig geinstalleerd) 5kW airco van mitsubishi die ons C label huis van 120m2 gewoon warm hield afgelopen week.
Viel de temperatuur ‘s nachts bij -8 terug van 21 naar 19,5. Boeit dat? Nee.
Het verschil met de ketel is dat je het nu jiet snel warm stookt maar warm houd.
Dan hoef je alleen het verlies van je woning aan de buitenwereld bij te stoken.
Ik heb mijn ouders altijd ondersteund met dat soort zaken...lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:36:
[...]
Mijn moeder met een AOW in een twee-onder-een-kap woning kan dat niet 'allemaal zelf doen' dus die zou met de huidige tekorten aan personeel en kennis makkelijk 30/40/50k kwijt zijn aan jouw setup. Dat geld heeft ze niet. En hoe kom je erbij dat de mensen in de situatie die ik omschrijf 'laconiek 700 euro af kunnen tikken'? Het is allemaal zo makkelijk praten vanuit je eigen gelukkige comfortabele situatie waarin je toevallig net de juiste beslissingen hebt genomen een tijdje geleden.
En het klopt dat ik toevallig net de juiste keuze gemaakt heb.
Toen werd ik voor gek verklaard en nu mag ik er niet over praten..
Volgens mij gaf ik ook aan dat er een hele grote groep is die dat niet kunnen.
Het prijsplafond zit ver boven het gemiddelde verbruik, en de bedoeling is juist dat je minder gaat verbruiken. Je zegt dat je 3 verdiepingen in een rijtjeshuis verwarmt, dan lijkt de oorzaak me duidelijk. Draai de radiator uit als de kinderen naar school gaan, doe ze beneden uit als je op je werkkamer zit, en doe ze op je werkkamer uit als je beneden zit. Je laat het licht toch ook niet aan staan als je er niet bent?ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:01:
[...]
Dat ben ik wel met je eens hoor. Want als ik gewoon mijn gemiddelde verbruik vergelijk loop ik helemaal niet zo uit de pas. Alleen mijn stroomverbruik ligt hoger, omdat ik nou eenmaal veel apparaten in huis heb staan. Ik blijf wel een Tweaker he. Maar het is inderdaad makkelijk als je op jezelf woont en 80% van de dag buiten de deur zit. Maar ik heb gewoon een gezin, waar iedereen in een warme kamer wil zitten en gewoon elke dag willen douchen of in bad zitten. Zonder prijs plafond kan je dat nu gewoon vergeten. Als normaal gezin met kinderen ben je gewoon extra de sigaar op het moment. Ik vind dat het prijsplafond gewoon wel erg laag zit, zeker als het verbruik van gemiddelde huishoudens erbij pakt. Dan zie je gewoon dat het echt aan de onderkant zit. Ik zou echt niet weten hoe je het hele jaar lekker op 20 graden kan zitten en gewoon elke dag douchen met een heel gezin voor 300m3 gas. Ik heb verschillende huizen gewoond en nog nooit zo een laag verbruik gehad. Weet echt niet hoe mensen dat doen.
Doe daar een waterzuinige douchekop bij en je doucht met 60 liter gas i.p.v. 3 keer zo veel
[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 21-12-2022 19:07 ]
Correct. En ja en nee. De maatschappij is niet verantwoordelijk voor je levensgeluk en het onderhoud van je eigen woning. Er zijn subsidies beschikbaar, als je het daar niet mee red dan is de realiteit dat je boven je stand woontlvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:45:
[...]
Je wil dus daadwerkelijk de 'schuld' van de huidige situatie leggen bij iemand van 70 met een huishoud-school opleiding, die sinds haar 40e single is omdat haar man overleed en alles alleen moest doen, voor wie dit hele energie-verhaal op plek 73 stond van alles waar ze zich druk om moet maken en die er ook nog eens weinig van begrijpt behalve 'oh Vattenfall zegt dat het duurder wordt wat vervelend hoe red ik dit met mijn AOW'?
En dan is je 'oplossing' dat ze dan maar haar huis, waar ze al 40 jaar woont met leuke buren en een leuke buurt, zou moeten verkopen en ergens ver weg in een niet-beschikbare sociale huurwoning zou moeten gaan zitten?
Ik vraag me soms af of mensen zichzelf wel eens horen praten en zich niet schamen voor wat ze uitkramen.
Dat ik het spijtig vind en dat het een vervelende situatie is neemt niet weg dat dit de realiteit is. Geen dictator die je hiertoe dwingt.
De realiteit is dat iedereen nu isolatie wil, warmtepompen en vakmensen. En de realiteit is ook dat we die zelf amper kunnen maken en er een tekort is aan vakmensen.
Als volwassene ben je verantwoordelijk te acteren naar de werkelijkheid. Dus het zou haar een boel stress besparen als ze zou beslissen de te grote en dure toko te verkopen en een kleiner alternatief te zoeken.
En dat is waar nu de schoent wringt, want er is (bijna) geen kleiner alternatief. En dat is waar dan de solidariteit van de maatschappij begint. Maar dat is wat het is. Geen recht of plicht maar solidariteit.
Je mag er best over praten maar je ogen dicht doen, je vingers in je oren stoppen en iedereen de maat nemen die niet in jouw gelukkige situatie zit is het andere uiterste.Ronald.42 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:06:
[...]
Ik heb mijn ouders altijd ondersteund met dat soort zaken...
En het klopt dat ik toevallig net de juiste keuze gemaakt heb.
Toen werd ik voor gek verklaard en nu mag ik er niet over praten..
Volgens mij gaf ik ook aan dat er een hele grote groep is die dat niet kunnen.
Wie neem ik de maat dan?lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:17:
[...]
Je mag er best over praten maar je ogen dicht doen, je vingers in je oren stoppen en iedereen de maat nemen die niet in jouw gelukkige situatie zit is het andere uiterste.
Ook voor @ro8inlvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:47:
[...]
Je moet je goed beseffen dat er op welk forum dan ook een hoop mensen zijn die single zijn en in een flat wonen of in een tussenwoning van 80m2 met oudere buren die de hele dag hun huis warm stoken via de muren. Die verbruiken misschien 500m3 en 1000kwh per jaar en gaan dan heel fijn iedereen die in een vrijstaand huis woont met een gezin de maat nemen dat ze zoveel verbruiken. In essentie is het 'prijsplafond' een door een linkse overheid bedachte klimaat-nivelleringsmaatregel en dat zie je ook terug in veel comments. Lekker iedereen die met een traditionele gezins-samenstelling enigszins comfortabel wil leven een schuldgevoel aanpraten.
Ik woon gewoon met een vrouw, 2 kinderen en een hond.
Burgerlijker kan haast niet.
Maar mijn kinderen hebben geen ijspegels.
Echter is mijn stroomverbruik inclusief airco ongeveer de helft en gas 600m³ lager.
Ik woon een tussenwoning met beiderzijds geen bejaarden.
Great ik zal haar vanavond vertellen dat het haar eigen schuld is en dat ze maar in Oost-Groningen moet gaan wonen in een huurflat. En grappige opmerking over de dictator, gezien we letterlijk een dictator hebben (Putin) die mensen hier op dit moment toe dwingt, en een corrupte zooi politici in westerse landen en in de EU die er voor kiest om dit conflict te gebruiken om extreem linkse politiek er door heen te rammen._eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:08:
[...]
Correct. En ja en nee. De maatschappij is niet verantwoordelijk voor je levensgeluk en het onderhoud van je eigen woning. Er zijn subsidies beschikbaar, als je het daar niet mee red dan is de realiteit dat je boven je stand woont
Dat ik het spijtig vind en dat het een vervelende situatie is neemt niet weg dat dit de realiteit is. Geen dictator die je hiertoe dwingt.
De realiteit is dat iedereen nu isolatie wil, warmtepompen en vakmensen. En de realiteit is ook dat we die zelf amper kunnen maken en er een tekort is aan vakmensen.
Als volwassene ben je verantwoordelijk te acteren naar de werkelijkheid. Dus het zou haar een boel stress besparen als ze zou beslissen de te grote en dure toko te verkopen en een kleiner alternatief te zoeken.
En dat is waar nu de schoent wringt, want er is (bijna) geen kleiner alternatief. En dat is waar dan de solidariteit van de maatschappij begint. Maar dat is wat het is. Geen recht of plicht maar solidariteit.
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden